MINISTARSTVO ZA DEMOGRAFIJU, OBITELJ, MLADE I SOCIJALNU POLITIKU
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HUMANITARNOJ POMOĆI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o humanitarnoj pomoći („Narodne novine“, broj 102/15), regulira područje prikupljanja i pružanja humanitarne pomoći u Republici Hrvatskoj.
Zakon regulira:
- uvjete za dobivanje rješenja za stalno prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći, što dovodi do profiliranja neprofitnih pravnih osoba koje se prikupljanjem i pružanjem humanitarne pomoći kontinuirano bave;
- nadzor provedbe trogodišnjeg programa rada i mogućnost ukidanja rješenja o odobrenju za stalno prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći;
- prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći radi ublažavanja ili sprječavanja mogućih uzroka socijalne isključenosti;
- uvjete za dobivanje rješenja kojim se odobrava organiziranje humanitarne akcije, kontrolu provođenja akcija i raspolaganja prikupljenim sredstvima, te razvrstavanje humanitarnih akcija s obzirom na svrhu njihova organiziranja;
- obvezu organizatora humanitarne akcije na dostavu izvješća nadležnom uredu državne uprave nakon svake provedene akcije;
- upravljanje neutrošenim financijskim sredstvima prikupljenim u humanitarnoj akciji;
- način povrata nenamjenski utrošenih sredstava prikupljenih u humanitarnoj akciji te ulogu nadležnog državnog odvjetništva u postupcima koji se pred nadležnim tijelima vode radi povrata nenamjenski utrošenih sredstava;
- stjecanje prava na korištenje logotipa za stalno prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći, odnosno korištenje logotipa humanitarne akcije, kao zaštićenog znaka koji služi za prepoznavanje organizatora prikupljanja i pružanja humanitarne pomoći, odnosno prepoznavanje humanitarne akcije koja je organizirana u skladu sa Zakonom;
- način prikupljanja humanitarne pomoći putem humanitarnog telefonskog broja, te prikupljanje humanitarne pomoći na javnim mjestima, postavljanjem kutija/štandova;
- inspekcijski i upravni nadzor nad prikupljanjem i pružanjem humanitarne pomoći;
- način vođenja evidencije i dostavljanja izvješća o prikupljenoj i pruženoj humanitarnoj pomoći, te njihovu dostupnost javnosti na mrežnim stranicama nadležnih ureda, odnosno ministarstva nadležnog za socijalnu skrb.
Zakonom je propisano da su svi postupci vezani uz prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći u nadležnosti ureda državne uprave u jedinici regionalne (područne) samouprave, odnosno Grada Zagreba, mjesno nadležnih prema mjestu sjedišta, odnosno prebivališta organizatora prikupljanja i pružanja humanitarne pomoći.
S ciljem provedbe Nacionalnog programa reformi 2019. u okviru reformskog prioriteta „Unapređenje javne uprave“ koji uključuje mjeru 1.4.4. „Decentralizacija i racionalizacija“, nakon stupanja na snagu Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 66/19) potrebno je uspostaviti jedinstveni normativni okvir kojim se na dosljedan i cjelovit način uređuje sustav državne uprave.
Budući da su novim Zakonom o sustavu državne uprave poslovi ureda državne uprave povjereni županijama potrebno je izmijeniti postojeći Zakon u dijelu u kojem su propisane nadležnosti ureda državne uprave u obavljanju postupaka vezanih uz prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Ovim Zakonom ure đ uje se promjena u nadle ž nosti ureda u obavljanju postupaka vezanih uz prikupljanje i pru ž anje humanitarne pomo ć i propisanih Zakonom i pratećim propisima donesenih za provedbu Zakona, na način da se taj Zakon usklađuje sa zakonom kojim se uređuje sustav državne uprave.
Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Donošenjem ovoga Zakona uskladit će se Zakon sa Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 66/19) u dijelu kojim se poslovi ureda državne uprave povjeravaju županijama .
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV.OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Nacionalni program reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“, uključuje mjeru „Decentralizacija i racionalizacija“, radi čega je donesen novi Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19), temeljem kojega se poslovi ureda državne uprave povjeravaju županijama. Slijedom navedenog, potrebno je izmijeniti Zakon u dijelu u kojem su propisane nadležnosti ureda državne uprave u obavljanju postupaka vezanih uz prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći.
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) iz osobito opravdanih razloga u svrhu izbjegavanja pojave pravne praznine i radi osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja u postupcima vezanim za prikupljanje i pružanje humanitarne pomoć, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA
ZAKONA O HUMANITARNOJ POMOĆI
Članak 1.
U Zakonu o humanitarnoj pomoći („Narodne novine“; br. 102/15), u članku 3. točki 6. riječi: „ured državne uprave u županiji“ zamjenjuju se riječima: „upravno tijelo županije“.
Članak 2.
U članku 26. stavku 4. podstavku 3. riječi: „uredu državne uprave“ zamjenjuju se riječima: „upravnom tijelu županije“.
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 3.
Ministar nadležan za socijalnu skrb dužan je uskladiti:
- Pravilnik o evidencijskoj oznaci humanitarne akcije („Narodne novine“, br. 120/15),
- Pravilnik o načinu vođenja evidencije humanitarne pomoći („Narodne novine“, br. 120/15) i
- Pravilnik o obrascima za prikupljanje humanitarne pomoći („Narodne novine“, br. 120/15) u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 4.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbom ovoga članka propisuje se promjena nadležnosti u obavljanju postupaka vezanih uz prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći, a temeljem kojega se poslovi ureda državne uprave povjeravaju županijama u skladu s novim Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) .
Uz članak 2.
Odredbom ovoga članka propisuje se promjena adresata za dostavu izvršnog rješenja o prijenosu neutrošenih financijskih sredstava preostalih na računu za humanitarnu akciju u korist prve sljedeće odobrene humanitarne akcije s istom oznakom vrste. Umjesto dostave predmetnog rješenja uredu državne uprave ovom odredbom propisuje se isto dostaviti uredu u županiji, odnosno nadležnom uredu Grada Zagreba koji je nadležan za organizatora humanitarne akcije na račun koje se rješenjem nalaže uplata.
Uz članak 3.
Odredbom ovoga članka propisuje se da će ministar nadležan za socijalnu skrb u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti odredbe Pravilnika o evidencijskoj oznaci humanitarne akcije („Narodne novine“, br. 120/15), Pravilnika o načinu vođenja evidencije humanitarne pomoći („Narodne novine“, br. 120/15) i Pravilnika o obrascima za prikupljanje humanitarne pomoći („Narodne novine“, br. 120/15) s odredbama ovoga Zakona.
Uz članak 4.
Odredbom ovoga članka se određuje objava i dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 3.
Pojedini izrazi u smislu ovoga Zakona imaju sljede ć e zna č enje:
1. Korisnik je fizi č ka osoba u potrebi za koju je organizirano prikupljanje i pru ž anje humanitarne pomo ć i, odnosno neprofitna pravna osoba ako je prikupljanje i pru ž anje humanitarne pomo ć i organizirano za krajnje korisnike neprofitne pravne osobe.
2. Organizator prikupljanja i pru ž anja humanitarne pomo ć i je fizi č ka ili pravna osoba koja prikuplja i pru ž a humanitarnu pomo ć u skladu s odredbama ovoga Zakona kao stalni prikuplja č humanitarne pomo ć i ili kao organizator humanitarne akcije.
3. Stalni prikuplja č humanitarne pomo ć i je pravna osoba koja je pribavila rje š enje kojim joj se odobrava stalno prikupljanje i pru ž anje humanitarne pomo ć i u skladu s odredbama ovoga Zakona.
4. Organizator humanitarne akcije je pravna ili fizi č ka osoba koja je pribavila rje š enje kojim joj se odobrava provo đ enje humanitarne akcije u skladu s odredbama ovoga Zakona.
5. Ra č un za humanitarnu akciju je bankovni ra č un otvoren za pojedinu humanitarnu akciju na kojem je mogu ć e pratiti prihode i rashode sredstava prikupljenih u humanitarnoj akciji, a koji nije osobni bankovni ra č un fizi č ke osobe, odnosno bankovni ra č un pravne osobe namijenjen redovitom poslovanju.
6. Nadle ž ni ured je ured dr ž avne uprave u ž upaniji, odnosno nadle ž ni ured Grada Zagreba nadle ž an prema mjestu sjedi š ta, odnosno prebivali š ta organizatora prikupljanja i pru ž anja humanitarne pomo ć i.
7. Razvrstavanje humanitarnih akcija je odre đ ivanje vrste humanitarne akcije s obzirom na svrhu njihova organiziranja.
8. Logotip za stalno prikupljanje i pru ž anje humanitarne pomo ć i je za š ti ć eni znak koji slu ž i za prepoznavanje stalnog prikuplja č a humanitarne pomo ć i.
9. Logotip humanitarne akcije je za š ti ć eni znak koji slu ž i za prepoznavanje humanitarne akcije koja je provedena u skladu s odredbama ovoga Zakona.
10. Oznaka vrste humanitarne akcije je oznaka sastavljena od kombinacije slova koja se dodjeljuje svakoj humanitarnoj akciji prema vrsti humanitarne akcije.
11. Evidencijska oznaka humanitarne akcije je oznaka pod kojom je humanitarna akcija upisana u evidenciju humanitarnih akcija.
12. Humanitarni telefonski broj je telefonski broj s posebnom namjenom za usluge humanitarnog karaktera koji operater dodjeljuje na kori š tenje podnositelju zahtjeva u skladu s uvjetima propisanima ovim Zakonom i posebnim propisima kojima je ure đ eno podru č je elektroni č kih komunikacija.
Članak 26.
(1) Po zaprimljenoj obavijesti iz č lanka 25. stavka 4. ovoga Zakona nadle ž ni ured rje š enjem ć e nalo ž iti organizatoru humanitarne akcije da neutro š ena sredstva iz č lanka 25. stavka 2. ovoga Zakona navedena u izvje šć u o provedenoj humanitarnoj akciji uplati na ra č un prve sljede ć e odobrene humanitarne akcije s istom oznakom vrste sukladno zaprimljenoj obavijesti.
(2) Izreka rje š enja iz stavka 1. ovoga č lanka sadr ž i i:
– naziv i evidencijsku oznaku humanitarne akcije u kojoj su prikupljena sredstva
– iznos neutro š enih sredstava naveden u izvje šć u o provedenoj humanitarnoj akciji
– nalog organizatoru humanitarne akcije da iznos neutro š enih sredstava naveden u izvje šć u o provedenoj humanitarnoj akciji uplati na ra č un prve sljede ć e odobrene humanitarne akcije s istom oznakom vrste u roku od pet dana od dana izvr š nosti rje š enja
– broj ra č una humanitarne akcije na koji se nala ž e uplata.
(3) O ž albi protiv rje š enja iz stavka 1. ovoga odlu č uje ministarstvo nadle ž no za socijalnu skrb. Ž alba ne odga đ a izvr š enje rje š enja.
(4) Izvr š no rje š enje iz stavka 1. ovoga č lanka nadle ž ni ured du ž an je dostaviti:
– ministarstvu nadle ž nom za socijalnu skrb
– organizatoru humanitarne akcije na ra č un koje se rje š enjem nala ž e uplata
– uredu dr ž avne uprave, odnosno nadle ž nom uredu Grada Zagreba koji je nadle ž an za organizatora humanitarne akcije na ra č un koje se rje š enjem nala ž e uplata.
(5) Ministarstvo nadležno za socijalnu skrb vodi evidenciju preostalih, odnosno neutrošenih sredstava iz humanitarnih akcija sukladno dostavljenim obavijestima iz članka 25. stavka 4. ovoga Zakona.
(6) Iznimno, ako u roku od 90 dana od dana podno š enja izvje šć a u kojem su navedeni podaci o postojanju preostalih, odnosno neutro š enih sredstava ne bude odobrena ni jedna humanitarna akcija iste vrste, ministarstvo nadle ž no za socijalnu skrb mo ž e uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske rje š enjem nalo ž iti organizatoru humanitarne akcije da ta sredstva uplati na ra č un odre đ ene odobrene humanitarne akcije ako je to potrebno radi za š tite ž ivota i zdravlja ljudi.
(7) Protiv rje š enja iz stavka 6. ovoga č lanka nije dopu š tena ž alba, ali se mo ž e pokrenuti upravni spor.
(8) Na rje š enje iz stavka 6. ovoga č lanka na odgovaraju ć i se na č in primjenjuju odredbe stavaka 2. i 4. ovoga č lanka.
(9) Organizator humanitarne akcije du ž an je o postupanju po rje š enjima iz stavaka 1. i 6. ovoga č lanka dostaviti dokaz nadle ž nom uredu te ministarstvu nadle ž nom za socijalnu skrb u roku od petnaest dana od dana isplate preostalih sredstava.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4. OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA |
|||||||||||||||||||
1. |
OPĆE INFORMACIJE |
||||||||||||||||||
1.1. |
Naziv nacrta prijedloga zakona: |
Zakon o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći |
|||||||||||||||||
1.2. |
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera: |
Da/Ne: Da |
Naziv akta: Nacionalni program reformi 2019.
Opis mjere: Reformski prioritet: 1.4. „Unaprjeđenje javne uprave“, mjera: 1.4.4. „Decentralizacija i racionalizacija“
|
||||||||||||||||
1.3. |
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije |
Da/Ne: Ne |
Naziv pravne stečevine EU:
|
||||||||||||||||
2. |
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA |
||||||||||||||||||
2.1. |
Zakon o sustavu državne uprave je stupio na snagu 18. srpnja 2019. godine zbog čega je, u cilju jedinstvenosti pravnog sustava, potrebno izmijeniti pojedine odredbe Zakona o humanitarnoj pomoći. Predmetnim izmjenama postići će se racionalnija struktura državne uprave, sa uklanjanjem nelogičnosti i fragmentiranosti sustava kao i unapređenje horizontalne i vertikalne suradnje tijela državne uprave.
|
||||||||||||||||||
3. |
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
|
||||||||||||||||||
3.1. |
Analiza gospodarskih učinaka |
||||||||||||||||||
|
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih gospodarskih učinaka.
|
||||||||||||||||||
3.2. |
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja |
||||||||||||||||||
|
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih učinaka na tržišno natjecanje.
|
||||||||||||||||||
3.3. |
Analiza socijalnih učinaka |
||||||||||||||||||
|
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih socijalnih učinaka.
|
||||||||||||||||||
3.4. |
Analiza učinaka na rad i tržište rada |
||||||||||||||||||
|
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih učinaka na rad i tržište rada.
|
||||||||||||||||||
3.5. |
Analiza učinaka na zaštitu okoliša |
||||||||||||||||||
|
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih učinaka na zaštitu okoliša.
|
||||||||||||||||||
3.6. |
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava |
||||||||||||||||||
|
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih učinaka na zaštitu ljudskih prava.
|
||||||||||||||||||
4. |
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST) Nije obvezna provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa.
|
||||||||||||||||||
4.1. |
Moguće opcije javnih politika |
||||||||||||||||||
|
4.1.1. Opcija 1. (nenormativno rješenje) »Ne poduzimati ništa« Ukoliko se ne poduzmu nikakve radnje neće se osigurati jedinstveni pravni poredak Republike Hrvatske i učinkovitije obavljanje poslova državne uprave, odnosno, uspostavljanje racionalne strukture državne uprave, uklanjanje nelogičnosti i fragmentiranosti sustava i unapređenje horizontalne i vertikalne suradnje tijela državne uprave.
4.1.2. Opcija 2. (nenormativno rješenje) »Poduzimati nenormativne aktivnosti« Nema nenormativnih rješenja jer je ishod moguće postići isključivo normativnim rješenjem budući da je područje koje se uređuje i sada zakonski regulirano.
4.1.3. Opcija 3. (normativno rješenje) »Poduzimati normativnu aktivnost A« Postizanje ishoda moguće je ostvariti donošenjem Zakona o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći.
4.1.4. Opcija 4. (normativno rješenje) »Poduzimati normativnu aktivnost B« S obzirom na opseg potrebnih izmjena nije potrebno donošenje novog zakonskog propisa.
|
||||||||||||||||||
4.2. |
Ocjena i opcije Opcija 1. Koristi: Nema koristi Troškovi: Nema troškova
Opcija 2. Koristi: Ne razmatra se Troškovi: -
Opcija 3. Koristi: Osiguranje koherentnog normativnog okvira, brže i kvalitetnije obavljanje poslova koji zahtijevaju međusobnu suradnju tijela državne uprave, logičniji i cjelovitiji način uređenja sustava državne uprave. Troškovi: -
Opcija 4. Koristi: Ne razmatra se Troškovi: -
Tablica: Analiza troškova i koristi
|
||||||||||||||||||
5. |
PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE |
||||||||||||||||||
Navedenim propisom se ne uređuju nikakve administrativne obveze poduzetnicima kojima bi se utjecalo na poslovanje malih ili srednjih poduzetnika kao ni njihove naknade i davanja niti se uređuju područja tržišne konkurencije. S obzirom da su pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći takva da neće imati izravnih učinaka na male i srednje poduzetnike nema potrebe za provođenjem SCM metodologije.
|
|||||||||||||||||||
6. |
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE |
||||||||||||||||||
|
Savjetovanje će se provesti u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom Nacrta prijedloga zakona i Iskaza o procjeni učinaka propisa. Istovremeno sa savjetovanjem, I skaz o procjeni učinaka propisa biti će dostavljen na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo .
|
||||||||||||||||||
7. |
OPTIMALNO RJEŠENJE |
||||||||||||||||||
|
Sukladno članku 11. Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, br. 44/17) provedena je prethodna procjena učinaka propisa te se na temelju rezultata utvrđenih u postupku procjene učinaka propisa kao optimalno normativno rješenje predlaže donošenje Zakona o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći kako bi se osigurale zakonske pretpostavke koje će rezultirati postizanjem očekivanog ishoda, a u cilju učinkovitijeg obavljanja poslova državne uprave u Republici Hrvatskoj.
|
||||||||||||||||||
8. |
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE |
||||||||||||||||||
|
Zakon o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći stupa na snagu 1. siječnja 2020. Vremenski okvir postizanja ishoda moguće je procijeniti nakon godinu dana od dana stupanja na snagu Zakona.
|
||||||||||||||||||
9. |
PRILOZI |
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
10. |
POTPIS ČELNIKA TIJELA |
||||||||||||||||||
|
Potpis: ministrica izv. prof. dr. sc. Vesna Bedeković
Datum: 06. kolovoza 2019. |
||||||||||||||||||
11. |
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17) |
||||||||||||||||||
|
/ |
Komentari