PRIJEDLOG TESTA MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA
ZA
Pravilnik o nusproizvodima i ukidanju statusa otpada
Ovaj Obrazac koriste stručni nositelji tijekom postupka izrade testa malog i srednjeg poduzetništva (MSP test) kojim se ocjenjuju gospodarski učinci prijedloga provedbenih propisa na male i srednje poduzetnike, ako je pripremom Prethodnog MSP testa utvrđena obveza provedbe učinaka propisa na malo gospodarstvo i izrada MSP testa.
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
1. PROBLEM
Pravilnik o nusproizvodima i ukidanju statusa otpada se odnosi na male i srednje poduzetnike koji se bave djelatnošću gospodarenja otpadom i donosi se s ciljem unaprijeđena sustava gospodarenja otpadom u dijelu koji se odnosi na nusproizvode i ukidanje statusa otpada.
Odredbe Pravilnika o nusproizvodima i ukidanju statusa otpada („Narodne Novine“ broj 94/13) koji je trenutno na snazi, nisu potpuno jasne te ih je potrebno izmijeniti odnosno dopuniti sa ciljem postavljanja jasnijih kriterija i uvjeta za upis u očevidnik nusproizvoda i očevidnik za ukidanje statusa otpada, a koji će omogućiti da se zahtjev za upis u očevidnike riješi u što kraćem vremenskom roku, a postupak upisa u navedene očevidnike bude što jednostavniji.
Postojeći Pravilnik nije propisao posebne kriterije za upis u očevidnik za ukidanje statusa otpada za oporabljenu otpadnu plastiku i otpadne gume, što ima nepovoljan utjecaj na oporabitelje ovih vrsta otpada. Zato se u ovom prijedlogu Pravilnika uvode novi posebni kriteriji za mljevenac, plastični i gumeni granulat i gumene niti što će povoljno utjecati na oporabitelje ovih vrsta otpada i na povećanje postotka recikliranja otpadne plastike i otpadne gume i tako omogućiti ispunjenje ciljeva recikliranja koje Republika Hrvatska mora ispuniti sukladno Direktivi 2008/98/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća o otpadu i ukidanju određenih direktiva (SL L 312, 22. 11. 2008.).
Također se uvode opći posebni kriteriji u točki 8. što proširuje opseg upisa u očevidnik za ukidanje statusa otpada, što će također potaknuti postupke oporabe recikliranjem i doprinijeti ciljevima kružnog gospodarstva, kao i ispunjenju ciljeva recikliranja Republike Hrvatske. Pravilnik se usklađuje s Pravilnikom o gospodarenju otpadom („Narodne novine“, broj 117/17) i uvodi se obveza evidencije svake pošiljke kojoj se ukida status otpada putem e-ONTO aplikacije, što će omogućiti učinkovito praćenje sljedivosti tokova otpada, što ima za cilj zaštitu okoliša i zdravlja ljudi.
2. CILJEVI
Cilj ovog normativnog rješenja je ispunjenje ciljeva recikliranja koje Republika Hrvatska mora ispuniti sukladno Direktivi 2008/98/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća o otpadu i ukidanju određenih direktiva (SL L 312, 22. 11. 2008.) a isti će se postići proširenjem opsega upisa u očevidnik za ukidanje statusa otpada, postavljanjem jasnih kriterija i uvjeta za upis u očevidnik nusproizvoda i očevidnik za ukidanje statusa otpada.
3. MOGUĆE OPCIJE JAVNIH POLITIKA
3.1. Opcija 1. (nenormativno rješenje) »Ne poduzimati ništa«
Bez promjene postojećeg stanja neće biti moguće ukinut status otpada za plastični otpad, otpadne gume, otpad nastao oporabom nasipavanjem, papir, staklo i sl. što će onemogućiti efikasno ispunjenje ciljeva koje Republika Hrvatska mora ispuniti sukladno članku 11. stavku 2. Direktive 2008/98/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća o otpadu i ukidanju određenih direktiva (SL L 312, 22. 11. 2008.)
3. 2. Opcija 2. (nenormativno rješenje) »Poduzimati nenormativne aktivnosti«
Ispunjenje ciljeva recikliranja koje Republika Hrvatska mora ispuniti sukladno Direktivi 2008/98/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća o otpadu i ukidanju određenih direktiva (SL L 312, 22. 11. 2008.) proširenjem opsega upisa u očevidnik za ukidanje statusa otpada, postavljanjem jasnih kriterija i uvjeta za upis u očevidnik nusproizvoda i očevidnik za ukidanje statusa otpada neće se osigurati ne normativnim aktivnostima.
3. 3. Opcija 3. (normativno rješenje): donošenje Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnik o nusproizvodima i ukidanju statusa otpada (NN 94/13 )
Donošenje Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o nusproizvodima i ukidanju statusa otpada (NN 94/13 ) nije provedivo jer bi se izmjenom promijenilo više od 40% teksta postojećeg Pravilnika.
3. 4. Opcija 4. (normativno rješenje): donošenje novog pravilnika o gospodarenju otpadom od istraživanja i eksploatacije mineralne sirovina
Donošenje novog Pravilnika o nusproizvodima i ukidanju statusa otpada osigurati će se efikasnije ispunjenje ciljeva recikliranja koje Republika Hrvatska mora ispuniti sukladno Direktivi 2008/98/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća o otpadu i ukidanju određenih direktiva (SL L 312, 22. 11. 2008.), proširenjem opsega upisa u očevidnik za ukidanje statusa otpada, postavljanjem novih i jasnih kriterija, te uvjeta za upis u očevidnik nusproizvoda i očevidnik za ukidanje statusa otpada.
4. OCJENA I OPCIJE
Tablica: Analiza troškova i koristi
Tablica: Analiza troškova i koristi |
||
Opcije |
Troškovi (negativni učinci) |
Koristi (pozitivni učinci) |
Opcija 1. |
– – |
1 |
Opcija 2. |
– – |
1 |
Opcija 3. |
– – |
1 |
Opcija 4. |
1 |
++ |
Legenda:
– – znatan negativni učinak
– ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
5. SAVJETOVANJE
Provedeno je savjetovanje sa zainteresiranom javnošću u periodu od 19. lipnja 2018. do 19. srpnja 2018. na stranicama središnjeg državnog portala e-Savjetovanje.
Ukupno je zaprimljeno 32 primjedbe, od čega je predlagatelj ovog prijedloga Zakona u potpunosti prihvatio 8 prijedloga, djelomično prihvatio 10 prijedloga, nije prihvatio 7 primjedbi. Na znanje je prihvaćeno 7 primjedbi. Neprihvaćene primjedbe uglavnom se odnose na uvođenje novih pojmova koji se ne mogu propisati pravilnikom nego zakonom, te na mijenjanje odredbi koje su već određene Direktivom 2008/98/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća o otpadu i ukidanju određenih direktiva (SL L 312, 22. 11. 2008.) .
Detaljna analiza prihvaćenih i neprihvaćenih primjedbi kao i razlozi za njihovo neprihvaćanje dani su u izvješću o provedenom savjetovanju.
Provedene su konzultacije s fokus grupom na sastanku održanom 4. travnja 2019. godine u prostorijama Hrvatske gospodarske komore, na adresi Nova cesta 71, Zagreb.
Konzultacije su provedene na prethodno spomenutom sastanku s predstavnicima 12 subjekta koji mogu biti ili su obveznici upisa u očevidnik za ukidanje statusa otpada i nusproizvoda i putem telefonske i elektroničke komunikacije od 5. travnja 2019. godine do 12. travnja 2019. godine s još 5 dodatnih subjekata koji su upisani u očevidnik za ukidanje statusa otpada.
Na sastanku je prezentiran predloženi Nacrt prijedloga Pravilnika o nusproizvodima i ukidanju statusa otpada, postupak provođenja testa malog i srednjeg poduzetništva, SCM metodologija mjerenja, upitnik za provedbu SCM mjerenja te uloga fokus grupe u provođenju ovih aktivnosti.
Konzultacije su trajale od 4.4.2019 do 12.4.2019, u kojem periodu im je dostavljen upitnik i zaprimljen povratni odgovor u Ministarstvo.
U telefonskoj i elektroničkoj komunikaciji, subjekti su upoznati s sadržajem Pravilnika i obvezama koje proizlaze iz njega, dostavljen im je nacrt Pravilnika o nusproizvodima i ukidanju statusa otpada, upitnik za provedbu SCM mjerenja te su obavljene telefonske konzultacije. Rezultati SCM mjerenja dostavljeni su 15. svibnja 2019. godine u Ministarstvo gospodarstva elektroničkom poštom.
6. PREPORUČENA OPCIJA
Predloženo normativno rješenje (donošenje novog Pravilnika o nusproizvodima i ukidanju statusa otpada ) osigurati će se efikasnije ispunjenje ciljeva recikliranja koje Republika Hrvatska mora ispuniti sukladno Direktivi 2008/98/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća o otpadu i ukidanju određenih direktiva (SL L 312, 22. 11. 2008.), proširenjem opsega upisa u očevidnik za ukidanje statusa otpada, postavljanjem novih i jasnih kriterija, te uvjeta za upis u očevidnik nusproizvoda i očevidnik za ukidanje statusa otpada.
7. MJERE UBLAŽAVANJA
Ovim normativnim rješenjem ne uvode se nova davanja niti se određuju nove obveze stoga se niti ne očekuju novi negativni učinci na male i srednje poduzetnike te se ni ne predlažu posebne mjere ublažavanja negativnih učinaka na male i srednje poduzetnike, ali se očekuje značajan pozitivan učinak kako na male i srednje poduzetnike zbog proširenog područja primjene ovoga Pravilnika, tako i na zaštitu okoliša i zaštitu zdravlja ljudi zbog postavljanja jasnijih kriterija za upis.
Komentari