MINISTARSTVO ZA DEMOGRAFIJU, OBITELJ, MLADE I SOCIJALNU POLITIKU
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HUMANITARNOJ POMOĆI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o humanitarnoj pomoći („Narodne novine“, broj 102/15), regulira područje prikupljanja i pružanja humanitarne pomoći u Republici Hrvatskoj.
Zakon regulira:
-uvjete za dobivanje rješenja za stalno prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći, što dovodi do profiliranja neprofitnih pravnih osoba koje se prikupljanjem i pružanjem humanitarne pomoći kontinuirano bave;
-nadzor provedbe trogodišnjeg programa rada i mogućnost ukidanja rješenja o odobrenju za stalno prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći;
-prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći radi ublažavanja ili sprječavanja mogućih uzroka socijalne isključenosti;
-uvjete za dobivanje rješenja kojim se odobrava organiziranje humanitarne akcije, kontrolu provođenja akcija i raspolaganja prikupljenim sredstvima, te razvrstavanje humanitarnih akcija s obzirom na svrhu njihova organiziranja;
-obvezu organizatora humanitarne akcije na dostavu izvješća nadležnom uredu državne uprave nakon svake provedene akcije;
-upravljanje neutrošenim financijskim sredstvima prikupljenim u humanitarnoj akciji;
-način povrata nenamjenski utrošenih sredstava prikupljenih u humanitarnoj akciji te ulogu nadležnog državnog odvjetništva u postupcima koji se pred nadležnim tijelima vode radi povrata nenamjenski utrošenih sredstava;
-stjecanje prava na korištenje logotipa za stalno prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći, odnosno korištenje logotipa humanitarne akcije, kao zaštićenog znaka koji služi za prepoznavanje organizatora prikupljanja i pružanja humanitarne pomoći, odnosno prepoznavanje humanitarne akcije koja je organizirana u skladu sa Zakonom;
-način prikupljanja humanitarne pomoći putem humanitarnog telefonskog broja, te prikupljanje humanitarne pomoći na javnim mjestima, postavljanjem kutija/štandova;
-inspekcijski i upravni nadzor nad prikupljanjem i pružanjem humanitarne pomoći;
-način vođenja evidencije i dostavljanja izvješća o prikupljenoj i pruženoj humanitarnoj pomoći, te njihovu dostupnost javnosti na mrežnim stranicama nadležnih ureda, odnosno ministarstva nadležnog za socijalnu skrb.
Zakonom je propisano da su svi postupci vezani uz prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći u nadležnosti ureda državne uprave u jedinici regionalne (područne) samouprave, odnosno Grada Zagreba, mjesno nadležnih prema mjestu sjedišta, odnosno prebivališta organizatora prikupljanja i pružanja humanitarne pomoći.
S ciljem provedbe Nacionalnog programa reformi 2019. u okviru reformskog prioriteta „Unapređenje javne uprave“ koji uključuje mjeru 1.4.4. „Decentralizacija i racionalizacija“, nakon stupanja na snagu Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 66/19) potrebno je uspostaviti jedinstveni normativni okvir kojim se na dosljedan i cjelovit način uređuje sustav državne uprave.
Budući da su novim Zakonom o sustavu državne uprave poslovi ureda državne uprave povjereni županijama potrebno je izmijeniti postojeći Zakon u dijelu u kojem su propisane nadležnosti ureda državne uprave u obavljanju postupaka vezanih uz prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Ovim Zakonom uređuje se promjena u nadležnosti ureda u obavljanju postupaka vezanih uz prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći propisanih Zakonom i pratećim propisima donesenih za provedbu Zakona, na način da se taj Zakon usklađuje sa zakonom kojim se uređuje sustav državne uprave.
Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Donošenjem ovoga Zakona uskladit će se Zakon sa Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 66/19) u dijelu kojim se poslovi ureda državne uprave povjeravaju županijama.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV.OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Nacionalni program reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“, uključuje mjeru „Decentralizacija i racionalizacija“, radi čega je donesen novi Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19),temeljem kojega se poslovi ureda državne uprave povjeravaju županijama. Slijedom navedenog, potrebno je izmijeniti Zakon u dijelu u kojem su propisane nadležnosti ureda državne uprave u obavljanju postupaka vezanih uz prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći.
