Na temelju članka 9. Pomorskog zakonika (»Narodne novine« broj 181/04., 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15 i 17/19) ministar mora, prometa i infrastrukture donosi
PRAVILNIK O UVJETIMA ZA OBAVLJANJE POMORSKE KABOTAŽE U REPUBLICI HRVATSKOJ
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom se, u okviru provedbe Uredbe Vijeća (EEZ) br. 3577/92 od 7. prosinca 1992. o primjeni načela slobode pružanja usluga u pomorskom prometu unutar država članica (pomorska kabotaža) (SL L 364, od 12. 12. 1992.), propisuju uvjeti za obavljanje pomorske kabotaže brodovima strane državne pripadnosti, uključujući brodove državne pripadnosti država članica Europske unije i Europskog gospodarskog područja, u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske i između luka u Republici Hrvatskoj i pomorskih objekata u epikontinentalnom pojasu Republike Hrvatske.
Članak 2.
U svrhu ovog Pravilnika pojedini izrazi imaju sljedeća značenja:
1) Ministarstvo je ministarstvo nadležno za pomorstvo,
2) Ministar je ministar u ministarstvu nadležnom za pomorstvo,
3) Direktiva 2009/45/EZ je Direktiva 2009/45/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o sigurnosnim pravilima i normama za putničke brodove (preinačena) (Tekst značajan za EGP) kako je zadnje izmijenjena i dopunjena,
4) Direktiva 2009/15/EZ je Direktiva Europskog parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o zajedničkim pravilima i normama za organizacije koje obavljaju nadzor i pregled brodova i za odgovarajuće aktivnosti pomorskih uprava, kako je zadnje izmijenjena i dopunjena
5) Uredba 391/2009/EZ je Uredba (EZ) br. 391/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o zajedničkim pravilima i normama za organizacije koje obavljaju pregled i nadzor brodova (preinačena) (Tekst značajan za EGP),
6) Konvencije znači Međunarodna konvencija o zaštiti ljudskog života na moru iz 1974. (SOLAS 1974), Međunarodna konvencija o teretnim linijama iz 1966. (LL 66), Međunarodna konvencija o baždarenju brodova iz 1969., Međunarodna konvencija o sprečavanju onečišćenja s brodova iz 1973. (MARPOL 73/78), Međunarodna konvencija o nadzoru štetnih sustava protiv obrastanja brodova, 2001 (AFS) i Međunarodna konvencije o nadzoru upravljanja brodskim balastnim vodama i talozima, 2004, kako su izmijenjene i dopunjene te odgovarajući kodeksi obvezujućeg statusa usvojeni unutar Međunarodne pomorske organizacije zajedno s protokolima i njihovim izmjenama, u ažuriranim verzijama.
7) Bruto tonaža je tonaža kako je utvrđena u skladu sa Međunarodnom konvencijom o baždarenju brodova iz 1969. godine i Tehničkim pravilima.
8) Strani brod je svaki brod koji nije državne pripadnosti Republike Hrvatske.
9) Strani brod treće države je svaki brod koji nije državne pripadnosti Republike Hrvatske ili druge države članice Europske unije odnosno Europskog gospodarskog prostora.
10) Brodar stranog broda treće države je brodar kako je definiran Pomorskim zakonikom
11) Brodar stranog broda državne pripadnosti države članice Europske unije odnosno Europskog gospodarskog prostora znači brodar zajednice kako je određen Uredbom Vijeća (EEZ) br. 3577/ 92.
Članak 3.
(1) Strani brod koji obavlja pomorsku kabotažu u Republici Hrvatskoj mora imati potvrdu da je tehnički podoban za obavljanje kabotaže koju izdaje Ministarstvo na zahtjev brodara.
(2) Odobrenje za obavljanje pomorske kabotaže stranom brodu treće države u skladu sa člankom 9. stavkom 3. Pomorskog zakonika sadržava i potvrdu da je brod tehnički podoban za obavljanje kabotaže u Republici Hrvatskoj.
(3) Ministarstvo izdaje potvrdu da je brod tehnički podoban za obavljanje kabotaže uz prethodno mišljenje Povjerenstva koje imenuje Ministar, a sastoji se od predsjednika i dva člana, s njihovim zamjenicima.
(4) Potvrda da je brod tehnički podoban za obavljanje kabotaže, osim roka valjanosti i područja obavljanja kabotaže, može sadržavati i uvjete pod kojima je kabotaža odobrena.
Članak 4.
(1) Zahtjev brodara za izdavanje potvrde iz članka 3. podnosi se za svaki brod zasebno u pisanoj formi koji mora sadržavati osnovne podatke o brodaru (naziv, sjedište i porezni broj), osnovne podatke o svakom pojedinom brodu za koji se traži izdavanje potvrde (ime broda, IMO broj, luka upisa), podatke o planiranim lukama ticanja i vremenu obavljanja kabotaže te sljedeće dokaze odnosno dokumente (uz popis svih dostavljenih dokumenata):
a) potvrdu izdanu od pomorske uprave države zastave broda da je brod ovlašten obavljati kabotažu u državi čiju zastavu vije;
b) statutarne brodske svjedodžbe sa svim pripadnim prilozima i dodatne informacije o mogućim dospjelim ili budućim statutarnim primjedbama, potvrde i dokumente u svezi udovoljavanja statutarnim zahtjevima glede sigurnosti, zaštite okoliša, smještaja putnika, prijevoza tereta te zaštite pri radu i smještaju posade, izdane od države zastave ili organizacije priznate sukladno Uredbi 391/2009/EZ u ime države zastave, kako je, u ovisnosti o vrsti broda navedeno u Prilogu I. ovog Pravilnika;
c) svjedodžbu o klasi sa svim pripadajućim prilozima uz dodatne informacije o dospjelim ili budućim uvjetima klase koja mora biti izdana od organizacije priznate u skladu s Uredbom 391/2009/EZ;
d) informacije o možebitnim oslobađanjima (izuzećima), jednakovrijednim tehničkim rješenjima ili bilo kakvim ograničenjima izdanim ili odobrenim od pomorske uprave države zastave;
e) dokaz o osiguranju odnosno financijskom jamstvu sukladno odredbama Pomorskog zakonika.
Članak 5.
(1) Ministarstvo može zatražiti od brodara da osim dokumenata iz članka 4. dostavi i statutarna pravila temeljem kojih su izdane statutarne svjedodžbe u svezi sigurnosti broda, zaštite okoliša, zaštite pri radu i smještaju posade, koja mogu biti dostavljena na hrvatskom ili engleskom jeziku.
(2) Zahtjev i svi dokumenti koji se dostavljaju u svrhu utvrđivanja tehničke prihvatljivosti za obavljanje kabotaže moraju biti dostavljeni kao preslika izvornog dokumenta, zajedno s prijevodom na hrvatski jezik od strane ovlaštenog sudskog tumača.
Članak 6.
(1) Ministarstvo će prije izdavanja potvrde da je brod tehnički podoban za obavljanje kabotaže, temeljem dostavljenih dokumenata iz članaka 4. i 5. te prethodnog mišljenja Povjerenstva iz članka 3. stavka 3. kao i po potrebi prethodnog obavljanja pregleda broda od strane inspektora sigurnosti plovidbe Ministarstva, utvrditi udovoljava li brod najmanje standardima sigurnosti, zaštite okoliša, zaštite pri radu i smještaju posade, smještaju putnika te prijevozu tereta propisanim za brodove hrvatske državne pripadnosti.
(2) Pregled broda od strane inspektora sigurnosti plovidbe iz stavka 1. obvezno se provodi ako se kabotaža odnosi na prijevoz putnika.
(3) Pregled broda od strane inspektora sigurnosti plovidbe iz stavka 1. i 2. uključuje provjeru usklađenosti stanja na brodu u odnosu na dostavljene dokumente i provjeru broja i osposobljenosti članova posade.
(4) U odnosu na brodove državne pripadnosti država članica Europske unije, provjera udovoljavanja uvjetima iz stavka 1. ovoga članka ne odnosi se na standarde utvrđene Direktivom 2009/45/EZ osim:
-u dijelu koji se odnosi na članak 9. Direktive 2009/45/EZ (izuzeća, jednakovrijedna tehnička rješenja) u svrhu provjere udovoljava li brod tehničkim zahtjevima za plovidbu u morskim područjima iz članka 4. Direktive 2009/45/EZ kako je propisano za brodove hrvatske državne pripadnosti,
-u dijelu koji se odnosi na zaštitu okoliša, smještaj putnika, prijevoz tereta te zaštitu pri radu i smještaj posade s obzirom da isto nije obuhvaćeno odredbama Direktive 2009/45 EZ, a kako je to propisano za brodove hrvatske države pripadnosti.
(5) Iznimno, Ministar može odobriti obavljanje kabotaže stranom brodu treće države koji udovoljava Konvencijama, čija svjedodžba o klasi je izdana od organizacije priznate u skladu s Uredbom 391/2009/EZ, uz uvjet prethodnog obavljanja pregleda broda od strane inspektora sigurnosti plovidbe Ministarstva.
Članak 7.
(1) Brodar iz članka 3. dužan je dostaviti dodatne informacije odnosno dopuniti nepotpuni zahtjev potrebnim dokumentima odnosno informacijama u roku ne dužem od 15 dana od kada to zatraži Ministarstvo.
(2) Ako brodar koji podnese zahtjev za izdavanje potvrde iz članka 3. ne dopuni zahtjev u skladu sa stavkom 1. ovoga članka, kao i ako Ministarstvo po potpunom zahtjevu utvrdi da brod nije tehnički podoban za obavljanje kabotaže, obavijestiti će stranku da nije moguće izdati potvrdu.
(3) U slučaju da u trenutku podnošenja zahtjeva brodar nije u mogućnosti dostaviti dokaze o udovoljavanju odredbama članaka 10. do 14. u svezi članova posade isto se može dostaviti prilikom pregleda broda od strane inspektora sigurnosti plovidbe iz stavka 1. ovoga članka, u kojem slučaju je brodar u trenutku podnošenja zahtjeva o navedenom dužan priložiti pisanu izjavu.
Članak 8.
(1) Potvrda da je brod tehnički podoban za obavljanje kabotaže iz članka 3. ovoga Pravilnika, ne može se izdati slijedećim brodovima:
a) kojima je odbijen ulaz u luke država članica u skladu s Direktivom 95/21/EZ tijekom razdoblja od tri godine prije podnošenja zahtjeva za pomorsku kabotažu,
b) koji su bili zadržani zbog nadzora u luci države potpisnice Pariškog memoranduma o suglasnosti o nadzoru države luke iz 1982. zbog razloga povezanih sa zahtjevima u pogledu sigurnosti, zaštite i sprečavanja onečišćenja u vezi s izgradnjom i opremanjem brodova utvrđenih Konvencijama više od jedanput tijekom razdoblja od tri godine prije zahtjeva za pomorske kabotažu,
c) putničkim brodovima u nacionalnoj plovidbi koji su bili zadržani zbog nadzora u luci zbog razloga povezanih sa zahtjevima Direktive 2009/45/EZ više od jedanput tijekom razdoblja od tri godine prije zahtjeva za pomorske kabotažu.
d) putničkim brodovima u nacionalnoj plovidbi na koje se ne primjenjuje Direktiva 2009/45 EZ.
Članak 9.
(1) Nakon izdavanja potvrde da je brod tehnički podoban za obavljanje kabotaže, a prije početka obavljanja kabotaže obavit će se pregled broda od strane inspektora sigurnosti plovidbe sukladno Pravilniku o obavljanju inspekcijskog nadzora sigurnosti plovidbe.
(2) Pregledom iz stavka 1. ovog članka provjerit će se zadovoljavanje zahtjevima iz članka 10. do 13. i članka 14. stavka 1.
Članak 10.
(1) Svi članovi posade zaduženi za poslove sigurnosti putnika (muster lista) i svi članovi posade zaduženi za održavanje straže na brodovima do 650 BT koji obavljaju obalnu kabotažu, brodovima za kružna putovanja do 650 BT, te na svim brodovima koji obavljaju otočnu kabotažu u Republici Hrvatskoj, osim teretnih brodova većih od 650 BT u kabotaži kada predmetno putovanje slijedi nakon putovanja ili prethodi putovanju prema nekoj drugoj državi ili iz nje, moraju razumjeti i sukladno svojim dužnostima davati naredbe upute i izvješća na hrvatskom jeziku što se dokazuje certifikatom izdanim u skladu sa Zajedničkim europskim referentnim okvirom za jezike (CEFRL) standardom razine B1.
Članak 11.
(1) Standardi iz propisa koji uređuje uvjete i način održavanja straže, te obavljanje drugih poslova na brodovima hrvatske državne pripadnosti na odgovarajući se način primjenjuju na brodovima strane državne pripadnosti do 650 BT koji obavljaju obalnu kabotažu i na brodovima za kružna putovanja do 650 BT te na svim brodovima koji obavljaju otočnu kabotažu u Republici Hrvatskoj, osim teretnih brodova većih od 650 BT u kabotaži kada predmetno putovanje slijedi nakon putovanja ili prethodi putovanju prema nekoj drugoj državi ili iz nje.
Članak 12.
(1) Standardi iz propisa koji uređuje broj i stručnu osposobljenost članova posade brodova hrvatske državne pripadnosti na odgovarajući se način primjenjuju na najmanji broj i stručnu osposobljenost članova posade na brodovima strane državne pripadnosti do 650 BT koji obavljaju obalnu kabotažu i na brodovima za kružna putovanja do 650 BT te na svim brodovima koji obavljaju otočnu kabotažu u Republici Hrvatskoj, osim teretnih brodova većih od 650 BT u kabotaži kada predmetno putovanje slijedi nakon putovanja ili prethodi putovanju prema nekoj drugoj državi ili iz nje.
Članak 13.
(1) Svi članovi posade broda na brodovima koji obavljaju otočnu kabotažu u Republici Hrvatskoj na linijama u javnom prijevozu moraju biti državljani Republike Hrvatske ili druge države članice Europskog gospodarskog prostora (EGP) i imati sklopljen ugovor o radu s brodarom, a koji se temelji na radnim i socijalnim standardima utvrđenim u nacionalnom zakonodavstvu Republike Hrvatske odnosno u Nacionalnom kolektivnom ugovoru.
Članak 14.
(1) Zapovjednik broda, upravitelj stroja i časnici na brodovima strane državne pripadnosti do 650 BT koji obavljaju obalnu kabotažu i na brodovima za kružna putovanja do 650 BT te na svim brodovima koji obavljaju otočnu kabotažu u Republici Hrvatskoj, osim teretnih brodova većih od 650 BT u kabotaži kada predmetno putovanje slijedi nakon putovanja ili prethodi putovanju prema nekoj drugoj državi ili iz nje, dužni su položiti ispit iz poznavanja pomorskog zakonodavstva Republike Hrvatske sukladno posebnom propisu, ukoliko isto već nisu položili u okviru svog obrazovanja.
(2) Iznimno Ministar može, ocjenjujući značaj obavljanja kabotaže za gospodarstvo, dopustiti obavljanje kabotaže i teretnom brodu čija posada ne zadovoljava uvjete koji su propisani stavkom 1. ovoga članka.
Članak 15.
(1) Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o uvjetima za obavljanje pomorske kabotaže u Republici Hrvatskoj (»Narodne novine«, br. 56/14. i 56/17.)
Članak 16.
(1) Ovaj Pravilnik stupa na snagu prvoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: Urbroj: Zagreb,
Ministar Oleg Butković
PRILOG I.
Popis statutarnih brodskih svjedodžbi, potvrda i dokumenata
(1) Brodovi u međunarodnoj plovidbi i brodovi u nacionalnoj plovidbi koji udovoljavaju Konvencijama trebaju, u opsegu koliko je primjenjivo s obzirom na namjenu i područje plovidbe broda, dostaviti:
a) Upisni list,
b) dozvola za korištenje brodske radio-opreme,
c) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Međunarodnom Konvencijom o zaštiti ljudskih života na moru (SOLAS 74), kako je izmijenjena i dopunjena, zajedno s pripadnim Protokolima,
d) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Međunarodnom Konvencijom o teretnim linijama, 1966 (LLC 1966), kako je izmijenjena i dopunjena, zajedno s pripadnim Protokolima,
e) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Međunarodnom Konvencijom o sprječavanju onečišćenja s brodova (MARPOL 73/78 Konvencija), kako izmijenjena i dopunjena, zajedno s pripadnim Protokolima,
f) svjedodžbe i dokumente zahtijevani Konvencijom o Međunarodnim pravilima o izbjegavanju sudara na moru, 1972, s izmjenama (COLREG),
g) svjedodžbe i dokumente o baždarenju broda zahtijevane Međunarodnom Konvencijom o baždarenju brodova, 1969 (TMC 1969),
h) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Međunarodnom Konvencijom o nadzoru štetnih sustava protiv obrastanja brodova, 2001 (AFS),
i) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Međunarodnom Konvencijom o nadzoru i upravljanju brodskim balastnim vodama i talozima, 2004 (BWM),
j) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Kodeksima i Rezolucijama donesenim temeljem Konvencije SOLAS,
l) svjedodžbe i dokumente zahtijevane slijedećim IMO Kodeksima kako su primjenjivi na brodove hrvatske državne pripadnosti: Kodeks o sigurnosti dinamički podržavanih plovila (DSC Kodeks), Kodeks za prijevoz tereta i osoblja brodovima za opskrbu (OSV Kodeks), Kodeks za brodove posebne namjene (SPS Kodeks) i Kodeks za konstrukciju i opremanje pokretnih odobalnih objekata za bušenje (MODU Kodeks),
m) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Konvencijom o radu pomoraca (MLC 2006) ili alternativno Konvencijama ILO 92 i ILO 133,
n) uvjerenje o najmanjem broju i osposobljenosti članova posade i izjavu da će broj članova posade biti usklađen s brojem članova posade broda u linijskom obalnom pomorskom prometu u komercijalnoj eksploataciji (formacijski sastav) utvrđenom u skladu sa člankom 8. stavkom 7. Pravilnika o uvjetima i načinu održavanja straže te obavljanju drugih poslova na brodu kojima se osigurava sigurna plovidba i zaštita mora od onečišćenja s brodova (Narodne novine br. 125/05 i 126/08),
(2) Brodovi u nacionalnoj plovidbi koji udovoljavaju zahtjevima Direktive 2009/45/EZ trebaju, u opsegu koliko je primjenjivo s obzirom na namjenu i područje plovidbe broda, dostaviti:
a) svjedodžbe i dokumente zahtijevane podstavcima a), b), e), h), k), i), j), k), m) i n) stavka 1. ovog Priloga,
b) svjedodžbe i dokumente o baždarenju broda zahtijevane Međunarodnom Konvencijom o baždarenju brodova, 1969 (TMC 1969), odnosno Tehničkim pravilima,
c) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Direktivom 2009/45/EZ, zajedno s popisom odobrenih izuzeća,
d) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Direktivom 2003/25/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 14. travnja 2003. o posebnim zahtjevima stabiliteta za ro-ro putničke brodove, kako je izmjenama dopunjena,
e) svjedodžba o sposobnosti za prijevoz opasnih tereta,
f) svjedodžba o sposobnosti za prijevoz cestovnih vozila,
g) svjedodžba o dodijeljenom (nacionalnom) nadvođu, u slučaju da brod nema izdane svjedodžbe zahtijevane podstavkom d) stavka 1. ovog Priloga,
h) dokumenti u svezi utvrđivanja vrste i rasporeda sredstava za spašavanje,
i) dokumenti u svezi utvrđivanja vrste i rasporeda protupožarne opreme,
j) dokumenti u svezi utvrđivanja uvjeta za smještaj putnika, uključujući i uvjete za kretanje, pristup i smještaja osoba smanjene pokretljivosti (Prilog III. Direktive 2009/45/EZ),
k) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Uredbom 336/2006,
l) uvjerenje o najmanjem broju i osposobljenosti članova posade i izjavu da će broj članova posade biti usklađen s brojem članova posade broda u linijskom obalnom pomorskom prometu u komercijalnoj eksploataciji (formacijski sastav) utvrđenom u skladu sa člankom 8. stavkom 7. Pravilnika o uvjetima i načinu održavanja straže te obavljanju drugih poslova na brodu kojima se osigurava sigurna plovidba i zaštita mora od onečišćenja s brodova (Narodne novine br. 125/05 i126/08).
(3) Brzi brodovi koji udovoljavaju zahtjevima Međunarodnog Kodeksa za brze brodove (HSC Kodeks) trebaju, u opsegu koliko je primjenjivo s obzirom na namjenu i područje plovidbe broda, dostaviti:
a) svjedodžbe i dokumente zahtijevane podstavcima a), b), e), g), h), k), j), k), m) i n) stavka 1. ovog Priloga,
b) svjedodžbe i dokumente zahtijevane HSC Kodeksom, zajedno s popisom odobrenih izuzeća,
c) izuzeće od svjedodžbi i dokumenata zahtijevanih podstavkom d) stavka 1. ovog Priloga,
d) svjedodžba o sposobnosti za prijevoz opasnih tereta,
e) svjedodžba o sposobnosti za prijevoz cestovnih vozila,
f) dokumenti zahtijevani podstavcima g) i h) stavka 2 ovog Priloga,
g) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Međunarodnim Kodeksom upravljanja sigurnošću glede sigurnog rada brodova i sprječavanja zagađivanja (ISM Kodeks) odnosno Uredbom 336/2006,
h) uvjerenje o najmanjem broju i osposobljenosti članova posade i izjavu da će broj članova posade biti usklađen s brojem članova posade broda u linijskom obalnom pomorskom prometu u komercijalnoj eksploataciji (formacijski sastav) utvrđenom u skladu sa člankom 8. stavkom 7. Pravilnika o uvjetima i načinu održavanja straže te obavljanju drugih poslova na brodu kojima se osigurava sigurna plovidba i zaštita mora od onečišćenja s brodova (Narodne novine br. 125/05 i 126/08).
.
Na temelju članka 9. Pomorskog zakonika (»Narodne novine« broj 181/04., 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15 i 17/19 ) ministar mora, prometa i infrastrukture donosi
PRAVILNIK O UVJETIMA ZA OBAVLJANJE POMORSKE KABOTAŽE U REPUBLICI HRVATSKOJ
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom se, u okviru provedbe Uredbe Vijeća (EEZ) br. 3577/92 od 7. prosinca 1992. o primjeni načela slobode pružanja usluga u pomorskom prometu unutar država članica (pomorska kabotaža) (SL L 364, od 12. 12. 1992.), propisuju uvjeti za obavljanje pomorske kabotaže brodovima strane državne pripadnosti, uključujući brodove državne pripadnosti država članica Europske unije i Europskog gospodarskog područja, u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske i između luka u Republici Hrvatskoj i pomorskih objekata u epikontinentalnom pojasu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 2.
U svrhu ovog Pravilnika pojedini izrazi imaju sljedeća značenja:
1) Ministarstvo je ministarstvo nadležno za pomorstvo,
2) Ministar je ministar u ministarstvu nadležnom za pomorstvo,
3) Direktiva 2009/45/EZ je Direktiva 2009/45/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o sigurnosnim pravilima i normama za putničke brodove (preinačena) (Tekst značajan za EGP) kako je zadnje izmijenjena i dopunjena,
4) Direktiva 2009/15/EZ je Direktiva Europskog parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o zajedničkim pravilima i normama za organizacije koje obavljaju nadzor i pregled brodova i za odgovarajuće aktivnosti pomorskih uprava, kako je zadnje izmijenjena i dopunjena
5) Uredba 391/2009/EZ je Uredba (EZ) br. 391/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o zajedničkim pravilima i normama za organizacije koje obavljaju pregled i nadzor brodova (preinačena) (Tekst značajan za EGP),
6) Konvencije znači Međunarodna konvencija o zaštiti ljudskog života na moru iz 1974. (SOLAS 1974), Međunarodna konvencija o teretnim linijama iz 1966. (LL 66), Međunarodna konvencija o baždarenju brodova iz 1969., Međunarodna konvencija o sprečavanju onečišćenja s brodova iz 1973. (MARPOL 73/78), Međunarodna konvencija o nadzoru štetnih sustava protiv obrastanja brodova, 2001 (AFS) i Međunarodna konvencije o nadzoru upravljanja brodskim balastnim vodama i talozima, 2004, kako su izmijenjene i dopunjene te odgovarajući kodeksi obvezujućeg statusa usvojeni unutar Međunarodne pomorske organizacije zajedno s protokolima i njihovim izmjenama, u ažuriranim verzijama.
7) Bruto tonaža je tonaža kako je utvrđena u skladu sa Međunarodnom konvencijom o baždarenju brodova iz 1969. godine i Tehničkim pravilima.
8) Strani brod je svaki brod koji nije državne pripadnosti Republike Hrvatske.
9) Strani brod treće države je svaki brod koji nije državne pripadnosti Republike Hrvatske ili druge države članice Europske unije odnosno Europskog gospodarskog prostora.
10) Brodar stranog broda treće države je brodar kako je definiran Pomorskim zakonikom
11) Brodar stranog broda državne pripadnosti države članice Europske unije odnosno Europskog gospodarskog prostora znači brodar zajednice kako je određen Uredbom Vijeća (EEZ) br. 3577/ 92.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 3.
(1) Strani brod koji obavlja pomorsku kabotažu u Republici Hrvatskoj mora imati potvrdu da je tehnički podoban za obavljanje kabotaže koju izdaje Ministarstvo na zahtjev brodara.
(2) Odobrenje za obavljanje pomorske kabotaže stranom brodu treće države u skladu sa člankom 9. stavkom 3. Pomorskog zakonika sadržava i potvrdu da je brod tehnički podoban za obavljanje kabotaže u Republici Hrvatskoj.
(3) Ministarstvo izdaje potvrdu da je brod tehnički podoban za obavljanje kabotaže uz prethodno mišljenje Povjerenstva koje imenuje Ministar, a sastoji se od predsjednika i dva člana, s njihovim zamjenicima.
(4) Potvrda da je brod tehnički podoban za obavljanje kabotaže , osim roka valjanosti i područja obavljanja kabotaže, može sadržavati i uvjete pod kojima je kabotaža odobrena.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 4.
(1) Zahtjev brodara za izdavanje potvrde iz članka 3. podnosi se za svaki brod zasebno u pisanoj formi koji mora sadržavati osnovne podatke o brodaru (naziv, sjedište i porezni broj), osnovne podatke o svakom pojedinom brodu za koji se traži izdavanje potvrde (ime broda, IMO broj, luka upisa), podatke o planiranim lukama ticanja i vremenu obavljanja kabotaže te sljedeće dokaze odnosno dokumente (uz popis svih dostavljenih dokumenata) :
a) potvrdu izdanu od pomorske uprave države zastave broda da je brod ovlašten obavljati kabotažu u državi čiju zastavu vije;
b) statutarne brodske svjedodžbe sa svim pripadnim prilozima i dodatne informacije o mogućim dospjelim ili budućim statutarnim primjedbama, potvrde i dokumente u svezi udovoljavanja statutarnim zahtjevima glede sigurnosti, zaštite okoliša, smještaja putnika, prijevoza tereta te zaštite pri radu i smještaju posade, izdane od države zastave ili organizacije priznate sukladno Uredbi 391/2009/EZ u ime države zastave, kako je, u ovisnosti o vrsti broda navedeno u Prilogu I. ovog Pravilnika;
c) svjedodžbu o klasi sa svim pripadajućim prilozima uz dodatne informacije o dospjelim ili budućim uvjetima klase koja mora biti izdana od organizacije priznate u skladu s Uredbom 391/2009/EZ;
d) informacije o možebitnim oslobađanjima (izuzećima), jednakovrijednim tehničkim rješenjima ili bilo kakvim ograničenjima izdanim ili odobrenim od pomorske uprave države zastave;
e) dokaz o osiguranju odnosno financijskom jamstvu sukladno odredbama Pomorskog zakonika.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 5.
(1) Ministarstvo može zatražiti od brodara da osim dokumenata iz članka 4. dostavi i statutarna pravila temeljem kojih su izdane statutarne svjedodžbe u svezi sigurnosti broda, zaštite okoliša, zaštite pri radu i smještaju posade, koja mogu biti dostavljena na hrvatskom ili engleskom jeziku.
(2) Zahtjev i svi dokumenti koji se dostavljaju u svrhu utvrđivanja tehničke prihvatljivosti za obavljanje kabotaže moraju biti dostavljeni kao preslika izvornog dokumenta, zajedno s prijevodom na hrvatski jezik od strane ovlaštenog sudskog tumača.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 6.
(1) Ministarstvo će prije izdavanja potvrde da je brod tehnički podoban za obavljanje kabotaže, temeljem dostavljenih dokumenata iz članaka 4. i 5. te prethodnog mišljenja Povjerenstva iz članka 3. stavka 3. kao i po potrebi prethodnog obavljanja pregleda broda od strane inspektora sigurnosti plovidbe Ministarstva, utvrditi udovoljava li brod najmanje standardima sigurnosti, zaštite okoliša, zaštite pri radu i smještaju posade, smještaju putnika te prijevozu tereta propisanim za brodove hrvatske državne pripadnosti.
(2) Pregled broda od strane inspektora sigurnosti plovidbe iz stavka 1. obvezno se provodi ako se kabotaža odnosi na prijevoz putnika.
(3) Pregled broda od strane inspektora sigurnosti plovidbe iz stavka 1. i 2. uključuje provjeru usklađenosti stanja na brodu u odnosu na dostavljene dokumente i provjeru broja i osposobljenosti članova posade.
(4) U odnosu na brodove državne pripadnosti država članica Europske unije, provjera udovoljavanja uvjetima iz stavka 1. ovoga članka ne odnosi se na standarde utvrđene Direktivom 2009/45/EZ osim:
-u dijelu koji se odnosi na članak 9. Direktive 2009/45/EZ (izuzeća, jednakovrijedna tehnička rješenja) u svrhu provjere udovoljava li brod tehničkim zahtjevima za plovidbu u morskim područjima iz članka 4. Direktive 2009/45/EZ kako je propisano za brodove hrvatske državne pripadnosti ,
- u dijelu koji se odnosi na zaštitu okoliša, smještaj putnika, prijevoz tereta te zaštitu pri radu i smještaj posade s obzirom da isto nije obuhvaćeno odredbama Direktive 2009/45 EZ, a kako je to propisano za brodove hrvatske države pripadnosti.
(5) Iznimno, Ministar može odobriti obavljanje kabotaže stranom brodu treće države koji udovoljava Konvencijama, čija svjedodžba o klasi je izdana od organizacije priznate u skladu s Uredbom 391/2009/EZ , uz uvjet prethodnog obavljanja pregleda broda od strane inspektora sigurnosti plovidbe Ministarstva.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 7.
(1) Brodar iz članka 3. dužan je dostaviti dodatne informacije odnosno dopuniti nepotpuni zahtjev potrebnim dokumentima odnosno informacijama u roku ne dužem od 15 dana od kada to zatraži Ministarstvo.
(2) Ako brodar koji podnese zahtjev za izdavanje potvrde iz članka 3. ne dopuni zahtjev u skladu sa stavkom 1. ovoga članka, kao i ako Ministarstvo po potpunom zahtjevu utvrdi da brod nije tehnički podoban za obavljanje kabotaže, obavijestiti će stranku da nije moguće izdati potvrdu .
(3) U slučaju da u trenutku podnošenja zahtjeva brodar nije u mogućnosti dostaviti dokaze o udovoljavanju odredbama članaka 10. do 14. u svezi članova posade isto se može dostaviti prilikom p regleda broda od strane inspektora sigurnosti plovidbe iz stavka 1. ovoga članka, u kojem slučaju je brodar u trenutku podnošenja zahtjeva o navedenom dužan priložiti pisanu izjavu.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 8.
(1) Potvrda da je brod tehni č ki podoban za obavljanje kabota ž e iz članka 3. ovoga Pravilnika, ne može se izdati slijedećim brodovima:
a) kojima je odbijen ulaz u luke država članica u skladu s Direktivom 95/21/EZ tijekom razdoblja od tri godine prije podnošenja zahtjeva za pomorsku kabotažu,
b) koji su bili zadržani zbog nadzora u luci države potpisnice Pariškog memoranduma o suglasnosti o nadzoru države luke iz 1982. zbog razloga povezanih sa zahtjevima u pogledu sigurnosti, zaštite i sprečavanja onečišćenja u vezi s izgradnjom i opremanjem brodova utvrđenih Konvencijama više od jedanput tijekom razdoblja od tri godine prije zahtjeva za pomorske kabotažu,
c) putničkim brodovima u nacionalnoj plovidbi koji su bili zadržani zbog nadzora u luci zbog razloga povezanih sa zahtjevima Direktive 2009/45/EZ više od jedanput tijekom razdoblja od tri godine prije zahtjeva za pomorske kabotažu.
d) putničkim brodovima u nacionalnoj plovidbi na koje se ne primjenjuje Direktiva 2009/45 EZ.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 9.
(1) Nakon izdavanja potvrde da je brod tehnički podoban za obavljanje kabotaže, a prije početka obavljanja kabotaže obavit će se pregled broda od strane inspektora sigurnosti plovidbe sukladno Pravilniku o obavljanju inspekcijskog nadzora sigurnosti plovidbe.
(2) Pregledom iz stavka 1. ovog članka provjerit će se zadovoljavanje zahtjevima iz članka 10. do 13. i članka 14. stavka 1.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 10.
(1) Svi članovi posade zaduženi za poslove sigurnosti putnika (muster lista) i svi članovi posade zaduženi za održavanje straže na brodovima do 650 BT koji obavljaju obalnu kabotažu, brodovima za kružna putovanja do 650 BT, te na svim brodovima koji obavljaju otočnu kabotažu u Republici Hrvatskoj, osim teretnih brodova većih od 650 BT u kabotaži kada predmetno putovanje slijedi nakon putovanja ili prethodi putovanju prema nekoj drugoj državi ili iz nje, moraju razumjeti i sukladno svojim dužnostima davati naredbe upute i izvješća na hrvatskom jeziku što se dokazuje certifikatom izdanim u skladu sa Zajedničkim europskim referentnim okvirom za jezike (CEFRL) standardom razine B1.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 11.
(1) Standardi iz propisa koji uređuje uvjete i način održavanja straže, te obavljanje drugih poslova na brodovima hrvatske državne pripadnosti na odgovarajući se način primjenjuju na brodovima strane državne pripadnosti do 650 BT koji obavljaju obalnu kabotažu i na brodovima za kružna putovanja do 650 BT te na svim brodovima koji obavljaju otočnu kabotažu u Republici Hrvatskoj, osim teretnih brodova većih od 650 BT u kabotaži kada predmetno putovanje slijedi nakon putovanja ili prethodi putovanju prema nekoj drugoj državi ili iz nje.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 12.
(1) Standardi iz propisa koji uređuje broj i stručnu osposobljenost članova posade brodova hrvatske državne pripadnosti na odgovarajući se način primjenjuju na najmanji broj i stručnu osposobljenost članova posade na brodovima strane državne pripadnosti do 650 BT koji obavljaju obalnu kabotažu i na brodovima za kružna putovanja do 650 BT te na svim brodovima koji obavljaju otočnu kabotažu u Republici Hrvatskoj, osim teretnih brodova većih od 650 BT u kabotaži kada predmetno putovanje slijedi nakon putovanja ili prethodi putovanju prema nekoj drugoj državi ili iz nje.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 13.
(1) Svi č lanovi posade broda na brodovima koji obavljaju oto č nu kabota ž u u Republici Hrvatskoj na linijama u javnom prijevozu moraju biti dr ž avljani Republike Hrvatske ili druge dr ž ave č lanice Europskog gospodarskog prostora (EGP) i imati sklopljen ugovor o radu s brodarom, a koji se temelji na radnim i socijalnim standardima utvr đ enim u nacionalnom zakonodavstvu Republike Hrvatske odnosno u Nacionalnom kolektivnom ugovoru.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 14.
(1) Zapovjednik broda, upravitelj stroja i časnici na brodovima strane državne pripadnosti do 650 BT koji obavljaju obalnu kabotažu i na brodovima za kružna putovanja do 650 BT te na svim brodovima koji obavljaju otočnu kabotažu u Republici Hrvatskoj, osim teretnih brodova većih od 650 BT u kabotaži kada predmetno putovanje slijedi nakon putovanja ili prethodi putovanju prema nekoj drugoj državi ili iz nje, dužni su položiti ispit iz poznavanja pomorskog zakonodavstva Republike Hrvatske sukladno posebnom propisu, ukoliko isto već nisu položili u okviru svog obrazovanja.
(2) Iznimno Ministar može, ocjenjujući značaj obavljanja kabotaže za gospodarstvo, dopustiti obavljanje kabotaže i teretnom brodu čija posada ne zadovoljava uvjete koji su propisani stavkom 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 15.
(1) Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o uvjetima za obavljanje pomorske kabotaže u Republici Hrvatskoj (»Narodne novine«, br. 56/14. i 56/17.)
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 16.
(1) Ovaj Pravilnik stupa na snagu prvoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa:
Urbroj:
Zagreb,
Ministar
Oleg Butković
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
PRILOG I.
Popis statutarnih brodskih svjedodžbi, potvrda i dokumenata
(1) Brodovi u međunarodnoj plovidbi i brodovi u nacionalnoj plovidbi koji udovoljavaju Konvencijama trebaju, u opsegu koliko je primjenjivo s obzirom na namjenu i područje plovidbe broda, dostaviti:
a) Upisni list,
b) dozvola za korištenje brodske radio-opreme,
c) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Međunarodnom Konvencijom o zaštiti ljudskih života na moru (SOLAS 74), kako je izmijenjena i dopunjena, zajedno s pripadnim Protokolima,
d) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Međunarodnom Konvencijom o teretnim linijama, 1966 (LLC 1966), kako je izmijenjena i dopunjena, zajedno s pripadnim Protokolima,
e) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Međunarodnom Konvencijom o sprječavanju onečišćenja s brodova (MARPOL 73/78 Konvencija), kako izmijenjena i dopunjena, zajedno s pripadnim Protokolima,
f) svjedodžbe i dokumente zahtijevani Konvencijom o Međunarodnim pravilima o izbjegavanju sudara na moru, 1972, s izmjenama (COLREG),
g) svjedodžbe i dokumente o baždarenju broda zahtijevane Međunarodnom Konvencijom o baždarenju brodova, 1969 (TMC 1969),
h) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Međunarodnom Konvencijom o nadzoru štetnih sustava protiv obrastanja brodova, 2001 (AFS),
i) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Međunarodnom Konvencijom o nadzoru i upravljanju brodskim balastnim vodama i talozima, 2004 (BWM),
j) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Kodeksima i Rezolucijama donesenim temeljem Konvencije SOLAS,
k) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Kodeksima donesenim temeljem MARPOL 73/78 Konvencije,
l) svjedodžbe i dokumente zahtijevane slijedećim IMO Kodeksima kako su primjenjivi na brodove hrvatske državne pripadnosti: Kodeks o sigurnosti dinamički podržavanih plovila (DSC Kodeks), Kodeks za prijevoz tereta i osoblja brodovima za opskrbu (OSV Kodeks), Kodeks za brodove posebne namjene (SPS Kodeks) i Kodeks za konstrukciju i opremanje pokretnih odobalnih objekata za bušenje (MODU Kodeks),
m) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Konvencijom o radu pomoraca (MLC 2006) ili alternativno Konvencijama ILO 92 i ILO 133,
n) uvjerenje o najmanjem broju i osposobljenosti članova posade i izjavu da će broj članova posade biti usklađen s brojem č lanova posade broda u linijskom obalnom pomorskom prometu u komercijalnoj eksploataciji (formacijski sastav) utvr đ enom u skladu sa člankom 8. stavkom 7. Pravilnika o uvjetima i načinu održavanja straže te obavljanju drugih poslova na brodu kojima se osigurava sigurna plovidba i zaštita mora od onečišćenja s brodova (Narodne novine br. 125/05 i 126/08),
(2) Brodovi u nacionalnoj plovidbi koji udovoljavaju zahtjevima Direktive 2009/45/EZ trebaju, u opsegu koliko je primjenjivo s obzirom na namjenu i područje plovidbe broda, dostaviti:
a) svjedodžbe i dokumente zahtijevane podstavcima a), b), e), h), k), i), j), k), m) i n) stavka 1. ovog Priloga,
b) svjedodžbe i dokumente o baždarenju broda zahtijevane Međunarodnom Konvencijom o baždarenju brodova, 1969 (TMC 1969), odnosno Tehničkim pravilima,
c) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Direktivom 2009/45/EZ, zajedno s popisom odobrenih izuzeća,
d) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Direktivom 2003/25/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 14. travnja 2003. o posebnim zahtjevima stabiliteta za ro-ro putničke brodove, kako je izmjenama dopunjena,
e) svjedodžba o sposobnosti za prijevoz opasnih tereta,
f) svjedodžba o sposobnosti za prijevoz cestovnih vozila,
g) svjedodžba o dodijeljenom (nacionalnom) nadvođu, u slučaju da brod nema izdane svjedodžbe zahtijevane podstavkom d) stavka 1. ovog Priloga,
h) dokumenti u svezi utvrđivanja vrste i rasporeda sredstava za spašavanje,
i) dokumenti u svezi utvrđivanja vrste i rasporeda protupožarne opreme,
j) dokumenti u svezi utvrđivanja uvjeta za smještaj putnika, uključujući i uvjete za kretanje, pristup i smještaja osoba smanjene pokretljivosti (Prilog III. Direktive 2009/45/EZ),
k) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Uredbom 336/2006,
l) uvjerenje o najmanjem broju i osposobljenosti članova posade i izjavu da će broj članova posade biti usklađen s brojem članova posade broda u linijskom obalnom pomorskom prometu u komercijalnoj eksploataciji (formacijski sastav) utvrđenom u skladu sa člankom 8. stavkom 7. Pravilnika o uvjetima i načinu održavanja straže te obavljanju drugih poslova na brodu kojima se osigurava sigurna plovidba i zaštita mora od onečišćenja s brodova (Narodne novine br. 125/05 i126/08).
(3) Brzi brodovi koji udovoljavaju zahtjevima Međunarodnog Kodeksa za brze brodove (HSC Kodeks) trebaju, u opsegu koliko je primjenjivo s obzirom na namjenu i područje plovidbe broda, dostaviti:
a) svjedodžbe i dokumente zahtijevane podstavcima a), b), e), g), h), k), j), k), m) i n) stavka 1. ovog Priloga,
b) svjedodžbe i dokumente zahtijevane HSC Kodeksom, zajedno s popisom odobrenih izuzeća,
c) izuzeće od svjedodžbi i dokumenata zahtijevanih podstavkom d) stavka 1. ovog Priloga,
d) svjedodžba o sposobnosti za prijevoz opasnih tereta,
e) svjedodžba o sposobnosti za prijevoz cestovnih vozila,
f) dokumenti zahtijevani podstavcima g) i h) stavka 2 ovog Priloga,
g) svjedodžbe i dokumente zahtijevane Međunarodnim Kodeksom upravljanja sigurnošću glede sigurnog rada brodova i sprječavanja zagađivanja (ISM Kodeks) odnosno Uredbom 336/2006,
h) uvjerenje o najmanjem broju i osposobljenosti članova posade i izjavu da će broj članova posade biti usklađen s brojem članova posade broda u linijskom obalnom pomorskom prometu u komercijalnoj eksploataciji (formacijski sastav) utvrđenom u skladu sa člankom 8. stavkom 7. Pravilnika o uvjetima i načinu održavanja straže te obavljanju drugih poslova na brodu kojima se osigurava sigurna plovidba i zaštita mora od onečišćenja s brodova (Narodne novine br. 125/05 i 126/08).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE