Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o održivom gospodarenju otpadom
1.2.
Broj "Narodnih novina"
73/2017
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
2.ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
1. Zakonom su ispunjene obaveze u vezi s povredama prava Europske unije kojima je utvrđeno slijedeće:
◊povreda br. 2016/0637 - nije prenesena Direktiva Komisije (EU) 2015/1127 od 10. srpnja 2015. o izmjeni Priloga II. Direktivi 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o otpadu i stavljanju izvan snage određenih direktiva (Tekst značajan za EGP) (OJ L 184, 11.7.2015);
-povreda br. 2015/2160 - nisu na pravilan način u nacionalni sustav prenesene odredbe Direktive 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 19. studenog 2008. o otpadu i stavljanju izvan snage određenih direktiva (Tekst značajan za EGP) (SL L 312, 22.11.2008.) i to: članka 2. stavka 2., članka 2. stavka 3., članka 10. stavka 2., članka 18. stavka 2. točke (b), članka 23. stavka 3., članka 28. stavka 2., članka 29. stavka 1., članka 29. stavka 2. i članka 34. stavka 2.
Vezano za povredu prava EU br. 2016/0637 u prijedlogu Zakona je dopunjen Dodatak II. Postupci oporabe otpada, u dijelu koji se odnosi na postupak R1.
Vezano za povredu prava EU br. 2015/2160 u prijedlogu Zakona dopunjeni su i izmijenjeni pojedini članci koji se odnose prvenstveno na odvojeno sakupljanje i skladištenje otpada čija se vrijedna svojstva mogu iskoristiti, svojstva koja otpad čine opasnim, definicije pojma otpad, sadržaj Plana sprječavanja nastanka otpada, postupke miješanja određenih vrsta otpada, uvjete vezane za okolišne dozvole i određene uvjete za metode za pojedine postupke gospodarenja otpadom u odnosu na njihov utjecaj na okoliš, energetsku oporabu biljnog otpada.
Cilj Zakona u vezi rješavanja pitanja povrede prava Europske unije br. 2016/0637 i br. 2015/2160. je postignut.
2. Zakonom je uspostavljen okvir za provedbu Uredbe Komisije (EU) br. 1357/2014 оd 18. prosinca 2014. o zamjeni Priloga III. Direktivi 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o otpadu i stavljaju izvan snage određenih direktiva (Tekst značajan za EGP) (SL L 365, 19.12.2014.) (u daljnjem tekstu: Uredba Komisije (EU) br. 1357/2014), koja se primjenjuje od 1. lipnja 2015. godine.
Vezano za Uredbu Komisije (EU) br. 1357/2014 u prijedlogu Zakona brisan je Dodatak III. Svojstva otpada koja ga čine opasnim i dodana je odredba da se utvrđuje okvir za provedbu Uredbe Komisije (EU) br. 1357/2014.
Cilj Zakona u vezi uspostave okvira za provedbu Uredbe Komisije (EU) br. 1357/2014 je postignut.
3. Zakonom je promijenjena količina opasnog otpada sa 200 kg na 500 kg godišnje koji stvara proizvođač otpada, a koja količina određuje obvezu izrade plana gospodarenja otpadom proizvođača otpada.
Cilj Zakona u smislu rasterećenja gospodarstvenika je postignut.
4. Zakonom se osigurao kontinuitet gospodarenja određenim posebnim kategorijama otpada na način da je produžena primjena ugovora pravne i fizičke osobe – obrtnika i Fonda o obavljanu poslova sakupljanja i obrade otpada do sklapanja ugovora o uslugama sakupljanja i obrade posebnih kategorija otpada s Fondom za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Fond je bio obvezan u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona započeti postupke radi sklapanja ugovora o uslugama sakupljanja i obrade posebnih kategorija otpada.
Vezano za sakupljanje i obradu posebnih kategorija otpada u sustavu kojim upravlja Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (Fond), a uzimajući u obzir prestanak važenja postojećih ugovora Fonda sa sakupljačima i obrađivačima koji su sklopljeni na temelju Zakona o otpadu (Narodne novine, br. 178/04, 111/06, 60/08 i 87/09), koji je prestao važiti donošenjem Zakona o održivom gospodarenju otpadom (Narodne novine, br. 94/13), te s obzirom na činjenicu da postupci odabira sakupljača i dodjele ovlaštenja za obradu sukladno Zakonu nisu bili završeni, čime je ujedno bilo onemogućeno sklapanje novih ugovora sukladno Zakonu o održivom gospodarenju otpadom, uvažavajući pri tom činjenicu da temeljem zakonodavstva Europske unije na području gospodarenja otpadom ciljevi sakupljanja i oporabe i/ili recikliranja određene posebne kategorije otpada koje je Republika Hrvatska ostvarila i ispunila u proteklom razdoblju ne smiju biti ugroženi, ovim Zakonom je osiguran kontinuitet gospodarenja posebnim kategorijama otpada na način sklopljeni ugovori važe do sklapanja novih ugovora iz članka 70. stavka 7. i članka 72. stavka 9. Zakona.
Cilj Zakona da se osigura kontinuitet sustava gospodarenja posebnim kategorijama otpada kojim upravlja Fond je postignut.
Obveza Fonda da započne postupke radi sklapanja ugovora o uslugama sakupljanja i obrade posebnih kategorija otpada u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu toga Zakona nije izvršena u propisanom roku, međutim cilj je djelomično postignut jer je Ministarstvo provelo javni poziv i dodijelilo ovlaštenja za obradu posebnih kategorija otpada, a Fond priprema javni poziv za sakupljanje posebnih kategorija otpada.
3.ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona je doprinijela poboljšanju uvjeta za ulaganje i funkcioniranje tržišta na način da je smanjen broj obveznika izrade Plana gospodarenja otpadom proizvođača otpada, na način da je povećan „prag“ nastanka obveze, i to s 200 kg na 500 kg opasnog otpada godišnje, te je time smanjeno opterećenje gospodarstva. Dodatno, primjenom Zakona produžena je primjena ugovora Fonda i pravnih i fizičkih osoba – obrtnika o obavljanju poslova sakupljanja odnosno obrade otpada, čime je osiguran kontinuitet sustava gospodarenja posebnim kategorijama otpada kojima upravlja Fond.
Primjena Zakona nije utjecala na gospodarski rast i/ili zaposlenost.
Primjena Zakona nije imala učinak na makroekonomsku stabilnost.
Primjena Zakona nije utjecala na slobodno kretanje roba, usluga, kapitala i rada.
Zakon nije doveo do smanjivanja izbora za potrošače, viših tržišnih cijena, stvaranja novih prepreka za dobavljače i pružatelje usluga, poticanja nekonkurentnog tržišnog ponašanja, stvaranja monopolističkog tržišta.
Primjena Zakona nije utjecala na konkurentnost hrvatskih gospodarskih subjekata na zajedničkom tržištu EU i u regiji.
Primjena Zakona nije potakla priljev investicija.
Primjena Zakona nije utjecala na oglašavanje proizvoda, te nije ograničavano niti zabranjivano oglašavanje.
Primjena Zakona nije negativno utjecala na otvaranje novih gospodarskih subjekata, obrta niti je dovela do njihovih zatvaranja.
Primjena Zakona nije olakšala uvođenje i širenje novih proizvodnih metoda, tehnologija i proizvoda.
Primjena Zakona nije utjecala na prava intelektualnog vlasništva (patenti, žigovi, autorska prava, ostala prava intelektualnog vlasništva).
Primjena Zakona nije potakla ni ograničavala istraživanja akademskog ili industrijskog tipa.
Primjena Zakona nije potakla bolju produktivnost/učinkovitost korištenja resursa.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona nije utjecala na tržišno natjecanje između poduzetnika na tržištu pod nediskriminirajućim uvjetima.
Primjena Zakona nije utjecala na status regulacijskih barijera (npr. regulirane profesije) u sektoru odnosno na tržištu.
Primjena Zakona nije utjecala na strukturalne, financijske, tehničke i druge barijere u sektoru odnosno na tržištu koje se odnose na odredbe za robe i usluge.
Primjena Zakona nije utjecala na tijelo lokalne samouprave kojem je povjereno pružanje javnih usluga i koje istovremeno obavlja neku gospodarsku aktivnost na tržištu.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona nije utjecala na demografske trendove u pozitivnom ili negativnom smislu.
Primjena Zakona nije utjecala na sustav socijalne skrbi.
Primjena Zakona nije rezultirala ni izravno niti neizravno jednakošću ili nejednakošću korisnika socijalne skrbi.
Korisnici socijalne skrbi nisu bili bolje informirani o promjenama u Zakonu i/ili primjeni Zakona.
Primjena Zakona nije utjecala na posebne skupine pojedinaca (primjerice, najranjivije ili najrizičnije kada je riječ o siromaštvu, djecu, žene, starije i nemoćne, osobe s posebnim potrebama, nezaposlene, azilante), tvrtke ili ostale organizacije.
Primjena Zakona nije nametnula dodatne administrativne zahtjeve pojedincima i da li se povećao njihov administrativni teret (npr. ishođenje javnih isprava, dodatno ispunjavanje obrazaca, dodatne potvrde drugih javnih institucija i organizacija, ograničavanje prava pojedinca i sl.).
Primjena Zakona nije utjecala na obiteljski život, instituciju braka odnosno pravnu, gospodarsku ili socijalnu zaštitu obitelji.
Primjena Zakona nije utjecala na prava djeteta.
Primjena Zakona nije utjecala na zdravstvene čimbenike koji su povezani sa stilom živote, poput prehrane, tjelesne aktivnosti ili upotrebe duhanskih proizvoda, alkohola i narkotika.
Primjena Zakona nije posebno pogodila rizične skupine stanovništva (zbog dobi, spola, invaliditeta, mobilnosti, regionalne ili socijalne skupine).
Primjena Zakona nije imala učinke na ostvarivanje prava na zdravstvenu zaštitu.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona nije utjecala na otvaranje novih radnih mjesta.
Primjena Zakona nije izravno ni neizravno dovela do gubitka radnih mjesta.
Primjena Zakona nije imala posebne negativne posljedice za pojedina zanimanja, skupine radnika ili samozaposlene.
Primjena Zakona nije utjecala na pojedine dobne skupine radnika odnosno stanovništva.
Primjena Zakona nije utjecala na ponudu poslova.
Primjena Zakona nije utjecala na funkcioniranje tržišta rad.
Primjena Zakona nije utjecala na usklađivanje privatnog, obiteljskog i poslovnog života.
Primjena Zakona nije utjecala na kvalitetu radnog mjesta.
Primjena Zakona nije utjecala na pristup radnika ili nezaposlenih programima usavršavanja, prekvalifikacije, dodatne edukacije.
Primjena Zakona nije utjecala na zdravlje i sigurnost radnika.
Primjena Zakona nije izravno ni neizravno utjecala na postojeća prava i obveze radnika.
Primjena Zakona nije izravno ni neizravno utjecala na postojeća prava i obveze poslodavaca.
Primjena Zakona nije utjecala na autonomiju socijalnih partnera u područjima za koja su kompetentna.
Primjena Zakona nije utjecala na kolektivno pregovaranje na bilo kojoj razini niti na pravo kolektivnog djelovanja.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona nije utjecala na ispuštanje stakleničkih plinova (npr. ugljičnog dioksida, metana, itd.) u atmosferu.
Primjena Zakona nije imala učinak na ispuštanje kiselih, fotokemijskih ili štetnih onečišćivača zraka koji mogu utjecati na ljudsko zdravlje, oštetiti usjeve ili zgrade ili dovesti do onečišćenja okoliša (tla, rijeka i dr.).
Primjena Zakona nije utjecala na energetske resurse za potrebe gospodarstva.
Primjena Zakona nije imala učinak na kombinaciju goriva (ugljena, plina, nuklearne energije, obnovljivih izvora) koji se koriste u proizvodnji energije.
Primjena Zakona nije utjecala na povećanje ili smanjenje potražnje za prijevozom (putničkim ili teretnim).
Primjena Zakona nije utjecala na povećanje ili smanjenje potražnje za energijom i gorivom.
Primjena Zakona nije utjecala na broj bioloških vrsta/primjeraka u određenom području (npr. smanjivanjem bioraznolikosti) niti je povećala broj vrsta (npr. promicanjem njihovog očuvanja).
Primjena Zakona nije utjecala na zaštićene ili ugrožene vrste, njihova staništa ili ekološki ugrožena područja.
Primjena Zakona nije utjecala na migracijske putove, ekološke koridore ili zaštićene ekološke zone.
Primjena Zakona nije utjecala na kvalitetu pitke vode i podzemnih voda.
Primjena Zakona nije utjecala na kvalitetu vode u priobalnim i morskim područjima (zbog ispuštanja kanalizacije, hranjivih tvari, ulja, teških metala i ostalih zagađivača).
Primjena Zakona nije utjecala na upotrebu obnovljivih izvora energije (vjetar, voda, sunce, more), obnovljivih resursa hrane (npr. riba) i njihovu uporabu brže nego se resursi mogu samostalno obnoviti.
Primjena Zakona nije utjecala na količinu zagađivanja atmosfere od strane tvrtki zbog promjena u načinu poslovanja.
Primjena Zakona nije utjecala na proizvodnju otpada (krutog, gradskog, poljoprivrednog, rudarskog, radioaktivnog ili toksičnog otpada).
Primjena Zakona nije utjecala na rizik neovlaštenog ili nenamjernog ispuštanja ekološki štetnih ili genetski modificiranih organizama.
Primjena Zakona nije utjecala ni na okoliš ni na mjere zaštite okoliša u susjednim zemljama i zemljama članicama EU.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona utjecala je na javne institucije i administraciju jer je prenesena nadležnost za zaprimanje obavijesti o primjeni cjenika davatelja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada te nadležnost za postupanje po prigovoru korisnika usluga i inspekcijski nadzor nad primjenom odredbi Zakona i propisa donesenih temeljem toga Zakona u dijelu koji se odnosi na obračun i naplatu prikupljanja miješanog komunalnog i biorazgradivog otpada, s Državnog inspektorata na tržišnu inspekciju ministarstva nadležnog za gospodarstvo.
Primjena Zakona nije utjecala na građane drugih nacionalnosti ni na strane sezonske radnike.
Primjena Zakona nije utjecala na nediskriminaciju, jednaki tretman i jednake prilike za sve.
Primjena Zakona nije utjecala na različit tretman žena i muškaraca.
Primjena Zakona nije utjecala na različit tretman skupina ili pojedinaca na osnovi spola, rasnog ili nacionalnog podrijetla, vjerskog opredjeljenja, invaliditeta, dobi ili seksualne orijentacije.
Primjena Zakona nije utjecala na neizravnu diskriminaciju.
Primjena Zakona nije utjecala na prava djeteta.
Primjena Zakona nije utjecala na privatnost pojedinaca (uključujući njihovo mjesto stanovanja i njihovu komunikaciju).
Primjena Zakona nije utjecala na pravo izbora i slobode pojedinaca.
Primjena Zakona nije utjecala na obradu osobnih podataka ili na prava pojedinca na pristup osobnim podacima.
Primjena Zakona nije utjecala na ograničavanje ili poticanje uključenosti dionika u proces donošenja odluka kao što je predviđeno posebnim nacionalnim i europskim zakonodavstvom.
Primjena Zakona nije utjecala na odnos prema svim sudionicima i dionicima jednako, uz dužno poštovanje prema različitostima.
Primjena Zakona nije utjecala na kulturološku i jezičnu raznolikost.
Primjena Zakona nije utjecala na prava pojedinaca i njihov odnos s javnom upravom.
Primjena Zakona nije utjecala na pristup pojedinca pravnim institucijama.
Primjena Zakona nije utjecala na medije, pluralizam medija i slobodu govora.
Primjena Zakona nije utjecala na etička pitanja (kloniranje, uporaba ljudskog tijela ili dijelova tijela za financijsku dobit, genetička istraživanja, uporaba genetičkih informacija).
Primjena Zakona nije utjecala na pravo na slobodu i sigurnost, pravo na pošteno suđenje i pravo na obranu.
Primjena Zakona nije utjecala na prava žrtvi i svjedoka.
Primjena Zakona nije utjecala na kapacitet redarstvenih snaga.
Primjena Zakona nije povećala broj kriminalnih djela.
4.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje se provodi u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom Obrasca naknadne procjene učinaka propisa.
5.PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
Rezultati primjene Zakona su ispunjenje obaveze Republike Hrvatske vezano za povrede prava Europske unije br. 2016/0637 i 2015/2160 čime je uklonjena mogućnost izricanja sankcija Europske unije prema Republici Hrvatskoj, ispunjenje obveze usklađenja s EU legislativom uspostavljanjem okvira za provedbu Uredbe Komisije (EU) br. 1357/2014 оd 18. prosinca 2014. o zamjeni Priloga III. Direktivi 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o otpadu i stavljaju izvan snage određenih direktiva, osiguranje kontinuiteta gospodarenja određenim posebnim kategorijama otpada i rasterećenje gospodarstva povećanjem godišnje količine opasnog otpada što znači manji broj proizvođača otpada koji su obveznici izrade plana gospodarenja otpadom proizvođača.
Optimalno normativno rješenje koje će dovesti do daljnjeg poboljšanja područja primjene Zakona odnosno područja gospodarenja otpadom je praćenje primjene Zakona u praksi i EU legislative te sukladno tome pristupiti izmjeni i dopuni Zakona.
OBRAZAC NAKNADNE PROCJENE UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o održivom gospodarenju otpadom
1.2.
Broj "Narodnih novina"
73/2017
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
2. ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
1. Zakonom su ispunjene obaveze u vezi s povredama prava Europske unije kojima je utvrđeno slijedeće :
◊ povreda br. 2016/0637 - nije prenesena Direktiva Komisije (EU) 2015/1127 od 10. srpnja 2015. o izmjeni Priloga II. Direktivi 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o otpadu i stavljanju izvan snage određenih direktiva (Tekst značajan za EGP) (OJ L 184, 11.7.2015);
- povreda br. 2015/2160 - nisu na pravilan način u nacionalni sustav prenesene odredbe Direktive 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 19. studenog 2008. o otpadu i stavljanju izvan snage određenih direktiva (Tekst značajan za EGP) (SL L 312, 22.11.2008.) i to: članka 2. stavka 2., članka 2. stavka 3., članka 10. stavka 2., članka 18. stavka 2. točke (b), članka 23. stavka 3., članka 28. stavka 2., članka 29. stavka 1., članka 29. stavka 2. i članka 34. stavka 2.
Vezano za povredu prava EU br. 2016/0637 u prijedlogu Zakona je dopunjen Dodatak II. Postupci oporabe otpada, u dijelu koji se odnosi na postupak R1.
Vezano za povredu prava EU br. 2015/2160 u prijedlogu Zakona dopunjeni su i izmijenjeni pojedini članci koji se odnose prvenstveno na odvojeno sakupljanje i skladištenje otpada čija se vrijedna svojstva mogu iskoristiti, svojstva koja otpad čine opasnim , definicije pojma otpad, sadržaj Plana sprječavanja nastanka otpada, postupke miješanja određenih vrsta otpada, uvjete vezane za okolišne dozvole i određene uvjete za metode za pojedine postupke gospodarenja otpadom u odnosu na njihov utjecaj na okoliš, energetsku oporabu biljnog otpada.
Cilj Zakona u vezi rješavanja pitanja povrede prava Europske unije br. 2016/0637 i br. 2015/2160. je postignut.
2. Zakonom je uspostavljen okvir za provedbu Uredbe Komisije (EU) br. 1357/2014 оd 18. prosinca 2014. o zamjeni Priloga III. Direktivi 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o otpadu i stavljaju izvan snage određenih direktiva (Tekst značajan za EGP) (SL L 365, 19.12.2014.) (u daljnjem tekstu: Uredba Komisije (EU) br. 1357/2014), koja se primjenjuje od 1. lipnja 2015. godine.
Vezano za Uredbu Komisije (EU) br. 1357/2014 u prijedlogu Zakona brisan je Dodatak III. Svojstva otpada koja ga čine opasnim i dodana je odredba da se utvrđuje okvir za provedbu Uredbe Komisije (EU) br. 1357/2014.
Cilj Zakona u vezi uspostave okvira za provedbu Uredbe Komisije (EU) br. 1357/2014 je postignut.
3. Zakonom je promijenjena količina opasnog otpada sa 200 kg na 500 kg godišnje koji stvara proizvođač otpada, a koja količina određuje obvezu izrade plana gospodarenja otpadom proizvođača otpada.
Cilj Zakona u smislu rasterećenja gospodarstvenika je postignut.
4. Zakonom se osigurao kontinuitet gospodarenja određenim posebnim kategorijama otpada na način da je produžena primjena ugovora pravne i fizičke osobe – obrtnika i Fonda o obavljanu poslova sakupljanja i obrade otpada do sklapanja ugovora o uslugama sakupljanja i obrade posebnih kategorija otpada s Fondom za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Fond je bio obvezan u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona započeti postupke radi sklapanja ugovora o uslugama sakupljanja i obrade posebnih kategorija otpada.
Vezano za sakupljanje i obradu posebnih kategorija otpada u sustavu kojim upravlja Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (Fond), a u zimajući u obzir prestanak važenja postojećih ugovora Fonda sa sakupljačima i obrađivačima koji su sklopljeni na temelju Zakona o otpadu (Narodne novine, br. 178/04, 111/06, 60/08 i 87/09), koji je prestao važiti donošenjem Zakona o održivom gospodarenju otpadom (Narodne novine, br. 94/13), te s obzirom na činjenicu da postupci odabira sakupljača i dodjele ovlaštenja za obradu sukladno Zakonu nisu bili završeni, čime je ujedno bilo onemogućeno sklapanje novih ugovora sukladno Zakonu o održivom gospodarenju otpadom, uvažavajući pri tom činjenicu da temeljem zakonodavstva Europske unije na području gospodarenja otpadom ciljevi sakupljanja i oporabe i/ili recikliranja određene posebne kategorije otpada koje je Republika Hrvatska ostvarila i ispunila u proteklom razdoblju ne smiju biti ugroženi, ovim Zakonom je osiguran kontinuitet gospodarenja posebnim kategorijama otpada na način sklopljeni ugovori važe do sklapanja novih ugovora iz članka 70. stavka 7. i članka 72. stavka 9. Zakona.
Cilj Zakona da se osigura kontinuitet sustava gospodarenja posebnim kategorijama otpada kojim upravlja Fond je postignut.
Obveza Fonda da započne postupke radi sklapanja ugovora o uslugama sakupljanja i obrade posebnih kategorija otpada u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu toga Zakona nije izvršena u propisanom roku, međutim cilj je djelomično postignut jer je Ministarstvo provelo javni poziv i dodijelilo ovlaštenja za obradu posebnih kategorija otpada, a Fond priprema javni poziv za sakupljanje posebnih kategorija otpada.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
3. ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona je doprinijela poboljšanju uvjeta za ulaganje i funkcioniranje tržišta na način da je smanjen broj obveznika izrade Plana gospodarenja otpadom proizvođača otpada, na način da je povećan „prag“ nastanka obveze, i to s 200 kg na 500 kg opasnog otpada godišnje, te je time smanjeno opterećenje gospodarstva. Dodatno, primjenom Zakona produžena je primjena ugovora Fonda i pravnih i fizičkih osoba – obrtnika o obavljanju poslova sakupljanja odnosno obrade otpada, čime je osiguran kontinuitet sustava gospodarenja posebnim kategorijama otpada kojima upravlja Fond.
Primjena Zakona nije utjecala na gospodarski rast i/ili zaposlenost.
Primjena Zakona nije imala učinak na makroekonomsku stabilnost.
Primjena Zakona nije utjecala na slobodno kretanje roba, usluga, kapitala i rada.
Zakon nije doveo do smanjivanja izbora za potrošače, viših tržišnih cijena, stvaranja novih prepreka za dobavljače i pružatelje usluga, poticanja nekonkurentnog tržišnog ponašanja, stvaranja monopolističkog tržišta.
Primjena Zakona nije utjecala na konkurentnost hrvatskih gospodarskih subjekata na zajedničkom tržištu EU i u regiji.
Primjena Zakona nije potakla priljev investicija.
Primjena Zakona nije utjecala na oglašavanje proizvoda, te nije ograničavano niti zabranjivano oglašavanje.
Primjena Zakona nije negativno utjecala na otvaranje novih gospodarskih subjekata, obrta niti je dovela do njihovih zatvaranja.
Primjena Zakona nije olakšala uvođenje i širenje novih proizvodnih metoda, tehnologija i proizvoda.
Primjena Zakona nije utjecala na prava intelektualnog vlasništva (patenti, žigovi, autorska prava, ostala prava intelektualnog vlasništva).
Primjena Zakona nije potakla ni ograničavala istraživanja akademskog ili industrijskog tipa.
Primjena Zakona nije potakla bolju produktivnost/učinkovitost korištenja resursa.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona nije utjecala na tržišno natjecanje između poduzetnika na tržištu pod nediskriminirajućim uvjetima.
Primjena Zakona nije utjecala na status regulacijskih barijera (npr. regulirane profesije) u sektoru odnosno na tržištu.
Primjena Zakona nije utjecala na strukturalne, financijske, tehničke i druge barijere u sektoru odnosno na tržištu koje se odnose na odredbe za robe i usluge.
Primjena Zakona nije utjecala na tijelo lokalne samouprave kojem je povjereno pružanje javnih usluga i koje istovremeno obavlja neku gospodarsku aktivnost na tržištu.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona nije utjecala na demografske trendove u pozitivnom ili negativnom smislu.
Primjena Zakona nije utjecala na sustav socijalne skrbi.
Primjena Zakona nije rezultirala ni izravno niti neizravno jednakošću ili nejednakošću korisnika socijalne skrbi.
Korisnici socijalne skrbi nisu bili bolje informirani o promjenama u Zakonu i/ili primjeni Zakona.
Primjena Zakona nije utjecala na posebne skupine pojedinaca (primjerice, najranjivije ili najrizičnije kada je riječ o siromaštvu, djecu, žene, starije i nemoćne, osobe s posebnim potrebama, nezaposlene, azilante), tvrtke ili ostale organizacije.
Primjena Zakona nije nametnula dodatne administrativne zahtjeve pojedincima i da li se povećao njihov administrativni teret (npr. ishođenje javnih isprava, dodatno ispunjavanje obrazaca, dodatne potvrde drugih javnih institucija i organizacija, ograničavanje prava pojedinca i sl.).
Primjena Zakona nije utjecala na obiteljski život, instituciju braka odnosno pravnu, gospodarsku ili socijalnu zaštitu obitelji.
Primjena Zakona nije utjecala na prava djeteta.
Primjena Zakona nije utjecala na zdravstvene čimbenike koji su povezani sa stilom živote, poput prehrane, tjelesne aktivnosti ili upotrebe duhanskih proizvoda, alkohola i narkotika.
Primjena Zakona nije posebno pogodila rizične skupine stanovništva (zbog dobi, spola, invaliditeta, mobilnosti, regionalne ili socijalne skupine).
Primjena Zakona nije imala učinke na ostvarivanje prava na zdravstvenu zaštitu.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona nije utjecala na otvaranje novih radnih mjesta.
Primjena Zakona nije izravno ni neizravno dovela do gubitka radnih mjesta.
Primjena Zakona nije imala posebne negativne posljedice za pojedina zanimanja, skupine radnika ili samozaposlene.
Primjena Zakona nije utjecala na pojedine dobne skupine radnika odnosno stanovništva.
Primjena Zakona nije utjecala na ponudu poslova.
Primjena Zakona nije utjecala na funkcioniranje tržišta rad.
Primjena Zakona nije utjecala na usklađivanje privatnog, obiteljskog i poslovnog života.
Primjena Zakona nije utjecala na kvalitetu radnog mjesta.
Primjena Zakona nije utjecala na pristup radnika ili nezaposlenih programima usavršavanja, prekvalifikacije, dodatne edukacije.
Primjena Zakona nije utjecala na zdravlje i sigurnost radnika.
Primjena Zakona nije izravno ni neizravno utjecala na postojeća prava i obveze radnika.
Primjena Zakona nije izravno ni neizravno utjecala na postojeća prava i obveze poslodavaca.
Primjena Zakona nije utjecala na autonomiju socijalnih partnera u područjima za koja su kompetentna.
Primjena Zakona nije utjecala na kolektivno pregovaranje na bilo kojoj razini niti na pravo kolektivnog djelovanja.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona nije utjecala na ispuštanje stakleničkih plinova (npr. ugljičnog dioksida, metana, itd.) u atmosferu.
Primjena Zakona nije imala učinak na ispuštanje kiselih, fotokemijskih ili štetnih onečišćivača zraka koji mogu utjecati na ljudsko zdravlje, oštetiti usjeve ili zgrade ili dovesti do onečišćenja okoliša (tla, rijeka i dr.).
Primjena Zakona nije utjecala na energetske resurse za potrebe gospodarstva.
Primjena Zakona nije imala učinak na kombinaciju goriva (ugljena, plina, nuklearne energije, obnovljivih izvora) koji se koriste u proizvodnji energije.
Primjena Zakona nije utjecala na povećanje ili smanjenje potražnje za prijevozom (putničkim ili teretnim).
Primjena Zakona nije utjecala na povećanje ili smanjenje potražnje za energijom i gorivom.
Primjena Zakona nije utjecala na broj bioloških vrsta/primjeraka u određenom području (npr. smanjivanjem bioraznolikosti) niti je povećala broj vrsta (npr. promicanjem njihovog očuvanja).
Primjena Zakona nije utjecala na zaštićene ili ugrožene vrste, njihova staništa ili ekološki ugrožena područja.
Primjena Zakona nije utjecala na migracijske putove, ekološke koridore ili zaštićene ekološke zone.
Primjena Zakona nije utjecala na kvalitetu pitke vode i podzemnih voda.
Primjena Zakona nije utjecala na kvalitetu vode u priobalnim i morskim područjima (zbog ispuštanja kanalizacije, hranjivih tvari, ulja, teških metala i ostalih zagađivača).
Primjena Zakona nije utjecala na upotrebu obnovljivih izvora energije (vjetar, voda, sunce, more), obnovljivih resursa hrane (npr. riba) i njihovu uporabu brže nego se resursi mogu samostalno obnoviti.
Primjena Zakona nije utjecala na količinu zagađivanja atmosfere od strane tvrtki zbog promjena u načinu poslovanja.
Primjena Zakona nije utjecala na proizvodnju otpada (krutog, gradskog, poljoprivrednog, rudarskog, radioaktivnog ili toksičnog otpada).
Primjena Zakona nije utjecala na rizik neovlaštenog ili nenamjernog ispuštanja ekološki štetnih ili genetski modificiranih organizama.
Primjena Zakona nije utjecala ni na okoliš ni na mjere zaštite okoliša u susjednim zemljama i zemljama članicama EU.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona utjecala je na javne institucije i administraciju jer je prenesena nadležnost za zaprimanje obavijesti o primjeni cjenika davatelja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada te nadležnost za postupanje po prigovoru korisnika usluga i inspekcijski nadzor nad primjenom odredbi Zakona i propisa donesenih temeljem toga Zakona u dijelu koji se odnosi na obračun i naplatu prikupljanja miješanog komunalnog i biorazgradivog otpada, s Državnog inspektorata na tržišnu inspekciju ministarstva nadležnog za gospodarstvo.
Primjena Zakona nije utjecala na građane drugih nacionalnosti ni na strane sezonske radnike.
Primjena Zakona nije utjecala na nediskriminaciju, jednaki tretman i jednake prilike za sve.
Primjena Zakona nije utjecala na različit tretman žena i muškaraca.
Primjena Zakona nije utjecala na različit tretman skupina ili pojedinaca na osnovi spola, rasnog ili nacionalnog podrijetla, vjerskog opredjeljenja, invaliditeta, dobi ili seksualne orijentacije.
Primjena Zakona nije utjecala na neizravnu diskriminaciju.
Primjena Zakona nije utjecala na prava djeteta.
Primjena Zakona nije utjecala na privatnost pojedinaca (uključujući njihovo mjesto stanovanja i njihovu komunikaciju).
Primjena Zakona nije utjecala na pravo izbora i slobode pojedinaca.
Primjena Zakona nije utjecala na obradu osobnih podataka ili na prava pojedinca na pristup osobnim podacima.
Primjena Zakona nije utjecala na ograničavanje ili poticanje uključenosti dionika u proces donošenja odluka kao što je predviđeno posebnim nacionalnim i europskim zakonodavstvom.
Primjena Zakona nije utjecala na odnos prema svim sudionicima i dionicima jednako, uz dužno poštovanje prema različitostima.
Primjena Zakona nije utjecala na kulturološku i jezičnu raznolikost.
Primjena Zakona nije utjecala na prava pojedinaca i njihov odnos s javnom upravom.
Primjena Zakona nije utjecala na pristup pojedinca pravnim institucijama.
Primjena Zakona nije utjecala na medije, pluralizam medija i slobodu govora.
Primjena Zakona nije utjecala na etička pitanja (kloniranje, uporaba ljudskog tijela ili dijelova tijela za financijsku dobit, genetička istraživanja, uporaba genetičkih informacija).
Primjena Zakona nije utjecala na pravo na slobodu i sigurnost, pravo na pošteno suđenje i pravo na obranu.
Primjena Zakona nije utjecala na prava žrtvi i svjedoka.
Primjena Zakona nije utjecala na kapacitet redarstvenih snaga.
Primjena Zakona nije povećala broj kriminalnih djela.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
4. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje se provodi u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom Obrasca naknadne procjene učinaka propisa.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
5. PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
Rezultati primjene Zakona su ispunjenje obaveze Republike Hrvatske vezano za povrede prava Europske unije br. 2016/0637 i 2015/2160 čime je uklonjena mogućnost izricanja sankcija Europske unije prema Republici Hrvatskoj, ispunjenje obveze usklađenja s EU legislativom uspostavljanjem okvira za provedbu Uredbe Komisije (EU) br. 1357/2014 оd 18. prosinca 2014. o zamjeni Priloga III. Direktivi 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o otpadu i stavljaju izvan snage određenih direktiva, osiguranje kontinuiteta gospodarenja određenim posebnim kategorijama otpada i rasterećenje gospodarstva povećanjem godišnje količine opasnog otpada što znači manji broj proizvođača otpada koji su obveznici izrade plana gospodarenja otpadom proizvođača.
Optimalno normativno rješenje koje će dovesti do daljnjeg poboljšanja područja primjene Zakona odnosno područja gospodarenja otpadom je praćenje primjene Zakona u praksi i EU legislative te sukladno tome pristupiti izmjeni i dopuni Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
6. PRILOZI
Nema.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
7. POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
Datum:
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike