NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O REGIONALNOM RAZVOJU REPUBLIKE HRVATSKE
Članak 1.
U Zakonu o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 147/14, 123/17 i 118/18) članak 3. mijenja se i glasi:
„Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1. četvrtina - dio u razdiobi iznadprosječno odnosno ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave koji sadrži jednu četvrtinu ukupnog broja iznadprosječnih odnosno ispodprosječnih jedinica. U prvu četvrtinu ulazi 25% najbolje, a u posljednju četvrtinu 25% najlošije iznadprosječno odnosno ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave
2. indeks razvijenosti - kompozitni pokazatelj koji se računa kao prilagođeni prosjek standardiziranih vrijednosti društveno-gospodarskih pokazatelja radi mjerenja stupnja razvijenosti jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u određenom razdoblju
3. javnopravno tijelo - tijelo državne uprave, drugo državno tijelo, tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravna osoba koja ima javne ovlasti
4. lokalna akcijska grupa - partnerstvo predstavnika javnog, gospodarskog i civilnog sektora određenog ruralnog područja, osnovano s namjerom izrade i provedbe plana razvoja jedinice lokalne samouprave tog područja
5. lokalni koordinator - pravna osoba osnovana s ciljem učinkovite koordinacije i poticanja razvoja na lokalnoj razini
6. Nacionalna razvojna strategija - dugoročni akt strateškog planiranja, hijerarhijski najviši akt strateškog planiranja u Republici Hrvatskoj koji služi za oblikovanje i provedbu njezinih razvojnih politika, propisan zakonom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske
7. nacionalni razvojni dokumenti - strateški dokumenti koje je donijela Vlada Republike Hrvatske, odnosno Hrvatski sabor, kojima se utvrđuju temeljni nacionalni razvojni ciljevi i drugi ključni elementi pojedinih javnih politika
8. partnersko vijeće - savjetodavno tijelo sastavljeno od predstavnika javnog, poslovnog i civilnog sektora, odnosno predstavnika tijela državne uprave, jedinica područne (regionalne) samouprave, jedinica lokalne samouprave, gospodarskih subjekata, znanstvene zajednice, socijalnih partnera i organizacija civilnoga društva, koje raspravlja i daje mišljenja i prijedloge na razvojne dokumente tijekom njihove pripreme, izrade i provedbe
9. područja s razvojnim posebnostima - geografska područja koja se prema svojim prirodno-geografskim te društveno-gospodarskim i demografskim obilježjima mogu izdvojiti od ostalih područja Republike Hrvatske te kao takva zahtijevaju poseban programsko-planski pristup od strane nositelja politike regionalnoga razvoja
10. politika regionalnog razvoja - cjelovit i usklađen skup ciljeva, prioriteta, mjera i aktivnosti usmjerenih na poticanje dugoročnoga gospodarskog rasta i ukupno povećanje kvalitete života, sukladno načelima održivog razvoja dugoročno usmjerenog na smanjenje regionalnih razlika
11. polovina - dio u razdiobi iznadprosječno odnosno ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave koji sadrži jednu polovinu ukupnog broja iznadprosječnih odnosno ispodprosječnih jedinica. U prvu polovinu ulazi 50% bolje, a u drugu polovinu 50% lošije iznadprosječno odnosno ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave
12. potpomognuto područje - područje Republike Hrvatske koje je na temelju indeksa razvijenosti ocijenjeno kao područje koje prema stupnju razvijenosti zaostaje za nacionalnim prosjekom i čiji je razvoj potrebno dodatno poticati
13. razvojni projekt – projekt izgradnje i/ili obnove komunalne, gospodarske, energetske, društvene i druge potporne infrastrukture za razvoj, izgradnju i/ili jačanje obrazovnih, kulturnih, znanstvenih i drugih institucija, jačanje i izgradnju društvenog kapitala te gospodarski i drugi projekti kojima se pridonosi regionalnom razvoju i jačanju regionalne konkurentnosti
14. razvojni sporazum - dokument kojim se usuglašavaju prioriteti središnje i županijske razine i utvrđuju strateški projekti regionalnog razvoja
15. regionalni indeks konkurentnosti - analitički pokazatelj na temelju kojeg se prati i ocjenjuje konkurentnost statističkih regija i županija od 2007. godine na temelju metodologije i istraživanja Svjetskog gospodarskog foruma i Instituta za razvoj menadžmenta iz Lausanne; temelji se na velikom broju osnovnih pokazatelja koji izražavaju kvalitetu poslovnog okruženja i poslovnog sektora
16. regionalni koordinator - javna ustanova koja obavlja poslove od javnog interesa osnovana s ciljem učinkovite koordinacije i poticanja regionalnog razvoja za područje jedinice područne (regionalne) samouprave
17. regionalni razvoj – dugoročni proces unapređenja održivog gospodarskog i društvenog razvoja nekog područja koji se ostvaruje kroz prepoznavanje, poticanje i upravljanje razvojnim potencijalnom tog područja
18. statistička regija - prostorna jedinica za statistiku 2. razine, odnosno NUTS 2 regija koja se definira prema kriterijima utvrđenim u Uredbi (EZ) br. 1059/2003 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. svibnja 2003. o uspostavi Zajedničke klasifikacije prostornih jedinica za statistiku (NUTS) (SL L 154, 21.6.2003.) kako je posljednji put izmijenjena Uredbom (EU) br. 2017/2391 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2017. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 1059/2003 u pogledu prostornih tipologija (Tercet) (SL L 350, 29.12.2017.)
19.strateški projekt regionalnoga razvoja - razvojni projekt čiji je nositelj javnopravno tijelo i koji za cilj ima jačanje regionalne konkurentnosti kroz razvoj regionalne infrastrukture, horizontalnu i/ili vertikalnu integraciju lanca vrijednosti jednog ili više sektora, sustavna ili pilot rješenja kojim se odgovara na jedan ili više društvenih izazova te kojim se sinergijski djeluje u smislu koristi i učinka na razvoj određenog područja za koji se sklapa razvojni sporazum
20. urbano područje - obuhvaća urbane aglomeracije i veća, odnosno manja urbana područja utvrđena ovim Zakonom za koja se izrađuju planovi razvoja urbanog područja.
Članak 2.
Naslov iznad članka 11. mijenja se i glasi: „Akti strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja“.
Članak 11. mijenja se i glasi:
„(1) Akti strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja su:
- Nacionalni plan regionalnoga razvoja
- plan razvoja jedinica područne (regionalne) samouprave
- plan razvoja urbanog područja, te
- teritorijalna strategija.
(2) Akti strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja iz stavka 1. ovoga člankamoraju biti usklađeni s Nacionalnom razvojnom strategijom te drugim dugoročnim aktima strateškog planiranja od nacionalnog značaja relevantnim za regionalni razvoj.
(3) Akt strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja iz stavka 1. ovoga članka niže razine mora biti usklađen s aktom strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja više razine.
(4) Akti strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja iz stavka 1. podstavaka 1. do 3. ovoga članka, u odnosu na njihov sadržaj, postupak izrade, donošenja, praćenja, vrednovanja te izvješćivanja o navedenim dokumentima, moraju biti u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.“
Članak 3.
Naslov iznad članka 12. mijenja se i glasi: „Nacionalni plan regionalnoga razvoja“.
Članak 12. mijenja se i glasi:
„(1) Nacionalni planregionalnoga razvoja (u daljnjem tekstu: Nacionalni plan) srednjoročni je akt strateškog planiranja od nacionalnog značaja u području regionalnoga razvoja koji donosi Vlada Republike Hrvatske.
(2) Nacionalnim planom utvrđuju se srednjoročna vizija, prioriteti i ciljevi politike regionalnoga razvoja Republike Hrvatske te drugi obvezujući elementi sadržaja srednjoročnih akata strateškog planiranja na nacionalnoj razini propisani zakonom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.
(3) Nacionalni plan razrađuje realizaciju relevantnih strateških ciljeva i ključnih područja intervencije Nacionalne razvojne strategije usmjerenih na jačanje konkurentnosti i realizaciju vlastitih razvojnih potencijala svih regija te ravnomjerni regionalni razvoj osiguravanjem dodatne podrške razvoju potpomognutih područja i područja s razvojnim posebnostima.
(4) Nositelj izrade Nacionalnog plana je ministarstvo nadležno za regionalni razvoj (u daljnjem tekstu: Ministarstvo).
(5) Nacionalni plan donosi se za razdoblje od sedam godina.
(6) Na sva ostala pitanja vezana za pripremu, izradu, provedbu, izvješćivanje, praćenje provedbe i učinaka te vrednovanje Nacionalnog plana na odgovarajući se način primjenjuju odredbe zakona kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.“
Članak 4.
Naslov iznad članka 13. mijenja se i glasi: „Plan razvojajedinice područne (regionalne) samouprave“.
Članak 13. mijenja se i glasi:
„(1) Plan razvoja jedinice područne (regionalne) samouprave (u daljnjem tekstu: plan razvoja županije) temeljni je srednjoročni akt strateškog planiranja jedinice područne (regionalne) samouprave i Grada Zagreba koji donosi županijska skupština odnosno Gradska skupština Grada Zagreba.
(2) Planom razvoja županije utvrđuje se srednjoročna vizija, prioriteti i ciljevi razvoja za područje jedinice područne (regionalne) samouprave odnosno Grad Zagreb te drugi obvezujući elementi sadržaja srednjoročnih akata strateškog planiranja na područnoj (regionalnoj) razini propisani zakonom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.
(3) Plan razvoja županije donosi se za razdoblje od sedam godina.
(4) Plan razvoja županije donosi se u skladu s načelom partnerstva i suradnje nakon prethodno pribavljenog mišljenja partnerskog vijeća za područje jedinice područne (regionalne) samouprave.
(5) U slučaju kada dvije ili više jedinica područne (regionalne) samouprave donose zajednički plan razvoja izvršna tijelauključenih jedinica područne (regionalne) samouprave donose zajedničku odluku o tijelu zaduženom za njegovu izradu.
(6) U slučaju iz stavka 5. ovoga članka zajednički plan razvoja donose sva predstavnička tijela uključenih jedinica područne (regionalne) samouprave nakon prethodno pribavljenih mišljenja partnerskih vijeća za područja uključenih jedinica područne (regionalne) samouprave.
(7)Na sva ostala pitanja vezana za pripremu, izradu, provedbu, izvješćivanje, praćenje provedbe i učinaka te vrednovanje plana razvoja županije na odgovarajući se način primjenjuju odredbe zakona kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.“
Članak 5.
Naslov iznad članka 15. mijenja se i glasi: „Plan razvoja urbanog područja“.
Članak 15. mijenja se i glasi:
„(1) Urbane aglomeracije i veća urbana područja iz članka 14. ovoga Zakona radi usmjeravanja razvoja svog područja donose plan razvoja urbanog područja.
(2) Manja urbana područja iz članka 14. ovoga Zakona mogu donijeti plan razvoja urbanog područja, ako su ispunjeni uvjeti za donošenje plana razvoja jedinica lokalne samouprave definirani zakonom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.
(3) Plan razvoja urbanog područja srednjoročni je akt strateškog planiranja kojim se utvrđuje srednjoročna vizija, prioriteti i ciljevi razvoja urbanog područja te drugi obvezujući elementi sadržaja akata strateškog planiranja na lokalnoj razini propisani zakonom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.
(4) Plan razvoja urbanog područja donosi se za razdoblje od sedam godina.
(5) Kada više jedinica lokalne samouprave čini urbano područje te u slučaju jedinstvenog urbanog područja, u skladu s člankom 14. stavcima 7. i 8. ovoga Zakona, izvršna tijela jedinica lokalne samouprave koja čine takvo urbano područje donose zajedničku odluku o tijelu zaduženom za izradu plana razvoja urbanog područja.
(6) Plan razvoja urbanog područja donosi se u skladu s načelom partnerstva i suradnje nakon prethodno pribavljenog mišljenja partnerskog vijeća za urbano područje.
(7) Plan razvoja urbanog područja donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave, a u slučaju iz stavka 5. ovoga članka sva predstavnička tijela odnosnih jedinica lokalne samouprave.
(8) Kada urbana područja iz članka 14. ovoga Zakona trebaju izrađivatiteritorijalne strategije iz članka 15.a ovoga Zakona namijenjene urbanom razvoju, ne donose planove razvoja urbanih područja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka.
(9) U slučaju iz stavka 8. ovoga članka nositelj izrade teritorijalne strategije namijenjene urbanom razvoju je grad koji je središte urbanog područja, a nadležno za njezino donošenje je predstavničko tijelo središta urbanog područja uz prethodno pribavljeno mišljenje svih jedinica lokalne samouprave s odnosnog područja.
(10) Na sva ostala pitanja vezana za pripremu, izradu, provedbu, izvješćivanje, praćenje provedbe i učinaka te vrednovanje plana razvoja urbanog područja na odgovarajući se način primjenjuju odredbe zakona kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.“
Članak 6.
Iza članka 15. dodaje se naslov iznad članka 15.a i članak 15.a koji glase:
„Teritorijalna strategija
Članak 15.a
(1) Teritorijalna strategija je akt strateškog planiranja povezan s korištenjem fondova Europske unije namijenjenih integriranom teritorijalnom razvoju.
(2) Područja za koja se donosi teritorijalna strategija utvrđuju se u skladu s prioritetima i ciljevima utvrđenim dugoročnim i srednjoročnim aktima strateškog planiranja donesenim na temelju zakona kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske te pravnim okvirom Europske unije kojim se uređuje kohezijska politika.“
Članak 7.
U članku 24. iza stavka 5. dodaje se stavak 6. koji glasi:
„(6) Ministarstvo će u skladu s mogućnostima osigurati sufinanciranje regionalnih koordinatora, u svrhu omogućavanja kvalitetnog obavljanja poslova registriranih u skladu s ovim Zakonom.“
Članak 8.
U članku 25. stavku 1. podstavku 1. i stavku 2. podstavku 4. riječi: „županijske razvojne strategije“ zamjenjuju se riječima: „plana razvoja županije“.
Stavak 3. briše se.
Dosadašnji stavak 4. postaje stavak 3.
Članak 9.
U članku 26. stavcima 1. i 2. riječi: „akreditacijski postupak“ zamjenjuju se riječima: „ postupak akreditacije“.
U stavku 3. podstavak 10. mijenja se i glasi:
„- jasnu segregaciju poslova radi izbjegavanja sukoba interesa“.
Članak 10.
U članku 27. stavku 2. riječi: „županijske razvojne strategije“ zamjenjuju se riječima: „plana razvoja županije“.
Članak 11.
U članku 28. stavcima 1. i 2. riječi: „strategije razvoja urbanog područja“ zamjenjuju se riječima: „plana razvoja urbanog područja odnosno teritorijalne strategije“.
Članak 12.
U članku 29. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) U svrhu učinkovite koordinacije i poticanja lokalnog razvoja jedna ili više jedinica lokalne samouprave mogu osnovati lokalnu razvojnu agenciju kao javnu ustanovu ili trgovačko društvo koje obavlja poslove lokalnog koordinatora.“
Članak 13.
Naslov iznad članka 30. mijenja se i glasi: „Poslovi lokalnog koordinatora“.
Članak 30. mijenja se i glasi:
„(1) Lokalni koordinatori obavljaju sljedeće poslove:
- koordiniraju izradu planova razvoja jedinica lokalne samouprave, u slučaju jedinica čije su prirodne ili društveno-gospodarske karakteristike dovoljno specifične te ne mogu usmjeravati razvoj na temelju planova razvoja županije ili druge veće teritorijalne cjeline
- koordiniraju izradu provedbenih programa jedinica lokalne samouprave
- prate provedbu planova razvoja jedinica lokalne samouprave
- potiču pripremu razvojnih projekata na području jedinice lokalne samouprave
- sudjeluju u izradi razvojnih projekata i strateških projekata regionalnog razvoja statističke regije
- surađuju s drugim lokalnim koordinatorima i regionalnim koordinatorima radi pripreme i provedbe zajedničkih projekata
- sudjeluju u provedbi programa Ministarstva i drugih središnjih tijela državne uprave, te
- obavljaju i druge poslove sukladno zakonu.
(2) Osim poslova iz stavka 1. ovoga članka, lokalni koordinatori mogu obavljati i druge poslove za koje su registrirani, ako se oni obavljaju na način i pod uvjetima koji su propisani za javnu službu.“
Članak 14.
Naslov glave V. iznad članka 31. mijenja se i glasi: „UPISNIK REGIONALNIH I LOKALNIH KOORDINATORA“.
U članku 31. stavku 1. riječi: „Upisnik regionalnih koordinatora i lokalnih razvojnih agencija“ zamjenjuju se riječima: „Upisnik regionalnih i lokalnih koordinatora".
Iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Upis u Upisnik obvezan je za regionalne i lokalne koordinatore.“
Dosadašnji stavci 2. i 3. postaju stavci 3. i 4.
Članak 15.
U članku 39. stavku 2. riječi: „Strategije regionalnog razvoja Republike Hrvatske“ zamjenjuju se riječima: „Nacionalnog plana“.
Članak 16.
Naslov iznad članka 47. mijenja se i glasi: „Praćenje provedbe akata strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja“.
Članak 47. mijenja se i glasi:
„(1)Ministarstvo, regionalni koordinatori i lokalni koordinatori odgovorni su za praćenje provedbe akata strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja.
(2)Pokazatelje o provedbi akata strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja nadležna tijela prikupljaju i unose u Informacijski sustav za strateško planiranje i upravljanje razvojem.“
Članak 17.
Naslov iznad članka 48. mijenja se i glasi: „Vrednovanje akata strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja“.
Članak 48. mijenja se i glasi:
„Akti strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja vrednuju se u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.“
Članak 18.
Naslov iznad članka 49. mijenja se i glasi: „Izvješćivanje“.
Članak 49. mijenja se i glasi:
„(1)O provedbi Nacionalnog plana Ministarstvo izrađuje godišnje izvješće, koje se podnosi Vladi Republike Hrvatske.
(2)Izvješćivanje o provedbi plana razvoja županije i plana razvoja urbanog područja nadležna tijela navedenih jedinica provode u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.“
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 19.
(1)Nacionalni plan iz članka 3. ovoga Zakona, kojim se mijenja članak 12. Zakona o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 147/14, 123/17 i 118/18), Vlada Republike Hrvatske donijet će do 31. prosinca 2020.
(2)Planove razvoja županija iz članka 4. ovoga Zakona, kojim se mijenja članak 13. Zakona o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 147/14, 123/17 i 118/18), jedinice područne (regionalne) samouprave donijet će do 31. prosinca 2020.
(3)Vlada Republike Hrvatske će uskladiti Uredbu o osnivanju, sastavu, djelokrugu i načinu rada partnerskih vijeća(Narodne novine, broj 103/15) s odredbama ovoga Zakona u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(4)Ministar nadležan za regionalni razvoj će uskladiti Pravilnik o Upisniku regionalnih koordinatora i lokalnih razvojnih agencija (Narodne novine, broj 24/18 i 13/19), Pravilnik o provedbi postupka akreditacije regionalnih koordinatora(Narodne novine, broj 24/18 i 13/19) i Pravilnik o ustrojstvu, djelokrugu i načinu rada Vijeća za regionalni razvoj (Narodne novine, broj 58/18) s odredbama ovoga Zakona u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(5)Regionalni koordinatori koji na dan stupanja na snagu ovoga Zakona obavljaju djelatnosti registrirane u skladu s člankom 25. stavkom 3. Zakona o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 147/14, 123/17 i 118/18), uskladit će poslovanje s člankom 8. stavkom 2. ovoga Zakona po završetku roka potrebnog za izvršenje poslova preuzetih prije stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 20.
(1)Planski dokumenti politike regionalnoga razvoja doneseni na temelju Zakona o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 147/14, 123/17 i 118/18) prestaju važiti 31. prosinca 2020.
(2)Stupanjem na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Pravilnik o postupku i metodologiji vrednovanja politike regionalnog razvoja (Narodne novine, broj 121/15).
(3)Na planske dokumente politike regionalnoga razvoja koji se odnose na razdoblje do 2020. godine u odnosu na postupke praćenja, vrednovanja i izvješćivanja primjenjuju se odgovarajuće odredbe Zakona o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 147/14, 123/17 i 118/18).
Članak 21.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O REGIONALNOM RAZVOJU REPUBLIKE HRVATSKE
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 1.
U Zakonu o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 147/14, 123/17 i 118/18) članak 3. mijenja se i glasi:
„Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1. četvrtina - dio u razdiobi iznadprosječno odnosno ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave koji sadrži jednu četvrtinu ukupnog broja iznadprosječnih odnosno ispodprosječnih jedinica. U prvu četvrtinu ulazi 25% najbolje, a u posljednju četvrtinu 25% najlošije iznadprosječno odnosno ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave
2. indeks razvijenosti - kompozitni pokazatelj koji se računa kao prilagođeni prosjek standardiziranih vrijednosti društveno-gospodarskih pokazatelja radi mjerenja stupnja razvijenosti jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u određenom razdoblju
3. javnopravno tijelo - tijelo državne uprave, drugo državno tijelo, tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravna osoba koja ima javne ovlasti
4. lokalna akcijska grupa - partnerstvo predstavnika javnog, gospodarskog i civilnog sektora određenog ruralnog područja, osnovano s namjerom izrade i provedbe plana razvoja jedinice lokalne samouprave tog područja
5. lokalni koordinator - pravna osoba osnovana s ciljem učinkovite koordinacije i poticanja razvoja na lokalnoj razini
6. Nacionalna razvojna strategija - dugoročni akt strateškog planiranja, hijerarhijski najviši akt strateškog planiranja u Republici Hrvatskoj koji služi za oblikovanje i provedbu njezinih razvojnih politika, propisan zakonom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske
7. nacionalni razvojni dokumenti - strateški dokumenti koje je donijela Vlada Republike Hrvatske, odnosno Hrvatski sabor, kojima se utvrđuju temeljni nacionalni razvojni ciljevi i drugi ključni elementi pojedinih javnih politika
8 . partnersko vijeće - savjetodavno tijelo sastavljeno od predstavnika javnog, poslovnog i civilnog sektora, odnosno predstavnika tijela državne uprave, jedinica područne (regionalne) samouprave, jedinica lokalne samouprave, gospodarskih subjekata, znanstvene zajednice, socijalnih partnera i organizacija civilnoga društva, koje raspravlja i daje mišljenja i prijedloge na razvojne dokumente tijekom njihove pripreme, izrade i provedbe
9. područja s razvojnim posebnostima - geografska područja koja se prema svojim prirodno-geografskim te društveno-gospodarskim i demografskim obilježjima mogu izdvojiti od ostalih područja Republike Hrvatske te kao takva zahtijevaju poseban programsko-planski pristup od strane nositelja politike regionalnoga razvoja
10. politika regionalnog razvoja - cjelovit i usklađen skup ciljeva, prioriteta, mjera i aktivnosti usmjerenih na poticanje dugoročnoga gospodarskog rasta i ukupno povećanje kvalitete života, sukladno načelima održivog razvoja dugoročno usmjerenog na smanjenje regionalnih razlika
11. polovina - dio u razdiobi iznadprosječno odnosno ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave koji sadrži jednu polovinu ukupnog broja iznadprosječnih odnosno ispodprosječnih jedinica. U prvu polovinu ulazi 50% bolje, a u drugu polovinu 50% lošije iznadprosječno odnosno ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave
12. potpomognuto područje - područje Republike Hrvatske koje je na temelju indeksa razvijenosti ocijenjeno kao područje koje prema stupnju razvijenosti zaostaje za nacionalnim prosjekom i čiji je razvoj potrebno dodatno poticati
13. razvojni projekt – projekt izgradnje i/ili obnove komunalne, gospodarske, energetske, društvene i druge potporne infrastrukture za razvoj, izgradnju i/ili jačanje obrazovnih, kulturnih, znanstvenih i drugih institucija, jačanje i izgradnju društvenog kapitala te gospodarski i drugi projekti kojima se pridonosi regionalnom razvoju i jačanju regionalne konkurentnosti
14. razvojni sporazum - dokument kojim se usuglašavaju prioriteti središnje i županijske razine i utvrđuju strateški projekti regionalnog razvoja
15. regionalni indeks konkurentnosti - analitički pokazatelj na temelju kojeg se prati i ocjenjuje konkurentnost statističkih regija i županija od 2007. godine na temelju metodologije i istraživanja Svjetskog gospodarskog foruma i Instituta za razvoj menadžmenta iz Lausanne; temelji se na velikom broju osnovnih pokazatelja koji izražavaju kvalitetu poslovnog okruženja i poslovnog sektora
16. regionalni koordinator - javna ustanova koja obavlja poslove od javnog interesa osnovana s ciljem učinkovite koordinacije i poticanja regionalnog razvoja za područje jedinice područne (regionalne) samouprave
17. regionalni razvoj – dugoročni proces unapređenja održivog gospodarskog i društvenog razvoja nekog područja koji se ostvaruje kroz prepoznavanje, poticanje i upravljanje razvojnim potencijalnom tog područja
18. statistička regija - prostorna jedinica za statistiku 2. razine, odnosno NUTS 2 regija koja se definira prema kriterijima utvrđenim u Uredbi (EZ) br. 1059/2003 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. svibnja 2003. o uspostavi Zajedničke klasifikacije prostornih jedinica za statistiku (NUTS) (SL L 154, 21.6.2003.) kako je posljednji put izmijenjena Uredbom (EU) br. 2017/2391 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2017. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 1059/2003 u pogledu prostornih tipologija (Tercet) (SL L 350, 29.12.2017.)
19. strateški projekt regionalnoga razvoja - razvojni projekt čiji je nositelj javnopravno tijelo i koji za cilj ima jačanje regionalne konkurentnosti kroz razvoj regionalne infrastrukture, horizontalnu i/ili vertikalnu integraciju lanca vrijednosti jednog ili više sektora, sustavna ili pilot rješenja kojim se odgovara na jedan ili više društvenih izazova te kojim se sinergijski djeluje u smislu koristi i učinka na razvoj određenog područja za koji se sklapa razvojni sporazum
20. urbano područje - obuhvaća urbane aglomeracije i veća, odnosno manja urbana područja utvrđena ovim Zakonom za koja se izrađuju planovi razvoja urbanog područja.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 2.
Naslov iznad članka 11. mijenja se i glasi: „ Akti strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja“.
Članak 11. mijenja se i glasi:
„(1) Akti strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja su:
- Nacionalni plan regionalnoga razvoja
- plan razvoja jedinica područne (regionalne) samouprave
- plan razvoja urbanog područja, te
- teritorijalna strategija.
(2) Akti strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja iz stavka 1. ovoga članka moraju biti usklađeni s Nacionalnom razvojnom strategijom te drugim dugoročnim aktima strateškog planiranja od nacionalnog značaja relevantnim za regionalni razvoj .
(3) Akt strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja iz stavka 1. ovoga članka niže razine mora biti usklađen s aktom strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja više razine.
(4) Akti strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja iz stavka 1. podstavaka 1. do 3. ovoga članka, u odnosu na njihov sadržaj, postupak izrade, donošenja, praćenja, vrednovanja te izvješćivanja o navedenim dokumentima, moraju biti u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.“
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 3.
Naslov iznad članka 12. mijenja se i glasi: „ Nacionalni plan regionalnoga razvoja“.
Članak 12. mijenja se i glasi:
„(1) Nacionalni plan regionalnoga razvoja (u daljnjem tekstu: Nacionalni plan) srednjoročni je akt strateškog planiranja od nacionalnog značaja u području regionalnoga razvoja koji donosi Vlada Republike Hrvatske .
(2) Nacionalnim planom utvrđuju se srednjoročna vizija, prioriteti i ciljevi politike regionalnoga razvoja Republike Hrvatske te drugi obvezujući elementi sadržaja srednjoročnih akata strateškog planiranja na nacionalnoj razini propisani zakonom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.
(3) Nacionalni plan razrađuje realizaciju relevantnih strateških ciljeva i ključnih područja intervencije Nacionalne razvojne strategije usmjerenih na jačanje konkurentnosti i realizaciju vlastitih razvojnih potencijala svih regija te ravnomjerni regionalni razvoj osiguravanjem dodatne podrške razvoju potpomognutih područja i područja s razvojnim posebnostima.
(4) Nositelj izrade Nacionalnog plana je ministarstvo nadležno za regionalni razvoj (u daljnjem tekstu: Ministarstvo).
(5) Nacionalni plan donosi se za razdoblje od sedam godina.
(6) Na sva ostala pitanja vezana za pripremu, izradu, provedbu, izvješćivanje, praćenje provedbe i učinaka te vrednovanje Nacionalnog plana na odgovarajući se način primjenjuju odredbe zakona kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.“
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 4.
Naslov iznad članka 13. mijenja se i glasi: „ Plan razvoja jedinice područne (regionalne) samouprave “.
Članak 13. mijenja se i glasi:
„(1) Plan razvoja jedinice područne (regionalne) samouprave (u daljnjem tekstu: plan razvoja županije) temeljni je srednjoročni akt strateškog planiranja jedinice područne (regionalne) samouprave i Grada Zagreba koji donosi županijska skupština odnosno Gradska skupština Grada Zagreba.
(2) Planom razvoja županije utvrđuje se srednjoročna vizija, prioriteti i ciljevi razvoja za područje jedinice područne (regionalne) samouprave odnosno Grad Zagreb te drugi obvezujući elementi sadržaja srednjoročnih akata strateškog planiranja na područnoj (regionalnoj) razini propisani zakonom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.
(3) Plan razvoja županije donosi se za razdoblje od sedam godina.
(4) Plan razvoja županije donosi se u skladu s načelom partnerstva i suradnje nakon prethodno pribavljenog mišljenja partnerskog vijeća za područje jedinice područne (regionalne) samouprave.
(5) U slučaju kada dvije ili više jedinica područne (regionalne) samouprave donose zajednički plan razvoja izvršna tijela uključenih jedinica područne (regionalne) samouprave donose zajedničku odluku o tijelu zaduženom za njegovu izradu.
(6) U slučaju iz stavka 5. ovoga članka zajednički plan razvoja donose sva predstavnička tijela uključenih jedinica područne (regionalne) samouprave nakon prethodno pribavljenih mišljenja partnerskih vijeća za područja uključenih jedinica područne (regionalne) samouprave.
(7) Na sva ostala pitanja vezana za pripremu, izradu, provedbu, izvješćivanje, praćenje provedbe i učinaka te vrednovanje plana razvoja županije na odgovarajući se način primjenjuju odredbe zakona kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske. “
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 5.
Naslov iznad članka 15. mijenja se i glasi: „Plan razvoja urbanog područja“.
Članak 15. mijenja se i glasi:
„(1) Urbane aglomeracije i veća urbana područja iz članka 14. ovoga Zakona radi usmjeravanja razvoja svog područja donose plan razvoja urbanog područja.
(2) Manja urbana područja iz članka 14. ovoga Zakona mogu donijeti plan razvoja urbanog područja, ako su ispunjeni uvjeti za donošenje plana razvoja jedinica lokalne samouprave definirani zakonom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.
(3) Plan razvoja urbanog područja srednjoročni je akt strateškog planiranja kojim se utvrđuje srednjoročna vizija, prioriteti i ciljevi razvoja urbanog područja te drugi obvezujući elementi sadržaja akata strateškog planiranja na lokalnoj razini propisani zakonom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.
(4) Plan razvoja urbanog područja donosi se za razdoblje od sedam godina.
(5) Kada više jedinica lokalne samouprave čini urbano područje te u slučaju jedinstvenog urbanog područja, u skladu s člankom 14. stavcima 7. i 8. ovoga Zakona, izvršna tijela jedinica lokalne samouprave koja čine takvo urbano područje donose zajedničku odluku o tijelu zaduženom za izradu plana razvoja urbanog područja.
(6) Plan razvoja urbanog područja donosi se u skladu s načelom partnerstva i suradnje nakon prethodno pribavljenog mišljenja partnerskog vijeća za urbano područje.
(7) Plan razvoja urbanog područja donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave, a u slučaju iz stavka 5. ovoga članka sva predstavnička tijela odnosnih jedinica lokalne samouprave.
(8) Kada urbana područja iz članka 14. ovoga Zakona trebaju izrađivati teritorijalne strategije iz članka 15.a ovoga Zakona namijenjene urbanom razvoju, ne donose planove razvoja urbanih područja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka.
(9) U slučaju iz stavka 8. ovoga članka nositelj izrade teritorijalne strategije namijenjene urbanom razvoju je grad koji je središte urbanog područja, a nadležno za njezino donošenje je predstavničko tijelo središta urbanog područja uz prethodno pribavljeno mišljenje svih jedinica lokalne samouprave s odnosnog područja.
(10) Na sva ostala pitanja vezana za pripremu, izradu, provedbu, izvješćivanje, praćenje provedbe i učinaka te vrednovanje plana razvoja urbanog područja na odgovarajući se način primjenjuju odredbe zakona kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.“
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 6.
Iza članka 15. dodaje se naslov iznad članka 15.a i članak 15.a koji glase:
„Teritorijalna strategija
Članak 15.a
(1) Teritorijalna strategija je akt strateškog planiranja povezan s korištenjem fondova Europske unije namijenjenih integriranom teritorijalnom razvoju.
(2) Područja za koja se donosi teritorijalna strategija utvrđuju se u skladu s prioritetima i ciljevima utvrđenim dugoročnim i srednjoročnim aktima strateškog planiranja donesenim na temelju zakona kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske te pravnim okvirom Europske unije kojim se uređuje kohezijska politika.“
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 7.
U članku 24. iza stavka 5. dodaje se stavak 6. koji glasi:
„(6) Ministarstvo će u skladu s mogućnostima osigurati sufinanciranje regionalnih koordinatora, u svrhu omogućavanja kvalitetnog obavljanja poslova registriranih u skladu s ovim Zakonom.“
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 8.
U članku 25. stavku 1. podstavku 1. i stavku 2. podstavku 4. riječi: „županijske razvojne strategije“ zamjenjuju se riječima: „plana razvoja županije“.
Stavak 3. briše se.
Dosadašnji stavak 4. postaje stavak 3.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 9.
U članku 26. stavcima 1. i 2. riječi: „akreditacijski postupak“ zamjenjuju se riječima: „ postupak akreditacije“.
U stavku 3. podstavak 10. mijenja se i glasi:
„- jasnu segregaciju poslova radi izbjegavanja sukoba interesa“.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 10.
U članku 27. stavku 2. riječi: „županijske razvojne strategije“ zamjenjuju se riječima: „plana razvoja županije“.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 11.
U članku 28. stavcima 1. i 2. riječi: „strategije razvoja urbanog područja“ zamjenjuju se riječima: „plana razvoja urbanog područja odnosno teritorijalne strategije“.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 12.
U članku 29. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) U svrhu učinkovite koordinacije i poticanja lokalnog razvoja jedna ili više jedinica lokalne samouprave mogu osnovati lokalnu razvojnu agenciju kao javnu ustanovu ili trgovačko društvo koje obavlja poslove lokalnog koordinatora.“
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 13.
Naslov iznad članka 30. mijenja se i glasi: „ Poslovi lokalnog koordinatora “.
Članak 30. mijenja se i glasi:
„(1) Lokalni koordinatori obavljaju sljedeće poslove:
- koordiniraju izradu planova razvoja jedinica lokalne samouprave, u slučaju jedinica čije su prirodne ili društveno-gospodarske karakteristike dovoljno specifične te ne mogu usmjeravati razvoj na temelju planova razvoja županije ili druge veće teritorijalne cjeline
- koordiniraju izradu provedbenih programa jedinica lokalne samouprave
- prate provedbu planova razvoja jedinica lokalne samouprave
- potiču pripremu razvojnih projekata na području jedinice lokalne samouprave
- sudjeluju u izradi razvojnih projekata i strateških projekata regionalnog razvoja statističke regije
- surađuju s drugim lokalnim koordinatorima i regionalnim koordinatorima radi pripreme i provedbe zajedničkih projekata
- sudjeluju u provedbi programa Ministarstva i drugih središnjih tijela državne uprave, te
- obavljaju i druge poslove sukladno zakonu.
(2) Osim poslova iz stavka 1. ovoga članka, lokalni koordinatori mogu obavljati i druge poslove za koje su registrirani, ako se oni obavljaju na način i pod uvjetima koji su propisani za javnu službu.“
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 14.
Naslov glave V. iznad članka 31. mijenja se i glasi: „UPISNIK REGIONALNIH I LOKALNIH KOORDINATORA“.
U članku 31. stavku 1. riječi: „Upisnik regionalnih koordinatora i lokalnih razvojnih agencija“ zamjenjuju se riječima: „Upisnik regionalnih i lokalnih koordinatora".
Iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Upis u Upisnik obvezan je za regionalne i lokalne koordinatore.“
Dosadašnji stavci 2. i 3. postaju stavci 3. i 4.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 15.
U članku 39. stavku 2. riječi: „Strategije regionalnog razvoja Republike Hrvatske“ zamjenjuju se riječima: „Nacionalnog plana“.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 16.
Naslov iznad članka 47. mijenja se i glasi: „Praćenje provedbe akata strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja“.
Članak 47. mijenja se i glasi:
„(1)Ministarstvo, regionalni koordinatori i lokalni koordinatori odgovorni su za praćenje provedbe akata strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja.
(2)Pokazatelje o provedbi akata strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja nadležna tijela prikupljaju i unose u Informacijski sustav za strateško planiranje i upravljanje razvojem.“
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 17.
Naslov iznad članka 48. mijenja se i glasi: „Vrednovanje akata strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja“.
Članak 48. mijenja se i glasi:
„Akti strateškog planiranja politike regionalnoga razvoja vrednuju se u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.“
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 18.
Naslov iznad članka 49. mijenja se i glasi: „ Izvješćivanje“.
Članak 49. mijenja se i glasi:
„(1)O provedbi Nacionalnog plana Ministarstvo izrađuje godišnje izvješće, koje se podnosi Vladi Republike Hrvatske.
(2)Izvješćivanje o provedbi plana razvoja županije i plana razvoja urbanog područja nadležna tijela navedenih jedinica provode u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske.“
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 19.
(1) Nacionalni plan iz članka 3. ovoga Zakona, kojim se mijenja članak 12. Zakona o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 147/14, 123/17 i 118/18), Vlada Republike Hrvatske donijet će do 31. prosinca 2020.
(2) Planove razvoja županija iz članka 4. ovoga Zakona, kojim se mijenja članak 13. Zakona o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 147/14, 123/17 i 118/18) , jedinice područne (regionalne) samouprave donijet će do 31. prosinca 2020.
(3) Vlada Republike Hrvatske će uskladiti Uredbu o osnivanju, sastavu, djelokrugu i načinu rada partnerskih vijeća (Narodne novine, broj 103/15) s odredbama ovoga Zakona u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(4) Ministar nadležan za regionalni razvoj će uskladiti Pravilnik o Upisniku regionalnih koordinatora i lokalnih razvojnih agencija (Narodne novine, broj 24/18 i 13/19), Pravilnik o provedbi postupka akreditacije regionalnih koordinatora (Narodne novine, broj 24/18 i 13/19) i Pravilnik o ustrojstvu, djelokrugu i načinu rada Vijeća za regionalni razvoj (Narodne novine, broj 58/18) s odredbama ovoga Zakona u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(5) Regionalni koordinatori koji na dan stupanja na snagu ovoga Zakona obavljaju djelatnosti registrirane u skladu s člankom 25. stavkom 3. Zakona o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 147/14, 123/17 i 118/18), uskladit će poslovanje s člankom 8. stavkom 2. ovoga Zakona po završetku roka potrebnog za izvršenje poslova preuzetih prije stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Član ak 20.
(1) Planski dokumenti politike regionalnoga razvoja doneseni na temelju Zakona o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 147/14, 123/17 i 118/18) prestaju važiti 31. prosinca 2020.
(2) Stupanjem na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Pravilnik o postupku i metodologiji vrednovanja politike regionalnog razvoja (Narodne novine, broj 121/15) .
(3) Na planske dokumente politike regionalnoga razvoja koji se odnose na razdoblje do 2020. godine u odnosu na postupke praćenja, vrednovanja i izvješćivanja primjenjuju se odgovarajuće odredbe Zakona o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 147/14, 123/17 i 118/18).
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 21.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije