Ustavna osnova za donošenje Zakona o biljnom zdravstvu sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/10 – pročišćeni tekst 5/14. – Odluka Upravnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1. Ocjena stanja
Zakon o biljnom zdravstvu (Narodne novine, br. 75/05, 25/09, 55/11 i 115/18) (u daljnjem tekstu: Zakon o biljnom zdravstvu) do sada je bio temeljni zakon koji je uređivao biljno zdravstvo u Republici Hrvatskoj. Zakon o biljnom zdravstvu donesen je 3. lipnja 2005. godine, a stupio je na snagu 1. siječnja 2006. godine. Navedeni Zakon je uređivao temeljna pitanja zdravstvene zaštite bilja primjereno međunarodnim standardima, a prvenstveno je omogućavao učinkovito i usklađeno izvođenje poslova i obveza. Glavni cilj biljnog zdravstva je zaštita bilja, biljnih proizvoda i drugih nadziranih predmeta od štetnih organizama, sprječavanja unošenja i širenja štetnih organizama, utvrđivanje prisutnosti štetnih organizama, omogućavanje optimalne proizvodnje i trgovine bilja, zaštita okoliša od posljedica djelovanja štetnih organizama, uvođenje biološke zaštite bilja i usmjeravanje razvoja zdravstvene zaštite bilja, omogućavanje izobrazbe i podizanja svijesti kod stanovništva o važnosti pravilne zdravstvene zaštite bilja. Nadalje, Zakon o biljnom zdravstvu je propisivao financiranje, naknade i odštete posjednicima bilja, kao i inspekcijski nadzor. Pitanja iz područja biljnog zdravstva, Zakon o biljnom zdravstvu je uređivao sukladno Međunarodnoj konvenciji o zaštiti bilja (FAO – IPPC – International Plant Protection Convention 14. svibanj 1999.), Sporazumu o primjeni sanitarnih i fitosanitarnih mjera (WTO – SPS – Agreement on the Application of Sanitary and Phytosanitary Measures 30. studeni 2000.) i temeljem direktiva Europske unije, koje uređuju područje biljnoga zdravstva. Odredbe spomenutog Zakona najvećim su dijelom preuzete iz Direktive Vijeća 2000/29/EZ od 8. svibnja 2000., o zaštitnim mjerama protiv unošenja u Zajednicu organizama štetnih za bilje ili biljne proizvode i protiv njihovog širenja unutar Zajednice (u daljnjem tekstu: Direktiva Vijeća 2000/29/EZ).
Nadležno tijelo za provođenje Zakona o biljnom zdravstvu je Ministarstvo poljoprivrede. Upravne, zakonodavne, međunarodne i s njima povezane stručne poslove obavlja Odjel za biljno zdravstvo ustrojen unutar Uprave za poljoprivredno zemljište, biljnu proizvodnju i tržište.
Inspekcijski nadzor i s njime povezane stručne poslove obavlja Sektor za fitosanitarni nadzor, Državnog inspektorata (fitosanitarne preglede vezane uz uvoz, izvoz, reeksport, provoz, kontrolu zdravstvenog stanja bilja na teritoriju RH i dr.). U Sektoru za fitosanitarni nadzor ustrojeni su: Služba za stručne, razvojne i međunarodne poslove fitosanitarne inspekcije, Služba granične fitosanitarne inspekcije i Služba fitosanitarne inspekcije za nadzor na tržištu i pri izvozu.
Centar za zaštitu bilja, koji je ustrojen unutar Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu, nadležan je za znanstvenu i stručnu pomoć u provedbi odredbi Zakona o biljnom zdravstvu (praćenje zdravstvenog stanja bilja, obavljanje poslova otkrivanja štetnih organizama bilja, obavljanje laboratorijskih analiza, procjena rizika od štetnih organizama). Dio znanstvenih i stručnih poslova, vezanih uz šume, šumske rasadnike i šumski reprodukcijski materijal, obavlja Hrvatski šumarski institut.
2. Osnovna pitanja koja se uređuju ovim Zakonom
Područje biljnog zdravstva najvećim dijelom je uređeno Direktivom Vijeća 2000/29/EZ. Iskustvo stečeno u provedbi navedene Direktive pokazalo je određene manjkavosti te je Vijeće od Komisije zatražilo da se izvrši procjena učinkovitosti odredbi navedenih u Direktivi. U dvogodišnjem periodu procjene dobivena su saznanja da bi Direktivu Vijeća 2000/29/EZ trebalo zamijeniti, a kako bi se osigurala jedinstvena primjena novih pravila na cijelom području Unije, akt kojim se zamjenjuje navedena Direktiva trebao bi imati oblik Uredbe. Stoga je u listopadu 2016., Europski parlament i Vijeće usvojio Uredbu (EU) 2016/2031 o zaštitnim mjerama protiv organizama štetnih za bilje i o izmjeni uredaba (EU) br. 228/2013, (EU) br. 652/2014 i (EU) br. 1143/2014 Europskog parlamenta i Vijeća te stavljanju izvan snage direktiva Vijeća 69/464/EEZ, 74/647/EEZ, 93/85/EEZ, 98/57/EZ, 2000/29/EZ, 2006/91/EZ i 2007/33/EZ (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2016/2031).
Uredba je stupila na snagu 13. prosinca 2016. i primjenjivat će se od 14. prosinca 2019. godine.
Obzirom da je zdravstvena ispravnost bilja od velike važnosti za biljnu proizvodnju, šume, prirodu, prirodne ekosustave i biološku raznolikost, nova Uredba (EU) 2016/2031 daje veliki naglasak na mjere vezano za utvrđivanje fitosanitarnih rizika koje predstavljaju štetni organizmi bilja, biljnih proizvoda koji se potencijalno mogu unijeti na područje Unije putem globalizacije trgovine kao i promjenom klimatskih uvjeta. Određeno bilje, biljni proizvodi i drugi predmeti predstavljaju neprihvatljiv rizik zbog vjerojatnosti da budu domaćin određenog karantenskog štetnog organizma. Za neke od njih prihvatljive su mjere umanjivanje rizika dok za druge nisu. Ovisno o mjerama za umanjivanje rizika njihov unos na područje Unije treba ograničiti (podlijegati posebnim uvjetima) ili zabraniti.
Na osnovu preliminarne procjene, u čiji obzir su uzeta znanstvena mišljenja ili studije IPPC-a, EPPO-a, EFSA ili tijela država članica, izrađen je popis visokorizičnog bilja čije se unošenje u Uniju zabranjuje do konačne izrade procjene rizika u skladu s normama IPPC-a.
Nadalje, u Uredbi (EU) 2016/2031 propisani su kriteriji za određivanje štetnih organizama za koje je potrebno donijeti mjere sprječavanja unošenja i širenja unutar cijelog područja Unije. Takvi štetni organizmi klasificirali bi se kao „karantenski štetni organizmi Unije“. Karantenski štetni organizmi nisu prisutni u Uniji ili, ako su prisutni, lokalizirani su i pod službenim nadzorom. Predstavljaju visoki rizik i moraju se poduzeti stroge mjere kako bi se spriječio njihov unos ili širenje unutar Unije. Ako se otkriju, moraju se odmah iskorijeniti. U spomenutoj Uredbi uvodi se i pojam „karantenski štetni organizmi zaštićenih područja“, štetni organizmi koji su prisutni u većini dijelova Unije, ali njihova pojava nije zabilježena na određenim zaštićenim područjima.
Karantenski štetni organizmi čija bi pojava predstavljala najopasniji gospodarski, okolišni ili socijalni utjecaj kvalificirali bi se kao „prioritetni štetni organizmi“. Za štetne organizme koji su uvršteni na navedeni popis provoditi će se nadzor, izradit će se operativni i akcijski planovi za iskorjenjivanje te će se provoditi simulacijske vježbe. Popis prioritetnih štetnih organizama donijet će se delegiranim aktom. Trenutno se u Uniji nalazi oko 250 važnih štetnika, a predviđa se da će oko 10% njih biti prioriteti.
Po prvi put u jednom propisu objediniti će se i karantenski i nekarantenski štetni organizmi. Ono što je bitno napomenuti da su nekarantenski štetni organizmi prisutni na područjuUnije, ali budući da utječu na kakvoću bilja, zdravstvenim pregledima takvog bilja trebalo bi se jamčiti da je sadni reprodukcijski materijal slobodan od štetnih organizama.
Naglasak u Uredbi (EU) 2016/2031 dan je na posebna pravila vezana za informacije koje se moraju pružiti putnicima i korisnicima poštanskih usluga koji na područje Unije unose bilje, biljne proizvode i druge predmete.
Rano otkrivanje prisutnosti štetnih organizama od iznimne je važnosti za pravodobno i učinkovito iskorjenjivanje i sprječavanje širenja. Stoga bi države članice trebale provoditi programe posebnih nadzora u vezi s karantenskim štetnim organizama koji mogu biti i višegodišnji programi nadzora. Nadalje, popisani su detaljna pravila vezana za iskorjenjivanje štetnih organizama, pravila prijavljivanja novih pozitivnih nalaza štetnih organizama, pravila za provođenje privremenih mjera za štetne organizme koji nisu uvršteni na popise, detaljna pravila vezana za vođenje službenog registra, certificiranje bilja, uspostava sljedivosti, izdavanje biljnih putovnica, opći zahtjevi za vozila, strojeve i materijal za pakiranje, reguliranje karantenskih stanica i prostora za izolaciju.
Donošenjem Zakona o biljnom zdravstvu, prvenstveno će se osigurati sljedeće:
-provedba Uredbe (EU) br. 2016/2031
-nadležna tijela, postupanje i zadaće nadležnih tijela, stručna tijela u provedbi Uredbe (EU) br. 2016/2031,
-stvaranje zakonske osnove za uvođenje upisnika specijaliziranih subjekata i sljedivosti,
-upravni i inspekcijski nadzor,
-financiranje, naknade i odštete,
-prekršajne odredbe i
-prijelazne i završne odredbe.
3. Posljedice koje proizlaze donošenjem ovog Zakona
Predloženim odredbama ovoga prijedloga Zakona osigurava se provedba Uredba (EU) br. 2016/2031, uređuje i unaprjeđuje pravni okvir nacionalnog zakonodavstva u dijelu koji nije propisan odredbama spomenute Uredbe čime se postiže učinkovitija provedba zdravstvene zaštite bilja u Republici Hrvatskoj.
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona potrebno je osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Uredbom (EU) 2016/2031 propisan je višegodišnji nadzor karantenskih štetnih organizama i godišnji nadzor prioritetnih štetnih organizama. Također, za svaki prioritetni štetni organizam planirana je izrada kriznih planova i provođenje simulacijskih vježbi. Ukoliko se utvrdi prisutnost prioritetnog štetnog organizma na području Republike Hrvatske obveza je izraditi Akcijski plan kojim se utvrđuju mjere za iskorjenjivanje tog štetnog organizma. Stoga je potrebno za navedene aktivnosti osigurati financijska sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
Osim navedenog, potrebno je osigurati financijska sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske za nadzor štetnih organizma koji nisu klasificirani kao karantenski i prioritetni štetni organizmi, a koji su od nacionalnog interesa za Republiku Hrvatsku.
Nadalje, iz Državnog proračuna Republike Hrvatske potrebno je osigurati financijska sredstva informiranja i obavješćivanja javnosti o eventualnim štetama koje može prouzročiti pojava određenog karantenskog štetnog organizma. Takve informacije posebno se moraju pružiti putnicima i korisnicima poštanskih usluga u obliku plakata ili brošura te prama potrebi na svojim internetskim stranicama.
Upisnik proizvođača, prerađivača, uvoznika i distributera bilja, biljnih proizvoda i drugih nadziranih predmeta u skladu s važećim Zakonom o biljnom zdravstvu ne vodi se u elektroničkom obliku. S obzirom da se Ministarstvo poljoprivrede u 2018. godini obvezalo, u skladu s administrativnim rasterećenjem gospodarstva, izraditi vođenje istoga u elektroničkom obliku usvajanjem novoga Zakona o biljnom zdravstvu stekli su se uvjeti za propisivanje i provedbu obveze o uspostavi vođenja Registra specijaliziranih subjekata u elektroničkom obliku. Stoga je potrebno u Državnom proračunu Republike Hrvatske osigurati financijska sredstva za uspostavu Registra koji će se voditi u elektroničkom obliku.
Područje biljnog zdravstva je iznimno kompleksno područje i zahtjeva višegodišnji kontinuirani rad i usavršavanje, a s ciljem da Republika Hrvatska može kvalitetno i stručno odrađivati navedenu problematiku. Ako Republika Hrvatska nema stručnjaka s potrebnim znanjem i vještinama, neće se niti moći ravnopravno uključiti u rad i donošenje odluka u interesu Republike Hrvatske na sastancima odbora i radnih grupa iz područja biljnog zdravstva u Europskoj komisiji i Vijeću. Stoga je potrebno osigurati zapošljavanje za jednog stručnjaka i to za praćenje rada odbora u Europskoj komisiji i Vijeću iz područja biljnog zdravstva te za podizanje javne svijesti o biljnom zdravstvu u cilju ispunjavanja zahtjeva iz Strategije o podizanju javne svijesti iz područja biljnog zdravstva Europske unije.
Podizanje svijesti u području biljnog zdravstva imat će ključnu ulogu u kontekstu Međunarodne godine zdravlja bilja, koja će održati 2020, a koja će nastaviti s tradicijom obilježavanja svakih 5. godina jer je od globalnog značaja, uključujući glad, prijetnje siromaštvu za okoliš i gospodarski razvoj.
Stručnjak za podizanje javne svijesti u biljnom zdravstvu važna je karika prilikom predsjedavanja RH Vijećem Europske unije, što je iznimna prilika i za organizacije civilnog društva u smislu podizanja svijesti, komunikacije i zagovaranja (na nacionalnoj i EU razini, tijekom i nakon predsjedanja), a ključ dobrog zagovaranja je pravovremena priprema i razrađena zagovaračka strategija.
Na kraju, ovim Zakonom planirana su financijska sredstva iz Državnog proračuna Republike Hrvatske za provedbu mjera iskorjenjivanja štetnih organizama čija prisutnost se utvrdi na teritoriju Republike Hrvatske te potrebe financiranja isplate odštete specijaliziranim subjektima za uništeno bilje radi provedbe fitosanitarnih mjera.
Budući da novo zakonodavstvo proširuje opseg inspekcijskih nadzora fitosanitarne inspekcije kao provoditelja Zakona, potrebno je u Državnom proračunu Republike Hrvatske osigurati sredstva za prijem jednog službenika na poslovima fitosanitarnog inspektora.
Uredba (EU) 2016/2031 propisuje povećan broj predmeta nadzora bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta te štetnih organizama.
Temeljem predmetnog Zakona fitosanitarni inspektor ima prava i ovlasti uzimati službene uzorke radi testiranja u službenom laboratoriju, kako bi se otklonila sumnja da je na dijelu državnog područja Republike Hrvatske prisutan karantenski štetni organizam Unije ili štetni organizam koji nije uvršten na popis karantenskih štetnih organizama Unije, ili kako bi se potvrdila njegova prisutnost (članak 10. Uredbe (EU) br. 2016/2031).
Stoga je potrebno troškove analize inspekcijskih uzoraka koje uzima fitosanitarna inspekcija u slučaju sumnje na zarazu predvidjeti u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
Donošenjem ovoga Zakona povećat će se opseg poslova Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu, u dijelu koji se odnosi na otkrivanje i dijagnosticiranje štetnih organizama. Stoga je potrebno osigurati sredstva iz Državnog proračuna Republike Hrvatske za potrebe zapošljavanja ri osobe na neodređeno radno vrijeme.
IV.TEKST NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA O BILJNOM ZDRAVSTVU
NACRT PRIJEDLOG ZAKONA O BILJNOM ZDRAVSTVU
GLAVA I.
UVODNE ODREDBE
Predmet Zakona
Članak 1.
Ovim Zakonom utvrđuju se nadležna tijela, postupanje i zadaće nadležnih tijela, znanstvene i stručne institucije u provedbi Uredbe (EU) br. 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. listopada 2016. o zaštitnim mjerama protiv organizama štetnih za bilje i o izmjeni uredaba (EU) br. 228/2013, (EU) br. 652/2014 i (EU) br. 1143/2014 Europskog parlamenta i Vijeća te stavljanju izvan snage direktiva Vijeća 69/464/EEZ, 74/647/EEZ, 93/85/EEZ, 98/57/EZ, 2000/29/EZ, 2006/91/EZ i 2007/33/EZ (SL L 317, 23. 11. 2016.), te vođenje registara specijaliziranih subjekata, financiranje, naknade, troškovi i odštete, upravni i inspekcijski nadzor te prekršajne odredbe.
Veza s propisima Europske unije
Članak 2.
Ovim se Zakonom osigurava provedba:
1. Uredbe (EU) br. 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. listopada 2016. o zaštitnim mjerama protiv organizama štetnih za bilje i o izmjeni uredaba (EU) br. 228/2013, (EU) br. 652/2014 i (EU) br. 1143/2014 Europskog parlamenta i Vijeća te stavljanju izvan snage direktiva Vijeća 69/464/EEZ, 74/647/EEZ, 93/85/EEZ, 98/57/EZ, 2000/29/EZ, 2006/91/EZ i 2007/33/EZ (SL L 317, 23. 11. 2016.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2016/2031)
2. Uredbe (EU) br. 2017/625 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2017. o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima kojima se osigurava primjena propisa o hrani i hrani za životinje, pravila o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja, o izmjeni uredaba (EZ) br. 999/2001, (EZ) br. 396/2005, (EZ) br. 1069/2009, (EZ) br. 1107/2009, (EU) br. 1151/2012, (EU) br. 652/2014, (EU) 2016/429 i (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 1/2005 i (EZ) br. 1099/2009 i direktiva Vijeća 98/58/EZ, 1999/74/EZ, 2007/43/EZ, 2008/119/EZ i 2008/120/EZ te o stavljanju izvan snage uredaba (EZ) br. 854/2004 i (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 89/608/EEZ, 89/662/EEZ, 90/425/EEZ, 91/496/EEZ, 96/23/EZ, 96/93/EZ i 97/78/EZ te Odluke Vijeća 92/438/EEZ (SL L 95/1, 7. 4. 2017.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2017/625)
3. Delegirane uredbe Komisije (EU) 2019/827 оd 13. ožujka 2019. o kriterijima koje specijalizirani subjekti moraju ispunjavati kako bi zadovoljili uvjete iz članka 89. stavka 1. točke (a) Uredbe (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća i o postupcima kojima se osigurava da su ti kriteriji ispunjeni (SL L 137/10, 23. 5. 2019.) (u daljnjem tekstu: Delegirana uredba (EU) br. 2019/827) i
4. Delegirane uredbe Komisije (EU) 2019/829 оd 14. ožujka 2019. o dopuni Uredbe (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća o zaštitnim mjerama protiv organizama štetnih za bilje, kojom se države članice ovlašćuju za odobravanje privremenih odstupanja u svrhe službenog provođenja testova, znanstvene ili obrazovne svrhe, za pokuse, sortnu selekciju ili oplemenjivanje (SL L 137/15, 23. 5. 2019.) (u daljnjem tekstu: Delegirana uredba (EU) br. 2019/829).
Biljno zdravstvo
Članak 3.
Biljno zdravstvo obuhvaća:
1. zaštitu bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta od štetnih organizama
2. utvrđivanje prisutnosti i određivanje štetnih organizama
3. sprječavanje unosa i širenja štetnih organizama te njihovo suzbijanje i iskorjenjivanje primjenom fitosanitarnih mjera
4. sprječavanje izvoza bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta zaraženih štetnim organizmima
5. zaštitu okoliša od posljedica djelovanja štetnih organizama.
Pojmovnik
Članak 4.
(1) Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1. službena izjava je ona izjava ili mjera kojudaju odnosno poduzimaju:
– službeno tijelo treće zemlje nadležno za biljno zdravstvo ili, u njegovo ime, drugi službenici ovlašteni i stručno osposobljeni za izdavanje fitosanitarnih certifikata
– službenici nadležnih tijela državne uprave države članice Europske unije (u daljnjem tekstu: Unija) i pravne osobe s javnim ovlastima, pod uvjetom da su stručno osposobljeni za poslove za koje su ovlašteni i da nemaju osobne koristi od rezultata mjera koje poduzimaju.
2. unos bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta jest svako unošenje pošiljaka, bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta na carinsko područje Unije, osim unošenja radi fitosanitarnog provoza.
3. specijalizirani subjekt jest fizička ili pravna osoba uključena u jednu od aktivnosti iz članka 2. točke 9. Uredbe (EU) br. 2016/2031
4. osoba koja nije specijalizirani subjekt jest fizička ili pravna osoba koja nije uključena u jednu od aktivnosti iz članka 2. točke 9. Uredbe (EU) br. 2016/2031
5. treća zemlja jest svaka država koja nije država članica.
(2) Ostali pojmovi koji se koriste u ovome Zakonu imaju jednako značenje kao u uredbama iz članka 2. ovoga Zakona.
(3) Pojmovi i izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
GLAVA II.
NADLEŽNA I DELEGIRANA TIJELA
POGLAVLJE I.
NADLEŽNA TIJELA
Nadležna tijela
Članak 5.
Nadležna tijela za provedbu ovoga Zakona i uredbi iz članka 2. ovoga Zakona jesu:
1. Ministarstvo nadležno za poljoprivredu (u daljnjem tekstu: Ministarstvo)
2. Državni inspektorat, fitosanitarna i šumarska inspekcija (u daljnjem tekstu: fitosanitarna inspekcija ili šumarska inspekcija)
3. Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (u daljnjem tekstu: Agencija)
4. Hrvatski šumarski institut (u daljnjem tekstu: Institut).
Stručna tijela
Članak 6.
Stručna tijela za provedbu ovoga Zakona i uredbi iz članka 2. ovoga Zakona jesu:
1. Agencija
2. Institut.
Ministarstvo
Članak 7.
(1) Za potrebe provedbe Uredbe (EU) br. 2016/2031 i ovoga Zakona, Ministarstvo kao nadležno tijelo obavlja sljedeće poslove i zadaće:
1. odobrava unos karantenskih štetnih organizama iz članka 8. Uredbe (EU) br. 2016/2031
2. obavlja upravne poslove, postupke i mjere iz članka 10., članka 17. stavka 1., članka 18. stavka 1., članka 31. stavka 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031, te članka 15. ovoga Zakona
4. obavlja poslove informiranja specijaliziranih subjekata i javnosti iz članaka 12. i 13., članka 32. stavka 7. i članka 68. stavka 2. Uredbe (EU) br. 2016/2031
5. uspostavlja, mijenja i ukida demarkirana područja iz članka 18. i članka 19. stavaka 3. i 4. Uredbe (EU) br. 2016/2031
6. koordinira izradu i donošenje programa nadzora te osigurava financiranje nadzora nad štetnim organizmima iz članka 22. stavka 1. i članka 24. stavka 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031
7. izrađuje krizne planove iz članka 25. te planira i sudjeluje u simulacijskim vježbama iz članka 26. Uredbe (EU) br. 2016/2031
8. donosi akcijske planove iz članka 27. stavka 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031
9. osmišljava mjere u vezi sa štetnim organizmima koji nisu uvršteni na popis karantenskih štetnih organizama Unije, a za koje se smatra da bi mogli ispunjavati uvjete za uvrštenje na taj popis, te osigurava pravnu i financijsku osnovu za njihovu provedbu iz članak 29. Uredbe (EU) br. 2016/2031
10. poduzima sve potrebne radnje u vezi s priznavanjem, nadzorom, izmjenom opsega i ukidanjem zaštićenih područja iz članaka 32. do 35. Uredbe (EU) br. 2016/2031
11. obavlja poslove obavješćivanja trećih zemalja iz članka 40. stavka 4., članka 41. stavka 4., članka 46. stavka 4., članka 49. stavka 6., članka 53. stavka 4. i članka 54. stavka 4. Uredbe (EU) br. 2016/2031
12. pruža informacije putnicima i korisnicima poštanskih usluga iz članka 45. stavka 1. i članka 55. Uredbe (EU) br. 2016/2031
13. odobrava unos bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta u granična područja iz članka 46. stavka 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031
14. izdaje odobrenje (pod određenim uvjetima) za unos bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta koji se upotrebljavaju u svrhe službenog provođenja testova, znanstvene ili obrazovne svrhe, za pokuse, sortnu selekciju ili oplemenjivanje iz članka 48. stavka 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031 te u skladu s Delegiranom uredbom (EU) br. 2019/829
15. poduzima privremene mjere u svezi s neposrednom opasnošću iz članka 52. stavka 2. Uredbe (EU) br. 2016/2031
16. odobrava i opoziva karantenske stanice i prostor za izolaciju iz članaka 60. i 61. Uredbe (EU) br. 2016/2031
17. izdaje i ukida ovlaštenje specijaliziranim subjektima za izdavanje biljnih putovnica iz članka 89. stavka 1. i članka 92. stavka 3. Uredbe (EU) br. 2016/2031 te u skladu s Delegiranom uredbom (EU) br. 2019/827
18. odobrava i povlači odobrenje planova upravljanja rizikom od štetnih organizama iz članka 91. stavka 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031
19. ovlašćuje i ukida ovlaštenje specijaliziranim subjektima za postavljanje oznaka na drveni materijal za pakiranje iz članka 98. stavaka 1., 2. i 4. Uredbe (EU) br. 2016/2031
20. ovlašćuje i ukida ovlaštenje specijaliziranih subjekata iz članka 99. stavka 2. Uredbe (EU) br. 2016/2031
21. obavlja i druge poslove i zadaće prijeko potrebne za provedbu ovoga Zakona i uredbi iz članka 2. ovoga Zakona.
(2) Za potrebe provedbe pravno obvezujućih akata Unije donesenih na temelju Uredbe (EU) br. 2016/2031, ministar donosi pravilnike uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za europske poslove.
(3) Ministar pravilnicima uređuje pitanja koja nisu posebno uređena Uredbom (EU) br. 2016/2031, u mjeri potrebnoj za njezinu učinkovitu provedbu.
Fitosanitarni inspektor
Članak 8.
Za potrebe provedbe uredbi iz članka 2. ovoga Zakona te odredaba ovoga Zakona i propisa donijeti na temelju njega, fitosanitarni inspektor obavlja ove poslove i zadaće, isključujući poslove i zadaće koje obavlja šumarska inspekcija:
1. prati usklađenost s uvjetima, ograničenjima i zabranama određenima odobrenjem za unos na područje Republike Hrvatske te premještanje, držanje i razmnožavanje na području Republike Hrvatske karantenskih štetnih organizama Unije ili štetnih organizama koji nisu uvršteni na popis karantenskih štetnih organizama, a koji se upotrebljavaju za službeno provođenje testova, znanstvene ili obrazovne svrhe, pokuse, sortnu selekciju ili oplemenjivanje (članak 8. stavak 4. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
2. obavlja nadzor drugog bilja ili biljnih proizvoda u slučaju kad Ministarstvo zaključi da se karantenski štetni organizam Unije može odmah ukloniti te odluči da neće uspostaviti demarkirano područje (članak 18. stavak 4. drugi podstavak Uredbe (EU) br. 2016/2031)
3. obavlja nadzor demarkiranog područja u pogledu razvoja prisutnosti dotičnoga štetnog organizma (članak 19. stavak 1. prvi podstavak Uredbe (EU) br. 2016/2031)
4. sudjeluje u provedbi nadzora u vezi s karantenskim štetnim organizmima Unije ili štetnim organizmima koji privremeno ispunjavaju uvjete za uvrštavanje u karantenske štetne organizme Unije (članak 22. stavak 1. prvi podstavak i članak 24. stavak 1. prvi podstavak Uredbe (EU) br. 2016/2031)
5. sudjeluje u izradi, provedbi i nadzoru provedbe kriznih planova, simulacijskih vježbi i akcijskih planova za prioritetne štetne organizme (članak 25. stavak 1. podstavak 1., članak 26. stavak 1. podstavak 1. i članak 27. stavak 1. prvi podstavak Uredbe (EU) br. 2016/2031)
6. obavlja nadzor na državnom području Republike Hrvatske ili njegovu dijelu u vezi sa zahtjevom za priznavanje zaštićenog područja ili privremenog zaštićenog područja (članak 32. stavak 4. točka (b)) i stavak 6. prvi podstavak Uredbe (EU) br. 2016/2031)
7. nadzire unos drvenog materijala za pakiranje na područje Unije (članak 43. stavak 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
8. nadzire unos bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta u granično područje Republike Hrvatske, osim u slučajevima kad je taj nadzor povjeren delegiranim tijelima iz članka 9. ovoga Zakona (članak 46. stavak 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
9. nadzire fitosanitarni provoz (članak 47. stavak 2. te Uredbe)
10. prati usklađenost s uvjetima, ograničenjima i zabranama koje su određene odobrenjem za unos na državno područje Republike Hrvatske i premještanje na njezinom području bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta koji se upotrebljavaju u svrhe službenog provođenja testova, znanstvene ili obrazovne svrhe, za pokuse, sortnu selekciju ili oplemenjivanje (članak 48. stavak 4. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
11. nadzire unos bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta iz trećih zemalja na područje Unije i njihovo premještanje unutar njega, ako je za njih provedbenim aktom Komisija donijela privremene mjere u pogledu unosa i premještanja (članak 49. stavak 2. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
12. nadzire rad karantenskih stanica i prostora za izolaciju (članak 63. stavak 1. i 2. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
13. u slučajevima predviđenima člankom 87. stavkom 2. Uredbe (EU) br. 2016/2031 obavlja detaljan pregled kako bi utvrdila udovoljavaju li bilje, biljni proizvodi i drugi predmeti zahtjevima kojima moraju udovoljavati da bi se za njih mogla izdati biljna putovnica (članak 87. stavak 2. te Uredbe)
14. obavlja inspekcijski nadzor, a prema potrebi uzima i uzorke za testiranje, kako bi provjerila poštuju li ovlašteni subjekti odredbe koje se odnose na sadržaj i format biljnih putovnica, jesu li obavili detaljan pregled bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta za koje su izdali biljnu putovnicu, prilažu li biljne putovnice na propisan način, ispunjavaju li propisane obveze i izdaju li u propisanim slučajevima novu biljnu putovnicu zamjenjujući prvotnu biljnu putovnicu (članak 92. stavak 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
15. na zahtjev specijaliziranog subjekta izdaje novu biljnu putovnicu za određenu trgovinsku jedinicu bilja, biljnih proizvoda ili drugih predmeta zamjenjujući prvotno izdanu biljnu putovnicu ili u slučaju dijeljenja trgovinske jedinice u dvije ili više njih, izdaje biljnu putovnicu za svaku novu trgovinsku jedinicu nastalu podjelom (članak 93. stavci 1. i 2. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
16. izdaje biljnu putovnicu za bilje, biljne proizvode ili druge predmete unesene iz trećih zemalja zamjenjujući fitosanitarni certifikat za unos na područje Unije ili zamjenjuje izvorni fitosanitarni certifikat njegovom ovjerenom kopijom (članak 94. stavci 1. i 2. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
17. nadzire subjekte registrirane za označivanje drvenog materijala za pakiranje (članak 98. stavak 3. podstavak Uredbe (EU) br. 2016/2031)
18. izdaje fitosanitarni certifikat za izvoz i fitosanitarni certifikat za ponovni izvoz bilja, biljnih proizvoda ili drugih predmeta s područja Unije u treću zemlju te predizvozni certifikat (članak 100. stavak 1., članak 101. stavak 1. i članak 102. stavak 3. Uredbe (EU) br. 2016/2031).
Šumarski inspektor
Članak 9.
Za potrebe provedbe uredbi iz članka 2. ovoga Zakona te odredaba ovoga Zakona i propisa donijetih na temelju njega, šumarski inspektor obavlja poslove i zadaće iz članka 8. ovoga Zakona, i to samo u dijelu koji se odnosi na šumsko bilje, šumske rasadnike i šumski reprodukcijski materijal, a isključujući poslove koji se odnose na unos bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta na područje Unije, provoz bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta preko državnog područja Republike Hrvatske, izvoz i ponovni izvoz bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta iz područja Unije te na drveni materijal za pakiranje.
Agencija
Članak 10.
(1) Za potrebe provedbe uredbi iz članka 2. ovoga Zakona te odredaba ovoga Zakona i propisa donijetih na temelju njega, Agencija kao nadležno tijelo obavlja ove poslove i zadaće:
1. obavlja laboratorijske analize i testiranja bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta na prisutnost štetnih organizama propisanih Uredbom (EU) br. 2016/2031
2. obavlja laboratorijske analize i testiranja bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta na prisutnost drugih štetnih organizama
3. obavlja preglede, uzima uzorke i provodi nadzor nad štetnim organizmima iz članka 19. i članaka 22. do 24. Uredbe (EU) br. 2016/2031, a u skladu s višegodišnjim, godišnjim ili nacionalnim planovima koje donosi Ministarstvo
4. sudjeluje u provedbi akcijskih planova, što uključuje planiranje, preglede, uzimanje uzoraka i izvještavanje
5. osposobljava specijalizirane subjekte za izdavanje biljnih putovnica iz članka 89. Uredbe (EU) br. 2016/2031.
(2) Za potrebe provedbe uredbi iz članka 2. ovoga Zakona te odredaba ovoga Zakona i propisa donijeti na temelju njega, Agencija kao stručno tijelo obavlja ove poslove i zadaće:
1. pruža znanstvenu i stručnu podršku Ministarstvu pri izradi kriznih planova te provedbe simulacijskih vježbi iz članaka 25. i 26. Uredbe (EU) br. 2016/2031
2. pruža znanstvenu i stručnu podršku Ministarstvu pri izradi akcijskih planova iz članka 27. Uredbe (EU) br. 2016/2031
3. pruža znanstvenu i stručnu podršku Ministarstvu pri izradi prijedloga fitosanitarnih mjera
4. pruža znanstvenu i stručnu podršku Ministarstvu pri priznavanju, nadzoru, izmjeni opsega i opoziva zaštićenih područja iz članaka 32. do 35. Uredbe (EU) br. 2016/2031
5. pruža znanstvenu i stručnu podršku Ministarstvu pri pružanju informacija putnicima i korisnicima poštanskih usluga iz članka 45. i 55. Uredbe (EU) br. 2016/2031
6. izrađuje analize rizika od štetnih organizama
7. prati zdravstveno stanje bilja tijekom njegova rasta i razvoja na poljima, u nasadima, objektima i drugim površinama, uključujući i samoniklo bilje, radi prikupljanja podataka o pojavi, intenzitetu napada, populaciji i proširenosti organizama štetnih za bilje i biljne proizvode i o tome vodi sustavnu evidenciju
8. izvještava o prisutnosti, pojavi i širenju štetnih organizama
9. razrađuje, predlaže i daje stručna mišljenja u vezi s biljnim zdravstvom
10. sudjeluje u stručnom usavršavanju fitosanitarnih inspektora, djelatnika stručnih službi, specijaliziranih subjekata i drugih sudionika uključenih u poslove biljnog zdravstva
11. provodi znanstvena i druga istraživanja iz područja biljnog zdravstva
12. sudjeluje u uvođenju i razvoju informacijskih sustava vezanih uz biljno zdravstvo
13. sudjeluje u drugim poslovima iz područja biljnog zdravstva na zahtjev Ministarstva.
(3) Agencija je obvezna o obavljanju poslova iz stavka 1. i 2. ovoga članka kontinuirano izvješćivati ministarstvo.
Institut
Članak 11.
(1) Za potrebe provedbe uredbi iz članka 2. ovoga Zakona te odredaba ovoga Zakona i propisa donijetih na temelju njega, Institut kao nadležno tijelo kao obavlja poslove i zadaće iz članka 10. stavka 1. točke 1. do 4. ovog Zakona koji se odnose na šume, šumske rasadnike i šumski reprodukcijski materijal.
(2) Institut kao stručno tijelo za provedbu Uredbe (EU) br. 2016/2031 i ovoga Zakona u okviru svoje nadležnosti obavlja poslove i zadatke iz članka 10. stavka 2. točke 1. do 6. i 13. ovog Zakona koji se odnose na šume, šumske rasadnike i šumski reprodukcijski materijal.
(3) Institut provodi Program izvještajno-prognoznih poslova u šumarstvu putem kojega:
1. prati zdravstveno stanje bilja tijekom njegova rasta i razvoja u šumama, na šumskim zemljištima, u šumskim rasadnicima i drugim objektima, radi prikupljanja podataka o pojavi, intenzitetu napada, populaciji i proširenosti organizama štetnih za bilje i biljne proizvode i o tome vodi sustavnu evidenciju
2. prikuplja biološke, meteorološke i druge podatke važne za prognoziranje pojave štetnih organizama
3. prognozira pojavu štetnih organizama te razvoj i kretanje njihove populacije i određuje optimalne rokove za njihovo suzbijanje
4. obavlja poslove otkrivanja štetnih organizama
5. obavlja laboratorijske analize i testiranje bilja, biljnih proizvoda i drugih nadziranih predmeta radi određivanja štetnih organizama i utvrđivanja stupnja zaraze
6. izvještava o prisutnosti, pojavi i širenju štetnih organizama
7. procjenjuje rizik od štetnih organizama
8. razrađuje i predlaže preventivne mjere i mjere suzbijanja štetnih organizama
9. provodi znanstvena i druga istraživanja iz područja biljnoga zdravstva
10. daje specijaliziranim subjektima i šumoposjednicima stručna mišljenja u vezi sa zdravstvenom zaštitom šuma
11. podučava specijalizirane subjekte, šumoposjednike, pružatelje usluga i druge sudionike uključene u poslove zdravstvene zaštite šuma o štetnim organizmima, fitosanitarnim mjerama i načinu obavljanja pojedinih poslova iz područja biljnoga zdravstva
12. sudjeluje u uvođenju i razvoju informacijskog sustava zaštite šuma od štetnih organizama.
(4) Institut je obvezan o obavljanju poslova iz stavka 1., 2. i 3. ovoga članka kontinuirano izvješćivati ministarstvo.
POGLAVLJE II.
Delegirana tijela
Članak 12.
Za potrebe provedbe uredbi iz članka 2. ovoga Zakona te odredaba ovoga Zakona i propisa donijetih na temelju njega, ministar može odlukom delegirati zasebnim pravnim osobama određene zadaće u okviru službenih kontrola.
GLAVA III.
OBVEZE SUBJEKATA
Obveze specijaliziranih subjekata i drugih osoba
Članak 13.
(1) Specijalizirani subjekt obvezan je pregledavati bilje, biljne proizvode i druge predmete, voditi računa o njihovom zdravstvenom stanju te provoditi mjere suzbijanja štetnih organizama imajući u vidu njihov gospodarski, društveni i okolišni učinak.
(2) Ako specijalizirani subjekt ili druga osoba posumnja ili ustanovi da je karantenski štetni organizam Unije ili štetni organizam koji nije uvršten na popis karantenskih štetnih organizama Unije prisutan na bilju, biljnim proizvodima ili drugim predmetima koji su pod kontrolom tog subjekta, o tome je obvezan odmah obavijestiti mjesno nadležnog fitosanitarnog ili šumarskog inspektora.
GLAVA IV.
SLUŽBENI REGISTAR
Službeni registar specijaliziranih subjekata
Članak 14.
(1) Ministarstvo u elektroničkom obliku vodi Službeni registar specijaliziranih subjekata (u daljnjem tekstu: Registar) u skladu sa člankom 65. Uredbe (EU) br. 2016/2031.
(2) Ministar će pravilnikom propisati obvezu prijave dodatnih kategorija specijaliziranih subjekata u Registar ako je to opravdano rizikom od štetnih organizama koji predstavlja bilje koje uzgajaju ili bilo koja druga njihova aktivnost.
(3) Izgled obrasca za prijavu u Registar, te način vođenja Registra, pravilnikom propisuje ministar.
Upis u Registar
Članak 15.
(1) Ministarstvo u okviru svoje nadležnosti donosi rješenja o upisu u Registar na zahtjev specijaliziranog subjekata, ako taj specijalizirani subjekt udovoljava uvjetima propisanim ovim Zakonom i propisima donesenim na temelju ovoga Zakona.
(2) Ministarstvo će rješenjem brisati specijaliziranog subjekta upisanog u Registar ako:
– specijalizirani subjekt podnese zahtjev za brisanje iz Registra
– se utvrdi da specijalizirani subjekt ne udovoljava ili je prestao udovoljavati uvjetima propisanim ovim Zakonom i propisima donesenim na temelju ovoga Zakona.
(3) Protiv rješenja Ministarstva nije dopuštena žalba, već se može pokrenuti upravni spor.
GLAVA V.
NAKNADE, TROŠKOVI I ODŠTETE
Naknade
Članak 16.
(1) Specijalizirani subjekti plaćaju naknadu za:
1. laboratorijsku analizu i testiranje službenih uzoraka bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta
2. osposobljavanje za izdavanje biljnih putovnica.
(2) Naknade iz stavka 1. ovoga članka prihod su nadležnih ili stručnih tijela koja obavljaju poslove laboratorijske analize ili testiranja uzoraka bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta odnosno provode osposobljavanje specijaliziranih subjekata.
(3) Strukturu i iznose naknada iz stavka 1. ovoga članka propisuje ministar pravilnikom.
Troškovi
Članak 17.
Troškove provedbe fitosanitarnih mjera propisanih uredbama iz članka 2. ovoga Zakona, odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona snosi specijalizirani subjekt.
Odšteta
Članak 18.
(1) Specijalizirani subjekt ima pravo na odštetu za bilje, biljne proizvode i druge nadzirane predmete koji su uništeni ili oštećeni napadom karantenskog štetnog organizama Unije ili štetnog organizma koji nije uvršten na popis karantenskih štetnih organizama Unije, ali ispunjava uvjete za uvrštenje u taj popis ako je:
– odmah pisanim putem obavijestio mjesno nadležnoga fitosanitarnog ili šumarskog inspektora o pojavi ili sumnji na pojavu karantenskog štetnog organizma Unije i/ili štetnog organizama koji nije uvršten na popis karantenskih štetnih organizama Unije, a ispunjava uvjete za uvrštavanje na taj popis
– u roku određenom rješenjem proveo sve fitosanitarne mjere koje mu je naložio fitosanitarni ili šumarski inspektor.
(2) Odšteta iz stavka 1. ovoga članka isplaćuje se iz državnog proračuna Republike Hrvatske.
(3) Odšteta iz stavka 1. ovoga članka ne isplaćuje se:
– ako je štetni organizam pronađen pri fitosanitarnom pregledu bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta koji se unose u Republiku Hrvatsku iz trećih zemalja
– ako je inspekcijskim nadzorom utvrđeno da specijalizirani subjekt nije ispunio sve zahtjeve propisane Uredbom (EU) br. 2016/2013 i ovom Zakonom.
(4) Postupak za isplatu odštete pokreće se na zahtjev specijaliziranog subjekta koji je vlasnik ili posjednik uništenog ili na drugi način uklonjenog bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta.
(5) Odštetni zahtjev iz stavka 4. ovoga članka podnosi se Ministarstvu u roku od 30 dana od dana izvršenja inspekcijskog rješenja, a prilažu mu se rješenje kojim je nadležni inspektor naložio mjere vezane uz predmet zahtjeva i službeni dokaz da je proveo sve fitosanitarne mjere koje mu je naložio nadležni inspektor.
(6) Opravdanost zahtjeva ocjenjuje i iznos odštete utvrđuje stručno Povjerenstvo koje imenuje ministar rješenjem.
(7) Na temelju prijedloga Povjerenstva iz stavka 6. ovoga članka, Ministarstvo donosi rješenje o opravdanosti zahtjeva i iznosu odštete.
(8) Protiv rješenja iz stavka 6. ovoga članka ne može se uložiti žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
(9) Pobliža mjerila na temelju kojih se odlučuje o pravu na odštetu i iznosu odštete pravilnikom propisuje ministar.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O BILJNOM ZDRAVSTVU
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o biljnom zdravstvu sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine , broj 85/10 – pročišćeni tekst 5/14. – Odluka Upravnog suda Republike Hrvatske) .
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
1. Ocjena stanja
Zakon o biljnom zdravstvu (Narodne novine, br. 75/05, 25/09, 55/11 i 115/18) (u daljnjem tekstu: Zakon o biljnom zdravstvu) do sada je bio temeljni zakon koji je uređivao biljno zdravstvo u Republici Hrvatskoj. Zakon o biljnom zdravstvu donesen je 3. lipnja 2005. godine, a stupio je na snagu 1. siječnja 2006. godine. Navedeni Zakon je uređivao temeljna pitanja zdravstvene zaštite bilja primjereno međunarodnim standardima, a prvenstveno je omogućavao učinkovito i usklađeno izvođenje poslova i obveza. Glavni cilj biljnog zdravstva je zaštita bilja, biljnih proizvoda i drugih nadziranih predmeta od štetnih organizama, sprječavanja unošenja i širenja štetnih organizama, utvrđivanje prisutnosti štetnih organizama, omogućavanje optimalne proizvodnje i trgovine bilja, zaštita okoliša od posljedica djelovanja štetnih organizama, uvođenje biološke zaštite bilja i usmjeravanje razvoja zdravstvene zaštite bilja, omogućavanje izobrazbe i podizanja svijesti kod stanovništva o važnosti pravilne zdravstvene zaštite bilja. Nadalje, Zakon o biljnom zdravstvu je propisivao financiranje, naknade i odštete posjednicima bilja, kao i inspekcijski nadzor. Pitanja iz područja biljnog zdravstva, Zakon o biljnom zdravstvu je uređivao sukladno Međunarodnoj konvenciji o zaštiti bilja (FAO – IPPC – International Plant Protection Convention 14. svibanj 1999.), Sporazumu o primjeni sanitarnih i fitosanitarnih mjera (WTO – SPS – Agreement on the Application of Sanitary and Phytosanitary Measures 30. studeni 2000.) i temeljem direktiva Europske unije, koje uređuju područje biljnoga zdravstva. Odredbe spomenutog Zakona najvećim su dijelom preuzete iz Direktive Vijeća 2000/29/EZ od 8. svibnja 2000., o zaštitnim mjerama protiv unošenja u Zajednicu organizama štetnih za bilje ili biljne proizvode i protiv njihovog širenja unutar Zajednice (u daljnjem tekstu: Direktiva Vijeća 2000/29/EZ).
Nadležno tijelo za provođenje Zakona o biljnom zdravstvu je Ministarstvo poljoprivrede. Upravne, zakonodavne, međunarodne i s njima povezane stručne poslove obavlja Odjel za biljno zdravstvo ustrojen unutar Uprave za poljoprivredno zemljište, biljnu proizvodnju i tržište.
Inspekcijski nadzor i s njime povezane stručne poslove obavlja Sektor za fitosanitarni nadzor, Državnog inspektorata (fitosanitarne preglede vezane uz uvoz, izvoz, reeksport, provoz, kontrolu zdravstvenog stanja bilja na teritoriju RH i dr.). U Sektoru za fitosanitarni nadzor ustrojeni su: Služba za stručne, razvojne i međunarodne poslove fitosanitarne inspekcije, Služba granične fitosanitarne inspekcije i Služba fitosanitarne inspekcije za nadzor na tržištu i pri izvozu.
Centar za zaštitu bilja, koji je ustrojen unutar Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu, nadležan je za znanstvenu i stručnu pomoć u provedbi odredbi Zakona o biljnom zdravstvu (praćenje zdravstvenog stanja bilja, obavljanje poslova otkrivanja štetnih organizama bilja, obavljanje laboratorijskih analiza, procjena rizika od štetnih organizama). Dio znanstvenih i stručnih poslova, vezanih uz šume, šumske rasadnike i šumski reprodukcijski materijal, obavlja Hrvatski šumarski institut.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
2. Osnovna pitanja koja se uređuju ovim Zakonom
Područje biljnog zdravstva najvećim dijelom je uređeno Direktivom Vijeća 2000/29/EZ. Iskustvo stečeno u provedbi navedene Direktive pokazalo je određene manjkavosti te je Vijeće od Komisije zatražilo da se izvrši procjena učinkovitosti odredbi navedenih u Direktivi. U dvogodišnjem periodu procjene dobivena su saznanja da bi Direktivu Vijeća 2000/29/EZ trebalo zamijeniti, a kako bi se osigurala jedinstvena primjena novih pravila na cijelom području Unije, akt kojim se zamjenjuje navedena Direktiva trebao bi imati oblik Uredbe. Stoga je u listopadu 2016., Europski parlament i Vijeće usvojio Uredbu (EU) 2016/2031 o zaštitnim mjerama protiv organizama štetnih za bilje i o izmjeni uredaba (EU) br. 228/2013, (EU) br. 652/2014 i (EU) br. 1143/2014 Europskog parlamenta i Vijeća te stavljanju izvan snage direktiva Vijeća 69/464/EEZ, 74/647/EEZ, 93/85/EEZ, 98/57/EZ, 2000/29/EZ, 2006/91/EZ i 2007/33/EZ (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2016/2031).
Uredba je stupila na snagu 13. prosinca 2016. i primjenjivat će se od 14. prosinca 2019. godine.
Obzirom da je zdravstvena ispravnost bilja od velike važnosti za biljnu proizvodnju, šume, prirodu, prirodne ekosustave i biološku raznolikost, nova Uredba (EU) 2016/2031 daje veliki naglasak na mjere vezano za utvrđivanje fitosanitarnih rizika koje predstavljaju štetni organizmi bilja, biljnih proizvoda koji se potencijalno mogu unijeti na područje Unije putem globalizacije trgovine kao i promjenom klimatskih uvjeta. Određeno bilje, biljni proizvodi i drugi predmeti predstavljaju neprihvatljiv rizik zbog vjerojatnosti da budu domaćin određenog karantenskog štetnog organizma. Za neke od njih prihvatljive su mjere umanjivanje rizika dok za druge nisu. Ovisno o mjerama za umanjivanje rizika njihov unos na područje Unije treba ograničiti (podlijegati posebnim uvjetima) ili zabraniti.
Na osnovu preliminarne procjene, u čiji obzir su uzeta znanstvena mišljenja ili studije IPPC-a, EPPO-a, EFSA ili tijela država članica, izrađen je popis visokorizičnog bilja čije se unošenje u Uniju zabranjuje do konačne izrade procjene rizika u skladu s normama IPPC-a.
Nadalje, u Uredbi (EU) 2016/2031 propisani su kriteriji za određivanje štetnih organizama za koje je potrebno donijeti mjere sprječavanja unošenja i širenja unutar cijelog područja Unije. Takvi štetni organizmi klasificirali bi se kao „karantenski štetni organizmi Unije“. Karantenski štetni organizmi n isu prisutni u Uniji ili, ako su prisutni, lokalizirani su i pod službenim nadzorom. Predstavljaju visoki rizik i moraju se poduzeti stroge mjere kako bi se spriječio njihov u nos ili širenje unutar Unije. Ako se otkriju, moraju se odmah iskorijeniti . U spomenutoj Uredbi uvodi se i pojam „ karantenski štetni organizmi zaštićenih područja “, štetni organizmi koji su prisutni u većini dijelova Unije, ali njihova pojava nije zabilježena na određenim zaštićenim područjima.
Karantenski štetni organizmi čija bi pojava predstavljala najopasniji gospodarski, okolišni ili socijalni utjecaj kvalificirali bi se kao „prioritetni štetni organizmi“. Za štetne organizme koji su uvršteni na navedeni popis provoditi će se nadzor, izradit će se operativni i akcijski planovi za iskorjenjivanje te će se provoditi simulacijske vježbe. Popis prioritetnih štetnih organizama donijet će se delegiranim aktom. Trenutno se u Uniji nalazi oko 250 važnih štetnika, a predviđa se da će oko 10% njih biti prioriteti.
Po prvi put u jednom propisu objediniti će se i karantenski i nekarantenski štetni organizmi. Ono što je bitno napomenuti da su nekarantenski štetni organizmi prisut ni na području U nije , ali budući da utječu na kakvoću bilja, zdravstvenim pregledima takvog bilja trebalo bi se jamčiti da je sadni reprodukcijski materijal slobodan od štetnih organizama .
Naglasak u Uredbi (EU) 2016/2031 dan je na posebna pravila vezana za informacije koje se moraju pružiti putnicima i korisnicima poštanskih usluga koji na područje Unije unose bilje, biljne proizvode i druge predmete.
Rano otkrivanje prisutnosti štetnih organizama od iznimne je važnosti za pravodobno i učinkovito iskorjenjivanje i sprječavanje širenja. Stoga bi države članice trebale provoditi programe posebnih nadzora u vezi s karantenskim štetnim organizama koji mogu biti i višegodišnji programi nadzora. Nadalje, popisani su detaljna pravila vezana za iskorjenjivanje štetnih organizama, pravila prijavljivanja novih pozitivnih nalaza štetnih organizama, pravila za provođenje privremenih mjera za štetne organizme koji nisu uvršteni na popise, detaljna pravila vezana za vođenje službenog registra, certificiranje bilja, uspostava sljedivosti, izdavanje biljnih putovnica, opći zahtjevi za vozila, strojeve i materijal za pakiranje, reguliranje karantenskih stanica i prostora za izolaciju.
Donošenjem Zakona o biljnom zdravstvu, prvenstveno će se osigurati sljedeće:
- provedba Uredbe (EU) br. 2016/2031
- nadležna tijela, postupanje i zadaće nadležnih tijela, stručna tijela u provedbi Uredbe (EU) br. 2016/2031 ,
- stvaranje zakonske osnove za uvođenje upisnika specijaliziranih subjekata i sljedivosti,
- upravni i inspekcijski nadzor,
- financiranje, naknade i odštete,
- prekršajne odredbe i
- prijelazne i završne odredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
3. Posljedice koje proizlaze donošenjem ovog Zakona
Predloženim odredbama ovoga prijedloga Zakona osigurava se provedba Uredba (EU) br. 2016/2031, uređuje i unaprjeđuje pravni okvir nacionalnog zakonodavstva u dijelu koji nije propisan odredbama spomenute Uredbe čime se postiže učinkovitija provedba zdravstvene zaštite bilja u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona potrebno je osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Uredbom (EU) 2016/2031 propisan je višegodišnji nadzor karantenskih štetnih organizama i godišnji nadzor prioritetnih štetnih organizama. Također, za svaki prioritetni štetni organizam planirana je izrada kriznih planova i provođenje simulacijskih vježbi. Ukoliko se utvrdi prisutnost prioritetnog štetnog organizma na području Republike Hrvatske obveza je izraditi Akcijski plan kojim se utvrđuju mjere za iskorjenjivanje tog štetnog organizma. Stoga je potrebno za navedene aktivnosti osigurati financijska sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
Osim navedenog, potrebno je osigurati financijska sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske za nadzor štetnih organizma koji nisu klasificirani kao karantenski i prioritetni štetni organizmi, a koji su od nacionalnog interesa za Republiku Hrvatsku.
Nadalje, iz Državnog proračuna Republike Hrvatske potrebno je osigurati financijska sredstva informiranja i obavješćivanja javnosti o eventualnim štetama koje može prouzročiti pojava određenog karantenskog štetnog organizma. Takve informacije posebno se moraju pružiti putnicima i korisnicima poštanskih usluga u obliku plakata ili brošura te prama potrebi na svojim internetskim stranicama.
Upisnik proizvođača, prerađivača, uvoznika i distributera bilja, biljnih proizvoda i drugih nadziranih predmeta u skladu s važećim Zakonom o biljnom zdravstvu ne vodi se u elektroničkom obliku. S obzirom da se Ministarstvo poljoprivrede u 2018. godini obvezalo, u skladu s administrativnim rasterećenjem gospodarstva, izraditi vođenje istoga u elektroničkom obliku usvajanjem novoga Zakona o biljnom zdravstvu stekli su se uvjeti za propisivanje i provedbu obveze o uspostavi vođenja Registra specijaliziranih subjekata u elektroničkom obliku. Stoga je potrebno u Državnom proračunu Republike Hrvatske osigurati financijska sredstva za uspostavu Registra koji će se voditi u elektroničkom obliku.
Područje biljnog zdravstva je iznimno kompleksno područje i zahtjeva višegodišnji kontinuirani rad i usavršavanje, a s ciljem da Republika Hrvatska može kvalitetno i stručno odrađivati navedenu problematiku. Ako Republika Hrvatska nema stručnjaka s potrebnim znanjem i vještinama, neće se niti moći ravnopravno uključiti u rad i donošenje odluka u interesu Republike Hrvatske na sastancima odbora i radnih grupa iz područja biljnog zdravstva u Europskoj komisiji i Vijeću. Stoga je potrebno osigurati zapošljavanje za jednog stručnjaka i to za praćenje rada odbora u Europskoj komisiji i Vijeću iz područja biljnog zdravstva te za podizanje javne svijesti o biljnom zdravstvu u cilju ispunjavanja zahtjeva iz Strategije o podizanju javne svijesti iz područja biljnog zdravstva Europske unije.
Podizanje svijesti u području biljnog zdravstva imat će ključnu ulogu u kontekstu Međunarodne godine zdravlja bilja, koja će održati 2020, a koja će nastaviti s tradicijom obilježavanja svakih 5. godina jer je od globalnog značaja, uključujući glad, prijetnje siromaštvu za okoliš i gospodarski razvoj.
Stručnjak za podizanje javne svijesti u biljnom zdravstvu važna je karika prilikom predsjedavanja RH Vijećem Europske unije, što je iznimna prilika i za organizacije civilnog društva u smislu podizanja svijesti, komunikacije i zagovaranja (na nacionalnoj i EU razini, tijekom i nakon predsjedanja), a ključ dobrog zagovaranja je pravovremena priprema i razrađena zagovaračka strategija.
Na kraju, ovim Zakonom planirana su financijska sredstva iz Državnog proračuna Republike Hrvatske za provedbu mjera iskorjenjivanja štetnih organizama čija prisutnost se utvrdi na teritoriju Republike Hrvatske te potrebe financiranja isplate odštete specijaliziranim subjektima za uništeno bilje radi provedbe fitosanitarnih mjera.
Budući da novo zakonodavstvo proširuje opseg inspekcijskih nadzora fitosanitarne inspekcije kao provoditelja Zakona, potrebno je u Državnom proračunu Republike Hrvatske osigurati sredstva za prijem jednog službenika na poslovima fitosanitarnog inspektora.
Uredba (EU) 2016/2031 propisuje povećan broj predmeta nadzora bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta te štetnih organizama.
Temeljem predmetnog Zakona fitosanitarni inspektor ima prava i ovlasti uzimati službene uzorke radi testiranja u službenom laboratoriju, kako bi se otklonila sumnja da je na dijelu državnog područja Republike Hrvatske prisutan karantenski štetni organizam Unije ili štetni organizam koji nije uvršten na popis karantenskih štetnih organizama Unije, ili kako bi se potvrdila njegova prisutnost (članak 10. Uredbe (EU) br. 2016/2031).
Stoga je potrebno troškove analize inspekcijskih uzoraka koje uzima fitosanitarna inspekcija u slučaju sumnje na zarazu predvidjeti u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
Donošenjem ovoga Zakona povećat će se opseg poslova Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu, u dijelu koji se odnosi na otkrivanje i dijagnosticiranje štetnih organizama. Stoga je potrebno osigurati sredstva iz Državnog proračuna Republike Hrvatske za potrebe zapošljavanja ri osobe na neodređeno radno vrijeme.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
IV.TEKST NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA O BILJNOM ZDRAVSTVU
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
NACRT PRIJEDLOG ZAKONA O BILJNOM ZDRAVSTVU
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GLAVA I.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
UVODNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Predmet Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 1.
Ovim Zakonom utvrđuju se nadležna tijela, postupanje i zadaće nadležnih tijela, znanstvene i stručne institucije u provedbi Uredbe (EU) br. 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. listopada 2016. o zaštitnim mjerama protiv organizama štetnih za bilje i o izmjeni uredaba (EU) br. 228/2013, (EU) br. 652/2014 i (EU) br. 1143/2014 Europskog parlamenta i Vijeća te stavljanju izvan snage direktiva Vijeća 69/464/EEZ, 74/647/EEZ, 93/85/EEZ, 98/57/EZ, 2000/29/EZ, 2006/91/EZ i 2007/33/EZ (SL L 317, 23. 11. 2016.), te vođenje registara specijaliziranih subjekata, financiranje, naknade, troškovi i odštete, upravni i inspekcijski nadzor te prekršajne odredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Veza s propisima Europske unije
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 2.
Ovim se Zakonom osigurava provedba:
1. Uredbe (EU) br. 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. listopada 2016. o zaštitnim mjerama protiv organizama štetnih za bilje i o izmjeni uredaba (EU) br. 228/2013, (EU) br. 652/2014 i (EU) br. 1143/2014 Europskog parlamenta i Vijeća te stavljanju izvan snage direktiva Vijeća 69/464/EEZ, 74/647/EEZ, 93/85/EEZ, 98/57/EZ, 2000/29/EZ, 2006/91/EZ i 2007/33/EZ (SL L 317, 23. 11. 2016.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2016/2031)
2. Uredbe (EU) br. 2017/625 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2017. o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima kojima se osigurava primjena propisa o hrani i hrani za životinje, pravila o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja, o izmjeni uredaba (EZ) br. 999/2001, (EZ) br. 396/2005, (EZ) br. 1069/2009, (EZ) br. 1107/2009, (EU) br. 1151/2012, (EU) br. 652/2014, (EU) 2016/429 i (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 1/2005 i (EZ) br. 1099/2009 i direktiva Vijeća 98/58/EZ, 1999/74/EZ, 2007/43/EZ, 2008/119/EZ i 2008/120/EZ te o stavljanju izvan snage uredaba (EZ) br. 854/2004 i (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 89/608/EEZ, 89/662/EEZ, 90/425/EEZ, 91/496/EEZ, 96/23/EZ, 96/93/EZ i 97/78/EZ te Odluke Vijeća 92/438/EEZ (SL L 95/1, 7. 4. 2017.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2017/625)
3. Delegirane uredbe Komisije (EU) 2019/827 оd 13. ožujka 2019. o kriterijima koje specijalizirani subjekti moraju ispunjavati kako bi zadovoljili uvjete iz članka 89. stavka 1. točke (a) Uredbe (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća i o postupcima kojima se osigurava da su ti kriteriji ispunjeni (SL L 137/10, 23. 5. 2019.) (u daljnjem tekstu: Delegirana uredba (EU) br. 2019/827) i
4. Delegirane uredbe Komisije (EU) 2019/829 оd 14. ožujka 2019. o dopuni Uredbe (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća o zaštitnim mjerama protiv organizama štetnih za bilje, kojom se države članice ovlašćuju za odobravanje privremenih odstupanja u svrhe službenog provođenja testova, znanstvene ili obrazovne svrhe, za pokuse, sortnu selekciju ili oplemenjivanje (SL L 137/15, 23. 5. 2019.) (u daljnjem tekstu: Delegirana uredba (EU) br. 2019/829).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Biljno zdravstvo
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 3.
Biljno zdravstvo obuhvaća:
1. zaštitu bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta od štetnih organizama
2. utvrđivanje prisutnosti i određivanje štetnih organizama
3. sprječavanje unosa i širenja štetnih organizama te njihovo suzbijanje i iskorjenjivanje primjenom fitosanitarnih mjera
4. sprječavanje izvoza bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta zaraženih štetnim organizmima
5. zaštitu okoliša od posljedica djelovanja štetnih organizama.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Pojmovnik
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 4.
(1) Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1. službena izjava je ona izjava ili mjera koju daju odnosno poduzimaju:
– službeno tijelo treće zemlje nadležno za biljno zdravstvo ili, u njegovo ime, drugi službenici ovlašteni i stručno osposobljeni za izdavanje fitosanitarnih certifikata
– službenici nadležnih tijela državne uprave države članice Europske unije (u daljnjem tekstu: Unija) i pravne osobe s javnim ovlastima, pod uvjetom da su stručno osposobljeni za poslove za koje su ovlašteni i da nemaju osobne koristi od rezultata mjera koje poduzimaju.
2. unos bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta jest svako unošenje pošiljaka, bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta na carinsko područje Unije, osim unošenja radi fitosanitarnog provoza.
3. specijalizirani subjekt jest fizička ili pravna osoba uključena u jednu od aktivnosti iz članka 2. točke 9. Uredbe (EU) br. 2016/2031
4. osoba koja nije specijalizirani subjekt jest fizička ili pravna osoba koja nije uključena u jednu od aktivnosti iz članka 2. točke 9. Uredbe (EU) br. 2016/2031
5. treća zemlja jest svaka država koja nije država članica.
(2) Ostali pojmovi koji se koriste u ovome Zakonu imaju jednako značenje kao u uredbama iz članka 2. ovoga Zakona.
(3) Pojmovi i izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GLAVA II.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
NADLEŽNA I DELEGIRANA TIJELA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
POGLAVLJE I.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
NADLEŽNA TIJELA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Nadležna tijela
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 5.
Nadležna tijela za provedbu ovoga Zakona i uredbi iz članka 2. ovoga Zakona jesu:
1. Ministarstvo nadležno za poljoprivredu (u daljnjem tekstu: Ministarstvo)
2. Državni inspektorat, fitosanitarna i šumarska inspekcija (u daljnjem tekstu: fitosanitarna inspekcija ili šumarska inspekcija)
3. Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (u daljnjem tekstu: Agencija)
4. Hrvatski šumarski institut (u daljnjem tekstu: Institut).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Stručna tijela
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 6.
Stručna tijela za provedbu ovoga Zakona i uredbi iz članka 2. ovoga Zakona jesu:
1. Agencija
2. Institut.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Ministarstvo
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 7.
(1) Za potrebe provedbe Uredbe (EU) br. 2016/2031 i ovoga Zakona , Ministarstvo kao nadležno tijelo obavlja sljedeće poslove i zadaće:
1. odobrava unos karantenskih štetnih organizama iz članka 8. Uredbe (EU) br. 2016/2031
2. obavlja upravne poslove, postupke i mjere iz članka 10., članka 17. stavka 1., članka 18. stavka 1., članka 31. stavka 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031, te članka 15. ovoga Zakona
3. obavlja poslove obavješćivanja i izvješćivanja Komisije i država članica iz članka 8. stavka 5., članka 9. stavka 1., članka 11., članka 17. stavka 3., članka 18. stavka 6., članka 19. stavka 2., članka 20., članka 22. stavka 3., članka 23. stavka 2., članka 24. stavka 2., članka 25. stavka 5., članka 26. stavka 3., članka 27. stavka 2., članka 28. stavka 7., članka 29. stavka 3., članka 30. stavka 8., članka 31. stavka 2., članka 32. stavka 7., članka 33. stavka 3., članka 34. stavka 2., članka 40. stavka 4., članka 41. stavka 4., članka 45. stavka 2., članka 46. stavka 4., članka 49. stavka 6., članka 52. stavka 2., članka 53. stavka 4., članka 54. stavka 4., članka 60. stavka 2., članka 68. stavka 1. i članka 95. stavka 5. Uredbe (EU) br. 2016/2031
4. obavlja poslove informiranja specijaliziranih subjekata i javnosti iz članaka 12. i 13., članka 32. stavka 7. i članka 68. stavka 2. Uredbe (EU) br. 2016/2031
5. uspostavlja, mijenja i ukida demarkirana područja iz članka 18. i članka 19. stavaka 3. i 4. Uredbe (EU) br. 2016/2031
6. koordinira izradu i donošenje programa nadzora te osigurava financiranje nadzora nad štetnim organizmima iz članka 22. stavka 1. i članka 24. stavka 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031
7. izrađuje krizne planove iz članka 25. te planira i sudjeluje u simulacijskim vježbama iz članka 26. Uredbe (EU) br. 2016/2031
8. donosi akcijske planove iz članka 27. stavka 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031
9. osmišljava mjere u vezi sa štetnim organizmima koji nisu uvršteni na popis karantenskih štetnih organizama Unije, a za koje se smatra da bi mogli ispunjavati uvjete za uvrštenje na taj popis, te osigurava pravnu i financijsku osnovu za njihovu provedbu iz članak 29. Uredbe (EU) br. 2016/2031
10. poduzima sve potrebne radnje u vezi s priznavanjem, nadzorom, izmjenom opsega i ukidanjem zaštićenih područja iz članaka 32. do 35. Uredbe (EU) br. 2016/2031
11. obavlja poslove obavješćivanja trećih zemalja iz članka 40. stavka 4., članka 41. stavka 4., članka 46. stavka 4., članka 49. stavka 6., članka 53. stavka 4. i članka 54. stavka 4. Uredbe (EU) br. 2016/2031
12. pruža informacije putnicima i korisnicima poštanskih usluga iz članka 45. stavka 1. i članka 55. Uredbe (EU) br. 2016/2031
13. odobrava unos bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta u granična područja iz članka 46. stavka 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031
14. izdaje odobrenje (pod određenim uvjetima) za unos bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta koji se upotrebljavaju u svrhe službenog provođenja testova, znanstvene ili obrazovne svrhe, za pokuse, sortnu selekciju ili oplemenjivanje iz članka 48. stavka 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031 te u skladu s Delegiranom uredbom (EU) br. 2019/829
15. poduzima privremene mjere u svezi s neposrednom opasnošću iz članka 52. stavka 2. Uredbe (EU) br. 2016/2031
16. odobrava i opoziva karantenske stanice i prostor za izolaciju iz članaka 60. i 61. Uredbe (EU) br. 2016/2031
17. izdaje i ukida ovlaštenje specijaliziranim subjektima za izdavanje biljnih putovnica iz članka 89. stavka 1. i članka 92. stavka 3. Uredbe (EU) br. 2016/2031 te u skladu s Delegiranom uredbom (EU) br. 2019/827
18. odobrava i povlači odobrenje planova upravljanja rizikom od štetnih organizama iz članka 91. stavka 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031
19. ovlašćuje i ukida ovlaštenje specijaliziranim subjektima za postavljanje oznaka na drveni materijal za pakiranje iz članka 98. stavaka 1., 2. i 4. Uredbe (EU) br. 2016/2031
20. ovlašćuje i ukida ovlaštenje specijaliziranih subjekata iz članka 99. stavka 2. Uredbe (EU) br. 2016/2031
21. obavlja i druge poslove i zadaće prijeko potrebne za provedbu ovoga Zakona i uredbi iz članka 2. ovoga Zakona.
(2) Za potrebe provedbe pravno obvezujućih akata Unije donesenih na temelju Uredbe (EU) br. 2016/2031, ministar donosi pravilnike uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za europske poslove.
(3) Ministar pravilnicima uređuje pitanja koja nisu posebno uređena Uredbom (EU) br. 2016/2031, u mjeri potrebnoj za njezinu učinkovitu provedbu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Fitosanitarni inspektor
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 8.
Za potrebe provedbe uredbi iz članka 2. ovoga Zakona te odredaba ovoga Zakona i propisa donijeti na temelju njega, fitosanitarni inspektor obavlja ove poslove i zadaće, isključujući poslove i zadaće koje obavlja šumarska inspekcija:
1. prati usklađenost s uvjetima, ograničenjima i zabranama određenima odobrenjem za unos na područje Republike Hrvatske te premještanje, držanje i razmnožavanje na području Republike Hrvatske karantenskih štetnih organizama Unije ili štetnih organizama koji nisu uvršteni na popis karantenskih štetnih organizama, a koji se upotrebljavaju za službeno provođenje testova, znanstvene ili obrazovne svrhe, pokuse, sortnu selekciju ili oplemenjivanje (članak 8. stavak 4. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
2. obavlja nadzor drugog bilja ili biljnih proizvoda u slučaju kad Ministarstvo zaključi da se karantenski štetni organizam Unije može odmah ukloniti te odluči da neće uspostaviti demarkirano područje (članak 18. stavak 4. drugi podstavak Uredbe (EU) br. 2016/2031)
3. obavlja nadzor demarkiranog područja u pogledu razvoja prisutnosti dotičnoga štetnog organizma (članak 19. stavak 1. prvi podstavak Uredbe (EU) br. 2016/2031)
4. sudjeluje u provedbi nadzora u vezi s karantenskim štetnim organizmima Unije ili štetnim organizmima koji privremeno ispunjavaju uvjete za uvrštavanje u karantenske štetne organizme Unije (članak 22. stavak 1. prvi podstavak i članak 24. stavak 1. prvi podstavak Uredbe (EU) br. 2016/2031)
5. sudjeluje u izradi, provedbi i nadzoru provedbe kriznih planova, simulacijskih vježbi i akcijskih planova za prioritetne štetne organizme (članak 25. stavak 1. podstavak 1., članak 26. stavak 1. podstavak 1. i članak 27. stavak 1. prvi podstavak Uredbe (EU) br. 2016/2031)
6. obavlja nadzor na državnom području Republike Hrvatske ili njegovu dijelu u vezi sa zahtjevom za priznavanje zaštićenog područja ili privremenog zaštićenog područja (članak 32. stavak 4. točka (b)) i stavak 6. prvi podstavak Uredbe (EU) br. 2016/2031)
7. nadzire unos drvenog materijala za pakiranje na područje Unije (članak 43. stavak 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
8. nadzire unos bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta u granično područje Republike Hrvatske, osim u slučajevima kad je taj nadzor povjeren delegiranim tijelima iz članka 9. ovoga Zakona (članak 46. stavak 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
9. nadzire fitosanitarni provoz (članak 47. stavak 2. te Uredbe)
10. prati usklađenost s uvjetima, ograničenjima i zabranama koje su određene odobrenjem za unos na državno područje Republike Hrvatske i premještanje na njezinom području bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta koji se upotrebljavaju u svrhe službenog provođenja testova, znanstvene ili obrazovne svrhe, za pokuse, sortnu selekciju ili oplemenjivanje (članak 48. stavak 4. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
11. nadzire unos bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta iz trećih zemalja na područje Unije i njihovo premještanje unutar njega, ako je za njih provedbenim aktom Komisija donijela privremene mjere u pogledu unosa i premještanja (članak 49. stavak 2. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
12. nadzire rad karantenskih stanica i prostora za izolaciju (članak 63. stavak 1. i 2. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
13. u slučajevima predviđenima člankom 87. stavkom 2. Uredbe (EU) br. 2016/2031 obavlja detaljan pregled kako bi utvrdila udovoljavaju li bilje, biljni proizvodi i drugi predmeti zahtjevima kojima moraju udovoljavati da bi se za njih mogla izdati biljna putovnica (članak 87. stavak 2. te Uredbe)
14. obavlja inspekcijski nadzor, a prema potrebi uzima i uzorke za testiranje, kako bi provjerila poštuju li ovlašteni subjekti odredbe koje se odnose na sadržaj i format biljnih putovnica, jesu li obavili detaljan pregled bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta za koje su izdali biljnu putovnicu, prilažu li biljne putovnice na propisan način, ispunjavaju li propisane obveze i izdaju li u propisanim slučajevima novu biljnu putovnicu zamjenjujući prvotnu biljnu putovnicu (članak 92. stavak 1. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
15. na zahtjev specijaliziranog subjekta izdaje novu biljnu putovnicu za određenu trgovinsku jedinicu bilja, biljnih proizvoda ili drugih predmeta zamjenjujući prvotno izdanu biljnu putovnicu ili u slučaju dijeljenja trgovinske jedinice u dvije ili više njih, izdaje biljnu putovnicu za svaku novu trgovinsku jedinicu nastalu podjelom (članak 93. stavci 1. i 2. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
16. izdaje biljnu putovnicu za bilje, biljne proizvode ili druge predmete unesene iz trećih zemalja zamjenjujući fitosanitarni certifikat za unos na područje Unije ili zamjenjuje izvorni fitosanitarni certifikat njegovom ovjerenom kopijom (članak 94. stavci 1. i 2. Uredbe (EU) br. 2016/2031)
17. nadzire subjekte registrirane za označivanje drvenog materijala za pakiranje (članak 98. stavak 3. podstavak Uredbe (EU) br. 2016/2031)
18. izdaje fitosanitarni certifikat za izvoz i fitosanitarni certifikat za ponovni izvoz bilja, biljnih proizvoda ili drugih predmeta s područja Unije u treću zemlju te predizvozni certifikat (članak 100. stavak 1., članak 101. stavak 1. i članak 102. stavak 3. Uredbe (EU) br. 2016/2031).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Šumarski inspektor
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 9.
Za potrebe provedbe uredbi iz članka 2. ovoga Zakona te odredaba ovoga Zakona i propisa donijetih na temelju njega, šumarski inspektor obavlja poslove i zadaće iz članka 8. ovoga Zakona, i to samo u dijelu koji se odnosi na šumsko bilje, šumske rasadnike i šumski reprodukcijski materijal, a isključujući poslove koji se odnose na unos bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta na područje Unije, provoz bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta preko državnog područja Republike Hrvatske, izvoz i ponovni izvoz bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta iz područja Unije te na drveni materijal za pakiranje.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Agencija
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 10.
(1) Za potrebe provedbe uredbi iz članka 2. ovoga Zakona te odredaba ovoga Zakona i propisa donijetih na temelju njega, Agencija kao nadležno tijelo obavlja ove poslove i zadaće:
1. obavlja laboratorijske analize i testiranja bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta na prisutnost štetnih organizama propisanih Uredbom (EU) br. 2016/2031
2. obavlja laboratorijske analize i testiranja bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta na prisutnost drugih štetnih organizama
3. obavlja preglede, uzima uzorke i provodi nadzor nad štetnim organizmima iz članka 19. i članaka 22. do 24. Uredbe (EU) br. 2016/2031, a u skladu s višegodišnjim, godišnjim ili nacionalnim planovima koje donosi Ministarstvo
4. sudjeluje u provedbi akcijskih planova, što uključuje planiranje, preglede, uzimanje uzoraka i izvještavanje
5. osposobljava specijalizirane subjekte za izdavanje biljnih putovnica iz članka 89. Uredbe (EU) br. 2016/2031.
(2) Za potrebe provedbe uredbi iz članka 2. ovoga Zakona te odredaba ovoga Zakona i propisa donijeti na temelju njega, Agencija kao stručno tijelo obavlja ove poslove i zadaće:
1. pruža znanstvenu i stručnu podršku Ministarstvu pri izradi kriznih planova te provedbe simulacijskih vježbi iz članaka 25. i 26. Uredbe (EU) br. 2016/2031
2. pruža znanstvenu i stručnu podršku Ministarstvu pri izradi akcijskih planova iz članka 27. Uredbe (EU) br. 2016/2031
3. pruža znanstvenu i stručnu podršku Ministarstvu pri izradi prijedloga fitosanitarnih mjera
4. pruža znanstvenu i stručnu podršku Ministarstvu pri priznavanju, nadzoru, izmjeni opsega i opoziva zaštićenih područja iz članaka 32. do 35. Uredbe (EU) br. 2016/2031
5. pruža znanstvenu i stručnu podršku Ministarstvu pri pružanju informacija putnicima i korisnicima poštanskih usluga iz članka 45. i 55. Uredbe (EU) br. 2016/2031
6. izrađuje analize rizika od štetnih organizama
7. prati zdravstveno stanje bilja tijekom njegova rasta i razvoja na poljima, u nasadima, objektima i drugim površinama, uključujući i samoniklo bilje, radi prikupljanja podataka o pojavi, intenzitetu napada, populaciji i proširenosti organizama štetnih za bilje i biljne proizvode i o tome vodi sustavnu evidenciju
8. izvještava o prisutnosti, pojavi i širenju štetnih organizama
9. razrađuje, predlaže i daje stručna mišljenja u vezi s biljnim zdravstvom
10. sudjeluje u stručnom usavršavanju fitosanitarnih inspektora, djelatnika stručnih službi, specijaliziranih subjekata i drugih sudionika uključenih u poslove biljnog zdravstva
11. provodi znanstvena i druga istraživanja iz područja biljnog zdravstva
12. sudjeluje u uvođenju i razvoju informacijskih sustava vezanih uz biljno zdravstvo
13. sudjeluje u drugim poslovima iz područja biljnog zdravstva na zahtjev Ministarstva.
(3) Agencija je obvezna o obavljanju poslova iz stavka 1. i 2. ovoga članka kontinuirano izvješćivati ministarstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Institut
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 11.
(1) Za potrebe provedbe uredbi iz članka 2. ovoga Zakona te odredaba ovoga Zakona i propisa donijetih na temelju njega, Institut kao nadležno tijelo kao obavlja poslove i zadaće iz članka 10. stavka 1. točke 1. do 4. ovog Zakona koji se odnose na šume, šumske rasadnike i šumski reprodukcijski materijal.
(2) Institut kao stručno tijelo za provedbu Uredbe (EU) br. 2016/2031 i ovoga Zakona u okviru svoje nadležnosti obavlja poslove i zadatke iz članka 10. stavka 2. točke 1. do 6. i 13. ovog Zakona koji se odnose na šume, šumske rasadnike i šumski reprodukcijski materijal.
(3) Institut provodi Program izvještajno-prognoznih poslova u šumarstvu putem kojega:
1. prati zdravstveno stanje bilja tijekom njegova rasta i razvoja u šumama, na šumskim zemljištima, u šumskim rasadnicima i drugim objektima, radi prikupljanja podataka o pojavi, intenzitetu napada, populaciji i proširenosti organizama štetnih za bilje i biljne proizvode i o tome vodi sustavnu evidenciju
2. prikuplja biološke, meteorološke i druge podatke važne za prognoziranje pojave štetnih organizama
3. prognozira pojavu štetnih organizama te razvoj i kretanje njihove populacije i određuje optimalne rokove za njihovo suzbijanje
4. obavlja poslove otkrivanja štetnih organizama
5. obavlja laboratorijske analize i testiranje bilja, biljnih proizvoda i drugih nadziranih predmeta radi određivanja štetnih organizama i utvrđivanja stupnja zaraze
6. izvještava o prisutnosti, pojavi i širenju štetnih organizama
7. procjenjuje rizik od štetnih organizama
8. razrađuje i predlaže preventivne mjere i mjere suzbijanja štetnih organizama
9. provodi znanstvena i druga istraživanja iz područja biljnoga zdravstva
10. daje specijaliziranim subjektima i šumoposjednicima stručna mišljenja u vezi sa zdravstvenom zaštitom šuma
11. podučava specijalizirane subjekte, šumoposjednike, pružatelje usluga i druge sudionike uključene u poslove zdravstvene zaštite šuma o štetnim organizmima, fitosanitarnim mjerama i načinu obavljanja pojedinih poslova iz područja biljnoga zdravstva
12. sudjeluje u uvođenju i razvoju informacijskog sustava zaštite šuma od štetnih organizama.
(4) Institut je obvezan o obavljanju poslova iz stavka 1., 2. i 3. ovoga članka kontinuirano izvješćivati ministarstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
POGLAVLJE II.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Delegirana tijela
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 12.
Za potrebe provedbe uredbi iz članka 2. ovoga Zakona te odredaba ovoga Zakona i propisa donijetih na temelju njega, ministar može odlukom delegirati zasebnim pravnim osobama određene zadaće u okviru službenih kontrola.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GLAVA III.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
OBVEZE SUBJEKATA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Obveze specijaliziranih subjekata i drugih osoba
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 13.
(1) Specijalizirani subjekt obvezan je pregledavati bilje, biljne proizvode i druge predmete, voditi računa o njihovom zdravstvenom stanju te provoditi mjere suzbijanja štetnih organizama imajući u vidu njihov gospodarski, društveni i okolišni učinak.
(2) Ako specijalizirani subjekt ili druga osoba posumnja ili ustanovi da je karantenski štetni organizam Unije ili štetni organizam koji nije uvršten na popis karantenskih štetnih organizama Unije prisutan na bilju, biljnim proizvodima ili drugim predmetima koji su pod kontrolom tog subjekta, o tome je obvezan odmah obavijestiti mjesno nadležnog fitosanitarnog ili šumarskog inspektora.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GLAVA IV.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
SLUŽBENI REGISTAR
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Službeni registar specijaliziranih subjekata
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 14.
(1) Ministarstvo u elektroničkom obliku vodi Službeni registar specijaliziranih subjekata (u daljnjem tekstu: Registar) u skladu sa člankom 65. Uredbe (EU) br. 2016/2031.
(2) Ministar će pravilnikom propisati obvezu prijave dodatnih kategorija specijaliziranih subjekata u Registar ako je to opravdano rizikom od štetnih organizama koji predstavlja bilje koje uzgajaju ili bilo koja druga njihova aktivnost.
(3) Izgled obrasca za prijavu u Registar, te način vođenja Registra, pravilnikom propisuje ministar.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Upis u Registar
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 15.
(1) Ministarstvo u okviru svoje nadležnosti donosi rješenja o upisu u Registar na zahtjev specijaliziranog subjekata, ako taj specijalizirani subjekt udovoljava uvjetima propisanim ovim Zakonom i propisima donesenim na temelju ovoga Zakona.
(2) Ministarstvo će rješenjem brisati specijaliziranog subjekta upisanog u Registar ako:
– specijalizirani subjekt podnese zahtjev za brisanje iz Registra
– se utvrdi da specijalizirani subjekt ne udovoljava ili je prestao udovoljavati uvjetima propisanim ovim Zakonom i propisima donesenim na temelju ovoga Zakona.
(3) Protiv rješenja Ministarstva nije dopuštena žalba, već se može pokrenuti upravni spor.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GLAVA V.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
NAKNADE, TROŠKOVI I ODŠTETE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Naknade
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 16.
(1) Specijalizirani subjekti plaćaju naknadu za:
1. laboratorijsku analizu i testiranje službenih uzoraka bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta
2. osposobljavanje za izdavanje biljnih putovnica.
(2) Naknade iz stavka 1. ovoga članka prihod su nadležnih ili stručnih tijela koja obavljaju poslove laboratorijske analize ili testiranja uzoraka bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta odnosno provode osposobljavanje specijaliziranih subjekata.
(3) Strukturu i iznose naknada iz stavka 1. ovoga članka propisuje ministar pravilnikom.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Troškovi
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 17.
Troškove provedbe fitosanitarnih mjera propisanih uredbama iz članka 2. ovoga Zakona, odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona snosi specijalizirani subjekt.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Odšteta
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 18.
(1) Specijalizirani subjekt ima pravo na odštetu za bilje, biljne proizvode i druge nadzirane predmete koji su uništeni ili oštećeni napadom karantenskog štetnog organizama Unije ili štetnog organizma koji nije uvršten na popis karantenskih štetnih organizama Unije, ali ispunjava uvjete za uvrštenje u taj popis ako je:
– odmah pisanim putem obavijestio mjesno nadležnoga fitosanitarnog ili šumarskog inspektora o pojavi ili sumnji na pojavu karantenskog štetnog organizma Unije i/ili štetnog organizama koji nije uvršten na popis karantenskih štetnih organizama Unije, a ispunjava uvjete za uvrštavanje na taj popis
– u roku određenom rješenjem proveo sve fitosanitarne mjere koje mu je naložio fitosanitarni ili šumarski inspektor.
(2) Odšteta iz stavka 1. ovoga članka isplaćuje se iz državnog proračuna Republike Hrvatske.
(3) Odšteta iz stavka 1. ovoga članka ne isplaćuje se:
– ako je štetni organizam pronađen pri fitosanitarnom pregledu bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta koji se unose u Republiku Hrvatsku iz trećih zemalja
– ako je inspekcijskim nadzorom utvrđeno da specijalizirani subjekt nije ispunio sve zahtjeve propisane Uredbom (EU) br. 2016/2013 i ovom Zakonom.
(4) Postupak za isplatu odštete pokreće se na zahtjev specijaliziranog subjekta koji je vlasnik ili posjednik uništenog ili na drugi način uklonjenog bilja, biljnih proizvoda i drugih predmeta.
(5) Odštetni zahtjev iz stavka 4. ovoga članka podnosi se Ministarstvu u roku od 30 dana od dana izvršenja inspekcijskog rješenja, a prilažu mu se rješenje kojim je nadležni inspektor naložio mjere vezane uz predmet zahtjeva i službeni dokaz da je proveo sve fitosanitarne mjere koje mu je naložio nadležni inspektor.
(6) Opravdanost zahtjeva ocjenjuje i iznos odštete utvrđuje stručno Povjerenstvo koje imenuje ministar rješenjem.
(7) Na temelju prijedloga Povjerenstva iz stavka 6. ovoga članka, Ministarstvo donosi rješenje o opravdanosti zahtjeva i iznosu odštete.
(8) Protiv rješenja iz stavka 6. ovoga članka ne može se uložiti žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
(9) Pobliža mjerila na temelju kojih se odlučuje o pravu na odštetu i iznosu odštete pravilnikom propisuje ministar.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
GLAVA VI.