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) iz osobito opravdanih razloga u svrhu izbjegavanja pojave pravne praznine i radi osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja u postupcima vezanim za prikupljanje i pružanje humanitarne pomoć, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA
ZAKONA O HUMANITARNOJ POMOĆI
Članak 1.
U Zakonu o humanitarnoj pomoći („Narodne novine“; br. 102/15), u članku 3. točki 6. riječi: „ured državne uprave u županiji“ zamjenjuju se riječima: „upravno tijelo županije“.
Članak 2.
U članku 26. stavku 4. podstavku 3. riječi: „uredu državne uprave“ zamjenjuju se riječima: „upravnom tijelu županije“.
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 3.
Ministar nadležan za socijalnu skrb dužan je uskladiti:
-Pravilnik o evidencijskoj oznaci humanitarne akcije („Narodne novine“, br. 120/15),
-Pravilnik o načinu vođenja evidencije humanitarne pomoći („Narodne novine“, br. 120/15) i
-Pravilnik o obrascima za prikupljanje humanitarne pomoći („Narodne novine“, br. 120/15) u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 4.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbom ovoga članka propisuje se promjena nadležnosti u obavljanju postupaka vezanih uz prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći, a temeljem kojega se poslovi ureda državne uprave povjeravaju županijama u skladu s novim Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19).
Uz članak 2.
Odredbom ovoga članka propisuje se promjena adresata za dostavu izvršnog rješenja o prijenosu neutrošenih financijskih sredstava preostalih na računu za humanitarnu akciju u korist prve sljedeće odobrene humanitarne akcije s istom oznakom vrste. Umjesto dostave predmetnog rješenja uredu državne uprave ovom odredbom propisuje se isto dostaviti uredu u županiji, odnosno nadležnom uredu Grada Zagreba koji je nadležan za organizatora humanitarne akcije na račun koje se rješenjem nalaže uplata.
Uz članak 3.
Odredbom ovoga članka propisuje se da će ministar nadležan za socijalnu skrb u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti odredbe Pravilnika o evidencijskoj oznaci humanitarne akcije („Narodne novine“, br. 120/15), Pravilnika o načinu vođenja evidencije humanitarne pomoći („Narodne novine“, br. 120/15) i Pravilnika o obrascima za prikupljanje humanitarne pomoći („Narodne novine“, br. 120/15) s odredbama ovoga Zakona.
Uz članak 4.
Odredbom ovoga članka se određuje objava i dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 3.
Pojedini izrazi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1.Korisnikje fizička osoba u potrebi za koju je organizirano prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći, odnosno neprofitna pravna osoba ako je prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći organizirano za krajnje korisnike neprofitne pravne osobe.
2.Organizator prikupljanja i pružanja humanitarne pomoćije fizička ili pravna osoba koja prikuplja i pruža humanitarnu pomoć u skladu s odredbama ovoga Zakona kao stalni prikupljač humanitarne pomoći ili kao organizator humanitarne akcije.
3.Stalni prikupljač humanitarne pomoćije pravna osoba koja je pribavila rješenje kojim joj se odobrava stalno prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći u skladu s odredbama ovoga Zakona.
4.Organizator humanitarne akcijeje pravna ili fizička osoba koja je pribavila rješenje kojim joj se odobrava provođenje humanitarne akcije u skladu s odredbama ovoga Zakona.
5.Račun za humanitarnu akcijuje bankovni račun otvoren za pojedinu humanitarnu akciju na kojem je moguće pratiti prihode i rashode sredstava prikupljenih u humanitarnoj akciji, a koji nije osobni bankovni račun fizičke osobe, odnosno bankovni račun pravne osobe namijenjen redovitom poslovanju.
6.Nadležni uredje ured državne uprave u županiji, odnosno nadležni ured Grada Zagreba nadležan prema mjestu sjedišta, odnosno prebivališta organizatora prikupljanja i pružanja humanitarne pomoći.
7.Razvrstavanje humanitarnih akcijaje određivanje vrste humanitarne akcije s obzirom na svrhu njihova organiziranja.
8.Logotip za stalno prikupljanje i pružanje humanitarne pomoćije zaštićeni znak koji služi za prepoznavanje stalnog prikupljača humanitarne pomoći.
9.Logotip humanitarne akcijejezaštićeni znak koji služi za prepoznavanjehumanitarne akcije koja je provedena u skladu s odredbama ovoga Zakona.
10.Oznaka vrste humanitarne akcijeje oznaka sastavljena od kombinacije slova koja se dodjeljuje svakoj humanitarnoj akciji prema vrsti humanitarne akcije.
11.Evidencijska oznaka humanitarne akcijeje oznaka pod kojom je humanitarna akcija upisana u evidenciju humanitarnih akcija.
12.Humanitarni telefonski brojje telefonski broj s posebnom namjenom za usluge humanitarnog karaktera koji operater dodjeljuje na korištenje podnositelju zahtjeva u skladu s uvjetima propisanima ovim Zakonom i posebnim propisima kojima je uređeno područje elektroničkih komunikacija.
Članak 26.
(1) Po zaprimljenoj obavijesti iz članka 25. stavka 4. ovoga Zakona nadležni ured rješenjem će naložiti organizatoru humanitarne akcije da neutrošena sredstva iz članka 25. stavka 2. ovoga Zakona navedena u izvješću o provedenoj humanitarnoj akciji uplati na račun prve sljedeće odobrene humanitarne akcije s istom oznakom vrste sukladno zaprimljenoj obavijesti.
(2) Izreka rješenja iz stavka 1. ovoga članka sadrži i:
– naziv i evidencijsku oznaku humanitarne akcije u kojoj su prikupljena sredstva
– iznos neutrošenih sredstava naveden u izvješću o provedenoj humanitarnoj akciji
– nalog organizatoru humanitarne akcije da iznos neutrošenih sredstava naveden u izvješću o provedenoj humanitarnoj akciji uplati na račun prve sljedeće odobrene humanitarne akcije s istom oznakom vrste u roku od pet dana od dana izvršnosti rješenja
– broj računa humanitarne akcije na koji se nalaže uplata.
(3) O žalbi protiv rješenja iz stavka 1. ovoga odlučuje ministarstvo nadležno za socijalnu skrb. Žalba ne odgađa izvršenje rješenja.
(4) Izvršno rješenje iz stavka 1. ovoga članka nadležni ured dužan je dostaviti:
– ministarstvu nadležnom za socijalnu skrb
– organizatoru humanitarne akcije na račun koje se rješenjem nalaže uplata
– uredu državne uprave, odnosno nadležnom uredu Grada Zagreba koji je nadležan za organizatora humanitarne akcije na račun koje se rješenjem nalaže uplata.
(5) Ministarstvo nadležno za socijalnu skrb vodi evidenciju preostalih, odnosno neutrošenih sredstava iz humanitarnih akcija sukladno dostavljenim obavijestima iz članka 25. stavka 4. ovoga Zakona.
(6) Iznimno, ako u roku od 90 dana od dana podnošenja izvješća u kojem su navedeni podaci o postojanju preostalih, odnosno neutrošenih sredstava ne bude odobrena ni jedna humanitarna akcija iste vrste, ministarstvo nadležno za socijalnu skrb može uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske rješenjem naložiti organizatoru humanitarne akcije da ta sredstva uplati na račun određene odobrene humanitarne akcije ako je to potrebno radi zaštite života i zdravlja ljudi.
(7) Protiv rješenja iz stavka 6. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
(8) Na rješenje iz stavka 6. ovoga članka na odgovarajući se način primjenjuju odredbe stavaka 2. i 4. ovoga članka.
(9) Organizator humanitarne akcije dužan je o postupanju po rješenjima iz stavaka 1. i 6. ovoga članka dostaviti dokaz nadležnom uredu te ministarstvu nadležnom za socijalnu skrb u roku od petnaest dana od dana isplate preostalih sredstava.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći
1.2.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
2.
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
2.1.
Zakon o sustavu državne uprave je stupio na snagu 18. srpnja 2019. godine zbog čega je, u cilju jedinstvenosti pravnog sustava, potrebno izmijeniti pojedine odredbe Zakona o humanitarnoj pomoći.
Predmetnim izmjenama postići će se racionalnija struktura državne uprave, sa uklanjanjem nelogičnosti i fragmentiranosti sustava kao i unapređenje horizontalne i vertikalne suradnje tijela državne uprave.
3.
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih gospodarskih učinaka.
3.2.
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih učinaka na tržišno natjecanje.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih socijalnih učinaka.
3.4.
Analiza učinaka na rad i tržište rada
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih učinaka na rad i tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka na zaštitu okoliša
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih učinaka na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih učinaka na zaštitu ljudskih prava.
4.
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)
Nije obvezna provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa.
Ukoliko se ne poduzmu nikakve radnje neće se osigurati jedinstveni pravni poredak Republike Hrvatske i učinkovitije obavljanje poslova državne uprave, odnosno, uspostavljanje racionalne strukture državne uprave, uklanjanje nelogičnosti i fragmentiranosti sustava i unapređenje horizontalne i vertikalne suradnje tijela državne uprave.
Nema nenormativnih rješenja jer je ishod moguće postići isključivo normativnim rješenjem budući da je područje koje se uređuje i sada zakonski regulirano.
S obzirom na opseg potrebnih izmjena nije potrebno donošenje novog zakonskog propisa.
4.2.
Ocjena i opcije
Opcija 1.
Koristi:Nema koristi
Troškovi: Nema troškova
Opcija 2.
Koristi:Ne razmatra se
Troškovi:-
Opcija 3.
Koristi: Osiguranje koherentnog normativnog okvira, brže i kvalitetnije obavljanje poslova koji zahtijevaju međusobnu suradnju tijela državne uprave, logičniji i cjelovitiji način uređenja sustava državne uprave.
Troškovi:-
Opcija 4.
Koristi:Ne razmatra se
Troškovi:-
Tablica: Analiza troškova i koristi
Opcije
Troškovi (negativni učinci)
Koristi (pozitivni učinci)
Opcija 1.
--
1
Opcija 2.
--
1
Opcija 3.
1
++
Opcija 4.
--
Legenda:
- - znatan negativni učinak
- ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
5.
PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE
Navedenim propisom se ne uređuju nikakve administrativne obveze poduzetnicima kojima bi se utjecalo na poslovanje malih ili srednjih poduzetnika kao ni njihove naknade i davanja niti se uređuju područja tržišne konkurencije.
S obzirom da su pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći takva da neće imati izravnih učinaka na male i srednje poduzetnike nema potrebe za provođenjem SCM metodologije.
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje će se provesti u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom Nacrta prijedloga zakona i Iskaza o procjeni učinaka propisa. Istovremeno sa savjetovanjem, Iskaz o procjeni učinaka propisa biti će dostavljen na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo.
7.
OPTIMALNO RJEŠENJE
Sukladno članku 11. Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, br. 44/17) provedena je prethodna procjena učinaka propisa te se na temelju rezultata utvrđenih u postupku procjene učinaka propisa kao optimalno normativno rješenje predlaže donošenje Zakona o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći kako bi se osigurale zakonske pretpostavke koje će rezultirati postizanjem očekivanog ishoda, a u cilju učinkovitijeg obavljanja poslova državne uprave u Republici Hrvatskoj.
8.
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
Zakon o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći stupa na snagu 1. siječnja 2020.
Vremenski okvir postizanja ishoda moguće je procijeniti nakon godinu dana od dana stupanja na snagu Zakona.
9.
PRILOZI
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: ministrica izv. prof. dr. sc. Vesna Bedeković
Datum: 06. kolovoza 2019.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
MINISTARSTVO ZA DEMOGRAFIJU, OBITELJ, MLADE I SOCIJALNU POLITIKU
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HUMANITARNOJ POMOĆI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Ocjena stanja
Zakon o humanitarnoj pomoći („Narodne novine“, broj 102/15), regulira područje prikupljanja i pružanja humanitarne pomoći u Republici Hrvatskoj.
Zakon regulira:
- uvjete za dobivanje rješenja za stalno prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći, što dovodi do profiliranja neprofitnih pravnih osoba koje se prikupljanjem i pružanjem humanitarne pomoći kontinuirano bave;
- nadzor provedbe trogodišnjeg programa rada i mogućnost ukidanja rješenja o odobrenju za stalno prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći;
- prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći radi ublažavanja ili sprječavanja mogućih uzroka socijalne isključenosti;
- uvjete za dobivanje rješenja kojim se odobrava organiziranje humanitarne akcije, kontrolu provođenja akcija i raspolaganja prikupljenim sredstvima, te razvrstavanje humanitarnih akcija s obzirom na svrhu njihova organiziranja;
- obvezu organizatora humanitarne akcije na dostavu izvješća nadležnom uredu državne uprave nakon svake provedene akcije;
- upravljanje neutrošenim financijskim sredstvima prikupljenim u humanitarnoj akciji;
- način povrata nenamjenski utrošenih sredstava prikupljenih u humanitarnoj akciji te ulogu nadležnog državnog odvjetništva u postupcima koji se pred nadležnim tijelima vode radi povrata nenamjenski utrošenih sredstava;
- stjecanje prava na korištenje logotipa za stalno prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći, odnosno korištenje logotipa humanitarne akcije, kao zaštićenog znaka koji služi za prepoznavanje organizatora prikupljanja i pružanja humanitarne pomoći, odnosno prepoznavanje humanitarne akcije koja je organizirana u skladu sa Zakonom;
- način prikupljanja humanitarne pomoći putem humanitarnog telefonskog broja, te prikupljanje humanitarne pomoći na javnim mjestima, postavljanjem kutija/štandova;
- inspekcijski i upravni nadzor nad prikupljanjem i pružanjem humanitarne pomoći;
- način vođenja evidencije i dostavljanja izvješća o prikupljenoj i pruženoj humanitarnoj pomoći, te njihovu dostupnost javnosti na mrežnim stranicama nadležnih ureda, odnosno ministarstva nadležnog za socijalnu skrb.
Zakonom je propisano da su svi postupci vezani uz prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći u nadležnosti ureda državne uprave u jedinici regionalne (područne) samouprave, odnosno Grada Zagreba, mjesno nadležnih prema mjestu sjedišta, odnosno prebivališta organizatora prikupljanja i pružanja humanitarne pomoći.
S ciljem provedbe Nacionalnog programa reformi 2019. u okviru reformskog prioriteta „Unapređenje javne uprave“ koji uključuje mjeru 1.4.4. „Decentralizacija i racionalizacija“, nakon stupanja na snagu Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 66/19) potrebno je uspostaviti jedinstveni normativni okvir kojim se na dosljedan i cjelovit način uređuje sustav državne uprave.
Budući da su novim Zakonom o sustavu državne uprave poslovi ureda državne uprave povjereni županijama potrebno je izmijeniti postojeći Zakon u dijelu u kojem su propisane nadležnosti ureda državne uprave u obavljanju postupaka vezanih uz prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Ovim Zakonom ure đ uje se promjena u nadle ž nosti ureda u obavljanju postupaka vezanih uz prikupljanje i pru ž anje humanitarne pomo ć i propisanih Zakonom i pratećim propisima donesenih za provedbu Zakona, na način da se taj Zakon usklađuje sa zakonom kojim se uređuje sustav državne uprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Donošenjem ovoga Zakona uskladit će se Zakon sa Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 66/19) u dijelu kojim se poslovi ureda državne uprave povjeravaju županijama .
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
IV.OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Nacionalni program reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“, uključuje mjeru „Decentralizacija i racionalizacija“, radi čega je donesen novi Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19), temeljem kojega se poslovi ureda državne uprave povjeravaju županijama. Slijedom navedenog, potrebno je izmijeniti Zakon u dijelu u kojem su propisane nadležnosti ureda državne uprave u obavljanju postupaka vezanih uz prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći.
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) iz osobito opravdanih razloga u svrhu izbjegavanja pojave pravne praznine i radi osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja u postupcima vezanim za prikupljanje i pružanje humanitarne pomoć, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
ZAKONA O HUMANITARNOJ POMOĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 1.
U Zakonu o humanitarnoj pomoći („Narodne novine“; br. 102/15), u članku 3. točki 6. riječi: „ured državne uprave u županiji“ zamjenjuju se riječima: „upravno tijelo županije“.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 2.
U članku 26. stavku 4. podstavku 3. riječi: „uredu državne uprave“ zamjenjuju se riječima: „upravnom tijelu županije“.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 3.
Ministar nadležan za socijalnu skrb dužan je uskladiti:
- Pravilnik o evidencijskoj oznaci humanitarne akcije („Narodne novine“, br. 120/15),
- Pravilnik o načinu vođenja evidencije humanitarne pomoći („Narodne novine“, br. 120/15) i
- Pravilnik o obrascima za prikupljanje humanitarne pomoći („Narodne novine“, br. 120/15) u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 4.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Uz članak 1.
Odredbom ovoga članka propisuje se promjena nadležnosti u obavljanju postupaka vezanih uz prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći, a temeljem kojega se poslovi ureda državne uprave povjeravaju županijama u skladu s novim Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) .
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Uz članak 2.
Odredbom ovoga članka propisuje se promjena adresata za dostavu izvršnog rješenja o prijenosu neutrošenih financijskih sredstava preostalih na računu za humanitarnu akciju u korist prve sljedeće odobrene humanitarne akcije s istom oznakom vrste. Umjesto dostave predmetnog rješenja uredu državne uprave ovom odredbom propisuje se isto dostaviti uredu u županiji, odnosno nadležnom uredu Grada Zagreba koji je nadležan za organizatora humanitarne akcije na račun koje se rješenjem nalaže uplata.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Uz članak 3.
Odredbom ovoga članka propisuje se da će ministar nadležan za socijalnu skrb u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti odredbe Pravilnika o evidencijskoj oznaci humanitarne akcije („Narodne novine“, br. 120/15), Pravilnika o načinu vođenja evidencije humanitarne pomoći („Narodne novine“, br. 120/15) i Pravilnika o obrascima za prikupljanje humanitarne pomoći („Narodne novine“, br. 120/15) s odredbama ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Uz članak 4.
Odredbom ovoga članka se određuje objava i dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 3.
Pojedini izrazi u smislu ovoga Zakona imaju sljede ć e zna č enje:
1. Korisnik je fizi č ka osoba u potrebi za koju je organizirano prikupljanje i pru ž anje humanitarne pomo ć i, odnosno neprofitna pravna osoba ako je prikupljanje i pru ž anje humanitarne pomo ć i organizirano za krajnje korisnike neprofitne pravne osobe.
2. Organizator prikupljanja i pru ž anja humanitarne pomo ć i je fizi č ka ili pravna osoba koja prikuplja i pru ž a humanitarnu pomo ć u skladu s odredbama ovoga Zakona kao stalni prikuplja č humanitarne pomo ć i ili kao organizator humanitarne akcije.
3. Stalni prikuplja č humanitarne pomo ć i je pravna osoba koja je pribavila rje š enje kojim joj se odobrava stalno prikupljanje i pru ž anje humanitarne pomo ć i u skladu s odredbama ovoga Zakona.
4. Organizator humanitarne akcije je pravna ili fizi č ka osoba koja je pribavila rje š enje kojim joj se odobrava provo đ enje humanitarne akcije u skladu s odredbama ovoga Zakona.
5. Ra č un za humanitarnu akciju je bankovni ra č un otvoren za pojedinu humanitarnu akciju na kojem je mogu ć e pratiti prihode i rashode sredstava prikupljenih u humanitarnoj akciji, a koji nije osobni bankovni ra č un fizi č ke osobe, odnosno bankovni ra č un pravne osobe namijenjen redovitom poslovanju.
6. Nadle ž ni ured je ured dr ž avne uprave u ž upaniji, odnosno nadle ž ni ured Grada Zagreba nadle ž an prema mjestu sjedi š ta, odnosno prebivali š ta organizatora prikupljanja i pru ž anja humanitarne pomo ć i.
7. Razvrstavanje humanitarnih akcija je odre đ ivanje vrste humanitarne akcije s obzirom na svrhu njihova organiziranja.
8. Logotip za stalno prikupljanje i pru ž anje humanitarne pomo ć i je za š ti ć eni znak koji slu ž i za prepoznavanje stalnog prikuplja č a humanitarne pomo ć i.
9. Logotip humanitarne akcije je za š ti ć eni znak koji slu ž i za prepoznavanje humanitarne akcije koja je provedena u skladu s odredbama ovoga Zakona.
10. Oznaka vrste humanitarne akcije je oznaka sastavljena od kombinacije slova koja se dodjeljuje svakoj humanitarnoj akciji prema vrsti humanitarne akcije.
11. Evidencijska oznaka humanitarne akcije je oznaka pod kojom je humanitarna akcija upisana u evidenciju humanitarnih akcija.
12. Humanitarni telefonski broj je telefonski broj s posebnom namjenom za usluge humanitarnog karaktera koji operater dodjeljuje na kori š tenje podnositelju zahtjeva u skladu s uvjetima propisanima ovim Zakonom i posebnim propisima kojima je ure đ eno podru č je elektroni č kih komunikacija.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 26.
(1) Po zaprimljenoj obavijesti iz č lanka 25. stavka 4. ovoga Zakona nadle ž ni ured rje š enjem ć e nalo ž iti organizatoru humanitarne akcije da neutro š ena sredstva iz č lanka 25. stavka 2. ovoga Zakona navedena u izvje šć u o provedenoj humanitarnoj akciji uplati na ra č un prve sljede ć e odobrene humanitarne akcije s istom oznakom vrste sukladno zaprimljenoj obavijesti.
(2) Izreka rje š enja iz stavka 1. ovoga č lanka sadr ž i i:
– naziv i evidencijsku oznaku humanitarne akcije u kojoj su prikupljena sredstva
– iznos neutro š enih sredstava naveden u izvje šć u o provedenoj humanitarnoj akciji
– nalog organizatoru humanitarne akcije da iznos neutro š enih sredstava naveden u izvje šć u o provedenoj humanitarnoj akciji uplati na ra č un prve sljede ć e odobrene humanitarne akcije s istom oznakom vrste u roku od pet dana od dana izvr š nosti rje š enja
– broj ra č una humanitarne akcije na koji se nala ž e uplata.
(3) O ž albi protiv rje š enja iz stavka 1. ovoga odlu č uje ministarstvo nadle ž no za socijalnu skrb. Ž alba ne odga đ a izvr š enje rje š enja.
(4) Izvr š no rje š enje iz stavka 1. ovoga č lanka nadle ž ni ured du ž an je dostaviti:
– ministarstvu nadle ž nom za socijalnu skrb
– organizatoru humanitarne akcije na ra č un koje se rje š enjem nala ž e uplata
– uredu dr ž avne uprave, odnosno nadle ž nom uredu Grada Zagreba koji je nadle ž an za organizatora humanitarne akcije na ra č un koje se rje š enjem nala ž e uplata.
(5) Ministarstvo nadležno za socijalnu skrb vodi evidenciju preostalih, odnosno neutrošenih sredstava iz humanitarnih akcija sukladno dostavljenim obavijestima iz članka 25. stavka 4. ovoga Zakona.
(6) Iznimno, ako u roku od 90 dana od dana podno š enja izvje šć a u kojem su navedeni podaci o postojanju preostalih, odnosno neutro š enih sredstava ne bude odobrena ni jedna humanitarna akcija iste vrste, ministarstvo nadle ž no za socijalnu skrb mo ž e uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske rje š enjem nalo ž iti organizatoru humanitarne akcije da ta sredstva uplati na ra č un odre đ ene odobrene humanitarne akcije ako je to potrebno radi za š tite ž ivota i zdravlja ljudi.
(7) Protiv rje š enja iz stavka 6. ovoga č lanka nije dopu š tena ž alba, ali se mo ž e pokrenuti upravni spor.
(8) Na rje š enje iz stavka 6. ovoga č lanka na odgovaraju ć i se na č in primjenjuju odredbe stavaka 2. i 4. ovoga č lanka.
(9) Organizator humanitarne akcije du ž an je o postupanju po rje š enjima iz stavaka 1. i 6. ovoga č lanka dostaviti dokaz nadle ž nom uredu te ministarstvu nadle ž nom za socijalnu skrb u roku od petnaest dana od dana isplate preostalih sredstava.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći
1.2.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Nacionalni program reformi 2019.
Opis mjere:
Reformski prioritet: 1.4. „Unaprjeđenje javne uprave“, mjera: 1.4.4. „Decentralizacija i racionalizacija“
1.3.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
2.
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
2.1.
Zakon o sustavu državne uprave je stupio na snagu 18. srpnja 2019. godine zbog čega je, u cilju jedinstvenosti pravnog sustava, potrebno izmijeniti pojedine odredbe Zakona o humanitarnoj pomoći.
Predmetnim izmjenama postići će se racionalnija struktura državne uprave, sa uklanjanjem nelogičnosti i fragmentiranosti sustava kao i unapređenje horizontalne i vertikalne suradnje tijela državne uprave.
3.
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih gospodarskih učinaka.
3.2.
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih učinaka na tržišno natjecanje.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih socijalnih učinaka.
3.4.
Analiza učinaka na rad i tržište rada
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih učinaka na rad i tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka na zaštitu okoliša
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih učinaka na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći su takva da neće imati izravnih učinaka na zaštitu ljudskih prava.
4.
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)
Nije obvezna provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa.
4.1.
Moguće opcije javnih politika
4.1.1. Opcija 1. (nenormativno rješenje) »Ne poduzimati ništa«
Ukoliko se ne poduzmu nikakve radnje neće se osigurati jedinstveni pravni poredak Republike Hrvatske i učinkovitije obavljanje poslova državne uprave, odnosno, uspostavljanje racionalne strukture državne uprave, uklanjanje nelogičnosti i fragmentiranosti sustava i unapređenje horizontalne i vertikalne suradnje tijela državne uprave.
4.1.2. Opcija 2. (nenormativno rješenje) »Poduzimati nenormativne aktivnosti«
Nema nenormativnih rješenja jer je ishod moguće postići isključivo normativnim rješenjem budući da je područje koje se uređuje i sada zakonski regulirano.
4.1.3. Opcija 3. (normativno rješenje) »Poduzimati normativnu aktivnost A«
Postizanje ishoda moguće je ostvariti donošenjem Zakona o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći.
4.1.4. Opcija 4. (normativno rješenje) »Poduzimati normativnu aktivnost B«
S obzirom na opseg potrebnih izmjena nije potrebno donošenje novog zakonskog propisa.
4.2.
Ocjena i opcije
Opcija 1.
Koristi: Nema koristi
Troškovi: Nema troškova
Opcija 2.
Koristi: Ne razmatra se
Troškovi: -
Opcija 3.
Koristi: Osiguranje koherentnog normativnog okvira, brže i kvalitetnije obavljanje poslova koji zahtijevaju međusobnu suradnju tijela državne uprave, logičniji i cjelovitiji način uređenja sustava državne uprave.
Troškovi: -
Opcija 4.
Koristi: Ne razmatra se
Troškovi: -
Tablica: Analiza troškova i koristi
Opcije
Troškovi (negativni učinci)
Koristi (pozitivni učinci)
Opcija 1.
--
1
Opcija 2.
--
1
Opcija 3.
1
++
Opcija 4.
--
Legenda:
- - znatan negativni učinak
- ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
5.
PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE
Navedenim propisom se ne uređuju nikakve administrativne obveze poduzetnicima kojima bi se utjecalo na poslovanje malih ili srednjih poduzetnika kao ni njihove naknade i davanja niti se uređuju područja tržišne konkurencije.
S obzirom da su pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći takva da neće imati izravnih učinaka na male i srednje poduzetnike nema potrebe za provođenjem SCM metodologije.
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje će se provesti u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom Nacrta prijedloga zakona i Iskaza o procjeni učinaka propisa. Istovremeno sa savjetovanjem, I skaz o procjeni učinaka propisa biti će dostavljen na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo .
7.
OPTIMALNO RJEŠENJE
Sukladno članku 11. Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, br. 44/17) provedena je prethodna procjena učinaka propisa te se na temelju rezultata utvrđenih u postupku procjene učinaka propisa kao optimalno normativno rješenje predlaže donošenje Zakona o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći kako bi se osigurale zakonske pretpostavke koje će rezultirati postizanjem očekivanog ishoda, a u cilju učinkovitijeg obavljanja poslova državne uprave u Republici Hrvatskoj.
8.
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
Zakon o izmjenama Zakona o humanitarnoj pomoći stupa na snagu 1. siječnja 2020.
Vremenski okvir postizanja ishoda moguće je procijeniti nakon godinu dana od dana stupanja na snagu Zakona.
9.
PRILOZI
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: ministrica izv. prof. dr. sc. Vesna Bedeković
Datum: 06. kolovoza 2019.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
/
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku