NACRT PRIJEDLOGA PROGRAMA DODJELE DRŽAVNIH POTPORA ZA PROVJERU INOVATIVNOG KONCEPTA
Predmet Programa
Članak 1.
(1)Ovim Programom potpora (u daljnjem tekstu: Program) uređuju se ciljevi, uvjeti i postupci za dodjelu državnih potpora za projekte koji će se provoditi u okviru poziva Provjera inovativnog koncepta.
(2)Ovaj Program predstavlja akt temeljem kojeg se dodjeljuju potpore za istraživanje i razvoj sukladno Uredbi Komisije (EU) br. 651/2014, članak 25., od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora (Službeni list Europske unije, br. L 187, 26. lipnja 2014., str. 1; u daljnjem tekstu: Uredba br. 651/2014); Uredbe Komisije (EU) br. 2017/1084 od 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova (Službeni list Europske unije, br. L 156, 20. lipnja 2017., str. 1; u daljnjem tekstu Uredba br. 2017/1084), Uredbe Komisije (EU) br. 1407/2013 od 18. prosinca 2013. o primjeni članka 107. i 108.
Ciljevi potpore, područje primjene i trajanje Programa
Članak 2.
(1)Cilj ovog Programa je omogućiti poduzetnicima financiranje predkomercijalnih aktivnosti u početnoj fazi razvoja novih proizvoda, usluga i tehnoloških procesa kako bi se pomogao i usmjerio daljnji razvoj i smanjio rizik investicije u kasnijoj fazi razvoja i komercijalizacije; povećanje broja inovativnih proizvoda, usluga i tehnoloških procesa; smanjiti vrijeme i rizike od faze preliminarnog istraživanja inovacije do razvoja i komercijalizacije te omogućiti stvaranje novih na znanju utemeljenih poduzeća s potencijalom i sposobnosti za rast i razvoj.
(2)Program će se provoditi od datuma donošenja ovog Programa do 31. prosinca 2020. godine.
Značenje pojmova
Članak 3.
U smislu ovog Programa, pojedini pojmovi imaju slijedeća značenja:
1.„troškovi osoblja“ obuhvaćaju troškove istraživača, tehničara i drugog pomoćnog osoblja u mjeri u kojoj je zaposleno u odgovarajućem projektu ili djelatnosti;
2.„industrijsko istraživanje” znači planirano istraživanje ili kritički pregled u cilju stjecanja novih znanja i vještina za razvoj novih proizvoda, procesa ili usluga odnosno za postizanje znatnog poboljšanja postojećih proizvoda, procesa ili usluga. To obuhvaća stvaranje sastavnih dijelova složenih sustava i može uključivati izradu prototipova u laboratorijskom okruženju ili u okruženju sa simuliranim sučeljima postojećih sustava te pilot-linije ako je to neophodno za industrijsko istraživanje, prvenstveno za provjeru generičke tehnologije;
3. „organizacija za istraživanje i širenje znanja” znači subjekt (kao što su sveučilišta, istraživački instituti, agencije za prijenos tehnologije, posrednici u inovaciji, fizičke osobe ili virtualni kolaborativni subjekti usmjereni na istraživanje), bez obzira na njegov pravni status (ustrojstvo na temelju javnog ili privatnog prava) odnosno način financiranja, čiji je prvenstveni cilj nezavisno provoditi temeljno istraživanje, industrijsko istraživanje ili eksperimentalni razvoj ili s rezultatima tih djelatnosti upoznati široku javnost, putem predavanja, objavljivanja ili prijenosa znanja. Ako taj subjekt obavlja i ekonomske djelatnosti, financiranje, troškovi i prihodi tih ekonomskih djelatnosti moraju se obračunati zasebno. Poduzetnici koji imaju presudan utjecaj na takav subjekt, na primjer kao njegovi vlasnici udjela ili članovi, nemaju povlašteni pristup rezultatima koje subjekt proizvede; državna potpora je stvarni i potencijalni rashod ili umanjeni prihod države dodijeljen od davatelja državne potpore u bilo kojem obliku koji narušava ili prijeti narušavanjem tržišnog natjecanja stavljajući u povoljniji položaj određenog poduzetnika ili proizvodnju određene robe i/ili usluge utoliko što utječe na trgovinu između država članica Europske unije, u skladu s člankom 107. Ugovora o funkcioniranju Europske unije;
4.„potpora“ znači svaka mjera koja ispunjava sve kriterije utvrđene u članku 107. stavku 1. Ugovora;
5.„jedan poduzetnik“ obuhvaća sva poduzeća koja su u najmanje jednom od sljedećih međusobnih odnosa:
a.jedno poduzeće ima većinu glasačkih prava dioničara ili članova u drugom poduzeću;
b.jedno poduzeće ima pravo imenovati ili smijeniti većinu članova upravnog, upravljačkog ili nadzornog tijela drugog poduzeća;
c.jedno poduzeće ima pravo ostvarivati vladajući utjecaj na drugo poduzeće prema ugovoru sklopljenom s tim poduzećem ili prema odredbi statuta ili društvenog ugovora tog poduzeća;
d.jedno poduzeće koje je dioničar ili član u drugom poduzeće, kontrolira samo, u skladu s dogovorom s drugim dioničarima ili članovima tog poduzeća, većinu glasačkih prava dioničara ili glasačkih prava članova u tom poduzeću.
Poduzeća koja su u bilo kojem od odnosa navedenih u prvom podstavku točkama (a) do (d) preko jednog ili više drugih poduzeća isto se tako smatraju jednim poduzetnikom;
6.„po tržišnim uvjetima“znači da se uvjeti transakcije između ugovornih stranaka ne razlikuju od onih koji bi bili utvrđeni između neovisnih poduzeća i nema naznake nedopuštenog dogovaranja. Za svaku transakciju koja proizlazi iz otvorenog, transparentnog i ne diskriminirajućeg postupka smatra se da zadovoljava načelo transakcije po tržišnim uvjetima;
7.„početak radova“ znači početak građevinskih radova povezanih s ulaganjem ili prva zakonski obvezujuća obveza za naručivanje opreme ili bilo koja druga obveza koja ulaganje čini neopozivim, ovisno o tome što nastupi prije. Kupnja zemljišta i pripremni radovi, primjerice ishođenje dozvola i provođenje studija izvedivosti, ne smatraju se početkom radova. U slučaju preuzimanja „početak radova” znači trenutak stjecanja imovine koja je izravno povezana sa stečenom poslovnom jedinicom. Datum početka radova u smislu ovog Programa znači datum definiran u ponudi za sufinanciranje;
8.„stavljanje na tržište poljoprivrednih proizvoda“ znači držanje ili izlaganje u cilju prodaje, ponuda na prodaju, isporuka ili bilo koji drugi način stavljanja na tržište, osim prodaje preprodavateljima i prerađivačima koju obavlja primarni proizvođač i svih djelatnosti povezanih s pripremom proizvoda za takvu prvu prodaju; prodaja krajnjim potrošačima koju obavlja primarni proizvođač smatra se stavljanjem na tržište ako se odvija u zasebnim za to predviđenim prostorijama;
9.„primarna poljoprivredna proizvodnja“ znači proizvodnja proizvoda iz tla ili stočarstva navedenih u Prilogu I. Ugovoru bez obavljanja dodatnih radnji kojima bi se promijenila priroda tih proizvoda;
10.„prerada poljoprivrednih proizvoda“ znači svako djelovanje na poljoprivrednom proizvodu čiji je rezultat proizvod koji je i sâm poljoprivredni proizvod, osim djelatnosti na poljoprivrednim dobrima koje su neophodne za pripremu životinjskih ili biljnih proizvoda za prvu prodaju;
11.„poljoprivredni proizvodi“ znači proizvodi navedeni u Prilogu I. Ugovora, osim proizvoda ribarstva i akvakulture navedenih u Prilogu I. Uredbi (EU) br. 1379/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013.;
12.„ugljen“ znači visokokvalitetan, srednjekvalitetan i niskokvalitetan ugljen kategorije A i B u smislu međunarodnog sustava kodificiranja ugljena koji je utvrdila Gospodarska komisija Ujedinjenih naroda za Europu i koji je objašnjen u Odluci Vijeća od 10. prosinca 2010. o državnim potporama za zatvaranje nekonkurentnih rudnika ugljena ;
13.„pojedinačna potpora“ je potpora dodijeljena pojedinačnim korisnicima na temelju programa potpore;
14.„program potpora“ znači svaki akt na temelju kojeg se mogu, bez potrebe za daljnjim provedbenim mjerama, dodjeljivati pojedinačne potpore poduzetnicima koji su utvrđeni u aktu na općenit i apstraktan način te svaki akt na temelju kojeg se potpora koja nije povezana s određenim projektom može dodijeliti jednom poduzetniku ili više njih na neodređeno razdoblje i/ili u neodređenom iznosu;
15.„plan evaluacije“ znači dokument koji sadržava najmanje ove minimalne elemente: ciljeve programa potpore koji se vrednuje, pitanja evaluacije, pokazatelje rezultata, predviđenu metodologiju za provedbu evaluacije, zahtjeve u pogledu prikupljanja podataka, predloženi vremenski okvir evaluacije, uključujući dan podnošenja završnog izvješća o evaluaciji, opis neovisnog tijela koje provodi evaluaciju ili kriterije koji će se primjenjivati na njegov odabir i načine osiguravanja javnosti evaluacije;
16.„poduzetnik u teškoćama“ znači poduzetnik za kojeg vrijedi najmanje jedna od sljedećih okolnosti:
a.U slučaju društva s ograničenom odgovornošću (osim MSP-a koji postoji manje od tri godine ili, za potrebe prihvatljivosti za potpore za rizično financiranje, MSP-a tijekom 7 godina od njegove prve komercijalne prodaje koji je primjeren za ulaganja u rizično financiranje na temelju dubinske analize koju je proveo odabrani financijski posrednik), ako je više od polovice njegova vlasničkog kapitala izgubljeno zbog prenesenih gubitaka. To se događa kada se odbijanjem prenesenih gubitaka od pričuva (i svih drugih elemenata koji se općenito smatraju dijelom vlastitog kapitala društva) dobije negativan kumulativni iznos koji premašuje polovicu temeljnog vlasničkog kapitala. Za potrebe ove odredbe „društvo s ograničenom odgovornosti” odnosi se posebno na dvije vrste društava navedene u Prilogu I. Direktivi 2013/34/EU, a „vlasnički kapital” obuhvaća, prema potrebi, sve premije na emitirane dionice;
b.U slučaju društva u kojem najmanje nekoliko članova snosi neograničenu odgovornost za dug društva (osim MSP-a koji postoji manje od tri godine ili, za potrebe prihvatljivosti za potpore za rizično financiranje, MSP-a tijekom 7 godina od njegove prve komercijalne prodaje koji je primjeren za ulaganja u rizično financiranje na temelju dubinske analize koju je proveo odabrani financijski posrednik), ako je više od polovice njegova kapitala navedenog u financijskom izvještaju društva izgubljeno zbog prenesenih gubitaka. Za potrebe ove odredbe „društvo u kojem najmanje nekoliko članova snosi neograničenu odgovornost za dug društva” odnosi se posebno na vrste društva navedene u Prilogu II. Direktivi Vijeća 2013/34/EU;
c.ako se nad poduzetnikom provodi cjelokupni stečajni postupak ili on ispunjava kriterije u skladu s nacionalnim pravom da se nad njim provede cjelokupni stečajni postupak na zahtjev vjerovnika;
d.Ako je poduzetnik primio potporu za sanaciju, a još nije nadoknadio zajam ili okončao jamstvo, ili je primio potporu za restrukturiranje, a još je podložan planu restrukturiranja;
e.U slučaju poduzetnika koji nije MSP, ako je tijekom zadnje dvije godine:
i.omjer knjigovodstvenog duga i kapitala poduzetnika bio veći od 7,5 i
ii.EBITDA koeficijent pokrića kamata poduzetnika bio je niži od 1,0;
17.„povratni predujam“ znači zajam za projekt koji se isplaćuje u jednom ili više obroka, a uvjeti njegova povrata ovise o rezultatu projekta;
18.„bruto ekvivalent bespovratnog sredstva“ znači iznos potpore ako je korisniku dodijeljena u obliku bespovratnog sredstva, prije odbitka poreza ili drugih naknada;
19.„velika poduzeća“ znači poduzeća koja ne ispunjavaju kriterije utvrđene u Prilogu I Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084;
20.„mikro, mala i srednja poduzeća ili MSP-ovi“ znači poduzeća koja ispunjavaju uvjete utvrđene u Prilogu I. Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084;
21.„intenzitet potpore“ znači bruto iznos potpore izražen kao postotak prihvatljivih troškova, prije odbitka poreza ili drugih naknada;
22.„datum dodjele potpore“ znači datum na koji je na temelju primjenjivog nacionalnog pravnog režima korisniku dodijeljeno zakonsko pravo na primanje potpore;
23.„materijalna imovina“ znači imovina koja se sastoji od zemljišta, građevina i postrojenja te strojeva i opreme;
24.„nematerijalna imovina“ znači imovina koja nema fizički ili financijski oblik, na primjer patenti, licencije, znanje i iskustvo ili druga vrsta intelektualnog vlasništva.
Vrsta potpore i projekata
Članak 4.
(1)Potpora u smislu ovog Programa odnosi se na bespovratna sredstva koja se dodjeljuju korisniku potpore kao državna potpora za projekte istraživanja i razvoja.
(2)Potpore se dodjeljuju za sljedeći tip projekta - industrijsko istraživanje.
(3)Projekti mogu imati partnere (MSP ili organizacija za istraživanje i širenje znanja).
Davatelj državne potpore i provedbeno tijelo
Članak 5.
(1)Davatelj državne potpore po ovom Programu je ministarstvo nadležno za gospodarstvo, poduzetništvo i obrt (u daljnjem tekstu: Davatelj potpore).
(2)Provedbeno tijelo za ovaj program potpora je Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije HAMAG-BICRO što će se definirati sporazumom.
(3)Ministarstvo može u svakom trenutku izvršiti uvid i obaviti nadzor provedbe ovog Programa.
Korisnik potpore
Članak 6.
Korisnik potpore (u daljnjem tekstu: Korisnik) može biti poduzetnik koji se svrstava u kategoriju mikro, malih i srednjih poduzetnika u skladu s načinom utvrđenim u Prilogu I. "Definicija MSP-ova" Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084.
Zabrana dodjele potpore
Članak 7.
(1)U okviru ovoga Programa, potpora se ne može dodijeliti:
a)poduzetnicima koji nemaju poslovni nastan u Republici Hrvatskoj, odnosno poslovnu jedinicu ili podružnicu u Republici Hrvatskoj u trenutku plaćanja potpore;
b)poduzetnicima kojima su za iste aktivnosti već odobrena sredstva iz drugih izvora;
c)poduzetniku koji prema Uredbi br. 651/2014,članku 1., stavku 4. a) podliježe neizvršenom nalogu za povrat sredstava temeljem prethodne odluke Komisije kojom se potpora što ju je dodijelila ista država članica ocjenjuje nezakonitom i nespojivom s unutarnjim tržištem, uz iznimku programa potpora za nadoknadu štete prouzročene određenim prirodnim katastrofama, i članku 1., stavku 4. b) za jednokratne potpore u korist takvog poduzetnika i c) na potpore poduzetnicima u teškoćama, uz iznimku programa potpora za nadoknadu štete prouzročene određenim prirodnim katastrofama i regionalnih programa operativnih potpora, ako se tim programima poduzetnici u teškoćama ne dovode u povlašteni položaj u odnosu na druge poduzetnike, sukladno Uredbi br. 2017/1084;
d)poduzetniku u teškoćama i/ili u postupku predstečajne nagodbe prema Zakonu o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (Narodne novine br. 108/12, 144/12, 81/13 i 112/13) i/ili u predstečajnom postupku prema Stečajnom zakonu (Narodne novine br. 71/15 i 104/17);
e)poduzetniku nad kojim je otvoren stečajni postupak prema Stečajnom zakonu (Narodne novine br. 71/15 i 104/17) ili postupku likvidacije prema Zakonu o trgovačkim društvima (Narodne novine br. 111/93, 34/99, 121/99, 52/00, 118/03, 107/07, 146/08, 137/09, 125/11, 152/11, 111/12, 63/13 i 110/15);
f)poduzetniku koji je u postupcima propisanim Zakonom o postupku izvanredne uprave trgovačkih društava od sistemskog značaja za Republiku Hrvatsku (Narodne novine br. 32/17);
g)poduzetniku koji nije ispunio obveze vezane uz plaćanje dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje u skladu sa zakonskim odredbama zemlje u kojoj su osnovani ili s onima zemlje ugovornog tijela;
h)poduzetniku koji nema podmirene sve obveze prema svojim zaposlenima po bilo kojoj osnovi;
i)ako je protiv prijavitelja, vlasnika i pojedinačnih vlasnika podnositelja prijave te osoba/e ovlaštene/ih za zastupanje prijavitelja izrečena pravomoćna osuđujuća presuda za jedno ili više slijedećih kaznenih dijela: prijevara, prijevara u gospodarskom poslovanju, primanje mita u gospodarskom poslovanju, davanje mita u gospodarskom poslovanju, zlouporaba u postupku javne nabave, utaja poreza ili carine, subvencijska prijevara, pranje novca, zlouporaba položaja i ovlasti, nezakonito pogodovanje, primanje mita, davanje mita, trgovanje utjecajem, davanje mita za trgovanje utjecajem, zločinačko udruženje i počinjenje kaznenog djela u sustavu zločinačkog udruženja, te udruživanje za počinjenje kaznenih djela, zlouporaba obavljanja dužnosti državne vlasti, protuzakonito posredovanje, terorizam, javno poticanje na terorizam, novačenje za terorizam, obuka za terorizam, novačenje i obuka za terorizam, terorističko udruženje, financiranje terorizma, trgovanje ljudima i ropstvo;
j)poduzetnike koji se nalaze u postupku povrata državne potpore ili potpore male vrijednosti.
(2)Pri određivanju dostupnosti potpore primjenjuju se odredbe Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084 prema kojima se navedene Uredbe ne primjenjuju:
(a) na programe iz odjeljaka 1. (uz iznimku članka 15.), 2., 3., 4., 7. (uz iznimku članka 44.) i 10. poglavlja III. Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084, ako prosječni godišnji proračun za državne potpore premašuje 150 milijuna EUR, od šest mjeseci nakon njihova stupanja na snagu. Nakon procjene odgovarajućeg plana evaluacije koji je joj je država članica dostavila u roku od 20 radnih dana od stupanja programa na snagu Komisija može odlučiti da se Uredba br. 651/2014 i Uredba br. 2017/1084 primjenjuje na bilo koji od tih programa i tijekom dužeg razdoblja;
(b) eventualne izmjene programa iz članka 1. stavka 2. točke (a) Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084, osim izmjena koje ne mogu utjecati na spojivost programa potpore u skladu s Uredbom br. 651/2014 i Uredbom br. 2017/1084 ili znatno utjecati na sadržaj odobrenog plana evaluacije;
(c) na potpore za djelatnosti povezane s izvozom u treće zemlje ili države članice, to jest potpore izravno povezane s izvezenim količinama, uspostavom i radom distribucijske mreže ili ostalim tekućim troškovima povezanima s izvoznom djelatnošću;
(d) na potpore uvjetovane time da se prednost daje uporabi domaće robe u odnosu na uvezenu robu;
(e) potpore koje se dodjeljuju u sektoru ribarstva i akvakulture, kako je obuhvaćeno Uredbom (EU) br. 1379/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013 o zajedničkom uređenju tržišta proizvodima ribarstva i akvakulture, izmjeni uredbi Vijeća (EZ) br. 1184/2006 i (EZ) br. 1224/2009 i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 104/2000 uz iznimku potpora za usavršavanje, potpora za pristup MSP-ova financiranju, potpora u području istraživanja i razvoja, potpora za inovacije za MSP-ove, potpora za radnike u nepovoljnom položaju i radnike s invaliditetom te regionalnih potpora za ulaganje u najudaljenijim regijama i regionalnih operativnih programa potpore;
(f) potpore koje se dodjeljuju u sektoru primarne poljoprivredne proizvodnje, uz iznimku regionalnih potpora za ulaganje u najudaljenijim regijama, regionalnih programa operativnih potpora, potpora za savjetodavne usluge u korist MSP-ova, potpora za rizično financiranje, potpora za istraživanje i razvoj, potpora za inovacije za MSP-ove, potpora za zaštitu okoliša, potpora za usavršavanje i potpora za radnike u nepovoljnom položaju i radnike s invaliditetom;
(g) potpore koje se dodjeljuju u sektoru prerade i stavljanja na tržište poljoprivrednih proizvoda, u sljedećim slučajevima:
i. ako je iznos potpore fiksno utvrđen na temelju cijene ili količine takvih proizvoda kupljenih od primarnih proizvođača odnosno koje na tržište stavljaju predmetni poduzetnici;
ii. ako su potpore uvjetovane njihovim djelomičnim ili potpunim prenošenjem na primarne proizvođače;
(h) potpore za zatvaranje nekonkurentnih rudnika ugljena, kako su obuhvaćene Odlukom Vijeća 2010/787/EU;
(i) kategorije regionalnih potpora kako je navedeno u članku 13. Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084;
Ako poduzetnici djeluju u sektorima koji se isključuju u točkama (e), (f) ili (g) ovog članka te u sektorima koji su obuhvaćeni područjem primjene Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084, navedene se Uredbe primjenjuju samo na potpore dodijeljene u vezi s tim drugim sektorima ili djelatnostima, uz uvjet da države članice osiguraju, na primjeren način, na primjer razdvajanjem djelatnosti ili troškova, da se djelatnosti iz isključenih sektora ne koriste potporama dodijeljenima na temelju navedenih Uredbi.
(j) na programe potpora u kojima nije izričito isključeno plaćanje pojedinačne potpore u korist poduzetnika koji podliježe neizvršenom nalogu za povrat sredstava na temelju prethodne odluke Komisije kojom se potpora što ju je dodijelila ista država članica ocjenjuje nezakonitom i nespojivom s unutarnjim tržištem, uz iznimku programa potpora za nadoknadu štete prouzročene određenim prirodnim katastrofama;
(k) na jednokratne potpore u korist poduzetnika iz točke (j);
(l) na potpore poduzetnicima u teškoćama, uz iznimku programa potpora za nadoknadu štete prouzročene određenim prirodnim katastrofama i regionalnih programa operativnih potpora, ako se tim programima poduzetnici u teškoćama ne dovode u povlašteni položaj u odnosu na druge poduzetnike;
(m) Uredba br. 651/2014 i Uredba br. 2017/1084 ne primjenjuju se na mjere državnih potpora koje same po sebi, s obzirom na uvjete koji su s njima povezani ili s obzirom na način financiranja, podrazumijevaju neizbježnu povredu prava Unije, a posebno:
i. na mjere potpore za koje dodjela potpore ovisi o obvezi korisnika da ima poslovni nastan u određenoj državi članici ili da većina njegovih poslovnih jedinica ima poslovni nastan u toj državi članici. Međutim, zahtjev da ima poslovnu jedinicu ili podružnicu u državi članici koja dodjeljuje potporu u trenutku plaćanja potpore dopušten je;
ii. na mjere potpore za koje dodjela potpore ovisi o obvezi korisnika da upotrebljava robu proizvedenu ili usluge pružene na državnom području;
iii. na mjere potpore kojima se korisnicima ograničava mogućnost uporabe rezultata istraživanja, razvoja i inovacija u ostalim državama članicama.
Maksimalni intenzitet potpore
Članak 8.
(1)Ukupni najviši intenzitet potpore na koji korisnik može ostvariti pravo može biti do 50% iznosa prihvatljivih troškova projekta za industrijsko istraživanje.
(2)Intenziteti potpore za industrijsko istraživanje iz stavka 1. ovoga članka mogu se uvećati do maksimalnog intenziteta potpore od 70% prihvatljivih troškova:
a)za 20 postotnih bodova za mikro i male poduzetnike;
b)za 10 postotnih bodova za srednje poduzetnike.
Iznos potpora
Članak 9.
(1)Korisnik može ostvariti pravo na potporu po projektu, poštujući maksimalne intenzitete potpore iz članka 8. ovog Programa, i to u maksimalnom iznosu do 500.000,00 kn.
(2)Davatelj potpore može temeljem ovog Programa za pojedini Poziv na podnošenje prijava u Uputama za prijavitelje odrediti minimalnu i maksimalnu vrijednost potpore za pojedinačnu prijavu do razine praga navedenog u stavku 1. ovog članka.
Prihvatljivi troškovi
Članak 10.
(1)Prihvatljivi troškovi u smislu ovog Programa su u skladu s vrstama troškova kako slijedi:
(a)troškovi osoblja: istraživača, tehničara i ostalog pomoćnog osoblja zaposlenog na istraživačkom projektu;
(b)troškovi instrumenata i opreme, u opsegu i u razdoblju u kojem se upotrebljavaju za projekt. Ako se ti instrumenti i oprema ne upotrebljavaju za projekt tijekom čitavog njihova vijeka trajanja, prihvatljivim troškovima smatraju se, u skladu s općeprihvaćenim računovodstvenim načelima, samo troškovi amortizacije nastali u razdoblju trajanja projekta;
(c)troškovi ugovornih istraživanja, znanja i patenata kupljenih ili licenciranih od vanjskih izvora po tržišnim uvjetima te troškovi savjetodavnih i sličnih usluga koje se upotrebljavaju isključivo za projekt;
(d)ostali izdaci poslovanja, uključujući troškove materijala, potrošne robe i sličnih proizvoda, nastali izravno kao posljedica projekta.
(2)Davatelj potpore ili provedbeno tijelo može u postupku odobravanja potpore pojedinom projektu procijeniti da su prijavljeni troškovi prihvatljivi u iznosima koji su niži od prijavljenih iznosa troškova ili da određeni prijavljeni troškovi nisu prihvatljivi.
Neprihvatljivi troškovi
Članak 11.
Neprihvatljivi troškovi u ovom Programu su:
(a)režijski troškovi;
(b)neizravni troškovi;
(c)troškovi carine, špedicije i pripadajućih taksi;
(d)porez na dodatnu vrijednost (PDV), samo ukoliko subjekt iz bilo kojeg razloga može zatražiti povrat PDV-a;
(e)kupnja rabljene opreme;
(f)bilo kakve isplate dobiti uključujući dividende;
(g)rezerviranja za buduće moguće gubitke ili troškove;
(h)troškovi vezani uz bilo koju vrstu kamata;
(i)naknade za bilo kakva potraživanja;
(j)bilo koji troškovi vezani uz tzv. „in-kind“, vrijednost u naturi (npr. u nekoj stavci proračuna natjecatelj kao svoj doprinos projektu nudi neku opremu ili rad svog stručnjaka);
(k)kupnja zemljišta i nekretnine;
(l)izgradnja objekta i infrastrukture;
(m) troškovi najma poslovnog prostora;
(n)kupnja ili nabava motornog vozila;
(o)svi troškovi koji su nastali prije datuma početka projekta pa makar bili direktno vezani za projekt;
(p)troškovi koji se već financiraju putem programa EU ili drugih nacionalnih i internacionalnih programa;
(q)troškovi koji se odnose na razvoj i komercijalizaciju;
(r)troškovi sudjelovanja i putovanja na sajmove i konferencije;
(s)troškovi oglašavanja, prodaje i/ili distribucije proizvoda ili usluga;
(t)nespecifične konzultantske usluge;
(u)dodaci na plaću.
Trajanje provedbe projekta
Članak 12.
Maksimalno trajanje projekta potvrde inovativnog koncepta je do 12 mjeseci. Trajanje projekt je moguće produžiti temeljem zahtjeva prema provedbenom tijelu, a najviše do 3 mjeseca.
Poziv za dostavu prijava
Članak 13.
(1)Potporu je moguće ostvariti prijavljivanjem na poziv koji raspisuje davatelj potpore.
(2)Poziv se objavljuje na mrežnim stranicama davatelja potpore (www.mingo.hr) i HAMAG-BICRO-a (www.hamagbicro.hr).
(3)Pozivom se određuju rokovi za podnošenje Zahtjeva.
Postupak dodjele potpore
Članak 14.
(1)Potpore se dodjeljuju putem ugovora o sufinanciranju projekta. Potpora se dodjeljuje u skladu s odredbama ugovora koji obvezuje korisnika na dostavu izvješća o provedenim aktivnostima i postignutim rezultatima u skladu s dostavljenim planom aktivnosti koji se prilaže zahtjevu i planu opravdanih troškova financiranja. Korisnici moraju priložiti dokaze o uplati troškova koji su predmet sufinanciranja (kopije računa i bankovnih podataka).
(2)Način provedbe postupka dodjele potpora kao i uvjeti za prijavljivanje projekata, kriteriji odobravanja i evaluacije projekata te način povrata dodijeljenih sredstava detaljnije su propisani javnim pozivom koji se nalazi na službenim mrežnim stranicama davatelja potpore i HAMAG-BICRO-a.
Obveze davatelja potpore i povrat potpore
Članak 15.
(1)Davatelj potpore je dužan pratiti i kontrolirati namjensko trošenje sredstava te izvršenje prava i obveza korisnika potpore na temelju Ugovora te će navedeno raditi posredstvom agencije HAMAG-BICRO.
(2)Ako se u postupku praćenja i kontrole iz prethodnog stavka ustanovi da je došlo do ozbiljnih pogrešaka, nepravilnosti ili kršenja obveza, ili da korisnik nije obavijestio davatelja potpore o svim činjenicama i informacijama koje su mu poznate ili bi trebale biti poznate ili je dao netočne, nepotpune podatke ili dokumente ili prikrivene podatke koje je, sukladno ovom Programu, bio dužan dostaviti jer bi to moglo utjecati na odluku davatelja potpore o dodjeli bespovratne potpore ili da je potpora na temelju ovog Programa dobivena na nepošten način, na temelju krivotvorenog dokumenta ili kaznenog djela, korisnik će biti dužan, na poziv davatelja potpore, vratiti primljenu državnu potporu zajedno sa zakonskom zateznom kamatom od dana dodijele potpore do dana povrata u proračun Republike Hrvatske.
Izvor financiranja
Članak 16.
(1)Sredstva za dodjelu potpore po ovom Programu osigurana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske u razdjelu Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta, na Proračunskoj aktivnosti A817090 Poticanje istraživanja i razvoja i inovacija.
(2)Ukupan iznos bespovratnih sredstava iz Državnog proračuna Republike Hrvatske koji se dodjeljuje u okviru ovog Programa iznosi godišnje do 35 milijuna kuna.
(3)Isplata sredstava od strane davatelja potpore ovisi o dostupnosti proračunskih sredstava. Ako bi se proračunska sredstva iz prethodnog stavka ukinula ili smanjila, davatelj potpore može utvrditi novu ugovorenu vrijednost ili način isplate potpore.
Čuvanje podataka (evidentiranje) i izvještavanje
Članak 17.
(1)Davatelj potpore kroz agenciju HAMAG-BICRO vodi Evidenciju dodijeljenih državnih potpora (u daljnjem tekstu: Evidencija) temeljem ovoga Programa.
(2)Evidencija iz stavka 1. ovog članka čuva se 10 godina od datuma zaprimanja Zahtjeva za dodjelu potpore u okviru ovoga Programa.
Zbrajanje potpora
Članak 18.
Državna potpora dodijeljena temeljem ovog Programa može se zbrajati:
(a) s bilo kojom drugom državnom potporom, pod uvjetom da se dotične mjere odnose na različite prihvatljive troškove koje je moguće utvrditi;
(b) s bilo kojom drugom državnom potporom koja se odnosi na iste prihvatljive troškove, bilo da se oni djelomično ili potpuno preklapaju, isključivo ako to zbrajanje ne dovodi do premašivanja najvišeg intenziteta potpore ili iznosa potpore koji je primjenjiv na tu potporu na temelju ovog Programa i Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084;
Ako se financiranje Unije kojim centralno upravljaju institucije, agencije, zajednička poduzeća ili druga tijela Unije koja nisu pod izravnom ili neizravnom kontrolom države članice kombinira s državnim potporama, za potrebe određivanja poštuju li se pragovi za prijavu i maksimalni intenziteti potpore ili maksimalni iznosi potpore, u obzir se uzimaju samo državne potpore, pod uvjetom da ukupan iznos javnog financiranja dodijeljen u odnosu na iste prihvatljive troškove ne premašuje najpovoljniju stopu financiranja utvrđenu u primjenjivim propisima zakonodavstva Unije.
Završne odredbe
Članak 19.
(1)Ovaj Program i poziv s pripadajućim obrascima objavit će se na mrežnoj stranici davatelja potpore () i HAMAG-BICRO-a (www.hamagbicro.hr).
(2)Davatelj potpore zadržava pravo izmjene i dopune ovog Programa.
NACRT PRIJEDLOGA PROGRAMA DODJELE DRŽAVNIH POTPORA ZA PROVJERU INOVATIVNOG KONCEPTA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Predmet Programa
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 1.
(1) Ovim Programom potpora (u daljnjem tekstu: Program) uređuju se ciljevi, uvjeti i postupci za dodjelu državnih potpora za projekte koji će se provoditi u okviru poziva Provjera inovativnog koncepta.
(2) Ovaj Program predstavlja akt temeljem kojeg se dodjeljuju potpore za istraživanje i razvoj sukladno Uredbi Komisije (EU) br. 651/2014, članak 25., od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora (Službeni list Europske unije, br. L 187, 26. lipnja 2014., str. 1; u daljnjem tekstu: Uredba br. 651/2014); Uredbe Komisije (EU) br. 2017/1084 od 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova (Službeni list Europske unije, br. L 156, 20. lipnja 2017., str. 1; u daljnjem tekstu Uredba br. 2017/1084), Uredbe Komisije (EU) br. 1407/2013 od 18. prosinca 2013. o primjeni članka 107. i 108.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Ciljevi potpore, područje primjene i trajanje Programa
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 2.
(1) Cilj ovog Programa je omogućiti poduzetnicima financiranje predkomercijalnih aktivnosti u početnoj fazi razvoja novih proizvoda, usluga i tehnoloških procesa kako bi se pomogao i usmjerio daljnji razvoj i smanjio rizik investicije u kasnijoj fazi razvoja i komercijalizacije; povećanje broja inovativnih proizvoda, usluga i tehnoloških procesa; smanjiti vrijeme i rizike od faze preliminarnog istraživanja inovacije do razvoja i komercijalizacije te omogućiti stvaranje novih na znanju utemeljenih poduzeća s potencijalom i sposobnosti za rast i razvoj.
(2) Program će se provoditi od datuma donošenja ovog Programa do 31. prosinca 2020. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Značenje pojmova
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 3.
U smislu ovog Programa, pojedini pojmovi imaju slijedeća značenja:
1. „troškovi osoblja“ obuhvaćaju troškove istraživača, tehničara i drugog pomoćnog osoblja u mjeri u kojoj je zaposleno u odgovarajućem projektu ili djelatnosti;
2. „industrijsko istraživanje” znači planirano istraživanje ili kritički pregled u cilju stjecanja novih znanja i vještina za razvoj novih proizvoda, procesa ili usluga odnosno za postizanje znatnog poboljšanja postojećih proizvoda, procesa ili usluga. To obuhvaća stvaranje sastavnih dijelova složenih sustava i može uključivati izradu prototipova u laboratorijskom okruženju ili u okruženju sa simuliranim sučeljima postojećih sustava te pilot-linije ako je to neophodno za industrijsko istraživanje, prvenstveno za provjeru generičke tehnologije;
3. „organizacija za istraživanje i širenje znanja” znači subjekt (kao što su sveučilišta, istraživački instituti, agencije za prijenos tehnologije, posrednici u inovaciji, fizičke osobe ili virtualni kolaborativni subjekti usmjereni na istraživanje), bez obzira na njegov pravni status (ustrojstvo na temelju javnog ili privatnog prava) odnosno način financiranja, čiji je prvenstveni cilj nezavisno provoditi temeljno istraživanje, industrijsko istraživanje ili eksperimentalni razvoj ili s rezultatima tih djelatnosti upoznati široku javnost, putem predavanja, objavljivanja ili prijenosa znanja. Ako taj subjekt obavlja i ekonomske djelatnosti, financiranje, troškovi i prihodi tih ekonomskih djelatnosti moraju se obračunati zasebno. Poduzetnici koji imaju presudan utjecaj na takav subjekt, na primjer kao njegovi vlasnici udjela ili članovi, nemaju povlašteni pristup rezultatima koje subjekt proizvede; državna potpora je stvarni i potencijalni rashod ili umanjeni prihod države dodijeljen od davatelja državne potpore u bilo kojem obliku koji narušava ili prijeti narušavanjem tržišnog natjecanja stavljajući u povoljniji položaj određenog poduzetnika ili proizvodnju određene robe i/ili usluge utoliko što utječe na trgovinu između država članica Europske unije, u skladu s člankom 107. Ugovora o funkcioniranju Europske unije;
4. „potpora“ znači svaka mjera koja ispunjava sve kriterije utvrđene u članku 107. stavku 1. Ugovora;
5. „jedan poduzetnik“ obuhvaća sva poduzeća koja su u najmanje jednom od sljedećih međusobnih odnosa:
a. jedno poduzeće ima većinu glasačkih prava dioničara ili članova u drugom poduzeću;
b. jedno poduzeće ima pravo imenovati ili smijeniti većinu članova upravnog, upravljačkog ili nadzornog tijela drugog poduzeća;
c. jedno poduzeće ima pravo ostvarivati vladajući utjecaj na drugo poduzeće prema ugovoru sklopljenom s tim poduzećem ili prema odredbi statuta ili društvenog ugovora tog poduzeća;
d. jedno poduzeće koje je dioničar ili član u drugom poduzeće, kontrolira samo, u skladu s dogovorom s drugim dioničarima ili članovima tog poduzeća, većinu glasačkih prava dioničara ili glasačkih prava članova u tom poduzeću.
Poduzeća koja su u bilo kojem od odnosa navedenih u prvom podstavku točkama (a) do (d) preko jednog ili više drugih poduzeća isto se tako smatraju jednim poduzetnikom;
6. „po tržišnim uvjetima“ znači da se uvjeti transakcije između ugovornih stranaka ne razlikuju od onih koji bi bili utvrđeni između neovisnih poduzeća i nema naznake nedopuštenog dogovaranja. Za svaku transakciju koja proizlazi iz otvorenog, transparentnog i ne diskriminirajućeg postupka smatra se da zadovoljava načelo transakcije po tržišnim uvjetima;
7. „početak radova“ znači početak građevinskih radova povezanih s ulaganjem ili prva zakonski obvezujuća obveza za naručivanje opreme ili bilo koja druga obveza koja ulaganje čini neopozivim, ovisno o tome što nastupi prije. Kupnja zemljišta i pripremni radovi, primjerice ishođenje dozvola i provođenje studija izvedivosti, ne smatraju se početkom radova. U slučaju preuzimanja „početak radova” znači trenutak stjecanja imovine koja je izravno povezana sa stečenom poslovnom jedinicom. Datum početka radova u smislu ovog Programa znači datum definiran u ponudi za sufinanciranje;
8. „stavljanje na tržište poljoprivrednih proizvoda“ znači držanje ili izlaganje u cilju prodaje, ponuda na prodaju, isporuka ili bilo koji drugi način stavljanja na tržište, osim prodaje preprodavateljima i prerađivačima koju obavlja primarni proizvođač i svih djelatnosti povezanih s pripremom proizvoda za takvu prvu prodaju; prodaja krajnjim potrošačima koju obavlja primarni proizvođač smatra se stavljanjem na tržište ako se odvija u zasebnim za to predviđenim prostorijama;
9. „primarna poljoprivredna proizvodnja“ znači proizvodnja proizvoda iz tla ili stočarstva navedenih u Prilogu I. Ugovoru bez obavljanja dodatnih radnji kojima bi se promijenila priroda tih proizvoda;
10. „prerada poljoprivrednih proizvoda“ znači svako djelovanje na poljoprivrednom proizvodu čiji je rezultat proizvod koji je i sâm poljoprivredni proizvod, osim djelatnosti na poljoprivrednim dobrima koje su neophodne za pripremu životinjskih ili biljnih proizvoda za prvu prodaju;
11. „poljoprivredni proizvodi“ znači proizvodi navedeni u Prilogu I. Ugovora, osim proizvoda ribarstva i akvakulture navedenih u Prilogu I. Uredbi (EU) br. 1379/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013.;
12. „ugljen“ znači visokokvalitetan, srednjekvalitetan i niskokvalitetan ugljen kategorije A i B u smislu međunarodnog sustava kodificiranja ugljena koji je utvrdila Gospodarska komisija Ujedinjenih naroda za Europu i koji je objašnjen u Odluci Vijeća od 10. prosinca 2010. o državnim potporama za zatvaranje nekonkurentnih rudnika ugljena ;
13. „pojedinačna potpora“ je potpora dodijeljena pojedinačnim korisnicima na temelju programa potpore;
14. „program potpora“ znači svaki akt na temelju kojeg se mogu, bez potrebe za daljnjim provedbenim mjerama, dodjeljivati pojedinačne potpore poduzetnicima koji su utvrđeni u aktu na općenit i apstraktan način te svaki akt na temelju kojeg se potpora koja nije povezana s određenim projektom može dodijeliti jednom poduzetniku ili više njih na neodređeno razdoblje i/ili u neodređenom iznosu;
15. „plan evaluacije“ znači dokument koji sadržava najmanje ove minimalne elemente: ciljeve programa potpore koji se vrednuje, pitanja evaluacije, pokazatelje rezultata, predviđenu metodologiju za provedbu evaluacije, zahtjeve u pogledu prikupljanja podataka, predloženi vremenski okvir evaluacije, uključujući dan podnošenja završnog izvješća o evaluaciji, opis neovisnog tijela koje provodi evaluaciju ili kriterije koji će se primjenjivati na njegov odabir i načine osiguravanja javnosti evaluacije;
16. „poduzetnik u teškoćama“ znači poduzetnik za kojeg vrijedi najmanje jedna od sljedećih okolnosti:
a. U slučaju društva s ograničenom odgovornošću (osim MSP-a koji postoji manje od tri godine ili, za potrebe prihvatljivosti za potpore za rizično financiranje, MSP-a tijekom 7 godina od njegove prve komercijalne prodaje koji je primjeren za ulaganja u rizično financiranje na temelju dubinske analize koju je proveo odabrani financijski posrednik), ako je više od polovice njegova vlasničkog kapitala izgubljeno zbog prenesenih gubitaka. To se događa kada se odbijanjem prenesenih gubitaka od pričuva (i svih drugih elemenata koji se općenito smatraju dijelom vlastitog kapitala društva) dobije negativan kumulativni iznos koji premašuje polovicu temeljnog vlasničkog kapitala. Za potrebe ove odredbe „društvo s ograničenom odgovornosti” odnosi se posebno na dvije vrste društava navedene u Prilogu I. Direktivi 2013/34/EU , a „vlasnički kapital” obuhvaća, prema potrebi, sve premije na emitirane dionice;
b. U slučaju društva u kojem najmanje nekoliko članova snosi neograničenu odgovornost za dug društva (osim MSP-a koji postoji manje od tri godine ili, za potrebe prihvatljivosti za potpore za rizično financiranje, MSP-a tijekom 7 godina od njegove prve komercijalne prodaje koji je primjeren za ulaganja u rizično financiranje na temelju dubinske analize koju je proveo odabrani financijski posrednik), ako je više od polovice njegova kapitala navedenog u financijskom izvještaju društva izgubljeno zbog prenesenih gubitaka. Za potrebe ove odredbe „društvo u kojem najmanje nekoliko članova snosi neograničenu odgovornost za dug društva” odnosi se posebno na vrste društva navedene u Prilogu II. Direktivi Vijeća 2013/34/EU;
c. ako se nad poduzetnikom provodi cjelokupni stečajni postupak ili on ispunjava kriterije u skladu s nacionalnim pravom da se nad njim provede cjelokupni stečajni postupak na zahtjev vjerovnika;
d. Ako je poduzetnik primio potporu za sanaciju, a još nije nadoknadio zajam ili okončao jamstvo, ili je primio potporu za restrukturiranje, a još je podložan planu restrukturiranja;
e. U slučaju poduzetnika koji nije MSP, ako je tijekom zadnje dvije godine:
i. omjer knjigovodstvenog duga i kapitala poduzetnika bio veći od 7,5 i
ii. EBITDA koeficijent pokrića kamata poduzetnika bio je niži od 1,0;
17. „povratni predujam“ znači zajam za projekt koji se isplaćuje u jednom ili više obroka, a uvjeti njegova povrata ovise o rezultatu projekta;
18. „bruto ekvivalent bespovratnog sredstva“ znači iznos potpore ako je korisniku dodijeljena u obliku bespovratnog sredstva, prije odbitka poreza ili drugih naknada;
19. „velika poduzeća“ znači poduzeća koja ne ispunjavaju kriterije utvrđene u Prilogu I Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084;
20. „mikro, mala i srednja poduzeća ili MSP-ovi“ znači poduzeća koja ispunjavaju uvjete utvrđene u Prilogu I. Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084;
21. „intenzitet potpore“ znači bruto iznos potpore izražen kao postotak prihvatljivih troškova, prije odbitka poreza ili drugih naknada;
22. „datum dodjele potpore“ znači datum na koji je na temelju primjenjivog nacionalnog pravnog režima korisniku dodijeljeno zakonsko pravo na primanje potpore;
23. „materijalna imovina“ znači imovina koja se sastoji od zemljišta, građevina i postrojenja te strojeva i opreme;
24. „nematerijalna imovina“ znači imovina koja nema fizički ili financijski oblik, na primjer patenti, licencije, znanje i iskustvo ili druga vrsta intelektualnog vlasništva.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Vrsta potpore i projekata
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 4.
(1) Potpora u smislu ovog Programa odnosi se na bespovratna sredstva koja se dodjeljuju korisniku potpore kao državna potpora za projekte istraživanja i razvoja.
(2) Potpore se dodjeljuju za sljedeći tip projekta - industrijsko istraživanje.
(3) Projekti mogu imati partnere (MSP ili organizacija za istraživanje i širenje znanja).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Davatelj državne potpore i provedbeno tijelo
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 5.
(1) Davatelj državne potpore po ovom Programu je ministarstvo nadležno za gospodarstvo, poduzetništvo i obrt (u daljnjem tekstu: Davatelj potpore).
(2) Provedbeno tijelo za ovaj program potpora je Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije HAMAG-BICRO što će se definirati sporazumom.
(3) Ministarstvo može u svakom trenutku izvršiti uvid i obaviti nadzor provedbe ovog Programa.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Korisnik potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 6.
Korisnik potpore (u daljnjem tekstu: Korisnik) može biti poduzetnik koji se svrstava u kategoriju mikro, malih i srednjih poduzetnika u skladu s načinom utvrđenim u Prilogu I. "Definicija MSP-ova" Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Zabrana dodjele potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 7.
(1) U okviru ovoga Programa, potpora se ne može dodijeliti:
a) poduzetnicima koji nemaju poslovni nastan u Republici Hrvatskoj, odnosno poslovnu jedinicu ili podružnicu u Republici Hrvatskoj u trenutku plaćanja potpore;
b) poduzetnicima kojima su za iste aktivnosti već odobrena sredstva iz drugih izvora;
c) poduzetniku koji prema Uredbi br. 651/2014, članku 1., stavku 4. a) podliježe neizvršenom nalogu za povrat sredstava temeljem prethodne odluke Komisije kojom se potpora što ju je dodijelila ista država članica ocjenjuje nezakonitom i nespojivom s unutarnjim tržištem, uz iznimku programa potpora za nadoknadu štete prouzročene određenim prirodnim katastrofama, i članku 1., stavku 4. b) za jednokratne potpore u korist takvog poduzetnika i c) na potpore poduzetnicima u teškoćama, uz iznimku programa potpora za nadoknadu štete prouzročene određenim prirodnim katastrofama i regionalnih programa operativnih potpora, ako se tim programima poduzetnici u teškoćama ne dovode u povlašteni položaj u odnosu na druge poduzetnike , sukladno Uredbi br. 2017/1084;
d) poduzetniku u teškoćama i/ili u postupku predstečajne nagodbe prema Zakonu o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (Narodne novine br. 108/12, 144/12, 81/13 i 112/13) i/ili u predstečajnom postupku prema Stečajnom zakonu (Narodne novine br. 71/15 i 104/17);
e) poduzetniku nad kojim je otvoren stečajni postupak prema Stečajnom zakonu (Narodne novine br. 71/15 i 104/17) ili postupku likvidacije prema Zakonu o trgovačkim društvima (Narodne novine br. 111/93, 34/99, 121/99, 52/00, 118/03, 107/07, 146/08, 137/09, 125/11, 152/11, 111/12, 63/13 i 110/15);
f) poduzetniku koji je u postupcima propisanim Zakonom o postupku izvanredne uprave trgovačkih društava od sistemskog značaja za Republiku Hrvatsku (Narodne novine br. 32/17);
g) poduzetniku koji nije ispunio obveze vezane uz plaćanje dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje u skladu sa zakonskim odredbama zemlje u kojoj su osnovani ili s onima zemlje ugovornog tijela;
h) poduzetniku koji nema podmirene sve obveze prema svojim zaposlenima po bilo kojoj osnovi;
i) ako je protiv prijavitelja, vlasnika i pojedinačnih vlasnika podnositelja prijave te osoba/e ovlaštene/ih za zastupanje prijavitelja izrečena pravomoćna osuđujuća presuda za jedno ili više slijedećih kaznenih dijela: prijevara, prijevara u gospodarskom poslovanju, primanje mita u gospodarskom poslovanju, davanje mita u gospodarskom poslovanju, zlouporaba u postupku javne nabave, utaja poreza ili carine, subvencijska prijevara, pranje novca, zlouporaba položaja i ovlasti, nezakonito pogodovanje, primanje mita, davanje mita, trgovanje utjecajem, davanje mita za trgovanje utjecajem, zločinačko udruženje i počinjenje kaznenog djela u sustavu zločinačkog udruženja, te udruživanje za počinjenje kaznenih djela, zlouporaba obavljanja dužnosti državne vlasti, protuzakonito posredovanje, terorizam, javno poticanje na terorizam, novačenje za terorizam, obuka za terorizam, novačenje i obuka za terorizam, terorističko udruženje, financiranje terorizma, trgovanje ljudima i ropstvo;
j) poduzetnike koji se nalaze u postupku povrata državne potpore ili potpore male vrijednosti.
(2) Pri određivanju dostupnosti potpore primjenjuju se odredbe Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084 prema kojima se navedene Uredbe ne primjenjuju:
(a) na programe iz odjeljaka 1. (uz iznimku članka 15.), 2., 3., 4., 7. (uz iznimku članka 44.) i 10. poglavlja III. Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084, ako prosječni godišnji proračun za državne potpore premašuje 150 milijuna EUR, od šest mjeseci nakon njihova stupanja na snagu. Nakon procjene odgovarajućeg plana evaluacije koji je joj je država članica dostavila u roku od 20 radnih dana od stupanja programa na snagu Komisija može odlučiti da se Uredba br. 651/2014 i Uredba br. 2017/1084 primjenjuje na bilo koji od tih programa i tijekom dužeg razdoblja;
(b) eventualne izmjene programa iz članka 1. stavka 2. točke (a) Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084, osim izmjena koje ne mogu utjecati na spojivost programa potpore u skladu s Uredbom br. 651/2014 i Uredbom br. 2017/1084 ili znatno utjecati na sadržaj odobrenog plana evaluacije;
(c) na potpore za djelatnosti povezane s izvozom u treće zemlje ili države članice, to jest potpore izravno povezane s izvezenim količinama, uspostavom i radom distribucijske mreže ili ostalim tekućim troškovima povezanima s izvoznom djelatnošću;
(d) na potpore uvjetovane time da se prednost daje uporabi domaće robe u odnosu na uvezenu robu;
(e) potpore koje se dodjeljuju u sektoru ribarstva i akvakulture, kako je obuhvaćeno Uredbom (EU) br. 1379/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013 o zajedničkom uređenju tržišta proizvodima ribarstva i akvakulture, izmjeni uredbi Vijeća (EZ) br. 1184/2006 i (EZ) br. 1224/2009 i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 104/2000 uz iznimku potpora za usavršavanje, potpora za pristup MSP-ova financiranju, potpora u području istraživanja i razvoja, potpora za inovacije za MSP-ove, potpora za radnike u nepovoljnom položaju i radnike s invaliditetom te regionalnih potpora za ulaganje u najudaljenijim regijama i regionalnih operativnih programa potpore;
(f) potpore koje se dodjeljuju u sektoru primarne poljoprivredne proizvodnje, uz iznimku regionalnih potpora za ulaganje u najudaljenijim regijama, regionalnih programa operativnih potpora, potpora za savjetodavne usluge u korist MSP-ova, potpora za rizično financiranje, potpora za istraživanje i razvoj, potpora za inovacije za MSP-ove, potpora za zaštitu okoliša, potpora za usavršavanje i potpora za radnike u nepovoljnom položaju i radnike s invaliditetom;
(g) potpore koje se dodjeljuju u sektoru prerade i stavljanja na tržište poljoprivrednih proizvoda, u sljedećim slučajevima:
i. ako je iznos potpore fiksno utvrđen na temelju cijene ili količine takvih proizvoda kupljenih od primarnih proizvođača odnosno koje na tržište stavljaju predmetni poduzetnici;
ii. ako su potpore uvjetovane njihovim djelomičnim ili potpunim prenošenjem na primarne proizvođače;
(h) potpore za zatvaranje nekonkurentnih rudnika ugljena, kako su obuhvaćene Odlukom Vijeća 2010/787/EU;
(i) kategorije regionalnih potpora kako je navedeno u članku 13. Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084;
Ako poduzetnici djeluju u sektorima koji se isključuju u točkama (e), (f) ili (g) ovog članka te u sektorima koji su obuhvaćeni područjem primjene Uredbe b r. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084, navedene se Uredbe primjenjuju samo na potpore dodijeljene u vezi s tim drugim sektorima ili djelatnostima, uz uvjet da države članice osiguraju, na primjeren način, na primjer razdvajanjem djelatnosti ili troškova, da se djelatnosti iz isključenih sektora ne koriste potporama dodijeljenima na temelju navedenih Uredbi.
(j) na programe potpora u kojima nije izričito isključeno plaćanje pojedinačne potpore u korist poduzetnika koji podliježe neizvršenom nalogu za povrat sredstava na temelju prethodne odluke Komisije kojom se potpora što ju je dodijelila ista država članica ocjenjuje nezakonitom i nespojivom s unutarnjim tržištem, uz iznimku programa potpora za nadoknadu štete prouzročene određenim prirodnim katastrofama;
(k) na jednokratne potpore u korist poduzetnika iz točke (j);
(l) na potpore poduzetnicima u teškoćama, uz iznimku programa potpora za nadoknadu štete prouzročene određenim prirodnim katastrofama i regionalnih programa operativnih potpora, ako se tim programima poduzetnici u teškoćama ne dovode u povlašteni položaj u odnosu na druge poduzetnike;
(m) Uredba br. 651/2014 i Uredba br. 2017/1084 ne primjenjuju se na mjere državnih potpora koje same po sebi, s obzirom na uvjete koji su s njima povezani ili s obzirom na način financiranja, podrazumijevaju neizbježnu povredu prava Unije, a posebno:
i. na mjere potpore za koje dodjela potpore ovisi o obvezi korisnika da ima poslovni nastan u određenoj državi članici ili da većina njegovih poslovnih jedinica ima poslovni nastan u toj državi članici. Međutim, zahtjev da ima poslovnu jedinicu ili podružnicu u državi članici koja dodjeljuje potporu u trenutku plaćanja potpore dopušten je;
ii. na mjere potpore za koje dodjela potpore ovisi o obvezi korisnika da upotrebljava robu proizvedenu ili usluge pružene na državnom području;
iii. na mjere potpore kojima se korisnicima ograničava mogućnost uporabe rezultata istraživanja, razvoja i inovacija u ostalim državama članicama.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Maksimalni intenzitet potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 8.
(1) Ukupni najviši intenzitet potpore na koji korisnik može ostvariti pravo može biti do 50% iznosa prihvatljivih troškova projekta za industrijsko istraživanje.
(2) Intenziteti potpore za industrijsko istraživanje iz stavka 1. ovoga članka mogu se uvećati do maksimalnog intenziteta potpore od 70% prihvatljivih troškova:
a) za 20 postotnih bodova za mikro i male poduzetnike;
b) za 10 postotnih bodova za srednje poduzetnike.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Iznos potpora
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 9.
(1) Korisnik može ostvariti pravo na potporu po projektu, poštujući maksimalne intenzitete potpore iz članka 8. ovog Programa, i to u maksimalnom iznosu do 500.000,00 kn.
(2) Davatelj potpore može temeljem ovog Programa za pojedini Poziv na podnošenje prijava u Uputama za prijavitelje odrediti minimalnu i maksimalnu vrijednost potpore za pojedinačnu prijavu do razine praga navedenog u stavku 1. ovog članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Prihvatljivi troškovi
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 10.
(1) Prihvatljivi troškovi u smislu ovog Programa su u skladu s vrstama troškova kako slijedi:
(a) troškovi osoblja: istraživača, tehničara i ostalog pomoćnog osoblja zaposlenog na istraživačkom projektu;
(b) troškovi instrumenata i opreme, u opsegu i u razdoblju u kojem se upotrebljavaju za projekt. Ako se ti instrumenti i oprema ne upotrebljavaju za projekt tijekom čitavog njihova vijeka trajanja, prihvatljivim troškovima smatraju se, u skladu s općeprihvaćenim računovodstvenim načelima, samo troškovi amortizacije nastali u razdoblju trajanja projekta;
(c) troškovi ugovornih istraživanja, znanja i patenata kupljenih ili licenciranih od vanjskih izvora po tržišnim uvjetima te troškovi savjetodavnih i sličnih usluga koje se upotrebljavaju isključivo za projekt;
(d) ostali izdaci poslovanja, uključujući troškove materijala, potrošne robe i sličnih proizvoda, nastali izravno kao posljedica projekta.
(2) Davatelj potpore ili provedbeno tijelo može u postupku odobravanja potpore pojedinom projektu procijeniti da su prijavljeni troškovi prihvatljivi u iznosima koji su niži od prijavljenih iznosa troškova ili da određeni prijavljeni troškovi nisu prihvatljivi.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Neprihvatljivi troškovi
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 11.
Neprihvatljivi troškovi u ovom Programu su:
(a) režijski troškovi;
(b) neizravni troškovi;
(c) troškovi carine, špedicije i pripadajućih taksi;
(d) porez na dodatnu vrijednost (PDV), samo ukoliko subjekt iz bilo kojeg razloga može zatražiti povrat PDV-a;
(e) kupnja rabljene opreme;
(f) bilo kakve isplate dobiti uključujući dividende;
(g) rezerviranja za buduće moguće gubitke ili troškove;
(h) troškovi vezani uz bilo koju vrstu kamata;
(i) naknade za bilo kakva potraživanja;
(j) bilo koji troškovi vezani uz tzv. „in-kind“, vrijednost u naturi (npr. u nekoj stavci proračuna natjecatelj kao svoj doprinos projektu nudi neku opremu ili rad svog stručnjaka);
(k) kupnja zemljišta i nekretnine;
(l) izgradnja objekta i infrastrukture;
(m) troškovi najma poslovnog prostora;
(n) kupnja ili nabava motornog vozila;
(o) svi troškovi koji su nastali prije datuma početka projekta pa makar bili direktno vezani za projekt;
(p) troškovi koji se već financiraju putem programa EU ili drugih nacionalnih i internacionalnih programa;
(q) troškovi koji se odnose na razvoj i komercijalizaciju;
(r) troškovi sudjelovanja i putovanja na sajmove i konferencije;
(s) troškovi oglašavanja, prodaje i/ili distribucije proizvoda ili usluga;
(t) nespecifične konzultantske usluge;
(u) dodaci na plaću.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Trajanje provedbe projekta
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 12.
Maksimalno trajanje projekta potvrde inovativnog koncepta je do 12 mjeseci. Trajanje projekt je moguće produžiti temeljem zahtjeva prema provedbenom tijelu, a najviše do 3 mjeseca.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Poziv za dostavu prijava
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 13.
(1) Potporu je moguće ostvariti prijavljivanjem na poziv koji raspisuje davatelj potpore.
(2) Poziv se objavljuje na mrežnim stranicama davatelja potpore ( www.mingo.hr ) i HAMAG-BICRO-a (www.hamagbicro.hr).
(3) Pozivom se određuju rokovi za podnošenje Zahtjeva.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Postupak dodjele potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 14.
(1) Potpore se dodjeljuju putem ugovora o sufinanciranju projekta. Potpora se dodjeljuje u skladu s odredbama ugovora koji obvezuje korisnika na dostavu izvješća o provedenim aktivnostima i postignutim rezultatima u skladu s dostavljenim planom aktivnosti koji se prilaže zahtjevu i planu opravdanih troškova financiranja. Korisnici moraju priložiti dokaze o uplati troškova koji su predmet sufinanciranja (kopije računa i bankovnih podataka).
(2) Način provedbe postupka dodjele potpora kao i uvjeti za prijavljivanje projekata, kriteriji odobravanja i evaluacije projekata te način povrata dodijeljenih sredstava detaljnije su propisani javnim pozivom koji se nalazi na službenim mrežnim stranicama davatelja potpore i HAMAG-BICRO-a .
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Obveze davatelja potpore i povrat potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 15.
(1) Davatelj potpore je dužan pratiti i kontrolirati namjensko trošenje sredstava te izvršenje prava i obveza korisnika potpore na temelju Ugovora te će navedeno raditi posredstvom agencije HAMAG-BICRO.
(2) Ako se u postupku praćenja i kontrole iz prethodnog stavka ustanovi da je došlo do ozbiljnih pogrešaka, nepravilnosti ili kršenja obveza, ili da korisnik nije obavijestio davatelja potpore o svim činjenicama i informacijama koje su mu poznate ili bi trebale biti poznate ili je dao netočne, nepotpune podatke ili dokumente ili prikrivene podatke koje je, sukladno ovom Programu, bio dužan dostaviti jer bi to moglo utjecati na odluku davatelja potpore o dodjeli bespovratne potpore ili da je potpora na temelju ovog Programa dobivena na nepošten način, na temelju krivotvorenog dokumenta ili kaznenog djela, korisnik će biti dužan, na poziv davatelja potpore, vratiti primljenu državnu potporu zajedno sa zakonskom zateznom kamatom od dana dodijele potpore do dana povrata u proračun Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Izvor financiranja
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 16.
(1) Sredstva za dodjelu potpore po ovom Programu osigurana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske u razdjelu Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta, na Proračunskoj aktivnosti A817090 Poticanje istraživanja i razvoja i inovacija.
(2) Ukupan iznos bespovratnih sredstava iz Državnog proračuna Republike Hrvatske koji se dodjeljuje u okviru ovog Programa iznosi godišnje do 35 milijuna kuna.
(3) Isplata sredstava od strane davatelja potpore ovisi o dostupnosti proračunskih sredstava. Ako bi se proračunska sredstva iz prethodnog stavka ukinula ili smanjila, davatelj potpore može utvrditi novu ugovorenu vrijednost ili način isplate potpore.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Čuvanje podataka (evidentiranje) i izvještavanje
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 17.
(1) Davatelj potpore kroz agenciju HAMAG-BICRO vodi Evidenciju dodijeljenih državnih potpora (u daljnjem tekstu: Evidencija) temeljem ovoga Programa.
(2) Evidencija iz stavka 1. ovog članka čuva se 10 godina od datuma zaprimanja Zahtjeva za dodjelu potpore u okviru ovoga Programa.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Zbrajanje potpora
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 18 .
Državna potpora dodijeljena temeljem ovog Programa može se zbrajati:
(a) s bilo kojom drugom državnom potporom, pod uvjetom da se dotične mjere odnose na različite prihvatljive troškove koje je moguće utvrditi;
(b) s bilo kojom drugom državnom potporom koja se odnosi na iste prihvatljive troškove, bilo da se oni djelomično ili potpuno preklapaju, isključivo ako to zbrajanje ne dovodi do premašivanja najvišeg intenziteta potpore ili iznosa potpore koji je primjenjiv na tu potporu na temelju ovog Programa i Uredbe br. 651/2014 i Uredbe br. 2017/1084;
Ako se financiranje Unije kojim centralno upravljaju institucije, agencije, zajednička poduzeća ili druga tijela Unije koja nisu pod izravnom ili neizravnom kontrolom države članice kombinira s državnim potporama, za potrebe određivanja poštuju li se pragovi za prijavu i maksimalni intenziteti potpore ili maksimalni iznosi potpore, u obzir se uzimaju samo državne potpore, pod uvjetom da ukupan iznos javnog financiranja dodijeljen u odnosu na iste prihvatljive troškove ne premašuje najpovoljniju stopu financiranja utvrđenu u primjenjivim propisima zakonodavstva Unije.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Završne odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 19.
(1) Ovaj Program i poziv s pripadajućim obrascima objavit će se na mrežnoj stranici davatelja potpore ( ) i HAMAG-BICRO-a (www.hamagbicro.hr).
(2) Davatelj potpore zadržava pravo izmjene i dopune ovog Programa .
Klasa:
Urbroj:
Zagreb,
MINISTAR
Darko Horvat
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta