NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM
I . USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja
Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom (dalje u tekstu: Zakon) objavljen je u „Narodnim novinama“, br. 133/12. i u svom najvećem dijelu stupio je na snagu 1. siječnja 2013.
Fiskalizacija pretpostavlja skup mjera kojima se na području Republike Hrvatske uvodi nadzor nad izdavanjem računa koji se naplaćuju u gotovini, a provedba postupka fiskalizacije uređena je Zakonom sa ciljem povećanja financijske discipline na području poslovanja gotovinom, unaprjeđivanja postupaka poreznog nadzora, podizanja razine svijesti kupaca o važnosti uzimanja računa te suzbijanja nelojalne konkurencije.
Programom Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016.-2020., između ostaloga, utvrđeni su ciljevi koji se odnose na porezni sustav i cjelovitu poreznu reformu. Na temelju sveobuhvatne analize poreznog sustava provedene 2016. postavljeni su ciljevi porezne reforme - smanjenje ukupnog poreznog opterećenja, postizanje jednostavnog i socijalno pravednijeg poreznog sustava, ostvarenje administrativnog rasterećenja te uvođenje instituta veće pravne sigurnosti za porezne obveznike. Do sada su provedena tri kruga poreznog rasterećenja u razdoblju od 2017. do 2019.
U sklopu prvog kruga porezne reforme 2016. provedene su izmjene i dopune Zakona pri čemu je, među ostalim, obveza fiskalizacije proširena na obveznike koji podliježu paušalnom oporezivanju prema posebnom propisu i izvršene su dodatne izmjene koje su bile potrebne radi unaprjeđivanja provedbe postupka fiskalizacije te u konačnici stvaranja izdašnijeg, pravednijeg i konkurentnijeg poreznog sustava te podizanja fiskalne discipline.
Nadalje, tijekom 2018. započela je provedba trećeg kruga poreznog rasterećenja te je izmijenjen Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom s primjenom od 1. siječnja 2019. odnosno od 1. siječnja 2021. Najznačajnija novina u ovoj izmjeni Zakona jest evidentiranje prijave prodane robe ili usluge putem samoposlužnog uređaja na način da se propisuje obveza fiskalizacije podatka o prodaji iz samoposlužnog uređaja pri čemu se ne uvodi obveza izdavanja računa. Budući da samoposlužni uređaji u pravilu ne izdaju račune, mijenja se i definicija obveznika fiskalizacije pri čemu se obveznici fiskalizacije ne utvrđuju ovisno od toga jesu li obveznici izdavanja računa ili ne, već se svi smatraju obveznicima fiskalizacije dok se zasebnom odredbom određuje tko se ne smatra obveznikom fiskalizacije izdavanja računa. Navedene izmjene stupaju na snagu 1. siječnja 2021.
Pored dodatnih izmjena Zakona koje su bile potrebne radi uspješnije provedbe postupka fiskalizacije, uvedena je obveza jasnog isticanja obavijesti na pratećem dokumentu koji se izdaje prije računa kod obveznika koji provode postupak fiskalizacije izdavanja računa pri čemu na takvim pratećim dokumentima mora vidno pisati „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“. Navedena izmjena stupila je na snagu 1. siječnja 2019.
Nadalje, u provedbi fiskalizacije bitnu ulogu imaju građani Republike Hrvatske, a njihova svijest o važnosti uzimanja računa, time i značaj mogućnosti provjere ispravnosti zaprimljenog računa, od uvođenja fiskalizacije do danas značajno je porasla. Trenutni zakonski model omogućava građanima provjeru računa u Poreznoj upravi na temelju ovjere računa koja je ispisana na svakom računu. Svaki tako ovjeren račun u Poreznoj upravi znači da je zabilježen u poslovnim knjigama poreznih obveznika te da će obveznik u konačnici platiti pripadajući porez u državni proračun. Isto tako građani osim što provjeravaju račune, dostavljaju Poreznoj upravi brojne prijave o neizdavanju računa odnosno nepravilnom izdavanju računa, a što se uvelike koristi u postupcima poreznog nadzora.
Ministarstvo financija dosljedno provodi nadzorne aktivnosti iz svoga djelokruga, posebno putem zajedničkih nadzora koje provode Porezna uprava i Carinska uprava. Nadzori kod obveznika fiskalizacije provode se kontinuirano od stupanja Zakona na snagu, sve sa svrhom prevencije nezakonitog ponašanja te poštovanja zakonskih rješenja.
b) Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Četvrtim krugom poreznog rasterećenja nastavlja se ostvarenje postavljenih ciljeva porezne reforme 2016. Četvrti krug poreznog rasterećenja odnosi se, između ostalog, i na unaprjeđenje sustava fiskalizacije. Kao velika podrška sustavu fiskalizacije ističu se građani koji kao primatelji računa, provjeravajući račune ukazuju na sva uočena odstupanja od fiskalizacije. Provjerom računa građani sudjeluju u uspostavi financijske discipline što je jedan od važnijih čimbenika pravilnog i pravodobnog podmirenja poreznih obveza prema proračunima iz kojih se financiraju javne i opće potrebe društva. Građanima kao primateljima računa omogućena je provjera računa upitom na web servis dostupan na internetskoj stranici Porezne uprave ili slanjem sms poruke upisom odgovarajućih stavki s računa: zaštitni kod izdavatelja računa (ZKI) ili jedinstveni identifikator računa (JIR), datum i vrijeme izdavanja računa te ukupni iznos računa. Nadalje, interes građana za provjerom ispravnosti računa očituje se kako u prethodno navedenim postupcima tako i u velikom odazivu za sudjelovanjem u nagradnoj igri "Bez računa se ne računa". Nagradna igra "Bez računa se ne računa" pokrenuta je 2013. te je u 4 sezone organiziranja nagradne igre prikupljeno oko 40 milijuna računa.
Međutim, primjena Zakona tijekom šest godina pokazala je da potreba upisa svih znamenki JIR-a ili ZKI-a prilikom provjere računa, građanima znatno otežava postupak provjere zbog velikog broja znamenki te mogućnosti pogrešaka kod prijepisa znamenki. Kako bi se građanima olakšala provjera računa predlažu se zakonske izmjene kojima bi se korištenjem danas dostupnih tehnologija omogućila brza i lakša provjera računa – ugradnjom QR kod-a kao obvezatnog elementa svakog računa. Radi određivanja obvezatnog sadržaja QR koda određuju se obvezatni elementi koji bi činili QR kod odnosno dvodimenzionalni kod svakog izdanog i fiskaliziranog računa. Očitavanjem QR koda iskazanog na računu u aplikaciju za provjeru podataka upisali bi se svi podaci što bi građanima olakšalo postupak i dodatno ih potaknulo da račune provjeravaju i prijavljuju Poreznoj upravi. Obveznici fiskalizacije za korištenje QR koda trebali bi prilagoditi svoja fiskalna rješenja stoga bi se obveznicima ostavio dovoljan rok prilagodbe te bi primjena fiskalizacije s QR kodom započela od 1. siječnja 2021.
Nadalje, obavljenim analizama i nadzornim aktivnostima utvrđeno je kako obveznici fiskalizacije primjenjuju zakonsku odredbu kojom je propisana obveza navođenja obavijesti „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“ na pratećim dokumentima koje izdaju prije samog izdavanja računa, ali zatim takve račune ne fiskaliziraju odnosno ne prijavljuju Poreznoj upravi. Na ovaj način kupci odnosno primatelji računa obavljaju plaćanje za proizvode ili usluge po navedenom pratećem dokumentu, a ne po izdanom računu koji je u konačnici osnova za plaćanje odnosno putem kojega se prema stvarno evidentiranim obvezama kontrolira uplaćeni porez u proračune. Kako bi se ovakva pojavnost spriječila odnosno kako se kupci i primatelji računa ne bi dovodili u zabludu uvodi se obveza provođenja postupka fiskalizacije računa i za tako izdane dokumente koji prethode samom izdavanju računa. Kako bi se postigla svrha Zakona, bez nametanja obveze svim obveznicima fiskalizacije, izmjenama Zakona predlaže se da se obveznici fiskalizacije izjasne koriste li po poslovnicama mogućnost odnosno imaju li potrebu izdavanja takvih dokumenata te se obveza fiskalizacije tih pratećih dokumenata nameće samo tim obveznicima fiskalizacije. Svi obveznici fiskalizacije koji svoje poslovanje mogu prilagoditi na način da ne koriste mogućnost izdavanja takvih dokumenata prije izdavanja samog fiskaliziranog računa neće trebati ništa prilagođavati u svom poslovanju. Fiskaliziranje pratećih dokumenata, neće isključiti potrebu fiskalizacije samoga računa jer se u skladu sa zakonskim propisima uvijek mora izdati račun propisanog sadržaja odnosno prateći dokumenti ne mogu zamijeniti račune. U skladu s predloženim izmjenama Zakona prateći dokumenti na kojem se navode podaci o plaćanju evidentirat će se u sustavu fiskalizacije te će ih sustav Porezne uprave povezivati s izdanim i fiskaliziranim računima. Navedene izmjene, radi potrebe prilagodbe, stupile bi na snagu 1. travnja 2020.
Ovim izmjenama i dopunama Zakona, a sa svrhom stvaranja izdašnijeg, pravednijeg i konkurentnijeg poreznog sustava, i nadalje se teži podizati financijsku disciplinu te smanjiti udio optjecaja gotovog novca izvan kontrole i ekonomskih tokova.
c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Polazeći od odredbi koje su s odgodnim učinkom već dio ovoga Zakona te polazeći od prijedloga ovih izmjena i dopuna Zakona, sustav fiskalizacije tijekom sljedećih razdoblja nadograđivao bi se na način:
1. travnja 2020. – započela bi obveza provođenja postupka fiskalizacije izdavanja računa za prateće dokumente koji se izdaju prije samog izdavanja fiskaliziranog računa – prijedlog izmjena i dopuna ovoga Zakona,
1. siječnja 2021. – počinje obveza provođenja postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja – propisano Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, broj 106/18.) i
1. siječnja 2021. – započela bi obveza iskazivanja QR koda na svakom izdanom i fiskaliziranom računu – prijedlog izmjena i dopuna ovoga Zakona.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM S OBRAZLOŽENJEM
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM
Članak 1.
U Zakonu o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br.133/12., 115/16. i 106/18.) u članku 2. iza točke 4. dodaje se nova točka 5. koja glasi: „5. QR kod je dvodimenizionalni kod koji sadrži zapis određenog seta podataka.“.
Dosadašnje točke 5. i 6. postaju točke 6. i 7.
Članak 2.
U članku 9. stavku 1. točki 4. iza riječi: „računa“ dodaje se zarez i briše se slovo: „i“.
U stavku 1. točki 5. iza riječi: „fiskalizacije“ briše se točka i dodaje se slovo „i“.
U stavku 1. iza točke 5. dodaje se točka 6. koja glasi: „6. QR kod.“.
U stavku 3. riječi: „članku 2. točki 5.“ zamjenjuju se riječima: „članku 2. točki 6.“ i iza broja: „5.“ dodaju se riječi: „i 6.“.
Članak 3.
U članku 16.a dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) U skladu sa stavkom 1. ovoga članka, programskim rješenjem koje omogućava izbjegavanje postupka fiskalizacije izdavanja računa osobito će se smatrati programsko rješenje koje ima mogućnost promijene stavaka u već izdanom računu.“.
Dosadašnji stavci 2. i 3. postaju stavci 3. i 4.
Članak 4.
U članku 18. ispred stavka 1. dodaje se oznaka stavka: „(1)“ i iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„(2) Ministar financija propisuje pravilnikom načine generiranja, obvezne podatke koji sadrži zapis QR koda i  ip zapisa za QR kod.“.
Članak 5.
U članku 19. stavku 2. točki 9. iza riječi „prostora“ briše se točka i dodaje se zarez.
U stavku 2. dodaje se točka 10. koja glasi:
„10. oznaka o izdavanju dokumenta iz članka 27.b ovoga Zakona.“.
Dodaje se novi stavak 8. koji glasi:
„(8) Obveznik fiskalizacije koji odluči ili koji ima poslovnu potrebu izdavanja pratećih dokumenata iz članka 27.b ovoga Zakona, za poslovni prostor u kojem bez propisane zakonske obveze koristi takav način poslovanja ispunjava oznaku iz stavka 2. točke 10. ovoga članka.“.
U stavku 9. i 10. broj: „8.“ mijenja se i glasi: „9.“.
Dosadašnji stavci 8., 9., 10. i 11. postaju stavci 9., 10., 11. i 12.
Članak 6.
U članku 19.a stavku 1. broj: „8.“ zamjenjuje se brojem: „9.“
Članak 7.
Iza članka 27.a. dodaju se članci 27.b i 27.c koji glase:
„ Članak 27.b
(1) Obveznik fiskalizacije iz članka 19. stavka 8. ovoga Zakona dužan je provoditi postupak fiskalizacije izdavanja računa za prateći dokument (ponuda, narudžbe i slično) na kojem navodi podatke o plaćanju iz članka 27.a ovoga Zakona, a koji se izdaje kada je sasvim izvjesno da će doći do isporuke proizvoda ili obavljanja usluge uključujući dokument koji se izdaje u vrijeme kada je isporuka proizvoda ili obavljanje usluge već započelo.
(2) Radi provedbe postupka fiskalizacije izdavanja računa iz stavka 1. ovoga članka obveznik fiskalizacije dužan je omogućiti korištenje programske podrške za elektroničko potpisivanje poruka o pratećem dokumentu iz stavka 1. ovoga članka te omogućiti vezu (internet) za elektroničku razmjenu podataka s Ministarstvom financija, Poreznom upravom.
(3) Na razmjenu podataka i korištenje programskog rješenja iz stavka 2. ovog članka na odgovarajući način se primjenjuju odredbe članaka 16.a i 17. ovoga Zakona.
(4) Ministar financija propisuje pravilnikom, za potrebe provedbe postupka fiskalizacije izdavanja računa za prateći dokument iz stavka 1. ovoga članka, protokole i modele za razmjenu podataka o pratećem dokumentu, obavezne elemente pratećeg dokumenta, podatkovni skup za razmjenu podataka o pratećem dokumentu, standardne poruke o greškama kao i protokole o postupanju u slučaju grešaka.
Članak 27.c
Odredbe članaka 27.a i 27.b ovoga Zakona ne isključuju provođenje postupka fiskalizacije izdavanja računa kada se izdaju računi koji se ostvaruju prometom gotovine sukladno članku 15. Zakona ako je obveznik fiskalizacij u prethodnom razdoblju obavljao naplatu isključivo u sredstvima koji se ne smatraju gotovinom.“.
Članak 8.
U članku 34.a stavku 1. dodaje se nova točka 8. koja glasi:
„8. ne provodi postupak fiskalizacije izdavanja računa za prateći dokument na kojem navodi podatke o plaćanju prije izdavanja računa (članak 27.b stavak 1.).“.
Dosadašnje točke 8., 9. i 10. postaju točke 9., 10. i 11.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 9.
Obveznici fiskalizacije koji imaju poslovnu potrebu odnosno koji odluče izdavati prateće dokumente sukladno članku 5. ovoga Zakona dužni su u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona nadopuniti podatke o poslovnim prostorima koji se odnose na oznaku o izdavanju takvih dokumenata iz članka 5. ovoga Zakona.
Članak 10.
(1) Odredbe Pravilnika o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 146/12., 46/17.) ostaju na snazi u dijelu koji nisu u suprotnosti s ovim Zakonom.
(2) Ministar financija uskladit će provedbene propise Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 133/12., 115/16. i 106/18.) iz stavka 1 ovog članka s odredbama ovog Zakona u roku od 180 dana od dana njegova stupanja na snagu.
Članak 11.
Ministarstvo financija će u roku od dvijegodine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona provesti naknadnu procjenu učinaka ovoga Zakona.
Članak 12.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. travnja 2020. osim članaka 1., 2. i 4. koji stupaju na snagu 1. siječnja 2021.
PRILOG (uz članak 19.)
OBRAZAC PRIJAVE PODATAKA U SUSTAVU FISKALIZACIJE
OBRAZAC PRIJAVE PODATAKA U SUSTAVU FISKALIZACIJE
Podaci o obvezniku fiskalizacije:
OIB
Ime i prezime/Naziv
Adresa
Oznaka poslovnog prostora
Adresa poslovnog prostora
Tip poslovnog prostora
Vrsta djelatnosti koja se obavlja u poslovnom prostoru
Radno vrijeme i radni dani
Datum otvaranja poslovnog prostora
Datum zatvaranja poslovnog prostora
Status poslovnog prostora
Oznaka o izdavanju dokumenta iz članka 27.b Zakona
* Ako je proizvođač i/ili održavatelj programskog rješenja strana fizička ili pravna osoba koja u Republici Hrvatskoj nema dodijeljen OIB, upisuju se podaci te osobe koji obavezno moraju sadržavati ime i prezime/naziv, adresu, oznaku države i identifikacijski broj strane fizičke ili pravne osobe iz države u kojoj ista ima poslovni nastan
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom definira se pojam QR koda pa se u smislu ovoga Zakona QR kod smatra dvodimenzionalnim kodom koji se sastoji od kodiranog zapisa unaprijed zadanih podataka. Dvodimenzionalni kod može se očitati elektroničkim uređajima s ugrađenom kamerom i softverom za čitanje odnosno dešifriranje te se može očitati putem velikog broja aplikacija koje se mogu besplatno preuzeti s interneta.
Uz članak 2.
Ovim člankom se dosadašnjem sadržaju računa dodaje novi obvezatni sadržaj, a to je QR kod. QR kod kao obvezni sadržaj računa mora biti naznačen na računu koji se naplaćuje sredstvom koje se smatra gotovinom. Obveznici fiskalizacije koji ostvareni promet naplaćuju sredstvom koje se ne smatra prometom gotovine sukladno odredbama ovoga Zakona, nisu dužni iskazati QR kod na računu koji se naplaćuje na takav način.
Uz članak 3.
Ovim člankom ističe se programsko rješenje koje se neće smatrati rješenjem koje udovoljava uvjetima provedbe fiskalizacije prema odredbama ovoga Zakona.
Uz članak 4.
Ovim člankom propisuje se da će ministar financija pravilnikom propisati načine generiranja QR koda, obvezatne podatke koje sadrži zapis QR koda i  ip zapisa za QR kod.
Uz članak 5.
Ovim člankom propisuje se novi podatak o poslovnom prostoru koji dopunjuju obveznici fiskalizacije u sustav fiskalizacije. Novi podatak odnosi se na oznaku o izdavanju pratećeg dokumenta (ponude, predračuni i slično) na kojima se navode podaci o plaćanju prije izdavanja računa, koji sadrže natpis „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“, a koji se izdaje kada je sasvim izvjesno da će doći do isporuke proizvoda ili obavljanja usluge su dokumenti propisani člankom 7. ovoga Zakona. Obveznici fiskalizacije koji se odluče ili imaju poslovnu potrebu za izdavanjem takvih pratećih dokumenata, za poslovni prostor u kojem koristi takav način poslovanja stavljaju navedenu oznaku. Stavljanjem navedene oznake o poslovnom prostoru u sustavu fiskalizacije obveznici fiskalizacije će se izjasniti o tome izdaju li prateće dokumente na kojima navode podatke o plaćanju, a što će služiti kao indikator o postojanju obveze fiskalizacije izdavanja računa za takve prateće dokumente.
Uz članak 6.
Ovim člankom se u članku 19.a stavak 1. usklađuje sa izmjenom propisnom u članku 5. ovoga Zakona kojim je u članku 19. stavku 9. i 10. promijenjen broj 8. u broj 9.
Uz članak 7.
Ovim člankom uvodi se obveza fiskalizacije izdavanja računa za prateće dokumente koji sadrže podatke o plaćanju, a izdaju se prije samog računa te koji sadrže natpis „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“. Obveznici fiskalizacije koji odluče ili imaju poslovnu potrebu izdavanja takvih pratećih dokumenata (ponude, predračuni i slično), koji se izdaju kada je sasvim izvjesno da će doći do isporuke proizvoda ili obavljanja usluge, a što uključuje dokument koji se izdaje u vrijeme kada je isporuka proizvoda ili obavljanje usluge već započela, provode postupak fiskalizacije izdavanja računa. Navedeno znači da će obveznici fiskalizacije za prateće dokumente (ponude, predračune i slično) morati dostaviti na ovjeru svaki takav dokument u Poreznu upravu putem već uspostavljenog sustava elektroničke razmjene podataka. Ovjera dokumenta znači dodjelu Jedinstvenog identifikatora računa kojeg obveznici fiskalizacije moraju ispisati prilikom ispisa tog dokumenta na samom dokumentu, također uz ispis zaštitnog koda izdavatelja računa. Isto tako se propisuje da je obveznik fiskalizacije dužan omogućiti korištenje programske podrške za elektroničko potpisivanje poruka o pratećem dokumentu te omogućiti vezu za elektroničku razmjenu podataka s Poreznom upravom.
Uz članak 8.
Ovim člankom proširuje se odredba članka 34.a i na slučajeve u kojima obveznici fiskalizacije ne provode fiskalizaciju izdavanja računa za prateće dokumente na kojima se navode podaci o plaćanju, a koji se izdaju prije računa.
Uz članak 9.
Ovim člankom propisuje se rok od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona u roku kojem obveznici fiskalizacije moraju nadopuniti podatke o poslovnim prostorima koji se odnose na oznaku izdavanja pratećih dokumenta sukladno članku 5. ovoga Zakona. Obveza dostave navedenog podatka odnosi se samo na obveznike fiskalizacije koji imaju poslovnu potrebu odnosno koji se odluče izdavati prateće dokumente na kojima navode podatke o plaćanju sukladno članku 5. ovoga Zakona.
Uz članak 10.
Ovim se člankom propisuje obveza usklađivanja provedbenih propisa s odredbama ovoga Zakona u roku od 180 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Uz članak 11.
Ministarstvo financija se obvezuje provesti procjenu učinaka propisa u roku od dvije godine prema postupku propisanom člancima 13. i 14. Zakona o procjeni učinaka propisa (Narodne novine, br. 44/17) i člancima 17., 18. i 19. Uredbe o provedbi postupka učinaka propisa (Narodne novine, br. 52/17).
Uz članak 12.
Ovim člankom se određuje datum stupanja na snagu ovog Zakona i objava u Narodnim novinama. Propisano je da Zakon stupa na snagu 1. travnja 2020., osim članaka 1. 2. i 4. koji stupaju na snagu 1. siječnja 2021., a kako bi se obveznicima fiskalizacije ostavilo dovoljno vremena za prilagodbu novim obvezama koje dolaze s početkom primjene ovog Zakona.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I . USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
a) Ocjena stanja
Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom (dalje u tekstu: Zakon) objavljen je u „Narodnim novinama“, br. 133/12. i u svom najvećem dijelu stupio je na snagu 1. siječnja 2013.
Fiskalizacija pretpostavlja skup mjera kojima se na području Republike Hrvatske uvodi nadzor nad izdavanjem računa koji se naplaćuju u gotovini, a provedba postupka fiskalizacije uređena je Zakonom sa ciljem povećanja financijske discipline na području poslovanja gotovinom, unaprjeđivanja postupaka poreznog nadzora, podizanja razine svijesti kupaca o važnosti uzimanja računa te suzbijanja nelojalne konkurencije.
Programom Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016.-2020., između ostaloga, utvrđeni su ciljevi koji se odnose na porezni sustav i cjelovitu poreznu reformu. Na temelju sveobuhvatne analize poreznog sustava provedene 2016. postavljeni su ciljevi porezne reforme - smanjenje ukupnog poreznog opterećenja, postizanje jednostavnog i socijalno pravednijeg poreznog sustava, ostvarenje administrativnog rasterećenja te uvođenje instituta veće pravne sigurnosti za porezne obveznike. Do sada su provedena tri kruga poreznog rasterećenja u razdoblju od 2017. do 2019.
U sklopu prvog kruga porezne reforme 2016. provedene su izmjene i dopune Zakona pri čemu je, među ostalim, obveza fiskalizacije proširena na obveznike koji podliježu paušalnom oporezivanju prema posebnom propisu i izvršene su dodatne izmjene koje su bile potrebne radi unaprjeđivanja provedbe postupka fiskalizacije te u konačnici stvaranja izdašnijeg, pravednijeg i konkurentnijeg poreznog sustava te podizanja fiskalne discipline.
Nadalje, tijekom 2018. započela je provedba trećeg kruga poreznog rasterećenja te je izmijenjen Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom s primjenom od 1. siječnja 2019. odnosno od 1. siječnja 2021. Najznačajnija novina u ovoj izmjeni Zakona jest evidentiranje prijave prodane robe ili usluge putem samoposlužnog uređaja na način da se propisuje obveza fiskalizacije podatka o prodaji iz samoposlužnog uređaja pri čemu se ne uvodi obveza izdavanja računa. Budući da samoposlužni uređaji u pravilu ne izdaju račune, mijenja se i definicija obveznika fiskalizacije pri čemu se obveznici fiskalizacije ne utvrđuju ovisno od toga jesu li obveznici izdavanja računa ili ne, već se svi smatraju obveznicima fiskalizacije dok se zasebnom odredbom određuje tko se ne smatra obveznikom fiskalizacije izdavanja računa. Navedene izmjene stupaju na snagu 1. siječnja 2021.
Pored dodatnih izmjena Zakona koje su bile potrebne radi uspješnije provedbe postupka fiskalizacije, uvedena je obveza jasnog isticanja obavijesti na pratećem dokumentu koji se izdaje prije računa kod obveznika koji provode postupak fiskalizacije izdavanja računa pri čemu na takvim pratećim dokumentima mora vidno pisati „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“. Navedena izmjena stupila je na snagu 1. siječnja 2019.
Nadalje, u provedbi fiskalizacije bitnu ulogu imaju građani Republike Hrvatske, a njihova svijest o važnosti uzimanja računa, time i značaj mogućnosti provjere ispravnosti zaprimljenog računa, od uvođenja fiskalizacije do danas značajno je porasla. Trenutni zakonski model omogućava građanima provjeru računa u Poreznoj upravi na temelju ovjere računa koja je ispisana na svakom računu. Svaki tako ovjeren račun u Poreznoj upravi znači da je zabilježen u poslovnim knjigama poreznih obveznika te da će obveznik u konačnici platiti pripadajući porez u državni proračun. Isto tako građani osim što provjeravaju račune, dostavljaju Poreznoj upravi brojne prijave o neizdavanju računa odnosno nepravilnom izdavanju računa, a što se uvelike koristi u postupcima poreznog nadzora.
Ministarstvo financija dosljedno provodi nadzorne aktivnosti iz svoga djelokruga, posebno putem zajedničkih nadzora koje provode Porezna uprava i Carinska uprava. Nadzori kod obveznika fiskalizacije provode se kontinuirano od stupanja Zakona na snagu, sve sa svrhom prevencije nezakonitog ponašanja te poštovanja zakonskih rješenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
b) Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Četvrtim krugom poreznog rasterećenja nastavlja se ostvarenje postavljenih ciljeva porezne reforme 2016. Četvrti krug poreznog rasterećenja odnosi se, između ostalog, i na unaprjeđenje sustava fiskalizacije. Kao velika podrška sustavu fiskalizacije ističu se građani koji kao primatelji računa, provjeravajući račune ukazuju na sva uočena odstupanja od fiskalizacije. Provjerom računa građani sudjeluju u uspostavi financijske discipline što je jedan od važnijih čimbenika pravilnog i pravodobnog podmirenja poreznih obveza prema proračunima iz kojih se financiraju javne i opće potrebe društva. Građanima kao primateljima računa omogućena je provjera računa upitom na web servis dostupan na internetskoj stranici Porezne uprave ili slanjem sms poruke upisom odgovarajućih stavki s računa: zaštitni kod izdavatelja računa (ZKI) ili jedinstveni identifikator računa (JIR), datum i vrijeme izdavanja računa te ukupni iznos računa. Nadalje, interes građana za provjerom ispravnosti računa očituje se kako u prethodno navedenim postupcima tako i u velikom odazivu za sudjelovanjem u nagradnoj igri "Bez računa se ne računa". Nagradna igra "Bez računa se ne računa" pokrenuta je 2013. te je u 4 sezone organiziranja nagradne igre prikupljeno oko 40 milijuna računa.
Međutim, primjena Zakona tijekom šest godina pokazala je da potreba upisa svih znamenki JIR-a ili ZKI-a prilikom provjere računa, građanima znatno otežava postupak provjere zbog velikog broja znamenki te mogućnosti pogrešaka kod prijepisa znamenki . K ako bi se građanima olakšala provjera računa predlažu se zakonske izmjene kojima bi se korištenjem danas dostupnih tehnologija omogućila brza i lakša provjera računa – ugradnjom QR kod-a kao obvezatnog elementa svakog računa. Radi određivanja obvezatnog sadržaja QR koda određuju se obvezatni elementi koji bi činili QR kod odnosno dvodimenzionalni kod svakog izdanog i fiskaliziranog računa. Očitavanjem QR koda iskazanog na računu u aplikaciju za provjeru podataka upisali bi se svi podaci što bi građanima olakšalo postupak i dodatno ih potaknulo da račune provjeravaju i prijavljuju Poreznoj upravi. Obveznici fiskalizacije za korištenje QR koda trebali bi prilagoditi svoja fiskalna rješenja stoga bi se obveznicima ostavio dovoljan rok prilagodbe te bi primjena fiskalizacije s QR kodom započela od 1. siječnja 2021.
Nadalje, obavljenim analizama i nadzornim aktivnostima utvrđeno je kako obveznici fiskalizacije primjenjuju zakonsku odredbu kojom je propisana obveza navođenja obavijesti „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“ na pratećim dokumentima koje izdaju prije samog izdavanja računa, ali zatim takve račune ne fiskaliziraju odnosno ne prijavljuju Poreznoj upravi. Na ovaj način kupci odnosno primatelji računa obavljaju plaćanje za proizvode ili usluge po navedenom pratećem dokumentu, a ne po izdanom računu koji je u konačnici osnova za plaćanje odnosno putem kojega se prema stvarno evidentiranim obvezama kontrolira uplaćeni porez u proračune. Kako bi se ovakva pojavnost spriječila odnosno kako se kupci i primatelji računa ne bi dovodili u zabludu uvodi se obveza provođenja postupka fiskalizacije računa i za tako izdane dokumente koji prethode samom izdavanju računa. Kako bi se postigla svrha Zakona, bez nametanja obveze svim obveznicima fiskalizacije, izmjenama Zakona predlaže se da se obveznici fiskalizacije izjasne koriste li po poslovnicama mogućnost odnosno imaju li potrebu izdavanja takvih dokumenata te se obveza fiskalizacije tih pratećih dokumenata nameće samo tim obveznicima fiskalizacije. Svi obveznici fiskalizacije koji svoje poslovanje mogu prilagoditi na način da ne koriste mogućnost izdavanja takvih dokumenata prije izdavanja samog fiskaliziranog računa neće trebati ništa prilagođavati u svom poslovanju. Fiskaliziranje pratećih dokumenata, neće isključiti potrebu fiskalizacije samoga računa jer se u skladu sa zakonskim propisima uvijek mora izdati račun propisanog sadržaja odnosno prateći dokumenti ne mogu zamijeniti račune. U skladu s predloženim izmjenama Zakona prateći dokumenti na kojem se navode podaci o plaćanju evidentirat će se u sustavu fiskalizacije te će ih sustav Porezne uprave povezivati s izdanim i fiskaliziranim računima. Navedene izmjene, radi potrebe prilagodbe, stupile bi na snagu 1. travnja 2020.
Ovim izmjenama i dopunama Zakona, a sa svrhom stvaranja izdašnijeg, pravednijeg i konkurentnijeg poreznog sustava, i nadalje se teži podizati financijsku disciplinu te smanjiti udio optjecaja gotovog novca izvan kontrole i ekonomskih tokova.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Polazeći od odredbi koje su s odgodnim učinkom već dio ovoga Zakona te polazeći od prijedloga ovih izmjena i dopuna Zakona, sustav fiskalizacije tijekom sljedećih razdoblja nadograđivao bi se na način:
1. travnja 2020. – započela bi obveza provođenja postupka fiskalizacije izdavanja računa za prateće dokumente koji se izdaju prije samog izdavanja fiskaliziranog računa – prijedlog izmjena i dopuna ovoga Zakona,
1. siječnja 2021. – počinje obveza provođenja postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja – propisano Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, broj 106/18.) i
1. siječnja 2021. – započela bi obveza iskazivanja QR koda na svakom izdanom i fiskaliziranom računu – prijedlog izmjena i dopuna ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM S OBRAZLOŽENJEM
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U Zakonu o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br.133/12., 115/16. i 106/18.) u članku 2. iza točke 4. dodaje se nova točka 5. koja glasi: „5. QR kod je dvodimenizionalni kod koji sadrži zapis određenog seta podataka.“.
Dosadašnje točke 5. i 6. postaju točke 6. i 7.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2 .
U članku 9. stavku 1. točki 4. iza riječi: „računa“ dodaje se zarez i briše se slovo: „i“.
U stavku 1. točki 5. iza riječi: „fiskalizacije“ briše se točka i dodaje se slovo „i“.
U stavku 1. iza točke 5. dodaje se točka 6. koja glasi: „6. QR kod . “.
U stavku 3. riječi: „članku 2. točki 5.“ zamjenjuju se riječima: „članku 2. točki 6.“ i iza broja: „5.“ dodaju se riječi: „i 6.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
U članku 16.a dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) U skladu sa stavkom 1. ovoga članka, programskim rješenjem koje omogućava izbjegavanje postupka fiskalizacije izdavanja računa osobito će se smatrati programsko rješenje koje ima mogućnost promijene stavaka u već izdanom računu.“.
Dosadašnji stavci 2. i 3. postaju stavci 3. i 4.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
U članku 18. ispred stavka 1. dodaje se oznaka stavka: „(1)“ i iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„(2) Ministar financija propisuje pravilnikom načine generiranja, obvezne podatke koji sadrži zapis QR koda i  ip zapisa za QR kod.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
U članku 19. stavku 2. točki 9. iza riječi „prostora“ briše se točka i dodaje se zarez.
U stavku 2. dodaje se točka 10. koja glasi:
„10. oznaka o izdavanju dokumenta iz članka 27.b ovoga Zakona.“.
Dodaje se novi stavak 8. koji glasi:
„(8) Obveznik fiskalizacije koji odluči ili koji ima poslovnu potrebu izdavanja pratećih dokumenata iz članka 27.b ovoga Zakona, za poslovni prostor u kojem bez propisane zakonske obveze koristi takav način poslovanja ispunjava oznaku iz stavka 2. točke 10. ovoga članka.“.
U stavku 9. i 10. broj: „8.“ mijenja se i glasi: „9.“.
Dosadašnji stavci 8., 9., 10. i 11. postaju stavci 9., 10., 11. i 12.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
U članku 19.a stavku 1. broj: „8.“ zamjenjuje se brojem: „9.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
Iza članka 27.a. dodaju se članci 27.b i 27.c koji glase:
„ Članak 27.b
(1) Obveznik fiskalizacije iz članka 19. stavka 8. ovoga Zakona dužan je provoditi postupak fiskalizacije izdavanja računa za prateći dokument (ponuda, narudžbe i slično) na kojem navodi podatke o plaćanju iz članka 27.a ovoga Zakona, a koji se izdaje kada je sasvim izvjesno da će doći do isporuke proizvoda ili obavljanja usluge uključujući dokument koji se izdaje u vrijeme kada je isporuka proizvoda ili obavljanje usluge već započelo.
(2) Radi provedbe postupka fiskalizacije izdavanja računa iz stavka 1. ovoga članka obveznik fiskalizacije dužan je omogućiti korištenje programske podrške za elektroničko potpisivanje poruka o pratećem dokumentu iz stavka 1. ovoga članka te omogućiti vezu (internet) za elektroničku razmjenu podataka s Ministarstvom financija, Poreznom upravom.
(3) Na razmjenu podataka i korištenje programskog rješenja iz stavka 2. ovog članka na odgovarajući način se primjenjuju odredbe članaka 16.a i 17. ovoga Zakona.
(4) Ministar financija propisuje pravilnikom, za potrebe provedbe postupka fiskalizacije izdavanja računa za prateći dokument iz stavka 1. ovoga članka, protokole i modele za razmjenu podataka o pratećem dokumentu, obavezne elemente pratećeg dokumenta, podatkovni skup za razmjenu podataka o pratećem dokumentu, standardne poruke o greškama kao i protokole o postupanju u slučaju grešaka.
Članak 27.c
Odredbe članaka 27.a i 27.b ovoga Zakona ne isključuju provođenje postupka fiskalizacije izdavanja računa kada se izdaju računi koji se ostvaruju prometom gotovine sukladno članku 15. Zakona ako je obveznik fiskalizacij u prethodnom razdoblju obavljao naplatu isključivo u sredstvima koji se ne smatraju gotovinom.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8.
U članku 34.a stavku 1. dodaje se nova točka 8. koja glasi:
„8. ne provodi postupak fiskalizacije izdavanja računa za prateći dokument na kojem navodi podatke o plaćanju prije izdavanja računa (članak 27.b stavak 1.).“.
Dosadašnje točke 8., 9. i 10. postaju točke 9., 10. i 11.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
P RIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
Obveznici fiskalizacije koji imaju poslovnu potrebu odnosno koji odluče izdavati prateće dokumente sukladno članku 5. ovoga Zakona dužni su u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona nadopuniti podatke o poslovnim prostorima koji se odnose na oznaku o izdavanju takvih dokumenata iz članka 5. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 10.
(1) Odredbe Pravilnika o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 146/12., 46/17.) ostaju na snazi u dijelu koji nisu u suprotnosti s ovim Zakonom.
(2) Ministar financija uskladit će provedbene propise Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 133/12., 115/16. i 106/18.) iz stavka 1 ovog članka s odredbama ovog Zakona u roku od 180 dana od dana njegova stupanja na snagu.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 11.
Ministarstvo financija će u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona provesti naknadnu procjenu učinaka ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 12.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. travnja 2020. osim članaka 1., 2. i 4. koji stupaju na snagu 1. siječnja 2021.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRILOG (uz članak 19.)
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZAC PRIJAVE PODATAKA U SUSTAVU FISKALIZACIJE
OBRAZAC PRIJAVE PODATAKA U SUSTAVU FISKALIZACIJE
Podaci o obvezniku fiskalizacije:
OIB
Ime i prezime/Naziv
Adresa
Oznaka poslovnog prostora
Adresa poslovnog prostora
Tip poslovnog prostora
Vrsta djelatnosti koja se obavlja u poslovnom prostoru
Radno vrijeme i radni dani
Datum otvaranja poslovnog prostora
Datum zatvaranja poslovnog prostora
Status poslovnog prostora
Oznaka o izdavanju dokumenta iz članka 27.b Zakona
Podaci o proizvođaču programskog rješenja:
OIB
Ime i prezime/Naziv
Adresa
Podaci o održavatelju programskog rješenja:
OIB
Ime i prezime/Naziv
Adresa
NAPOMENA*:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Ako je proizvođač i/ili održavatelj programskog rješenja strana fizička ili pravna osoba koja u Republici Hrvatskoj nema dodijeljen OIB, upisuju se podaci te osobe koji obavezno moraju sadržavati ime i prezime/naziv, adresu, oznaku države i identifikacijski broj strane fizičke ili pravne osobe iz države u kojoj ista ima poslovni nastan
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 1.
Ovim člankom definira se pojam QR koda pa se u smislu ovoga Zakona QR kod smatra dvodimenzionalnim kodom koji se sastoji od kodiranog zapisa unaprijed zadanih podataka. Dvodimenzionalni kod može se očitati elektroničkim uređajima s ugrađenom kamerom i softverom za čitanje odnosno dešifriranje te se može očitati putem velikog broja aplikacija koje se mogu besplatno preuzeti s interneta.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 2.
Ovim člankom se dosadašnjem sadržaju računa dodaje novi obvezatni sadržaj, a to je QR kod. QR kod kao obvezni sadržaj računa mora biti naznačen na računu koji se naplaćuje sredstvom koje se smatra gotovinom. Obveznici fiskalizacije koji ostvareni promet naplaćuju sredstvom koje se ne smatra prometom gotovine sukladno odredbama ovoga Zakona, nisu dužni iskazati QR kod na računu koji se naplaćuje na takav način.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 3.
Ovim člankom ističe se programsko rješenje koje se neće smatrati rješenjem koje udovoljava uvjetima provedbe fiskalizacije prema odredbama ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 4.
Ovim člankom propisuje se da će ministar financija pravilnikom propisati načine generiranja QR koda, obvezatne podatke koje sadrži zapis QR koda i  ip zapisa za QR kod.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 5.
Ovim člankom propisuje se novi podatak o poslovnom prostoru koji dopunjuju obveznici fiskalizacije u sustav fiskalizacije. Novi podatak odnosi se na oznaku o izdavanju pratećeg dokumenta (ponude, predračuni i slično) na kojima se navode podaci o plaćanju prije izdavanja računa, koji sadrže natpis „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“, a koji se izdaje kada je sasvim izvjesno da će doći do isporuke proizvoda ili obavljanja usluge su dokumenti propisani člankom 7. ovoga Zakona. Obveznici fiskalizacije koji se odluče ili imaju poslovnu potrebu za izdavanjem takvih pratećih dokumenata, za poslovni prostor u kojem koristi takav način poslovanja stavljaju navedenu oznaku. Stavljanjem navedene oznake o poslovnom prostoru u sustavu fiskalizacije obveznici fiskalizacije će se izjasniti o tome izdaju li prateće dokumente na kojima navode podatke o plaćanju, a što će služiti kao indikator o postojanju obveze fiskalizacije izdavanja računa za takve prateće dokumente.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 6.
Ovim člankom se u članku 19.a stavak 1. usklađuje sa izmjenom propisnom u članku 5. ovoga Zakona kojim je u članku 19. stavku 9. i 10. promijenjen broj 8. u broj 9.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 7.
Ovim člankom uvodi se obveza fiskalizacije izdavanja računa za prateće dokumente koji sadrže podatke o plaćanju, a izdaju se prije samog računa te koji sadrže natpis „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“. Obveznici fiskalizacije koji odluče ili imaju poslovnu potrebu izdavanja takvih pratećih dokumenata (ponude, predračuni i slično), koji se izdaju kada je sasvim izvjesno da će doći do isporuke proizvoda ili obavljanja usluge, a što uključuje dokument koji se izdaje u vrijeme kada je isporuka proizvoda ili obavljanje usluge već započela, provode postupak fiskalizacije izdavanja računa. Navedeno znači da će obveznici fiskalizacije za prateće dokumente (ponude, predračune i slično) morati dostaviti na ovjeru svaki takav dokument u Poreznu upravu putem već uspostavljenog sustava elektroničke razmjene podataka. Ovjera dokumenta znači dodjelu Jedinstvenog identifikatora računa kojeg obveznici fiskalizacije moraju ispisati prilikom ispisa tog dokumenta na samom dokumentu, također uz ispis zaštitnog koda izdavatelja računa. Isto tako se propisuje da je obveznik fiskalizacije dužan omogućiti korištenje programske podrške za elektroničko potpisivanje poruka o pratećem dokumentu te omogućiti vezu za elektroničku razmjenu podataka s Poreznom upravom.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 8.
Ovim člankom proširuje se odredba članka 34.a i na slučajeve u kojima obveznici fiskalizacije ne provode fiskalizaciju izdavanja računa za prateće dokumente na kojima se navode podaci o plaćanju, a koji se izdaju prije računa.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 9.
Ovim člankom propisuje se rok od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona u roku kojem obveznici fiskalizacije moraju nadopuniti podatke o poslovnim prostorima koji se odnose na oznaku izdavanja pratećih dokumenta sukladno članku 5. ovoga Zakona. Obveza dostave navedenog podatka odnosi se samo na obveznike fiskalizacije koji imaju poslovnu potrebu odnosno koji se odluče izdavati prateće dokumente na kojima navode podatke o plaćanju sukladno članku 5. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 10.
Ovim se člankom propisuje obveza usklađivanja provedbenih propisa s odredbama ovoga Zakona u roku od 180 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 11.
Ministarstvo financija se obvezuje provesti procjenu učinaka propisa u roku od dvije godine prema postupku propisanom člancima 13. i 14. Zakona o procjeni učinaka propisa (Narodne novine, br. 44/17) i člancima 17., 18. i 19. Uredbe o provedbi postupka učinaka propisa (Narodne novine, br. 52/17).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 12.
Ovim člankom se određuje datum stupanja na snagu ovog Zakona i objava u Narodnim novinama. Propisano je da Zakon stupa na snagu 1. travnja 2020., osim članaka 1. 2. i 4. koji stupaju na snagu 1. siječnja 2021., a kako bi se obveznicima fiskalizacije ostavilo dovoljno vremena za prilagodbu novim obvezama koje dolaze s početkom primjene ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija