PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PRIJEVOZU U LINIJSKOM I POVREMENOM OBALNOM POMORSKOM PROMETU
I.USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 - pročišćeni tekst i 5/2014 Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Djelatnost obavljanja javnog obalnog linijskog prijevoza kao djelatnosti od osobitog javnog interesa za Republiku Hrvatsku odnosno kao usluge od općeg gospodarskog interesa, pravno je uređena Zakonom o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu (Narodne novine broj 33/06, 38/09, 87/09, 18/11, 80/13 i 56/16, nadalje Zakon) kojim se osigurava redovita povezanost naseljenih otoka s kopnom i naseljenih otoka međusobno, kao i naselja na kopnu s primjerenim brojem dnevnih veza u oba pravca, a sve u cilju zadovoljenja potreba otočana, stvaranja boljih uvjeta za život na otocima i poticanje njegovog razvitka.
Zakonom se uređuju uvjeti i način obavljanja usluga javnog prijevoza od općeg gospodarskog interesa s obvezom javne usluge, obavljanje javnog linijskog prijevoza bez obveze javne usluge, uspješno funkcioniranje informatičkog sustava javnog prijevoza, povlašteni prijevoz putnika i vozila, razvrstavanje linija javnog prijevoza, utvrđivanje, usklađivanje i objava redova plovidbe i osiguranje sredstava za kontinuirano, redovito i nesmetano obavljanje javnog prijevoza.
Osnovna pitanja koja se uređuju Zakonom
Dosadašnja provedba važećeg Zakona ukazala je na određene nedostatke u provedbi isto i potrebu za dodatnom razradom odredbi vezanih za povlašteni prijevoz.
Planiranim izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu dodatno se uređuju odredbe vezane za povlašteni prijevoz putnika i vozila, posebice prijevoz osoba sa invaliditetom, djece s poteškoćama u razvoju i njihove pratnje. Također, ovim izmjenama i dopunama Zakona podrobnije će se urediti odredbe o nadoknadi financijskih sredstava za besplatni prijevoz te će se urediti mogućnost raspisivanja javnog natječaja za obavljanje javnog prijevoza na državnoj liniji od općeg gospodarskog interesa zajedno s namjenski građenim brodom u vlasništvu Agencije, odnosno gradnja broda uz financijsku potporu sredstava Europske unije koji bi se dodjeljivao javnim natječajem zajedno s linijom od općeg gospodarskog interesa.
Predloženim Zakonom će se omogućiti davanje ovlasti Agenciji za obalni linijski pomorski promet za obavljanje kontrole korištenja otočne iskaznice u cilju sprječavanja zloupotrebe istih.
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Donošenjem predloženog Zakona žele se stvoriti bolji uvjeti za ostvarivanje prava na povlašteni prijevoz, posebice za prijevoz osoba sa invaliditetom i djece s poteškoćama u razvoju.
PredloženimZakonom, će se stvoriti zakonodavni okvir za razvoj sustava gradnje brodova sufinanciranih sredstvima Europske unije koji bi se dodjeljivao javnim natječajem za obavljanje javnog prijevoza u linijskom obalnom pomorskom prometnu na državnim linijama zajedno sa linijom.
Predloženim Zakonom će se pojednostaviti trenutne administrativne procedure te će se stvoriti bolji preduvjeti za učinkovitije obavljanje djelatnosti javnog obalnog pomorskog prometa.
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu postojećeg Zakona osigurana su financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske s osnove potpore za obavljanje usluge javnog obalnog linijskog pomorskog prijevoza u ukupnom iznosu od 314.000.000,00 kuna za 2019. godinu. Projekcija potrebnih godišnjih sredstava za provedbu postojećeg Zakona 2020. godinu planira se u iznos od 319.500.000, 000 kuna i 2021. godinu planira se u iznosu od 323.800.000,00 kuna. Procijenjena financijska sredstva koja će stvarno biti potrebna za provedbu ovoga Zakona u 2020. i 2021. godini iznose 15.000.000 kuna i ista će biti osigurana unutar dodijeljenih limita rashoda financijskog plana Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
Za razdoblje od 2019. do 2021. godine sredstva se planiraju osigurati u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2019. godinu i projekcije za 2020. i 2021. godinu na razdjelu 065 Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, glava 45 Agencija za obalni linijski pomorski promet, na računima 3512 Subvencije trgovačkim društvima u javnom sektoru i 3522 Subvencije trgovačkim društvima izvan javnog sektora.
Financijska sredstava za model namjenske gradnje brodova koji će biti u vlasništvu Agencije za obalni linijski pomorski promet financirati će se bespovratnim sredstvima iz Fondova Europske unije.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Temelj za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku nalazi se u članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora (»Narodne novine«, br. 81/13 i 113/16, 68/17 i 29/18), sukladno kojem se zakon može donijeti po hitnom postupku ukoliko isto zahtijevaju osobito opravdani razlozi.
Novo žurno zakonsko rješenje potrebno je radi osiguranja prava na besplatan pomorski prijevoz osjetljivim kategorijama našega društva, i to osobama s invaliditetom i djeci s poteškoćama u razvoju, koje dosad nisu bile u potpunosti obuhvaćene niti jednom kategorijom putnika kojima se odobravao povlašteni prijevoz temeljem odredbi postojećeg Zakona.
Obzirom da je kategorija putnika, čija se problematika rješava ovdje predloženim Zakonom, bila samo djelomično i neadekvatno obuhvaćena odredbama postojećeg Zakona o povlasticama u unutarnjem putničkom prometu (Narodne novine, br. 97/00 i 101/00), ovim će se Zakonom dodati nova kategorija putnika obuhvaćenih pravom na povlašteni pomorski prijevoz.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PRIJEVOZU U LINIJSKOM I POVREMENOM OBALNOM POMORSKOM PROMETU
Članak 1.
U Zakonu o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu (Narodne novine, broj 33/06, 38/09, 87/09, 18/11, 80/13 i 56/16 ) u članku 1. u stavku 1. riječ: „otočana“ briše se.
Članak 2.
U članku 17. stavku 1. dodaje se nova točka 11.kojaglasi:
''11. obavlja sve potrebne radnje kao naručitelj i vlasnik namjenski građenih brodova za potrebe dodjele prava na obavljanje javne usluge tim brodovima na linijama iz članka 28. stavka 4. ovoga Zakona.“
Dosadašnja točka 11. postaje točka 12.
Članak 3.
U članku 20. dodaje se nova točka 14. koja glasi:
''14. odlučuje o poduzimanju svih potrebnih radnji iz članka 17. stavka 1. točke 11. ovog Zakona''
Dosadašnja točka 14. postaje točka 15.
Članak 4.
U članku 27. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„ Agencija može biti naručitelj i vlasnik namjenski građenih brodova za potrebe dodjele prava na obavljanje javne usluge tim brodovima na linijama iz članka 28. stavka 4. ovoga Zakona.“
Dosadašnji stavci 2., 3. i 4. postaju stavci 3., 4. i 5.
Članak 5.
U članku 47. stavku 3. iza točke 8. dodaju se točke 9. i 10. koje glase:
„9. osobe s invaliditetom kod kojih je utvrđeno tjelesno oštećenje donjih ekstremiteta 80 % ili više, hrvatski ratni vojni invalidi sa 100 % tjelesnog oštećenja te osobe kojima je utvrđeno tjelesno oštećenje osjetila vida od 100 % i gluhoslijepe osobe sa 100% tjelesnog oštećenja, te osobe s invaliditetom kojima je utvrđen III. i IV. stupanj funkcionalnog oštećenja, na trajektnim linijama, uključujući i osobno vozilo kojima se navedene osobe prevoze.
10. djeca s teškoćama u razvoju uključujući i osobno vozilo kojim se prevoze djeca s teškoćama u razvoju kojima je utvrđen III. i IV. stupanj funkcionalnog oštećenja.
Iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
''Pratitelj osobe s invaliditetom i djeteta s teškoćama u razvoju iz stavka 3. točaka 9. i 10. ovoga članka ostvaruje pravo na besplatni prijevoz, osim kada ostvaruje pravo na besplatan prijevoz u skladu s posebnim propisima.“
Dosadašnji stavci 4. do 8. postaju stavci 5. do 9.
U stavku 5. riječ „sezonske“ zamjenjuje se riječju „izvansezonske“.
U stavku 8. iza riječi: „ točaka 1. do 7.“ dodaju se riječi: „te točke 9. i 10.“.
Članak 6.
U članku 59. b stavku 1. točki 2. iza riječi „vinjete“ dodaju se riječi „u dijelu korištenja prava na povlašteni pomorski prijevoz“.
U stavku 2. iza riječi „vozila“ dodaju se riječi „u dijelu korištenja prava na povlašteni pomorski prijevoz“.
U stavku 3. iza riječi „iskaznice“ dodaju se riječi „u dijelu korištenja prava na povlašteni pomorski prijevoz“.
Članak 7.
Iza članka 59.d dodaju se članci 59.e i 59.f koji glase:
„Članak 59.e
Agencija je u okviru svoje djelatnosti iz članka 17. ovoga Zakona ovlaštena obavljati slijedeće poslove:
1. kontrolirati je li izdana putna karta kojom se ostvaruje pravo na povlašteni prijevoz odgovara otočnoj iskaznici temeljem koje je izdana
2. kontrolirati da li korisnik prava na povlašteni prijevoz posjeduje valjanu otočnu iskaznicu, otočnu iskaznicu i vinjetu te studentsku ispravu izdanu na svoje ime odnosno za svoje vozilo
3. temeljem provedene kontrole i uočenih nepravilnosti obavijestiti Ministarstvo o potrebi za pokretanjem postupka iz članka 59.f ovoga Zakona.
Članak 59.f
Ministarstvo, po zaprimljenoj obavijesti Agencije iz članka 59.e ovoga Zakona, po službenoj dužnosti provodi upravni postupak zbog sprječavanja zloupotrebe otočne iskaznice u dijelu koji se odnosi na korištenje prava na povlašteni pomorski prijevoz.
Ako Ministarstvo u postupku iz stavka 1. ovoga članka utvrdi postojanje zloupotrebe otočne iskaznice rješenjem će odrediti privremeno onemogućavanje korištenja prava na povlašteni prijevoz za razdoblje od šest mjeseci.
Ako Ministarstvo u postupku iz stavka 1. ovoga članka utvrdi postojanje ponovljene zloupotrebe otočne iskaznice rješenjem može odrediti trajno onemogućavanje korištenja prava na povlašteni prijevoz.
Žalba protiv rješenja iz stavaka 2. i 3. ovoga članka nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor.“
Članak 8.
Članak 61.a mijenja se i glasi:
„Članak 61.a
(1.) Novčanom kaznom od 2.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba koja u javnom prijevozu koristi pravo na povlašteni prijevoz vozila suprotno članku 47. stavku 2. točkama 1. do 7. i stavku 3. točkama 1. do 10. ovoga Zakona.
(2.) Novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba koja u javnom prijevozu koristi pravo na povlašteni prijevoz vozila i osoba suprotno članku 47. stavku 1. točkama 1. do 7. i stavku 2. točkama 1. do 8. ovoga Zakona.
(3.) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 kuna.“
Članak 9.
Ministar će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti odredbe Pravilnika o uvjetima i načinu ostvarivanja prava na povlašteni prijevoz na linijama u javnom pomorskom prijevozu ( „Narodne novine“, broj 41/17) s odredbama ovog Zakona.
Članak 10.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „ Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbama ovoga članka briše se riječ „otočana“ kao nepotrebna.
Uz članak 2.
Ovim člankom dodaju se novi poslovi koji su obuhvaćeni djelatnošću Agencije, u slučajevima kada je Agencija naručitelj ili vlasnik namjenski građenoga broda ili brodova za potrebe dodjele prava na obavljanje javne usluge tim brodovima na posebnim linijama.
Uz članak 3.
Ovim člankom dodaje se nova ovlast Upravnom vijeću, a odnosi se na odlučivanje o poduzimanju svih potrebnih radnji i drugih poslove koji su ovim ili drugim zakonom povjereni Agenciji.
Uz članak 4.
Ovim člankom daje se mogućnost da Agencija može biti naručitelj ili vlasnik namjenski građenih brodova za potrebe dodjele prava na obavljanje javne usluge tim brodovima na linijama
Uz članak 5.
Ovim se člankom propisuje nova skupina korisnika na besplatni prijevoz – osobe s invaliditetom kod kojih je utvrđeno tjelesno oštećenje donjih ekstremiteta 80 % ili više, hrvatski ratni vojni invalidi sa 100 % tjelesnog oštećenja te osobe kojima je utvrđeno tjelesno oštećenje osjetila vida od 100 %, vozila kojima se prevoze te osobe i pratitelj osobe s invaliditetom. Do ove povlastice došlo je zbog činjenice da osobe s tjelesnim oštećenjima donjih ekstremiteta i osobe sa 100 % oštećenjem vida nemaju sposobnost samostalnog pristupa prostoru za putnike na brodu. Također, jedna od novih skupina korisnika na besplatni prijevoz su djeca sa poteškoćama u razvoju, kao i njihovi pratitelji, te osobe s invaliditetom kojima je utvrđen III. i IV. stupanj funkcionalnog oštećenja.
Uz članak 6.
Ovim se člankom propisuju se poslovi inspekcijskog nadzora u kontroli otočnih iskaznica i vinjeta za vozila u dijelu koji se odnosi na korištenje prava na povlašteni pomorski prijevoz
Uz članak 7.
Ovim se člankom propisuju novi poslovi kontrole putnih karata kojima se ostvaruje povlašteni prijevoz na temelju otočne iskaznice.
Uz članak 8.
Ovim se člankom propisuju kazne za prekršaje počinjene suprotno članku 47. Zakona, a koji se odnose na povlašteni prijevoz.
Uz članak 9.
Ovim se člankom propisuje da će Ministar će u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti odredbe Pravilnika o uvjetima i načinu ostvarivanja prava na povlašteni prijevoz na linijama u javnom pomorskom prijevozu (Narodne novine, broj 41/17) s odredbama ovog Zakona.
Uz članak 10.
Ovim se člankom određuje stupanje na snagu ovoga Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 1. (NN 56/16)
Ovim se Zakonom uređuju uvjeti i način obavljanja usluga javnog prijevoza od općeg gospodarskog interesa s obvezom javne usluge, obavljanje javnog linijskog prijevoza bez obveze javne usluge, uspostava informatičkog sustava javnog prijevoza, povlašteni prijevoz putnika i vozila otočana, razvrstavanje linija javnog prijevoza, utvrđivanje, usklađivanje i objava redova plovidbe i osiguranje sredstava za kontinuirano, redovito i nesmetano obavljanje javnog prijevoza.
Ovim se Zakonom utvrđuje što obuhvaća međunarodni linijski pomorski promet, uvjete koje mora ispunjavati brod i brodar i usklađivanje redova plovidbe u međunarodnom linijskom pomorskom prometu te što obuhvaća povremeni prijevoz putnika.
Članak 17. (NN 80/13, 56/16)
Djelatnost Agencije obuhvaća sljedeće poslove:
1. u vezi s dodjelom prava na obavljanje usluge javnog prijevoza obavlja pripremne radnje i provodi postupak za dodjelu tih prava, donosi odluke o davanju koncesije odnosno odluke o izboru najpovoljnijeg ponuditelja na linijama iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona, sklapa ugovore o koncesiji za obavljanje javnog prijevoza i ugovore o obavljanju javnog prijevoza (ugovori o javnoj usluzi), daje suglasnost na prijenos ugovora o javnoj usluzi, daje odobrenje za zamjenski brod, utvrđuje najviši iznos cijena usluge javnog prijevoza s obvezom javne usluge te obavlja ostale poslove kao davatelj koncesije odnosno javni naručitelj sukladno ovom Zakonu, zakonu kojim se uređuju koncesije i zakonu kojim se uređuje javna nabava,
2. daje prethodnu suglasnost na odluke o županijskim, međužupanijskim i lokalnim linijama iz članaka 8. i 9. ovoga Zakona,
3. daje prethodnu suglasnost o povećanoj učestalosti prijevoza iz članka 10. stavka 3. ovoga Zakona,
4. daje suglasnost za obavljanje javnog linijskog prijevoza bez obveze javne usluge,
5. daje suglasnost, objedinjava i objavljuje redove plovidbe sukladno članku 52. ovoga Zakona,
6. nadzire ispunjavanje uvjeta utvrđenih propisom iz članka 2. stavka 3. ovoga Zakona i daje suglasnost na redove plovidbe u međunarodnom linijskom pomorskom prometu,
7. provodi Uredbu (EU) broj 1177/2010,
8. osigurava uspostavu i upravljanje informatičkim sustavom javnog prijevoza, izdavanjem otočnih iskaznica za putnike i vozila te vinjete za vozila u okviru ostvarivanja prava na povlašteni prijevoz, a za ostale putnike evidentiranjem izdanih karata te nadzire njihovo provođenje,
9. kontinuirano nadzire odluke i ugovore o javnim uslugama i njihovo izvršavanje, što uključuje i plaćanje naknade za obavljanje javne usluge,
10. donosi odluku o povjeravanju stručno-tehničkih poslova iz članka 47.a stavka 4. ovoga Zakona drugoj pravnoj osobi,
11. obavlja i druge poslove koji su ovim ili drugim zakonom povjereni Agenciji.
Poslove iz stavka 1. točke 1. ovoga članka koji se odnose na objavu namjere davanja koncesija, donošenje odluka o davanju koncesije, utvrđivanje najvišeg iznosa cijena usluge javnog prijevoza s obvezom javne usluge, donošenje odluke o kriterijima za utvrđivanje naknade za obavljanje javnog prijevoza bez obveze javne usluge te poslove iz stavka 1. točaka 6., 8. i 9. ovoga članka Agencija obavlja kao javne ovlasti.
Agencija može na zahtjev županijske skupštine, općinskog, odnosno gradskog vijeće, uz naknadu na temelju ugovora obavljati i određene poslove iz točke 1. ovoga članka za županijske, međužupanijske i lokalne linije.
Članak 20. (NN 80/13, 56/16)
Upravno vijeće:
1. donosi Statut Agencije uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske,
2. odlučuje o objavi namjere davanja koncesije odnosno objavi poziva za nadmetanje, donosi odluku o davanju koncesije odnosno o izboru najpovoljnijeg ponuditelja, daje suglasnost na prijenos ugovora o javnoj usluzi, daje odobrenje za zamjenski brod te utvrđuje najviši iznos cijene usluga javnog prijevoza s obvezom javne usluge, donosi odluku o kriterijima za utvrđivanje naknade za obavljanje javnog prijevoza bez obveze javne usluge,
3. daje suglasnost na redove plovidbe sukladno članku 52. stavku 2. ovoga Zakona,
4. daje prethodnu suglasnost na odluke o županijskim, međužupanijskim i lokalnim linijama iz članka 8. i 9. ovoga Zakona,
5. daje prethodnu suglasnost na povećanu učestalost prijevoza iz članka 10. stavka 3. ovoga Zakona,
6. donosi odluke o stjecanju, opterećenju i otuđenju nekretnina u vlasništvu Agencije ili druge imovine do iznosa utvrđenog Statutom, samostalno, a iznad toga iznosa uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske,
7. donosi godišnji program rada i prati njegovo izvršavanje,
8. daje suglasnost za obavljanje javnog linijskog prijevoza bez obveze javne usluge,
9. daje suglasnost na redove plovidbe u međunarodnom linijskom pomorskom prometu,
10. donosi godišnji izvještaj o radu Agencije i upućuje ga Vladi Republike Hrvatske radi prihvaćanja,
11. donosi financijski plan i godišnji obračun,
12. donosi opće akte Agencije,
13. raspisuje natječaj za izbor ravnatelja, te imenuje i razrješava ravnatelja uz suglasnost ministra,
14. odlučuje o drugim pitanjima sukladno ovom Zakonu, zakonu kojim se uređuju koncesije i zakonu kojim se uređuje javna nabava.
Članak 27. (NN 56/16)
Davatelj koncesije odnosno javni naručitelj za državne linije je Agencija.
Davatelj koncesije odnosno javni naručitelj za županijske linije je županijska skupština, a za lokalne linije gradsko ili općinsko vijeće.
Davatelj koncesija odnosno javni naručitelj za međužupanijske linije su nadležne županijske skupštine koje odluke o odabiru najpovoljnijeg ponuditelja donose u suglasnosti.
Ako se županijske skupštine prema stavku 3. ovoga članka u roku od 30 dana nakon isteka roka za dostavu ponuda ne usuglase u vezi odabira najpovoljnijeg ponuditelja, dužne su donijeti odluku o poništenju postupka davanja koncesije odnosno javne usluge.
Članak 47. (NN 80/13)
Povlašteni prijevoz obuhvaća prijevoz s popustom putnika i vozila i besplatni prijevoz.
Pravo na povlašteni prijevoz s popustom u javnom prijevozu imaju:
1. hrvatski i strani državljani koji imaju prebivalište na otocima ili na poluotoku Pelješcu te državljani država članica Europskog gospodarskog prostora i članovi njihovih obitelji bez obzira na njihovo državljanstvo koji imaju prijavljen privremeni boravak i koji najmanje 183 dana u jednoj godini borave na otocima ili poluotoku Pelješcu (u daljnjem tekstu: otok),
2. djeca starija od tri do navršenih 12 godina života,
3. vozila fizičkih osoba i stranih državljana iz točke 1. ovoga članka te vozila korisnika leasinga s prebivalištem na otoku koja su registrirana u nadležnom upravnom tijelu u Republici Hrvatskoj,
4. vozila pravnih osoba, odnosno vozila registrirana na obrt, obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo (OPG), djelatnost slobodnog zanimanja i korisnika leasinga sa sjedištem korisnika vozila na otoku, a vozila su registrirana u nadležnom upravnom tijelu u Republici Hrvatskoj,
5. zdravstveni djelatnici i djelatnici drugih javnih službi (policija, oružane snage, vatrogasci, lučka kapetanija) čije je stalno mjesto rada na otoku i njihova službena vozila koja se koriste na otoku,
6. zdravstveni djelatnici i njihova službena vozila pri obavljanju redovitih prijevoza bolesnika s otoka na kopno i obrnuto,
7. ostale osobe koje to pravo stječu po posebnim propisima.
Pravo na besplatni prijevoz u javnom prijevozu imaju:
1. učenici i studenti s prebivalištem na otoku koji svakodnevno putuju do škole ili visokoškolske ustanove izvan otoka,
2. učenici i studenti s prebivalištem na otoku koji za vrijeme školovanja privremeno borave izvan otoka, a vikendom dolaze na otok,
3. djeca koja pohađaju obvezni predškolski program izvan otoka svoga prebivališta, kao i učenici i studenti koji se školuju na otoku svoga prebivališta te djeca koja pohađaju predškolski program na otoku svoga prebivališta, za aktivnosti izvan otoka svoga prebivališta,
4. djeca od jedne do navršene tri godine života,
5. umirovljenici i osobe starije od 65 godina s prebivalištem na otoku,
6. zdravstveni djelatnici i njihova službena vozila pri obavljanju sanitetskih prijevoza bolesnika s otoka na kopno i obrnuto,
7. djelatnici policije i njihova službena vozila pri obavljanju dužnosti na otocima,
8. djelatnici drugih javnih službi (policija, oružane snage, vatrogasci, lučka kapetanija i GSS) i njihova službena vozila u slučajevima katastrofe i u slučajevima izvanrednih događaja te traganja i spašavanja, uz suglasnost Agencije.
Visina popusta iz stavka 2. ovoga članka može iznositi do 50 % redovne sezonske cijene karte, a propisuje ju pravilnikom ministar.
Pravo na povlašteni prijevoz putnika s popustom iz stavka 2. točaka 1. i 2. ovoga članka i besplatni prijevoz putnika iz stavka 3. točaka 1. do 5. ovoga članka može se ostvariti na svim linijama koje povezuju otoke s kopnom i otoke međusobno.
Sredstva za povlašteni prijevoz s popustom iz stavka 2. točaka 5. i 6. ovoga članka osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelima nadležnih središnjih tijela državne uprave.
Sredstva za besplatni prijevoz iz stavka 3. točaka 1. do 7. ovoga članka nadoknađuju se brodaru u sklopu naknade za obavljanje obveze javne usluge (SGEI paket), a iz točke 8. ovoga članka nadoknađuju se brodaru sukladno posebnim propisima kojima se uređuje zaštita od elementarnih nepogoda i katastrofa.
Način i postupak ostvarivanja prava na povlašteni prijevoz pravilnikom propisuje ministar uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za poslove financija i ministra nadležnog za poslove razvoja otoka.
Članak 59. (NN 56/16)
Upravni nadzor nad radom Agencije obavlja Ministarstvo.
Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega obavlja Inspekcija za sigurnost plovidbe Ministarstva (u daljnjem tekstu: Inspekcija).
Poslove inspekcijskog nadzora obavljaju i drugi državni službenici Ministarstva u okviru posebnog ovlaštenja koje izdaje Ministar.
Članak 59.b (NN 56/16)
U obavljanju inspekcijskog nadzora inspektori su ovlašteni:
1. narediti otklanjanje nepravilnosti i određujući rok u kojem se nepravilnosti moraju otkloniti,
2. oduzeti predmete odnosno otočne iskaznice i vinjete,
3. zabraniti obavljanje javnog prijevoza koji se obavlja bez ugovora o javnoj usluzi na liniji za koju je propisana obveza javne usluge,
4. izdati prekršajni nalog,
5. podnijeti optužni prijedlog za pokretanje prekršajnog postupka,
6. davatelju koncesije odnosno javnom naručitelju dostaviti zapisnik s utvrđenim nepravilnostima u izvršavanju ugovora o javnoj usluzi,
7. poduzeti druge mjere i izvršiti druge radnje na koje je inspektor ovlašten ovim Zakonom, propisima donesenim na temelju ovoga Zakona te zakonom kojim se uređuju prekršaji.
Otočne iskaznice za putnike, vozila i vinjetu za vozila oduzete zbog zloupotrebe inspektor će proglasiti nevažećim za razdoblje do šest mjeseci.
U slučaju utvrđenog ponovljenog korištenja otočne iskaznice iz stavka 1. ovoga članka suprotno odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega, privremeno se oduzima otočna iskaznica na rok do šest mjeseci, za svaki ponovljeni slučaj utvrđene zloupotrebe.
Članak 61.a (NN 80/13, 56/16)
Novčanom kaznom od 2.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba koja u javnom prijevozu koristi pravo na povlašteni prijevoz vozila suprotno propisu iz članka 47. stavka 8. ovoga Zakona.
Novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba koja u javnom prijevozu koristi pravo na povlašteni prijevoz vozila i osoba suprotno propisu iz članka 47. stavka 5. ovoga Zakona.
Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 kuna.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu
1.2.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.3.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
2.
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
2.1.
Dosadašnja provedba važećeg Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu (Narodne novine, br. 33/06, 38/09, 87/09, 18/11, 80/13 i 56/16) ukazala je na određene nedostatke u provedbi i potrebu za dodatnom razradom odredbi o povlaštenom prijevozu putnika i vozila, posebice prijevoz osoba sa invaliditetom i djece s poteškoćama u razvoju.
Koji se ishodi odnosno promjene očekuju:
Ovim izmjenama i dopunama Zakona podrobnije će se urediti odredbe o povlaštenom prijevozu, posebice prijevoz osoba sa invaliditetom i djece s poteškoćama u razvoju, odnosno vozila tih osoba, kao i njihove pratnje.
Također će se urediti mogućnost obavljanja javnog prijevoza na državnim linijama od općeg gospodarskog interesa zajedno s namjenski građenim brodom u vlasništvu Agencije za obalni linijski pomorski promet, odnosno gradnja broda uz financijsku potporu sredstava Europske unije koji bi se dodjeljivao u koncesiju zajedno s linijom od općeg gospodarskog interesa. Propisuju se prekršajne odredbe zakona koje bi se primjenjivale u slučaju zlouporabe prava na povlašteni prijevoz.
Poteškoće u primjeni postojećeg zakonodavstva:
Dosadašnja primjena postojećeg zakonodavstva imala je propuste u ostvarivanju jednakih prava osoba s invaliditetom i djece s poteškoćama u razvoju s ostalim putnicima u linijskom obalnom pomorskom prometu. Osobe s tjelesnim oštećenjem donjih ekstremiteta 80 % ili više, hrvatski ratni vojni invalidi sa 100 % tjelesnog oštećenja te osobe kojima je utvrđeno tjelesno oštećenje osjetila vida od 100 %, gluhoslijepe osobe sa 100% tjelesnog oštećenja, te osobe s invaliditetom kojima je tvrđen III. i IV. stupanj funkcionalnog oštećenja nisu u mogućnosti pristupiti salonu za putnike, jer postojeći trajekti nemaju osiguran niti prilagođen pristup tim osobama u svim svojim prostorima na način kako je to omogućeno svima ostalim putnicima. Time je ta skupina putnika dovedena u neravnopravan položaj. Pravom na povlašteni prijevoz takav propust im se nadoknađuje. Također, djeci s poteškoćama u razvoju i njihovoj pratnji se odredbama ovoga Zakona omogućuje povlašteni prijevoz u javnom obalnom pomorskom prijevozu.
Također dosadašnjim zakonodavstvom nije se u potpunosti omogućavalo ostvarivanje kontrole nad primjenom prava povlaštenog prijevoza stoga su potrebne izmjene zakona kojima bi se spriječila daljnja zloupotreba tih prava.
Posljedice koje očekuju ako se nacrt prijedloga zakona ne uputi u proceduru Vlade Republike Hrvatske na donošenje:
Ako se nacrt prijedloga ne uputi u proceduru na donošenje neće biti omogućen ravnopravan položaj osoba s tjelesnim oštećenjima i djece s poteškoćama u razvoju u ostvarivanju prava na korištenje javnih usluga u linijskom obalnom prometu s ostalim putnicima. Novom mogućnošću obavljanja linijskog prijevoza na državnim linijama s namjenski građenim brodom u vlasništvu Agencije za obalni linijski pomorski promet ostvarit će se bolji, moderniji i sigurniji promet, u skladu s suvremenim dostignućima u brodogradnji i sigurnosti u pomorskom prometu. Inspekcijski i upravni nadzor prema nacrtu prijedloga zakona smanjivao bi mogućnost zloupotrebe korištenja otočnih karata te bolju kontrolu putnih karata.
Ciljevi:
-ravnopravan položaj osoba s invaliditetom i djece s poteškoćama u razvoju u korištenju javnih usluga
-bolja kontrola putnih karata
-bolji, sigurniji i moderniji linijski obalni pomorski promet
3.
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.“
3.2.
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka
Nacrtom prijedloga zakona omogućit će se moderniji pomorski promet, jeftiniji za određene skupine korisnika, s time će povećati njihova mobilnost, stoga je moguć utjecaj na pozitivne demografske trendove. Učinak ovog prijedloga zakona na sustav socijalne skrbi sastoji se u postizanju jednakosti korisnika socijalne skrbi budući da su njime osobe s invaliditetom i djeca s poteškoćama u razvoju zbog svojih specifičnih potreba, kao korisnici usluga javnog pomorskog prijevoza, dobili status povlaštenih korisnika.Ne postoje dodatni troškovi koji bi proizašli iz administrativnih zahtjeva pojedincima (npr. ishođenje javnih isprava, dodatno ispunjavanje obrazaca, dodatne potvrde drugih javnih institucija i organizacija) budući da prava osoba s invaliditetom proizlaze iz već medicinski utvrđenog zdravstvenog stanja osoba s invaliditetom i djece s poteškoćama u razvoju, te nisu potreba dodatna utvrđivanje ili vještačenja.
3.4.
Analiza učinaka na rad i tržište rada
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.5.
Analiza učinaka na zaštitu okoliša
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.6.
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
4.
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni učinci koji bi zahtijevali izradu punog MSP testa.
Provedbom Prethodnog MSP testa u okviru Prethodne procjene nije utvrđena obveza provedbe učinaka propisa na malo gospodarstvo i izrada SCM kalkulatora.
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture je kao stručni nositelj izrade ovog propisa kroz rad Stručnog povjerenstva za izradu predmetnog Nacrta prijedloga zakona uključilo u postupak izrade Nacrta prijedloga zakona sve zainteresirane strane: predstavnike resornog Ministarstva, Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, Ministarstva financija, Ministarstva uprave, Agencije za obalni linijski pomorski promet te predstavnici Inicijative 30 udruga osoba s invaliditetom te Zajednice saveza osoba s invaliditetom Republike Hrvatske.
7.
OPTIMALNO RJEŠENJE
-
Potrebno je kratko i sažeto prezentirati ukupne rezultate provedenog postupka procjene učinaka. Potrebno je dati analizu koristi i troškova nacrta prijedloga zakona, imajući u vidu rezultate analize i provedeno savjetovanje. Na temelju svega izloženog u postupku procjene učinaka propisa sažeto predložite optimalno normativno rješenje koje dovodi do rješenja za utvrđeni problem tako što donosi najviše ukupnih koristi u odnosu na ukupne troškove.
8.
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
Predmetni prijedlog Zakona potrebno je donijeti po hitnom postupku.
9.
PRILOZI
-
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: Oleg Butković, ministar
Datum: 10. srpnja 2019. godine
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PRIJEVOZU U LINIJSKOM I POVREMENOM OBALNOM POMORSKOM PROMETU
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 - pročišćeni tekst i 5/2014 Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Djelatnost obavljanja javnog obalnog linijskog prijevoza kao djelatnosti od osobitog javnog interesa za Republiku Hrvatsku odnosno kao usluge od općeg gospodarskog interesa, pravno je uređena Zakonom o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu (Narodne novine broj 33/06, 38/09, 87/09, 18/11, 80/13 i 56/16, nadalje Zakon) kojim se osigurava redovita povezanost naseljenih otoka s kopnom i naseljenih otoka međusobno, kao i naselja na kopnu s primjerenim brojem dnevnih veza u oba pravca, a sve u cilju zadovoljenja potreba otočana, stvaranja boljih uvjeta za život na otocima i poticanje njegovog razvitka.
Zakonom se uređuju uvjeti i način obavljanja usluga javnog prijevoza od općeg gospodarskog interesa s obvezom javne usluge, obavljanje javnog linijskog prijevoza bez obveze javne usluge, uspješno funkcioniranje informatičkog sustava javnog prijevoza, povlašteni prijevoz putnika i vozila, razvrstavanje linija javnog prijevoza, utvrđivanje, usklađivanje i objava redova plovidbe i osiguranje sredstava za kontinuirano, redovito i nesmetano obavljanje javnog prijevoza.
Osnovna pitanja koja se uređuju Zakonom
Dosadašnja provedba važećeg Zakona ukazala je na određene nedostatke u provedbi isto i potrebu za dodatnom razradom odredbi vezanih za povlašteni prijevoz.
Planiranim izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu dodatno se uređuju odredbe vezane za povlašteni prijevoz putnika i vozila, posebice prijevoz osoba sa invaliditetom, djece s poteškoćama u razvoju i njihove pratnje. Također, ovim izmjenama i dopunama Zakona podrobnije će se urediti odredbe o nadoknadi financijskih sredstava za besplatni prijevoz te će se urediti mogućnost raspisivanja javnog natječaja za obavljanje javnog prijevoza na državnoj liniji od općeg gospodarskog interesa zajedno s namjenski građenim brodom u vlasništvu Agencije, odnosno gradnja broda uz financijsku potporu sredstava Europske unije koji bi se dodjeljivao javnim natječajem zajedno s linijom od općeg gospodarskog interesa.
Predloženim Zakonom će se omogućiti davanje ovlasti Agenciji za obalni linijski pomorski promet za obavljanje kontrole korištenja otočne iskaznice u cilju sprječavanja zloupotrebe istih.
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Donošenjem predloženog Zakona žele se stvoriti bolji uvjeti za ostvarivanje prava na povlašteni prijevoz, posebice za prijevoz osoba sa invaliditetom i djece s poteškoćama u razvoju.
Predloženim Zakonom, će se stvoriti zakonodavni okvir za razvoj sustava gradnje brodova sufinanciranih sredstvima Europske unije koji bi se dodjeljivao javnim natječajem za obavljanje javnog prijevoza u linijskom obalnom pomorskom prometnu na državnim linijama zajedno sa linijom.
Predloženim Zakonom će se pojednostaviti trenutne administrativne procedure te će se stvoriti bolji preduvjeti za učinkovitije obavljanje djelatnosti javnog obalnog pomorskog prometa.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu postojećeg Zakona osigurana su financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske s osnove potpore za obavljanje usluge javnog obalnog linijskog pomorskog prijevoza u ukupnom iznosu od 31 4 .000.000,00 kuna za 2019. godinu. Projekcija potrebnih godišnjih sredstava za provedbu postojećeg Zakona 2020. godinu planira se u iznos od 319.500.000, 000 kuna i 2021. godinu planira se u iznosu od 323.800.000,00 kuna. Procijenjena financijska sredstva koja će stvarno biti potrebna za provedbu ovoga Zakona u 2020. i 2021. godini iznose 15.000.000 kuna i ista će biti osigurana unutar dodijeljenih limita rashoda financijskog plana Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
Za razdoblje od 2019. do 2021. godine sredstva se planiraju osigurati u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2019. godinu i projekcije za 2020. i 2021. godinu na razdjelu 065 Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, glava 45 Agencija za obalni linijski pomorski promet, na računima 3512 Subvencije trgovačkim društvima u javnom sektoru i 3522 Subvencije trgovačkim društvima izvan javnog sektora.
Financijska sredstava za model namjenske gradnje brodova koji će biti u vlasništvu Agencije za obalni linijski pomorski promet financirati će se bespovratnim sredstvima iz Fondova Europske unije.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Temelj za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku nalazi se u članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora (»Narodne novine«, br. 81/13 i 113/16, 68/17 i 29/18), sukladno kojem se zakon može donijeti po hitnom postupku ukoliko isto zahtijevaju osobito opravdani razlozi.
Novo žurno zakonsko rješenje potrebno je radi osiguranja prava na besplatan pomorski prijevoz osjetljivim kategorijama našega društva, i to osobama s invaliditetom i djeci s poteškoćama u razvoju, koje dosad nisu bile u potpunosti obuhvaćene niti jednom kategorijom putnika kojima se odobravao povlašteni prijevoz temeljem odredbi postojećeg Zakona.
Obzirom da je kategorija putnika, čija se problematika rješava ovdje predloženim Zakonom, bila samo djelomično i neadekvatno obuhvaćena odredbama postojećeg Zakona o povlasticama u unutarnjem putničkom prometu ( Narodne novine, br. 97/00 i 101/00) , ovim će se Zakonom dodati nova kategorija putnika obuhvaćenih pravom na povlašteni pomorski prijevoz.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PRIJEVOZU U LINIJSKOM I POVREMENOM OBALNOM POMORSKOM PROMETU
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 1.
U Zakonu o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu (Narodne novine, broj 33/06, 38/09, 87/09, 18/11, 80/13 i 56/16 ) u članku 1. u stavku 1. riječ: „otočana“ briše se.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 2.
U članku 17. stavku 1. dodaje se nova točka 11. koja glasi:
''11. obavlja sve potrebne radnje kao naručitelj i vlasnik namjenski građenih brodova za potrebe dodjele prava na obavljanje javne usluge tim brodovima na linijama iz članka 28. stavka 4. ovoga Zakona. “
Dosadašnja točka 11. postaje točka 12.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 3.
U članku 20. dodaje se nova točka 14. koja glasi:
''14. odlučuje o poduzimanju svih potrebnih radnji iz članka 17. stavka 1. točke 11. ovog Zakona''
Dosadašnja točka 14. postaje točka 15.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 4.
U članku 27. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„ Agencija može biti naručitelj i vlasnik namjenski građenih brodova za potrebe dodjele prava na obavljanje javne usluge tim brodovima na linijama iz članka 28. stavka 4. ovoga Zakona. “
Dosadašnji stavci 2., 3. i 4. postaju stavci 3., 4. i 5.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 5.
U članku 47. stavku 3. iza točke 8. dodaju se točke 9. i 10. koje glase:
„9. osobe s invaliditetom kod kojih je utvrđeno tjelesno oštećenje donjih ekstremiteta 80 % ili više, hrvatski ratni vojni invalidi sa 100 % tjelesnog oštećenja te osobe kojima je utvrđeno tjelesno oštećenje osjetila vida od 100 % i gluhoslijepe osobe sa 100% tjelesnog oštećenja, te osobe s invaliditetom kojima je utvrđen III. i IV. stupanj funkcionalnog oštećenja, na trajektnim linijama, uključujući i osobno vozilo kojima se navedene osobe prevoze.
10. djeca s teškoćama u razvoju uključujući i osobno vozilo kojim se prevoze djeca s teškoćama u razvoju kojima je utvrđen III. i IV. stupanj funkcionalnog oštećenja.
Iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
''Pratitelj osobe s invaliditetom i djeteta s teškoćama u razvoju iz stavka 3. točaka 9. i 10. ovoga članka ostvaruje pravo na besplatni prijevoz, osim kada ostvaruje pravo na besplatan prijevoz u skladu s posebnim propisima.“
Dosadašnji stavci 4. do 8. postaju stavci 5. do 9.
U stavku 5. riječ „sezonske“ zamjenjuje se riječju „izvansezonske“.
U stavku 8. iza riječi: „ točaka 1. do 7.“ dodaju se riječi: „te točke 9. i 10.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 6.
U članku 59. b stavku 1. točki 2. iza riječi „vinjete“ dodaju se riječi „u dijelu korištenja prava na povlašteni pomorski prijevoz“.
U stavku 2. iza riječi „vozila“ dodaju se riječi „u dijelu korištenja prava na povlašteni pomorski prijevoz“.
U stavku 3. iza riječi „iskaznice“ dodaju se riječi „u dijelu korištenja prava na povlašteni pomorski prijevoz“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 7.
Iza članka 59.d dodaju se članci 59.e i 59.f koji glase:
„Članak 59.e
Agencija je u okviru svoje djelatnosti iz članka 17. ovoga Zakona ovlaštena obavljati slijedeće poslove:
1. kontrolirati je li izdana putna karta kojom se ostvaruje pravo na povlašteni prijevoz odgovara otočnoj iskaznici temeljem koje je izdana
2. kontrolirati da li korisnik prava na povlašteni prijevoz posjeduje valjanu otočnu iskaznicu, otočnu iskaznicu i vinjetu te studentsku ispravu izdanu na svoje ime odnosno za svoje vozilo
3. temeljem provedene kontrole i uočenih nepravilnosti obavijestiti Ministarstvo o potrebi za pokretanjem postupka iz članka 59.f ovoga Zakona.
Članak 59.f
Ministarstvo, po zaprimljenoj obavijesti Agencije iz članka 59.e ovoga Zakona, po službenoj dužnosti provodi upravni postupak zbog sprječavanja zloupotrebe otočne iskaznice u dijelu koji se odnosi na korištenje prava na povlašteni pomorski prijevoz.
Ako Ministarstvo u postupku iz stavka 1. ovoga članka utvrdi postojanje zloupotrebe otočne iskaznice rješenjem će odrediti privremeno onemogućavanje korištenja prava na povlašteni prijevoz za razdoblje od šest mjeseci.
Ako Ministarstvo u postupku iz stavka 1. ovoga članka utvrdi postojanje ponovljene zloupotrebe otočne iskaznice rješenjem može odrediti trajno onemogućavanje korištenja prava na povlašteni prijevoz.
Žalba protiv rješenja iz stavaka 2. i 3. ovoga članka nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor. “
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 8.
Članak 61.a mijenja se i glasi:
„Članak 61.a
(1.) Novčanom kaznom od 2.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba koja u javnom prijevozu koristi pravo na povlašteni prijevoz vozila suprotno članku 47. stavku 2. točkama 1. do 7. i stavku 3. točkama 1. do 10. ovoga Zakona.
(2.) Novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba koja u javnom prijevozu koristi pravo na povlašteni prijevoz vozila i osoba suprotno članku 47. stavku 1. točkama 1. do 7. i stavku 2. točkama 1. do 8. ovoga Zakona.
(3.) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 kuna.“
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 9.
Ministar će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti odredbe Pravilnika o uvjetima i načinu ostvarivanja prava na povlašteni prijevoz na linijama u javnom pomorskom prijevozu ( „Narodne novine“, broj 41/17) s odredbama ovog Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 10.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „ Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbama ovoga članka briše se riječ „otočana“ kao nepotrebna.
Uz članak 2.
Ovim člankom dodaju se novi poslovi koji su obuhvaćeni djelatnošću Agencije, u slučajevima kada je Agencija naručitelj ili vlasnik namjenski građenoga broda ili brodova za potrebe dodjele prava na obavljanje javne usluge tim brodovima na posebnim linijama.
Uz članak 3.
Ovim člankom dodaje se nova ovlast Upravnom vijeću, a odnosi se na odlučivanje o poduzimanju svih potrebnih radnji i drugih poslove koji su ovim ili drugim zakonom povjereni Agenciji.
Uz članak 4.
Ovim člankom daje se mogućnost da Agencija može biti naručitelj ili vlasnik namjenski građenih brodova za potrebe dodjele prava na obavljanje javne usluge tim brodovima na linijama
Uz članak 5.
Ovim se člankom propisuje nova skupina korisnika na besplatni prijevoz – osobe s invaliditetom kod kojih je utvrđeno tjelesno oštećenje donjih ekstremiteta 80 % ili više, hrvatski ratni vojni invalidi sa 100 % tjelesnog oštećenja te osobe kojima je utvrđeno tjelesno oštećenje osjetila vida od 100 %, vozila kojima se prevoze te osobe i pratitelj osobe s invaliditetom. Do ove povlastice došlo je zbog činjenice da osobe s tjelesnim oštećenjima donjih ekstremiteta i osobe sa 100 % oštećenjem vida nemaju sposobnost samostalnog pristupa prostoru za putnike na brodu. Također, jedna od novih skupina korisnika na besplatni prijevoz su djeca sa poteškoćama u razvoju, kao i njihovi pratitelji, te osobe s invaliditetom kojima je utvrđen III. i IV. stupanj funkcionalnog oštećenja.
Uz članak 6.
Ovim se člankom propisuju se poslovi inspekcijskog nadzora u kontroli otočnih iskaznica i vinjeta za vozila u dijelu koji se odnosi na korištenje prava na povlašteni pomorski prijevoz
Uz članak 7.
Ovim se člankom propisuju novi poslovi kontrole putnih karata kojima se ostvaruje povlašteni prijevoz na temelju otočne iskaznice.
Uz članak 8.
Ovim se člankom propisuju kazne za prekršaje počinjene suprotno članku 47. Zakona, a koji se odnose na povlašteni prijevoz.
Uz članak 9.
Ovim se člankom propisuje da će Ministar će u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti odredbe Pravilnika o uvjetima i načinu ostvarivanja prava na povlašteni prijevoz na linijama u javnom pomorskom prijevozu (Narodne novine, broj 41/17) s odredbama ovog Zakona.
Uz članak 10.
Ovim se člankom određuje stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 1. (NN 56/16)
Ovim se Zakonom uređuju uvjeti i način obavljanja usluga javnog prijevoza od općeg gospodarskog interesa s obvezom javne usluge, obavljanje javnog linijskog prijevoza bez obveze javne usluge, uspostava informatičkog sustava javnog prijevoza, povlašteni prijevoz putnika i vozila otočana, razvrstavanje linija javnog prijevoza, utvrđivanje, usklađivanje i objava redova plovidbe i osiguranje sredstava za kontinuirano, redovito i nesmetano obavljanje javnog prijevoza.
Ovim se Zakonom utvrđuje što obuhvaća međunarodni linijski pomorski promet, uvjete koje mora ispunjavati brod i brodar i usklađivanje redova plovidbe u međunarodnom linijskom pomorskom prometu te što obuhvaća povremeni prijevoz putnika.
Članak 17. (NN 80/13, 56/16)
Djelatnost Agencije obuhvaća sljedeće poslove:
1. u vezi s dodjelom prava na obavljanje usluge javnog prijevoza obavlja pripremne radnje i provodi postupak za dodjelu tih prava, donosi odluke o davanju koncesije odnosno odluke o izboru najpovoljnijeg ponuditelja na linijama iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona, sklapa ugovore o koncesiji za obavljanje javnog prijevoza i ugovore o obavljanju javnog prijevoza (ugovori o javnoj usluzi), daje suglasnost na prijenos ugovora o javnoj usluzi, daje odobrenje za zamjenski brod, utvrđuje najviši iznos cijena usluge javnog prijevoza s obvezom javne usluge te obavlja ostale poslove kao davatelj koncesije odnosno javni naručitelj sukladno ovom Zakonu, zakonu kojim se uređuju koncesije i zakonu kojim se uređuje javna nabava,
2. daje prethodnu suglasnost na odluke o županijskim, međužupanijskim i lokalnim linijama iz članaka 8. i 9. ovoga Zakona,
3. daje prethodnu suglasnost o povećanoj učestalosti prijevoza iz članka 10. stavka 3. ovoga Zakona,
4. daje suglasnost za obavljanje javnog linijskog prijevoza bez obveze javne usluge,
5. daje suglasnost, objedinjava i objavljuje redove plovidbe sukladno članku 52. ovoga Zakona,
6. nadzire ispunjavanje uvjeta utvrđenih propisom iz članka 2. stavka 3. ovoga Zakona i daje suglasnost na redove plovidbe u međunarodnom linijskom pomorskom prometu,
7. provodi Uredbu (EU) broj 1177/2010,
8. osigurava uspostavu i upravljanje informatičkim sustavom javnog prijevoza, izdavanjem otočnih iskaznica za putnike i vozila te vinjete za vozila u okviru ostvarivanja prava na povlašteni prijevoz, a za ostale putnike evidentiranjem izdanih karata te nadzire njihovo provođenje,
9. kontinuirano nadzire odluke i ugovore o javnim uslugama i njihovo izvršavanje, što uključuje i plaćanje naknade za obavljanje javne usluge,
10. donosi odluku o povjeravanju stručno-tehničkih poslova iz članka 47.a stavka 4. ovoga Zakona drugoj pravnoj osobi,
11. obavlja i druge poslove koji su ovim ili drugim zakonom povjereni Agenciji.
Poslove iz stavka 1. točke 1. ovoga članka koji se odnose na objavu namjere davanja koncesija, donošenje odluka o davanju koncesije, utvrđivanje najvišeg iznosa cijena usluge javnog prijevoza s obvezom javne usluge, donošenje odluke o kriterijima za utvrđivanje naknade za obavljanje javnog prijevoza bez obveze javne usluge te poslove iz stavka 1. točaka 6., 8. i 9. ovoga članka Agencija obavlja kao javne ovlasti.
Agencija može na zahtjev županijske skupštine, općinskog, odnosno gradskog vijeće, uz naknadu na temelju ugovora obavljati i određene poslove iz točke 1. ovoga članka za županijske, međužupanijske i lokalne linije.
Članak 20. (NN 80/13, 56/16)
Upravno vijeće:
1. donosi Statut Agencije uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske,
2. odlučuje o objavi namjere davanja koncesije odnosno objavi poziva za nadmetanje, donosi odluku o davanju koncesije odnosno o izboru najpovoljnijeg ponuditelja, daje suglasnost na prijenos ugovora o javnoj usluzi, daje odobrenje za zamjenski brod te utvrđuje najviši iznos cijene usluga javnog prijevoza s obvezom javne usluge, donosi odluku o kriterijima za utvrđivanje naknade za obavljanje javnog prijevoza bez obveze javne usluge,
3. daje suglasnost na redove plovidbe sukladno članku 52. stavku 2. ovoga Zakona,
4. daje prethodnu suglasnost na odluke o županijskim, međužupanijskim i lokalnim linijama iz članka 8. i 9. ovoga Zakona,
5. daje prethodnu suglasnost na povećanu učestalost prijevoza iz članka 10. stavka 3. ovoga Zakona,
6. donosi odluke o stjecanju, opterećenju i otuđenju nekretnina u vlasništvu Agencije ili druge imovine do iznosa utvrđenog Statutom, samostalno, a iznad toga iznosa uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske,
7. donosi godišnji program rada i prati njegovo izvršavanje,
8. daje suglasnost za obavljanje javnog linijskog prijevoza bez obveze javne usluge,
9. daje suglasnost na redove plovidbe u međunarodnom linijskom pomorskom prometu,
10. donosi godišnji izvještaj o radu Agencije i upućuje ga Vladi Republike Hrvatske radi prihvaćanja,
11. donosi financijski plan i godišnji obračun,
12. donosi opće akte Agencije,
13. raspisuje natječaj za izbor ravnatelja, te imenuje i razrješava ravnatelja uz suglasnost ministra,
14. odlučuje o drugim pitanjima sukladno ovom Zakonu, zakonu kojim se uređuju koncesije i zakonu kojim se uređuje javna nabava.
Članak 27. (NN 56/16)
Davatelj koncesije odnosno javni naručitelj za državne linije je Agencija.
Davatelj koncesije odnosno javni naručitelj za županijske linije je županijska skupština, a za lokalne linije gradsko ili općinsko vijeće.
Davatelj koncesija odnosno javni naručitelj za međužupanijske linije su nadležne županijske skupštine koje odluke o odabiru najpovoljnijeg ponuditelja donose u suglasnosti.
Ako se županijske skupštine prema stavku 3. ovoga članka u roku od 30 dana nakon isteka roka za dostavu ponuda ne usuglase u vezi odabira najpovoljnijeg ponuditelja, dužne su donijeti odluku o poništenju postupka davanja koncesije odnosno javne usluge.
Članak 47. (NN 80/13)
Povlašteni prijevoz obuhvaća prijevoz s popustom putnika i vozila i besplatni prijevoz.
Pravo na povlašteni prijevoz s popustom u javnom prijevozu imaju:
1. hrvatski i strani državljani koji imaju prebivalište na otocima ili na poluotoku Pelješcu te državljani država članica Europskog gospodarskog prostora i članovi njihovih obitelji bez obzira na njihovo državljanstvo koji imaju prijavljen privremeni boravak i koji najmanje 183 dana u jednoj godini borave na otocima ili poluotoku Pelješcu (u daljnjem tekstu: otok),
2. djeca starija od tri do navršenih 12 godina života,
3. vozila fizičkih osoba i stranih državljana iz točke 1. ovoga članka te vozila korisnika leasinga s prebivalištem na otoku koja su registrirana u nadležnom upravnom tijelu u Republici Hrvatskoj,
4. vozila pravnih osoba, odnosno vozila registrirana na obrt, obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo (OPG), djelatnost slobodnog zanimanja i korisnika leasinga sa sjedištem korisnika vozila na otoku, a vozila su registrirana u nadležnom upravnom tijelu u Republici Hrvatskoj,
5. zdravstveni djelatnici i djelatnici drugih javnih službi (policija, oružane snage, vatrogasci, lučka kapetanija) čije je stalno mjesto rada na otoku i njihova službena vozila koja se koriste na otoku,
6. zdravstveni djelatnici i njihova službena vozila pri obavljanju redovitih prijevoza bolesnika s otoka na kopno i obrnuto,
7. ostale osobe koje to pravo stječu po posebnim propisima.
Pravo na besplatni prijevoz u javnom prijevozu imaju:
1. učenici i studenti s prebivalištem na otoku koji svakodnevno putuju do škole ili visokoškolske ustanove izvan otoka,
2. učenici i studenti s prebivalištem na otoku koji za vrijeme školovanja privremeno borave izvan otoka, a vikendom dolaze na otok,
3. djeca koja pohađaju obvezni predškolski program izvan otoka svoga prebivališta, kao i učenici i studenti koji se školuju na otoku svoga prebivališta te djeca koja pohađaju predškolski program na otoku svoga prebivališta, za aktivnosti izvan otoka svoga prebivališta,
4. djeca od jedne do navršene tri godine života,
5. umirovljenici i osobe starije od 65 godina s prebivalištem na otoku,
6. zdravstveni djelatnici i njihova službena vozila pri obavljanju sanitetskih prijevoza bolesnika s otoka na kopno i obrnuto,
7. djelatnici policije i njihova službena vozila pri obavljanju dužnosti na otocima,
8. djelatnici drugih javnih službi (policija, oružane snage, vatrogasci, lučka kapetanija i GSS) i njihova službena vozila u slučajevima katastrofe i u slučajevima izvanrednih događaja te traganja i spašavanja, uz suglasnost Agencije.
Visina popusta iz stavka 2. ovoga članka može iznositi do 50 % redovne sezonske cijene karte, a propisuje ju pravilnikom ministar.
Pravo na povlašteni prijevoz putnika s popustom iz stavka 2. točaka 1. i 2. ovoga članka i besplatni prijevoz putnika iz stavka 3. točaka 1. do 5. ovoga članka može se ostvariti na svim linijama koje povezuju otoke s kopnom i otoke međusobno.
Sredstva za povlašteni prijevoz s popustom iz stavka 2. točaka 5. i 6. ovoga članka osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelima nadležnih središnjih tijela državne uprave.
Sredstva za besplatni prijevoz iz stavka 3. točaka 1. do 7. ovoga članka nadoknađuju se brodaru u sklopu naknade za obavljanje obveze javne usluge (SGEI paket), a iz točke 8. ovoga članka nadoknađuju se brodaru sukladno posebnim propisima kojima se uređuje zaštita od elementarnih nepogoda i katastrofa.
Način i postupak ostvarivanja prava na povlašteni prijevoz pravilnikom propisuje ministar uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za poslove financija i ministra nadležnog za poslove razvoja otoka.
Članak 59. (NN 56/16)
Upravni nadzor nad radom Agencije obavlja Ministarstvo.
Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega obavlja Inspekcija za sigurnost plovidbe Ministarstva (u daljnjem tekstu: Inspekcija).
Poslove inspekcijskog nadzora obavljaju i drugi državni službenici Ministarstva u okviru posebnog ovlaštenja koje izdaje Ministar.
Članak 59.b (NN 56/16)
U obavljanju inspekcijskog nadzora inspektori su ovlašteni:
1. narediti otklanjanje nepravilnosti i određujući rok u kojem se nepravilnosti moraju otkloniti,
2. oduzeti predmete odnosno otočne iskaznice i vinjete,
3. zabraniti obavljanje javnog prijevoza koji se obavlja bez ugovora o javnoj usluzi na liniji za koju je propisana obveza javne usluge,
4. izdati prekršajni nalog,
5. podnijeti optužni prijedlog za pokretanje prekršajnog postupka,
6. davatelju koncesije odnosno javnom naručitelju dostaviti zapisnik s utvrđenim nepravilnostima u izvršavanju ugovora o javnoj usluzi,
7. poduzeti druge mjere i izvršiti druge radnje na koje je inspektor ovlašten ovim Zakonom, propisima donesenim na temelju ovoga Zakona te zakonom kojim se uređuju prekršaji.
Otočne iskaznice za putnike, vozila i vinjetu za vozila oduzete zbog zloupotrebe inspektor će proglasiti nevažećim za razdoblje do šest mjeseci.
U slučaju utvrđenog ponovljenog korištenja otočne iskaznice iz stavka 1. ovoga članka suprotno odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega, privremeno se oduzima otočna iskaznica na rok do šest mjeseci, za svaki ponovljeni slučaj utvrđene zloupotrebe.
Članak 61.a (NN 80/13, 56/16)
Novčanom kaznom od 2.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba koja u javnom prijevozu koristi pravo na povlašteni prijevoz vozila suprotno propisu iz članka 47. stavka 8. ovoga Zakona.
Novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba koja u javnom prijevozu koristi pravo na povlašteni prijevoz vozila i osoba suprotno propisu iz članka 47. stavka 5. ovoga Zakona.
Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 kuna.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu
1.2.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.3.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
2.
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
2.1.
Dosadašnja provedba važećeg Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu (Narodne novine, br. 33/06, 38/09, 87/09, 18/11, 80/13 i 56/16) ukazala je na određene nedostatke u provedbi i potrebu za dodatnom razradom odredbi o povlaštenom prijevozu putnika i vozila, posebice prijevoz osoba sa invaliditetom i djece s poteškoćama u razvoju.
Koji se ishodi odnosno promjene očekuju:
Ovim izmjenama i dopunama Zakona podrobnije će se urediti odredbe o povlaštenom prijevozu, posebice prijevoz osoba sa invaliditetom i djece s poteškoćama u razvoju, odnosno vozila tih osoba, kao i njihove pratnje.
Također će se urediti mogućnost obavljanja javnog prijevoza na državnim linijama od općeg gospodarskog interesa zajedno s namjenski građenim brodom u vlasništvu Agencije za obalni linijski pomorski promet , odnosno gradnja broda uz financijsku potporu sredstava Europske unije koji bi se dodjeljivao u koncesiju zajedno s linijom od općeg gospodarskog interesa. Propisuju se prekršajne odredbe zakona koje bi se primjenjivale u slučaju zlouporabe prava na povlašteni prijevoz.
Poteškoće u primjeni postojećeg zakonodavstva:
Dosadašnja primjena postojećeg zakonodavstva imala je propuste u ostvarivanju jednakih prava osoba s invaliditetom i djece s poteškoćama u razvoju s ostalim putnicima u linijskom obalnom pomorskom prometu. Osobe s tjelesnim oštećenjem donjih ekstremiteta 80 % ili više, hrvatski ratni vojni invalidi sa 100 % tjelesnog oštećenja te osobe kojima je utvrđeno tjelesno oštećenje osjetila vida od 100 % , gluhoslijepe osobe sa 100% tjelesnog oštećenja, te osobe s invaliditetom kojima je tvrđen III. i IV. stupanj funkcionalnog oštećenja nisu u mogućnosti pristupiti salonu za putnike, jer postojeći trajekti nemaju osiguran niti prilagođen pristup tim osobama u svim svojim prostorima na način kako je to omogućeno svima ostalim putnicima. Time je ta skupina putnika dovedena u neravnopravan položaj. Pravom na povlašteni prijevoz takav propust im se nadoknađuje. Također, djeci s poteškoćama u razvoju i njihovoj pratnji se odredbama ovoga Zakona omogućuje povlašteni prijevoz u javnom obalnom pomorskom prijevozu.
Također dosadašnjim zakonodavstvom nije se u potpunosti omogućavalo ostvarivanje kontrole nad primjenom prava povlaštenog prijevoza stoga su potrebne izmjene zakona kojima bi se spriječila daljnja zloupotreba tih prava.
Posljedice koje očekuju ako se nacrt prijedloga zakona ne uputi u proceduru Vlade Republike Hrvatske na donošenje :
Ako se nacrt prijedloga ne uputi u proceduru na donošenje neće biti omogućen ravnopravan položaj osoba s tjelesnim oštećenjima i djece s poteškoćama u razvoju u ostvarivanju prava na korištenje javnih usluga u linijskom obalnom prometu s ostalim putnicima. Novom mogućnošću obavljanja linijskog prijevoza na državnim linijama s namjenski građenim brodom u vlasništvu Agencije za obalni linijski pomorski promet ostvarit će se bolji, moderniji i sigurniji promet, u skladu s suvremenim dostignućima u brodogradnji i sigurnosti u pomorskom prometu. Inspekcijski i upravni nadzor prema nacrtu prijedloga zakona smanjivao bi mogućnost zloupotrebe korištenja otočnih karata te bolju kontrolu putnih karata.
Ciljevi:
- ravnopravan položaj osoba s invaliditetom i djece s poteškoćama u razvoju u korištenju javnih usluga
- bolja kontrola putnih karata
- bolji, sigurniji i moderniji linijski obalni pomorski promet
3.
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.“
3.2.
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka
Nacrtom prijedloga zakona omogućit će se moderniji pomorski promet, jeftiniji za određene skupine korisnika, s time će povećati njihova mobilnost, stoga je moguć utjecaj na pozitivne demografske trendove. Učinak ovog prijedloga zakona na sustav socijalne skrbi sastoji se u postizanju jednakosti korisnika socijalne skrbi budući da su njime osobe s invaliditetom i djeca s poteškoćama u razvoju zbog svojih specifičnih potreba, kao korisnici usluga javnog pomorskog prijevoza, dobili status povlaštenih korisnika. Ne postoje dodatni troškovi koji bi proizašli iz administrativnih zahtjeva pojedincima (npr. ishođenje javnih isprava, dodatno ispunjavanje obrazaca, dodatne potvrde drugih javnih institucija i organizacija) budući da prava osoba s invaliditetom proizlaze iz već medicinski utvrđenog zdravstvenog stanja osoba s invaliditetom i djece s poteškoćama u razvoju, te nisu potreba dodatna utvrđivanje ili vještačenja.
3.4.
Analiza učinaka na rad i tržište rada
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.5.
Analiza učinaka na zaštitu okoliša
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.6.
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
4.
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni učinci koji bi zahtijevali izradu punog MSP testa.
4.1.
Moguće opcije javnih politika
-
OPCIJE ZA MSP TEST
4.1.1. Opcija 1. (nenormativno rješenje) »Ne poduzimati ništa«
4.1.2. Opcija 2. (nenormativno rješenje) »Poduzimati nenormativne aktivnosti«
4.1.3. Opcija 3. (normativno rješenje) »Poduzimati nenormativnu aktivnost A«
4.1.4. Opcija 4. (normativno rješenje) »Poduzimati nenormativnu aktivnost B«
4.2.
Ocjena i opcije
-
Tablica: Analiza troškova i koristi
Opcije
Troškovi (negativni učinci)
Koristi (pozitivni učinci)
Opcija 1.
Opcija 2.
Opcija 3.
Opcija 4.
Legenda:
- - znatan negativni učinak
- ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
5.
PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE
Provedbom Prethodnog MSP testa u okviru Prethodne procjene nije utvrđena obveza provedbe učinaka propisa na malo gospodarstvo i izrada SCM kalkulatora.
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture je kao stručni nositelj izrade ovog propisa kroz rad Stručnog povjerenstva za izradu predmetnog Nacrta prijedloga zakona uključilo u postupak izrade Nacrta prijedloga zakona sve zainteresirane strane: predstavnike resornog Ministarstva, Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, Ministarstva financija, Ministarstva uprave, Agencije za obalni linijski pomorski promet te predstavnici Inicijative 30 udruga osoba s invaliditetom te Zajednice saveza osoba s invaliditetom Republike Hrvatske.
7.
OPTIMALNO RJEŠENJE
-
Potrebno je kratko i sažeto prezentirati ukupne rezultate provedenog postupka procjene učinaka. Potrebno je dati analizu koristi i troškova nacrta prijedloga zakona, imajući u vidu rezultate analize i provedeno savjetovanje. Na temelju svega izloženog u postupku procjene učinaka propisa sažeto predložite optimalno normativno rješenje koje dovodi do rješenja za utvrđeni problem tako što donosi najviše ukupnih koristi u odnosu na ukupne troškove.
8.
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
Predmetni prijedlog Zakona potrebno je donijeti po hitnom postupku.
9.
PRILOZI
-
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: Oleg Butković, ministar
Datum: 10. srpnja 2019. godine
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE