Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4.
podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o trgovini (Narodne novine, br. 87/08, 116/08, 76/09, 114/11, 68/13, 30/14 i 32/19) uređuju se uvjeti za obavljanje djelatnosti trgovine, radno vrijeme u djelatnosti trgovine, mjere zabrane nepoštenog trgovanja te nadzor i upravne mjere.
Nacionalnim programom reformi 2019., a u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ koji uključuje mjeru 1.4.4. „Decentralizacija i racionalizacija“, radi usklađivanja sa Zakonom o sustavu državne uprave (Narodne novine, br. 66/19), utvrđen je popis zakona kojima je propisana stvarna nadležnost ureda državne uprave u županijama za obavljanje poslova državne uprave.
Izrada predmetnog Zakona potrebna je radi uspostave jedinstvenog pravnog poretka Republike Hrvatske. Uspostavit će se racionalna struktura državne uprave, sa jasno određenim funkcijama i poslovima, ukloniti će se postojeće nelogičnosti i fragmentiranost sustava i time osigurati učinkovitije obavljanje poslova državne uprave.
Slijedom navedenog, Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta u ovom Prijedlogu zakona o izmjenama Zakona o trgovini, usklađuje odredbe članka 13. stavaka 1., 2., 3., 4., 5., 6. i 7., članka 68. stavka 1. podstavka 5. i članka 70. stavka 1. podstavka 6. Zakona o trgovini sa Zakonom o sustavu državne uprave.
To stoga što je provedbenom mjerom 1.4.4. Nacionalnog programa reformi 2019., utvrđen prestanak ureda državne uprave i propisano povjeravanje dijela odnosnih poslova županijama, zbog čega je potrebno izmijeniti naprijed navedene odredbe Zakona o trgovini radi usklađivanja istoga sa novim Zakonom o sustavu državne uprave.
Kako su u Zakonu o trgovini sadržane riječi: „ured državne uprave“, nužna je izmjena istoga.
OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi za 2019., utvrđena je reformska mjera „Decentralizacija i racionalizacija“, kao temelj za učinkovito uređenje sustava državne uprave.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju uspostave koherentnog normativnog okvira, kojim se na logički dosljedan i cjelovit način uređuje sustav državne uprave, kojim će se ukloniti postojeće nelogičnosti ustrojstva, redefinirati institucije i razine koje trebaju obavljati određeni stupanj i određenu vrstu poslova, kako bi upravni sustav korisnicima dao preglednu i jasnu sliku mreža institucija kojima se mogu obratiti u ostvarivanju svojih pojedinih prava, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
II. KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O TRGOVINI
Članak 1.
U Zakonu o trgovini (Narodne novine, br. 87/08, 116/08, 76/09, 114/11, 68/13, 30/14 i 32/19), u članku 13. stavku 1. riječi: “mjesno nadležnom uredu državne uprave u županiji, odnosno nadležnom upravnom tijelu Grada Zagreba,“ zamjenjuju se riječima: „nadležnom upravnom tijelu županije, odnosno nadležnom uredu Grada Zagreba“.
U stavku 2. riječi: „mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“, zamjenjuju se riječima: „nadležno upravno tijelo županije, odnosno nadležni ured Grada Zagreba“.
U stavku 3. riječi: „mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“, zamjenjuju se riječima: „nadležno upravno tijelo županije, odnosno nadležni ured Grada Zagreba“.
U stavku 4. riječi: „Mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“, zamjenjuju se riječima: „Nadležno upravno tijelo županije, odnosno nadležni ured Grada Zagreba“.
U stavku 5. riječi: „mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“, zamjenjuju se riječima: „nadležno upravno tijelo županije, odnosno nadležni ured Grada Zagreba“.
U stavku 6. riječi: „mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“, zamjenjuju se riječima: „nadležno upravno tijelo županije, odnosno nadležni ured Grada Zagreba“.
U stavku 7. riječi: „mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“, zamjenjuju se riječima: „nadležno upravno tijelo županije, odnosno nadležni ured Grada Zagreba“.
Članak 2.
U članku 68. stavku 1. podstavku 5. riječi: „mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“, zamjenjuju se riječima: „nadležno upravno tijelo županije, odnosno nadležni ured Grada Zagreba“.
Članak 3.
U članku 70. stavku 1. podstavku 6. riječi: „mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“, zamjenjuju se riječima: „nadležno upravno tijelo županije, odnosno nadležni ured Grada Zagreba“.
Članak 4.
Ovaj Zakon objavit će se u Narodnim novinama, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
III.OBRAZLOŽENJE
Uz članke 1., 2. i 3.
Obzirom da je Zakonom o sustavu državne uprave utvrđen prestanak ureda državne uprave i propisano povjeravanje dijela odnosnih poslova županijama, a radi usklađivanja istog sa novim Zakonom o sustavu državne uprave, potrebna je nužna odgovarajuća izmjena članka 13. stavaka 1., 2., 3., 4., 5., 6. i 7., članka 68. stavka 1. podstavka 5. i članka 70. stavka 1. podstavka 6. Zakona.
Uz članak 4.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 13.
(1) Zahtjev za izdavanje rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti trgovine iz članka 12. stavka 1. ovoga Zakona podnosi se mjesno nadležnom uredu državne uprave u županiji, odnosno nadležnom upravnom tijelu Grada Zagreba nadležnom za gospodarstvo prema mjestu gdje se nalazi prodajni objekt i mora sadržavati sljedeće podatke i dokaze:
-o pravu korištenja poslovnog prostora,
-da prodajni objekt ispunjava uvjete propisane ovim Zakonom i propisima donesenim na temelju ovoga Zakona te druge uvjete propisane posebnim propisima.
(2) Ispunjavanje uvjeta iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba nadležan za gospodarstvo.
(3) Ako mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba nadležan za gospodarstvo utvrdi da su ispunjeni uvjeti iz stavka 1. ovoga članka donijet će, u roku od 30 dana od dana uredno podnesenog zahtjeva, rješenje da prodajni objekt, oprema i sredstva pomoću kojih se obavlja trgovina udovoljavaju minimalnim tehničkim, općim sanitarnim i zdravstvenim uvjetima i uvjetima sukladno propisima o hrani za obavljanje registrirane djelatnosti trgovine te drugim uvjetima propisanim posebnim propisima, a sukladno ovom Zakonu i propisima donesenim na temelju ovoga Zakona.
(4) Mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba dostavit će rješenje iz stavka 3. ovoga članka nadležnoj ispostavi područnog ureda Porezne uprave, nadležnoj ispostavi inspekcije, nadležnoj sanitarnoj inspekciji, Državnom zavodu za statistiku te Ministarstvu u pisanom i/ili elektroničkom obliku.
(5) Djelatnost trgovine ne može se započeti obavljati prije nego što mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba nadležan za gospodarstvo izda rješenje da prodajni objekt, oprema i sredstva pomoću kojih se obavlja trgovina ispunjava uvjete propisane ovim Zakonom i propisima donesenim na temelju ovoga Zakona te druge uvjete propisane posebnim propisima.
(6) U prodajnom objektu se ne smije obavljati oblik trgovine za koji mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba nadležan za gospodarstvo nije izdao rješenje.
(7) Ako se utvrdi da je prodajni objekt prestao ispunjavati neki od uvjeta navedenih u stavku 1. ovoga članka, mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba nadležan za gospodarstvo donijet će rješenje o prestanku važenja rješenja iz stavka 3. ovoga članka.
(8) Iznimno od stavka 6. ovoga članka djelatnost trgovine izvan prodajnog objekta može se obavljati povremeno (za vrijeme trajanja manifestacija, sajmova, prigodnih priredbi i sl.) sukladno sanitarnim propisima.
(9) Iznimno od stavka 6. ovoga članka, bez novog rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti trgovine, djelatnost trgovine može se obavljati u prodajnim objektima sukladno odredbama ovoga Zakona, ukoliko je za isti prodajni objekt već izdano rješenje nadležnog tijela o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti trgovine ako se radi o nastavku obavljanja djelatnosti trgovine, a u međuvremenu nije došlo do bitnih promjena vezanih uz prodajni objekt, opremu i sredstva kojima se obavlja djelatnost trgovine.
(10) Na nastavak obavljanja djelatnosti trgovine iz stavka 9. ovoga članka bez izdavanja novog rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti trgovine ne utječe vrijeme izdavanja prijašnjeg rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti trgovine ako su uvjeti za obavljanje djelatnosti trgovine usklađeni s odredbama članka 43. stavaka 1. i 2. Pravilnika o minimalnim tehničkim i drugim uvjetima koji se odnose na prodajne objekte, opremu i sredstva u prodajnim objektima i uvjetima za prodaju robe izvan prodavaonica (»Narodne novine«, br. 66/09.), kao niti promjena vrste robe kojom se obavlja djelatnost trgovine, ako se ne radi o hrani i robi opasnim za život i zdravlje ljudi i životinja te prirodu i okoliš.
Članak 68.
(1) Nadležni inspektor će u provedbi inspekcijskog nadzora rješenjem, do otklanjanja utvrđenih nedostataka, a najkraće na rok od 30 dana od dana donošenja rješenja, zabraniti pravnoj ili fizičkoj osobi daljnje obavljanje djelatnosti trgovine ako:
– djelatnost trgovine obavlja bez registracije, odobrenja ili dozvole izdane od nadležnog tijela (članak 4., 7., 8. i 9.),
– trgovinu na veliko i trgovinu s trećim zemljama za određenu robu ne obavlja u posebno uređenim i opremljenim skladištima, a radi osiguravanja zaštite života i zdravlja ljudi i životinja te zaštite prirode i okoliša (članak 8.),
– prodaje proizvode čija je prodaja drugim propisima zabranjena (članak 10. stavak 2.),
– prodaje alkoholna pića i pića koja sadrže alkohol ili prodaje duhanske proizvode ili oglašava, izlaže i prodaje robu pornografskog sadržaja osobama mlađim od 18 godina (članak 11. stavci 1., 3. i 4.),
– djelatnost trgovine obavlja u prodajnom objektu za koji mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba nije izdalo rješenje kojim se utvrđuje da prodajni objekt, oprema i sredstva ispunjavaju propisane uvjete za obavljanje djelatnosti trgovine (članak 13.),
– trgovac ne osigura nadležnom inspektoru isprave o stanju robe u prodajnom objektu iz kojih se može spoznati poslovni događaj (članak 16.),
– predstavništvo strane osobe obavlja djelatnost trgovine ili ako predstavništvo prije otvaranja nije upisano u Registar (članak 52. stavci 4. i 5.),
– trgovac učini neku radnju koja se smatra nepoštenim trgovanjem (članak 64.),
– se zbog utvrđene povrede propisa treba izreći posebnim propisom predviđena mjera zabrane prometa određenih proizvoda, a postoji opasnost od njihove prodaje, prikrivanja, zamjene ili uništenja.
(2) Nadležni inspektor će u slučajevima iz stavka 1. podstavaka 2., 4. i 9. ovoga članka zabraniti pravnoj ili fizičkoj osobi obavljanje djelatnosti trgovine usmenim rješenjem.
(3) U slučaju nepoštivanja odredbi iz stavka 1. podstavaka 4., 6. i 8. ovoga članka nadležni inspektor može izreći mjeru zabrane obavljanja djelatnosti trgovine onim proizvodima za koje je utvrđena povreda propisa.
(4) Mjera iz stavka 1. ovoga članka izvršit će se pečaćenjem prodajnog objekta, opreme i sredstava pomoću kojih se obavlja trgovina ili na drugi pogodan način.
(5) Iznimno, mjera iz stavka 1. ovoga članka za radnje iz stavka 1. podstavaka 1., 2., 4., 5., 6., 7. i 8. ovoga članka neće se provesti pečaćenjem ili na drugi pogodan način ako trgovac najkasnije u roku od pet radnih dana od dana donošenja rješenja o zabrani obavljanja djelatnosti trgovine nadležnom inspektoru dostavi dokaze da su utvrđeni nedostaci iz stavka 1. podstavaka 1., 2., 4., 5., 6., 7. i 8. ovoga članka otklonjeni, kao i o izvršenoj uplati novčanog iznosa od 30.000,00 kuna u državni proračun. U protivnom, rješenje će se provesti pečaćenjem ili na drugi pogodan način sljedeći radni dan nakon isteka roka za dostavu propisanih dokaza.
(6) U slučaju iz stavka 5. ovoga članka, nadležni inspektor rješenjem će obustaviti upravni postupak kojim se utvrđuje prestanak izrečene mjere zabrane obavljanja djelatnosti trgovine.
(7) Navedena mjera iz stavka 5. ovoga članka, ako je izvršena, rješenjem će se obustaviti, a zapečaćeni prodajni objekt, oprema i sredstva će se otpečatiti i prije isteka roka od 30 dana, ako se nadležnom inspektoru dostavi dokaz o otklanjanju utvrđenih nedostataka i dokaz o izvršenoj uplati novčanog iznosa od 30.000,00 kuna u državni proračun.
(8) Rješenje iz stavka 2. ovoga članka inspektor je dužan u pisanom obliku dostaviti stranki u roku od osam dana od dana donošenja usmenog rješenja. Žalba se može izjaviti samo na pisani otpravak rješenja. Inspektor je dužan na zahtjev stranke izdati pisano rješenje, iako su nedostaci otklonjeni.
(9) Ako se u poslovnim prostorijama nalaze pokvarljivi proizvodi, trgovac može pisanim putem, u roku od 24 sata od dana pečaćenja prostorija, zatražiti da se one privremeno otpečate i da se u nazočnosti inspektora iz njih odmah iznesu pokvarljivi proizvodi te poduzmu sigurnosne i druge mjere radi sprječavanja nastanka štete, nakon čega će inspektor poslovne prostorije ponovo zapečatiti.
(10) Žalba izjavljena protiv rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja.
(11) Nadležni inspektor će u provedbi inspekcijskog nadzora rješenjem narediti otklanjanje nadzorom utvrđenih nedostataka i odrediti primjereni rok u kojem nedostatke treba otkloniti ako:
– na prodajnom mjestu na kojem se prodaju alkoholna pića i pića koja sadrže alkohol nema istaknute oznake o zabrani njihove prodaje osobama mlađim od 18 godina i/ili nema istaknute oznake o zabrani prodaje robe pornografskog sadržaja osobama mlađim od 18 godina (članak 11. stavci 2. i 6.),
– prodajni objekt ne ispunjava propisane minimalne tehničke i druge uvjete ili ako nisu ispunjeni propisani uvjeti za prodaju izvan prodajnog objekta (članak 12.),
– proizvodi stavljeni u promet tijekom jamstvenog roka nemaju osiguran servis i rezervne dijelove (članak 16.a).
(12) Ako nedostaci iz stavka 11. ovoga članka ne budu otklonjeni u određenom roku, nadležni inspektor će donijeti rješenje kojim će zabraniti obavljanje djelatnosti trgovine proizvodima za koje i/ili zbog kojih je utvrđena povreda propisa, dok se utvrđeni nedostaci ne otklone.
(13) Prestanak izrečene mjere iz stavka 11. ovoga članka inspektor će utvrditi u zapisniku o kontroli izvršenja rješenja.
Članak 70.
(1) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 300.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba, a novčanom kaznom od 4.000,00 do 70.000,00 kuna odgovorna osoba u pravnoj osobi kao i fizička osoba ako:
– obavlja djelatnost trgovine, a nije registrirana za obavljanje kupnje i prodaje robe i/ili obavljanje usluga u trgovini (članak 4.),
– prodaje određenu robu putem dražbe suprotno propisanim uvjetima (članak 6. stavci 1. i 3.),
– obavlja trgovinu na veliko suprotno propisanim uvjetima (članak 7.),
– obavlja trgovinu na malo suprotno propisanim uvjetima (članak 9.),
– prodaje u trgovini na malo alkoholna pića i druga pića koja sadrže alkohol ili robu pornografskog sadržaja osobama mlađim od 18 godina suprotno odredbama ovoga Zakona (članak 11. stavci 1. i 4.),
– djelatnost trgovine obavlja u prodajnom objektu za koji mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba nije izdalo rješenje kojim se utvrđuje da prodajni objekt, oprema i sredstva ispunjavaju propisane uvjete za obavljanje djelatnosti trgovine (članak 13.),
– osobe koje obavljaju određene poslove u trgovini ne ispunjavaju uvjete minimalne stručne spreme (članak 15.),
– obavlja djelatnost trgovine na nepošten način (članak 64.).
(2) Novčanom kaznom od 4.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se i fizička osoba obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost ako je prekršaj iz stavka 1. ovoga članka počinila u vezi s obavljanjem svojeg obrta ili druge samostalne djelatnosti.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, PODUZETNIŠTVA I OBRTA
__________________________________________________________________________
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O TRGOVINI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
___________________________________________________________________________
Zagreb, kolovoz 2019. godine
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
I. PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O TRGOVINI
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4.
podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o trgovini (Narodne novine, br. 87/08, 116/08, 76/09, 114/11, 68/13, 30/14 i 32/19) uređuju se uvjeti za obavljanje djelatnosti trgovine, radno vrijeme u djelatnosti trgovine, mjere zabrane nepoštenog trgovanja te nadzor i upravne mjere.
Nacionalnim programom reformi 2019., a u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ koji uključuje mjeru 1.4.4. „Decentralizacija i racionalizacija“, radi usklađivanja sa Zakonom o sustavu državne uprave (Narodne novine, br. 66/19), utvrđen je popis zakona kojima je propisana stvarna nadležnost ureda državne uprave u županijama za obavljanje poslova državne uprave.
Izrada predmetnog Zakona potrebna je radi uspostave jedinstvenog pravnog poretka Republike Hrvatske. Uspostavit će se racionalna struktura državne uprave, sa jasno određenim funkcijama i poslovima, ukloniti će se postojeće nelogičnosti i fragmentiranost sustava i time osigurati učinkovitije obavljanje poslova državne uprave.
Slijedom navedenog, Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta u ovom Prijedlogu zakona o izmjenama Zakona o trgovini, usklađuje odredbe članka 13. stavaka 1., 2., 3., 4., 5., 6. i 7., članka 68. stavka 1. podstavka 5. i članka 70. stavka 1. podstavka 6. Zakona o trgovini sa Zakonom o sustavu državne uprave.
To stoga što je provedbenom mjerom 1.4.4. Nacionalnog programa reformi 2019., utvrđen prestanak ureda državne uprave i propisano povjeravanje dijela odnosnih poslova županijama, zbog čega je potrebno izmijeniti naprijed navedene odredbe Zakona o trgovini radi usklađivanja istoga sa novim Zakonom o sustavu državne uprave.
Kako su u Zakonu o trgovini sadržane riječi: „ured državne uprave“, nužna je izmjena istoga.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi za 2019., utvrđena je reformska mjera „Decentralizacija i racionalizacija“, kao temelj za učinkovito uređenje sustava državne uprave.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju uspostave koherentnog normativnog okvira, kojim se na logički dosljedan i cjelovit način uređuje sustav državne uprave, kojim će se ukloniti postojeće nelogičnosti ustrojstva, redefinirati institucije i razine koje trebaju obavljati određeni stupanj i određenu vrstu poslova, kako bi upravni sustav korisnicima dao preglednu i jasnu sliku mreža institucija kojima se mogu obratiti u ostvarivanju svojih pojedinih prava, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
II. KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O TRGOVINI
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 1.
U Zakonu o trgovini (Narodne novine, br. 87/08, 116/08, 76/09, 114/11, 68/13, 30/14 i 32/19), u članku 13. stavku 1. riječi: “mjesno nadležnom uredu državne uprave u županiji, odnosno nadležnom upravnom tijelu Grada Zagreba,“ zamjenjuju se riječima: „nadležnom upravnom tijelu županije, odnosno nadležnom uredu Grada Zagreba“.
U stavku 2. riječi: „mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“, zamjenjuju se riječima: „nadležno upravno tijelo županije, odnosno nadležni ured Grada Zagreba“.
U stavku 3. riječi: „mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“, zamjenjuju se riječima: „nadležno upravno tijelo županije, odnosno nadležni ured Grada Zagreba“.
U stavku 4. riječi: „Mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“, zamjenjuju se riječima: „Nadležno upravno tijelo županije, odnosno nadležni ured Grada Zagreba“.
U stavku 5. riječi: „mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“, zamjenjuju se riječima: „nadležno upravno tijelo županije, odnosno nadležni ured Grada Zagreba“.
U stavku 6. riječi: „mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“, zamjenjuju se riječima: „nadležno upravno tijelo županije, odnosno nadležni ured Grada Zagreba“.
U stavku 7. riječi: „mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“, zamjenjuju se riječima: „nadležno upravno tijelo županije, odnosno nadležni ured Grada Zagreba“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 2.
U članku 68. stavku 1. podstavku 5. riječi: „mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“, zamjenjuju se riječima: „nadležno upravno tijelo županije, odnosno nadležni ured Grada Zagreba“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 3.
U članku 70. stavku 1. podstavku 6. riječi: „mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba“, zamjenjuju se riječima: „nadležno upravno tijelo županije, odnosno nadležni ured Grada Zagreba“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 4.
Ovaj Zakon objavit će se u Narodnim novinama, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
III. OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Uz članke 1., 2. i 3.
Obzirom da je Zakonom o sustavu državne uprave utvrđen prestanak ureda državne uprave i propisano povjeravanje dijela odnosnih poslova županijama, a radi usklađivanja istog sa novim Zakonom o sustavu državne uprave, potrebna je nužna odgovarajuća izmjena članka 13. stavaka 1., 2., 3., 4., 5., 6. i 7., članka 68. stavka 1. podstavka 5. i članka 70. stavka 1. podstavka 6. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Uz članak 4.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 13.
(1) Zahtjev za izdavanje rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti trgovine iz članka 12. stavka 1. ovoga Zakona podnosi se mjesno nadležnom uredu državne uprave u županiji, odnosno nadležnom upravnom tijelu Grada Zagreba nadležnom za gospodarstvo prema mjestu gdje se nalazi prodajni objekt i mora sadržavati sljedeće podatke i dokaze:
- o pravu korištenja poslovnog prostora,
- da prodajni objekt ispunjava uvjete propisane ovim Zakonom i propisima donesenim na temelju ovoga Zakona te druge uvjete propisane posebnim propisima.
(2) Ispunjavanje uvjeta iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba nadležan za gospodarstvo.
(3) Ako mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba nadležan za gospodarstvo utvrdi da su ispunjeni uvjeti iz stavka 1. ovoga članka donijet će, u roku od 30 dana od dana uredno podnesenog zahtjeva, rješenje da prodajni objekt, oprema i sredstva pomoću kojih se obavlja trgovina udovoljavaju minimalnim tehničkim, općim sanitarnim i zdravstvenim uvjetima i uvjetima sukladno propisima o hrani za obavljanje registrirane djelatnosti trgovine te drugim uvjetima propisanim posebnim propisima, a sukladno ovom Zakonu i propisima donesenim na temelju ovoga Zakona.
(4) Mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba dostavit će rješenje iz stavka 3. ovoga članka nadležnoj ispostavi područnog ureda Porezne uprave, nadležnoj ispostavi inspekcije, nadležnoj sanitarnoj inspekciji, Državnom zavodu za statistiku te Ministarstvu u pisanom i/ili elektroničkom obliku.
(5) Djelatnost trgovine ne može se započeti obavljati prije nego što mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba nadležan za gospodarstvo izda rješenje da prodajni objekt, oprema i sredstva pomoću kojih se obavlja trgovina ispunjava uvjete propisane ovim Zakonom i propisima donesenim na temelju ovoga Zakona te druge uvjete propisane posebnim propisima.
(6) U prodajnom objektu se ne smije obavljati oblik trgovine za koji mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba nadležan za gospodarstvo nije izdao rješenje.
(7) Ako se utvrdi da je prodajni objekt prestao ispunjavati neki od uvjeta navedenih u stavku 1. ovoga članka, mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba nadležan za gospodarstvo donijet će rješenje o prestanku važenja rješenja iz stavka 3. ovoga članka.
(8) Iznimno od stavka 6. ovoga članka djelatnost trgovine izvan prodajnog objekta može se obavljati povremeno (za vrijeme trajanja manifestacija, sajmova, prigodnih priredbi i sl.) sukladno sanitarnim propisima.
(9) Iznimno od stavka 6. ovoga članka, bez novog rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti trgovine, djelatnost trgovine može se obavljati u prodajnim objektima sukladno odredbama ovoga Zakona, ukoliko je za isti prodajni objekt već izdano rješenje nadležnog tijela o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti trgovine ako se radi o nastavku obavljanja djelatnosti trgovine, a u međuvremenu nije došlo do bitnih promjena vezanih uz prodajni objekt, opremu i sredstva kojima se obavlja djelatnost trgovine.
(10) Na nastavak obavljanja djelatnosti trgovine iz stavka 9. ovoga članka bez izdavanja novog rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti trgovine ne utječe vrijeme izdavanja prijašnjeg rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti trgovine ako su uvjeti za obavljanje djelatnosti trgovine usklađeni s odredbama članka 43. stavaka 1. i 2. Pravilnika o minimalnim tehničkim i drugim uvjetima koji se odnose na prodajne objekte, opremu i sredstva u prodajnim objektima i uvjetima za prodaju robe izvan prodavaonica (»Narodne novine«, br. 66/09.), kao niti promjena vrste robe kojom se obavlja djelatnost trgovine, ako se ne radi o hrani i robi opasnim za život i zdravlje ljudi i životinja te prirodu i okoliš.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 68.
(1) Nadležni inspektor će u provedbi inspekcijskog nadzora rješenjem, do otklanjanja utvrđenih nedostataka, a najkraće na rok od 30 dana od dana donošenja rješenja, zabraniti pravnoj ili fizičkoj osobi daljnje obavljanje djelatnosti trgovine ako:
– djelatnost trgovine obavlja bez registracije, odobrenja ili dozvole izdane od nadležnog tijela (članak 4., 7., 8. i 9.),
– trgovinu na veliko i trgovinu s trećim zemljama za određenu robu ne obavlja u posebno uređenim i opremljenim skladištima, a radi osiguravanja zaštite života i zdravlja ljudi i životinja te zaštite prirode i okoliša (članak 8.),
– prodaje proizvode čija je prodaja drugim propisima zabranjena (članak 10. stavak 2.),
– prodaje alkoholna pića i pića koja sadrže alkohol ili prodaje duhanske proizvode ili oglašava, izlaže i prodaje robu pornografskog sadržaja osobama mlađim od 18 godina (članak 11. stavci 1., 3. i 4.),
– djelatnost trgovine obavlja u prodajnom objektu za koji mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba nije izdalo rješenje kojim se utvrđuje da prodajni objekt, oprema i sredstva ispunjavaju propisane uvjete za obavljanje djelatnosti trgovine (članak 13.),
– trgovac ne osigura nadležnom inspektoru isprave o stanju robe u prodajnom objektu iz kojih se može spoznati poslovni događaj (članak 16.),
– predstavništvo strane osobe obavlja djelatnost trgovine ili ako predstavništvo prije otvaranja nije upisano u Registar (članak 52. stavci 4. i 5.),
– trgovac učini neku radnju koja se smatra nepoštenim trgovanjem (članak 64.),
– se zbog utvrđene povrede propisa treba izreći posebnim propisom predviđena mjera zabrane prometa određenih proizvoda, a postoji opasnost od njihove prodaje, prikrivanja, zamjene ili uništenja.
(2) Nadležni inspektor će u slučajevima iz stavka 1. podstavaka 2., 4. i 9. ovoga članka zabraniti pravnoj ili fizičkoj osobi obavljanje djelatnosti trgovine usmenim rješenjem.
(3) U slučaju nepoštivanja odredbi iz stavka 1. podstavaka 4., 6. i 8. ovoga članka nadležni inspektor može izreći mjeru zabrane obavljanja djelatnosti trgovine onim proizvodima za koje je utvrđena povreda propisa.
(4) Mjera iz stavka 1. ovoga članka izvršit će se pečaćenjem prodajnog objekta, opreme i sredstava pomoću kojih se obavlja trgovina ili na drugi pogodan način.
(5) Iznimno, mjera iz stavka 1. ovoga članka za radnje iz stavka 1. podstavaka 1., 2., 4., 5., 6., 7. i 8. ovoga članka neće se provesti pečaćenjem ili na drugi pogodan način ako trgovac najkasnije u roku od pet radnih dana od dana donošenja rješenja o zabrani obavljanja djelatnosti trgovine nadležnom inspektoru dostavi dokaze da su utvrđeni nedostaci iz stavka 1. podstavaka 1., 2., 4., 5., 6., 7. i 8. ovoga članka otklonjeni, kao i o izvršenoj uplati novčanog iznosa od 30.000,00 kuna u državni proračun. U protivnom, rješenje će se provesti pečaćenjem ili na drugi pogodan način sljedeći radni dan nakon isteka roka za dostavu propisanih dokaza.
(6) U slučaju iz stavka 5. ovoga članka, nadležni inspektor rješenjem će obustaviti upravni postupak kojim se utvrđuje prestanak izrečene mjere zabrane obavljanja djelatnosti trgovine.
(7) Navedena mjera iz stavka 5. ovoga članka, ako je izvršena, rješenjem će se obustaviti, a zapečaćeni prodajni objekt, oprema i sredstva će se otpečatiti i prije isteka roka od 30 dana, ako se nadležnom inspektoru dostavi dokaz o otklanjanju utvrđenih nedostataka i dokaz o izvršenoj uplati novčanog iznosa od 30.000,00 kuna u državni proračun.
(8) Rješenje iz stavka 2. ovoga članka inspektor je dužan u pisanom obliku dostaviti stranki u roku od osam dana od dana donošenja usmenog rješenja. Žalba se može izjaviti samo na pisani otpravak rješenja. Inspektor je dužan na zahtjev stranke izdati pisano rješenje, iako su nedostaci otklonjeni.
(9) Ako se u poslovnim prostorijama nalaze pokvarljivi proizvodi, trgovac može pisanim putem, u roku od 24 sata od dana pečaćenja prostorija, zatražiti da se one privremeno otpečate i da se u nazočnosti inspektora iz njih odmah iznesu pokvarljivi proizvodi te poduzmu sigurnosne i druge mjere radi sprječavanja nastanka štete, nakon čega će inspektor poslovne prostorije ponovo zapečatiti.
(10) Žalba izjavljena protiv rješenja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja.
(11) Nadležni inspektor će u provedbi inspekcijskog nadzora rješenjem narediti otklanjanje nadzorom utvrđenih nedostataka i odrediti primjereni rok u kojem nedostatke treba otkloniti ako:
– na prodajnom mjestu na kojem se prodaju alkoholna pića i pića koja sadrže alkohol nema istaknute oznake o zabrani njihove prodaje osobama mlađim od 18 godina i/ili nema istaknute oznake o zabrani prodaje robe pornografskog sadržaja osobama mlađim od 18 godina (članak 11. stavci 2. i 6.),
– prodajni objekt ne ispunjava propisane minimalne tehničke i druge uvjete ili ako nisu ispunjeni propisani uvjeti za prodaju izvan prodajnog objekta (članak 12.),
– proizvodi stavljeni u promet tijekom jamstvenog roka nemaju osiguran servis i rezervne dijelove (članak 16.a).
(12) Ako nedostaci iz stavka 11. ovoga članka ne budu otklonjeni u određenom roku, nadležni inspektor će donijeti rješenje kojim će zabraniti obavljanje djelatnosti trgovine proizvodima za koje i/ili zbog kojih je utvrđena povreda propisa, dok se utvrđeni nedostaci ne otklone.
(13) Prestanak izrečene mjere iz stavka 11. ovoga članka inspektor će utvrditi u zapisniku o kontroli izvršenja rješenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 70.
(1) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 300.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba, a novčanom kaznom od 4.000,00 do 70.000,00 kuna odgovorna osoba u pravnoj osobi kao i fizička osoba ako:
– obavlja djelatnost trgovine, a nije registrirana za obavljanje kupnje i prodaje robe i/ili obavljanje usluga u trgovini (članak 4.),
– prodaje određenu robu putem dražbe suprotno propisanim uvjetima (članak 6. stavci 1. i 3.),
– obavlja trgovinu na veliko suprotno propisanim uvjetima (članak 7.),
– obavlja trgovinu na malo suprotno propisanim uvjetima (članak 9.),
– prodaje u trgovini na malo alkoholna pića i druga pića koja sadrže alkohol ili robu pornografskog sadržaja osobama mlađim od 18 godina suprotno odredbama ovoga Zakona (članak 11. stavci 1. i 4.),
– djelatnost trgovine obavlja u prodajnom objektu za koji mjesno nadležni ured državne uprave u županiji, odnosno nadležno upravno tijelo Grada Zagreba nije izdalo rješenje kojim se utvrđuje da prodajni objekt, oprema i sredstva ispunjavaju propisane uvjete za obavljanje djelatnosti trgovine (članak 13.),
– osobe koje obavljaju određene poslove u trgovini ne ispunjavaju uvjete minimalne stručne spreme (članak 15.),
– obavlja djelatnost trgovine na nepošten način (članak 64.).
(2) Novčanom kaznom od 4.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se i fizička osoba obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost ako je prekršaj iz stavka 1. ovoga članka počinila u vezi s obavljanjem svojeg obrta ili druge samostalne djelatnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta