Javno savjetovanje o Nacrtu prijedloga Zakona o provedbi uredbe (EU) br. 2017/352 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. veljače 2017. o uspostavi okvira za pružanje lučkih usluga i zajedničkih pravila o financijskoj transparentnosti luka
- Ukupno komentara: 3
- Ukupno općih komentara: 0
- Ukupno nadopuna teksta: 3
Javno savjetovanje o Nacrtu prijedloga Zakona o provedbi uredbe (EU) br. 2017/352 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. veljače 2017. o uspostavi okvira za pružanje lučkih usluga i zajedničkih pravila o financijskoj transparentnosti luka
PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) br. 2017/352 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 15. VELJAČE 2017. O USPOSTAVI OKVIRA ZA PRUŽANJE LUČKIH USLUGA I ZAJEDNIČKIH PRAVILA O FINANCIJSKOJ TRANSPARENTNOSTI LUKA
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 - pročišćeni tekst i 5/2014 Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDIT ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Problematika lučkih djelatnosti, odnosno usluga i njihovog obavljanja te gradnje i korištenja lučke nadgradnje i podgradnje u Republici Hrvatskoj uređena je Zakonom o pomorskom dobru i morskim lukama (»Narodne novine«, br. 158/03, 100/04, 141/06, 38/09, 123/11 i 56/16, dalje u tekstu: ZPDML) te odnosnim podzakonskim propisima, kao i Pomorskim zakonikom (»Narodne novine«, br. 181/04, 76/07, 146/08, 61/11, 56/13 i 26/15, dalje u tekstu: Pomorski zakonik) u dijelu kojim se definira jedna od lučkih usluga – peljarenje.
Uredbom (EU) br. 2017/352 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. veljače 2017. o uspostavi okvira za pružanje lučkih usluga i zajedničkih pravila o financijskoj transparentnosti luka (SL L 57, 3.3.2017.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2017/352) uspostavlja se, pak, jedinstveni zakonodavni okvir na razini Europske unije u području financiranja i naplaćivanja lučkih usluga na transparentan, pošten i nediskriminirajuć način.
Stupanjem na snagu ovoga Zakona stvorit će se pretpostavke za ispravnu i učinkovitu provedbu predmetne Uredbe koja se izravno primjenjuje od dana 24. ožujka 2019. godine u svim državama članicama Europske unije.
Obzirom da se Uredba (EU) br. 2017/352 odnosi samo na morske luke transeuropske prometne mreže koje upravljaju s više od 0,1 posto ukupnog tereta ili ukupnog broja putnika Europske unije ili poboljšavaju regionalnu dostupnost otoka ili perifernih područja, predmetna se Uredba i ovaj Zakon, u Republici Hrvatskoj, odnose na sljedeće luke: Rijeka, Pula, Šibenik, Zadar, Split, Dubrovnik i Ploče.
Osnovna pitanja koja se uređuje Zakonom
Ovim se Zakonom hrvatsko zakonodavstvo prilagođava uvjetima postavljenim Uredbom (EU) br. 2017/352 koja je obvezujuć i izravno primjenjiv akt Europske unije na način da se Zakonom utvrđuju sve mjere radi osiguranja učinkovite provedbe odredbi predmetne Uredbe.
Slijedom navedenog, ovim se Zakonom utvrđuju nadležna tijela i postupak za rješavanja pritužbi i žalbi koje proizlaze iz primjene Uredbe (EU) br. 2017/352, način obavještavanja o podacima sukladno Uredbi (EU) br. 2017/352, način provedbe savjetovanja upravljačkog tijela luke (lučke uprave) s korisnicima luke i drugim dionicima o politici naplate pristojbi, kao i prekršajne odredbe radi kršenja Uredbe (EU) br. 2017/352.
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Stupanjem na snagu predloženog Zakona, Republika Hrvatska će ispuniti obvezu prilagodbe nacionalnog zakonodavstva izravno primjenjivom zakonodavnom aktu Europske unije i omogućiti učinkovitu provedbu Uredbe (EU) br. 2017/352 koja se izravno primjenjuje od dana 24. ožujka 2019. godine u svim državama članicama Europske unije.
Navedenim će se i hrvatske luke integrirati u učinkovit prijevozni i logistički lanac transeuropske prometne mreže, doprinijet će se njihovoj učinkovitoj upotrebi i stvaranju povoljnog ozračja za ulaganja sve kroz stvaranje jedinstvenog, jasnog i transparentnog europskog zakonodavnog okvira za financiranje i naplaćivanje lučkih usluga i upotrebu lučke infrastrukture.
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) br. 2017/352 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 15. VELJAČE 2017. O USPOSTAVI OKVIRA ZA PRUŽANJE LUČKIH USLUGA I ZAJEDNIČKIH PRAVILA O FINANCIJSKOJ TRANSPARENTNOSTI LUKA
I. OPĆE ODREDBE
Svrha Zakona
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuje tijelo odgovorno za rješavanje pritužbi te mjerodavno tijelo i postupak po pritužbama i žalbama, način provedbe savjetovanja s korisnicima luke i drugim dionicima, način objave odluka upravljačkog tijela te prekršajne odredbe za provedbu Uredbe (EU) br. 2017/352 iz članka 2. ovoga Zakona.
Članak 2.
Ovim Zakonom osigurava se provedba Uredbe (EU) br. 2017/352 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. veljače 2017. o uspostavi okvira za pružanje lučkih usluga i zajedničkih pravila o financijskoj transparentnosti luka (SL L 57, 3.3.2017.); (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2017/352).
Pojmovi
Članak 3.
(1) U svrhu provedbe Uredbe (EU) br. 2017/352 pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. „upravljačko tijelo luke“ je lučka uprava koja upravlja lukom otvorenom za javni promet
2. „pružatelj lučkih usluga“ je pravna ili fizička osoba koja s upravljačkim tijelom luke ima zaključen ugovor o pružanju lučke usluge
3. „ugovor o pružanju lučke usluge“ je ugovor o koncesiji ili odobrenje za obavljanje pojedinih lučkih usluga
4. „pristojba za upotrebu lučke infrastrukture“ je lučka pristojba koju plaćaju korisnici luke za korištenje lučke infrastrukture
5. „pristojba za lučke usluge“ je lučka naknada koju plaćaju korisnici luke za dobivene usluge u luci otvorenoj za javni promet
6. „nadležno tijelo“ je lučka uprava koja upravlja lukom otvorenom za javni promet kao tijelo nadležno za organizaciju i koordinaciju aktivnosti na lučkom području
7. „Ministarstvo“ je ministarstvo nadležno za poslove pomorstva.
(2) Ostali pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju jednako značenje kao pojmovi korišteni u Uredbi (EU) br. 2017/352.
Rodna neutralnost
Članak 4.
Izrazi koji se koriste u ovome propisu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. PRUŽANJE LUČKIH USLUGA
Minimalni zahtjevi za pružanje lučkih usluga
Članak 5.
(1) Upravljačko tijelo luke utvrđuje minimalne zahtjeve za pružanje odgovarajuće lučke usluge u skladu s člankom 4. Uredbe (EU) br. 2017/352.
(2) Upravljačko tijelo luke objavljuje minimalne zahtjeve iz stavka 1. ovoga članka na svojim mrežnim stranicama ili na drugi prikladan način u rokovima koji su propisani člankom 4. Uredbe (EU) br. 2017/352 .
Ograničenje broja pružatelja lučkih usluga
Članak 6.
(1) Upravljačko tijelo luke može donijeti odluku o ograničenju broja pružatelja lučkih usluga u skladu s člankom 6. Uredbe (EU) br. 2017/352.
(2) Upravljačko tijelo luke objavljuje svaki prijedlog ograničenja broja pružatelja lučkih usluga na svojim mrežnim stranicama ili na drugi prikladan način u roku propisanom člankom 6. stavkom 2. Uredbe (EU) br. 2017/352.
(3) Upravljačko tijelo luke objavljuje svaku donesenu odluku o ograničenju broja pružatelja lučkih usluga na svojim mrežnim stranicama ili na drugi prikladan način u roku od osam dana od dana donošenja odluke.
(4) Upravljačko tijelo luke mora postupati u skladu s donesenom i objavljenom odlukom iz stavka 3. ovoga članka.
Pristojbe za upotrebu lučke infrastrukture
Članak 7.
(1) Upravljačko tijelo luke u skladu s člankom 13. stavkom 5. Uredbe (EU) br. 2017/352 na svojim mrežnim stranicama ili na drugi prikladan način objavljuje informaciju o prirodi i razini pristojbi za upotrebu lučke infrastrukture i o svim promjenama u prirodi i razini pristojbi za upotrebu lučke infrastrukture.
(2) Upravljačko tijelo luke na svojim mrežnim stranicama ili na drugi prikladan način objavljuje informaciju o svim promjenama u prirodi i razini pristojbi za upotrebu lučke infrastrukture najmanje dva mjeseca prije stupanja na snagu tih promjena.
Savjetovanje
Članak 8.
Upravljačko tijelo luke najmanje dva puta godišnje sastaje se s korisnicima luke i drugim odgovarajućim dionicima radi savjetovanja o politici naplate pristojbi i drugim ključnim pitanjima iz svoje nadležnosti u skladu sa člankom 15. Uredbe (EU) br. 2017/352.
III. PRITUŽBE I ŽALBE
Tijelo odgovorno za rješavanje pritužbi
Članak 9.
(1) Za postupanje po pritužbama koje proizlaze iz primjene Uredbe (EU) br. 2017/352 za morske luke u Republici Hrvatskoj obuhvaćene ovom Uredbom , nadležno je Ministarstvo.
(2) Ministarstvo o pritužbi iz stavka 1. ovoga članka odlučuje u skladu sa člankom 16. Uredbe (EU) br. 2017/352.
(3) Pritužbu iz stavka 1. ovoga članka podnosi pravna ili fizička osoba u pisanom obliku putem upravljačkog tijela luke .
(4) Upravljačko tijelo luke objavljuje uputu za podnošenje pritužbe iz stavka 1. ovoga članka na svojim mrežnim stranicama ili na drugi prikladan način .
Mjerodavno tijelo za rješavanje o žalbama i formalnim pritužbama
Članak 10.
(1) O žalbama iz članka 18. i formalnim pritužbama iz članka 11. stavka 5., članka 12. stavka 3. i članka 13. stavka 6. Uredbe (EU) br. 2017/352 rješenjem odlučuje Ministarstvo.
(2) Protiv rješenja Ministarstva iz stavka 1. ovoga članka nije dopuštena žalba ali se može pokrenuti upravni spor.
Izvještavanje
Članak 11.
Ministarstvo je nadležno tijelo za izvještavanje Europske komisije o postupku i tijelu odgovornom za rješavanje pritužbi iz članka 9. ovoga Zakona, te mjerodavnom tijelu za rješavanje formalnih pritužbi i žalbi iz članka 10. ovoga Zakona, kao i o svim izmjenama tih informacija.
IV. PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 12.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 40.000,00 do 80.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj upravljačko tijelo luke ako utvrdi minimalne zahtjeve za pružanje odgovarajuće lučke usluge suprotno članku 4. stavcima 2. i 4. Uredbe (EU) br. 2017/352.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 40.000,00 do 80.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj upravljačko tijelo luke ako minimalne zahtjeve za pružanje odgovarajuće lučke usluge ne primjenjuje jednako na sve operatere koji pružaju dotičnu lučku uslugu, uključujući unutarnjeg operatera, suprotno članku 8. Uredbe (EU) br. 2017/352.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 40.000,00 do 80.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj upravljačko tijelo luke ako ne postupa u skladu s donesenom i objavljenom odlukom iz članka 6. stavka 4. ovoga Zakona.
(4) Novčanom kaznom u iznosu od 30.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj upravljačko tijelo luke ako ne objavi minimalne zahtjeve za pružanje odgovarajuće lučke usluge na svojim mrežnim stranicama ili na drugi prikladan način u rokovima koji su propisani člankom 4. stavkom 6. Uredbe (EU) br. 2017/352 .
(5) Novčanom kaznom u iznosu od 30.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj upravljačko tijelo luke ako ne osigura pristup informacijama na način i pod uvjetima iz članka 4. stavka 5. Uredbe (EU) br. 2017/352.
(6) Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 30.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavaka 1. do 5. ovoga članka i odgovorna osoba u upravljačkom tijelu luke.
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 13.
Za svako obavještavanje Europske komisije u skladu s Uredbom (EU) br. 2017/352 nadležno je Ministarstvo.
Članak 14.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbama ovoga članka definirano je da se ovim Zakonom utvrđuju tijelo odgovorno za rješavanje pritužbi i mjerodavno tijelo i postupak po pritužbama i žalbama, način provedbe savjetovanja s korisnicima luke i drugim dionicima, način objave odluka upravljačkog tijela te prekršajne odredbe za provedbu Uredbe (EU) br. 2017/352.
Uz članak 2.
Odredbama ovoga članka definirana je svrha njegova donošenja.
Uz članak 3.
Odredbama ovoga članka definiraju se pojmovi korišteni u ovome Zakonu.
Uz članak 4.
Ovim se člankom naglašava da se izrazi koji imaju rodno značenje, a korišteni su u ovome propisu, odnose jednako na muški i ženski rod.
Uz članak 5.
Odredbama ovoga članka propisani su uvjeti pod kojima upravljačko tijelo luke utvrđuje minimalne zahtjeve za pružanje odgovarajuće lučke usluge te obveza njihove objave.
Uz članak 6.
Odredbama ovoga članka daje se obveza upravljačkom tijelu luke objaviti svaki prijedlog te donesenu odluku o ograničenju broja pružatelja lučkih usluga kao i rok za objavu istih.
Uz članak 7.
Odredbama ovoga članka propisuje se obveza upravljačkog tijela luke objaviti informaciju o prirodi i razini pristojbi za upotrebu lučke infrastrukture kao i o svim promjenama istih te rok za objavu.
Uz članak 8.
Odredbama ovoga članka propisuje se obveza upravljačkog tijela luke savjetovati se najmanje dva puta godišnje s korisnicima luke i drugim odgovarajućim dionicima o politici naplate pristojbi i drugim ključnim pitanjima iz svoje nadležnosti u skladu sa člankom 15. Uredbe (EU) br. 2017/352.
Uz članak 9.
Ovim se člankom daje nadležnost Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture za rješavanje o pritužbama koje proizlaze iz primjene Uredbe (EU) br. 2017/352 te definira postupak rješavanja.
Uz članak 10.
Ovim se člankom daje nadležnost Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture za rješavanje o žalbama i formalnim pritužbama iz članka 11. stavka 5., članka 12. stavka 3. i članka 13. stavka 6. Uredbe (EU) br. 2017/352.
Uz članak 11.
Odredbama ovoga članka daje se nadležnost Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture za izvještavanje Europske komisije o postupku i nadležnom tijelu za rješavanje pritužbi, formalnih pritužbi i žalbi.
Uz članak 12.
Ovim se člankom propisuju kazne za prekršaje počinjene suprotno Uredbi (EU) br. 2017/352
Uz članak 13.
Ovim se člankom daje nadležnost Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture za svako obavještavanje Europske komisije u skladu s Uredbom (EU) br. 2017/352.
Uz članak 14.
Odredbom ovoga članka propisuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.