Projekt „Hrvatski otočni proizvod“ (u daljnjem tekstu: Projekt HOP), kao projekt vizualnog označavanja otočnih proizvoda oznakom HOP, pokrenut je početkom 2007. godine u tadašnjem Ministarstvu mora, turizma, prometa i razvitka, a izvođenje Projekta HOP se nastavlja u Ministarstvu regionalnoga razvoja i fondova Europske unije (u daljnjem tekstu: Ministarstvo). Zakonodavni okvir za provedbu Projekta HOP postavljen je u Nacionalnom programu razvitka otoka (usvojen u Hrvatskom saboru 28. veljače 1997.), Zakonu o otocima („Narodne novine“, broj 34/99,149/99, 32/02 i 33/06) i Pravilniku o uvjetima, kriterijima i načinu označavanja proizvoda oznakom „Hrvatski otočni proizvod“ („Narodne novine“, broj 47/07). Od samog početka Projekt HOP je strukturiran kao razvojni projekt, te su u njegovoj izvedbenoj fazi definirani modaliteti za uspostavu razvojnog ciklusa koji se operacionaliziraju u suradnji Ministarstva i ostalih relevantnih subjekata. Glavni postavljeni ciljevi Projekta HOP su identificiranje, poticanje proizvodnje i distribucije te promocija izvornih i kvalitetnih otočnih proizvoda, koji će kao takvi biti prepoznati u Hrvatskoj i izvan nje. Radi se o proizvodima koji uključuju značajke otočne tradicije, razvojno istraživačkog rada te promociju hrvatskih otoka kao područja od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, u cilju pozicioniranja otočnih proizvoda na domaćem i stranom tržištu te jačanju identiteta, prepoznatljivosti i direktne povezanosti s otokom. Kroz Projekt HOP dodatno se obogatila i turistička ponuda Hrvatske s prepoznatljivim autohtonim proizvodima te posjetitelji mogu dodatno doživjeti ljepote hrvatskih otoka.
Projekt vizualnog označavanja otočnih proizvoda u dosadašnjoj provedbi realizirao se kroz dodjelu prava označavanja oznakom „Hrvatski otočni proizvod“ (u daljnjem tekstu: oznaka HOP) za tradicijske i inovativne proizvode, otočnim subjektima – pravnim i fizičkim osobama koji imaju sjedište na otocima i ujedno svoju djelatnost obavljaju na otocima, a provedba cjelokupnog postupka propisana je gore navedenim pravilnikom. Temeljem istog, stručno mišljenje o zadovoljavanju uvjeta i kriterija stjecanja prava označavanja donosile su neovisne tehničke komisije za pojedine grupe proizvoda (za hranu, pića, kemijske proizvode, za područje primijenjene umjetnosti i dizajna), u čijem sastavu su se nalazili stručnjaci za relevantna područja, a kao radna tijela Projekta HOP, imenovao ih je nadležni ministar na vrijeme od četiri godine. Prijedlog odluke o dodjeli prava označavanja donosio je Savjet projekta, sastavljen od 11 članova (predstavnici tijela državne uprave te udruge potrošača), a konačnu odluku ministar. Po donesenoj odluci ministra, Ministarstvo i korisnici sklapali su ugovor o pravu označavanja proizvoda oznakom HOP na razdoblje od tri godine.
Ministarstvo je, za potrebe projekta vizualnog označavanja otočnih proizvoda, 11. prosinca 2007. godine registriralo figurativni jamstveni žig pri Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo. Pravo korištenja imaju subjekti koji su stekli pravo označavanja oznakom HOP i sklopili s Ministarstvom ugovor o pravu označavanja proizvoda oznakom HOP.
Predmetni žig je registriran pod brojem Z20072358.
2.DOSADAŠNJI REZULTATI PROVEDBE PROJEKTA „HRVATSKI OTOČNI PROIZVOD“ 2007. - 2018.
Projekt HOP od početka do danas je u velikoj mjeri ispunio svoje ciljeve te je pravo označavanja oznakom HOP zaključno s 2018. godinom ostvarilo 297 otočnih subjekata – korisnika prava označavanja oznakom HOP (od kojih je 26 eko-proizvođača, 28 proizvođača čiji proizvodi imaju oznaku zemljopisnog podrijetla i 8 proizvođača čiji proizvodi imaju oznaku izvornosti) za 971 proizvod i proizvodnu liniju s 24 otoka (Brač, Hvar, Vis, Korčula, Pag, Krk, Lastovo, Dugi Otok, Rab, Cres, Lošinj, Prvić, Ugljan, Mljet, Šolta, Žirje, Pašman, Iž, Murter, Olib, Kornat, Rava, Silba, Zlarin) i s poluotoka Pelješca. Radi se o prehrambenim (vina, rakije, likeri, maslinova ulja, sirevi, slastice, ribe, salatne marinade, džemovi, med), kozmetičkim, odjevnim proizvodima, uporabnim predmetima, suvenirima i dr.
Grafikon 1. Ukupan broj korisnika prava označavanja oznakom HOP – otočnih subjekata po županijama u razdoblju 2007.-2018. godine (297 korisnika)
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
Najveći broj otočnih subjekata koji su stekli pravo označavanja oznakom HOP je s područja Splitsko-dalmatinske županije (31%), zatim iz Zadarske županije (22%), Dubrovačko-neretvanske županije (21%), Primorsko-goranske županije (19) Šibensko-kninske županije (6%) te Ličko-senjske županije (2%). Očekivano, i najveći broj proizvoda/proizvodnih linija za koje su korisnici stekli pravo označavanja oznakom HOP je također s područja Splitsko-dalmatinske županije (38%), zatim podjednako Dubrovačko-neretvanska županija i Zadarska županija (18,5%), Primorsko-goranska županija (18%) te Šibensko-kninska županija (7%).
Grafikon 2. Ukupan broj proizvoda/proizvodnih linija po županijama za koje su korisnici – otočni subjekti stekli pravo označavanja oznakom HOP u razdoblju 2007.-2018. godine (971 proizvod/proizvodnu linija)
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
Neujednačenost rezultata po županijama se može pripisati različitim objektivnim čimbenicima, prije svega uzevši u obzir broj otoka u pojedinoj županiji, broju naselja na otocima, ukupnom broju stanovnika, gustoći stanovništva na pojedinom otoka, uvjetima za obavljanje gospodarske i druge djelatnosti i slično. Međutim, uzimajući u obzir odnos broja otočnih subjekata–korisnika prava označavanja oznakom HOP i broja proizvoda/proizvodnih linija za koje su stekli pravo označavanja, znakovito je kako su korisnici s područja Splitsko-dalmatinske županije te Dubrovačko-neretvanske iskazali veći interes za stjecanje prava označavanja svojih proizvoda oznakom HOP.
Kvantitativni podaci po županijama
Kako je prethodno navedeno, Projektom HOP je obuhvaćeno ukupno 24 otoka i poluotok Pelješac, s područja 6 obalno-otočnih županija: po 4 otoka u Primorsko-goranskoj, 4 otoka u Splitsko-dalmatinskoj i 3 otoka i poluotok Pelješac u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, 5 otoka u Šibensko – kninskoj te 8 otoka u Zadarskoj županiji, odnosno otok Pag u Ličko-senjskoj županiji.
Grafikon 3. Broj otoka po županijama uključenih u Projekt HOP u razdoblju 2007.-2018. godine
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
U Dubrovačko-neretvanskoj županiji je ukupno 63 otočnih subjekata steklo pravo označavanja oznakom HOP za ukupno 182 proizvoda/linije. Ukupno gledajući, najveći broj proizvoda/proizvodnih linija je s poluotoka Pelješca (78), iako je na Korčuli zabilježen najveći broj novih dobitnika.
Grafikon 4. Pregled ukupnog broja novih dobitnika i proizvoda/proizvodnih linija za koje su stekli pravo označavanja oznakom HOP u razdoblju 2007.-2018. godine po otocima Dubrovačko-neretvanske županije
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
U Splitsko-dalmatinskoj županiji je, tijekom provedbe Projekta HOP, ukupno 91 otočni subjekt, za ukupno 368 proizvoda/proizvodnih linija stekao pravo označavanja oznakom HOP i to s 4 otoka: Vis, Hvar, Brač i Šolta. Uvjerljivo najveći broj proizvoda/proizvodnih /linija je s otoka Hvara (180), iako je najveći broj novih dobitnika s otoka Brača (33, u odnosu na 32 s otoka Hvara).
Grafikon 5. Pregled ukupnog broja novih dobitnika i proizvoda/proizvodnih linija za koje su stekli pravo označavanja oznakom HOP u razdoblju 2007.-2018. godine po otocima Splitsko-dalmatinske županije
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
U Šibensko-kninskoj županiji je ukupno 18 otočnih subjekata steklo pravo označavanja oznakom HOP za ukupno 65 proizvoda/proizvodnih linija. Kao i u prethodne dvije županije, uočava se veća aktivnost na otoku s manjim brojem novih dobitnika u odnosu na broj proizvoda/proizvodnih linija, a u ovom slučaju je to Prvić s 6 novih dobitnika i 36 proizvoda/proizvodnih linija u odnosu na Murter s 8 novih dobitnika i 18 proizvoda/proizvodnih linija.
Grafikon 6. Pregled ukupnog broja novih dobitnika i proizvoda/proizvodnih linija za koje su stekli pravo označavanja oznakom HOP u razdoblju 2007.-2018. godine po otocima Šibensko-kninske županije
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
U Zadarskoj županiji je, tijekom provedbe Projekta HOP, ukupno 65 otočnih subjekata, za ukupno 167 proizvoda/proizvodnih linija steklo pravo označavanja oznakom HOP dok je u Ličkoj-senjskoj županiji ukupno 5 otočnih subjekata, za ukupno 15 proizvoda/proizvodnih linija steklo pravo označavanja oznakom HOP. U Zadarskoj županiji evidentno prednjači otok Pašman i po broju novih dobitnika i broju proizvoda/proizvodnih /linija te oko 47% proizvoda/proizvodnih linija za koje su korisnici stekli pravo označavanja oznakom HOP je proizvedeno na tom otoku dok se podaci za Ličko-senjsku županiju odnose na Grad Novalju.
Grafikon 7. Pregled ukupnog broja novih dobitnika i proizvoda/proizvodnih linija za koje su stekli pravo označavanja oznakom HOP u razdoblju 2007.-2018. godine po otocima Zadarske županije/Ličko-senjske županije
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
U Primorsko-goranskoj županiji je 56 novih dobitnika za 174 proizvoda/proizvodne linije. Najveći broj proizvoda/proizvodnih linija evidentirano je na otoku Rabu (86), koji bilježi i najveći broj novih dobitnika.
Grafikon 8. Pregled ukupnog broja novih dobitnika i proizvoda/proizvodnih linija za koje su stekli pravo označavanja oznakom HOP u razdoblju 2007.-2018. godine po otocima Primorsko-goranske županije
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
Promatrajući presjek po županijama, evidentne su oscilacije u kretanju broja novih dobitnika po županijama/godinama, odnosno ni u jednoj županiji nije zabilježeno pravocrtno kretanje istih (grafikon 9.) Ukoliko promatramo prosjek po godinama/županija u Splitsko-dalmatinskoj županiji je tijekom analiziranog razdoblja prosječno zabilježeno 7 novih dobitnika godišnje, u Zadarskoj županiji 6, u Dubrovačko-neretvanskoj i Primorsko- goranskoj županiji po 5 i u Šibensko-kninskoj 1 novi dobitnik, što je i očekivano s obzirom na broj otoka, naselja i stanovnika u tim županijama.
Grafikon 9. Godišnji pregled kretanja ukupnog broja novih dobitnika oznake HOP po županijama u razdoblju od 2007.-2018. godine
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
Prikazom kretanja ukupnog broja proizvoda/proizvodnih linija za koje su otočni subjekti stekli pravo označavanja oznakom HOP razdoblju 2007. do 2018. godine također su vidljive oscilacije u samom kretanju, kao i kod ukupnog broja novih dobitnika po županijama. Prosječno je na godišnjoj razini u Splitsko-dalmatinskoj županiji 31 proizvod/proizvodna linija označeno oznakom HOP, slijede ju Dubrovačko-neretvanska i Zadarska županija sa po 15 proizvoda/proizvodnih linija te Primorsko-goranska županija sa 14 i Šibensko-kninska županija sa 5 proizvoda/proizvodnih linija .
Grafikon 10. Godišnji pregled kretanja ukupnog broja proizvoda/proizvodnih linija za koje su korisnici – otočni subjekti stekli pravo označavanja oznakom HOP u razdoblju 2007.-2018. godine
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
Prema pravnoj osobnosti otočnih subjekata-korisnika prava označavanja oznakom HOP, evidentna je raznolikost sudionika Projekta HOP, što dokazuje kako su ciljevi Projekta HOP interesantni širem krugu otočnih dionika. Najzastupljeniji oblik registracije otočnih subjekata-korisnika prava označavanja oznakom HOP je obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo, što je očekivani podatak, obzirom na postavljene ciljeve projekta HOP.
Grafikon 11. Prikaz novih dobitnika oznake HOP prema pravnoj osobnosti u razdoblju od 2007.-2018. godine
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
Analiza ukupnog broja novih dobitnika, prema pravnoj osobnosti, pokazuje kako omjer zastupljenosti između fizičkih i pravnih osoba ide u prilog fizičkim osobama (OPG, obrt, domaća radinost,), na koje se odnosi 70% otočnih proizvođača . Zaključno, kvantitativni podaci o provedbi Projekta HOP su zadovoljavajući te je razvidan interes otočnih subjekata za aktivnost vizualnog označavanja proizvoda oznakom HOP.
Projekt HOP je, s obzirom na svoj sadržaj, ciljeve i kvantitativne rezultate, potencijalno medijski zanimljiv i privlačan za širu publiku. Međutim, analiza medijskih objava ukazala je na zastupljenost informacija/objava o Projektu HOP u najvećem dijelu u slučaju izvještavanja povodom održavanja manifestacije/sajma HOP-a u Zagrebu pred Uskrs /Božić ili na drugoj lokaciji, a u manjoj mjeri su medijski zastupljeni direktno sami korisnici prava označavanja-otočni subjekti, otočni proizvodi ili druge informacije o Projektu HOP (svečanost dodjele oznake, popratni događaji uz svečanost dodjele, opće informacije o Projektu HOP). S jedne strane, razvidno je kako su manifestacije/sajmovi medijski zanimljivi i poželjno je nastaviti s podupiranjem organizacije takvih događanja, ali je potrebno više iskoristiti medijski potencijal te povećati vidljivost i prepoznatljivost oznake HOP otočnih subjekata i njihovih proizvoda/proizvodnih linija.
Pregled uloženih sredstava Ministarstva
S početkom provedbe Projekta HOP, Ministarstvo je započelo i s osiguravanjem sredstava za njegovu provedbu te je od 2008. do 2018. godine ukupno uloženo 2.891.039 kuna.
Grafikon 12. Pregled realiziranih sredstava Ministarstva za provedbu Projekta HOP u razdoblju 2008.-2018.
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
U svrhu promocije otočnih proizvoda i njihova boljeg plasmana na tržištu, Ministarstvo od 2013. godine objavljuje Javni poziv za kandidiranje manifestacija koje u sklopu svog programa prezentiraju proizvode za koje je dodijeljeno pravo označavanja oznakom HOP. Za korištenje bespovratnih novčanih sredstava dana je mogućnost prijave putem javnog poziva fizičkim osobama (obrt, obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo) ili pravnim osobama (trgovačko društvo, zadruga, udruga, ustanova, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i dr.) koje su organizatori takvih manifestacija.
Grafikon 13. Broj sufinanciranih manifestacija putem javnog poziva u razdoblju 2013.-2018. godine
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
U navedenom razdoblju sufinancirano je ukupno 58 manifestacija, a najveći broj je održan na području Splitsko-dalmatinske županije (18) te Zadarske županije (16) i Grada Zagreba (16).
Grafikon 14. Broj manifestacija sufinanciranih putem javnog poziva po lokacijama održavanja u razdoblju 2013.-2018. godine
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
Prikaz godišnjeg kretanja sredstava dodijeljenih za sufinanciranje manifestacija korelira s godišnjim kretanjem ukupno izdvojenih sredstava za Projekt HOP, odnosno od 2016. godine evidentno se osigurava i realizira više sredstava. Za ukupno 58 održanih manifestacija u razdoblju 2013.-2018. godine dodijeljeno je ukupno 595.747 kuna.
Grafikon 15. Godišnje kretanje sredstava dodijeljenih za potrebe provedbe javnih poziva za manifestacije
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
Primjena Pravilnika o uvjetima, kriterijima i načinu označavanja proizvoda oznakom „Hrvatski otočni proizvod“
Analizom dugogodišnje primjene i provedbe Pravilnika o uvjetima, kriterijima i načinu označavanja proizvoda oznakom „Hrvatski otočni proizvod“ te uzimajući u obzir značajno povećanje broja korisnika prava označavanja te raznovrsnost i broj otočnih proizvoda, uočene su određene manjkavosti u provedbi administrativnog dijela propisane procedure vizualnog označavanja, prije svega u smislu pravodobnog i potpunog dostavljanja tražene dokumentacije od strane prijavitelja na javne pozive te posljedično otežani rad tehničkih komisija za pojedine grupe proizvoda. Ujedno, nije propisana mogućnost i način obnove ugovora o pravu korištenja oznake HOP te se u praksi događalo da se oznaka HOP koristi za označavanje proizvoda i nakon isteka propisanog i ugovorenog roka od tri godine, a navedeno je posljedica i nedovoljno razrađene procedure oduzimanja prava uporabe oznake te nedefiniranog načina nadzora poštivanja odredbi ugovora o korištenju prava označavanja i samog Pravilnika o uvjetima, kriterijima i načinu označavanja proizvoda oznakom „Hrvatski otočni proizvod“. Zaključno, pozitivni kvantitativni i financijski podaci i disperzija Projekta HOP iziskuju prilagodbu budućeg podzakonskog akta rezultatima i analizi dosadašnje provedbe Projekta HOP. Potrebno je detaljnije definirati pojam otočnog proizvoda, otočnog subjekta, razraditi i izraditi jasne upute za prijavitelje u pripremi javnog poziva za dodjelu prava označavanja proizvoda oznakom HOP po grupama proizvoda te je nužno uključiti članove dosadašnjih tehničkih komisija, kao predstavnika stručnjaka za pojedina područja u izradu uputa, ojačati administrativnu kontrolu pristigle dokumentacije po isteku roka za prijavu na javni poziv, definirati način nadzora poštivanja odredbi ugovora o korištenju prava označavanja i uspostaviti ciljane komunikacijske aktivnosti prema potencijalnim korisnicima prava označavanja oznakom HOP u cilju jačanja kapaciteta prijavitelja, kako bi prijave bile potpune i pravodobne, a cijela procedura učinkovita.
Sudjelovanje drugih dionika u provedbi Projekta HOP
Ministarstvo turizma od 2016. godine putem Programa Konkurentnost turističkog gospodarstva (mjera D – prepoznatljivost) osigurava sredstva za sufinanciranje aktivnosti vezanih za HOP, s minimalnim iznosom potpore od 20.000 kuna do maksimalnih 100.000 kuna te intenzitetom potpore do 60% ukupno opravdanih/prihvatljivih troškova. Prihvatljive aktivnosti za sufinanciranje su:
-opremanje prodajno-izložbenih prostora u hotelima i kampovima na otocima i u marinama za proizvode s oznakom „Hrvatski otočni proizvod“,
-ulaganje u uređenje izletišta, kušaonica, vinotočja za proizvode s oznakom „Hrvatski otočni proizvod“ od strane proizvođača predmetnih proizvoda na otocima,
-realizacija tematskih ruta, ili kreiranje i provedba paket aranžmana s temom „Hrvatski otočni proizvod“ na otoku ili nekoliko susjednih otoka.
Odaziv po ovom Programu nije u skladu s očekivanjima obzirom se, zaključno s 2018. godinom, na Javni poziv po Programu javilo ukupno 4 prijavitelja, od čega je dvoje ostvarilo pravo na potporu. Ovi podaci ukazuju na potrebu uspostavljanje ciljane komunikacijske aktivnosti prema korisnicima prava označavanja oznakom HOP, u cilju jačanja poduzetničke aktivnosti korisnika i ostvarivanja ciljeva Programa HOP.
Posljednjih godina primjetno je uključivanje obalno-otočnih županija i otočnih jedinica lokalne samouprave u poticanje aktivnosti korisnika prava označavanja oznakom HOP kroz razne oblike sufinanciranja za sudjelovanje na sajmovima/manifestacijama i/ili za troškove analiza nominiranih proizvoda za potrebe ishođenja prava označavanja putem ciljanih javnih poziva ili kroz programe poticanja poduzetništva i ruralnog razvoja na svom području te kroz direktne potpore (oslobađanje od naknade za korištenje javne površine za organizaciju sajmova/manifestacija na kojima sudjeluju korisnici prava označavanja oznakom HOP, nabava proizvoda označenih oznakom HOP za potrebe protokola i sl.). Za potrebe osnaživanja Programa HOP i ostvarenja njegovih ciljeva potrebno je uspostaviti kontinuirane komunikacijske aktivnosti i suradnju s obalno-otočnim županijama, otočnim jedinicama lokalne samouprave i jedinicama lokalne samouprave na kopnu koje u svom administrativnom sastavu imaju otok/otoke u svrhu predstavljanja ciljeva i mjera Programa HOP i poticanja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave na uvođenje i širenje mjera i aktivnosti za potrebe osnaživanja korisnika prava označavanja oznakom HOP i doprinos ostvarenju ciljeva Programa HOP.
Kako je kroz 13 godina provedbe Projekta HOP značajno narastao broj otočnih subjekata koji su stekli pravo označavanja oznakom HOP za svoje proizvode ili proizvodne linije, 2014. godine je osnovana Udruga poslovni klaster „Hrvatski otočni proizvod“ (u daljnjem tekstu: Udruga) koja trenutno broji 74 člana – korisnika prava označavanja oznakom HOP, s 21 otoka. Područje djelovanja udruge, prema Statutu, je gospodarstvo i razvoj projekta „Hrvatski otočni proizvod“ i njegova primjena te Udruga ima svrhu jačanja konkurentnosti i izvrsnosti korisnika prava označavanja oznakom HOP putem umrežavanja svih relevantnih čimbenika javnog, privatnog i znanstveno-istraživačkog sektora.
3.PRAVNI I STRATEŠKI OKVIR PROGRAMA „HRVATSKI OTOČNI PROIZVOD“, DIONICI PROGRAMA I IZVOR FINANCIRANJA
Pravni i strateški okvir
Zakon o otocima stupio je na snagu 29. prosinca 2018. godine („Narodne novine“, broj 116/18) kao ostvarenje novih smjernica regionalne i otočne politike definiranih Programom Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016. - 2020. (prije svega poglavlje 8. Ravnomjeran razvoj svih krajeva Hrvatske). Ministarstvo je izradilo novi Zakon o otocima s namjerom jačanja i uvođenja suvremenih mehanizama i novih rješenja za poticanje politike otočnog razvoja u skladu s općim ciljevima razvojne i gospodarske politike Republike Hrvatske i odgovarajućim politikama na razini Europske unije.
Polazeći od održivog razvoja otoka kao temeljne svrhe Zakona, između ostalih općih ciljeva, on pretpostavlja i stabilan gospodarski razvoj otoka te je određeno poticanje djelatnosti koje su od važnosti za gospodarski razvoj otoka, između kojih je i proizvodnja i prerada proizvoda s oznakom HOP. U tom smislu, člankom 36. Zakona određeno je kako je Ministarstvo nositelj Programa „Hrvatski otočni proizvod“ (u daljnjem tekstu: Program HOP) koji će sadržavati mjere i aktivnosti za njegovo provođenje. Ujedno, Program HOP se izrađuje i u skladu s odrednicama Deklaracije o pametnim otocima, koju je akceptirao i Zakon, kojima se potiču aktivnosti u cilju diversifikacije otočnog gospodarstva iskorištavanjem posebnosti otoka u stvaranju novih i inovativnih lokalnih djelatnosti te očuvanje karakteristične prirodne i kulturne baštine.
Programom HOP se želi pozicionirati oznaka HOP kao regionalna oznaka u cilju jačanja otočnog identiteta i njegove promocije, očuvanja tradicije i baštine te poticanja i promocije otočne proizvodnje. Oznaka HOP je namijenjena otočnim subjektima, odnosno pravnim i fizičkim osobama – obrtnicima, obiteljsko poljoprivrednim gospodarstvima, domaćoj radinosti, sporednim zanimanjima i dr. koje registriranu djelatnost obavljaju na otocima i koji imaju sjedište na otocima te pravnim i fizičkim osobama koje su nositelji nematerijalnog kulturnog dobra sukladno posebnom propisu koji uređuje zaštitu kulturnih dobara.
Programom HOP se utvrđuju ciljevi te mjere i aktivnosti provedbe Programa HOP, korisnici, izvori sredstava, te način praćenja i vrednovanja provedbe pojedinih mjera. Svrha izrade Programa HOP je kreiranje višegodišnjeg programskog okvira za djelovanje Ministarstva u cilju doprinosa održivom razvoju otoka. Način provedbe Programa HOP propisati će se Pravilnikom o načinu provođenja mjera i aktivnosti Programa HOP, sukladno članku 36. stavak 4. Zakona.
Dionici Programa HOP
Nositelj Programa HOP je Ministarstvo, s temeljnim zadaćama izrade Programa HOP i Pravilnika o načinu provođenja mjera i aktivnosti Programa HOP, osiguravanja financijskih sredstava za njegovu provedbu, pokretanja i organiziranja suradnje sa svim drugim dionicima u provedbi Programa HOP, pružanja podrške korisnicima, administrativne i terenske kontrole u provedbi mjera te jačanja vidljivosti Programa HOP. Za potrebe osiguravanja stručnog praćenja provedbe mjera Programa HOP u dijelu dodjele prava korištenja oznake HOP Ministarstvo će osnovati stručna povjerenstva za pojedine grupe proizvoda.
Korisnici Programa HOP su otočni subjekti koji imaju promotivni karakter za Program HOP. U smislu Programa HOP otočni subjekti su pravne i fizičke osobe registrirane za određenu djelatnost (obrt, obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo, domaća radinost, sporedno zanimanje, zadruge, udruge, ustanove, trgovačka društva i dr.) koje imaju sjedište na otocima i koje svoju djelatnost obavljaju na otocima te posjeduju odgovarajuća rješenja, dopuštenja i potvrdnice izdane od ovlaštenih tijela kojima se dokazuje proizvodni proces, ispravnost proizvoda te dopuštenost za njegovo stavljanje na tržište.
Iz analize dosadašnje provedbe Projekta HOP razvidno je kako su važni dionici za sveobuhvatnu provedbu Programa HOP druga tijela državne uprave (suradnja na području savjetovanja i edukacije otočnih subjekata, sufinanciranje aktivnosti otočnih subjekata u cilju unaprjeđenja proizvodnje, ponude i promocije otočnih proizvoda), obalno-otočne županije koje u svom sastavu imaju naseljene i povremeno naseljene otoke i jedinice lokalne samouprave na otocima i na kopnu – koje u administrativnom sastavu imaju otoke (sufinanciranje i poticanje aktivnosti otočnih subjekata vezanih neposredno uz Program HOP te unaprjeđenje proizvodnje, ponude i promocije otočnih proizvoda), te županijske turističke zajednice u obalno-otočnim županijama koje u svom sastavu imaju naseljene i povremeno naseljene otoke (poticanje promocije otočnih proizvoda i suradnja s lokalnim turističkim zajednicama i drugim dionicima na otocima u cilju promocije).
Izvor financiranja
Program će se provoditi u skladu sa sredstvima odobrenim u Državnom proračunu Republike Hrvatske na poziciji Ministarstva na aktivnosti A819012 – Hrvatski otočni proizvod.
4.CILJEVI, MJERE I AKTIVNOSTI PROGRAMA „HRVATSKI OTOČNI PROIZVOD“
Ciljevi Programa HOP
Opći cilj Programa je poticanjeproizvodnje i plasmana te promocija izvornih i inovativnih otočnih proizvoda, tradicije i baštine. Kako bi se osigurala učinkovita provedba općeg cilja i postavili primjereni pokazatelji praćenja provedbe, proizlaze sljedeći specifični ciljevi:
Specifični cilj 1. Poticanje gospodarskih aktivnosti otočnih subjekata i proizvodnje te distribucije otočnih proizvoda
Identificiranjem otočnih proizvoda koji su proizvedeni na pretpostavkama autentičnosti i tradicije ili su rezultat inovacije i invencije te korištenjem oznake HOP poticati gospodarske aktivnosti na otocima, doprinijeti diversifikaciji otočnog gospodarstva te osnažiti pozicioniranje otočnih proizvoda na tržištu.
Specifični cilj 2. Promocija otočne tradicije i identiteta otoka kao područja od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku
Čuvanjem kulturnog nasljeđa i tradicije te poticanjem stvaranja novih otočnih proizvoda promovirati prednosti otočnosti i otočnog načina života, ukazati na potrebu očuvanja otočnog identiteta, umrežavanje otoka uz poticanje razmjene lokalnih znanja i vještina.
Specifični cilj 3. Osiguravanje i praćenje standarda kvalitete otočnih proizvoda
Uspostaviti i provoditi procedure prilikom identificiranja otočnih proizvoda u postupku dodjele prava označavanja oznakom HOP te procedure praćenja standarda kvalitete otočnih proizvoda i subjekata za vrijeme trajanja ugovora o dodjeli prava označavanja kako bi se osiguralo jamstvo otočnog proizvoda po svom sastavu i/ili po mjestu njegove proizvodnje.
Specifični cilj 4. Jačanje vidljivosti Programa HOP
Uspostaviti aktivnosti i suradnju s dionicima Programa HOP u području informiranja i promotivnih aktivnosti te sufinanciranja i poticanja otočnih subjekata kao oblika izravne podrške otočnim subjektima te diseminacije ciljeva, mjera i rezultata Programa HOP.
Opis mjera i aktivnosti za provedbu ciljeva Programa HOP
Mjere za provedbu Programa HOP su:
1.Dodjela prava označavanja oznakom HOP
2.Dodjela potpora male vrijednosti a sufinanciranje troškova sudjelovanja na manifestacijama u svrhu promicanja prepoznatljivosti otočnih proizvoda
3.Dodjela potpora male vrijednosti za sufinanciranje troškova nastalih u postupku dodjele prava označavanja proizvoda oznakom HOP
4.Jačanje informiranja, promotivnih i medijskih aktivnosti i osiguravanje suradnje i podrške u realizaciji i promociji Programa
1.Dodjela prava označavanja oznakom HOP
Vizualnim označavanjem otočnih proizvoda posebnom oznakom doprinosi se razvoju otočne proizvodnje, osnaživanju pozicije otočnih proizvoda na domaćem i stranom tržištu te promicanju otočne tradicije i identiteta. Proizvodi se moraju proizvesti na otoku te zadovoljavaju potrebne uvjete određene posebnim propisima (o sigurnosti i zdravstvenoj ispravnosti hrane, pića, kemijskih proizvoda i dr.), proizvod su otočne tradicije, ali mogu biti i inovacija te invencija. Dodjela prava označavanja proizvoda otočnim subjektima oznakom HOP je skup aktivnosti koje podrazumijevaju pripremu i objavu javnog poziva, administrativnu kontrolu pristiglih zahtjeva po javnom pozivu, organiziranje rada stručnog povjerenstva za postupak ocjenjivanja otočnih proizvoda prema grupama otočnih proizvoda, priprema ugovora o dodjeli prava označavanja oznakom HOP te organizacija svečane dodjele prigodnih diploma korisnicima oznake HOP. Korisnici ove mjere su otočni subjekti s registracijom djelatnosti i proizvodnjom na otocima, koji imaju sjedište na otoku, moraju biti upisani u odgovarajuće registre ili upisnike koje vode nadležna tijela te fizičke ili pravne osobe koje su nositelji prava na nematerijalnom kulturnom dobru prema posebnom zakonu kojim se uređuju poslovi zaštite i očuvanja kulturnih dobara. Oznaka HOP potrošaču jamči kupnju proizvoda otočnog lokalnog podrijetla po mjestu njegove proizvodnje te adekvatne kvalitete i ispravnosti, odnosno doživljaj otočne tradicije i baštine. Stoga se ukazuje potreba za nadzorom i kontrolom nad korištenjem prava označavanja oznakom HOP te kontrolom i provjerom samih otočnih proizvoda. Kroz provedbu ove mjere predviđena je i uspostava sustava evidencije važećih ugovora o pravu označavanja.
Mjera je povezana sa specifičnim ciljevima 1., 2. i 3.
2.Dodjela potpora male vrijednosti za sufinanciranje troškova sudjelovanja na manifestacijama u svrhu promicanja prepoznatljivosti otočnih proizvoda
U svrhu nastavka promicanja i poticanja prezentacije otočnih proizvoda kojima je dodijeljena oznaka HOP, Ministarstvo će putem Programa potpora male vrijednosti dodjeljivati otočnim subjektima – korisnicima oznake HOP potpore za sufinanciranje troškova sudjelovanja na manifestacijama. Ministarstvo utvrđuje ukupan iznos potpora raspoloživ za ovu mjeru te intenzitet i visinu potpore koja se može dodijeliti korisniku potpore za tekuću godinu ovisno o sredstvima raspoloživim u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Cilj mjere je potaknuti korisnike oznake HOP na sudjelovanje na skupnim događanjima u svrhu promicanja proizvoda koji nose oznaku HOP, kao i samog Programa HOP.
Mjera je povezana sa specifičnim ciljevima 1., 2. i 4.
3.Dodjela potpora male vrijednosti za sufinanciranje troškova nastalih u postupku dodjele prava označavanja proizvoda oznakom HOP
Bitan preduvjet stjecanja prava korištenja oznake HOP i samo korištenje oznake HOP za otočne subjekte je usklađenost otočnih proizvoda u smislu ispravnosti s posebnim propisima, ovisno o vrsti proizvoda. Otočni proizvod mora udovoljavati svim zakonskim i drugim propisima te zahtjevima propisanima ostalim aktima, procedurama i standardima, a koji se odnose na proizvodnju, skladištenje, distribuciju, stavljanje na tržište, sigurnost, zaštitu zdravlja, zaštitu okoliša i zaštitu potrošača te svim ostalim propisanim zahtjevima koji se odnose na taj proizvod. Kako bi se omogućilo većem broju otočnih subjekata stjecanje prava korištenja oznake HOP, Ministarstvo će putem Programa potpora male vrijednosti korisnicima oznake HOP sufinancirati troškove koji su nastali u postupku dodjele prava označavanja proizvoda oznakom HOP. Cilj mjere je potaknuti otočne subjekte koji nisu korisnici oznake HOP na uključenje u Program HOP te motivirati postojeće korisnike oznake HOP na širenje ponude usluga i proizvoda.
Mjera je povezana sa specifičnim ciljevima 1., 2. i 3.
4.Jačanje informiranja, promotivnih i medijskih aktivnosti i osiguravanje suradnje i podrške u realizaciji i promociji Programa HOP
U cilju osiguravanja veće vidljivosti Programa HOP, kapitaliziranja njegova potencijala atraktivnosti te jačanja pristupa korisnika oznake HOP tržištu i općenito javnosti, potrebno je intenzivirati promotivne i medijske aktivnosti te osigurati kontinuiranu suradnju s dionicima Programa. Za veću dostupnost informacija o Programu HOP, korisnicima oznake HOP i njihovim proizvodima, omogućavanja diseminacije informacija edukativnog i informativnog karaktera i poticanje umrežavanja korisnika oznake HOP izraditi će se mrežna stranica te društvena stranica Programa HOP, nastaviti će se produkcija godišnjeg kataloga korisnika oznake HOP te je potrebno intenzivirati suradnju s medijima u cilju promicanja Programa HOP i same oznake HOP.
Posebnu pažnju je potrebno posvetiti suradnji s dionicima Programa HOP u cilju daljnjeg razvoja Programa HOP. U suradnji s drugim tijelima državne uprave, obalno-otočnim županijama, otočnim jedinicama lokalne samouprave i turističkim zajednicama lokalne i regionalne razine nužno je omogućiti što veći stupanj podrške u smislu sufinanciranja potvrđivanja ispravnosti i kvalitete proizvoda te pristupa tržištu kroz promociju i pružanje tehničke i financijske pomoći u organizaciji skupnih događanja na kojima sudjeluju korisnici oznake HOP. U cilju prilagodbe zakonskih odrednica tehničkih uvjeta proizvodnje materijalnih otočnih proizvoda uvjetima proizvodnje, poslovnim aktivnostima i općenito uvjetima poslovanja na otocima, potrebno je ostvariti suradnju s nadležnim tijelima državne uprave. Putem javnog poziva Ministarstvo će dodjelom bespovratnih sredstava sufinancirati realizaciju aktivnosti promocije Programa HOP jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, ustanovama, udrugama i turističkim zajednicama.
U operacionalizaciji Programa HOP i dalje je potrebno jačati suradnju s udrugama koje okupljaju korisnike oznake HOP, otočkim udrugama i ustanovama.
Mjera je povezana sa specifičnim ciljevima 2. i 4.
5.PRAĆENJE I VREDNOVANJE PROGRAMA „HRVATSKI OTOČNI PROIZVOD“
Pokazatelji rezultata praćenja i vrednovanja za svaku mjeru – praćenje na godišnjoj razini:
1.Dodjela prava označavanja oznakom HOP
-broj korisnika oznake HOP
-broj postojećih korisnika oznake HOP koji su stekli pravo označavanja za novi proizvod/proizvodnu liniju
-broj novih korisnika prava označavanja oznakom HOP
-broj proizvoda/proizvodnih linija koji su označeni oznakom HOP
-broj novih proizvoda/proizvodnih linija za koje su postojeći korisnici oznake HOP stekli pravo označavanja
-broj proizvoda/proizvodnih linija za koji su novi korisnici stekli pravo označavanja oznakom HOP
-ukupan izvršenih nadzora nad korištenjem prava označavanja oznakom HOP
-broj izvršenih nadzora – po vrsti (neposredna/administrativna)
-broj izvršenih nadzora s pozitivnim rezultatom
-broj korisnika kojima je oduzeto pravo označavanja oznakom HOP
2.Dodjela potpora male vrijednosti za sufinanciranje troškova sudjelovanja na manifestacijama u svrhu promicanja prepoznatljivosti otočnih proizvoda
-broj zatraženih potpora male vrijednosti za sufinanciranje troškova sudjelovanja na manifestacijama u svrhu promicanja prepoznatljivosti otočnih proizvoda
-broj dodijeljenih potpora male vrijednosti korisnicima oznake HOP za sufinanciranje troškova sudjelovanja na manifestacijama u svrhu promicanja prepoznatljivosti otočnih proizvoda
-iznos osiguranih sredstava za potpore male vrijednosti za sufinanciranje troškova sudjelovanja na manifestacijama u svrhu promicanja prepoznatljivosti otočnih proizvoda
-iznos dodijeljenih sredstava za potporu male vrijednosti za sufinanciranje troškova sudjelovanja na manifestacijama u svrhu promicanja prepoznatljivosti otočnih proizvoda
3.Dodjela potpora male vrijednosti otočnim subjektima za sufinanciranje troškova nastalih u postupku dodjele oznake HOP
-broj dodijeljenih potpora male vrijednosti otočnim subjektima za sufinanciranje troškova nastalih u postupku dodjele oznake HOP
-broj dodijeljenih potpora novim korisnicima prava označavanja oznakom HOP za sufinanciranje troškova nastalih u postupku dodjele oznake HOP
-broj dodijeljenih potpora postojećim korisnicima prava označavanja oznakom HOP za sufinanciranje troškova nastalih u postupku dodjele oznake HOP
-iznos osiguranih sredstava za potporu male vrijednosti otočnim subjektima za sufinanciranje troškova nastalih u postupku dodjele oznake HOP
-iznos dodijeljenih sredstava za potporu male vrijednosti otočnim subjektima za sufinanciranje troškova nastalih u postupku dodjele oznake HOP
4.Jačanje informiranja, promotivnih i medijskih aktivnosti i osiguravanje suradnje u realizaciji i promociji Programa HOP
-broj organiziranih prezentacija Programa na međunarodnoj/nacionalnoj/regionalnoj/lokalnoj razini
-broj sudionika na prezentacijama Programa na međunarodnoj/nacionalnoj/regionalnoj/lokalnoj razini
-broj korisnika sredstava za realizaciju aktivnosti promocije Programa HOP
-broj tiskanih/distribuiranih kataloga korisnika oznake HOP
-broj medijskih objava na temu provedbe Programa HOP
6.PRILOG
Prilog 1.
Prikaz registriranih žigova pri Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo na nositelja Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Pravo korištenja gore prikazanih registriranih žigova imaju korisnici s važećim ugovorom/ima sklopljenim s nositeljem ili uz posebnu suglasnost nositelja, Ministarstvom regionalnoga razvoja i fondova Europske unije.
Program „Hrvatski otočni proizvod“
Zagreb, 2019. godine
SADRŽAJ
1. UVOD
2. DOSADAŠNJI REZULTATI PROVEDBE PROJEKTA „HRVATSKI OTOČNI PROIZVOD“ 2007. - 2018.
3. PRAVNI I STRATEŠKI OKVIR PROGRAMA „HRVATSKI OTOČNI PROIZVOD“, DIONICI PROGRAMA I IZVOR FINANCIRANJA
4. CILJEVI, MJERE I AKTIVNOSTI PROGRAMA „HRVATSKI OTOČNI PROIZVOD“
5. PRAĆENJE I VREDNOVANJE PROGRAMA „HRVATSKI OTOČNI PROIZVOD“
6. PRILO G
Prilog 1.
Prikaz registriranih žigova pri Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo na nositelja Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1. UVOD
Projekt „Hrvatski otočni proizvod“ (u daljnjem tekstu: Projekt HOP), kao projekt vizualnog označavanja otočnih proizvoda oznakom HOP, pokrenut je početkom 2007. godine u tadašnjem Ministarstvu mora, turizma, prometa i razvitka, a izvođenje Projekta HOP se nastavlja u Ministarstvu regionalnoga razvoja i fondova Europske unije (u daljnjem tekstu: Ministarstvo). Zakonodavni okvir za provedbu Projekta HOP postavljen je u Nacionalnom programu razvitka otoka (usvojen u Hrvatskom saboru 28. veljače 1997.), Zakonu o otocima („Narodne novine“, broj 34/99,149/99, 32/02 i 33/06) i Pravilniku o uvjetima, kriterijima i načinu označavanja proizvoda oznakom „Hrvatski otočni proizvod“ („Narodne novine“, broj 47/07). Od samog početka Projekt HOP je strukturiran kao razvojni projekt, te su u njegovoj izvedbenoj fazi definirani modaliteti za uspostavu razvojnog ciklusa koji se operacionaliziraju u suradnji Ministarstva i ostalih relevantnih subjekata. Glavni postavljeni ciljevi Projekta HOP su identificiranje, poticanje proizvodnje i distribucije te promocija izvornih i kvalitetnih otočnih proizvoda, koji će kao takvi biti prepoznati u Hrvatskoj i izvan nje. Radi se o proizvodima koji uključuju značajke otočne tradicije, razvojno istraživačkog rada te promociju hrvatskih otoka kao područja od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, u cilju pozicioniranja otočnih proizvoda na domaćem i stranom tržištu te jačanju identiteta, prepoznatljivosti i direktne povezanosti s otokom. Kroz Projekt HOP dodatno se obogatila i turistička ponuda Hrvatske s prepoznatljivim autohtonim proizvodima te posjetitelji mogu dodatno doživjeti ljepote hrvatskih otoka.
Projekt vizualnog označavanja otočnih proizvoda u dosadašnjoj provedbi realizirao se kroz dodjelu prava označavanja oznakom „Hrvatski otočni proizvod“ (u daljnjem tekstu: oznaka HOP) za tradicijske i inovativne proizvode, otočnim subjektima – pravnim i fizičkim osobama koji imaju sjedište na otocima i ujedno svoju djelatnost obavljaju na otocima , a provedba cjelokupnog postupka propisana je gore navedenim pravilnikom. Temeljem istog, s tručno mišljenje o zadovoljavanju uvjeta i kriterija stjecanja prava označavanja donosile su neovisne tehničke komisije za pojedine grupe proizvoda (za hranu, pića, kemijske proizvode, za područje primijenjene umjetnosti i dizajna), u čijem sastavu su se nalazili stručnjaci za relevantna područja, a kao radna tijela Projekta HOP, imenovao ih je nadležni ministar na vrijeme od četiri godine. Prijedlog odluke o dodjeli prava označavanja donosio je Savjet projekta, sastavljen od 11 članova (predstavnici tijela državne uprave te udruge potrošača), a konačnu odluku ministar. Po donesenoj odluci ministra, Ministarstvo i korisnici sklapali su ugovor o pravu označavanja proizvoda oznakom HOP na razdoblje od tri godine.
Ministarstvo je, za potrebe projekta vizualnog označavanja otočnih proizvoda, 11. prosinca 2007. godine registriralo figurativni jamstveni žig pri Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo. Pravo korištenja imaju subjekti koji su stekli pravo označavanja oznakom HOP i sklopili s Ministarstvom ugovor o pravu označavanja proizvoda oznakom HOP.
Predmetni žig je registriran pod brojem Z20072358.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
2. DOSADAŠNJI REZULTATI PROVEDBE PROJEKTA „HRVATSKI OTOČNI PROIZVOD“ 2007. - 2018.
Projekt HOP od početka do danas je u velikoj mjeri ispunio svoje ciljeve te je pravo označavanja oznakom HOP zaključno s 2018. godinom ostvarilo 297 otočnih subjekata – korisnika prava označavanja oznakom HOP (od kojih je 26 eko-proizvođača, 28 proizvođača čiji proizvodi imaju oznaku zemljopisnog podrijetla i 8 proizvođača čiji proizvodi imaju oznaku izvornosti) za 971 proizvod i proizvodnu liniju s 24 otoka (Brač, Hvar, Vis, Korčula, Pag, Krk, Lastovo, Dugi Otok, Rab, Cres, Lošinj, Prvić, Ugljan, Mljet, Šolta, Žirje, Pašman, Iž, Murter, Olib, Kornat, Rava, Silba, Zlarin) i s poluotoka Pelješca. Radi se o prehrambenim (vina, rakije, likeri, maslinova ulja, sirevi, slastice, ribe, salatne marinade, džemovi, med), kozmetičkim, odjevnim proizvodima, uporabnim predmetima, suvenirima i dr.
Grafikon 1. Ukupan broj korisnika prava označavanja oznakom HOP – otočnih subjekata po županijama u razdoblju 2007.-2018. godine (297 korisnika)
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
Najveći broj otočnih subjekata koji su stekli pravo označavanja oznakom HOP je s područja Splitsko-dalmatinske županije (31%), zatim iz Zadarske županije (22%), Dubrovačko-neretvanske županije (21%), Primorsko-goranske županije (19) Šibensko-kninske županije (6%) te Ličko-senjske županije (2%). Očekivano, i najveći broj proizvoda/proizvodnih linija za koje su korisnici stekli pravo označavanja oznakom HOP je također s područja Splitsko-dalmatinske županije (38%), zatim podjednako Dubrovačko-neretvanska županija i Zadarska županija (18,5%), Primorsko-goranska županija (18%) te Šibensko-kninska županija (7%).
Grafikon 2. Ukupan broj proizvoda/proizvodnih linija po županijama za koje su korisnici – otočni subjekti stekli pravo označavanja oznakom HOP u razdoblju 2007.-2018. godine (971 proizvod/proizvodnu linija)
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
Neujednačenost rezultata po županijama se može pripisati različitim objektivnim čimbenicima, prije svega uzevši u obzir broj otoka u pojedinoj županiji, broju naselja na otocima, ukupnom broju stanovnika, gustoći stanovništva na pojedinom otoka, uvjetima za obavljanje gospodarske i druge djelatnosti i slično. Međutim, uzimajući u obzir odnos broja otočnih subjekata–korisnika prava označavanja oznakom HOP i broja proizvoda/proizvodnih linija za koje su stekli pravo označavanja, znakovito je kako su korisnici s područja Splitsko-dalmatinske županije te Dubrovačko-neretvanske iskazali veći interes za stjecanje prava označavanja svojih proizvoda oznakom HOP.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Kvantitativni podaci po županijama
Kako je prethodno navedeno, Projektom HOP je obuhvaćeno ukupno 24 otoka i poluotok Pelješac, s područja 6 obalno-otočnih županija : po 4 otoka u Primorsko-goranskoj, 4 otoka u Splitsko-dalmatinskoj i 3 otoka i poluotok Pelješac u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, 5 otoka u Šibensko – kninskoj te 8 otoka u Zadarskoj županiji, odnosno otok Pag u Ličko-senjskoj županiji.
Grafikon 3. Broj otoka po županijama uključenih u Projekt HOP u razdoblju 2007.-2018. godine
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
U Dubrovačko-neretvanskoj županiji je ukupno 63 otočnih subjekata steklo pravo označavanja oznakom HOP za ukupno 182 proizvoda/linije. Ukupno gledajući, najveći broj proizvoda/proizvodnih linija je s poluotoka Pelješca (78), iako je na Korčuli zabilježen najveći broj novih dobitnika .
Grafikon 4. Pregled ukupnog broja novih dobitnika i proizvoda/proizvodnih linija za koje su stekli pravo označavanja oznakom HOP u razdoblju 2007.-2018. godine po otocima Dubrovačko-neretvanske županije
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
U Splitsko-dalmatinskoj županiji je, tijekom provedbe Projekta HOP, ukupno 91 otočni subjekt, za ukupno 368 proizvoda/proizvodnih linija stekao pravo označavanja oznakom HOP i to s 4 otoka: Vis, Hvar, Brač i Šolta. Uvjerljivo najveći broj proizvoda/proizvodnih /linija je s otoka Hvara (180), iako je najveći broj novih dobitnika s otoka Brača (33, u odnosu na 32 s otoka Hvara).
Grafikon 5. Pregled ukupnog broja novih dobitnika i proizvoda/proizvodnih linija za koje su stekli pravo označavanja oznakom HOP u razdoblju 2007.-2018. godine po otocima Splitsko-dalmatinske županije
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
U Šibensko-kninskoj županiji je ukupno 18 otočnih subjekata steklo pravo označavanja oznakom HOP za ukupno 65 proizvoda/proizvodnih linija. Kao i u prethodne dvije županije, uočava se veća aktivnost na otoku s manjim brojem novih dobitnika u odnosu na broj proizvoda/proizvodnih linija, a u ovom slučaju je to Prvić s 6 novih dobitnika i 36 proizvoda/proizvodnih linija u odnosu na Murter s 8 novih dobitnika i 18 proizvoda/proizvodnih linija.
Grafikon 6. Pregled ukupnog broja novih dobitnika i proizvoda/proizvodnih linija za koje su stekli pravo označavanja oznakom HOP u razdoblju 2007.-2018. godine po otocima Šibensko-kninske županije
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
U Zadarskoj županiji je, tijekom provedbe Projekta HOP, ukupno 65 otočnih subjekata, za ukupno 167 proizvoda/proizvodnih linija steklo pravo označavanja oznakom HOP dok je u Ličkoj-senjskoj županiji ukupno 5 otočnih subjekata, za ukupno 15 proizvoda/proizvodnih linija steklo pravo označavanja oznakom HOP. U Zadarskoj županiji evidentno prednjači otok Pašman i po broju novih dobitnika i broju proizvoda/proizvodnih /linija te oko 47% proizvoda/proizvodnih linija za koje su korisnici stekli pravo označavanja oznakom HOP je proizvedeno na tom otoku dok se podaci za Ličko-senjsku županiju odnose na Grad Novalju.
Grafikon 7. Pregled ukupnog broja novih dobitnika i proizvoda/proizvodnih linija za koje su stekli pravo označavanja oznakom HOP u razdoblju 2007.-2018. godine po otocima Zadarske županije/Ličko-senjske županije
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
U Primorsko-goranskoj županiji je 56 novih dobitnika za 174 proizvoda/proizvodne linije. Najveći broj proizvoda/proizvodnih linija evidentirano je na otoku Rabu (86), koji bilježi i najveći broj novih dobitnika.
Grafikon 8. Pregled ukupnog broja novih dobitnika i proizvoda/proizvodnih linija za koje su stekli pravo označavanja oznakom HOP u razdoblju 2007.-2018. godine po otocima Primorsko-goranske županije
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
Promatrajući presjek po županijama, evidentne su oscilacije u kretanju broja novih dobitnika po županijama/godinama, odnosno ni u jednoj županiji nije zabilježeno pravocrtno kretanje istih (grafikon 9.) Ukoliko promatramo prosjek po godinama/županija u Splitsko-dalmatinskoj županiji je tijekom analiziranog razdoblja prosječno zabilježeno 7 novih dobitnika godišnje, u Zadarskoj županiji 6, u Dubrovačko-neretvanskoj i Primorsko- goranskoj županiji po 5 i u Šibensko-kninskoj 1 novi dobitnik, što je i očekivano s obzirom na broj otoka, naselja i stanovnika u tim županijama.
Grafikon 9. Godišnji pregled kretanja ukupnog broja novih dobitnika oznake HOP po županijama u razdoblju od 2007.-2018. godine
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
Prikazom kretanja ukupnog broja proizvoda/proizvodnih linija za koje su otočni subjekti stekli pravo označavanja oznakom HOP razdoblju 2007. do 2018. godine također su vidljive oscilacije u samom kretanju, kao i kod ukupnog broja novih dobitnika po županijama. Prosječno je na godišnjoj razini u Splitsko-dalmatinskoj županiji 31 proizvod/proizvodna linija označeno oznakom HOP, slijede ju Dubrovačko-neretvanska i Zadarska županija sa po 15 proizvoda/proizvodnih linija te Primorsko-goranska županija sa 14 i Šibensko-kninska županija sa 5 proizvoda/proizvodnih linija .
Grafikon 10. Godišnji pregled kretanja ukupnog broja proizvoda/proizvodnih linija za koje su korisnici – otočni subjekti stekli pravo označavanja oznakom HOP u razdoblju 2007.-2018. godine
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
Prema pravnoj osobnosti otočnih subjekata-korisnika prava označavanja oznakom HOP, evidentna je raznolikost sudionika Projekta HOP, što dokazuje kako su ciljevi Projekta HOP interesantni širem krugu otočnih dionika. Najzastupljeniji oblik registracije otočnih subjekata-korisnika prava označavanja oznakom HOP je obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo, što je očekivani podatak, obzirom na postavljene ciljeve projekta HOP.
Grafikon 11. Prikaz novih dobitnika oznake HOP prema pravnoj osobnosti u razdoblju od 2007.-2018. godine
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
Analiza ukupnog broja novih dobitnika, prema pravnoj osobnosti, pokazuje kako omjer zastupljenosti između fizičkih i pravnih osoba ide u prilog fizičkim osobama (OPG, obrt, domaća radinost,), na koje se odnosi 70% otočnih proizvođača . Zaključno, kvantitativni podaci o provedbi Projekta HOP su zadovoljavajući te je razvidan interes otočnih subjekata za aktivnost vizualnog označavanja proizvoda oznakom HOP.
Projekt HOP je, s obzirom na svoj sadržaj, ciljeve i kvantitativne rezultate, potencijalno medijski zanimljiv i privlačan za širu publiku. Međutim, analiza medijskih objava ukazala je na zastupljenost informacija/objava o Projektu HOP u najvećem dijelu u slučaju izvještavanja povodom održavanja manifestacije/sajma HOP-a u Zagrebu pred Uskrs /Božić ili na drugoj lokaciji, a u manjoj mjeri su medijski zastupljeni direktno sami korisnici prava označavanja-otočni subjekti, otočni proizvodi ili druge informacije o Projektu HOP (svečanost dodjele oznake, popratni događaji uz svečanost dodjele, opće informacije o Projektu HOP). S jedne strane, razvidno je kako su manifestacije/sajmovi medijski zanimljivi i poželjno je nastaviti s podupiranjem organizacije takvih događanja, ali je potrebno više iskoristiti medijski potencijal te povećati vidljivost i prepoznatljivost oznake HOP otočnih subjekata i njihovih proizvoda/proizvodnih linija.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Pregled uloženih sredstava Ministarstva
S početkom provedbe Projekta HOP, Ministarstvo je započelo i s osiguravanjem sredstava za njegovu provedbu te je od 2008. do 2018. godine ukupno uloženo 2.891.039 kuna.
Grafikon 12. Pregled realiziranih sredstava Ministarstva za provedbu Projekta HOP u razdoblju 2008.-2018.
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
U svrhu promocije otočnih proizvoda i njihova boljeg plasmana na tržištu, Ministarstvo od 2013. godine objavljuje Javni poziv za kandidiranje manifestacija koje u sklopu svog programa prezentiraju proizvode za koje je dodijeljeno pravo označavanja oznakom HOP. Za korištenje bespovratnih novčanih sredstava dana je mogućnost prijave putem javnog poziva fizičkim osobama (obrt, obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo) ili pravnim osobama (trgovačko društvo, zadruga, udruga, ustanova, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i dr.) koje su organizatori takvih manifestacija.
Grafikon 13. Broj sufinanciranih manifestacija putem javnog poziva u razdoblju 2013.-2018. godine
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
U navedenom razdoblju sufinancirano je ukupno 58 manifestacija, a najveći broj je održan na području Splitsko-dalmatinske županije (18) te Zadarske županije (16) i Grada Zagreba (16).
Grafikon 14. Broj manifestacija sufinanciranih putem javnog poziva po lokacijama održavanja u razdoblju 2013.-2018. godine
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
Prikaz godišnjeg kretanja sredstava dodijeljenih za sufinanciranje manifestacija korelira s godišnjim kretanjem ukupno izdvojenih sredstava za Projekt HOP, odnosno od 2016. godine evidentno se osigurava i realizira više sredstava. Za ukupno 58 održanih manifestacija u razdoblju 2013.-2018. godine dodijeljeno je ukupno 595.747 kuna.
Grafikon 15. Godišnje kretanje sredstava dodijeljenih za potrebe provedbe javnih poziva za manifestacije
Izvor: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, 2018.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Primjena Pravilnika o uvjetima, kriterijima i načinu označavanja proizvoda oznakom „Hrvatski otočni proizvod“
Analizom dugogodišnje primjene i provedbe Pravilnika o uvjetima, kriterijima i načinu označavanja proizvoda oznakom „Hrvatski otočni proizvod“ te uzimajući u obzir značajno povećanje broja korisnika prava označavanja te raznovrsnost i broj otočnih proizvoda, uočene su određene manjkavosti u provedbi administrativnog dijela propisane procedure vizualnog označavanja, prije svega u smislu pravodobnog i potpunog dostavljanja tražene dokumentacije od strane prijavitelja na javne pozive te posljedično otežani rad tehničkih komisija za pojedine grupe proizvoda. Ujedno, nije propisana mogućnost i način obnove ugovora o pravu korištenja oznake HOP te se u praksi događalo da se oznaka HOP koristi za označavanje proizvoda i nakon isteka propisanog i ugovorenog roka od tri godine, a navedeno je posljedica i nedovoljno razrađene procedure oduzimanja prava uporabe oznake te nedefiniranog načina nadzora poštivanja odredbi ugovora o korištenju prava označavanja i samog Pravilnika o uvjetima, kriterijima i načinu označavanja proizvoda oznakom „Hrvatski otočni proizvod“. Zaključno, pozitivni kvantitativni i financijski podaci i disperzija Projekta HOP iziskuju prilagodbu budućeg podzakonskog akta rezultatima i analizi dosadašnje provedbe Projekta HOP. Potrebno je detaljnije definirati pojam otočnog proizvoda, otočnog subjekta, razraditi i izraditi jasne upute za prijavitelje u pripremi javnog poziva za dodjelu prava označavanja proizvoda oznakom HOP po grupama proizvoda te je nužno uključiti članove dosadašnjih tehničkih komisija, kao predstavnika stručnjaka za pojedina područja u izradu uputa, ojačati administrativnu kontrolu pristigle dokumentacije po isteku roka za prijavu na javni poziv, definirati način nadzora poštivanja odredbi ugovora o korištenju prava označavanja i uspostaviti ciljane komunikacijske aktivnosti prema potencijalnim korisnicima prava označavanja oznakom HOP u cilju jačanja kapaciteta prijavitelja, kako bi prijave bile potpune i pravodobne, a cijela procedura učinkovita.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Sudjelovanje drugih dionika u provedbi Projekta HOP
Ministarstvo turizma od 2016. godine putem Programa Konkurentnost turističkog gospodarstva (mjera D – prepoznatljivost) osigurava sredstva za sufinanciranje aktivnosti vezanih za HOP, s minimalnim iznosom potpore od 20.000 kuna do maksimalnih 100.000 kuna te intenzitetom potpore do 60% ukupno opravdanih/prihvatljivih troškova. Prihvatljive aktivnosti za sufinanciranje su:
- opremanje prodajno-izložbenih prostora u hotelima i kampovima na otocima i u marinama za proizvode s oznakom „Hrvatski otočni proizvod“,
- ulaganje u uređenje izletišta, kušaonica, vinotočja za proizvode s oznakom „Hrvatski otočni proizvod“ od strane proizvođača predmetnih proizvoda na otocima,
- realizacija tematskih ruta, ili kreiranje i provedba paket aranžmana s temom „Hrvatski otočni proizvod“ na otoku ili nekoliko susjednih otoka.
Odaziv po ovom Programu nije u skladu s očekivanjima obzirom se, zaključno s 2018. godinom, na Javni poziv po Programu javilo ukupno 4 prijavitelja, od čega je dvoje ostvarilo pravo na potporu. Ovi podaci ukazuju na potrebu uspostavljanje ciljane komunikacijske aktivnosti prema korisnicima prava označavanja oznakom HOP, u cilju jačanja poduzetničke aktivnosti korisnika i ostvarivanja ciljeva Programa HOP.
Posljednjih godina primjetno je uključivanje obalno-otočnih županija i otočnih jedinica lokalne samouprave u poticanje aktivnosti korisnika prava označavanja oznakom HOP kroz razne oblike sufinanciranja za sudjelovanje na sajmovima/manifestacijama i/ili za troškove analiza nominiranih proizvoda za potrebe ishođenja prava označavanja putem ciljanih javnih poziva ili kroz programe poticanja poduzetništva i ruralnog razvoja na svom području te kroz direktne potpore (oslobađanje od naknade za korištenje javne površine za organizaciju sajmova/manifestacija na kojima sudjeluju korisnici prava označavanja oznakom HOP, nabava proizvoda označenih oznakom HOP za potrebe protokola i sl.). Za potrebe osnaživanja Programa HOP i ostvarenja njegovih ciljeva potrebno je uspostaviti kontinuirane komunikacijske aktivnosti i suradnju s obalno-otočnim županijama, otočnim jedinicama lokalne samouprave i jedinicama lokalne samouprave na kopnu koje u svom administrativnom sastavu imaju otok/otoke u svrhu predstavljanja ciljeva i mjera Programa HOP i poticanja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave na uvođenje i širenje mjera i aktivnosti za potrebe osnaživanja korisnika prava označavanja oznakom HOP i doprinos ostvarenju ciljeva Programa HOP.
Kako je kroz 13 godina provedbe Projekta HOP značajno narastao broj otočnih subjekata koji su stekli pravo označavanja oznakom HOP za svoje proizvode ili proizvodne linije, 2014. godine je osnovana Udruga poslovni klaster „Hrvatski otočni proizvod“ (u daljnjem tekstu: Udruga) koja trenutno broji 74 člana – korisnika prava označavanja oznakom HOP, s 21 otoka. Područje djelovanja udruge, prema Statutu , je gospodarstvo i razvoj projekta „Hrvatski otočni proizvod“ i njegova primjena te Udruga ima svrhu jačanja konkurentnosti i izvrsnosti korisnika prava označavanja oznakom HOP putem umrežavanja svih relevantnih čimbenika javnog, privatnog i znanstveno-istraživačkog sektora.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
3. PRAVNI I STRATEŠKI OKVIR PROGRAMA „HRVATSKI OTOČNI PROIZVOD“, DIONICI PROGRAMA I IZVOR FINANCIRANJA
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Pravni i strateški okvir
Zakon o otocima stupio je na snagu 29. prosinca 2018. godine („Narodne novine“, broj 116/18) kao ostvarenje novih smjernica regionalne i otočne politike definiranih Programom Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016. - 2020. (prije svega poglavlje 8. Ravnomjeran razvoj svih krajeva Hrvatske ). Ministarstvo je izradilo novi Zakon o otocima s namjerom jačanja i uvođenja suvremenih mehanizama i novih rješenja za poticanje politike otočnog razvoja u skladu s općim ciljevima razvojne i gospodarske politike Republike Hrvatske i odgovarajućim politikama na razini Europske unije.
Polazeći od održivog razvoja otoka kao temeljne svrhe Zakona, između ostalih općih ciljeva, on pretpostavlja i stabilan gospodarski razvoj otoka te je određeno poticanje djelatnosti koje su od važnosti za gospodarski razvoj otoka, između kojih je i proizvodnja i prerada proizvoda s oznakom HOP. U tom smislu, č lankom 36. Zakona određeno je kako je Ministarstvo nositelj Programa „Hrvatski otočni proizvod“ (u daljnjem tekstu: Program HOP) koji će sadržavati mjere i aktivnosti za njegovo provođenje. Ujedno, Program HOP se izrađuje i u skladu s odrednicama Deklaracije o pametnim otocima, koju je akceptirao i Zakon, kojima se potiču aktivnosti u cilju diversifikacije otočnog gospodarstva iskorištavanjem posebnosti otoka u stvaranju novih i inovativnih lokalnih djelatnosti te očuvanje karakteristične prirodne i kulturne baštine.
Programom HOP se želi pozicionirati oznaka HOP kao regionalna oznaka u cilju jačanja otočnog identiteta i njegove promocije, očuvanja tradicije i baštine te poticanja i promocije otočne proizvodnje. Oznaka HOP je namijenjena otočnim subjektima, odnosno pravnim i fizičkim osobama – obrtnicima, obiteljsko poljoprivrednim gospodarstvima, domaćoj radinosti, sporednim zanimanjima i dr. koje registriranu djelatnost obavljaju na otocima i koji imaju sjedište na otocima te pravnim i fizičkim osobama koje su nositelji nematerijalnog kulturnog dobra sukladno posebnom propisu koji uređuje zaštitu kulturnih dobara.
Programom HOP se utvrđuju ciljevi te mjere i aktivnosti provedbe Programa HOP, korisnici, izvori sredstava, te način praćenja i vrednovanja provedbe pojedinih mjera. Svrha izrade Programa HOP je kreiranje višegodišnjeg programskog okvira za djelovanje Ministarstva u cilju doprinosa održivom razvoju otoka. N ačin provedbe Programa HOP propisati će se Pravilnikom o načinu provođenja mjera i aktivnosti Programa HOP, sukladno članku 36. stavak 4. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Dionici Programa HOP
Nositelj Programa HOP je Ministarstvo, s temeljnim zadaćama izrade Programa HOP i Pravilnika o načinu provođenja mjera i aktivnosti Programa HOP, osiguravanja financijskih sredstava za njegovu provedbu, pokretanja i organiziranja suradnje sa svim drugim dionicima u provedbi Programa HOP, pružanja podrške korisnicima, administrativne i terenske kontrole u provedbi mjera te jačanja vidljivosti Programa HOP. Za potrebe osiguravanja stručnog praćenja provedbe mjera Programa HOP u dijelu dodjele prava korištenja oznake HOP Ministarstvo će osnovati stručna povjerenstva za pojedine grupe proizvoda.
Korisnici Programa HOP su otočni subjekti koji imaju promotivni karakter za Program HOP. U smislu Programa HOP otočni subjekti su pravne i fizičke osobe registrirane za određenu djelatnost (obrt, obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo, domaća radinost, sporedno zanimanje, zadruge, udruge, ustanove, trgovačka društva i dr.) koje imaju sjedište na otocima i koje svoju djelatnost obavljaju na otocima te posjeduju odgovarajuća rješenja, dopuštenja i potvrdnice izdane od ovlaštenih tijela kojima se dokazuje proizvodni proces, ispravnost proizvoda te dopuštenost za njegovo stavljanje na tržište.
Iz analize dosadašnje provedbe Projekta HOP razvidno je kako su važni dionici za sveobuhvatnu provedbu Programa HOP druga tijela državne uprave (suradnja na području savjetovanja i edukacije otočnih subjekata, sufinanciranje aktivnosti otočnih subjekata u cilju unaprjeđenja proizvodnje, ponude i promocije otočnih proizvoda), obalno-otočne županije koje u svom sastavu imaju naseljene i povremeno naseljene otoke i jedinice lokalne samouprave na otocima i na kopnu – koje u administrativnom sastavu imaju otoke (sufinanciranje i poticanje aktivnosti otočnih subjekata vezanih neposredno uz Program HOP te unaprjeđenje proizvodnje, ponude i promocije otočnih proizvoda), te županijske turističke zajednice u obalno-otočnim županijama koje u svom sastavu imaju naseljene i povremeno naseljene otoke (poticanje promocije otočnih proizvoda i suradnja s lokalnim turističkim zajednicama i drugim dionicima na otocima u cilju promocije).
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Izvor financiranja
Program će se provoditi u skladu sa sredstvima odobrenim u Državnom proračunu Republike Hrvatske na poziciji Ministarstva na aktivnosti A819012 – Hrvatski otočni proizvod.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
4. CILJEVI, MJERE I AKTIVNOSTI PROGRAMA „HRVATSKI OTOČNI PROIZVOD“
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Ciljevi Programa HOP
Opći cilj Programa je poticanje proizvodnje i plasmana te promocija izvornih i inovativnih otočnih proizvoda, tradicije i baštine. Kako bi se osigurala učinkovita provedba općeg cilja i postavili primjereni pokazatelji praćenja provedbe, proizlaze sljedeći specifični ciljevi:
Specifični cilj 1. Poticanje gospodarskih aktivnosti otočnih subjekata i proizvodnje te distribucije otočnih proizvoda
Identificiranjem otočnih proizvoda koji su proizvedeni na pretpostavkama autentičnosti i tradicije ili su rezultat inovacije i invencije te korištenjem oznake HOP poticati gospodarske aktivnosti na otocima, doprinijeti diversifikaciji otočnog gospodarstva te osnažiti pozicioniranje otočnih proizvoda na tržištu.
Specifični cilj 2. Promocija otočne tradicije i identiteta otoka kao područja od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku
Čuvanjem kulturnog nasljeđa i tradicije te poticanjem stvaranja novih otočnih proizvoda promovirati prednosti otočnosti i otočnog načina života, ukazati na potrebu očuvanja otočnog identiteta, umrežavanje otoka uz poticanje razmjene lokalnih znanja i vještina.
Specifični cilj 3. Osiguravanje i praćenje standarda kvalitete otočnih proizvoda
Uspostaviti i provoditi procedure prilikom identificiranja otočnih proizvoda u postupku dodjele prava označavanja oznakom HOP te procedure praćenja standarda kvalitete otočnih proizvoda i subjekata za vrijeme trajanja ugovora o dodjeli prava označavanja kako bi se osiguralo jamstvo otočnog proizvoda po svom sastavu i/ili po mjestu njegove proizvodnje.
Specifični cilj 4. Jačanje vidljivosti Programa HOP
Uspostaviti aktivnosti i suradnju s dionicima Programa HOP u području informiranja i promotivnih aktivnosti te sufinanciranja i poticanja otočnih subjekata kao oblika izravne podrške otočnim subjektima te diseminacije ciljeva, mjera i rezultata Programa HOP.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Opis mjera i aktivnosti za provedbu ciljeva Programa HOP
Mjere za provedbu Programa HOP su:
1. Dodjela prava označavanja oznakom HOP
2. Dodjela potpora male vrijednosti a sufinanciranje troškova sudjelovanja na manifestacijama u svrhu promicanja prepoznatljivosti otočnih proizvoda
3. Dodjela potpora male vrijednosti za sufinanciranje troškova nastalih u postupku dodjele prava označavanja proizvoda oznakom HOP
4. Jačanje informiranja, promotivnih i medijskih aktivnosti i osiguravanje suradnje i podrške u realizaciji i promociji Programa
1. Dodjela prava označavanja oznakom HOP
Vizualnim označavanjem otočnih proizvoda posebnom oznakom doprinosi se razvoju otočne proizvodnje, osnaživanju pozicije otočnih proizvoda na domaćem i stranom tržištu te promicanju otočne tradicije i identiteta. Proizvodi se moraju proizvesti na otoku te zadovoljavaju potrebne uvjete određene posebnim propisima (o sigurnosti i zdravstvenoj ispravnosti hrane, pića, kemijskih proizvoda i dr.), proizvod su otočne tradicije, ali mogu biti i inovacija te invencija. Dodjela prava označavanja proizvoda otočnim subjektima oznakom HOP je skup aktivnosti koje podrazumijevaju pripremu i objavu javnog poziva, administrativnu kontrolu pristiglih zahtjeva po javnom pozivu, organiziranje rada stručnog povjerenstva za postupak ocjenjivanja otočnih proizvoda prema grupama otočnih proizvoda, priprema ugovora o dodjeli prava označavanja oznakom HOP te organizacija svečane dodjele prigodnih diploma korisnicima oznake HOP. Korisnici ove mjere su otočni subjekti s registracijom djelatnosti i proizvodnjom na otocima, koji imaju sjedište na otoku, moraju biti upisani u odgovarajuće registre ili upisnike koje vode nadležna tijela te fizičke ili pravne osobe koje su nositelji prava na nematerijalnom kulturnom dobru prema posebnom zakonu kojim se uređuju poslovi zaštite i očuvanja kulturnih dobara. Oznaka HOP potrošaču jamči kupnju proizvoda otočnog lokalnog podrijetla po mjestu njegove proizvodnje te adekvatne kvalitete i ispravnosti, odnosno doživljaj otočne tradicije i baštine. Stoga se ukazuje potreba za nadzorom i kontrolom nad korištenjem prava označavanja oznakom HOP te kontrolom i provjerom samih otočnih proizvoda. Kroz provedbu ove mjere predviđena je i uspostava sustava evidencije važećih ugovora o pravu označavanja.
Mjera je povezana sa specifičnim ciljevima 1., 2. i 3.
2. Dodjela potpora male vrijednosti za sufinanciranje troškova sudjelovanja na manifestacijama u svrhu promicanja prepoznatljivosti otočnih proizvoda
U svrhu nastavka promicanja i poticanja prezentacije otočnih proizvoda kojima je dodijeljena oznaka HOP, Ministarstvo će putem Programa potpora male vrijednosti dodjeljivati otočnim subjektima – korisnicima oznake HOP potpore za sufinanciranje troškova sudjelovanja na manifestacijama. Ministarstvo utvrđuje ukupan iznos potpora raspoloživ za ovu mjeru te intenzitet i visinu potpore koja se može dodijeliti korisniku potpore za tekuću godinu ovisno o sredstvima raspoloživim u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Cilj mjere je potaknuti korisnike oznake HOP na sudjelovanje na skupnim događanjima u svrhu promicanja proizvoda koji nose oznaku HOP, kao i samog Programa HOP.
Mjera je povezana sa specifičnim ciljevima 1., 2. i 4.
3. Dodjela potpora male vrijednosti za sufinanciranje troškova nastalih u postupku dodjele prava označavanja proizvoda oznakom HOP
Bitan preduvjet stjecanja prava korištenja oznake HOP i samo korištenje oznake HOP za otočne subjekte je usklađenost otočnih proizvoda u smislu ispravnosti s posebnim propisima, ovisno o vrsti proizvoda. Otočni proizvod mora u dovoljavati svim zakonskim i drugim propisima te zahtjevima propisanima ostalim aktima, procedurama i standardima, a koji se odnose na proizvodnju, skladištenje, distribuciju, stavljanje na tržište, sigurnost, zaštitu zdravlja, zaštitu okoliša i zaštitu potrošača te svim ostalim propisanim zahtjevima koji se odnose na taj proizvod. Kako bi se omogućilo većem broju otočnih subjekata stjecanje prava korištenja oznake HOP, Ministarstvo će putem Programa potpora male vrijednosti korisnicima oznake HOP sufinancirati troškove koji su nastali u postupku dodjele prava označavanja proizvoda oznakom HOP. Cilj mjere je potaknuti otočne subjekte koji nisu korisnici oznake HOP na uključenje u Program HOP te motivirati postojeće korisnike oznake HOP na širenje ponude usluga i proizvoda.
Mjera je povezana sa specifičnim ciljevima 1., 2. i 3.
4. Jačanje informiranja, promotivnih i medijskih aktivnosti i osiguravanje suradnje i podrške u realizaciji i promociji Programa HOP
U cilju osiguravanja veće vidljivosti Programa HOP, kapitaliziranja njegova potencijala atraktivnosti te jačanja pristupa korisnika oznake HOP tržištu i općenito javnosti, potrebno je intenzivirati promotivne i medijske aktivnosti te osigurati kontinuiranu suradnju s dionicima Programa. Za veću dostupnost informacija o Programu HOP, korisnicima oznake HOP i njihovim proizvodima, omogućavanja diseminacije informacija edukativnog i informativnog karaktera i poticanje umrežavanja korisnika oznake HOP izraditi će se mrežna stranica te društvena stranica Programa HOP, nastaviti će se produkcija godišnjeg kataloga korisnika oznake HOP te je potrebno intenzivirati suradnju s medijima u cilju promicanja Programa HOP i same oznake HOP.
Posebnu pažnju je potrebno posvetiti suradnji s dionicima Programa HOP u cilju daljnjeg razvoja Programa HOP. U suradnji s drugim tijelima državne uprave, obalno-otočnim županijama, otočnim jedinicama lokalne samouprave i turističkim zajednicama lokalne i regionalne razine nužno je omogućiti što veći stupanj podrške u smislu sufinanciranja potvrđivanja ispravnosti i kvalitete proizvoda te pristupa tržištu kroz promociju i pružanje tehničke i financijske pomoći u organizaciji skupnih događanja na kojima sudjeluju korisnici oznake HOP. U cilju prilagodbe zakonskih odrednica tehničkih uvjeta proizvodnje materijalnih otočnih proizvoda uvjetima proizvodnje, poslovnim aktivnostima i općenito uvjetima poslovanja na otocima, potrebno je ostvariti suradnju s nadležnim tijelima državne uprave. Putem javnog poziva Ministarstvo će dodjelom bespovratnih sredstava sufinancirati realizaciju aktivnosti promocije Programa HOP jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, ustanovama, udrugama i turističkim zajednicama.
U operacionalizaciji Programa HOP i dalje je potrebno jačati suradnju s udrugama koje okupljaju korisnike oznake HOP, otočkim udrugama i ustanovama.
Mjera je povezana sa specifičnim ciljevima 2. i 4.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
5. PRAĆENJE I VREDNOVANJE PROGRAMA „HRVATSKI OTOČNI PROIZVOD“
Pokazatelji rezultata praćenja i vrednovanja za svaku mjeru – praćenje na godišnjoj razini:
1. Dodjela prava označavanja oznakom HOP
- broj korisnika oznake HOP
- broj postojećih korisnika oznake HOP koji su stekli pravo označavanja za novi proizvod/proizvodnu liniju
- broj novih korisnika prava označavanja oznakom HOP
- broj proizvoda/proizvodnih linija koji su označeni oznakom HOP
- broj novih proizvoda/proizvodnih linija za koje su postojeći korisnici oznake HOP stekli pravo označavanja
- broj proizvoda/proizvodnih linija za koji su novi korisnici stekli pravo označavanja oznakom HOP
- ukupan izvršenih nadzora nad korištenjem prava označavanja oznakom HOP
- broj izvršenih nadzora – po vrsti (neposredna/administrativna)
- broj izvršenih nadzora s pozitivnim rezultatom
- broj korisnika kojima je oduzeto pravo označavanja oznakom HOP
2. Dodjela potpora male vrijednosti za sufinanciranje troškova sudjelovanja na manifestacijama u svrhu promicanja prepoznatljivosti otočnih proizvoda
- broj zatraženih potpora male vrijednosti za sufinanciranje troškova sudjelovanja na manifestacijama u svrhu promicanja prepoznatljivosti otočnih proizvoda
- broj dodijeljenih potpora male vrijednosti korisnicima oznake HOP za sufinanciranje troškova sudjelovanja na manifestacijama u svrhu promicanja prepoznatljivosti otočnih proizvoda
- iznos osiguranih sredstava za potpore male vrijednosti za sufinanciranje troškova sudjelovanja na manifestacijama u svrhu promicanja prepoznatljivosti otočnih proizvoda
- iznos dodijeljenih sredstava za potporu male vrijednosti za sufinanciranje troškova sudjelovanja na manifestacijama u svrhu promicanja prepoznatljivosti otočnih proizvoda
3. Dodjela potpora male vrijednosti otočnim subjektima za sufinanciranje troškova nastalih u postupku dodjele oznake HOP
- broj dodijeljenih potpora male vrijednosti otočnim subjektima za sufinanciranje troškova nastalih u postupku dodjele oznake HOP
- broj dodijeljenih potpora novim korisnicima prava označavanja oznakom HOP za sufinanciranje troškova nastalih u postupku dodjele oznake HOP
- broj dodijeljenih potpora postojećim korisnicima prava označavanja oznakom HOP za sufinanciranje troškova nastalih u postupku dodjele oznake HOP
- iznos osiguranih sredstava za potporu male vrijednosti otočnim subjektima za sufinanciranje troškova nastalih u postupku dodjele oznake HOP
- iznos dodijeljenih sredstava za potporu male vrijednosti otočnim subjektima za sufinanciranje troškova nastalih u postupku dodjele oznake HOP
4. Jačanje informiranja, promotivnih i medijskih aktivnosti i osiguravanje suradnje u realizaciji i promociji Programa HOP
- broj organiziranih prezentacija Programa na međunarodnoj/nacionalnoj/regionalnoj/lokalnoj razini
- broj sudionika na prezentacijama Programa na međunarodnoj/nacionalnoj/regionalnoj/lokalnoj razini
- broj korisnika sredstava za realizaciju aktivnosti promocije Programa HOP
- broj posjeta mrežne stranice Programa/društvenim stranicama
- broj tiskanih/distribuiranih kataloga korisnika oznake HOP
- broj medijskih objava na temu provedbe Programa HOP
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
6. PRILO G
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Prilog 1.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Prikaz registriranih žigova pri Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo na nositelja Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Pravo korištenja gore prikazanih registriranih žigova imaju korisnici s važećim ugovorom/ima sklopljenim s nositeljem ili uz posebnu suglasnost nositelja, Ministarstvom regionalnoga razvoja i fondova Europske unije.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije