NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PRUŽANJU INFORMACIJA O MULTIMODALNIM PUTOVANJIMA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
U Direktivi 2010/40/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 7. srpnja 2010. o okviru za uvođenje inteligentnih prometnih sustava u cestovnom prometu i za veze s ostalim vrstama prijevoza Tekst značajan za EGP (SL L 207, 6.8.2010.) kao prioritetna mjera utvrđeno je pružanje informacija o multimodalnim putovanjima u cijeloj Europskoj uniji. Specifikacije donesene u skladu s tom Direktivom trebaju se primjenjivati na aplikacije i usluge inteligentnih transportnih sustava (u daljnjem tekstu: ITS), ako se one uvode. Uzimajući u obzir navedeno, Europska komisija je donijela Delegiranu uredbu Komisije (EU) 2017/1926 оd 31. svibnja 2017. o dopuni Direktive 2010/40/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu pružanja informacija o multimodalnim putovanjima na razini EU-a (Tekst značajan za EGP) (SL L 272, 21.10.2017.) kojom se utvrđuju potrebne specifikacije kako bi se osiguralo da je pružanje informacija o multimodalnim putovanjima u cijeloj Europskoj uniji ispravno i dostupno korisnicima inteligentnih transportnih sustava u inozemstvu.
Cilj prijedloga Zakona o pružanju informacija o multimodalnim putovanjima je uspostava pravnog okvira za provedbu Uredbe (EU) 2017/1926.
Predloženim Zakonom uređuje se uspostava Nacionalne pristupne točke (u daljnjem tekstu: NPT), koja predstavlja jedinstveni informacijski i komunikacijski sustav za korisnike o statičnim podatcima o putovanjima i prometu te povijesnim podatcima o prometu za različite načine prijevoza, uključujući ažuriranje podataka, kako je utvrđeno u Prilogu Uredbe (EU) 2017/1926, a koje pružaju tijela nadležna za promet, prijevoznici, upravitelji infrastrukture ili pružatelji usluga prijevoza na zahtjev na području Republike Hrvatske.
Specifikacije navedene u Uredbi (EU) 2017/1926 trebale bi se odnositi na sve vrste prijevoza u Europskoj uniji, kao što su prijevoz po voznom redu (zrakoplov, željeznica uključujući brzu željeznicu, konvencionalnu željeznicu i laku željeznicu, autobusni prijevoz na velike udaljenosti, pomorski prijevoz uključujući trajekt te podzemnu željeznicu, tramvaj, autobus, trolejbus, žičare), prijevoz na zahtjev (prijevoz autobusom, prijevoz trajektom, taksijem, dijeljenje prijevoza, zajednička vožnja automobilom, dijeljenje automobila, najam automobila, dijeljenje bicikla, najam bicikla) i osobni prijevoz (automobil, motocikl, bicikl, hodanje).
U svrhu razvoja usklađenog i neometanog pružanja informacija o multimodalnim putovanjima i podrške interoperabilnosti u cijeloj Europskoj uniji, na nacionalnim pristupnim točkama potrebno je upotrebljavati usklađeni niz interoperabilnih formata za razmjenu podataka i protokole koji se temelje na postojećim tehničkim rješenjima i normama za različite načine prijevoza. Međutim, trebalo bi izbjegavati udvostručavanje istih podataka o putovanjima i prometu u više od jednog formata (na primjer, podataka o gradskom željezničkom prometu u sustavu TAP-TSI ili NeTEx).
Republika Hrvatska bi trebala objediniti postojeće javne i privatne pristupne točke u jednu točku kojom bi se omogućio pristup svim vrstama relevantnih raspoloživih podataka koji su obuhvaćeni područjem primjene predmetnih specifikacija.
U Republici Hrvatskoj je trenutno aktivno nekoliko informacijskih i komunikacijskih sustava koji prikupljaju podatke o pojedinim vrstama prijevoza:
1. „Hrvatski integrirani pomorski informacijski sustav“ (CIMIS) za potrebe elektroničke dostave i razmjene podataka o brodovima, teretu i putnicima u službenom postupku najave i prijave dolaska i odlaska, kao i s time povezanim službenim postupcima
2. „Riječni informacijski servisi“ (RIS) odnosno informacijske usluge ujednačenog standarda namijenjene kao podrška upravljanju prometom na unutarnjim vodama, uključujući gdje god je to tehnički opravdano vezu s drugim načinima prijevoza
3. „CROCODILE 2 CROATIA projekt“ u čiju su provedbu uključeni upravitelji državnih cesta i autocesta, a sve u svrhu osiguranja koordiniranog upravljanja i kontrole prometa, za razmjenu podataka i informacija na europskoj razini koristit će se DATEX II standard, koji je standard za razmjenu informacija između centara za kontrolu i upravljanje prometom, prometnih informacijskih centara te pružatelja i korisnika usluga u prometu. Uz navedeno, Zakonom o željeznici („Narodne novine“, broj: 32/19), predviđena je uspostava zajedničkog informacijskog sustava kako bi se omogućio putnicima pristup podatcima potrebnima za planiranje putovanja.
Informacije o multimodalnim putovanjima temelje se na statičnim podacima o putovanjima i prometu. Statični podaci o putovanjima i prometu neophodni su za potrebe informiranja i planiranja prije putovanja.
Za putnike u cijeloj Europskoj uniji ključno je da pružatelji usluga nude točne i pouzdane informacije o putovanjima. Kada dođe do izmjena, tijela nadležna za promet ili prijevoznici trebala bi pravovremeno ažurirati bitne podatke pomoću nacionalne pristupne točke. Osim toga, kada pružatelj usluga upotrebljava podatke o putovanjima i prometu, postoji opasnost da se netočne informacije o putovanjima prikažu korisnicima, što može negativno utjecati na putnikovo putovanje. Kada tijela nadležna za promet, prijevoznici, upravitelji infrastrukture ili pružatelji usluga prijevoza na zahtjev otkriju pogreške, potrebno ih je pravovremeno ispraviti.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) uspostavlja NPT.
Predloženi Zakon povjerava obavljanje poslova inspekcijskog nadzora nad provedbom zakona Ministarstvu, određuje ovlasti i obveze inspektora, propisuje prekršaje vezane uz provedbu ovoga zakona te odgovarajuće novčane kazne.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Sredstva potrebna za provođenje ovoga Zakona osigurat će se u Državnom proračunu Republike Hrvatske za razdoblje 2020.-2022. u ukupnom iznosu od 1.150.000,00 kn i to na način da se kroz unaprjeđenje strukturnih reformi željeznica osiguraju sredstva u ukupnom iznosu od 700.000,00 kn, od čega za 2020. godinu 100.000,00 kn za izradu projektnog zadatka, 300.000,00 kn godišnje za 2021. i 2022. godinu za održavanje sustava. Također, uspostava samog NPT-a planira se realizirati kroz EU fondove u iznosu od 3.000.000,00 kn od čega će se 450.000,00 kn, što čini 15% procijenjene vrijednosti projekta, osigurati u Državnom proračunu Republike Hrvatske dok će se ostatak iznosa do visine ukupno prihvatljivih troškova projekta osigurati kroz EU fondove.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PRUŽANJU INFORMACIJA O MULTIMODALNIM PUTOVANJIMA
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuje okvir i potrebne specifikacije za pružanje informacija o multimodalnim putovanjima na području Republike Hrvatske na ispravan i dostupan način za sve korisnike inteligentnih transportnih sustava Europske unije.
Članak 2.
Ovim Zakonom osigurava se provedba Delegirane uredbe Komisije (EU) 2017/1926 оd 31. svibnja 2017. o dopuni Direktive 2010/40/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu pružanja informacija o multimodalnim putovanjima na razini EU-a (Tekst značajan za EGP) (SL L 272, 21.10.2017.)(u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2017/1926).
Članak 3.
(1) Pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju jednako značenje kao pojmovi uporabljeni u Uredbi (EU) 2017/1926.
(2) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Članak 4.
Nacionalna pristupna točka (u daljnjem tekstu: NPT), podatci u njoj i svi elementi potrebni za njihovu interpretaciju su imovina Republike Hrvatske.
Članak 5.
Tijelo državne uprave nadležno za promet uspostavlja NPT, koja predstavlja jedinstveni informacijski i komunikacijski sustav za korisnike o statičnim podatcima o putovanjima i prometu te povijesnim podatcima o prometu za različite načine prijevoza, uključujući ažuriranje podataka, kako je utvrđeno u Prilogu Uredbe (EU) 2017/1926, a koje pružaju tijela nadležna za promet, prijevoznici, upravitelji infrastrukture ili pružatelji usluga prijevoza na zahtjev na području Republike Hrvatske.
Članak 6.
Tijela nadležna za promet, prijevoznici, upravitelji infrastrukture i pružatelji usluga prijevoza na zahtjev dužni su jednom godišnje, do 31. siječnja, dostaviti potrebne metapodatke kako bi se korisnicima omogućilo korištenje statičnih podataka putem NPT-a.
Članak 7.
(1) Za usklađeno i neometano pružanje informacija o multimodalnim putovanjima i postizanje interoperabilnosti u Europskoj uniji na NPT-ima upotrebljava se usklađeni niz interoperabilnih formata za razmjenu podataka te protokoli koji se temelje i usklađeni su s postojećim tehničkim rješenjima i važećim primjenjivim normama za pojedine načine prijevoza, uzimajući u obzir članak 4. Uredbe (EU) 2017/1926.
(2) U svrhu iz stavka 1. ovoga članka tijelo državne uprave nadležno za promet dužno je surađivati i razmjenjivati podatke s NPT-ima ostalih država članica Europske unije u mjeri u kojoj je to moguće i opravdano.
Članak 8.
Uvjeti i način provođenja aktivnosti za postizanje učinkovitog pristupa podatcima, po potrebi, uređuju se posebnim sporazumom između tijela državne uprave nadležnog za promet i posjednika potrebnih metapodataka.
Članak 9.
(1) Pružanje informacija o putovanjima temelji se na ažuriranju statičnih podataka o putovanjima i prometu.
(2) Kada dođe do promjena informacija iz stavka 1. ovoga članka, odgovarajuće statične podatke o putovanjima i prometu navedene u Prilogu Uredbe (EU) 2017/1926 dužni su, u roku od dva dana od promjene te informacije, ažurirati tijela nadležna za promet, prijevoznici, upravitelji infrastrukture i pružatelji usluga prijevoza na zahtjev putem NPT-a.
(3) Tijela nadležna za promet, prijevoznici, upravitelji infrastrukture i pružatelji usluga prijevoza na zahtjev dužni su, u roku od dva dana od dana saznanja za nepravilnosti, ispraviti nepravilnosti koje sami otkriju u svojim statičnim podatcima ili na koje su im ukazali korisnici i krajnji korisnici.
Članak 10.
Povezivanje usluga pružanja informacija o putovanjima i zahtjevi za pružatelje usluga u slučaju ponovne uporabe podataka o putovanjima i prometu ili povezivanja usluge pružanja informacija o putovanjima moraju ispunjavati bitne zahtjeve navedene u Uredbi (EU) 2017/1926 koji se na njih primjenjuju.
Članak 11.
(1) Pružatelj informacije o putovanjima dužan je upotrebljavati transparentne kriterije za rangiranje mogućnosti putovanja i pružanje neutralnih informacija o putovanjima.
(2) Pružatelj informacija o putovanjima pruža informacije o emisijama stakleničkih plinova različitih načina prijevoza radi potpore prijelaza na održive načine prijevoza.
(3) Pružatelj informacija o putovanjima dužan je omogućiti korisnicima davanje izravne povratne informacije o kvaliteti usluge.
Članak 12.
Na dinamiku prikupljanja statičnih podataka iz članka 6. ovoga Zakona primjenjuju se odredbe članka 4. stavka 3. Uredbe (EU) 2017/1926.
Članak 13.
(1) Tijelo državne uprave nadležno za promet može na pisani zahtjev korisnika ili krajnjeg korisnika davati statične podatke podnositelju zahtjeva dobivene posebnim prikupljanjem i obradom traženih podataka.
(2) Troškove posebnog prikupljanja, obrade i diseminacije podataka iz stavka 1. ovoga članka snosi korisnik odnosno krajnji korisnik koji je tražio takvu obradu.
(3) U pisanom zahtjevu iz stavka 1. ovoga članka mora biti naznačena svrha korištenja statičnih podataka.
(4) Tijelo državne uprave nadležno za promet vodi evidenciju o korisnicima odnosno krajnjim korisnicima iz stavka 1. ovoga članka.
(5) Ispravno popunjeni pisani zahtjev iz stavka 1. ovoga članka podnosi se tijelu državne uprave nadležnom za promet elektroničkom poštom ili poštom, vlastoručno potpisan.
(6) Traženi podatci iz stavka 1. ovoga članka dostavljaju se korisniku odnosno krajnjem korisniku putem elektroničke pošte ili na elektroničkom mediju.
(7) Svi korisnici odnosno krajnji korisnici podataka iz stavka 1. ovoga članka dužni su pri njihovom korištenju navesti NPT kao izvor podataka.
(8) Tehničke uvjete, korisničke upute, sadržaj i izgled obrasca zahtjeva za posebno prikupljanje i obradu podataka, kao i visinu troškova njihova prikupljanja i obrade te način i postupak vođenja evidencije o korisnicima odnosno krajnjim korisnicima iz stavka 1. ovoga članka određuje čelnik tijela državne uprave nadležne za promet pravilnikom.
Članak 14.
(1) Izvori sredstava za djelatnost i financiranje NPT-a su:
a)sredstva osigurana u Državnom proračunu Republike Hrvatske za rad NPT-a
b)sredstva iz fondova Europske unije za financiranje uspostave i nadogradnje NPT-a i
c)prihodi od posebne obrade na zahtjev iz članka 12. ovoga Zakona.
(2) NPT ostvaruje prihode iz stavka 1. točke c) ovoga članka pod uvjetom da ne štete obavljanju poslova za koje je uspostavljena.
(3) NPT prihode iz stavka 1. točke c) ovoga članka ne može ostvarivati od proračunskih korisnika Državnog proračuna Republike Hrvatske.
(4) Prihodi iz stavka 1. točke c) i stavka 2. ovoga članka prihod su Državnog proračuna Republike Hrvatske, a koriste se namjenski za rad NPT-a.
Članak 15.
(1) Tijelo državne uprave nadležno za promet i pravne osobe kojima su dodijeljene javne ovlasti u skladu s posebnim zakonima kojima se uređuje zračni i željeznički promet obavljaju inspekcijski nadzor nad provedbom odredaba ovoga Zakona i Uredbe (EU) 2017/1926.
(2) Poslove inspekcijskog nadzora iz stavka 1. ovoga članka obavljaju inspektori koji su ovlašteni državni službenici tijela državne uprave nadležnog za promet ili pravne osobe kojima su dodijeljene javne ovlasti u skladu s posebnim zakonima kojima se uređuje zračni i željeznički promet.
(3) Poslovi inspekcijskog nadzora iz stavka 1. ovoga članka smatraju se poslovima kod kojih postoje posebni uvjeti rada.
(4) Inspektor ima službenu iskaznicu i značku kojima dokazuje svoje službeno svojstvo, identitet i ovlasti.
(5) Inspektor predlaže tijelu državne uprave nadležnom za promet ili pravnim osobama kojima su dodijeljene javne ovlasti u skladu s posebnim zakonima kojima se uređuje zračni i željeznički promet podnošenje optužnog prijedloga radi pokretanja prekršajnog postupka u skladu s odredbama propisa kojim su uređeni prekršaji.
(6) Na oblik i sadržaj obrasca službene iskaznice i značke iz stavka 4. ovoga članka te postupanje sa službenom iskaznicom i značkom primjenjuju se odredbe propisa kojima se uređuje zračni, pomorski, cestovni i riječni promet te odredbe propisa kojima se uređuje regulacija tržišta željezničkih usluga.
(7) Inspektor vodi očevidnik o izvršenim inspekcijskim pregledima, a sadržaj i način vođenja očevidnika propisuju se pravilnikom koji donosi čelnik tijela državne uprave nadležnog za promet.
Članak 16.
(1) U obavljanju inspekcijskog nadzora nad provedbom odredaba ovoga Zakona i Uredbe (EU) 2017/1926 inspektor je ovlašten:
1. zatražiti i pregledati isprave (osobna iskaznica, putovnica i sl.) na temelju kojih može utvrditi identitet nadzirane osobe, kao i drugih osoba nazočnih tijekom inspekcijskog nadzora
2. ući u poslovne prostorije, zgrade, građevine, i prijevozna sredstva te se koristiti tehničkim sredstvima i opremom nadzirane osobe u svrhu obavljanja inspekcijskog nadzora
3. pregledati poslovnu dokumentaciju, opremu i druge stvari koje omogućuju uvid u poslovanje nadzirane osobe u vezi s provedbom Uredbe (EU) 2017/1926 i ovoga Zakona
4. uzimati izjave od predstavnika nadziranih pravnih i fizičkih osoba, radi pribavljanja dokaza o činjenicama koje se ne mogu izravno utvrditi, kao i od drugih osoba nazočnih tijekom inspekcijskog nadzora
5. zatražiti pisanim putem od nadzirane osobe točne i potpune podatke i dokumentaciju potrebnu radi provedbe inspekcijskog nadzora, a posebno o putovanjima i prometu koji su navedeni ili pohranjeni u pristupnoj točki ili točkama i dostupnih usluga pružanja informacija o putovanjima, uključujući veze s drugim uslugama, ako je primjenjivo, kao i informacije o njihovoj kvaliteti te izjavu o sukladnosti sa zahtjevima iz odredaba ovoga Zakona utemeljenu na dokazima
6. zatražiti pisano izvješće nadzirane osobe o poduzetim mjerama i radnjama naređenim u inspekcijskom nadzoru
7. narediti uklanjanje utvrđenih nepravilnosti, nedostataka ili propusta
8. narediti dostavu odnosno ažuriranje potrebnih metapodataka i
9. narediti poduzimanje drugih mjera i radnji u skladu sa svrhom inspekcijskog nadzora.
(2) Pod poslovnim prostorijama u smislu ovoga članka smatraju se poslovne prostorije i drugi prostori u kojima nadzirana osoba obavlja svoju djelatnost.
(3) Inspektor je obvezan s podatcima za koje nadzirana osoba dokaže da su poslovna tajna postupati u skladu s propisanim uvjetima za njihovo čuvanje.
(4) U obavljanju inspekcijskog nadzora inspektor može, do donošenja sudske presude, privremeno oduzeti dokumentaciju i predmete koji mogu poslužiti kao dokaz u prekršajnom postupku, što se unosi u zapisnik o inspekcijskom pregledu i o čemu inspektor izdaje potvrdu s točnim podatcima o oduzetoj dokumentaciji i predmetima.
(5) Ako inspektor u obavljanju inspekcijskog nadzora ili na temelju izvješća inspektora ovlaštenog za provedbu inspekcijskog nadzora prema zakonu kojim je uređeno drugo područje, ili na temelju izvješća drugoga nadležnog tijela utvrdi povredu odredbi Uredbe (EU) 2017/1926 i ovoga Zakona, obvezan je donijeti rješenje ili poduzeti druge propisane mjere iz stavka 1. ovoga članka najkasnije u roku od 30 dana od dana završetka inspekcijskog nadzora ili zaprimanja izvješća s utvrđenim činjenicama presudnim za donošenje rješenja.
Članak 17.
(1) Nadzirane osobe obvezne su inspektoru omogućiti provedbu inspekcijskog nadzora te osigurati uvjete za njegov neometani rad, omogućiti mu uvid i uporabu svih potrebnih podataka i dokumentacije, uporabu pripadajuće infrastrukture, opreme i drugih tehničkih sredstava te na pisani zahtjev inspektora pripremiti i dostaviti bez naknade dodatne podatke i dokumentaciju potrebnu za obavljanje inspekcijskog nadzora.
(2) Nadzirane osobe obvezne su na zahtjev inspektora privremeno prekinuti rad i poslovanje u nadziranim poslovnim prostorijama, zgradi ili građevini u tijeku inspekcijskog nadzora, ako inspektor ne bi mogao na drugi način obaviti inspekcijski nadzor ili utvrditi činjenično stanje.
(3) Inspektor može i nakon obavljanja inspekcijskog nadzora zatražiti od nadzirane osobe izvršenje pojedine radnje u svrhu potpunog utvrđivanja činjeničnog stanja te odrediti rok za izvršenje te radnje.
(4) Smatrat će se da nadzirana osoba nije omogućila inspektoru provedbu inspekcijskog nadzora ako:
a) ne omogući ulazak i pregled poslovnih prostorija, zgrada, građevina, gradilišta, zemljišta ili prijevoznih sredstava gdje se obavlja inspekcijski nadzor
b) ne omogući pregled opreme na kojoj se obavlja inspekcijski nadzor
c) ne osigura uvid u traženu dokumentaciju, isprave i podatke radi utvrđivanja činjeničnog stanja u tijeku obavljanja inspekcijskog nadzora ili u roku određenom u zapisniku o inspekcijskom pregledu
d) ne dostavi, na pisani zahtjev inspektora, u određenom roku na uvid sve podatke i dokumentaciju potrebnu za obavljanje inspekcijskog nadzora
e) ne izvijesti u određenom roku o poduzetim mjerama koje je naredio inspektor radi uklanjanja utvrđenih nepravilnosti, nedostataka ili propusta i/ili
f) ne izvrši radnje iz stavaka 2. i 3. ovoga članka.
(5) Inspektor pisanim, iznimno i usmenim rješenjem određuje zabrane, naredbe, mjere i radnje radi uklanjanja utvrđenih nepravilnosti, nedostataka ili propusta.
(6) Protiv izdanog rješenja inspektora žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.
Članak 18.
(1) Tijelo državne uprave nadležno za promet ili pravne osobe kojima su dodijeljene javne ovlasti u skladu s posebnim zakonima kojima se uređuje zračni i željeznički promet neće podnijeti optužni prijedlog ako:
1. nadzirana pravna ili fizička osoba tijekom inspekcijskog nadzora, odnosno do donošenja rješenja, otkloni nepravilnosti i nedostatke utvrđene u inspekcijskom nadzoru
2. je za utvrđene nepravilnosti doneseno rješenje te je nadzirana osoba postupila po izvršnom rješenju inspektora i
3. nadzirana osoba očitovanjem na zapisnik preuzme obvezu da u određenom roku otkloni nepravilnosti i nedostatke utvrđene u inspekcijskom nadzoru za koje nije izrečena upravna mjera, a inspektor utvrdi da je počinjen prekršaj.
(2) Radi ispunjenja obveze iz stavka 1. točke 3. ovoga članka inspektor nadziranoj osobi izdaje rješenje u kojoj će točno odrediti preuzetu obvezu i rok za izvršenje ovisno o prirodi preuzete obveze.
(3) Ako nadzirana osoba ne postupi na način opisan u stavku 1. ovoga članka, odnosno ne ispuni obvezu u određenom roku iz naredbe iz stavka 2. ovoga članka, inspektor je dužan bez odgađanja, a najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka nadzora, odnosno u roku od 15 dana od isteka roka za ispunjenje obveze iz naredbe, predložiti tijelu državne uprave nadležnom za promet podnošenje optužnog prijedloga za pokretanje prekršajnog postupka.
(4) Na postupanje inspektora u vezi s prekršajnim postupkom koje nije uređeno ovim Zakonom primjenjuju se odredbe propisa kojim se uređuju prekršaji.
Članak 19.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će:
1. prijevoznici, upravitelji infrastrukture i pružatelji usluga prijevoza na zahtjev ako jednom godišnje, do 31. siječnja, ne dostave potrebne metapodatke kako bi se korisnicima omogućilo korištenje statičnih podataka putem NPT-a (članak 6.)
2. prijevoznici, upravitelji infrastrukture i pružatelji usluga prijevoza na zahtjev ako, kada dođe do promjena informacija iz članka 9. stavka 1. ovoga Zakona, u roku od dva dana od promjene te informacije, ne ažuriraju odgovarajuće statične podatke o putovanjima i prometu navedene u Prilogu Uredbe (EU) 2017/1926 putem NPT-a (članak 9. stavak 2.)
3. prijevoznici, upravitelji infrastrukture i pružatelji usluga prijevoza na zahtjev ako, u roku od dva dana od dana saznanja za nepravilnosti, ne isprave nepravilnosti koje sami otkriju u svojim podatcima ili na koje su im ukazali korisnici i krajnji korisnici (članak 9. stavak 3.)
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 20.000,00 kuna.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka, koje je počinila u vezi s obavljanjem svoga obrta ili samostalne djelatnost, kaznit će se i fizička osoba obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 5.000,00 do 20.000,00 kuna.
Članak 20.
Odredbe ovoga Zakona ne primjenjuju se na prijevoznike koji su dužni dostaviti potrebne metapodatke radi korištenja statičnih podataka na temelju propisa kojima je uređena obveza dostave podataka u zračnom, pomorskom, cestovnom i riječnom prometu.
Članak 21.
Čelnik tijela državne uprave nadležne za promet će pravilnike iz članka 13. stavka 8. i članka 15. i stavka 7. ovoga Zakona donijeti u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 22.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbama ovoga članka propisuje se predmet Zakona.
Uz članak 2.
Ovim Zakonom uspostavlja se pravni okvir za provedbu Delegirane uredbe Komisije (EU) 2017/1926.
Uz članak 3.
Ovim člankom se određuju pojmovi koji se upotrebljavaju u ovom Zakonu.
Uz članak 4.
Ovim člankom se određuje da je NPT, podatci u njoj i svi elementi potrebni za njihovu interpretaciju imovina Republike Hrvatske.
Uz članak 5.
Ovim člankom se uređuje uspostava NPT-a.
Uz članak 6.
Ovim člankom se određuje obveza tijela nadležnih za promet, prijevoznika, upravitelja infrastrukture i pružatelja usluga prijevoza na zahtjev da dostave potrebne metapodatke te rok za dostavu istih.
Uz članak 7.
Ovim člankom se određuje da je na NPT-ima potrebno upotrebljavati usklađeni niz interoperabilnih formata za razmjenu podataka te protokole koji se temelje i usklađeni su s postojećim tehničkim rješenjima i važećim primjenjivim normama za pojedine načine prijevoza, pri čemu je tijelo državne uprave nadležno za promet dužno surađivati i razmjenjivati podatke s NPT-ima ostalih država članica Europske unije.
Uz članak 8.
Ovim člankom propisuje se mogućnost sklapanja sporazuma između tijela državne uprave nadležnog za promet i posjednika potrebnim metapodataka radi uređivanja uvjeta i načina provođenja aktivnosti za postizanje učinkovitog pristupa podacima.
Uz članak 9.
Ovim člankom se propisuje obveza ažuriranja statičnih podataka od strane tijela nadležnih za promet, prijevoznika, upravitelja infrastrukture i pružatelja usluga prijevoza na zahtjev, kao i obveza ispravljanja nepravilnosti.
Uz članak 10.
Ovim člankom propisuje se obveza ispunjavanja bitnih zahtjeva navedenih u Uredbi (EU) 2017/1926 koji se primjenjuju na povezivanje usluga pružanja informacija o putovanjima.
Uz članak 11.
Ovim člankom se propisuje obvezaneutralnosti i transparentnosti prilikom pružanja informacija o putovanjima, kao i mogućnost pružanja informacija o emisijama stakleničkih plinova.
Uz članak 12.
Ovim člankom propisuje se dinamika prikupljanja statičnih podataka iz članka 6. ovoga Zakona.
Uz članak 13.
Ovim člankom se propisuje način i uvjeti podnošenja zahtjeva za posebnu obradu podataka te obveza detaljnijeg uređivanja istog pravilnikom koji će donijeti čelnik tijela državne uprave nadležnog za promet.
Uz članak 14.
Ovim člankom se uređuje financiranje uspostave i rada NPT-a.
Uz članak 15.
Ovim člankom uređuje se postupak inspekcijskog nadzora.
Uz članak 16.
Ovim člankom se uređuju ovlasti inspektora prilikom provođenja inspekcijskog nadzora.
Uz članak 17.
Ovim člankom se uređuju obveze nadzirane osobe prilikom provedbe inspekcijskog nadzora.
Uz članak 18.
Ovaj članak sadrži odredbe o optužnom prijedlogu.
Uz članak 19.
Ovim se člankom propisuju prekršaji iz područja djelatnosti fizičkih i pravnih osoba čija djelatnost podliježe inspekcijskom nadzoru.
Uz članak 20.
Ovim člankom se propisuju izuzeća od primjene ovoga Zakona.
Uz članak 21.
Ovim člankom određuje se rok za donošenje predviđenih pravilnika.
Uz članak 22.
Ovim člankom određuje se stupanje na snagu Zakona.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PRUŽANJU INFORMACI JA O MULTIMODALNIM PUTOVANJIMA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
U Direktivi 2010/40/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 7. srpnja 2010. o okviru za uvođenje inteligentnih prometnih sustava u cestovnom prometu i za veze s ostalim vrstama prijevoza Tekst značajan za EGP (SL L 207, 6.8.2010.) kao prioritetna mjera utvrđeno je pružanje informacija o multimodalnim putovanjima u cijeloj Europskoj uniji. Specifikacije donesene u skladu s tom Direktivom trebaju se primjenjivati na aplikacije i usluge inteligentnih transportnih sustava (u daljnjem tekstu: ITS), ako se one uvode. Uzimajući u obzir navedeno, Europska komisija je donijela Delegiranu uredbu Komisije (EU) 2017/1926 оd 31. svibnja 2017. o dopuni Direktive 2010/40/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu pružanja informacija o multimodalnim putovanjima na razini EU-a (Tekst značajan za EGP) (SL L 272, 21.10.2017.) kojom se utvrđuju potrebne specifikacije kako bi se osiguralo da je pružanje informacija o multimodalnim putovanjima u cijeloj Europskoj uniji ispravno i dostupno korisnicima inteligentnih transportnih sustava u inozemstvu.
Cilj prijedloga Zakona o pružanju informacija o multimodalnim putovanjima je uspostava pravnog okvira za provedbu Uredbe (EU) 2017/1926.
Predloženim Zakonom uređuje se uspostava Nacionalne pristupne točke (u daljnjem tekstu: NPT), koja predstavlja jedinstveni informacijski i komunikacijski sustav za korisnike o statičnim podatcima o putovanjima i prometu te povijesnim podatcima o prometu za različite načine prijevoza, uključujući ažuriranje podataka, kako je utvrđeno u Prilogu Uredbe (EU) 2017/1926, a koje pružaju tijela nadležna za promet, prijevoznici, upravitelji infrastrukture ili pružatelji usluga prijevoza na zahtjev na području Republike Hrvatske.
Specifikacije navedene u Uredbi (EU) 2017/1926 trebale bi se odnositi na sve vrste prijevoza u Europskoj uniji, kao što su prijevoz po voznom redu (zrakoplov, željeznica uključujući brzu željeznicu, konvencionalnu željeznicu i laku željeznicu, autobusni prijevoz na velike udaljenosti, pomorski prijevoz uključujući trajekt te podzemnu željeznicu, tramvaj, autobus, trolejbus, žičare), prijevoz na zahtjev (prijevoz autobusom, prijevoz trajektom, taksijem, dijeljenje prijevoza, zajednička vožnja automobilom, dijeljenje automobila, najam automobila, dijeljenje bicikla, najam bicikla) i osobni prijevoz (automobil, motocikl, bicikl, hodanje).
U svrhu razvoja usklađenog i neometanog pružanja informacija o multimodalnim putovanjima i podrške interoperabilnosti u cijeloj Europskoj uniji, na nacionalnim pristupnim točkama potrebno je upotrebljavati usklađeni niz interoperabilnih formata za razmjenu podataka i protokole koji se temelje na postojećim tehničkim rješenjima i normama za različite načine prijevoza. Međutim, trebalo bi izbjegavati udvostručavanje istih podataka o putovanjima i prometu u više od jednog formata (na primjer, podataka o gradskom željezničkom prometu u sustavu TAP-TSI ili NeTEx).
Republika Hrvatska bi trebala objediniti postojeće javne i privatne pristupne točke u jednu točku kojom bi se omogućio pristup svim vrstama relevantnih raspoloživih podataka koji su obuhvaćeni područjem primjene predmetnih specifikacija.
U Republici Hrvatskoj je trenutno aktivno nekoliko informacijskih i komunikacijskih sustava koji prikupljaju podatke o pojedinim vrstama prijevoza:
1. „Hrvatski integrirani pomorski informacijski sustav“ (CIMIS) za potrebe elektroničke dostave i razmjene podataka o brodovima, teretu i putnicima u službenom postupku najave i prijave dolaska i odlaska, kao i s time povezanim službenim postupcima
2. „Riječni informacijski servisi“ (RIS) odnosno informacijske usluge ujednačenog standarda namijenjene kao podrška upravljanju prometom na unutarnjim vodama, uključujući gdje god je to tehnički opravdano vezu s drugim načinima prijevoza
3. „CROCODILE 2 CROATIA projekt“ u čiju su provedbu uključeni upravitelji državnih cesta i autocesta, a sve u svrhu osiguranja koordiniranog upravljanja i kontrole prometa, za razmjenu podataka i informacija na europskoj razini koristit će se DATEX II standard, koji je standard za razmjenu informacija između centara za kontrolu i upravljanje prometom, prometnih informacijskih centara te pružatelja i korisnika usluga u prometu. Uz navedeno, Zakonom o željeznici („Narodne novine“, broj: 32/19), predviđena je uspostava zajedničkog informacijskog sustava kako bi se omogućio putnicima pristup podatcima potrebnima za planiranje putovanja.
Informacije o multimodalnim putovanjima temelje se na statičnim podacima o putovanjima i prometu. Statični podaci o putovanjima i prometu neophodni su za potrebe informiranja i planiranja prije putovanja.
Za putnike u cijeloj Europskoj uniji ključno je da pružatelji usluga nude točne i pouzdane informacije o putovanjima. Kada dođe do izmjena, tijela nadležna za promet ili prijevoznici trebala bi pravovremeno ažurirati bitne podatke pomoću nacionalne pristupne točke. Osim toga, kada pružatelj usluga upotrebljava podatke o putovanjima i prometu, postoji opasnost da se netočne informacije o putovanjima prikažu korisnicima, što može negativno utjecati na putnikovo putovanje. Kada tijela nadležna za promet, prijevoznici, upravitelji infrastrukture ili pružatelji usluga prijevoza na zahtjev otkriju pogreške, potrebno ih je pravovremeno ispraviti.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) uspostavlja NPT.
Predloženi Zakon povjerava obavljanje poslova inspekcijskog nadzora nad provedbom zakona Ministarstvu, određuje ovlasti i obveze inspektora, propisuje prekršaje vezane uz provedbu ovoga zakona te odgovarajuće novčane kazne.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Sredstva potrebna za provođenje ovoga Zakona osigurat će se u Državnom proračunu Republike Hrvatske za razdoblje 2020.-2022. u ukupnom iznosu od 1.150.000,00 kn i to na način da se kroz unaprjeđenje strukturnih reformi željeznica osiguraju sredstva u ukupnom iznosu od 700.000,00 kn, od čega za 2020. godinu 100.000,00 kn za izradu projektnog zadatka, 300.000,00 kn godišnje za 2021. i 2022. godinu za održavanje sustava. Također, uspostava samog NPT-a planira se realizirati kroz EU fondove u iznosu od 3.000.000,00 kn od čega će se 450.000,00 kn, što čini 15% procijenjene vrijednosti projekta, osigurati u Državnom proračunu Republike Hrvatske dok će se ostatak iznosa do visine ukupno prihvatljivih troškova projekta osigurati kroz EU fondove.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PRUŽANJU INFORMACIJA O MULTIMODALNIM PUTOVANJIMA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuje okvir i potrebne specifikacije za pružanje informacija o multimodalnim putovanjima na području Republike Hrvatske na ispravan i dostupan način za sve korisnike inteligentnih transportnih sustava Europske unije.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 2.
Ovim Zakonom osigurava se provedba Delegirane uredbe Komisije (EU) 2017/1926 оd 31. svibnja 2017. o dopuni Direktive 2010/40/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu pružanja informacija o multimodalnim putovanjima na razini EU-a (Tekst značajan za EGP) (SL L 272, 21.10.2017.)(u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2017/1926).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 3.
(1) Pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju jednako značenje kao pojmovi uporabljeni u Uredbi (EU) 2017/1926.
(2) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 4.
Nacionalna pristupna točka (u daljnjem tekstu: NPT), podatci u njoj i svi elementi potrebni za njihovu interpretaciju su imovina Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 5.
Tijelo državne uprave nadležno za promet uspostavlja NPT, koja predstavlja jedinstveni informacijski i komunikacijski sustav za korisnike o statičnim podatcima o putovanjima i prometu te povijesnim podatcima o prometu za različite načine prijevoza, uključujući ažuriranje podataka, kako je utvrđeno u Prilogu Uredbe (EU) 2017/1926, a koje pružaju tijela nadležna za promet, prijevoznici, upravitelji infrastrukture ili pružatelji usluga prijevoza na zahtjev na području Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 6.
Tijela nadležna za promet, prijevoznici, upravitelji infrastrukture i pružatelji usluga prijevoza na zahtjev dužni su jednom godišnje, do 31. siječnja, dostaviti potrebne metapodatke kako bi se korisnicima omogućilo korištenje statičnih podataka putem NPT-a.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 7.
(1) Za usklađeno i neometano pružanje informacija o multimodalnim putovanjima i postizanje interoperabilnosti u Europskoj uniji na NPT-ima upotrebljava se usklađeni niz interoperabilnih formata za razmjenu podataka te protokoli koji se temelje i usklađeni su s postojećim tehničkim rješenjima i važećim primjenjivim normama za pojedine načine prijevoza, uzimajući u obzir članak 4. Uredbe (EU) 2017/1926.
(2) U svrhu iz stavka 1. ovoga članka tijelo državne uprave nadležno za promet dužno je surađivati i razmjenjivati podatke s NPT-ima ostalih država članica Europske unije u mjeri u kojoj je to moguće i opravdano.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 8.
Uvjeti i način provođenja aktivnosti za postizanje učinkovitog pristupa podatcima, po potrebi, uređuju se posebnim sporazumom između tijela državne uprave nadležnog za promet i posjednika potrebnih metapodataka.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 9.
(1) Pružanje informacija o putovanjima temelji se na ažuriranju statičnih podataka o putovanjima i prometu.
(2) Kada dođe do promjena informacija iz stavka 1. ovoga članka, odgovarajuće statične podatke o putovanjima i prometu navedene u Prilogu Uredbe (EU) 2017/1926 dužni su, u roku od dva dana od promjene te informacije, ažurirati tijela nadležna za promet, prijevoznici, upravitelji infrastrukture i pružatelji usluga prijevoza na zahtjev putem NPT-a.
(3) Tijela nadležna za promet, prijevoznici, upravitelji infrastrukture i pružatelji usluga prijevoza na zahtjev dužni su, u roku od dva dana od dana saznanja za nepravilnosti, ispraviti nepravilnosti koje sami otkriju u svojim statičnim podatcima ili na koje su im ukazali korisnici i krajnji korisnici.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 10.
Povezivanje usluga pružanja informacija o putovanjima i zahtjevi za pružatelje usluga u slučaju ponovne uporabe podataka o putovanjima i prometu ili povezivanja usluge pružanja informacija o putovanjima moraju ispunjavati bitne zahtjeve navedene u Uredbi (EU) 2017/1926 koji se na njih primjenjuju.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 11.
(1) Pružatelj informacije o putovanjima dužan je upotrebljavati transparentne kriterije za rangiranje mogućnosti putovanja i pružanje neutralnih informacija o putovanjima.
(2) Pružatelj informacija o putovanjima pruža informacije o emisijama stakleničkih plinova različitih načina prijevoza radi potpore prijelaza na održive načine prijevoza.
(3) Pružatelj informacija o putovanjima dužan je omogućiti korisnicima davanje izravne povratne informacije o kvaliteti usluge.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 12.
Na dinamiku prikupljanja statičnih podataka iz članka 6. ovoga Zakona primjenjuju se odredbe članka 4. stavka 3. Uredbe (EU) 2017/1926.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 13.
(1) Tijelo državne uprave nadležno za promet može na pisani zahtjev korisnika ili krajnjeg korisnika davati statične podatke podnositelju zahtjeva dobivene posebnim prikupljanjem i obradom traženih podataka.
(2) Troškove posebnog prikupljanja, obrade i diseminacije podataka iz stavka 1. ovoga članka snosi korisnik odnosno krajnji korisnik koji je tražio takvu obradu.
(3) U pisanom zahtjevu iz stavka 1. ovoga članka mora biti naznačena svrha korištenja statičnih podataka.
(4) Tijelo državne uprave nadležno za promet vodi evidenciju o korisnicima odnosno krajnjim korisnicima iz stavka 1. ovoga članka.
(5) Ispravno popunjeni pisani zahtjev iz stavka 1. ovoga članka podnosi se tijelu državne uprave nadležnom za promet elektroničkom poštom ili poštom, vlastoručno potpisan.
(6) Traženi podatci iz stavka 1. ovoga članka dostavljaju se korisniku odnosno krajnjem korisniku putem elektroničke pošte ili na elektroničkom mediju.
(7) Svi korisnici odnosno krajnji korisnici podataka iz stavka 1. ovoga članka dužni su pri njihovom korištenju navesti NPT kao izvor podataka.
(8) Tehničke uvjete, korisničke upute, sadržaj i izgled obrasca zahtjeva za posebno prikupljanje i obradu podataka, kao i visinu troškova njihova prikupljanja i obrade te način i postupak vođenja evidencije o korisnicima odnosno krajnjim korisnicima iz stavka 1. ovoga članka određuje čelnik tijela državne uprave nadležne za promet pravilnikom.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 14.
(1) Izvori sredstava za djelatnost i financiranje NPT-a su:
a) sredstva osigurana u Državnom proračunu Republike Hrvatske za rad NPT-a
b) sredstva iz fondova Europske unije za financiranje uspostave i nadogradnje NPT-a i
c) prihodi od posebne obrade na zahtjev iz članka 12. ovoga Zakona.
(2) NPT ostvaruje prihode iz stavka 1. točke c) ovoga članka pod uvjetom da ne štete obavljanju poslova za koje je uspostavljena.
(3) NPT prihode iz stavka 1. točke c) ovoga članka ne može ostvarivati od proračunskih korisnika Državnog proračuna Republike Hrvatske.
(4) Prihodi iz stavka 1. točke c) i stavka 2. ovoga članka prihod su Državnog proračuna Republike Hrvatske, a koriste se namjenski za rad NPT-a.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 15.
(1) Tijelo državne uprave nadležno za promet i pravne osobe kojima su dodijeljene javne ovlasti u skladu s posebnim zakonima kojima se uređuje zračni i željeznički promet obavljaju inspekcijski nadzor nad provedbom odredaba ovoga Zakona i Uredbe (EU) 2017/1926.
(2) Poslove inspekcijskog nadzora iz stavka 1. ovoga članka obavljaju inspektori koji su ovlašteni državni službenici tijela državne uprave nadležnog za promet ili pravne osobe kojima su dodijeljene javne ovlasti u skladu s posebnim zakonima kojima se uređuje zračni i željeznički promet.
(3) Poslovi inspekcijskog nadzora iz stavka 1. ovoga članka smatraju se poslovima kod kojih postoje posebni uvjeti rada.
(4) Inspektor ima službenu iskaznicu i značku kojima dokazuje svoje službeno svojstvo, identitet i ovlasti.
(5) Inspektor predlaže tijelu državne uprave nadležnom za promet ili pravnim osobama kojima su dodijeljene javne ovlasti u skladu s posebnim zakonima kojima se uređuje zračni i željeznički promet podnošenje optužnog prijedloga radi pokretanja prekršajnog postupka u skladu s odredbama propisa kojim su uređeni prekršaji.
(6) Na oblik i sadržaj obrasca službene iskaznice i značke iz stavka 4. ovoga članka te postupanje sa službenom iskaznicom i značkom primjenjuju se odredbe propisa kojima se uređuje zračni, pomorski, cestovni i riječni promet te odredbe propisa kojima se uređuje regulacija tržišta željezničkih usluga.
(7) Inspektor vodi očevidnik o izvršenim inspekcijskim pregledima, a sadržaj i način vođenja očevidnika propisuju se pravilnikom koji donosi čelnik tijela državne uprave nadležnog za promet.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 16.
(1) U obavljanju inspekcijskog nadzora nad provedbom odredaba ovoga Zakona i Uredbe (EU) 2017/1926 inspektor je ovlašten:
1. zatražiti i pregledati isprave (osobna iskaznica, putovnica i sl.) na temelju kojih može utvrditi identitet nadzirane osobe, kao i drugih osoba nazočnih tijekom inspekcijskog nadzora
2. ući u poslovne prostorije, zgrade, građevine, i prijevozna sredstva te se koristiti tehničkim sredstvima i opremom nadzirane osobe u svrhu obavljanja inspekcijskog nadzora
3. pregledati poslovnu dokumentaciju, opremu i druge stvari koje omogućuju uvid u poslovanje nadzirane osobe u vezi s provedbom Uredbe (EU) 2017/1926 i ovoga Zakona
4. uzimati izjave od predstavnika nadziranih pravnih i fizičkih osoba, radi pribavljanja dokaza o činjenicama koje se ne mogu izravno utvrditi, kao i od drugih osoba nazočnih tijekom inspekcijskog nadzora
5. zatražiti pisanim putem od nadzirane osobe točne i potpune podatke i dokumentaciju potrebnu radi provedbe inspekcijskog nadzora, a posebno o putovanjima i prometu koji su navedeni ili pohranjeni u pristupnoj točki ili točkama i dostupnih usluga pružanja informacija o putovanjima, uključujući veze s drugim uslugama, ako je primjenjivo, kao i informacije o njihovoj kvaliteti te izjavu o sukladnosti sa zahtjevima iz odredaba ovoga Zakona utemeljenu na dokazima
6. zatražiti pisano izvješće nadzirane osobe o poduzetim mjerama i radnjama naređenim u inspekcijskom nadzoru
7. narediti uklanjanje utvrđenih nepravilnosti, nedostataka ili propusta
8. narediti dostavu odnosno ažuriranje potrebnih metapodataka i
9. narediti poduzimanje drugih mjera i radnji u skladu sa svrhom inspekcijskog nadzora.
(2) Pod poslovnim prostorijama u smislu ovoga članka smatraju se poslovne prostorije i drugi prostori u kojima nadzirana osoba obavlja svoju djelatnost.
(3) Inspektor je obvezan s podatcima za koje nadzirana osoba dokaže da su poslovna tajna postupati u skladu s propisanim uvjetima za njihovo čuvanje.
(4) U obavljanju inspekcijskog nadzora inspektor može, do donošenja sudske presude, privremeno oduzeti dokumentaciju i predmete koji mogu poslužiti kao dokaz u prekršajnom postupku, što se unosi u zapisnik o inspekcijskom pregledu i o čemu inspektor izdaje potvrdu s točnim podatcima o oduzetoj dokumentaciji i predmetima.
(5) Ako inspektor u obavljanju inspekcijskog nadzora ili na temelju izvješća inspektora ovlaštenog za provedbu inspekcijskog nadzora prema zakonu kojim je uređeno drugo područje, ili na temelju izvješća drugoga nadležnog tijela utvrdi povredu odredbi Uredbe (EU) 2017/1926 i ovoga Zakona, obvezan je donijeti rješenje ili poduzeti druge propisane mjere iz stavka 1. ovoga članka najkasnije u roku od 30 dana od dana završetka inspekcijskog nadzora ili zaprimanja izvješća s utvrđenim činjenicama presudnim za donošenje rješenja.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 17.
(1) Nadzirane osobe obvezne su inspektoru omogućiti provedbu inspekcijskog nadzora te osigurati uvjete za njegov neometani rad, omogućiti mu uvid i uporabu svih potrebnih podataka i dokumentacije, uporabu pripadajuće infrastrukture, opreme i drugih tehničkih sredstava te na pisani zahtjev inspektora pripremiti i dostaviti bez naknade dodatne podatke i dokumentaciju potrebnu za obavljanje inspekcijskog nadzora.
(2) Nadzirane osobe obvezne su na zahtjev inspektora privremeno prekinuti rad i poslovanje u nadziranim poslovnim prostorijama, zgradi ili građevini u tijeku inspekcijskog nadzora, ako inspektor ne bi mogao na drugi način obaviti inspekcijski nadzor ili utvrditi činjenično stanje.
(3) Inspektor može i nakon obavljanja inspekcijskog nadzora zatražiti od nadzirane osobe izvršenje pojedine radnje u svrhu potpunog utvrđivanja činjeničnog stanja te odrediti rok za izvršenje te radnje.
(4) Smatrat će se da nadzirana osoba nije omogućila inspektoru provedbu inspekcijskog nadzora ako:
a) ne omogući ulazak i pregled poslovnih prostorija, zgrada, građevina, gradilišta, zemljišta ili prijevoznih sredstava gdje se obavlja inspekcijski nadzor
b) ne omogući pregled opreme na kojoj se obavlja inspekcijski nadzor
c) ne osigura uvid u traženu dokumentaciju, isprave i podatke radi utvrđivanja činjeničnog stanja u tijeku obavljanja inspekcijskog nadzora ili u roku određenom u zapisniku o inspekcijskom pregledu
d) ne dostavi, na pisani zahtjev inspektora, u određenom roku na uvid sve podatke i dokumentaciju potrebnu za obavljanje inspekcijskog nadzora
e) ne izvijesti u određenom roku o poduzetim mjerama koje je naredio inspektor radi uklanjanja utvrđenih nepravilnosti, nedostataka ili propusta i/ili
f) ne izvrši radnje iz stavaka 2. i 3. ovoga članka.
(5) Inspektor pisanim, iznimno i usmenim rješenjem određuje zabrane, naredbe, mjere i radnje radi uklanjanja utvrđenih nepravilnosti, nedostataka ili propusta.
(6) Protiv izdanog rješenja inspektora žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 18.
(1) Tijelo državne uprave nadležno za promet ili pravne osobe kojima su dodijeljene javne ovlasti u skladu s posebnim zakonima kojima se uređuje zračni i željeznički promet neće podnijeti optužni prijedlog ako:
1. nadzirana pravna ili fizička osoba tijekom inspekcijskog nadzora, odnosno do donošenja rješenja, otkloni nepravilnosti i nedostatke utvrđene u inspekcijskom nadzoru
2. je za utvrđene nepravilnosti doneseno rješenje te je nadzirana osoba postupila po izvršnom rješenju inspektora i
3. nadzirana osoba očitovanjem na zapisnik preuzme obvezu da u određenom roku otkloni nepravilnosti i nedostatke utvrđene u inspekcijskom nadzoru za koje nije izrečena upravna mjera, a inspektor utvrdi da je počinjen prekršaj.
(2) Radi ispunjenja obveze iz stavka 1. točke 3. ovoga članka inspektor nadziranoj osobi izdaje rješenje u kojoj će točno odrediti preuzetu obvezu i rok za izvršenje ovisno o prirodi preuzete obveze.
(3) Ako nadzirana osoba ne postupi na način opisan u stavku 1. ovoga članka, odnosno ne ispuni obvezu u određenom roku iz naredbe iz stavka 2. ovoga članka, inspektor je dužan bez odgađanja, a najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka nadzora, odnosno u roku od 15 dana od isteka roka za ispunjenje obveze iz naredbe, predložiti tijelu državne uprave nadležnom za promet podnošenje optužnog prijedloga za pokretanje prekršajnog postupka.
(4) Na postupanje inspektora u vezi s prekršajnim postupkom koje nije uređeno ovim Zakonom primjenjuju se odredbe propisa kojim se uređuju prekršaji.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 19.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će:
1. prijevoznici, upravitelji infrastrukture i pružatelji usluga prijevoza na zahtjev ako jednom godišnje, do 31. siječnja, ne dostave potrebne metapodatke kako bi se korisnicima omogućilo korištenje statičnih podataka putem NPT-a (članak 6.)
2. prijevoznici, upravitelji infrastrukture i pružatelji usluga prijevoza na zahtjev ako, kada dođe do promjena informacija iz članka 9. stavka 1. ovoga Zakona, u roku od dva dana od promjene te informacije, ne ažuriraju odgovarajuće statične podatke o putovanjima i prometu navedene u Prilogu Uredbe (EU) 2017/1926 putem NPT-a (članak 9. stavak 2.)
3. prijevoznici, upravitelji infrastrukture i pružatelji usluga prijevoza na zahtjev ako, u roku od dva dana od dana saznanja za nepravilnosti, ne isprave nepravilnosti koje sami otkriju u svojim podatcima ili na koje su im ukazali korisnici i krajnji korisnici (članak 9. stavak 3.)
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 20.000,00 kuna.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka, koje je počinila u vezi s obavljanjem svoga obrta ili samostalne djelatnost, kaznit će se i fizička osoba obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 5.000,00 do 20.000,00 kuna.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 20.
Odredbe ovoga Zakona ne primjenjuju se na prijevoznike koji su dužni dostaviti potrebne metapodatke radi korištenja statičnih podataka na temelju propisa kojima je uređena obveza dostave podataka u zračnom, pomorskom, cestovnom i riječnom prometu.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 21.
Čelnik tijela državne uprave nadležne za promet će pravilnike iz članka 13. stavka 8. i članka 15. i stavka 7. ovoga Zakona donijeti u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 22.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbama ovoga članka propisuje se predmet Zakona.
Uz članak 2.
Ovim Zakonom uspostavlja se pravni okvir za provedbu Delegirane uredbe Komisije (EU) 2017/1926.
Uz članak 3.
Ovim člankom se određuju pojmovi koji se upotrebljavaju u ovom Zakonu.
Uz članak 4.
Ovim člankom se određuje da je NPT, podatci u njoj i svi elementi potrebni za njihovu interpretaciju imovina Republike Hrvatske.
Uz članak 5.
Ovim člankom se uređuje uspostava NPT-a.
Uz članak 6.
Ovim člankom se određuje obveza tijela nadležnih za promet, prijevoznika, upravitelja infrastrukture i pružatelja usluga prijevoza na zahtjev da dostave potrebne metapodatke te rok za dostavu istih.
Uz članak 7.
Ovim člankom se određuje da je na NPT-ima potrebno upotrebljavati usklađeni niz interoperabilnih formata za razmjenu podataka te protokole koji se temelje i usklađeni su s postojećim tehničkim rješenjima i važećim primjenjivim normama za pojedine načine prijevoza, pri čemu je tijelo državne uprave nadležno za promet dužno surađivati i razmjenjivati podatke s NPT-ima ostalih država članica Europske unije.
Uz članak 8.
Ovim člankom propisuje se mogućnost sklapanja sporazuma između tijela državne uprave nadležnog za promet i posjednika potrebnim metapodataka radi uređivanja uvjeta i načina provođenja aktivnosti za postizanje učinkovitog pristupa podacima.
Uz članak 9.
Ovim člankom se propisuje obveza ažuriranja statičnih podataka od strane tijela nadležnih za promet, prijevoznika, upravitelja infrastrukture i pružatelja usluga prijevoza na zahtjev, kao i obveza ispravljanja nepravilnosti.
Uz članak 10.
Ovim člankom propisuje se obveza ispunjavanja bitnih zahtjeva navedenih u Uredbi (EU) 2017/1926 koji se primjenjuju na povezivanje usluga pružanja informacija o putovanjima.
Uz članak 11.
Ovim člankom se propisuje obveza neutralnosti i transparentnosti prilikom pružanja informacija o putovanjima, kao i mogućnost pružanja informacija o emisijama stakleničkih plinova.
Uz članak 12.
Ovim člankom propisuje se dinamika prikupljanja statičnih podataka iz članka 6. ovoga Zakona.
Uz članak 13.
Ovim člankom se propisuje način i uvjeti podnošenja zahtjeva za posebnu obradu podataka te obveza detaljnijeg uređivanja istog pravilnikom koji će donijeti čelnik tijela državne uprave nadležnog za promet.
Uz članak 14.
Ovim člankom se uređuje financiranje uspostave i rada NPT-a.
Uz članak 15.
Ovim člankom uređuje se postupak inspekcijskog nadzora.
Uz članak 16.
Ovim člankom se uređuju ovlasti inspektora prilikom provođenja inspekcijskog nadzora.
Uz članak 17.
Ovim člankom se uređuju obveze nadzirane osobe prilikom provedbe inspekcijskog nadzora.
Uz članak 18.
Ovaj članak sadrži odredbe o optužnom prijedlogu.
Uz članak 19.
Ovim se člankom propisuju prekršaji iz područja djelatnosti fizičkih i pravnih osoba čija djelatnost podliježe inspekcijskom nadzoru.
Uz članak 20.
Ovim člankom se propisuju izuzeća od primjene ovoga Zakona.
Uz članak 21.
Ovim člankom određuje se rok za donošenje predviđenih pravilnika.
Uz članak 22.
Ovim člankom određuje se stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE