Na temelju članka 72. stavka 9. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj: 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 16/12, 86/12, 94/13, 152/14, 7/17 i 68/18) ministarica znanosti i obrazovanja donosi
PRAVILNIK
O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O NAČINIMA, POSTUPCIMA I ELEMENTIMA VREDNOVANJA UČENIKA U OSNOVNIM I SREDNJIM ŠKOLAMA
Članak 1.
U Pravilniku o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj: 112/10) u članku 1. stavku 1. riječi: „odgojno-obrazovnih postignuća učenika u osnovnoj i srednjoj školi“ zamjenjuju se riječima: „postignute razine ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda za učenike u osnovnim i srednjim školama“.
Članak 2.
Članak 2. mijenja se i glasi:
„Definicije pojmova
(1)Vrednovanje je sustavno prikupljanje podataka u procesu učenja i postignutoj razini ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda, kompetencijama, znanjima, vještinama, sposobnostima, samostalnosti i odgovornosti prema radu, u skladu s unaprijed definiranim i prihvaćenim načinima, postupcima i elementima. Vrednovanje obuhvaća tri pristupa vrednovanju: vrednovanje za učenje, vrednovanje kao učenje, vrednovanje naučenog. Vrednovanje za učenje služi unapređivanju i planiranju budućega učenja i poučavanja. Vrednovanje kao učenje podrazumijeva aktivno uključivanje učenika u proces vrednovanja te razvoj učeničkoga autonomnog i samoreguliranog pristupa učenju. Vrednovanje naučenog je ocjenjivanje razine postignuća učenika. Vrednovanje za učenje i vrednovanje kao učenje ne rezultiraju ocjenom, nego kvalitativnom povratnom informacijom.
(2)Praćenje je sustavno uočavanje i bilježenje zapažanja o postignutoj razini ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda u svrhu poticanja učenja i provjere postignute razine ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda i očekivanja definiranih nacionalnim, predmetnim i međupredmetnim kuriklulumima, nastavnim programima te strukovnim i školskim kurikulumima. Uključuje sva tri pristupa vrednovanju: vrednovanje za učenje, vrednovanje kao učenje i vrednovanje naučenog.
(3)Provjeravanje je procjena postignute razine ostvarenosti odgjno-obrazovnih ishoda i očekivanja u nastavnome predmetu ili području i drugim oblicima rada u školi tijekom školske godine.
(4)Ocjenjivanje je pridavanje brojčane ili opisne vrijednosti rezultatima praćenja i provjeravanja učenikovog rada.“
Članak 3.
Članak 3. mijenja se i glasi:
„Načini, postupci i elementi vrednovanja
(1)Načini, postupci i elementi vrednovanja postignute razine ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda i očekivanja proizlaze iz nacionalnoga, predmetnih i međupredmetnih kurikuluma, nastavnih programa, strukovnih kurikuluma, školskoga kurikuluma te ovoga Pravilnika i pravila ponašanja učenika koje donosi škola.
(2)Postignuća učenika u ostvarenju uratka, praktičnoga rada, pokusa, izvođenja laboratorijske i druge vježbe, nastupa (umjetničke: glazbene, plesne i likovne škole), vrednuju se različitim načinima i postupcima u skladu s predmetnim kurikulumima.
(3)Načine, postupke i elemente vrednovanja u umjetničkim školama određuju stručna povjerenstva umjetničkih škola. Vrednovanje provodi ispitno povjerenstvo na javnim i internim nastupima te godišnjim ispitima.“
Članak 4.
U članku 5. u naslovu iza riječi: „Vrednovanje“ dodaje se riječ: „postignuća“.
U stavku 2. iza riječi: „Načine“ briše se zarez te se dodaje riječ „i“, a iza riječi: „postupke“ brišu se riječi: „i elemente“.
Članak 5.
U članku 6. stavak 2. briše se.
Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 2. te se u istome iza riječi: „ocjenjuje se“ dodaje riječ: „brojčano“.
Članak 6.
U članku 7. stavku 1. riječi: „kompetencija učenika“ zamjenjuju se riječima: „ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda“, a iza riječi: „godine“ umjesto zareza stavlja se točka te se brišu riječ: „u pravilu poslije ostvarenih obrađenih i uvježbanih nastavnih sadržaja“.
Članak 7.
U članku 8. stavku 1., u drugoj rečenici iza riječi: „se“ brišu se riječi: „poslije ostvarenih obrađenih i uvježbanih nastavnih sadržaja,“.
U stavku 2., u drugoj rečenici riječi: „nastavnoga sadržaja“ zamjenjuju se riječima: „odgojno-obrazovnih ishoda“.
Stavak 3. briše se.
Dosadašnji stavci 4. i 5. postaju stavci 3. i 4.
U dosadašnjem stavku 4., koji postaje stavak 3., iza riječi: „sadržaja“ dodaju se riječi: „i odgojno-obrazovnim ishodima“.
Članak 8.
U članku 9. stavku 1. riječi: „ponoviti pisanu provjeru“ zamjenjuju se riječima: „o njima dati povratnu informaciju učenicima“,a riječi: „O dogovorenome treba obavijestiti razrednika i stručnu službu škole.„ brišu se.
Stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) U dogovoru s razrednikom i stručnom službom škole predmetni učitelj/nastavnik treba odlučiti o potrebi ponavljanja pisane provjere te primjerenom obliku podrške učenicima za postizanje odgojno-obrazovnih ishoda.“
Članak 9.
Članak 10. mijenja se i glasi:
„ Okvirni vremenik pisanih provjera znanja
(1) Okvirni vremenik pisanih provjera (u daljnjem tekstu: vremenik) je školski dokument koji je svaka škola dužna imati za tekuću školsku godinu.
(2) Okvirni vremenik, na prijedlog učitelja/nastavnika donosi razredno vijeće najkasnije do kraja trećega tjedna nastave u svakom polugodištu. Škola je dužna javno objaviti vremenik za sve razredne odjele na mrežnoj stanici škole.
(3)Razredno vijeće može na kraju svakog mjeseca promijeniti vremenik za naredni mjesec.
(4) U iznimnim situacijama učitelj/nastavnik može odgoditi planiranu pisanu provjeru ili odustati od pisanoga provjeravanja utvrđenog vremenikom, a o čemu je dužan obavijesti učenike najmanje 3 (tri) dana ranije.“
Članak 10.
U članku 11. stavku 1. riječ: „kompetencija“ zamjenjuju se riječima: „ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda“.
Stavak 2. briše se.
Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 2.
Članak 11.
U članku 12. stavci 1. i 2. brišu se.
Dosadašnji stavci 3., 4. i 5. postaju stavci 1., 2. i 3.
Dosadašnji stavak 3., koji sada postaje stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Učitelj/nastavnik svakog nastavnoga predmeta je na početku i tijekom školske godine dužan upoznati učenike s planiranim načinima i postupcima vrednovanja, a vrednovanje postignuća učenika s teškoćama dužan je uskladiti s preporukama stručnih suradnika.“
Stavak 6. briše se.
Dosadašnji stavci 7., 8., 9., 10., 11. i 12. postaju stavci 4., 5., 6., 7., 8. i 9.
Dodaje se novi stavak 10. koji glasi:
„(10) Svi učitelji/nastavnici dužni su planirati termine za individualne informativne razgovore. Termini se javno objavljuju na mrežnim stranicama škole.“
Članak 12.
U članku 13., stavku 1. riječ: „ocjenjivanja“ zamjenjuje se riječju: „vrednovanja“, a iza riječi „kao i“ dodaje se riječ: „planirane“.
Članak 13.
U članku 14., stavku 1. riječ: „ocjenjivanja“ zamjenjuje se riječju: „vrednovanja“, a iza riječi „kao i“ dodaje se riječ: „planirane“.
Članak 14.
U članku 15. stavku 2. riječi: „o čemu pisano obavještava ravnatelja i stručnu službu škole, roditelje i učenike“ zamjenjuju se riječima: „a termini informativnih razgovora objavljuje se janvo na mrežnim stranicama škole“.
U stavku 4. riječ: „kompetencija“ zamjenjuje se rijčima: „ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda“, a iza riječi: „vladanju“ briše se zarez i riječi: „a o terminima informativnih razgovora razrednik upoznaje učenike, roditelje, ravnatelja i stručne suradnike na početku školske godine“.
Stavci 5. i 6. brišu se.
Članak 15.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u "Narodnim novinama“.
REPUBLIKA HRVATSKA nacrt
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
Na temelju članka 72. stavka 9. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj: 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 16/12, 86/12, 94/13, 152/14, 7/17 i 68/18) ministarica znanosti i obrazovanja donosi
PRAVILNIK
O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O NAČINIMA, POSTUPCIMA I ELEMENTIMA VREDNOVANJA UČENIKA U OSNOVNIM I SREDNJIM ŠKOLAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 1.
U Pravilniku o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj: 112/10) u članku 1. stavku 1. riječi: „odgojno-obrazovnih postignuća učenika u osnovnoj i srednjoj školi“ zamjenjuju se riječima: „postignute razine ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda za učenike u osnovnim i srednjim školama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 2.
Članak 2. mijenja se i glasi:
„ Definicije pojmova
(1) Vrednovanje je sustavno prikupljanje podataka u procesu učenja i postignutoj razini ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda, kompetencijama, znanjima, vještinama, sposobnostima, samostalnosti i odgovornosti prema radu, u skladu s unaprijed definiranim i prihvaćenim načinima, postupcima i elementima. Vrednovanje obuhvaća tri pristupa vrednovanju: vrednovanje za učenje, vrednovanje kao učenje, vrednovanje naučenog. Vrednovanje za učenje služi unapređivanju i planiranju budućega učenja i poučavanja. Vrednovanje kao učenje podrazumijeva aktivno uključivanje učenika u proces vrednovanja te razvoj učeničkoga autonomnog i samoreguliranog pristupa učenju. Vrednovanje naučenog je ocjenjivanje razine postignuća učenika. Vrednovanje za učenje i vrednovanje kao učenje ne rezultiraju ocjenom, nego kvalitativnom povratnom informacijom.
(2) Praćenje je sustavno uočavanje i bilježenje zapažanja o postignutoj razini ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda u svrhu poticanja učenja i provjere postignute razine ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda i očekivanja definiranih nacionalnim, predmetnim i međupredmetnim kuriklulumima, nastavnim programima te strukovnim i školskim kurikulumima. Uključuje sva tri pristupa vrednovanju: vrednovanje za učenje, vrednovanje kao učenje i vrednovanje naučenog.
(3) Provjeravanje je procjena postignute razine ostvarenosti odgjno-obrazovnih ishoda i očekivanja u nastavnome predmetu ili području i drugim oblicima rada u školi tijekom školske godine.
(4) Ocjenjivanje je pridavanje brojčane ili opisne vrijednosti rezultatima praćenja i provjeravanja učenikovog rada.“
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 3.
Članak 3. mijenja se i glasi:
„Načini, postupci i elementi vrednovanja
(1) Načini, postupci i elementi vrednovanja postignute razine ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda i očekivanja proizlaze iz nacionalnoga, predmetnih i međupredmetnih kurikuluma, nastavnih programa, strukovnih kurikuluma, školskoga kurikuluma te ovoga Pravilnika i pravila ponašanja učenika koje donosi škola.
(2) Postignuća učenika u ostvarenju uratka, praktičnoga rada, pokusa, izvođenja laboratorijske i druge vježbe, nastupa (umjetničke: glazbene, plesne i likovne škole), vrednuju se različitim načinima i postupcima u skladu s predmetnim kurikulumima.
(3) Načine, postupke i elemente vrednovanja u umjetničkim školama određuju stručna povjerenstva umjetničkih škola. Vrednovanje provodi ispitno povjerenstvo na javnim i internim nastupima te godišnjim ispitima.“
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 4.
U članku 5. u naslovu iza riječi: „Vrednovanje“ dodaje se riječ: „postignuća“.
U stavku 2. iza riječi: „Načine“ briše se zarez te se dodaje riječ „i“, a iza riječi: „postupke“ brišu se riječi: „i elemente“.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 5.
U članku 6. stavak 2. briše se.
Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 2. te se u istome iza riječi: „ocjenjuje se“ dodaje riječ: „brojčano“.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 6.
U članku 7. stavku 1. riječi: „kompetencija učenika“ zamjenjuju se riječima: „ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda“, a iza riječi: „godine“ umjesto zareza stavlja se točka te se brišu riječ: „u pravilu poslije ostvarenih obrađenih i uvježbanih nastavnih sadržaja“.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 7.
U članku 8. stavku 1., u drugoj rečenici iza riječi: „se“ brišu se riječi: „poslije ostvarenih obrađenih i uvježbanih nastavnih sadržaja,“.
U stavku 2., u drugoj rečenici riječi: „nastavnoga sadržaja“ zamjenjuju se riječima: „odgojno-obrazovnih ishoda“.
Stavak 3. briše se.
Dosadašnji stavci 4. i 5. postaju stavci 3. i 4.
U dosadašnjem stavku 4., koji postaje stavak 3., iza riječi: „sadržaja“ dodaju se riječi: „i odgojno-obrazovnim ishodima“.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 8.
U članku 9. stavku 1. riječi: „ponoviti pisanu provjeru“ zamjenjuju se riječima: „o njima dati povratnu informaciju učenicima“, a riječi: „O dogovorenome treba obavijestiti razrednika i stručnu službu škole.„ brišu se.
Stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) U dogovoru s razrednikom i stručnom službom škole predmetni učitelj/nastavnik treba odlučiti o potrebi ponavljanja pisane provjere te primjerenom obliku podrške učenicima za postizanje odgojno-obrazovnih ishoda.“
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 9.
Članak 10. mijenja se i glasi:
„ Okvirni vremenik pisanih provjera znanja
(1) Okvirni vremenik pisanih provjera (u daljnjem tekstu: vremenik) je školski dokument koji je svaka škola dužna imati za tekuću školsku godinu.
(2) Okvirni vremenik, na prijedlog učitelja/nastavnika donosi razredno vijeće najkasnije do kraja trećega tjedna nastave u svakom polugodištu. Škola je dužna javno objaviti vremenik za sve razredne odjele na mrežnoj stanici škole.
(3) Razredno vijeće može na kraju svakog mjeseca promijeniti vremenik za naredni mjesec.
(4) U iznimnim situacijama učitelj/nastavnik može odgoditi planiranu pisanu provjeru ili odustati od pisanoga provjeravanja utvrđenog vremenikom, a o čemu je dužan obavijesti učenike najmanje 3 (tri) dana ranije.“
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 10.
U članku 11. stavku 1. riječ: „kompetencija“ zamjenjuju se riječima: „ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda“.
Stavak 2. briše se.
Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 2.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 11.
U članku 12. stavci 1. i 2. brišu se.
Dosadašnji stavci 3., 4. i 5. postaju stavci 1., 2. i 3.
Dosadašnji stavak 3., koji sada postaje stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Učitelj/nastavnik svakog nastavnoga predmeta je na početku i tijekom školske godine dužan upoznati učenike s planiranim načinima i postupcima vrednovanja, a vrednovanje postignuća učenika s teškoćama dužan je uskladiti s preporukama stručnih suradnika.“
Stavak 6. briše se.
Dosadašnji stavci 7., 8., 9., 10., 11. i 12. postaju stavci 4., 5., 6., 7., 8. i 9.
Dodaje se novi stavak 10. koji glasi:
„(10) Svi učitelji/nastavnici dužni su planirati termine za individualne informativne razgovore. Termini se javno objavljuju na mrežnim stranicama škole.“
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 12.
U članku 13., stavku 1. riječ: „ocjenjivanja“ zamjenjuje se riječju: „vrednovanja“, a iza riječi „kao i“ dodaje se riječ: „planirane“.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 13.
U članku 14., stavku 1. riječ: „ocjenjivanja“ zamjenjuje se riječju: „vrednovanja“, a iza riječi „kao i“ dodaje se riječ: „planirane“.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 14.
U članku 15. stavku 2. riječi: „o čemu pisano obavještava ravnatelja i stručnu službu škole, roditelje i učenike“ zamjenjuju se riječima: „a termini informativnih razgovora objavljuje se janvo na mrežnim stranicama škole“.
U stavku 4. riječ: „kompetencija“ zamjenjuje se rijčima: „ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda“, a iza riječi: „vladanju“ briše se zarez i riječi: „a o terminima informativnih razgovora razrednik upoznaje učenike, roditelje, ravnatelja i stručne suradnike na početku školske godine“.
Stavci 5. i 6. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 15.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u "Narodnim novinama“.
Klasa:
Urbroj:
Zagreb
MINISTRICA
prof. dr. sc. Blaženka Divjak
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja