Na temelju članka 19. stavka 1. Zakona o poljoprivredi („Narodne novine“, br. 118/18) ministar poljoprivrede donosi
PRAVILNIK
O PROVEDBI MJERA PROGRAMA RURALNOG RAZVOJA REPUBLIKE HRVATSKE ZA RAZDOBLJE 2014. – 2020.
DIO PRVI
OSNOVNE ODREDBE
Predmet
Članak 1.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se provedba mjera Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. – 2020. (u daljnjem tekstu: Program) i postupci dodjele potpore koje provode Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (u daljnjem tekstu: Agencija za plaćanja) i druga tijela kojima Ministarstvo poljoprivrede kao Upravljačko tijelo (u daljnjem tekstu: Upravljačko tijelo) povjeri provedbu financijskih instrumenata, dodjela potpora u obliku bespovratnih sredstava i financijskih instrumenata te ovlasti Upravljačkog tijela i postupanje Ministarstva poljoprivrede (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) po prigovorima.
Provedba propisa
Članak 2.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se provedba mjera Programa u skladu s uredbama iz ovoga članka i njihovim ispravcima, izmjenama i dopunama:
–Uredbom (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o utvrđivanju zajedničkih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu, Europskom poljoprivrednom fondu za ruralni razvoj i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo i o utvrđivanju općih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo te o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1083/2006 (SL L 347, 20. 12. 2013., str. 320-469, u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1303/2013)
–Uredbom (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1698/2005 (SL L 347, 20. 12. 2013., str. 487-548, u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1305/2013)
–Uredbom (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o financiranju, upravljanju i nadzoru zajedničke poljoprivredne politike i o stavljanju izvan snage uredaba Vijeća (EEZ) br. 352/78, (EZ) br. 165/94, (EZ) br. 2799/98, (EZ) br. 814/2000, (EZ) br. 1290/2005 i (EZ) br. 485/2008 (SL L 347, 20. 12. 2013., str. 547-607, u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1306/2013)
–Uredbom (EU) br. 1307/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o utvrđivanju pravila za izravna plaćanja poljoprivrednicima u programima potpore u okviru zajedničke poljoprivredne politike i o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 637/2008 i Uredbe Vijeća (EZ) br. 73/2009 (SL L 347, 20. 12. 2013.)
–Uredbom (EU) br. 1308/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o uspostavljanju zajedničke organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda i stavljanju izvan snage uredbi Vijeća (EEZ) br. 922/72, (EEZ) br. 234/79, (EZ) br. 1037/2001 i (EZ) br. 1234/2007 (SL L 347, 20. 12. 2013., u daljnjem tekstu Uredba (EU) br. 1308/2013)
–Uredbom Komisije (EU) br. 651/2014 оd 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora (SL L br. UL 187, 26. 6. 2014.,str. 1)
–Uredbom Komisije (EU) br. 702/2014 оd 25. lipnja 2014. o proglašenju određenih kategorija potpora u sektoru poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL L 193, 1. 7. 2014., u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 702/2014)
–Uredbom Komisije (EU) br. 1407/2013 оd 18. prosinca 2013. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore (SL L br. 193, 1. 7. 2014., str. 1, u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1407/2013)
–Uredbom Komisije (EU) br. 1408/2013 оd 18. prosinca 2013. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na potpore de minimis u poljoprivrednom sektoru (SL L br. 352, 24. 12. 2013., str. 9 – 17),
–Uredbom Europskog Parlamenta i Vijeća (EU) 2017/2393 od 13. prosinca 2017. o izmjeni uredaba (EU) br. 1305/2013 o potpori ruralnom razvoju iz Europskoga poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR), (EU) br. 1306/2013 o financiranju, upravljanju i nadzoru zajedničke poljoprivredne politike, (EU) br. 1307/2013 o utvrđivanju pravila za izravna plaćanja poljoprivrednicima u programima potpore u okviru zajedničke poljoprivredne politike, (EU) br. 1308/2013 o uspostavljanju zajedničke organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda i (EU) br. 652/2014 o utvrđivanju odredaba za upravljanje rashodima koji se odnose na prehrambeni lanac, zdravlje i dobrobit životinja te na biljno zdravstvo i biljni reprodukcijski materijal
–Uredbom (EU, Euratom) 2018/1046 Europskog Parlamenta i Vijeća od 18. srpnja 2018. o financijskim pravilima koja se primjenjuju na opći proračun Unije, o izmjeni uredaba (EU) br. 1296/2013, (EU) br. 1301/2013, (EU) br. 1303/2013, (EU) br. 1304/2013, (EU) br. 1309/2013, (EU) br. 1316/2013, (EU) br. 223/2014, (EU) br. 283/2014 i Odluke br. 541/2014/EU te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU, Euratom) br. 966/2012
–Uredbom (EU, Euratom) br. 966/2012 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2012. o financijskim pravilima koja se primjenjuju na opći proračun Unije i o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ, Euratom) br. 1605/2002 (SL L br. 362, 31. 12. 2012., str. 1 – 111, u daljnjem tekstu: Uredba (EU, Euratom) br. 966/2012)
–Delegiranom uredbom Komisije (EU) br. 640/2014 od 11. ožujka 2014. o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu integriranog administrativnog i kontrolnog sustava te uvjeta za odbijanje ili obustavu plaćanja i administrativne kazne koje se primjenjuju za izravna plaćanja, potporu ruralnom razvoju i višestruku sukladnost (SL L 181, 20. 6. 2014., str. 48-73, u daljnjem tekstu: Delegirana uredba Komisije (EU) br. 640/2014)
–Delegiranom Uredbom Komisije (EU) br. 480/2014 оd 3. ožujka 2014. o dopuni Uredbe (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju zajedničkih odredbi Europskog fonda za regionalni razvoj, Europskog socijalnog fonda, Kohezijskog fonda, Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj i Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo te o utvrđivanju općih odredbi Europskog fonda za regionalni razvoj, Europskog socijalnog fonda, Kohezijskog fonda i Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo (SL L br. 138, 13. 5. 2014.,str. 5)
–Delegiranom uredbom Komisije (EU) br. 807/2014 od 11. ožujka 2014. o dopuni Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) i uvođenju prijelaznih odredbi (SL L 227, 31. 7.2014,str. 1-17)
–Delegiranom Uredbom Komisije (EU) br. 907/2014 od 11. ožujka 2014. o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu agencija za plaćanja i ostalih tijela, financijskog upravljanja, poravnanja računa, jamstava i upotrebe eura (SL L br. 271, str. 102, 12. 9. 2014., u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 907/2014)
–Delegiranom Uredbom Komisije (EU) br. 908/2014 od 6. kolovoza 2014. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu agencija za plaćanje i drugih tijela, financijskog upravljanja, poravnanja računa, pravila o kontroli, jamstava i transparentnosti (SL L br. 29, 5. 2. 2015., str.16, u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 908/2014)
–Delegiranom Uredbom Komisije (EU) br. 240/2014 оd 7. siječnja 2014. o europskom kodeksu ponašanja za partnerstvo u okviru Europskih strukturnih i investicijskih fondova (SL L br. 74, 14. 3. 2014., str. 1)
–Delegiranom Uredbom Komisije (EU) br. 1268/2012 od 29. listopada 2012. o pravilima za primjenu Uredbe (EU, Euratom) br. 966/2012 Europskog parlamenta i Vijeća o financijskim pravilima koja se primjenjuju na opći proračun Unije (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1268/2012)
–Delegiranom Uredbom Komisije (EU) 2017/891 оd 13. ožujka 2017. o dopuni Uredbe (EU) br. 1308/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu sektora voća i povrća te prerađevina voća i povrća i o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu novčanih kazni koje će se primjenjivati u tim sektorima i o izmjeni Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 543/2011
–Provedbenom uredbom Komisije (EU) br. 808/2014 od 17. srpnja 2014. o utvrđivanju pravila primjene Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) (SL L 227, 31. 7. 2014.,str. 18-68)
–Provedbenom uredbom Komisije (EU) br. 809/2014 оd 17. srpnja 2014. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu integriranog administrativnog i kontrolnog sustava, mjera ruralnog razvoja i višestruke sukladnosti (SL L 227, 31. 7. 2014., str. 69 – 124, u daljnjem tekstu: Provedbena uredba Komisije (EU) br. 809/2014)
–Provedbenom Uredbom Komisije (EU) br. 821/2014 od 28. srpnja 2014. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu detaljnih postupaka za prijenos programskih doprinosa i upravljanje njima, izvješćivanja o financijskim instrumentima, tehničkih obilježja mjera informiranja i komunikacije za operacije te sustava evidentiranja i pohranjivanja podataka (SL L br. 223, str 7, 29. 7. 2014.)
–Direktivom Vijeća 2000/29/EZ od 8. svibnja 2000. o zaštitnim mjerama protiv unošenja u Zajednicu organizama štetnih za bilje ili biljne proizvode i protiv njihovog širenja unutar Zajednice (SL L 169, str. 1, 10. 7. 2007.) i
–Smjernicama Europske unije o državnim potporama u sektoru poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima za razdoblje 2014.–2020. (SL C 204, 1. 7. 2014.)
Pojmovi
Članak 3.
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Pravilnika imaju sljedeće značenje:
a)korisnik je svaki subjekt koji je odgovoran za pokretanje projekta ili za pokretanje i provedbu projekta sufinanciranog iz Programa, odnosno tijelo koje provodi financijski instrument
b)krajnji primatelj financijskog instrumenta je pravna ili fizička osoba koja prima financijsku potporu iz financijskog instrumenta
c)projekt je aktivnost ili skup aktivnosti koje predstavljaju cjelokupnu i sveobuhvatnu investiciju, a sastoji se od prihvatljivih i, ako je primjenjivo, neprihvatljivih troškova te pripada određenom tipu operacije
d)javna potpora je svaki oblik potpore iz javnih izvora Republike Hrvatske i potpora iz proračuna Europske unije, a predstavlja bespovratna sredstva ili financijske instrumente
e)potpora su bespovratna sredstva Programa koja se sastoje od sredstava Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj i sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske u omjeru definiranom Programom
f)financijski instrumenti su oblik javne potpore koja se pruža putem jamstava, zajmova ili kredita usmjerenih na ostvarenje jednog ili više određenih ciljeva politike EU
g)intenzitet javne potpore je postotni udio javne potpore u prihvatljivim troškovima projekta
h)intenzitet potpore je postotni udio potpore u prihvatljivim troškovima projekta
i)natječaj je javno objavljeni poziv na podnošenje zahtjeva za potporu unutar jednog tipa operacije, a sastoji se od teksta natječaja te priloga i obrazaca
j)mladi poljoprivrednik je osoba koja na dan podnošenja zahtjeva za potporu nema više od 40 godina (dan prije navršavanja 41 godine starosti), posjeduje odgovarajuća stručna znanja i vještine te je po prvi put na jednom poljoprivrednom gospodarstvu postavljena kao nositelj, odnosno odgovorna osoba poljoprivrednog gospodarstva, a u slučaju trgovačkog društva mladi poljoprivrednik je odgovorna osoba isključivo ako je vlasnik najmanje 50% temeljnog kapitala društva
k)poduzeće je svaki subjekt koji se bavi gospodarskom djelatnošću, bez obzira na njegov pravni oblik, a sve u skladu sa člankom 1. Priloga I. Uredbe (EU) br. 702/2014
l)povezana i partnerska poduzećajesu fizičke i pravne osobe definirane člankom 3. stavcima 2. i 3. Priloga I. Uredbe (EU) br. 702/2014
m)poduzetnik u teškoćama je poduzetnik u postupku predstečaja, stečaja, stečaja potrošača ili likvidacije u skladu s posebnim propisima
n)državna potpora je stvarni i potencijalni rashod ili umanjeni prihod države dodijeljen od davatelja državne potpore u bilo kojem obliku koji narušava ili prijeti narušavanjem tržišnog natjecanja stavljajući u povoljniji položaj određenog poduzetnika ili proizvodnju određene robe i/ili usluge utoliko što utječe na trgovinu između država članica Europske unije, u skladu sa člankom 107. Ugovora o funkcioniranju Europske unije
o)de minimis potpora je potpora male vrijednosti, uređena važećom uredbom Europske unije koja zbog svoga iznosa ne narušava ili ne prijeti narušavanjem tržišnog natjecanja i ne utječe na trgovinu između država članica Europske unije te ne predstavlja državnu potporu
p)dopuna je naknadno dostavljanje informacija, dokumentacije ili dijela dokumentacije na zahtjev Agencije za plaćanja
r)obrazloženje je pojašnjenje određene nejasnoće ili neusklađenosti u navodima/dokumentima/izračunima te ispravak neusklađenih navoda i/ili neispravnih izračuna
s)nepravilnost je povreda odredaba prava Zajednice koja proizlazi iz učinjene ili propuštene radnje od strane gospodarskog subjekta, a što je dovelo ili je moglo dovesti u pitanje opći proračun Zajednica ili proračune kojima Zajednice upravljaju, bilo smanjenjem ili gubitkom prihoda iz vlastitih sredstava prikupljenih izravno u ime Zajednica, ili neopravdanim izdacima u smislu članka 1. stavka 2. Uredbe (EZ, Euratom) br. 2988/95 od 18. prosinca 1995. o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica, odnosno članka 2., stavka 1. točke g) Uredbe (EU) br. 1306/2013
t)sumnja na prijevaru je nepravilnost koja je razlog za pokretanje upravnih ili sudskih postupaka na nacionalnoj razini kako bi se utvrdilo postojanje postupanja s namjerom, osobito prijevare, iz članka 1. stavka 1. točke (a) Konvencije o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica koja je sastavljena na temelju članka K.3 Ugovora o Europskoj uniji (u skladu sa člankom 2. točkom (a), Delegirane uredbe Komisije (EU) 2015/1971 od 8. srpnja 2015. o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća posebnim odredbama o izvješćivanju o nepravilnostima povezanima s Europskim fondom za jamstva u poljoprivredi i Europskim poljoprivrednim fondom za ruralni razvoj te o stavljanju izvan snage Uredbe Komisije (EZ) br. 1848/2006 (SL L 293, 8. 7. 2015.)
u)financijska korekcija je instrument kojim se, nakon što je nadležno tijelo utvrdilo nepravilnost koju je počinio korisnik i/ili partner, umanjuju bespovratna sredstva ili nalaže povrat cijelog ili dijela financiranja isplaćenog korisniku
v)lokalna akcijska grupa (u daljnjem tekstu: LAG) je partnerstvo predstavnika javnog, gospodarskog i civilnog sektora određenog ruralnog područja koje je osnovano s namjerom izrade i provedbe lokalne razvojne strategije tog područja
z)odabrani LAG je LAG koji je s Agencijom za plaćanja sklopio Ugovor o dodjeli sredstava odabranom LAG-u
aa)lokalna razvojna strategija (u daljnjem tekstu: LRS) je CLLD strategija tj. strateški plansko-razvojni dokument koji donosi i provodi LAG za područje koje obuhvaća
bb)odabrana LRS je LRS odabranog LAG-a
cc)LAG natječaj je natječaj koji objavljuje i provodi LAG za mjeru, podmjeru, tip operacije koji je naveden u odabranoj LRS LAG-a i namijenjen je korisnicima sa područja LAG-a
dd)aktivacija LAG natječaja je pokretanje, od strane Agencije za plaćanja, pojedinog tipa operacije iz Programa koji se provodi putem LAG natječaja, a navedeno podrazumijeva dostavu odgovarajuće dokumentacije odabranom LAG-u u dijelu delegiranih administrativnih provjera
ee)natječaj za provedbu LRS je natječaj koji objavljuje Agencija za plaćanja za odabrane projekte na LAG natječaju za pojedini tip operacije iz Programa koji se provodi putem odabrane LRS odabranog LAG-a
Načela provedbe postupka dodjele potpore
Članak 4.
Načela provedbe postupka dodjele potpore su:
a)načelo jednakog postupanja prema svim korisnicima i svim uključenim stranama pri ostvarivanju prava i ispunjavanju obveza
b)načelo zabrane svake diskriminacije utemeljene na osnovi predodžbi utemeljenih na spolnom, rodnom, rasnom, etničkom, nacionalnom, vjerskom, političkom određenju ili uvjerenju ili na dobnom, obrazovnom, invalidskom, imovinskom, socijalnom ili drugom društvenom pripadanju, osobini ili položaju
c)načelo transparentnosti podrazumijeva da se svi dokumenti kojima se ne krši neko od načela stavljaju dostupnima svim zainteresiranim stranama
d)načelo zaštite osobnih podataka u skladu s propisima kojima se uređuje zaštita osobnih podataka, tajnost podataka i zaštita tajnosti podataka
e)načelo razmjernosti podrazumijeva da je opseg postupanja razmjeran cilju odnosno očekivanom ishodu
f)načelo sprječavanja sukoba interesa podrazumijeva nepristrano i objektivno obavljanje funkcija i izvršavanje zadataka svih osoba uključenih u postupak dodjele potpore odnosno bespovratnih sredstava, a koje može biti narušeno zbog postojanja (krvnog) srodstva, obiteljskih odnosa ili druge emotivne zajednice, pripadnosti političkoj stranci ili određenom političkom ili drugom uvjerenju, gospodarskog interesa odnosno bilo kojeg drugog zajedničkog interesa s korisnikom i
g)načelo povjerljivosti postupka dodjele potpore podrazumijeva da osobe koje su uključene u postupak dodjele potpore svaki povjerljivi dokument i informaciju (pisanu ili usmenu) povezanu s tijekom postupka dodjele potpore kao i s predmetom postupka dodjele potpore čuvaju kao tajnu, uporabljajući je isključivo u kontekstu i u svrhu provedbe postupka dodjele potpore.
Zaštita financijskih interesa Europske unije i Republike Hrvatske
Članak 5.
(1)Agencija za plaćanja u skladu sa člankom 58. Uredbe (EU) br. 1306/2013 osigurava učinkovitu zaštitu financijskih interesa Europske unije i Republike Hrvatske od prijevare te poduzima sve potrebne mjere za sprečavanje, otkrivanje i ispravljanje nepravilnosti i prijevara.
(2)Institucionalni okvir sustava za suzbijanje nepravilnosti i prijevara AFCOS je sustav kroz koji se provodi koordinacija zakonodavnih, upravnih i operativnih aktivnosti u svrhu zaštite financijskih interesa Europske unije u Republici Hrvatskoj te neposredna suradnja s Europskim uredom za borbu protiv prijevara.
(3)U slučaju postojanja indikatora sumnje na prijevaru Agencija za plaćanja o navedenom obavještava nadležne institucije.
(4)U slučaju pokretanja upravnih ili sudskih postupaka na nacionalnoj razini u svezi sa stavkom 3. ovoga članka Agencija za plaćanja odbit će zahtjev korisnika te isključiti korisnika iz postupka sukladno članku 11. ovoga Pravilnika zbog utvrđene sumnje na prijevaru.
(5)Agencija za plaćanja može u svakom trenutku postupka dodjele potpore, provedbe projekta i tijekom 5 godina nakon konačne isplate donijeti odluku kojom će odbiti zahtjev korisnika, umanjiti potporu, odnosno zatražiti povrat djelomičnog ili cjelokupnog iznosa sredstava, u slučaju da korisnik ne ispunjava obveze propisane ovim Pravilnikom, natječajem ili drugim primjenjivim nacionalnim propisima ili propisima Europske unije.
(6)Kad odlučuje o odbijanju, umanjenju ili povratu sredstava potpore Agencija za plaćanja uzima u obzir ozbiljnost, opseg, trajanje i ponavljanje nepravilnosti i/ili neusklađenosti.
(7)Tijekom cjelokupne provedbe sustava kontrola, Agencija za plaćanja može u svrhu sprečavanja pokušaja prevara i nepravilnosti koristiti ARACHNE sustav za procjenu rizika (https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=325&intPageId=3587&langId=hr) te poduzimati daljnje radnje u skladu s dobivenim rezultatima.
Rodno značenje
Članak 6.
Izrazi koji se koriste u ovome propisu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
DIO DRUGI
POSTUPAK DODJELE POTPORE
Vrste dodjele potpore
Članak 7.
(1)Dodjela potpore može se izvršiti temeljem:
a)natječaja za sve one tipove operacija za koje ne postoji unaprijed, u Programu definirani jedinstveni korisnik i to u obliku:
1.otvorenog natječaja, odnosno natjecanja velikog broja nepoznatih korisnika te
2.ograničenog natječaja u kojem se ograničava natjecanje određenog broja korisnika definiranih u Programu.
b)natječaja za provedbu LRS
c)izravnih dodjela za koje je u Programu naveden korisnik
d)LAG natječaja.
(2)Popis tipova operacija iz Programa po vrsti dodjele potpore nalazi se u Prilogu I., koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
POGLAVLJE I.
DODJELA POTPORE PUTEM NATJEČAJA
Uvjeti prihvatljivosti
Članak 8.
(1)Neprihvatljiv je korisnik koji je ili u kojem je osoba koja je član upravnog, upravljačkog ili nadzornog tijela ili ima ovlasti zastupanja, donošenja odluka ili nadzora toga korisnika pravomoćnom presudom osuđena za:
a)sudjelovanje u zločinačkoj organizaciji, na temelju:
1.članka 328. (zločinačko udruženje) i članka 329. (počinjenje kaznenog djela u sastavu zločinačkog udruženja) Kaznenog zakona („Narodne novine“, br. 110/97, 27/98, 50/00, 129/00, 51/01, 111/03, 190/03, 105/04, 84/05, 71/06, 110/07, 152/08, 57/11, 77/11 i 143/12, u daljnjem tekstu: Kazneni zakon)
2.članka 333. (udruživanje za počinjenje kaznenih djela) Kaznenog zakona
b)korupciju, na temelju:
1.članka 252. (primanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 253. (davanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 254. (zlouporaba u postupku javne nabave), članka 291. (zlouporaba položaja i ovlasti), članka 292. (nezakonito pogodovanje), članka 293. (primanje mita), članka 294. (davanje mita), članka 295. (trgovanje utjecajem) i članka 296. (davanje mita za trgovanje utjecajem) Kaznenog zakona
2.članka 294.a (primanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 294.b (davanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 337. (zlouporaba položaja i ovlasti), članka 338. (zlouporaba obavljanja dužnosti državne vlasti), članka 343. (protuzakonito posredovanje), članka 347. (primanje mita) i članka 348. (davanje mita) Kaznenog zakona
c)prijevaru, na temelju:
1.članka 236. (prijevara), članka 247. (prijevara u gospodarskom poslovanju), članka 256. (utaja poreza ili carine) i članka 258. (subvencijska prijevara) Kaznenog zakona
2.članka 224. (prijevara), članka 293. (prijevara u gospodarskom poslovanju) i članka 286. (utaja poreza i drugih davanja) Kaznenog zakona
d)terorizam ili kaznena djela povezana s terorističkim aktivnostima, na temelju:
1.članka 97. (terorizam), članka 99. (javno poticanje na terorizam), članka 100. (novačenje za terorizam), članka 101. (obuka za terorizam) i članka 102. (terorističko udruženje) Kaznenog zakona
2.članka 169. (terorizam), članka 169.a (javno poticanje na terorizam) i članka 169.b (novačenje i obuka za terorizam) Kaznenog zakona
e)pranje novca ili financiranje terorizma, na temelju:
1.članka 98. (financiranje terorizma) i članka 265. (pranje novca) Kaznenog zakona
2.članka 279. (pranje novca) Kaznenog zakona
f)dječji rad ili druge oblike trgovanja ljudima, na temelju:
1.članka 106. (trgovanje ljudima) Kaznenog zakona
2.članka 175. (trgovanje ljudima i ropstvo) Kaznenog zakona.
(2)Uvjeti prihvatljivosti korisnika koji se mogu propisati natječajem su:
a)upis u odgovarajuće upisnike i/ili registre i/ili druge službene evidencije u određenom vremenskom trajanju
b)posjedovanje odgovarajućeg certifikata i/ili licence i/ili akta nadležnog tijela
c)postavljanje nositelja, odnosno odgovorne osobe poljoprivrednog gospodarstva u određenom vremenskom razdoblju
d)odgovarajuća stručna znanja i vještine
e)podmirene, odnosno uređene dospjele porezne obveze i obveze za mirovinsko i zdravstveno osiguranje
f)korisnik ne smije biti u blokadi u određenom vremenskom trajanju ili poduzetnik u teškoćama
g)ekonomska veličina korisnika koji je poljoprivredno gospodarstvo u određenom minimalnom i/ili maksimalnom iznosu
h)veličina poduzeća (mikro, mala, srednja ili velika poduzeća) prema kriterijima iz Priloga I. Uredbe (EU) br. 702/2014
i)broj zaposlenih
j)prebivalište, odnosno sjedište na (određenom) području Republike Hrvatske
k)prihvatljivost partnera u pripremi i/ili provedbi međuteritorijalnih i/ili transnacionalnih projekata suradnje iz LRS LAG-a i/ili
l)mogućnost pristupa određenim bazama podataka.
(3)Uvjeti prihvatljivosti korisnika iz stavka 2. ovoga članka propisuju se i detaljno razrađuju natječajem.
(4)Korisnik mora ispunjavati uvjete prihvatljivosti u trenutku objave natječaja, osim ako natječajem nije drugačije propisano.
(5)Promjene uvjeta prihvatljivosti na strani korisnika nastale nakon objave nacrta natječaja u skladu sa člankom 18. stavkom 4. ovoga Pravilnika nisu prihvatljive.
(6)Uvjete prihvatljivosti korisnika, korisnik dokazuje dokumentacijom koja se propisuje natječajem i to u trenutku podnošenja zahtjeva za potporu, osim ako natječajem nije propisana mogućnost dokazivanja uvjeta prihvatljivosti korisnika u kasnijoj fazi.
(7)Rok u kojemu korisnik mora zadržati uvjete prihvatljivosti, mogućnost njihove ponovne provjere te posljedice u slučaju neispunjavanja propisuju se natječajem.
(8)Broj zahtjeva za potporu koji korisnik i njegova povezana i/ili partnerska poduzeća mogu podnijeti na jedan natječaj propisuje se natječajem.
(9)U kontekstu provedbe mjera ruralnog razvoja jednim korisnikom smatraju se svi povezani subjekti sa svojim resursima, ako je primjenjivo.
Obveze korisnika
Članak 9.
Sklapanjem ugovora o financiranju ili izvršnošću akta kojim se dodjeljuje potpora korisnik preuzima obveze koje mora ispuniti kako bi mu potpora bila isplaćena, kao i obveze koje mora ispunjavati u petogodišnjem razdoblju nakon konačne isplate.
Odbijanje zahtjeva korisnika
Članak 10.
(1)Korisnikov zahtjev za potporu/isplatu odbija se u sljedećim slučajevima:
a)neispunjavanja uvjeta propisanih ovim Pravilnikom i natječajem
b)neprihvatljivosti ulaganja/aktivnosti i/ili svih troškova
c)dostavljanja zahtjeva korisnika izvan propisanih rokova
d)nepravilnosti koja prelazi iznos od 50 % ukupne vrijednosti odobrenih sredstava potpore
e)onemogućavanja obavljanja posjeta ulaganju/kontrole na terenu
f)utvrđeno je da su se na isti natječaj prijavili korisnici kod kojih je utvrđena povezanost u smislu članka 3. stavka 3. podstavka 4. Priloga I. Uredbe (EU) br. 702/2014 kojim je propisano da se povezanima smatraju i poduzeća koja jednu od tih povezanosti ostvaruju posredstvom fizičke osobe ili skupine fizičkih osoba koje zajedno djeluju ako se bave svojom djelatnošću ili dijelom svoje djelatnosti na istom mjerodavnom tržištu ili susjednim tržištima, ako je primjenjivo
g)iznos potpore za dodjelu je manji od najniže propisane vrijednosti potpore
h)korisnik ne ostvaruje minimalan broj bodova temeljem kriterija odabira
i)korisnik ne prelazi sumarni prag prolaznosti na ekonomskim kriterijima odabira, ako je primjenjivo
j)korisnik ima odobren zahtjev za potporu na prethodnim natječajima za isti tip operacije, a nije podnio konačni zahtjev za isplatu niti zahtjev za odustajanjem za prethodno odobreni zahtjev za potporu prije podnošenja sljedećeg zahtjeva za potporu, osim kod projekata suradnje koje provodi odabrani LAG
k)neispunjavanja obveza u roku koji je određen za ispravak nastale situacije, osim u slučaju više sile i izvanrednih okolnosti ili kada je za zakašnjenje propisano i primjenjivo izricanje financijskih korekcija u skladu sa člankom 35. ovoga Pravilnika
l)nedostavljanja ili utvrđene neprihvatljivosti dokumentacije vezane za postupak nabave i/ili provedbu ugovora o javnoj nabavi koja se dostavlja sa zahtjevom za isplatu, ako navedeno onemogućava daljnju obradu
m)korisnik nije izvršio zatraženi povrat sredstava ili je u postupku povrata sredstava prethodno dodijeljenih u drugom natječaju iz bilo kojeg javnog izvora (uključujući iz fondova EU-a), za aktivnosti odnosno troškove koji nisu izvršeni osim za neizvršeni zatraženi povrat iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj i Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi zbog mogućnosti prijeboja s budućim neizvršenim plaćanjem od strane Agencije za plaćanja u skladu sa člankom 28. Uredbe (EU) br. 908/2014
n)ulaganje nije stavljeno u funkciju/uporabu ili nije spremno za uporabu, ako je primjenjivo
o)utvrđeno je da su svi prihvatljivi troškovi iz zahtjeva za potporu u cijelosti već sufinancirani iz drugih izvora javne potpore.
(2)U slučaju donošenja odluke o odbijanju zahtjeva za isplatu kada se radi o isplati potpore u ratama, korisniku će biti omogućeno podnošenje zahtjeva za isplatu preostalih rata ako su ostali uvjeti propisani ovim Pravilnikom, natječajem i ugovorom o financiranju ispunjeni.
Isključenje korisnika
Članak 11.
(1)Korisnikov zahtjev bit će odbijen, a korisnik isključen iz sudjelovanja u postupku dodjele potpore u kalendarskoj godini utvrđivanja razloga za isključenje i u sljedećoj kalendarskoj godini u slučaju da se, u razdoblju od podnošenja zahtjeva za potporu pa do isteka pet godina od konačne isplate potpore, utvrdi:
a)dostavljanje lažnih podatka pri dostavi zahtjeva za potporu/promjenu/isplatu i dokumentacije
b)umjetno stvaranje uvjeta (u skladu sa člankom 60. Uredbe (EU) br. 1306/2013)
c)sumnja na prijevaru koju je potvrdilo nadležno tijelo
d)sukob interesa s gospodarskim subjektima koji izvode radove i/ili isporučuju robe i/ili pružaju usluge, uključujući podugovaratelje, u postupcima nabave predmeta potpore.
(2)U slučajevima iz stavka 1. ovoga članka s korisnikom će se raskinuti ugovor o financiranju i odrediti povrat sredstava ako je korisniku prethodno isplaćena potpora.
Raskid ugovora i poništenje obveza
Članak 12.
S korisnikom se u svakom trenutku mogu raskinuti sve ugovorne obveze, kao i obveze iz odgovarajućih akata, i to u razdoblju od administrativne kontrole do konačne isplate potpore ili do isteka 5 (pet) godina od konačne isplate potpore, u slučaju da:
a)s korisnikom je sklopljen ugovor o financiranju, a nakon toga mu je izdana odluka o odbijanju zahtjeva za potporu
b)izdana je odluka o povratu ukupno isplaćenih sredstava
c)ako je korisnik odustao od potpore u bilo kojem trenutku nakon sklapanja ugovora o financiranju ili odgovarajućeg akta koje zamjenjuje ugovor o financiranju
d)ako ne dostavi drugi dio zahtjeva za potporu do krajnjeg roka propisanog natječajem, ako je primjenjivo
e)ako korisnik nije dostavio zahtjev za isplatu ili ga je dostavio nakon isteka roka iz odluke o dodjeli sredstava, ako je primjenjivo
f)donošenja odluke o odbijanju zahtjeva za isplatu kada se ne radi o isplati u ratama.
Na temelju članka 19. stavka 1. Zakona o poljoprivredi („Narodne novine“, br. 118/18) ministar poljoprivrede donosi
PRAVILNIK
O PROVEDBI MJERA PROGRAMA RURALNOG RAZVOJA REPUBLIKE HRVATSKE ZA RAZDOBLJE 2014. – 2020.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
DIO PRVI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
OSNOVNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Predmet
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 1.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se provedba mjera Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. – 2020. (u daljnjem tekstu: Program) i postupci dodjele potpore koje provode Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (u daljnjem tekstu: Agencija za plaćanja) i druga tijela kojima Ministarstvo poljoprivrede kao Upravljačko tijelo (u daljnjem tekstu: Upravljačko tijelo) povjeri provedbu financijskih instrumenata, dodjela potpora u obliku bespovratnih sredstava i financijskih instrumenata te ovlasti Upravljačkog tijela i postupanje Ministarstva poljoprivrede (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) po prigovorima.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Provedba propisa
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 2.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se provedba mjera Programa u skladu s uredbama iz ovoga članka i njihovim ispravcima, izmjenama i dopunama:
– Uredbom (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o utvrđivanju zajedničkih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu, Europskom poljoprivrednom fondu za ruralni razvoj i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo i o utvrđivanju općih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo te o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1083/2006 (SL L 347, 20. 12. 2013., str. 320-469, u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1303/2013)
– Uredbom (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1698/2005 (SL L 347, 20. 12. 2013., str. 487-548, u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1305/2013)
– Uredbom (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o financiranju, upravljanju i nadzoru zajedničke poljoprivredne politike i o stavljanju izvan snage uredaba Vijeća (EEZ) br. 352/78, (EZ) br. 165/94, (EZ) br. 2799/98, (EZ) br. 814/2000, (EZ) br. 1290/2005 i (EZ) br. 485/2008 (SL L 347, 20. 12. 2013., str. 547-607, u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1306/2013)
– Uredbom (EU) br. 1307/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o utvrđivanju pravila za izravna plaćanja poljoprivrednicima u programima potpore u okviru zajedničke poljoprivredne politike i o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 637/2008 i Uredbe Vijeća (EZ) br. 73/2009 (SL L 347, 20. 12. 2013.)
– Uredbom (EU) br. 1308/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o uspostavljanju zajedničke organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda i stavljanju izvan snage uredbi Vijeća (EEZ) br. 922/72, (EEZ) br. 234/79, (EZ) br. 1037/2001 i (EZ) br. 1234/2007 (SL L 347, 20. 12. 2013., u daljnjem tekstu Uredba (EU) br. 1308/2013)
– Uredbom Komisije (EU) br. 651/2014 оd 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora (SL L br. UL 187, 26. 6. 2014.,str. 1)
– Uredbom Komisije (EU) br. 702/2014 оd 25. lipnja 2014. o proglašenju određenih kategorija potpora u sektoru poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL L 193, 1. 7. 2014., u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 702/2014)
– Uredbom Komisije (EU) br. 1407/2013 оd 18. prosinca 2013. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore (SL L br. 193, 1. 7. 2014., str. 1, u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1407/2013)
– Uredbom Komisije (EU) br. 1408/2013 оd 18. prosinca 2013. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na potpore de minimis u poljoprivrednom sektoru (SL L br. 352, 24. 12. 2013., str. 9 – 17),
– Uredbom Europskog Parlamenta i Vijeća (EU) 2017/2393 od 13. prosinca 2017. o izmjeni uredaba (EU) br. 1305/2013 o potpori ruralnom razvoju iz Europskoga poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR), (EU) br. 1306/2013 o financiranju, upravljanju i nadzoru zajedničke poljoprivredne politike, (EU) br. 1307/2013 o utvrđivanju pravila za izravna plaćanja poljoprivrednicima u programima potpore u okviru zajedničke poljoprivredne politike, (EU) br. 1308/2013 o uspostavljanju zajedničke organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda i (EU) br. 652/2014 o utvrđivanju odredaba za upravljanje rashodima koji se odnose na prehrambeni lanac, zdravlje i dobrobit životinja te na biljno zdravstvo i biljni reprodukcijski materijal
– Uredbom (EU, Euratom) 2018/1046 Europskog Parlamenta i Vijeća od 18. srpnja 2018. o financijskim pravilima koja se primjenjuju na opći proračun Unije, o izmjeni uredaba (EU) br. 1296/2013, (EU) br. 1301/2013, (EU) br. 1303/2013, (EU) br. 1304/2013, (EU) br. 1309/2013, (EU) br. 1316/2013, (EU) br. 223/2014, (EU) br. 283/2014 i Odluke br. 541/2014/EU te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU, Euratom) br. 966/2012
– Uredbom (EU, Euratom) br. 966/2012 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2012. o financijskim pravilima koja se primjenjuju na opći proračun Unije i o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ, Euratom) br. 1605/2002 (SL L br. 362, 31. 12. 2012., str. 1 – 111, u daljnjem tekstu: Uredba (EU, Euratom) br. 966/2012)
– Delegiranom uredbom Komisije (EU) br. 640/2014 od 11. ožujka 2014. o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu integriranog administrativnog i kontrolnog sustava te uvjeta za odbijanje ili obustavu plaćanja i administrativne kazne koje se primjenjuju za izravna plaćanja, potporu ruralnom razvoju i višestruku sukladnost (SL L 181, 20. 6. 2014., str. 48-73, u daljnjem tekstu: Delegirana uredba Komisije (EU) br. 640/2014)
– Delegiranom Uredbom Komisije (EU) br. 480/2014 оd 3. ožujka 2014. o dopuni Uredbe (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju zajedničkih odredbi Europskog fonda za regionalni razvoj, Europskog socijalnog fonda, Kohezijskog fonda, Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj i Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo te o utvrđivanju općih odredbi Europskog fonda za regionalni razvoj, Europskog socijalnog fonda, Kohezijskog fonda i Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo (SL L br. 138, 13. 5. 2014.,str. 5)
– Delegiranom uredbom Komisije (EU) br. 807/2014 od 11. ožujka 2014. o dopuni Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) i uvođenju prijelaznih odredbi (SL L 227, 31. 7.2014,str. 1-17)
– Delegiranom Uredbom Komisije (EU) br. 907/2014 od 11. ožujka 2014. o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu agencija za plaćanja i ostalih tijela, financijskog upravljanja, poravnanja računa, jamstava i upotrebe eura (SL L br. 271, str. 102, 12. 9. 2014., u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 907/2014)
– Delegiranom Uredbom Komisije (EU) br. 908/2014 od 6. kolovoza 2014. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu agencija za plaćanje i drugih tijela, financijskog upravljanja, poravnanja računa, pravila o kontroli, jamstava i transparentnosti (SL L br. 29, 5. 2. 2015., str.16, u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 908/2014)
– Delegiranom Uredbom Komisije (EU) br. 240/2014 оd 7. siječnja 2014. o europskom kodeksu ponašanja za partnerstvo u okviru Europskih strukturnih i investicijskih fondova (SL L br. 74, 14. 3. 2014., str. 1)
– Delegiranom Uredbom Komisije (EU) br. 1268/2012 od 29. listopada 2012. o pravilima za primjenu Uredbe (EU, Euratom) br. 966/2012 Europskog parlamenta i Vijeća o financijskim pravilima koja se primjenjuju na opći proračun Unije (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1268/2012)
– Delegiranom Uredbom Komisije (EU) 2017/891 оd 13. ožujka 2017. o dopuni Uredbe (EU) br. 1308/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu sektora voća i povrća te prerađevina voća i povrća i o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu novčanih kazni koje će se primjenjivati u tim sektorima i o izmjeni Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 543/2011
– Provedbenom uredbom Komisije (EU) br. 808/2014 od 17. srpnja 2014. o utvrđivanju pravila primjene Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) (SL L 227, 31. 7. 2014.,str. 18-68)
– Provedbenom uredbom Komisije (EU) br. 809/2014 оd 17. srpnja 2014. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu integriranog administrativnog i kontrolnog sustava, mjera ruralnog razvoja i višestruke sukladnosti (SL L 227, 31. 7. 2014., str. 69 – 124, u daljnjem tekstu: Provedbena uredba Komisije (EU) br. 809/2014)
– Provedbenom Uredbom Komisije (EU) br. 821/2014 od 28. srpnja 2014. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu detaljnih postupaka za prijenos programskih doprinosa i upravljanje njima, izvješćivanja o financijskim instrumentima, tehničkih obilježja mjera informiranja i komunikacije za operacije te sustava evidentiranja i pohranjivanja podataka (SL L br. 223, str 7, 29. 7. 2014.)
– Direktivom Vijeća 2000/29/EZ od 8. svibnja 2000. o zaštitnim mjerama protiv unošenja u Zajednicu organizama štetnih za bilje ili biljne proizvode i protiv njihovog širenja unutar Zajednice (SL L 169, str. 1, 10. 7. 2007.) i
– Smjernicama Europske unije o državnim potporama u sektoru poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima za razdoblje 2014.–2020. (SL C 204, 1. 7. 2014.)
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 3.
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Pravilnika imaju sljedeće značenje:
a) korisnik je svaki subjekt koji je odgovoran za pokretanje projekta ili za pokretanje i provedbu projekta sufinanciranog iz Programa, odnosno tijelo koje provodi financijski instrument
b) krajnji primatelj financijskog instrumenta je pravna ili fizička osoba koja prima financijsku potporu iz financijskog instrumenta
c) projekt je aktivnost ili skup aktivnosti koje predstavljaju cjelokupnu i sveobuhvatnu investiciju, a sastoji se od prihvatljivih i, ako je primjenjivo, neprihvatljivih troškova te pripada određenom tipu operacije
d) javna potpora je svaki oblik potpore iz javnih izvora Republike Hrvatske i potpora iz proračuna Europske unije, a predstavlja bespovratna sredstva ili financijske instrumente
e) potpora su bespovratna sredstva Programa koja se sastoje od sredstava Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj i sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske u omjeru definiranom Programom
f) financijski instrumenti su oblik javne potpore koja se pruža putem jamstava, zajmova ili kredita usmjerenih na ostvarenje jednog ili više određenih ciljeva politike EU
g) intenzitet javne potpore je postotni udio javne potpore u prihvatljivim troškovima projekta
h) intenzitet potpore je postotni udio potpore u prihvatljivim troškovima projekta
i) natječaj je javno objavljeni poziv na podnošenje zahtjeva za potporu unutar jednog tipa operacije, a sastoji se od teksta natječaja te priloga i obrazaca
j) mladi poljoprivrednik je osoba koja na dan podnošenja zahtjeva za potporu nema više od 40 godina (dan prije navršavanja 41 godine starosti), posjeduje odgovarajuća stručna znanja i vještine te je po prvi put na jednom poljoprivrednom gospodarstvu postavljena kao nositelj, odnosno odgovorna osoba poljoprivrednog gospodarstva, a u slučaju trgovačkog društva mladi poljoprivrednik je odgovorna osoba isključivo ako je vlasnik najmanje 50% temeljnog kapitala društva
k) poduzeće je svaki subjekt koji se bavi gospodarskom djelatnošću, bez obzira na njegov pravni oblik, a sve u skladu sa člankom 1. Priloga I. Uredbe (EU) br. 702/2014
l) povezana i partnerska poduzeća jesu fizičke i pravne osobe definirane člankom 3. stavcima 2. i 3. Priloga I. Uredbe (EU) br. 702/2014
m) poduzetnik u teškoćama je poduzetnik u postupku predstečaja, stečaja, stečaja potrošača ili likvidacije u skladu s posebnim propisima
n) državna potpora je stvarni i potencijalni rashod ili umanjeni prihod države dodijeljen od davatelja državne potpore u bilo kojem obliku koji narušava ili prijeti narušavanjem tržišnog natjecanja stavljajući u povoljniji položaj određenog poduzetnika ili proizvodnju određene robe i/ili usluge utoliko što utječe na trgovinu između država članica Europske unije, u skladu sa člankom 107. Ugovora o funkcioniranju Europske unije
o) de minimis potpora je potpora male vrijednosti, uređena važećom uredbom Europske unije koja zbog svoga iznosa ne narušava ili ne prijeti narušavanjem tržišnog natjecanja i ne utječe na trgovinu između država članica Europske unije te ne predstavlja državnu potporu
p) dopuna je naknadno dostavljanje informacija, dokumentacije ili dijela dokumentacije na zahtjev Agencije za plaćanja
r) obrazloženje je pojašnjenje određene nejasnoće ili neusklađenosti u navodima/dokumentima/izračunima te ispravak neusklađenih navoda i/ili neispravnih izračuna
s) nepravilnost je povreda odredaba prava Zajednice koja proizlazi iz učinjene ili propuštene radnje od strane gospodarskog subjekta, a što je dovelo ili je moglo dovesti u pitanje opći proračun Zajednica ili proračune kojima Zajednice upravljaju, bilo smanjenjem ili gubitkom prihoda iz vlastitih sredstava prikupljenih izravno u ime Zajednica, ili neopravdanim izdacima u smislu članka 1. stavka 2. Uredbe (EZ, Euratom) br. 2988/95 od 18. prosinca 1995. o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica, odnosno članka 2., stavka 1. točke g) Uredbe (EU) br. 1306/2013
t) sumnja na prijevaru je nepravilnost koja je razlog za pokretanje upravnih ili sudskih postupaka na nacionalnoj razini kako bi se utvrdilo postojanje postupanja s namjerom, osobito prijevare, iz članka 1. stavka 1. točke (a) Konvencije o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica koja je sastavljena na temelju članka K.3 Ugovora o Europskoj uniji (u skladu sa člankom 2. točkom (a), Delegirane uredbe Komisije (EU) 2015/1971 od 8. srpnja 2015. o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća posebnim odredbama o izvješćivanju o nepravilnostima povezanima s Europskim fondom za jamstva u poljoprivredi i Europskim poljoprivrednim fondom za ruralni razvoj te o stavljanju izvan snage Uredbe Komisije (EZ) br. 1848/2006 (SL L 293, 8. 7. 2015.)
u) financijska korekcija je instrument kojim se, nakon što je nadležno tijelo utvrdilo nepravilnost koju je počinio korisnik i/ili partner, umanjuju bespovratna sredstva ili nalaže povrat cijelog ili dijela financiranja isplaćenog korisniku
v) lokalna akcijska grupa (u daljnjem tekstu: LAG) je partnerstvo predstavnika javnog, gospodarskog i civilnog sektora određenog ruralnog područja koje je osnovano s namjerom izrade i provedbe lokalne razvojne strategije tog područja
z) odabrani LAG je LAG koji je s Agencijom za plaćanja sklopio Ugovor o dodjeli sredstava odabranom LAG-u
aa) lokalna razvojna strategija (u daljnjem tekstu: LRS) je CLLD strategija tj. strateški plansko-razvojni dokument koji donosi i provodi LAG za područje koje obuhvaća
bb) odabrana LRS je LRS odabranog LAG-a
cc) LAG natječaj je natječaj koji objavljuje i provodi LAG za mjeru, podmjeru, tip operacije koji je naveden u odabranoj LRS LAG-a i namijenjen je korisnicima sa područja LAG-a
dd) aktivacija LAG natječaja je pokretanje, od strane Agencije za plaćanja, pojedinog tipa operacije iz Programa koji se provodi putem LAG natječaja, a navedeno podrazumijeva dostavu odgovarajuće dokumentacije odabranom LAG-u u dijelu delegiranih administrativnih provjera
ee) natječaj za provedbu LRS je natječaj koji objavljuje Agencija za plaćanja za odabrane projekte na LAG natječaju za pojedini tip operacije iz Programa koji se provodi putem odabrane LRS odabranog LAG-a
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Načela provedbe postupka dodjele potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 4.
Načela provedbe postupka dodjele potpore su:
a) načelo jednakog postupanja prema svim korisnicima i svim uključenim stranama pri ostvarivanju prava i ispunjavanju obveza
b) načelo zabrane svake diskriminacije utemeljene na osnovi predodžbi utemeljenih na spolnom, rodnom, rasnom, etničkom, nacionalnom, vjerskom, političkom određenju ili uvjerenju ili na dobnom, obrazovnom, invalidskom, imovinskom, socijalnom ili drugom društvenom pripadanju, osobini ili položaju
c) načelo transparentnosti podrazumijeva da se svi dokumenti kojima se ne krši neko od načela stavljaju dostupnima svim zainteresiranim stranama
d) načelo zaštite osobnih podataka u skladu s propisima kojima se uređuje zaštita osobnih podataka, tajnost podataka i zaštita tajnosti podataka
e) načelo razmjernosti podrazumijeva da je opseg postupanja razmjeran cilju odnosno očekivanom ishodu
f) načelo sprječavanja sukoba interesa podrazumijeva nepristrano i objektivno obavljanje funkcija i izvršavanje zadataka svih osoba uključenih u postupak dodjele potpore odnosno bespovratnih sredstava, a koje može biti narušeno zbog postojanja (krvnog) srodstva, obiteljskih odnosa ili druge emotivne zajednice, pripadnosti političkoj stranci ili određenom političkom ili drugom uvjerenju, gospodarskog interesa odnosno bilo kojeg drugog zajedničkog interesa s korisnikom i
g) načelo povjerljivosti postupka dodjele potpore podrazumijeva da osobe koje su uključene u postupak dodjele potpore svaki povjerljivi dokument i informaciju (pisanu ili usmenu) povezanu s tijekom postupka dodjele potpore kao i s predmetom postupka dodjele potpore čuvaju kao tajnu, uporabljajući je isključivo u kontekstu i u svrhu provedbe postupka dodjele potpore.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Zaštita financijskih interesa Europske unije i Republike Hrvatske
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 5.
(1) Agencija za plaćanja u skladu sa člankom 58. Uredbe (EU) br. 1306/2013 osigurava učinkovitu zaštitu financijskih interesa Europske unije i Republike Hrvatske od prijevare te poduzima sve potrebne mjere za sprečavanje, otkrivanje i ispravljanje nepravilnosti i prijevara.
(2) Institucionalni okvir sustava za suzbijanje nepravilnosti i prijevara AFCOS je sustav kroz koji se provodi koordinacija zakonodavnih, upravnih i operativnih aktivnosti u svrhu zaštite financijskih interesa Europske unije u Republici Hrvatskoj te neposredna suradnja s Europskim uredom za borbu protiv prijevara.
(3) U slučaju postojanja indikatora sumnje na prijevaru Agencija za plaćanja o navedenom obavještava nadležne institucije.
(4) U slučaju pokretanja upravnih ili sudskih postupaka na nacionalnoj razini u svezi sa stavkom 3. ovoga članka Agencija za plaćanja odbit će zahtjev korisnika te isključiti korisnika iz postupka sukladno članku 11. ovoga Pravilnika zbog utvrđene sumnje na prijevaru.
(5) Agencija za plaćanja može u svakom trenutku postupka dodjele potpore, provedbe projekta i tijekom 5 godina nakon konačne isplate donijeti odluku kojom će odbiti zahtjev korisnika, umanjiti potporu, odnosno zatražiti povrat djelomičnog ili cjelokupnog iznosa sredstava, u slučaju da korisnik ne ispunjava obveze propisane ovim Pravilnikom, natječajem ili drugim primjenjivim nacionalnim propisima ili propisima Europske unije.
(6) Kad odlučuje o odbijanju, umanjenju ili povratu sredstava potpore Agencija za plaćanja uzima u obzir ozbiljnost, opseg, trajanje i ponavljanje nepravilnosti i/ili neusklađenosti.
(7) Tijekom cjelokupne provedbe sustava kontrola, Agencija za plaćanja može u svrhu sprečavanja pokušaja prevara i nepravilnosti koristiti ARACHNE sustav za procjenu rizika ( https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=325&intPageId=3587&langId=hr ) te poduzimati daljnje radnje u skladu s dobivenim rezultatima.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Rodno značenje
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 6.
Izrazi koji se koriste u ovome propisu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
DIO DRUGI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
POSTUPAK DODJELE POTPORE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Vrste dodjele potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 7.
(1) Dodjela potpore može se izvršiti temeljem:
a) natječaja za sve one tipove operacija za koje ne postoji unaprijed, u Programu definirani jedinstveni korisnik i to u obliku:
1. otvorenog natječaja, odnosno natjecanja velikog broja nepoznatih korisnika te
2. ograničenog natječaja u kojem se ograničava natjecanje određenog broja korisnika definiranih u Programu.
b) natječaja za provedbu LRS
c) izravnih dodjela za koje je u Programu naveden korisnik
d) LAG natječaja.
(2) Popis tipova operacija iz Programa po vrsti dodjele potpore nalazi se u Prilogu I., koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
POGLAVLJE I.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
DODJELA POTPORE PUTEM NATJEČAJA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uvjeti prihvatljivosti
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 8.
(1) Neprihvatljiv je korisnik koji je ili u kojem je osoba koja je član upravnog, upravljačkog ili nadzornog tijela ili ima ovlasti zastupanja, donošenja odluka ili nadzora toga korisnika pravomoćnom presudom osuđena za:
a) sudjelovanje u zločinačkoj organizaciji, na temelju:
1. članka 328. (zločinačko udruženje) i članka 329. (počinjenje kaznenog djela u sastavu zločinačkog udruženja) Kaznenog zakona („Narodne novine“, br. 110/97, 27/98, 50/00, 129/00, 51/01, 111/03, 190/03, 105/04, 84/05, 71/06, 110/07, 152/08, 57/11, 77/11 i 143/12, u daljnjem tekstu: Kazneni zakon)
2. članka 333. (udruživanje za počinjenje kaznenih djela) Kaznenog zakona
b) korupciju, na temelju:
1. članka 252. (primanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 253. (davanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 254. (zlouporaba u postupku javne nabave), članka 291. (zlouporaba položaja i ovlasti), članka 292. (nezakonito pogodovanje), članka 293. (primanje mita), članka 294. (davanje mita), članka 295. (trgovanje utjecajem) i članka 296. (davanje mita za trgovanje utjecajem) Kaznenog zakona
2. članka 294.a (primanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 294.b (davanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 337. (zlouporaba položaja i ovlasti), članka 338. (zlouporaba obavljanja dužnosti državne vlasti), članka 343. (protuzakonito posredovanje), članka 347. (primanje mita) i članka 348. (davanje mita) Kaznenog zakona
c) prijevaru, na temelju:
1. članka 236. (prijevara), članka 247. (prijevara u gospodarskom poslovanju), članka 256. (utaja poreza ili carine) i članka 258. (subvencijska prijevara) Kaznenog zakona
2. članka 224. (prijevara), članka 293. (prijevara u gospodarskom poslovanju) i članka 286. (utaja poreza i drugih davanja) Kaznenog zakona
d) terorizam ili kaznena djela povezana s terorističkim aktivnostima, na temelju:
1. članka 97. (terorizam), članka 99. (javno poticanje na terorizam), članka 100. (novačenje za terorizam), članka 101. (obuka za terorizam) i članka 102. (terorističko udruženje) Kaznenog zakona
2. članka 169. (terorizam), članka 169.a (javno poticanje na terorizam) i članka 169.b (novačenje i obuka za terorizam) Kaznenog zakona
e) pranje novca ili financiranje terorizma, na temelju:
1. članka 98. (financiranje terorizma) i članka 265. (pranje novca) Kaznenog zakona
2. članka 279. (pranje novca) Kaznenog zakona
f) dječji rad ili druge oblike trgovanja ljudima, na temelju:
1. članka 106. (trgovanje ljudima) Kaznenog zakona
2. članka 175. (trgovanje ljudima i ropstvo) Kaznenog zakona.
(2) Uvjeti prihvatljivosti korisnika koji se mogu propisati natječajem su:
a) upis u odgovarajuće upisnike i/ili registre i/ili druge službene evidencije u određenom vremenskom trajanju
b) posjedovanje odgovarajućeg certifikata i/ili licence i/ili akta nadležnog tijela
c) postavljanje nositelja, odnosno odgovorne osobe poljoprivrednog gospodarstva u određenom vremenskom razdoblju
d) odgovarajuća stručna znanja i vještine
e) podmirene, odnosno uređene dospjele porezne obveze i obveze za mirovinsko i zdravstveno osiguranje
f) korisnik ne smije biti u blokadi u određenom vremenskom trajanju ili poduzetnik u teškoćama
g) ekonomska veličina korisnika koji je poljoprivredno gospodarstvo u određenom minimalnom i/ili maksimalnom iznosu
h) veličina poduzeća (mikro, mala, srednja ili velika poduzeća) prema kriterijima iz Priloga I. Uredbe (EU) br. 702/2014
i) broj zaposlenih
j) prebivalište, odnosno sjedište na (određenom) području Republike Hrvatske
k) prihvatljivost partnera u pripremi i/ili provedbi međuteritorijalnih i/ili transnacionalnih projekata suradnje iz LRS LAG-a i/ili
l) mogućnost pristupa određenim bazama podataka.
(3) Uvjeti prihvatljivosti korisnika iz stavka 2. ovoga članka propisuju se i detaljno razrađuju natječajem.
(4) Korisnik mora ispunjavati uvjete prihvatljivosti u trenutku objave natječaja, osim ako natječajem nije drugačije propisano.
(5) Promjene uvjeta prihvatljivosti na strani korisnika nastale nakon objave nacrta natječaja u skladu sa člankom 18. stavkom 4. ovoga Pravilnika nisu prihvatljive.
(6) Uvjete prihvatljivosti korisnika, korisnik dokazuje dokumentacijom koja se propisuje natječajem i to u trenutku podnošenja zahtjeva za potporu, osim ako natječajem nije propisana mogućnost dokazivanja uvjeta prihvatljivosti korisnika u kasnijoj fazi.
(7) Rok u kojemu korisnik mora zadržati uvjete prihvatljivosti, mogućnost njihove ponovne provjere te posljedice u slučaju neispunjavanja propisuju se natječajem.
(8) Broj zahtjeva za potporu koji korisnik i njegova povezana i/ili partnerska poduzeća mogu podnijeti na jedan natječaj propisuje se natječajem.
(9) U kontekstu provedbe mjera ruralnog razvoja jednim korisnikom smatraju se svi povezani subjekti sa svojim resursima, ako je primjenjivo.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Obveze korisnika
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 9.
Sklapanjem ugovora o financiranju ili izvršnošću akta kojim se dodjeljuje potpora korisnik preuzima obveze koje mora ispuniti kako bi mu potpora bila isplaćena, kao i obveze koje mora ispunjavati u petogodišnjem razdoblju nakon konačne isplate.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Odbijanje zahtjeva korisnika
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 10.
(1) Korisnikov zahtjev za potporu/isplatu odbija se u sljedećim slučajevima:
a) neispunjavanja uvjeta propisanih ovim Pravilnikom i natječajem
b) neprihvatljivosti ulaganja/aktivnosti i/ili svih troškova
c) dostavljanja zahtjeva korisnika izvan propisanih rokova
d) nepravilnosti koja prelazi iznos od 50 % ukupne vrijednosti odobrenih sredstava potpore
e) onemogućavanja obavljanja posjeta ulaganju/kontrole na terenu
f) utvrđeno je da su se na isti natječaj prijavili korisnici kod kojih je utvrđena povezanost u smislu članka 3. stavka 3. podstavka 4. Priloga I. Uredbe (EU) br. 702/2014 kojim je propisano da se povezanima smatraju i poduzeća koja jednu od tih povezanosti ostvaruju posredstvom fizičke osobe ili skupine fizičkih osoba koje zajedno djeluju ako se bave svojom djelatnošću ili dijelom svoje djelatnosti na istom mjerodavnom tržištu ili susjednim tržištima, ako je primjenjivo
g) iznos potpore za dodjelu je manji od najniže propisane vrijednosti potpore
h) korisnik ne ostvaruje minimalan broj bodova temeljem kriterija odabira
i) korisnik ne prelazi sumarni prag prolaznosti na ekonomskim kriterijima odabira, ako je primjenjivo
j) korisnik ima odobren zahtjev za potporu na prethodnim natječajima za isti tip operacije, a nije podnio konačni zahtjev za isplatu niti zahtjev za odustajanjem za prethodno odobreni zahtjev za potporu prije podnošenja sljedećeg zahtjeva za potporu, osim kod projekata suradnje koje provodi odabrani LAG
k) neispunjavanja obveza u roku koji je određen za ispravak nastale situacije, osim u slučaju više sile i izvanrednih okolnosti ili kada je za zakašnjenje propisano i primjenjivo izricanje financijskih korekcija u skladu sa člankom 35. ovoga Pravilnika
l) nedostavljanja ili utvrđene neprihvatljivosti dokumentacije vezane za postupak nabave i/ili provedbu ugovora o javnoj nabavi koja se dostavlja sa zahtjevom za isplatu, ako navedeno onemogućava daljnju obradu
m) korisnik nije izvršio zatraženi povrat sredstava ili je u postupku povrata sredstava prethodno dodijeljenih u drugom natječaju iz bilo kojeg javnog izvora (uključujući iz fondova EU-a), za aktivnosti odnosno troškove koji nisu izvršeni osim za neizvršeni zatraženi povrat iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj i Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi zbog mogućnosti prijeboja s budućim neizvršenim plaćanjem od strane Agencije za plaćanja u skladu sa člankom 28. Uredbe (EU) br. 908/2014
n) ulaganje nije stavljeno u funkciju/uporabu ili nije spremno za uporabu, ako je primjenjivo
o) utvrđeno je da su svi prihvatljivi troškovi iz zahtjeva za potporu u cijelosti već sufinancirani iz drugih izvora javne potpore.
(2) U slučaju donošenja odluke o odbijanju zahtjeva za isplatu kada se radi o isplati potpore u ratama, korisniku će biti omogućeno podnošenje zahtjeva za isplatu preostalih rata ako su ostali uvjeti propisani ovim Pravilnikom, natječajem i ugovorom o financiranju ispunjeni.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Isključenje korisnika
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 11.
(1) Korisnikov zahtjev bit će odbijen, a korisnik isključen iz sudjelovanja u postupku dodjele potpore u kalendarskoj godini utvrđivanja razloga za isključenje i u sljedećoj kalendarskoj godini u slučaju da se, u razdoblju od podnošenja zahtjeva za potporu pa do isteka pet godina od konačne isplate potpore, utvrdi:
a) dostavljanje lažnih podatka pri dostavi zahtjeva za potporu/promjenu/isplatu i dokumentacije
b) umjetno stvaranje uvjeta (u skladu sa člankom 60. Uredbe (EU) br. 1306/2013)
c) sumnja na prijevaru koju je potvrdilo nadležno tijelo
d) sukob interesa s gospodarskim subjektima koji izvode radove i/ili isporučuju robe i/ili pružaju usluge, uključujući podugovaratelje, u postupcima nabave predmeta potpore.
(2) U slučajevima iz stavka 1. ovoga članka s korisnikom će se raskinuti ugovor o financiranju i odrediti povrat sredstava ako je korisniku prethodno isplaćena potpora.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Raskid ugovora i poništenje obveza
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 12.
S korisnikom se u svakom trenutku mogu raskinuti sve ugovorne obveze, kao i obveze iz odgovarajućih akata, i to u razdoblju od administrativne kontrole do konačne isplate potpore ili do isteka 5 (pet) godina od konačne isplate potpore, u slučaju da:
a) s korisnikom je sklopljen ugovor o financiranju, a nakon toga mu je izdana odluka o odbijanju zahtjeva za potporu
b) izdana je odluka o povratu ukupno isplaćenih sredstava
c) ako je korisnik odustao od potpore u bilo kojem trenutku nakon sklapanja ugovora o financiranju ili odgovarajućeg akta koje zamjenjuje ugovor o financiranju
d) ako ne dostavi drugi dio zahtjeva za potporu do krajnjeg roka propisanog natječajem, ako je primjenjivo
e) ako korisnik nije dostavio zahtjev za isplatu ili ga je dostavio nakon isteka roka iz odluke o dodjeli sredstava, ako je primjenjivo
f) donošenja odluke o odbijanju zahtjeva za isplatu kada se ne radi o isplati u ratama.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uvjeti prihvatljivosti troškova/aktivnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede