MINISTARSTVO ZA DEMOGRAFIJU, OBITELJ, MLADE I SOCIJALNU POLITIKU
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENI OBITELJSKOG ZAKONA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Obiteljski zakon („Narodne novine“, br. 103/15) uređuje brak, izvanbračnu zajednicu žene i muškarca, odnose roditelja i djece, mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta, posvojenje, skrbništvo, uzdržavanje, obvezno savjetovanje, obiteljsku medijaciju te postupke u vezi s obiteljskim odnosima i skrbništvom.
Institutom skrbništva štite se djeca bez roditeljske skrbi, osobe lišene poslovne sposobnosti i osobe koje iz drugih razloga nisu u mogućnosti štititi svoja prava i interese.
Prema Obiteljskom zakonu, centar za socijalnu skrb je dužan popisati i opisati imovinu štićenika, a popisu imovine prisustvuju članovi povjerenstva u sastavu predstavnika centra za socijalnu skrb, predstavnika nadležnog ureda državne uprave, skrbnika, osobe kod koje se imovina nalazi i štićenika ako je sposoban shvatiti o čemu se radi.
S ciljem provedbe Nacionalnog programa reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ koji uključuje mjeru „Decentralizacija i racionalizacija“, Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) propisano je da će se posebnim zakonima pojedini poslovi državne uprave iz nadležnosti ureda državne uprave povjeriti županijama.
Slijedom navedenog, a radi usklađivanja Obiteljskog zakona sa Zakonom o sustavu državne uprave potrebno je izmijeniti odredbu kojom je propisano da popisu imovine štićenika, kao član povjerenstva prisustvuje predstavnik nadležnog ureda državne uprave jer će te poslove nadalje obavljati predstavnik županije.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Ovim Zakonom propisuje se članstvo predstavnika upravnog tijela županije u povjerenstvo za popis imovine štićenika umjesto dosadašnjeg predstavnika nadležnog ureda državne uprave na koji način se Obiteljski zakon usklađuje sa Zakonom o sustavu državne uprave.
Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Donošenjem ovoga Zakona uskladiti će se Obiteljski zakon sa Zakonom o sustavu državne uprave u dijelu u kojem je propisano da popisu imovine štićenika, kao član povjerenstva prisustvuje predstavnik nadležnog ureda državne uprave. Poslovi ureda državne uprave u navedenom dijelu, ovim Zakonom prelaze u nadležnost županije.
III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Nacionalnim planom reformi 2019. definiran je reformski prioritet i mjera „Decentralizacija i racionalizacija“ s ciljem racionalizacije i normativnog uređenja, organizacije i obavljanja poslova javne uprave.
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku radi osiguranja pravilnog i učinkovitog obavljanja poslova državne uprave, provedbe Nacionalnog programa reformi 2019. i usklađivanja Obiteljskog zakona sa Zakonom o sustavu državne uprave, što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga Sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18).
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI
OBITELJSKOG ZAKONA
Članak 1.
U Obiteljskom zakonu („Narodne novine“, br. 103/15) u članku 253. stavku 4. riječi: „ureda državne uprave “ zamjenjuju se riječima: „upravnog tijela županije“.
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 2.
Ministar nadležan za socijalnu skrb dužan je uskladiti Pravilnik o načinu vođenja očevidnika i spisa predmeta osoba pod skrbništvom, načinu popisa i opisa njihove imovine, podnošenju izvješća i polaganju računa skrbnika te sadržaju i obliku punomoći i anticipiranih naredbi („Narodne novine“, br. 106/14) u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Predmetnim člankom propisuje se da popisu imovine štićenika, kao član povjerenstva, prisustvuje predstavnik upravnog tijela županije umjesto dosadašnjeg predstavnika nadležnog ureda državne uprave. Navedenom izmjenom usklađuje se zakonska odredba sa Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 66/19).
Uz članak 2.
Predloženom odredbom propisuje se obveza usklađenja provedbenog propisa s predloženom izmjenom Obiteljskog zakona.
Uz članak 3.
Predmetnim člankom propisano je stupanje na snagu Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 253.
(1) Centar za socijalnu skrb će bez odgode popisati i opisati imovinu štićenika lišenog poslovne sposobnosti glede raspolaganja i upravljanja imovinom i povjeriti je na upravljanje skrbniku.
(2) Ako štićenik iz stavka 1. ovoga članka ima nepokretnu imovinu, centar za socijalnu skrb procijenit će njezinu vrijednost na temelju raspoloživih podataka javnopravnih tijela.
(3) Ako to centar za socijalnu skrb smatra potrebnim, procijenit će vrijednost pokretne imovine na temelju raspoloživih podataka javnopravnih tijela.
(4) Popisu imovine prisustvuju članovi povjerenstva u sastavu: predstavnik centra za socijalnu skrb, predstavnik nadležnog ureda državne uprave, skrbnik, osoba kod koje se imovina nalazi, a štićenik ako je sposoban shvatiti o čemu se radi.
(5) Članove povjerenstva iz stavka 4. ovoga članka imenuje centar za socijalnu skrb.
(6) Akt o imenovanju članova povjerenstva iz stavka 5. ovoga članka nije upravni akt.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjeni Obiteljskog zakona
1.2.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
2.
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
2.1.
Donošenjem ovoga Zakona uskladiti će se Obiteljski zakon sa Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“ broj: 66/19) koji je stupio na snagu 18. srpnja 2019. godine, kojim poslovi ureda državne uprave prelaze u nadležnost županije. Slijedom navedenog trebalo je u izmijeniti odredbu Obiteljskog zakona koja se odnosi sastav povjerenstva koje prisustvuje popisu imovine štićenika. Umjesto dosadašnjeg predstavnika nadležnog ureda državne uprave, popisu imovine štićenika, kao član povjerenstva, prisustvuje predstavnik upravnog tijela županije, na koji način se Obiteljski zakon usklađuje sa Zakonom o sustavu državne uprave.
Uspostavit će se racionalna struktura državne uprave, sa jasno određenim funkcijama i poslovima, ukloniti će se postojeće nelogičnosti i fragmentiranost sustava i time osigurati učinkovitije obavljanje poslova državne uprave.
3.
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka
Pitanje koje se uređuju Zakonom o izmjeni Obiteljskog zakona neće imati gospodarskih učinaka.
3.2.
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja
Pitanje koje se uređuje Zakonom o izmjeni Obiteljskog zakona neće imati učinaka na tržišno natjecanje.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka
Pitanje koje se uređuje Zakonom o izmjeni Obiteljskog zakona neće imati socijalnih učinaka.
3.4.
Analiza učinaka na rad i tržište rada
Pitanje koje se uređuje Zakonom o izmjeni Obiteljskog zakona neće imati izravnih učinaka na rad i tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka na zaštitu okoliša
Pitanje koje se uređuje Zakonom o izmjeni Obiteljskog zakona neće imati učinaka na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava
Pitanje koje se uređuje Zakonom o izmjeni Obiteljskog zakona neće imati učinaka na zaštitu ljudskih prava.
4.
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)
Nije obvezna provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa.
Ako se ne poduzmu nikakve radnje neće se osigurati jedinstveni pravni poredak Republike Hrvatske i učinkovitije obavljanje poslova državne uprave, odnosno uspostavljanje racionalne strukture državne uprave, neće se ukloniti nelogičnosti i fragmentiranost sustava te unaprijediti horizontalna i vertikalna suradnja tijela državne uprave.
Nema nenormativnih rješenja jer je ishod moguće postići isključivo normativnim rješenjem budući da je područje koje se uređuje i sada zakonski uređeno.
S obzirom na opseg potrebnih izmjena nije potrebno donošenje novog zakonskog propisa.
4.2.
Ocjena i opcije
Opcija 1.
Koristi:Nema koristi.
Troškovi: Nema troškova.
Opcija 2.
Koristi:Ne razmatra se.
Troškovi:-
Opcija 3.
Koristi: Uspostavit će se racionalna struktura državne uprave, sa jasno određenim funkcijama i poslovima, ukloniti će se postojeće nelogičnosti i fragmentiranost sustava i time osigurati učinkovitije obavljanje poslova državne uprave. Također će se unaprijediti horizontalna i vertikalna suradnja tijela državne uprave, što će pridonijeti bržem i kvalitetnijem obavljanju poslova kojizahtijevaju međusobnu suradnju tijela državne uprave.
Troškovi:-
Opcija 4.
Koristi:Ne razmatra se
Troškovi:-
Tablica: Analiza troškova i koristi
Opcije
Troškovi (negativni učinci)
Koristi (pozitivni učinci)
Opcija 1.
--
1
Opcija 2.
--
1
Opcija 3.
1
++
Opcija 4.
--
Legenda:
- - znatan negativni učinak
- ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
5.
PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE
Navedenim propisom se ne uređuju nikakve administrativne obveze poduzetnicima kojima bi se utjecalo na poslovanje malih ili srednjih poduzetnika kao ni njihove naknade i davanja niti se uređuju područja tržišne konkurencije.
S obzirom da su pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjeni Obiteljskog zakona neće imati izravnih učinaka na male i srednje poduzetnike nema potrebe za provođenjem SCM metodologije.
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje će se provesti u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću za Prijedlog zakona o izmjeni Obiteljskog zakona, s konačnim prijedlogom zakona i Iskaz o procjeni učinaka propisa.
Istovremeno sa savjetovanjem, Iskaz o procjeni učinaka propisa biti će dostavljen na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo.
7.
OPTIMALNO RJEŠENJE
Sukladno članku 11. Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, br. 44/17) provedena je prethodna procjena učinaka propisa te se na temelju rezultata utvrđenih u postupku procjene učinaka propisa kao optimalno normativno rješenje predlaže donošenje Zakona o izmjeni Obiteljskog zakona kako bi se osigurale zakonske pretpostavke koje će rezultirati postizanjem očekivanog ishoda, a u cilju učinkovitijeg obavljanja poslova državne uprave u Republici Hrvatskoj.
8.
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
Zakon o izmjeni Obiteljskog zakona stupa na snagu s 1. siječnja 2020. godine.
Vremenski okvir postizanja ishoda moguće je procijeniti nakon godinu dana od dana stupanja na snagu Zakona.
9.
PRILOZI
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: ministrica izv. prof. dr. sc. Vesna Bedeković
Datum: 6. kolovoza 2019.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
MINISTARSTVO ZA DEMOGRAFIJU, OBITELJ, MLADE I SOCIJALNU POLITIKU
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENI OBITELJSKOG ZAKONA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Ocjena stanja
Obiteljski zakon („Narodne novine“, br. 103/15) uređuje brak, izvanbračnu zajednicu žene i muškarca, odnose roditelja i djece, mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta, posvojenje, skrbništvo, uzdržavanje, obvezno savjetovanje, obiteljsku medijaciju te postupke u vezi s obiteljskim odnosima i skrbništvom.
Institutom skrbništva štite se djeca bez roditeljske skrbi, osobe lišene poslovne sposobnosti i osobe koje iz drugih razloga nisu u mogućnosti štititi svoja prava i interese.
Prema Obiteljskom zakonu, centar za socijalnu skrb je dužan popisati i opisati imovinu štićenika, a popisu imovine prisustvuju članovi povjerenstva u sastavu predstavnika centra za socijalnu skrb, predstavnika nadležnog ureda državne uprave, skrbnika, osobe kod koje se imovina nalazi i štićenika ako je sposoban shvatiti o čemu se radi.
S ciljem provedbe Nacionalnog programa reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ koji uključuje mjeru „Decentralizacija i racionalizacija“, Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) propisano je da će se posebnim zakonima pojedini poslovi državne uprave iz nadležnosti ureda državne uprave povjeriti županijama.
Slijedom navedenog, a radi usklađivanja Obiteljskog zakona sa Zakonom o sustavu državne uprave potrebno je izmijeniti odredbu kojom je propisano da popisu imovine štićenika, kao član povjerenstva prisustvuje predstavnik nadležnog ureda državne uprave jer će te poslove nadalje obavljati predstavnik županije.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Ovim Zakonom propisuje se članstvo predstavnika upravnog tijela županije u povjerenstvo za popis imovine štićenika umjesto dosadašnjeg predstavnika nadležnog ureda državne uprave na koji način se Obiteljski zakon usklađuje sa Zakonom o sustavu državne uprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Donošenjem ovoga Zakona uskladiti će se Obiteljski zakon sa Zakonom o sustavu državne uprave u dijelu u kojem je propisano da popisu imovine štićenika, kao član povjerenstva prisustvuje predstavnik nadležnog ureda državne uprave. Poslovi ureda državne uprave u navedenom dijelu, ovim Zakonom prelaze u nadležnost županije.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Nacionalnim planom reformi 2019. definiran je reformski prioritet i mjera „Decentralizacija i racionalizacija“ s ciljem racionalizacije i normativnog uređenja, organizacije i obavljanja poslova javne uprave.
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku radi osiguranja pravilnog i učinkovitog obavljanja poslova državne uprave, provedbe Nacionalnog programa reformi 2019. i usklađivanja Obiteljskog zakona sa Zakonom o sustavu državne uprave, što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga Sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18).
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
OBITELJSKOG ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 1.
U Obiteljskom zakonu („Narodne novine“, br. 103/15) u članku 253. stavku 4. riječi: „ureda državne uprave “ zamjenjuju se riječima: „upravnog tijela županije“.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 2.
Ministar nadležan za socijalnu skrb dužan je uskladiti Pravilnik o načinu vođenja očevidnika i spisa predmeta osoba pod skrbništvom, načinu popisa i opisa njihove imovine, podnošenju izvješća i polaganju računa skrbnika te sadržaju i obliku punomoći i anticipiranih naredbi („Narodne novine“, br. 106/14) u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Predmetnim člankom propisuje se da popisu imovine štićenika, kao član povjerenstva, prisustvuje predstavnik upravnog tijela županije umjesto dosadašnjeg predstavnika nadležnog ureda državne uprave. Navedenom izmjenom usklađuje se zakonska odredba sa Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 66/19).
Uz članak 2.
Predloženom odredbom propisuje se obveza usklađenja provedbenog propisa s predloženom izmjenom Obiteljskog zakona .
Uz članak 3.
Predmetnim člankom propisano je stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 253.
(1) Centar za socijalnu skrb će bez odgode popisati i opisati imovinu štićenika lišenog poslovne sposobnosti glede raspolaganja i upravljanja imovinom i povjeriti je na upravljanje skrbniku.
(2) Ako štićenik iz stavka 1. ovoga članka ima nepokretnu imovinu, centar za socijalnu skrb procijenit će njezinu vrijednost na temelju raspoloživih podataka javnopravnih tijela.
(3) Ako to centar za socijalnu skrb smatra potrebnim, procijenit će vrijednost pokretne imovine na temelju raspoloživih podataka javnopravnih tijela.
(4) Popisu imovine prisustvuju članovi povjerenstva u sastavu: predstavnik centra za socijalnu skrb, predstavnik nadležnog ureda državne uprave, skrbnik, osoba kod koje se imovina nalazi, a štićenik ako je sposoban shvatiti o čemu se radi.
(5) Članove povjerenstva iz stavka 4. ovoga članka imenuje centar za socijalnu skrb.
(6) Akt o imenovanju članova povjerenstva iz stavka 5. ovoga članka nije upravni akt.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjeni Obiteljskog zakona
1.2.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Nacionalni program reformi 2019.
Opis mjere:
Reformski prioritet: 1.4. „Unaprjeđenje javne uprave“, mjera: 1.4.4. „Decentralizacija i racionalizacija“
1.3.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
2.
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
2.1.
Donošenjem ovoga Zakona uskladiti će se Obiteljski zakon sa Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“ broj: 66/19) koji je stupio na snagu 18. srpnja 2019. godine, kojim poslovi ureda državne uprave prelaze u nadležnost županije. Slijedom navedenog trebalo je u izmijeniti odredbu Obiteljskog zakona koja se odnosi sastav povjerenstva koje prisustvuje popisu imovine štićenika. Umjesto dosadašnjeg predstavnika nadležnog ureda državne uprave, popisu imovine štićenika, kao član povjerenstva, prisustvuje predstavnik upravnog tijela županije, na koji način se Obiteljski zakon usklađuje sa Zakonom o sustavu državne uprave.
Uspostavit će se racionalna struktura državne uprave, sa jasno određenim funkcijama i poslovima, ukloniti će se postojeće nelogičnosti i fragmentiranost sustava i time osigurati učinkovitije obavljanje poslova državne uprave.
3.
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka
Pitanje koje se uređuju Zakonom o izmjeni Obiteljskog zakona neće imati gospodarskih učinaka.
3.2.
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja
Pitanje koje se uređuje Zakonom o izmjeni Obiteljskog zakona neće imati učinaka na tržišno natjecanje.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka
Pitanje koje se uređuje Zakonom o izmjeni Obiteljskog zakona neće imati socijalnih učinaka.
3.4.
Analiza učinaka na rad i tržište rada
Pitanje koje se uređuje Zakonom o izmjeni Obiteljskog zakona neće imati izravnih učinaka na rad i tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka na zaštitu okoliša
Pitanje koje se uređuje Zakonom o izmjeni Obiteljskog zakona neće imati učinaka na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava
Pitanje koje se uređuje Zakonom o izmjeni Obiteljskog zakona neće imati učinaka na zaštitu ljudskih prava.
4.
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)
Nije obvezna provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa.
4.1.
Moguće opcije javnih politika
4.1.1. Opcija 1. (nenormativno rješenje) »Ne poduzimati ništa«
Ako se ne poduzmu nikakve radnje neće se osigurati jedinstveni pravni poredak Republike Hrvatske i učinkovitije obavljanje poslova državne uprave, odnosno uspostavljanje racionalne strukture državne uprave, neće se ukloniti nelogičnosti i fragmentiranost sustava te unaprijediti horizontalna i vertikalna suradnja tijela državne uprave.
4.1.2. Opcija 2. (nenormativno rješenje) »Poduzimati nenormativne aktivnosti«
Nema nenormativnih rješenja jer je ishod moguće postići isključivo normativnim rješenjem budući da je područje koje se uređuje i sada zakonski uređeno.
4.1.3. Opcija 3. (normativno rješenje) »Poduzimati normativnu aktivnost A«
Postizanje ishoda moguće je ostvariti donošenjem Zakona o izmjeni Obiteljskog zakona.
4.1.4. Opcija 4. (normativno rješenje) »Poduzimati normativnu aktivnost B«
S obzirom na opseg potrebnih izmjena nije potrebno donošenje novog zakonskog propisa.
4.2.
Ocjena i opcije
Opcija 1.
Koristi: Nema koristi.
Troškovi: Nema troškova.
Opcija 2.
Koristi: Ne razmatra se.
Troškovi: -
Opcija 3.
Koristi: Uspostavit će se racionalna struktura državne uprave, sa jasno određenim funkcijama i poslovima, ukloniti će se postojeće nelogičnosti i fragmentiranost sustava i time osigurati učinkovitije obavljanje poslova državne uprave. Također će se unaprijediti horizontalna i vertikalna suradnja tijela državne uprave, što će pridonijeti bržem i kvalitetnijem obavljanju poslova koji zahtijevaju međusobnu suradnju tijela državne uprave.
Troškovi: -
Opcija 4.
Koristi: Ne razmatra se
Troškovi: -
Tablica: Analiza troškova i koristi
Opcije
Troškovi (negativni učinci)
Koristi (pozitivni učinci)
Opcija 1.
--
1
Opcija 2.
--
1
Opcija 3.
1
++
Opcija 4.
--
Legenda:
- - znatan negativni učinak
- ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
5.
PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE
Navedenim propisom se ne uređuju nikakve administrativne obveze poduzetnicima kojima bi se utjecalo na poslovanje malih ili srednjih poduzetnika kao ni njihove naknade i davanja niti se uređuju područja tržišne konkurencije.
S obzirom da su pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjeni Obiteljskog zakona neće imati izravnih učinaka na male i srednje poduzetnike nema potrebe za provođenjem SCM metodologije.
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje će se provesti u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću za Prijedlog zakona o izmjeni Obiteljskog zakona, s konačnim prijedlogom zakona i Iskaz o procjeni učinaka propisa.
Istovremeno sa savjetovanjem, Iskaz o procjeni učinaka propisa biti će dostavljen na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo.
7.
OPTIMALNO RJEŠENJE
Sukladno članku 11. Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, br. 44/17) provedena je prethodna procjena učinaka propisa te se na temelju rezultata utvrđenih u postupku procjene učinaka propisa kao optimalno normativno rješenje predlaže donošenje Zakona o izmjeni Obiteljskog zakona kako bi se osigurale zakonske pretpostavke koje će rezultirati postizanjem očekivanog ishoda, a u cilju učinkovitijeg obavljanja poslova državne uprave u Republici Hrvatskoj.
8.
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
Zakon o izmjeni Obiteljskog zakona stupa na snagu s 1. siječnja 2020. godine.
Vremenski okvir postizanja ishoda moguće je procijeniti nakon godinu dana od dana stupanja na snagu Zakona.
9.
PRILOZI
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: ministrica izv. prof. dr. sc. Vesna Bedeković
Datum: 6. kolovoza 2019.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
(1) /
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku