NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENI I DOPUNAMA ZAKONA O POSEBNOM POREZU NA MOTORNA VOZILA
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjeni i dopunama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja
Zakon o posebnom porezu na motorna vozila objavljen je u Narodnim novinama, broj 15/13. i na snazi je od 1. srpnja 2013. godine, uz ispravak objavljen u Narodnim novinama broj 108/13. Izmjene navedenog Zakona provedene su u sklopu porezne reforme 2016. (Narodne novine, broj 115/16.) i 2017. godine (Narodne novine, broj 127/17.).
Programom Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016.-2020., između ostaloga, utvrđeni su ciljevi koji se odnose na porezni sustav i cjelovitu poreznu reformu. Na temelju sveobuhvatne analize poreznog sustava provedene 2016. godine postavljeni su ciljevi porezne reforme: smanjenje ukupnog poreznog opterećenja, postizanje jednostavnog i socijalno pravednijeg poreznog sustava, ostvarenje administrativnog rasterećenja te uvođenje instituta veće pravne sigurnosti za porezne obveznike. Do sada su provedena tri kruga poreznog rasterećenja u razdoblju od 2017. do 2019., a na istim ciljevima kreće i četvrti krug poreznog rasterećenja.
Do stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o posebnom porezu na motorna vozila (Narodne novine, broj 127/17.) na stjecanje rabljenih motornih vozila u Republici Hrvatskoj se u pravilu plaćao posebni porez na motorna vozila. Porezna obveza je nastajala u trenutku stjecanja rabljenog motornog vozila, a porezni obveznik je imao obvezu nastanak tj. stjecanje rabljenog motornog vozila prijaviti nadležnoj ispostavi Porezne uprave u roku od 15 dana od dana stjecanja. Dakle, u slučaju kupoprodaje motornog vozila, praksa je bila da javni bilježnik ovjerava potpis prodavatelja na kupoprodajnom ugovoru nakon čega bi stjecatelj odlazio u ispostavu Porezne uprave radi obračuna i naplate posebnog poreza (po stopi od 5% od tržišne cijene u trenutku stjecanja vozila). Nakon plaćanja poreza, ispostava Porezne uprave izdala je klauzulu da je porez plaćen jer je dokaz o plaćenom porezu bio uvjet za registraciju rabljenog motornog vozila. Potom bi stjecatelj odlazio u policijsku postaju radi registracije vozila.
Izmjenama i dopunom Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, koje su stupile na snagu 1. siječnja 2018. godine, propisano je da pravne i fizičke osobe sa sjedištem ili prebivalištem u Republici Hrvatskoj plaćaju upravnu pristojbu na stjecanje rabljenih motornih vozila u Republici Hrvatskoj na koju se plaća posebni porez na motorna vozila, a obveza plaćanja upravne pristojbe na stjecanje nastaje u trenutku registracije motornog vozila na ime stjecatelja rabljenog motornog vozila. Obračun i naplatu upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila obavlja tijelo nadležno za registraciju motornih vozila.
Upravna pristojba plaća se prema propisanom iznosu upravne pristojbe u kunama po kilovatu (KW), ovisno o godini starosti rabljenog motornog vozila, a iznos se propisuje Uredbom o tarifi upravnih pristojbi (Narodne novine br. 8/17., 37/17., 129/17., 18/19.).
Upravna pristojba ne plaća se, između ostalog, na stjecanje rabljenih motornih vozila na temelju ugovora o darovanju ako je stjecatelj bračni drug, potomak i predak koji čini uspravnu liniju te posvojenik i posvojitelj koji je u tom odnosu s darovateljem ili ako se na stjecanje rabljenih motornih vozila temeljem ugovora o darovanju plaća porez na nasljedstva i darove prema posebnom propisu.
Bez dokaza o plaćenoj upravnoj pristojbi ili plaćenom porezu na nasljedstva i darove na stjecanje rabljenog motornog vozila ne može se kod nadležnog tijela obaviti registracija tog motornog vozila.
Na taj način administrativni postupak je pojednostavljen i skraćen te stjecatelj rabljenog motornog vozila više ne mora prije registracije vozila odlaziti kod javnog bilježnika, u Poreznu upravu i policijsku postaju nego mu je omogućeno obavljanje svih potrebnih radnji na jednom mjestu – kod tijela nadležnog za registraciju motornih vozila.
b) Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Četvrtim krugom poreznog rasterećenja nastavlja se ostvarenje ciljeva porezne reforme postavljenih 2016. godine.
Cilj izmjena i dopune Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, koje su stupile na snagu 1. siječnja 2018., bila je zamjena posebnog poreza na rabljena motorna vozila upravnom pristojbom radi pojednostavljivanja i skraćivanja administrativnog postupka te je taj cilj i postignut.
Međutim, činjenica da pristojbena obveza nastaje u trenutku registracije rabljenog motornog vozila, kao i propisano oslobođenje od plaćanja upravne pristojbe u slučaju da se rabljeno motorno vozilo stječe na temelju ugovora o darovanju, a stjecatelj je bračni drug, potomak i predak koji čini uspravnu liniju te posvojenik i posvojitelj koji je u tom odnosu s darovateljem, otvorili su mogućnost stjecanja rabljenog motornog vozila bez plaćanja upravne pristojbe. Naime, prema važećem zakonskom rješenju stjecatelj rabljenog motornog vozila koji to vozilo dalje otuđi prije nego ga registrira na svoje ime nije obveznik plaćanja upravne pristojbe na stjecanje rabljenog motornog vozila. Zbog navedenog se u nekim slučajevima sklapaju dva ugovora, najprije ugovor o kupoprodaji rabljenog motornog vozila, a zatim (prije nego što osoba koja je na temelju ugovora o kupoprodaji stekla rabljeno motorno vozilo to vozilo registrira na svoje ime) ugovor o darovanju tog istog vozila (i to između srodnika u uspravnoj liniji, za koje važeći Zakon o posebnom porezu na motorna vozila propisuje oslobođenje od plaćanja upravne pristojbe). Takvo sklapanje dva ugovora isključivo s ciljem oslobođenja od plaćanja upravne pristojbe suprotno je svrsi i cilju propisivanja oslobođenja od obveze plaćanja upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila.
S obzirom na navedeno, u sklopu četvrtog kruga poreznog rasterećenja, predlaže se izmjena Zakona o posebnom porezu na motorna vozila kojom bi se propisalo oslobođenje od plaćanja upravne pristojbe za srodnike u uspravnoj liniji koji rabljeno motorno vozilo stječu na temelju ugovora o darovanju uz uvjet da je to vozilo prethodno registrirano na darovatelja.
c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Propisivanjem oslobođenja od plaćanja upravne pristojbe za srodnike u uspravnoj liniji koji rabljeno motorno vozilo stječu na temelju ugovora o darovanju uz uvjet da je to vozilo prethodno registrirano na darovatelja, otklonit će se mogućnost korištenja propisanog oslobođenja od plaćanja upravne pristojbe u slučaju darovanja vozila srodniku u uspravnoj liniji prije nego darovatelj registrira to vozilo na svoje ime. Navedeno će doprinijeti postizanju pravednog i transparentnog sustava naplate upravnih pristojbi kao i stvaranju veće pravne sigurnosti za pristojbene obveznike.
Pored navedenog, predlaže se i jasno propisivanje načina na koji pristojbeni obveznik može ostvariti povrat plaćene ili više plaćene upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV.TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENI I DOPUNAMA ZAKONA O POSEBNOM POREZU NA MOTORNA VOZILA S OBRAZLOŽENJEM
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENI I DOPUNAMA ZAKONA O POSEBNOM POREZU NA MOTORNA VOZILA
Članak 1.
U Zakonu o posebnom porezu na motorna vozila (Narodne novine, broj 15/13., 108/13. – ispravak, 115/16. i 127/17.) u članku 26. stavku 5. iza riječi: „kilovatu (KW)“ dodaju se riječi „odnosno kubičnom centimetru (cm³)“.
U stavku 7. točka c) mijenja se i glasi:
„c) na stjecanje rabljenih motornih vozila temeljem ugovora o darovanju, ako je motorno vozilo u Republici Hrvatskoj registrirano na darovatelja, a stjecatelj je bračni drug, potomak i predak koji čini uspravnu liniju te posvojenik i posvojitelj koji je u tom odnosu s darovateljem ili ako se na stjecanje rabljenih motornih vozila temeljem ugovora o darovanju plaća porez na nasljedstva i darove prema posebnom propisu.“
Iza stavka 9. dodaju se stavci 10.-15. koji glase:
„(10) Pravo na povrat plaćene ili više plaćene upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila ima osoba koja je platila pristojbu koju nije bila obvezna platiti ili je platila pristojbu u većem iznosu od propisanog ili je platila pristojbu za radnju koju tijelo nije obavilo.
(11) Postupak za povrat pristojbe pokreće se na zahtjev stranke, u roku od 90 dana od dana kada je pristojba više ili pogrešno uplaćena, odnosno od dana saznanja da radnja nije obavljena.
(12) Zahtjev za povrat pristojbe zaprima se u nadležnim ispostavama Ministarstva financija, Porezne uprave (u daljnjem tekstu: Porezne uprave) prema prebivalištu odnosno sjedištu pristojbenog obveznika, a o opravdanosti zahtjeva odlučuje tijelo nadležno za registraciju motornih vozila.
(13) Ako je zahtjev opravdan, o povratu pristojbe rješenjem odlučuje tijelo za čiji je rad plaćena pristojba.
(14) Ako je zahtjev neopravdan, ispostava Porezne uprave dostavlja obavijest o tome pristojbenom obvezniku.
(15) Tijelo nadležno za registraciju motornih vozila može zatražiti mišljenje Porezne uprave radi odlučivanja o opravdanosti zahtjeva.“
XVI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 2.
Na sva stjecanja rabljenih motornih vozila, koja su nastala od 1. siječnja 2018. godine do stupanja na snagu ovoga Zakona i koja su registrirana do 31. siječnja 2020. godine, primjenjuju se odredbe Zakona o posebnom porezu na motorna vozila („Narodne novine“, br. 15/13., 108/13. – ispravak, 115/16. i 127/17.).
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom se ispravlja uočeni nedostatak u stavku 5. članka 26. važećeg Zakona o posebnom porezu na motorna vozila te se dodaju kubični centimetri (cm³) s obzirom na to da se isti koriste kao mjerna jedinica za snagu motora za motocikle, a temeljem kojih podataka se izračunava iznos upravne pristojbe za stjecanje rabljenih motornih vozila.
Nadalje, ovom odredbom propisuje se oslobođenje od plaćanja upravne pristojbe kod darovanja između bračnih drugova, potomaka i predaka koji čine uspravnu liniju te posvojenika i posvojitelja, ali samo pod uvjetom da je motorno vozilo u Republici Hrvatskoj već registrirano na darovatelja. Na taj način ugovor o darovanju se više ne bi mogao koristiti isključivo kao instrument izbjegavanja obveze plaćanja upravne pristojbe jer bi darovatelj prije darovanja morao registrirati vozilo na svoje ime i platiti upravnu pristojbu.
Pored navedenog, propisuje se i način na koji pristojbeni obveznik može ostvariti povrat plaćene ili više plaćene upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila. Postupak za povrat pristojbe pokreće se na zahtjev stranke, u roku od 90 dana od dana kada je pristojba više ili pogrešno uplaćena, odnosno od dana saznanja da radnja nije obavljena. Zahtjev za povrat pristojbe zaprima se u nadležnim ispostavama Porezne uprave prema prebivalištu odnosno sjedištu pristojbenog obveznika, a o opravdanosti zahtjeva odlučuje tijelo nadležno za registraciju motornih vozila.
Ako je zahtjev za povrat pristojbe opravdan, o povratu pristojbe rješenjem odlučuje Ministarstvo financija, Državna riznica, a ako je zahtjev neopravdan, ispostava Porezne uprave o tome obavještava pristojbenog obveznika.
U slučaju nedoumica oko opravdanosti zahtjeva, tijelo nadležno za registraciju motornih vozila može zatražiti mišljenje Porezne uprave i po zaprimanju toga mišljenja postupiti u skladu njim.
Uz članak 2.
Ovim su člankom propisane prijelazne odredbe ovoga Zakona. Na sva stjecanja rabljenih motornih vozila koja su nastala u razdoblju od 1. siječnja 2018. do 31. prosinca 2019. godine , uz uvjet da su ta vozila registrirana do 31. siječnja 2020. godine, primjenjuju se odredbe Zakona o posebnom porezu na motorna vozila (Narodne novine, br. 15/13., 108/13. – ispravak, 115/16. i 127/17.). Naime, određivanjem roka za registraciju rabljenih motornih vozila u kojem se primjenjuju odredbe navedenog Zakona želi se otkloniti mogućnost daljnjeg korištenja propisanog oslobođenja od plaćanja upravne pristojbe u slučaju darovanja vozila srodniku u uspravnoj liniji (npr. antidatiranjem ugovora), suprotno svrsi i cilju propisivanja obveze plaćanja upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila.
Uz članak 3.
Ovim člankom propisano je stupanje na snagu ovoga Zakona i objava u Narodnim novinama.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENI I DOPUNAMA ZAKONA O POSEBNOM POREZU NA MOTORNA VOZILA
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjeni i dopunama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
a) Ocjena stanja
Zakon o posebnom porezu na motorna vozila objavljen je u Narodnim novinama, broj 15/13. i na snazi je od 1. srpnja 2013. godine, uz ispravak objavljen u Narodnim novinama broj 108/13. Izmjene navedenog Zakona provedene su u sklopu porezne reforme 2016. (Narodne novine, broj 115/16.) i 2017. godine (Narodne novine, broj 127/17.).
Programom Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016.-2020., između ostaloga, utvrđeni su ciljevi koji se odnose na porezni sustav i cjelovitu poreznu reformu. Na temelju sveobuhvatne analize poreznog sustava provedene 2016. godine postavljeni su ciljevi porezne reforme: smanjenje ukupnog poreznog opterećenja, postizanje jednostavnog i socijalno pravednijeg poreznog sustava, ostvarenje administrativnog rasterećenja te uvođenje instituta veće pravne sigurnosti za porezne obveznike. Do sada su provedena tri kruga poreznog rasterećenja u razdoblju od 2017. do 2019., a na istim ciljevima kreće i četvrti krug poreznog rasterećenja.
Do stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o posebnom porezu na motorna vozila (Narodne novine, broj 127/17.) na stjecanje rabljenih motornih vozila u Republici Hrvatskoj se u pravilu plaćao posebni porez na motorna vozila. Porezna obveza je nastajala u trenutku stjecanja rabljenog motornog vozila, a porezni obveznik je imao obvezu nastanak tj. stjecanje rabljenog motornog vozila prijaviti nadležnoj ispostavi Porezne uprave u roku od 15 dana od dana stjecanja. Dakle, u slučaju kupoprodaje motornog vozila, praksa je bila da javni bilježnik ovjerava potpis prodavatelja na kupoprodajnom ugovoru nakon čega bi stjecatelj odlazio u ispostavu Porezne uprave radi obračuna i naplate posebnog poreza (po stopi od 5% od tržišne cijene u trenutku stjecanja vozila). Nakon plaćanja poreza, ispostava Porezne uprave izdala je klauzulu da je porez plaćen jer je dokaz o plaćenom porezu bio uvjet za registraciju rabljenog motornog vozila. Potom bi stjecatelj odlazio u policijsku postaju radi registracije vozila.
Izmjenama i dopunom Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, koje su stupile na snagu 1. siječnja 2018. godine, propisano je da pravne i fizičke osobe sa sjedištem ili prebivalištem u Republici Hrvatskoj plaćaju upravnu pristojbu na stjecanje rabljenih motornih vozila u Republici Hrvatskoj na koju se plaća posebni porez na motorna vozila, a obveza plaćanja upravne pristojbe na stjecanje nastaje u trenutku registracije motornog vozila na ime stjecatelja rabljenog motornog vozila. Obračun i naplatu upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila obavlja tijelo nadležno za registraciju motornih vozila.
Upravna pristojba plaća se prema propisanom iznosu upravne pristojbe u kunama po kilovatu (KW), ovisno o godini starosti rabljenog motornog vozila, a iznos se propisuje Uredbom o tarifi upravnih pristojbi (Narodne novine br. 8/17., 37/17., 129/17., 18/19.).
Upravna pristojba ne plaća se, između ostalog, na stjecanje rabljenih motornih vozila na temelju ugovora o darovanju ako je stjecatelj bračni drug, potomak i predak koji čini uspravnu liniju te posvojenik i posvojitelj koji je u tom odnosu s darovateljem ili ako se na stjecanje rabljenih motornih vozila temeljem ugovora o darovanju plaća porez na nasljedstva i darove prema posebnom propisu.
Bez dokaza o plaćenoj upravnoj pristojbi ili plaćenom porezu na nasljedstva i darove na stjecanje rabljenog motornog vozila ne može se kod nadležnog tijela obaviti registracija tog motornog vozila.
Na taj način administrativni postupak je pojednostavljen i skraćen te stjecatelj rabljenog motornog vozila više ne mora prije registracije vozila odlaziti kod javnog bilježnika, u Poreznu upravu i policijsku postaju nego mu je omogućeno obavljanje svih potrebnih radnji na jednom mjestu – kod tijela nadležnog za registraciju motornih vozila.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
b) Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Četvrtim krugom poreznog rasterećenja nastavlja se ostvarenje ciljeva porezne reforme postavljenih 2016. godine.
Cilj izmjena i dopune Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, koje su stupile na snagu 1. siječnja 2018., bila je zamjena posebnog poreza na rabljena motorna vozila upravnom pristojbom radi pojednostavljivanja i skraćivanja administrativnog postupka te je taj cilj i postignut.
Međutim, činjenica da pristojbena obveza nastaje u trenutku registracije rabljenog motornog vozila, kao i propisano oslobođenje od plaćanja upravne pristojbe u slučaju da se rabljeno motorno vozilo stječe na temelju ugovora o darovanju, a stjecatelj je bračni drug, potomak i predak koji čini uspravnu liniju te posvojenik i posvojitelj koji je u tom odnosu s darovateljem, otvorili su mogućnost stjecanja rabljenog motornog vozila bez plaćanja upravne pristojbe. Naime, prema važećem zakonskom rješenju stjecatelj rabljenog motornog vozila koji to vozilo dalje otuđi prije nego ga registrira na svoje ime nije obveznik plaćanja upravne pristojbe na stjecanje rabljenog motornog vozila. Zbog navedenog se u nekim slučajevima sklapaju dva ugovora, najprije ugovor o kupoprodaji rabljenog motornog vozila, a zatim (prije nego što osoba koja je na temelju ugovora o kupoprodaji stekla rabljeno motorno vozilo to vozilo registrira na svoje ime) ugovor o darovanju tog istog vozila (i to između srodnika u uspravnoj liniji, za koje važeći Zakon o posebnom porezu na motorna vozila propisuje oslobođenje od plaćanja upravne pristojbe). Takvo sklapanje dva ugovora isključivo s ciljem oslobođenja od plaćanja upravne pristojbe suprotno je svrsi i cilju propisivanja oslobođenja od obveze plaćanja upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila.
S obzirom na navedeno, u sklopu četvrtog kruga poreznog rasterećenja, predlaže se izmjena Zakona o posebnom porezu na motorna vozila kojom bi se propisalo oslobođenje od plaćanja upravne pristojbe za srodnike u uspravnoj liniji koji rabljeno motorno vozilo stječu na temelju ugovora o darovanju uz uvjet da je to vozilo prethodno registrirano na darovatelja.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Propisivanjem oslobođenja od plaćanja upravne pristojbe za srodnike u uspravnoj liniji koji rabljeno motorno vozilo stječu na temelju ugovora o darovanju uz uvjet da je to vozilo prethodno registrirano na darovatelja, otklonit će se mogućnost korištenja propisanog oslobođenja od plaćanja upravne pristojbe u slučaju darovanja vozila srodniku u uspravnoj liniji prije nego darovatelj registrira to vozilo na svoje ime. Navedeno će doprinijeti postizanju pravednog i transparentnog sustava naplate upravnih pristojbi kao i stvaranju veće pravne sigurnosti za pristojbene obveznike.
Pored navedenog, predlaže se i jasno propisivanje načina na koji pristojbeni obveznik može ostvariti povrat plaćene ili više plaćene upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV.TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENI I DOPUNAMA ZAKONA O POSEBNOM POREZU NA MOTORNA VOZILA S OBRAZLOŽENJEM
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENI I DOPUNAMA ZAKONA O POSEBNOM POREZU NA MOTORNA VOZILA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U Zakonu o posebnom porezu na motorna vozila (Narodne novine, broj 15/13., 108/13. – ispravak, 115/16. i 127/17.) u članku 26. stavku 5. iza riječi: „kilovatu (KW)“ dodaju se riječi „odnosno kubičnom centimetru (cm ³ )“.
U stavku 7. točka c) mijenja se i glasi:
„ c) na stjecanje rabljenih motornih vozila temeljem ugovora o darovanju, ako je motorno vozilo u Republici Hrvatskoj registrirano na darovatelja, a stjecatelj je bračni drug, potomak i predak koji čini uspravnu liniju te posvojenik i posvojitelj koji je u tom odnosu s darovateljem ili ako se na stjecanje rabljenih motornih vozila temeljem ugovora o darovanju plaća porez na nasljedstva i darove prema posebnom propisu. “
Iza stavka 9. dodaju se stavci 10.-15. koji glase:
„(10) Pravo na povrat plaćene ili više plaćene upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila ima osoba koja je platila pristojbu koju nije bila obvezna platiti ili je platila pristojbu u većem iznosu od propisanog ili je platila pristojbu za radnju koju tijelo nije obavilo.
(11) Postupak za povrat pristojbe pokreće se na zahtjev stranke, u roku od 90 dana od dana kada je pristojba više ili pogrešno uplaćena, odnosno od dana saznanja da radnja nije obavljena.
(12) Zahtjev za povrat pristojbe zaprima se u nadležnim ispostavama Ministarstva financija, Porezne uprave (u daljnjem tekstu: Porezne uprave) prema prebivalištu odnosno sjedištu pristojbenog obveznika, a o opravdanosti zahtjeva odlučuje tijelo nadležno za registraciju motornih vozila.
(13) Ako je zahtjev opravdan, o povratu pristojbe rješenjem odlučuje tijelo za čiji je rad plaćena pristojba.
(14) Ako je zahtjev neopravdan, ispostava Porezne uprave dostavlja obavijest o tome pristojbenom obvezniku.
(15) Tijelo nadležno za registraciju motornih vozila može zatražiti mišljenje Porezne uprave radi odlučivanja o opravdanosti zahtjeva.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
XVI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
Na sva stjecanja rabljenih motornih vozila, koja su nastala od 1. siječnja 2018. godine do stupanja na snagu ovoga Zakona i koja su registrirana do 31. siječnja 2020. godine, primjenjuju se odredbe Zakona o posebnom porezu na motorna vozila („Narodne novine“, br. 15/13., 108/13. – ispravak, 115/16. i 127/17.).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 1.
Ovim člankom se ispravlja uočeni nedostatak u stavku 5. članka 26. važećeg Zakona o posebnom porezu na motorna vozila te se dodaju kubični centimetri (cm ³ ) s obzirom na to da se isti koriste kao mjerna jedinica za snagu motora za motocikle, a temeljem kojih podataka se izračunava iznos upravne pristojbe za stjecanje rabljenih motornih vozila.
Nadalje, ovom odredbom propisuje se oslobođenje od plaćanja upravne pristojbe kod darovanja između bračnih drugova, potomaka i predaka koji čine uspravnu liniju te posvojenika i posvojitelja, ali samo pod uvjetom da je motorno vozilo u Republici Hrvatskoj već registrirano na darovatelja. Na taj način ugovor o darovanju se više ne bi mogao koristiti isključivo kao instrument izbjegavanja obveze plaćanja upravne pristojbe jer bi darovatelj prije darovanja morao registrirati vozilo na svoje ime i platiti upravnu pristojbu.
Pored navedenog, propisuje se i način na koji pristojbeni obveznik može ostvariti povrat plaćene ili više plaćene upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila. Postupak za povrat pristojbe pokreće se na zahtjev stranke, u roku od 90 dana od dana kada je pristojba više ili pogrešno uplaćena, odnosno od dana saznanja da radnja nije obavljena. Zahtjev za povrat pristojbe zaprima se u nadležnim ispostavama Porezne uprave prema prebivalištu odnosno sjedištu pristojbenog obveznika, a o opravdanosti zahtjeva odlučuje tijelo nadležno za registraciju motornih vozila.
Ako je zahtjev za povrat pristojbe opravdan, o povratu pristojbe rješenjem odlučuje Ministarstvo financija, Državna riznica, a ako je zahtjev neopravdan, ispostava Porezne uprave o tome obavještava pristojbenog obveznika.
U slučaju nedoumica oko opravdanosti zahtjeva, tijelo nadležno za registraciju motornih vozila može zatražiti mišljenje Porezne uprave i po zaprimanju toga mišljenja postupiti u skladu njim.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 2.
Ovim su člankom propisane prijelazne odredbe ovoga Zakona. Na sva stjecanja rabljenih motornih vozila koja su nastala u razdoblju od 1. siječnja 2018. do 31. prosinca 2019. godine , uz uvjet da su ta vozila registrirana do 31. siječnja 2020. godine, primjenjuju se odredbe Zakona o posebnom porezu na motorna vozila (Narodne novine, br. 15/13., 108/13. – ispravak, 115/16. i 127/17.). Naime, određivanjem roka za registraciju rabljenih motornih vozila u kojem se primjenjuju odredbe navedenog Zakona želi se otkloniti mogućnost daljnjeg korištenja propisanog oslobođenja od plaćanja upravne pristojbe u slučaju darovanja vozila srodniku u uspravnoj liniji (npr. antidatiranjem ugovora), suprotno svrsi i cilju propisivanja obveze plaćanja upravne pristojbe na stjecanje rabljenih motornih vozila.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 3.
Ovim člankom propisano je stupanje na snagu ovoga Zakona i objava u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija