Putem ovog Poziva na dostavu projektnih prijedloga „Sustav poduzetničkih zona“ (u daljnjem tekstu: Poziv) definiraju se ciljevi, uvjeti i postupci za dodjelu bespovratnih sredstava namijenjenih pripremi i provedbi projekata.
Ove Upute za prijavitelje (u daljnjem tekstu: Upute) određuju pravila o načinu podnošenja projektnih prijedloga, navode kriterije prihvatljivosti i kriterije odabira projektnih prijedloga, kriterije prihvatljivosti prijavitelja, aktivnosti i izdataka te pravila provedbe projekata kojima se dodjeljuju bespovratna sredstva u okviru ovog Poziva.
Napomena: Prije pripreme projektnog prijedloga, prijavitelji trebaju proučiti cjelokupnu dokumentaciju Poziva, te redovno pratiti ažuriranje (izmjene i/ili dopune) dokumentacije Poziva.
*Prijavitelji se posebice trebaju upoznati s uvjetima Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava (Prilog 1. Ugovor i Prilog 2. Opći uvjeti Ugovora ) u kojima se razrađuju prava i obveze prijavitelja kao korisnika bespovratnih sredstava.
1.1Strateški i zakonodavni okvir
Okvir za korištenje instrumenata kohezijske politike Europske unije (u daljnjem tekstu: EU) u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: RH) u razdoblju 2014.-2020. definiran je Sporazumom o partnerstvu između RH i Europske komisije za korištenje strukturnih i investicijskih fondova EU-a za ulaganje rast i radna mjesta u razdoblju 2014.-2020. (u daljnjem tekstu: Sporazum o partnerstvu). Sporazum o partnerstvu opisuje način na koji će RH pristupiti ispunjavanju zajedničkih ciljeva strategije Europa 2020, kao i nacionalnih ciljeva, uz pomoć sredstava iz proračuna EU-a koja su joj dodijeljena kroz višegodišnji financijski okvir za razdoblje 2014.-2020.
Opći cilj Sporazuma o partnerstvu jest pružiti potporu u približavanju RH ostalim državama EU-a, odnosno regijama, ubrzavanjem gospodarskog rasta i poticanjem zapošljavanja. Sporazum o partnerstvu definira Tematski cilj Jačanje konkurentnosti malog i srednjeg poduzetništva, kao jedan od izabranih ciljeva u koji se usmjeravaju sredstva unutar Operativnog programa „Konkurentnost i kohezija 2014.-2020.“ (u daljnjem tekstu: OPKK)1, koji je izravno obuhvaćen provedbom ovog Poziva.
OPKK se sufinancira iz europskih strukturnih i investicijskih fondova (ESIF), a njegova strategija temelji se na koncentraciji ulaganja u devet Tematskih ciljeva zajedničkog Strateškog okvira i njihovim specifičnim prioritetima ulaganja, s daljnjim fokusom na specifične ciljeve (u daljnjem tekstu: SC), koje je potrebno ostvariti. OPKK je usmjeren ka poboljšanju konkurentnosti u RH, na nacionalnoj i na regionalnoj razini.
Ovaj Poziv pokrenut je u okviru Prioritetne osi 3 „Poslovna konkurentnost“, Specifičnog cilja 3a2 „Omogućavanje povoljnog okruženja za razvoj poduzetništva“ OPKK-a, financiranog sredstvima EFRR kroz mehanizam integriranih teritorijalnih ulaganja (u daljnjem tekstu: ITU mehnaizam).
ITU mehanizam je alat za provedbu teritorijalnih strategija na integrirani način. Ne radi se o operaciji ni o podprioritetu operativnog programa. Umjesto toga, integrirano teritorijalno ulaganje omogućuje zemljama članicama da kombiniraju operativne programe i da se financiraju iz nekoliko prioritetnih osi jednog operativnog programa ili više njih da bi osigurale provedbu integrirane strategije za određeni teritorij. Integrirano teritorijalno ulaganje kao takvo pružit će zemljama članicama fleksibilnost u stvaranju operativnih programa te omogućiti učinkovitu provedbu integriranih aktivnosti putem pojednostavljenog financiranja.
Poziv je na razini EU usklađen sa Strategijom Europa 2020. – „Europska strategija za pametan, održiv i uključiv rast“, Zakonom o malom gospodarstvu Europske unije - „Small Business Act for Europe“ (2008.), Akcijskim planom za razvoj poduzetništva 2020. ‒ „Ponovno buđenje poduzetničkog duha u Europi“ te Teritorijalnom agendom EU 2020.
Na nacionalnoj razini Poziv je usklađen s Operativnim programom „Konkurentnost i kohezija“ 2014.-2020., te Strategijom razvoja poduzetništva u Republici Hrvatskoj 2013.-2020. (NN 136/2013) koja ima za cilj ojačati konkurentnost MSP-a promocijom poduzetništva i poboljšanjem poduzetničkih vještina.
Na lokalnoj razini Poziv je usklađen sa Strategijom razvoja Urbane aglomeracije Rijeka 2016.-2020.2 (Službeno glasilo Grada Rijeke godina IV-broj 3) koja u sklopu strateškog cilja 2. Stvaranje uvjeta za razvoj zelenog gospodarstva ima za prioritet (2.1) Razvoj napredne poduzetničke infrastrukture i novih tehnologija s posebnim naglaskom na zelene tehnologije, te posebno mjeru 2.1.1. Napredna poduzetnička infrastruktura u funkciji stvaranja novih poduzetnika.
Provedba ovog Poziva utvrđena je zakonodavnim okvirom na razini RH i EU.
Ugovor o Europskoj uniji i Ugovor o funkcioniranju Europske unije (pročišćene verzije, 2016/C 202/01, od 7. lipnja 2016. godine);
Uredba (EU) br. 1301/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o Europskom fondu za regionalni razvoj i o posebnim odredbama o cilju „Ulaganje za rast i radna mjesta” te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1080/2006 (Uredba o EFRR-u);Uredba (EU) br. 1300/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o Kohezijskom fondu i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1084/2006 (Uredba o KF-u);
Uredba (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. godine o utvrđivanju zajedničkih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu, Europskom poljoprivrednom fondu za ruralni razvoj i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo i o utvrđivanju općih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo te o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1083/2006 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1303/2013);
Delegirana uredba Komisije (EU) br. 480/2014 оd 3. ožujka 2014. godine o dopuni Uredbe (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju zajedničkih odredbi Europskog fonda za regionalni razvoj, Europskog socijalnog fonda, Kohezijskog fonda, Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj i Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo te o utvrđivanju općih odredbi Europskog fonda za regionalni razvoj, Europskog socijalnog fonda, Kohezijskog fonda i Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo;
Uredba (EU, Euratom) br. 2018/1046 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. srpnja 2018 o financijskim pravilima koja se primjenjuju na opći proračun Unije, o izmjeni uredaba (EU) br. 1296/2013, (EU) br. 1301/2013, (EU) br. 1303/2013, (EU) br. 1304/2013, (EU) br. 1309/2013, (EU) br. 1316/2013, (EU) br. 223/2014, (EU) br. 283/2014 i Odluke br. 541/2014/EU te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU, Euratom) br. 966/2012
Smjernice za države članice o integriranom održivom urbanom razvoju (članak 7. Uredbe o EFRR-u);
Uredba (EU, EURATOM) br. 966/2012 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2012. o financijskim pravilima primjenjivima na opći proračun Unije, stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EC, Euratom) br. 1605/2002 (SL L 298/1, 26.10.2012.) (Financijska uredba);
Delegirana uredba Komisije br. 1268/2012 od 29.10.2012. o pravilima primjene Uredbe (EU, Euratom) br. 966/2012 Europskog parlamenta i Vijeća o financijskim pravilima koja se primjenjuju na opći proračun Unije (SLL298,31. prosinca 2012.)
Direktiva 2014/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu javne nabave i stavljanja izvan snage Direktive 2004/18/EZ (Direktiva 2014/24/EU);
Uredba Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. godine o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju EU i Uredba Komisije (EU) br. 2017/1084 оd 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova (Službeni list Europske unije L 156/1, od 20.6.2017.); (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 651/2014);
Uredba Komisije (EU) br. 1407/2013 od 18. prosinca 2013.o primjeni članka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore (OJ L 352/2013; u daljnjem tekstu: Uredba de minimis).
Preporuka Komisije (EU) br. 2003/361/EZ od 6. svibnja 2003. godine vezano za definiciju mikro, malih i srednjih poduzeća
Uredba (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (Opća uredba o zaštiti podataka) (Tekst značajan za EGP);
Akti i propisi doneseni na temelju navedenog zakonodavstva: https://eur-lex.europa.eu/summary/chapter/enterprise.html?root_default=SUM_1_CODED=19
Nacionalno zakonodavstvo
Ugovor o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji (NN - Međunarodni ugovori br. 2/12);
Zakon o uspostavi institucionalnog okvira za provedbu europskih strukturnih i investicijskih fondova u Republici Hrvatskoj u financijskom razdoblju od 2014.-2020. (NN 92/14);
Uredba o tijelima u sustavima upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda, u vezi s ciljem "Ulaganje za rast i radna mjesta" (NN 107/14, 23/15, 129/15; 15/17 i 18/17-ispravak);
Pravilnik o prihvatljivosti izdataka (NN 115/18).
Zakon o javnoj nabavi (NN 120/16);
Zakon o državnim potporama (NN 47/14 i 69/17);
Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom (NN 157/13, 152/14, 39/18);
Zakon o ravnopravnosti spolova (NN 82/08, 69/17);
Zakon o suzbijanju diskriminacije (NN 85/08, 112/12);
Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (NN, br. 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13, 137/15, 123/17);
Zakon o zaštiti okoliša (NN 80/13, 153/13, 78/15, 12/18, 118/18);
Zakon o prostornom uređenju (NN 153/13,65/17,114/18);
Zakon o gradnji (NN 153/13, 20/2017);
Zakon o unapređenju poduzetničke infrastrukture (NN 93/13, 114/13, 41/14, 57/18);
Zakon o poticanju razvoja malog gospodarstva (NN 29/02, 63/07, 53/12, 56/13, 121/16);
Zakon o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (NN 147/14, 123/17);
Odluka o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti (NN 132/17)
Zakon o provedbi Opće uredbe o zaštiti osobnih podataka (NN 48/18)
Odluka o obvezi provedbe prethodne (ex-ante) kontrole javnih nabava u okviru projekata koji se namjeravaju sufinancirati i sufinanciraju iz europskih strukturnih i investicijskih fondova u financijskom razdoblju 2014.-2020. (NN, 87/18).
Napomena: Propisi navedeni u ovom Pozivu su propisi koji su na snazi (važeći) trenutku njegove objave te se na Upute za prijavitelje i ostalu prateću dokumentaciju, kao i na sve odnose koji proizlaze iz Poziva, primjenjuje pozitivno zakonodavstvo što uključuje zakonske i podzakonske akte RH i EU koji su naknadno stupili na snagu, kao i sve njihove kasnije izmjene i dopune. Dužnost je Prijavitelja provjeriti primjenjivo zakonodavstvo u trenutku dostave projektnog prijedloga, jer će se na Prijavitelja primijeniti propisi koji su na snazi (važeći) u trenutku podnošenja projektnog prijedloga.
1.2Odgovornosti za upravljanje
Upravljačko tijelo (u daljnjem tekstu: UT) odgovorno za upravljanje i provedbu OPKK je Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije (u daljnjem tekstu: MRRFEU).
Posredničko tijelo integriranih teritorijalnih ulaganja (u daljnjem tekstu: ITU PT) za ovaj Poziv je grad središte Urbane aglomeracije Rijeka.
Posredničko tijelo razine 2 (u daljnjem tekstu: PT2) za ovaj Poziv je Središnja agencija za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije (u daljnjem tekstu: SAFU).
Sva tijela u sustavu obavljaju svoje djelatnosti i odgovorna su za procedure kako je definirano ranije navedenim zakonodavnim okvirom te odredbama ovog Poziva.
MRRFEU, Grad Rijeka i SAFU tijekom Poziva za dodjelu bespovratnih sredstava prikupljaju osobne podatke u svrhu provođenja postupka dodjele bespovratnih sredstava te u krajnosti i sklapanje Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava.
MRRFEU, Grad Rijeka i SAFU će osobne podatke podijeliti jedino sa drugim tijelima definiranim u Uredbi o tijelima u sustavima upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda, u vezi s ciljem „Ulaganje za rast i radna mjesta“.
Prilikom svake dostave projektnog prijedloga prijavitelji su dužni potpisati Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka, čime pristaju odnosno daju privolu na korištenje osobnih podataka.
1.3Predmet, svrha i pokazatelji Poziva
Predmet Poziva:
Ovim Pozivom definiraju se ciljevi, uvjeti i postupak dodjele bespovratnih sredstava za sustav poduzetničke infrastrukture na području Urbane aglomeracije Rijeka3 (u daljnjem tekstu: UA Rijeka).
3 Odluka o ustrojavanju Urbane aglomeracije Rijeka, u čiji sastav ulaze jedinice lokalne samouprave: Grad Rijeka (sjedište UA Rijeka), Grad Kastav, Grad Kraljevica, Grad Opatija, Općina Čavle, Općina Klana, Općina Kostrena, Općina Lovran, Općina Mošćenička Draga i Općina Viškovo MRRFEU, Klasa 011-01/15-02/4, Urbr 538-06-1-2/015-15-6 od 21. rujna 2015.
Svrha (cilj) Poziva:
Cilj ovog poziva je razvoj i poboljšanje kvalitete i dostupnosti fizičke poduzetničke infrastrukture na području UA Rijeka, kroz ulaganje u postojeće i nove poduzetničke zone te privlačenje investicija i stvaranje mogućnosti za otvaranje novih radnih mjesta na području UA Rijeka.
Pokazatelji:
Za uspješnu primjenu i praćenje postignuća, prijavitelj na razini projektnog prijedloga treba definirati doprinospokazatelju neposrednih rezultata OPKK te njegovu konkretnu vrijednost navesti u Prijavnom obrascu.
Pokazatelj je potrebno realno kvantificirati, odnosno potrebno je utvrditi ciljnu vrijednost koja će se postići projektom. Prijavitelj u svom projektnom prijedlogu mora prikazati doprinos ostvarenju pokazatelja OPKK i to kroz doprinos sljedećem pokazatelju koji projekt treba ostvariti najkasnije do isteka razdoblja provedbe projekta.
OPKK pokazatelji neposrednih rezultata
Oznaka
Pokazatelj
Jedinica mjere
Polazišna vrijednost
Učestalost izvještavanja
Obrazloženje i dokaz postignuća
3a21-N
Opremljena i/ili izgrađena fizička infrastruktura
m2
0
Ciljna vrijednost pokazatelja na razini ugovora bilježi se po potpisu Ugovora, Ostvarena vrijednost pokazatelja na razini Ugovora bilježi se po odobrenju Završnog ZNS-a.
Pokazatelj mjeri površinu novoizgrađene, obnovljene i/ili opremljene poslovne fizičke infrastrukture po projektu kojim se nude usluge za poslovne subjekte.
Dokaz postignuća: Odobren Završni ZNS.
Ostvarenje pokazatelja neposrednih rezultata na razini projekta pratit će PT2 (SAFU) i UT (MRRFEU).
U slučaju da korisnik ne ostvari planiranu razinu pokazatelja navedenog u prijavi projektnog prijedloga, nadležno tijelo ima pravo od korisnika zatražiti izvršenje povrata dijela isplaćenih sredstava razmjerno neostvarenom udjelu pokazatelja, sukladno točki 5. i 6. Pravila o financijskim korekcijama (Prilog 4. ovih Uputa).
1.4Financijska alokacija, iznosi i intenziteti bespovratnih sredstava
Bespovratna sredstva dodjeljivat će se putem otvorenog postupka dodjele bespovratnih sredstava u modalitetu privremenog poziva.
Ukupan raspoloživ iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ovog Poziva je 25.647.084,79 HRK.
UT zadržava pravo ne dodijeliti sva raspoloživa sredstva u okviru ovog Poziva.
Najniži odnosno najviši iznos bespovratnih sredstava pojedinačnog projektnog prijedloga koji može biti dodijeljen za financiranje prihvatljivih troškova pojedinačnog projektnog projedloga u okviru ovog Poziva je kako slijedi:
najniži iznos 4.000.000 HRK
najviši iznos 6.375.000,00 HRK.
Najviši mogući udio bespovratnih sredstava je maksimalno 85% od ukupnog iznosa prihvatljivih troškova Projekta.
Sufinanciranje projekta od strane prijavitelja u sklopu ovog Poziva je obvezno. Prijavitelj se obvezuje osigurati:
sredstva za financiranje razlike između iznosa ukupnih prihvatljivih troškova Projekta te iznosa bespovratnih sredstava dodijeljenih za financiranje prihvatljivih troškova u sklopu ovog Poziva,
sredstva za financiranje ukupnih neprihvatljivih troškova.
U sklopu ovog Poziva korisnik ima pravo zatražiti predujam. Ukupni iznos predujma ne može biti viši od 30% ukupne vrijednosti dodijeljenih bespovratnih sredstava.
Korisnik može potraživati prihvatljive troškove metodom nadoknade, metodom plaćanja ili kombinacijom navedenih metoda sukladno odredbama Općih uvjeta (Prilog 2 ovih Uputa).
1.5Razdoblje provedbe projekta
Razdoblje provedbe projekta započinje datumom početka obavljanja aktivnosti projekta koje ne može biti ranije od 1. siječnja 2014. te istječe datumom završetka obavljanja predmetnih aktivnosti. Provedba projekta ne smije završiti prije potpisivanja Ugovora, niti smije trajati duže od 31. prosinca 2022.
Razdoblje provedbe projekta bit će jasno definirano u Ugovoru o dodjeli bespovratnih sredstava (Prilog 1. ovih Uputa; u daljnjem tekstu: Ugovor).
Trošak mora nastati u razdoblju provedbe projekta da bi bio prihvatljiv za financiranje sukladno Ugovoru.
Troškovi vezani uz revizorsko izvješće neovisnog ovlaštenog revizora o provjeri troškova projekta iz točke 5.5 ovih Uputa i troškovi vezani uz obračun PDV-a kod računa kod kojih postoji prijenos porezne obveze na Naručitelja za koji Korisnik nema pravo na odbitak, mogu nastati i nakon razdoblja provedbe projekta te biti plaćeni do roka za dostavu završnog Zahtjeva za nadoknadu sredstava (u skladu s uvjetima prihvatljivosti izdataka iz točke 2.8. ovih Uputa).
1.6Pravila koja se tiču državnih potpora
Bespovratna sredstva koja će se dodijeliti putem ovog Poziva ne smatraju se državnom potporom u smislu članka 107 (1) UFEU ako se dodjelom istih prihvatljivim Prijaviteljima za prihvatljive aktivnosti ne daje selektivna ekonomska prednost niti narušava tržišno natjecanje. Na tržištu nema natjecanja u onom smislu u kojem ga pravo tržišnog natjecanja definira samo u slučaju ako se projektnom investicijom poboljšava zajednička osnovna infrastruktura poduzetničkih poslovnih zona te se ne stvara prednost na tržištu niti se narušava trgovina među državama članicama.
Bespovratna sredstva dodjeljena po ovom Pozivu neće se smatrati državnom potporom ako su kumulativno ispunjeni sljedeći uvjeti:
a)Prijavitelj i jedini korisnik bespovratnih sredstava je JLS
b)Infrastruktura koja je predmet ulaganja kao i zemljište na kojem se ista nalazi u vlasništvu je jedinice lokalne samouprave
c)Predmet ulaganja je isključivo zajednička osnovna i dodatna infrastruktura te zelena infrastruktura koja je općeg karaktera, kao što je navedeno u točki 2.7 Uputa, koja je zajednička za sve korisnike infrastrukture (postojeće i buduće) te ni na koji način nije namijenjena unaprijed poznatom korisniku/korisnicima infrastrukture odnosno prilagođena njihovim specifičnim potrebama
d)Infrastruktura koja je predmet ulaganja je dostupna svim potencijalnim korisnicima na transparentnoj i nediskriminirajućoj osnovi
e)Korisnici zajedničke infrastrukture nisu dužni sudjelovati u troškovima izgradnje predmetne infrastrukture niti je moguće na njih prenositi vlasništvo nad istom
f)Svako eventualno davanje u koncesiju ili na upravljanje infrastrukture koncesionarima ili upraviteljima dodjeljivat će se sukladno propisima o koncesijama i/ili javnoj nabavi. Ukoliko će upravitelj infrastrukture biti društvo ili ustanova koja je u većinskom vlasništvu javnog tijela i pod njegovom upravljačkom kontrolom, ne mora se provesti natječaj, ali poslovanje upravitelja infrastrukture mora biti transparentno i pod stalnom kontrolom javnog tijela isto kao da se radi o dijelu tog javnog tijela (unutarnji upravitelj)
g)Korisnici infrastrukture ne plaćaju naknadu za korištenje infrastrukture (plaćanje tržišne cijene komunalne naknade ne smatra se naknadom za korištenje infrastrukture)
h)Korisnici bespovratnih sredstava ne smiju ostvarivati prihod od infrastrukture
i)Parcele namijenjene poduzetničkim aktivnostima unutar zone nisu predmet ulaganja.
Ustupanje parcela namjenjenih poduzetničkim aktivnostima kao i sva druga odstupanja od gore navedenih uvjeta smatraju se državnom potporom u smislu članka 107 stavka 1 UFEU te podliježu pravilima o državnim potporama/potporama male vrijednosti (de minimis potpore).
VAŽNO: Ako jedinice lokalne samouprave budu dodijeljivali de minimis potpore upravitelju ili krajnjim korisnicima koji nisu obuhvaćeni ovim Pozivom za obavljanje njihove gospodarske aktivnosti, u obvezi su pri dodjeli tih sredstava također primjenjivati pravila o potporama male vrijednosti donošenjem programa potpora sukladno uvjetima iz Uredbe Komisije (EU) br. 1407/2013. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore (SL EU L 352/2013) ili sredstva dodjeljivati prema tržišnim uvjetima oslobođenim od bilo kakve potpore (primjerice, korisnicima lokalne infrastrukture naplaćivati punu tržišnu cijenu korištenja ili kupnje te infrastrukture).
Način korištenja buduće infrastrukture, kao i eventualna namjera dodjele de minimis potpore upravitelju infrastrukture ili krajnjim korisnicima mora biti jasno razložena u studiji izvodljivosti koja čini dio projektne prijave.
Moguća odstupanja od gore navedenih uvjeta mogu rezultirati financijskim korekcijama sukladno Prilogu 4. ovih Uputa (Pravila o financijskim korekcijama).
2PRAVILA POZIVA
2.1Prihvatljivost prijavitelja
Prihvatljivi prijavitelji u okviru ovog Poziva sujedinice lokalne samouprave (JLS) s područja Urbane aglomeracije Rijeka.
2.2Prihvatljivost partnera i formiranje partnerstva
Prijavitelj se na Poziv mora prijaviti samostalno. Partnerstvo nije dozvoljeno.
2.3Kriteriji za isključenje
U okviru ovog Poziva, potpora se ne može dodijeliti:
a)prijavitelju protiv kojega je podnesen prijedlog za pokretanje predstečajnog ili stečajnog postupka; pokrenut prethodni postupak radi utvrđivanja uvjeta za otvaranje stečajnog postupka; otvoren predstečajni ili stečajni postupak, ispunjeni uvjeti za pokretanje ili je pokrenut postupak likvidacije (po službenoj dužnosti ili po prijedlogu); podnesen prijedlog za otvaranje postupka izvanredne uprave; kojim upravlja osoba postavljena od strane nadležnog suda ili je pokrenut postupak nadležnog suda za postavljanje osobe koja će njime upravljati; koji je u nagodbi s vjerovnicima ili je pokrenut postupak nagodbe s vjerovnicima; koji je obustavio poslovne djelatnosti, ili koji se nalazi u postupku koji su, prema propisima države njegova sjedišta ili nastana kojima se regulira pitanje insolvencijskog prava, slični svim prethodno navedenim postupcima; provjerava se uvidom u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka;
b)ako je prijavitelj ili osoba ovlaštena po zakonu za zastupanje prijavitelja (osobe koja je član upravnog, upravljačkog ili nadzornog tijela ili ima ovlasti zastupanja, donošenja odluka ili nadzora toga gospodarskog subjekta) pravomoćno osuđena za bilo koje od sljedećih kaznenih djela odnosno za odgovarajuća kaznena djela prema propisima države njihova sjedišta ili države čiji je državljanin osoba ovlaštena po zakonu za zastupanje prijavitelja:
sudjelovanje u zločinačkoj organizaciji, na temelju članka 328. (zločinačko udruženje) i članka 329. (počinjenje kaznenog djela u sastavu zločinačkog udruženja) iz Kaznenog zakona (NN, broj 125/11, 144/12, 56/15, 61/15,101/17,118/18), članka 333. (udruživanje za počinjenje kaznenih djela), iz Kaznenog zakona (NN, broj 125/11, 144/12, 56/15, 61/15 i 101/17,118/18);
korupciju, na temelju članka 252. (primanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 253. (davanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 254. (zlouporaba u postupku javne nabave), članka 291. (zlouporaba položaja i ovlasti), članka 292. (nezakonito pogodovanje), članka 293. (primanje mita), članka 294. (davanje mita), članka 295. (trgovanje utjecajem) i članka 296. (davanje mita za trgovanje utjecajem) Kaznenog zakona (NN, broj 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17, 118/18) i članka 294.a (primanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 294.b (davanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 337. (zlouporaba položaja i ovlasti), članka 338. (zlouporaba obavljanja dužnosti državne vlasti), članka 343. (protuzakonito posredovanje), članka 347. (primanje mita) i članka 348. (davanje mita) iz Kaznenog zakona (NN, broj 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17, 118/18);
prijevaru, na temelju članka 236. (prijevara), članka 247. (prijevara u gospodarskom poslovanju), članka 256. (utaja poreza ili carine) i članka 258. (subvencijska prijevara) Kaznenog zakona (NN, broj 125/2011, 144/2012, 56/2015, 61/2015, 101/17, 118/18) i članka 224. (prijevara), članka 293. (prijevara u gospodarskom poslovanju) i članka 286. (utaja poreza i drugih davanja) iz Kaznenog zakona (NN, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12);
terorizam ili kaznena djela povezana s terorističkim aktivnostima, na temelju članka 97. (terorizam), članka 99. (javno poticanje na terorizam), članka 100. (novačenje za terorizam), članka 101. (obuka za terorizam) i članka 102. (terorističko udruženje) Kaznenog zakona (NN, broj 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17, 118/18) i članka 169. (terorizam), članka 169.a (javno poticanje na terorizam) i članka 169.b (novačenje i obuka za terorizam) iz Kaznenog zakona (NN, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12);
pranje novca ili financiranje terorizma, na temelju članka 98. (financiranje terorizma) i članka 265. (pranje novca) Kaznenog zakona (NN, broj 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17,118/18) i članka 279. (pranje novca) iz Kaznenog zakona (NN, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12.);
dječji rad ili druge oblike trgovanja ljudima, na temelju članka 106. (trgovanje ljudima) Kaznenog zakona (NN, broj 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17, 118/18) i članka 175. (trgovanje ljudima i ropstvo) iz Kaznenog zakona (NN, broj 110/97, 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12), ili je Korisnik ili osoba ovlaštena po zakonu za zastupanje Korisnika pravomoćno osuđena za počinjenje prekršaja koji se odnosi na zlorabu dužnosti i djelatnosti, prekršaja u obavljanju poslova i djelatnosti pravnih osoba te odgovornih osoba u pravnim osobama te prekršaja počinjenog u vezi s Korisnikovom djelatnošću; Navedeno se provjerava uvidom u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka;
c)prijavitelj kojem je utvrđeno teško4 kršenje Ugovora zbog neispunjavanja ugovornih obveza, a koji je bio potpisan u sklopu nekog drugog postupka dodjele bespovratnih sredstava i bio je (su)financiran sredstvima EU odnosno ESI fondova; navedeno se provjerava uvidom u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka;
d)prijavitelju u slučaju da je prijavitelj ili osobe ovlaštene po zakonu za zastupanje proglašen krivim zbog teškog profesionalnog propusta, provjerava se uvidom u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka;
e)prijavitelj koji je u sukobu interesa u predmetnom postupku dodjele bespovratnih sredstava; navedeno se provjerava uvidom u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka;
f)prijavitelju koji nije izvršio zatraženi povrat ili su u postupku povrata sredstava prethodno dodijeljenih u drugom postupku dodjele bespovratnih sredstava iz bilo kojeg javnog izvora (uključujući iz EU odnosno ESI fondova), za aktivnosti odnosno troškove koji nisu izvršeni; navedeno se provjerava uvidom u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka;
g)prijavitelju koji nije izvršio isplate plaća zaposlenicima, plaćanje doprinosa za financiranje obveznih osiguranja (osobito zdravstveno ili mirovinsko) ili plaćanje poreza u skladu s propisima Republike Hrvatske kao države u kojoj je osnovan prijavitelj i u kojoj će se provoditi Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava i u skladu s propisima države poslovnog nastana prijavitelja (ako oni nemaju poslovni nastan u Republici Hrvatskoj). U pogledu ove točke, smatra se prihvatljivim da prijavitelj/korisnik nije udovoljio spomenutim uvjetima, ako mu, sukladno posebnom propisu, plaćanje tih obveza nije dopušteno ili mu je odobrena odgoda plaćanja; navedeno se provjerava uvidom u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka;
4 Teško kršenje ugovora obuhvaća situacije: (a) ako je nadležno tijelo od Prijavitelja u svojstvu Korisnika za drugi projekt financiran kroz neki drugi postupak dodjele zatražilo povrat svih dodijeljenih sredstava; ili (b) ako je nadležno tijelo jednostranom odlukom raskinulo Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava.
2.4Broj projektnih prijedloga i bespovratnih sredstava po Prijavitelju
Prijavitelj po predmetnom Pozivu u postupku dodjele bespovratnih sredstava (u daljnjem tekstu: Postupak dodjele) može podnijeti najviše jedan(1) projektni prijedlog.
S jednim prijaviteljem se može sklopiti 1 (jedan) Ugovor.
2.5Zahtjevi koji se odnose na sposobnost Prijavitelja, učinkovito korištenje sredstava i održivost rezultata projekta
A) Prijavitelj mora provesti projekt pravovremeno i u skladu sa zahtjevima utvrđenima u ovim Uputama. Prijavitelj mora osigurati odgovarajuće kapacitete za provedbu projekta na način da ima projektni tim s odgovarajućim iskustvom u provedbi projekata. U svakom slučaju, odgovornosti članova projektnog tima za upravljanje i provedbu projekta moraju biti definirane i raspoređene, što prijavitelj opisuje u Prijavnom obrascu.
B) Prijavitelj treba osigurati učinkovitu uporabu sredstava u skladu s načelima ekonomičnosti, učinkovitosti i djelotvornosti te dobrog financijskog upravljanja.
C) Prijavitelj mora osigurati održivost projekta i projektnih rezultata. Prijavitelj je obvezan osigurati trajnost Projekta, odnosno tijekom razdoblja od 5 (pet) godina od završnog plaćanja (korisniku) ili u razdoblju navedenom u pravilima o državnim potporama mora osigurati da rezultati Projekta ne podliježu sljedećim situacijama navedenima u članku 71. Uredbe (EU) br. 1303/2013:
promjeni vlasništva nad predmetom infrastrukture čime se trgovačkom društvu ili javnom tijelu daje neopravdana prednost;
značajnoj promjeni koja utječe na prirodu projekta, ciljeve ili provedbene uvjete i zbog koje bi se doveli u pitanje njegovi prvotni ciljevi.
D) Prijavitelj tijekom razdoblja od 5 (pet) godina od završnog plaćanja mora osigurati:
održavanje opreme i druge imovine nabavljene tijekom projekta, u sladu s uputama/preporukama proizvođača i
održivost aktivnosti i rezultata kako bi se osiguralo ostvarenje ciljanih pokazatelja utvrđenih u točki 1.3. Predmet, svrha i pokazatelji Poziva i
da ne dođe do bitne izmjene projektnih rezultata uslijed promjene prirode vlasništva dijela infrastrukture.
Nepridržavanje zahtjeva koji se odnose na sposobnost Prijavitelja, učinkovito korištenje sredstava i zahtjeva povezanih s trajnošću, smatrat će se kršenjem Ugovora te je moguće od Prijavitelja/Korisnika zatražiti povrat sredstava.
2.6Prihvatljivost projekta
Kako bi bio prihvatljiv, projektni prijedlog mora udovoljavati svim kriterijima prihvatljivosti, kako slijedi.
1.Projekt je u skladu s Operativnim programom Konkurentnost i kohezija 2014.-2020., Prioritet 3 Poslovna konkurentnost, SC 3a2 Omogućavanje povoljnog okruženja za razvoj poduzetništva te Strategijom razvoja Urbane aglomeracije Rijeka i slijedom toga odgovara predmetu i svrsi ovog Poziva (točka 1.3. Uputa); provjerava se uvidom u Prijavni obrazac.
2.Projekt se provodi u potpunosti na području Urbane aglomeracije Rijeka, odnosno sljedećih jedinica lokalne samouprave: Grad Rijeka, Grad Kastav, Grad Kraljevica, Grad Opatija, Općina Čavle, Općina Klana, Općina Kostrena, Općina Lovran, Općina Mošćenička Draga i Općina Viškovo; provjerava se uvidom u Prijavni obrazac;
3.Aktivnosti projekta su u skladu s prihvatljivim aktivnostima u sklopu ovog Poziva (točka 2.7. Uputa); provjerava se uvidom u Prijavni obrazac.
4.Projekt ne uključuje aktivnosti koje su bile dio operacije koja je, ili je trebala biti, podložna postupku povrata sredstava (u skladu s člankom 125. stavkom 3(f) Uredbe (EU) br. 1303/2013, odnosno odgovarajućim izmjenama sadržanima u Uredbi (EU) 2018/1046), nakon promjene proizvodne aktivnosti izvan programskog područja; provjerava se uvidom u Prijavni obrazac i u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka
5.Projekt je u skladu s odredbama svih relevantnih nacionalnih zakonodavnih akata te propisima EU, a u skladu je i sa specifičnim pravilima i zahtjevima primjenjivima na ovaj Poziv; provjerava se uvidom u Prijavni obrazac i u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka
6.Projekt u trenutku podnošenja projektnog prijedloga nije fizički niti financijski završen; provjerava se uvidom u Prijavni obrazac i u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka
7.Projekt se, na način opisan u projektnom prijedlogu, ne bi mogao provesti bez potpore iz OPKK-a (Prijavitelj nema osigurana sredstva za provedbu projekta na način, u opsegu i vremenskom okviru kako je opisano u projektnom prijedlogu, odnosno potporom iz OPKK-a osigurava se dodana vrijednost, bilo u opsegu ili kvaliteti aktivnosti, ili u pogledu vremena potrebnog za ostvarenje cilja/ciljeva projekta; provjerava se uvidom u Prijavni obrazac i u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka.
8.Projekt poštuje načelo nekumulativnosti, odnosno ne predstavlja dvostruko financiranje - prihvatljivi izdaci nisu prethodno (su)financirani bespovratnim sredstvima iz bilo kojeg javnog izvora (uključujući iz Europske unije, odnosno Europskih strukturnih i investicijskih fondova) niti će isti biti više od jednom (su)financirani nakon potencijalno uspješnog okončanja dvaju ili više postupaka dodjele bespovratnih sredstava; provjerava se uvidom u Prijavni obrazac i u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka.
9.Projekt je u skladu s horizontalnim politikama EU o održivome razvoju, ravnopravnosti spolova i nediskriminaciji, tj. projekt mora doprinositi ovim politikama ili barem biti neutralan u odnosu na njih (točka 2.9. Uputa); provjerava se uvidom u Prijavni obrazac
10.Stopa sufinanciranja i iznos traženih bespovratnih sredstava su u okviru zadanih veličina koje se odnose na stopu sufinanciranja, maksimalni i minimalni iznos bespovratnih sredstava po projektu (točka 1.4. Uputa); provjerava se uvidom u Prijavni obrazac.
11.Predmet ulaganja ima rješene imovinsko pravne odnose, zemljište/nekretnine koje su predmet ulaganja odnosno zemljišno knjižne čestice koje će spadati u obuhvat projekta su u vlasništvu prihvatljivog prijavitelja (JLS-a) - provjerava se uvidom u zemljišne knjige ili uvidom u dokumentaciju iz točke 3.1. Izgled i sadržaj projektnog prijedloga Uputa,
12.Projekt je u skladu s pravilima koja se tiču državnih potpora, odnosno ne predstavlja državnu potporu; provjerava se uvidom u Prijavni obrazac i u dokumentaciju iz točke 3.1. Izgled i sadržaj projektnog prijedloga.
13.Projekt je u skladu s Odlukom o obvezi provedbe prethodne (ex-ante) kontrole javnih nabava u okviru projekata koji se namjeravaju sufinancirati i sufinanciraju iz europskih strukturnih i investicijskih fondova u financijskom razdoblju 2014.-2020. (NN 87/18).
2.7Prihvatljive projektne aktivnosti: koja ulaganja su dozvoljena?
Prihvatljive aktivnosti koje se mogu financirati u okviru ovog Poziva su:
1.Razvoj (gradnja nove i/ili obnova i proširenje postojeće) zajedničke osnovne i dodatne infrastrukture poduzetničkih zona te zelene infrastrukture koja je općeg karaktera, što uključuje aktivnosti građenja, opremanja i pratećih stručnih usluga (upravljanje projektom gradnje, stručni nadzor, koordinacija zaštite na radu, ishođenje uporabnih dozvola)
2.Aktivnosti pripreme projektno-tehničke dokumentacije i studija (izrada glavnog geodetskog projekta, izrada elektrotehničkog glavnog projekta, izrada idejnog/glavnog/izvedbenog projekta s troškovnicima, potrebne dozvole)
3.Upravljanje projektom i administracija (uključujući ugovaranje vanjskih stručnjaka te angažiranja postojećeg ili novozaposlenog osoblja prijavitelja za upravljanje projektom)
4.Aktivnosti promidžbe i vidljivosti (u skladu s točkom 5.6 ovih Uputa)
5.Horizontalne aktivnosti (aktivnosti vezane uz promicanje horizontalnih načela sukladno točki 2.8 ovih Uputa)
Napomena: Po ovom Pozivu nije dozvoljena prijava projektnih prijedloga koji se odnose samo na pripremu projektne/tehničke dokumentacije za bilo koju od gore navedenih aktivnosti. Ova odredba NE utječe na prihvatljivost troškova pripreme dokumentacije (vidi točku 2.8) s obzirom da se isti smatraju dijelom ulaganja i kao takvi planiraju u sklopu pripadajuće aktivnosti.
2.8.Horizontalna načela
Prijavitelji su obavezni pridržavati se zakonskih odredbi (navedenih u poglavlju 1.1. Uputa) koje predstavljaju minimalne zahtjeve pri provedbi horizontalnih politika. Poštujući zakonske odredbe projekt je neutralan u pogledu horizontalnih politika, a pripadajući izdaci i aktivnosti neće se smatrati doprinosom horizontalnim politikama već ispunjenjem zakonske obaveze. Ukoliko projekt sadrži dodatne aktivnosti uz propisani minimum poštivanja zakonskih odredbi, tada projekt promiče horizontalne politike EU. Usklađenost projekta s horizontalnim politikama opisuje se u Prijavnom obrascu.
Slijedom Uputa za prijavitelje i korisnike Operativnog programa „Konkurentnost i Kohezija” o provedbi horizontalnih načela5 (u daljnjem tekstu: Upute o provedbi horizontalnih načela) korisnici su dužni poštivati zakonske obaveze u tri kategorije:
1.Promicanje ravnopravnosti žena i muškaraca i zabrana diskriminacije,
2.Pristupačnost za osobe s invaliditetom,
3.Održivi razvoj.
Projekti koji su u skladu s nacionalnim propisima smatraju se neutralnima6, o čemu je potrebno pružiti informaciju u odgovarajućem dijelu Prijavnog obrasca.
6 Neutralno znači da je projekt zadovoljio zakonski minimum, te da neće dobiti bodove za doprinos horizontalnim načelima.
2.8.1Promicanje ravnopravnosti žena i muškaraca i zabrana diskriminacije
U provedbi OPKK-a promiče se rodno osviještena politika. To znači da dionici u projektu trebaju voditi računa o rodnoj perspektivi, svjesno imati na umu kakav je učinak rodnih razlika na projektne aktivnosti, na koje treba obratiti pozornost ili koje bi trebalo unaprijediti.
Prijavitelji se upućuju na Upute o provedbi horizontalnih načela koje detaljno opisuju njihova sadržaj i značaj, a daju i neke primjere horizontalnih aktivnosti primjenjive na specifični cilj 3a2, a time i na ovaj Poziv.
U provedbi aktivnosti informiranja i komunikacije u sklopu projekta u obzir treba uzeti i rodnu perspektivu, odnosno:
u verbalnom i vizualnom izražavanju treba voditi računa o rodnoj perspektivi, uključujući i jezični odabir terminologije.
treba osigurati pravednu zastupljenost oba spola u komunikacijskim aktivnostima.
prema potrebi, komunikacija bi trebala biti usmjerena na pripadnike oba spola.
Osim navedenih primjera, prijavitelji mogu na razini projektnih prijedloga osmisliti i druge aktivnosti pri promicanju ravnopravnosti žena i muškaraca i zabrani diskriminacije.
2.8.2Pristupačnost za osobe s invaliditetom
Sve aktivnosti unutar OPKK-a, pa tako i ovog Poziva, trebale bi promicati pristupačnost za osobe s invaliditetom kad god je to moguće. Cilj Uputa za prijavitelje i korisnike operativnog programa „Konkurentnost i Kohezija” o provedbi horizontalnih načela je pomoći prijaviteljima razmotriti dodatne prilike osim poštivanja zakonskih minimuma za promicanje pristupačnosti. Dodatne prilike za promicanje pristupačnosti su bitne s obzirom da se aktivnosti i izdaci povezani za poštivanje zakonima propisanih minimuma neće smatrati doprinosom horizontalnim politikama, već ispunjenjem zakonske obaveze. Prijavitelji bi se u određenim fazama pripreme i provedbe projekta trebali posavjetovati s nadležnim organizacijama civilnog društva koje zastupaju interes skupina u nepovoljnom položaju. To će ojačati praktičnu provedbu pristupačnosti za osobe s invaliditetom.
2.8.3Održivi razvoj
Projekt mora promovirati obnovljive izvore energije i/ili održivo korištenje prirodnih resursa kroz uvođenje procesa energetskih ušteda, recikliranja, korištenja obnovljivih izvora energije, provođenje zelene javne nabave7 kod nabave promo materijala, itd. Prijavitelji trebaju dokazati kako će voditi računa o ekološkim, društvenim i gospodarskim koristima u postupku nabave, što se može postići primjenom jasnih i provjerljivih ekoloških kriterija za proizvode i usluge u njihovim tehničkim specifikacijama.
7 Zelena javna nabava instrument je održive proizvodnje i potrošnje, a označava postupak u kojem tijela javne vlasti nastoje nabavljati robu, usluge i radove koji imaju manji utjecaj na okoliš tijekom životnog ciklusa u usporedbi s robom, uslugama i radovima iste namjene koji bi inače bili nabavljeni. Svojom odlukom o kupnji onih proizvoda i usluga koje imaju manji učinak na okoliš, javna tijela utječu na tržište te tako potiču gospodarski sektor da razvija zelene tehnologije i proizvode.
Projekt mora ispuniti minimalne uvjete u pogledu energetske učinkovitosti kako bi se smatrao neutralnim, a neki od primjera dodatnih aktivnosti za povećanje učinkovitosti resursa su:
poštivanje uvjeta za ishođenje energetskog certifikata A,
provođenje zelene javne nabave,
integriranje obnovljivih izvora energije u razvoj projekta,
primjena pasivnog dizajna kako bi se smanjila potreba za umjetnim izvorima topline, rasvjete i hlađenja,
ugradnja proizvoda kojima se štedi potrošnja vode (sanitarni čvorovi, slavine, glave tuševa),
ugradnja sustava za recikliranje potrošne vode (tzv. siva voda),
plan za odvojeno prikupljanje i skladištenje otpada u poslovnom krugu objekta i sigurno prikupljanje takvih materijala, itd.
Osim navedenih primjera, prijavitelji mogu na razini projekta osmisliti i druge aktivnosti u skladu s Uputama o provedbi horizontalnih načela.
UPUTE ZA PRIJAVITELJE
Poziv na dostavu projektnih prijedloga
„Sustav poduzetničkih zona“
( referentni broj: <…> )
Otvoreni postupak u modalitetu privremenog Poziva
SADRŽAJ
1 OPĆE INFORMACIJE
1.1 Strateški i zakonodavni okvir
1.2 Odgovornosti za upravljanje
1.3 Predmet, svrha i pokazatelji Poziva
1.4 Financijska alokacija, iznosi i intenziteti bespovratnih sredstava
1.5 Razdoblje provedbe projekta
1.6 Pravila koja se tiču državnih potpora
2 PRAVILA POZIVA
2.1 Prihvatljivost prijavitelja
2.2 Prihvatljivost partnera i formiranje partnerstva
2.3 Kriteriji za isključenje
2.4 Broj projektnih prijedloga i bespovratnih sredstava po Prijavitelju
2.5 Zahtjevi koji se odnose na sposobnost Prijavitelja, učinkovito korištenje sredstava i održivost rezultata projekta
2.6 Prihvatljivost projekta
2.7 Prihvatljive projektne aktivnosti: koja ulaganja su dozvoljena?
2.8 Horizontalna načela
2.9 Op ći zahtjevi koji se odnose na prihvatljivost izdataka za provedbu projekta
2.9.1 Prihvatljive kategorije troškova
2.9.2 Neprihvatljivi troškovi
3 KAKO SE PRIJAVITI
3.1 Izgled i sadržaj projektnog prijedloga
3.2 Podnošenje projektnog prijedloga
3.3 Rok za predaju projektnog prijedloga
3.4 Dodatne informacije uz projektni prijedlog
3.5 Objava rezultata Poziva
4 POSTUPAK DODJELE
4.1 Faze postupka dodjele bespovratnih sredstava
4.2 Odredbe vezane uz dodatna pojašnjenja tijekom postupka dodjele
4.3 Prigovori
4.4 Ugovaranje
5 ODREDBE KOJE SE ODNOSE NA PROVEDBU PROJEKTA
5.1 Nabava
5.2 Provjere upravljanja projektom
5.3 Podnošenje zahtjeva za predujmom/nadoknadom sredstava
5.4 Povrat sredstava
5.5 Revizije projekta
5.6 Informiranje i vidljivost
6 OBRASCI I PRILOZI
7 POJMOVNIK
8 POPIS KRATICA
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1 OPĆE INFORMACIJE
Putem ovog Poziva na dostavu projektnih prijedloga „ Sustav poduzetničkih zona“ (u daljnjem tekstu: Poziv) definiraju se ciljevi, uvjeti i postupci za dodjelu bespovratnih sredstava namijenjenih pripremi i provedbi projekata.
Ove Upute za prijavitelje (u daljnjem tekstu: Upute) određuju pravila o načinu podnošenja projektnih prijedloga, navode kriterije prihvatljivosti i kriterije odabira projektnih prijedloga, kriterije prihvatljivosti prijavitelja, aktivnosti i izdataka te pravila provedbe projekata kojima se dodjeljuju bespovratna sredstva u okviru ovog Poziva.
Napomena: Prije pripreme projektnog prijedloga, prijavitelji trebaju proučiti cjelokupnu dokumentaciju Poziva, te redovno pratiti ažuriranje (izmjene i/ili dopune) dokumentacije Poziva.
*Prijavitelji se posebice trebaju upoznati s uvjetima Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava (Prilog 1. Ugovor i Prilog 2. Opći uvjeti Ugovora ) u kojima se razrađuju prava i obveze prijavitelja kao korisnika bespovratnih sredstava.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1.1 Strateški i zakonodavni okvir
Okvir za korištenje instrumenata kohezijske politike Europske unije (u daljnjem tekstu: EU) u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: RH) u razdoblju 2014.-2020. definiran je Sporazumom o partnerstvu između RH i Europske komisije za korištenje strukturnih i investicijskih fondova EU-a za ulaganje rast i radna mjesta u razdoblju 2014.-2020. (u daljnjem tekstu: Sporazum o partnerstvu). Sporazum o partnerstvu opisuje način na koji će RH pristupiti ispunjavanju zajedničkih ciljeva strategije Europa 2020, kao i nacionalnih ciljeva, uz pomoć sredstava iz proračuna EU-a koja su joj dodijeljena kroz višegodišnji financijski okvir za razdoblje 2014.-2020.
Opći cilj Sporazuma o partnerstvu jest pružiti potporu u približavanju RH ostalim državama EU-a, odnosno regijama, ubrzavanjem gospodarskog rasta i poticanjem zapošljavanja. Sporazum o partnerstvu definira Tematski cilj Jačanje konkurentnosti malog i srednjeg poduzetništva , kao jedan od izabranih ciljeva u koji se usmjeravaju sredstva unutar Operativnog programa „Konkurentnost i kohezija 2014.-2020.“ (u daljnjem tekstu: OPKK) 1 , koji je izravno obuhvaćen provedbom ovog Poziva.
OPKK se sufinancira iz europskih strukturnih i investicijskih fondova (ESIF), a njegova strategija temelji se na koncentraciji ulaganja u devet Tematskih ciljeva zajedničkog Strateškog okvira i njihovim specifičnim prioritetima ulaganja, s daljnjim fokusom na specifične ciljeve (u daljnjem tekstu: SC), koje je potrebno ostvariti. OPKK je usmjeren ka poboljšanju konkurentnosti u RH, na nacionalnoj i na regionalnoj razini.
1 http://arhiva.strukturnifondovi.hr/UserDocsImages/Novosti/OPKK%202014.-2020.%20tehni%C4%8Dke%20izmjene.pdf
Ovaj Poziv pokrenut je u okviru Prioritetne osi 3 „Poslovna konkurentnost“ , Specifičnog cilja 3a2 „Omogućavanje povoljnog okruženja za razvoj poduzetništva“ OPKK-a, financiranog sredstvima EFRR kroz mehanizam integriranih teritorijalnih ulaganja (u daljnjem tekstu: ITU mehnaizam).
ITU mehanizam je alat za provedbu teritorijalnih strategija na integrirani način. Ne radi se o operaciji ni o podprioritetu operativnog programa. Umjesto toga, integrirano teritorijalno ulaganje omogućuje zemljama članicama da kombiniraju operativne programe i da se financiraju iz nekoliko prioritetnih osi jednog operativnog programa ili više njih da bi osigurale provedbu integrirane strategije za određeni teritorij. Integrirano teritorijalno ulaganje kao takvo pružit će zemljama članicama fleksibilnost u stvaranju operativnih programa te omogućiti učinkovitu provedbu integriranih aktivnosti putem pojednostavljenog financiranja.
Poziv je na razini EU usklađen sa Strategijom Europa 2020. – „Europska strategija za pametan, održiv i uključiv rast“, Zakonom o malom gospodarstvu Europske unije - „Small Business Act for Europe“ (2008.), Akcijskim planom za razvoj poduzetništva 2020. ‒ „Ponovno buđenje poduzetničkog duha u Europi“ te Teritorijalnom agendom EU 2020.
Na nacionalnoj razini Poziv je usklađen s Operativnim programom „Konkurentnost i kohezija“ 2014.-2020., te Strategijom razvoja poduzetništva u Republici Hrvatskoj 2013.-2020. (NN 136/2013) koja ima za cilj ojačati konkurentnost MSP-a promocijom poduzetništva i poboljšanjem poduzetničkih vještina.
Na lokalnoj razini Poziv je usklađen sa Strategijom razvoja Urbane aglomeracije Rijeka 2016.-2020. 2 (Službeno glasilo Grada Rijeke godina IV-broj 3) koja u sklopu strateškog cilja 2. Stvaranje uvjeta za razvoj zelenog gospodarstva ima za prioritet (2.1) Razvoj napredne poduzetničke infrastrukture i novih tehnologija s posebnim naglaskom na zelene tehnologije, te posebno mjeru 2.1.1. Napredna poduzetnička infrastruktura u funkciji stvaranja novih poduzetnika.
Provedba ovog Poziva utvrđena je zakonodavnim okvirom na razini RH i EU.
2 https://www.rijeka.hr/wp-content/uploads/2017/03/Prilog-Strategija-razvoja-Urbane-aglomeracije-Rijeka-za-razdoblje-2016.–2020.-godine.pdf
Zakonodavstvo Europske unije
Ugovor o Europskoj uniji i Ugovor o funkcioniranju Europske unije (pročišćene verzije, 2016/C 202/01, od 7. lipnja 2016. godine);
Uredba (EU) br. 1301/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o Europskom fondu za regionalni razvoj i o posebnim odredbama o cilju „Ulaganje za rast i radna mjesta” te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1080/2006 (Uredba o EFRR-u); Uredba (EU) br. 1300/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o Kohezijskom fondu i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1084/2006 (Uredba o KF-u);
Uredba (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. godine o utvrđivanju zajedničkih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu, Europskom poljoprivrednom fondu za ruralni razvoj i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo i o utvrđivanju općih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo te o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1083/2006 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1303/2013);
Delegirana uredba Komisije (EU) br. 480/2014 оd 3. ožujka 2014. godine o dopuni Uredbe (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju zajedničkih odredbi Europskog fonda za regionalni razvoj, Europskog socijalnog fonda, Kohezijskog fonda, Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj i Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo te o utvrđivanju općih odredbi Europskog fonda za regionalni razvoj, Europskog socijalnog fonda, Kohezijskog fonda i Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo;
Uredba (EU, Euratom) br. 2018/1046 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. srpnja 2018 o financijskim pravilima koja se primjenjuju na opći proračun Unije, o izmjeni uredaba (EU) br. 1296/2013, (EU) br. 1301/2013, (EU) br. 1303/2013, (EU) br. 1304/2013, (EU) br. 1309/2013, (EU) br. 1316/2013, (EU) br. 223/2014, (EU) br. 283/2014 i Odluke br. 541/2014/EU te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU, Euratom) br. 966/2012
Smjernice za države članice o integriranom održivom urbanom razvoju (članak 7. Uredbe o EFRR-u);
Uredba (EU, EURATOM) br. 966/2012 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2012. o financijskim pravilima primjenjivima na opći proračun Unije, stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EC, Euratom) br. 1605/2002 (SL L 298/1, 26.10.2012.) ( Financijska uredba );
Delegirana uredba Komisije br. 1268/2012 od 29.10.2012. o pravilima primjene Uredbe (EU, Euratom) br. 966/2012 Europskog parlamenta i Vijeća o financijskim pravilima koja se primjenjuju na opći proračun Unije (SLL298,31. prosinca 2012.)
Direktiva 2014/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu javne nabave i stavljanja izvan snage Direktive 2004/18/EZ (Direktiva 2014/24/EU);
Uredba Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. godine o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju EU i Uredba Komisije (EU) br. 2017/1084 оd 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova (Službeni list Europske unije L 156/1, od 20.6.2017.); (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 651/2014 );
Uredba Komisije (EU) br. 1407/2013 od 18. prosinca 2013. o primjeni članka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore (OJ L 352/2013; u daljnjem tekstu: Uredba de minimis ).
Preporuka Komisije (EU) br. 2003/361/EZ od 6. svibnja 2003. godine vezano za definiciju mikro, malih i srednjih poduzeća
Uredba (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (Opća uredba o zaštiti podataka) (Tekst značajan za EGP);
Akti i propisi doneseni na temelju navedenog zakonodavstva:
https://eur-lex.europa.eu/summary/chapter/enterprise.html?root_default=SUM_1_CODED=19
Nacionalno zakonodavstvo
Ugovor o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji (NN - Međunarodni ugovori br. 2/12);
Zakon o uspostavi institucionalnog okvira za provedbu europskih strukturnih i investicijskih fondova u Republici Hrvatskoj u financijskom razdoblju od 2014.-2020. (NN 92/14);
Uredba o tijelima u sustavima upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda, u vezi s ciljem "Ulaganje za rast i radna mjesta" (NN 107/14, 23/15, 129/15; 15/17 i 18/17-ispravak);
Pravilnik o prihvatljivosti izdataka (NN 115/18).
Zakon o javnoj nabavi (NN 120/16);
Zakon o državnim potporama (NN 47/14 i 69/17);
Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom (NN 157/13, 152/14, 39/18);
Zakon o ravnopravnosti spolova (NN 82/08, 69/17);
Zakon o suzbijanju diskriminacije (NN 85/08, 112/12);
Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (NN, br. 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13, 137/15, 123/17);
Zakon o zaštiti okoliša (NN 80/13, 153/13, 78/15, 12/18, 118/18);
Zakon o prostornom uređenju (NN 153/13,65/17,114/18);
Zakon o gradnji (NN 153/13, 20/2017);
Zakon o unapređenju poduzetničke infrastrukture (NN 93/13, 114/13, 41/14, 57/18);
Zakon o poticanju razvoja malog gospodarstva (NN 29/02, 63/07, 53/12, 56/13, 121/16);
Zakon o trgovačkim društvima (NN 111/93, 34/99, 118/03, 146/08, 137/09, 152/11, 111/12, 144/12, 68/13, 110/15);
Uredba o indeksu razvijenosti (NN 131/2017)
Zakon o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (NN 147/14, 123/17);
Odluka o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti (NN 132/17)
Zakon o provedbi Opće uredbe o zaštiti osobnih podataka (NN 48/18)
Odluka o obvezi provedbe prethodne (ex-ante) kontrole javnih nabava u okviru projekata koji se namjeravaju sufinancirati i sufinanciraju iz europskih strukturnih i investicijskih fondova u financijskom razdoblju 2014.-2020. (NN, 87/18).
Napomena: Propisi navedeni u ovom Pozivu su propisi koji su na snazi (važeći) trenutku njegove objave te se na Upute za prijavitelje i ostalu prateću dokumentaciju, kao i na sve odnose koji proizlaze iz Poziva, primjenjuje pozitivno zakonodavstvo što uključuje zakonske i podzakonske akte RH i EU koji su naknadno stupili na snagu, kao i sve njihove kasnije izmjene i dopune. Dužnost je Prijavitelja provjeriti primjenjivo zakonodavstvo u trenutku dostave projektnog prijedloga, jer će se na Prijavitelja primijeniti propisi koji su na snazi (važeći) u trenutku podnošenja projektnog prijedloga.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1.2 Odgovornosti za upravljanje
Upravljačko tijelo (u daljnjem tekstu: UT) odgovorno za upravljanje i provedbu OPKK je Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije (u daljnjem tekstu: MRRFEU).
Posredničko tijelo integriranih teritorijalnih ulaganja (u daljnjem tekstu: ITU PT) za ovaj Poziv je grad središte Urbane aglomeracije Rijeka.
Posredničko tijelo razine 2 (u daljnjem tekstu: PT2) za ovaj Poziv je Središnja agencija za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije (u daljnjem tekstu: SAFU).
Sva tijela u sustavu obavljaju svoje djelatnosti i odgovorna su za procedure kako je definirano ranije navedenim zakonodavnim okvirom te odredbama ovog Poziva.
MRRFEU, Grad Rijeka i SAFU tijekom Poziva za dodjelu bespovratnih sredstava prikupljaju osobne podatke u svrhu provođenja postupka dodjele bespovratnih sredstava te u krajnosti i sklapanje Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava.
MRRFEU, Grad Rijeka i SAFU će osobne podatke podijeliti jedino sa drugim tijelima definiranim u Uredbi o tijelima u sustavima upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda, u vezi s ciljem „Ulaganje za rast i radna mjesta“.
Prilikom svake dostave projektnog prijedloga prijavitelji su dužni potpisati Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka, čime pristaju odnosno daju privolu na korištenje osobnih podataka.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1.3 Predmet, svrha i pokazatelji Poziva
Predmet Poziva:
Ovim Pozivom definiraju se ciljevi, uvjeti i postupak dodjele bespovratnih sredstava za sustav poduzetničke infrastrukture na području Urbane aglomeracije Rijeka 3 (u daljnjem tekstu: UA Rijeka).
3 Odluka o ustrojavanju Urbane aglomeracije Rijeka , u čiji sastav ulaze jedinice lokalne samouprave: Grad Rijeka (sjedište UA Rijeka), Grad Kastav, Grad Kraljevica, Grad Opatija, Općina Čavle, Općina Klana, Općina Kostrena, Općina Lovran, Općina Mošćenička Draga i Općina Viškovo MRRFEU, Klasa 011-01/15-02/4, Urbr 538-06-1-2/015-15-6 od 21. rujna 2015.
Svrha (cilj) Poziva:
Cilj ovog poziva je razvoj i poboljšanje kvalitete i dostupnosti fizičke poduzetničke infrastrukture na području UA Rijeka , kroz ulaganje u postojeće i nove poduzetničke zone te privlačenje investicija i stvaranje mogućnosti za otvaranje novih radnih mjesta na području UA Rijeka.
Pokazatelji:
Za uspješnu primjenu i praćenje postignuća, prijavitelj na razini projektnog prijedloga treba definirati doprinos pokazatelju neposrednih rezultata OPKK te njegovu konkretnu vrijednost navesti u Prijavnom obrascu.
Pokazatelj je potrebno realno kvantificirati, odnosno potrebno je utvrditi ciljnu vrijednost koja će se postići projektom. Prijavitelj u svom projektnom prijedlogu mora prikazati doprinos ostvarenju pokazatelja OPKK i to kroz doprinos sljedećem pokazatelju koji projekt treba ostvariti najkasnije do isteka razdoblja provedbe projekta.
OPKK pokazatelji neposrednih rezultata
Oznaka
Pokazatelj
Jedinica mjere
Polazišna vrijednost
Učestalost izvještavanja
Obrazloženje i dokaz postignuća
3a21-N
Opremljena i/ili izgrađena fizička infrastruktura
m2
0
Ciljna vrijednost pokazatelja na razini ugovora bilježi se po potpisu Ugovora, Ostvarena vrijednost pokazatelja na razini Ugovora bilježi se po odobrenju Završnog ZNS-a.
Pokazatelj mjeri površinu novoizgrađene, obnovljene i/ili opremljene poslovne fizičke infrastrukture po projektu kojim se nude usluge za poslovne subjekte.
Dokaz postignuća: Odobren Završni ZNS.
Ostvarenje pokazatelja neposrednih rezultata na razini projekta pratit će PT2 (SAFU) i UT (MRRFEU).
U slučaju da korisnik ne ostvari planiranu razinu pokazatelja navedenog u prijavi projektnog prijedloga, nadležno tijelo ima pravo od korisnika zatražiti izvršenje povrata dijela isplaćenih sredstava razmjerno neostvarenom udjelu pokazatelja, sukladno točki 5. i 6. Pravila o financijskim korekcijama (Prilog 4. ovih Uputa).
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1.4 Financijska alokacija, iznosi i intenziteti bespovratnih sredstava
Bespovratna sredstva dodjeljivat će se putem otvorenog postupka dodjele bespovratnih sredstava u modalitetu privremenog poziva .
Ukupan raspoloživ iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ovog Poziva je 25.647.084,79 HRK.
UT zadržava pravo ne dodijeliti sva raspoloživa sredstva u okviru ovog Poziva.
Najniži odnosno najviši iznos bespovratnih sredstava pojedinačnog projektnog prijedloga koji može biti dodijeljen za financiranje prihvatljivih troškova pojedinačnog projektnog projedloga u okviru ovog Poziva je kako slijedi:
najniži iznos 4.000.000 HRK
najviši iznos 6.375.000,00 HRK.
Najviši mogući udio bespovratnih sredstava je maksimalno 85% od ukupnog iznosa prihvatljivih troškova Projekta.
Sufinanciranje projekta od strane prijavitelja u sklopu ovog Poziva je obvezno. Prijavitelj se obvezuje osigurati:
sredstva za financiranje razlike između iznosa ukupnih prihvatljivih troškova Projekta te iznosa bespovratnih sredstava dodijeljenih za financiranje prihvatljivih troškova u sklopu ovog Poziva,
sredstva za financiranje ukupnih neprihvatljivih troškova.
U sklopu ovog Poziva korisnik ima pravo zatražiti predujam. Ukupni iznos predujma ne može biti viši od 30% ukupne vrijednosti dodijeljenih bespovratnih sredstava.
Korisnik može potraživati prihvatljive troškove metodom nadoknade, metodom plaćanja ili kombinacijom navedenih metoda sukladno odredbama Općih uvjeta (Prilog 2 ovih Uputa).
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1.5 Razdoblje provedbe projekta
Razdoblje provedbe projekta započinje datumom početka obavljanja aktivnosti projekta koje ne može biti ranije od 1. siječnja 2014. te istječe datumom završetka obavljanja predmetnih aktivnosti. Provedba projekta ne smije završiti prije potpisivanja Ugovora, niti smije trajati duže od 31. prosinca 2022.
Razdoblje provedbe projekta bit će jasno definirano u Ugovoru o dodjeli bespovratnih sredstava (Prilog 1. ovih Uputa; u daljnjem tekstu: Ugovor).
Trošak mora nastati u razdoblju provedbe projekta da bi bio prihvatljiv za financiranje sukladno Ugovoru.
Troškovi vezani uz revizorsko izvješće neovisnog ovlaštenog revizora o provjeri troškova projekta iz točke 5.5 ovih Uputa i troškovi vezani uz obračun PDV-a kod računa kod kojih postoji prijenos porezne obveze na Naručitelja za koji Korisnik nema pravo na odbitak, mogu nastati i nakon razdoblja provedbe projekta te biti plaćeni do roka za dostavu završnog Zahtjeva za nadoknadu sredstava (u skladu s uvjetima prihvatljivosti izdataka iz točke 2.8. ovih Uputa).
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1.6 Pravila koja se tiču državnih potpora
Bespovratna sredstva koja će se dodijeliti putem ovog Poziva ne smatraju se državnom potporom u smislu članka 107 (1) UFEU ako se dodjelom istih prihvatljivim Prijaviteljima za prihvatljive aktivnosti ne daje selektivna ekonomska prednost niti narušava tržišno natjecanje. Na tržištu nema natjecanja u onom smislu u kojem ga pravo tržišnog natjecanja definira samo u slučaju ako se projektnom investicijom poboljšava zajednička osnovna infrastruktura poduzetničkih poslovnih zona te se ne stvara prednost na tržištu niti se narušava trgovina među državama članicama.
Bespovratna sredstva dodjeljena po ovom Pozivu neće se smatrati državnom potporom ako su kumulativno ispunjeni sljedeći uvjeti:
a) Prijavitelj i jedini korisnik bespovratnih sredstava je JLS
b) Infrastruktura koja je predmet ulaganja kao i zemljište na kojem se ista nalazi u vlasništvu je jedinice lokalne samouprave
c) Predmet ulaganja je isključivo zajednička osnovna i dodatna infrastruktura te zelena infrastruktura koja je općeg karaktera, kao što je navedeno u točki 2.7 Uputa, koja je zajednička za sve korisnike infrastrukture (postojeće i buduće) te ni na koji način nije namijenjena unaprijed poznatom korisniku/korisnicima infrastrukture odnosno prilagođena njihovim specifičnim potrebama
d) Infrastruktura koja je predmet ulaganja je dostupna svim potencijalnim korisnicima na transparentnoj i nediskriminirajućoj osnovi
e) Korisnici zajedničke infrastrukture nisu dužni sudjelovati u troškovima izgradnje predmetne infrastrukture niti je moguće na njih prenositi vlasništvo nad istom
f) Svako eventualno davanje u koncesiju ili na upravljanje infrastrukture koncesionarima ili upraviteljima dodjeljivat će se sukladno propisima o koncesijama i/ili javnoj nabavi. Ukoliko će upravitelj infrastrukture biti društvo ili ustanova koja je u većinskom vlasništvu javnog tijela i pod njegovom upravljačkom kontrolom, ne mora se provesti natječaj, ali poslovanje upravitelja infrastrukture mora biti transparentno i pod stalnom kontrolom javnog tijela isto kao da se radi o dijelu tog javnog tijela (unutarnji upravitelj)
g) Korisnici infrastrukture ne plaćaju naknadu za korištenje infrastrukture (plaćanje tržišne cijene komunalne naknade ne smatra se naknadom za korištenje infrastrukture)
h) Korisnici bespovratnih sredstava ne smiju ostvarivati prihod od infrastrukture
i) Parcele namijenjene poduzetničkim aktivnostima unutar zone nisu predmet ulaganja.
Ustupanje parcela namjenjenih poduzetničkim aktivnostima kao i sva druga odstupanja od gore navedenih uvjeta smatraju se državnom potporom u smislu članka 107 stavka 1 UFEU te podliježu pravilima o državnim potporama/potporama male vrijednosti (de minimis potpore).
VAŽNO : Ako jedinice lokalne samouprave budu dodijeljivali de minimis potpore upravitelju ili krajnjim korisnicima koji nisu obuhvaćeni ovim Pozivom za obavljanje njihove gospodarske aktivnosti, u obvezi su pri dodjeli tih sredstava također primjenjivati pravila o potporama male vrijednosti donošenjem programa potpora sukladno uvjetima iz Uredbe Komisije (EU) br. 1407/2013. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore (SL EU L 352/2013) ili sredstva dodjeljivati prema tržišnim uvjetima oslobođenim od bilo kakve potpore (primjerice, korisnicima lokalne infrastrukture naplaćivati punu tržišnu cijenu korištenja ili kupnje te infrastrukture).
Način korištenja buduće infrastrukture, kao i eventualna namjera dodjele de minimis potpore upravitelju infrastrukture ili krajnjim korisnicima mora biti jasno razložena u studiji izvodljivosti koja čini dio projektne prijave.
Moguća odstupanja od gore navedenih uvjeta mogu rezultirati financijskim korekcijama sukladno Prilogu 4. ovih Uputa (Pravila o financijskim korekcijama).
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
2 PRAVILA POZIVA
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
2.1 Prihvatljivost prijavitelja
Prihvatljivi prijavitelji u okviru ovog Poziva su jedinice lokalne samouprave (JLS) s područja Urbane aglomeracije Rijeka .
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
2.2 Prihvatljivost partnera i formiranje partnerstva
Prijavitelj se na Poziv mora prijaviti samostalno. Partnerstvo nije dozvoljeno.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
2.3 Kriteriji za isključenje
U okviru ovog Poziva, potpora se ne može dodijeliti:
a) prijavitelju protiv kojega je podnesen prijedlog za pokretanje predstečajnog ili stečajnog postupka ; pokrenut prethodni postupak radi utvrđivanja uvjeta za otvaranje stečajnog postupka; otvoren predstečajni ili stečajni postupak , ispunjeni uvjeti za pokretanje ili je pokrenut postupak likvidacije (po službenoj dužnosti ili po prijedlogu); podnesen prijedlog za otvaranje postupka izvanredne uprave ; kojim upravlja osoba postavljena od strane nadležnog suda ili je pokrenut postupak nadležnog suda za postavljanje osobe koja će njime upravljati; koji je u nagodbi s vjerovnicima ili je pokrenut postupak nagodbe s vjerovnicima; koji je obustavio poslovne djelatnosti , ili koji se nalazi u postupku koji su, prema propisima države njegova sjedišta ili nastana kojima se regulira pitanje insolvencijskog prava, slični svim prethodno navedenim postupcima ; provjerava se uvidom u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka ;
b) ako je prijavitelj ili osoba ovlaštena po zakonu za zastupanje prijavitelja (osobe koja je član upravnog, upravljačkog ili nadzornog tijela ili ima ovlasti zastupanja, donošenja odluka ili nadzora toga gospodarskog subjekta) pravomoćno osuđena za bilo koje od sljedećih kaznenih djela odnosno za odgovarajuća kaznena djela prema propisima države njihova sjedišta ili države čiji je državljanin osoba ovlaštena po zakonu za zastupanje prijavitelja:
sudjelovanje u zločinačkoj organizaciji, na temelju članka 328. (zločinačko udruženje) i članka 329. (počinjenje kaznenog djela u sastavu zločinačkog udruženja) iz Kaznenog zakona (NN, broj 125/11, 144/12, 56/15, 61/15,101/17,118/18), članka 333. (udruživanje za počinjenje kaznenih djela), iz Kaznenog zakona (NN, broj 125/11, 144/12, 56/15, 61/15 i 101/17,118/18);
korupciju, na temelju članka 252. (primanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 253. (davanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 254. (zlouporaba u postupku javne nabave), članka 291. (zlouporaba položaja i ovlasti), članka 292. (nezakonito pogodovanje), članka 293. (primanje mita), članka 294. (davanje mita), članka 295. (trgovanje utjecajem) i članka 296. (davanje mita za trgovanje utjecajem) Kaznenog zakona (NN, broj 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17, 118/18) i članka 294.a (primanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 294.b (davanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 337. (zlouporaba položaja i ovlasti), članka 338. (zlouporaba obavljanja dužnosti državne vlasti), članka 343. (protuzakonito posredovanje), članka 347. (primanje mita) i članka 348. (davanje mita) iz Kaznenog zakona (NN, broj 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17, 118/18);
prijevaru, na temelju članka 236. (prijevara), članka 247. (prijevara u gospodarskom poslovanju), članka 256. (utaja poreza ili carine) i članka 258. (subvencijska prijevara) Kaznenog zakona (NN, broj 125/2011, 144/2012, 56/2015, 61/2015, 101/17, 118/18) i članka 224. (prijevara), članka 293. (prijevara u gospodarskom poslovanju) i članka 286. (utaja poreza i drugih davanja) iz Kaznenog zakona (NN, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12);
terorizam ili kaznena djela povezana s terorističkim aktivnostima, na temelju članka 97. (terorizam), članka 99. (javno poticanje na terorizam), članka 100. (novačenje za terorizam), članka 101. (obuka za terorizam) i članka 102. (terorističko udruženje) Kaznenog zakona (NN, broj 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17, 118/18) i članka 169. (terorizam), članka 169.a (javno poticanje na terorizam) i članka 169.b (novačenje i obuka za terorizam) iz Kaznenog zakona (NN, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12);
pranje novca ili financiranje terorizma, na temelju članka 98. (financiranje terorizma) i članka 265. (pranje novca) Kaznenog zakona (NN, broj 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17,118/18) i članka 279. (pranje novca) iz Kaznenog zakona (NN, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12.);
dječji rad ili druge oblike trgovanja ljudima, na temelju članka 106. (trgovanje ljudima) Kaznenog zakona (NN, broj 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17, 118/18) i članka 175. (trgovanje ljudima i ropstvo) iz Kaznenog zakona (NN, broj 110/97, 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12), ili je Korisnik ili osoba ovlaštena po zakonu za zastupanje Korisnika pravomoćno osuđena za počinjenje prekršaja koji se odnosi na zlorabu dužnosti i djelatnosti, prekršaja u obavljanju poslova i djelatnosti pravnih osoba te odgovornih osoba u pravnim osobama te prekršaja počinjenog u vezi s Korisnikovom djelatnošću; Navedeno se provjerava uvidom u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka;
c) prijavitelj kojem je utvrđeno teško 4 kršenje Ugovora zbog neispunjavanja ugovornih obveza, a koji je bio potpisan u sklopu nekog drugog postupka dodjele bespovratnih sredstava i bio je (su)financiran sredstvima EU odnosno ESI fondova; navedeno se provjerava uvidom u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka;
d) prijavitelju u slučaju da je prijavitelj ili osobe ovlaštene po zakonu za zastupanje proglašen krivim zbog teškog profesionalnog propusta, provjerava se uvidom u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka ;
e) prijavitelj koji je u sukobu interesa u predmetnom postupku dodjele bespovratnih sredstava; navedeno se provjerava uvidom u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka;
f) prijavitelju koji nije izvršio zatraženi povrat ili su u postupku povrata sredstava prethodno dodijeljenih u drugom postupku dodjele bespovratnih sredstava iz bilo kojeg javnog izvora (uključujući iz EU odnosno ESI fondova), za aktivnosti odnosno troškove koji nisu izvršeni ; navedeno se provjerava uvidom u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka;
g) prijavitelju koji nije izvršio isplate plaća zaposlenicima, plaćanje doprinosa za financiranje obveznih osiguranja (osobito zdravstveno ili mirovinsko) ili plaćanje poreza u skladu s propisima Republike Hrvatske kao države u kojoj je osnovan prijavitelj i u kojoj će se provoditi Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava i u skladu s propisima države poslovnog nastana prijavitelja (ako oni nemaju poslovni nastan u Republici Hrvatskoj). U pogledu ove točke, smatra se prihvatljivim da prijavitelj/korisnik nije udovoljio spomenutim uvjetima, ako mu, sukladno posebnom propisu, plaćanje tih obveza nije dopušteno ili mu je odobrena odgoda plaćanja ; navedeno se provjerava uvidom u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka;
4 Teško kršenje ugovora obuhvaća situacije: (a) ako je nadležno tijelo od Prijavitelja u svojstvu Korisnika za drugi projekt financiran kroz neki drugi postupak dodjele zatražilo povrat svih dodijeljenih sredstava; ili (b) ako je nadležno tijelo jednostranom odlukom raskinulo Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
2.4 Broj projektnih prijedloga i bespovratnih sredstava po Prijavitelju
Prijavitelj po predmetnom Pozivu u postupku dodjele bespovratnih sredstava (u daljnjem tekstu: Postupak dodjele) može podnijeti najviše jedan(1) projektni prijedlog.
S jednim prijaviteljem se može sklopiti 1 (jedan) Ugovor.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
2.5 Zahtjevi koji se odnose na sposobnost Prijavitelja, učinkovito korištenje sredstava i održivost rezultata projekta
A) Prijavitelj mora provesti projekt pravovremeno i u skladu sa zahtjevima utvrđenima u ovim Uputama. Prijavitelj mora osigurati odgovarajuće kapacitete za provedbu projekta na način da ima projektni tim s odgovarajućim iskustvom u provedbi projekata. U svakom slučaju, odgovornosti članova projektnog tima za upravljanje i provedbu projekta moraju biti definirane i raspoređene, što prijavitelj opisuje u Prijavnom obrascu.
B) Prijavitelj treba osigurati učinkovitu uporabu sredstava u skladu s načelima ekonomičnosti, učinkovitosti i djelotvornosti te dobrog financijskog upravljanja.
C) Prijavitelj mora osigurati održivost projekta i projektnih rezultata. Prijavitelj je obvezan osigurati trajnost Projekta, odnosno tijekom razdoblja od 5 (pet) godina od završnog plaćanja (korisniku) ili u razdoblju navedenom u pravilima o državnim potporama mora osigurati da rezultati Projekta ne podliježu sljedećim situacijama navedenima u članku 71. Uredbe (EU) br. 1303/2013:
promjeni vlasništva nad predmetom infrastrukture čime se trgovačkom društvu ili javnom tijelu daje neopravdana prednost;
značajnoj promjeni koja utječe na prirodu projekta, ciljeve ili provedbene uvjete i zbog koje bi se doveli u pitanje njegovi prvotni ciljevi.
D) Prijavitelj tijekom razdoblja od 5 (pet) godina od završnog plaćanja mora osigurati:
održavanje opreme i druge imovine nabavljene tijekom projekta, u sladu s uputama/preporukama proizvođača i
održivost aktivnosti i rezultata kako bi se osiguralo ostvarenje ciljanih pokazatelja utvrđenih u točki 1.3. Predmet, svrha i pokazatelji Poziva i
da ne dođe do bitne izmjene projektnih rezultata uslijed promjene prirode vlasništva dijela infrastrukture.
Nepridržavanje zahtjeva koji se odnose na sposobnost Prijavitelja, učinkovito korištenje sredstava i zahtjeva povezanih s trajnošću, smatrat će se kršenjem Ugovora te je moguće od Prijavitelja/Korisnika zatražiti povrat sredstava.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
2.6 Prihvatljivost projekta
Kako bi bio prihvatljiv, projektni prijedlog mora udovoljavati svim kriterijima prihvatljivosti, kako slijedi.
1. Projekt je u skladu s Operativnim programom Konkurentnost i kohezija 2014.-2020., Prioritet 3 Poslovna konkurentnost, SC 3a2 Omogućavanje povoljnog okruženja za razvoj poduzetništva te Strategijom razvoja Urbane aglomeracije Rijeka i slijedom toga odgovara predmetu i svrsi ovog Poziva (točka 1.3. Uputa); provjerava se uvidom u Prijavni obrazac .
2. Projekt se provodi u potpunosti na području Urbane aglomeracije Rijeka, odnosno sljedećih jedinica lokalne samouprave: Grad Rijeka, Grad Kastav, Grad Kraljevica, Grad Opatija, Općina Čavle, Općina Klana, Općina Kostrena, Općina Lovran, Općina Mošćenička Draga i Općina Viškovo; provjerava se uvidom u Prijavni obrazac;
3. Aktivnosti projekta su u skladu s prihvatljivim aktivnostima u sklopu ovog Poziva (točka 2.7. Uputa); provjerava se uvidom u Prijavni obrazac .
4. Projekt ne uključuje aktivnosti koje su bile dio operacije koja je, ili je trebala biti, podložna postupku povrata sredstava (u skladu s člankom 125. stavkom 3(f) Uredbe (EU) br. 1303/2013, odnosno odgovarajućim izmjenama sadržanima u Uredbi (EU) 2018/1046 ), nakon promjene proizvodne aktivnosti izvan programskog područja; provjerava se uvidom u Prijavni obrazac i u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka
5. Projekt je u skladu s odredbama svih relevantnih nacionalnih zakonodavnih akata te propisima EU, a u skladu je i sa specifičnim pravilima i zahtjevima primjenjivima na ovaj Poziv; provjerava se uvidom u Prijavni obrazac i u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka
6. Projekt u trenutku podnošenja projektnog prijedloga nije fizički niti financijski završen; provjerava se uvidom u Prijavni obrazac i u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka
7. Projekt se, na način opisan u projektnom prijedlogu, ne bi mogao provesti bez potpore iz OPKK-a (Prijavitelj nema osigurana sredstva za provedbu projekta na način, u opsegu i vremenskom okviru kako je opisano u projektnom prijedlogu, odnosno potporom iz OPKK-a osigurava se dodana vrijednost, bilo u opsegu ili kvaliteti aktivnosti, ili u pogledu vremena potrebnog za ostvarenje cilja/ciljeva projekta; provjerava se uvidom u Prijavni obrazac i u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka .
8. Projekt poštuje načelo nekumulativnosti, odnosno ne predstavlja dvostruko financiranje - prihvatljivi izdaci nisu prethodno (su)financirani bespovratnim sredstvima iz bilo kojeg javnog izvora (uključujući iz Europske unije, odnosno Europskih strukturnih i investicijskih fondova) niti će isti biti više od jednom (su)financirani nakon potencijalno uspješnog okončanja dvaju ili više postupaka dodjele bespovratnih sredstava; provjerava se uvidom u Prijavni obrazac i u Obrazac 2. Izjava prijavitelja o istinitosti podataka.
9. Projekt je u skladu s horizontalnim politikama EU o održivome razvoju, ravnopravnosti spolova i nediskriminaciji, tj. projekt mora doprinositi ovim politikama ili barem biti neutralan u odnosu na njih (točka 2.9. Uputa); provjerava se uvidom u Prijavni obrazac
10. Stopa sufinanciranja i iznos traženih bespovratnih sredstava su u okviru zadanih veličina koje se odnose na stopu sufinanciranja, maksimalni i minimalni iznos bespovratnih sredstava po projektu (točka 1.4. Uputa); provjerava se uvidom u Prijavni obrazac.
11. Predmet ulaganja ima rješene imovinsko pravne odnose, zemljište/nekretnine koje su predmet ulaganja odnosno zemljišno knjižne čestice koje će spadati u obuhvat projekta su u vlasništvu prihvatljivog prijavitelja (JLS-a) - provjerava se uvidom u zemljišne knjige ili uvidom u dokumentaciju iz točke 3.1. Izgled i sadržaj projektnog prijedloga Uputa,
12. Projekt je u skladu s pravilima koja se tiču državnih potpora, odnosno ne predstavlja državnu potporu; provjerava se uvidom u Prijavni obrazac i u dokumentaciju iz točke 3.1. Izgled i sadržaj projektnog prijedloga.
13. Projekt je u skladu s Odlukom o obvezi provedbe prethodne (ex-ante) kontrole javnih nabava u okviru projekata koji se namjeravaju sufinancirati i sufinanciraju iz europskih strukturnih i investicijskih fondova u financijskom razdoblju 2014.-2020. (NN 87/18).
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
2.7 Prihvatljive projektne aktivnosti: koja ulaganja su dozvoljena?
Prihvatljive aktivnosti koje se mogu financirati u okviru ovog Poziva su:
1. Razvoj (gradnja nove i/ili obnova i proširenje postojeće) zajedničke osnovne i dodatne infrastrukture poduzetničkih zona te zelene infrastrukture koja je općeg karaktera, što uključuje aktivnosti građenja, opremanja i pratećih stručnih usluga (upravljanje projektom gradnje, stručni nadzor, koordinacija zaštite na radu, ishođenje uporabnih dozvola)
2. Aktivnosti pripreme projektno-tehničke dokumentacije i studija ( izrada glavnog geodetskog projekta, izrada elektrotehničkog glavnog projekta, izrada idejnog/glavnog/izvedbenog projekta s troškovnicima, potrebne dozvole)
3. Upravljanje projektom i administracija (uključujući ugovaranje vanjskih stručnjaka te angažiranja postojećeg ili novozaposlenog osoblja prijavitelja za upravljanje projektom)
4. Aktivnosti promidžbe i vidljivosti (u skladu s točkom 5.6 ovih Uputa)
5. Horizontalne aktivnosti (aktivnosti vezane uz promicanje horizontalnih načela sukladno točki 2.8 ovih Uputa)
Napomena: Po ovom Pozivu nije dozvoljena prijava projektnih prijedloga koji se odnose samo na pripremu projektne/tehničke dokumentacije za bilo koju od gore navedenih aktivnosti. Ova odredba NE utječe na prihvatljivost troškova pripreme dokumentacije (vidi točku 2.8) s obzirom da se isti smatraju dijelom ulaganja i kao takvi planiraju u sklopu pripadajuće aktivnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
2.8. Horizontalna načela
Prijavitelji su obavezni pridržavati se zakonskih odredbi (navedenih u poglavlju 1.1. Uputa) koje predstavljaju minimalne zahtjeve pri provedbi horizontalnih politika. Poštujući zakonske odredbe projekt je neutralan u pogledu horizontalnih politika, a pripadajući izdaci i aktivnosti neće se smatrati doprinosom horizontalnim politikama već ispunjenjem zakonske obaveze. Ukoliko projekt sadrži dodatne aktivnosti uz propisani minimum poštivanja zakonskih odredbi, tada projekt promiče horizontalne politike EU. Usklađenost projekta s horizontalnim politikama opisuje se u Prijavnom obrascu.
Slijedom Uputa za prijavitelje i korisnike Operativnog programa „Konkurentnost i Kohezija” o provedbi horizontalnih načela 5 (u daljnjem tekstu: Upute o provedbi horizontalnih načela) korisnici su dužni poštivati zakonske obaveze u tri kategorije:
1. Promicanje ravnopravnosti žena i muškaraca i zabrana diskriminacije,
2. Pristupačnost za osobe s invaliditetom,
3. Održivi razvoj.
Projekti koji su u skladu s nacionalnim propisima smatraju se neutralnima 6 , o čemu je potrebno pružiti informaciju u odgovarajućem dijelu Prijavnog obrasca.
5 http://www.strukturnifondovi.hr/UserDocsImages/Za%20web/Upute%20za%20prijavitelje.pdf
6 Neutralno znači da je projekt zadovoljio zakonski minimum, te da neće dobiti bodove za doprinos horizontalnim načelima.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
2.8.1 Promicanje ravnopravnosti žena i muškaraca i zabrana diskriminacije
U provedbi OPKK-a promiče se rodno osviještena politika. To znači da dionici u projektu trebaju voditi računa o rodnoj perspektivi, svjesno imati na umu kakav je učinak rodnih razlika na projektne aktivnosti, na koje treba obratiti pozornost ili koje bi trebalo unaprijediti.
Prijavitelji se upućuju na Upute o provedbi horizontalnih načela koje detaljno opisuju njihova sadržaj i značaj, a daju i neke primjere horizontalnih aktivnosti primjenjive na specifični cilj 3a2, a time i na ovaj Poziv.
U provedbi aktivnosti informiranja i komunikacije u sklopu projekta u obzir treba uzeti i rodnu perspektivu, odnosno:
u verbalnom i vizualnom izražavanju treba voditi računa o rodnoj perspektivi, uključujući i jezični odabir terminologije.
treba osigurati pravednu zastupljenost oba spola u komunikacijskim aktivnostima.
prema potrebi, komunikacija bi trebala biti usmjerena na pripadnike oba spola.
Osim navedenih primjera, prijavitelji mogu na razini projektnih prijedloga osmisliti i druge aktivnosti pri promicanju ravnopravnosti žena i muškaraca i zabrani diskriminacije.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
2.8.2 Pristupačnost za osobe s invaliditetom
Sve aktivnosti unutar OPKK-a, pa tako i ovog Poziva, trebale bi promicati pristupačnost za osobe s invaliditetom kad god je to moguće. Cilj Uputa za prijavitelje i korisnike operativnog programa „Konkurentnost i Kohezija” o provedbi horizontalnih načela je pomoći prijaviteljima razmotriti dodatne prilike osim poštivanja zakonskih minimuma za promicanje pristupačnosti. Dodatne prilike za promicanje pristupačnosti su bitne s obzirom da se aktivnosti i izdaci povezani za poštivanje zakonima propisanih minimuma neće smatrati doprinosom horizontalnim politikama, već ispunjenjem zakonske obaveze. Prijavitelji bi se u određenim fazama pripreme i provedbe projekta trebali posavjetovati s nadležnim organizacijama civilnog društva koje zastupaju interes skupina u nepovoljnom položaju. To će ojačati praktičnu provedbu pristupačnosti za osobe s invaliditetom.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
2.8.3 Održivi razvoj
Projekt mora promovirati obnovljive izvore energije i/ili održivo korištenje prirodnih resursa kroz uvođenje procesa energetskih ušteda, recikliranja, korištenja obnovljivih izvora energije, provođenje zelene javne nabave 7 kod nabave promo materijala, itd. Prijavitelji trebaju dokazati kako će voditi računa o ekološkim, društvenim i gospodarskim koristima u postupku nabave, što se može postići primjenom jasnih i provjerljivih ekoloških kriterija za proizvode i usluge u njihovim tehničkim specifikacijama.
7 Zelena javna nabava instrument je održive proizvodnje i potrošnje, a označava postupak u kojem tijela javne vlasti nastoje nabavljati robu, usluge i radove koji imaju manji utjecaj na okoliš tijekom životnog ciklusa u usporedbi s robom, uslugama i radovima iste namjene koji bi inače bili nabavljeni. Svojom odlukom o kupnji onih proizvoda i usluga koje imaju manji učinak na okoliš, javna tijela utječu na tržište te tako potiču gospodarski sektor da razvija zelene tehnologije i proizvode.
Projekt mora ispuniti minimalne uvjete u pogledu energetske učinkovitosti kako bi se smatrao neutralnim, a neki od primjera dodatnih aktivnosti za povećanje učinkovitosti resursa su:
poštivanje uvjeta za ishođenje energetskog certifikata A,
provođenje zelene javne nabave,
integriranje obnovljivih izvora energije u razvoj projekta,
primjena pasivnog dizajna kako bi se smanjila potreba za umjetnim izvorima topline, rasvjete i hlađenja,
ugradnja proizvoda kojima se štedi potrošnja vode (sanitarni čvorovi, slavine, glave tuševa),
ugradnja sustava za recikliranje potrošne vode (tzv. siva voda),
plan za odvojeno prikupljanje i skladištenje otpada u poslovnom krugu objekta i sigurno prikupljanje takvih materijala, itd.
Osim navedenih primjera, prijavitelji mogu na razini projekta osmisliti i druge aktivnosti u skladu s Uputama o provedbi horizontalnih načela.