PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O UPRAVLJANJU JAVNIM USTANOVAMA U KULTURI, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA
Zagreb, srpanj 2019.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O UPRAVLJANJU JAVNIM USTANOVAMA U KULTURI, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona nalazi se u članku 2. stavku 4. i članku 69. stavku 3. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1. Ocjena stanja
Problemi koji zahtijevaju donošenje Zakona o izmjeni Zakona o upravljanju javnim ustanovama u kulturi je jedinstvenost pravnog sustava Republike Hrvatske, a s obzirom da je Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) na snazi od 18. srpnja 2019. godine. Zakon o sustavu državne uprave donijet je u cilju provedbe Nacionalnog programa reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ koji uključuje mjeru „Decentralizacija i racionalizacija“, a imajući u vidu:
-fragmentiranu i neracionalnu strukturu državne uprave (za obavljanje poslova državne uprave na području županija ustrojeni su uredi državne uprave kao multifunkcionalna prvostupanjska tijela državne uprave koja obavljaju poslove iz različitih upravnih područja za koja su nadležna različita ministarstva (ustrojeno je 20 ureda državne uprave sa 91 ispostavom i 302 matična ureda). Istovremeno je za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti središnjih tijela državne uprave u županijama, gradovima i općinama ustrojeno ukupno 1299 područnih jedinica središnjih tijela državne uprave i njihovih ispostava;
-nepostojanje utvrđenih kriterija za povjeravanje poslova državne uprave jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama s javnim ovlastima niti postojanje utvrđenih funkcija i poslova koji im se mogu povjeriti, što pridonosi neuređenosti i nepreglednosti sustava. Važeći Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 150/11, 12/13-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 93/16 i 104/16) samo načelno utvrđuje mogućnost povjeravanja poslova državne uprave pravnim osobama s javnim ovlastima i jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, međutim to pitanje ne uređuje detaljnije.
Izrada predmetnog Zakona potrebna je radi radi uspostave jedinstvenog pravnog poretka Republike Hrvatske, budući da je stupio na snagu Zakon o sustavu državne uprave koji ne predviđa urede državne uprave kao tijela prvog stupnja te je potrebno odrediti ministarstvo nadležno za poslove kulture kao središnje tijelo koje će obavljati poslove koje su do sada obavljali uredi državne uprave.
Zakonom o sustavu državne uprave nije mijenjan djelokrug rada upravnih tijela Grada Zagreba u smislu članka 4. stavaka 2. i 3. Zakona o Gradu Zagrebu („Narodne novine“, broj 62/01, 125/08, 36/09 i 119/14) te isti ostaje nepromijenjen u odnosu na obavljanje poslova upravnog nadzora.
2. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Predloženim zakonom uređuju se sljedeća pitanja:
-odredit će se nadležnost Ministarstva kulture za obavljanje upravnog nadzora nad
javnim ustanovama u kulturi
-određuje se stupanje na snagu Zakona o izmjeni Zakona o upravljanju javnim
ustanovama u kulturi od 1. siječnja 2020. godine.
3. Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Donošenjem Zakona o izmjeni Zakona o upravljanju javnim ustanovama u kulturi nadzor nad zakonitošću rada i općih akata za javne i privatne ustanove u kulturi obavljat će Ministarstvo kulture umjesto ureda državne uprave u županijama, dok upravno tijelo za kulturu Grada Zagreba zadržava svoj djelokrug rada u pogledu upravnog nadzora.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Osnova za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku sadržana je u članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) i to u osobito opravdanim razlozima.
Zakon o upravljanju javnim ustanovama u kulturi potrebno je hitno uskladiti s novim Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) kojim je na drukčiji način uređeno pitanje ustrojstva tijela državne uprave kao reformska mjera tako da poslove ureda državne uprave u županijama koji prestaju s radom, preuzima nadležno središnje tijelo državne uprave za poslove kulture. Izmjenom Zakona osigurat će se uspostava jedinstvenog pravnog poretka Republike Hrvatske, a s obzirom na prethodno navedeno.
Iz navedenih razloga predlaže se donošenje ovoga zakona po hitnom postupku.
V. TEKST KONAČNOG PRJEDLOGA ZAKONA S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjeni Zakona o u upravljanju javnim ustanovama u kulturi, s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O UPRAVLJANJU JAVNIM USTANOVAMA U KULTURI
Članak 1.
U Zakonu o upravljanju javnim ustanovama u kulturi („Narodne novine“, broj 96/01), članak 10. mijenja se i glasi:
„Nadzor nad zakonitošću rada i općih akata javne ustanove u kulturi obavlja Ministarstvo kulture, odnosno upravno tijelo za kulturu Grada Zagreba, na čijem području ustanova ima sjedište.“
Članak 2.
Ovaj se Zakon objavljuje u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
OBRAZLOŽENJE
Člankom 1. mijenja se članak 10. na način da se propisuje da nadzor nad zakonitošću rada i općih akata javne ustanove u kulturi obavlja Ministarstvo kulture, odnosno upravno tijelo za kulturu Grada Zagreba, na čijem području ustanova ima sjedište. Temeljem ove odredbe poslove nadzora nad zakonitošću općih akata preuzima Ministarstvo kulture od ureda državne uprave u županijama od 1. siječnja 2020. godine.
Člankom 2. propisuje se objava ovog Zakona u „Narodnim novinama“ i stupanje na snagu 1. siječnja 2020. godine.
ODREDBA VAŽEĆEG ZAKONA O UPRAVLJANJU JAVNIM USTANOVAMA U KULTURI („NARODNE NOVINE “, BROJ 96/01) KOJA SE MIJENJA
Članak 10.
Nadzor nad zakonitošću rada i općih akata javne ustanove u kulturi obavlja županijski ured nadležan za kulturu, odnosno upravno tijelo za kulturu Grada Zagreba, na čijem području ustanova ima sjedište.
N a c r t
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O UPRAVLJANJU JAVNIM USTANOVAMA U KULTURI, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA
Zagreb, srpanj 2019.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O UPRAVLJANJU JAVNIM USTANOVAMA U KULTURI, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona nalazi se u članku 2. stavku 4. i članku 69. stavku 3. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
II. OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1. Ocjena stanja
Problemi koji zahtijevaju donošenje Zakona o izmjeni Zakona o upravljanju javnim ustanovama u kulturi je jedinstvenost pravnog sustava Republike Hrvatske, a s obzirom da je Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) na snazi od 18. srpnja 2019. godine. Zakon o sustavu državne uprave donijet je u cilju provedbe Nacionalnog programa reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ koji uključuje mjeru „Decentralizacija i racionalizacija“, a imajući u vidu:
-fragmentiranu i neracionalnu strukturu državne uprave (za obavljanje poslova državne uprave na području županija ustrojeni su uredi državne uprave kao multifunkcionalna prvostupanjska tijela državne uprave koja obavljaju poslove iz različitih upravnih područja za koja su nadležna različita ministarstva (ustrojeno je 20 ureda državne uprave sa 91 ispostavom i 302 matična ureda). Istovremeno je za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti središnjih tijela državne uprave u županijama, gradovima i općinama ustrojeno ukupno 1299 područnih jedinica središnjih tijela državne uprave i njihovih ispostava;
-nepostojanje utvrđenih kriterija za povjeravanje poslova državne uprave jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama s javnim ovlastima niti postojanje utvrđenih funkcija i poslova koji im se mogu povjeriti, što pridonosi neuređenosti i nepreglednosti sustava. Važeći Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 150/11, 12/13-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 93/16 i 104/16) samo načelno utvrđuje mogućnost povjeravanja poslova državne uprave pravnim osobama s javnim ovlastima i jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, međutim to pitanje ne uređuje detaljnije.
Izrada predmetnog Zakona potrebna je radi radi uspostave jedinstvenog pravnog poretka Republike Hrvatske, budući da je stupio na snagu Zakon o sustavu državne uprave koji ne predviđa urede državne uprave kao tijela prvog stupnja te je potrebno odrediti ministarstvo nadležno za poslove kulture kao središnje tijelo koje će obavljati poslove koje su do sada obavljali uredi državne uprave.
Zakonom o sustavu državne uprave nije mijenjan djelokrug rada upravnih tijela Grada Zagreba u smislu članka 4. stavaka 2. i 3. Zakona o Gradu Zagrebu („Narodne novine“, broj 62/01, 125/08, 36/09 i 119/14) te isti ostaje nepromijenjen u odnosu na obavljanje poslova upravnog nadzora.
2. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Predloženim zakonom uređuju se sljedeća pitanja:
-odredit će se nadležnost Ministarstva kulture za obavljanje upravnog nadzora nad
javnim ustanovama u kulturi
-određuje se stupanje na snagu Zakona o izmjeni Zakona o upravljanju javnim
ustanovama u kulturi od 1. siječnja 2020. godine.
3. Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Donošenjem Zakona o izmjeni Zakona o upravljanju javnim ustanovama u kulturi nadzor nad zakonitošću rada i općih akata za javne i privatne ustanove u kulturi obavljat će Ministarstvo kulture umjesto ureda državne uprave u županijama, dok upravno tijelo za kulturu Grada Zagreba zadržava svoj djelokrug rada u pogledu upravnog nadzora.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Osnova za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku sadržana je u članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) i to u osobito opravdanim razlozima.
Zakon o upravljanju javnim ustanovama u kulturi potrebno je hitno uskladiti s novim Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) kojim je na drukčiji način uređeno pitanje ustrojstva tijela državne uprave kao reformska mjera tako da poslove ureda državne uprave u županijama koji prestaju s radom, preuzima nadležno središnje tijelo državne uprave za poslove kulture. Izmjenom Zakona osigurat će se uspostava jedinstvenog pravnog poretka Republike Hrvatske, a s obzirom na prethodno navedeno.
Iz navedenih razloga predlaže se donošenje ovoga zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
V. TEKST KONAČNOG PRJEDLOGA ZAKONA S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjeni Zakona o u upravljanju javnim ustanovama u kulturi, s obrazloženjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O UPRAVLJANJU JAVNIM USTANOV AMA U KULTURI
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 1.
U Zakonu o upravljanju javnim ustanovama u kulturi („Narodne novine“, broj 96/01), članak 10. mijenja se i glasi:
„Nadzor nad zakonitošću rada i općih akata javne ustanove u kulturi obavlja Ministarstvo kulture, odnosno upravno tijelo za kulturu Grada Zagreba, na čijem području ustanova ima sjedište.“
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 2.
Ovaj se Zakon objavljuje u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
OBRAZLOŽENJE
Člankom 1. mijenja se članak 10. na način da se propisuje da nadzor nad zakonitošću rada i općih akata javne ustanove u kulturi obavlja Ministarstvo kulture, odnosno upravno tijelo za kulturu Grada Zagreba, na čijem području ustanova ima sjedište. Temeljem ove odredbe poslove nadzora nad zakonitošću općih akata preuzima Ministarstvo kulture od ureda državne uprave u županijama od 1. siječnja 2020. godine.
Člankom 2. propisuje se objava ovog Zakona u „Narodnim novinama“ i stupanje na snagu 1. siječnja 2020. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
ODREDBA VAŽEĆEG ZAKONA O UPRAVLJANJU JAVNIM USTANOVAMA U KULTURI („NARODNE NOVINE “, BROJ 96/01) KOJA SE MIJENJA
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 10.
Nadzor nad zakonitošću rada i općih akata javne ustanove u kulturi obavlja županijski ured nadležan za kulturu, odnosno upravno tijelo za kulturu Grada Zagreba, na čijem području ustanova ima sjedište.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture