KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA
O LOKALNOJ I PODRUČNOJ (REGIONALNOJ) SAMOUPRAVI
Članak 1.
U Zakonu o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Narodne novine, broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13 – pročišćeni tekst, 137/15 – ispravak i 123/17) u članku 23. stavku 2. riječ: „obavljanja“ zamjenjuje se riječju: „povjerenih“, a riječi: „koji su preneseni na“ zamjenjuju se riječima: „koje obavljaju upravna“.
Članak 2.
U članku 42. stavak 2. mijenja se i glasi:
„Općinski načelnik, gradonačelnik, odnosno župan za obavljanje povjerenih poslova državne uprave odgovara čelniku tijela državne uprave nadležnom za upravni nadzor u odgovarajućem upravnom području.“.
U stavku 5. riječi: „predstojnika ureda državne uprave u županiji“ zamjenjuju se riječima: „nadležno tijelo državne uprave u čijem je djelokrugu opći akt“.
Stavak 6. briše se.
Članak 3.
U članku 53. stavku 1. riječi: „poslova državne uprave prenijetih na te jedinice“ zamjenjuju se riječima: „povjerenih poslova državne uprave“.
Iz stavka 2. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
„U obavljanju povjerenih poslova državne uprave upravna tijela jedinica imaju ovlasti i obveze tijela državne uprave sukladno zakonu kojim se uređuje sustav državne uprave.“.
Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 4.
Članak 4.
U članku 61.b stavku 2. riječi: „uredu državne uprave“ zamjenjuju se riječima: „upravnom tijelu u županiji“.
Članak 5.
U članku 76. stavak 2. mijenja se i glasi:
„Upravna tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u obavljanju povjerenih poslova državne uprave rješavaju u upravnim stvarima u prvom stupnju.“.
Iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
„Protiv pojedinačnih akata iz stavka 2. ovoga članka koje donose upravna tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u obavljanju povjerenih poslova državne uprave može se izjaviti žalba nadležnom tijelu državne uprave u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav državne uprave.“.
Dosadašnji stavci 4. i 5. postaju stavci 5. i 6.
Dosadašnji stavak 6. koji postaje stavak 7. mijenja se i glasi:
„Odredbe ovoga članka odnose se i na pojedinačne akte koje donose pravne osobe kojima je odlukom predstavničkog tijela, u skladu sa zakonom, povjereno obavljanje javnih ovlasti u poslovima iz samoupravnog djelokruga jedinice.“.
Članak 6.
U članku 79. stavku 1. riječi: „uredi državne uprave u županijama i“ te riječ: „središnja“ brišu se.
U stavku 2. riječi: „predstojniku ureda državne uprave u županiji (u daljnjem tekstu: predstojnik)“ zamjenjuju se riječima: „nadležnom tijelu državne uprave u čijem je djelokrugu opći akt“.
Članak 7.
Članak 80. mijenja se i glasi:
„Kad nadležno tijelo državne uprave ocijeni da su odredbe općeg akta jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u suprotnosti s Ustavom i zakonom ili da su u postupku donošenja općeg akta počinjene nepravilnosti, bez odgode će dati uputu predstavničkom tijelu da u roku od 15 dana od primitka upute otkloni uočene nedostatke.
Ako predstavničko tijelo ne postupi po uputi nadležnog tijela državne uprave i ne otkloni uočene nedostatke u roku iz stavka 1. ovog članka, nadležno tijelo državne uprave donosi odluku o obustavi od primjene općeg akta ili pojedinih odredaba općeg akta (u daljnjem tekstu: odluka o obustavi) koja mora biti obrazložena.
Odluku o obustavi nadležno tijelo državne uprave je dužno donijeti u roku od 60 dana od isteka roka iz stavka 1. ovoga članka.
Odluka o obustavi dostavlja se bez odgode predsjedniku predstavničkog tijela koje je donijelo opći akt, općinskom načelniku, gradonačelniku ili županu te tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Odluka o obustavi obvezno se objavljuje u službenom glasilu jedinice.“.
Članak 8.
Članak 80.a mijenja se i glasi:
„Postupajući po odluci općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi iz članka 42. stavka 4. ovoga Zakona, u roku od 30 dana od zaprimanja odluke nadležno tijelo državne upravedonijet će:
1.odluku o potvrdi odluke općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi ako odluku ocijeni osnovanom,
2.odluku o ukidanju odluke općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi ako odluku ocijeni neosnovanom.
Odluke iz stavka 1. točke 1. i 2. ovog članka dostavljaju se bez odgode predsjedniku predstavničkog tijela koje je donijelo opći akt, općinskom načelniku, gradonačelniku ili županu te tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Odluke iz stavka 1. točke 1. i 2. ovog članka obvezno se objavljuju u službenom glasilu jedinice.“.
Članak 9.
Članak 80.b mijenja se i glasi:
„Osim u nadzoru zakonitosti općih akata iz članaka 79., 80. i 80.a ovoga Zakona sva tijela državne uprave u okviru svoga djelokruga utvrđenog posebnim zakonom mogu neposredno provoditi nadzor zakonitosti općih akata koje u samoupravnom djelokrugu donose predstavnička tijela općina, gradova i županija i donijeti odluku o obustavi.
Odluka o obustavi iz stavka 1. ovog članka dostavlja se bez odgode predsjedniku predstavničkog tijela koje je donijelo opći akt, općinskom načelniku, gradonačelniku ili županute tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Odluka o obustavi obvezno se objavljuje u službenom glasilu jedinice.
Postupak nadzora zakonitosti općeg akta iz stavka 1. ovog članka nadležno tijelo državne uprave može provesti u svakom trenutku po stjecanju saznanja da opći akt ili pojedine odredbe općeg akta nisu suglasne s Ustavom ili zakonom.“.
Članak 10.
Članak 81. briše se.
Članak 11.
Članak 82. mijenja se i glasi:
„Kada nadležnotijelo državne uprave donese odluku o obustavi, odnosno odluku o potvrdi odluke općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi, podnijet će Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske zahtjev za ocjenu zakonitosti općeg akta u roku od 30 dana od donošenja odluke o obustavi, odnosno odluke o potvrdi odluke općinskog načelnika, gradonačelnika ili župana o obustavi.
O podnošenju zahtjeva za ocjenu zakonitosti općeg akta nadležno tijelo državne uprave obavijestit će bez odgode predsjednika predstavničkog tijela koje je donijelo obustavljeni opći akt, općinskog načelnika, gradonačelnika ili župana tetijelo državne uprave nadležno za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Ako nadležno tijelo državne uprave ne podnese Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske zahtjev za ocjenu zakonitosti općeg akta u roku iz stavka 1. ovoga članka, obustava od primjene općeg akta prestaje istekom tog roka.“.
Članak 12.
U članku 82.a stavku 1. riječi: „80., 80.a, 80.b i 81.“ zamjenjuju se riječima: „79., 80., 80.a i 80.b“.
Stavak 2. mijenja se i glasi:
„Kad tijelo državne uprave nadležno za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu obustavi od primjene statut jedinice ili pojedine odredbe statuta, odnosno kad potvrdi odluku općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi od primjene statuta jedinice ili pojedinih odredaba statuta, predložit će bez odgode Vladi Republike Hrvatske da pokrene postupak za ocjenu suglasnosti statuta jedinice s Ustavom i zakonom pred Ustavnim sudom Republike Hrvatske.“.
Članak 13.
U naslovu iznad članka 83. riječ: „PRENIJETIH“ zamjenjuje se riječju: „POVJERENIH“.
U članku 83. stavak 1. mijenja se i glasi:
„Nadležno tijelo državne uprave u upravnom nadzoru nad obavljanjem povjerenih poslova državne uprave može upravnim tijelima jedinica davati opće i pojedinačne upute te poduzimati mjere utvrđene zakonom kojim se uređuje sustav državne uprave.“.
Stavak 2. briše se.
Članak 14.
U članku 86.a stavku 1. riječi: „Središnje tijelo“ zamjenjuju se riječju „Tijelo“.
U stavku 2. riječi: „ili ureda državne uprave u županiji“ brišu se.
Članak 15.
U čitavom tekstu Zakona izraz: „središnje tijelo državne uprave“ u određenom broju i padežu zamjenjuje se izrazom: „tijelo državne uprave“ u odgovarajućem broju i padežu.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 16.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave dužne su uskladiti svoje statute i druge opće akte s odredbama ovoga Zakona u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 17.
Ovaj Zakon objavit će se u Narodnim novinama, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
O b r a z l o ž e n j e
Uz članak 1.
Ovim se člankom mijenja izričaj u članku 23. stavku 2. važećeg Zakona, kojim je propisano da se troškovi obavljanja poslova državne uprave koji su preneseni na tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave podmiruju iz državnog proračuna.
Naime, odredbom članka 117. Ustava Republike Hrvatske propisano je da se određeni poslovi državne uprave mogu zakonom povjeriti tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama koje imaju javne ovlasti.
Zakonom o sustavu državne uprave propisano je da se pojedini poslovi državne uprave mogu posebnim zakonom povjeriti jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave ili drugim pravnim osobama, i to poslovi neposredne provedbe zakona u prvom stupnju te drugi upravni i stručni poslovi, a sredstva za obavljanje poslova državne uprave osiguravaju se u državnom proračunu, ako zakonom nije drukčije propisano.
Stoga se odredba članka 23. stavka 2. Zakona usklađuje s odredbom Ustava i Zakona o sustavu državne uprave.
Uz članak 2.
Radi usklađivanja s odredbama Zakona o sustavu državne uprave, ovim se člankom mijenjaju odredbe članka 42. važećeg Zakona u dijelu kojim je propisana odgovornost općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana za obavljanje poslova državne uprave povjerene jedinicama te u dijelu koji se odnosi na postupanje općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana za obustavu od primjene općeg akata predstavničkog tijela.
Tako se stavkom 1. ovoga članka propisuje da općinski načelnik, gradonačelnik, odnosno župan za obavljanje povjerenih poslova državne uprave odgovara čelniku tijela državne uprave nadležnom za upravni nadzor u odgovarajućem upravnom području.
U stavku 5. članka 42. važećeg Zakona mijenja se tijelo nadležno za nadzor zakonitosti općih akata te se umjesto predstojnika ureda državne uprave u županiji upućuje na nadležno tijelo državne uprave u čijem je djelokrugu opći akt.
Također, stavak 6. navedenog članka u kojem je bio propisan rok u kojem će tijelo nadležno za nadzor zakonitosti općih akata ocijeniti osnovanost odluke općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana briše se, a predmetni rok utvrđuje se u članku 11. kojim se mijenja članak 80.a Zakona. Predmetnim člankom 80.a koji se mijenja točno se propisuje postupanje nadležnog tijela državne uprave po odluci općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi od primjene općeg akta iz članka 42. stavka 4. važećeg Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
Uz članak 3.
Ovim se člankom mijenjaju i dopunjuju odredbe članka 53. važećeg Zakona kojima je propisano ustrojavanje upravnih tijela u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave. Odredbama ovoga članka utvrđuje se da se upravni odjeli i službe (upravna tijela) ustrojavaju za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te za obavljanje poslova državne uprave povjerenih jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave. Upravna tijela koja obavljaju povjerene poslove državne uprave u obavljanju tih poslova imaju ovlasti i obveze tijela državne uprave sukladno zakonu kojim se uređuje sustav državne uprave.
Uz članak 4.
Ovim se člankom u članku 61.b stavku 2.važećeg Zakona, kojim se propisuje nadležnost izbornih tijela za rješavanje izbornih sporova za izbore za članove vijeća mjesnih odbora, mijenja tijelo nadležno za rješavanje o žalbi protiv rješenja nadležnog izbornog povjerenstva te se umjesto dosadašnjeg ureda državne uprave nadležnim tijelom određuje nadležno upravno tijelo u županiji.
Izmjena je uslijedila zbog promjena u sustavu državne uprave, slijedom kojih se prestaju ustrojavati uredi državne uprave u županijama. Stoga je, radi osiguravanja zaštite izbornog prava u izborima za vijeća mjesnih odbora općina i gradova, potrebno utvrditi tijelo nadležno za postupanje po žalbi. Kako se izbori za vijeća mjesnih odbora održavaju u općinama i gradovima, nema zapreke da drugostupanjsko tijelo u tom izbornom postupku bude upravno tijelo u županiji.
Uz članak 5.
Ovim se člankom mijenjaju i dopunjuju odredbe članka 76. važećeg Zakona kojima se uređuje donošenje pojedinačnih akata, odnosno rješavanje upravnih stvari.
Izmjenom stavka 2. u članku 76. propisuje se ovlast upravnih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za rješavanje u upravnim stvarima u prvom stupnju u obavljanju povjerenih poslova državne uprave.
Izmjena je uslijedila radi usklađivanja s odredbom članka 33. Zakona o sustavu državne uprave kojom je propisano da se jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave mogu povjeriti poslovi neposredne provedbe zakona u prvom stupnju, te s odredbom članka 51. kojom je propisano da tijela državne uprave rješavaju u upravnim stvarima u drugom stupnju ako je rješavanje u upravnim stvarima u prvom stupnju povjereno jedinicama lokalne ili područne (regionalne) samouprave.
Stoga je dodan i novi stavak 4. kojim se propisuje pravna zaštita protiv pojedinačnih akata koje donose upravna tijela jedinica u obavljanju povjerenih poslova državne uprave, izjavljivanjem žalbe nadležnom tijelu državne uprave.
Izmjenom dosadašnjeg stavka 6. koji postaje stavak 7. jasno se definira da se odredbe o donošenju pojedinačnih akata odnose i na pojedinačne akte koje donose pravne osobe kojima je odlukom predstavničkog tijela, u skladu sa zakonom, povjereno obavljanje javnih ovlasti u poslovima iz samoupravnog djelokruga jedinice.
Iz navedene odredbe sasvim jasno proizlazi da se predmetno ne odnosi na obavljanje povjerenih poslova državne uprave, niti se ti poslovi mogu povjeravati odlukom predstavničkog tijela jedinice.
Uz članak 6.
Ovim se člankom mijenjaju odredbe članka 79. važećeg Zakona kojim su propisana tijela ovlaštena za nadzor zakonitosti općih akata.
Naime, u skladu s promjenama proizašlim iz Zakona o sustavu državne uprave slijedom kojih se uredi državne uprave u županijama više ne ustrojavaju kao tijela državne uprave, ovlast za nadzor zakonitosti akata više ne može biti podijeljena kao do sada u „dva stupnja“ („prvi stupanj“ uredi državne uprave i „drugi stupanj“ središnja tijela državne uprave) te ju je potrebno drugačije urediti.
Stoga se ovim člankom propisuje da dosadašnja ovlast ureda državne uprave, odnosno poslovi nadzora zakonitosti općih akata koje su obavljali uredi, ostaje samo u djelokrugu nadležnih tijela državne uprave, svakog u njegovom djelokrugu, sukladno posebnom zakonu.
Stoga se ovim člankom propisuje obveza predsjednika predstavničkog tijela za dostavu općih akata i to tako da je opći akt, zajedno s izvatkom iz zapisnika koji se odnosi na postupak donošenja općeg akta propisan statutom i poslovnikom, u roku od 15 dana od dana donošenja općeg akta, predsjednik predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave dužan dostaviti nadležnom tijelu državne uprave u čijem je djelokrugu opći akt.
Uz članak 7.
Ovim se člankom mijenja članak 80. važećeg Zakona kojim je uređeno postupanje predstojnika ureda državne uprave u nadzoru zakonitosti općih akata predstavničkog tijela, a s obzirom na činjenicu da se uredi državne uprave više ne ustrojavaju kao tijela državne uprave te da ovlast za nadzor zakonitosti općih akata koja donose predstavnička tijela jedinica ostaje samo u djelokrugu nadležnih tijela državne uprave.
Nastavno na drugačije propisivanje tijela ovlaštenih za nadzor zakonitosti općih akata, obrazloženo uz članak 6., te utvrđivanja obveze predsjednika predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave dostave općih akata nadležnom tijelu državne uprave u čijem je djelokrugu opći akt, propisuje se i način postupanja tijela državne uprave s dostavljenim općim aktima u postupku nadzora zakonitosti istih.
Ovim člankom propisuje se da nadležno tijelo državne uprave, ako utvrdi određene nepravilnosti u općem aktu, može predstavničkom tijelu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave dati uputu za postupanje, odnosno za uklanjanje uočenih nedostataka u propisanom roku.
Nadalje, ovim člankom propisuje se da je nadležno tijelo državne uprave u postupku nadzora zakonitosti općeg akta kada ocijeni da je predstavničko tijelo jedinice bilo dužno postupiti po uputi i otkloniti uočene nedostatke, a navedeno nije učinjeno, ovlašteno donijeti odluku o obustavi općeg akta ili pojedinih odredaba općeg akta od primjene koja mora biti obrazložena.
Ujedno, zbog promjene nadležnosti tijela, a naročito stoga što su za postupak nadzora i donošenje odluke o obustavi općeg akta sada ovlaštena isključivo tijela državne uprave, mijenja se i rok za donošenje odluke o obustavi te se propisuje rok od 60 umjesto dosadašnjih 15 dana (u kojem je roku trebao postupati predstojnik ureda državne uprave).
Vezano uz dostavu odluke o obustavi općeg akta propisuje se da se ista bez odgode dostavlja predsjedniku predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, općinskom načelniku, gradonačelniku ili županu, te tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Novinu predstavlja i propisivanje obveze jedinicama da odluku o obustavi općeg akta od primjene obavezno objave u službenom glasilu jedinice.
Uz članak 8.
Ovim se člankom mijenjaju odredbe članka 80.a važećeg Zakona kojim je propisano postupanje predstojnika ureda državne uprave po odluci općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi od primjene općeg akta.
U skladu s prethodno spomenutim promjenama proizašlim iz Zakona o sustavu državne uprave slijedom kojih se uredi državne uprave u županijama više ne ustrojavaju kao tijela državne uprave, obrazloženo uz članke 6. i 7., nadležnost za postupanje po odluci općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi od primjene općeg akta u ovlasti je samo nadležnog tijela državne uprave.
Isto tako, propisuje se točan način postupanja nadležnog tijela državne uprave s odlukom općinskog načelnika, gradonačelnika ili župana o obustavi od primjene općeg akta koju on može ili potvrditi ili ukinuti. Slijedom navedenog, ako čelnik odluku općinskog načelnika, gradonačelnika ili župana o obustavi ocijeni osnovanom donijet će odluku o potvrdi odluke, odnosno ako odluku općinskog načelnika, gradonačelnika ili župana ocijeni neosnovanom donijet će odluku o ukidanju predmetne odluke.
Nadalje, mijenja se i rok u kojem će tijelo nadležno za nadzor zakonitosti općih akata ocijeniti osnovanost odluke općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi od primjene općeg akta te se umjesto dosadašnjih 8 utvrđuje rok od 30 dana. Navedena promjena roka je radi promjene nadležnosti tijela, a naročito stoga što su za ocjenu osnovanosti predmetne odluke općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana sada ovlaštena isključivo tijela državne uprave. Također, navedeni rok koji se propisuje ovim člankom do sada je bio propisan u odredbama članka 42. stavka 6. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (koje se brišu).
Ovim člankom propisuje se i obveza dostave odluke o potvrdi odluke, odnosno odluke o ukidanju odluke općinskog načelnika, gradonačelnika ili župana predsjedniku predstavničkog tijela, općinskom načelniku, gradonačelniku ili županu o čijoj se odluci odlučuje te tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu. Ujedno se propisuje obvezatnost objave predmetnih odluka u službenom glasilu jedinice.
Uz članak 9.
Ovim se člankom mijenja članak 80.b važećeg Zakona kojim je propisana ovlast središnjih tijela državne uprave za neposredno donošenje odluke o obustavi općeg akta.
Iako se utvrđena ovlast ne mijenja, ovim se člankom detaljnije propisuje da osim u nadzoru zakonitosti općih akata propisanom člancima 79., 80. i 80.a Zakona, sva tijela državne uprave (kao i do sada) u okviru svoga djelokruga utvrđenog posebnim zakonom mogu i neposredno donijeti odluku o obustavi općeg akta od primjene.
To znači da neovisno o postupku nadzora zakonitosti te nadležnosti i rokovima za provođenje istoga iz članka 79., 80. i 80.a, sva tijela državne uprave mogu u bilo kojem trenutku, po stjecanju saznanja o postojanju nezakonitosti, neposredno provesti nadzor zakonitosti općih akata koje u samoupravnom djelokrugu donose predstavnička tijela jedinica i obustaviti od primjene opći akt predstavničkog tijela donesen u upravnom području iz djelokruga pojedinog tijela državne uprave utvrđenog posebnim zakonom. Također, i u ovom slučaju utvrđena je obvezatnost objave odluke o obustavi općeg akta od primjene u službenom glasilu jedinice.
Ovim se člankom, također, detaljnije uređuje ovlast za postupanje nadležnog tijela državne uprave u postupku nadzora zakonitosti općeg akta, konkretno da nadležno tijelo državne uprave može provesti postupak nadzora općeg akta u svakom trenutku po stjecanju saznanja da opći akt nije suglasan s Ustavom ili zakonom.
Predmetna izmjena je terminološke naravi te dorada postojećih odredbi, no zbog izbjegavanja eventualnih nejasnoća prišlo se izmjeni cijelog članka 80.b.
Uz članak 10.
Ovim se člankom briše članak 81. važećeg Zakona kojim je uređeno postupanje nadležnog središnjeg tijela državne uprave po zaprimanju odluke predstojnika ureda državne uprave u županiji o obustavi, odnosno potvrdi odluke općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi općeg akta.
Nastavno na prethodno spomenute promjene proizašle iz Zakona o sustavu državne uprave slijedom kojih se uredi državne uprave u županijama više ne ustrojavaju kao tijela državne uprave te da nadzor zakonitosti općih akata više nije podijeljen u „dva stupnja“, a što je obrazloženo uz prethodne članke, odredbe predmetnog članka 81. postale su bespredmetne i suvišne.
Uz članak 11.
Ovim se člankom mijenja članak 82. važećeg Zakona kojim je propisano postupanje tijela državne uprave pri obustavi od primjene općeg akta, odnosno ocjenjivanju osnovanosti odluke općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi od primjene općeg akta i podnošenju zahtjeva za ocjenu zakonitosti općeg akta Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske.
Nadalje, ovim se člankom propisuje koga je tijelo državne uprave dužno obavijestiti o podnošenju zahtjeva za ocjenu zakonitosti općeg akta Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske.
Također se propisuje rok od 30 dana od donošenja pojedine odluke nadležnog tijela državne uprave za podnošenje zahtjeva za ocjenu zakonitosti općeg akta te prestanak obustave od primjene u slučaju nepodnošenja zahtjeva Visokom upravnom sudu RH u tom roku.
Uz članak 12.
Ovim se člankom mijenja članak 82.a važećeg Zakona kojim je propisano postupanje tijela državne uprave nadležnog za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu pri nadzoru zakonitosti statuta jedinica, a nastavno na prethodno spomenute promjene u sustavu državne uprave slijedom kojih se uredi državne uprave u županijama više ne ustrojavaju kao tijela državne uprave, obrazloženo uz prethodne članke.
Uz članak 13.
Ovim se člankom mijenja članak 83. važećeg Zakona i izraz u naslovu iznad toga članka.
Naime, u članku 83. i spomenutom naslovu naveden je izraz „prenijeti poslovi“ te su propisane ovlasti nadležnih ministarstava i Vlade Republike Hrvatske vezano uz obavljanje poslova državne uprave koji su „prenijeti“ na tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Kao što je navedeno u obrazloženju uz članak 1., odredbom članka 117. Ustava Republike Hrvatske propisano je da se određeni poslovi državne uprave mogu zakonom povjeriti tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama koje imaju javne ovlasti.
Isto tako, Zakonom o sustavu državne uprave utvrđeno je opće pravilo da se poslovi državne uprave mogu posebnim zakonom povjeriti jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave te da tijela državne uprave u granicama svog djelokruga nadziru obavljanje povjerenih poslova državne uprave od strane upravnih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te tijelo državne uprave koje provodi upravni nadzor može nadziranim upravnim tijelima davati opće i pojedinačne upute.
Stoga se članak 83. (i naslov iznad toga članka) usklađuju s navedenim propisima.
Uz članak 14.
Ovim se člankom mijenjaju odredbe članka 86.a važećeg Zakona kojim se uređuje imenovanje i razrješenje povjerenika Vlade te uvjeti koje osoba mora ispunjavati.
S obzirom na prethodno spomenute promjene proizašle iz Zakona o sustavu državne uprave slijedom kojih se uredi državne uprave u županijama više ne ustrojavaju kao tijela državne uprave, obrazloženo uz prethodne članke, briše se dio odredbe stavka 2. članka 86.a kojim je utvrđeno da za povjerenika Vlade u pravilu može biti imenovan rukovodeći službenik ureda državne uprave u županiji.
Uz članak 15.
Ovim se člankom u čitavom tekstu osnovnog Zakona izraz „središnje tijelo državne uprave“ u određenom broju i padežu zamjenjuje izrazom: „tijelo državne uprave“ u odgovarajućem broju i padežu, iz razloga što Zakonom o sustavu državne uprave više ne utvrđuje dosadašnja podjelu na središnja i prvostupanjska tijela državne uprave, već se tim Zakonom utvrđuju samo tijela državne uprave.
Stoga je i u ovome Zakonu potrebno izvršiti usklađenje u navedenom smislu.
Uz članak 16.
Ovim se člankom utvrđuje obveza jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za usklađivanje statuta i drugih općih akata s odredbama ovoga Zakona i to u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu Zakona.
Uz članak 17.
Ovim se člankom uređuje objava ovoga Zakona u Narodnim novinama te stupanje na snagu dana 1. siječnja 2020. godine.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA
O LOKALNOJ I PODRUČNOJ (REGIONALNOJ) SAMOUPRAVI
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 1.
U Zakonu o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Narodne novine, broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13 – pročišćeni tekst, 137/15 – ispravak i 123/17) u članku 23. stavku 2. riječ: „obavljanja“ zamjenjuje se riječju: „povjerenih“, a riječi: „koji su preneseni na“ zamjenjuju se riječima: „koje obavljaju upravna“.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 2.
U članku 42. stavak 2. mijenja se i glasi:
„Općinski načelnik, gradonačelnik, odnosno župan za obavljanje povjerenih poslova državne uprave odgovara čelniku tijela državne uprave nadležnom za upravni nadzor u odgovarajućem upravnom području.“.
U stavku 5. riječi: „predstojnika ureda državne uprave u županiji“ zamjenjuju se riječima: „nadležno tijelo državne uprave u čijem je djelokrugu opći akt“.
Stavak 6. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 3.
U članku 53. stavku 1. riječi: „ poslova državne uprave prenijetih na te jedinice “ zamjenjuju se riječima: „povjerenih poslova državne uprave“.
Iz stavka 2. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
„U obavljanju povjerenih poslova državne uprave upravna tijela jedinica imaju ovlasti i obveze tijela državne uprave sukladno zakonu kojim se uređuje sustav državne uprave.“.
Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 4.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 4.
U članku 61.b stavku 2. riječi: „uredu državne uprave“ zamjenjuju se riječima: „upravnom tijelu u županiji“.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 5.
U članku 76. stavak 2. mijenja se i glasi:
„Upravna tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u obavljanju povjerenih poslova državne uprave rješavaju u upravnim stvarima u prvom stupnju.“.
Iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
„Protiv pojedinačnih akata iz stavka 2. ovoga članka koje donose upravna tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u obavljanju povjerenih poslova državne uprave može se izjaviti žalba nadležnom tijelu državne uprave u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav državne uprave.“.
Dosadašnji stavci 4. i 5. postaju stavci 5. i 6.
Dosadašnji stavak 6. koji postaje stavak 7. mijenja se i glasi:
„Odredbe ovoga članka odnose se i na pojedinačne akte koje donose pravne osobe kojima je odlukom predstavničkog tijela, u skladu sa zakonom, povjereno obavljanje javnih ovlasti u poslovima iz samoupravnog djelokruga jedinice.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 6.
U članku 79. stavku 1. riječi: „ uredi državne uprave u županijama i“ te riječ: „središnja“ brišu se.
U stavku 2. riječi: „predstojniku ureda državne uprave u županiji (u daljnjem tekstu: predstojnik)“ zamjenjuju se riječima: „nadležnom tijelu državne uprave u čijem je djelokrugu opći akt“.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 7.
Članak 80. mijenja se i glasi:
„Kad nadležno tijelo državne uprave ocijeni da su odredbe općeg akta jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u suprotnosti s Ustavom i zakonom ili da su u postupku donošenja općeg akta počinjene nepravilnosti, bez odgode će dati uputu predstavničkom tijelu da u roku od 15 dana od primitka upute otkloni uočene nedostatke.
Ako predstavničko tijelo ne postupi po uputi nadležnog tijela državne uprave i ne otkloni uočene nedostatke u roku iz stavka 1. ovog članka, nadležno tijelo državne uprave donosi odluku o obustavi od primjene općeg akta ili pojedinih odredaba općeg akta (u daljnjem tekstu: odluka o obustavi) koja mora biti obrazložena.
Odluku o obustavi nadležno tijelo državne uprave je dužno donijeti u roku od 60 dana od isteka roka iz stavka 1. ovoga članka.
Odluka o obustavi dostavlja se bez odgode predsjedniku predstavničkog tijela koje je donijelo opći akt, općinskom načelniku, gradonačelniku ili županu te tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Odluka o obustavi obvezno se objavljuje u službenom glasilu jedinice.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 8.
Članak 80.a mijenja se i glasi:
„ Postupajući po odluci općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi iz članka 42. stavka 4. ovoga Zakona, u roku od 30 dana od zaprimanja odluke nadležno tijelo državne uprave donijet će:
1. odluku o potvrdi odluke općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi ako odluku ocijeni osnovanom,
2. odluku o ukidanju odluke općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi ako odluku ocijeni neosnovanom.
Odluke iz stavka 1. točke 1. i 2. ovog članka dostavljaju se bez odgode predsjedniku predstavničkog tijela koje je donijelo opći akt, općinskom načelniku, gradonačelniku ili županu te tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Odluke iz stavka 1. točke 1. i 2. ovog članka obvezno se objavljuju u službenom glasilu jedinice.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 9.
Članak 80.b mijenja se i glasi:
„Osim u nadzoru zakonitosti općih akata iz članaka 79., 80. i 80.a ovoga Zakona sva tijela državne uprave u okviru svoga djelokruga utvrđenog posebnim zakonom mogu neposredno provoditi nadzor zakonitosti općih akata koje u samoupravnom djelokrugu donose predstavnička tijela općina, gradova i županija i donijeti odluku o obustavi.
Odluka o obustavi iz stavka 1. ovog članka dostavlja se bez odgode predsjedniku predstavničkog tijela koje je donijelo opći akt, općinskom načelniku, gradonačelniku ili županu te tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Odluka o obustavi obvezno se objavljuje u službenom glasilu jedinice.
Postupak nadzora zakonitosti općeg akta iz stavka 1. ovog članka nadležno tijelo državne uprave može provesti u svakom trenutku po stjecanju saznanja da opći akt ili pojedine odredbe općeg akta nisu suglasne s Ustavom ili zakonom.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 10.
Članak 81. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 11.
Članak 82. mijenja se i glasi:
„Kada nadležno tijelo državne uprave donese odluku o obustavi, odnosno odluku o potvrdi odluke općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi, podnijet će Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske zahtjev za ocjenu zakonitosti općeg akta u roku od 30 dana od donošenja odluke o obustavi, odnosno odluke o potvrdi odluke općinskog načelnika, gradonačelnika ili župana o obustavi.
O podnošenju zahtjeva za ocjenu zakonitosti općeg akta nadležno tijelo državne uprave obavijestit će bez odgode predsjednika predstavničkog tijela koje je donijelo obustavljeni opći akt, općinskog načelnika, gradonačelnika ili župana te tijelo državne uprave nadležno za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Ako nadležno tijelo državne uprave ne podnese Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske zahtjev za ocjenu zakonitosti općeg akta u roku iz stavka 1. ovoga članka, obustava od primjene općeg akta prestaje istekom tog roka.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 12.
U članku 82.a stavku 1. riječi: „80., 80.a, 80.b i 81.“ zamjenjuju se riječima: „79., 80., 80.a i 80.b“.
Stavak 2. mijenja se i glasi:
„ Kad tijelo državne uprave nadležno za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu obustavi od primjene statut jedinice ili pojedine odredbe statuta, odnosno kad potvrdi odluku općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi od primjene statuta jedinice ili pojedinih odredaba statuta, predložit će bez odgode Vladi Republike Hrvatske da pokrene postupak za ocjenu suglasnosti statuta jedinice s Ustavom i zakonom pred Ustavnim sudom Republike Hrvatske.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 13.
U naslovu iznad članka 83. riječ: „PRENIJETIH“ zamjenjuje se riječju: „POVJERENIH“.
U članku 83. stavak 1. mijenja se i glasi:
„Nadležno tijelo državne uprave u upravnom nadzoru nad obavljanjem povjerenih poslova državne uprave može upravnim tijelima jedinica davati opće i pojedinačne upute te poduzimati mjere utvrđene zakonom kojim se uređuje sustav državne uprave.“.
Stavak 2. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 14.
U članku 86.a stavku 1. riječi: „Središnje tijelo“ zamjenjuju se riječju „Tijelo“.
U stavku 2. riječi: „ili ureda državne uprave u županiji“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 15.
U čitavom tekstu Zakona izraz: „središnje tijelo državne uprave“ u određenom broju i padežu zamjenjuje se izrazom: „tijelo državne uprave“ u odgovarajućem broju i padežu.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 16.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave dužne su uskladiti svoje statute i druge opće akte s odredbama ovoga Zakona u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Članak 17.
Ovaj Zakon objavit će se u Narodnim novinama, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
O b r a z l o ž e n j e
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 1.
Ovim se člankom mijenja izričaj u članku 23. stavku 2. važećeg Zakona, kojim je propisano da se troškovi obavljanja poslova državne uprave koji su preneseni na tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave podmiruju iz državnog proračuna.
Naime, odredbom članka 117. Ustava Republike Hrvatske propisano je da se određeni poslovi državne uprave mogu zakonom povjeriti tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama koje imaju javne ovlasti.
Zakonom o sustavu državne uprave propisano je da se pojedini poslovi državne uprave mogu posebnim zakonom povjeriti jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave ili drugim pravnim osobama, i to poslovi neposredne provedbe zakona u prvom stupnju te drugi upravni i stručni poslovi, a sredstva za obavljanje poslova državne uprave osiguravaju se u državnom proračunu, ako zakonom nije drukčije propisano.
Stoga se odredba članka 23. stavka 2. Zakona usklađuje s odredbom Ustava i Zakona o sustavu državne uprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 2.
Radi usklađivanja s odredbama Zakona o sustavu državne uprave, ovim se člankom mijenjaju odredbe članka 42. važećeg Zakona u dijelu kojim je propisana odgovornost općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana za obavljanje poslova državne uprave povjerene jedinicama te u dijelu koji se odnosi na postupanje općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana za obustavu od primjene općeg akata predstavničkog tijela.
Tako se stavkom 1. ovoga članka propisuje da općinski načelnik, gradonačelnik, odnosno župan za obavljanje povjerenih poslova državne uprave odgovara čelniku tijela državne uprave nadležnom za upravni nadzor u odgovarajućem upravnom području.
U stavku 5. članka 42. važećeg Zakona mijenja se tijelo nadležno za nadzor zakonitosti općih akata te se umjesto predstojnika ureda državne uprave u županiji upućuje na nadležno tijelo državne uprave u čijem je djelokrugu opći akt.
Također, stavak 6. navedenog članka u kojem je bio propisan rok u kojem će tijelo nadležno za nadzor zakonitosti općih akata ocijeniti osnovanost odluke općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana briše se, a predmetni rok utvrđuje se u članku 11. kojim se mijenja članak 80.a Zakona. Predmetnim člankom 80.a koji se mijenja točno se propisuje postupanje nadležnog tijela državne uprave po odluci općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi od primjene općeg akta iz članka 42. stavka 4. važećeg Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 3.
Ovim se člankom mijenjaju i dopunjuju odredbe članka 53. važećeg Zakona kojima je propisano ustrojavanje upravnih tijela u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave. Odredbama ovoga članka utvrđuje se da se upravni odjeli i službe (upravna tijela) ustrojavaju za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te za obavljanje poslova državne uprave povjerenih jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave. Upravna tijela koja obavljaju povjerene poslove državne uprave u obavljanju tih poslova imaju ovlasti i obveze tijela državne uprave sukladno zakonu kojim se uređuje sustav državne uprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 4.
Ovim se člankom u članku 61.b stavku 2.važećeg Zakona, kojim se propisuje nadležnost izbornih tijela za rješavanje izbornih sporova za izbore za članove vijeća mjesnih odbora, mijenja tijelo nadležno za rješavanje o žalbi protiv rješenja nadležnog izbornog povjerenstva te se umjesto dosadašnjeg ureda državne uprave nadležnim tijelom određuje nadležno upravno tijelo u županiji.
Izmjena je uslijedila zbog promjena u sustavu državne uprave, slijedom kojih se prestaju ustrojavati uredi državne uprave u županijama. Stoga je, radi osiguravanja zaštite izbornog prava u izborima za vijeća mjesnih odbora općina i gradova, potrebno utvrditi tijelo nadležno za postupanje po žalbi. Kako se izbori za vijeća mjesnih odbora održavaju u općinama i gradovima, nema zapreke da drugostupanjsko tijelo u tom izbornom postupku bude upravno tijelo u županiji.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 5.
Ovim se člankom mijenjaju i dopunjuju odredbe članka 76. važećeg Zakona kojima se uređuje donošenje pojedinačnih akata, odnosno rješavanje upravnih stvari.
Izmjenom stavka 2. u članku 76. propisuje se ovlast upravnih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za rješavanje u upravnim stvarima u prvom stupnju u obavljanju povjerenih poslova državne uprave.
Izmjena je uslijedila radi usklađivanja s odredbom članka 33. Zakona o sustavu državne uprave kojom je propisano da se jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave mogu povjeriti poslovi neposredne provedbe zakona u prvom stupnju, te s odredbom članka 51. kojom je propisano da tijela državne uprave rješavaju u upravnim stvarima u drugom stupnju ako je rješavanje u upravnim stvarima u prvom stupnju povjereno jedinicama lokalne ili područne (regionalne) samouprave.
Stoga je dodan i novi stavak 4. kojim se propisuje pravna zaštita protiv pojedinačnih akata koje donose upravna tijela jedinica u obavljanju povjerenih poslova državne uprave, izjavljivanjem žalbe nadležnom tijelu državne uprave.
Izmjenom dosadašnjeg stavka 6. koji postaje stavak 7. jasno se definira da se odredbe o donošenju pojedinačnih akata odnose i na pojedinačne akte koje donose pravne osobe kojima je odlukom predstavničkog tijela, u skladu sa zakonom, povjereno obavljanje javnih ovlasti u poslovima iz samoupravnog djelokruga jedinice.
Iz navedene odredbe sasvim jasno proizlazi da se predmetno ne odnosi na obavljanje povjerenih poslova državne uprave, niti se ti poslovi mogu povjeravati odlukom predstavničkog tijela jedinice.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 6.
Ovim se člankom mijenjaju odredbe članka 79. važećeg Zakona kojim su propisana tijela ovlaštena za nadzor zakonitosti općih akata.
Naime, u skladu s promjenama proizašlim iz Zakona o sustavu državne uprave slijedom kojih se uredi državne uprave u županijama više ne ustrojavaju kao tijela državne uprave, ovlast za nadzor zakonitosti akata više ne može biti podijeljena kao do sada u „dva stupnja“ („prvi stupanj“ uredi državne uprave i „drugi stupanj“ središnja tijela državne uprave) te ju je potrebno drugačije urediti.
Stoga se ovim člankom propisuje da dosadašnja ovlast ureda državne uprave, odnosno poslovi nadzora zakonitosti općih akata koje su obavljali uredi, ostaje samo u djelokrugu nadležnih tijela državne uprave, svakog u njegovom djelokrugu, sukladno posebnom zakonu.
Stoga se ovim člankom propisuje obveza predsjednika predstavničkog tijela za dostavu općih akata i to tako da je opći akt, zajedno s izvatkom iz zapisnika koji se odnosi na postupak donošenja općeg akta propisan statutom i poslovnikom, u roku od 15 dana od dana donošenja općeg akta, predsjednik predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave dužan dostaviti nadležnom tijelu državne uprave u čijem je djelokrugu opći akt .
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 7.
Ovim se člankom mijenja članak 80. važećeg Zakona kojim je uređeno postupanje predstojnika ureda državne uprave u nadzoru zakonitosti općih akata predstavničkog tijela, a s obzirom na činjenicu da se uredi državne uprave više ne ustrojavaju kao tijela državne uprave te da ovlast za nadzor zakonitosti općih akata koja donose predstavnička tijela jedinica ostaje samo u djelokrugu nadležnih tijela državne uprave.
Nastavno na drugačije propisivanje tijela ovlaštenih za nadzor zakonitosti općih akata, obrazloženo uz članak 6., te utvrđivanja obveze predsjednika predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave dostave općih akata nadležnom tijelu državne uprave u čijem je djelokrugu opći akt, propisuje se i način postupanja tijela državne uprave s dostavljenim općim aktima u postupku nadzora zakonitosti istih.
Ovim člankom propisuje se da nadležno tijelo državne uprave, ako utvrdi određene nepravilnosti u općem aktu, može predstavničkom tijelu jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave dati uputu za postupanje, odnosno za uklanjanje uočenih nedostataka u propisanom roku.
Nadalje, ovim člankom propisuje se da je nadležno tijelo državne uprave u postupku nadzora zakonitosti općeg akta kada ocijeni da je predstavničko tijelo jedinice bilo dužno postupiti po uputi i otkloniti uočene nedostatke, a navedeno nije učinjeno, ovlašteno donijeti odluku o obustavi općeg akta ili pojedinih odredaba općeg akta od primjene koja mora biti obrazložena.
Ujedno, zbog promjene nadležnosti tijela, a naročito stoga što su za postupak nadzora i donošenje odluke o obustavi općeg akta sada ovlaštena isključivo tijela državne uprave, mijenja se i rok za donošenje odluke o obustavi te se propisuje rok od 60 umjesto dosadašnjih 15 dana (u kojem je roku trebao postupati predstojnik ureda državne uprave).
Vezano uz dostavu odluke o obustavi općeg akta propisuje se da se ista bez odgode dostavlja predsjedniku predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave, općinskom načelniku, gradonačelniku ili županu, te tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Novinu predstavlja i propisivanje obveze jedinicama da odluku o obustavi općeg akta od primjene obavezno objave u službenom glasilu jedinice.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 8.
Ovim se člankom mijenjaju odredbe članka 80.a važećeg Zakona kojim je propisano postupanje predstojnika ureda državne uprave po odluci općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi od primjene općeg akta.
U skladu s prethodno spomenutim promjenama proizašlim iz Zakona o sustavu državne uprave slijedom kojih se uredi državne uprave u županijama više ne ustrojavaju kao tijela državne uprave, obrazloženo uz članke 6. i 7., nadležnost za postupanje po odluci općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi od primjene općeg akta u ovlasti je samo nadležnog tijela državne uprave.
Isto tako, propisuje se točan način postupanja nadležnog tijela državne uprave s odlukom općinskog načelnika, gradonačelnika ili župana o obustavi od primjene općeg akta koju on može ili potvrditi ili ukinuti. Slijedom navedenog, ako čelnik odluku općinskog načelnika, gradonačelnika ili župana o obustavi ocijeni osnovanom donijet će odluku o potvrdi odluke, odnosno ako odluku općinskog načelnika, gradonačelnika ili župana ocijeni neosnovanom donijet će odluku o ukidanju predmetne odluke.
Nadalje, mijenja se i rok u kojem će tijelo nadležno za nadzor zakonitosti općih akata ocijeniti osnovanost odluke općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi od primjene općeg akta te se umjesto dosadašnjih 8 utvrđuje rok od 30 dana. Navedena promjena roka je radi promjene nadležnosti tijela, a naročito stoga što su za ocjenu osnovanosti predmetne odluke općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana sada ovlaštena isključivo tijela državne uprave. Također, navedeni rok koji se propisuje ovim člankom do sada je bio propisan u odredbama članka 42. stavka 6. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (koje se brišu).
Ovim člankom propisuje se i obveza dostave odluke o potvrdi odluke, odnosno odluke o ukidanju odluke općinskog načelnika, gradonačelnika ili župana predsjedniku predstavničkog tijela, općinskom načelniku, gradonačelniku ili županu o čijoj se odluci odlučuje te tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu. Ujedno se propisuje obvezatnost objave predmetnih odluka u službenom glasilu jedinice.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 9.
Ovim se člankom mijenja članak 80.b važećeg Zakona kojim je propisana ovlast središnjih tijela državne uprave za neposredno donošenje odluke o obustavi općeg akta.
Iako se utvrđena ovlast ne mijenja, ovim se člankom detaljnije propisuje da osim u nadzoru zakonitosti općih akata propisanom člancima 79., 80. i 80.a Zakona, sva tijela državne uprave (kao i do sada) u okviru svoga djelokruga utvrđenog posebnim zakonom mogu i neposredno donijeti odluku o obustavi općeg akta od primjene.
To znači da neovisno o postupku nadzora zakonitosti te nadležnosti i rokovima za provođenje istoga iz članka 79., 80. i 80.a, sva tijela državne uprave mogu u bilo kojem trenutku, po stjecanju saznanja o postojanju nezakonitosti, neposredno provesti nadzor zakonitosti općih akata koje u samoupravnom djelokrugu donose predstavnička tijela jedinica i obustaviti od primjene opći akt predstavničkog tijela donesen u upravnom području iz djelokruga pojedinog tijela državne uprave utvrđenog posebnim zakonom. Također, i u ovom slučaju utvrđena je obvezatnost objave odluke o obustavi općeg akta od primjene u službenom glasilu jedinice.
Ovim se člankom, također, detaljnije uređuje ovlast za postupanje nadležnog tijela državne uprave u postupku nadzora zakonitosti općeg akta, konkretno da nadležno tijelo državne uprave može provesti postupak nadzora općeg akta u svakom trenutku po stjecanju saznanja da opći akt nije suglasan s Ustavom ili zakonom.
Predmetna izmjena je terminološke naravi te dorada postojećih odredbi, no zbog izbjegavanja eventualnih nejasnoća prišlo se izmjeni cijelog članka 80.b.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 10.
Ovim se člankom briše članak 81. važećeg Zakona kojim je uređeno postupanje nadležnog središnjeg tijela državne uprave po zaprimanju odluke predstojnika ureda državne uprave u županiji o obustavi, odnosno potvrdi odluke općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi općeg akta.
Nastavno na prethodno spomenute promjene proizašle iz Zakona o sustavu državne uprave slijedom kojih se uredi državne uprave u županijama više ne ustrojavaju kao tijela državne uprave te da nadzor zakonitosti općih akata više nije podijeljen u „dva stupnja“, a što je obrazloženo uz prethodne članke, odredbe predmetnog članka 81. postale su bespredmetne i suvišne.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 11.
Ovim se člankom mijenja članak 82. važećeg Zakona kojim je propisano postupanje tijela državne uprave pri obustavi od primjene općeg akta, odnosno ocjenjivanju osnovanosti odluke općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana o obustavi od primjene općeg akta i podnošenju zahtjeva za ocjenu zakonitosti općeg akta Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske.
Nadalje, ovim se člankom propisuje koga je tijelo državne uprave dužno obavijestiti o podnošenju zahtjeva za ocjenu zakonitosti općeg akta Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske.
Također se propisuje rok od 30 dana od donošenja pojedine odluke nadležnog tijela državne uprave za podnošenje zahtjeva za ocjenu zakonitosti općeg akta te prestanak obustave od primjene u slučaju nepodnošenja zahtjeva Visokom upravnom sudu RH u tom roku.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 12.
Ovim se člankom mijenja članak 82.a važećeg Zakona kojim je propisano postupanje tijela državne uprave nadležnog za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu pri nadzoru zakonitosti statuta jedinica, a nastavno na prethodno spomenute promjene u sustavu državne uprave slijedom kojih se uredi državne uprave u županijama više ne ustrojavaju kao tijela državne uprave, obrazloženo uz prethodne članke.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 13.
Ovim se člankom mijenja članak 83. važećeg Zakona i izraz u naslovu iznad toga članka.
Naime, u članku 83. i spomenutom naslovu naveden je izraz „prenijeti poslovi“ te su propisane ovlasti nadležnih ministarstava i Vlade Republike Hrvatske vezano uz obavljanje poslova državne uprave koji su „prenijeti“ na tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Kao što je navedeno u obrazloženju uz članak 1., odredbom članka 117. Ustava Republike Hrvatske propisano je da se određeni poslovi državne uprave mogu zakonom povjeriti tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama koje imaju javne ovlasti.
Isto tako, Zakonom o sustavu državne uprave utvrđeno je opće pravilo da se poslovi državne uprave mogu posebnim zakonom povjeriti jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave te da tijela državne uprave u granicama svog djelokruga nadziru obavljanje povjerenih poslova državne uprave od strane upravnih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te tijelo državne uprave koje provodi upravni nadzor može nadziranim upravnim tijelima davati opće i pojedinačne upute.
Stoga se članak 83. (i naslov iznad toga članka) usklađuju s navedenim propisima.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 14.
Ovim se člankom mijenjaju odredbe članka 86.a važećeg Zakona kojim se uređuje imenovanje i razrješenje povjerenika Vlade te uvjeti koje osoba mora ispunjavati.
S obzirom na prethodno spomenute promjene proizašle iz Zakona o sustavu državne uprave slijedom kojih se uredi državne uprave u županijama više ne ustrojavaju kao tijela državne uprave, obrazloženo uz prethodne članke, briše se dio odredbe stavka 2. članka 86.a kojim je utvrđeno da za povjerenika Vlade u pravilu može biti imenovan rukovodeći službenik ureda državne uprave u županiji.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 15.
Ovim se člankom u čitavom tekstu osnovnog Zakona izraz „središnje tijelo državne uprave“ u određenom broju i padežu zamjenjuje izrazom: „tijelo državne uprave“ u odgovarajućem broju i padežu, iz razloga što Zakonom o sustavu državne uprave više ne utvrđuje dosadašnja podjelu na središnja i prvostupanjska tijela državne uprave, već se tim Zakonom utvrđuju samo tijela državne uprave.
Stoga je i u ovome Zakonu potrebno izvršiti usklađenje u navedenom smislu.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 16.
Ovim se člankom utvrđuje obveza jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za usklađivanje statuta i drugih općih akata s odredbama ovoga Zakona i to u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uz članak 17.
Ovim se člankom uređuje objava ovoga Zakona u Narodnim novinama te stupanje na snagu dana 1. siječnja 2020. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave