Ustavna osnova za donošenje Zakona o vatrogastvu sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Na snazi je Zakon o vatrogastvu („Narodne novine“ broj 106/99, 117/01, 36/02 – Odluka Ustavnog suda, 96/03, 139/04 – pročišćeni tekst, 174/04, 38/09 i 80/10) koji se primjenjuje od 1. siječnja 2000. godine (u daljnjem tekstu: važeći Zakon).
Primjena važećeg Zakona pokazala je da postoje problemi u pogledu dvojne nadležnosti za vatrogastvo što je bila zapreka za detaljnije normativno reguliranje vatrogasne djelatnosti te za uspostavljanje jedinstvenog sustava obrazovanja i osposobljavanja vatrogasaca. Neujednačeno financiranje vatrogastva iz državnog proračuna doprinijelo je neravnomjernom razvoju vatrogasne službe na području Republike Hrvatske.
Slijedom navedenog, u svrhu otklanjanja uočenih nedostataka i poboljšanja učinkovitosti cjelokupnog vatrogasnog sustava potrebno je donijeti novi Zakon o vatrogastvu (u daljnjem tekstu: Zakon) koji bi otklonio navedene nedosljednosti i koji bi postavio pravne temelje za jedinstvenost cjelokupnog vatrogasnog sustava.
Ocjena stanja
Vatrogasna djelatnost, kao značajan dio sustava zaštite od požara, od neprijepornog je interesa za svaku društvenu zajednicu, pa tako i za Republiku Hrvatsku. Ovo je područje u Republici Hrvatskoj po prvi puta cjelovito uređeno Zakonom o vatrogastvu ("Narodne novine" br. 58/93. u daljnjem tekstu: Zakon/93.) koji je izmjenjen i dopunjen 1996. godine. Zatim je 1999. godine donesen novi Zakon o vatrogastvu koji je izmjenjen, odnosno dopunjen šest puta. Nadalje, Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave ("Narodne novine" broj 116/18.) utvrđena je obveza donošenja posebnog zakona kojim će se cjelovito urediti vatrogasna djelatnost kao djelatnost od interesa za Republiku Hrvatsku najkasnije godinu dana od njegovog stupanja na snagu (članak 23. stavak 8.). S obzirom na brojne izmjene i dopune te kompleksnost materije koju je potrebno urediti pri tome poštujući jedinstvenost pravnog poretka Republike Hrvatske, bilo je potrebno pripremiti novi cijeloviti prijedlog zakona.
Izmjenama i dopunama Zakona o vatrogastvu ("Narodne novine", broj 87/96) započeo je proces povezivanja profesionalnog i dobrovoljnog vatrogastva te osnaživanje dobrovoljnih vatrogasnih društava i njihovih zajednica, koji treba nastaviti. Navedenim izmjenama i dopunama ustrojena je Hrvatska vatrogasna zajednica, dobrovoljni vatrogasci ušli su u zapovjednu strukturu s profesionalnim vatrogascima, te je Hrvatska vatrogasna zajednica postala predstavnik hrvatskog vatrogastva te je uspostavljeno financiranje iz državnog proračuna.
Zakonom o vatrogastvu ("Narodne novine", broj 106/99) izvršena je decentralizacija profesionalnog vatrogastva iz Ministarstva unutarnjih poslova (u daljnjem tekstu: MUP) u jedinice lokalne samouprave (u daljnjem tekstu: JLS) i to samo u one JLS u kojima je bilo sjedište vatrogasne postrojbe – postaje i ispostave MUP-a.
Prema Zakonu o vatrogastvu iz 1999. godine osnovno financiranje redovne djelatnosti javnih vatrogasnih postrojbi općina, gradova i Grada Zagreba osigurava se u proračunu općine, grada ili Grada Zagreba, a financiranje redovne djelatnosti dobrovoljnih vatrogasnih društava te vatrogasnih zajednica JLS osiguravaju se u proračunu općine, grada i Grada Zagreba čije područje pokrivaju. Pored ovog sredstva za financiranje djelatnosti vatrogasnih zajednica županija i Grada Zagreba osiguravala su se u proračunima županija, odnosno Grada Zagreba.
Navedeni način financiranja izmjenjen je 2004. godini dopunama Zakona o vatrogastvu („NN“ 174/04.) kada su se javne vatrogasne postrojbe nastavile financirati uz pomoć državnog proračuna kao i ostale decentralizirane funkcije (zdravstvo, školstvo, socijalna skrb, domovi za starije i nemoćne).
Bitno je za istaknuti kako je izmjenama i dopunama Zakona o vatrogastvu ("Narodne Novine", broj 96/03) došlo do promjena u odredbama koje reguliraju donošenje propisa kojima se pobliže razrađuju zakonske odredbe te je dana ovlast za veći broj podzakonskih propisa.
U naprijed navedenom razdoblju, u uspostavljenom sustavu zapovijedanja u vatrogastvu došlo je do reduciranja samostalnosti u odlučivanju glavnog vatrogasnog zapovjednika, a hitnost posupanja u okolnostima neposredne ugroze ljudi i imovine zahtijeva brzinu odlučivanja, potpuno razumijevanje sustava kao i davanje jasnih naloga svim uključenim vatrogasnim zapovjednicima i postrojbama.
Slijedom navedenog te radi otklanjanja navedenih nedostataka i poboljšanja učinkovitosti cjelokupnog vatrogasnog sustava potrebno je donijeti novi Zakon o vatrogastvu.
Osnovna pitanja koja se namjeravaju riješiti ovim zakonom
Ovim Prijedlogom Zakona žele se otkloniti određene poteškoće na koje se naišlo u primjeni trenutno važećeg Zakona, a kao najvažnije namjeravaju se urediti slijedeća glavna pitanja:
1.Prema važećem Zakonu do županijske razine vatrogasna služba je ustrojena u okviru Hrvatske vatrogasne zajednice, a na državnoj razini su bile podijeljene nadležnosti između Državne uprave za zaštitu i spašavanje i Hrvatske vatrogasne zajednice. Zbog te činjenice bilo je otežano donošenje podzakonskih propisa, a u mnogome je i otežan rad vatrogasnih postrojbi, posebice dobrovoljnih.
Nadalje, prilikom predlaganja državnih dokumenata (Strategija zaštite od požara, Strategija nacionalne sigurnosti, i sl.) stajališta Hrvatske vatrogasne zajednice i Državne uprave za zaštitu i spašavanje bila su često po nekim pitanjima različita.
Zbog dvojne nadležnosti, povlačenje sredstava iz Europske unije za vatrogastvo bilo je u proteklom razdoblju nezadovoljavajuće.
Slijedom navedenog, kod donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave ("Narodne novine" broj 116/18.) intencija je bila da Hrvatska vatrogasna zajednica ustrojena kao središnji državni ured uspostavi nadležnost nad vatrogasnim organizacijama, u operativnom i provedbenom smislu.
Tako je u prijelaznom razdoblju od 1. siječnja 2019. godine poslove vatrogastva, iz djelokruga Državne uprave za zaštitu i spašavanje preuzela Hrvatska vatrogasna zajednica osnovana Zakonom o vatrogastvu ("Narodne novine" broj 58/93. i 87/96.) koja je nastavila s radom sukladno Zakonu o vatrogastvu ("Narodne novine" broj 6/99., 117/01., 36/02., 96/03., 174/04., 38/09 i 80/10.), a od 1. siječnja 2020. godine, ustrojen je središnji državni ured pod istovjetnim nazivom Hrvatska vatrogasna zajednica te je propisan djelokrug središnjeg državnog ureda.
2. Glavni vatrogasni zapovjednik čelnik je Hrvatske vatrogane zajednice, središjeg državnog ureda te zapovijeda vatrogasnim sustavom prilikom velikih požara kada se u gašenje požara uključuju Zrakoplovne protupožarne snage i Namjenski organizirane snage Oružanih snaga Republike Hrvatske.
Nadalje, namjera je uspostaviti sustav davanja suglasnosti nadređenog zapovjednika na imenovanja podređenih vatrogasnih zapovjednika te otkloniti paralelne zapovjedne nadležnosti na lokalnoj razini.
Prijedlogom zakona propisuje se za gradove u kojima je osnovana profesionalna vatrogasna postrojba da je njezin zapovjednik po dužnosti zapovjednik vatrogasne zajednice grada, odnosno područja, ako je profesionalnu vatrogasnu postrojbu osnovalo više jedinica lokalne samouprave.
3. Ovim Prijedlogom zakona propisano je osnivanje vatrogasne mreže na temelju koje se iz državnog proračuna osiguravaju sredstva za redovno djelovanje profesionalnih vatrogasnih postrojbi te se osiguravaju sredstva za financiranje troškova vatrogastva u onim jedinicama lokalne samouprave koje nemaju osnovane profesionalne vatrogasne postrojbe.
Ovdje valja napomenuti da svaki gradonačelnik ili općinski načelnik ima istu odgovornost u pogledu ustrojavanja vatrogasne službe bez obzira ima li jedinica lokalne samouprave osnovanu profesionalnu vatrogasnu postrojbu ili vatrogasnu djelatnost provodi putem dobrovoljnih vatrogasnih društava.
Ovakvim modelom bi svim čelnicima lokalnih samouprava, koji po važećem Zakonu i po Zakonu o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi imaju istu obvezu za zaštitu od požara i vatrogastvo, osigurali ista polazišta ustrojavanja učinkovite vatrogasne službe te ispunili odredbu iz članka 137. stavka 3. Ustava Republike Hrvatske.
4. Uz sve navedeno Prijedlogom zakona uredit će se i druga pitanja kojima će se doprinijeti uređivanju sustava vatrogastva i to:
- uvjeti za obavljanje vatrogasne djelatnosti, način obavljanja vatrogasne djelatnosti i sudjelovanje u vatrogasnoj intervenciji, provedba vatrogasne djelatnosti na državnoj, županijskoj i lokalnoj razini, te obavljanje gospodarske djelatnosti vatrogasnih zajednica, profesionalnih vatrogasnih postrojbi i dobrovoljnih vatrogasnih društava,
- sustav vatrogastva u Republici Hrvatskoj, njegovo ustrojstvo, zadaće i način rada, subjekti sustava vatrogastva, značaj vatrogasnih zajednica, profesionalnih vatrogasnih postrojbi i dobrovoljnih vatrogasnih društava za Republiku Hrvatsku
- osnivanje, ustrojstvo, nadležnost i sjedište Hrvatske vatrogasne zajednice, vatrogasnih zajednica županija/Grada Zagreba te vatrogasnih zajednica općina, gradova i područja kao nadležnih tijela za sve poslove vatrogastva na državnoj, područnoj i lokalnoj razini, s pripadajućim javnim ovlastima,
- nadležnosti i odgovornosti te trajanje mandata predsjednika i vatrogasnih zapovjednika, vatrogasnih zajednica županija/Grada Zagreba, vatrogasnih zajednica općina, gradova i područja te profesionalnih vatrogasnih postrojbi i dobrovoljnih vatrogasnih društava, s točno propisanim nadležnostima, sastavom, načinom izbora, imenovanja i razrješenja, djelokrugom rada, načinom donošenja odluka i odgovornostima članova i javnim ovlastima,
- uvjeti za obavljanje poslova vatrogasaca, uvjeti za zapošljavanje profesionalnih vatrogasaca i vatrogasaca s posebnim ovlastima i odgovornostima, uvjeti za obavljanje poslova dobrovoljnog i sezonskog vatrogasca, način utvrđivanja tjelesne i duševne sposobnosti profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasaca, vatrogasne iskaznice, računalna aplikacija Hrvatske vatrogasne zajednice za evidenciju vatrogasaca, tehnike, opreme i intervencija, regulira se staž osiguranja s povećanim trajanjem, propisuje se organizacija rada zaposlenih vatrogasaca, sudjelovanje dobrovoljnih vatrogasaca koji su u radnom odnosu na vatrogasnim intervencijama te prava profesionalnog vatrogasca
- način zapovijedanja vatrogasnom intervencijom, javne ovlasti vatrogasne postrojbe, sudjelovanje vatrogasnih postrojbi u vatrogasnim intervencijama izvan svog područja djelovanja, sudjelovanje vatrogasnih postrojbi pravnih osoba izvan svog područja djelovanja, naplata troškova vatrogasne intervencije
- prava i obveze tijela državne vlasti, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, način donošenja Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku i Plana intervencija kod velikih požara otvorenog prostora na teritoriju Republike Hrvatske
- financiranje vatrogasnog sustava
- školovanje, osposobljavanje i usavršavanje u sustavu vatrogastva i
- upravni, inspekcijski i stručni nadzor, subjekti u sustavu nadzora, predmet i provedba nadzora te poduzimanje mjera u postupku nadzora.
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Donošenjem ovog Zakona uredit će se sustav vatrogastva u nadležnosti Hrvatske vatrogasne zajednice, kao tijela državne uprave, što će omogućiti nesmetani razvoj vatrogasnog sustava u pogledu normativnog reguliranja, predlaganje dokumenata državne razine (strategije i sl.), učinkovitije osposobljavanje i obuka vatrogasaca, učinkovitiju inspekciju nad vatrogasnim postrojbama te uspješno povlačenje sredstava iz fondova Europske unije.
Uspostavit će se sustav zapovijedanja na temelju kojeg će se čvršće povezati zapovjedna vertikala na državnoj i lokalnoj razini što će pozitivno utjecati na djelotvornost vatrogasnog sustava prilikom intervencija na izvanrednim događajima (požari na priobalju, poplave, i sl.) gdje sudjeluju vatrogasna snage iz više jedinica lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave.
Glavni vatrogasni zapovjednik preuzima odgovornost za osposobljenost, organiziranost i opremljenost vatrogasaca te za provedbu inspekcijskog nadzora.
Propisat će se jedinstveni sustav obrazovanja profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasaca te vatrogasnih zapovjednika što će posljedično utjecati na strukovni napredak ukupnog vatrogastva.
Sve navedeno će unaprijediti ukupni vatrogasni sustav i omogućiti djelotvorniju provedbu vatrogasne djelatnosti.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovog Zakona potrebno je osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu.
IV.TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA
PRIJEDLOG ZAKONA O VATROGASTVU
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1)Ovim Zakonom uređuje se sustav vatrogastva u Republici Hrvatskoj, a osobito uvjeti i način ustrojavanja vatrogasnih tijela i organizacija na nacionalnoj, područnoj i lokalnoj razini, njihove obveze u području vatrogastva, osnivanje, način upravljanja i djelovanja vatrogasnih postrojbi, radno pravni status profesionalnih vatrogasaca i pravni status dobrovoljnih vatrogasaca, vatrogasne intervencije, prava i obveze kod vođenja vatrogasnih intervencija te zaštitu na radu pri vatrogasnim intervencijama, školovanje, osposobljavanje i usavršavanje u sustavu vatrogastva, financiranje vatrogastva na svim razinama te nadzor nad provedbom ovog Zakona.
(2)Vatrogasna djelatnost je sudjelovanje u provedbi preventivnih mjera zaštite od požara i tehnoloških eksplozija, gašenje požara i spašavanje ljudi i imovine ugroženih požarom i tehnološkom eksplozijom, pružanje tehničke pomoći u nezgodama i opasnim situacijama te obavljanje drugih poslova u nesrećama, ekološkim i inim nesrećama, a provodi se na kopnu, moru, jezerima i rijekama.
(3)Vatrogasna djelatnost je neprofitna, stručna i humanitarna djelatnost od interesa za Republiku Hrvatsku.
(4)Vatrogasnu djelatnost obavljaju vatrogasne postrojbe i vatrogasne organizacije.
(5)Odredbe ovog Zakona ne primjenjuju se na osnivanje, ustroj i djelovanje vatrogasnih postrojbi u Oružanim snagama Republike Hrvatske i za zaštitu zračnih luka, koje je uređeno posebnim propisom.
Članak 2.
(1) Pojedini izrazi i pojmovi korišteni u ovom Zakonu imaju sljedeće značenje:
1.član dobrovoljnog vatrogasnog društva je fizička osoba, učlanjena udobrovoljno vatrogasno društvo, koja je sukladno svojim sposobnostima i obvezama svrstana u odgovarajuću kategoriju članstva
2.dobrovoljni vatrogasac je osposobljeni punoljetni član vatrogasne postrojbedobrovoljnog vatrogasnog društva, koji udovoljava uvjetima iz ovog Zakona i propisa donesenih na temelju njega za obavljanje poslova dobrovoljnog vatrogasca
3.dojava je primitak informacije u nadležni vatrogasni operativni centar o nastalom izvanrednom događaju
4.intervencijska spremnost je sposobnost vatrogasne postrojbe da intervenira naodređeni izvanredni događaj sukladno vatrogasnom planu
5.izvanredni događaj je situacija nastala zbog tehničko-tehnološke ili prirodnenepogode i nesreće za čije saniranje je potrebno žurno djelovanje vatrogasnih snaga
6.katastrofa je stanje izazvano prirodnim ili tehničko-tehnološkim događajem kojiopsegom, intenzitetom i neočekivanošću ugrožava zdravlje i živote većeg broja ljudi, imovinu veće vrijednosti i okoliš, a čiji nastanak nije moguće unaprijed spriječiti ili posljedice otkloniti djelovanjem svih operativnih snaga sustava civilne zaštite jedinice područne (regionalne) samouprave na čijem je području događaj nastao te posljedice nastale terorizmom i ratnim djelovanjem
7.koordinacije vatrogasnih zajednica su Koordinacija Središnje Hrvatske, Koordinacija Istočne Hrvatske, Koordinacija Sjeverozapadne Hrvatske, Koordinacija Dalmacije i Koordinacija Istra, Lika i Primorje
8. Koordinaciju Središnje Hrvatske čine Vatrogasna zajednica Sisačko-moslavačke županije, Vatrogasna zajednica Karlovačke županije, Vatrogasna zajednica Zagrebačke županije, Vatrogasna zajednica Bjelovarsko-bilogorske županije i Vatrogasna zajednica Grada Zagreba
9.Koordinaciju Sjeverozapadne Hrvatske čine Vatrogasna zajednica Krapinsko-zagorske županije, Vatrogasna zajednica Međimurske županije, Vatrogasna zajednica Varaždinske županije i Vatrogasna zajednica Koprivničko-križevačke županije
10.Koordinaciju Istočne Hrvatske čine Vatrogasna zajednica Vukovarsko-srijemske županije, Vatrogasna zajednica Osječko-baranjske županije, Vatrogasna zajednica Brodsko-posavske županije, Vatrogasna zajednica Požeško-slavonske županije i Vatrogasna zajednica Virovitičko-podravske županije
11.Koordinaciju Istra, Lika i Primorje čine Vatrogasna zajednica Primorsko-goranske županije, Vatrogasna zajednica Istarske županije i Vatrogasna zajednica Ličko-senjske županije
12.Koordinaciju Dalmacije čineVatrogasna zajednica Dubrovačko-neretvanske županije, Vatrogasna zajednica Splitsko- dalmatinske županije, Vatrogasna zajednica Šibensko-kninske županije i Vatrogasna zajednica Zadarske županije
13.kvalifikacija je stjecanje stručne spreme iste obrazovne razine za novo zanimanje
14.nesreća je stanje koje osim djelovanja prirodnih sila ili tehničko – tehnoloških čimbenika može biti uzrokovana drugim događajima s posljedicom ugrožavanja zdravlja i života ljudi, imovine, okoliša te kulturnih i drugih dobara
15.nadležnost u provedbenom smislu je organizacija preventivne zaštite, organizacija i koordiniranje vatrogasnih natjecanja, vatrogasnih sudaca i suđenja te sudjelovanje u vatrogasnim olimpijadama i suradnja s Međunarodnom zajednicom vatrogasnih i spasilačkih službi (CTIF)
16.obrazovanje u sustavu vatrogastva je organizirano stjecanje stručnih znanja, vještina i sposobnosti iz vatrogasne djelatnosti i provodi se sukladno posebnim propisima
17.osposobljavanje je stjecanje stručnih znanja, vještina i sposobnosti sa svrhom podizanja spremnosti operativnih snaga sustava vatrogastva. Provodi se za jednu ili manji broj radnih operacija
18.područje djelovanja je dio područja jedinice lokalne samouprave na kojem djeluje jedna vatrogasna postrojba sukladno Vatrogasnom planu
19.područje odgovornosti je dio ili cijelo područje jedne ili više jedinica lokalne samouprave, odnosno područje više jedinica lokalne samouprave na kojem obvezu interveniranja ima vatrogasna postrojba, na temelju Vatrogasnog plana grada, općine, područja, županije, Grada Zagreba odnosno Republike Hrvatske, a sukladno ovom Zakonu i podzakonskim propisima
20.područna vatrogasna zajednica je zajednička vatrogasna zajednica, koju mogu osnovati jedinice lokalne samouprave, odlukom predstavničkog tijela, kada na području iste jedinice područne (regionalne) samouprave za to postoji interes
21.profesionalni vatrogasac jefizička osoba zaposlena, odnosno raspoređena na radno mjesto na temelju ustrojstvenih akata u javnoj vatrogasnojpostrojbi, profesionalnoj vatrogasnoj postrojbi u gospodarstvu, dobrovoljnom vatrogasnom društvu, vatrogasnoj zajednici općine, grada, područja, županije, Grada Zagreba, Hrvatskoj vatrogasnoj zajednici ili drugoj pravnoj osobi, a udovoljava uvjetima ovog Zakona i propisa donesenih na temelju njega za obavljanje poslova profesionalnog vatrogasca
22.rad u smjenama je svakodnevni redovni rad prema utvrđenom radnom vremenu poslodavca koji se obavlja naizmjenično tijekom tjedna ili mjeseca u prijepodnevnom (I. smjena), poslijepodnevnom (II. smjena) ili noćnom (III. smjena) dijelu dana.
23.rad u turnusima je rad prema utvrđenom radnom vremenu poslodavca koji se obavlja naizmjenično tijekom tjedna ili mjeseca u smjenama od po 12 sati rada dnevno u ciklusima 12-24-12-48; 12 radnih sati pa 24 sata dnevnog odmora, pa 12 radnih sati pa 48 sati dnevnog odmora.
24.središnja postrojba dobrovoljnog vatrogasnog društva je ona kojoj je Vatrogasnim planom utvrđeno područje odgovornosti
25.stručni nadzor je skup mjera i postupaka koje se provode u svrhu provjere rada vatrogasnih postrojbi i djelovanja vatrogasnih organizacija
26.tehnološka eksplozija je eksplozivno izgaranje gorivih plinova, para, maglica i organske prašine u određenoj koncentraciji sa zrakom prilikom čega dolazi do pojave visokih temperatura, udarnog vala i svjetlosti
27.temeljno osposobljavanje dobrovoljnih vatrogasaca je stjecanje temeljnih znanja, vještina i sposobnosti potrebnih za operativno djelovanje u sustavu vatrogastva
28.usavršavanje je proširivanje dosad stečenog znanja, vještina i sposobnosti za poslove višeg stupnja složenosti
29.vatrogasac je zajednički pojam za profesionalnog i dobrovoljnog vatrogasca
30.vatrogasne aktivnosti su aktivnosti u funkciji obavljanja vatrogasne djelatnostikoje obuhvaćaju vježbe, školovanja, osposobljavanja, usavršavanja, seminare, sastanke, natjecanja i rad s vatrogasnom mladeži
31.vatrogasna intervencija je skup mjera, radnji i postupaka koje provode vatrogasnesnage u vremenu od zaprimljene dojave do povratka u vatrogasnu postaju, na temelju zaprimljene dojave ili zapovjedi nadležnog vatrogasnog zapovjednika, uslijed nastalog izvanrednog događaja
32.vatrogasna tehnika obuhvaća vatrogasna vozila, plovila, letjelice,vatrogasne armature, vatrogasne cijevi i pripadajuću opremu te drugeuređaje za gašenje požara i spašavanje unesrećenih koji se koristi uz vatrogasnu tehniku prilikom vatrogasne intervencije
33.vatrogasne organizacije su dobrovoljna vatrogasna društva, javne vatrogasne postrojbe kao ustanova, profesionalne vatrogasne postrojbe u gospodarstvu kao organizacijska cjelina u pravnoj osobi ili samostalna pravna osoba, dobrovoljna vatrogasna društva u gospodarstvu, vatrogasne zajednice svih razina
34.vatrogasne postrojbe sujavna vatrogasna postrojba, vatrogasna postrojba dobrovoljnog vatrogasnog društva, profesionalna vatrogasna postrojba u gospodarstvu, vatrogasna postrojba dobrovoljnog vatrogasnog društva u gospodarstvu, županijska vatrogasna postrojba i intervencijska vatrogasna postrojba, koje neposredno obavljaju vatrogasnu djelatnost.
35.vatrogasne snage su profesionalni i dobrovoljni vatrogasci te vatrogasna zapovjedništva s pripadajućom vatrogasnom tehnikom
36.vatrogasni operativni centar je komunikacijsko središte za prijem dojava oizvanrednim događajima, koordiniranje, vođenje vatrogasnih intervencija, analiziranje i statističko obrađivanje vatrogasnih intervencija, ustrojen na državnoj, županijskoj i lokalnoj razini
37.vatrogasno spremište je mjesto gdje je smještena vatrogasna tehnika i oprema
38.vatrogasna služba je javna služba kojom se obavlja vatrogasna djelatnost, a obavlja se profesionalno i dobrovoljno
39.vođenje su aktivnosti planiranja, organiziranja, zapovijedanja i nadzora vatrogasnog sustava
40.vatrogasni početnik je osoba koja nema stručnu spremu vatrogasnog smjera, ali ima srednju stručnu spremu, a obavlja poslove u vatrogasnoj djelatnosti u vatrogasnim organizacijama is kojom se posebnim ugovorom regulirati međusobna prava i obveze za vrijeme dok traje obrazovni program predviđen ovim Zakonom za školovanje vatrogasaca
41.zapovijedanje je oblik vođenja postavljen na principima hijerarhijske nadređenosti i podređenosti u dodjeljivanju zadaća vatrogasnim organizacijama i vatrogasnim postrojbama.
(2)Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Članak 3.
(1) Dan Svetog Florijana je dan vatrogastva i u Republici Hrvatskoj obilježava se 4. svibnja.
(2) Tijekom mjeseca svibnja, u svrhu promicanja vatrogastva i zaštite od požara, provodi se manifestacija „Mjesec zaštite od požara“.
II. USTROJSTVO VATROGASTVA NA DRŽAVNOJ RAZINI
1. Hrvatska vatrogasna zajednica
Članak 4.
(1) Hrvatska vatrogasna zajednica je središnji državni ured nadležan za vatrogastvo, kojem je na čelu glavni vatrogasni zapovjednik.
(2) Glavni vatrogasni zapovjednik odgovoran je Vladi Republike Hrvatske za zakonitost rada Hrvatske vatrogasne zajednice te za opremljenost, organiziranost, osposobljenost i intervencijsku spremnost vatrogasnih organizacija, vatrogasnih postrojbi i vatrogasaca na području Republike Hrvatske.
(3) Vatrogasne zajednice županija i vatrogasna zajednica Grada Zagreba pod nadležnošću su Hrvatske vatrogasne zajednice u operativnom i provedbenom smislu.
(4) Hrvatska vatrogasna zajednica je proračunski korisnik državnog proračuna te se na proračunske procese primjenjuju proračunski propisi.
(5)Hrvatska vatrogasna zajednica:
-izrađuje prijedlog Nacionalne strategije razvoja vatrogastva
-oblikuje vatrogasni sustav Republike Hrvatske
-potiče aktivnosti u pogledu poboljšanja stanja zaštite od požara i provedbe vatrogasne djelatnosti
-izrađuje Program aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara za Republiku Hrvatsku i upućuje ga u postupak donošenja
-provodi i koordinira provođenje Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku
-izrađuje izvješće o provedbi Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara za Republiku Hrvatsku
-koordinira aktivnosti oko uključivanja vatrogasnih postrojbi u sustav civilne zaštite
-ustrojava državni vatrogasni operativni centar 193
-usmjerava djelovanje vatrogasnih organizacija i vatrogasnih postrojbi u obavljanju vatrogasne djelatnosti te nadzire njihov stručni rad
-sudjeluje u radu međunarodnih vatrogasnih organizacija, zastupa interese vatrogastva na teritoriju Republike Hrvatske, vodi i redovito obnavlja baze podataka, upisnika i drugih podataka koje Hrvatska vatrogasna zajednica prikuplja u skladu s odredbama ovog Zakona i propisa donesenih na temelju ovog Zakona
-provodi međunarodnu suradnju u području vatrogastva te sudjeluje u radu radnih tijela nadležnih europskih i međunarodnih vatrogasnih organizacija
-donosi upute za provedbu izbora u vatrogasnim zajednicama županija, vatrogasnoj zajednici Grada Zagreba, vatrogasnim zajednicama gradova, općina, područja, dobrovoljnim vatrogasnim društvima i javnim vatrogasnim postrojbama
-organizira vatrogasne aktivnosti
-izrađuje analize vatrogasnih intervencija te predlaže poboljšanja nedostataka utvrđenih analizom
-izrađuje standarde operativnih postupaka te ih implementira u sustav vatrogastva
-obavlja stručni nadzor nad vatrogasnim organizacijama utvrđenim ovim Zakonom
-izrađuje planove nabave vatrogasne opreme i tehnike
-obavlja i druge poslove koji su joj stavljeni u nadležnost zakonom.
Glavni vatrogasni zapovjednik
Članak 5.
(1) Glavni vatrogasni zapovjednik državni je dužnosnik i ostvaruje sva prava iz tog statusa.
(2) Glavnog vatrogasnog zapovjednika imenuje Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog predsjednika Vlade Republike Hrvatske.
(3) Glavni vatrogasni zapovjednik ima zamjenika kojeg imenuje Vlada Republike Hrvatske na prijedlog glavnog vatrogasnog zapovjednika, a na temelju javnog natječaja.
(4) Zamjenik glavnog vatrogasnog zapovjednika je državni službenik koji je za svoj rad odgovoran glavnom vatrogasnom zapovjedniku i Vladi Republike Hrvatske.
(5) Glavni vatrogasni zapovjednik:
- donosi godišnji plan rada
- predlaže financijski plan, projekciju plana rada i financijskog plana za naredne dvije godine
- podnosi financijsko izvješće
- može preuzeti zapovijedanje svakom vatrogasnom intervencijom kada ocijeni da je to potrebno
- vodi vatrogasne intervencije na izvanrednim događajima na kojima sudjeluju vatrogasne organizacije i vatrogasne postrojbe iz dviju ili više županija uključujući i Grad Zagreb, a izvanredni događaj je zahvatio područje samo jedne županije ili Grad Zagreb
- zapovijeda vatrogasnim intervencijama kada je izvanredni događaj zahvatio područje dvije ili više županija uključujući i Grad Zagreb
- odgovoran je za provedbu Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku
- odgovoran je za provedbu Plan intervencija kod velikih požara otvorenog prostora
- rukovodi stožerom i zapovjedništvom Hrvatske vatrogasne zajednice
- imenuje i razrješava pomoćnike te voditelja vatrogasnog operativnog centra
- daje suglasnost na zahtjev županijskih vatrogasnih zapovjednika odnosno vatrogasnog zapovjednika Grada Zagreba za uključivanje zračnih snaga za gašenje požara
- daje stručna mišljenja i objašnjenja u primjeni ovog Zakona i propisa donesenih na temelju ovog Zakona
- donosi Pravila vatrogasne službe
- sklapa provedbene sporazume iz područja vatrogastva
- obavlja i druge poslova utvrđene ovim Zakonom i Uredbom Vlade Republike Hrvatske.
(6) Glavni vatrogasni zapovjednik operativne i zapovjedne ovlasti iz stavka 5. ovog članka može posebnom odlukom prenijeti na državne službenike s posebnim položajem iz stavka 9. ovog članka i/ili na županijskog vatrogasnog zapovjednika odnosno vatrogasnog zapovjednika Grada Zagreba.
(7) Glavni vatrogasni zapovjednik odgovoran je za intervencijsku spremnost, opremljenost, organiziranost i osposobljenost vatrogasnih organizacija, vatrogasnih postrojbi i vatrogasaca sukladno vatrogasnom planu Republike Hrvatske te može zapovjediti svakoj vatrogasnoj postrojbi, odnosno vatrogasnoj snazi da intervenira na izvanrednom događaju na teritoriju Republike Hrvatske i zatražiti pomoć Oružanih snaga Republike Hrvatske.
(8) Glavni vatrogasni zapovjednik je o izdanoj zapovjedi iz stavka 7. ovog članka dužan obavijestiti zapovjednika vatrogasne organizacije, odnosno vatrogasne postrojbe.
(9) Vlada Republike Hrvatske će uredbom o unutarnjem ustrojstvu Hrvatske vatrogasne zajednice utvrditi posebne položaje na koje se raspoređuju državni službenici zaduženi za zračne snage, logistiku, operativu, priobalje i kontinent.
Predsjedništvo Hrvatske vatrogasne zajednice
Članak 6.
(1) Predsjedništvo Hrvatske vatrogasne zajednice jesavjetodavno tijelo, koje čine predsjednici županijskih vatrogasnih zajednica i predsjednik Vatrogasne zajednice Grada Zagreba.
(2) Predsjedništvo Hrvatske vatrogasne zajednice ima predsjednika.
(3) Predsjedništvo Hrvatske vatrogasne zajednice glavnom vatrogasnom zapovjedniku daje mišljenje na:
-godišnji plan rada
-prijedlog financijskog plana
-projekciju plana rada i financijskog plana za naredne dvije godine
-financijsko izvješće.
(5) Predsjedništvo donosi poslovnik o radu kojim se uređuje način biranja predsjednika i druga pitanja od značaja za rad predsjedništva, skrbi o razvoju i promidžbi vatrogastva na području Republike Hrvatske, organizira i provodi vatrogasna natjecanja te obavlja i druge savjetodavne poslove određene ovim Zakonom.
Vatrogasni stožer Hrvatske vatrogasne zajednice
Članak 7.
(1)Vatrogasni stožer je savjetodavno strukovno tijelo glavnog vatrogasnog zapovjednika, a čine ga glavni vatrogasni zapovjednik, njegov zamjenik i županijski vatrogasni zapovjednici te vatrogasni zapovjednik Grada Zagreba.
(2) Vatrogasnim stožerom rukovodi glavni vatrogasni zapovjednik, a u njegovoj odsutnosti njegov zamjenik.
(3)Vatrogasni stožer:
-sudjeluje u izradi prijedloga propisa koji se donose na temelju ovog Zakona
-sudjeluje u davanju prijedloga za izradu plana sudjelovanja vatrogasnih snaga u aktivnostima i zadaćama iz sustava domovinske sigurnosti
-sudjeluje u pripremi i provedbi Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara za Republiku Hrvatsku
- sudjeluje u organizaciji pokaznih vježbi, vatrogasnih natjecanja i rada s vatrogasnom mladeži
-sudjeluje u analizama vatrogasnih intervencija te predlaže poboljšanja
-sudjeluje u analizama tehničke opremljenosti vatrogasnih postrojbi te predlaže poboljšanja
-utvrđuje potrebe za osposobljavanjem u sustavu vatrogastva
-sudjeluje u predlaganju godišnjeg programa rada i financijskog plana.
Vatrogasno zapovjedništvo Hrvatske vatrogasne zajednice
Članak 8.
(1)Vatrogasno zapovjedništvo je izvršno operativno tijelo Hrvatske vatrogasne zajednice, a čine ga glavni vatrogasni zapovjednik, njegov zamjenik i državni službenici s posebnim položajem zaduženi za zračne snage, operativu, logistiku, priobalje i kontinent te pripadnik Oružanih snaga Republike Hrvatske - zapovjednik zračnih protupožarnih snaga.
(2)Glavni vatrogasni zapovjednik rukovodi vatrogasnim zapovjedništvom i odgovoran je za njegov rad.
(3)Vatrogasno zapovjedništvo:
-zapovijeda na vatrogasnim intervencijama kada zapovijedanje preuzme glavni vatrogasni zapovjednik
-organizira pokazne vježbe, može sudjelovati u vatrogasnim natjecanjima i rad s vatrogasnom mladeži
-obavlja druge stručne i operativne poslove potrebne za organiziranost i osposobljenost vatrogastva na području Republike Hrvatske.
(4) Vatrogasno zapovjedništvo u obavljanju vatrogasnih intervencija ima ovlasti propisane ovim Zakonom.
Evidencija vatrogasaca, tehnike, opreme i intervencija
Članak 9.
(1) Hrvatska vatrogasna zajednica u računalnim aplikacijama, u elektroničkom obliku vodi evidencije vatrogasnih organizacija, vatrogasnih postrojbi, vatrogasaca i vatrogasne tehnike utvrđenih ovim Zakonom.
(2) Vatrogasne postrojbe i organizacije utvrđene ovim Zakonom dužne su koristiti računalne aplikacije iz stavka 1. ovog članka za evidenciju članstva, vatrogasaca, tehnike, opreme i intervencija te istu redovito ažurirati, po nastaloj promjeni.
(3) Vatrogasci su dužni omogućiti upis osobnih podataka u računalnu aplikaciju Hrvatske vatrogasne zajednice.
(4) Osobne podatke iz stavka 3. ovog članka upisivat će operateri vatrogasnih organizacija i vatrogasnih postrojbi koje ovlasti Hrvatska vatrogasna zajednica.
(5) Sadržaj osobnih podataka iz stavka 3. ovog članka, svrhu prikupljanja, rok čuvanja evidencije i način ovlašćivanja za korištenje podataka pravilnikom propisuje glavni vatrogasni zapovjednik.
2. Obrazovanje u sustavu vatrogastva
Vatrogasna škola
Članak 10.
(1) Za potrebe obrazovanja u sustavu vatrogastva Republika Hrvatska osniva Državnu vatrogasnu školu.
(2)Državnom vatrogasnom školom upravlja upravno vijeće koje ima pet članova, a čine ga glavni vatrogasni zapovjednik, dva predstavnika Hrvatske vatrogasne zajednice, predstavnik ministarstva nadležnog za obrazovanje te predstavnik zaposlenika.
(3) Predsjednik upravnog vijeća je glavni vatrogasni zapovjednik.
(4) Škola iz stavka 1. ovog članka je proračunski korisnik u nadležnosti Hrvatske vatrogasne zajednice, a sredstava za financiranje djelatnosti osiguravaju se u državnom proračunu.
(5) Škola iz stavka 1. ovog članka za ostvarivanje ciljeva i zadataka koristi sredstva iz državnog proračuna, školarine koje su isključivo namjenski prihod, donacije, vlastite prihode i druge prihode.
(6) Državna vatrogasna škola može osiguravati smještaj polaznicima Državne vatrogasne škole, a prihod po osnovi smještaja je namjenski prihod.
(7) Vlada Republike Hrvatske će uredbom osnovati Državnu vatrogasnu školu te propisati unutarnje ustrojstvo i način rada.
Članak 11.
(1) Obrazovanje za vatrogasnu djelatnost temelji se na načelu cjeloživotnog obrazovanja.
(2) Obrazovanje za vatrogasnu djelatnost je:
- stjecanje kvalifikacije na:
razini 4.1 HKO-a: trogodišnje strukovno obrazovanje u sustavu vatrogastva
razini 4.2 HKO-a: četverogodišnje strukovno obrazovanje u sustavu vatrogastva
- usavršavanje na razini 5 HKO-a: strukovno specijalističko usavršavanje uz najmanje
dvije godine vrednovanog radnog iskustva
-neformalno obrazovanje koje obuhvaća:
osposobljavanje u sustavu vatrogastva,
temeljno osposobljavanje dobrovoljnih vatrogasaca i
stjecanje vatrogasnih zvanja.
(3) Za potrebe sustava vatrogastva te podizanja svijesti građana i djece provode se i drugi oblici obrazovanja putem seminara, tečajeva, radionica, vježbi.
(4) Stjecanje kvalifikacija iz stavka 2. podstavka 1. i 2. ovog članka provodi Državna vatrogasna škola u suradnji s Hrvatskom vatrogasnom zajednicom, sukladno statutu i zakonu kojim se uređuje obrazovanje odraslih.
(5) Državna vatrogasna škola izrađuje i predlaže donošenje programa trogodišnjeg i četverogodišnjeg strukovnog obrazovanja te program strukovnog specijalističkog usavršavanja.
(6) Programe iz stavka 5. ovog članka donosi ministar nadležan za obrazovanje uz suglasnost glavnog vatrogasnog zapovjednika i uz prethodno pozitivno stručno mišljenje agencije nadležne za obrazovanje odraslih.
PRIJEDLOG ZAKONA O VATROGASTVU
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o vatrogastvu sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Na snazi je Zakon o vatrogastvu („Narodne novine“ broj 106/99, 117/01, 36/02 – Odluka Ustavnog suda, 96/03, 139/04 – pročišćeni tekst, 174/04, 38/09 i 80/10) koji se primjenjuje od 1. siječnja 2000. godine (u daljnjem tekstu: važeći Zakon).
Primjena važećeg Zakona pokazala je da postoje problemi u pogledu dvojne nadležnosti za vatrogastvo što je bila zapreka za detaljnije normativno reguliranje vatrogasne djelatnosti te za uspostavljanje jedinstvenog sustava obrazovanja i osposobljavanja vatrogasaca. Neujednačeno financiranje vatrogastva iz državnog proračuna doprinijelo je neravnomjernom razvoju vatrogasne službe na području Republike Hrvatske.
Slijedom navedenog, u svrhu otklanjanja uočenih nedostataka i poboljšanja učinkovitosti cjelokupnog vatrogasnog sustava potrebno je donijeti novi Zakon o vatrogastvu (u daljnjem tekstu: Zakon) koji bi otklonio navedene nedosljednosti i koji bi postavio pravne temelje za jedinstvenost cjelokupnog vatrogasnog sustava.
Ocjena stanja
Vatrogasna djelatnost, kao značajan dio sustava zaštite od požara, od neprijepornog je interesa za svaku društvenu zajednicu, pa tako i za Republiku Hrvatsku. Ovo je područje u Republici Hrvatskoj po prvi puta cjelovito uređeno Zakonom o vatrogastvu ("Narodne novine" br. 58/93. u daljnjem tekstu: Zakon/93.) koji je izmjenjen i dopunjen 1996. godine. Zatim je 1999. godine donesen novi Zakon o vatrogastvu koji je izmjenjen, odnosno dopunjen šest puta . Nadalje, Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave ("Narodne novine" broj 116/18.) utvrđena je obveza donošenja posebnog zakona kojim će se cjelovito urediti vatrogasna djelatnost kao djelatnost od interesa za Republiku Hrvatsku najkasnije godinu dana od njegovog stupanja na snagu (članak 23. stavak 8.). S obzirom na brojne izmjene i dopune te kompleksnost materije koju je potrebno urediti pri tome poštujući jedinstvenost pravnog poretka Republike Hrvatske, bilo je potrebno pripremiti novi cijeloviti prijedlog zakona.
Izmjenama i dopunama Zakona o vatrogastvu ("Narodne novine", broj 87/96) započeo je proces povezivanja profesionalnog i dobrovoljnog vatrogastva te osnaživanje dobrovoljnih vatrogasnih društava i njihovih zajednica, koji treba nastaviti. Navedenim izmjenama i dopunama ustrojena je Hrvatska vatrogasna zajednica, dobrovoljni vatrogasci ušli su u zapovjednu strukturu s profesionalnim vatrogascima, te je Hrvatska vatrogasna zajednica postala predstavnik hrvatskog vatrogastva te je uspostavljeno financiranje iz državnog proračuna.
Zakonom o vatrogastvu ("Narodne novine", broj 106/99) izvršena je decentralizacija profesionalnog vatrogastva iz Ministarstva unutarnjih poslova (u daljnjem tekstu: MUP) u jedinice lokalne samouprave (u daljnjem tekstu: JLS) i to samo u one JLS u kojima je bilo sjedište vatrogasne postrojbe – postaje i ispostave MUP-a.
Prema Zakonu o vatrogastvu iz 1999. godine osnovno financiranje redovne djelatnosti javnih vatrogasnih postrojbi općina, gradova i Grada Zagreba osigurava se u proračunu općine, grada ili Grada Zagreba, a financiranje redovne djelatnosti dobrovoljnih vatrogasnih društava te vatrogasnih zajednica JLS osiguravaju se u proračunu općine, grada i Grada Zagreba čije područje pokrivaju. Pored ovog sredstva za financiranje djelatnosti vatrogasnih zajednica županija i Grada Zagreba osiguravala su se u proračunima županija, odnosno Grada Zagreba.
Navedeni način financiranja izmjenjen je 2004. godini dopunama Zakona o vatrogastvu („NN“ 174/04.) kada su se javne vatrogasne postrojbe nastavile financirati uz pomoć državnog proračuna kao i ostale decentralizirane funkcije (zdravstvo, školstvo, socijalna skrb, domovi za starije i nemoćne).
Bitno je za istaknuti kako je izmjenama i dopunama Zakona o vatrogastvu ("Narodne Novine", broj 96/03) došlo do promjena u odredbama koje reguliraju donošenje propisa kojima se pobliže razrađuju zakonske odredbe te je dana ovlast za veći broj podzakonskih propisa.
U naprijed navedenom razdoblju, u uspostavljenom sustavu zapovijedanja u vatrogastvu došlo je do reduciranja samostalnosti u odlučivanju glavnog vatrogasnog zapovjednika, a hitnost posupanja u okolnostima neposredne ugroze ljudi i imovine zahtijeva brzinu odlučivanja, potpuno razumijevanje sustava kao i davanje jasnih naloga svim uključenim vatrogasnim zapovjednicima i postrojbama.
Slijedom navedenog te radi otklanjanja navedenih nedostataka i poboljšanja učinkovitosti cjelokupnog vatrogasnog sustava potrebno je donijeti novi Zakon o vatrogastvu.
Osnovna pitanja koja se namjeravaju riješiti ovim zakonom
Ovim Prijedlogom Zakona žele se otkloniti određene poteškoće na koje se naišlo u primjeni trenutno važećeg Zakona, a kao najvažnije namjeravaju se urediti slijedeća glavna pitanja:
1. Prema važećem Zakonu do županijske razine vatrogasna služba je ustrojena u okviru Hrvatske vatrogasne zajednice, a na državnoj razini su bile podijeljene nadležnosti između Državne uprave za zaštitu i spašavanje i Hrvatske vatrogasne zajednice. Zbog te činjenice bilo je otežano donošenje podzakonskih propisa, a u mnogome je i otežan rad vatrogasnih postrojbi, posebice dobrovoljnih.
Nadalje, prilikom predlaganja državnih dokumenata (Strategija zaštite od požara, Strategija nacionalne sigurnosti, i sl.) stajališta Hrvatske vatrogasne zajednice i Državne uprave za zaštitu i spašavanje bila su često po nekim pitanjima različita.
Zbog dvojne nadležnosti, povlačenje sredstava iz Europske unije za vatrogastvo bilo je u proteklom razdoblju nezadovoljavajuće.
Slijedom navedenog, kod donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave ("Narodne novine" broj 116/18.) intencija je bila da Hrvatska vatrogasna zajednica ustrojena kao središnji državni ured uspostavi nadležnost nad vatrogasnim organizacijama, u operativnom i provedbenom smislu.
Tako je u prijelaznom razdoblju od 1. siječnja 2019. godine poslove vatrogastva, iz djelokruga Državne uprave za zaštitu i spašavanje preuzela Hrvatska vatrogasna zajednica osnovana Zakonom o vatrogastvu ("Narodne novine" broj 58/93. i 87/96.) koja je nastavila s radom sukladno Zakonu o vatrogastvu ("Narodne novine" broj 6/99., 117/01., 36/02., 96/03., 174/04., 38/09 i 80/10.), a od 1. siječnja 2020. godine, ustrojen je središnji državni ured pod istovjetnim nazivom Hrvatska vatrogasna zajednica te je propisan djelokrug središnjeg državnog ureda.
2. Glavni vatrogasni zapovjednik čelnik je Hrvatske vatrogane zajednice, središjeg državnog ureda te zapovijeda vatrogasnim sustavom prilikom velikih požara kada se u gašenje požara uključuju Zrakoplovne protupožarne snage i Namjenski organizirane snage Oružanih snaga Republike Hrvatske.
Nadalje, namjera je uspostaviti sustav davanja suglasnosti nadređenog zapovjednika na imenovanja podređenih vatrogasnih zapovjednika te otkloniti paralelne zapovjedne nadležnosti na lokalnoj razini.
Prijedlogom zakona propisuje se za gradove u kojima je osnovana profesionalna vatrogasna postrojba da je njezin zapovjednik po dužnosti zapovjednik vatrogasne zajednice grada, odnosno područja, ako je profesionalnu vatrogasnu postrojbu osnovalo više jedinica lokalne samouprave.
3. Ovim Prijedlogom zakona propisano je osnivanje vatrogasne mreže na temelju koje se iz državnog proračuna osiguravaju sredstva za redovno djelovanje profesionalnih vatrogasnih postrojbi te se osiguravaju sredstva za financiranje troškova vatrogastva u onim jedinicama lokalne samouprave koje nemaju osnovane profesionalne vatrogasne postrojbe.
Ovdje valja napomenuti da svaki gradonačelnik ili općinski načelnik ima istu odgovornost u pogledu ustrojavanja vatrogasne službe bez obzira ima li jedinica lokalne samouprave osnovanu profesionalnu vatrogasnu postrojbu ili vatrogasnu djelatnost provodi putem dobrovoljnih vatrogasnih društava.
Ovakvim modelom bi svim čelnicima lokalnih samouprava, koji po važećem Zakonu i po Zakonu o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi imaju istu obvezu za zaštitu od požara i vatrogastvo, osigurali ista polazišta ustrojavanja učinkovite vatrogasne službe te ispunili odredbu iz članka 137. stavka 3. Ustava Republike Hrvatske.
4. Uz sve navedeno Prijedlogom zakona uredit će se i druga pitanja kojima će se doprinijeti uređivanju sustava vatrogastva i to:
- uvjeti za obavljanje vatrogasne djelatnosti, način obavljanja vatrogasne djelatnosti i sudjelovanje u vatrogasnoj intervenciji, provedba vatrogasne djelatnosti na državnoj, županijskoj i lokalnoj razini, te obavljanje gospodarske djelatnosti vatrogasnih zajednica, profesionalnih vatrogasnih postrojbi i dobrovoljnih vatrogasnih društava,
- sustav vatrogastva u Republici Hrvatskoj, njegovo ustrojstvo, zadaće i način rada, subjekti sustava vatrogastva, značaj vatrogasnih zajednica, profesionalnih vatrogasnih postrojbi i dobrovoljnih vatrogasnih društava za Republiku Hrvatsku
- osnivanje, ustrojstvo, nadležnost i sjedište Hrvatske vatrogasne zajednice, vatrogasnih zajednica županija/Grada Zagreba te vatrogasnih zajednica općina, gradova i područja kao nadležnih tijela za sve poslove vatrogastva na državnoj, područnoj i lokalnoj razini, s pripadajućim javnim ovlastima,
- nadležnosti i odgovornosti te trajanje mandata predsjednika i vatrogasnih zapovjednika, vatrogasnih zajednica županija/Grada Zagreba, vatrogasnih zajednica općina, gradova i područja te profesionalnih vatrogasnih postrojbi i dobrovoljnih vatrogasnih društava, s točno propisanim nadležnostima, sastavom, načinom izbora, imenovanja i razrješenja, djelokrugom rada, načinom donošenja odluka i odgovornostima članova i javnim ovlastima,
- uvjeti za obavljanje poslova vatrogasaca, uvjeti za zapošljavanje profesionalnih vatrogasaca i vatrogasaca s posebnim ovlastima i odgovornostima, uvjeti za obavljanje poslova dobrovoljnog i sezonskog vatrogasca, način utvrđivanja tjelesne i duševne sposobnosti profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasaca, vatrogasne iskaznice, računalna aplikacija Hrvatske vatrogasne zajednice za evidenciju vatrogasaca, tehnike, opreme i intervencija, regulira se staž osiguranja s povećanim trajanjem, propisuje se organizacija rada zaposlenih vatrogasaca, sudjelovanje dobrovoljnih vatrogasaca koji su u radnom odnosu na vatrogasnim intervencijama te prava profesionalnog vatrogasca
- način zapovijedanja vatrogasnom intervencijom, javne ovlasti vatrogasne postrojbe, sudjelovanje vatrogasnih postrojbi u vatrogasnim intervencijama izvan svog područja djelovanja, sudjelovanje vatrogasnih postrojbi pravnih osoba izvan svog područja djelovanja, naplata troškova vatrogasne intervencije
- prava i obveze tijela državne vlasti, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, način donošenja Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku i Plana intervencija kod velikih požara otvorenog prostora na teritoriju Republike Hrvatske
- financiranje vatrogasnog sustava
- školovanje, osposobljavanje i usavršavanje u sustavu vatrogastva i
- upravni, inspekcijski i stručni nadzor, subjekti u sustavu nadzora, predmet i provedba nadzora te poduzimanje mjera u postupku nadzora.
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Donošenjem ovog Zakona uredit će se sustav vatrogastva u nadležnosti Hrvatske vatrogasne zajednice, kao tijela državne uprave, što će omogućiti nesmetani razvoj vatrogasnog sustava u pogledu normativnog reguliranja, predlaganje dokumenata državne razine (strategije i sl.), učinkovitije osposobljavanje i obuka vatrogasaca, učinkovitiju inspekciju nad vatrogasnim postrojbama te uspješno povlačenje sredstava iz fondova Europske unije.
Uspostavit će se sustav zapovijedanja na temelju kojeg će se čvršće povezati zapovjedna vertikala na državnoj i lokalnoj razini što će pozitivno utjecati na djelotvornost vatrogasnog sustava prilikom intervencija na izvanrednim događajima (požari na priobalju, poplave, i sl.) gdje sudjeluju vatrogasna snage iz više jedinica lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave.
Glavni vatrogasni zapovjednik preuzima odgovornost za osposobljenost, organiziranost i opremljenost vatrogasaca te za provedbu inspekcijskog nadzora.
Propisat će se jedinstveni sustav obrazovanja profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasaca te vatrogasnih zapovjednika što će posljedično utjecati na strukovni napredak ukupnog vatrogastva.
Sve navedeno će unaprijediti ukupni vatrogasni sustav i omogućiti djelotvorniju provedbu vatrogasne djelatnosti.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovog Zakona potrebno je osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu.
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA
PRIJEDLOG ZAKONA O VATROGASTVU
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 1.
(1) Ovim Zakonom uređuje se sustav vatrogastva u Republici Hrvatskoj, a osobito uvjeti i način ustrojavanja vatrogasnih tijela i organizacija na nacionalnoj, područnoj i lokalnoj razini, njihove obveze u području vatrogastva, osnivanje, način upravljanja i djelovanja vatrogasnih postrojbi, radno pravni status profesionalnih vatrogasaca i pravni status dobrovoljnih vatrogasaca, vatrogasne intervencije, prava i obveze kod vođenja vatrogasnih intervencija te zaštitu na radu pri vatrogasnim intervencijama, školovanje, osposobljavanje i usavršavanje u sustavu vatrogastva, financiranje vatrogastva na svim razinama te nadzor nad provedbom ovog Zakona.
(2) Vatrogasna djelatnost je sudjelovanje u provedbi preventivnih mjera zaštite od požara i tehnoloških eksplozija, gašenje požara i spašavanje ljudi i imovine ugroženih požarom i tehnološkom eksplozijom, pružanje tehničke pomoći u nezgodama i opasnim situacijama te obavljanje drugih poslova u nesrećama, ekološkim i inim nesrećama, a provodi se na kopnu, moru, jezerima i rijekama.
(3) Vatrogasna djelatnost je neprofitna, stručna i humanitarna djelatnost od interesa za Republiku Hrvatsku.
(4) Vatrogasnu djelatnost obavljaju vatrogasne postrojbe i vatrogasne organizacije.
(5) Odredbe ovog Zakona ne primjenjuju se na osnivanje, ustroj i djelovanje vatrogasnih postrojbi u Oružanim snagama Republike Hrvatske i za zaštitu zračnih luka, koje je uređeno posebnim propisom.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 2.
(1) Pojedini izrazi i pojmovi korišteni u ovom Zakonu imaju sljedeće značenje:
1. član dobrovoljnog vatrogasnog društva je fizička osoba, učlanjena u dobrovoljno vatrogasno društvo, koja je sukladno svojim sposobnostima i obvezama svrstana u odgovarajuću kategoriju članstva
2. dobrovoljni vatrogasac je osposobljeni punoljetni član vatrogasne postrojbe dobrovoljnog vatrogasnog društva, koji udovoljava uvjetima iz ovog Zakona i propisa donesenih na temelju njega za obavljanje poslova dobrovoljnog vatrogasca
3. dojava je primitak informacije u nadležni vatrogasni operativni centar o nastalom izvanrednom događaju
4. intervencijska spremnost je sposobnost vatrogasne postrojbe da intervenira na određeni izvanredni događaj sukladno vatrogasnom planu
5. izvanredni događaj je situacija nastala zbog tehničko-tehnološke ili prirodne nepogode i nesreće za čije saniranje je potrebno žurno djelovanje vatrogasnih snaga
6. katastrofa je stanje izazvano prirodnim ili tehničko-tehnološkim događajem koji opsegom, intenzitetom i neočekivanošću ugrožava zdravlje i živote većeg broja ljudi, imovinu veće vrijednosti i okoliš, a čiji nastanak nije moguće unaprijed spriječiti ili posljedice otkloniti djelovanjem svih operativnih snaga sustava civilne zaštite jedinice područne (regionalne) samouprave na čijem je području događaj nastao te posljedice nastale terorizmom i ratnim djelovanjem
7. koordinacije vatrogasnih zajednica su Koordinacija Središnje Hrvatske, Koordinacija Istočne Hrvatske, Koordinacija Sjeverozapadne Hrvatske, Koordinacija Dalmacije i Koordinacija Istra, Lika i Primorje
8. Koordinaciju Središnje Hrvatske čine Vatrogasna zajednica Sisačko-moslavačke županije, Vatrogasna zajednica Karlovačke županije, Vatrogasna zajednica Zagrebačke županije, Vatrogasna zajednica Bjelovarsko-bilogorske županije i Vatrogasna zajednica Grada Zagreba
9. Koordinaciju Sjeverozapadne Hrvatske čine Vatrogasna zajednica Krapinsko-zagorske županije, Vatrogasna zajednica Međimurske županije, Vatrogasna zajednica Varaždinske županije i Vatrogasna zajednica Koprivničko-križevačke županije
10. Koordinaciju Istočne Hrvatske čine Vatrogasna zajednica Vukovarsko-srijemske županije, Vatrogasna zajednica Osječko-baranjske županije, Vatrogasna zajednica Brodsko-posavske županije, Vatrogasna zajednica Požeško-slavonske županije i Vatrogasna zajednica Virovitičko-podravske županije
11. Koordinaciju Istra, Lika i Primorje čine Vatrogasna zajednica Primorsko-goranske županije, Vatrogasna zajednica Istarske županije i Vatrogasna zajednica Ličko-senjske županije
12. Koordinaciju Dalmacije čine Vatrogasna zajednica Dubrovačko-neretvanske županije, Vatrogasna zajednica Splitsko- dalmatinske županije, Vatrogasna zajednica Šibensko-kninske županije i Vatrogasna zajednica Zadarske županije
13. kvalifikacija je stjecanje stručne spreme iste obrazovne razine za novo zanimanje
14. nesreća je stanje koje osim djelovanja prirodnih sila ili tehničko – tehnoloških čimbenika može biti uzrokovana drugim događajima s posljedicom ugrožavanja zdravlja i života ljudi, imovine, okoliša te kulturnih i drugih dobara
15. nadležnost u provedbenom smislu je organizacija preventivne zaštite, organizacija i koordiniranje vatrogasnih natjecanja, vatrogasnih sudaca i suđenja te sudjelovanje u vatrogasnim olimpijadama i suradnja s Međunarodnom zajednicom vatrogasnih i spasilačkih službi (CTIF)
16. obrazovanje u sustavu vatrogastva je organizirano stjecanje stručnih znanja, vještina i sposobnosti iz vatrogasne djelatnosti i provodi se sukladno posebnim propisima
17. osposobljavanje je stjecanje stručnih znanja, vještina i sposobnosti sa svrhom podizanja spremnosti operativnih snaga sustava vatrogastva. Provodi se za jednu ili manji broj radnih operacija
18. područje djelovanja je dio područja jedinice lokalne samouprave na kojem djeluje jedna vatrogasna postrojba sukladno Vatrogasnom planu
19. područje odgovornosti je dio ili cijelo područje jedne ili više jedinica lokalne samouprave, odnosno područje više jedinica lokalne samouprave na kojem obvezu interveniranja ima vatrogasna postrojba, na temelju Vatrogasnog plana grada, općine, područja, županije, Grada Zagreba odnosno Republike Hrvatske, a sukladno ovom Zakonu i podzakonskim propisima
20. područna vatrogasna zajednica je zajednička vatrogasna zajednica, koju mogu osnovati jedinice lokalne samouprave, odlukom predstavničkog tijela, kada na području iste jedinice područne (regionalne) samouprave za to postoji interes
21. profesionalni vatrogasac je fizička osoba zaposlena, odnosno raspoređena na radno mjesto na temelju ustrojstvenih akata u javnoj vatrogasnoj postrojbi, profesionalnoj vatrogasnoj postrojbi u gospodarstvu, dobrovoljnom vatrogasnom društvu, vatrogasnoj zajednici općine, grada, područja, županije, Grada Zagreba, Hrvatskoj vatrogasnoj zajednici ili drugoj pravnoj osobi, a udovoljava uvjetima ovog Zakona i propisa donesenih na temelju njega za obavljanje poslova profesionalnog vatrogasca
22. rad u smjenama je svakodnevni redovni rad prema utvrđenom radnom vremenu poslodavca koji se obavlja naizmjenično tijekom tjedna ili mjeseca u prijepodnevnom (I. smjena), poslijepodnevnom (II. smjena) ili noćnom (III. smjena) dijelu dana.
23. rad u turnusima je rad prema utvrđenom radnom vremenu poslodavca koji se obavlja naizmjenično tijekom tjedna ili mjeseca u smjenama od po 12 sati rada dnevno u ciklusima 12-24-12-48; 12 radnih sati pa 24 sata dnevnog odmora, pa 12 radnih sati pa 48 sati dnevnog odmora.
24. središnja postrojba dobrovoljnog vatrogasnog društva je ona kojoj je Vatrogasnim planom utvrđeno područje odgovornosti
25. stručni nadzor je skup mjera i postupaka koje se provode u svrhu provjere rada vatrogasnih postrojbi i djelovanja vatrogasnih organizacija
26. tehnološka eksplozija je eksplozivno izgaranje gorivih plinova, para, maglica i organske prašine u određenoj koncentraciji sa zrakom prilikom čega dolazi do pojave visokih temperatura, udarnog vala i svjetlosti
27. temeljno osposobljavanje dobrovoljnih vatrogasaca je stjecanje temeljnih znanja, vještina i sposobnosti potrebnih za operativno djelovanje u sustavu vatrogastva
28. usavršavanje je proširivanje dosad stečenog znanja, vještina i sposobnosti za poslove višeg stupnja složenosti
29. vatrogasac je zajednički pojam za profesionalnog i dobrovoljnog vatrogasca
30. vatrogasne aktivnosti su aktivnosti u funkciji obavljanja vatrogasne djelatnosti koje obuhvaćaju vježbe, školovanja, osposobljavanja, usavršavanja, seminare, sastanke, natjecanja i rad s vatrogasnom mladeži
31. vatrogasna intervencija je skup mjera, radnji i postupaka koje provode vatrogasne snage u vremenu od zaprimljene dojave do povratka u vatrogasnu postaju, na temelju zaprimljene dojave ili zapovjedi nadležnog vatrogasnog zapovjednika, uslijed nastalog izvanrednog događaja
32. vatrogasna tehnika obuhvaća vatrogasna vozila, plovila, letjelice, vatrogasne armature, vatrogasne cijevi i pripadajuću opremu te druge uređaje za gašenje požara i spašavanje unesrećenih koji se koristi uz vatrogasnu tehniku prilikom vatrogasne intervencije
33. vatrogasne organizacije su dobrovoljna vatrogasna društva, javne vatrogasne postrojbe kao ustanova, profesionalne vatrogasne postrojbe u gospodarstvu kao organizacijska cjelina u pravnoj osobi ili samostalna pravna osoba, dobrovoljna vatrogasna društva u gospodarstvu, vatrogasne zajednice svih razina
34. vatrogasne postrojbe su javna vatrogasna postrojba, vatrogasna postrojba dobrovoljnog vatrogasnog društva, profesionalna vatrogasna postrojba u gospodarstvu, vatrogasna postrojba dobrovoljnog vatrogasnog društva u gospodarstvu, županijska vatrogasna postrojba i intervencijska vatrogasna postrojba, koje neposredno obavljaju vatrogasnu djelatnost.
35. vatrogasne snage su profesionalni i dobrovoljni vatrogasci te vatrogasna zapovjedništva s pripadajućom vatrogasnom tehnikom
36. vatrogasni operativni centar je komunikacijsko središte za prijem dojava o izvanrednim događajima, koordiniranje, vođenje vatrogasnih intervencija, analiziranje i statističko obrađivanje vatrogasnih intervencija, ustrojen na državnoj, županijskoj i lokalnoj razini
37. vatrogasno spremište je mjesto gdje je smještena vatrogasna tehnika i oprema
38. vatrogasna služba je javna služba kojom se obavlja vatrogasna djelatnost, a obavlja se profesionalno i dobrovoljno
39. vođenje su aktivnosti planiranja, organiziranja, zapovijedanja i nadzora vatrogasnog sustava
40. vatrogasni početnik je osoba koja nema stručnu spremu vatrogasnog smjera, ali ima srednju stručnu spremu, a obavlja poslove u vatrogasnoj djelatnosti u vatrogasnim organizacijama i s kojom se posebnim ugovorom regulirati međusobna prava i obveze za vrijeme dok traje obrazovni program predviđen ovim Zakonom za školovanje vatrogasaca
41. zapovijedanje je oblik vođenja postavljen na principima hijerarhijske nadređenosti i podređenosti u dodjeljivanju zadaća vatrogasnim organizacijama i vatrogasnim postrojbama.
(2) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 3.
(1) Dan Svetog Florijana je dan vatrogastva i u Republici Hrvatskoj obilježava se 4. svibnja.
(2) Tijekom mjeseca svibnja, u svrhu promicanja vatrogastva i zaštite od požara, provodi se manifestacija „Mjesec zaštite od požara“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
II. USTROJSTVO VATROGASTVA NA DRŽAVNOJ RAZINI
1. Hrvatska vatrogasna zajednica
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 4.
(1) Hrvatska vatrogasna zajednica je središnji državni ured nadležan za vatrogastvo, kojem je na čelu glavni vatrogasni zapovjednik.
(2) Glavni vatrogasni zapovjednik odgovoran je Vladi Republike Hrvatske za zakonitost rada Hrvatske vatrogasne zajednice te za opremljenost, organiziranost, osposobljenost i intervencijsku spremnost vatrogasnih organizacija, vatrogasnih postrojbi i vatrogasaca na području Republike Hrvatske.
(3) Vatrogasne zajednice županija i vatrogasna zajednica Grada Zagreba pod nadležnošću su Hrvatske vatrogasne zajednice u operativnom i provedbenom smislu.
(4) Hrvatska vatrogasna zajednica je proračunski korisnik državnog proračuna te se na proračunske procese primjenjuju proračunski propisi.
(5) Hrvatska vatrogasna zajednica:
- izrađuje prijedlog Nacionalne strategije razvoja vatrogastva
- oblikuje vatrogasni sustav Republike Hrvatske
- potiče aktivnosti u pogledu poboljšanja stanja zaštite od požara i provedbe vatrogasne djelatnosti
- izrađuje Program aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara za Republiku Hrvatsku i upućuje ga u postupak donošenja
- provodi i koordinira provođenje Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku
- izrađuje izvješće o provedbi Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara za Republiku Hrvatsku
- koordinira aktivnosti oko uključivanja vatrogasnih postrojbi u sustav civilne zaštite
- ustrojava državni vatrogasni operativni centar 193
- usmjerava djelovanje vatrogasnih organizacija i vatrogasnih postrojbi u obavljanju vatrogasne djelatnosti te nadzire njihov stručni rad
- sudjeluje u radu međunarodnih vatrogasnih organizacija, zastupa interese vatrogastva na teritoriju Republike Hrvatske, vodi i redovito obnavlja baze podataka, upisnika i drugih podataka koje Hrvatska vatrogasna zajednica prikuplja u skladu s odredbama ovog Zakona i propisa donesenih na temelju ovog Zakona
- provodi međunarodnu suradnju u području vatrogastva te sudjeluje u radu radnih tijela nadležnih europskih i međunarodnih vatrogasnih organizacija
- donosi upute za provedbu izbora u vatrogasnim zajednicama županija, vatrogasnoj zajednici Grada Zagreba, vatrogasnim zajednicama gradova, općina, područja, dobrovoljnim vatrogasnim društvima i javnim vatrogasnim postrojbama
- organizira vatrogasne aktivnosti
- izrađuje analize vatrogasnih intervencija te predlaže poboljšanja nedostataka utvrđenih analizom
- izrađuje standarde operativnih postupaka te ih implementira u sustav vatrogastva
- obavlja stručni nadzor nad vatrogasnim organizacijama utvrđenim ovim Zakonom
- izrađuje planove nabave vatrogasne opreme i tehnike
- obavlja i druge poslove koji su joj stavljeni u nadležnost zakonom.
Glavni vatrogasni zapovjednik
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 5.
(1) Glavni vatrogasni zapovjednik državni je dužnosnik i ostvaruje sva prava iz tog statusa.
(2) Glavnog vatrogasnog zapovjednika imenuje Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog predsjednika Vlade Republike Hrvatske.
(3) Glavni vatrogasni zapovjednik ima zamjenika kojeg imenuje Vlada Republike Hrvatske na prijedlog glavnog vatrogasnog zapovjednika, a na temelju javnog natječaja.
(4) Zamjenik glavnog vatrogasnog zapovjednika je državni službenik koji je za svoj rad odgovoran glavnom vatrogasnom zapovjedniku i Vladi Republike Hrvatske.
(5) Glavni vatrogasni zapovjednik:
- donosi godišnji plan rada
- predlaže financijski plan, projekciju plana rada i financijskog plana za naredne dvije godine
- podnosi financijsko izvješće
- može preuzeti zapovijedanje svakom vatrogasnom intervencijom kada ocijeni da je to potrebno
- vodi vatrogasne intervencije na izvanrednim događajima na kojima sudjeluju vatrogasne organizacije i vatrogasne postrojbe iz dviju ili više županija uključujući i Grad Zagreb, a izvanredni događaj je zahvatio područje samo jedne županije ili Grad Zagreb
- zapovijeda vatrogasnim intervencijama kada je izvanredni događaj zahvatio područje dvije ili više županija uključujući i Grad Zagreb
- odgovoran je za provedbu Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku
- odgovoran je za provedbu Plan intervencija kod velikih požara otvorenog prostora
- rukovodi stožerom i zapovjedništvom Hrvatske vatrogasne zajednice
- imenuje i razrješava pomoćnike te voditelja vatrogasnog operativnog centra
- daje suglasnost na zahtjev županijskih vatrogasnih zapovjednika odnosno vatrogasnog zapovjednika Grada Zagreba za uključivanje zračnih snaga za gašenje požara
- daje stručna mišljenja i objašnjenja u primjeni ovog Zakona i propisa donesenih na temelju ovog Zakona
- donosi Pravila vatrogasne službe
- sklapa provedbene sporazume iz područja vatrogastva
- obavlja i druge poslova utvrđene ovim Zakonom i Uredbom Vlade Republike Hrvatske.
(6) Glavni vatrogasni zapovjednik operativne i zapovjedne ovlasti iz stavka 5. ovog članka može posebnom odlukom prenijeti na državne službenike s posebnim položajem iz stavka 9. ovog članka i/ili na županijskog vatrogasnog zapovjednika odnosno vatrogasnog zapovjednika Grada Zagreba.
(7) Glavni vatrogasni zapovjednik odgovoran je za intervencijsku spremnost, opremljenost, organiziranost i osposobljenost vatrogasnih organizacija, vatrogasnih postrojbi i vatrogasaca sukladno vatrogasnom planu Republike Hrvatske te može zapovjediti svakoj vatrogasnoj postrojbi, odnosno vatrogasnoj snazi da intervenira na izvanrednom događaju na teritoriju Republike Hrvatske i zatražiti pomoć Oružanih snaga Republike Hrvatske.
(8) Glavni vatrogasni zapovjednik je o izdanoj zapovjedi iz stavka 7. ovog članka dužan obavijestiti zapovjednika vatrogasne organizacije, odnosno vatrogasne postrojbe.
(9) Vlada Republike Hrvatske će uredbom o unutarnjem ustrojstvu Hrvatske vatrogasne zajednice utvrditi posebne položaje na koje se raspoređuju državni službenici zaduženi za zračne snage, logistiku, operativu, priobalje i kontinent.
Predsjedništvo Hrvatske vatrogasne zajednice
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 6.
(1) Predsjedništvo Hrvatske vatrogasne zajednice je savjetodavno tijelo, koje čine predsjednici županijskih vatrogasnih zajednica i predsjednik Vatrogasne zajednice Grada Zagreba.
(2) Predsjedništvo Hrvatske vatrogasne zajednice ima predsjednika.
(3) Predsjedništvo Hrvatske vatrogasne zajednice glavnom vatrogasnom zapovjedniku daje mišljenje na:
- godišnji plan rada
- prijedlog financijskog plana
- projekciju plana rada i financijskog plana za naredne dvije godine
- financijsko izvješće.
(5) Predsjedništvo donosi poslovnik o radu kojim se uređuje način biranja predsjednika i druga pitanja od značaja za rad predsjedništva, skrbi o razvoju i promidžbi vatrogastva na području Republike Hrvatske, organizira i provodi vatrogasna natjecanja te obavlja i druge savjetodavne poslove određene ovim Zakonom.
Vatrogasni stožer Hrvatske vatrogasne zajednice
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 7.
(1) Vatrogasni stožer je savjetodavno strukovno tijelo glavnog vatrogasnog zapovjednika, a čine ga glavni vatrogasni zapovjednik, njegov zamjenik i županijski vatrogasni zapovjednici te vatrogasni zapovjednik Grada Zagreba.
(2) Vatrogasnim stožerom rukovodi glavni vatrogasni zapovjednik, a u njegovoj odsutnosti njegov zamjenik.
(3) Vatrogasni stožer:
- sudjeluje u izradi prijedloga propisa koji se donose na temelju ovog Zakona
- sudjeluje u davanju prijedloga za izradu plana sudjelovanja vatrogasnih snaga u aktivnostima i zadaćama iz sustava domovinske sigurnosti
- sudjeluje u pripremi i provedbi Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara za Republiku Hrvatsku
- sudjeluje u organizaciji pokaznih vježbi, vatrogasnih natjecanja i rada s vatrogasnom mladeži
- sudjeluje u analizama vatrogasnih intervencija te predlaže poboljšanja
- sudjeluje u analizama tehničke opremljenosti vatrogasnih postrojbi te predlaže poboljšanja
- utvrđuje potrebe za osposobljavanjem u sustavu vatrogastva
- sudjeluje u predlaganju godišnjeg programa rada i financijskog plana.
Vatrogasno zapovjedništvo Hrvatske vatrogasne zajednice
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 8.
(1) Vatrogasno zapovjedništvo je izvršno operativno tijelo Hrvatske vatrogasne zajednice, a čine ga glavni vatrogasni zapovjednik, njegov zamjenik i državni službenici s posebnim položajem zaduženi za zračne snage, operativu, logistiku, priobalje i kontinent te pripadnik Oružanih snaga Republike Hrvatske - zapovjednik zračnih protupožarnih snaga.
(2) Glavni vatrogasni zapovjednik rukovodi vatrogasnim zapovjedništvom i odgovoran je za njegov rad.
(3) Vatrogasno zapovjedništvo:
- zapovijeda na vatrogasnim intervencijama kada zapovijedanje preuzme glavni vatrogasni zapovjednik
- organizira pokazne vježbe, može sudjelovati u vatrogasnim natjecanjima i rad s vatrogasnom mladeži
- obavlja druge stručne i operativne poslove potrebne za organiziranost i osposobljenost vatrogastva na području Republike Hrvatske.
(4) Vatrogasno zapovjedništvo u obavljanju vatrogasnih intervencija ima ovlasti propisane ovim Zakonom.
Evidencija vatrogasaca, tehnike, opreme i intervencija
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 9.
(1) Hrvatska vatrogasna zajednica u računalnim aplikacijama, u elektroničkom obliku vodi evidencije vatrogasnih organizacija, vatrogasnih postrojbi, vatrogasaca i vatrogasne tehnike utvrđenih ovim Zakonom.
(2) Vatrogasne postrojbe i organizacije utvrđene ovim Zakonom dužne su koristiti računalne aplikacije iz stavka 1. ovog članka za evidenciju članstva, vatrogasaca, tehnike, opreme i intervencija te istu redovito ažurirati, po nastaloj promjeni.
(3) Vatrogasci su dužni omogućiti upis osobnih podataka u računalnu aplikaciju Hrvatske vatrogasne zajednice.
(4) Osobne podatke iz stavka 3. ovog članka upisivat će operateri vatrogasnih organizacija i vatrogasnih postrojbi koje ovlasti Hrvatska vatrogasna zajednica.
(5) Sadržaj osobnih podataka iz stavka 3. ovog članka, svrhu prikupljanja, rok čuvanja evidencije i način ovlašćivanja za korištenje podataka pravilnikom propisuje glavni vatrogasni zapovjednik.
2. Obrazovanje u sustavu vatrogastva
Vatrogasna škola
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 10.
(1) Za potrebe obrazovanja u sustavu vatrogastva Republika Hrvatska osniva Državnu vatrogasnu školu.
(2) Državnom vatrogasnom školom upravlja upravno vijeće koje ima pet članova, a čine ga glavni vatrogasni zapovjednik, dva predstavnika Hrvatske vatrogasne zajednice, predstavnik ministarstva nadležnog za obrazovanje te predstavnik zaposlenika.
(3) Predsjednik upravnog vijeća je glavni vatrogasni zapovjednik.
(4) Škola iz stavka 1. ovog članka je proračunski korisnik u nadležnosti Hrvatske vatrogasne zajednice, a sredstava za financiranje djelatnosti osiguravaju se u državnom proračunu.
(5) Škola iz stavka 1. ovog članka za ostvarivanje ciljeva i zadataka koristi sredstva iz državnog proračuna, školarine koje su isključivo namjenski prihod, donacije, vlastite prihode i druge prihode.
(6) Državna vatrogasna škola može osiguravati smještaj polaznicima Državne vatrogasne škole, a prihod po osnovi smještaja je namjenski prihod.
(7) Vlada Republike Hrvatske će uredbom osnovati Državnu vatrogasnu školu te propisati unutarnje ustrojstvo i način rada.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 11.
(1) Obrazovanje za vatrogasnu djelatnost temelji se na načelu cjeloživotnog obrazovanja.
(2) Obrazovanje za vatrogasnu djelatnost je:
- stjecanje kvalifikacije na:
razini 4.1 HKO-a: trogodišnje strukovno obrazovanje u sustavu vatrogastva
razini 4.2 HKO-a: četverogodišnje strukovno obrazovanje u sustavu vatrogastva
- usavršavanje na razini 5 HKO-a: strukovno specijalističko usavršavanje uz najmanje
dvije godine vrednovanog radnog iskustva
-neformalno obrazovanje koje obuhvaća:
osposobljavanje u sustavu vatrogastva,
temeljno osposobljavanje dobrovoljnih vatrogasaca i
stjecanje vatrogasnih zvanja.
(3) Za potrebe sustava vatrogastva te podizanja svijesti građana i djece provode se i drugi oblici obrazovanja putem seminara, tečajeva, radionica, vježbi.
(4) Stjecanje kvalifikacija iz stavka 2. podstavka 1. i 2. ovog članka provodi Državna vatrogasna škola u suradnji s Hrvatskom vatrogasnom zajednicom, sukladno statutu i zakonu kojim se uređuje obrazovanje odraslih.
(5) Državna vatrogasna škola izrađuje i predlaže donošenje programa trogodišnjeg i četverogodišnjeg strukovnog obrazovanja te program strukovnog specijalističkog usavršavanja.
(6) Programe iz stavka 5. ovog članka donosi ministar nadležan za obrazovanje uz suglasnost glavnog vatrogasnog zapovjednika i uz prethodno pozitivno stručno mišljenje agencije nadležne za obrazovanje odraslih.