NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ZAŠTITI VOJNIH I CIVILNIH INVALIDA RATA,S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 56/90., 135/97., 8/98. – pročišćeni tekst, 113/00., 124/00. – pročišćeni tekst, 28/01., 41/01. – pročišćeni tekst, 55/01. – ispr., 76/10., 85/10. i 05/14.).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Problemi koji zahtijevaju donošenje Zakona o izmjenama Zakona o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata je jedinstvenost pravnog sustava Republike Hrvatske, a s obzirom da je Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) na snazi od 18. srpnja 2019. godine. Zakon o sustavu državne uprave donijet je u cilju provedbe Nacionalnog programa reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ koji uključuje mjeru „Decentralizacija i racionalizacija“, a imajući u vidu:
-fragmentiranu i neracionalnu strukturu državne uprave (za obavljanje poslova državne uprave na području županija ustrojeni su uredi državne uprave kao multifunkcionalna prvostupanjska tijela državne uprave koja obavljaju poslove iz različitih upravnih područja za koja su nadležna različita ministarstva (ustrojeno je 20 ureda državne uprave sa 91 ispostavom i 302 matična ureda). Istovremeno je za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti središnjih tijela državne uprave u županijama, gradovima i općinama ustrojeno ukupno 1299 područnih jedinica središnjih tijela državne uprave i njihovih ispostava;
- nepostojanje utvrđenih kriterija za povjeravanje poslova državne uprave jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama s javnim ovlastima niti postojanje utvrđenih funkcija i poslova koji im se mogu povjeriti, što pridonosi neuređenosti i nepreglednosti sustava. Važeći Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 150/11, 12/13-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 93/16 i 104/16) samo načelno utvrđuje mogućnost povjeravanja poslova državne uprave pravnim osobama s javnim ovlastima i jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, međutim to pitanje ne uređuje detaljnije.
Izrada predmetnog Zakona potrebna je radi uspostave jedinstvenog pravnog poretka Republike Hrvatske, budući da je stupio na snagu Zakon o sustavu državne uprave. Potrebno je uspostaviti koherentan normativni okvir, kojim se na logički dosljedan i cjelovit način uređuje sustav državne uprave. Potrebno je ukloniti postojeće nelogičnosti ustrojstva, redefinirati institucije i razine koje trebaju obavljati određeni stupanj i određenu vrstu poslova, kako bi upravni sustav korisnicima dao preglednu i jasnu sliku mreža institucija kojima se mogu obratiti u ostvarivanju svojih pojedinih prava.
S obzirom na prethodno navedeno, potrebno je izmijeniti predloženi Zakon na zadani način, odnosno odrediti tijela koja preuzimaju poslove koji su prema odredbama važećeg Zakona o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata bili u nadležnosti Ureda državne uprave u županijama, a koji su novim Zakonom o sustavu državne uprave ukinuti.
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU OVOG ZAKONA
Za provedbu ovog Zakona nisu potreba dodatna financijska sredstva.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
18. srpnja 2019. godine stupio je na snagu novi Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 66/19) kojim se ukidaju Uredi državne uprave u županijama te je određeno da Uredi državne uprave u županijama ustrojeni na temelju dosad važećeg Zakona o sustavu državne uprave nastavljaju s radom do stupanja na snagu posebnih zakona kojima će se pojedini poslovi državne uprave iz nadležnosti ureda državne uprave povjeriti županijama.
Radi koordiniranog usklađivanja propisa s novim Zakonom o sustavu državne uprave, Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 18. srpnja donijela Zaključak o zaduženjima tijela državne uprave radi usklađivanja sa Zakonom o sustavu državne uprave (Narodne novine, broj 66/19) kojim se nadležna tijela državne uprave zadužuju da najkasnije do 10. rujna 2019. godine u proceduru Vlade Republike Hrvatske upute nacrte odgovarajućih izmjena zakona kojima je propisana stvarna nadležnost ureda državne uprave u županijama za obavljanje poslova državne uprave kojima će se odnosni poslovi državne uprave povjeriti županijama, izuzev poslova upravnog i inspekcijskog nadzora te nadzora zakonitosti općih akata koji će se, ovisno o upravnom području, staviti u nadležnost tijela državne uprave.
S obzirom na prethodno navedeno, sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18.) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
V. TEKST NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA S OBRAZLOŽENJEM
Prilaže se tekst Nacrta prijedloga Zakona o izmjenama Zakona o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata, s Konačnim prijedlogom zakona.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ZAŠTITI VOJNIH I CIVILNIH INVALIDA RATA,S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Članak 1.
U članku 48.a stavku 7. Zakona o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata („Narodne novine“, br. 33/92., 57/92., 77/92., 27/93., 58/93., 2/94., 76/94., 108/95., 108/96., 82/01., 103/03. i 148/13.) riječi: „Nadležni ured državne uprave u jedinici područne (regionalne) samouprave odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“ zamjenjuju se riječima: „Nadležno upravno tijelo u županiji, odnosno Gradu Zagrebu“.
Članak 2.
U članku 71. riječi: „nadležni ured državne uprave u jedinici područne (regionalne) samouprave, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“ zamjenjuju se riječima: „nadležno upravno tijelo u županiji,odnosno Gradu Zagrebu“.
Članak 3.
Ovaj Zakon stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
OBRAZLOŽENJE
Člankom 67. stavkom 1. Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 66/19.) određeno je da uredi državne uprave u županijama ustrojeni na temelju Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 150/11., 12/13. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 93/16. i 104/16.) nastavljaju s radom do stupanja na snagu posebnih zakona kojima će se pojedini poslovi državne uprave iz nadležnosti ureda državne uprave povjeriti županijama.
Zakon o sustavu državne uprave je stupio na snagu 18. srpnja 2019. godine, slijedom čega je potrebno izmijeniti Zakon o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata na zadani način, odnosno odrediti tijela koja preuzimaju poslove za koje su prema odredbama važećeg Zakona bila u nadležnosti Ureda državne uprave u županijama, a koji su novim Zakonom o sustavu državne uprave ukinuti.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENAJU
Članak 48.a
Djeca osoba poginulih, umrlih ili nestalih pod okolnostima iz članka 6., 7. i 8. ovoga Zakona imaju pravo na besplatne obvezatne udžbenike za potrebe redovnog školovanja u osnovnim i srednjim školama.
Djeca mirnodopskih vojnih i civilnih invalida rata čije je oštećenje organizma nastalo pod okolnostima iz članka 6., 7. i 8. ovoga Zakona imaju pravo na besplatne obvezatne udžbenike za potrebe redovnog školovanja u osnovnim i srednjim školama.
Pravo na besplatne obvezatne udžbenike za potrebe redovnog školovanja u osnovnim i srednjim školama imaju i mirnodopski vojni odnosno civilni invalidi rata čija je invalidnost nastupila pod okolnostima iz članka 6., 7. i 8. ovoga Zakona.
Osobe iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka imaju pravo na besplatne obvezatne udžbenike, ako to pravo ne mogu ostvariti po drugim propisima i ako ispunjavaju prihodovni cenzus i druge uvjete predviđene pravilnikom iz stavka 6. ovoga članka.
Iznos sredstava potrebnih za kupnju udžbenika iz ovoga članka osigurava ministarstvo nadležno za obrazovanje.
Postupak za ostvarivanje prava iz ovoga članka provodi se sukladno uvjetima i načinu utvrđenim pravilnikom koji donosi ministar obrazovanja u suradnji s ministrom branitelja.
Nadležni ured državne uprave u jedinici područne (regionalne) samouprave odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba je prvostupanjsko tijelo koje rješava o pravu na besplatne udžbenike.
Drugostupanjsko tijelo za postupanje po rješenjima upravnih tijela i službenih osoba iz stavka 7. ovoga članka je ministarstvo nadležno za obrazovanje.
VIII. POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA
Članak 71.
O pravima iz ovoga Zakona u prvom stupnju rješava nadležni ured državne uprave u jedinici područne (regionalne) samouprave, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba, a u drugom stupnju ministarstvo nadležno za branitelje, ako nije drugačije predviđeno ovim Zakonom.
O pravima iz ovoga Zakona za osobe koje nemaju prebivalište na teritoriju Republike Hrvatske u prvom stupnju rješava nadležno upravno tijelo Grada Zagreba, a u drugom stupnju ministarstvo nadležno za branitelje, odnosno ministarstvo nadležno za obrazovanje o pravu na besplatne udžbenike.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ZAŠTITI VOJNIH I CIVILNIH INVALIDA RATA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 56/90., 135/97., 8/98. – pročišćeni tekst, 113/00., 124/00. – pročišćeni tekst, 28/01., 41/01. – pročišćeni tekst, 55/01. – ispr., 76/10., 85/10. i 05/14.).
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Problemi koji zahtijevaju donošenje Zakona o izmjenama Zakona o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata je jedinstvenost pravnog sustava Republike Hrvatske, a s obzirom da je Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) na snazi od 18. srpnja 2019. godine. Zakon o sustavu državne uprave donijet je u cilju provedbe Nacionalnog programa reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ koji uključuje mjeru „Decentralizacija i racionalizacija“, a imajući u vidu:
-fragmentiranu i neracionalnu strukturu državne uprave (za obavljanje poslova državne uprave na području županija ustrojeni su uredi državne uprave kao multifunkcionalna prvostupanjska tijela državne uprave koja obavljaju poslove iz različitih upravnih područja za koja su nadležna različita ministarstva (ustrojeno je 20 ureda državne uprave sa 91 ispostavom i 302 matična ureda). Istovremeno je za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti središnjih tijela državne uprave u županijama, gradovima i općinama ustrojeno ukupno 1299 područnih jedinica središnjih tijela državne uprave i njihovih ispostava;
- nepostojanje utvrđenih kriterija za povjeravanje poslova državne uprave jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama s javnim ovlastima niti postojanje utvrđenih funkcija i poslova koji im se mogu povjeriti, što pridonosi neuređenosti i nepreglednosti sustava. Važeći Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 150/11, 12/13-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 93/16 i 104/16) samo načelno utvrđuje mogućnost povjeravanja poslova državne uprave pravnim osobama s javnim ovlastima i jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, međutim to pitanje ne uređuje detaljnije.
Izrada predmetnog Zakona potrebna je radi uspostave jedinstvenog pravnog poretka Republike Hrvatske, budući da je stupio na snagu Zakon o sustavu državne uprave. Potrebno je uspostaviti koherentan normativni okvir, kojim se na logički dosljedan i cjelovit način uređuje sustav državne uprave. Potrebno je ukloniti postojeće nelogičnosti ustrojstva, redefinirati institucije i razine koje trebaju obavljati određeni stupanj i određenu vrstu poslova, kako bi upravni sustav korisnicima dao preglednu i jasnu sliku mreža institucija kojima se mogu obratiti u ostvarivanju svojih pojedinih prava.
S obzirom na prethodno navedeno, potrebno je izmijeniti predloženi Zakon na zadani način, odnosno odrediti tijela koja preuzimaju poslove koji su prema odredbama važećeg Zakona o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata bili u nadležnosti Ureda državne uprave u županijama, a koji su novim Zakonom o sustavu državne uprave ukinuti.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU OVOG ZAKONA
Za provedbu ovog Zakona nisu potreba dodatna financijska sredstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
18. srpnja 2019. godine stupio je na snagu novi Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 66/19) kojim se ukidaju Uredi državne uprave u županijama te je određeno da Uredi državne uprave u županijama ustrojeni na temelju dosad važećeg Zakona o sustavu državne uprave nastavljaju s radom do stupanja na snagu posebnih zakona kojima će se pojedini poslovi državne uprave iz nadležnosti ureda državne uprave povjeriti županijama.
Radi koordiniranog usklađivanja propisa s novim Zakonom o sustavu državne uprave, Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 18. srpnja donijela Zaključak o zaduženjima tijela državne uprave radi usklađivanja sa Zakonom o sustavu državne uprave (Narodne novine, broj 66/19) kojim se nadležna tijela državne uprave zadužuju da najkasnije do 10. rujna 2019. godine u proceduru Vlade Republike Hrvatske upute nacrte odgovarajućih izmjena zakona kojima je propisana stvarna nadležnost ureda državne uprave u županijama za obavljanje poslova državne uprave kojima će se odnosni poslovi državne uprave povjeriti županijama, izuzev poslova upravnog i inspekcijskog nadzora te nadzora zakonitosti općih akata koji će se, ovisno o upravnom području, staviti u nadležnost tijela državne uprave.
S obzirom na prethodno navedeno, sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18.) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
V. TEKST NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA S OBRAZLOŽENJEM
Prilaže se tekst Nacrta prijedloga Zakona o izmjenama Zakona o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata, s Konačnim prijedlogom zakona.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ZAŠTITI VOJNIH I CIVILNIH INVALIDA RATA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 1.
U članku 48.a stavku 7. Zakona o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata („Narodne novine“, br. 33/92., 57/92., 77/92., 27/93., 58/93., 2/94., 76/94., 108/95., 108/96., 82/01., 103/03. i 148/13.) riječi: „Nadležni ured državne uprave u jedinici područne (regionalne) samouprave odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“ zamjenjuju se riječima: „Nadležno upravno tijelo u županiji, odnosno Gradu Zagrebu“.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 2.
U članku 71. riječi: „nadležni ured državne uprave u jedinici područne (regionalne) samouprave, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“ zamjenjuju se riječima: „nadležno upravno tijelo u županiji, odnosno Gradu Zagrebu“.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 3.
Ovaj Zakon stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
OBRAZLOŽENJE
Člankom 67. stavkom 1. Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 66/19.) određeno je da uredi državne uprave u županijama ustrojeni na temelju Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 150/11., 12/13. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 93/16. i 104/16.) nastavljaju s radom do stupanja na snagu posebnih zakona kojima će se pojedini poslovi državne uprave iz nadležnosti ureda državne uprave povjeriti županijama.
Zakon o sustavu državne uprave je stupio na snagu 18. srpnja 2019. godine, slijedom čega je potrebno izmijeniti Zakon o zaštiti vojnih i civilnih invalida rata na zadani način, odnosno odrediti tijela koja preuzimaju poslove za koje su prema odredbama važećeg Zakona bila u nadležnosti Ureda državne uprave u županijama, a koji su novim Zakonom o sustavu državne uprave ukinuti.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENAJU
Članak 48.a
Djeca osoba poginulih, umrlih ili nestalih pod okolnostima iz članka 6., 7. i 8. ovoga Zakona imaju pravo na besplatne obvezatne udžbenike za potrebe redovnog školovanja u osnovnim i srednjim školama.
Djeca mirnodopskih vojnih i civilnih invalida rata čije je oštećenje organizma nastalo pod okolnostima iz članka 6., 7. i 8. ovoga Zakona imaju pravo na besplatne obvezatne udžbenike za potrebe redovnog školovanja u osnovnim i srednjim školama.
Pravo na besplatne obvezatne udžbenike za potrebe redovnog školovanja u osnovnim i srednjim školama imaju i mirnodopski vojni odnosno civilni invalidi rata čija je invalidnost nastupila pod okolnostima iz članka 6., 7. i 8. ovoga Zakona.
Osobe iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka imaju pravo na besplatne obvezatne udžbenike, ako to pravo ne mogu ostvariti po drugim propisima i ako ispunjavaju prihodovni cenzus i druge uvjete predviđene pravilnikom iz stavka 6. ovoga članka.
Iznos sredstava potrebnih za kupnju udžbenika iz ovoga članka osigurava ministarstvo nadležno za obrazovanje.
Postupak za ostvarivanje prava iz ovoga članka provodi se sukladno uvjetima i načinu utvrđenim pravilnikom koji donosi ministar obrazovanja u suradnji s ministrom branitelja.
Nadležni ured državne uprave u jedinici područne (regionalne) samouprave odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba je prvostupanjsko tijelo koje rješava o pravu na besplatne udžbenike.
Drugostupanjsko tijelo za postupanje po rješenjima upravnih tijela i službenih osoba iz stavka 7. ovoga članka je ministarstvo nadležno za obrazovanje.
VIII. POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA
Članak 71.
O pravima iz ovoga Zakona u prvom stupnju rješava nadležni ured državne uprave u jedinici područne (regionalne) samouprave, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba, a u drugom stupnju ministarstvo nadležno za branitelje, ako nije drugačije predviđeno ovim Zakonom.
O pravima iz ovoga Zakona za osobe koje nemaju prebivalište na teritoriju Republike Hrvatske u prvom stupnju rješava nadležno upravno tijelo Grada Zagreba, a u drugom stupnju ministarstvo nadležno za branitelje, odnosno ministarstvo nadležno za obrazovanje o pravu na besplatne udžbenike.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja