PRIJEDLOG ZAKONA O POSTUPKU RAZDUŽIVANJA STRATEŠKIH TRGOVAČKIH DRUŠTAVA HRVATSKE AUTOCESTE d.o.o. I AUTOCESTA RIJEKA-ZAGREB d.d. PRIVATIZACIJOM TRGOVAČKOG DRUŠTVA HRVATSKE AUTOCESTE ODRŽAVANJE I NAPLATA CESTARINE d.d. PUTEM INICIJALNE JAVNE PONUDE (IPO)
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja
Trgovačko društvo Hrvatske autoceste d.o.o. osnovano je temeljem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnim cestama („Narodne novine“, broj 27/01.), podjelom i preoblikovanjem Hrvatske uprave za ceste u društva Hrvatske autoceste d.o.o. i Hrvatske ceste d.o.o., radi upravljanja, građenja, rekonstrukcije i održavanja autocesta u Republici Hrvatskoj, osim onih autocesta kojima upravlja koncesionar.
Hrvatske autoceste d.o.o. su od 2001. godine do svibnja 2015. godine izgradile 615 km autocesta, od kojih je 15,2 km predano na upravljanje drugim koncesionarima, te 17,8 km državnih cesta predanih na upravljanje Hrvatskim cestama d.o.o., a sada upravljaju s ukupno 908,5 km autocesta i tunelom Sveti Ilija i prema sporazumu s Hrvatskim cestama d.o.o. održavaju spojnu državnu cestu do čvora Zagvozd duljine 7,3 km.
Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. osnovana je 1997. godine temeljem tada važećeg Zakona o javnim cestama te joj je dana koncesija za gospodarsko korištenje autoceste Rijeka-Zagreb.
Temeljem Odluke o osnivanju dioničkog društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. i dodjeli koncesije za građenje i gospodarenje autocestom Rijeka – Zagreb („Narodne novine“, broj 139/97., 22799. i 82/07.), Republika Hrvatska je:
(1)kao jedini dioničar društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. unijela u društvo, na ime uplate temeljnog kapitala, pravo gospodarenja svekolikom dotad sagrađenom infrastrukturom na odsječcima autoceste Rijeka - Delnice, Delnice - Kupjak, Karlovac - Zagreb. Pravo gospodarenja uneseno je i vrednovalo se na rok od 28 (dvadest osam) godina, s time da je spomenutom Odlukom o osnivanju dioničkog društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. i dodjeli koncesije, utvrđeno kako ono neće prestati prije isteka trajanja koncesije. Slijedom navedene odluke, sklopljen je i Ugovor o unosu prava u društvo od 05.02.1998. godine.
(2)kao davatelj koncesije, dodijelila društvu Autocesta Rijeka – Zagreb d.d., koncesiju za građenje i gospodarenje autocestom Rijeka - Zagreb i njenim cestovnim i pratećim objektima na cestovnom zemljištu. Slijedom navedene odluke, sklopljen je i Ugovor o koncesiji za građenje i gospodarenje autocestom Rijeka – Zagreb od 24. lipnja 1998. (kako je izmijenjen I. do IV. Ugovorom o izmjenama i dopunama Ugovora o koncesiji za građenje i gospodarenje autocestom Rijeka – Zagreb).
Obzirom da je pravo gospodarenja autocestom Rijeka – Zagreb ustanovljeno u korist društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. temeljem dva pravna posla – Ugovora o unosu prava u Društvo te Ugovora o koncesiji, potrebno je da oba prestanu proizvoditi pravne učinke, kako bi se navedenim pravom gospodarenja moglo raspolagati u korist treće osobe.
Kako bi se osigurao istodobni prestanak prava gospodarenja autocestom Rijeka – Zagreb i s osnove Ugovora o unosu prava u društvo od 05.02.1998. i s osnove Ugovor o koncesiji za građenje i gospodarenje autocestom Rijeka – Zagreb od 24. lipnja 1998., predlaže se prijenos imovine društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. na Republiku Hrvatsku, temeljem odredbe čl. 551. Zakona o trgovačkim društvima.
Sukladno navedenoj odredbi odredbe čl. 551. Zakona o trgovačkim društvima, dioničko društvo može cijelu svoju imovinu bez provođenja likvidacije prenijeti na Republiku Hrvatsku, županiju, općinu ili grad. Upisom prijenosa imovine dioničkog društva u sudski registar u kojemu je ono upisano to društvo prestaje, a imovina društva, zajedno s obvezama prelazi na preuzimatelja. Korištenjem navedenog instituta cjelokupna imovina društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. prenosi se na RH, a sva prava i obveze temeljena na Ugovoru o koncesiji kao i Ugovoru o unosu prava u Društvo prestaju sjedinjenjem (konfuzijom).
Daljnja posljedica upisa prijenosa imovine u sudski registar jest da dolazi do univerzalne sukcesije Republike Hrvatske u sva prava i u sve obveze društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. Republika Hrvatska bi time automatski preuzela sve pravne odnose koje društvo ima prema trećim osobama. Upravo zbog univerzalne sukcesije nije potrebno provoditi likvidaciju društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d., čime se čitav postupak ubrzava i pojednostavljuje. Naposljetku, budući da je Republika Hrvatska jedini dioničar društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d., provođenje ovog modela ne iziskuje da se dioničaru isplaćuje ikakva naknada za dionice koje gubi, obzirom da i u pogledu navedenog dolazi do sjedinjenja.
Hrvatske autoceste d.o.o. i Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. su investicije u izgradnju autocesta financirale iz kredita, uz državno jamstvo. Ukupan dug HAC-a d.o.o. i ARZ-a d.d. na dan 30. travnja 2015. godine iznosi 4.014 milijuna eura odnosno 30.466 milijuna kuna. Od toga je HAC d.o.o. zadužen u iznosu 3.102 milijuna eura, a ARZ d.d. u iznosu od 912 milijuna eura. Plan otplate kredita HAC-a d.o.o. i ARZ-a d.d. pretpostavlja otplatu 574 milijuna eura glavnice i kamata do kraja 2015. i 671 milijun eura glavnice i kamata u 2016. godini. HAC d.o.o. i ARZ d.d. u 2014. godini ostvarili su ukupno oko 250 milijuna eura prihoda odnosno oko 1,9 milijarde kuna, čime u narednom razdoblju mogu pokriti manji dio svojih obveza po postojećim kreditima. Vremenska struktura otplate kreditnih obveza je kratkoročna – otplate glavnica kredita rastu progresivno do 863 milijuna eura u 2019. godini. Sve navedeno je razlog predlaganja ovoga Zakona.
U takvoj situaciji otplata kredita nije moguća bez refinanciranja velikog dijela dospjele glavnice uz državna jamstva, kao što je bio slučaj u 2014. i 2015. godini. Davanje državnih jamstava upitno je sa stajališta dozvoljenosti državnih potpora, obzirom da su oba društva ekonomski operatori koji djeluju na tržištu, te se državna jamstva kao oblik državne potpore neće moći davati za refinanciranje obveza u 2016. godini i nakon toga.
Cilj ovoga Zakona je razduživanje HAC-a d.o.o. i ARZ-a d.d. zbog nemogućnosti navedenih društava da uredno podmiruju kreditne obveze.
U 2014. godini su navedene kreditne obveze, a sukladno novom statističkom standardu ESA 10, postale dio javnog duga. Tako, pitanje razduživanja HAC-a i ARZ-a, postaje i pitanje rješavanja javnog duga odnosno razduživanja RH. Po trenutnim projekcijama, ovom transakcijom javni dug bi se smanjio za otprilike četiri postotna poena.
Izmjenama i dopunama Zakona o cestama, koje su u postupku, omogućit će se da se, radi zaštite i ostvarenja strateškog interesa Republike Hrvatske, ovim Zakonom kao posebnim zakonom propiše da na određeno vrijeme, određene poslove iz predmeta poslovanja Hrvatskih autocesta d.o.o., na određenim autocestama i cestovnim objektima s naplatom cestarine na državnim cestama, obavlja trgovačko društvo Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine, koje su Hrvatske autoceste d.o.o. osnovale radi pružanja usluga naplate cestarine i obavljanja radova održavanja autocesta i objekata s naplatom cestarine. Trgovačko društvo Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine tijekom propisanog razdoblja imat će sva prava i obveze koje imaju Hrvatske autoceste d.o.o. u odnosu na preneseni predmet poslovanja, uključujući pravo na prihode od naknada za korištenje autocesta (cestarina, naknada za izvanredni prijevoz, naknada za pravo građenja i pravo služnosti, naknada za korištenje cestovnog zemljišta i obavljanje pratećih uslužnih djelatnosti).
Pod pretpostavkom uspješno provedene inicijalne javne ponude dionica („IPO“) društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d., vlasnici toga društva Hrvatske autoceste d.o.o. i Republika Hrvatska kao pravni slijednik Autoceste Rijeka-Zagreb d.d. bi trebali primiti neto primitak u iznosu od 1,5 milijardi eura.
Republika Hrvatska slijedom raskida Ugovora o koncesiji i prestanka postojanja Autoceste Rijeka-Zagreb d.d. trebala bi isplatiti kreditore do visine od 458 milijuna eura, a Hrvatske autoceste d.o.o. koristit će iznos od 1.042 milijuna eura za pregovore s kreditorima i otplatu najnepovoljnijih kredita, primarno komercijalnih banaka.
Time će stanje duga nakon IPO-a na Hrvatskim autocestama d.o.o. iznositi 2.060 milijuna eura, a na Republici Hrvatskoj (temeljem duga preuzetog od likvidiranog društva Autocesta Rijeka-Zagreb d.d.) 454 milijuna eura.
Obzirom da će prema projekcijama financijskog modela Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. biti iznimno profitabilno društvo, Republika Hrvatska će u prvih 10 godina prosječno godišnje uprihoditi 33 milijuna eura primitaka iz poreza na dobit tog društva odnosno sveukupno diskontiranih 475 milijuna eura, što je više od iznosa preuzetog kredita Autoceste Rijeka-Zagreb d.d. i osigurava njegovu otplatu.
Cjelokupni ostatak duga Hrvatskih autocesta d.o.o. (2.060 milijuna eura) refinancirat će se aranžmanima s međunarodnim financijskim institucijama, predvođenima Svjetskom bankom, kao i najpovoljnijim bankarskim konzorcijima. Namjera je koristiti sredstva dobivena iz IPO-a i sredstva dobivena od međunarodnih financijskih institucija u pregovoru s bankama.
Ovako postavljen financijski model pretpostavlja još jedno refinanciranje uz državno jamstvo, što se planira pravovremeno iskomunicirati DG Competition-u i osigurati njegovu potporu. Obzirom da se radi o sustavnom rješenju problema, koji bi između ostalog trebao rezultirati privatizacijom društva putem tržišta kapitala, vjerujemo da će DG Competition podržati cjelokupni proces.
b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Zakonom o postupku razduživanja strateških trgovačkih društava Hrvatske autoceste d.o.o. i Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. privatizacijom trgovačkog društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. putem inicijalne javne ponude (IPO) uređuju se sljedeća osnovna pitanja:
-prijenos imovine trgovačkog društva Autocesta Rijeka-Zagreb d.d.na Republiku Hrvatsku;
-preoblikovanje trgovačkog društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.o.o. u Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d.;
-prijenos dijela predmeta poslovanja trgovačkog društva Hrvatske autoceste d.o.o. na trgovačko društvo Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d.;
-sklapanje ugovora o upravljanju između Republike Hrvatske i trgovačkog društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d.;
-provedba postupka privatizacije trgovačkog društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. putem inicijalne javne ponude;
-otplata i refinanciranje postojećih kredita trgovačkog društva Hrvatske autoceste d.o.o. i kredita koje Republika Hrvatska preuzima od trgovačkog društva Autocesta Rijeka-Zagreb d.d., s ciljem poboljšanja uvjeta otplate duga;
-zaštita interesa i sigurnosti Republike Hrvatske;
-obveza isplate dobiti trgovačkog društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. putem dividende.
c) Posljedice koje će proisteći donošenjem ovoga Zakona
Donošenjem ovoga Zakona stvara se pravni okvir da se na trgovačko društvo koje su temeljem Zakona o cestama osnovale Hrvatske autoceste d.o.o. radi pružanja usluga naplate cestarine i obavljanja radova održavanja autocesta i objekata s naplatom cestarine, a koje nije zaduženo, na određeno vrijeme od najduže 50 godina prenesu poslovi građenja, rekonstrukcije, održavanja i upravljanja iz predmeta poslovanja Hrvatskih autocesta d.o.o., na izgrađenim autocestama i cestovnom objektu s naplatom cestarine na državnoj cesti tunelu Sveti Ilija, te da se 60% dionica toga društva privatizira. HAC ONC će od naplate cestarine ostvarivati značajne prihode, a time će biti stvoreni uvjeti za isplatu dobiti dioničarima. Predloženom djelomičnom privatizacijom očekuju se prikupiti sredstva za jednokratno smanjenje duga Hrvatske autoceste d.o.o. i Autoceste Rijeka-Zagreb d.d. te refinanciranje ostatka duga na duže razdoblje uz povoljniju kamatnu stopu i druge uvjete, uz podršku međunarodnih financijskih institucija. Time se omogućuje otplata svih kreditnih obveza nastalih za izgradnju i održavanje autocesta unutar razdoblja od 20 godina.
III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno izdvajanje posebnih sredstava na teret državnog proračuna Republike Hrvatske. Republika Hrvatska će idućih 50 godina prosječno godišnje uprihoditi oko 250 milijuna kuna primitaka iz poreza na dobit što je više od iznosa preuzetog kredita Autoceste Rijeka-Zagreb d.d. i osigurava njegovu otplatu.
IV.TEKST NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA S OBRAZLOŽENJEM
ZAKON O POSTUPKU RAZDUŽIVANJA STRATEŠKIH TRGOVAČKIH DRUŠTAVA HRVATSKE AUTOCESTE d.o.o. I AUTOCESTA RIJEKA-ZAGREB d.d. PRIVATIZACIJOM TRGOVAČKOG DRUŠTVA HRVATSKE AUTOCESTE – ODRŽAVANJE I NAPLATA CESTARINE D. D., PUTEM INICIJALNE JAVNE PONUDE (IPO)
PREDMET I CILJ ZAKONA
Članak 1.
(1)Ovim Zakonom uređuje se postupak razduživanja strateških trgovačkih društva Hrvatske autoceste d.o.o (u daljnjem tekstu: HAC d.o.o.) i Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. (u daljnjem tekstu: ARZ d.d.) prijenosom dijela predmeta poslovanja trgovačkog društva HAC d.o.o. trgovačkom društvu Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. (u daljnjem tekstu HAC-ONC d.d.) i privatizacijom trgovačkog društva HAC-ONC d.d., putem inicijalne javne ponude, i to po fazama kako slijedi:
-prijenos imovine trgovačkog društva ARZ d.d. na Republiku Hrvatsku
-preoblikovanje trgovačkog društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.o.o. u HAC-ONC d.d.
-prijenos dijela predmeta poslovanja trgovačkog društva HAC d.o.o. na trgovačko društvo HAC-ONC d.d.
-sklapanje ugovora o upravljanju između Republike Hrvatske i trgovačkog društva HAC-ONC d.d.
-provedba postupka privatizacije trgovačkog društva HAC-ONC d.d. putem inicijalne javne ponude
-otplata i refinanciranje postojećih kredita trgovačkog društva HAC d.o.o. i kredita koje Republika Hrvatska preuzima od trgovačkog društva ARZ d.d., s ciljem poboljšanja uvjeta otplate duga
-zaštita interesa i sigurnosti Republike Hrvatske
-obveza isplate dobiti trgovačkog društva HAC-ONC d.d. putem dividende
(2)Utvrđuje se da je postupak razduživanja iz stavka 1. ovog članka od strateškog interesa Republike Hrvatske.
(3)Cilj ovog Zakona je :
-ostvarenje i zaštita javnog interesa provedbom postupaka iz stavka 1. ovog članka
-razduživanje društva HAC d.o.o. i ARZ d.d., te omogućavanje urednog redovnog poslovanja društva HAC d.o.o.
-smanjenje javnog duga Republike Hrvatske
(4)Redovnim poslovanjem u smislu ovog Zakona smatra se omogućavanje urednog podmirivanja svih obveza društva HAC d.o.o., posebno kreditnih obveza i povećanje sposobnosti i osiguravanje uvjeta za smanjenje zaduženosti i smanjenje javnog duga.
PRIJENOS IMOVINE TRGOVAČKOG DRUŠTVA ARZ d.d. NA REPUBLIKU HRVATSKU
Članak 2.
(1)Provesti će se prijenos imovine trgovačkog društva ARZ d.d. Republici Hrvatskoj kao univerzalnom pravnom slijedniku, sukladno odredbama Zakona o trgovačkim društvima.
(2)Danom upisa prijenosa iz stavka 1. ovog članka Republika Hrvatska preuzima sva prava i obveze trgovačkog društva ARZ d.d. kao pripojenog društva, a trgovačko društvo ARZ d.d. prestaje.
(3)Danom upisa prijenosa iz stavka 1. ovog članka u sudski registar prestaje Ugovor o koncesiji za građenje i gospodarenje autocestom Rijeka – Zagreb od 28. lipnja 1998.g. i sve njegove izmijene i dopune, kao i Ugovor o unosu prava u društvo od 05.02.1998.g.
(4)Danom upisa prijenosa iz stavka 1. ovog članka u sudski registar, dionicama autocesta kojima je upravljalo i gospodarilo trgovačko društvo ARZ d.d., upravlja trgovačko društvo HAC d.o.o., sukladno odredbama Zakona o cestama.
(5)Danom upisa prijenosa iz stavka 1. Ovog članka u sudski registar Republika Hrvatska stječe 27% dionica u trgovačkom društvu HAC-ONC d.d., čiji je imatelja bilo trgovačko društvo ARZ d.d.
PREOBLIKOVANJE TRGOVAČKOG DRUŠTVA HAC-ONC d.o.o. u HAC-ONC d.d.
Članak 3.
(1)Trgovačko društvo HAC-ONC d.o.o. dužno je provesti preoblikovanje u dioničko društvo sukladno odredbama posebnih propisa, bez odgode.
(2)Provođenje postupka preoblikovanja iz stavka 1. ovog članka preduvjet je za provođenje daljnjeg postupka privatizacije putem inicijalne javne ponude.
PRIJENOS PRAVA UPRAVLJANJA I ODRŽAVANJA
Članak 4.
(1)Trgovačkom društvu HAC-ONC d.d. prenosi se upravljanje na izgrađenim dionicama autocesta i cestovnom objektu s naplatom cestarine na državnoj cesti, i to:
ii.A3: granica s Republikom Slovenijom – čvor Bobovica – Čvor Jankomir - čvor Lučko – čvor Jakuševec – čvor Ivanja Reka – čvor Sredanci - čvor Lipovac - granica s Republikom Srbijom
iii.A4: granica s Republikom Mađarskom - čvor Goričan - čvor Ivanja Reka
iv.A5: čvor Osijek – čvor Sredanci -čvor Svilaj
v.A6: čvor Bosiljevo 2 – čvor Orehovica
vi.A7: granica s Republikom Slovenijom - čvor Rupa – čvor Matulji – čvor Orehovica – čvor Križišče
vii.A10: Granica s Republikom Bosnom i Hercegovinom – čvor Kula Norinska – čvor Ploče
viii.A11: čvor Jakuševec –čvor Lekenik
ix.Tunel Sveti Ilija na državnoj cesti DC76
i to od dana 01.01.2016.g. do dana 31. prosinca 2065.
(2)Upravljanje u smislu stavka 1. ovog članka obuhvaća slijedeći predmet poslovanja:
-Izrada stručnih podloga za četverogodišnji program građenja i održavanja autocesta
-Obavljanje poslova građenja i rekonstrukcije iz članka 23. Zakona o cestama
-Obavljanje poslova održavanja iz članka 26. Zakona o cestama
-Ostali poslovi upravljanja iz članka 31. Zakona o cestama, osim pripreme podloga za za pripremu i dodjelu koncesija
-Financiranje građenja, rekonstukcije i održavanja
-Praćenje prometnog opterećenja i prometnih tokova na autocestama,
i to isključivo na izgrađenim dionicama autocesta i cestovnom objektu s naplatom cestarine na državnoj cesti iz stavka 1. ovog članka.
(3)Trgovačko društvo HAC-ONC d.d. dužno je za preneseni predmet poslovanja plaćati Republici Hrvatskoj mjesečnu naknadu za upravljanje u iznosu od 0,5% od prihoda od cestarina.
(4)Poslove iz predmeta poslovanja trgovačkog društva HAC d.o.o. sukladno odredbi članka 81. stavak 3. Zakona o cestama, koji nisu prenijeti trgovačkom društvu HAC-ONC d.d. temeljem odredbi ovog Zakona, obavlja trgovačko društvo HAC d.o.o.
(5)Trgovačko društvo HAC-ONC d.d. ima sva prava i obveze u odnosu na preneseni predmet poslovanja iz stavka 2. ovog članka sukladno odredbama Zakona o cestama, osim prava iz članka 81. stavka 4. tog Zakona.
Članak 5.
(1)Trgovačko društvo HAC-ONC d.d. nije ovlašteno prenositi predmet poslovanja iz stavka 2. članka 4. ovog Zakona na bilo koju drugu pravnu ili fizičku osobu, što će se regulirati i Ugovorom o upravljanju sklopljenim na temelju ovog Zakona, i to kao bitan sastojak tog Ugovora.
(2)Pravni posao sklopljen suprotno odredbi stavka 1. ovog članka je ništetan.
UGOVOR O UPRAVLJANJU
Članak 6.
(1)Republika Hrvatska s jedne strane i trgovačko društvo HAC-ONC d.d. s druge strane, prije objave inicijalne javne ponude, dužni su sklopiti Ugovor o upravljanju u skladu s odredbama ovog Zakona i odredbama Zakona o cestama, a kojim će se detaljno i jasno ugovoriti sva prava i obveze, temeljni ciljevi i ključni parametri tog ugovora, a koji proizlaze iz upravljanja autocesta iz članka 4. stavka 1. i 2.ovog Zakona, i to posebno :
-predmet upravljanja, rok trajanja upravljanja, osnove financiranja, posebni uvjeti koje HAC-ONC d.d. mora ispunjavati cijelo vrijeme trajanja ugovora, negativni bodovi, visina naknade za upravljanje, izvještavanje i pregledi, uvjeti za povjeravanje trećima pojedinih radova ili usluga održavanja, standardi upravljanja i održavanja, gradnja dodatnih traka i drugih građevina, mjere očuvanja i zaštite okoliša, prestanak ugovora, sigurnosni mehanizmi za očuvanje javnog interesa, uvjeti izmjene ugovora za vrijeme njegovog trajanja i pravo jednostranog raskida ugovora u cijelosti ili djelomično u svrhu zaštite javnog interesa, uvjeti primopredaje autocesta i cestovnog objekta po prestanku ugovora i drugi parametri ugovora.
(2)Ugovor o upravljanju iz stavka 1. ovog članka stupit će na snagu dana 01.01.2016. godine, a sklopit će se na rok od 50 godina, odnosno do 31. prosinca 2065. godine.
(3)Nacrt Ugovora o upravljanju iz stavka 1. ovog članka će se prije sklapanja javno objaviti u svrhu savjetovanja sa zainteresiranom javnošću sukladno Kodeksu savjetovanja sa zainteresiranom javnošću u postupcima donošenja zakona, drugih propisa i akata (Narodne novine 140/09) i Smjernicama za primjenu Kodeksa savjetovanja sa zainteresiranom javnošću u postupcima donošenja zakona, drugih propisa i akata, radi informiranja i savjetovanja, na internetskim stranicama Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, DUUDI-a, Ministarstva financija i Vlade Republike Hrvatske.
(4)Ugovor o upravljanju iz stavka 1. ovog članka sklopit će se nakon što Vlada Republike Hrvatske i Državno odvjetništvo Republike Hrvatske, po provedenom savjetovanju iz stavka 3. ovog članka, daju suglasnost na konačan tekst Ugovora o upravljanju i održavanju.
(5)Danom stupanja na snagu Ugovora o upravljanju iz stavka 1. ovog članka prestaje Ugovor o pružanju usluga redovnog održavanja autoceste i naplate cestarine sklopljen dana 15. rujna 2014. između HAC d.o.o. i HAC-ONC d.o.o., kao i sve izmjene i dopune tog Ugovora.
Članak 7.
(1)Ugovor o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona može se osobito izmijeniti ako to zahtijeva interes Republike Hrvatske određen u Hrvatskom saboru.
(2)Uvjeti i mogućnosti za nastanak izmjene Ugovora o upravljanju i održavanju moraju se na nedvosmislen način utvrditi u odredbama tog Ugovora, kao i dokumentaciji za provođenje postupka iz članka 8. ovog Zakona.
(3)Ugovor o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona ne smije sadržavati odredbe kojima Republika Hrvatska na bilo koji način jamči trgovačkom društvu HAC-ONC d.d. za količinu prometa na dionicama autoceste iz članka 4. ovog Zakona i /ili jamči za ostvarenje prihoda od naknada koje se prenose na trgovačko društvo HAC-ONC d.d.
(4)U ugovoru o upravljanju nije dopušteno ugovarati bilo kakve odredbe koje bi imale za posljedicu stavljanje Republike Hrvatske u nepovoljniji položaj i/ili imale za posljedicu nastanak štete za Republiku Hrvatsku.
POSTUPAK PRIVATIZACIJE TRGOVAČKOG DRUŠTVA HAC-ONC d.d. PUTEM INICIJALNE JAVNE PONUDE
Članak 8.
(1)Privatizacija trgovačkog društva HAC- ONC d.d. provest će se putem inicijalne javne ponude (IPO) prodajom 57% dionica i prijenosom 3% dionica, odnosno do ukupno 60% dionica društva, i to 27% dionica imatelja Republike Hrvatske i 33% dionica imatelja HAC d.o.o., sukladno propisima koji uređuju trgovanje vrijednosnim papirima, i to kako slijedi:
a)prijenosom bez naknade 3% dionica imatelja Republike Hrvatske Fondu hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata
b)prodajom najviše 57% dionica, i to:
–prodajom do najviše 3% dionica zaposlenicima u trgovačkim društvima HAC d.o.o., ARZ d.d. i HAC ONC d.d. u iznosu i uvjetima, te uz pogodnosti koji će se utvrditi prilikom objave inicijalne javne ponude na upis dionica trgovačkog društva HAC-ONC d.d.
–prodajom preostalog dijela do ukupno 57% dionica hrvatskim državljanima, uz pravo prvenstva kupnje dionica do iznosa i uz pogodnosti i uvjete koji će se utvrditi prilikom objave javne ponude na upis dionica trgovačkog društva HAC ONC d.d.
–prodajom preostalih dionica do ukupno 57% nakon provedenih postupaka pod točkom b) alineja 1 i 2. ovog stavka, institucionalnim investicijskim ulagateljima, a nakon toga ostalim fizičkim i pravnim osobama.
Prijenos dionica na hrvatske branitelje i članove njihovih obitelji
Članak 9.
(1)Vlada Republike Hrvatske će neposredno nakon uvrštenja dionica trgovačkog društva HAC ONC d.d. na uređeno tržište kapitala prenijeti Fondu hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata 3% dionica trgovačkog društva HAC-ONC d.d.
POSTUPAK INICIJALNE JAVNE PONUDE
Članak 10.
(1)Vlada Republike Hrvatske i trgovačko društvo HAC d.o.o. će donijeti sve potrebne odluke o načinu prodaje, cijeni, vremenu i uvjetima prodaje dionica trgovačkog društva HAC-ONC d.d. inicijalnom javnom ponudom i posebnim pogodnostima prodaje zaposlenicima i građanima, kao i o uređenom tržištu ili tržištima na kojima će biti uvrštene dionice društva, sukladno odredbama ovog Zakona i propisima koji uređuju trgovanje vrijednosnim papirima, te osigurati da trgovačko društvo HAC-ONC d.d. poduzme sve potrebne radnje predviđene posebnim propisima u vezi provedbe postupaka iz članka 8. ovog Zakona, u roku od 60 dana od stupanja na snagu ovog Zakona.
(2)U slučaju da se u bilo kojoj fazi provedbe postupka iz članka 8. ovog Zakona odustane od tog postupka ili se isti ne započne, odnosno ne dovrši, iz bilo kojeg razloga, Vlada Republike Hrvatske će o istom donijeti posebnu Odluku, kojom će ujedno staviti van snage sve ranije Odluke donijete temeljem odredaba stavka1. ovog članka.
(3)U slučaju iz stavka 2. ovog članaka Ugovor o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona prestaje, a prenijeto upravljanje iz članka 4. stavka 1. i. 2. ovog Zakona, po sili zakona prelazi na trgovačko društvo HAC d.o.o.
RAZDUŽIVANJE I REFINANCIRANJE POSTOJEĆIH KREDITA
Članak 11.
(1) Sredstava prikupljenja provedbom postupaka iz članka 8. ovog Zakona, nakon podmirenja svih troškova tog postupka, dijeliti će se na Republiku Hrvatsku i društvo HAC d.o.o. sukladno udjelu u ukupnom dugu temeljem kreditnih obveza nastalih zaduživanjem društva HAC d.o.o. i ARZ d.d. za izgradnju i održavanje autocesta, i to u omjeru Republika Hrvatska 23%, HAC d.o.o. 77%, o čemu će nadzor i evidenciju voditi Ministarstvo financija.
(2)Republika Hrvatska i trgovačko društvo HAC d.o.o. dužni su sredstva prikupljena provedbom postupka iz članaka 8. upotrijebiti isključivo za podmirenje kreditnih obveza nastalih zaduživanjem za izgradnju i održavanja autocesta, o čemu će nadzor i evidenciju voditi Ministarstvo financija.
(3)O izvršenju obveza iz stavka 1. i 2. ovog članka i postignutim financijskim učincima razduživanja Ministarstvo financija izvijestiti će Vladu Republike Hrvatske u roku od 30 dana od završetka postupka iz članka 8. ovog Zakona.
(4)Vlada Republike Hrvatske će u roku od 60 dana od zaprimanja izvješća iz stavka 3. ovog članka podnijeti izvješće Hrvatskom saboru.
ZAŠTITA INTERESA I SIGURNOSTI REPUBLIKE HRVATSKE I OBVEZA ISPLATE DOBITI PUTEM DIVIDENDE
Članak 12.
(1)Ministarstvo nadležno za poslove prometa zaduženo je i odgovorno za nadzor provođenja Ugovora o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona.
(2)Ministarstvo nadležno za poslove prometa dužno je jednom godišnje podnijeti Izvješće Vladi Republike Hrvatske o provedbi Ugovora o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona.
(3)U slučaju grubog kršenja odredbi Ugovora o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona, Vlada Republike Hrvatske će bez odgode o istom izvijestiti Hrvatski sabor, koji može donijeti odluku kojom utvrđuje da je potrebno raskinuti Ugovor o upravljanju u svrhu zaštite javnog interesa .
(4)Republika Hrvatska i trgovačko društvo HAC d.o.o. će u preoblikovanju društva HAC ONC iz društva s ograničenom odgovornošću u dioničko društvo osigurati da Statut društva sadrži odredbu kojom će se propisati obveza društva HAC-ONC d.d. isplaćivati dividendu cijelo vrijeme trajanja Ugovora o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona.
(5)Trgovačko društvo HAC-ONC d.d. obvezno je redovno svake godine isplaćivati dividendu dioničarima društva nakon podmirenja zakonskih obveza društva, i to sve vrijeme trajanja Ugovora o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona.
(6)Neispunjenje obveze iz stavka 5. ovog članka smatra se grubim kršenjem obveza iz Ugovora o upravljanju te će Vlada o istome bez odgode izvijestiti Hrvatski sabor, koji može donijeti odluku kojom utvrđuje da je potrebno raskinuti Ugovor o upravljanju i održavanju u svrhu zaštite javnog interesa .
(7)U slučaju raskida Ugovora o upravljanju iz članka 6. Zakona, preneseni predmet poslovanja iz članka 4. stavka 2. ovog Zakona prenose se trgovačkom društvu HAC d.o.o. odnosno njegovom pravnom slijedniku nadležnom za upravljanje, održavanje, rekonstrukciju i građenje autocesta sukladno odredbama posebnog propisa.
(8)Republika Hrvatska i trgovačko društvo HAC d.o.o. će u preoblikovanju trgovačkog društva HAC ONC iz društva s ograničenom odgovornošću u dioničko društvo osigurati da Statut trgovačkog društva HAC-ONC d.d. sadrži odredbe temeljem kojih će biti propisano da se većinom od najmanje ¾ ukupnog temeljnog kapitala zastupljenog na Skupštini društva, pod uvjetom da je na Skupštini društva zastupljeno najmanje 2/3 od ukupnog temeljnog kapitala tog društva, mora glasati najmanje o slijedećim pitanjima:
a)o sklapanju pravih poslova ili poduzimanju pravnih radnji koje se odnose na stjecanje i otuđenje imovine društva HAC ONC čija vrijednost prelazi vrijednost 20% imovine društva.
b)Promjeni odredbe Statuta o obveznoj isplati dividende iz stavka 5. ovog članka
c)Dokapitalizaciji duštva i promjeni vlasničke strukture
(9)Trgovačko društvo HAC d.o.o. dužno je u svrhu osiguranja zadržavanja vlasništva od najmanje 40 % dionica društva HAC-ONC d.d. pratiti procese investicijskog ulaganja i daljnjeg razvoja društva cijelo vrijeme trajanja Ugovora o upravljanju.
(10)U slučaju pokretanja postupka predstečaja, stečaja ili likvidacije nad društvom HAC ONC, danom pravomoćnosti Rješenja o otvaranju tih postupka, Ugovor o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona prestaje, a pravo upravljanja iz članka 4. stavka 1¸. i 2. ovog Zakona po sili zakona prelazi na društvo HAC d.o.o. ili njegovog pravnog slijednika nadležnog za upravljanje, održavanje, rekonstrukciju i građenje autocesta sukladno odredbama posebnog propisa.
Članak 13.
(1)Sredstva od dividende koju ostvaruje trgovačko društvo HAC d.o.o. su javni kapital sukladno odredbama Zakona o cestama, a trgovačko društvo HAC d.o.o. je dužno upotrijebiti sredstva od dividende isključivo za razduživanje, refinanciranje i podmirenje kreditnih obveza nastalih zaduživanjem za izgradnju i održavanje autocesta do konačnog podmirenja tih obveza, o čemu će nadzor i evidenciju voditi Ministarstvo financija.
(2)Sredstva ostvarena s osnova poreza na dobit trgovačkog društva HAC-ONC d.d., Republika Hrvatska, Ministarstvo financija dužno je upotrijebiti isključivo za razduživanje, refinanciranje i podmirenje preuzetih kreditnih obveza nastalih zaduživanjem za izgradnju i održavanja autocesta, do konačnog podmirenja tih obveza.
(3)Ministarstvo financija izvijestiti će Vladu Republike Hrvatske jednom godišnje o izvršenju obveza iz stavka 1. i 2. ovog članka i postignutim financijskim učincima razduživanja.
(4)Vlada Republike Hrvatske će u roku od 60 dana od zaprimanja izvješća iz stavka 3. ovog članka podnijeti izvješće Hrvatskom saboru.
Članak 14.
(1)Trgovačko drušvo HAC ONC d.d. može jednokratno, nakon preoblikovanja društva iz članka 3. ovog Zakona i zaključenja Ugovora o upravljanju i održavanju iz članka 6. ovog Zakona, a prije pokretanja postupka privatizacije putem inicijalne javne ponude iz članka 8. ovog Zakona izraditi početnu bilancu, sukladno odredbama Zakona o računovodstvu („Narodne novine“ broj: 109/07, 54/13, 121/14) koje vrijede za novoosnovana trgovačka društva.
(2)Pravo upravljanja iz članka 4. stavku 1. i 2. ovog Zakona procijenit će se dinamičkom metodom procjene vrijednosti, a prije pokretanja postupka privatizacije putem inicijalne javne ponude iz članka 8. ovog Zakona.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 15.
(1)Od dana stupanja na snagu Ugovora o upravljanju, u odnosu na izgrađene dionice autocesta i cestovni objekt s naplatom cestarine na državnoj cesti iz članka 4. stavka 1. ovog Zakona, trgovačko društvo HAC ONC d.d. se upisuje u zemljišne knjige kao pravna osoba koja upravlja javnom cestom sukladno odredbama Zakona o cestama.
(2)Upis iz stavka 1. ovog članka provest će zemljišnoknjižni sud na temelju Ugovora o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona.
Članak 16.
(1)Do dana sklapanja Ugovora o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona trgovačka društva HAC d.o.o. i HAC ONC d.d. poduzet će potrebne pravne radnje radi prijenosa s trgovačkog društva HAC d.o.o. na trgovačko društvo HAC ONC d.d. postojećih ugovora s trećima koji se odnose na predmet poslovanja koji se ovim Zakonom prenosi na trgovačko društvo HAC ONC d.d.
STUPANJE NA SNAGU
Članak 17.
(1)Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
OBRAZLOŽENJE ODREDBI ZAKONA
Članak 1.
Ovom se odredbom određuju pitanja koja se uređuju ovim Zakonom kao i cilj ovog Zakona: razduživanje trgovačkih društava u vlasništvu Republike Hrvatske Hrvatske autoceste d.o.o. i Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. zbog nemogućnosti navedenih društava da uredno podmiruju kreditne obveze, a razduživanje se utvrđuje strateškim interesom Republike Hrvatske.
Članak 2.
Ovim člankom propisuje se provođenje postupka prijenosa imovine trgovačkog društva Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. na Republiku Hrvatsku, što je nužan preduvjet za provođenje daljnjeg postupka privatizacije putem IPO-a. Time se stvaraju formalno-pravne pretpostavke za započinjanje postupka privatizacije putem IPO-a.
Članak 3.
Ovim člankom propisuje se provođenje postupka preoblikovanja Hrvatskih autocesta održavanje i naplata cestarine d.o.o. u dioničko društvo, što je nužan preduvjet za provođenje daljnjeg postupka privatizacije IPO-a.
Članak 4.
Ovaj članak sadrži odredbe propisane člankom 81.a Zakona o cestama za posebni propis. Definiraju se dionice autocesta za koje se poslovi iz predmeta poslovanja Hrvatskih autocesta d.o.o. - upravljanje, održavanje, potrebnu dogradnju i rekonstrukciju prenose na Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. po sklapanju Ugovora o upravljanju. Sada dionicama A1 (od čvora Bosiljevo 2), A3, A4, A5, A10, A11 i tunelom Sveti Ilija upravljaju Hrvatske autoceste d.o.o., a dionice A1(do čvora Bosiljevo) te A6 i A7 su u koncesiji i njima upravlja koncesionar Autocesta Rijeka-Zagreb d.d.
Propisuje se predmet poslovanja Hrvatskih autocesta d.o.o. koji se prenosi na Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. i primjena odredbi Zakona o cestama, te s tim vezano pravo na cestarinu i druge naknade sukladno Zakonu o cestama.
U odnosu na sva pitanja upravljanja, građenja i održavanja autocesta koja nisu predmet ovog posebnog Zakona, upućuje se na primjenu Zakona o cestama kao općeg propisa.
Članak 5.
Određuje se da trgovačko društvo Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. nije ovlašteno prenositi predmet poslovanja koji će mu biti prenijet temeljem ovoga Zakona na bilo koju drugu pravnu ili fizičku osobu.
Članci 6. i 7.
Ovim se odredbama predviđa sklapanje ugovora, prije objave inicijalne javne ponude, između vlasnika infrastrukture – Republike Hrvatske i trgovačkog društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. Ugovor će detaljno urediti prava i obveze ugovornih strana, a osobito predmet upravljanja, rok trajanja upravljanja, osnove financiranja, posebni uvjeti koje upravitelj mora ispunjavati cijelo vrijeme trajanja ugovora, negativni bodovi, visina naknade za upravljanje, izvještavanje i pregledi, uvjeti za povjeravanje trećima pojedinih radova ili usluga održavanja, standardi upravljanja i održavanja, gradnja dodatnih traka i drugih građevina, mjere očuvanja i zaštite okoliša, prestanak ugovora, sigurnosni mehanizmi za očuvanje javnog interesa, uvjeti izmjene ugovora za vrijeme njegovog trajanja i pravo jednostranog raskida ugovora u cijelosti ili djelomično u svrhu zaštite javnog interesa, uvjeti primopredaje autocesta i cestovnog objekta po prestanku ugovora i drugi parametri ugovora.
Budući da se upravljanje kako je određeno ovim Zakonom za izgrađene dionice autocesta na Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. prenosi tek sklapanjem Ugovora o upravljanju, raskidom toga Ugovora o prestaje navedeno pravo i sve autoceste preuzima na upravljanje upravitelj određen Zakonom o cestama.
Budući da budući upravitelj sada pruža usluge održavanja autocesta i naplate cestarine upravitelju Hrvatske autoceste d.o.o. temeljem ugovora o pružanju usluga, propisuje se da naveden ugovor prestaje danom sklapanja Ugovora o upravljanju, budući da novi upravitelj ispunjava propisane uvjete da sam obavlja poslove redovnog održavanja i naplate cestarine.
Također se predviđaju okolnosti i pravne posljedice za izmjene Ugovora o upravljanju.
Članak 8.
Ovom se odredbom previđa da se privatizira ukupno 60% dionica društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. na način da se u Fond hrvatskih branitelja položiti do tri posto dionica, a 57% će se prodati inicijalnom javnom prodajom uz povlaštene uvjete građanima i zaposlenicima.
Članak 9.
Od 2010. godine u Fond nisu prenošene dionice tvrtki u javnom vlasništvu, nakon HT d.d. i Ina d.d. nije bilo novih transakcija. Zbog stalnog smanjivanja imovine Fonda, na ovaj način Zakon rješava pitanje izvršenja obveza Fonda, poput stipendiranja djece branitelja te socijalne i zdravstvene pomoći bolesnim braniteljima.
Članak 10.
Ovim se člankom propisuje postupak provedbe privatizacije.
Članak 11.
Ovim se člankom određuje namjena sredstava prikupljenih kroz provedbu privatizacije. Također se propisuje postupak izvješćivanja Vlade Republike Hrvatske i Hrvatskog sabora.
Članci 12. i 13.
Ovim se odredbama uređuje zaštita interesa i sigurnosti Republike Hrvatske u odnosu na podmirenje preostalih obveza po ugovorima o kreditu Hrvatskih autocesta d.o.o. i Autoceste Rijeka-Zagreb d.d.
Utvrđuje se obvezna isplata dobiti putem dividende. Društvo Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. bit će obvezno svake godine isplaćivati dividendu dioničarima društva nakon podmirenja zakonskih obveza društva, i to sve vrijeme trajanja Ugovora o upravljanju iz članka 6. ovoga Zakona.
Propisuje se namjena dividende i poreza na dobit Hrvatskih autocesta održavanje i naplata cestarine d.d.
Ovlašćuje se Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture za nadzor provođenja Ugovora o upravljanju.
Također se propisuje postupak izvješćivanja Vlade Republike Hrvatske i Hrvatskog sabora.
Članak 14.
Propisuje se mogućnost da Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine nakon preoblikovanja u d.d. a prije početka privatizacije putem IPO izrade početnu bilancu, sukladno odredbama Zakona o računovodstvu koje vrijede za novoosnovana trgovačka društva.
Članak 15.
Ovim se člankom uređuje upis Hrvatskih autocesta održavanje i naplata cestarine d.d. kao upravitelja u zemljišne knjige umjesto Hrvatskih autocesta d.o.o.
Članak 16.
Ovim se člankom uređuje prijenos postojećih ugovora sadašnjeg upravitelja s trećima, koji se odnose na predmet poslovanja koji se ovim Zakonom prenosi na novog upravitelja.
Članak 17.
Ovim se člankom određuje dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O POSTUPKU RAZDUŽIVANJA STRATEŠKIH TRGOVAČKIH DRUŠTAVA HRVATSKE AUTOCESTE d.o.o. I AUTOCESTA RIJEKA-ZAGREB d.d. PRIVATIZACIJOM TRGOVAČKOG DRUŠTVA HRVATSKE AUTOCESTE ODRŽAVANJE I NAPLATA CESTARINE d.d. PUTEM INICIJALNE JAVNE PONUDE (IPO)
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
a) Ocjena stanja
Trgovačko društvo Hrvatske autoceste d.o.o. osnovano je temeljem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnim cestama („Narodne novine“, broj 27/01.), podjelom i preoblikovanjem Hrvatske uprave za ceste u društva Hrvatske autoceste d.o.o. i Hrvatske ceste d.o.o., radi upravljanja, građenja, rekonstrukcije i održavanja autocesta u Republici Hrvatskoj, osim onih autocesta kojima upravlja koncesionar.
Hrvatske autoceste d.o.o. su od 2001. godine do svibnja 2015. godine izgradile 615 km autocesta, od kojih je 15,2 km predano na upravljanje drugim koncesionarima, te 17,8 km državnih cesta predanih na upravljanje Hrvatskim cestama d.o.o., a sada upravljaju s ukupno 908,5 km autocesta i tunelom Sveti Ilija i prema sporazumu s Hrvatskim cestama d.o.o. održavaju spojnu državnu cestu do čvora Zagvozd duljine 7,3 km.
Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. osnovana je 1997. godine temeljem tada važećeg Zakona o javnim cestama te joj je dana koncesija za gospodarsko korištenje autoceste Rijeka-Zagreb.
Temeljem Odluke o osnivanju dioničkog društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. i dodjeli koncesije za građenje i gospodarenje autocestom Rijeka – Zagreb („Narodne novine“, broj 139/97., 22799. i 82/07.), Republika Hrvatska je:
(1)kao jedini dioničar društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. unijela u društvo, na ime uplate temeljnog kapitala, pravo gospodarenja svekolikom dotad sagrađenom infrastrukturom na odsječcima autoceste Rijeka - Delnice, Delnice - Kupjak, Karlovac - Zagreb. Pravo gospodarenja uneseno je i vrednovalo se na rok od 28 (dvadest osam) godina, s time da je spomenutom Odlukom o osnivanju dioničkog društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. i dodjeli koncesije, utvrđeno kako ono neće prestati prije isteka trajanja koncesije. Slijedom navedene odluke, sklopljen je i Ugovor o unosu prava u društvo od 05.02.1998. godine.
(2)kao davatelj koncesije, dodijelila društvu Autocesta Rijeka – Zagreb d.d., koncesiju za građenje i gospodarenje autocestom Rijeka - Zagreb i njenim cestovnim i pratećim objektima na cestovnom zemljištu. Slijedom navedene odluke, sklopljen je i Ugovor o koncesiji za građenje i gospodarenje autocestom Rijeka – Zagreb od 24. lipnja 1998. (kako je izmijenjen I. do IV. Ugovorom o izmjenama i dopunama Ugovora o koncesiji za građenje i gospodarenje autocestom Rijeka – Zagreb).
Obzirom da je pravo gospodarenja autocestom Rijeka – Zagreb ustanovljeno u korist društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. temeljem dva pravna posla – Ugovora o unosu prava u Društvo te Ugovora o koncesiji, potrebno je da oba prestanu proizvoditi pravne učinke, kako bi se navedenim pravom gospodarenja moglo raspolagati u korist treće osobe.
Kako bi se osigurao istodobni prestanak prava gospodarenja autocestom Rijeka – Zagreb i s osnove Ugovora o unosu prava u društvo od 05.02.1998. i s osnove Ugovor o koncesiji za građenje i gospodarenje autocestom Rijeka – Zagreb od 24. lipnja 1998., predlaže se prijenos imovine društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. na Republiku Hrvatsku, temeljem odredbe čl. 551. Zakona o trgovačkim društvima.
Sukladno navedenoj odredbi odredbe čl. 551. Zakona o trgovačkim društvima, dioničko društvo može cijelu svoju imovinu bez provođenja likvidacije prenijeti na Republiku Hrvatsku, županiju, općinu ili grad. Upisom prijenosa imovine dioničkog društva u sudski registar u kojemu je ono upisano to društvo prestaje, a imovina društva, zajedno s obvezama prelazi na preuzimatelja. Korištenjem navedenog instituta cjelokupna imovina društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. prenosi se na RH, a sva prava i obveze temeljena na Ugovoru o koncesiji kao i Ugovoru o unosu prava u Društvo prestaju sjedinjenjem (konfuzijom).
Daljnja posljedica upisa prijenosa imovine u sudski registar jest da dolazi do univerzalne sukcesije Republike Hrvatske u sva prava i u sve obveze društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. Republika Hrvatska bi time automatski preuzela sve pravne odnose koje društvo ima prema trećim osobama. Upravo zbog univerzalne sukcesije nije potrebno provoditi likvidaciju društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d., čime se čitav postupak ubrzava i pojednostavljuje. Naposljetku, budući da je Republika Hrvatska jedini dioničar društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d., provođenje ovog modela ne iziskuje da se dioničaru isplaćuje ikakva naknada za dionice koje gubi, obzirom da i u pogledu navedenog dolazi do sjedinjenja.
Hrvatske autoceste d.o.o. i Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. su investicije u izgradnju autocesta financirale iz kredita, uz državno jamstvo. Ukupan dug HAC-a d.o.o. i ARZ-a d.d. na dan 30. travnja 2015. godine iznosi 4.014 milijuna eura odnosno 30.466 milijuna kuna. Od toga je HAC d.o.o. zadužen u iznosu 3.102 milijuna eura, a ARZ d.d. u iznosu od 912 milijuna eura. Plan otplate kredita HAC-a d.o.o. i ARZ-a d.d. pretpostavlja otplatu 574 milijuna eura glavnice i kamata do kraja 2015. i 671 milijun eura glavnice i kamata u 2016. godini. HAC d.o.o. i ARZ d.d. u 2014. godini ostvarili su ukupno oko 250 milijuna eura prihoda odnosno oko 1,9 milijarde kuna, čime u narednom razdoblju mogu pokriti manji dio svojih obveza po postojećim kreditima. Vremenska struktura otplate kreditnih obveza je kratkoročna – otplate glavnica kredita rastu progresivno do 863 milijuna eura u 2019. godini. Sve navedeno je razlog predlaganja ovoga Zakona.
U takvoj situaciji otplata kredita nije moguća bez refinanciranja velikog dijela dospjele glavnice uz državna jamstva, kao što je bio slučaj u 2014. i 2015. godini. Davanje državnih jamstava upitno je sa stajališta dozvoljenosti državnih potpora, obzirom da su oba društva ekonomski operatori koji djeluju na tržištu, te se državna jamstva kao oblik državne potpore neće moći davati za refinanciranje obveza u 2016. godini i nakon toga.
Cilj ovoga Zakona je razduživanje HAC-a d.o.o. i ARZ-a d.d. zbog nemogućnosti navedenih društava da uredno podmiruju kreditne obveze.
U 2014. godini su navedene kreditne obveze, a sukladno novom statističkom standardu ESA 10, postale dio javnog duga. Tako, pitanje razduživanja HAC-a i ARZ-a, postaje i pitanje rješavanja javnog duga odnosno razduživanja RH. Po trenutnim projekcijama, ovom transakcijom javni dug bi se smanjio za otprilike četiri postotna poena.
Izmjenama i dopunama Zakona o cestama, koje su u postupku, omogućit će se da se, radi zaštite i ostvarenja strateškog interesa Republike Hrvatske, ovim Zakonom kao posebnim zakonom propiše da na određeno vrijeme, određene poslove iz predmeta poslovanja Hrvatskih autocesta d.o.o., na određenim autocestama i cestovnim objektima s naplatom cestarine na državnim cestama, obavlja trgovačko društvo Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine, koje su Hrvatske autoceste d.o.o. osnovale radi pružanja usluga naplate cestarine i obavljanja radova održavanja autocesta i objekata s naplatom cestarine. Trgovačko društvo Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine tijekom propisanog razdoblja imat će sva prava i obveze koje imaju Hrvatske autoceste d.o.o. u odnosu na preneseni predmet poslovanja, uključujući pravo na prihode od naknada za korištenje autocesta (cestarina, naknada za izvanredni prijevoz, naknada za pravo građenja i pravo služnosti, naknada za korištenje cestovnog zemljišta i obavljanje pratećih uslužnih djelatnosti).
Pod pretpostavkom uspješno provedene inicijalne javne ponude dionica („IPO“) društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d., vlasnici toga društva Hrvatske autoceste d.o.o. i Republika Hrvatska kao pravni slijednik Autoceste Rijeka-Zagreb d.d. bi trebali primiti neto primitak u iznosu od 1,5 milijardi eura.
Republika Hrvatska slijedom raskida Ugovora o koncesiji i prestanka postojanja Autoceste Rijeka-Zagreb d.d. trebala bi isplatiti kreditore do visine od 458 milijuna eura, a Hrvatske autoceste d.o.o. koristit će iznos od 1.042 milijuna eura za pregovore s kreditorima i otplatu najnepovoljnijih kredita, primarno komercijalnih banaka.
Time će stanje duga nakon IPO-a na Hrvatskim autocestama d.o.o. iznositi 2.060 milijuna eura, a na Republici Hrvatskoj (temeljem duga preuzetog od likvidiranog društva Autocesta Rijeka-Zagreb d.d.) 454 milijuna eura.
Obzirom da će prema projekcijama financijskog modela Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. biti iznimno profitabilno društvo, Republika Hrvatska će u prvih 10 godina prosječno godišnje uprihoditi 33 milijuna eura primitaka iz poreza na dobit tog društva odnosno sveukupno diskontiranih 475 milijuna eura, što je više od iznosa preuzetog kredita Autoceste Rijeka-Zagreb d.d. i osigurava njegovu otplatu.
Cjelokupni ostatak duga Hrvatskih autocesta d.o.o. (2.060 milijuna eura) refinancirat će se aranžmanima s međunarodnim financijskim institucijama, predvođenima Svjetskom bankom, kao i najpovoljnijim bankarskim konzorcijima. Namjera je koristiti sredstva dobivena iz IPO-a i sredstva dobivena od međunarodnih financijskih institucija u pregovoru s bankama.
Ovako postavljen financijski model pretpostavlja još jedno refinanciranje uz državno jamstvo, što se planira pravovremeno iskomunicirati DG Competition-u i osigurati njegovu potporu. Obzirom da se radi o sustavnom rješenju problema, koji bi između ostalog trebao rezultirati privatizacijom društva putem tržišta kapitala, vjerujemo da će DG Competition podržati cjelokupni proces.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Zakonom o postupku razduživanja strateških trgovačkih društava Hrvatske autoceste d.o.o. i Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. privatizacijom trgovačkog društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. putem inicijalne javne ponude (IPO) uređuju se sljedeća osnovna pitanja:
-prijenos imovine trgovačkog društva Autocesta Rijeka-Zagreb d.d.na Republiku Hrvatsku;
-preoblikovanje trgovačkog društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.o.o. u Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d.;
-prijenos dijela predmeta poslovanja trgovačkog društva Hrvatske autoceste d.o.o. na trgovačko društvo Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d.;
-sklapanje ugovora o upravljanju između Republike Hrvatske i trgovačkog društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d.;
-provedba postupka privatizacije trgovačkog društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. putem inicijalne javne ponude;
-otplata i refinanciranje postojećih kredita trgovačkog društva Hrvatske autoceste d.o.o. i kredita koje Republika Hrvatska preuzima od trgovačkog društva Autocesta Rijeka-Zagreb d.d., s ciljem poboljšanja uvjeta otplate duga;
-zaštita interesa i sigurnosti Republike Hrvatske;
-obveza isplate dobiti trgovačkog društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. putem dividende.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
c) Posljedice koje će proisteći donošenjem ovoga Zakona
Donošenjem ovoga Zakona stvara se pravni okvir da se na trgovačko društvo koje su temeljem Zakona o cestama osnovale Hrvatske autoceste d.o.o. radi pružanja usluga naplate cestarine i obavljanja radova održavanja autocesta i objekata s naplatom cestarine, a koje nije zaduženo, na određeno vrijeme od najduže 50 godina prenesu poslovi građenja, rekonstrukcije, održavanja i upravljanja iz predmeta poslovanja Hrvatskih autocesta d.o.o., na izgrađenim autocestama i cestovnom objektu s naplatom cestarine na državnoj cesti tunelu Sveti Ilija, te da se 60% dionica toga društva privatizira. HAC ONC će od naplate cestarine ostvarivati značajne prihode, a time će biti stvoreni uvjeti za isplatu dobiti dioničarima. Predloženom djelomičnom privatizacijom očekuju se prikupiti sredstva za jednokratno smanjenje duga Hrvatske autoceste d.o.o. i Autoceste Rijeka-Zagreb d.d. te refinanciranje ostatka duga na duže razdoblje uz povoljniju kamatnu stopu i druge uvjete, uz podršku međunarodnih financijskih institucija. Time se omogućuje otplata svih kreditnih obveza nastalih za izgradnju i održavanje autocesta unutar razdoblja od 20 godina.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno izdvajanje posebnih sredstava na teret državnog proračuna Republike Hrvatske. Republika Hrvatska će idućih 50 godina prosječno godišnje uprihoditi oko 250 milijuna kuna primitaka iz poreza na dobit što je više od iznosa preuzetog kredita Autoceste Rijeka-Zagreb d.d. i osigurava njegovu otplatu.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
IV.TEKST NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA S OBRAZLOŽENJEM
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
ZAKON O POSTUPKU RAZDUŽIVANJA STRATEŠKIH TRGOVAČKIH DRUŠTAVA HRVATSKE AUTOCESTE d.o.o. I AUTOCESTA RIJEKA-ZAGREB d.d. PRIVATIZACIJOM TRGOVAČKOG DRUŠTVA HRVATSKE AUTOCESTE – ODRŽAVANJE I NAPLATA CESTARINE D. D., PUTEM INICIJALNE JAVNE PONUDE (IPO)
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
PREDMET I CILJ ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 1.
(1)Ovim Zakonom uređuje se postupak razduživanja strateških trgovačkih društva Hrvatske autoceste d.o.o (u daljnjem tekstu: HAC d.o.o.) i Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. (u daljnjem tekstu: ARZ d.d.) prijenosom dijela predmeta poslovanja trgovačkog društva HAC d.o.o. trgovačkom društvu Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. (u daljnjem tekstu HAC-ONC d.d.) i privatizacijom trgovačkog društva HAC-ONC d.d., putem inicijalne javne ponude, i to po fazama kako slijedi:
-prijenos imovine trgovačkog društva ARZ d.d. na Republiku Hrvatsku
-preoblikovanje trgovačkog društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.o.o. u HAC-ONC d.d.
-prijenos dijela predmeta poslovanja trgovačkog društva HAC d.o.o. na trgovačko društvo HAC-ONC d.d.
-sklapanje ugovora o upravljanju između Republike Hrvatske i trgovačkog društva HAC-ONC d.d.
-provedba postupka privatizacije trgovačkog društva HAC-ONC d.d. putem inicijalne javne ponude
-otplata i refinanciranje postojećih kredita trgovačkog društva HAC d.o.o. i kredita koje Republika Hrvatska preuzima od trgovačkog društva ARZ d.d., s ciljem poboljšanja uvjeta otplate duga
-zaštita interesa i sigurnosti Republike Hrvatske
-obveza isplate dobiti trgovačkog društva HAC-ONC d.d. putem dividende
(2)Utvrđuje se da je postupak razduživanja iz stavka 1. ovog članka od strateškog interesa Republike Hrvatske.
(3)Cilj ovog Zakona je :
-ostvarenje i zaštita javnog interesa provedbom postupaka iz stavka 1. ovog članka
-razduživanje društva HAC d.o.o. i ARZ d.d., te omogućavanje urednog redovnog poslovanja društva HAC d.o.o.
-smanjenje javnog duga Republike Hrvatske
(4)Redovnim poslovanjem u smislu ovog Zakona smatra se omogućavanje urednog podmirivanja svih obveza društva HAC d.o.o., posebno kreditnih obveza i povećanje sposobnosti i osiguravanje uvjeta za smanjenje zaduženosti i smanjenje javnog duga.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
PRIJENOS IMOVINE TRGOVAČKOG DRUŠTVA ARZ d.d. NA REPUBLIKU HRVATSKU
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 2.
(1)Provesti će se prijenos imovine trgovačkog društva ARZ d.d. Republici Hrvatskoj kao univerzalnom pravnom slijedniku, sukladno odredbama Zakona o trgovačkim društvima.
(2)Danom upisa prijenosa iz stavka 1. ovog članka Republika Hrvatska preuzima sva prava i obveze trgovačkog društva ARZ d.d. kao pripojenog društva, a trgovačko društvo ARZ d.d. prestaje.
(3)Danom upisa prijenosa iz stavka 1. ovog članka u sudski registar prestaje Ugovor o koncesiji za građenje i gospodarenje autocestom Rijeka – Zagreb od 28. lipnja 1998.g. i sve njegove izmijene i dopune, kao i Ugovor o unosu prava u društvo od 05.02.1998.g.
(4)Danom upisa prijenosa iz stavka 1. ovog članka u sudski registar, dionicama autocesta kojima je upravljalo i gospodarilo trgovačko društvo ARZ d.d., upravlja trgovačko društvo HAC d.o.o., sukladno odredbama Zakona o cestama.
(5)Danom upisa prijenosa iz stavka 1. Ovog članka u sudski registar Republika Hrvatska stječe 27% dionica u trgovačkom društvu HAC-ONC d.d., čiji je imatelja bilo trgovačko društvo ARZ d.d.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
PREOBLIKOVANJE TRGOVAČKOG DRUŠTVA HAC-ONC d.o.o. u HAC-ONC d.d.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 3.
(1)Trgovačko društvo HAC-ONC d.o.o. dužno je provesti preoblikovanje u dioničko društvo sukladno odredbama posebnih propisa, bez odgode.
(2)Provođenje postupka preoblikovanja iz stavka 1. ovog članka preduvjet je za provođenje daljnjeg postupka privatizacije putem inicijalne javne ponude.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
PRIJENOS PRAVA UPRAVLJANJA I ODRŽAVANJA
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 4.
(1)Trgovačkom društvu HAC-ONC d.d. prenosi se upravljanje na izgrađenim dionicama autocesta i cestovnom objektu s naplatom cestarine na državnoj cesti, i to:
i.A1: čvor Lučko – čvor Bosiljevo 2 – čvor Žuta Lokva – čvor Ploče – ČCP Karamatići
ii.A3: granica s Republikom Slovenijom – čvor Bobovica – Čvor Jankomir - čvor Lučko – čvor Jakuševec – čvor Ivanja Reka – čvor Sredanci - čvor Lipovac - granica s Republikom Srbijom
iii.A4: granica s Republikom Mađarskom - čvor Goričan - čvor Ivanja Reka
iv.A5: čvor Osijek – čvor Sredanci -čvor Svilaj
v.A6: čvor Bosiljevo 2 – čvor Orehovica
vi.A7: granica s Republikom Slovenijom - čvor Rupa – čvor Matulji – čvor Orehovica – čvor Križišče
vii.A10: Granica s Republikom Bosnom i Hercegovinom – čvor Kula Norinska – čvor Ploče
viii.A11: čvor Jakuševec –čvor Lekenik
ix.Tunel Sveti Ilija na državnoj cesti DC76
i to od dana 01.01.2016.g. do dana 31. prosinca 2065.
(2)Upravljanje u smislu stavka 1. ovog članka obuhvaća slijedeći predmet poslovanja:
-Izrada stručnih podloga za četverogodišnji program građenja i održavanja autocesta
-Obavljanje poslova građenja i rekonstrukcije iz članka 23. Zakona o cestama
-Obavljanje poslova održavanja iz članka 26. Zakona o cestama
-Ostali poslovi upravljanja iz članka 31. Zakona o cestama, osim pripreme podloga za za pripremu i dodjelu koncesija
-Financiranje građenja, rekonstukcije i održavanja
-Praćenje prometnog opterećenja i prometnih tokova na autocestama,
i to isključivo na izgrađenim dionicama autocesta i cestovnom objektu s naplatom cestarine na državnoj cesti iz stavka 1. ovog članka.
(3)Trgovačko društvo HAC-ONC d.d. dužno je za preneseni predmet poslovanja plaćati Republici Hrvatskoj mjesečnu naknadu za upravljanje u iznosu od 0,5% od prihoda od cestarina.
(4)Poslove iz predmeta poslovanja trgovačkog društva HAC d.o.o. sukladno odredbi članka 81. stavak 3. Zakona o cestama, koji nisu prenijeti trgovačkom društvu HAC-ONC d.d. temeljem odredbi ovog Zakona, obavlja trgovačko društvo HAC d.o.o.
(5)Trgovačko društvo HAC-ONC d.d. ima sva prava i obveze u odnosu na preneseni predmet poslovanja iz stavka 2. ovog članka sukladno odredbama Zakona o cestama, osim prava iz članka 81. stavka 4. tog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 5.
(1)Trgovačko društvo HAC-ONC d.d. nije ovlašteno prenositi predmet poslovanja iz stavka 2. članka 4. ovog Zakona na bilo koju drugu pravnu ili fizičku osobu, što će se regulirati i Ugovorom o upravljanju sklopljenim na temelju ovog Zakona, i to kao bitan sastojak tog Ugovora.
(2)Pravni posao sklopljen suprotno odredbi stavka 1. ovog članka je ništetan.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
UGOVOR O UPRAVLJANJU
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 6.
(1)Republika Hrvatska s jedne strane i trgovačko društvo HAC-ONC d.d. s druge strane, prije objave inicijalne javne ponude, dužni su sklopiti Ugovor o upravljanju u skladu s odredbama ovog Zakona i odredbama Zakona o cestama, a kojim će se detaljno i jasno ugovoriti sva prava i obveze, temeljni ciljevi i ključni parametri tog ugovora, a koji proizlaze iz upravljanja autocesta iz članka 4. stavka 1. i 2.ovog Zakona, i to posebno :
-predmet upravljanja, rok trajanja upravljanja, osnove financiranja, posebni uvjeti koje HAC-ONC d.d. mora ispunjavati cijelo vrijeme trajanja ugovora, negativni bodovi, visina naknade za upravljanje, izvještavanje i pregledi, uvjeti za povjeravanje trećima pojedinih radova ili usluga održavanja, standardi upravljanja i održavanja, gradnja dodatnih traka i drugih građevina, mjere očuvanja i zaštite okoliša, prestanak ugovora, sigurnosni mehanizmi za očuvanje javnog interesa, uvjeti izmjene ugovora za vrijeme njegovog trajanja i pravo jednostranog raskida ugovora u cijelosti ili djelomično u svrhu zaštite javnog interesa, uvjeti primopredaje autocesta i cestovnog objekta po prestanku ugovora i drugi parametri ugovora.
(2)Ugovor o upravljanju iz stavka 1. ovog članka stupit će na snagu dana 01.01.2016. godine, a sklopit će se na rok od 50 godina, odnosno do 31. prosinca 2065. godine.
(3)Nacrt Ugovora o upravljanju iz stavka 1. ovog članka će se prije sklapanja javno objaviti u svrhu savjetovanja sa zainteresiranom javnošću sukladno Kodeksu savjetovanja sa zainteresiranom javnošću u postupcima donošenja zakona, drugih propisa i akata (Narodne novine 140/09) i Smjernicama za primjenu Kodeksa savjetovanja sa zainteresiranom javnošću u postupcima donošenja zakona, drugih propisa i akata, radi informiranja i savjetovanja, na internetskim stranicama Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, DUUDI-a, Ministarstva financija i Vlade Republike Hrvatske.
(4)Ugovor o upravljanju iz stavka 1. ovog članka sklopit će se nakon što Vlada Republike Hrvatske i Državno odvjetništvo Republike Hrvatske, po provedenom savjetovanju iz stavka 3. ovog članka, daju suglasnost na konačan tekst Ugovora o upravljanju i održavanju.
(5)Danom stupanja na snagu Ugovora o upravljanju iz stavka 1. ovog članka prestaje Ugovor o pružanju usluga redovnog održavanja autoceste i naplate cestarine sklopljen dana 15. rujna 2014. između HAC d.o.o. i HAC-ONC d.o.o., kao i sve izmjene i dopune tog Ugovora.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 7.
(1)Ugovor o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona može se osobito izmijeniti ako to zahtijeva interes Republike Hrvatske određen u Hrvatskom saboru.
(2)Uvjeti i mogućnosti za nastanak izmjene Ugovora o upravljanju i održavanju moraju se na nedvosmislen način utvrditi u odredbama tog Ugovora, kao i dokumentaciji za provođenje postupka iz članka 8. ovog Zakona.
(3)Ugovor o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona ne smije sadržavati odredbe kojima Republika Hrvatska na bilo koji način jamči trgovačkom društvu HAC-ONC d.d. za količinu prometa na dionicama autoceste iz članka 4. ovog Zakona i /ili jamči za ostvarenje prihoda od naknada koje se prenose na trgovačko društvo HAC-ONC d.d.
(4)U ugovoru o upravljanju nije dopušteno ugovarati bilo kakve odredbe koje bi imale za posljedicu stavljanje Republike Hrvatske u nepovoljniji položaj i/ili imale za posljedicu nastanak štete za Republiku Hrvatsku.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
POSTUPAK PRIVATIZACIJE TRGOVAČKOG DRUŠTVA HAC-ONC d.d. PUTEM INICIJALNE JAVNE PONUDE
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 8.
(1)Privatizacija trgovačkog društva HAC- ONC d.d. provest će se putem inicijalne javne ponude (IPO) prodajom 57% dionica i prijenosom 3% dionica, odnosno do ukupno 60% dionica društva, i to 27% dionica imatelja Republike Hrvatske i 33% dionica imatelja HAC d.o.o., sukladno propisima koji uređuju trgovanje vrijednosnim papirima, i to kako slijedi:
a)prijenosom bez naknade 3% dionica imatelja Republike Hrvatske Fondu hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata
b)prodajom najviše 57% dionica, i to:
–prodajom do najviše 3% dionica zaposlenicima u trgovačkim društvima HAC d.o.o., ARZ d.d. i HAC ONC d.d. u iznosu i uvjetima, te uz pogodnosti koji će se utvrditi prilikom objave inicijalne javne ponude na upis dionica trgovačkog društva HAC-ONC d.d.
–prodajom preostalog dijela do ukupno 57% dionica hrvatskim državljanima, uz pravo prvenstva kupnje dionica do iznosa i uz pogodnosti i uvjete koji će se utvrditi prilikom objave javne ponude na upis dionica trgovačkog društva HAC ONC d.d.
–prodajom preostalih dionica do ukupno 57% nakon provedenih postupaka pod točkom b) alineja 1 i 2. ovog stavka, institucionalnim investicijskim ulagateljima, a nakon toga ostalim fizičkim i pravnim osobama.
Prijenos dionica na hrvatske branitelje i članove njihovih obitelji
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 9.
(1)Vlada Republike Hrvatske će neposredno nakon uvrštenja dionica trgovačkog društva HAC ONC d.d. na uređeno tržište kapitala prenijeti Fondu hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata 3% dionica trgovačkog društva HAC-ONC d.d.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
POSTUPAK INICIJALNE JAVNE PONUDE
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 10.
(1)Vlada Republike Hrvatske i trgovačko društvo HAC d.o.o. će donijeti sve potrebne odluke o načinu prodaje, cijeni, vremenu i uvjetima prodaje dionica trgovačkog društva HAC-ONC d.d. inicijalnom javnom ponudom i posebnim pogodnostima prodaje zaposlenicima i građanima, kao i o uređenom tržištu ili tržištima na kojima će biti uvrštene dionice društva, sukladno odredbama ovog Zakona i propisima koji uređuju trgovanje vrijednosnim papirima, te osigurati da trgovačko društvo HAC-ONC d.d. poduzme sve potrebne radnje predviđene posebnim propisima u vezi provedbe postupaka iz članka 8. ovog Zakona, u roku od 60 dana od stupanja na snagu ovog Zakona.
(2)U slučaju da se u bilo kojoj fazi provedbe postupka iz članka 8. ovog Zakona odustane od tog postupka ili se isti ne započne, odnosno ne dovrši, iz bilo kojeg razloga, Vlada Republike Hrvatske će o istom donijeti posebnu Odluku, kojom će ujedno staviti van snage sve ranije Odluke donijete temeljem odredaba stavka1. ovog članka.
(3)U slučaju iz stavka 2. ovog članaka Ugovor o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona prestaje, a prenijeto upravljanje iz članka 4. stavka 1. i. 2. ovog Zakona, po sili zakona prelazi na trgovačko društvo HAC d.o.o.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
RAZDUŽIVANJE I REFINANCIRANJE POSTOJEĆIH KREDITA
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 11.
(1) Sredstava prikupljenja provedbom postupaka iz članka 8. ovog Zakona, nakon podmirenja svih troškova tog postupka, dijeliti će se na Republiku Hrvatsku i društvo HAC d.o.o. sukladno udjelu u ukupnom dugu temeljem kreditnih obveza nastalih zaduživanjem društva HAC d.o.o. i ARZ d.d. za izgradnju i održavanje autocesta, i to u omjeru Republika Hrvatska 23%, HAC d.o.o. 77%, o čemu će nadzor i evidenciju voditi Ministarstvo financija.
(2)Republika Hrvatska i trgovačko društvo HAC d.o.o. dužni su sredstva prikupljena provedbom postupka iz članaka 8. upotrijebiti isključivo za podmirenje kreditnih obveza nastalih zaduživanjem za izgradnju i održavanja autocesta, o čemu će nadzor i evidenciju voditi Ministarstvo financija.
(3)O izvršenju obveza iz stavka 1. i 2. ovog članka i postignutim financijskim učincima razduživanja Ministarstvo financija izvijestiti će Vladu Republike Hrvatske u roku od 30 dana od završetka postupka iz članka 8. ovog Zakona.
(4)Vlada Republike Hrvatske će u roku od 60 dana od zaprimanja izvješća iz stavka 3. ovog članka podnijeti izvješće Hrvatskom saboru.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
ZAŠTITA INTERESA I SIGURNOSTI REPUBLIKE HRVATSKE I OBVEZA ISPLATE DOBITI PUTEM DIVIDENDE
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 12.
(1)Ministarstvo nadležno za poslove prometa zaduženo je i odgovorno za nadzor provođenja Ugovora o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona.
(2)Ministarstvo nadležno za poslove prometa dužno je jednom godišnje podnijeti Izvješće Vladi Republike Hrvatske o provedbi Ugovora o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona.
(3)U slučaju grubog kršenja odredbi Ugovora o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona, Vlada Republike Hrvatske će bez odgode o istom izvijestiti Hrvatski sabor, koji može donijeti odluku kojom utvrđuje da je potrebno raskinuti Ugovor o upravljanju u svrhu zaštite javnog interesa .
(4)Republika Hrvatska i trgovačko društvo HAC d.o.o. će u preoblikovanju društva HAC ONC iz društva s ograničenom odgovornošću u dioničko društvo osigurati da Statut društva sadrži odredbu kojom će se propisati obveza društva HAC-ONC d.d. isplaćivati dividendu cijelo vrijeme trajanja Ugovora o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona.
(5)Trgovačko društvo HAC-ONC d.d. obvezno je redovno svake godine isplaćivati dividendu dioničarima društva nakon podmirenja zakonskih obveza društva, i to sve vrijeme trajanja Ugovora o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona.
(6)Neispunjenje obveze iz stavka 5. ovog članka smatra se grubim kršenjem obveza iz Ugovora o upravljanju te će Vlada o istome bez odgode izvijestiti Hrvatski sabor, koji može donijeti odluku kojom utvrđuje da je potrebno raskinuti Ugovor o upravljanju i održavanju u svrhu zaštite javnog interesa .
(7)U slučaju raskida Ugovora o upravljanju iz članka 6. Zakona, preneseni predmet poslovanja iz članka 4. stavka 2. ovog Zakona prenose se trgovačkom društvu HAC d.o.o. odnosno njegovom pravnom slijedniku nadležnom za upravljanje, održavanje, rekonstrukciju i građenje autocesta sukladno odredbama posebnog propisa.
(8)Republika Hrvatska i trgovačko društvo HAC d.o.o. će u preoblikovanju trgovačkog društva HAC ONC iz društva s ograničenom odgovornošću u dioničko društvo osigurati da Statut trgovačkog društva HAC-ONC d.d. sadrži odredbe temeljem kojih će biti propisano da se većinom od najmanje ¾ ukupnog temeljnog kapitala zastupljenog na Skupštini društva, pod uvjetom da je na Skupštini društva zastupljeno najmanje 2/3 od ukupnog temeljnog kapitala tog društva, mora glasati najmanje o slijedećim pitanjima:
a)o sklapanju pravih poslova ili poduzimanju pravnih radnji koje se odnose na stjecanje i otuđenje imovine društva HAC ONC čija vrijednost prelazi vrijednost 20% imovine društva.
b)Promjeni odredbe Statuta o obveznoj isplati dividende iz stavka 5. ovog članka
c)Dokapitalizaciji duštva i promjeni vlasničke strukture
(9)Trgovačko društvo HAC d.o.o. dužno je u svrhu osiguranja zadržavanja vlasništva od najmanje 40 % dionica društva HAC-ONC d.d. pratiti procese investicijskog ulaganja i daljnjeg razvoja društva cijelo vrijeme trajanja Ugovora o upravljanju.
(10)U slučaju pokretanja postupka predstečaja, stečaja ili likvidacije nad društvom HAC ONC, danom pravomoćnosti Rješenja o otvaranju tih postupka, Ugovor o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona prestaje, a pravo upravljanja iz članka 4. stavka 1¸. i 2. ovog Zakona po sili zakona prelazi na društvo HAC d.o.o. ili njegovog pravnog slijednika nadležnog za upravljanje, održavanje, rekonstrukciju i građenje autocesta sukladno odredbama posebnog propisa.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 13.
(1)Sredstva od dividende koju ostvaruje trgovačko društvo HAC d.o.o. su javni kapital sukladno odredbama Zakona o cestama, a trgovačko društvo HAC d.o.o. je dužno upotrijebiti sredstva od dividende isključivo za razduživanje, refinanciranje i podmirenje kreditnih obveza nastalih zaduživanjem za izgradnju i održavanje autocesta do konačnog podmirenja tih obveza, o čemu će nadzor i evidenciju voditi Ministarstvo financija.
(2)Sredstva ostvarena s osnova poreza na dobit trgovačkog društva HAC-ONC d.d., Republika Hrvatska, Ministarstvo financija dužno je upotrijebiti isključivo za razduživanje, refinanciranje i podmirenje preuzetih kreditnih obveza nastalih zaduživanjem za izgradnju i održavanja autocesta, do konačnog podmirenja tih obveza.
(3)Ministarstvo financija izvijestiti će Vladu Republike Hrvatske jednom godišnje o izvršenju obveza iz stavka 1. i 2. ovog članka i postignutim financijskim učincima razduživanja.
(4)Vlada Republike Hrvatske će u roku od 60 dana od zaprimanja izvješća iz stavka 3. ovog članka podnijeti izvješće Hrvatskom saboru.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 14.
(1)Trgovačko drušvo HAC ONC d.d. može jednokratno, nakon preoblikovanja društva iz članka 3. ovog Zakona i zaključenja Ugovora o upravljanju i održavanju iz članka 6. ovog Zakona, a prije pokretanja postupka privatizacije putem inicijalne javne ponude iz članka 8. ovog Zakona izraditi početnu bilancu, sukladno odredbama Zakona o računovodstvu („Narodne novine“ broj: 109/07, 54/13, 121/14) koje vrijede za novoosnovana trgovačka društva.
(2)Pravo upravljanja iz članka 4. stavku 1. i 2. ovog Zakona procijenit će se dinamičkom metodom procjene vrijednosti, a prije pokretanja postupka privatizacije putem inicijalne javne ponude iz članka 8. ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 15.
(1)Od dana stupanja na snagu Ugovora o upravljanju, u odnosu na izgrađene dionice autocesta i cestovni objekt s naplatom cestarine na državnoj cesti iz članka 4. stavka 1. ovog Zakona, trgovačko društvo HAC ONC d.d. se upisuje u zemljišne knjige kao pravna osoba koja upravlja javnom cestom sukladno odredbama Zakona o cestama.
(2)Upis iz stavka 1. ovog članka provest će zemljišnoknjižni sud na temelju Ugovora o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 16.
(1)Do dana sklapanja Ugovora o upravljanju iz članka 6. ovog Zakona trgovačka društva HAC d.o.o. i HAC ONC d.d. poduzet će potrebne pravne radnje radi prijenosa s trgovačkog društva HAC d.o.o. na trgovačko društvo HAC ONC d.d. postojećih ugovora s trećima koji se odnose na predmet poslovanja koji se ovim Zakonom prenosi na trgovačko društvo HAC ONC d.d.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
STUPANJE NA SNAGU
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 17.
(1)Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
OBRAZLOŽENJE ODREDBI ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 1.
Ovom se odredbom određuju pitanja koja se uređuju ovim Zakonom kao i cilj ovog Zakona: razduživanje trgovačkih društava u vlasništvu Republike Hrvatske Hrvatske autoceste d.o.o. i Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. zbog nemogućnosti navedenih društava da uredno podmiruju kreditne obveze, a razduživanje se utvrđuje strateškim interesom Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 2.
Ovim člankom propisuje se provođenje postupka prijenosa imovine trgovačkog društva Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. na Republiku Hrvatsku, što je nužan preduvjet za provođenje daljnjeg postupka privatizacije putem IPO-a. Time se stvaraju formalno-pravne pretpostavke za započinjanje postupka privatizacije putem IPO-a.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 3.
Ovim člankom propisuje se provođenje postupka preoblikovanja Hrvatskih autocesta održavanje i naplata cestarine d.o.o. u dioničko društvo, što je nužan preduvjet za provođenje daljnjeg postupka privatizacije IPO-a.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 4.
Ovaj članak sadrži odredbe propisane člankom 81.a Zakona o cestama za posebni propis. Definiraju se dionice autocesta za koje se poslovi iz predmeta poslovanja Hrvatskih autocesta d.o.o. - upravljanje, održavanje, potrebnu dogradnju i rekonstrukciju prenose na Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. po sklapanju Ugovora o upravljanju. Sada dionicama A1 (od čvora Bosiljevo 2), A3, A4, A5, A10, A11 i tunelom Sveti Ilija upravljaju Hrvatske autoceste d.o.o., a dionice A1(do čvora Bosiljevo) te A6 i A7 su u koncesiji i njima upravlja koncesionar Autocesta Rijeka-Zagreb d.d.
Propisuje se predmet poslovanja Hrvatskih autocesta d.o.o. koji se prenosi na Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. i primjena odredbi Zakona o cestama, te s tim vezano pravo na cestarinu i druge naknade sukladno Zakonu o cestama.
U odnosu na sva pitanja upravljanja, građenja i održavanja autocesta koja nisu predmet ovog posebnog Zakona, upućuje se na primjenu Zakona o cestama kao općeg propisa.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 5.
Određuje se da trgovačko društvo Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. nije ovlašteno prenositi predmet poslovanja koji će mu biti prenijet temeljem ovoga Zakona na bilo koju drugu pravnu ili fizičku osobu.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članci 6. i 7.
Ovim se odredbama predviđa sklapanje ugovora, prije objave inicijalne javne ponude, između vlasnika infrastrukture – Republike Hrvatske i trgovačkog društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. Ugovor će detaljno urediti prava i obveze ugovornih strana, a osobito predmet upravljanja, rok trajanja upravljanja, osnove financiranja, posebni uvjeti koje upravitelj mora ispunjavati cijelo vrijeme trajanja ugovora, negativni bodovi, visina naknade za upravljanje, izvještavanje i pregledi, uvjeti za povjeravanje trećima pojedinih radova ili usluga održavanja, standardi upravljanja i održavanja, gradnja dodatnih traka i drugih građevina, mjere očuvanja i zaštite okoliša, prestanak ugovora, sigurnosni mehanizmi za očuvanje javnog interesa, uvjeti izmjene ugovora za vrijeme njegovog trajanja i pravo jednostranog raskida ugovora u cijelosti ili djelomično u svrhu zaštite javnog interesa, uvjeti primopredaje autocesta i cestovnog objekta po prestanku ugovora i drugi parametri ugovora.
Budući da se upravljanje kako je određeno ovim Zakonom za izgrađene dionice autocesta na Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. prenosi tek sklapanjem Ugovora o upravljanju, raskidom toga Ugovora o prestaje navedeno pravo i sve autoceste preuzima na upravljanje upravitelj određen Zakonom o cestama.
Budući da budući upravitelj sada pruža usluge održavanja autocesta i naplate cestarine upravitelju Hrvatske autoceste d.o.o. temeljem ugovora o pružanju usluga, propisuje se da naveden ugovor prestaje danom sklapanja Ugovora o upravljanju, budući da novi upravitelj ispunjava propisane uvjete da sam obavlja poslove redovnog održavanja i naplate cestarine.
Također se predviđaju okolnosti i pravne posljedice za izmjene Ugovora o upravljanju.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 8.
Ovom se odredbom previđa da se privatizira ukupno 60% dionica društva Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. na način da se u Fond hrvatskih branitelja položiti do tri posto dionica, a 57% će se prodati inicijalnom javnom prodajom uz povlaštene uvjete građanima i zaposlenicima.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 9.
Od 2010. godine u Fond nisu prenošene dionice tvrtki u javnom vlasništvu, nakon HT d.d. i Ina d.d. nije bilo novih transakcija. Zbog stalnog smanjivanja imovine Fonda, na ovaj način Zakon rješava pitanje izvršenja obveza Fonda, poput stipendiranja djece branitelja te socijalne i zdravstvene pomoći bolesnim braniteljima.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 10.
Ovim se člankom propisuje postupak provedbe privatizacije.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 11.
Ovim se člankom određuje namjena sredstava prikupljenih kroz provedbu privatizacije. Također se propisuje postupak izvješćivanja Vlade Republike Hrvatske i Hrvatskog sabora.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članci 12. i 13.
Ovim se odredbama uređuje zaštita interesa i sigurnosti Republike Hrvatske u odnosu na podmirenje preostalih obveza po ugovorima o kreditu Hrvatskih autocesta d.o.o. i Autoceste Rijeka-Zagreb d.d.
Utvrđuje se obvezna isplata dobiti putem dividende. Društvo Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.d. bit će obvezno svake godine isplaćivati dividendu dioničarima društva nakon podmirenja zakonskih obveza društva, i to sve vrijeme trajanja Ugovora o upravljanju iz članka 6. ovoga Zakona.
Propisuje se namjena dividende i poreza na dobit Hrvatskih autocesta održavanje i naplata cestarine d.d.
Ovlašćuje se Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture za nadzor provođenja Ugovora o upravljanju.
Također se propisuje postupak izvješćivanja Vlade Republike Hrvatske i Hrvatskog sabora.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 14.
Propisuje se mogućnost da Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine nakon preoblikovanja u d.d. a prije početka privatizacije putem IPO izrade početnu bilancu, sukladno odredbama Zakona o računovodstvu koje vrijede za novoosnovana trgovačka društva.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 15.
Ovim se člankom uređuje upis Hrvatskih autocesta održavanje i naplata cestarine d.d. kao upravitelja u zemljišne knjige umjesto Hrvatskih autocesta d.o.o.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 16.
Ovim se člankom uređuje prijenos postojećih ugovora sadašnjeg upravitelja s trećima, koji se odnose na predmet poslovanja koji se ovim Zakonom prenosi na novog upravitelja.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine
Članak 17.
Ovim se člankom određuje dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo državne imovine