Ovim Zakonom uređuje se sustav državne uprave te opća pravila o ovlaštenjima za donošenje podzakonskih propisa za provedbu zakona (dalje u tekstu: provedbeni propisi) i privremenih interventnih mjera.
Članak 2.
(1) Svrha sustava državne uprave je zakonito, svrhovito, djelotvorno i učinkovito obavljanje poslova državne uprave.
(2) Sustav državne uprave usmjerava i nadzire Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada).
Članak 3.
(1) Poslovi državne uprave su provedba državne politike, neposredna provedba zakona, inspekcijski nadzor, upravni nadzor te drugi upravni i stručni poslovi.
(2) Posao državne uprave u smislu ovoga Zakona je i svaki posao koji je zakonom kojim se uređuje pojedino upravno područje određen kao posao koji se obavlja kao javna ovlast.
Članak 4.
(1) Za obavljanje poslova državne uprave ustrojavaju se tijela državne uprave.
(2) Tijela državne uprave su ministarstva i državne upravne organizacije.
(3) Djelokrug tijela državne uprave utvrđuje se zakonom.
Članak 5.
(1) Unutarnje ustrojstvo tijela državne uprave utvrđuje se sukladno vrsti, srodnosti, opsegu i međusobnoj povezanosti poslova državne uprave koji se u njima obavljaju.
(2) Načela za unutarnje ustrojstvo tijela državne uprave,vrste, uvjete za ustrojavanje i način upravljanja unutarnjim ustrojstvenim jedinicama te opća pravila o načinu planiranja poslova i rasporedu radnog i uredovnog vremena uređuje Vlada uredbom.
Članak 6.
(1) Stvarna nadležnost za obavljanje poslova državne uprave utvrđuje se zakonom kojim se uređuje pojedino upravno područje.
(2) Mjesna nadležnost za obavljanje poslova državne uprave utvrđuje se u pravilu propisima o upravno-teritorijalnoj podjeli, odnosno o unutarnjem ustrojstvu tijela državne uprave.
(3) O sukobu nadležnosti između tijela državne uprave odlučuje Vlada.
Članak 7.
Pojedini poslovi državne uprave određeni ovim Zakonom mogu se posebnim zakonom povjeriti jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave ili drugim pravnim osobama (u daljnjem tekstu: pravne osobe s javnim ovlastima).
Članak 8.
(1) Tijela državne uprave dužna su u granicama svog djelokruga međusobno surađivati te pružati pravnu i stručnu pomoć jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama s javnim ovlastima u obavljanju povjerenih poslova državne uprave.
(2) Suradnja te pružanje pravne i stručne pomoći može se odbiti samo u zakonom propisanim slučajevima.
Članak 9.
(1) Sredstva za rad tijela državne uprave osiguravaju se u državnom proračunu.
(2) Sredstva za obavljanje povjerenih poslova državne uprave osiguravaju se u državnom proračunu, ako zakonom nije drukčije propisano.
Članak 10.
Rad tijela državne uprave je javan te se javnost može isključiti samo iznimno, u slučajevima propisanima zakonomili pravnom stečevinom Europske unije.
Članak 11.
(1) Poslovi državne uprave obavljaju se tako da građani mogu na jednostavan i djelotvoran način ostvarivati svoja Ustavom zajamčena prava i zakonom zaštićene interese te ispunjavati svoje građanske dužnosti.
(2) Pri obavljanju poslova državne uprave svi podatci i potvrde o činjenicama o kojima se u Republici Hrvatskoj vode propisani očevidnici i druge službene evidencije pribavljaju se po službenoj dužnosti.
Članak 12.
Pri obavljanju poslova državne uprave slobode i prava fizičkih i pravnih osoba mogu se ograničiti samo ako je to propisano zakonom te ako je to nužno za postizanje zakonom utvrđene svrhe i razmjerno naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju.
Članak 13.
Pravna zaštita protiv pojedinačnih akata koji se donose u obavljanju poslova državne uprave propisuje se zakonom kojim se uređuje pojedino upravno područje.
Članak 14.
Štetu koja fizičkoj ili pravnoj osobi nastane nezakonitim ili nepravilnim obavljanjem poslova državne uprave nadoknađuje Republika Hrvatska.
DIO DRUGI
POSLOVI DRŽAVNE UPRAVE
I. OPĆE ODREDBE O UREDSKOM POSLOVANJU
Članak 15.
(1) U obavljanju poslova državne uprave primjenjuju se pravila i mjere uredskog poslovanja.
(2) Uredsko poslovanje uređuje Vlada uredbom.
Članak 16.
(1) Evidencije uredskog poslovanja vode se u elektroničkom obliku.
(2) Brojčane oznake pismena te sadržaj evidencija uredskog poslovanja naputkom propisuje ministar nadležan za poslove opće uprave.
II. PROVEDBA DRŽAVNE POLITIKE
Članak 17.
Provedba državne politike obuhvaća sljedeće poslove državne uprave:
- izradu nacrta prijedloga zakona, prijedloga drugih propisa i prijedloga općih akata Vlade
- izradu nacrta strateških i planskih dokumenata
- zastupanje Republike Hrvatske u tijelima Europske unije i međunarodnih organizacija
- europske poslove i ostvarivanje međunarodne suradnje sukladno posebnom zakonu.
Članak 18.
Nacrti prijedloga zakona, prijedlozi drugih propisa i prijedlozi općih akata Vlade izrađuju se prema jedinstvenim metodološko-nomotehničkim pravilima koje utvrđuje Hrvatski sabor.
III. NEPOSREDNA PROVEDBA ZAKONA
Članak 19.
Neposredna provedba zakona i drugih propisa te izravno primjenjivih propisa Europske unije obuhvaća sljedeće poslove državne uprave:
- rješavanje u upravnim stvarima
- vođenje propisanih očevidnika i drugih službenih evidencija
- izdavanje potvrda i drugih javnih isprava o činjenicama o kojima se vode propisani očevidnici i druge službene evidencije.
Članak 20.
Pri obavljanju poslova neposredne provedbe zakona, ako je za ostvarenje nekog prava stranke potrebno voditi više od jednog upravnog ili drugog postupka, strankama će se omogućiti podnošenje zahtjeva putem jedinstvenog upravnog mjesta sukladno odredbama zakona kojim je uređen opći upravni postupak.
IV. INSPEKCIJSKI NADZOR
Članak 21.
(1) Inspekcijski nadzor obuhvaća nadzorne postupke kojima se provodi izravan uvid u opće i pojedinačne akte, uvjete i način rada nadziranih pravnih i fizičkih osoba radi utvrđivanja činjenica te poduzimanje propisanih mjera i radnji kako bi se utvrđeno stanje i poslovanje uskladilo sa zakonom i drugim propisima.
(2) Inspekcijski nadzor neposredno provode službene osobe ovlaštene sukladno posebnom zakonu (u daljnjem tekstu: inspektori).
Članak 22.
(1) Službeno svojstvo, identitet i ovlasti inspektora dokazuje se službenom iskaznicom ili službenom značkom inspektora.
(2) Način vođenja očevidnika izdanih službenih iskaznica i službenih znački i obrasce iskaznica i znački inspektora propisuje čelnik nadležnog tijela državne uprave.
Članak 23.
Inspektori imaju pravo, u skladu sa zakonom i drugim propisima, pregledati i poslovne prostore i spise, zgrade i druge građevine, predmete, robu i druge stvari kod nadziranih osoba, saslušati pojedine osobe u upravnom postupku, zatražiti i pregledati isprave na temelju kojih se može utvrditi identitet osoba, kao i obavljati druge radnje u skladu sa svrhom inspekcijskog nadzora.
Članak 24.
(1) Prilikom provedbe inspekcijskog nadzora inspektori su dužni pridržavati se odredbi propisa kojima se uređuje zaštita osobnih podataka te odredbi posebnih propisa kojima se propisuje tajnost podataka.
(2) Službena osoba nadziranog tijela, odnosno odgovorna osoba u nadziranoj pravnoj osobi dužna je inspektora upozoriti na podatke klasificirane odgovarajućim stupnjem tajnosti.
Članak 25.
(1) Ako prilikom inspekcijskog nadzora utvrdi da je povrijeđen zakon ili drugi propis, inspektor ima pravo i obvezu, u skladu sa zakonom:
- narediti otklanjanje utvrđenih nedostataka, odnosno nepravilnosti u određenom roku
- podnijeti optužni prijedlog protiv počinitelja prekršaja
- podnijeti kaznenu prijavu protiv počinitelja kaznenog djela
- poduzeti i druge mjere, odnosno izvršiti druge radnje za koje je posebnim zakonom ovlašten.
(2) Inspektor je odgovoran ako propusti poduzeti mjere ili radnje koje ima pravo i obvezu poduzeti, ako prekorači propisane ovlasti te u drugim slučajevima propisanima zakonom.
Članak 26.
(1) O izvršenom inspekcijskom nadzoru, utvrđenom stanju i poduzetim, odnosno naređenim mjerama i radnjama, inspektor sastavlja zapisnik.
(2) Primjerak zapisnika o izvršenom inspekcijskom nadzoru inspektor dostavlja nadziranoj fizičkoj osobi ili službenoj osobi nadziranog tijela ili odgovornoj osobi u nadziranoj pravnoj osobi.
(3) Iznimno, posebnim zakonom mogu se propisati slučajevi u kojima se zapisnik iz stavka 1. ovoga članka sastavlja u skraćenom obliku.
Članak 27.
Ministarstvo nadležno za unutarnje poslove dužno je inspektoru osigurati pomoć policijskih službenika ako prilikom inspekcijskog nadzora dođe do fizičkog otpora inspektoru ili drugog ometanja koje sprječava rad inspektora, odnosno ako se pružanje fizičkog otpora ili drugo ometanje inspekcijskog nadzora osnovano očekuje.
V. UPRAVNI NADZOR
Članak 28.
(1) Upravni nadzor obuhvaća nadzorne postupke, mjere i radnje kojima se osigurava zakonitost i pravilnost u obavljanju poslova državne uprave.
(2) Provedbom upravnog nadzora osobito se nadzire:
- zakonitost općih akata
- zakonitost, djelotvornost i svrhovitost rada i postupanja
- osposobljenost službenih osoba za neposredno obavljanje poslova državne uprave
- odnos službenih osoba prema građanima i drugim strankama.
Članak 29.
(1) Upravni nadzor provodi se po službenoj dužnosti sukladno zakonu kojim se uređuje odgovarajuće upravno područje.
(2) Pri ocjeni potrebe za provedbom upravnog nadzora nadležna tijela mogu uzeti u obzir predstavke, pritužbe i druge podneske koji upućuju na nezakonitost ili nepravilnost u obavljanju poslova državne uprave.
(3) Tijela državne uprave u granicama svog djelokruga nadziru tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima u obavljanju povjerenih poslova državne uprave.
(4) Tijelo koje provodi upravni nadzor može nadziranim tijelima ili pravima osobama iz stavka 2. ovoga članka davati opće i pojedinačne upute.
(5) Uputom iz stavka 3. ovoga članka ne može se određivati način rješavanja pojedinačne upravne stvari.
Članak 30.
(1) Ako utvrdi nezakonitosti ili nepravilnosti u sadržaju ili postupku donošenja općih akata, nezakonitosti ili nepravilnosti u radu i postupanju, nedostatnu osposobljenost ili nepravilan odnos službenih osoba prema građanima, tijelo koje provodi upravni nadzor ovlašteno je:
- zatražiti odgovarajuća izvješća i podatke te neposredno utvrditi činjenice i okolnosti od značaja za obavljanje poslova državne uprave koji su predmet nadzora
- raspraviti utvrđeno stanje i pisanom uputom odrediti mjere koje se moraju poduzeti radi otklanjanja utvrđenih nepravilnosti i osiguranja zakonitog i pravilnog obavljanja poslova državne uprave koji su predmet nadzora.
(2) Ako nadzirano tijelo ili pravna osoba u ostavljenom roku ne postupi po uputi iz stavka 1. podstavka 2. ovog članka, tijelo koje provodi upravni nadzor ovlašteno je:
- obustaviti od izvršenja opći akt koji je predmet nadzora te uputiti zahtjev za ocjenu zakonitosti općeg akta Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske
- predložiti pokretanje postupka za utvrđivanje odgovornosti službenih osoba
- neposredno obaviti poslove državne uprave koji su predmet nadzora na trošak nadziranog tijela ili pravne osobe.
VI. DRUGI UPRAVNI I STRUČNI POSLOVI
Članak 31.
Drugi upravni i stručni poslovi državne uprave obuhvaćaju:
- prikupljanje podataka i izradu stručnih podloga, analiza i izvješća o stanju u određenom upravnom području
- provedbu mjera za unaprjeđenje utvrđenog stanja u određenom upravnom području
- pružanje pravne i stručne pomoći
- davanje mišljenja pravnim i fizičkim osobama o odgovarajućoj primjeni zakona i drugih propisa
- ostvarivanje stručne suradnje.
Članak 32.
(1) Odgovor na podnesak kojim se traži mišljenje o odgovarajućoj primjeni zakona i drugih propisa stvarno nadležno tijelo dostavlja podnositelju u roku od 30 dana od dana zaprimanja podneska.
(2) Ako je podnesak iz stavka 1. ovoga članka zaprimilo nenadležno tijelo, isti će bez odgode ustupiti stvarno nadležnom tijelu uz obavijest podnositelju.
(3) Ako zakonom nije drukčije propisano, odredbe stavka 1. i 2. ovoga članka primjenjuju se i na predstavke, pritužbe i druge podneske koji upućuju na nezakonitost ili nepravilnost u obavljanju poslova državne uprave.
DIO TREĆI
POVJERENI POSLOVI DRŽAVNE UPRAVE
Članak 33.
(1) Jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave te pravnim osobama s javnim ovlastima posebnim zakonom mogu se povjeriti poslovi neposredne provedbe zakona u prvom stupnju i drugi upravni i stručni poslovi.
(2) Ako je to nužno za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije, pravnim osobama s javnim ovlastima može se posebnim zakonom povjeriti provedba inspekcijskog nadzora u jednom ili više upravnih područja.
Članak 34.
(1) Poslovi državne uprave povjeravaju se jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave ako je to opravdano s obzirom na prirodu poslova i u osobitom interesu građana.
(2) Poslovi državne uprave povjeravaju se pravnim osobama s javnim ovlastima ako:
- je to nužno za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije
- se povjeravanjem određenih poslova državne uprave osigurava njihovo učinkovitije obavljanje uz dokazivo manje troškove, ili
- obavljanje određenih poslova državne uprave zahtijeva osobite tehničke ili stručne uvjete koje nije moguće osigurati u tijelima državne uprave bez znatnog povećanja troškova.
(3) U slučajevima iz stavka 1. i stavka 2. podstavka 2. i podstavka 3. ovoga članka tijelo državne uprave nadležno za upravni nadzor svake četiri godine ocjenjuje djelotvornost i svrhovitost obavljanja povjerenih poslova državne uprave te predlaže izmjene odgovarajućih propisa.
Članak 35.
Izvršno tijelo jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave, te odgovorna osoba u pravnoj osobi s javnim ovlastima, za obavljanje povjerenih poslova državne uprave odgovara čelniku tijela državne uprave nadležnom za upravni nadzor u odgovarajućem upravnom području.
DIO ČETVRTI
NORMATIVNA OVLAŠTENJA
I. PROVEDBENI PROPISI
Članak 36.
(1) Provedbeni propisi su pravilnici i naputci.
(2) Pravilnikom se detaljnije razrađuju pojedine odredbe zakona radi njihove primjene.
(3) Naputkom se detaljnije propisuje način rada u tijelima državne uprave te način obavljanja povjerenih poslova državne uprave.
(4) Ovlaštenja za donošenje provedbenih propisa kojima se propisuju uvjeti pod kojima se ostvaruju prava ili izvršavaju obveze ili uvjeti za obavljanje određene djelatnosti mogu se posebnim zakonom utvrditi samo iznimno, ako je takvo ovlaštenje nužno za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije.
Članak 37.
(1) Provedbeni propisi objavljuju se u »Narodnim novinama« te stupaju na snagu osmoga dana od dana objave.
(2) Iznimno, iz osobito opravdanih razloga provedbenim propisom može biti utvrđen drukčiji rok njegova stupanja na snagu, a najranije prvoga dana od dana objave.
Članak 38.
(1) Provedbene propise donose čelnici tijela državne uprave kada su na to izrijekom zakonom ovlašteni, u granicama dane ovlasti.
(2) Provedbeni propis kojim se uređuje dio upravnog područja u djelokrugu drugog tijela državne uprave donosi se uz prethodnu suglasnost čelnika toga tijela.
(3) Provedbeni propis kojim se preuzima ili osigurava provedba pravno obvezujućih akata Europske unije donosi se uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za europske poslove.
(4) Iznimno, za donošenje provedbenih propisa zakonom se može izrijekom ovlastiti tijelo pravne osobe s javnim ovlastima, ako je takvo ovlaštenje nužno za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unijeu području regulacije i nadzora zakonom određenih tržišta javnih usluga.
II. PRIVREMENE INTERVENTNE MJERE
Članak 39.
(1) U iznimnim slučajevima propisanima zakonom naredbom se može privremeno narediti ili zabraniti određeno postupanje te utvrditi obveznu primjenu drugih privremenih interventnih mjera koje su nužne za zaštitu pravnog poretka te zaštitu života, sigurnosti, zdravlja i imovine veće vrijednosti u određenom upravnom području.
(2) Uvjeti za donošenje, trajanje i opseg privremenih interventnih mjera iz stavka 1. ovog članka propisuju se zakonom.
(3) Naredbe iz stavka 1. ovoga članka posebno se obrazlažu i objavljuju se u »Narodnim novinama«.
Članak 40.
(1) Naredbe donose čelnici tijela državne uprave kada su na to izrijekom zakonom ovlašteni, u granicama dane ovlasti.
(2) Ako se privremene interventne mjere odnose na dio upravnog područja u djelokrugu drugog tijela državne uprave, naredba se donosi uz prethodnu suglasnost čelnika toga tijela.
III. NADZOR
Članak 41.
(1) Nadzor zakonitosti postupka donošenja i sadržaja provedbenih propisa i naredbi obavlja Vlada.
(2) U obavljanju nadzora iz stavka 1. ovoga članka Vlada može održati savjetodavnu raspravu s donositeljimaprovedbenih propisa i naredbi, znanstvenicima i drugim stručnjacima.
Članak 42.
Ako utvrdi nezakonitosti u postupku donošenja ili sadržaju provedbenog propisa ili naredbe koje je donio čelnik tijela državne uprave Vlada je ovlaštena:
- staviti izvan snage naredbu ili pojedine njezine odredbe
Članak 43.
Ako utvrdi nezakonitosti u postupku donošenja ili sadržaju provedbenog propisa kojeg je donijelo zakonom ovlašteno tijelo pravne osobe s javnim ovlastima Vlada je ovlaštena:
- podnijeti zahtjev Ustavnom sudu Republike Hrvatske za ocjenu suglasnosti provedbenog propisa s Ustavom i zakonom.
DIO PETI
SLUŽBENE OSOBE
Članak 44.
(1) Službene osobe u tijelima državne uprave su državni dužnosnici i državni službenici.
(2) Status i način određivanja plaće osoba iz stavka 1. ovoga članka uređuju se posebnim propisima.
Članak 45.
(1) Tijelima državne uprave upravljaju državni dužnosnici.
(2) Državni dužnosnici u tijelima državne uprave su ministar, državni tajnik, predstojnik, glavni ravnatelj i glavni državni inspektor.
(3) Radom upravnih organizacija u sastavu ministarstava rukovode državni službenici, ako posebnim zakonom nije drukčije određeno.
(4) Iznimno, posebnim zakonom može se propisati da državnom upravnom organizacijom upravlja rukovodeći državni službenik, ako je to nužno za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije.
PRIJEDLOG ZAKONA O SUSTAVU DRŽAVNE UPRAVE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
DIO PRVI
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 1.
Ovim Zakonom uređuje se sustav državne uprave te opća pravila o ovlaštenjima za donošenje podzakonskih propisa za provedbu zakona (dalje u tekstu: provedbeni propisi) i privremenih interventnih mjera.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 2.
(1) Svrha sustava državne uprave je zakonito, svrhovito, djelotvorno i učinkovito obavljanje poslova državne uprave.
(2) Sustav državne uprave usmjerava i nadzire Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada).
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 3.
(1) Poslovi državne uprave su provedba državne politike, neposredna provedba zakona, inspekcijski nadzor, upravni nadzor te drugi upravni i stručni poslovi.
(2) Posao državne uprave u smislu ovoga Zakona je i svaki posao koji je zakonom kojim se uređuje pojedino upravno područje određen kao posao koji se obavlja kao javna ovlast.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 4.
(1) Za obavljanje poslova državne uprave ustrojavaju se tijela državne uprave.
(2) Tijela državne uprave su ministarstva i državne upravne organizacije.
(3) Djelokrug tijela državne uprave utvrđuje se zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 5.
(1) Unutarnje ustrojstvo tijela državne uprave utvrđuje se sukladno vrsti, srodnosti, opsegu i međusobnoj povezanosti poslova državne uprave koji se u njima obavljaju.
(2) Načela za unutarnje ustrojstvo tijela državne uprave, vrste, uvjete za ustrojavanje i način upravljanja unutarnjim ustrojstvenim jedinicama te opća pravila o načinu planiranja poslova i rasporedu radnog i uredovnog vremena uređuje Vlada uredbom.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 6.
(1) Stvarna nadležnost za obavljanje poslova državne uprave utvrđuje se zakonom kojim se uređuje pojedino upravno područje.
(2) Mjesna nadležnost za obavljanje poslova državne uprave utvrđuje se u pravilu propisima o upravno-teritorijalnoj podjeli, odnosno o unutarnjem ustrojstvu tijela državne uprave.
(3) O sukobu nadležnosti između tijela državne uprave odlučuje Vlada.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 7.
Pojedini poslovi državne uprave određeni ovim Zakonom mogu se posebnim zakonom povjeriti jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave ili drugim pravnim osobama (u daljnjem tekstu: pravne osobe s javnim ovlastima).
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 8.
(1) Tijela državne uprave dužna su u granicama svog djelokruga međusobno surađivati te pružati pravnu i stručnu pomoć jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama s javnim ovlastima u obavljanju povjerenih poslova državne uprave.
(2) Suradnja te pružanje pravne i stručne pomoći može se odbiti samo u zakonom propisanim slučajevima.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 9.
(1) Sredstva za rad tijela državne uprave osiguravaju se u državnom proračunu.
(2) Sredstva za obavljanje povjerenih poslova državne uprave osiguravaju se u državnom proračunu, ako zakonom nije drukčije propisano.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 10.
Rad tijela državne uprave je javan te se javnost može isključiti samo iznimno, u slučajevima propisanima zakonom ili pravnom stečevinom Europske unije.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 11.
(1) Poslovi državne uprave obavljaju se tako da građani mogu na jednostavan i djelotvoran način ostvarivati svoja Ustavom zajamčena prava i zakonom zaštićene interese te ispunjavati svoje građanske dužnosti.
(2) Pri obavljanju poslova državne uprave svi podatci i potvrde o činjenicama o kojima se u Republici Hrvatskoj vode propisani očevidnici i druge službene evidencije pribavljaju se po službenoj dužnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 12.
Pri obavljanju poslova državne uprave slobode i prava fizičkih i pravnih osoba mogu se ograničiti samo ako je to propisano zakonom te ako je to nužno za postizanje zakonom utvrđene svrhe i razmjerno naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 13.
Pravna zaštita protiv pojedinačnih akata koji se donose u obavljanju poslova državne uprave propisuje se zakonom kojim se uređuje pojedino upravno područje.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 14.
Štetu koja fizičkoj ili pravnoj osobi nastane nezakonitim ili nepravilnim obavljanjem poslova državne uprave nadoknađuje Republika Hrvatska.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
DIO DRUGI
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
POSLOVI DRŽAVNE UPRAVE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
I. OPĆE ODREDBE O UREDSKOM POSLOVANJU
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 15.
(1) U obavljanju poslova državne uprave primjenjuju se pravila i mjere uredskog poslovanja.
(2) Uredsko poslovanje uređuje Vlada uredbom.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 16.
(1) Evidencije uredskog poslovanja vode se u elektroničkom obliku.
(2) Brojčane oznake pismena te sadržaj evidencija uredskog poslovanja naputkom propisuje ministar nadležan za poslove opće uprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
II. PROVEDBA DRŽAVNE POLITIKE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 17.
Provedba državne politike obuhvaća sljedeće poslove državne uprave:
- izradu nacrta prijedloga zakona, prijedloga drugih propisa i prijedloga općih akata Vlade
- izradu nacrta strateških i planskih dokumenata
- zastupanje Republike Hrvatske u tijelima Europske unije i međunarodnih organizacija
- europske poslove i ostvarivanje međunarodne suradnje sukladno posebnom zakonu.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 18.
Nacrti prijedloga zakona, prijedlozi drugih propisa i prijedlozi općih akata Vlade izrađuju se prema jedinstvenim metodološko-nomotehničkim pravilima koje utvrđuje Hrvatski sabor.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
III. NEPOSREDNA PROVEDBA ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 19.
Neposredna provedba zakona i drugih propisa te izravno primjenjivih propisa Europske unije obuhvaća sljedeće poslove državne uprave:
- rješavanje u upravnim stvarima
- vođenje propisanih očevidnika i drugih službenih evidencija
- izdavanje potvrda i drugih javnih isprava o činjenicama o kojima se vode propisani očevidnici i druge službene evidencije.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 20.
Pri obavljanju poslova neposredne provedbe zakona, ako je za ostvarenje nekog prava stranke potrebno voditi više od jednog upravnog ili drugog postupka, strankama će se omogućiti podnošenje zahtjeva putem jedinstvenog upravnog mjesta sukladno odredbama zakona kojim je uređen opći upravni postupak.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
IV. INSPEKCIJSKI NADZOR
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 21.
(1) Inspekcijski nadzor obuhvaća nadzorne postupke kojima se provodi izravan uvid u opće i pojedinačne akte, uvjete i način rada nadziranih pravnih i fizičkih osoba radi utvrđivanja činjenica te poduzimanje propisanih mjera i radnji kako bi se utvrđeno stanje i poslovanje uskladilo sa zakonom i drugim propisima.
(2) Inspekcijski nadzor neposredno provode službene osobe ovlaštene sukladno posebnom zakonu (u daljnjem tekstu: inspektori).
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 22.
(1) Službeno svojstvo, identitet i ovlasti inspektora dokazuje se službenom iskaznicom ili službenom značkom inspektora.
(2) Način vođenja očevidnika izdanih službenih iskaznica i službenih znački i obrasce iskaznica i znački inspektora propisuje čelnik nadležnog tijela državne uprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 23.
Inspektori imaju pravo, u skladu sa zakonom i drugim propisima, pregledati i poslovne prostore i spise, zgrade i druge građevine, predmete, robu i druge stvari kod nadziranih osoba, saslušati pojedine osobe u upravnom postupku, zatražiti i pregledati isprave na temelju kojih se može utvrditi identitet osoba, kao i obavljati druge radnje u skladu sa svrhom inspekcijskog nadzora.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 24.
(1) Prilikom provedbe inspekcijskog nadzora inspektori su dužni pridržavati se odredbi propisa kojima se uređuje zaštita osobnih podataka te odredbi posebnih propisa kojima se propisuje tajnost podataka.
(2) Službena osoba nadziranog tijela, odnosno odgovorna osoba u nadziranoj pravnoj osobi dužna je inspektora upozoriti na podatke klasificirane odgovarajućim stupnjem tajnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 25.
(1) Ako prilikom inspekcijskog nadzora utvrdi da je povrijeđen zakon ili drugi propis, inspektor ima pravo i obvezu, u skladu sa zakonom:
- narediti otklanjanje utvrđenih nedostataka, odnosno nepravilnosti u određenom roku
- podnijeti optužni prijedlog protiv počinitelja prekršaja
- podnijeti kaznenu prijavu protiv počinitelja kaznenog djela
- poduzeti i druge mjere, odnosno izvršiti druge radnje za koje je posebnim zakonom ovlašten.
(2) Inspektor je odgovoran ako propusti poduzeti mjere ili radnje koje ima pravo i obvezu poduzeti, ako prekorači propisane ovlasti te u drugim slučajevima propisanima zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 26.
(1) O izvršenom inspekcijskom nadzoru, utvrđenom stanju i poduzetim, odnosno naređenim mjerama i radnjama, inspektor sastavlja zapisnik.
(2) Primjerak zapisnika o izvršenom inspekcijskom nadzoru inspektor dostavlja nadziranoj fizičkoj osobi ili službenoj osobi nadziranog tijela ili odgovornoj osobi u nadziranoj pravnoj osobi.
(3) Iznimno, posebnim zakonom mogu se propisati slučajevi u kojima se zapisnik iz stavka 1. ovoga članka sastavlja u skraćenom obliku.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 27.
Ministarstvo nadležno za unutarnje poslove dužno je inspektoru osigurati pomoć policijskih službenika ako prilikom inspekcijskog nadzora dođe do fizičkog otpora inspektoru ili drugog ometanja koje sprječava rad inspektora, odnosno ako se pružanje fizičkog otpora ili drugo ometanje inspekcijskog nadzora osnovano očekuje.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
V. UPRAVNI NADZOR
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 28.
(1) Upravni nadzor obuhvaća nadzorne postupke, mjere i radnje kojima se osigurava zakonitost i pravilnost u obavljanju poslova državne uprave.
(2) Provedbom upravnog nadzora osobito se nadzire:
- zakonitost općih akata
- zakonitost, djelotvornost i svrhovitost rada i postupanja
- osposobljenost službenih osoba za neposredno obavljanje poslova državne uprave
- odnos službenih osoba prema građanima i drugim strankama.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 29.
(1) Upravni nadzor provodi se po službenoj dužnosti sukladno zakonu kojim se uređuje odgovarajuće upravno područje.
(2) Pri ocjeni potrebe za provedbom upravnog nadzora nadležna tijela mogu uzeti u obzir predstavke, pritužbe i druge podneske koji upućuju na nezakonitost ili nepravilnost u obavljanju poslova državne uprave.
(3) Tijela državne uprave u granicama svog djelokruga nadziru tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima u obavljanju povjerenih poslova državne uprave.
(4) Tijelo koje provodi upravni nadzor može nadziranim tijelima ili pravima osobama iz stavka 2. ovoga članka davati opće i pojedinačne upute.
(5) Uputom iz stavka 3. ovoga članka ne može se određivati način rješavanja pojedinačne upravne stvari.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 30.
(1) Ako utvrdi nezakonitosti ili nepravilnosti u sadržaju ili postupku donošenja općih akata, nezakonitosti ili nepravilnosti u radu i postupanju, nedostatnu osposobljenost ili nepravilan odnos službenih osoba prema građanima, tijelo koje provodi upravni nadzor ovlašteno je:
- zatražiti odgovarajuća izvješća i podatke te neposredno utvrditi činjenice i okolnosti od značaja za obavljanje poslova državne uprave koji su predmet nadzora
- raspraviti utvrđeno stanje i pisanom uputom odrediti mjere koje se moraju poduzeti radi otklanjanja utvrđenih nepravilnosti i osiguranja zakonitog i pravilnog obavljanja poslova državne uprave koji su predmet nadzora.
(2) Ako nadzirano tijelo ili pravna osoba u ostavljenom roku ne postupi po uputi iz stavka 1. podstavka 2. ovog članka, tijelo koje provodi upravni nadzor ovlašteno je:
- obustaviti od izvršenja opći akt koji je predmet nadzora te uputiti zahtjev za ocjenu zakonitosti općeg akta Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske
- predložiti pokretanje postupka za utvrđivanje odgovornosti službenih osoba
- neposredno obaviti poslove državne uprave koji su predmet nadzora na trošak nadziranog tijela ili pravne osobe.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
VI. DRUGI UPRAVNI I STRUČNI POSLOVI
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 31.
Drugi upravni i stručni poslovi državne uprave obuhvaćaju:
- prikupljanje podataka i izradu stručnih podloga, analiza i izvješća o stanju u određenom upravnom području
- provedbu mjera za unaprjeđenje utvrđenog stanja u određenom upravnom području
- pružanje pravne i stručne pomoći
- davanje mišljenja pravnim i fizičkim osobama o odgovarajućoj primjeni zakona i drugih propisa
- ostvarivanje stručne suradnje.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 32.
(1) Odgovor na podnesak kojim se traži mišljenje o odgovarajućoj primjeni zakona i drugih propisa stvarno nadležno tijelo dostavlja podnositelju u roku od 30 dana od dana zaprimanja podneska.
(2) Ako je podnesak iz stavka 1. ovoga članka zaprimilo nenadležno tijelo, isti će bez odgode ustupiti stvarno nadležnom tijelu uz obavijest podnositelju.
(3) Ako zakonom nije drukčije propisano, odredbe stavka 1. i 2. ovoga članka primjenjuju se i na predstavke, pritužbe i druge podneske koji upućuju na nezakonitost ili nepravilnost u obavljanju poslova državne uprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
DIO TREĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
POVJERENI POSLOVI DRŽAVNE UPRAVE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 33.
(1) Jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave te pravnim osobama s javnim ovlastima posebnim zakonom mogu se povjeriti poslovi neposredne provedbe zakona u prvom stupnju i drugi upravni i stručni poslovi.
(2) Ako je to nužno za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije, pravnim osobama s javnim ovlastima može se posebnim zakonom povjeriti provedba inspekcijskog nadzora u jednom ili više upravnih područja.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 34.
(1) Poslovi državne uprave povjeravaju se jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave ako je to opravdano s obzirom na prirodu poslova i u osobitom interesu građana.
(2) Poslovi državne uprave povjeravaju se pravnim osobama s javnim ovlastima ako:
- je to nužno za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije
- se povjeravanjem određenih poslova državne uprave osigurava njihovo učinkovitije obavljanje uz dokazivo manje troškove, ili
- obavljanje određenih poslova državne uprave zahtijeva osobite tehničke ili stručne uvjete koje nije moguće osigurati u tijelima državne uprave bez znatnog povećanja troškova.
(3) U slučajevima iz stavka 1. i stavka 2. podstavka 2. i podstavka 3. ovoga članka tijelo državne uprave nadležno za upravni nadzor svake četiri godine ocjenjuje djelotvornost i svrhovitost obavljanja povjerenih poslova državne uprave te predlaže izmjene odgovarajućih propisa.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 35.
Izvršno tijelo jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave, te odgovorna osoba u pravnoj osobi s javnim ovlastima, za obavljanje povjerenih poslova državne uprave odgovara čelniku tijela državne uprave nadležnom za upravni nadzor u odgovarajućem upravnom području.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
DIO ČETVRTI
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
NORMATIVNA OVLAŠTENJA
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
I. PROVEDBENI PROPISI
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 36.
(1) Provedbeni propisi su pravilnici i naputci.
(2) Pravilnikom se detaljnije razrađuju pojedine odredbe zakona radi njihove primjene.
(3) Naputkom se detaljnije propisuje način rada u tijelima državne uprave te način obavljanja povjerenih poslova državne uprave.
(4) Ovlaštenja za donošenje provedbenih propisa kojima se propisuju uvjeti pod kojima se ostvaruju prava ili izvršavaju obveze ili uvjeti za obavljanje određene djelatnosti mogu se posebnim zakonom utvrditi samo iznimno, ako je takvo ovlaštenje nužno za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 37.
(1) Provedbeni propisi objavljuju se u »Narodnim novinama« te stupaju na snagu osmoga dana od dana objave.
(2) Iznimno, iz osobito opravdanih razloga provedbenim propisom može biti utvrđen drukčiji rok njegova stupanja na snagu, a najranije prvoga dana od dana objave.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 38.
(1) Provedbene propise donose čelnici tijela državne uprave kada su na to izrijekom zakonom ovlašteni, u granicama dane ovlasti.
(2) Provedbeni propis kojim se uređuje dio upravnog područja u djelokrugu drugog tijela državne uprave donosi se uz prethodnu suglasnost čelnika toga tijela.
(3) Provedbeni propis kojim se preuzima ili osigurava provedba pravno obvezujućih akata Europske unije donosi se uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za europske poslove.
(4) Iznimno, za donošenje provedbenih propisa zakonom se može izrijekom ovlastiti tijelo pravne osobe s javnim ovlastima, ako je takvo ovlaštenje nužno za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije u području regulacije i nadzora zakonom određenih tržišta javnih usluga.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
II. PRIVREMENE INTERVENTNE MJERE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 39.
(1) U iznimnim slučajevima propisanima zakonom naredbom se može privremeno narediti ili zabraniti određeno postupanje te utvrditi obveznu primjenu drugih privremenih interventnih mjera koje su nužne za zaštitu pravnog poretka te zaštitu života, sigurnosti, zdravlja i imovine veće vrijednosti u određenom upravnom području.
(2) Uvjeti za donošenje, trajanje i opseg privremenih interventnih mjera iz stavka 1. ovog članka propisuju se zakonom.
(3) Naredbe iz stavka 1. ovoga članka posebno se obrazlažu i objavljuju se u »Narodnim novinama«.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 40.
(1) Naredbe donose čelnici tijela državne uprave kada su na to izrijekom zakonom ovlašteni, u granicama dane ovlasti.
(2) Ako se privremene interventne mjere odnose na dio upravnog područja u djelokrugu drugog tijela državne uprave, naredba se donosi uz prethodnu suglasnost čelnika toga tijela.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
III. NADZOR
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 41.
(1) Nadzor zakonitosti postupka donošenja i sadržaja provedbenih propisa i naredbi obavlja Vlada.
(2) U obavljanju nadzora iz stavka 1. ovoga članka Vlada može održati savjetodavnu raspravu s donositeljima provedbenih propisa i naredbi, znanstvenicima i drugim stručnjacima.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 42.
Ako utvrdi nezakonitosti u postupku donošenja ili sadržaju provedbenog propisa ili naredbe koje je donio čelnik tijela državne uprave Vlada je ovlaštena:
- nadležnom čelniku naložiti donošenje odgovarajućih izmjena provedbenog propisa ili naredbe
- staviti izvan snage naredbu ili pojedine njezine odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 43.
Ako utvrdi nezakonitosti u postupku donošenja ili sadržaju provedbenog propisa kojeg je donijelo zakonom ovlašteno tijelo pravne osobe s javnim ovlastima Vlada je ovlaštena:
- nadležnoj pravnoj osobi s javnim ovlastima predložiti donošenje odgovarajućih izmjena provedbenog propisa
- podnijeti zahtjev Ustavnom sudu Republike Hrvatske za ocjenu suglasnosti provedbenog propisa s Ustavom i zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
DIO PETI
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
SLUŽBENE OSOBE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 44.
(1) Službene osobe u tijelima državne uprave su državni dužnosnici i državni službenici.
(2) Status i način određivanja plaće osoba iz stavka 1. ovoga članka uređuju se posebnim propisima.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 45.
(1) Tijelima državne uprave upravljaju državni dužnosnici.
(2) Državni dužnosnici u tijelima državne uprave su ministar, državni tajnik, predstojnik, glavni ravnatelj i glavni državni inspektor.
(3) Radom upravnih organizacija u sastavu ministarstava rukovode državni službenici, ako posebnim zakonom nije drukčije određeno.
(4) Iznimno, posebnim zakonom može se propisati da državnom upravnom organizacijom upravlja rukovodeći državni službenik, ako je to nužno za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije.