PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O ARHIVSKOM GRADIVU I ARHIVIMA, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA
Zagreb, srpanj 2019.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O ARHIVSKOM GRADIVU I ARHIVIMA, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona nalazi se u članku 2. stavku 4. i članku 69. stavku 3. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1.Ocjena stanja
Problemi koji zahtijevaju donošenje Zakona o izmjeni Zakona o arhivskom gradivu i arhivima je jedinstvenost pravnog sustava Republike Hrvatske, a s obzirom da je Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) na snazi od 18. srpnja 2019. godine. Zakon o sustavu državne uprave donijet je u cilju provedbe Nacionalnog programa reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ koji uključuje mjeru „Decentralizacija i racionalizacija“, a imajući u vidu:
- fragmentiranu i neracionalnu strukturu državne uprave (za obavljanje poslova državne uprave na području županija ustrojeni su uredi državne uprave kao multifunkcionalna prvostupanjska tijela državne uprave koja obavljaju poslove iz različitih upravnih područja za koja su nadležna različita ministarstva (ustrojeno je 20 ureda državne uprave sa 91 ispostavom i 302 matična ureda). Istovremeno je za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti središnjih tijela državne uprave u županijama, gradovima i općinama ustrojeno ukupno 1299 područnih jedinica središnjih tijela državne uprave i njihovih ispostava;
- nepostojanje utvrđenih kriterija za povjeravanje poslova državne uprave jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama s javnim ovlastima niti postojanje utvrđenih funkcija i poslova koji im se mogu povjeriti, što pridonosi neuređenosti i nepreglednosti sustava. Važeći Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 150/11, 12/13-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 93/16 i 104/16) samo načelno utvrđuje mogućnost povjeravanja poslova državne uprave pravnim osobama s javnim ovlastima i jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, međutim to pitanje ne uređuje detaljnije.
Izrada predmetnog Zakona potrebna je radi uspostave jedinstvenog pravnog poretka Republike Hrvatske, budući da je stupio na snagu Zakon o sustavu državne uprave koji ne predviđa urede državne uprave kao tijela prvog stupnja te je potrebno odrediti ministarstvo nadležno za poslove kulture kao središnje tijelo koje će obavljati poslove koje su do sada obavljali uredi državne uprave.
Zakonom o sustavu državne uprave nije mijenjan djelokrug rada upravnih tijela Grada Zagreba u smislu članka 4. stavaka 2. i 3. Zakona o Gradu Zagrebu („Narodne novine“ broj 62/01, 125/08, 36/09, 119/14) te isti ostaje nepromijenjenu odnosu na obavljanje poslova upravnog nadzora.
2.Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Predloženim Zakonom uređuju se sljedeća pitanja:
- odredit će se nadležnost ministarstva nadležnog za poslove kulture za obavljanje
upravnog nadzora nad radom arhiva kojima su osnivači druge pravne i fizičke osobe.
-određuje se stupanje na snagu Zakona o izmjeni Zakona o arhivskom gradivu i arhivima 1. siječnja 2020. godine.
3.Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći:
Donošenjem Zakona o izmjeni Zakona o arhivskom gradivu i arhivima ministarstvo
nadležno za poslove kulture obavljat će upravni nadzor nad radomarhiva kojima su osnivači druge pravne i fizičke osobe umjesto ureda državne uprave u županijama, dok upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove kulture zadržava svoj djelokrug u obavljanju poslova upravnog nadzora za arhive na području Grada Zagreba.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Osnova za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku sadržana je u članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18), i to u osobito opravdanim razlozima.
Zakon o arhivskom gradivu i arhivima potrebno je hitno uskladiti s novim Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/2019) kojim je na drugačiji način uređeno pitanje ustrojstva kao reformske mjere tako da poslove ureda državne uprave u županijama, koji prestaju s radom, preuzima središnje tijelo državne uprave za poslove kulture.
Izmjenom Zakona osigurat će se uspostava jedinstvenog pravnog poretka Republike Hrvatske, a s obzirom na prethodno navedeno.
Iz navedenih razloga predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjeni Zakona o arhivskom gradivu i arhivima, s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O ARHIVSKOM GRADIVU I ARHIVIMA
Članak 1.
U Zakonu o arhivskom gradivu i arhivima („Narodne novine“ broj 61/2018) u članku 46. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Upravni nadzor nad radom arhiva čiji su osnivači druge pravne i fizičke osobe obavlja ministarstvo nadležno za poslove kulture odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove kulture za područje Grada Zagreba.“
Članak 2.
Ovaj se Zakon objavljuje u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
OBRAZLOŽENJE
Člankom 1. mijenja se u članku 46. stavak 2. na način da upravni nadzor nad radom arhiva čiji su osnivači druge pravne i fizičke osobe obavlja ministarstvo nadležno za poslove kulture odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove kulture za područje Grada Zagreba.
Člankom 2. propisuje se objava ovog Zakona u „Narodnim novinama“ i stupanje na snagu 1. siječnja 2020. godine.
ODREDBA VAŽEĆEG ZAKONA O ARHIVSKOM GRADIVU I ARHIVIMA („NARODNE NOVINE“ BROJ 61/18) KOJA SE MIJENJA
Upravni i stručni nadzor nad radom arhiva
Članak 46.
(1) Upravni nadzor nad radom arhiva čiji je osnivač Republika Hrvatska obavlja ministarstvo nadležno za poslove kulture.
(2) Upravni nadzor nad radom ostalih arhiva obavljaju uredi državne uprave u jedinicama područne (regionalne) samouprave odnosno ured Grada Zagreba nadležan za poslove kulture.
(3) Stručni nadzor nad radom Hrvatskog državnog arhiva obavlja ministarstvo nadležno za poslove kulture.
(4) Stručni nadzor nad radom područnih državnih arhiva i arhiva kojima je osnivač jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave obavlja Hrvatski državni arhiv, a stručni nadzor nad radom privatnih i specijaliziranih arhiva obavljaju nadležni državni arhivi.
N a c r t
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O ARHIVSKOM GRADIVU I ARHIVIMA, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA
Zagreb, srpanj 2019.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O ARHIVSKOM GRADIVU I ARHIVIMA, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona nalazi se u članku 2. stavku 4. i članku 69. stavku 3. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
II. OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1. Ocjena stanja
Problemi koji zahtijevaju donošenje Zakona o izmjeni Zakona o arhivskom gradivu i arhivima je jedinstvenost pravnog sustava Republike Hrvatske, a s obzirom da je Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) na snazi od 18. srpnja 2019. godine. Zakon o sustavu državne uprave donijet je u cilju provedbe Nacionalnog programa reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ koji uključuje mjeru „Decentralizacija i racionalizacija“, a imajući u vidu:
- fragmentiranu i neracionalnu strukturu državne uprave (za obavljanje poslova državne uprave na području županija ustrojeni su uredi državne uprave kao multifunkcionalna prvostupanjska tijela državne uprave koja obavljaju poslove iz različitih upravnih područja za koja su nadležna različita ministarstva (ustrojeno je 20 ureda državne uprave sa 91 ispostavom i 302 matična ureda). Istovremeno je za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti središnjih tijela državne uprave u županijama, gradovima i općinama ustrojeno ukupno 1299 područnih jedinica središnjih tijela državne uprave i njihovih ispostava;
- nepostojanje utvrđenih kriterija za povjeravanje poslova državne uprave jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama s javnim ovlastima niti postojanje utvrđenih funkcija i poslova koji im se mogu povjeriti, što pridonosi neuređenosti i nepreglednosti sustava. Važeći Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 150/11, 12/13-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 93/16 i 104/16) samo načelno utvrđuje mogućnost povjeravanja poslova državne uprave pravnim osobama s javnim ovlastima i jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, međutim to pitanje ne uređuje detaljnije.
Izrada predmetnog Zakona potrebna je radi uspostave jedinstvenog pravnog poretka Republike Hrvatske, budući da je stupio na snagu Zakon o sustavu državne uprave koji ne predviđa urede državne uprave kao tijela prvog stupnja te je potrebno odrediti ministarstvo nadležno za poslove kulture kao središnje tijelo koje će obavljati poslove koje su do sada obavljali uredi državne uprave.
Zakonom o sustavu državne uprave nije mijenjan djelokrug rada upravnih tijela Grada Zagreba u smislu članka 4. stavaka 2. i 3. Zakona o Gradu Zagrebu („Narodne novine“ broj 62/01, 125/08, 36/09, 119/14) te isti ostaje nepromijenjen u odnosu na obavljanje poslova upravnog nadzora.
2. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Predloženim Zakonom uređuju se sljedeća pitanja:
- odredit će se nadležnost ministarstva nadležnog za poslove kulture za obavljanje
upravnog nadzora nad radom arhiva kojima su osnivači druge pravne i fizičke osobe.
- određuje se stupanje na snagu Zakona o izmjeni Zakona o arhivskom gradivu i arhivima 1. siječnja 2020. godine.
3. Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći:
Donošenjem Zakona o izmjeni Zakona o arhivskom gradivu i arhivima ministarstvo
nadležno za poslove kulture obavljat će upravni nadzor nad radom arhiva kojima su osnivači druge pravne i fizičke osobe umjesto ureda državne uprave u županijama, dok upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove kulture zadržava svoj djelokrug u obavljanju poslova upravnog nadzora za arhive na području Grada Zagreba.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Osnova za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku sadržana je u članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18), i to u osobito opravdanim razlozima.
Zakon o arhivskom gradivu i arhivima potrebno je hitno uskladiti s novim Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/2019) kojim je na drugačiji način uređeno pitanje ustrojstva kao reformske mjere tako da poslove ureda državne uprave u županijama, koji prestaju s radom, preuzima središnje tijelo državne uprave za poslove kulture.
Izmjenom Zakona osigurat će se uspostava jedinstvenog pravnog poretka Republike Hrvatske, a s obzirom na prethodno navedeno.
Iz navedenih razloga predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjeni Zakona o arhivskom gradivu i arhivima, s obrazloženjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O ARHIVSKOM GRADIVU I ARHIVIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 1.
U Zakonu o arhivskom gradivu i arhivima („Narodne novine“ broj 61/2018) u članku 46. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Upravni nadzor nad radom arhiva čiji su osnivači druge pravne i fizičke osobe obavlja ministarstvo nadležno za poslove kulture odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove kulture za područje Grada Zagreba.“
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 2.
Ovaj se Zakon objavljuje u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
OBRAZLOŽENJE
Člankom 1. mijenja se u članku 46. stavak 2. na način da upravni nadzor nad radom arhiva čiji su osnivači druge pravne i fizičke osobe obavlja ministarstvo nadležno za poslove kulture odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove kulture za područje Grada Zagreba.
Člankom 2. propisuje se objava ovog Zakona u „Narodnim novinama“ i stupanje na snagu 1. siječnja 2020. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
ODREDBA VAŽEĆEG ZAKONA O ARHIVSKOM GRADIVU I ARHIVIMA („NARODNE NOVINE“ BROJ 61/18) KOJA SE MIJENJA
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Upravni i stručni nadzor nad radom arhiva
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Član ak 46.
( 1) Upravni nadzor nad radom arhiva čiji je osnivač Republika Hrvatska obavlja ministarstvo nadležno za poslove kulture.
(2) Upravni nadzor nad radom ostalih arhiva obavljaju uredi državne uprave u jedinicama područne (regionalne) samouprave odnosno ured Grada Zagreba nadležan za poslove kulture.
(3) Stručni nadzor nad radom Hrvatskog državnog arhiva obavlja ministarstvo nadležno za poslove kulture.
(4) Stručni nadzor nad radom područnih državnih arhiva i arhiva kojima je osnivač jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave obavlja Hrvatski državni arhiv, a stručni nadzor nad radom privatnih i specijaliziranih arhiva obavljaju nadležni državni arhivi.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture