Putem ovog Poziva na dostavu projektnih prijedloga „Revitalizacija brownfield lokacija Urbane aglomeracije Rijeka“ (u daljnjem tekstu: Poziv) definiraju se ciljevi, uvjeti i postupci za dodjelu bespovratnih sredstava namijenjenih pripremi i provedbi projekata.
Ove Upute za prijavitelje (u daljnjem tekstu: Upute) određuju pravila o načinu podnošenja projektnih prijedloga, navode kriterije prihvatljivosti i kriterije odabira projektnih prijedloga, kriterije prihvatljivosti prijavitelja i partnera, aktivnosti i izdataka te pravila provedbe projekata kojima se dodjeljuju bespovratna sredstva u okviru ovog Poziva.
Napomena: Prije pripreme projektnog prijedloga, prijavitelji trebaju proučiti cjelokupnu dokumentaciju Poziva, te redovnopratiti ažuriranje (izmjene i/ili dopune) dokumentacije Poziva.
*Prijavitelji i (ako je primjenjivo)partner/i se posebice trebaju upoznati s uvjetima ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava (Prilog 1. Ugovor i Prilog 2. Opći uvjeti Ugovora) u kojima se razrađuju prava i obveze prijavitelja kao korisnika bespovratnih sredstava.
1.1.Strateški i zakonodavni okvir
Okvir za korištenje instrumenata kohezijske politike Europske unije (u daljnjem tekstu: EU) u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: RH) u razdoblju 2014.-2020. definiran je Sporazumom o partnerstvu između RH i Europske komisije za korištenje strukturnih i investicijskih fondova EU-a za ulaganje za rast i radna mjesta u razdoblju 2014.-2020. (u daljnjem tekstu: Sporazum o partnerstvu). Sporazum o partnerstvu opisuje način na koji će RH pristupiti ispunjavanju zajedničkih ciljeva strategije Europa 2020, kao i nacionalnih ciljeva, uz pomoć sredstava iz proračuna EU-a koja su joj dodijeljena kroz višegodišnji financijski okvir za razdoblje 2014.-2020.
Opći cilj Sporazuma o partnerstvu jest pružiti potporu u približavanju RH ostalim državama EU, odnosno regijama, ubrzavanjem gospodarskog rasta i poticanjem zapošljavanja. Sporazum o partnerstvu definira Tematski cilj 6. „Očuvanje i zaštita okoliša i promicanje učinkovitosti resursa“, kao jedan od izabranih ciljeva u koji se usmjeravaju sredstva unutar Operativnog programa „Konkurentnost i kohezija 2014.-2020.“ (u daljnjem tekstu: OPKK)1, koji je izravno obuhvaćen provedbom ovog Poziva.
OPKK se sufinancira iz Europskog fonda za regionalni razvoj (u daljnjem tekstu: EFRR) i Kohezijskog fonda (u daljnjem tekstu: KF), a njegova se strategija temelji na koncentraciji ulaganja u devet Tematskih ciljeva zajedničkog Strateškog okvira i njihovim specifičnim prioritetima ulaganja, s daljnjim fokusom na specifične ciljeve (u daljnjem tekstu: SC), koje je potrebno ostvariti. OPKK je usmjeren ka poboljšanju konkurentnosti u RH, na nacionalnoj i regionalnoj razini.
Ovaj Poziv pokrenut je u okviru Prioritetne osi 6 (u daljnjem tekstu: PO6) „Zaštita okoliša i održivost resursa“, Investicijskog prioriteta 6e „Aktivnosti kojima se poboljšava urbani okoliš, revitalizacija gradova, obnova i dekontaminacija nekadašnjeg industrijskog zemljišta (uključujući prenamijenjena područja), smanjenje zagađenja zraka i promicanje mjera za smanjenje buke“, Specifičnog cilja 6e2 „Obnova brownfield lokacija (bivša vojna i/ili industrijska područja) unutar ITU” OPKK-a, financiranog sredstvima ESI fondova kroz mehanizam integriranih teritorijalnih ulaganja (u daljem tekstu: ITU mehanizam).
ITU je mehanizam Europske unije za razdoblje 2014.-2020. godine čiji je cilj promicanje održivog urbanog razvoja, jačanje uloge gradova kao pokretača gospodarskog razvoja i suradnje između jedinica lokalne i regionalne samouprave te razvoj administrativnih kapaciteta gradova, a sastoji se od skupa aktivnosti koje se u gradovima mogu financirati iz tri različita fonda: Europskog fonda za regionalni razvoj, Kohezijskog fonda te Europskog socijalnog fond.
Poziv je na razini EU usklađen sa Strategijom Europa 2020.: Strategija za pametan, održiv i uključiv rast2 te sa Strategijom održivog razvitka Europske unije3 i vezanom izvješću o praćenju iz 2015. godine. Također, Poziv je usklađen s Općim programom djelovanja Unije za okoliš do 2020. „Živjeti dobro unutar granica našeg planeta“4, s Strategijom EU o zelenoj infrastrukturi (eng. Green infrastructure (GI) – Enhancing Europe's Natural Capital)5te s Teritorijalnom agendom EU 20206.
3 Strategija održivog razvitka Europske unije COM (2001) 0264 final i izvješće o praćenju iz 2015. godine
4Djelovanje Unije u području okoliša od 1973. godine se odvija u okviru uzastopnih programa djelovanja za okoliš. Opći program djelovanja Unije za okoliš do 2020 je sedmi po redu, odnosno „Sedmi program djelovanja za okoliš“, koji je dostupan na poveznici: Odluka br. 1386/2013/EU Europskog Parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o Općem programu djelovanja Unije za okoliš do 2020. „Živjeti dobro unutar granica našeg planeta“
5 Green infrastructure (GI) – Enhancing Europe's Natural Capital COM (2013) 0246 final
Na nacionalnoj razini Poziv je usklađen s Operativnim programom Konkurentnost i kohezija (OPKK), Nacionalnom strategijom zaštite okoliša (NN 46/2002), Strategijom održivog razvitka Republike Hrvatske (NN 30/2009), Strategijom prostornog razvoja RH (NN 106/2017), posebice s identificiranim Prioritetom 4.1. „Održivost prostorne organizacije, u sklopu kojeg se navodi urbana preobrazba brownfield lokaliteta“.
Na lokalnoj razini Poziv je usklađen sa Strategijom razvoja Urbane aglomeracije Rijeka za razdoblje 2016. – 2020. godine7 (Službene novine Grada Rijeke, Godina IV – broj 3) (u daljnjem tekstu: SRUAR) i to sa Strateškim ciljem 3. „Održivi urbani razvoj“, Prioritetom 3.3. „Revitalizacija zapuštenih urbanih područja“, Mjerom 3.3.1. Revitalizacija bivših industrijskih zona i Mjerom 3.3.2. Revitalizacija bivših vojnih zona.
Provedba ovog Poziva utvrđena je zakonodavnim okvirom na razini RH i EU.
Zakonodavstvo Europske unije
•Ugovor o Europskoj uniji i Ugovor o funkcioniranju Europske unije (pročišćene verzije, 2016/C 202/01, od 7. lipnja 2016. godine);
•Uredba (EU) br. 1301/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o Europskom fondu za regionalni razvoj i o posebnim odredbama o cilju „Ulaganje za rast i radna mjesta” te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1080/2006 (Uredba o EFRR-u);
•Uredba (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. godine o utvrđivanju zajedničkih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu, Europskom poljoprivrednom fondu za ruralni razvoj i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo i o utvrđivanju općih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo te o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1083/2006 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1303/2013);
•Delegirana uredba Komisije (EU) br. 480/2014 od 3. ožujka 2014. godine o dopuni Uredbe (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju zajedničkih odredbi Europskog fonda za regionalni razvoj, Europskog socijalnog fonda, Kohezijskog fonda, Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj i Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo te o utvrđivanju općih odredbi Europskog fonda za regionalni razvoj, Europskog socijalnog fonda, Kohezijskog fonda i Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo;
•Uredba (EU, Euratom) 2018/1046 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. srpnja 2018 o financijskim pravilima koja se primjenjuju na opći proračun Unije, o izmjeni uredaba (EU) br. 1296/2013, (EU) br. 1301/2013, (EU) br. 1303/2013, (EU) br. 1304/2013, (EU) br. 1309/2013, (EU) br. 1316/2013, (EU) br. 223/2014, (EU) br. 283/2014 i Odluke br. 541/2014/EU te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU, Euratom) br. 966/2012 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU, Euratom) br. 2018/1046);
•Uredba (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (Opća uredba o zaštiti podataka) (Tekst značajan za EGP);
•Obavijest Komisije o pojmu državne potpore iz članka 107. stavka 1. Ugovora o funkcioniranju Europske unije, COM (2016) 2946. (u daljnjem tekstu: Obavijest Komisije o pojmu državne potpore)
•Uredba Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora (SL L 187, 26.6.2014., str. 1.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 651/2014);
•Uredba Komisije (EU) br. 2017/1084 od 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova (SL L 156, 20.6.2017., str. 1.) (u daljnjem tekstu: Uredba br. 2017/1084);
•Direktiva 2012/27/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2012. o energetskoj učinkovitosti, izmjeni direktiva 2009/125/EZ i 2010/30/EU i stavljanju izvan snage direktiva 2004/8/EZ i 2006/32/EZ;
•Direktiva 2014/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. o javnoj nabavi i o stavljanju izvan snage Direktive 2004/18/EZ (Tekst značajan za EPG) (u daljnjem tekstu: Direktiva 2014/24/EU)
•Smjernice za države članice o integriranom održivom urbanom razvoju (članak 7. Uredbe o EFRR-u).
Nacionalno zakonodavstvo
•Ugovor o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji (NN Međunarodni ugovori 2/12)
•Zakon o uspostavi institucionalnog okvira za provedbu europskih strukturnih i investicijskih fondova u Republici Hrvatskoj u financijskom razdoblju 2014.-2020. (NN 92/14)
•Uredba o tijelima u sustavima upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj Kohezijskog fonda, u vezi s ciljem "Ulaganje za rast i radna mjesta“ (NN 107/14, 23/15, 129/15, 15/17, 18/17 - ispravak)
•Zakon o provedbi Opće uredbe o zaštiti osobnih podataka (NN 48/18)
•Zakon o državnim potporama (NN 47/14, 69/17)
•Zakon o javnoj nabavi (NN 120/16)
•Odluka o obvezi provedbe prethodne (ex-ante) kontrole javnih nabava u okviru projekata koji se namjeravaju sufinancirati i sufinanciraju iz europskih strukturnih i investicijskih fondova u financijskom razdoblju 2014.-2020. (NN 87/2018)
•Zakon o prostornom uređenju (NN 153/13, 65/17);
•Zakon o gradnji (NN 153/13, 20/2017);
•Zakon o poslovima i djelatnostima prostornoga uređenja i gradnje (NN 78/15);
•Pravilnik o obveznom sadržaju i opremanju projekata građevina (NN 64/14, 41/15, 105/15, 61/16, 20/17);
•Pravilnik o jednostavnim i drugim građevinama i radovima (NN 112/17, 34/18);
•Pravilnik o osiguranju pristupačnosti građevina osobama s invaliditetom i smanjenje pokretljivosti (NN 78/13);
•Pravilnik o načinu provedbe stručnog nadzora građenja, obrascu, uvjetima i načinu vođenja građevinskog dnevnika te o sadržaju završnog izvješća nadzornog inženjera (NN 111/14, 107/15, 20/17)
•Zakon o zaštiti na radu (NN 71/14, 118/14, 154/14)
•Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom (NN 157/13, 152/14)
•Zakon o ravnopravnosti spolova (NN 82/08)
•Zakon o suzbijanju diskriminacije (NN 85/08, 112/12)
•Zakon o zaštiti okoliša (NN 80/13, 153/13, 78/15, 12/18)
•Uredba o procjeni utjecaja zahvata na okoliš (NN 61/14 i 3/17)
•Pravilnik o obliku, sadržaju i načinu vođenja Registra kulturnih dobara RH (NN 89/11 i 130/13);
•Konvencija o zaštiti svjetske kulturne i prirodne baštine (NN, Međunarodni ugovori 12/93);
•Pravilnik o uvjetima za fizičke i pravne osobe radi dobivanja dopuštenja za obavljanje poslova na zaštiti i očuvanju kulturnih dobara (NN 74/03, 44/10);
•Zakon o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (NN 147/14, 123/17);
•Uredba o indeksu razvijenosti (NN 131/2017);
•Odluka o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti (NN 132/17)
•Pravilnik o prihvatljivosti izdataka (NN 115/18)
•Program dodjele državnih potpora za održivu obnovu kulturne baštine
•Sporazum o partnerstvu između Republike Hrvatske i Europske komisije za korištenje EU strukturnih i investicijskih fondova za rast i radna mjesta u razdoblju 2014.-2020.
•Operativni program „Konkurentnost i kohezija“ za financijsko razdoblje 2014.-2020. Strategija Europa 2020, COM (2010) 2020 final;
•Strategija održivog razvitka Europske unije COM (2001) 0264 final
•Odluka br. 1386/2013/EU Europskog Parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o Općem programu djelovanja Unije za okoliš do 2020. „Živjeti dobro unutar granica našeg planeta“
•Strategija EU o zelenoj infrastrukturi (eng. Green infrastructure (GI) – Enhancing Europe's Natural Capital) COM (2013) 0246 final
Napomena: Propisi navedeni u ovom Pozivu su propisi koji su na snazi (važeći) u trenutku njegove objave te se na Upute za prijavitelje i ostalu dokumentaciju Poziva, kao i na sve odnose koji proizlaze iz Poziva, primjenjuje pozitivno zakonodavstvo što uključuje zakonske i podzakonske akte RH i EU koji su naknadno stupili na snagu, kao i sve njihove kasnije izmjene i dopune. Dužnost je Prijavitelja provjeriti primjenjivo zakonodavstvo u trenutku dostave projektnog prijedloga, jer će se na Prijavitelja primijeniti propisi koji su na snazi (važeći) u trenutku podnošenja projektnog prijedloga.
1.2.Odgovornosti za upravljanje
Upravljačko tijelo (u daljnjem tekstu: UT) odgovorno za upravljanje i provedbu OPKK-a je Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije (u daljnjem tekstu: MRRFEU).
Posredničko tijelo integriranih teritorijalnih ulaganja (u daljnjem tekstu: ITU PT)za ovaj Poziv je grad središte Urbane aglomeracije Rijeka (u daljnjem tekstu: Grad Rijeka).
Posredničko tijelo razine 2 (u daljnjem tekstu: PT2) za ovaj Poziv je Središnja agencija za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije (u daljnjem tekstu: SAFU).
Sva tijela u sustavu obavljaju svoje djelatnosti i odgovorne su za procedure kako je definirano ranije navedenim zakonodavnim okvirom te odredbama ovog Poziva8.
8 MRRFEU, Grad Rijeka i SAFU tijekom Poziva za dodjelu bespovratnih sredstava prikupljaju osobne podatke u svrhu provođenja postupka dodjele bespovratnih sredstava te u konačnici i sklapanje Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava.
MRRFEU, Grad Rijeka i SAFU će osobne podatke podijeliti jedino sa drugim tijelima definiranim u Uredbi o tijelima u sustavima upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda, u vezi s ciljem „Ulaganje za rast i radna mjesta“.
1.3.Predmet, svrha i pokazatelji Poziva
Predmet Poziva:
Procesi tranzicije i tehnološkog razvoja posljednjih desetljeća na području Urbane aglomeracije Rijeka (u daljnjem tekstu: UA Rijeka) rezultirali su većim brojem zapuštenih bivših industrijskih prostora te nekretnina korištenih u vojne i eksploatacijske svrhe, a koje je moguće prenamijeniti i urediti za potrebe stanovništva ili ekonomski isplative investicije.
Slijedom navedenog, predmet ovog Poziva je definiranje ciljeva, uvjeta i postupka dodjele bespovratnih sredstava za ulaganje u revitalizaciju brownfield lokacija na području UA Rijeka, u čiji sastav ulaze jedinice lokalne samouprave (u daljnjem tekstu: JLS) definirane Odlukom o ustrojavanju UA Rijeka od 21. rujna 2015. godine9: Grad Rijeka, Grad Kastav, Grad Kraljevica, Grad Opatija, Općina Čavle, Općina Klana, Općina Kostrena, Općina Lovran, Općina Mošćenička Draga, Općina Viškovo.
Svrha Poziva je revitalizacija brownfield lokacija na području UA Rijeka, tj. obnova područja, zemljišta, nekretnina ili građevina koje su neadekvatno korištene, zapuštene ili napuštene, a mogu bili zagađene i/ili onečišćene, pri čemu iste predstavljaju vrijedan prostorni resurs unutar područja UA Rijeka koji se može prenamijeniti i urediti za potrebe stanovništva ili ekonomski isplative investicije.
Nastavno na navedeno, prihvatljivi projektni prijedlozi su oni koji se u cijelosti provode na području UA Rijeka, na brownfield lokacijama koje su u vlasništvu jedinica lokalne /područne (regionalne) samouprave, u vlasništvu Republike Hrvatske ili u vlasništvu pravnih osoba kojima je osnivač jedinica lokalne/područne (regionalne) samouprave ili Republika Hrvatska, a nalazi se na području UA Rijeka.
U okviru ovog Poziva bespovratna sredstva će se dodijeliti projektima isključivo za obnovu (revitalizaciju) brownfield lokacije, dok će se provedba usluga/sadržaja na pojedinoj obnovljenoj lokaciji osigurati kroz druge aktivnosti, u skladu sa SRUAR. Navedene aktivnosti trebaju biti predviđene u studiji izvodljivosti s analizom troškova i koristi, koju je prijavitelj dužan priložiti projektnom prijedlogu.U skladu s navedenim, brownfield lokacija mora biti stavljena u punu funkciju najkasnije do 2023. godine, što će biti regulirano Ugovorom o dodjeli bespovratnih sredstava (u daljnjem tekstu: Ugovor).
Prijavitelji su u sklopu projektnog prijedloga dužni dostaviti opis brownfield lokacije koja se obnavlja u obuhvatu projekta (uključujući i neadekvatnost korištenja lokacije), opis buduće namjene (usluga/sadržaja) koji će se provoditi na obnovljenoj brownfield lokaciji te opis budućih krajnjih korisnika obnovljene lokacije kao i njezinog operatera/upravitelja. Navedeno se opisuje u Prijavnom obrascu i u studiji izvodljivosti.
Pokazatelji Poziva:
Za uspješnu primjenu i praćenje postignuća, prijavitelj na razini projektnog prijedloga treba opisati primjenjiviOPKKpokazatelj neposrednih rezultata koji su opisani u tablici nižete njegove konkretne vrijednosti navesti u Prijavnom obrascu.
Pokazatelj je potrebno realno kvantificirati, odnosno potrebno je utvrditi njegovu ciljnu vrijednost koja će se postići provedbom projekta. Ciljana vrijednost pokazatelja definira se kao vrijednost pokazatelja koji će Projekt ostvariti najkasnije do isteka razdoblja provedbe projekata.
OPKK Pokazatelj neposrednih rezultata
Pokazatelj
Jedinica mjere
Polazišna vrijednost
Učestalost izvještavanja
Obrazloženje (opis i izvor provjere
Površina obnovljenih brownfield lokacija u vlasništvu gradova koji provode ITU-ove
m2
0
Ostvarena vrijednost pokazatelja na razini ugovora bilježi se po odobrenju Završnog ZNS-a
Ukupna korisna površina zgrade prema čl. 3. Zakona o gradnji i tlocrtna površina zemljišta koje je predmet obnove (ako je primjenjivo).
Mogući dokazi postignuća: glavni projekt, (privremena) uporabna dozvola
Površina obnovljenih brownfield lokacija u vlasništvu općina, u vlasništvu jedinica područne (regionalne) samouprave, u vlasništvu Republike Hrvatske ili u vlasništvu pravnih osoba kojima je osnivač jedinica lokalne/područne (regionalne) samouprave ili Republika Hrvatska, a nalaze se na urbanom području gdje se provodi ITU mehanizam
m2
0
Ostvarena vrijednost pokazatelja na razini ugovora bilježi se po odobrenju Završnog ZNS-a
Ukupna korisna površina zgrade prema čl. 3. Zakona o gradnji i tlocrtna površina zemljišta koje je predmet obnove (ako je primjenjivo).
Mogući dokazi postignuća: glavni projekt, (privremena) uporabna dozvola
U slučaju da korisnik ne ostvari planiranu razinu pokazatelja navedenog u projektnom prijedlogu, nadležno tijelo ima pravo od Korisnika zatražiti izvršenje povrata dijela isplaćenih sredstava razmjerno neostvarenom udjelu pokazatelja, sukladno točki 5. i 6. Priloga III. Pravilima o financijskim korekcijama (Prilog 5 ovih Uputa).
Ostvarenje pokazatelja pratit će PT2 i UT.
1.4.Financijska alokacija, iznosi i intenziteti bespovratnih sredstava
Bespovratna sredstva dodjeljivat će se putem otvorenog postupka u modalitetu privremenog poziva, odnosno do iskorištenja raspoloživih sredstava EFRR-a predviđenih za ovaj Poziv.
Ukupan raspoloživ iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ovog Poziva je 19.094.998,48HRK.
Najniži odnosno najviši iznos bespovratnih sredstava pojedinačnog projektnog prijedloga koji može biti dodijeljen u sklopu ovog Poziva je:
•najniži iznos 3.500.000,00 HRK
•najviši iznos 11.248.000,00 HRK.
Ukoliko su ispunjene odredbe iz točke 1.6.1 ovih Uputa, koje definiraju uvjete koji isključuju postojanje potpore, bespovratna sredstva koja se isplaćuju u okviru ovog Poziva ne smatraju se državnom potporom. U tom slučaju, najviši mogući udio bespovratnih sredstava po pojedinačnom projektnom prijedlogu koji se može dodijeliti u sklopu ovog poziva iznosi 85%10 od ukupnog iznosa prihvatljivih troškova projekta.
10 Preciznost navedene stope sufinanciranja izražava se na sedam decimala, stoga nije moguće dodijeliti potporu u iznosu većem od 85,0000000%.
Ukoliko kriteriji koji su navedeni u točki 1.6.1. ovih Uputa nisu ispunjeni te se radi o ulaganjima koja sadrže element državne potpore sukladno članku 107., stavku 1. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (u daljnjem tekstu: UFEU), maksimalni intenzitet potpore navodi se u točki 3.6.2. ovih Uputa te se izračunava se u skladu s Programom dodjele državnih potpora za održivu obnovu kulturne baštine11 (Program za kulturu), koji je Prilog 7. ovih Uputa.
Ukoliko će pojedini projekt ostvarivati neto prihod (ovo se odnosi samo na učinke od investicijskih ulaganja iz projekta), a čiji su prihvatljivi troškovi veći od 1 milijun eura (prema srednjem tečaju Hrvatske narodne banke (u daljnjem tekstu: HNB) u trenutku prijave projektnog prijedloga), takav neto prihod se za promatrano razdoblje (ovisno o trajanju amortizacije, a najviše 15 godina) mora svesti na sadašnju vrijednost i oduzeti od diskontiranih troškova ulaganja što predstavlja prihvatljive troškove (financijski jaz) u Studiji izvodljivosti. Navedeni financijski jaz, bilo da se radi o potpori ili ne, predstavlja osnovicu za izračun iznosa bespovratnih sredstava iz EFRR.
Financijska diskontna stopa iznosi 4%.
Sufinanciranje projekta od strane prijavitelja u sklopu ovog Poziva je obvezno. Prijavitelj se obvezuje osigurati:
sredstva za financiranje razlike između iznosa ukupnih prihvatljivih troškova Projekta te iznosa bespovratnih sredstava dodijeljenih za financiranje prihvatljivih troškova u sklopu ovog Poziva,
sredstva za financiranje ukupnih neprihvatljivih troškova.
U okviru ovog Poziva korisnik ima pravo zatražiti predujam koji ne može biti viši od 30% ukupne vrijednosti dodijeljenih bespovratnih sredstava.
Korisnik može potraživati troškove po metodi nadoknade, metodi plaćanja ili kombinacijom navedenih metoda sukladno odredbama Općih uvjeta (Prilog 2. ovih Uputa)
UT zadržava pravo ne dodijeliti sva raspoloživa sredstva u okviru ovog Poziva.
UPUTE ZA PRIJAVITELJE
Poziv na dostavu projektnih prijedloga
Revitalizacija brownfield lokacija Urbane aglomeracije Rijeka
( referentni broj: <…> )
Otvoreni postupak u modalitetu privremenog Poziva
SADRŽAJ
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1. Strateški i zakonodavni okvir
1.2. Odgovornosti za upravljanje
1.3. Predmet, svrha i pokazatelji Poziva
1.4. Financijska alokacija, iznosi i intenziteti bespovratnih sredstava
1.5. Razdoblje provedbe projekta
1.6. Obveze koje se odnose na državne potpore
1.6.1. Kriteriji koji isključuju dodjelu potpore
1.6.2. Primjena pravila iz Programa dodjele potpore za održivu obnovu kulturne baštine
2. PRAVILA POZIVA
2.1. Prihvatljivost prijavitelja
2.2. Prihvatljivost partnera i formiranje partnerstva
2.3. Kriteriji za isključenje
2.4. Broj projektnih prijedloga po prijavitelju
2.5. Zahtjevi koji se odnose na sposobnost prijavitelja, učinkovito korištenje sredstava i održivost rezultata projekta
2.6. Prihvatljivost projekta
2.7. Prihvatljive projektne aktivnosti
2.8. Horizontalna načela
2.9. Prihvatljivost izdataka za provedbu projekta
2.9.1. Prihvatljive kategorije troškova
4.9.2. Neprihvatljivi troškovi
3. KAKO SE PRIJAVITI
3.1. Izgled i sadržaj projektnog prijedloga
3.2. Rok za predaju projektnog prijedloga
3.3. Dodatne informacije uz projektni prijedlog
3.4. Objava rezultata Poziva
4. POSTUPAK DODJELE
4.1. Faze postupka dodjele bespovratnih sredstava
4.2. Odredbe vezane uz dodatna pojašnjenja tijekom postupka dodjele
4.3. Prigovori
4.4. Ugovaranje
5. ODREDBE KOJE SE ODNOSE NA PROVEDBU PROJEKTA
5.1. Nabava
5.2. Provjere upravljanja projektom
5.3. Podnošenje zahtjeva za predujmom/nadoknadom sredstava
5.4. Povrat sredstava
5.5. Revizije projekta
5.6. Informiranje i vidljivost
6. POJMOVNIK
7. POPIS KRATICA
8. OBRASCI I PRILOZI
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1. OPĆE INFORMACIJE
Putem ovog Poziva na dostavu projektnih prijedloga „Revitalizacija brownfield lokacija Urbane aglomeracije Rijeka“ (u daljnjem tekstu: Poziv) definiraju se ciljevi, uvjeti i postupci za dodjelu bespovratnih sredstava namijenjenih pripremi i provedbi projekata.
Ove Upute za prijavitelje (u daljnjem tekstu: Upute) određuju pravila o načinu podnošenja projektnih prijedloga, navode kriterije prihvatljivosti i kriterije odabira projektnih prijedloga, kriterije prihvatljivosti prijavitelja i partnera, aktivnosti i izdataka te pravila provedbe projekata kojima se dodjeljuju bespovratna sredstva u okviru ovog Poziva .
Napomena: Prije pripreme projektnog prijedloga, prijavitelji trebaju proučiti cjelokupnu dokumentaciju Poziva, te redovno pratiti ažuriranje (izmjene i/ili dopune) dokumentacije Poziva.
*Prijavitelji i (ako je primjenjivo)partner/i se posebice trebaju upoznati s uvjetima ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava (Prilog 1. Ugovor i Prilog 2. Opći uvjeti Ugovora) u kojima se razrađuju prava i obveze prijavitelja kao korisnika bespovratnih sredstava.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1.1. Strateški i zakonodavni okvir
Okvir za korištenje instrumenata kohezijske politike Europske unije (u daljnjem tekstu: EU) u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: RH) u razdoblju 2014.-2020. definiran je Sporazumom o partnerstvu između RH i Europske komisije za korištenje strukturnih i investicijskih fondova EU-a za ulaganje za rast i radna mjesta u razdoblju 2014.-2020. (u daljnjem tekstu: Sporazum o partnerstvu). Sporazum o partnerstvu opisuje način na koji će RH pristupiti ispunjavanju zajedničkih ciljeva strategije Europa 2020, kao i nacionalnih ciljeva, uz pomoć sredstava iz proračuna EU-a koja su joj dodijeljena kroz višegodišnji financijski okvir za razdoblje 2014.-2020.
Opći cilj Sporazuma o partnerstvu jest pružiti potporu u približavanju RH ostalim državama EU, odnosno regijama, ubrzavanjem gospodarskog rasta i poticanjem zapošljavanja. Sporazum o partnerstvu definira Tematski cilj 6. „ Očuvanje i zaštita okoliša i promicanje učinkovitosti resursa “, kao jedan od izabranih ciljeva u koji se usmjeravaju sredstva unutar Operativnog programa „Konkurentnost i kohezija 2014.-2020.“ (u daljnjem tekstu: OPKK) 1 , koji je izravno obuhvaćen provedbom ovog Poziva.
1 http://arhiva.strukturnif o ndovi.hr/UserDocsImages/Novosti/OPKK%202014.-2020.%20tehni%C4%8Dke%20izmjene.pdf
OPKK se sufinancira iz Europskog fonda za regionalni razvoj (u daljnjem tekstu: EFRR) i Kohezijskog fonda (u daljnjem tekstu: KF), a njegova se strategija temelji na koncentraciji ulaganja u devet Tematskih ciljeva zajedničkog Strateškog okvira i njihovim specifičnim prioritetima ulaganja, s daljnjim fokusom na specifične ciljeve (u daljnjem tekstu: SC), koje je potrebno ostvariti. OPKK je usmjeren ka poboljšanju konkurentnosti u RH, na nacionalnoj i regionalnoj razini.
Ovaj Poziv pokrenut je u okviru Prioritetne osi 6 (u daljnjem tekstu: PO6) „ Zaštita okoliša i održivost resursa“, Investicijskog prioriteta 6e „Aktivnosti kojima se poboljšava urbani okoliš, revitalizacija gradova, obnova i dekontaminacija nekadašnjeg industrijskog zemljišta (uključujući prenamijenjena područja), smanjenje zagađenja zraka i promicanje mjera za smanjenje buke“, Specifičnog cilja 6e2 „Obnova brownfield lokacija (bivša vojna i/ili industrijska područja) unutar ITU” OPKK-a, financiranog sredstvima ESI fondova kroz mehanizam integriranih teritorijalnih ulaganja (u daljem tekstu: ITU mehanizam).
ITU je mehanizam Europske unije za razdoblje 2014.-2020. godine čiji je cilj promicanje održivog urbanog razvoja, jačanje uloge gradova kao pokretača gospodarskog razvoja i suradnje između jedinica lokalne i regionalne samouprave te razvoj administrativnih kapaciteta gradova, a sastoji se od skupa aktivnosti koje se u gradovima mogu financirati iz tri različita fonda: Europskog fonda za regionalni razvoj, Kohezijskog fonda te Europskog socijalnog fond.
Poziv je na razini EU usklađen sa Strategijom Europa 2020.: Strategija za pametan, održiv i uključiv rast 2 te sa Strategijom održivog razvitka Europske unije 3 i vezanom izvješću o praćenju iz 2015. godine. Također, Poziv je usklađen s Općim programom djelovanja Unije za okoliš do 2020. „Živjeti dobro unutar granica našeg planeta“ 4 , s Strategijom EU o zelenoj infrastrukturi (eng. Green infrastructure (GI) – Enhancing Europe's Natural Capital) 5 te s Teritorijalnom agendom EU 2020 6 .
2 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/?uri=LEGISSUM%3Aem0028
3 Strategija održivog razvitka Europske unije COM (2001) 0264 final i izvješće o praćenju iz 2015. godine
4 Djelovanje Unije u području okoliša od 1973. godine se odvija u okviru uzastopnih programa djelovanja za okoliš. Opći program djelovanja Unije za okoliš do 2020 je sedmi po redu, odnosno „Sedmi program djelovanja za okoliš“, koji je dostupan na poveznici: Odluka br. 1386/2013/EU Europskog Parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o Općem programu djelovanja Unije za okoliš do 2020. „Živjeti dobro unutar granica našeg planeta“
5 Green infrastructure (GI) – Enhancing Europe's Natural Capital COM (2013) 0246 final
6 http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/policy/what/territorial-cohesion/territorial_agenda_2020.pdf
Na nacionalnoj razini Poziv je usklađen s Operativnim programom Konkurentnost i kohezija (OPKK), Nacionalnom strategijom zaštite okoliša (NN 46/2002), Strategijom održivog razvitka Republike Hrvatske (NN 30/2009), Strategijom prostornog razvoja RH (NN 106/2017), posebice s identificiranim Prioritetom 4.1. „Održivost prostorne organizacije, u sklopu kojeg se navodi urbana preobrazba brownfield lokaliteta“.
Na lokalnoj razini Poziv je usklađen sa Strategijom razvoja Urbane aglomeracije Rijeka za razdoblje 2016. – 2020. godine 7 (Službene novine Grada Rijeke, Godina IV – broj 3) (u daljnjem tekstu: SRUAR) i to sa Strateškim ciljem 3. „Održivi urbani razvoj“, Prioritetom 3.3. „Revitalizacija zapuštenih urbanih područja“, Mjerom 3.3.1. Revitalizacija bivših industrijskih zona i Mjerom 3.3.2. Revitalizacija bivših vojnih zona.
7 https://www.rijeka.hr/wp-content/uploads/2017/03/Strategija-Urbane-aglomeracije-Rijeka.pdf
Provedba ovog Poziva utvrđena je zakonodavnim okvirom na razini RH i EU.
Zakonodavstvo Europske unije
• Ugovor o Europskoj uniji i Ugovor o funkcioniranju Europske unije (pročišćene verzije, 2016/C 202/01, od 7. lipnja 2016. godine);
• Uredba (EU) br. 1301/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o Europskom fondu za regionalni razvoj i o posebnim odredbama o cilju „Ulaganje za rast i radna mjesta” te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1080/2006 (Uredba o EFRR-u);
• Uredba (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. godine o utvrđivanju zajedničkih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu, Europskom poljoprivrednom fondu za ruralni razvoj i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo i o utvrđivanju općih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo te o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1083/2006 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1303/2013);
• Delegirana uredba Komisije (EU) br. 480/2014 od 3. ožujka 2014. godine o dopuni Uredbe (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju zajedničkih odredbi Europskog fonda za regionalni razvoj, Europskog socijalnog fonda, Kohezijskog fonda, Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj i Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo te o utvrđivanju općih odredbi Europskog fonda za regionalni razvoj, Europskog socijalnog fonda, Kohezijskog fonda i Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo;
• Uredba (EU, Euratom) 2018/1046 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. srpnja 2018 o financijskim pravilima koja se primjenjuju na opći proračun Unije, o izmjeni uredaba (EU) br. 1296/2013, (EU) br. 1301/2013, (EU) br. 1303/2013, (EU) br. 1304/2013, (EU) br. 1309/2013, (EU) br. 1316/2013, (EU) br. 223/2014, (EU) br. 283/2014 i Odluke br. 541/2014/EU te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU, Euratom) br. 966/2012 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU, Euratom) br. 2018/1046);
• Uredba (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (Opća uredba o zaštiti podataka) (Tekst značajan za EGP);
• Obavijest Komisije o pojmu državne potpore iz članka 107. stavka 1. Ugovora o funkcioniranju Europske unije, COM (2016) 2946. (u daljnjem tekstu: Obavijest Komisije o pojmu državne potpore)
• Uredba Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora (SL L 187, 26.6.2014., str. 1.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 651/2014);
• Uredba Komisije (EU) br. 2017/1084 od 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova (SL L 156, 20.6.2017., str. 1.) (u daljnjem tekstu: Uredba br. 2017/1084);
• Direktiva 2012/27/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2012. o energetskoj učinkovitosti, izmjeni direktiva 2009/125/EZ i 2010/30/EU i stavljanju izvan snage direktiva 2004/8/EZ i 2006/32/EZ;
• Direktiva 2014/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. o javnoj nabavi i o stavljanju izvan snage Direktive 2004/18/EZ (Tekst značajan za EPG) (u daljnjem tekstu: Direktiva 2014/24/EU)
• Smjernice za države članice o integriranom održivom urbanom razvoju (članak 7. Uredbe o EFRR-u).
Nacionalno zakonodavstvo
• Ugovor o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji (NN Međunarodni ugovori 2/12)
• Zakon o uspostavi institucionalnog okvira za provedbu europskih strukturnih i investicijskih fondova u Republici Hrvatskoj u financijskom razdoblju 2014.-2020. (NN 92/14)
• Uredba o tijelima u sustavima upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj Kohezijskog fonda, u vezi s ciljem "Ulaganje za rast i radna mjesta“ (NN 107/14, 23/15, 129/15, 15/17, 18/17 - ispravak)
• Zakon o provedbi Opće uredbe o zaštiti osobnih podataka (NN 48/18)
• Zakon o državnim potporama (NN 47/14, 69/17)
• Zakon o javnoj nabavi (NN 120/16)
• Odluka o obvezi provedbe prethodne (ex-ante) kontrole javnih nabava u okviru projekata koji se namjeravaju sufinancirati i sufinanciraju iz europskih strukturnih i investicijskih fondova u financijskom razdoblju 2014.-2020. (NN 87/2018)
• Zakon o prostornom uređenju (NN 153/13, 65/17);
• Zakon o gradnji (NN 153/13, 20/2017);
• Zakon o poslovima i djelatnostima prostornoga uređenja i gradnje (NN 78/15);
• Pravilnik o obveznom sadržaju i opremanju projekata građevina (NN 64/14, 41/15, 105/15, 61/16, 20/17);
• Pravilnik o jednostavnim i drugim građevinama i radovima (NN 112/17, 34/18);
• Pravilnik o osiguranju pristupačnosti građevina osobama s invaliditetom i smanjenje pokretljivosti (NN 78/13);
• Pravilnik o načinu provedbe stručnog nadzora građenja, obrascu, uvjetima i načinu vođenja građevinskog dnevnika te o sadržaju završnog izvješća nadzornog inženjera (NN 111/14, 107/15, 20/17)
• Zakon o zaštiti na radu (NN 71/14, 118/14, 154/14)
• Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom (NN 157/13, 152/14)
• Zakon o ravnopravnosti spolova (NN 82/08)
• Zakon o suzbijanju diskriminacije (NN 85/08, 112/12)
• Zakon o zaštiti okoliša (NN 80/13, 153/13, 78/15, 12/18)
• Uredba o procjeni utjecaja zahvata na okoliš (NN 61/14 i 3/17)
• Zakon o zaštiti prirode (NN 80/13, 15/18)
• Zakon o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara (NN 69/99, 151/03, 157/03, 100/04, 87/09, 88/10, 61/11, 25/12, 136/12, 157/13, 152/14, 98/15, 44/17);
• Pravilnik o obliku, sadržaju i načinu vođenja Registra kulturnih dobara RH (NN 89/11 i 130/13);
• Konvencija o zaštiti svjetske kulturne i prirodne baštine (NN, Međunarodni ugovori 12/93);
• Pravilnik o uvjetima za fizičke i pravne osobe radi dobivanja dopuštenja za obavljanje poslova na zaštiti i očuvanju kulturnih dobara (NN 74/03, 44/10);
• Zakon o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (NN 147/14, 123/17);
• Uredba o indeksu razvijenosti (NN 131/2017);
• Odluka o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti (NN 132/17)
• Pravilnik o prihvatljivosti izdataka (NN 115/18)
• Program dodjele državnih potpora za održivu obnovu kulturne baštine
• Drugi zakoni i propisi: http://www.mgipu.hr/default.aspx?id=3654
Strateški okvir
• Sporazum o partnerstvu između Republike Hrvatske i Europske komisije za korištenje EU strukturnih i investicijskih fondova za rast i radna mjesta u razdoblju 2014.-2020.
• Operativni program „Konkurentnost i kohezija“ za financijsko razdoblje 2014.-2020. Strategija Europa 2020, COM (2010) 2020 final;
• Strategija održivog razvitka Europske unije COM (2001) 0264 final
• Odluka br. 1386/2013/EU Europskog Parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o Općem programu djelovanja Unije za okoliš do 2020. „Živjeti dobro unutar granica našeg planeta“
• Strategija EU o zelenoj infrastrukturi (eng. Green infrastructure (GI) – Enhancing Europe's Natural Capital) COM (2013) 0246 final
• Teritorijalna agenda EU 2020
• Nacionalni akcijski plan za zelenu javnu nabavu za razdoblje 2015. – 2017. godine s pogledom do 2020. godine: https://www.mzoip.hr/doc/nacionalni_akcijski_plan_za_zelenu_javnu_nabavu.pdf
• Nacionalna strategija zaštite okoliša (NN 46/2002),
• Strategija održivog razvitka Republike Hrvatske (NN 30/2009),
• Strategija prostornog razvoja RH (NN 106/2017)
• Strategija razvoja Urbane aglomeracije Rijeka za razdoblje 2016. – 2020. godine https://www.rijeka.hr/wp-content/uploads/2017/03/Strategija-Urbane-aglomeracije-Rijeka.pdf
Napomena: Propisi navedeni u ovom Pozivu su propisi koji su na snazi (važeći) u trenutku njegove objave te se na Upute za prijavitelje i ostalu dokumentaciju Poziva, kao i na sve odnose koji proizlaze iz Poziva, primjenjuje pozitivno zakonodavstvo što uključuje zakonske i podzakonske akte RH i EU koji su naknadno stupili na snagu, kao i sve njihove kasnije izmjene i dopune. Dužnost je Prijavitelja provjeriti primjenjivo zakonodavstvo u trenutku dostave projektnog prijedloga, jer će se na Prijavitelja primijeniti propisi koji su na snazi (važeći) u trenutku podnošenja projektnog prijedloga.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1.2. Odgovornosti za upravljanje
Upravljačko tijelo (u daljnjem tekstu: UT) odgovorno za upravljanje i provedbu OPKK-a je Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije (u daljnjem tekstu: MRRFEU).
Posredničko tijelo integriranih teritorijalnih ulaganja (u daljnjem tekstu: ITU PT) za ovaj Poziv je grad središte Urbane aglomeracije Rijeka (u daljnjem tekstu: Grad Rijeka).
Posredničko tijelo razine 2 (u daljnjem tekstu: PT2) za ovaj Poziv je Središnja agencija za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije (u daljnjem tekstu: SAFU).
Sva tijela u sustavu obavljaju svoje djelatnosti i odgovorne su za procedure kako je definirano ranije navedenim zakonodavnim okvirom te odredbama ovog Poziva 8 .
8 MRRFEU, Grad Rijeka i SAFU tijekom Poziva za dodjelu bespovratnih sredstava prikupljaju osobne podatke u svrhu provođenja postupka dodjele bespovratnih sredstava te u konačnici i sklapanje Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava.
MRRFEU, Grad Rijeka i SAFU će osobne podatke podijeliti jedino sa drugim tijelima definiranim u Uredbi o tijelima u sustavima upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda, u vezi s ciljem „Ulaganje za rast i radna mjesta“.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1.3. Predmet, svrha i pokazatelji Poziva
Predmet Poziva:
Procesi tranzicije i tehnološkog razvoja posljednjih desetljeća na području Urbane aglomeracije Rijeka (u daljnjem tekstu: UA Rijeka) rezultirali su većim brojem zapuštenih bivših industrijskih prostora te nekretnina korištenih u vojne i eksploatacijske svrhe, a koje je moguće prenamijeniti i urediti za potrebe stanovništva ili ekonomski isplative investicije.
Slijedom navedenog, predmet ovog Poziva je definiranje ciljeva, uvjeta i postupka dodjele bespovratnih sredstava za ulaganje u revitalizaciju brownfield lokacija na području UA Rijeka, u čiji sastav ulaze jedinice lokalne samouprave (u daljnjem tekstu: JLS) definirane Odlukom o ustrojavanju UA Rijeka od 21. rujna 2015. godine 9 : Grad Rijeka, Grad Kastav, Grad Kraljevica, Grad Opatija, Općina Čavle, Općina Klana, Općina Kostrena, Općina Lovran, Općina Mošćenička Draga, Općina Viškovo.
9 https://razvoj.gov.hr/UserDocsImages/Istaknute%20teme/Odluka%20o%20ustrojavanju%20UA%20Rijeka.pdf
Svrha (cilj) Poziva:
Svrha Poziva je revitalizacija brownfield lokacija na području UA Rijeka, tj. obnova područja, zemljišta, nekretnina ili građevina koje su neadekvatno korištene, zapuštene ili napuštene, a mogu bili zagađene i/ili onečišćene, pri čemu iste predstavljaju vrijedan prostorni resurs unutar područja UA Rijeka koji se može prenamijeniti i urediti za potrebe stanovništva ili ekonomski isplative investicije.
Nastavno na navedeno, prihvatljivi projektni prijedlozi su oni koji se u cijelosti provode na području UA Rijeka, na brownfield lokacijama koje su u vlasništvu jedinica lokalne /područne (regionalne) samouprave, u vlasništvu Republike Hrvatske ili u vlasništvu pravnih osoba kojima je osnivač jedinica lokalne/područne (regionalne) samouprave ili Republika Hrvatska, a nalazi se na području UA Rijeka .
U okviru ovog Poziva bespovratna sredstva će se dodijeliti projektima isključivo za obnovu (revitalizaciju) brownfield lokacije , dok će se provedba usluga/sadržaja na pojedinoj obnovljenoj lokaciji osigurati kroz druge aktivnosti, u skladu sa SRUAR. Navedene aktivnosti trebaju biti predviđene u studiji izvodljivosti s analizom troškova i koristi, koju je prijavitelj dužan priložiti projektnom prijedlogu . U skladu s navedenim, brownfield lokacija mora biti stavljena u punu funkciju najkasnije do 2023. godine , što će biti regulirano Ugovorom o dodjeli bespovratnih sredstava (u daljnjem tekstu: Ugovor).
Prijavitelji su u sklopu projektnog prijedloga dužni dostaviti opis brownfield lokacije koja se obnavlja u obuhvatu projekta (uključujući i neadekvatnost korištenja lokacije), opis buduće namjene (usluga/sadržaja) koji će se provoditi na obnovljenoj brownfield lokaciji te opis budućih krajnjih korisnika obnovljene lokacije kao i njezinog operatera/upravitelja. Navedeno se opisuje u Prijavnom obrascu i u studiji izvodljivosti.
Pokazatelji Poziva:
Za uspješnu primjenu i praćenje postignuća, prijavitelj na razini projektnog prijedloga treba opisati primjenjivi OPKK pokazatelj neposrednih rezultata koji su opisani u tablici niže te njegove konkretne vrijednosti navesti u Prijavnom obrascu.
Pokazatelj je potrebno realno kvantificirati, odnosno potrebno je utvrditi njegovu ciljnu vrijednost koja će se postići provedbom projekta. Ciljana vrijednost pokazatelja definira se kao vrijednost pokazatelja koji će Projekt ostvariti najkasnije do isteka razdoblja provedbe projekata .
OPKK Pokazatelj neposrednih rezultata
Pokazatelj
Jedinica mjere
Polazišna vrijednost
Učestalost izvještavanja
Obrazloženje (opis i izvor provjere
Površina obnovljenih brownfield lokacija u vlasništvu gradova koji provode ITU-ove
m 2
0
Ostvarena vrijednost pokazatelja na razini ugovora bilježi se po odobrenju Završnog ZNS-a
Ukupna korisna površina zgrade prema čl. 3. Zakona o gradnji i tlocrtna površina zemljišta koje je predmet obnove (ako je primjenjivo).
Mogući dokazi postignuća: glavni projekt, (privremena) uporabna dozvola
Površina obnovljenih brownfield lokacija u vlasništvu općina, u vlasništvu jedinica područne (regionalne) samouprave, u vlasništvu Republike Hrvatske ili u vlasništvu pravnih osoba kojima je osnivač jedinica lokalne/područne (regionalne) samouprave ili Republika Hrvatska, a nalaze se na urbanom području gdje se provodi ITU mehanizam
m 2
0
Ostvarena vrijednost pokazatelja na razini ugovora bilježi se po odobrenju Završnog ZNS-a
Ukupna korisna površina zgrade prema čl. 3. Zakona o gradnji i tlocrtna površina zemljišta koje je predmet obnove (ako je primjenjivo).
Mogući dokazi postignuća: glavni projekt, (privremena) uporabna dozvola
U slučaju da korisnik ne ostvari planiranu razinu pokazatelja navedenog u projektnom prijedlogu, nadležno tijelo ima pravo od Korisnika zatražiti izvršenje povrata dijela isplaćenih sredstava razmjerno neostvarenom udjelu pokazatelja, sukladno točki 5. i 6. Priloga III. Pravilima o financijskim korekcijama (Prilog 5 ovih Uputa).
Ostvarenje pokazatelja pratit će PT2 i UT.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1.4. Financijska alokacija, iznosi i intenziteti bespovratnih sredstava
Bespovratna sredstva dodjeljivat će se putem otvorenog postupka u modalitetu privremenog poziva, odnosno do iskorištenja raspoloživih sredstava EFRR-a predviđenih za ovaj Poziv .
Ukupan raspoloživ iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ovog Poziva je 19.094.998,48 HRK.
Najniži odnosno najviši iznos bespovratnih sredstava pojedinačnog projektnog prijedloga koji može biti dodijeljen u sklopu ovog Poziva je:
• najniži iznos 3.500.000,00 HRK
• najviši iznos 11.248.000,00 HRK .
Ukoliko su ispunjene odredbe iz točke 1.6.1 ovih Uputa, koje definiraju uvjete koji isključuju postojanje potpore, bespovratna sredstva koja se isplaćuju u okviru ovog Poziva ne smatraju se državnom potporom. U tom slučaju, najviši mogući udio bespovratnih sredstava po pojedinačnom projektnom prijedlogu koji se može dodijeliti u sklopu ovog poziva iznosi 85% 10 od ukupnog iznosa prihvatljivih troškova projekta.
10 Preciznost navedene stope sufinanciranja izražava se na sedam decimala, stoga nije moguće dodijeliti potporu u iznosu većem od 85,0000000%.
Ukoliko kriteriji koji su navedeni u točki 1.6.1. ovih Uputa nisu ispunjeni te se radi o ulaganjima koja sadrže element državne potpore sukladno članku 107., stavku 1. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (u daljnjem tekstu: UFEU), maksimalni intenzitet potpore navodi se u točki 3.6.2. ovih Uputa te se izračunava se u skladu s Programom dodjele državnih potpora za održivu obnovu kulturne baštine 11 (Program za kulturu), koji je Prilog 7. ovih Uputa.
11 Program iz Priloga 7. ovih Uputa javno je objavljen i dostupan na sljedećoj poveznici: Program dodjele drž avnih potpora za kulturnu baštinu .
Ukoliko će pojedini projekt ostvarivati neto prihod (ovo se odnosi samo na učinke od investicijskih ulaganja iz projekta), a čiji su prihvatljivi troškovi veći od 1 milijun eura (prema srednjem tečaju Hrvatske narodne banke (u daljnjem tekstu: HNB) u trenutku prijave projektnog prijedloga), takav neto prihod se za promatrano razdoblje (ovisno o trajanju amortizacije, a najviše 15 godina) mora svesti na sadašnju vrijednost i oduzeti od diskontiranih troškova ulaganja što predstavlja prihvatljive troškove (financijski jaz) u Studiji izvodljivosti. Navedeni financijski jaz, bilo da se radi o potpori ili ne, predstavlja osnovicu za izračun iznosa bespovratnih sredstava iz EFRR.
Financijska diskontna stopa iznosi 4%.
Sufinanciranje projekta od strane prijavitelja u sklopu ovog Poziva je obvezno. Prijavitelj se obvezuje osigurati:
sredstva za financiranje razlike između iznosa ukupnih prihvatljivih troškova Projekta te iznosa bespovratnih sredstava dodijeljenih za financiranje prihvatljivih troškova u sklopu ovog Poziva,
sredstva za financiranje ukupnih neprihvatljivih troškova.
U okviru ovog Poziva korisnik ima pravo zatražiti predujam koji ne može biti viši od 30% ukupne vrijednosti dodijeljenih bespovratnih sredstava.
Korisnik može potraživati troškove po metodi nadoknade, metodi plaćanja ili kombinacijom navedenih metoda sukladno odredbama Općih uvjeta (Prilog 2. ovih Uputa)
UT zadržava pravo ne dodijeliti sva raspoloživa sredstva u okviru ovog Poziva.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije