PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O MIROVINSKOM OSIGURANJU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, rujan 2019.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O MIROVINSKOM OSIGURANJU
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4., a u vezi s člankom 57. stavkom 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1.Ocjena stanja
Zakonom o mirovinskom osiguranju (Narodne novine, broj 157/13, 33/15, 120/16, 18/18 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 62/18 i 115/18, u daljnjem tekstu: Zakon) uređeno je obvezno mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti, tzv. I. stup trodijelnog hrvatskog mirovinskog sustava, dok II. i III. mirovinski stup čine obvezno i dobrovoljno mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje. Prvi stup mirovinskog osiguranja čini obvezno mirovinsko osiguranje utemeljeno na međugeneracijskoj solidarnosti, tekućem financiranju izdataka i unaprijed definiranim davanjima, a uređeno je Zakonom i drugim posebnim propisima o mirovinskom osiguranju, kojima se na poseban način u odnosu na opći propis uređuje ostvarivanje prava iz mirovinskog osiguranja za pojedine kategorije osiguranika. Osiguranicima se na načelima uzajamnosti (ovisnost visine mirovine o duljini staža i visini plaća) i solidarnosti (socijalna preraspodjela u korist određenih skupina) obvezno osiguravaju prava za slučaj starosti i smanjenja radne sposobnosti uz preostalu radnu sposobnost, djelomičnog ili potpunog gubitka radne sposobnosti, a članovima njihovih obitelji prava za slučaj smrti osiguranika, odnosno korisnika mirovine. Prema Zakonu obvezno se osiguravaju pravo na starosnu, prijevremenu starosnu, invalidsku, obiteljsku, najnižu i osnovnu mirovinu, profesionalnu rehabilitaciju, naknadu zbog tjelesnog oštećenja i naknadu putnih troškova u vezi s ostvarivanjem osiguranih prava.
Zakonom je propisano izjednačavanje dobi za starosnu mirovinu za žene u odnosu na muškarce, i to povećanjem dobi za po četiri mjeseca godišnje, počevši od 1. siječnja 2019., pa sve do kraja 2026. godine. Od 1. siječnja 2027. izjednačili bi se uvjeti za ostvarivanje prava na starosnu mirovinu za žene i muškarce na 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža. Od 1. siječnja 2028. dob za žene i muškarce počinje se podizati za 4 mjeseca godišnje do 1. siječnja 2033., od kada bi i žene i muškarci ispunjavali uvjete za starosnu mirovinu s navršenih 67 godina života i 15 godina mirovinskog staža.
Vezano za sniženje dobne granice za ostvarivanje prava na starosnu mirovinu temeljem staža osiguranja s povećanim trajanjem, za osiguranike-žene propisano je prijelazno razdoblje do 31. prosinca 2026., u kojem se za stjecanje prava na starosnu mirovinu snižava dobna granica za tu mirovinu na temelju staža osiguranja s povećanim trajanjem prema dobnoj granici određenoj člankom 180. Zakona.
Također je propisano izjednačavanje dobi i mirovinskog staža za žene u odnosu na muškarce za prijevremenu starosnu mirovinu, na način da se dob i mirovinski staž potrebni za ostvarivanje uvjeta za prijevremenu starosnu mirovinu povećavaju za četiri mjeseca godišnje od 1. siječnja 2019. do kraja 2026. godine. Od 1. siječnja 2027. uvjet za prijevremenu starosnu mirovinu za žene i muškarce je 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža. Nakon toga podiže se dob za žene i muškarce za po 4 mjeseca godišnje te je od 1. siječnja 2033. potrebno navršiti 62 godine života i 35 godina mirovinskog staža za ostvarivanje prava na prijevremenu starosnu mirovinu.
Važeće umanjenje, odnosno penalizacija prijevremene starosne mirovine uređeno je na način da se polazni faktor linearno smanjuje za 0,3% za svaki mjesec ranijeg odlaska u mirovinu prije ispunjenja uvjeta za starosnu mirovinu, tj. za 3,6% po godini do maksimalno 18% za pet godina ranijeg odlaska u mirovinu. Smanjenje je trajno i ne ovisi o navršenom mirovinskom stažu u trenutku odlaska u mirovinu.
Za stjecanje prava na starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika potrebno je navršiti 60 godina života i 41 godinu staža osiguranja u efektivnom trajanju, a od 1. siječnja 2027. podiže se dobna granica za ostvarivanje prava na 61 godinu života uz isti uvjet staža.
2. Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom te posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Paketom od šest mirovinskih zakona od 1. siječnja 2019. cjelovito je unaprjeđen mirovinski sustav u cilju osiguranja dugoročne održivosti i primjerenosti mirovina sadašnjih i budućih umirovljenika. Unaprjeđenjem sustava otklonjene su uočene nejednakosti u mirovinskom sustavu i ostvareni pozitivni pomaci za sadašnje i buduće umirovljenike.
Međutim, Organizacijski odbor Građanske inicijative „67 je previše“ podnio je Hrvatskome saboru Zahtjev za raspisivanje državnog referenduma o Zakonu o izmjenama Zakona o mirovinskom osiguranju. Nakon prethodno provedenog postupka Vlada Republike Hrvatske uputila je Izvješće o provedenoj provjeri broja i vjerodostojnosti potpisa birača te zakonitosti postupka prikupljanja potpisa birača iz navedenog Zahtjeva, iz kojeg proizlazi da je prikupljen dovoljan broj vjerodostojnih potpisa birača, Hrvatskome saboru na daljnji postupak.
Uvažavajući volju hrvatskih građana, odnosno uvažavajući činjenicu da je nesporno prikupljen potreban broj potpisa birača za raspisivanje državnog referenduma, predlaže se donošenje ovoga Prijedloga zakona, kojim bi se u cijelosti preuzeli prijedlozi iz navedenog Zahtjeva.
Ovim Prijedlogom zakona propisuju se uvjeti starosne dobi za stjecanje prava na starosnu mirovinu, koje može steći osiguranik kada navrši 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža. Razdoblje u kojem će žene moći ostvarivati pravo na starosnu mirovinu s nižom dobnom granicom, produljuje se do 2029. godine, što je propisano odredbama ovoga Konačnog prijedloga Zakona. Propisuju se i novi uvjeti starosne dobi za stjecanje prava na prijevremenu starosnu mirovinu, koje može steći osiguranik kada navrši 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža. Razdoblje u kojem će žene moći ostvarivati pravo na prijevremenu starosnu mirovinu s nižom dobnom granicom, produljuje se do 2029. godine, što je propisano odredbama ovoga Prijedloga zakona.
Također se predlaže se da se pravo na prijevremenu starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika stječe s navršenih 60 godina života i 41 godinu staža osiguranja u efektivnom trajanju. Ovu mirovinu ne može ostvariti osiguranik koji je navršio propisanu starosnu dob za ostvarivanje prava na starosnu mirovinu, kao ni osiguranik koji je tu dob navršio uz sniženje starosne granice.
Nadalje, polazni faktor za određivanje prijevremene starosne mirovine se smanjuje sa sadašnjih 0,3% na 0,2% za svaki mjesec ranijeg odlaska u mirovinu, prije ispunjenja uvjeta za starosnu mirovinu, tj. za 2,4% po godini do maksimalno 12% za pet godina ranijeg odlaska u mirovinu.
Također, predlaže se prijelazno razdoblje od 1. siječnja 2020. do 31. prosinca 2029., u kojem osiguranici - žene ostvaruju pravo na starosnu mirovinu prema povoljnijim uvjetima, a u odnosu na važeće zakonsko uređenje, propisana starosna dob se povećava na način da se povećavanje starosne dobi za žene smanji sa četiri na tri mjeseca svake godine (uz iznimno povećanje od dva mjeseca u 2020. u odnosu na 2019. godinu) te da od 1. siječnja 2030., žene i muškarci mogu ostvariti pravo na starosnu mirovinu pod istim uvjetima, a to su navršenih 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža. Radi usklađivanja s predloženim produljenjem prijelaznog razdoblja izjednačavanja uvjeta za starosnu mirovinu žena u odnosu na muškarce, predlaže se i produljenje razdoblja u kojem se osiguraniku-ženi koja prvi put stječe pravo na mirovinu i ima najmanje 35 godina mirovinskog staža, povećava polazni faktor za određivanje starosne mirovine.
Predlaže se produljenje razdoblja u kojem se osiguraniku-ženi za stjecanje prava na starosnu mirovinu snižava dobna granica za tu mirovinu na temelju staža osiguranja s povećanim trajanjem prema dobnoj granici određenoj člankom 5. ovoga Prijedloga zakona.
Predlaže se prijelazno razdoblje od 1. siječnja 2020. do 31. prosinca 2029. godine, u kojem se postupno izjednačavaju uvjeti za prijevremenu starosnu mirovinu za osiguranike-žene s uvjetima za osiguranike-muškarce, na način da se povećavanje starosne dobi i mirovinskog staža za žene smanji sa četiri na tri mjeseca svake godine (uz iznimno povećanje od dva mjeseca u 2020. u odnosu na 2019. godinu) te da od 1. siječnja 2030. godine i muškarci i žene stječu pravo na prijevremenu starosnu mirovinu sa navršenih 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Predloženim Zakonom povećali bi se rashodi u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Za provedbu ovoga Prijedloga zakona potrebno je osigurati u Državnom proračunu Republike Hrvatske dodatna financijska sredstva u iznosu od 19.700.000 kuna u 2020. i 73.900.000 kuna u 2021. godini zbog izmjena uvjeta za stjecanje prava na starosnu i prijevremenu starosnu mirovinu, izmjene uvjeta za starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika te manjeg umanjenja prijevremene starosne mirovine po mjesecu ranijeg odlaska u mirovinu.
Iz istog razloga, smanjili bi se prihodi državnog proračuna Republike Hrvatske za 9.200.000 kuna u 2020. te za 34.900.000 kuna u 2021. godini.
IV.PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno odredbi članka 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18), predlaže se donošenje Zakona o izmjenama Zakona o mirovinskom osiguranju po hitnom postupku, radi osobito opravdanih razloga, odnosno radi izbjegavanja znatnih dodatnih troškova, koji bi za državni proračun nastali održavanjem državnog referenduma, neovisno o njegovom ishodu.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O MIROVINSKOM OSIGURANJU
Članak 1.
U Zakonu o mirovinskom osiguranju (Narodne novine, br. 157/13, 33/15, 120/16, 18/18 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 62/18 i 115/18, u daljnjem tekstu: Zakon) članak 33. mijenja se i glasi:
„Pravo na starosnu mirovinu ima osiguranik kada navrši 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža.“
Članak 2.
Članak 34. mijenja se i glasi:
„Pravo na prijevremenu starosnu mirovinu ima osiguranik kada navrši 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža.“
Članak 3.
Članak 35. mijenja se i glasi:
„(1) Pravo na starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika ima osiguranik kada navrši 60 godina života i 41 godinu mirovinskog staža osiguranja u efektivnom trajanju.
(2) Pravo na starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika ne može steći osiguranik koji je navršio životnu dob iz članka 33., odnosno članka 180. ovog Zakona, kao ni osiguranik koji je navršio životnu dob iz članka 33., odnosno članka 180. ovog Zakona uz sniženje starosne granice prema članku 181. ovog Zakona.“
Članak 4.
U članku 85. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Polazni faktor za određivanje prijevremene starosne mirovine određuje se tako da se polazni faktor iz stavka 1. ovog članka smanjuje za 0,2% svaki mjesec ranijeg odlaska u mirovinu prije navršene dobi osiguranika propisane za stjecanje prava na starosnu mirovinu.“
Članak 5.
U članku 180. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Iznimno od članka 33. ovog Zakona, pravo na starosnu mirovinu stječe osiguranik – žena kada navrši 15 godina mirovinskog staža i
– u 2020. godini – 62 godine i 6 mjeseci života
– u 2021. godini – 62 godine i 9 mjeseci života
– u 2022. godini – 63 godine života
– u 2023. godini – 63 godine i 3 mjeseca života
– u 2024. godini – 63 godine i 6 mjeseci života
– u 2025. godini – 63 godine i 9 mjeseci života
– u 2026. godini – 64 godine života
– u 2027. godini – 64 godine i 3 mjeseca života
– u 2028. godini – 64 godine i 6 mjeseci života
– u 2029. godini – 64 godine i 9 mjeseci života.“
U stavku 2. broj: „2026.“ zamjenjuje se brojem: „2029.“.
Članak 6.
U članku 181. stavku 3. broj: „2026.“ zamjenjuje se brojem: „2029.“.
Članak 7.
Članak 182. mijenja se i glasi:
„Iznimno od članka 34. ovog Zakona, pravo na prijevremenu starosnu mirovinu stječe osiguranik – žena kada navrši:
– u 2020. godini – 57 godina i 6 mjeseci života i 32 godine i 6 mjeseci mirovinskog staža
– u 2021. godini – 57 godina i 9 mjeseci života i 32 godine i 9 mjeseci mirovinskog staža
– u 2022. godini – 58 godina života i 33 godine mirovinskog staža
– u 2023. godini – 58 godina i 3 mjeseca života i 33 godine i 3 mjeseca mirovinskog staža
– u 2024. godini – 58 godina i 6 mjeseci života i 33 godine i 6 mjeseci mirovinskog staža
– u 2025. godini – 58 godina i 9 mjeseci života i 33 godine i 9 mjeseci mirovinskog staža
– u 2026. godini – 59 godina života i 34 godine mirovinskog staža
– u 2027. godini – 59 godina i 3 mjeseca života i 34 godine i 3 mjeseca mirovinskog staža
– u 2028. godini – 59 godina i 6 mjeseci života i 34 godine i 6 mjeseci mirovinskog staža
– u 2029. godini – 59 godina i 9 mjeseci života i 34 godine i 9 mjeseci mirovinskog staža.“
Članak 8.
Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava će u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona provesti naknadnu procjenu učinaka ovoga Zakona.
Članak 9.
Ovaj Zakon objavljuje se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
O B R A Z L O Ž E NJ E
Uz članak 1.
Ovom odredbom propisuju se uvjeti starosne dobi za stjecanje prava na starosnu mirovinu. Pravo na starosnu mirovinu može steći osiguranik kada navrši 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža. Razdoblje u kojem će žene moći ostvarivati pravo na starosnu mirovinu s nižom dobnom granicom, produljuje se do 2029. godine, što je propisano odredbama članka 5. ovoga Prijedloga zakona.
Uz članak 2.
Ovom odredbom propisuju se novi uvjeti starosne dobi za stjecanje prava na prijevremenu starosnu mirovinu. Pravo na prijevremenu starosnu mirovinu može steći osiguranik kada navrši 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža. Razdoblje u kojem će žene moći ostvarivati pravo na prijevremenu starosnu mirovinu s nižom dobnom granicom, produljuje se do 2029. godine, što je propisano odredbama članka 7. ovoga Prijedloga zakona.
Uz članak 3.
Ovom odredbom propisuje se prijevremena starosna mirovina za dugogodišnjeg osiguranika s navršenih 60 godina života i 41 godinu staža osiguranja u efektivnom trajanju. Propisuje se da tu mirovinu ne može ostvariti osiguranik koji ispunjava uvjete starosne dobi iz članka 1. ovoga Prijedloga zakona (65 godina života) odnosno članka 5. ovoga Prijedloga zakona (uvjeti dobi za starosnu mirovinu propisani za žene), kao ni osiguranik koji je tu dob navršio uz sniženje starosne granice prema članku 181. ZOMO-a, odnosno članku 6. ovoga Prijedloga Zakona.
Uz članak 4.
Ovom odredbom propisuje se novi polazni faktor za određivanje prijevremene starosne mirovine. Polazni faktor se smanjuje sa sadašnjih 0,3% na 0,2% za svaki mjesec ranijeg odlaska u mirovinu, prije ispunjenja uvjeta za starosnu mirovinu, tj. za 2,4% po godini do maksimalno 12% za pet godina ranijeg odlaska u mirovinu.
Uz članak 5.
Ovom odredbom predlaže se prijelazno razdoblje od 1. siječnja 2020. do 31. prosinca 2029., u kojem osiguranici - žene ostvaruju pravo na starosnu mirovinu prema povoljnijim uvjetima, a u odnosu na važeće zakonsko uređenje, propisana starosna dob se povećava na način da se povećavanje starosne dobi za žene smanji sa četiri na tri mjeseca svake godine (uz iznimno povećanje od dva mjeseca u 2020. u odnosu na 2019. godinu) te da od 1. siječnja 2030. godine žene i muškarci mogu ostvariti pravo na starosnu mirovinu pod istim uvjetima, a to su navršenih 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža.
Uz članak 6.
Ovom odredbom predlaže se produljenje razdoblja u kojem se osiguraniku-ženi za stjecanje prava na starosnu mirovinu snižava dobna granica za tu mirovinu na temelju staža osiguranja s povećanim trajanjem prema dobnoj granici određenoj člankom 5. ovoga Prijedloga zakona.
Uz članak 7.
Predlaže se prijelazno razdoblje od 1. siječnja 2020. do 31. prosinca 2029. godine, u kojem se postupno izjednačavaju uvjeti za prijevremenu starosnu mirovinu za osiguranike-žene s uvjetima za osiguranike-muškarce, na način da se povećavanje starosne dobi i mirovinskog staža za žene smanji sa četiri na tri mjeseca svake godine (uz iznimno povećanje od dva mjeseca u 2020. u odnosu na 2019. godinu) te da od 1. siječnja 2030. godine i muškarci i žene stječu pravo na prijevremenu starosnu mirovinu sa navršenih 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža.
Uz članak 8.
Ovom se odredbom propisuje naknadna procjena učinaka Zakona .
Uz članak 9.
Ovom odredbom utvrđuje se stupanja na snagu Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 33.
(1) Pravo na starosnu mirovinu u razdoblju od 1. siječnja 2019. do 31. prosinca 2027. ima osiguranik kada navrši 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža.
(2) Pravo na starosnu mirovinu osiguranik ima s navršenih 15 godina mirovinskog staža i:
- u 2028. godini - 65 godina i 4 mjeseca života
- u 2029. godini - 65 godina i 8 mjeseci života
- u 2030. godini - 66 godina života
- u 2031. godini - 66 godina i 4 mjeseca života
- u 2032. godini - 66 godina i 8 mjeseci života.
(3) Pravo na starosnu mirovinu od 1. siječnja 2033. ima osiguranik kada navrši 67 godina života i 15 godina mirovinskog staža.
Članak 34.
(1) Pravo na prijevremenu starosnu mirovinu u razdoblju od 1. siječnja 2019. do 31. prosinca 2027. ima osiguranik kada navrši 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža.
(2) Pravo na prijevremenu starosnu mirovinu osiguranik ima s navršenih 35 godina mirovinskog staža i:
- u 2028. godini - 60 godina i 4 mjeseca života
- u 2029. godini - 60 godina i 8 mjeseci života
- u 2030. godini - 61 godinu života
- u 2031. godini - 61 godinu i 4 mjeseca života
- u 2032. godini - 61 godinu i 8 mjeseci života.
(3) Pravo na prijevremenu starosnu mirovinu od 1. siječnja 2033. ima osiguranik kada navrši 62 godine života i 35 godina mirovinskog staža.
Članak 35.
(1) Pravo na starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika ima osiguranik kada navrši 60 godina života i 41 godinu staža osiguranja u efektivnom trajanju.
(2) Od 1. siječnja 2027. pravo na starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika ima osiguranik kada navrši 61 godinu života i 41 godinu staža osiguranja u efektivnom trajanju.
(3) Pravo na starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika ne može steći osiguranik koji je navršio životnu dob iz članka 33., odnosno članka 180. ovoga Zakona, kao ni osiguranik koji je navršio životnu dob iz članka 33., odnosno 180. ovoga Zakona uz sniženje starosne granice prema članku 181. ovoga Zakona.
Članak 85.
(1) Polazni faktor ovisi o dobi osiguranika na dan stjecanja prava na mirovinu. Polazni faktor određuje u kojem se opsegu uzimaju vrijednosni bodovi pri određivanju mirovine. Vrijednosni bodovi uzimaju se u punom opsegu (polazni faktor 1,0):
1. za invalidsku mirovinu
2. za privremenu invalidsku mirovinu
3. za obiteljsku mirovinu nakon smrti osiguranika
4. za starosnu mirovinu
5. za starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika iz članka 35. ovoga Zakona
6. za prijevremenu starosnu mirovinu iz članka 36. ovoga Zakona.
(2) Polazni faktor za određivanje prijevremene starosne mirovine određuje se tako da se polazni faktor iz stavka 1. ovoga članka smanjuje za 0,3% za svaki mjesec ranijeg odlaska u mirovinu prije navršene dobi osiguranika propisane za stjecanje prava na starosnu mirovinu.
(3) Polazni faktor za određivanje starosne mirovine osiguranika, koji prvi put stječe mirovinu nakon navršene starosne dobi propisane za stjecanje prava na starosnu mirovinu prema ovome Zakonu i ima 35 godina mirovinskog staža, utvrđuje se tako da se polazni faktor iz stavka 1. ovoga članka povećava za 0,34% po mjesecu za svaki mjesec nakon navršenih godina života osiguranika propisanih za stjecanje prava na starosnu mirovinu, a najviše za pet godina.
(4) Za određivanje obiteljske mirovine osiguranika koji je umro nakon navršene starosne dobi propisane za stjecanje prava na starosnu mirovinu prema ovome Zakonu i ima 35 godina mirovinskog staža i nije stekao mirovinu, primjenjuje se polazni faktor iz stavka 3. ovoga članka.
Članak 180.
(1) Iznimno od članka 33. stavka 1. ovoga Zakona, pravo na starosnu mirovinu stječe osiguranik - žena kada navrši 15 godina mirovinskog staža i:
- u 2019. godini - 62 godine i 4 mjeseca života
- u 2020. godini - 62 godine i 8 mjeseci života
- u 2021. godini - 63 godine života
- u 2022. godini - 63 godine i 4 mjeseca života
- u 2023. godini - 63 godine i 8 mjeseci života
- u 2024. godini - 64 godine života
- u 2025. godini - 64 godine i 4 mjeseca života
- u 2026. godini - 64 godine i 8 mjeseci života.
(2) U razdoblju od stupanja na snagu ovoga Zakona do 31. prosinca 2026. osiguraniku - ženi koja prvi put stječe pravo na mirovinu i ima najmanje 35 godina mirovinskog staža polazni faktor za određivanje starosne mirovine nakon navršene starosne dobi iz stavka 1. ovoga članka povećava se za postotak iz članka 85. stavka 3. ovoga Zakona za svaki mjesec koji je protekao od navedene navršene starosne dobi iz stavka 1. ovoga članka do dana ostvarivanja prava, a najviše za pet godina.
(3) Za određivanje obiteljske mirovine poslije smrti osiguranika koji je umro nakon navršene starosne dobi iz stavka 1. ovoga članka i ima 35 godina mirovinskog staža i nije stekao mirovinu primjenjuje se polazni faktor iz članka 85. stavka 3. ovoga Zakona.
Članak 181.
(1) Iznimno od odredbe članka 33. ovoga Zakona, osiguranicima kojima se do 15. srpnja 1999. staž osiguranja računao s povećanim trajanjem prema propisima koji su bili na snazi do toga dana, dobna granica propisana za stjecanje starosne mirovine snižava se ovisno o stupnju povećanja staža i to:
1. po jednu godinu za svakih 6 godina staža osiguranja koji se za efektivno navršenih 12 mjeseci računa kao 14 mjeseci staža osiguranja
2. po jednu godinu za svakih 5 godina staža osiguranja koji se za efektivno navršenih 12 mjeseci računa kao 15 mjeseci staža osiguranja
3. po jednu godinu za svake 4 godine staža osiguranja koji se za efektivno navršenih 12 mjeseci računa kao 16 mjeseci staža osiguranja
4. po jednu godinu za svake 3 godine staža osiguranja koji se za efektivno navršenih 12 mjeseci računa kao 18 mjeseci staža osiguranja.
(2) Osiguranicima kojima se staž osiguranja računao s povećanim trajanjem u razdoblju od 16. srpnja 1999. dobna granica propisana za stjecanje prava na starosnu mirovinu prema članku 33. ovoga Zakona, snižava se ovisno o stupnju povećanja staža ostvarenog od 16. srpnja 1999. do stupanja na snagu ovoga Zakona, i to prema člancima 8. i 14. Zakona o stažu osiguranja s povećanim trajanjem (»Narodne novine«, br. 71/99., 46/07. i 41/08.).
(3) U razdoblju od stupanja na snagu ovoga Zakona do 31. prosinca 2026., osiguraniku - ženi za stjecanje prava na starosnu mirovinu snižava se dobna granica za tu mirovinu na temelju staža osiguranja s povećanim trajanjem prema dobnoj granici određenoj člankom 180. ovoga Zakona.
(4) Osiguranicima iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka koji su ostvarili staž osiguranja s povećanim trajanjem s različitim stupnjevima povećanja dobna granica za stjecanje prava na starosnu mirovinu prema članku 33., odnosno članku 180. ovoga Zakona snižava se prema stavku 1. ovoga članka, a za preostalo razdoblje provedeno na poslovima i u zanimanjima na kojima se staž osiguranja računa s povećanim trajanjem za koje dobna granica nije snižena prema pojedinom stupnju povećanja, osiguraniku se dobna granica snižava prema najnižem stupnju povećanja staža osiguranja koji je pojedini osiguranik ostvario, u skladu sa stavkom 1. ovoga članka.
(5) Ako osiguranik iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka, kao i osiguranik kojemu se staž osiguranja računa s povećanim trajanjem prema posebnim propisima ne ispunjava uvjete iz stavka 1. ovoga članka za sniženje dobne granice prema pojedinom stupnju povećanja radeći na poslovima i u zanimanjima s različitim stupnjem povećanja staža osiguranja, a ispunjava potreban broj punih godina efektivno provedenih na tim poslovima s različitim stupnjem povećanja potrebnih za sniženje starosne granice s najnižim stupnjem povećanja, dobna granica za stjecanje prava na starosnu mirovinu iz članka 33. i članka 180. ovoga Zakona određuje se snižavanjem dobne granice prema najnižem stupnju povećanja staža osiguranja koji je osiguranik u tom razdoblju ostvario, u skladu sa stavkom 1. ovoga članka.
(6) Osiguranicima iz članka 16. stavaka 2. i 3. ovoga Zakona staž osiguranja s povećanim trajanjem računa se samo u razdoblju od ukrcaja na brod do iskrcaja s broda na osnovi podataka o ukrcaju i iskrcaju upisanih u pomorskoj knjižici osiguranika.
Članak 182.
Iznimno od članka 34. stavka 1. ovoga Zakona, pravo na prijevremenu starosnu mirovinu stječe osiguranik - žena kada navrši:
- u 2019. godini - 57 godina i 4 mjeseca života i 32 godine i 4 mjeseca mirovinskog staža
- u 2020. godini - 57 godina i 8 mjeseci života i 32 godine i 8 mjeseci mirovinskog staža
- u 2021. godini - 58 godina života i 33 godine mirovinskog staža
- u 2022. godini - 58 godina i 4 mjeseca života i 33 godine i 4 mjeseca mirovinskog staža
- u 2023. godini - 58 godina i 8 mjeseci života i 33 godine i 8 mjeseci mirovinskog staža
- u 2024. godini - 59 godina života i 34 godine mirovinskog staža
- u 2025. godini - 59 godina i 4 mjeseca života i 34 godine i 4 mjeseca mirovinskog staža
- u 2026. godini - 59 godina i 8 mjeseci života i 34 godine i 8 mjeseci mirovinskog staža.
Nacrt
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O MIROVINSKOM OSIGURANJU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, rujan 2019.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O MIROVINSKOM OSIGURANJU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4., a u vezi s člankom 57. stavkom 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
1.Ocjena stanja
Zakonom o mirovinskom osiguranju (Narodne novine, broj 157/13, 33/15, 120/16, 18/18 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 62/18 i 115/18, u daljnjem tekstu: Zakon) uređeno je obvezno mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti, tzv. I. stup trodijelnog hrvatskog mirovinskog sustava, dok II. i III. mirovinski stup čine obvezno i dobrovoljno mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje. Prvi stup mirovinskog osiguranja čini obvezno mirovinsko osiguranje utemeljeno na međugeneracijskoj solidarnosti, tekućem financiranju izdataka i unaprijed definiranim davanjima, a uređeno je Zakonom i drugim posebnim propisima o mirovinskom osiguranju, kojima se na poseban način u odnosu na opći propis uređuje ostvarivanje prava iz mirovinskog osiguranja za pojedine kategorije osiguranika. Osiguranicima se na načelima uzajamnosti (ovisnost visine mirovine o duljini staža i visini plaća) i solidarnosti (socijalna preraspodjela u korist određenih skupina) obvezno osiguravaju prava za slučaj starosti i smanjenja radne sposobnosti uz preostalu radnu sposobnost, djelomičnog ili potpunog gubitka radne sposobnosti, a članovima njihovih obitelji prava za slučaj smrti osiguranika, odnosno korisnika mirovine. Prema Zakonu obvezno se osiguravaju pravo na starosnu, prijevremenu starosnu, invalidsku, obiteljsku, najnižu i osnovnu mirovinu, profesionalnu rehabilitaciju, naknadu zbog tjelesnog oštećenja i naknadu putnih troškova u vezi s ostvarivanjem osiguranih prava.
Zakonom je propisano izjednačavanje dobi za starosnu mirovinu za žene u odnosu na muškarce, i to povećanjem dobi za po četiri mjeseca godišnje, počevši od 1. siječnja 2019., pa sve do kraja 2026. godine. Od 1. siječnja 2027. izjednačili bi se uvjeti za ostvarivanje prava na starosnu mirovinu za žene i muškarce na 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža. Od 1. siječnja 2028. dob za žene i muškarce počinje se podizati za 4 mjeseca godišnje do 1. siječnja 2033., od kada bi i žene i muškarci ispunjavali uvjete za starosnu mirovinu s navršenih 67 godina života i 15 godina mirovinskog staža.
Vezano za sniženje dobne granice za ostvarivanje prava na starosnu mirovinu temeljem staža osiguranja s povećanim trajanjem, za osiguranike-žene propisano je prijelazno razdoblje do 31. prosinca 2026., u kojem se za stjecanje prava na starosnu mirovinu snižava dobna granica za tu mirovinu na temelju staža osiguranja s povećanim trajanjem prema dobnoj granici određenoj člankom 180. Zakona.
Također je propisano izjednačavanje dobi i mirovinskog staža za žene u odnosu na muškarce za prijevremenu starosnu mirovinu, na način da se dob i mirovinski staž potrebni za ostvarivanje uvjeta za prijevremenu starosnu mirovinu povećavaju za četiri mjeseca godišnje od 1. siječnja 2019. do kraja 2026. godine. Od 1. siječnja 2027. uvjet za prijevremenu starosnu mirovinu za žene i muškarce je 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža. Nakon toga podiže se dob za žene i muškarce za po 4 mjeseca godišnje te je od 1. siječnja 2033. potrebno navršiti 62 godine života i 35 godina mirovinskog staža za ostvarivanje prava na prijevremenu starosnu mirovinu.
Važeće umanjenje, odnosno penalizacija prijevremene starosne mirovine uređeno je na način da se polazni faktor linearno smanjuje za 0,3% za svaki mjesec ranijeg odlaska u mirovinu prije ispunjenja uvjeta za starosnu mirovinu, tj. za 3,6% po godini do maksimalno 18% za pet godina ranijeg odlaska u mirovinu. Smanjenje je trajno i ne ovisi o navršenom mirovinskom stažu u trenutku odlaska u mirovinu.
Za stjecanje prava na starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika potrebno je navršiti 60 godina života i 41 godinu staža osiguranja u efektivnom trajanju, a od 1. siječnja 2027. podiže se dobna granica za ostvarivanje prava na 61 godinu života uz isti uvjet staža.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
2. Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom te posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Paketom od šest mirovinskih zakona od 1. siječnja 2019. cjelovito je unaprjeđen mirovinski sustav u cilju osiguranja dugoročne održivosti i primjerenosti mirovina sadašnjih i budućih umirovljenika. Unaprjeđenjem sustava otklonjene su uočene nejednakosti u mirovinskom sustavu i ostvareni pozitivni pomaci za sadašnje i buduće umirovljenike.
Međutim, Organizacijski odbor Građanske inicijative „67 je previše“ podnio je Hrvatskome saboru Zahtjev za raspisivanje državnog referenduma o Zakonu o izmjenama Zakona o mirovinskom osiguranju. Nakon prethodno provedenog postupka Vlada Republike Hrvatske uputila je Izvješće o provedenoj provjeri broja i vjerodostojnosti potpisa birača te zakonitosti postupka prikupljanja potpisa birača iz navedenog Zahtjeva, iz kojeg proizlazi da je prikupljen dovoljan broj vjerodostojnih potpisa birača, Hrvatskome saboru na daljnji postupak.
Uvažavajući volju hrvatskih građana, odnosno uvažavajući činjenicu da je nesporno prikupljen potreban broj potpisa birača za raspisivanje državnog referenduma, predlaže se donošenje ovoga Prijedloga zakona, kojim bi se u cijelosti preuzeli prijedlozi iz navedenog Zahtjeva.
Ovim Prijedlogom zakona propisuju se uvjeti starosne dobi za stjecanje prava na starosnu mirovinu, koje može steći osiguranik kada navrši 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža. Razdoblje u kojem će žene moći ostvarivati pravo na starosnu mirovinu s nižom dobnom granicom, produljuje se do 2029. godine, što je propisano odredbama ovoga Konačnog prijedloga Zakona. Propisuju se i novi uvjeti starosne dobi za stjecanje prava na prijevremenu starosnu mirovinu, koje može steći osiguranik kada navrši 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža. Razdoblje u kojem će žene moći ostvarivati pravo na prijevremenu starosnu mirovinu s nižom dobnom granicom, produljuje se do 2029. godine, što je propisano odredbama ovoga Prijedloga zakona.
Također se predlaže se da se pravo na prijevremenu starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika stječe s navršenih 60 godina života i 41 godinu staža osiguranja u efektivnom trajanju. Ovu mirovinu ne može ostvariti osiguranik koji je navršio propisanu starosnu dob za ostvarivanje prava na starosnu mirovinu, kao ni osiguranik koji je tu dob navršio uz sniženje starosne granice.
Nadalje, polazni faktor za određivanje prijevremene starosne mirovine se smanjuje sa sadašnjih 0,3% na 0,2% za svaki mjesec ranijeg odlaska u mirovinu, prije ispunjenja uvjeta za starosnu mirovinu, tj. za 2,4% po godini do maksimalno 12% za pet godina ranijeg odlaska u mirovinu.
Također, predlaže se prijelazno razdoblje od 1. siječnja 2020. do 31. prosinca 2029., u kojem osiguranici - žene ostvaruju pravo na starosnu mirovinu prema povoljnijim uvjetima, a u odnosu na važeće zakonsko uređenje, propisana starosna dob se povećava na način da se povećavanje starosne dobi za žene smanji sa četiri na tri mjeseca svake godine (uz iznimno povećanje od dva mjeseca u 2020. u odnosu na 2019. godinu) te da od 1. siječnja 2030., žene i muškarci mogu ostvariti pravo na starosnu mirovinu pod istim uvjetima, a to su navršenih 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža. Radi usklađivanja s predloženim produljenjem prijelaznog razdoblja izjednačavanja uvjeta za starosnu mirovinu žena u odnosu na muškarce, predlaže se i produljenje razdoblja u kojem se osiguraniku-ženi koja prvi put stječe pravo na mirovinu i ima najmanje 35 godina mirovinskog staža, povećava polazni faktor za određivanje starosne mirovine.
Predlaže se produljenje razdoblja u kojem se osiguraniku-ženi za stjecanje prava na starosnu mirovinu snižava dobna granica za tu mirovinu na temelju staža osiguranja s povećanim trajanjem prema dobnoj granici određenoj člankom 5. ovoga Prijedloga zakona.
Predlaže se prijelazno razdoblje od 1. siječnja 2020. do 31. prosinca 2029. godine, u kojem se postupno izjednačavaju uvjeti za prijevremenu starosnu mirovinu za osiguranike-žene s uvjetima za osiguranike-muškarce, na način da se povećavanje starosne dobi i mirovinskog staža za žene smanji sa četiri na tri mjeseca svake godine (uz iznimno povećanje od dva mjeseca u 2020. u odnosu na 2019. godinu) te da od 1. siječnja 2030. godine i muškarci i žene stječu pravo na prijevremenu starosnu mirovinu sa navršenih 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Predloženim Zakonom povećali bi se rashodi u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Za provedbu ovoga Prijedloga zakona potrebno je osigurati u Državnom proračunu Republike Hrvatske dodatna financijska sredstva u iznosu od 19.700.000 kuna u 2020. i 73.900.000 kuna u 2021. godini zbog izmjena uvjeta za stjecanje prava na starosnu i prijevremenu starosnu mirovinu, izmjene uvjeta za starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika te manjeg umanjenja prijevremene starosne mirovine po mjesecu ranijeg odlaska u mirovinu.
Iz istog razloga, smanjili bi se prihodi državnog proračuna Republike Hrvatske za 9.200.000 kuna u 2020. te za 34.900.000 kuna u 2021. godini.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
IV.PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno odredbi članka 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18), predlaže se donošenje Zakona o izmjenama Zakona o mirovinskom osiguranju po hitnom postupku, radi osobito opravdanih razloga, odnosno radi izbjegavanja znatnih dodatnih troškova, koji bi za državni proračun nastali održavanjem državnog referenduma, neovisno o njegovom ishodu.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O MIROVINSKOM OSIGURANJU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 1.
U Zakonu o mirovinskom osiguranju (Narodne novine, br. 157/13, 33/15, 120/16, 18/18 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 62/18 i 115/18, u daljnjem tekstu: Zakon) članak 33. mijenja se i glasi:
„Pravo na starosnu mirovinu ima osiguranik kada navrši 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža.“
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 2.
Članak 34. mijenja se i glasi:
„Pravo na prijevremenu starosnu mirovinu ima osiguranik kada navrši 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža.“
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 3.
Članak 35. mijenja se i glasi:
„(1) Pravo na starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika ima osiguranik kada navrši 60 godina života i 41 godinu mirovinskog staža osiguranja u efektivnom trajanju.
(2) Pravo na starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika ne može steći osiguranik koji je navršio životnu dob iz članka 33., odnosno članka 180. ovog Zakona, kao ni osiguranik koji je navršio životnu dob iz članka 33., odnosno članka 180. ovog Zakona uz sniženje starosne granice prema članku 181. ovog Zakona.“
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 4.
U članku 85. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Polazni faktor za određivanje prijevremene starosne mirovine određuje se tako da se polazni faktor iz stavka 1. ovog članka smanjuje za 0,2% svaki mjesec ranijeg odlaska u mirovinu prije navršene dobi osiguranika propisane za stjecanje prava na starosnu mirovinu.“
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 5.
U članku 180. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Iznimno od članka 33. ovog Zakona, pravo na starosnu mirovinu stječe osiguranik – žena kada navrši 15 godina mirovinskog staža i
– u 2020. godini – 62 godine i 6 mjeseci života
– u 2021. godini – 62 godine i 9 mjeseci života
– u 2022. godini – 63 godine života
– u 2023. godini – 63 godine i 3 mjeseca života
– u 2024. godini – 63 godine i 6 mjeseci života
– u 2025. godini – 63 godine i 9 mjeseci života
– u 2026. godini – 64 godine života
– u 2027. godini – 64 godine i 3 mjeseca života
– u 2028. godini – 64 godine i 6 mjeseci života
– u 2029. godini – 64 godine i 9 mjeseci života.“
U stavku 2. broj: „2026.“ zamjenjuje se brojem: „2029.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 6.
U članku 181. stavku 3. broj: „2026.“ zamjenjuje se brojem: „2029.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 7.
Članak 182. mijenja se i glasi:
„Iznimno od članka 34. ovog Zakona, pravo na prijevremenu starosnu mirovinu stječe osiguranik – žena kada navrši:
– u 2020. godini – 57 godina i 6 mjeseci života i 32 godine i 6 mjeseci mirovinskog staža
– u 2021. godini – 57 godina i 9 mjeseci života i 32 godine i 9 mjeseci mirovinskog staža
– u 2022. godini – 58 godina života i 33 godine mirovinskog staža
– u 2023. godini – 58 godina i 3 mjeseca života i 33 godine i 3 mjeseca mirovinskog staža
– u 2024. godini – 58 godina i 6 mjeseci života i 33 godine i 6 mjeseci mirovinskog staža
– u 2025. godini – 58 godina i 9 mjeseci života i 33 godine i 9 mjeseci mirovinskog staža
– u 2026. godini – 59 godina života i 34 godine mirovinskog staža
– u 2027. godini – 59 godina i 3 mjeseca života i 34 godine i 3 mjeseca mirovinskog staža
– u 2028. godini – 59 godina i 6 mjeseci života i 34 godine i 6 mjeseci mirovinskog staža
– u 2029. godini – 59 godina i 9 mjeseci života i 34 godine i 9 mjeseci mirovinskog staža.“
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 8.
Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava će u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona provesti naknadnu procjenu učinaka ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 9.
Ovaj Zakon objavljuje se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
O B R A Z L O Ž E NJ E
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 1.
Ovom odredbom propisuju se uvjeti starosne dobi za stjecanje prava na starosnu mirovinu. Pravo na starosnu mirovinu može steći osiguranik kada navrši 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža. Razdoblje u kojem će žene moći ostvarivati pravo na starosnu mirovinu s nižom dobnom granicom, produljuje se do 2029. godine, što je propisano odredbama članka 5. ovoga Prijedloga zakona.
Uz članak 2 .
Ovom odredbom propisuju se novi uvjeti starosne dobi za stjecanje prava na prijevremenu starosnu mirovinu. Pravo na prijevremenu starosnu mirovinu može steći osiguranik kada navrši 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža. Razdoblje u kojem će žene moći ostvarivati pravo na prijevremenu starosnu mirovinu s nižom dobnom granicom, produljuje se do 2029. godine, što je propisano odredbama članka 7. ovoga Prijedloga zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 3.
Ovom odredbom propisuje se prijevremena starosna mirovina za dugogodišnjeg osiguranika s navršenih 60 godina života i 41 godinu staža osiguranja u efektivnom trajanju. Propisuje se da tu mirovinu ne može ostvariti osiguranik koji ispunjava uvjete starosne dobi iz članka 1. ovoga Prijedloga zakona (65 godina života) odnosno članka 5. ovoga Prijedloga zakona (uvjeti dobi za starosnu mirovinu propisani za žene), kao ni osiguranik koji je tu dob navršio uz sniženje starosne granice prema članku 181. ZOMO-a, odnosno članku 6. ovoga Prijedloga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 4.
Ovom odredbom propisuje se novi polazni faktor za određivanje prijevremene starosne mirovine. Polazni faktor se smanjuje sa sadašnjih 0,3% na 0,2% za svaki mjesec ranijeg odlaska u mirovinu, prije ispunjenja uvjeta za starosnu mirovinu, tj. za 2,4% po godini do maksimalno 12% za pet godina ranijeg odlaska u mirovinu.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 5.
Ovom odredbom predlaže se prijelazno razdoblje od 1. siječnja 2020. do 31. prosinca 2029., u kojem osiguranici - žene ostvaruju pravo na starosnu mirovinu prema povoljnijim uvjetima, a u odnosu na važeće zakonsko uređenje, propisana starosna dob se povećava na način da se povećavanje starosne dobi za žene smanji sa četiri na tri mjeseca svake godine (uz iznimno povećanje od dva mjeseca u 2020. u odnosu na 2019. godinu) te da od 1. siječnja 2030. godine žene i muškarci mogu ostvariti pravo na starosnu mirovinu pod istim uvjetima, a to su navršenih 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 6.
Ovom odredbom predlaže se produljenje razdoblja u kojem se osiguraniku-ženi za stjecanje prava na starosnu mirovinu snižava dobna granica za tu mirovinu na temelju staža osiguranja s povećanim trajanjem prema dobnoj granici određenoj člankom 5. ovoga Prijedloga zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 7.
Predlaže se prijelazno razdoblje od 1. siječnja 2020. do 31. prosinca 2029. godine, u kojem se postupno izjednačavaju uvjeti za prijevremenu starosnu mirovinu za osiguranike-žene s uvjetima za osiguranike-muškarce, na način da se povećavanje starosne dobi i mirovinskog staža za žene smanji sa četiri na tri mjeseca svake godine (uz iznimno povećanje od dva mjeseca u 2020. u odnosu na 2019. godinu) te da od 1. siječnja 2030. godine i muškarci i žene stječu pravo na prijevremenu starosnu mirovinu sa navršenih 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 8.
Ovom se odredbom propisuje naknadna procjena učinaka Zakona .
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 9.
Ovom odredbom utvrđuje se stupanja na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 33.
(1) Pravo na starosnu mirovinu u razdoblju od 1. siječnja 2019. do 31. prosinca 2027. ima osiguranik kada navrši 65 godina života i 15 godina mirovinskog staža.
(2) Pravo na starosnu mirovinu osiguranik ima s navršenih 15 godina mirovinskog staža i:
- u 2028. godini - 65 godina i 4 mjeseca života
- u 2029. godini - 65 godina i 8 mjeseci života
- u 2030. godini - 66 godina života
- u 2031. godini - 66 godina i 4 mjeseca života
- u 2032. godini - 66 godina i 8 mjeseci života.
(3) Pravo na starosnu mirovinu od 1. siječnja 2033. ima osiguranik kada navrši 67 godina života i 15 godina mirovinskog staža.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 34.
(1) Pravo na prijevremenu starosnu mirovinu u razdoblju od 1. siječnja 2019. do 31. prosinca 2027. ima osiguranik kada navrši 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža.
(2) Pravo na prijevremenu starosnu mirovinu osiguranik ima s navršenih 35 godina mirovinskog staža i:
- u 2028. godini - 60 godina i 4 mjeseca života
- u 2029. godini - 60 godina i 8 mjeseci života
- u 2030. godini - 61 godinu života
- u 2031. godini - 61 godinu i 4 mjeseca života
- u 2032. godini - 61 godinu i 8 mjeseci života.
(3) Pravo na prijevremenu starosnu mirovinu od 1. siječnja 2033. ima osiguranik kada navrši 62 godine života i 35 godina mirovinskog staža.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 35.
(1) Pravo na starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika ima osiguranik kada navrši 60 godina života i 41 godinu staža osiguranja u efektivnom trajanju.
(2) Od 1. siječnja 2027. pravo na starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika ima osiguranik kada navrši 61 godinu života i 41 godinu staža osiguranja u efektivnom trajanju.
(3) Pravo na starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika ne može steći osiguranik koji je navršio životnu dob iz članka 33., odnosno članka 180. ovoga Zakona, kao ni osiguranik koji je navršio životnu dob iz članka 33., odnosno 180. ovoga Zakona uz sniženje starosne granice prema članku 181. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 85.
(1) Polazni faktor ovisi o dobi osiguranika na dan stjecanja prava na mirovinu. Polazni faktor određuje u kojem se opsegu uzimaju vrijednosni bodovi pri određivanju mirovine. Vrijednosni bodovi uzimaju se u punom opsegu (polazni faktor 1,0):
1. za invalidsku mirovinu
2. za privremenu invalidsku mirovinu
3. za obiteljsku mirovinu nakon smrti osiguranika
4. za starosnu mirovinu
5. za starosnu mirovinu za dugogodišnjeg osiguranika iz članka 35. ovoga Zakona
6. za prijevremenu starosnu mirovinu iz članka 36. ovoga Zakona.
(2) Polazni faktor za određivanje prijevremene starosne mirovine određuje se tako da se polazni faktor iz stavka 1. ovoga članka smanjuje za 0,3% za svaki mjesec ranijeg odlaska u mirovinu prije navršene dobi osiguranika propisane za stjecanje prava na starosnu mirovinu.
(3) Polazni faktor za određivanje starosne mirovine osiguranika, koji prvi put stječe mirovinu nakon navršene starosne dobi propisane za stjecanje prava na starosnu mirovinu prema ovome Zakonu i ima 35 godina mirovinskog staža, utvrđuje se tako da se polazni faktor iz stavka 1. ovoga članka povećava za 0,34% po mjesecu za svaki mjesec nakon navršenih godina života osiguranika propisanih za stjecanje prava na starosnu mirovinu, a najviše za pet godina.
(4) Za određivanje obiteljske mirovine osiguranika koji je umro nakon navršene starosne dobi propisane za stjecanje prava na starosnu mirovinu prema ovome Zakonu i ima 35 godina mirovinskog staža i nije stekao mirovinu, primjenjuje se polazni faktor iz stavka 3. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 180.
(1) Iznimno od članka 33. stavka 1. ovoga Zakona, pravo na starosnu mirovinu stječe osiguranik - žena kada navrši 15 godina mirovinskog staža i:
- u 2019. godini - 62 godine i 4 mjeseca života
- u 2020. godini - 62 godine i 8 mjeseci života
- u 2021. godini - 63 godine života
- u 2022. godini - 63 godine i 4 mjeseca života
- u 2023. godini - 63 godine i 8 mjeseci života
- u 2024. godini - 64 godine života
- u 2025. godini - 64 godine i 4 mjeseca života
- u 2026. godini - 64 godine i 8 mjeseci života.
(2) U razdoblju od stupanja na snagu ovoga Zakona do 31. prosinca 2026. osiguraniku - ženi koja prvi put stječe pravo na mirovinu i ima najmanje 35 godina mirovinskog staža polazni faktor za određivanje starosne mirovine nakon navršene starosne dobi iz stavka 1. ovoga članka povećava se za postotak iz članka 85. stavka 3. ovoga Zakona za svaki mjesec koji je protekao od navedene navršene starosne dobi iz stavka 1. ovoga članka do dana ostvarivanja prava, a najviše za pet godina.
(3) Za određivanje obiteljske mirovine poslije smrti osiguranika koji je umro nakon navršene starosne dobi iz stavka 1. ovoga članka i ima 35 godina mirovinskog staža i nije stekao mirovinu primjenjuje se polazni faktor iz članka 85. stavka 3. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 181.
(1) Iznimno od odredbe članka 33. ovoga Zakona, osiguranicima kojima se do 15. srpnja 1999. staž osiguranja računao s povećanim trajanjem prema propisima koji su bili na snazi do toga dana, dobna granica propisana za stjecanje starosne mirovine snižava se ovisno o stupnju povećanja staža i to:
1. po jednu godinu za svakih 6 godina staža osiguranja koji se za efektivno navršenih 12 mjeseci računa kao 14 mjeseci staža osiguranja
2. po jednu godinu za svakih 5 godina staža osiguranja koji se za efektivno navršenih 12 mjeseci računa kao 15 mjeseci staža osiguranja
3. po jednu godinu za svake 4 godine staža osiguranja koji se za efektivno navršenih 12 mjeseci računa kao 16 mjeseci staža osiguranja
4. po jednu godinu za svake 3 godine staža osiguranja koji se za efektivno navršenih 12 mjeseci računa kao 18 mjeseci staža osiguranja.
(2) Osiguranicima kojima se staž osiguranja računao s povećanim trajanjem u razdoblju od 16. srpnja 1999. dobna granica propisana za stjecanje prava na starosnu mirovinu prema članku 33. ovoga Zakona, snižava se ovisno o stupnju povećanja staža ostvarenog od 16. srpnja 1999. do stupanja na snagu ovoga Zakona, i to prema člancima 8. i 14. Zakona o stažu osiguranja s povećanim trajanjem (»Narodne novine«, br. 71/99., 46/07. i 41/08.).
(3) U razdoblju od stupanja na snagu ovoga Zakona do 31. prosinca 2026., osiguraniku - ženi za stjecanje prava na starosnu mirovinu snižava se dobna granica za tu mirovinu na temelju staža osiguranja s povećanim trajanjem prema dobnoj granici određenoj člankom 180. ovoga Zakona.
(4) Osiguranicima iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka koji su ostvarili staž osiguranja s povećanim trajanjem s različitim stupnjevima povećanja dobna granica za stjecanje prava na starosnu mirovinu prema članku 33., odnosno članku 180. ovoga Zakona snižava se prema stavku 1. ovoga članka, a za preostalo razdoblje provedeno na poslovima i u zanimanjima na kojima se staž osiguranja računa s povećanim trajanjem za koje dobna granica nije snižena prema pojedinom stupnju povećanja, osiguraniku se dobna granica snižava prema najnižem stupnju povećanja staža osiguranja koji je pojedini osiguranik ostvario, u skladu sa stavkom 1. ovoga članka.
(5) Ako osiguranik iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka, kao i osiguranik kojemu se staž osiguranja računa s povećanim trajanjem prema posebnim propisima ne ispunjava uvjete iz stavka 1. ovoga članka za sniženje dobne granice prema pojedinom stupnju povećanja radeći na poslovima i u zanimanjima s različitim stupnjem povećanja staža osiguranja, a ispunjava potreban broj punih godina efektivno provedenih na tim poslovima s različitim stupnjem povećanja potrebnih za sniženje starosne granice s najnižim stupnjem povećanja, dobna granica za stjecanje prava na starosnu mirovinu iz članka 33. i članka 180. ovoga Zakona određuje se snižavanjem dobne granice prema najnižem stupnju povećanja staža osiguranja koji je osiguranik u tom razdoblju ostvario, u skladu sa stavkom 1. ovoga članka.
(6) Osiguranicima iz članka 16. stavaka 2. i 3. ovoga Zakona staž osiguranja s povećanim trajanjem računa se samo u razdoblju od ukrcaja na brod do iskrcaja s broda na osnovi podataka o ukrcaju i iskrcaju upisanih u pomorskoj knjižici osiguranika.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 182.
Iznimno od članka 34. stavka 1. ovoga Zakona, pravo na prijevremenu starosnu mirovinu stječe osiguranik - žena kada navrši:
- u 2019. godini - 57 godina i 4 mjeseca života i 32 godine i 4 mjeseca mirovinskog staža
- u 2020. godini - 57 godina i 8 mjeseci života i 32 godine i 8 mjeseci mirovinskog staža
- u 2021. godini - 58 godina života i 33 godine mirovinskog staža
- u 2022. godini - 58 godina i 4 mjeseca života i 33 godine i 4 mjeseca mirovinskog staža
- u 2023. godini - 58 godina i 8 mjeseci života i 33 godine i 8 mjeseci mirovinskog staža
- u 2024. godini - 59 godina života i 34 godine mirovinskog staža
- u 2025. godini - 59 godina i 4 mjeseca života i 34 godine i 4 mjeseca mirovinskog staža
- u 2026. godini - 59 godina i 8 mjeseci života i 34 godine i 8 mjeseci mirovinskog staža.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava