Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poštanskim uslugama sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a)Ocjena stanja
Područje poštanskih usluga u Republici Hrvatskoj uređeno je Zakonom o poštanskim uslugama (Narodne novine, broj 144/12), koji je stupio na snagu 1. siječnja 2013. godine, Zakonom o izmjenama Zakona o poštanskim uslugama (Narodne novine, broj 153/13), koji je stupio na snagu 19. prosinca 2013. godine i Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o poštanskim uslugama (Narodne novine, broj 78/15), koji je stupio na snagu 18. srpnja 2015. godine, kao i provedbenim propisima donesenima na temelju tih zakona te Zakonom o razdvajanju Hrvatske pošte i telekomunikacija na Hrvatsku poštu i Hrvatske telekomunikacije (Narodne novine, br. 101/98 i 65/99).
Zakon o poštanskim uslugama uređuju se poštanske usluge, propisuju uvjeti za obavljanje ovih usluga te za osiguravanje i financiranje univerzalne usluge, uređuju prava, obveze i odgovornosti davatelja i korisnika poštanskih usluga, uvjeti pristupa poštanskoj mreži, izdavanje poštanskih maraka Republike Hrvatske i doplatnih maraka, određuju poslovi Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti u dijelu koji se odnosi na regulatorne poslove u području poštanskih usluga, obavljanje inspekcijskog nadzora u području poštanskih usluga, te uređuju druga pitanja vezana uz obavljanje poštanskih usluga.
Područje poštanskih usluga uređeno je na razini Europske unije od 1997. godine, i to u osnovi jednom direktivom – Direktivom o poštanskim uslugama, koja je do sada dva puta mijenjana i dopunjavana, kako slijedi:
-Direktiva 97/67/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 15. prosinca 1997. o zajedničkim pravilima za razvoj unutarnjeg tržišta Zajednice u području poštanskih usluga i poboljšanju kakvoće poštanskih usluga (SL L 15, 21. 1. 1998.)
-Direktiva 2002/39/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 10. lipnja 2002. kojom se mijenja Direktiva 97/67/EZ u vezi s daljnjim otvaranjem poštanskih usluga tržišnom natjecanju na razini Zajednice (SL L 176, 5. 7. 2002.)
-Direktiva 2008/6/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 20. veljače 2008. kojom se mijenja i dopunjuje Direktiva 97/67/EZ u vezi s potpunim razvojem unutarnjeg tržišta poštanskih usluga u Zajednici (SL L 52, 27. 2. 2008.).
Direktivom o poštanskim uslugama utvrđena su zajednička pravila kojima se uređuje pružanje poštanskih usluga i osobito univerzalne usluge unutar Europske unije. Navedenom Direktivom nije obuhvaćen regulatorni nadzor pružatelja usluga dostave paketa, budući da nacionalna regulatorna tijela država članica Europske unije osiguravaju usklađenost s minimalnim zahtjevima za pružanje univerzalne usluge. Međutim, uočene su razlike između država članica u pogledu nadležnosti dodijeljenih nacionalnim regulatornim tijelima u vezi s nadzorom tržišta i regulatornim nadzorom pružatelja usluga dostave paketa. Postojanje takvih razlika potvrđeno je u zajedničkom mišljenju Tijela europskih regulatora za elektroničke komunikacije (BEREC) i Skupine europskih regulatora za poštanske usluge (ERGP), koji su zaključili da su nacionalnim regulatornim tijelima potrebne odgovarajuće regulatorne ovlasti za intervenciju te da se čini da takve ovlasti ne postoje u svim državama članicama. Zbog tih razlika nastaju dodatna administrativna opterećenja i troškovi usklađivanja za pružatelje usluga dostave paketa koji posluju preko granica. Te razlike stoga čine prepreku prekograničnom pružanju usluga dostave paketa i tako izravno utječu na funkcioniranje jedinstvenog europskog tržišta.
Prepoznajući navedene prepreke, a u svrhu uspostave regulatornih načela i pravila nužnih za poboljšanje regulatornog nadzora, za poboljšanje transparentnosti cijena i uspostavu određenih načela u pogledu usluga prekogranične dostave paketa, kojima bi se trebalo potaknuti tržišno natjecanje, s krajnjim ciljem poticanja veće pristupačnosti za korisnike usluga prekogranične dostave paketa, a time i većeg povjerenja potrošača u prekograničnu e-trgovinu, donesena je Uredba (EU) 2018/644 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. travnja 2018. o uslugama prekogranične dostave paketa (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2018/644), koja je stupila na snagu u svibnju 2018. godine, a kojom se dopunjuju pravila iz Direktive o poštanskim uslugama u pogledu usluga prekogranične dostave paketa.
Slijedom navedenog, a u svrhu ostvarivanja pravnih pretpostavki za djelotvornu izravnu primjenu Uredbe (EU) 2018/644 u pravnom poretku Republike Hrvatske, Zakonom o poštanskim uslugama potrebno je odrediti tijelo nadležno za njezinu provedbu te propisati inspekcijski nadzor i prekršajne odredbe za nepostupanje u skladu s pravilima iz navedene Uredbe.
b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Ovim se Zakonom predlaže urediti pravni okvir za djelotvornu izravnu primjenu Uredbe (EU) 2018/644 u pravnom poretku Republike Hrvatske, čime se osigurava sljedeće:
-regulatorni nadzor u vezi s uslugama dostave paketa
-transparentnost cijena i ocjenjivanje cijena za određene usluge prekogranične dostave paketa kako bi se utvrdile one cijene koje su neopravdano visoke
-informacije za potrošače koje trgovci stavljaju na raspolaganje, a odnose se na usluge prekogranične dostave paketa.
c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Donošenjem ovoga Zakona potaknut će se unaprjeđenje usluga prekogranične dostave paketa te osigurati domaćim potrošačima i poduzetnicima iskorištavanje svih prednosti jedinstvenog europskog tržišta, utvrđivanjem pravnog okvira za djelotvorniji regulatorni nadzor tržišta dostave paketa i regulaciju usluga prekogranične dostave paketa.
Također, ovim će se Zakonom omogućiti poticanje tržišnog natjecanja te povećati transparentnost cijena, u cilju smanjenja neopravdanih razlika u cijenama prekogranične dostave paketa, koje plaćaju građani te mala i srednja poduzeća, osobito u udaljenim i rijetko naseljenim područjima, te u konačnici smanjenja cijena, što će omogućiti jednostavniju i pouzdaniju prekograničnu dostavu, kupnju i prodaju robe i internetskih usluga na području cijele Europske unije, a time i bolju zaštitu potrošača. Sve navedeno izravno će utjecati na nastavak trenda rasta paketnih pošiljaka i elektroničke trgovine u Republici Hrvatskoj, odnosno na rast domaćeg gospodarstva u cjelini.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske, niti u proračunima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
IV. RAZLOZI ZBOG KOJIH SE PREDLAŽE DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbama članaka 204. i 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, odnosno kada se zakon usklađuje s dokumentima Europske unije.
Razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku nalaze se u činjenici što se njime propisuje pravni okvir za izravnu primjenu u domaćem pravnom poretku Uredbe (EU) 2018/644, koja je stupila na snagu i primjenjuje se od svibnja 2018. godine. Omogućivanje pravnog okvira za primjenu navedene Uredbe izravno utječe na rast domaćeg gospodarstva, budući da je daljnji razvoj usluga prekogranične dostave paketa od iznimne važnosti za ostvarivanje punog potencijala elektroničke trgovine i jedinstvenog digitalnog tržišta, a time i daljnjeg gospodarskog rasta.
Uvažavajući gore navedeno, kao i činjenicu da se ovim Zakonom dopunjuje važeći Zakon o poštanskim uslugama sa samo nekoliko odredaba kojima se isključivo omogućuje neposredna provedba navedene Uredbe, ocjenjuje se opravdanim i ekonomičnim provesti raspravu o ovom Zakonu i donijeti ga po hitnom postupku, objedinjujući prvo i drugo čitanje.
V. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POŠTANSKIM USLUGAMA
Članak 1.
U Zakonu o poštanskim uslugama (Narodne novine, br. 144/12, 153/12 i 78/15) naslov iznad članka 1. mijenja se i glasi: "Predmet Zakona".
U članku 1. stavak 3. briše se.
Članak 2.
Iza članka 1. dodaju se naslov iznad članka i članak 1.a koji glase:
"Usklađivanje Zakona s pravnim poretkom Europske unije
Članak 1.a
(1) Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenose sljedeće direktive:
1.Direktiva 97/67/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 15. prosinca 1997. o zajedničkim pravilima za razvoj unutarnjeg tržišta Zajednice u području poštanskih usluga i poboljšanju kakvoće poštanskih usluga (SL L 15, 21. 1. 1998.),
2.Direktiva 2002/39/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 10. lipnja 2002. kojom se mijenja Direktiva 97/67/EZ u vezi s daljnjim otvaranjem poštanskih usluga tržišnom natjecanju na razini Zajednice (SL L 176, 5. 7. 2002.),
3.Direktiva 2008/6/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 20. veljače 2008. kojom se mijenja i dopunjuje Direktiva 97/67/EZ u vezi s potpunim razvojem unutarnjeg tržišta poštanskih usluga u Zajednici (SL L 52, 27. 2. 2008.).
(2) Ovim se Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2018/644 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. travnja 2018. o uslugama prekogranične dostave paketa (SL L 112, 2. 5. 2018.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2018/644).".
Članak 3.
U članku 2. stavku 1. točka 14. mijenja se i glasi:
"14. paket u unutarnjem poštanskom prometu: poštanska pošiljka koja sadrži robu i predmete,".
Stavak 2. mijenja se i glasi:
"(2) Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a koji imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.".
Članak 4.
U članku 8. iza stavka 2. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
"(3) Agencija je tijelo nadležno za provedbu Uredbe (EU) 2018/644.".
Dosadašnji stavci 3. do 5. postaju stavci 4. do 6.
Članak 5.
U članku 59. stavku 1. iza riječi. "propisa donesenih na temelju ovoga Zakona" dodaje se zarez i riječi: "Uredbe (EU) 2018/644".
Iza stavka 9. dodaje se stavak 10. koji glasi:
"(10) Iznimno od odredaba stavaka 1. i 2. ovoga članka, inspekcijski nadzor nad primjenom članka 7. Uredbe (EU) 2018/644 provode tržišni inspektori središnjeg tijela državne uprave nadležnog za inspekcijske poslove u području zaštite potrošača.".
Članak 6.
U članku 63. stavku 1. točki 10. točka na kraju rečenice zamjenjuje se zarezom.
Iza točke 10. dodaju se točke 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17. i 18. koje glase.
"11. ako u svojstvu pružatelja usluge dostave paketa ne dostavi informacije u skladu s člankom 4. stavkom 1. Uredbe (EU) 2018/644,
12. ako u svojstvu pružatelja usluge dostave paketa ne dostavi obavijest o promjeni informacija iz članka 4. stavka 2. Uredbe (EU) 2018/644,
13. ako u svojstvu pružatelja usluge dostave paketa ne dostavi informacije u skladu s člankom 4. stavkom 3. Uredbe (EU) 2018/644,
14. ako u svojstvu pružatelja usluge dostave paketa ne postupi prema zahtjevu za informacije iz članka 4. stavka 5. Uredbe (EU) 2018/644,
15. ako u svojstvu pružatelja usluge dostave paketa ne postupi prema zahtjevu za informacije iz članka 4. stavka 7. Uredbe (EU) 2018/644,
16. ako u svojstvu pružatelja usluge prekogranične dostave paketa ne dostavi informacije u skladu s člankom 5. stavkom 1. Uredbe (EU) 2018/644,
17. ako u svojstvu pružatelja usluge dostave paketa ne dostavi dokaze u skladu s člankom 6. stavkom 6. Uredbe (EU) 2018/644,
18. ako u svojstvu trgovca, koji s potrošačima sklapa kupoprodajne ugovore koji uključuju prekogranično slanje paketa, ne pruži informacije za potrošače u skladu s člankom 7. Uredbe (EU) 2018/644.".
Članak 7.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama, osim članka 6. koji stupa na snagu 23. studenoga 2019.
OBRAZLOŽENJE
Članak 1.
Ovim se člankom uređuje normativni sadržaj predmeta propisa na način da se usklađuje naziv i sadržaj članka s Jedinstvenim metodološko-nomotehničkim pravilima za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor (Narodne novine, broj 74/15) te se briše odredba o pravnim propisima Europske unije, koja postaje predmet zasebnog članka.
Članak 2.
Ovim se člankom, u svrhu usklađivanja s člankom 8. Jedinstvenih metodološko-nomotehničkih pravila za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor, određuju direktive Europske unije koje se Zakonom o poštanskim uslugama prenose u pravni poredak Republike Hrvatske, te se utvrđuje uredba Europske unije – Uredba (EU) 2018/644 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. travnja 2018. o uslugama prekogranične dostave paketa (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2018/644), provedba koje se osigurava ovim Zakonom.
Članak 3.
Ovim se člankom usklađuje pojam "paketa" u unutarnjem poštanskom prometu, kako bi se navedeni pojam, zbog pravne sigurnosti, terminološki razlikovao od pojma paketa u uslugama prekogranične dostave paketa, kako je utvrđeno člankom 2. točkom 1. Uredbe (EU) 2018/644. Također se odredba o određenju korištenja pojmova s rodnim značenjem usklađuje s Jedinstvenim metodološko-nomotehničkim pravilima za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor.
Članak 4.
Ovim se člankom dopunjuju odredbe o nadležnosti Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti na način da se Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti određuje tijelom nadležnim za provedbu Uredbe (EU) 2018/644.
Članak 5.
Ovim se člankom proširuju ovlasti inspekcijskog nadzora, koji obavlja Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti u području poštanskih usluga, i na primjenu Uredbe (EU) 2018/644. Također se propisuje da će, iznimno od utvrđenih ovlasti Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti i poštanskih inspektora, inspekcijski nadzor nad primjenom članka 7. Uredbe (EU) 2018/644, koji uređuje obvezu svih trgovaca da stave na raspolaganje odgovarajuće informacije svim potrošačima s kojima sklapaju kupoprodajne ugovore što uključuju prekogranično slanje paketa, provoditi tržišni inspektori središnjeg tijela državne uprave nadležnog za inspekcijske poslove u području zaštite potrošača.
Članak 6.
Ovim se člankom dopunjuju prekršajne odredbe Zakona o poštanskim uslugama, na način da se propisuju odgovarajuće novčane kazne zbog kršenja odredaba Uredbe (EU) 2018/644, koje zadovoljavaju mjerila utvrđena člankom 8. Uredbe (EU) 2018/644 (prekršajne sankcije moraju biti učinkovite, razmjerne i odvraćajuće), čime se upotpunjuje pravni okvir za provedbu te Uredbe u pogledu utvrđivanja prekršajnih sankcija.
Članak 7.
Ovim se člankom utvrđuje stupanje na snagu ovoga Zakona, pri čemu se određuje da odredba članka 6. ovoga Zakona, kojom se propisuju odgovarajuće novčane kazne zbog kršenja odredaba Uredbe (EU) 2018/644, stupa na snagu 23. studenoga 2019. godine, iz razloga što se članak 8. Uredbe (EU) 2018/644, na temelju kojeg države članice Europske unije imaju obvezu utvrditi pravila o sankcijama zbog kršenja odredaba te Uredbe, primjenjuje od 23. studenoga 2019. godine, u skladu s člankom 13. Uredbe (EU) 2018/644.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom uređuju poštanske usluge, propisuju uvjeti za obavljanje ovih usluga te za osiguravanje i financiranje univerzalne usluge, uređuju prava, obveze i odgovornosti davatelja i korisnika poštanskih usluga, uvjeti pristupa poštanskoj mreži, izdavanje poštanskih maraka Republike Hrvatske i doplatnih maraka, određuju poslovi Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti u dijelu koji se odnosi na regulatorne poslove u području poštanskih usluga, obavljanje inspekcijskog nadzora u području poštanskih usluga, te uređuju druga pitanja vezana uz obavljanje poštanskih usluga.
(2) Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se na sve davatelje poštanskih usluga te na usluge u međunarodnom poštanskom prometu, ako aktima Svjetske poštanske unije nije drukčije određeno.
(3) Ovaj Zakon sadrži odredbe koje su u skladu sa sljedećim aktima Europske unije:
1.Direktiva 97/67/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 15. prosinca 1997. o zajedničkim pravilima za razvoj unutarnjeg tržišta Zajednice u području poštanskih usluga i poboljšanju kakvoće poštanskih usluga (SL L 15, 21. 1. 1998.),
2.Direktiva 2002/39/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 10. lipnja 2002. kojom se mijenja Direktiva 97/67/EZ u vezi s daljnjim otvaranjem poštanskih usluga tržišnom natjecanju na razini Zajednice (SL L 176, 5. 7. 2002.),
3.Direktiva 2008/6/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 20. veljače 2008. kojom se mijenja i dopunjuje Direktiva 97/67/EZ u vezi s potpunim razvojem unutarnjeg tržišta poštanskih usluga u Zajednici (SL L 52, 27. 2. 2008.).
Članak 2.
(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1.adresa: svaki skup oznaka na poštanskoj pošiljci koji označava primatelja i mjesto uručenja poštanske pošiljke. Adresiranje poštanske pošiljke pobliže se uređuje općim uvjetima davatelja poštanskih usluga,
2.Agencija: Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti,
3.akti Svjetske poštanske unije: međunarodni ugovori potpisani u okviru Svjetske poštanske unije i potvrđeni u Republici Hrvatskoj, a primjenjuju se na poštanske usluge u međunarodnom prometu,
4.cjenik poštanskih usluga: popis cijena poštanskih usluga prema kojem davatelj poštanskih usluga naplaćuje usluge,
5.davatelj poštanskih usluga: pravna ili fizička osoba koja obavlja poštanske usluge,
6.davatelj univerzalne usluge:davatelj poštanskih usluga koji obavlja univerzalnu uslugu prema odredbama ovoga Zakona u Republici Hrvatskoj,
7.izravna pošta:poštanska pošiljka koja se sastoji isključivo od oglasnog, marketinškog ili reklamnog materijala koji nosi istovjetnu poruku, osim imena, adrese i identifikacijske oznake primatelja, te drugih izmjena koje ne mijenjaju narav poruke, a koja se šalje u najmanje 500 primjeraka. Računi za komunalne i druge usluge, kao i drugi računi, financijska i druga izvješća ne smatraju se izravnom poštom,
8.Komisija: Komisija Europske unije,
9.konsolidator:pravna ili fizička osoba koja nije davatelj poštanskih usluga, a na temelju ugovora prikuplja poštanske pošiljke od pošiljatelja radi predaje davatelju poštanskih usluga,
10.korisnik poštanskih usluga: pravna ili fizička osoba koja se koristi poštanskim uslugama, kao pošiljatelj ili primatelj poštanske pošiljke,
11.kućni kovčežić: kovčežić koji se upotrebljava za uručenje poštanskih pošiljaka primatelju, a nalazi se u građevini stambene namjene ili na ulazu u njezino dvorište,
12.masovne pošiljke: poštanske pošiljke zaprimljene u velikom broju,
13.obična poštanska pošiljka: poštanska pošiljka za koju davatelj poštanskih usluga prigodom prijma ne izdaje potvrdu o primitku,
14.paket:poštanska pošiljka koja sadrži robu i predmete,
15.pismovna pošiljka:vrsta komunikacije u pisanom obliku ispisana ili otisnuta na papiru ili drugom odgovarajućem nositelju podataka, koju je potrebno poslati i dostaviti na adresu koju je naveo pošiljatelj na samoj pismovnoj pošiljci ili njezinu omotu,
16.pošiljatelj: pravna ili fizička osoba koja šalje poštansku pošiljku i koja je nositelj svih prava i obveza iz ugovora, do propisnog uručenja poštanske pošiljke,
17.pošiljka najbrže kategorije: poštanska pošiljka kod koje davatelj univerzalne usluge nudi brži postupak u usmjeravanju i prijenosu u odnosu na ostale pošiljke. U slučaju da davatelj univerzalne usluge ima samo jedan način postupanja, taj se način smatra najbržim,
18.pošiljka s označenom vrijednosti:poštanska pošiljka čiji je sadržaj pošiljatelj osigurao do označene vrijednosti na pošiljci za slučaj gubitka, krađe ili oštećenja,
19.poštanska mreža:sustav organizacije i svih vrsta sredstava međusobno povezanih u jedinstvenu tehničko-tehnološku cjelinu, koje davatelj univerzalne usluge koristi osobito za obavljanje ove usluge na cijelom području Republike Hrvatske,
20.poštanska pošiljka: svaka adresirana pošiljka u konačnom obliku u kojem je davatelj poštanskih usluga treba uručiti. Vrste poštanskih pošiljaka su pismovne pošiljke, paketi, preporučene pošiljke, pošiljke s označenom vrijednosti, pošiljke za slijepe, izravna pošta i tiskanice,
21.poštanska usluga:usluga koja uključuje svako postupanje s poštanskim pošiljkama od strane davatelja poštanskih usluga, a osobito prijam, usmjeravanje, prijenos i uručenje poštanskih pošiljaka u unutarnjem ili međunarodnom poštanskom prometu. Poštanske usluge ne uključuju prijenos pošiljke primatelju koji pošiljatelj obavlja sam (samodostava), prijevoz kao samostalnu uslugu te prijam, prijenos i uručenje poštanskih pošiljaka izravno od pošiljatelja do primatelja po individualnom zahtjevu, bez usmjeravanja, na način da isti radnik davatelja usluga obavlja sve navedene radnje (kurirska usluga),
22.poštanski kovčežić: kovčežić u koji korisnici usluga mogu ubaciti obične poštanske pošiljke kako bi ih davatelj univerzalne usluge otpremio primateljima,
23.potvrda o primitku pošiljke: potvrda koju daje davatelj poštanskih usluga pošiljatelju prigodom primitka određenih vrsta poštanskih pošiljaka,
24.preporučena pošiljka: poštanska pošiljka za koju se pošiljatelju izdaje potvrda o primitku i uručuje se primatelju uz potpis, a u slučaju gubitka, oštećenja ili umanjenja sadržaja isplaćuje propisana naknada štete,
25.prijam poštanskih pošiljaka: postupak preuzimanja poštanskih pošiljaka radi uručenja primatelju. Pošiljke se mogu primiti putem pristupnih točaka ili na adresi pošiljatelja putem radnika davatelja poštanskih usluga, na način propisan odredbama ovoga Zakona i općim uvjetima davatelja poštanskih usluga,
26.prijava za obavljanje poštanskih usluga:prijava koju pravna ili fizička osoba podnosi Agenciji u svrhu obavljanja zamjenskih poštanskih usluga i ostalih poštanskih usluga,
27.prijenos poštanskih pošiljaka:postupak pripreme za prijevoz i prijevoz pojedinačnih ili grupiranih poštanskih pošiljaka te drugi postupci u vezi s prijenosom poštanskih pošiljaka od mjesta prijma do mjesta uručenja,
28.primatelj: pravna ili fizička osoba na koju je poštanska pošiljka adresirana i kojoj se pošiljka treba uručiti na temelju naloga pošiljatelja,
29.pristupne točke: fizički objekti, poštanski kovčežići i slično, koji služe za prijam poštanskih pošiljaka radi uručenja primatelju,
30.pošiljka za slijepe: adresirana poštanska pošiljka namijenjena slijepim i slabovidnim osobama, otisnuta na papiru ili odgovarajućem nositelju podataka, ili snimljena na nekom od pogodnih elektroničkih nositelja podataka,
31.tiskanica: poštanska pošiljka koja sadrži knjige i tisak. Tisak je tiskana publikacija koju izdaje nakladnik svakodnevno, povremeno ili u određenom razdoblju (novine i časopisi),
32.univerzalna usluga: skup poštanskih usluga određene kakvoće, koje su dostupne po pristupačnoj cijeni svim korisnicima poštanskih usluga na cijelom području Republike Hrvatske, neovisno o njihovoj zemljopisnoj lokaciji,
33.uručenje poštanskih pošiljaka: uručenje poštanskih pošiljaka primatelju ili drugoj ovlaštenoj osobi na adresi primatelja, ubacivanjem u kućni kovčežić ili uručenje u poslovnoj prostoriji davatelja poštanskih usluga,
34.usmjeravanje poštanskih pošiljaka:postupak u kojem se primljene poštanske pošiljke grupiraju prema adresi primatelja pošiljke radi daljnjeg prijenosa,
35.viša sila:stvarni događaj koji se nije mogao predvidjeti, izbjeći ili otkloniti, a posljedica kojeg je nemogućnost obavljanja poštanskih usluga.
(2) Izrazi uporabljeni u ovom Zakonu za osobe u muškom rodu neutralni su i odnose se jednako na muške i ženske osobe.
Članak 8.
(1) U nadležnosti Agencije su, u odnosu na poštanske usluge, sljedeći regulatorni i drugi poslovi:
1.donošenje propisa za provedbu ovoga Zakona, koji su u nadležnosti Agencije u skladu s odredbama ovoga Zakona,
2.donošenje i ukidanje odluke o određivanju davatelja univerzalne usluge,
3.donošenje i ukidanje odluke o obavljanju zamjenskih poštanskih usluga,
4.donošenje odluke o načinu računovodstvenog razdvajanja iz članka 47. ovoga Zakona,
5.donošenje odluke u vezi s pristupom mreži iz članka 53. ovoga Zakona,
6.donošenje odluke o utvrđivanju neto troška koji predstavlja nepravedno financijsko opterećenje za davatelja univerzalne usluge iz članka 48. stavka 3. ovoga Zakona,
7.nadzor i regulacija cijena univerzalne usluge, posebnih cijena iz članka 46. stavka 4. ovoga Zakona, te općih uvjeta davatelja poštanskih usluga u skladu s odredbama ovoga Zakona,
8.zaštita prava korisnika poštanskih usluga te rješavanje sporova između korisnika i davatelja poštanskih usluga,
9.inspekcijski nadzor nad primjenom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona,
10.vođenje i redovito obnavljanje baza podataka, očevidnika, upisnika i drugih podataka iz područja poštanskih usluga, koje Agencija prikuplja u skladu s odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona,
11.praćenje i analiza stanja i razvoja tržišta poštanskih usluga te poduzimanje potrebnih mjera za osiguranje ravnopravnoga i djelotvornoga tržišnog natjecanja na tržištu poštanskih usluga,
12.redovito objavljivanje podataka, obavijesti i dokumenata iz područja poštanskih usluga, a osobito pokazatelja razvoja tržišta, u skladu s odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona,
13.davanje stručnih mišljenja i objašnjenja u primjeni ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona,
14.sudjelovanje u izradi prijedloga strategija, studija, smjernica, programa i provedbenih planova iz članka 5. ovoga Zakona,
15.međunarodna suradnja u području poštanskih usluga te sudjelovanje u radu upravnih i radnih tijela nadležnih europskih i međunarodnih organizacija i institucija u području poštanskih usluga,
16.suradnja s nadležnim nacionalnim regulatornim tijelima država članica Europske unije, udrugama nadležnih regulatornih tijela i nacionalnim regulatornim tijelima drugih država u području poštanskih usluga,
17.obavljanje drugih poslova utvrđenih ovim Zakonom i zakonom kojim je uređeno područje elektroničkih komunikacija, propisima donesenim na temelju ovoga Zakona te Statutom Agencije.
(2) Regulatorne i druge poslove iz stavka 1. točke 1. do 11. ovoga članka Agencija obavlja kao javne ovlasti.
(3) Agencija vodi upisnik davatelja poštanskih usluga koji mora sadržavati sljedeće podatke:
1.naziv i sjedište pravne odnosno fizičke osobe te osobni identifikacijski broj,
2.ime i prezime odgovorne osobe u pravnoj osobi,
3.podatke o odluci o određivanju davatelja univerzalne usluge,
4.podatke o odluci o obavljanju zamjenskih poštanskih usluga,
5.podatke o davateljima ostalih poštanskih usluga, vrsti poštanskih usluga i području obavljanja tih usluga.
(4) Popis davatelja poštanskih usluga, s vrstama poštanskih usluga koje obavljaju, objavljuje se na internetskim stranicama Agencije.
(5) Agencija će po službenoj dužnosti brisati davatelja poštanskih usluga iz upisnika davatelja poštanskih usluga u sljedećim slučajevima:
1.ako davatelj poštanskih usluga u pisanom obliku izvijesti Agenciju o prestanku obavljanja poštanskih usluga,
2.ako davatelj poštanskih usluga prekine obavljati poštanske usluge na razdoblje dulje od godine dana,
4.nakon prestanka pravne osobe davatelja poštanskih usluga ili prestanka obrta.
Članak 59.
(1) Inspekcijski nadzor nad primjenom ovoga Zakona, propisa donesenih na temelju ovoga Zakona i akata Svjetske poštanske unije te drugih međunarodnih ugovora i sporazuma iz područja poštanskih usluga, koji obvezuju Republiku Hrvatsku, obavlja Agencija.
(2) Poslove inspekcijskog nadzora iz stavka 1. ovoga članka provode poštanski inspektori (u daljnjem tekstu: inspektori), koji su ovlašteni radnici Agencije.
(3) Poslovi inspekcijskog nadzora iz stavka 1. ovoga članka smatraju se poslovima kod kojih postoje posebni uvjeti rada.
(4) Radna mjesta s ovlastima inspekcijskog nadzora i podrobnijim uvjetima koje moraju ispunjavati osobe na tim radnim mjestima utvrđuju se općim aktom Agencije.
(5) Inspektor mora imati službenu iskaznicu i značku, kojima dokazuje službeno svojstvo, identitet i ovlasti.
(6) Oblik i sadržaj obrasca službene iskaznice i značke te način izdavanja, uporabe i vođenja upisnika o izdanim službenim iskaznicama i značkama propisuju se pravilnikom koji donosi ministar.
(7) Inspektor sastavlja zapisnik o izvršenom inspekcijskom pregledu, utvrđenom činjeničnom stanju i poduzetim ili naređenim mjerama i radnjama. Primjerak zapisnika o inspekcijskom pregledu inspektor uručuje nadziranoj osobi.
(8) Inspektor vodi očevidnik o izvršenim inspekcijskim pregledima. Sadržaj i način vođenja očevidnika propisuju se pravilnikom iz stavka 6. ovoga članka.
(9) Inspektor je u obavljanju inspekcijskog nadzora odgovoran ako propusti poduzeti, odnosno odrediti mjere ili radnje koje je prema ovome Zakonu ili propisima donesenim na temelju ovoga Zakona bio obvezan poduzeti ili odrediti, ako prekorači svoje propisane ovlasti, ako ne donese rješenje u skladu s odredbama ovoga Zakona, ako ne predloži Agenciji podnošenje optužnog prijedloga radi pokretanja prekršajnog postupka pred nadležnim sudom ili ne izda prekršajni nalog u skladu s odredbama ovoga Zakona i Prekršajnog zakona, odnosno ne obavijesti nadležna državna tijela o utvrđenim nedostacima.
Članak 63.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 1.000.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1.ako u propisanom ili ostavljenom roku ne postupi u skladu s odlukom ili drugim upravnim aktom Agencije (članak 11.),
2.ako obavlja poštanske usluge bez prijave (članak 17.),
3.ako obavlja poštanske usluge koje nisu navedene u odluci ili prijavi, ili obavlja poštanske usluge u suprotnosti s uvjetima navedenima u odluci ili prijavi (članak 18. stavak 1., članak 19. stavak 3., članak 25. stavak 1.),
4.ako ne osigura provedbu mjera u skladu s posebnim zakonima iz područja nacionalne sigurnosti (članak 35. stavak 5.),
6.ako ne obavi mjerenje kakvoće obavljanja univerzalne usluge, ili ne dostavi Agenciji godišnje izvješće o kakvoći obavljanja univerzalne usluge u propisanom roku, ili ne izradi izvješće na propisani način (članak 41.),
7.ako ne obavlja poštanske usluge na način i uz uvjete utvrđene ovim Zakonom ili propisima donesenim na temelju ovoga Zakona ili općim uvjetima davatelja poštanskih usluga (članak 4., članak 44.),
8.ako donese cjenik ili primjenjuje cijene za poštanske usluge protivno odredbama ovoga Zakona (članak 45. i članak 46.),
9.ako ne obavlja računovodstveno razdvajanje na propisan način ili ne dostavlja Agenciji na njezin zahtjev financijska izvješća, knjigovodstvene ili druge podatke potrebne za provjeru obavljenog računovodstvenog razdvajanja (članak 9. i članak 47.),
10.ako ne omogući pristup mreži na način i uz uvjete utvrđene ovim Zakonom (članak 53.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka može se kazniti i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 30.000,00 kuna.
(3) Ako prekršaj iz stavka 1. ovoga članka počini fizička osoba, kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 30.000,00 kuna.
(4) Imovinska korist ostvarena prekršajem iz stavka 1. točke 1. do 3. ovoga članka oduzet će se rješenjem kojim je utvrđeno počinjenje tog prekršaja.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O POŠTANSKIM USLUGAMA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poštanskim uslugama sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja
Područje poštanskih usluga u Republici Hrvatskoj uređeno je Zakonom o poštanskim uslugama (Narodne novine, broj 144/12), koji je stupio na snagu 1. siječnja 2013. godine, Zakonom o izmjenama Zakona o poštanskim uslugama (Narodne novine, broj 153/13), koji je stupio na snagu 19. prosinca 2013. godine i Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o poštanskim uslugama (Narodne novine, broj 78/15), koji je stupio na snagu 18. srpnja 2015. godine, kao i provedbenim propisima donesenima na temelju tih zakona te Zakonom o razdvajanju Hrvatske pošte i telekomunikacija na Hrvatsku poštu i Hrvatske telekomunikacije (Narodne novine, br. 101/98 i 65/99).
Zakon o poštanskim uslugama uređuju se poštanske usluge, propisuju uvjeti za obavljanje ovih usluga te za osiguravanje i financiranje univerzalne usluge, uređuju prava, obveze i odgovornosti davatelja i korisnika poštanskih usluga, uvjeti pristupa poštanskoj mreži, izdavanje poštanskih maraka Republike Hrvatske i doplatnih maraka, određuju poslovi Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti u dijelu koji se odnosi na regulatorne poslove u području poštanskih usluga, obavljanje inspekcijskog nadzora u području poštanskih usluga, te uređuju druga pitanja vezana uz obavljanje poštanskih usluga.
Područje poštanskih usluga uređeno je na razini Europske unije od 1997. godine, i to u osnovi jednom direktivom – Direktivom o poštanskim uslugama, koja je do sada dva puta mijenjana i dopunjavana, kako slijedi:
- Direktiva 97/67/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 15. prosinca 1997. o zajedničkim pravilima za razvoj unutarnjeg tržišta Zajednice u području poštanskih usluga i poboljšanju kakvoće poštanskih usluga (SL L 15, 21. 1. 1998.)
- Direktiva 2002/39/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 10. lipnja 2002. kojom se mijenja Direktiva 97/67/EZ u vezi s daljnjim otvaranjem poštanskih usluga tržišnom natjecanju na razini Zajednice (SL L 176, 5. 7. 2002.)
- Direktiva 2008/6/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 20. veljače 2008. kojom se mijenja i dopunjuje Direktiva 97/67/EZ u vezi s potpunim razvojem unutarnjeg tržišta poštanskih usluga u Zajednici (SL L 52, 27. 2. 2008.).
Direktivom o poštanskim uslugama utvrđena su zajednička pravila kojima se uređuje pružanje poštanskih usluga i osobito univerzalne usluge unutar Europske unije. Navedenom Direktivom nije obuhvaćen regulatorni nadzor pružatelja usluga dostave paketa, budući da nacionalna regulatorna tijela država članica Europske unije osiguravaju usklađenost s minimalnim zahtjevima za pružanje univerzalne usluge. Međutim, uočene su razlike između država članica u pogledu nadležnosti dodijeljenih nacionalnim regulatornim tijelima u vezi s nadzorom tržišta i regulatornim nadzorom pružatelja usluga dostave paketa. Postojanje takvih razlika potvrđeno je u zajedničkom mišljenju Tijela europskih regulatora za elektroničke komunikacije (BEREC) i Skupine europskih regulatora za poštanske usluge (ERGP), koji su zaključili da su nacionalnim regulatornim tijelima potrebne odgovarajuće regulatorne ovlasti za intervenciju te da se čini da takve ovlasti ne postoje u svim državama članicama. Zbog tih razlika nastaju dodatna administrativna opterećenja i troškovi usklađivanja za pružatelje usluga dostave paketa koji posluju preko granica. Te razlike stoga čine prepreku prekograničnom pružanju usluga dostave paketa i tako izravno utječu na funkcioniranje jedinstvenog europskog tržišta.
Prepoznajući navedene prepreke, a u svrhu uspostave regulatornih načela i pravila nužnih za poboljšanje regulatornog nadzora, za poboljšanje transparentnosti cijena i uspostavu određenih načela u pogledu usluga prekogranične dostave paketa, kojima bi se trebalo potaknuti tržišno natjecanje, s krajnjim ciljem poticanja veće pristupačnosti za korisnike usluga prekogranične dostave paketa, a time i većeg povjerenja potrošača u prekograničnu e-trgovinu, donesena je Uredba (EU) 2018/644 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. travnja 2018. o uslugama prekogranične dostave paketa (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2018/644), koja je stupila na snagu u svibnju 2018. godine, a kojom se dopunjuju pravila iz Direktive o poštanskim uslugama u pogledu usluga prekogranične dostave paketa.
Slijedom navedenog, a u svrhu ostvarivanja pravnih pretpostavki za djelotvornu izravnu primjenu Uredbe (EU) 2018/644 u pravnom poretku Republike Hrvatske, Zakonom o poštanskim uslugama potrebno je odrediti tijelo nadležno za njezinu provedbu te propisati inspekcijski nadzor i prekršajne odredbe za nepostupanje u skladu s pravilima iz navedene Uredbe.
b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Ovim se Zakonom predlaže urediti pravni okvir za djelotvornu izravnu primjenu Uredbe (EU) 2018/644 u pravnom poretku Republike Hrvatske, čime se osigurava sljedeće:
- regulatorni nadzor u vezi s uslugama dostave paketa
- transparentnost cijena i ocjenjivanje cijena za određene usluge prekogranične dostave paketa kako bi se utvrdile one cijene koje su neopravdano visoke
- informacije za potrošače koje trgovci stavljaju na raspolaganje, a odnose se na usluge prekogranične dostave paketa.
c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Donošenjem ovoga Zakona potaknut će se unaprjeđenje usluga prekogranične dostave paketa te osigurati domaćim potrošačima i poduzetnicima iskorištavanje svih prednosti jedinstvenog europskog tržišta, utvrđivanjem pravnog okvira za djelotvorniji regulatorni nadzor tržišta dostave paketa i regulaciju usluga prekogranične dostave paketa.
Također, ovim će se Zakonom omogućiti poticanje tržišnog natjecanja te povećati transparentnost cijena, u cilju smanjenja neopravdanih razlika u cijenama prekogranične dostave paketa, koje plaćaju građani te mala i srednja poduzeća, osobito u udaljenim i rijetko naseljenim područjima, te u konačnici smanjenja cijena, što će omogućiti jednostavniju i pouzdaniju prekograničnu dostavu, kupnju i prodaju robe i internetskih usluga na području cijele Europske unije, a time i bolju zaštitu potrošača. Sve navedeno izravno će utjecati na nastavak trenda rasta paketnih pošiljaka i elektroničke trgovine u Republici Hrvatskoj, odnosno na rast domaćeg gospodarstva u cjelini.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske, niti u proračunima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
IV. RAZLOZI ZBOG KOJIH SE PREDLAŽE DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbama članaka 204. i 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, odnosno kada se zakon usklađuje s dokumentima Europske unije.
Razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku nalaze se u činjenici što se njime propisuje pravni okvir za izravnu primjenu u domaćem pravnom poretku Uredbe (EU) 2018/644, koja je stupila na snagu i primjenjuje se od svibnja 2018. godine. Omogućivanje pravnog okvira za primjenu navedene Uredbe izravno utječe na rast domaćeg gospodarstva, budući da je daljnji razvoj usluga prekogranične dostave paketa od iznimne važnosti za ostvarivanje punog potencijala elektroničke trgovine i jedinstvenog digitalnog tržišta, a time i daljnjeg gospodarskog rasta.
Uvažavajući gore navedeno, kao i činjenicu da se ovim Zakonom dopunjuje važeći Zakon o poštanskim uslugama sa samo nekoliko odredaba kojima se isključivo omogućuje neposredna provedba navedene Uredbe, ocjenjuje se opravdanim i ekonomičnim provesti raspravu o ovom Zakonu i donijeti ga po hitnom postupku, objedinjujući prvo i drugo čitanje.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
V. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POŠTANSKIM USLUGAMA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 1.
U Zakonu o poštanskim uslugama (Narodne novine, br. 144/12, 153/12 i 78/15) naslov iznad članka 1. mijenja se i glasi: "Predmet Zakona".
U članku 1. stavak 3. briše se.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 2.
Iza članka 1. dodaju se naslov iznad članka i članak 1.a koji glase:
"Usklađivanje Zakona s pravnim poretkom Europske unije
Članak 1.a
(1) Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenose sljedeće direktive:
1. Direktiva 97/67/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 15. prosinca 1997. o zajedničkim pravilima za razvoj unutarnjeg tržišta Zajednice u području poštanskih usluga i poboljšanju kakvoće poštanskih usluga (SL L 15, 21. 1. 1998.),
2. Direktiva 2002/39/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 10. lipnja 2002. kojom se mijenja Direktiva 97/67/EZ u vezi s daljnjim otvaranjem poštanskih usluga tržišnom natjecanju na razini Zajednice (SL L 176, 5. 7. 2002.),
3. Direktiva 2008/6/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 20. veljače 2008. kojom se mijenja i dopunjuje Direktiva 97/67/EZ u vezi s potpunim razvojem unutarnjeg tržišta poštanskih usluga u Zajednici (SL L 52, 27. 2. 2008.).
(2) Ovim se Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2018/644 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. travnja 2018. o uslugama prekogranične dostave paketa (SL L 112, 2. 5. 2018.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2018/644).".
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 3.
U članku 2. stavku 1. točka 14. mijenja se i glasi:
"14. paket u unutarnjem poštanskom prometu: poštanska pošiljka koja sadrži robu i predmete,".
Stavak 2. mijenja se i glasi:
"(2) Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a koji imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.".
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 4.
U članku 8. iza stavka 2. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
"(3) Agencija je tijelo nadležno za provedbu Uredbe (EU) 2018/644.".
Dosadašnji stavci 3. do 5. postaju stavci 4. do 6.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 5.
U članku 59. stavku 1. iza riječi. "propisa donesenih na temelju ovoga Zakona" dodaje se zarez i riječi: "Uredbe (EU) 2018/644".
Iza stavka 9. dodaje se stavak 10. koji glasi:
"(10) Iznimno od odredaba stavaka 1. i 2. ovoga članka, inspekcijski nadzor nad primjenom članka 7. Uredbe (EU) 2018/644 provode tržišni inspektori središnjeg tijela državne uprave nadležnog za inspekcijske poslove u području zaštite potrošača.".
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 6.
U članku 63. stavku 1. točki 10. točka na kraju rečenice zamjenjuje se zarezom.
Iza točke 10. dodaju se točke 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17. i 18. koje glase.
"11. ako u svojstvu pružatelja usluge dostave paketa ne dostavi informacije u skladu s člankom 4. stavkom 1. Uredbe (EU) 2018/644,
12. ako u svojstvu pružatelja usluge dostave paketa ne dostavi obavijest o promjeni informacija iz članka 4. stavka 2. Uredbe (EU) 2018/644,
13. ako u svojstvu pružatelja usluge dostave paketa ne dostavi informacije u skladu s člankom 4. stavkom 3. Uredbe (EU) 2018/644,
14. ako u svojstvu pružatelja usluge dostave paketa ne postupi prema zahtjevu za informacije iz članka 4. stavka 5. Uredbe (EU) 2018/644,
15. ako u svojstvu pružatelja usluge dostave paketa ne postupi prema zahtjevu za informacije iz članka 4. stavka 7. Uredbe (EU) 2018/644,
16. ako u svojstvu pružatelja usluge prekogranične dostave paketa ne dostavi informacije u skladu s člankom 5. stavkom 1. Uredbe (EU) 2018/644,
17. ako u svojstvu pružatelja usluge dostave paketa ne dostavi dokaze u skladu s člankom 6. stavkom 6. Uredbe (EU) 2018/644,
18. ako u svojstvu trgovca, koji s potrošačima sklapa kupoprodajne ugovore koji uključuju prekogranično slanje paketa, ne pruži informacije za potrošače u skladu s člankom 7. Uredbe (EU) 2018/644.".
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 7.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama, osim članka 6. koji stupa na snagu 23. studenoga 2019.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
OBRAZLOŽENJE
Članak 1.
Ovim se člankom uređuje normativni sadržaj predmeta propisa na način da se usklađuje naziv i sadržaj članka s Jedinstvenim metodološko-nomotehničkim pravilima za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor (Narodne novine, broj 74/15) te se briše odredba o pravnim propisima Europske unije, koja postaje predmet zasebnog članka.
Članak 2.
Ovim se člankom, u svrhu usklađivanja s člankom 8. Jedinstvenih metodološko-nomotehničkih pravila za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor, određuju direktive Europske unije koje se Zakonom o poštanskim uslugama prenose u pravni poredak Republike Hrvatske, te se utvrđuje uredba Europske unije – Uredba (EU) 2018/644 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. travnja 2018. o uslugama prekogranične dostave paketa (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2018/644), provedba koje se osigurava ovim Zakonom.
Članak 3.
Ovim se člankom usklađuje pojam "paketa" u unutarnjem poštanskom prometu, kako bi se navedeni pojam, zbog pravne sigurnosti, terminološki razlikovao od pojma paketa u uslugama prekogranične dostave paketa, kako je utvrđeno člankom 2. točkom 1. Uredbe (EU) 2018/644. Također se odredba o određenju korištenja pojmova s rodnim značenjem usklađuje s Jedinstvenim metodološko-nomotehničkim pravilima za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor.
Članak 4.
Ovim se člankom dopunjuju odredbe o nadležnosti Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti na način da se Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti određuje tijelom nadležnim za provedbu Uredbe (EU) 2018/644.
Članak 5.
Ovim se člankom proširuju ovlasti inspekcijskog nadzora, koji obavlja Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti u području poštanskih usluga, i na primjenu Uredbe (EU) 2018/644. Također se propisuje da će, iznimno od utvrđenih ovlasti Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti i poštanskih inspektora, inspekcijski nadzor nad primjenom članka 7. Uredbe (EU) 2018/644, koji uređuje obvezu svih trgovaca da stave na raspolaganje odgovarajuće informacije svim potrošačima s kojima sklapaju kupoprodajne ugovore što uključuju prekogranično slanje paketa, provoditi tržišni inspektori središnjeg tijela državne uprave nadležnog za inspekcijske poslove u području zaštite potrošača.
Članak 6.
Ovim se člankom dopunjuju prekršajne odredbe Zakona o poštanskim uslugama, na način da se propisuju odgovarajuće novčane kazne zbog kršenja odredaba Uredbe (EU) 2018/644, koje zadovoljavaju mjerila utvrđena člankom 8. Uredbe (EU) 2018/644 (prekršajne sankcije moraju biti učinkovite, razmjerne i odvraćajuće), čime se upotpunjuje pravni okvir za provedbu te Uredbe u pogledu utvrđivanja prekršajnih sankcija.
Članak 7.
Ovim se člankom utvrđuje stupanje na snagu ovoga Zakona, pri čemu se određuje da odredba članka 6. ovoga Zakona, kojom se propisuju odgovarajuće novčane kazne zbog kršenja odredaba Uredbe (EU) 2018/644, stupa na snagu 23. studenoga 2019. godine, iz razloga što se članak 8. Uredbe (EU) 2018/644, na temelju kojeg države članice Europske unije imaju obvezu utvrditi pravila o sankcijama zbog kršenja odredaba te Uredbe, primjenjuje od 23. studenoga 2019. godine, u skladu s člankom 13. Uredbe (EU) 2018/644.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom uređuju poštanske usluge, propisuju uvjeti za obavljanje ovih usluga te za osiguravanje i financiranje univerzalne usluge, uređuju prava, obveze i odgovornosti davatelja i korisnika poštanskih usluga, uvjeti pristupa poštanskoj mreži, izdavanje poštanskih maraka Republike Hrvatske i doplatnih maraka, određuju poslovi Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti u dijelu koji se odnosi na regulatorne poslove u području poštanskih usluga, obavljanje inspekcijskog nadzora u području poštanskih usluga, te uređuju druga pitanja vezana uz obavljanje poštanskih usluga.
(2) Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se na sve davatelje poštanskih usluga te na usluge u međunarodnom poštanskom prometu, ako aktima Svjetske poštanske unije nije drukčije određeno.
(3) Ovaj Zakon sadrži odredbe koje su u skladu sa sljedećim aktima Europske unije:
1. Direktiva 97/67/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 15. prosinca 1997. o zajedničkim pravilima za razvoj unutarnjeg tržišta Zajednice u području poštanskih usluga i poboljšanju kakvoće poštanskih usluga (SL L 15, 21. 1. 1998.),
2. Direktiva 2002/39/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 10. lipnja 2002. kojom se mijenja Direktiva 97/67/EZ u vezi s daljnjim otvaranjem poštanskih usluga tržišnom natjecanju na razini Zajednice (SL L 176, 5. 7. 2002.),
3. Direktiva 2008/6/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 20. veljače 2008. kojom se mijenja i dopunjuje Direktiva 97/67/EZ u vezi s potpunim razvojem unutarnjeg tržišta poštanskih usluga u Zajednici (SL L 52, 27. 2. 2008.).
Članak 2.
(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. adresa: svaki skup oznaka na poštanskoj pošiljci koji označava primatelja i mjesto uručenja poštanske pošiljke. Adresiranje poštanske pošiljke pobliže se uređuje općim uvjetima davatelja poštanskih usluga,
2. Agencija: Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti,
3. akti Svjetske poštanske unije: međunarodni ugovori potpisani u okviru Svjetske poštanske unije i potvrđeni u Republici Hrvatskoj, a primjenjuju se na poštanske usluge u međunarodnom prometu,
4. cjenik poštanskih usluga: popis cijena poštanskih usluga prema kojem davatelj poštanskih usluga naplaćuje usluge,
5. davatelj poštanskih usluga: pravna ili fizička osoba koja obavlja poštanske usluge,
6. davatelj univerzalne usluge: davatelj poštanskih usluga koji obavlja univerzalnu uslugu prema odredbama ovoga Zakona u Republici Hrvatskoj,
7. izravna pošta: poštanska pošiljka koja se sastoji isključivo od oglasnog, marketinškog ili reklamnog materijala koji nosi istovjetnu poruku, osim imena, adrese i identifikacijske oznake primatelja, te drugih izmjena koje ne mijenjaju narav poruke, a koja se šalje u najmanje 500 primjeraka. Računi za komunalne i druge usluge, kao i drugi računi, financijska i druga izvješća ne smatraju se izravnom poštom,
8. Komisija: Komisija Europske unije,
9. konsolidator: pravna ili fizička osoba koja nije davatelj poštanskih usluga, a na temelju ugovora prikuplja poštanske pošiljke od pošiljatelja radi predaje davatelju poštanskih usluga,
10. korisnik poštanskih usluga: pravna ili fizička osoba koja se koristi poštanskim uslugama, kao pošiljatelj ili primatelj poštanske pošiljke,
11. kućni kovčežić: kovčežić koji se upotrebljava za uručenje poštanskih pošiljaka primatelju, a nalazi se u građevini stambene namjene ili na ulazu u njezino dvorište,
12. masovne pošiljke: poštanske pošiljke zaprimljene u velikom broju,
13. obična poštanska pošiljka: poštanska pošiljka za koju davatelj poštanskih usluga prigodom prijma ne izdaje potvrdu o primitku,
14. paket: poštanska pošiljka koja sadrži robu i predmete,
15. pismovna pošiljka: vrsta komunikacije u pisanom obliku ispisana ili otisnuta na papiru ili drugom odgovarajućem nositelju podataka, koju je potrebno poslati i dostaviti na adresu koju je naveo pošiljatelj na samoj pismovnoj pošiljci ili njezinu omotu,
16. pošiljatelj: pravna ili fizička osoba koja šalje poštansku pošiljku i koja je nositelj svih prava i obveza iz ugovora, do propisnog uručenja poštanske pošiljke,
17. pošiljka najbrže kategorije: poštanska pošiljka kod koje davatelj univerzalne usluge nudi brži postupak u usmjeravanju i prijenosu u odnosu na ostale pošiljke. U slučaju da davatelj univerzalne usluge ima samo jedan način postupanja, taj se način smatra najbržim,
18. pošiljka s označenom vrijednosti: poštanska pošiljka čiji je sadržaj pošiljatelj osigurao do označene vrijednosti na pošiljci za slučaj gubitka, krađe ili oštećenja,
19. poštanska mreža: sustav organizacije i svih vrsta sredstava međusobno povezanih u jedinstvenu tehničko-tehnološku cjelinu, koje davatelj univerzalne usluge koristi osobito za obavljanje ove usluge na cijelom području Republike Hrvatske,
20. poštanska pošiljka: svaka adresirana pošiljka u konačnom obliku u kojem je davatelj poštanskih usluga treba uručiti. Vrste poštanskih pošiljaka su pismovne pošiljke, paketi, preporučene pošiljke, pošiljke s označenom vrijednosti, pošiljke za slijepe, izravna pošta i tiskanice,
21. poštanska usluga: usluga koja uključuje svako postupanje s poštanskim pošiljkama od strane davatelja poštanskih usluga, a osobito prijam, usmjeravanje, prijenos i uručenje poštanskih pošiljaka u unutarnjem ili međunarodnom poštanskom prometu. Poštanske usluge ne uključuju prijenos pošiljke primatelju koji pošiljatelj obavlja sam (samodostava), prijevoz kao samostalnu uslugu te prijam, prijenos i uručenje poštanskih pošiljaka izravno od pošiljatelja do primatelja po individualnom zahtjevu, bez usmjeravanja, na način da isti radnik davatelja usluga obavlja sve navedene radnje (kurirska usluga),
22. poštanski kovčežić: kovčežić u koji korisnici usluga mogu ubaciti obične poštanske pošiljke kako bi ih davatelj univerzalne usluge otpremio primateljima,
23. potvrda o primitku pošiljke: potvrda koju daje davatelj poštanskih usluga pošiljatelju prigodom primitka određenih vrsta poštanskih pošiljaka,
24. preporučena pošiljka: poštanska pošiljka za koju se pošiljatelju izdaje potvrda o primitku i uručuje se primatelju uz potpis, a u slučaju gubitka, oštećenja ili umanjenja sadržaja isplaćuje propisana naknada štete,
25. prijam poštanskih pošiljaka: postupak preuzimanja poštanskih pošiljaka radi uručenja primatelju. Pošiljke se mogu primiti putem pristupnih točaka ili na adresi pošiljatelja putem radnika davatelja poštanskih usluga, na način propisan odredbama ovoga Zakona i općim uvjetima davatelja poštanskih usluga,
26. prijava za obavljanje poštanskih usluga: prijava koju pravna ili fizička osoba podnosi Agenciji u svrhu obavljanja zamjenskih poštanskih usluga i ostalih poštanskih usluga,
27. prijenos poštanskih pošiljaka: postupak pripreme za prijevoz i prijevoz pojedinačnih ili grupiranih poštanskih pošiljaka te drugi postupci u vezi s prijenosom poštanskih pošiljaka od mjesta prijma do mjesta uručenja,
28. primatelj: pravna ili fizička osoba na koju je poštanska pošiljka adresirana i kojoj se pošiljka treba uručiti na temelju naloga pošiljatelja,
29. pristupne točke: fizički objekti, poštanski kovčežići i slično, koji služe za prijam poštanskih pošiljaka radi uručenja primatelju,
30. pošiljka za slijepe: adresirana poštanska pošiljka namijenjena slijepim i slabovidnim osobama, otisnuta na papiru ili odgovarajućem nositelju podataka, ili snimljena na nekom od pogodnih elektroničkih nositelja podataka,
31. tiskanica: poštanska pošiljka koja sadrži knjige i tisak. Tisak je tiskana publikacija koju izdaje nakladnik svakodnevno, povremeno ili u određenom razdoblju (novine i časopisi),
32. univerzalna usluga: skup poštanskih usluga određene kakvoće, koje su dostupne po pristupačnoj cijeni svim korisnicima poštanskih usluga na cijelom području Republike Hrvatske, neovisno o njihovoj zemljopisnoj lokaciji,
33. uručenje poštanskih pošiljaka: uručenje poštanskih pošiljaka primatelju ili drugoj ovlaštenoj osobi na adresi primatelja, ubacivanjem u kućni kovčežić ili uručenje u poslovnoj prostoriji davatelja poštanskih usluga,
34. usmjeravanje poštanskih pošiljaka: postupak u kojem se primljene poštanske pošiljke grupiraju prema adresi primatelja pošiljke radi daljnjeg prijenosa,
35. viša sila: stvarni događaj koji se nije mogao predvidjeti, izbjeći ili otkloniti, a posljedica kojeg je nemogućnost obavljanja poštanskih usluga.
(2) Izrazi uporabljeni u ovom Zakonu za osobe u muškom rodu neutralni su i odnose se jednako na muške i ženske osobe.
Članak 8.
(1) U nadležnosti Agencije su, u odnosu na poštanske usluge, sljedeći regulatorni i drugi poslovi:
1. donošenje propisa za provedbu ovoga Zakona, koji su u nadležnosti Agencije u skladu s odredbama ovoga Zakona,
2. donošenje i ukidanje odluke o određivanju davatelja univerzalne usluge,
3. donošenje i ukidanje odluke o obavljanju zamjenskih poštanskih usluga,
4. donošenje odluke o načinu računovodstvenog razdvajanja iz članka 47. ovoga Zakona,
5. donošenje odluke u vezi s pristupom mreži iz članka 53. ovoga Zakona,
6. donošenje odluke o utvrđivanju neto troška koji predstavlja nepravedno financijsko opterećenje za davatelja univerzalne usluge iz članka 48. stavka 3. ovoga Zakona,
7. nadzor i regulacija cijena univerzalne usluge, posebnih cijena iz članka 46. stavka 4. ovoga Zakona, te općih uvjeta davatelja poštanskih usluga u skladu s odredbama ovoga Zakona,
8. zaštita prava korisnika poštanskih usluga te rješavanje sporova između korisnika i davatelja poštanskih usluga,
9. inspekcijski nadzor nad primjenom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona,
10. vođenje i redovito obnavljanje baza podataka, očevidnika, upisnika i drugih podataka iz područja poštanskih usluga, koje Agencija prikuplja u skladu s odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona,
11. praćenje i analiza stanja i razvoja tržišta poštanskih usluga te poduzimanje potrebnih mjera za osiguranje ravnopravnoga i djelotvornoga tržišnog natjecanja na tržištu poštanskih usluga,
12. redovito objavljivanje podataka, obavijesti i dokumenata iz područja poštanskih usluga, a osobito pokazatelja razvoja tržišta, u skladu s odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona,
13. davanje stručnih mišljenja i objašnjenja u primjeni ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona,
14. sudjelovanje u izradi prijedloga strategija, studija, smjernica, programa i provedbenih planova iz članka 5. ovoga Zakona,
15. međunarodna suradnja u području poštanskih usluga te sudjelovanje u radu upravnih i radnih tijela nadležnih europskih i međunarodnih organizacija i institucija u području poštanskih usluga,
16. suradnja s nadležnim nacionalnim regulatornim tijelima država članica Europske unije, udrugama nadležnih regulatornih tijela i nacionalnim regulatornim tijelima drugih država u području poštanskih usluga,
17. obavljanje drugih poslova utvrđenih ovim Zakonom i zakonom kojim je uređeno područje elektroničkih komunikacija, propisima donesenim na temelju ovoga Zakona te Statutom Agencije.
(2) Regulatorne i druge poslove iz stavka 1. točke 1. do 11. ovoga članka Agencija obavlja kao javne ovlasti.
(3) Agencija vodi upisnik davatelja poštanskih usluga koji mora sadržavati sljedeće podatke:
1. naziv i sjedište pravne odnosno fizičke osobe te osobni identifikacijski broj,
2. ime i prezime odgovorne osobe u pravnoj osobi,
3. podatke o odluci o određivanju davatelja univerzalne usluge,
4. podatke o odluci o obavljanju zamjenskih poštanskih usluga,
5. podatke o davateljima ostalih poštanskih usluga, vrsti poštanskih usluga i području obavljanja tih usluga.
(4) Popis davatelja poštanskih usluga, s vrstama poštanskih usluga koje obavljaju, objavljuje se na internetskim stranicama Agencije.
(5) Agencija će po službenoj dužnosti brisati davatelja poštanskih usluga iz upisnika davatelja poštanskih usluga u sljedećim slučajevima:
1. ako davatelj poštanskih usluga u pisanom obliku izvijesti Agenciju o prestanku obavljanja poštanskih usluga,
2. ako davatelj poštanskih usluga prekine obavljati poštanske usluge na razdoblje dulje od godine dana,
3. ako je davatelju poštanskih usluga pravomoćnom sudskom presudom zabranjeno obavljanje prijavljenih poštanskih usluga,
4. nakon prestanka pravne osobe davatelja poštanskih usluga ili prestanka obrta.
Članak 59.
(1) Inspekcijski nadzor nad primjenom ovoga Zakona, propisa donesenih na temelju ovoga Zakona i akata Svjetske poštanske unije te drugih međunarodnih ugovora i sporazuma iz područja poštanskih usluga, koji obvezuju Republiku Hrvatsku, obavlja Agencija.
(2) Poslove inspekcijskog nadzora iz stavka 1. ovoga članka provode poštanski inspektori (u daljnjem tekstu: inspektori), koji su ovlašteni radnici Agencije.
(3) Poslovi inspekcijskog nadzora iz stavka 1. ovoga članka smatraju se poslovima kod kojih postoje posebni uvjeti rada.
(4) Radna mjesta s ovlastima inspekcijskog nadzora i podrobnijim uvjetima koje moraju ispunjavati osobe na tim radnim mjestima utvrđuju se općim aktom Agencije.
(5) Inspektor mora imati službenu iskaznicu i značku, kojima dokazuje službeno svojstvo, identitet i ovlasti.
(6) Oblik i sadržaj obrasca službene iskaznice i značke te način izdavanja, uporabe i vođenja upisnika o izdanim službenim iskaznicama i značkama propisuju se pravilnikom koji donosi ministar.
(7) Inspektor sastavlja zapisnik o izvršenom inspekcijskom pregledu, utvrđenom činjeničnom stanju i poduzetim ili naređenim mjerama i radnjama. Primjerak zapisnika o inspekcijskom pregledu inspektor uručuje nadziranoj osobi.
(8) Inspektor vodi očevidnik o izvršenim inspekcijskim pregledima. Sadržaj i način vođenja očevidnika propisuju se pravilnikom iz stavka 6. ovoga članka.
(9) Inspektor je u obavljanju inspekcijskog nadzora odgovoran ako propusti poduzeti, odnosno odrediti mjere ili radnje koje je prema ovome Zakonu ili propisima donesenim na temelju ovoga Zakona bio obvezan poduzeti ili odrediti, ako prekorači svoje propisane ovlasti, ako ne donese rješenje u skladu s odredbama ovoga Zakona, ako ne predloži Agenciji podnošenje optužnog prijedloga radi pokretanja prekršajnog postupka pred nadležnim sudom ili ne izda prekršajni nalog u skladu s odredbama ovoga Zakona i Prekršajnog zakona, odnosno ne obavijesti nadležna državna tijela o utvrđenim nedostacima.
Članak 63.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 1.000.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1. ako u propisanom ili ostavljenom roku ne postupi u skladu s odlukom ili drugim upravnim aktom Agencije (članak 11.),
2. ako obavlja poštanske usluge bez prijave (članak 17.),
3. ako obavlja poštanske usluge koje nisu navedene u odluci ili prijavi, ili obavlja poštanske usluge u suprotnosti s uvjetima navedenima u odluci ili prijavi (članak 18. stavak 1., članak 19. stavak 3., članak 25. stavak 1.),
4. ako ne osigura provedbu mjera u skladu s posebnim zakonima iz područja nacionalne sigurnosti (članak 35. stavak 5.),
5. ako ne osigura kakvoću obavljanja univerzalne usluge (članak 40. stavak 1.),
6. ako ne obavi mjerenje kakvoće obavljanja univerzalne usluge, ili ne dostavi Agenciji godišnje izvješće o kakvoći obavljanja univerzalne usluge u propisanom roku, ili ne izradi izvješće na propisani način (članak 41.),
7. ako ne obavlja poštanske usluge na način i uz uvjete utvrđene ovim Zakonom ili propisima donesenim na temelju ovoga Zakona ili općim uvjetima davatelja poštanskih usluga (članak 4., članak 44.),
8. ako donese cjenik ili primjenjuje cijene za poštanske usluge protivno odredbama ovoga Zakona (članak 45. i članak 46.),
9. ako ne obavlja računovodstveno razdvajanje na propisan način ili ne dostavlja Agenciji na njezin zahtjev financijska izvješća, knjigovodstvene ili druge podatke potrebne za provjeru obavljenog računovodstvenog razdvajanja (članak 9. i članak 47.),
10. ako ne omogući pristup mreži na način i uz uvjete utvrđene ovim Zakonom (članak 53.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka može se kazniti i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 30.000,00 kuna.
(3) Ako prekršaj iz stavka 1. ovoga članka počini fizička osoba, kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 30.000,00 kuna.
(4) Imovinska korist ostvarena prekršajem iz stavka 1. točke 1. do 3. ovoga članka oduzet će se rješenjem kojim je utvrđeno počinjenje tog prekršaja.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE