PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ZABRANI I SPRJEČAVANJU OBAVLJANJA NEREGISTRIRANE DJELATNOSTI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti (Narodne novine, br. 61/11) uređuje se što se smatra obavljanjem neregistrirane djelatnosti te iznimke, sudionici, ovlasti za suzbijanje neregistrirane djelatnosti, nadzor nad provođenjem Zakona, upravne mjere te prekršajnopravne sankcije.
Inspekcijski nadzor nad primjenom navedenog Zakona provode nadležni inspektori Ministarstva financija.
Nacionalnim programom reformi za 2018., utvrđene su mjere za jačanjekonkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenje poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.) te s njima u vezi mjera „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave, u konkretnom slučaju inspekcijskih poslova koje obavlja Ministarstvo financija, Carinska uprava.
S obzirom na to da inspekcijske poslove u područjima iz djelokruga koje određuje Zakon o Državnom inspektoratu („Narodne novine“, br. 115/18) od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbu članka 8. Zakona o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti (Narodne novine, br. 61/11), koja se odnosi na poslove obavljanja inspekcijskog nadzora nad provedbom ovoga Zakona.
Ovim Prijedlogom zakona, izvršava se usklađivanje sa Zakonom o Državnom inspektoratu i u odnosu na odredbe članka 9. stavaka 6.- 8. Zakona o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti, a vezano uz drugostupanjski postupak po žalbama na rješenja inspektora.
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV.RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18), zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi za 2018., utvrđena je reformska mjera objedinjavanja inspekcija u Državnom inspektoratu kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora, predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. travnja 2019. godine, u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje je Državni inspektorat preuzeo od pojedinih središnjih tijela državne uprave, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
V. KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ZABRANI I SPRJEČAVANJU OBAVLJANJA NEREGISTRIRANE DJELATNOSTI
Članak 1.
U Zakonu o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti (Narodne novine, br. 61/11), članak 8. mijenja se i glasi:
„Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona obavljaju inspektori Državnog inspektorata u skladu s ovlastima određenim posebnim propisom.“
Članak 2.
U članku 9. stavak 6. mijenja se i glasi:
„(6) O žalbama na rješenje iz stavka 3. ovog Zakona odlučuje nadležna unutarnja ustrojstvena jedinica za drugostupanjski postupak u središnjem uredu Državnog inspektorata.”.
Stavci 7. i 8. brišu se.
Članak 3.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
VI.OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
S obzirom na to da inspekcijske poslove u području nadzora primjene propisa o zabrani i sprječavanju obavljanje neregistrirane djelatnosti od 1. travnja 2019. godine od Ministarstva financija preuzima Državni inspektorat, sukladno članku 24. stavku 1., alineji 1. Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave (Narodne novine, br. 93/16, 104/16 i 116/18), nužna je odgovarajuća izmjena u članku 8. Zakona.
Uz članak 2.
S obzirom na to da se člankom 69. stavkom 3. Zakona o Državnom inspektoratu uređuje vođenje drugostupanjskog postupka povodom izjavljene žalbe na rješenje inspektora Državnog inspektorata, nužna je odgovarajuća izmjena stavaka 6.- 8. članka 9. Zakona.
Uz članak 3.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
VII. TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
III. NADZOR
Članak 8.
Inspekcijski nadzor nad provođenjem ovoga Zakona u okviru propisanog djelokruga, u djelatnostima koje nadziru, obavljaju nadležni inspektori središnjih tijela državne uprave.
IV. UPRAVNE MJERE
Članak 9.
(1) U provedbi inspekcijskog nadzora iz članka 8. ovoga Zakona nadležni inspektor usmenim će rješenjem u zapisniku zabraniti obavljanje neregistrirane djelatnosti ako:
– pravna osoba obavlja djelatnost koja nije upisana u sudski ili drugi odgovarajući registar (članak 5. stavak 1. podstavak 1.),
– pravna osoba nema zakonom propisane akte o ispunjavanju uvjeta za obavljanje registrirane djelatnosti (članak 5. stavak 1. podstavak 2.),
– fizička osoba obavlja djelatnost koju nije registrirala kod nadležnog tijela ili obavljanje te djelatnosti nije prijavila poreznim tijelima (članak 5. stavak 1. podstavak 3.),
– fizička osoba nema zakonom propisane akte o ispunjavanju uvjeta za obavljanje registrirane djelatnosti (članak 5. stavak 1. podstavak 4.),
– pravna ili fizička osoba obavlja djelatnost unatoč zabrani obavljanja djelatnosti (članak 5. stavak 1. podstavak 5.),
– pravna ili fizička osoba kao sudionik omogući obavljanje aktivnosti iz članka 5. i 7. ovoga Zakona (članak 6.),
– pravna ili fizička osoba nudi, odnosno reklamira djelatnosti iz članka 5. stavka 1. podstavka 1., 2., 3., 4. i 5. ovoga Zakona (članak 7. stavak. 1.).
(2) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka izvršava se bez odgode, po obavljenom inspekcijskom nadzoru pečaćenjem prostorija, postrojenja, uređaja i druge opreme za rad ili namijenjene radu ili na drugi pogodan način. Zabrana obavljanja neregistrirane djelatnosti važi do otklanjanja utvrđenih nedostataka, a najkraće na rok od 30 dana od dana izdavanja usmenog rješenja. Pečaćenje poslovnih prostorija inspektor će iznimno, kad okolnosti slučaja zahtijevaju, provesti najkasnije u roku dva dana od dana kada je obavio inspekcijski nadzor, odnosno kada je izdao usmeno rješenje.
(3) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka dostavlja se stranci u pisanom obliku bez odgode, a najkasnije u roku od osam dana od dana njegova donošenja.
(4) Rješenje iz stavka 3. ovoga članka dostavlja se i Ministarstvu financija – Poreznoj upravi, Hrvatskom zavodu za zapošljavanje te ministarstvu nadležnom za poslove socijalne skrbi.
(5) Žalba izjavljena na rješenje iz stavka 3. ovoga članka ne odgađa njegovo izvršenje.
(6) O žalbama na rješenje iz stavka 3. ovoga članka odlučuju povjerenstva za žalbe nadležnog središnjeg tijela državne uprave.
(7) U slučaju da nije imenovano povjerenstvo iz stavka 6. ovoga članka, čelnik tijela će predložiti Vladi Republike Hrvatske imenovanje povjerenstva u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ZABRANI I SPRJEČAVANJU OBAVLJANJA NEREGISTRIRANE DJELATNOSTI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti (Narodne novine, br. 61/11) uređuje se što se smatra obavljanjem neregistrirane djelatnosti te iznimke, sudionici, ovlasti za suzbijanje neregistrirane djelatnosti, nadzor nad provođenjem Zakona, upravne mjere te prekršajnopravne sankcije.
Inspekcijski nadzor nad primjenom navedenog Zakona provode nadležni inspektori Ministarstva financija.
Nacionalnim programom reformi za 2018., utvrđene su mjere za jačanje konkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenje poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.) te s njima u vezi mjera „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave, u konkretnom slučaju inspekcijskih poslova koje obavlja Ministarstvo financija, Carinska uprava.
S obzirom na to da inspekcijske poslove u područjima iz djelokruga koje određuje Zakon o Državnom inspektoratu („Narodne novine“, br. 115/18) od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbu članka 8. Zakona o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti (Narodne novine, br. 61/11), koja se odnosi na poslove obavljanja inspekcijskog nadzora nad provedbom ovoga Zakona.
Ovim Prijedlogom zakona, izvršava se usklađivanje sa Zakonom o Državnom inspektoratu i u odnosu na odredbe članka 9. stavaka 6.- 8. Zakona o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti, a vezano uz drugostupanjski postupak po žalbama na rješenja inspektora.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
IV. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18), zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi za 2018., utvrđena je reformska mjera objedinjavanja inspekcija u Državnom inspektoratu kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora, predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. travnja 2019. godine, u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje je Državni inspektorat preuzeo od pojedinih središnjih tijela državne uprave, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
V. KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ZABRANI I SPRJEČAVANJU OBAVLJANJA NEREGISTRIRANE DJELATNOSTI
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 1.
U Zakonu o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti (Narodne novine, br. 61/11), članak 8. mijenja se i glasi:
„Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona obavljaju inspektori Državnog inspektorata u skladu s ovlastima određenim posebnim propisom.“
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 2.
U članku 9. stavak 6. mijenja se i glasi:
„(6) O žalbama na rješenje iz stavka 3. ovog Zakona odlučuje nadležna unutarnja ustrojstvena jedinica za drugostupanjski postupak u središnjem uredu Državnog inspektorata .”.
Stavci 7. i 8. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 3.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
VI. OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Uz članak 1.
S obzirom na to da inspekcijske poslove u području nadzora primjene propisa o zabrani i sprječavanju obavljanje neregistrirane djelatnosti od 1. travnja 2019. godine od Ministarstva financija preuzima Državni inspektorat, sukladno članku 24. stavku 1., alineji 1. Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave (Narodne novine, br. 93/16, 104/16 i 116/18), nužna je odgovarajuća izmjena u članku 8. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Uz članak 2.
S obzirom na to da se člankom 69. stavkom 3. Zakona o Državnom inspektoratu uređuje vođenje drugostupanjskog postupka povodom izjavljene žalbe na rješenje inspektora Državnog inspektorata, nužna je odgovarajuća izmjena stavaka 6.- 8. članka 9. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Uz članak 3.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
VII. TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
III. NADZOR
Članak 8.
Inspekcijski nadzor nad provođenjem ovoga Zakona u okviru propisanog djelokruga, u djelatnostima koje nadziru, obavljaju nadležni inspektori središnjih tijela državne uprave.
IV. UPRAVNE MJERE
Članak 9.
(1) U provedbi inspekcijskog nadzora iz članka 8. ovoga Zakona nadležni inspektor usmenim će rješenjem u zapisniku zabraniti obavljanje neregistrirane djelatnosti ako:
– pravna osoba obavlja djelatnost koja nije upisana u sudski ili drugi odgovarajući registar (članak 5. stavak 1. podstavak 1.),
– pravna osoba nema zakonom propisane akte o ispunjavanju uvjeta za obavljanje registrirane djelatnosti (članak 5. stavak 1. podstavak 2.),
– fizička osoba obavlja djelatnost koju nije registrirala kod nadležnog tijela ili obavljanje te djelatnosti nije prijavila poreznim tijelima (članak 5. stavak 1. podstavak 3.),
– fizička osoba nema zakonom propisane akte o ispunjavanju uvjeta za obavljanje registrirane djelatnosti (članak 5. stavak 1. podstavak 4.),
– pravna ili fizička osoba obavlja djelatnost unatoč zabrani obavljanja djelatnosti (članak 5. stavak 1. podstavak 5.),
– pravna ili fizička osoba kao sudionik omogući obavljanje aktivnosti iz članka 5. i 7. ovoga Zakona (članak 6.),
– pravna ili fizička osoba nudi, odnosno reklamira djelatnosti iz članka 5. stavka 1. podstavka 1., 2., 3., 4. i 5. ovoga Zakona (članak 7. stavak. 1.).
(2) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka izvršava se bez odgode, po obavljenom inspekcijskom nadzoru pečaćenjem prostorija, postrojenja, uređaja i druge opreme za rad ili namijenjene radu ili na drugi pogodan način. Zabrana obavljanja neregistrirane djelatnosti važi do otklanjanja utvrđenih nedostataka, a najkraće na rok od 30 dana od dana izdavanja usmenog rješenja. Pečaćenje poslovnih prostorija inspektor će iznimno, kad okolnosti slučaja zahtijevaju, provesti najkasnije u roku dva dana od dana kada je obavio inspekcijski nadzor, odnosno kada je izdao usmeno rješenje.
(3) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka dostavlja se stranci u pisanom obliku bez odgode, a najkasnije u roku od osam dana od dana njegova donošenja.
(4) Rješenje iz stavka 3. ovoga članka dostavlja se i Ministarstvu financija – Poreznoj upravi, Hrvatskom zavodu za zapošljavanje te ministarstvu nadležnom za poslove socijalne skrbi.
(5) Žalba izjavljena na rješenje iz stavka 3. ovoga članka ne odgađa njegovo izvršenje.
(6) O žalbama na rješenje iz stavka 3. ovoga članka odlučuju povjerenstva za žalbe nadležnog središnjeg tijela državne uprave.
(7) U slučaju da nije imenovano povjerenstvo iz stavka 6. ovoga članka, čelnik tijela će predložiti Vladi Republike Hrvatske imenovanje povjerenstva u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(8) Povjerenstvo ima tri člana.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta