SREDIŠNJI DRŽAVNI URED ZA ŠPORT
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNI ZAKONA O SPORTSKOJ INSPEKCIJI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, kolovoz 2019. godine
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4.
podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj: 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Nacionalnim programom reformi za 2019. u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ utvrđena je mjera 1.4.4. „Decentralizacija i racionalizacija“. Slijedom navedene reformske mjere donesen je Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj: 66/19) čijim je prijelaznim i završnim odredbama članka 67. propisano da uredi državne uprave u županijama ustrojeni na temelju Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj: 150/11., 12/13. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 93/16. i 104/16.) nastavljaju s radom do stupanja na snagu posebnih zakona kojima će se pojedini poslovi državne uprave iz nadležnosti ureda državne uprave povjeriti županijama izuzev poslova upravnog i inspekcijskog nadzora te nadzora zakonitosti općih akata koji će se, ovisno o upravnom području, staviti u nadležnost tijela državne uprave.
Nadalje, Zaključkom Vlade Republike Hrvatske od 18. srpnja 2019. godine zadužena su nadležna tijela državne uprave da u proceduru Vlade Republike Hrvatske upute nacrte odgovarajućih izmjena zakona kojima je propisana stvarna nadležnost ureda državne uprave u županijama za obavljanje poslova državne uprave kojima će se odnosni poslovi državne uprave povjeriti županijama, izuzev poslova upravnog i inspekcijskog nadzora te nadzora zakonitosti općih akata koji će se, ovisno o upravnom području, staviti u nadležnost tijela državne uprave.
Zakonom o sportskoj inspekciji (“Narodne novine“, broj: 86/12) uređeni su ustroj, poslovi, način rada, prava, dužnosti i ovlasti sportske inspekcije na način da poslove inspekcijskog nadzora u prvom stupnju obavljaju sportski inspektori i viši sportski inspektori u uredima državne uprave u županijama, odnosno u Gradskom uredu Grada Zagreba, a u drugom stupnju državni sportski inspektori, viši državni sportski inspektori i glavni sportski inspektor ministarstva nadležnog za sport.
S obzirom da je člankom 33. Zakona o sustavu državne uprave određeno kako se jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave te pravnim osobama s javnim ovlastima mogu povjeriti poslovi neposredne provedbe zakona u prvom stupnju te drugi upravni i stručni poslovi, ali ne i poslovi inspekcijskog nadzora, osim u slučaju kad je to nužno za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije što nije slučaj kod sportske inspekcije, potrebno je odredbe članka 3., Zakona o sportskoj inspekciji koje se odnose na nadležnost ureda državne uprave u županijama, odnosno Gradskom kontrolnom uredu Grada Zagreba za obavljanje inspekcijskog nadzora u prvom stupnju, kao i odredbe članka 4., članka 5., članka 6., članka 21., članka 23., članka 25., članka 26., članka 30., članka 31. i članka 33. koje iz njih proizlaze, uskladiti s člankom 33. Zakona o sustavu državne uprave.
Nadalje, obzirom da je stupanjem na snagu Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave („Narodne novine“, broj: 93/16) upravne i stručne poslove koji se odnose na područje športa, a za koje je do tada bilo nadležno Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta preuzeo Središnji državni ured za šport, gore navedene odredbe članka 4., članka 21. i članka 23. Zakona o sportskoj inspekciji potrebno je uskladiti i s člankom 39. stavkom 2. Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave. Analogno navedenom, a kako bi se izbjegla situacija da se kao tijelo nadležno za poslove sporta u Zakonu o sportskoj inspekciji istovremeno navodi i ministarstvo i tijelo državne uprave nadležno za sport, nužno je s postojećim stanjem uskladiti i članak 7. i članak 8. Zakona o sportskoj inspekciji.
OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona potrebno je osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske u okviru razdjela 036 - Središnji državni ured za šport, Glava 03605, na Aktivnosti A916012 – Administracija i upravljanje Središnjeg državnog ureda za šport u iznosu od 3.950.440 kuna koji preuzima sve poslove ureda državne uprave u županijama vezane za rad sportske inspekcije. Navedena sredstva odnose se na plaće zaposlenika i ostale materijalne rashode.
RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj: 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18), zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj: 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) predloženo je da se ovaj zakon donese po hitnom postupku kako bi se osiguralo konzistentno provođenje reformske mjere 1.4.4. Decentralizacija i racionalizacija Nacionalnog programa reformi za 2019. godinu te izvršenje zaduženja sukladno Zaključku Vlade Republike Hrvatske od 18. srpnja 2019. godine, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNI ZAKONA O SPORTSKOJ INSPEKCIJI
Članak 1.
U Zakonu o sportskoj inspekciji („Narodne novine“, broj: 86/12) članak 3. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Inspekcijski nadzor obavljaju državni sportski inspektori, viši državni sportski inspektori (u daljnjem tekstu: inspektori) i glavni sportski inspektor tijela državne uprave nadležnog za sport.
Dosadašnji stavci 2. i 3. brišu se.
Članak 2.
Članak 4. stavak 1. mijenja se i glasi:
„ (1) Sportska inspekcija ustrojava se kao samostalna unutarnja ustrojstvena jedinica tijela državne uprave nadležnog za sport. “
Članak 4.
Članak 6. briše se.
Članak 5.
U članku 7. stavku 2. riječi: „ministar nadležan za sport (u daljnjem tekstu: ministar)“ zamjenjuju se riječima: „čelnik tijela državne uprave nadležnog za sport (u daljnjem tekstu: čelnik)“.
Članak 6.
U članku 8. stavku 2. riječ: „ministar“ zamjenjuje se riječju: „čelnik“.
Članak 7.
U članku 21. stavak 2. briše se.
Članak 8.
U članku 23. stavak 1. mijenja se i glasi:
„ (1) Protiv prvostupanjskih rješenja inspektora može se izjaviti žalba ustrojstvenoj jedinici tijela državne uprave nadležnog za sport nadležnoj za drugostupanjski upravni postupak.“
Dosadašnji stavak 6. briše se.
Članak 9.
Članak 25. mijenja se i glasi:
„Zapisnik i rješenje inspektor je dužan dostaviti osobama koje prema odredbama članka 23. ovoga Zakona mogu izjaviti žalbu protiv rješenja inspektora.“
Članak 10.
U članku 26. stavku 2. zarez i riječi: „odnosno državnog inspektora“ brišu se.
Stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Ako osoba iz stavka 2. ovoga članka ne izvijesti inspektora u propisanom roku ili ako inspektor posumnja u vjerodostojnost izvješća, obavit će kontrolni inspekcijski nadzor radi utvrđivanja pravog stanja stvari.“.
Članak 11.
U članku 30. stavku 1. riječ: „državnih“ briše se.
Iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Ako inspektori ne obave pojedine inspekcijske poslove iz svoje nadležnosti
te poslove može neposredno obaviti glavni sportski inspektor, kao i inspektori koje on za to ovlasti, ako ocijeni da se na drugi način ne može osigurati izvršenje određenoga inspekcijskog posla.“
Dosadašnji stavak 2. postaje stavak 3.
Dosadašnji stavak 3. briše se.
Članak 12.
U članku 31. stavku 1. točki 1. zarez i riječi: „odnosno državnom inspektoru“ brišu se.
U stavku 1. točki 2. zarez i riječi: “odnosno državnog inspektora“ brišu se.
U stavku 1. točki 3. zarez i riječi: „odnosno državnog inspektora“ brišu se.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 13.
Tijelo državne uprave nadležno za sport će Pravilnik o službenoj iskaznici i znaku sportskih inspektora („Narodne novine“, broj: 86/12) i Pravilnik o obrascima i načinu vođenja očevidnika o obavljenim inspekcijskim pregledima i poduzetim mjerama sportske inspekcije („Narodne novine“, broj: 86/12) donesene na temelju odredbi Zakona o sportskoj inspekciji („Narodne novine“, broj: 86/12) uskladiti s odredbama ovoga Zakona u roku od 6 mjeseci od stupanja na snagu ovoga Zakona.
Postupci započeti prije stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se primjenom odredbi Zakona o sportskoj inspekciji („Narodne novine“, broj: 86/12).
Članak 14.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona tijelo državne uprave nadležno za sport preuzima poslove, opremu, pismohranu i drugu dokumentaciju, sredstva za rad, financijska sredstva, prava i obveze sportske inspekcije u uredima državne uprave u županijama, kao i državne službenike zatečene na obavljanju preuzetih poslova.
Državni službenici iz stavka 1. ovoga članka nastavljaju obavljati poslove na kojima su zatečeni i zadržavaju sva prava iz radnog odnosa prema dosadašnjim rješenjima do donošenja rješenja o rasporedu na odgovarajuća radna mjesta.
Članak 15.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Obzirom na ukidanje ureda državne uprave u županijama i nepostojanja uvjeta za povjeravanje poslova inspekcijskog nadzora županijama, ovim člankom određuje se da poslovi inspekcijskog nadzora prelaze u nadležnost tijela državne uprave nadležnog za sport, odnosno Središnjeg državnog ureda za šport.
Uz članak 2.
Obzirom da upravni i stručni poslovi koji se odnose na područje sporta više nisu u nadležnosti ministarstva nadležnog za sport, ovim člankom određuje se kako se sportska inspekcija ustrojava kao samostalna unutarnja ustrojstvena jedinica tijela državne uprave nadležnog za sport, odnosno Središnjeg državnog ureda za šport.
Uz članak 3.
Zbog prelaska poslova inspekcijskog nadzora iz nadležnosti sportskih inspektora u uredima državne uprave u županijama, odnosno u Gradskom uredu Grada Zagreba u nadležnost državnih sportskih inspektora tijela državne uprave nadležnog za sport, odnosno Središnjeg državnog ureda za šport, stavci 4. i 5. članka 5. Zakona o sportskoj inspekciji brišu se kao suvišni.
Uz članak 4.
Zbog prelaska poslova inspekcijskog nadzora iz nadležnosti sportskih inspektora u uredima državne uprave u županijama, odnosno u Gradskom uredu Grada Zagreba u nadležnost državnih sportskih inspektora Središnjeg državnog ureda za šport , članak 6. Zakona o sportskoj inspekciji briše se kao suvišan.
Uz članke 5. i 6.
Obzirom da upravni i stručni poslovi koji se odnose na područje sporta više nisu u nadležnosti ministarstva nadležnog za sport nego tijela državne uprave nadležnog za sport, odnosno Središnjeg državnog ureda za šport, ovim se člancima umjesto ministra utvrđuje ovlaštenje čelnika tijela za donošenje podzakonskih akata.
Uz članak 7.
Zbog ponavljanja odredbe članka 21. stavka 2. u članku 23. stavku 1. Zakona o sportskoj inspekciji, predmetna se odredba briše.
Uz članak 8.
Obzirom da poslovi inspekcijskog nadzora u prvom stupnju prelaze u nadležnost državnih sportskih inspektora tijela državne uprave nadležnog za sport, odnosno Središnjeg državnog ureda za šport, ovim je člankom utvrđena mogućnost ulaganja žalbe na prvostupanjska rješenja inspektora ustrojstvenoj jedinici Središnjeg državnog ureda za šport nadležnoj za drugostupanjski upravni postupak.
Uz članke 9. i 10.
Zbog prelaska poslova inspekcijskog nadzora iz nadležnosti sportskih inspektora u uredima državne uprave u županijama, odnosno u Gradskom uredu Grada Zagreba u nadležnost državnih sportskih inspektora tijela državne uprave nadležnog za sport, odnosno Središnjeg državnog ureda za šport, nužne su izmjene članka 23. i članka 25. Zakona o sportskoj inspekciji.
Uz članak 11.
Zbog prelaska poslova inspekcijskog nadzora iz nadležnosti sportskih inspektora u uredima državne uprave u županijama, odnosno u Gradskom uredu Grada Zagreba u nadležnost državnih sportskih inspektora Središnjeg državnog ureda za šport, odredba stavka 3. članka 30. Zakona o sportskoj inspekciji koja se odnosi na rukovodeće osobe u uredima državne uprave u županiji je brisana, a predmetnom je članku dodan novi stavak kojim je predviđena mogućnost postupanja glavnog inspektora i za to ovlaštenih sportskih inspektora u slučaju neobavljanja ili djelomičnog obavljanja inspekcijskih poslova. Predmetno je ovlaštenje bilo sadržano u odredbi članka 6. stavka 2. Zakona o sportskoj inspekciji koja je odredba ovim Prijedlogom brisana i zbog nomotehnički ispravnijeg rješenja prilagođena je novom ustroju sportske inspekcije i dodana kao novi stavak članku 30. Zakona.
Uz članak 12.
Zbog prelaska poslova inspekcijskog nadzora iz nadležnosti sportskih inspektora u uredima državne uprave u županijama, odnosno u Gradskom uredu Grada Zagreba u nadležnost državnih sportskih inspektora tijela državne uprave nadležnog za sport, odnosno Središnjeg državnog ureda za šport, nužne su izmjene članka 23. i članka 25. Zakona o sportskoj inspekciji.
Uz članak 13.
Ovim člankom određeno je važenje pravilnika i postupanje u slučaju započetih postupaka.
Uz članak 14.
Ovim člankom određeno je preuzimanje poslova, opreme, pismohrane i druge dokumentacije, sredstva za rad, financijska sredstva, prava i obveze sportske inspekcije u uredima državne uprave u županijama, kao i državnih službenika zatečenih na obavljanju preuzetih poslova.
Uz članak 15.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 3.
(1) Inspekcijski nadzor u prvom stupnju obavljaju sportski inspektori i viši sportski inspektori u uredima državne uprave u županijama, odnosno u Gradskom uredu Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: inspektori), a u drugom stupnju državni sportski inspektori, viši državni sportski inspektori i glavni sportski inspektor ministarstva nadležnog za sport (u daljnjem tekstu: državni inspektori).
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, poslove inspekcijskog nadzora u prvom stupnju mogu obavljati državni inspektori.
(3) Protiv rješenja državnih inspektora donesenih u prvom stupnju nije dopuštena žalba, već se može pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
Članak 4.
(1) Inspekcija u ministarstvu nadležnom za poslove sporta (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) ustrojava se kao unutarnja ustrojstvena jedinica u upravnoj organizaciji nadležnoj za sport u sastavu Ministarstva.
(2) Ustrojstvenom jedinicom inspekcije iz stavka 1. ovoga članka rukovodi glavni sportski inspektor.
Članak 5.
(1) Uvjeti za raspored na radno mjesto glavnoga sportskog inspektora su: završen diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij iz područja društvenih znanosti, sedam godina radnog iskustva na odgovarajućim poslovima i položen državni stručni ispit.
(2) Uvjeti za raspored na radno mjesto višega državnoga sportskog inspektora su: diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij iz područja društvenih znanosti, četiri godine radnog iskustva na odgovarajućim poslovima i položen državni stručni ispit.
(3) Uvjeti za raspored na radno mjesto državnoga sportskog inspektora su: završen diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij iz područja društvenih znanosti, tri godine radnog iskustva na odgovarajućim poslovima i položen državni stručni ispit za sportskog inspektora.
(4) Uvjeti za raspored na radno mjesto višega sportskog inspektora su završen diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij iz područja društvenih znanosti, četiri godine radnog iskustva na odgovarajućim poslovima i položen državni stručni ispit za sportskog inspektora.
(5) Uvjeti za raspored na radno mjesto sportskog inspektora su: završen diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij iz područja društvenih znanosti, tri godine radnog iskustva na odgovarajućim poslovima i položen državni stručni ispit za sportskog inspektora.
Članak 6.
(1) Inspektori obavljaju neposredno sve poslove iz nadležnosti sportske inspekcije osim onih za koje je ovim Zakonom određeno da ih obavljaju državni inspektori.
(2) Ako inspektori ne obave ili djelomično obave pojedine inspekcijske poslove iz svoje nadležnosti, te poslove mogu neposredno obaviti državni inspektori ako ocijene da se na drugi način ne može osigurati izvršenje određenoga inspekcijskog posla.
(3) Državni inspektori imaju sve ovlasti inspektora koje su propisane ovim Zakonom kada obavljaju inspekcijski nadzor sukladno stavku 2. ovoga članka.
Članak 7.
(1) Osoba koja obavlja inspekcijski nadzor ima službenu iskaznicu i znak kojima dokazuje službeno svojstvo, identitet i ovlasti.
(2) Obrazac službene iskaznice i izgled znaka, način izdavanja i zamjene iskaznice, odnosno znaka te način vođenja očevidnika o izdanim iskaznicama i znakovima propisuje pravilnikom ministar nadležan za sport (u daljnjem tekstu: ministar).
Članak 8.
(1) O obavljenim inspekcijskim pregledima i poduzetim mjerama inspekcija vodi očevidnik.
(2) Obrazac i način vođenja očevidnika iz stavka 1. ovoga članka propisuje ministar pravilnikom.
Članak 21.
(1) Inspektor će nadziranoj pravnoj osobi zabraniti da u njoj obavlja poslove član predstavničkog ili izvršnog tijela, odnosno upravnog ili nadzornog tijela ako za tu osobu postoji zapreka u smislu odredbi Zakona o sportu.
(2) Protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka može se izjaviti žalba Ministarstvu.
Članak 23.
(1) Protiv prvostupanjskog rješenja inspektora može se izjaviti žalba inspekciji u Ministarstvu nadležnom za poslove sporta.
(2) Žalbu iz stavka 1. ovoga članka može izjaviti odgovorna osoba u pravnoj osobi i fizička osoba koja je bila predmet nadzora.
(3) Žalbu iz stavka 1. ovoga članka može izjaviti i fizička osoba u pravnoj osobi kojoj je rješenjem izrečena zabrana ili naređena druga obveza te druga fizička ili pravna osoba koja za to dokaže pravni interes.
(4) Žalba iz stavka 1. ovoga članka odgađa izvršenje rješenja.
Članak 25.
Zapisnik i rješenje inspektor je dužan dostaviti osobama koje prema odredbama članka 23. ovoga Zakona mogu izjaviti žalbu ili pokrenuti upravni spor protiv rješenja inspektora, odnosno državnog inspektora.
Članak 26.
(1) Za ispunjenje obveze iz rješenja odgovorna je osoba u pravnoj osobi, odnosno fizička osoba koja obavlja samostalnu djelatnost, a ako je rješenjem naređena kakva obveza fizičkoj osobi u pravnoj osobi za ispunjenje obveza odgovorna je i ta fizička osoba.
(2) O ispunjenju obveze iz rješenja odgovorna osoba u pravnoj osobi, odnosno fizička osoba koja obavlja samostalnu djelatnost dužna je u roku od osam dana od dana isteka roka za ispunjenje obveze pisano izvijestiti inspektora, odnosno državnog inspektora koji je donio rješenje.
(3) Ako osoba iz stavka 2. ovoga članka ne izvijesti inspektora, odnosno državnog inspektora u propisanom roku ili ako inspektor, odnosno državni inspektor posumnja u vjerodostojnost izvješća, obavit će kontrolni inspekcijski nadzor radi utvrđivanja pravog stanja stvari.
Članak 30.
(1) Glavni inspektor ovlašten je davati naloge i naputke za rad, pratiti izvršenje poslova, nadzirati zakonitost rada i postupanja državnih inspektora te s tom svrhom tražiti izvješća i obrazloženja.
(2) Ako utvrdi nezakonitost rada i postupanja, odnosno propust ili prekoračenje ovlasti, glavni inspektor naredit će obustavu daljnjih postupaka te poduzeti radnje za koje je ovlašten.
(3) Ovlasti iz stavka 1. i 2. ovoga članka ima i rukovodeća osoba inspekcije u uredu državne uprave u županiji, odnosno Gradskom uredu Grada Zagreba prema inspektorima.
V. KAZNENE ODREDBE
Članak 31.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba, odnosno fizička osoba koja obavlja samostalnu djelatnost u sustavu sporta:
1. ako ne osigura uvjete za provedbu nadzora ili ako inspektoru, odnosno državnom inspektoru ne pruži potrebne podatke i obavijesti,
2. ako na bilo koji način sprječava ili ometa inspektora, odnosno državnog inspektora u obavljanju nadzora ili poduzimanju mjera i radnji za koje je ovlašten,
3. ako ne postupi po rješenju inspektora, odnosno državnog inspektora,
4. ako u određenom roku ne izvijesti inspektora o ispunjenju obveze iz rješenja.
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 10.000,00 kuna.
Komentari