PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMAZAKONA O HRVATSKOM REGISTRU BRODOVA
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. Ustava Republike Hrvatske (“Narodne novine”, br. 85/2010 - pročišćeni tekst i 5/2014 Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Hrvatski registar brodova javna je ustanova koja obavlja poslove u vezi sa zaštitom života i imovine na moru i unutarnjim plovnim putovima te u vezi sa zaštitom okoliša mora i unutarnjih plovnih putova.
Osnovan je Zakonom o Hrvatskom registru brodova („Narodne novine“, br. 81/96, 76/13, dalje u tekstu: Zakon o Hrvatskom registru brodova) koji je danas potrebno izmijeniti i dopuniti radi usklađivanja s odredbama Pomorskog zakonika („Narodne novine“, br. 181/04, 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15 i 17/19, dalje u tekstu: Pomorski zakonik) koji uređuje sve važnije javnopravne i privatnopravne odnose povezane s morem, pomorsko-plovidbenom djelatnošću i pomorskim brodovima, pa tako i obuhvat poslova koje je Hrvatski registar brodova ovlašten obavljati. Obzirom da je posljednjim izmjenama i dopunama Pomorskog zakonika („Narodne novine“, br. 17/19) isti obuhvat izmijenjen, potrebno je intervenirati u odnosni dio Zakona o Hrvatskom registru brodova.
Hrvatska je, naime, u skladu s Uredbom (EZ) br. 391/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o zajedničkim pravilima i normama za organizacije koje obavljaju pregled i nadzor brodova (preinačena) (Tekst značajan za EGP), posljednjim izmjenama i dopunama Pomorskog zakonika, pored Hrvatskog registra brodova, omogućila sudjelovanje u obavljanju poslova statutarne certifikacije i baždarenja pomorskih objekata hrvatske državne pripadnosti (s naglaskom na one u međunarodnoj plovidbi) i drugim priznatim organizacijama.
Osim navedenog, izmjene aktualnog teksta Zakona o Hrvatskom registru brodova nužne su i u dijelu propisivanja sastava članova upravnog vijeća Hrvatskog registra brodova, koje vijeće upravlja radom ove Ustanove, a radi usklađivanja s aktualnim stanjem korisnika usluga Hrvatskog registra brodova. Naime, radi statusnih promjena u društvima iz čijih se redova imenovao dio članova upravnog vijeća temeljem aktualnog Zakona o Hrvatskom registru brodova, kao i radi ocjene da u radu istoga vijeća trebaju sudjelovati samo oni predstavnici i stručnjaci iz redova područja koja su neposredno vezana uz rad Hrvatskog registra brodova, ovim se izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskom registru brodova predlaže novi sastav članova upravnog vijeća kojim bi se osigurala veća transparentnost u upravljanju ovom Ustanovom.
Osnovna pitanja koja se uređuju Zakonom
Jedno od osnovnih pitanja koje se uređuju ovim Zakonom jest usklađenje s odredbama Pomorskog zakonika koji na drugačiji način od onog kako je predviđen aktualnim Zakonom o Hrvatskom registru brodova, uređuje poslove utvrđivanja sposobnosti za plovidbu i statutarne certifikacije te baždarenja pomorskih objekata.
Kako je prethodno već rečeno, posljednjim izmjenama Pomorskog zakonika, Hrvatska je radi usklađenja s odredbama Uredbe (EZ) br. 391/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o zajedničkim pravilima i normama za organizacije koje obavljaju pregled i nadzor brodova (preinačena) (Tekst značajan za EGP), omogućila da poslove statutarne certifikacije i baždarenja određenih pomorskih objekata hrvatske državne pripadnosti u međunarodnoj plovidbi, osim Hrvatskog registra brodova obavljaju i druge priznate organizacije, dok će iste za brodice provoditi nadležne lučke kapetanije. Za brodove i jahte u nacionalnoj plovidbi, jahte duljine trupa manje od 24 metra u međunarodnoj plovidbi, kao i hrvatske plutajuće i nepomične odobalne objekte, nadležnost je zadržao isključivo Hrvatski registar brodova. Odgovarajućim izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskom registru brodova provest će se potrebno usklađenje s odredbama Pomorskog zakonika kako su navedene.
Osim navedenog, ovim se Zakonom propisuju nužne izmjene i u dijelu imenovanja članova upravnog vijeća Hrvatskog registra brodova sukladno kojem će u radu istoga sudjelovati predstavnici najznačajnijih korisnika usluga, i to; za razliku od dosadašnjeg načina imenovanja iz točno određenog društva; reprezentativni predstavnici korisnika usluga Hrvatskog registra brodova, poput primjerice, dva predstavnika iz udruge brodara sa sjedištem u Republici Hrvatskoj čiji članovi upravljaju s najmanje 60 % ukupne bruto tonaže svih brodova hrvatske državne pripadnosti u međunarodnoj plovidbi. Osim načela reprezentativnosti, pri novom uređenju sastava članova upravnog vijeća vodilo se računa i o tome da u rad istoga budu uključeni isključivo stručnjaci iz područja neposredno vezanih za rad Hrvatskog registra brodova (za razliku od, primjerice, dosadašnjeg sudjelovanja stručnjaka s područja zaštite na radu) pa se tako po uzoru na druga europska i svjetska klasifikacijska društva u članstvu upravnog vijeća nalazi i predstavnik osiguratelja/reosiguratelja brodova i odgovornosti brodara koji su osiguratelji/reosiguratelji izravno zainteresirani za način i kvalitetu poslovanja Hrvatskog registra brodova. Kako bi se osigurala neovisnost i transparentnost u upravljanju radom Ustanove, nijedna od zainteresiranih skupina u članstvu upravnog vijeća neće činiti većinu sukladno odredbama ovoga Zakona.
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Donošenjem predloženog Zakona uskladit će se odredbe istog s odnosnim odredbama Pomorskog zakonika te, izmjenama u sastavu upravnog vijeća Hrvatskog registra brodova, omogućiti da u upravljanju radom ove Ustanove sudjeluju samo reprezentativni predstavnici korisnika usluga Hrvatskog registra brodova i stručnjaci s područja koja su neposredno vezana uz rad istoga, ali na način da ni jedna od zainteresiranih skupina ne čini većinu u upravnom vijeću kako bi se osigurala istinska neovisnost i transparentnost u upravljanju radom Hrvatskog registra brodova.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMAZAKONA O HRVATSKOM REGISTRU BRODOVA
Članak 1.
U Zakonu o Hrvatskom registru brodova („Narodne novine“, br. 81/96, 76/13) članak 6. mijenja se i glasi:
“U okviru djelatnosti iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona, HRB obavlja sljedeće poslove od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku:
1. provodi statutarnu certifikaciju brodova hrvatske državne pripadnosti koji ne obavljaju međunarodna putovanja
2. provodi statutarnu certifikaciju brodova hrvatske državne pripadnosti koji obavljaju međunarodna putovanja, a na koje se odnose međunarodne konvencije u skladu s propisom koji uređuje uvjete koje moraju ispunjavati priznate organizacije kojeg donosi ministar nadležan za pomorstvo
3. provodi statutarnu certifikaciju jahti hrvatske državne pripadnosti koje ne obavljaju međunarodna putovanja, bez obzira na duljinu trupa
4. provodi statutarnu certifikaciju jahti hrvatske državne pripadnosti duljine trupa manje od 24 metra koje obavljaju međunarodna putovanja
5. provodi statutarnu certifikaciju jahti hrvatske državne pripadnosti duljine trupa 24 metra i veće koje obavljaju međunarodna putovanja, a na koje se odnose međunarodne konvencije u skladu s propisom koji uređuje uvjete koje moraju ispunjavati priznate organizacije kojeg donosi ministar nadležan za pomorstvo
6. provodi statutarnu certifikaciju plutajućih i nepomičnih odobalnih pomorskih objekata hrvatske državne pripadnosti
7. provodi statutarnu certifikaciju plovila unutarnje plovidbe
8. obavlja poslove statutarne certifikacije u vezi sa sigurnosnom zaštitom brodova u skladu sa zakonom i drugim propisima koji uređuju sigurnosnu zaštitu brodova
9. obavlja baždarenje pomorskih objekata hrvatske državne pripadnosti koji ne obavljaju međunarodna putovanja, izuzev brodica
10. obavlja baždarenje pomorskih brodova koji obavljaju međunarodna putovanja i jahti duljine trupa 24 metra i veće koje obavljaju međunarodna putovanja, a za koje provodi statutarnu certifikaciju i na koje se odnose međunarodne konvencije u skladu s propisom koji uređuje uvjete koje moraju ispunjavati priznate organizacije kojeg donosi ministar nadležan za pomorstvo
11. obavlja baždarenje ostalih pomorskih objekata hrvatske državne pripadnosti koji nisu obuhvaćeni točkom 10. ovoga članka, a koji obavljaju međunarodna putovanja, izuzev brodica
12. obavlja baždarenje plovila unutarnje plovidbe
13. utvrđuje sigurnost kontejnera
14. obavlja poslove tehničkog nadzornog tijela za certifikaciju plovila u unutarnjoj plovidbi sukladno propisu kojeg donosi ministar nadležan za unutarnju plovidbu
15. pruža stručnu potporu ministarstvu nadležnom za poslove pomorstva u ispunjavanju obveza Republike Hrvatske kao države zastave sukladno Konvenciji Ujedinjenih naroda o pravu mora, Kodeksu za implementaciju obveznih instrumenata Međunarodne pomorske organizacije, kao i drugih obveznih međunarodnih instrumenata, kao i odnosnim nacionalnim propisima te pruža stručnu potporu u pripremi prijedloga sadržaja Tehničkih pravila za statutarnu certifikaciju pomorskih objekata
16. pruža stručnu potporu ministarstvu nadležnom za poslove unutarnje plovidbe u ispunjavanju obveza Republike Hrvatske sukladno odnosnim međunarodnim instrumentima i nacionalnim propisima i pruža stručnu potporu u pripremi prijedloga sadržaja Tehničkih pravila za statutarnu certifikaciju plovila unutarnje plovidbe
17. vrši provjeru udovoljavanja tehničkim uvjetima raspreme za pomorske objekte hrvatske državne pripadnosti koji ne obavljaju međunarodna putovanja, izuzev brodica
18. vrši provjeru udovoljavanja tehničkim uvjetima stranog plovnog objekta u raspremi u ununutarnjim morskim vodama Republike Hrvatske, sukladno posebnom propisu kojeg donosi ministar nadležan za pomorstvo
19. vrši provjeru udovoljavanja tehničkim uvjetima raspreme za brodove hrvatske državne pripadnosti koji obavljaju međunarodna putovanja, a za koje provodi statutarnu certifikaciju i na koje se odnose međunarodne konvencije sukladno propisu koji uređuje uvjete koje moraju ispunjavati priznate organizacije, a koje donosi ministar nadležan za pomorstvo
20. sudjeluje u radu i izvršavanju obveza prema međunarodnim organizacijama glede poslova iz točaka 1. do 16. ovoga članka.“.
Članak 2.
U članku 9. stavku 1. iza podstavka 6. dodaju se podstavci 7. i 8. koji glase:
„- poslove verifikacije u skladu s Uredbom (EU) 2015/757 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni Direktive 2009/16/EZ (Tekst značajan za EGP), kako je zadnje izmijenjena i dopunjena i Uredbom (EU) br. 1257/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. Studenoga 2013. o recikliranju brodova i o izmjeni Uredbe (EZ) br. 1013/2006 i Direktive 2009/16/EZ (Tekst značajan za EGP), kako je zadnje izmijenjena i dopunjena,
- poslove ovlaštenog tijela u skladu s propisima koji uređuju brodice i jahte i propisima koji uređuje pomorsku opremu.
Članak 3.
U članku 12. stavak 2. briše se.
Članak 4.
Članak 14. mijenja se i glasi:
„Upravno vijeće ima predsjednika i osam članova.
Vlada Republike Hrvatske imenuje četiri člana upravnog vijeća, i to:
a) tri člana upravnog vijeća na prijedlog ministra nadležnog za poslove pomorstva, od toga:
- dva člana iz reda stručnjaka nadležnog ministarstva koji obavljaju poslove u vezi sa sigurnošću pomorske plovidbe,
- jednog člana iz reda stručnjaka nadležnog ministarstva koji obavljaju poslove u vezi sa sigurnošću plovidbe na unutarnjim plovnim putevima,
b) jednog člana upravnog vijeća na prijedlog ministra nadležnog za poslove gospodarstva iz reda stručnjaka koji obavljaju poslove u vezi s industrijskim razvojem na području brodogradnje.
Tri člana upravnog vijeća imenuju sljedeći korisnici usluga HRB-a, uz naknadnu suglasnost Vlade Republike Hrvatske:
- Hrvatska gospodarska komora - jednog člana iz redova predstavnika hrvatskih osiguravatelja i reosiguravatelja brodova;
- udruga brodara registrirana u Republici Hrvatskoj, čiji članovi upravljaju s najmanje 60% ukupne bruto tonaže svih brodova hrvatske državne pripadnosti u međunarodnoj plovidbi – dva člana.
Ako Vlada Republike Hrvatske ne dade naknadnu suglasnost za člana upravnog vijeća iz stavka 3. ovoga članka, korisnici usluga dužni su u roku od 15 dana imenovati novog člana.
Dva člana upravnog vijeća radnici biraju iz svojih redova u skladu s postupkom propisanim općim propisom o radu.
Predsjednika bira upravno vijeće iz reda svojih članova.
Predsjednik i članovi upravnog vijeća imenuju se, odnosno biraju na vrijeme od četiri godine.
Članove upravnog vijeća može razriješiti, odnosno opozvati tijelo koje ih je imenovalo, odnosno izabralo i prije isteka vremena iz stavka 7. ovoga članka.“.
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 5.
Osobe koje obavljaju dužnost članova Upravnog vijeća HRB-a na dan stupanja na snagu ovoga Zakona, nastavljaju obavljati tu dužnost do isteka vremena na koji su imenovani, odnosno birani.
Upravno vijeće Hrvatskog registra brodova će u roku od četiri mjeseca od stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti Statut Hrvatskog registra brodova s odredbama ovoga Zakona i dostaviti ga na suglasnost Vladi Republike Hrvatske.
Članak 6.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
V
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Člankom 1. ovoga Zakona mijenja se članak 6. Zakona o Hrvatskom registru brodova, a radi usklađivanja s izmijenjenim obuhvatom poslova, koje je, temeljem Pomorskog zakonika, Hrvatski registar brodova ovlašten obavljati.
Uz članak 2.
Hrvatski registar brodova ovlašteno je tijelo za provođenje aktivnosti verifikacije, odnosno ocjene sukladnosti dokumenata sukladno odredbama Uredbi navedenih u članku 2. ovoga Zakona te ovlašteno akreditacijsko tijelo sukladno odredbama propisa koji uređuju brodice i jahte i pomorsku opremu, a kojima su preuzete odnosne odredbe Direktive 2013/53/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o rekreacijskim plovilima i osobnim plovilima na vodomlazni pogon i o stavljanju izvan snage Direktive Vijeća 94/25/EZ.
Uz članak 3.
Briše se stavak 2. članka 12. kao nepotreban.
Uz članak 4.
Članak 14. mijenja se sastav članova upravnog vijeća Hrvatskog registra brodova, koje Vijeće upravlja radom ove Ustanove. Ovim se Zakonom predviđa imenovanje predstavnika reprezentativnih najznačajnijih korisnika usluga Hrvatskog registra brodova kao i stručnjaka iz područja koja su neposredno vezana uz način i kvalitetu rada Hrvatskog registra brodova, a radi osiguravanja transparentnog i nepristranog rada (ni jedna od zainteresiranih strana ne čini većini u upravnom vijeću) Hrvatskog registra brodova.
Uz članak 5.
Odredbom ovog članka uređen je rad aktualnog sastava Upravnog vijeća Hrvatskog registra brodova u prijaznom razdoblju do imenovanja, odnosno izbora novog predsjednika i članova istoga sukladno odredbama ovoga Zakona. Propisan je rok u kojem je Upravo vijeće Hrvatskog registra brodova dužno uskladiti Statut Hrvatskog registra brodova s odredbama ovog Zakona.
Uz članak 6.
Odredbom ovoga članka propisuje se trenutak stupanja na snagu ovoga Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 6.
U okviru djelatnosti iz članka 1. ovoga Zakona, HRB obavlja sljedeće poslove od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku:
1. provodi statutarnu certifikaciju brodova hrvatske državne pripadnosti u nacionalnoj plovidbi,
2. provodi statutarnu certifikaciju jahti i ostalih pomorskih objekata hrvatske državne pripadnosti na koje se ne odnose međunarodne konvencije navedene u propisu koji uređuje uvjete koje moraju ispunjavati priznate organizacije, a koji donosi ministar nadležan za pomorstvo,
3. obavlja poslove statutarne certifikacije u svezi sigurnosne zaštite brodova u skladu s posebnim propisom,
4. obavlja baždarenje pomorskih plovnih i plutajućih objekata te plovila unutarnje plovidbe,
5. utvrđuje sigurnost kontejnera,
6. provodi statutarnu certifikaciju plovila unutarnje plovidbe,
7. obavlja poslove tehničkog nadzornog tijela za certifikaciju plovila u unutarnjoj plovidbi sukladno propisu koji donosi ministar nadležan za unutarnju plovidbu,
8. pruža stručnu potporu ministarstvu nadležnom za pomorstvo u ispunjavanju obveza Republike Hrvatske kao države zastave sukladno Konvenciji Ujedinjenih naroda o pravu mora, Kodeksu za implementaciju obveznih instrumenata Međunarodne pomorske organizacije, kao i drugih obveznih međunarodnih instrumenata, kao i odnosnim nacionalnim propisima te pruža stručnu potporu u pripremi prijedloga sadržaja Tehničkih pravila za statutarnu certifikaciju pomorskih objekata,
9. pruža stručnu potporu ministarstvu nadležnom za poslove unutarnje plovidbe u ispunjavanju obveza Republike Hrvatske sukladno odnosnim međunarodnim instrumentima i nacionalnim propisima i pruža stručnu potporu u pripremi prijedloga sadržaja Tehničkih pravila za statutarnu certifikaciju plovila unutarnje plovidbe,
10. sudjeluje u radu i izvršavanju obveza prema međunarodnim organizacijama glede poslova iz točke 1. do 9. ovoga članka.
Članak 9.
HRB može obavljati i sljedeće poslove:
– poslove iz članka 6. ovoga Zakona, u ime stranih nadležnih tijela od kojih je valjano ovlašten,
– klasifikaciju brodova te drugih pomorskih plovnih i plutajućih objekata,
– klasifikaciju plovila unutarnje plovidbe,
– stručno-tehničke poslove u svezi s projektiranjem, gradnjom, preinakom, popravcima i korištenjem brodova, drugih pomorskih plovnih i plutajućih objekata, kontejnera te odobalnih nepomičnih objekata i objekata na kopnu,
– poslove u svezi s osiguranjem kakvoće certifikacije sustava upravljanja kvalitetom i sustava upravljanja okolišem,
– poslove certifikacije materijala i proizvoda.
Članak 14.
Upravno vijeće ima predsjednika i osam članova.
Tri člana Upravnog vijeća imenuje Vlada Republike Hrvatske, iz reda stručnjaka koji obavljaju poslove u svezi sa:
- sigurnošću pomorske plovidbe u ministarstvu nadležnom za poslove pomorstva - jednog člana,
– sigurnošću plovidbe unutarnjim vodnim putovima u ministarstvu nadležnom za unutarnju plovidbu – jednog člana,
- zaštitom pri radu u ministarstvu nadležnom za rad - jednog člana.
Četiri člana Upravnog vijeća imenuju, uz naknadnu suglasnost Vlade Republike Hrvatske, najznačajniji korisnici usluga:
- Hrvatsko pomorsko brodarstvo društvo - dva člana,
- Hrvatsko brodograđevno društvo - jednog člana,
- Hrvatski osiguravatelji i reosiguravatelji brodova - jednog člana.
Ako Vlada Republike Hrvatske ne dade naknadnu suglasnost za člana Upravnog vijeća iz stavka 3. ovoga članka, korisnici usluga dužni su u roku od 15 dana imenovati novog člana.
Dva člana Upravnog vijeća biraju iz svojih redova istaknuti stručnjaci HRB-a, na način utvrđen Statutom.
Predsjednika bira Upravno vijeće iz reda svojih članova.
Predsjednik i članovi Upravnog vijeća imenuju se, odnosno biraju, na vrijeme od četiri godine.
Članove Upravnog vijeća može razriješiti, odnosno opozvati, tijelo koje ih je imenovalo, odnosno izabralo i prije isteka vremena iz stavka 7. ovoga članka.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O HRVATSKOM REGISTRU BRODOVA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. Ustava Republike Hrvatske (“Narodne novine”, br. 85/2010 - pročišćeni tekst i 5/2014 Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Hrvatski registar brodova javna je ustanova koja obavlja poslove u vezi sa zaštitom života i imovine na moru i unutarnjim plovnim putovima te u vezi sa zaštitom okoliša mora i unutarnjih plovnih putova.
Osnovan je Zakonom o Hrvatskom registru brodova („Narodne novine“, br. 81/96, 76/13, dalje u tekstu: Zakon o Hrvatskom registru brodova) koji je danas potrebno izmijeniti i dopuniti radi usklađivanja s odredbama Pomorskog zakonika („Narodne novine“, br. 181/04, 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15 i 17/19, dalje u tekstu: Pomorski zakonik) koji uređuje sve važnije javnopravne i privatnopravne odnose povezane s morem, pomorsko-plovidbenom djelatnošću i pomorskim brodovima, pa tako i obuhvat poslova koje je Hrvatski registar brodova ovlašten obavljati. Obzirom da je posljednjim izmjenama i dopunama Pomorskog zakonika („Narodne novine“, br. 17/19) isti obuhvat izmijenjen, potrebno je intervenirati u odnosni dio Zakona o Hrvatskom registru brodova.
Hrvatska je, naime, u skladu s Uredbom (EZ) br. 391/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o zajedničkim pravilima i normama za organizacije koje obavljaju pregled i nadzor brodova (preinačena) (Tekst značajan za EGP), posljednjim izmjenama i dopunama Pomorskog zakonika, pored Hrvatskog registra brodova, omogućila sudjelovanje u obavljanju poslova statutarne certifikacije i baždarenja pomorskih objekata hrvatske državne pripadnosti (s naglaskom na one u međunarodnoj plovidbi) i drugim priznatim organizacijama.
Osim navedenog, izmjene aktualnog teksta Zakona o Hrvatskom registru brodova nužne su i u dijelu propisivanja sastava članova upravnog vijeća Hrvatskog registra brodova, koje vijeće upravlja radom ove Ustanove, a radi usklađivanja s aktualnim stanjem korisnika usluga Hrvatskog registra brodova. Naime, radi statusnih promjena u društvima iz čijih se redova imenovao dio članova upravnog vijeća temeljem aktualnog Zakona o Hrvatskom registru brodova, kao i radi ocjene da u radu istoga vijeća trebaju sudjelovati samo oni predstavnici i stručnjaci iz redova područja koja su neposredno vezana uz rad Hrvatskog registra brodova, ovim se izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskom registru brodova predlaže novi sastav članova upravnog vijeća kojim bi se osigurala veća transparentnost u upravljanju ovom Ustanovom.
Osnovna pitanja koja se uređuju Zakonom
Jedno od osnovnih pitanja koje se uređuju ovim Zakonom jest usklađenje s odredbama Pomorskog zakonika koji na drugačiji način od onog kako je predviđen aktualnim Zakonom o Hrvatskom registru brodova, uređuje poslove utvrđivanja sposobnosti za plovidbu i statutarne certifikacije te baždarenja pomorskih objekata.
Kako je prethodno već rečeno, posljednjim izmjenama Pomorskog zakonika, Hrvatska je radi usklađenja s odredbama Uredbe (EZ) br. 391/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o zajedničkim pravilima i normama za organizacije koje obavljaju pregled i nadzor brodova (preinačena) (Tekst značajan za EGP), omogućila da poslove statutarne certifikacije i baždarenja određenih pomorskih objekata hrvatske državne pripadnosti u međunarodnoj plovidbi, osim Hrvatskog registra brodova obavljaju i druge priznate organizacije, dok će iste za brodice provoditi nadležne lučke kapetanije. Za brodove i jahte u nacionalnoj plovidbi, jahte duljine trupa manje od 24 metra u međunarodnoj plovidbi, kao i hrvatske plutajuće i nepomične odobalne objekte, nadležnost je zadržao isključivo Hrvatski registar brodova. Odgovarajućim izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskom registru brodova provest će se potrebno usklađenje s odredbama Pomorskog zakonika kako su navedene.
Osim navedenog, ovim se Zakonom propisuju nužne izmjene i u dijelu imenovanja članova upravnog vijeća Hrvatskog registra brodova sukladno kojem će u radu istoga sudjelovati predstavnici najznačajnijih korisnika usluga, i to; za razliku od dosadašnjeg načina imenovanja iz točno određenog društva; reprezentativni predstavnici korisnika usluga Hrvatskog registra brodova, poput primjerice, dva predstavnika iz udruge brodara sa sjedištem u Republici Hrvatskoj čiji članovi upravljaju s najmanje 60 % ukupne bruto tonaže svih brodova hrvatske državne pripadnosti u međunarodnoj plovidbi. Osim načela reprezentativnosti, pri novom uređenju sastava članova upravnog vijeća vodilo se računa i o tome da u rad istoga budu uključeni isključivo stručnjaci iz područja neposredno vezanih za rad Hrvatskog registra brodova (za razliku od, primjerice, dosadašnjeg sudjelovanja stručnjaka s područja zaštite na radu) pa se tako po uzoru na druga europska i svjetska klasifikacijska društva u članstvu upravnog vijeća nalazi i predstavnik osiguratelja/reosiguratelja brodova i odgovornosti brodara koji su osiguratelji/reosiguratelji izravno zainteresirani za način i kvalitetu poslovanja Hrvatskog registra brodova. Kako bi se osigurala neovisnost i transparentnost u upravljanju radom Ustanove, nijedna od zainteresiranih skupina u članstvu upravnog vijeća neće činiti većinu sukladno odredbama ovoga Zakona.
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Donošenjem predloženog Zakona uskladit će se odredbe istog s odnosnim odredbama Pomorskog zakonika te, izmjenama u sastavu upravnog vijeća Hrvatskog registra brodova, omogućiti da u upravljanju radom ove Ustanove sudjeluju samo reprezentativni predstavnici korisnika usluga Hrvatskog registra brodova i stručnjaci s područja koja su neposredno vezana uz rad istoga, ali na način da ni jedna od zainteresiranih skupina ne čini većinu u upravnom vijeću kako bi se osigurala istinska neovisnost i transparentnost u upravljanju radom Hrvatskog registra brodova.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O HRVATSKOM REGISTRU BRODOVA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 1.
U Zakonu o Hrvatskom registru brodova („Narodne novine“, br. 81/96, 76/13 ) članak 6. mijenja se i glasi:
“U okviru djelatnosti iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona, HRB obavlja sljedeće poslove od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku:
1. provodi statutarnu certifikaciju brodova hrvatske državne pripadnosti koji ne obavljaju međunarodna putovanja
2. provodi statutarnu certifikaciju brodova hrvatske državne pripadnosti koji obavljaju međunarodna putovanja, a na koje se odnose međunarodne konvencije u skladu s propisom koji uređuje uvjete koje moraju ispunjavati priznate organizacije kojeg donosi ministar nadležan za pomorstvo
3. provodi statutarnu certifikaciju jahti hrvatske državne pripadnosti koje ne obavljaju međunarodna putovanja, bez obzira na duljinu trupa
4. provodi statutarnu certifikaciju jahti hrvatske državne pripadnosti duljine trupa manje od 24 metra koje obavljaju međunarodna putovanja
5. provodi statutarnu certifikaciju jahti hrvatske državne pripadnosti duljine trupa 24 metra i veće koje obavljaju međunarodna putovanja, a na koje se odnose međunarodne konvencije u skladu s propisom koji uređuje uvjete koje moraju ispunjavati priznate organizacije kojeg donosi ministar nadležan za pomorstvo
6. provodi statutarnu certifikaciju plutajućih i nepomičnih odobalnih pomorskih objekata hrvatske državne pripadnosti
7. provodi statutarnu certifikaciju plovila unutarnje plovidbe
8. obavlja poslove statutarne certifikacije u vezi sa sigurnosnom zaštitom brodova u skladu sa zakonom i drugim propisima koji uređuju sigurnosnu zaštitu brodova
9. obavlja baždarenje pomorskih objekata hrvatske državne pripadnosti koji ne obavljaju međunarodna putovanja, izuzev brodica
10. obavlja baždarenje pomorskih brodova koji obavljaju međunarodna putovanja i jahti duljine trupa 24 metra i veće koje obavljaju međunarodna putovanja, a za koje provodi statutarnu certifikaciju i na koje se odnose međunarodne konvencije u skladu s propisom koji uređuje uvjete koje moraju ispunjavati priznate organizacije kojeg donosi ministar nadležan za pomorstvo
11. obavlja baždarenje ostalih pomorskih objekata hrvatske državne pripadnosti koji nisu obuhvaćeni točkom 10. ovoga članka, a koji obavljaju međunarodna putovanja, izuzev brodica
12. obavlja baždarenje plovila unutarnje plovidbe
13. utvrđuje sigurnost kontejnera
14. obavlja poslove tehničkog nadzornog tijela za certifikaciju plovila u unutarnjoj plovidbi sukladno propisu kojeg donosi ministar nadležan za unutarnju plovidbu
15. pruža stručnu potporu ministarstvu nadležnom za poslove pomorstva u ispunjavanju obveza Republike Hrvatske kao države zastave sukladno Konvenciji Ujedinjenih naroda o pravu mora, Kodeksu za implementaciju obveznih instrumenata Međunarodne pomorske organizacije, kao i drugih obveznih međunarodnih instrumenata, kao i odnosnim nacionalnim propisima te pruža stručnu potporu u pripremi prijedloga sadržaja Tehničkih pravila za statutarnu certifikaciju pomorskih objekata
16. pruža stručnu potporu ministarstvu nadležnom za poslove unutarnje plovidbe u ispunjavanju obveza Republike Hrvatske sukladno odnosnim međunarodnim instrumentima i nacionalnim propisima i pruža stručnu potporu u pripremi prijedloga sadržaja Tehničkih pravila za statutarnu certifikaciju plovila unutarnje plovidbe
17. vrši provjeru udovoljavanja tehničkim uvjetima raspreme za pomorske objekte hrvatske državne pripadnosti koji ne obavljaju međunarodna putovanja, izuzev brodica
18. vrši provjeru udovoljavanja tehničkim uvjetima stranog plovnog objekta u raspremi u ununutarnjim morskim vodama Republike Hrvatske, sukladno posebnom propisu kojeg donosi ministar nadležan za pomorstvo
19. vrši provjeru udovoljavanja tehničkim uvjetima raspreme za brodove hrvatske državne pripadnosti koji obavljaju međunarodna putovanja, a za koje provodi statutarnu certifikaciju i na koje se odnose međunarodne konvencije sukladno propisu koji uređuje uvjete koje moraju ispunjavati priznate organizacije, a koje donosi ministar nadležan za p omorstvo
20. sudjeluje u radu i izvršavanju obveza prema međunarodnim organizacijama glede poslova iz točaka 1. do 16. ovoga članka.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 2.
U članku 9. stavku 1. iza podstavka 6. dodaju se podstavci 7. i 8. koji glase:
„- poslove verifikacije u skladu s Uredbom (EU) 2015/757 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni Direktive 2009/16/EZ (Tekst značajan za EGP), kako je zadnje izmijenjena i dopunjena i Uredbom (EU) br. 1257/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. Studenoga 2013. o recikliranju brodova i o izmjeni Uredbe (EZ) br. 1013/2006 i Direktive 2009/16/EZ (Tekst značajan za EGP), kako je zadnje izmijenjena i dopunjena,
- poslove ovlaštenog tijela u skladu s propisima koji uređuju brodice i jahte i propisima koji uređuje pomorsku opremu.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 3.
U članku 12. stavak 2. briše se.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 4.
Članak 14. mijenja se i glasi:
„Upravno vijeće ima predsjednika i osam članova.
Vlada Republike Hrvatske imenuje četiri člana upravnog vijeća, i to:
a) tri člana upravnog vijeća na prijedlog ministra nadležnog za poslove pomorstva, od toga:
- dva člana iz reda stručnjaka nadležnog ministarstva koji obavljaju poslove u vezi sa sigurnošću pomorske plovidbe,
- jednog člana iz reda stručnjaka nadležnog ministarstva koji obavljaju poslove u vezi sa sigurnošću plovidbe na unutarnjim plovnim putevima,
b) jednog člana upravnog vijeća na prijedlog ministra nadležnog za poslove gospodarstva iz reda stručnjaka koji obavljaju poslove u vezi s industrijskim razvojem na području brodogradnje.
Tri člana upravnog vijeća imenuju sljedeći korisnici usluga HRB-a, uz naknadnu suglasnost Vlade Republike Hrvatske:
- Hrvatska gospodarska komora - jednog člana iz redova predstavnika hrvatskih osiguravatelja i reosiguravatelja brodova;
- udruga brodara registrirana u Republici Hrvatskoj, čiji članovi upravljaju s najmanje 60% ukupne bruto tonaže svih brodova hrvatske državne pripadnosti u međunarodnoj plovidbi – dva člana.
Ako Vlada Republike Hrvatske ne dade naknadnu suglasnost za člana upravnog vijeća iz stavka 3. ovoga članka, korisnici usluga dužni su u roku od 15 dana imenovati novog člana.
Dva člana upravnog vijeća radnici biraju iz svojih redova u skladu s postupkom propisanim općim propisom o radu.
Predsjednika bira upravno vijeće iz reda svojih članova.
Predsjednik i članovi upravnog vijeća imenuju se, odnosno biraju na vrijeme od četiri godine.
Članove upravnog vijeća može razriješiti, odnosno opozvati tijelo koje ih je imenovalo, odnosno izabralo i prije isteka vremena iz stavka 7. ovoga članka.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 5.
Osobe koje obavljaju dužnost članova Upravnog vijeća HRB-a na dan stupanja na snagu ovoga Zakona, nastavljaju obavljati tu dužnost do isteka vremena na koji su imenovani, odnosno birani.
Upravno vijeće Hrvatskog registra brodova će u roku od četiri mjeseca od stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti Statut Hrvatskog registra brodova s odredbama ovoga Zakona i dostaviti ga na suglasnost Vladi Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 6.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
V
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Člankom 1. ovoga Zakona mijenja se članak 6. Zakona o Hrvatskom registru brodova, a radi usklađivanja s izmijenjenim obuhvatom poslova, koje je, temeljem Pomorskog zakonika, Hrvatski registar brodova ovlašten obavljati.
Uz članak 2.
Hrvatski registar brodova ovlašteno je tijelo za provođenje aktivnosti verifikacije, odnosno ocjene sukladnosti dokumenata sukladno odredbama Uredbi navedenih u članku 2. ovoga Zakona te ovlašteno akreditacijsko tijelo sukladno odredbama propisa koji uređuju brodice i jahte i pomorsku opremu, a kojima su preuzete odnosne odredbe Direktive 2013/53/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o rekreacijskim plovilima i osobnim plovilima na vodomlazni pogon i o stavljanju izvan snage Direktive Vijeća 94/25/EZ.
Uz članak 3.
Briše se stavak 2. članka 12. kao nepotreban.
Uz članak 4.
Članak 14. mijenja se sastav članova upravnog vijeća Hrvatskog registra brodova, koje Vijeće upravlja radom ove Ustanove. Ovim se Zakonom predviđa imenovanje predstavnika reprezentativnih najznačajnijih korisnika usluga Hrvatskog registra brodova kao i stručnjaka iz područja koja su neposredno vezana uz način i kvalitetu rada Hrvatskog registra brodova, a radi osiguravanja transparentnog i nepristranog rada (ni jedna od zainteresiranih strana ne čini većini u upravnom vijeću) Hrvatskog registra brodova.
Uz članak 5 .
Odredbom ovog članka uređen je rad aktualnog sastava Upravnog vijeća Hrvatskog registra brodova u prijaznom razdoblju do imenovanja, odnosno izbora novog predsjednika i članova istoga sukladno odredbama ovoga Zakona. Propisan je rok u kojem je Upravo vijeće Hrvatskog registra brodova dužno uskladiti Statut Hrvatskog registra brodova s odredbama ovog Zakona.
Uz članak 6.
Odredbom ovoga članka propisuje se trenutak stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 6.
U okviru djelatnosti iz članka 1. ovoga Zakona, HRB obavlja sljedeće poslove od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku:
1. provodi statutarnu certifikaciju brodova hrvatske državne pripadnosti u nacionalnoj plovidbi,
2. provodi statutarnu certifikaciju jahti i ostalih pomorskih objekata hrvatske državne pripadnosti na koje se ne odnose međunarodne konvencije navedene u propisu koji uređuje uvjete koje moraju ispunjavati priznate organizacije, a koji donosi ministar nadležan za pomorstvo,
3. obavlja poslove statutarne certifikacije u svezi sigurnosne zaštite brodova u skladu s posebnim propisom,
4. obavlja baždarenje pomorskih plovnih i plutajućih objekata te plovila unutarnje plovidbe,
5. utvrđuje sigurnost kontejnera,
6. provodi statutarnu certifikaciju plovila unutarnje plovidbe,
7. obavlja poslove tehničkog nadzornog tijela za certifikaciju plovila u unutarnjoj plovidbi sukladno propisu koji donosi ministar nadležan za unutarnju plovidbu,
8. pruža stručnu potporu ministarstvu nadležnom za pomorstvo u ispunjavanju obveza Republike Hrvatske kao države zastave sukladno Konvenciji Ujedinjenih naroda o pravu mora, Kodeksu za implementaciju obveznih instrumenata Međunarodne pomorske organizacije, kao i drugih obveznih međunarodnih instrumenata, kao i odnosnim nacionalnim propisima te pruža stručnu potporu u pripremi prijedloga sadržaja Tehničkih pravila za statutarnu certifikaciju pomorskih objekata,
9. pruža stručnu potporu ministarstvu nadležnom za poslove unutarnje plovidbe u ispunjavanju obveza Republike Hrvatske sukladno odnosnim međunarodnim instrumentima i nacionalnim propisima i pruža stručnu potporu u pripremi prijedloga sadržaja Tehničkih pravila za statutarnu certifikaciju plovila unutarnje plovidbe,
10. sudjeluje u radu i izvršavanju obveza prema međunarodnim organizacijama glede poslova iz točke 1. do 9. ovoga članka.
Članak 9.
HRB može obavljati i sljedeće poslove:
– poslove iz članka 6. ovoga Zakona, u ime stranih nadležnih tijela od kojih je valjano ovlašten,
– klasifikaciju brodova te drugih pomorskih plovnih i plutajućih objekata,
– klasifikaciju plovila unutarnje plovidbe,
– stručno-tehničke poslove u svezi s projektiranjem, gradnjom, preinakom, popravcima i korištenjem brodova, drugih pomorskih plovnih i plutajućih objekata, kontejnera te odobalnih nepomičnih objekata i objekata na kopnu,
– poslove u svezi s osiguranjem kakvoće certifikacije sustava upravljanja kvalitetom i sustava upravljanja okolišem,
– poslove certifikacije materijala i proizvoda.
Članak 14.
Upravno vijeće ima predsjednika i osam članova.
Tri člana Upravnog vijeća imenuje Vlada Republike Hrvatske, iz reda stručnjaka koji obavljaju poslove u svezi sa:
- sigurnošću pomorske plovidbe u ministarstvu nadležnom za poslove pomorstva - jednog člana,
– sigurnošću plovidbe unutarnjim vodnim putovima u ministarstvu nadležnom za unutarnju plovidbu – jednog člana,
- zaštitom pri radu u ministarstvu nadležnom za rad - jednog člana.
Četiri člana Upravnog vijeća imenuju, uz naknadnu suglasnost Vlade Republike Hrvatske, najznačajniji korisnici usluga:
- Hrvatsko pomorsko brodarstvo društvo - dva člana,
- Hrvatsko brodograđevno društvo - jednog člana,
- Hrvatski osiguravatelji i reosiguravatelji brodova - jednog člana.
Ako Vlada Republike Hrvatske ne dade naknadnu suglasnost za člana Upravnog vijeća iz stavka 3. ovoga članka, korisnici usluga dužni su u roku od 15 dana imenovati novog člana.
Dva člana Upravnog vijeća biraju iz svojih redova istaknuti stručnjaci HRB-a, na način utvrđen Statutom.
Predsjednika bira Upravno vijeće iz reda svojih članova.
Predsjednik i članovi Upravnog vijeća imenuju se, odnosno biraju, na vrijeme od četiri godine.
Članove Upravnog vijeća može razriješiti, odnosno opozvati, tijelo koje ih je imenovalo, odnosno izabralo i prije isteka vremena iz stavka 7. ovoga članka.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE