PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM
Na temelju članka 17. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, broj 106/18) ministar financija donosi
PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM
Članak 1.
U Pravilniku o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 146/12. i 46/17.) u članku 1. iza riječi: „prostora,“ dodaju se riječi: „dostava podataka o prodaji,“ i iza riječi: „ izdani račun,“ dodaju se riječi: „izgled i sadržaj obavijesti o fiskalizaciji prodaje putem samoposlužnih uređaja,“.
Članak 2.
U članku 3. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Radi provedbe postupka fiskalizacije izdavanja računa i fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja, obveznici fiskalizacije iz članka 8. stavaka 2. i 3. Zakona dužni su od Financijske agencije nabaviti produkcijski aplikativni certifikat za fiskalizaciju.“.
U stavku 3. iza riječi: „računa“ dodaju se riječi: „i/ili postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja“.
Članak 3.
U članku 19. stavku 3. točka 3. koja glasi: „3. promjena tipa poslovnog prostora“ briše se.
U stavku 3. dosadašnje točke 4. 5. i 6. postaju točke 3. 4. i 5.
Dodaje se stavak 5. koji glasi:
„(5) Obveznik fiskalizacije kao podatak o adresi za internetsku trgovinu ili pokretnu trgovinu navodi adresu prebivališta ili uobičajenog boravišta odnosno sjedišta obveznika fiskalizacije.“.
Dosadašnji stavci 5. 6. i 7. postaju stavci 6. 7. i 8.
U stavku 6. riječi: „stavaka 1. do 5.“ zamjenjuju se riječima: „stavaka 1. do 6.“.
Članak 4.
U članku 29. točka 2. mijenja se i glasi:
„2. Certifikat nije izdan od strane Fina RDC CA ili je istekao, odnosno je ukinut.“.
Članak 5.
Iza poglavlja VII. dodaju se poglavlja VII.a sa člancima 30.a do 30.e i VII.b sa člancima 30.f do 30.h koji glase:
„VII.a PROVEDBA POSTUPKA FISKALIZACIJE PRODAJE PUTEM SAMOPOSLUŽNIH UREĐAJA
Članak 30.a
(1) Samoposlužni uređaj kojim se provodi postupak fiskalizacije prodaje je automatizirani uređaj putem kojega se obavlja neposredna prodaja robe ili usluge na način da se umetne u za to predviđen otvor na uređaju sredstvo koje se smatra gotovinom u smislu članka 2. točke 5. Zakona pri čemu u naplati robe ili usluge ne sudjeluje osoba odnosno ne posreduje u prodaji.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članaka, smatra se da postoji zaseban samoposlužni uređaj kada se obavlja prodaja robe ili usluge bez sudjelovanja osobe, a plaća se slanjem sms poruke na za to predviđen broj.
(3) Samoposlužnim uređajem iz stavka 1. ovoga članka ne smatra se uređaj putem kojega se obavlja prodaja robe ili usluge žetonima i drugim sličnim sredstvima, a za čiju kupnju je prethodno proveden postupak fiskalizacije izdavanja računa.
(4) Iznimno od stavka 1. ovog članka, samoposlužnim uređajem ne smatra se uređaj putem kojega se obavlja prodaja robe ili usluge, za ostvarene promete u djelatnosti propisane člankom 5. Zakona.
Članak 30.b
(1) U skladu s odredbama Zakona, poslovnim prostorom smatra se svaki samoposlužni uređaj.
(2) Obveznik fiskalizacije koji obavlja prodaju robe ili usluge iz članka 30.a stavka 2. ovoga Pravilnika na opisani način plaćanja dužan je kao poslovni prostor prijaviti zaseban samoposlužni uređaj.
(3) Obveznik fiskalizacije prema članku 20.a Zakona radi provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja dužan je dostaviti podatak o svakom samoposlužnom uređaju u kojem će ostvarivati promet gotovinom.
(4) Na prijavu podataka o svakom samoposlužnom uređaju odgovarajuće se primjenjuju odredbe o prijavi podataka u sustav fiskalizacije propisane člankom 19. Zakona i člankom 19. ovoga Pravilnika.
(5) Obveznik fiskalizacije kao podatak o tipu poslovnog prostora navodi samoposlužni uređaj.
(6) Obveznik fiskalizacije kao podatak o adresi samoposlužnog uređaja navodi adresu gdje se samoposlužni uređaj nalazi, a ako se adresa ne može točno utvrditi navodi njegovu najbližu geolokacijsku adresu.
(7) Kada obveznik fiskalizacije prijavi više od jednog samoposlužnog uređaja na istoj adresi iz stavka 6. ovoga članka, obvezno popunjava dodatno polje u kojem pobliže opisno opisuje lokaciju samoposlužnog uređaja.
Članak 30.c
(1) Ministarstvo financija, Porezna uprava dodjeljuje Identifikator samoposlužnog uređaja koristeći podatke o poslovnom prostoru iz članka 19. Zakona, a osobito OIB obveznika fiskalizacije i oznaku poslovnog prostora koja se odnosi na samoposlužni uređaj putem kojega obveznik fiskalizacije provodi postupak fiskalizacije prodaje.
(2) Po uspješnoj prijavi svih podataka o poslovnom prostoru iz stavka 1. ovog članka, Ministarstvo financija, Porezna uprava dodjeljuje Identifikator samoposlužnog uređaja, a koji podatak obveznik fiskalizacije može preuzeti, spremiti te po potrebi koristiti putem sustava ePorezna.
(3) DodjelomIdentifikatora samoposlužnog uređaja iz stavka 2. ovog članka, obvezniku fiskalizacije omogućava se preuzimanje i ispis obavijesti iz članka 39.a ovoga Pravilnika.
(4) Ako obveznik fiskalizacije nije korisnik sustava ePorezna za potrebe dodjeljivanja Identifikatora samoposlužnog uređaja službena osoba u ispostavi Porezne uprave koristi podatke iz stavka 1. ovog članka putem podnesenog obrasca iz članka 19. stavka 8. Zakona temeljem ovlaštenja Porezne uprave.
(5) Identifikator samoposlužnog uređaja određen na način propisan stavkom 1., 2. i 4. ovoga članka mora biti jedinstven za svaki samoposlužni uređaj.
(6) Ako obveznik fiskalizacije promijeni podatak o oznaci poslovnog prostora iz stavka 1. ovoga članka Porezna uprava dodjeljuje novi Identifikator samoposlužnog uređaja.
(7) Ako obveznik fiskalizacije promijeni podatak o adresi iz članka 30.b stavka 6. ovoga Pravilnika, podatak o Identifikatoru samoposlužnog uređaja ostaje isti.
(8) Podatak o Identifikatoru samoposlužnog uređaja i oznaci poslovnog prostora sastavni je dio obavijesti iz članka 39.a ovoga Pravilnika.
(9) Za Identifikator samoposlužnog uređaja koristi se kratica (ISU).
(10) ISU je sastavljen od 9 brojčanih znamenaka.
Članak 30.d
(1) Obveznik fiskalizacije prema članku 20.b Zakona radi provedbe fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja prema članku 20.a Zakona dužan je omogućiti korištenje programske podrške za elektroničko potpisivanje poruka o prodaji te omogućiti vezu (internet) za elektroničku razmjenu podataka s Ministarstvom financija, Poreznom upravom.
(2) Na korištenje programske podrške te razmjenu podataka iz stavka 1. ovoga članka odgovarajuće se primjenjuju odredbe članaka 8. do 13. i 15. do 18. ovoga Pravilnika pri čemu se sve odredbe kojima se propisuje fiskalizacija izdavanja računa određuju kao odredbe za fiskalizaciju prodaje putem samoposlužnih uređaja.
(3) U skladu sa stavkom 2. ovoga članka, brojem računa kod provedbe postupka fiskalizacije prodaje smatra se broj transakcije prodaje koji se iskazuje u tri dijela:
1. numerički broj transakcije,
2. oznaka poslovnog prostora i
3. Identifikator samoposlužnog uređaja.
Članak 30.e
(1) Podatkovni skup zahtjeva za fiskalizaciju prodaje putem samoposlužnih uređaja sastavni je dio ovoga Pravilnika i nalazi se u Privitku broj 2. ovoga Pravilnika.
VII.b PROTOKOLI I SIGURNOSNI MEHANIZMI ZA RAZMJENU PODATAKA O PRODAJI, MODEL PRIMJENE KOD KOJEG SE KORISTI CENTRALNI INFORMACIJSKI SUSTAV OBVEZNIKA FISKALIZACIJE ZA SLANJE I POTPISIVANJE ELEKTRONIČKIH PORUKA, MODEL PRIMJENE U KOJEM SE SLANJE I POTPISIVANJE PORUKA OBAVLJA POJEDINAČNO NA ELEKTRONIČKIM NAPLATNMIM UREĐAJIMA, STANDARDNE PORUKE O GREŠKAMA, PROTOKOLI O POSTUPANJU U SLUČAJU GREŠAKA, TE POSTUPANJA U SLUČAJU PREKIDA USPOSTAVLJENE VEZE I NEMOGUĆNOSTI USPOSTAVE VEZE
Članak 30.f
(1) Na protokole i sigurnosne mehanizme za razmjenu podataka o prodaji, modele primjene za slanje i potpisivanje elektroničkih poruka, standardne poruke o greškama i protokole o postupanju u slučaju grešaka za potrebe provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja na odgovarajući način se primjenjuju odredbe članaka 23. do 30. ovog Pravilnika.
(2) Prema članku 26. ovoga Pravilnika razmjena podataka između CIS-a i pristupne točke obveznika fiskalizacije odvija se putem web-servisa korištenjem XML poruka pri čemu, za potrebe provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja, format poruke podatkovnog skupa zahtjeva i odgovora za fiskalizaciju prodaje putem samoposlužnih uređaja specificiran je kroz XML shemu iskazanu u Privitku 2. ovoga Pravilnika.
Članak 30.g
(1) Na postupanja u slučaju prekida uspostavljene veze, za potrebe provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja, na odgovarajući način se primjenjuju odredbe članka 21. Zakona.
(2) Ako dođe do prestanka rada samoposlužnog uređaja pri čemu je onemogućeno provođenje postupka fiskalizacije prodaje, broj transakcija koje neće biti evidentirane u sustavu fiskalizacije obveznik fiskalizacije propisuje internim aktom koji predočuje za potrebe poreznog nadzora.
Članak 30.h
Na nemogućnosti uspostave veze za razmjenu podataka, za potrebe provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja, na odgovarajući način se primjenjuju odredbe članka 23. Zakona.“.
Članak 6.
Iza poglavlja X. dodaje se poglavlje: „X.a IZGLED I SADRŽAJ OBAVIJESTI O FISKALIZACIJI PRODAJE PUTEM SAMOPOSLUŽNIH UREĐAJA“ i članak 39.a koji glasi:
„Članak 39.a
(1) Iznimno od članka 38. ovoga Pravilnika, obveznik fiskalizacije koji provodi postupak fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja prema članku 26.a Zakona dužan je na svakom samoposlužnom uređaju istaknuti obavijest o fiskalizaciji prodaje putem samoposlužnih uređaja.
(2) U obavijesti iz stavka 1. ovoga članka navode se riječi: „POZOR! Prema Zakonu o fiskalizaciji u prometu gotovinom svaki samoposlužni uređaj mora provoditi fiskalizaciju prodaje putem samoposlužnog uređaja. Nefiskaliziranje prodaje putem samoposlužnog uređaja kažnjivo je po Zakonu. Ministarstvo financija Porezna uprava“ te podatak o dodijeljenom Identifikatoru samoposlužnog uređaja koji dodjeljuje Ministarstvo financija, Porezna uprava i oznaci poslovnog prostora tog samoposlužnog uređaja koju određuje obveznik fiskalizacije.
(3) Ako obveznik fiskalizacije nije korisnik sustava ePorezna, obavijest iz stavka 1. ovoga članka dostavlja službena osoba u ispostavi Porezne uprave temeljem ovlaštenja Porezne upraveodmah nakon dodjele Identifikatora samoposlužnog uređaja iz članaka 30.c ovoga Pravilnika.
(4) Ovisno o poslovnoj potrebi, obveznik fiskalizacije može obavijest iz stavka 1. ovog članka prilagoditi na sebi podoban način uz uvjet da zadrži sadržaj obavijesti iz stavka 2. ovog članka koji mora na samoposlužnom uređaju biti jasno istaknut, vidljiv, čitljiv i zaštićen od uništenja.“.
Članak 7.
U članku 42. stavku 1. iza riječi: „poruke računa“ briše se zarez i dodaju se riječi: „i/ili podataka o prodaji te poruke prodaje,“.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 8.
Obveznici fiskalizacije koji provode postupak fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja dužni su od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika do 31. siječnja 2021. godine dostaviti podatke u sustav fiskalizacije za svaki postojeći samoposlužni uređaji te istaknuti obavijest na svakom samoposlužnom uređaju sukladno članku 5. i 6. ovoga Pravilnika.
Članak 9.
Ovaj Pravilnik objavljuje se u „Narodnim novinama“ i stupa na snagu 1. siječnja 2021. godine.
Privitak 1.
Podatkovni skup zahtjeva i odgovora za račun
U tablici u nastavku opisan je podatkovni skup poruke zahtjeva za račun.
Podatak
Opis/Napomena
Obavezan
DA/NE
Tip/Duljina
Zaglavlje
Identifikator poruke
ID poruke (UUID).
Svaka poruka koja se šalje prema CIS-u mora sadržavati različiti ID poruke. Isto vrijedi i u slučaju kad se ponavlja slanje poruke zbog greške u razmjeni poruka.
DA
Char(36)
Datum i vrijeme slanja
Datum i vrijeme slanja poruke zahtjeva.
dd.mm.ggggThh:mm:ss
DA
Date & Time
Račun
OIB
OIB obveznika fiskalizacije.
DA
Char(11)
U sustavu PDV
Oznaka je li obveznik u sustavu PDV-a ili nije.
True ako je obveznik u sustavu PDV-a, u suprotnom false.
Boolean (1-true/0-false)
DA
Boolean
Datum i vrijeme izdavanja
Datum i vrijeme izdavanja koji se ispisuju na računu.
dd.mm.ggggThh:mm:ss
DA
Date & Time
Oznaka slijednosti
Oznaka slijednosti brojeva računa.
Oznaka koja govori gdje se određuje dodjela broja računa tj. dodjeljuje li se broj računa centralno na razini poslovnog prostora ili pojedinačno na svakom naplatnom uređaju.
Dodjela brojeva računa može biti na razini poslovnog prostora ili naplatnog uređaja:
P - na nivou poslovnog prostora
N - na nivou naplatnog uređaja
DA
Char(1)
Broj računa
Propisati će se izgled broja računa kako se treba ispisivati na fizičkom računu u sljedećem obliku:
brojčana oznaka računa/oznaka poslovnog prostora/oznaka naplatnog uređaja
Primjer: 1234567890/POSL1/12
Podaci će se Poreznoj upravi dostavljati odvojeni u XML-u radi kasnije lakše manipulacije u izvještajima i analizama.
DA
Brojčana oznaka računa
Može sadržavati samo znamenke 0-9. Nisu dozvoljene vodeće nule.
DA
Varchar(20)
Oznaka poslovnog prostora
Može sadržavati samo znamenke i slova 0-9, a-z, A-Z.
Mora biti jedinstvena na razini OIB-a obveznika.
DA
Varchar(20)
Oznaka naplatnog uređaja
Može sadržavati samo znamenke 0-9. Nisu dozvoljene vodeće nule.
Mora biti jedinstvena na razini jednog poslovnog prostora obveznika.
DA
Varchar(20)
PDV
Porez na dodanu vrijednost.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji PDV.
Podatak se sastoji od porezne stope, osnovice i iznosa poreza.
Može postojati lista poreznih stopa.
NE
Porezna stopa
Iznos porezne stope. Npr. stopa od 25,00% se dostavlja kao 25.00.
DA, ako postoji porez
Decimal(3,2)
Osnovica
Iznos osnovice.
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Iznos poreza
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
PNP
Porez na potrošnju.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji porez na potrošnju.
Podatak se sastoji od porezne stope, osnovice i iznosa poreza.
Može postojati lista poreznih stopa.
NE
Porezna stopa
Iznos porezne stope. Npr. stopa od 3,00% se dostavlja kao 3.00.
DA, ako postoji porez
Decimal(3,2)
Osnovica
Iznos osnovice.
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Iznos poreza
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Ostali porezi
Ostali porezi koji se mogu pojaviti na računu osim PDV-a i poreza na potrošnju.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoje ostali porezi.
Podatak se sastoji od naziva poreza, porezne stope, osnovice i iznosa poreza.
Može postojati lista poreza.
NE
Naziv poreza
Naziv poreza za koji se šalju podaci. Npr. Porez na luksuz.
DA, ako postoji porez
Varchar(100)
Porezna stopa
Iznos porezne stope. Npr. stopa od 15,00% se dostavlja kao 15.00.
DA, ako postoji porez
Decimal(3,2)
Osnovica
Iznos osnovice.
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Iznos poreza
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Iznos oslobođenja
Ukupni iznos oslobođenja na računu.
Oslobođenja u slučajevima kada se isporučuju dobra ili obavljaju usluge koje su oslobođene od plaćanja PDV-a.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji oslobođenje.
NE
Decimal(15,2)
Iznos na koji se odnosi poseban postupak oporezivanja marže
Ukupni iznos na koji se odnosi poseban postupak oporezivanja marže na računu.
Marža za rabljena dobra, umjetnička djela, kolekcionarske ili antikne predmete.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji poseban postupak oporezivanja marže.
NE
Decimal(15,2)
Iznos koji ne podliježe oporezivanju
Ukupni iznos koji ne podliježe oporezivanju na računu.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji iznos koji ne podliježe oporezivanju.
NE
Decimal(15,2)
Naknade
Naknade koje se mogu pojaviti na računu tipa povratne naknade za ambalažu i sl.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoje naknade.
Podatak se sastoji od naziva naknade i iznosa naknade. Može postojati lista naknada.
NE
Naziv naknade
Opisno naziv naknade.
DA, ako postoji naknada
Varchar(100)
Iznos naknade
DA, ako postoji naknada
Decimal(15,2)
Ukupan iznos
Ukupan iznos iskazan na računu.
DA
Decimal(15,2)
Način plaćanja
G – gotovina
K – kartice
C – ček
T – transakcijski račun
O – ostalo
U slučaju više načina plaćanja po jednom računu, isto je potrebno prijaviti pod 'Ostalo'.
Za sve načine plaćanja koji nisu prije navedeni koristiti će se oznaka ‘Ostalo’.
DA
Char(1)
OIB operatera na naplatnom uređaju
OIB operatera na naplatnom uređaju koji izdaje račun.
U slučaju samouslužnih naplatnih uređaja i automata potrebno je dostaviti OIB izdavatelja (OIB s računa).
DA
Char(11)
Zaštitni kod izdavatelja
Zaštitni kod izdavatelja obveznika fiskalizacije je alfanumerički zapis kojim se potvrđuje veza između obveznika fiskalizacije i izdanog računa.
Zaštitni kod generira obveznik fiskalizacije sukladno algoritmu opisanom u poglavlju 12 ovog dokumenta i ispisuje na računu.
32-znamenkasti broj zapisan u heksadecimalnom formatu.
Može sadržavati znamenke 0-9 i mala slova a-f.
Primjer:
e4d909c290d0fb1ca068ffaddf22cbd0
DA
Char(32)
Oznaka naknadne dostave računa
Pod naknadnom dostavom računa Poreznoj upravi smatra se situacija kad je isti prethodno izdan kupcu bez JIR-a (npr. prekid Internet veze ili potpuni prestanak rada naplatnog uređaja).
True ako je riječ o naknadnoj dostavi računa, u suprotnom false.
Boolean (1-true/0-false)
DA
Boolean
Oznaka paragon računa
Dostavlja se samo u slučaju potpunog prestanka rada naplatnog uređaja kada obveznik fiskalizacije mora prepisati izdane paragon račune i prijaviti ih putem poruke Poreznoj upravi.
NE
Varchar(100)
Specifična namjena
Predviđeno za slučaj da se naknadno pojavi potreba za dostavom podataka koji nisu prepoznati tokom analize.
NE
Varchar(1000)
U tablici u nastavku opisan je podatkovni skup poruke odgovora za račun.
Podatak
Opis/Napomena
Obvezan
DA/NE
Tip/Duljina
Zaglavlje
Identifikator poruke
ID poruke (UUID).
Kao identifikator poruke odgovora uzima se ID iz poruke zahtjeva.
DA
Varchar(0-36)
Datum i vrijeme obrade
Datum i vrijeme obrade poruke zahtjeva.
dd.mm.ggggThh:mm:ss
DA
Date & Time
Jedinstveni identifikator računa
JIR
Jedinstveni identifikator računa.
U slučaju greške, JIR se ne šalje u odgovoru.
NE
Char(36)
Greške
Šifra greške
Šifra greške je u formatu sXXX gdje je XXX troznamenkasti prirodni broj.
Šifre grešaka sukladno šifarniku grešaka.
DA, ako ima grešaka
Varchar(4)
Poruka
Poruka greške je tekstualni opis greške sukladno šifarniku grešaka.
DA, ako ima grešaka
Varchar(500)
Privitak 2.
Podatkovni skup zahtjeva i odgovora za fiskalizaciju prodaje
U tablici u nastavku opisan je podatkovni skup poruke zahtjeva za fiskalizaciju prodaje putem samoposlužnog uređaja.
Podatak
Opis/Napomena
Obavezan
DA/NE
Tip/Duljina
Zaglavlje
Identifikator poruke
ID poruke (UUID).
Svaka poruka koja se šalje prema CIS-u mora sadržavati različiti ID poruke. Isto vrijedi i u slučaju kad se ponavlja slanje poruke zbog greške u razmjeni poruka.
DA
Char(36)
Datum i vrijeme slanja
Datum i vrijeme slanja poruke zahtjeva.
dd.mm.ggggThh:mm:ss
DA
Date & Time
Račun
OIB
OIB obveznika fiskalizacije.
DA
Char(11)
U sustavu PDV
Oznaka je li obveznik u sustavu PDV-a ili nije.
True ako je obveznik u sustavu PDV-a, u suprotnom false.
Boolean (1-true/0-false)
DA
Boolean
Datum i vrijeme izdavanja
Datum i vrijeme transakcije.
dd.mm.ggggThh:mm:ss
DA
Date & Time
Oznaka slijednosti
Oznaka slijednosti brojeva transakcije kod fiskalizacije prodaje.
Oznaka koja govori da se dodjela broja transakcije kod fiskalizacije prodaje dodjeljuje centralno na razini poslovnog prostora.
Dodjela brojeva transakcije kod fiskalizacije prodaje može biti na razini poslovnog prostora:
P - na nivou poslovnog prostora
DA
Char(1)
Broj računa
Izgled broja transakcije u sljedećem obliku:
brojčana oznaka transakcije/oznaka poslovnog prostora/identifikator samoposlužnog uređaja
Primjer: 1234567890/POSL1/123456789
Podaci će se Poreznoj upravi dostavljati odvojeni u XML-u radi kasnije lakše manipulacije u izvještajima i analizama.
DA
Brojčana oznaka računa
Može sadržavati samo znamenke 0-9. Nisu dozvoljene vodeće nule.
DA
Varchar(20)
Oznaka poslovnog prostora
Može sadržavati samo znamenke i slova 0-9, a-z, A-Z.
Mora biti jedinstvena na razini OIB-a obveznika.
DA
Varchar(20)
Oznaka naplatnog uređaja
Može sadržavati samo znamenke 0-9. Mora biti jedinstvena na razini jednog samoposlužnog uređaja.
DA
Varchar(20)
PDV
Porez na dodanu vrijednost.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji PDV.
Podatak se sastoji od porezne stope, osnovice i iznosa poreza.
Može postojati lista poreznih stopa.
NE
Porezna stopa
Iznos porezne stope. Npr. stopa od 25,00% se dostavlja kao 25.00.
DA, ako postoji porez
Decimal(3,2)
Osnovica
Iznos osnovice.
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Iznos poreza
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
PNP
Porez na potrošnju.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji porez na potrošnju.
Podatak se sastoji od porezne stope, osnovice i iznosa poreza.
Može postojati lista poreznih stopa.
NE
Porezna stopa
Iznos porezne stope. Npr. stopa od 3,00% se dostavlja kao 3.00.
DA, ako postoji porez
Decimal(3,2)
Osnovica
Iznos osnovice.
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Iznos poreza
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Ostali porezi
Ostali porezi koji se mogu pojaviti na računu osim PDV-a i poreza na potrošnju.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoje ostali porezi.
Podatak se sastoji od naziva poreza, porezne stope, osnovice i iznosa poreza.
Može postojati lista poreza.
NE
Naziv poreza
Naziv poreza za koji se šalju podaci. Npr. Porez na luksuz.
DA, ako postoji porez
Varchar(100)
Porezna stopa
Iznos porezne stope. Npr. stopa od 15,00% se dostavlja kao 15.00.
DA, ako postoji porez
Decimal(3,2)
Osnovica
Iznos osnovice.
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Iznos poreza
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Iznos oslobođenja
Ukupni iznos oslobođenja na računu.
Oslobođenja u slučajevima kada se isporučuju dobra ili obavljaju usluge koje su oslobođene od plaćanja PDV-a.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji oslobođenje.
NE
Decimal(15,2)
Iznos na koji se odnosi poseban postupak oporezivanja marže
Ukupni iznos na koji se odnosi poseban postupak oporezivanja marže na računu.
Marža za rabljena dobra, umjetnička djela, kolekcionarske ili antikne predmete.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji poseban postupak oporezivanja marže.
NE
Decimal(15,2)
Iznos koji ne podliježe oporezivanju
Ukupni iznos koji ne podliježe oporezivanju na računu.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji iznos koji ne podliježe oporezivanju.
NE
Decimal(15,2)
Naknade
Naknade koje se mogu pojaviti na računu tipa povratne naknade za ambalažu i sl.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoje naknade.
Podatak se sastoji od naziva naknade i iznosa naknade. Može postojati lista naknada.
NE
Naziv naknade
Opisno naziv naknade.
DA, ako postoji naknada
Varchar(100)
Iznos naknade
DA, ako postoji naknada
Decimal(15,2)
Ukupan iznos
Ukupan iznos transakcije.
DA
Decimal(15,2)
Način plaćanja
G – gotovina
K – kartice
O – ostalo (plaćanje putem sms poruka, mobilne aplikacije i slično).
U slučaju više načina plaćanja po jednoj prodaji, isto je potrebno prijaviti pod 'Ostalo'.
Za sve načine plaćanja koji nisu prije navedeni koristiti će se oznaka ‘Ostalo’.
DA
Char(1)
OIB operatera na naplatnom uređaju
OIB obveznika fiskalizacije
DA
Char(11)
Zaštitni kod izdavatelja
Zaštitni kod izdavatelja obveznika fiskalizacije je alfanumerički zapis kojim se potvrđuje veza između obveznika fiskalizacije i fiskalizacije transakcije.
Zaštitni kod generira obveznik fiskalizacije sukladno algoritmu opisanom u poglavlju 12 ovog dokumenta.
32-znamenkasti broj zapisan u heksadecimalnom formatu.
Može sadržavati znamenke 0-9 i mala slova a-f.
Primjer:
e4d909c290d0fb1ca068ffaddf22cbd0
DA
Char(32)
Oznaka naknadne dostave računa
Pod naknadnom dostavom transakcije Poreznoj upravi smatra se situacija kad je došlo do prestanaka rada samoposlužnog uređaja).
True ako je riječ o naknadnoj dostavi transakcije, u suprotnom false.
Boolean (1-true/0-false)
DA
Boolean
Oznaka paragon računa
Dostavlja se samo u slučaju potpunog prestanka rada naplatnog uređaja kada obveznik fiskalizacije mora prepisati izdane paragon račune i prijaviti ih putem poruke Poreznoj upravi.
NE
Varchar(100)
Specifična namjena
Predviđeno za slučaj da se naknadno pojavi potreba za dostavom podataka koji nisu prepoznati tokom analize.
NE
Varchar(1000)
U tablici u nastavku opisan je podatkovni skup poruke odgovora za fiskalizaciju prodaje putem samoposlužnih uređaja.
Podatak
Opis/Napomena
Obvezan
DA/NE
Tip/Duljina
Zaglavlje
Identifikator poruke
ID poruke (UUID).
Kao identifikator poruke odgovora uzima se ID iz poruke zahtjeva.
DA
Varchar(0-36)
Datum i vrijeme obrade
Datum i vrijeme obrade poruke zahtjeva.
dd.mm.ggggThh:mm:ss
DA
Date & Time
Jedinstveni identifikator računa
JIR
Oznaka JIR se odnosi na uredno zaprimljene elemente transakcije.
U slučaju greške, JIR se ne šalje u odgovoru.
NE
Char(36)
Greške
Šifra greške
Šifra greške je u formatu sXXX gdje je XXX troznamenkasti prirodni broj.
Šifre grešaka sukladno šifarniku grešaka.
DA, ako ima grešaka
Varchar(4)
Poruka
Poruka greške je tekstualni opis greške sukladno šifarniku grešaka.
DA, ako ima grešaka
Varchar(500)
U nastavku je šifarnik grešaka koji je jedinstven za sve tipove poruka.
Šifra greške
Poruka greške
s001
'Poruka nije u skladu s XML shemom : #element ili lista elemenata koji nisu ispravni po shemi#'
s002
'Certifikat nije izdan od strane Fina RDC CA ili je istekao ili je ukinut.'
s003
'Certifikat ne sadrži naziv 'Fiskal' .'
s004
'Neispravan digitalni potpis.'
s005
'OIB iz poruke zahtjeva nije jednak OIB-u iz certifikata.'
s006
'Sistemska pogreška prilikom obrade zahtjeva.'
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA
ZA
PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM
Ovaj Obrazac koriste stručni nositelji tijekom postupka izrade testa malog i srednjeg poduzetništva (MSP test) kojim se ocjenjuju gospodarski učinci prijedloga provedbenih propisa na male i srednje poduzetnike, ako je pripremom Prethodnog MSP testa utvrđena obveza provedbe učinaka propisa na malo gospodarstvo i izrada MSP testa.
1. PROBLEM
Fiskalizacija pretpostavlja skup mjera kojima je na području Republike Hrvatske uveden nadzor nad izdavanjem računa koji se naplaćuju u gotovini, a provedba postupka fiskalizacije uređena je Zakonom o fiskalizaciji u prometu gotovinom sa ciljem sprječavanja porezne utaje na području poslovanja gotovinom, unapređivanja postupaka poreznog nadzora, podizanja razine svijesti kupaca o važnosti uzimanja računa te suzbijanja nelojalne konkurencije. Od uvođenja fiskalizacije pokazuju se pozitivni pomaci u gotovo svim djelatnostima što je svakako opravdalo potrebu uvođenja fiskalizacije u nadzor evidentiranja prometa u gotovini na području Republike Hrvatske. Građani, kao najvažnija karika uspješne provedbe fiskalizacije, prepoznali su fiskalizaciju kao pozitivnu mjeru i podržavaju je uzimanjem računa čime omogućuju uspješnu provedbu fiskalizacije. Zakonski model fiskalizacije omogućuje građaninu kao primatelju računa da na temelju ovjere računa, ispisane na računu, u Poreznoj upravi provjeri je li račun stvarno ovjerila Porezna uprava odnosno da li su sredstva zaista završila u proračunu.
Provođenjem fiskalizacije suzbija se utaja poreza, raste razina svijesti o potrebi plaćanja poreza, a što ima za posljedicu uravnoteženo financiranje javnih troškova. Uočeno je da u određenim djelatnostima i dalje postoje nepravilnosti u evidentiranju gotovinskog prometa odnosno prodaja roba i usluga se prevaljuje u područje bez fiskalizacije. Stoga je bilo nužno pojačati nadzor tako ostvarenog prometa. Stupanjem na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom interveniralo se u članak 5. Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom u kojem su taksativno propisane djelatnosti za koje je propisano izuzeće od obveze provedbe postupka fiskalizacije odnosno izmjenama zakona je proširena obveza fiskalizacije na prodaju roba ili usluga putem samoposlužnih uređaja s prijelaznim razdobljem za prilagodbu.
2. CILJEVI
Cilj ovog normativnog rješenja je usklađenje s odredbama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom kojim se propisuje postupak fiskalizacije prodaje robe ili usluge putem samoposlužnih uređaja, a isti će se postići prvenstveno definiranjem samoposlužnih uređaja koji provode postupak fiskalizacije prodaje, zatim dostavom podataka o svakom samoposlužnom uređaju te dostavom podataka koji se odnose na podatke o prodaji robe ili usluge Ministarstvu financija, Poreznoj upravi.
Bez promjene postojećeg stanja neće biti moguće provoditi postupak fiskalizacije prodaje robe ili usluge putem samoposlužnih uređaja koji je propisan odredbama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom.
Ispunjenje ciljeva provođenja postupka fiskalizacije prodaje robe ili usluge putem samoposlužnih uređaja koji je propisan odredbama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom, a koji se može postići propisivanjem što se smatra samoposlužnim uređajem koji će provoditi postupak fiskalizacije prodaje, zatim dostavom podataka o svakom samoposlužnom uređaju te dostavom podataka koji se odnose na podatke o prodaji robe ili usluga Ministarstvu financija, Poreznoj upravi neće se osigurati nenormativnim aktivnostima.
Prijedlog normativnog rješenja:
3.3 Opcija 3. (normativno rješenje): donošenje Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o fiskalizaciji u prometu gotovinom
Donošenje Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o fiskalizaciji u prometu gotovinom je provedivo jer je pravni temelj za njegovo donošenje propisan odredbama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 106/18).
3.4. Opcija 4. (normativno rješenje): donošenje novog pravilnika o fiskalizaciji u prometu gotovinom
Donošenje novog pravilnika o fiskalizaciji u prometu gotovinom nije provedivo jer je Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 106/18) propisano usklađenje provedbenog propisa navedenog zakona s Pravilnikom o fiskalizaciji u prometu gotovinom.
Prije tablice Analize troškova i koristi za svaku od opcija javnih politika potrebno je analizirati koristi i troškove na temelju dostupnih podataka, analiza, izvješća i provedenih neformalnih savjetovanja s dionicima. Svaku tvrdnju potrebno je opravdati informacijama, činjenicama i ostalim dostupnim statističkim podacima. Analiza svakog troška i koristi mora se iznijeti kvantitativno i kvalitativno. Brojčani pokazatelji se navode uz obvezno navođenje izvora podataka, uključujući SCM obrazac za mjerenje administrativnih troškova.
Tablica: Analiza troškova i koristi
Opcije
Troškovi (negativni učinci)
Koristi (pozitivni učinci)
Opcija 1.
_
_
Opcija 2.
_
_
Opcija 3.
+
+
Opcija 4.
_
_
Legenda:
– znatan negativni učinak
– ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
5. SAVJETOVANJE
Ovaj dio se ispunjava pri ažuriranju MSP testa, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade MSP testa.
Savjetovanje se provodi u trajanju od 30 dana, a ovisno o složenosti materije i dulje, objavom na portalu e-Savjetovanje. Tijekom savjetovanja potrebno je, posebice u slučajevima da propis ima značajan učinak na male i srednje poduzetnike, provesti dodatna savjetovanja kroz javno-privatni dijalog, javne rasprave, okrugle stolove s malim i srednjim poduzetnicima, strukovnim komorama, udrugama, poslovnim udruženjima i sl.
Sažetak postupka savjetovanja s dionicima potrebno je iznijeti na jasan način, s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, pojedinih događanja i sl. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli tijekom savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na Prijedlog MSP testa, odnosno na prijedlog propisa. Sve navedeno se odgovarajuće primjenjuje i na javnu raspravu.
6. PREPORUČENA OPCIJA
Obrazložite zašto odabrana opcija predstavlja najpovoljnije rješenje javne politike za malo gospodarstvo.
7. MJERE UBLAŽAVANJA
Opišite konkretne mjere ublažavanje negativnih učinaka na male i srednje poduzetnike (npr. izuzeti male i srednje poduzetnike iz primjene pojedinih propisanih administrativnih obveza, predložiti promjenu predloženog propisa ili nenormativnu aktivnost zbog rasterećenja malog gospodarstva).
PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM
Na temelju članka 17. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, broj 106/18) ministar financija donosi
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U Pravilniku o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 146/12. i 46/17.) u članku 1. iza riječi: „prostora,“ dodaju se riječi: „dostava podataka o prodaji,“ i iza riječi: „ izdani račun,“ dodaju se riječi: „izgled i sadržaj obavijesti o fiskalizaciji prodaje putem samoposlužnih uređaja,“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
U članku 3. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Radi provedbe postupka fiskalizacije izdavanja računa i fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja, obveznici fiskalizacije iz članka 8. stavaka 2. i 3. Zakona dužni su od Financijske agencije nabaviti produkcijski aplikativni certifikat za fiskalizaciju.“.
U stavku 3. iza riječi: „računa“ dodaju se riječi: „i/ili postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
U članku 19. stavku 3. točka 3. koja glasi: „3. promjena tipa poslovnog prostora“ briše se.
U stavku 3. dosadašnje točke 4. 5. i 6. postaju točke 3. 4. i 5.
Dodaje se stavak 5. koji glasi:
„(5) Obveznik fiskalizacije kao podatak o adresi za internetsku trgovinu ili pokretnu trgovinu navodi adresu prebivališta ili uobičajenog boravišta odnosno sjedišta obveznika fiskalizacije.“.
Dosadašnji stavci 5. 6. i 7. postaju stavci 6. 7. i 8.
U stavku 6. riječi: „stavaka 1. do 5.“ zamjenjuju se riječima: „stavaka 1. do 6.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
U članku 29. točka 2. mijenja se i glasi:
„2. Certifikat nije izdan od strane Fina RDC CA ili je istekao, odnosno je ukinut .“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
Iza poglavlja VII. dodaju se poglavlja VII.a sa člancima 30.a do 30.e i VII.b sa člancima 30.f do 30.h koji glase:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
„VII.a PROVEDBA POSTUPKA FISKALIZACIJE PRODAJE PUTEM SAMOPOSLUŽNIH UREĐAJA
Članak 30.a
(1) Samoposlužni uređaj kojim se provodi postupak fiskalizacije prodaje je automatizirani uređaj putem kojega se obavlja neposredna prodaja robe ili usluge na način da se umetne u za to predviđen otvor na uređaju sredstvo koje se smatra gotovinom u smislu članka 2. točke 5. Zakona pri čemu u naplati robe ili usluge ne sudjeluje osoba odnosno ne posreduje u prodaji.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članaka, smatra se da postoji zaseban samoposlužni uređaj kada se obavlja prodaja robe ili usluge bez sudjelovanja osobe, a plaća se slanjem sms poruke na za to predviđen broj.
(3) Samoposlužnim uređajem iz stavka 1. ovoga članka ne smatra se uređaj putem kojega se obavlja prodaja robe ili usluge žetonima i drugim sličnim sredstvima, a za čiju kupnju je prethodno proveden postupak fiskalizacije izdavanja računa.
(4) Iznimno od stavka 1. ovog članka, samoposlužnim uređajem ne smatra se uređaj putem kojega se obavlja prodaja robe ili usluge, za ostvarene promete u djelatnosti propisane člankom 5. Zakona.
Članak 30.b
(1) U skladu s odredbama Zakona, poslovnim prostorom smatra se svaki samoposlužni uređaj.
(2) Obveznik fiskalizacije koji obavlja prodaju robe ili usluge iz članka 30.a stavka 2. ovoga Pravilnika na opisani način plaćanja dužan je kao poslovni prostor prijaviti zaseban samoposlužni uređaj.
(3) Obveznik fiskalizacije prema članku 20.a Zakona radi provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja dužan je dostaviti podatak o svakom samoposlužnom uređaju u kojem će ostvarivati promet gotovinom.
(4) Na prijavu podataka o svakom samoposlužnom uređaju odgovarajuće se primjenjuju odredbe o prijavi podataka u sustav fiskalizacije propisane člankom 19. Zakona i člankom 19. ovoga Pravilnika.
(5) Obveznik fiskalizacije kao podatak o tipu poslovnog prostora navodi samoposlužni uređaj.
(6) Obveznik fiskalizacije kao podatak o adresi samoposlužnog uređaja navodi adresu gdje se samoposlužni uređaj nalazi, a ako se adresa ne može točno utvrditi navodi njegovu najbližu geolokacijsku adresu.
(7) Kada obveznik fiskalizacije prijavi više od jednog samoposlužnog uređaja na istoj adresi iz stavka 6. ovoga članka, obvezno popunjava dodatno polje u kojem pobliže opisno opisuje lokaciju samoposlužnog uređaja.
Članak 30.c
(1) Ministarstvo financija, Porezna uprava dodjeljuje Identifikator samoposlužnog uređaja koristeći podatke o poslovnom prostoru iz članka 19. Zakona, a osobito OIB obveznika fiskalizacije i oznaku poslovnog prostora koja se odnosi na samoposlužni uređaj putem kojega obveznik fiskalizacije provodi postupak fiskalizacije prodaje.
(2) Po uspješnoj prijavi svih podataka o poslovnom prostoru iz stavka 1. ovog članka, Ministarstvo financija, Porezna uprava dodjeljuje Identifikator samoposlužnog uređaja, a koji podatak obveznik fiskalizacije može preuzeti, spremiti te po potrebi koristiti putem sustava ePorezna.
(3) Dodjelom Identifikatora samoposlužnog uređaja iz stavka 2. ovog članka, obvezniku fiskalizacije omogućava se preuzimanje i ispis obavijesti iz članka 39.a ovoga Pravilnika.
(4) Ako obveznik fiskalizacije nije korisnik sustava ePorezna za potrebe dodjeljivanja Identifikatora samoposlužnog uređaja službena osoba u ispostavi Porezne uprave koristi podatke iz stavka 1. ovog članka putem podnesenog obrasca iz članka 19. stavka 8. Zakona temeljem ovlaštenja Porezne uprave.
(5) Identifikator samoposlužnog uređaja određen na način propisan stavkom 1., 2. i 4. ovoga članka mora biti jedinstven za svaki samoposlužni uređaj.
(6) Ako obveznik fiskalizacije promijeni podatak o oznaci poslovnog prostora iz stavka 1. ovoga članka Porezna uprava dodjeljuje novi Identifikator samoposlužnog uređaja.
(7) Ako obveznik fiskalizacije promijeni podatak o adresi iz članka 30.b stavka 6. ovoga Pravilnika, podatak o Identifikatoru samoposlužnog uređaja ostaje isti.
(8) Podatak o Identifikatoru samoposlužnog uređaja i oznaci poslovnog prostora sastavni je dio obavijesti iz članka 39.a ovoga Pravilnika.
(9) Za Identifikator samoposlužnog uređaja koristi se kratica (ISU).
(10) ISU je sastavljen od 9 brojčanih znamenaka.
Članak 30.d
(1) Obveznik fiskalizacije prema članku 20.b Zakona radi provedbe fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja prema članku 20.a Zakona dužan je omogućiti korištenje programske podrške za elektroničko potpisivanje poruka o prodaji te omogućiti vezu (internet) za elektroničku razmjenu podataka s Ministarstvom financija, Poreznom upravom.
(2) Na korištenje programske podrške te razmjenu podataka iz stavka 1. ovoga članka odgovarajuće se primjenjuju odredbe članaka 8. do 13. i 15. do 18. ovoga Pravilnika pri čemu se sve odredbe kojima se propisuje fiskalizacija izdavanja računa određuju kao odredbe za fiskalizaciju prodaje putem samoposlužnih uređaja.
(3) U skladu sa stavkom 2. ovoga članka, brojem računa kod provedbe postupka fiskalizacije prodaje smatra se broj transakcije prodaje koji se iskazuje u tri dijela:
1. numerički broj transakcije,
2. oznaka poslovnog prostora i
3. Identifikator samoposlužnog uređaja.
Članak 30.e
(1) Podatkovni skup zahtjeva za fiskalizaciju prodaje putem samoposlužnih uređaja sastavni je dio ovoga Pravilnika i nalazi se u Privitku broj 2. ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
VII.b PROTOKOLI I SIGURNOSNI MEHANIZMI ZA RAZMJENU PODATAKA O PRODAJI, MODEL PRIMJENE KOD KOJEG SE KORISTI CENTRALNI INFORMACIJSKI SUSTAV OBVEZNIKA FISKALIZACIJE ZA SLANJE I POTPISIVANJE ELEKTRONIČKIH PORUKA, MODEL PRIMJENE U KOJEM SE SLANJE I POTPISIVANJE PORUKA OBAVLJA POJEDINAČNO NA ELEKTRONIČKIM NAPLATNMIM UREĐAJIMA, STANDARDNE PORUKE O GREŠKAMA, PROTOKOLI O POSTUPANJU U SLUČAJU GREŠAKA, TE POSTUPANJA U SLUČAJU PREKIDA USPOSTAVLJENE VEZE I NEMOGUĆNOSTI USPOSTAVE VEZE
Članak 30.f
(1) Na protokole i sigurnosne mehanizme za razmjenu podataka o prodaji, modele primjene za slanje i potpisivanje elektroničkih poruka, standardne poruke o greškama i protokole o postupanju u slučaju grešaka za potrebe provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja na odgovarajući način se primjenjuju odredbe članaka 23. do 30. ovog Pravilnika.
(2) Prema članku 26. ovoga Pravilnika razmjena podataka između CIS-a i pristupne točke obveznika fiskalizacije odvija se putem web-servisa korištenjem XML poruka pri čemu, za potrebe provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja, format poruke podatkovnog skupa zahtjeva i odgovora za fiskalizaciju prodaje putem samoposlužnih uređaja specificiran je kroz XML shemu iskazanu u Privitku 2. ovoga Pravilnika.
Članak 30.g
(1) Na postupanja u slučaju prekida uspostavljene veze, za potrebe provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja, na odgovarajući način se primjenjuju odredbe članka 21. Zakona.
(2) Ako dođe do prestanka rada samoposlužnog uređaja pri čemu je onemogućeno provođenje postupka fiskalizacije prodaje, broj transakcija koje neće biti evidentirane u sustavu fiskalizacije obveznik fiskalizacije propisuje internim aktom koji predočuje za potrebe poreznog nadzora.
Članak 30.h
Na nemogućnosti uspostave veze za razmjenu podataka, za potrebe provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja, na odgovarajući način se primjenjuju odredbe članka 23. Zakona.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
Iza poglavlja X. dodaje se poglavlje: „X.a IZGLED I SADRŽAJ OBAVIJESTI O FISKALIZACIJI PRODAJE PUTEM SAMOPOSLUŽNIH UREĐAJA“ i članak 39.a koji glasi:
„Članak 39.a
(1) Iznimno od članka 38. ovoga Pravilnika, obveznik fiskalizacije koji provodi postupak fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja prema članku 26.a Zakona dužan je na svakom samoposlužnom uređaju istaknuti obavijest o fiskalizaciji prodaje putem samoposlužnih uređaja.
(2) U obavijesti iz stavka 1. ovoga članka navode se riječi: „POZOR! Prema Zakonu o fiskalizaciji u prometu gotovinom svaki samoposlužni uređaj mora provoditi fiskalizaciju prodaje putem samoposlužnog uređaja. Nefiskaliziranje prodaje putem samoposlužnog uređaja kažnjivo je po Zakonu. Ministarstvo financija Porezna uprava“ te podatak o dodijeljenom Identifikatoru samoposlužnog uređaja koji dodjeljuje Ministarstvo financija, Porezna uprava i oznaci poslovnog prostora tog samoposlužnog uređaja koju određuje obveznik fiskalizacije.
(3) Ako obveznik fiskalizacije nije korisnik sustava ePorezna, obavijest iz stavka 1. ovoga članka dostavlja službena osoba u ispostavi Porezne uprave temeljem ovlaštenja Porezne uprave odmah nakon dodjele Identifikatora samoposlužnog uređaja iz članaka 30.c ovoga Pravilnika.
(4) Ovisno o poslovnoj potrebi, obveznik fiskalizacije može obavijest iz stavka 1. ovog članka prilagoditi na sebi podoban način uz uvjet da zadrži sadržaj obavijesti iz stavka 2. ovog članka koji mora na samoposlužnom uređaju biti jasno istaknut, vidljiv, čitljiv i zaštićen od uništenja.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
U članku 42. stavku 1. iza riječi: „poruke računa“ briše se zarez i dodaju se riječi: „i/ili podataka o prodaji te poruke prodaje,“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8.
Obveznici fiskalizacije koji provode postupak fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja dužni su od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika do 31. siječnja 2021. godine dostaviti podatke u sustav fiskalizacije za svaki postojeći samoposlužni uređaji te istaknuti obavijest na svakom samoposlužnom uređaju sukladno članku 5. i 6. ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
Ovaj Pravilnik objavljuje se u „Narodnim novinama“ i stupa na snagu 1. siječnja 2021. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Privitak 1.
Podatkovni skup zahtjeva i odgovora za račun
U tablici u nastavku opisan je podatkovni skup poruke zahtjeva za račun.
Podatak
Opis/Napomena
Obavezan
DA/NE
Tip/Duljina
Zaglavlje
Identifikator poruke
ID poruke (UUID).
Svaka poruka koja se šalje prema CIS-u mora sadržavati različiti ID poruke. Isto vrijedi i u slučaju kad se ponavlja slanje poruke zbog greške u razmjeni poruka.
DA
Char(36)
Datum i vrijeme slanja
Datum i vrijeme slanja poruke zahtjeva.
dd.mm.ggggThh:mm:ss
DA
Date & Time
Račun
OIB
OIB obveznika fiskalizacije.
DA
Char(11)
U sustavu PDV
Oznaka je li obveznik u sustavu PDV-a ili nije.
True ako je obveznik u sustavu PDV-a, u suprotnom false .
Boolean (1-true/0-false)
DA
Boolean
Datum i vrijeme izdavanja
Datum i vrijeme izdavanja koji se ispisuju na računu.
dd.mm.ggggThh:mm:ss
DA
Date & Time
Oznaka slijednosti
Oznaka slijednosti brojeva računa.
Oznaka koja govori gdje se određuje dodjela broja računa tj. dodjeljuje li se broj računa centralno na razini poslovnog prostora ili pojedinačno na svakom naplatnom uređaju.
Dodjela brojeva računa može biti na razini poslovnog prostora ili naplatnog uređaja:
P - na nivou poslovnog prostora
N - na nivou naplatnog uređaja
DA
Char(1)
Broj računa
Propisati će se izgled broja računa kako se treba ispisivati na fizičkom računu u sljedećem obliku:
brojčana oznaka računa/oznaka poslovnog prostora/oznaka naplatnog uređaja
Primjer: 1234567890/POSL1/12
Podaci će se Poreznoj upravi dostavljati odvojeni u XML-u radi kasnije lakše manipulacije u izvještajima i analizama.
DA
Brojčana oznaka računa
Može sadržavati samo znamenke 0-9. Nisu dozvoljene vodeće nule.
DA
Varchar(20)
Oznaka poslovnog prostora
Može sadržavati samo znamenke i slova 0-9, a-z, A-Z.
Mora biti jedinstvena na razini OIB-a obveznika.
DA
Varchar(20)
Oznaka naplatnog uređaja
Može sadržavati samo znamenke 0-9. Nisu dozvoljene vodeće nule.
Mora biti jedinstvena na razini jednog poslovnog prostora obveznika.
DA
Varchar(20)
PDV
Porez na dodanu vrijednost.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji PDV.
Podatak se sastoji od porezne stope, osnovice i iznosa poreza.
Može postojati lista poreznih stopa.
NE
Porezna stopa
Iznos porezne stope. Npr. stopa od 25,00% se dostavlja kao 25.00.
DA, ako postoji porez
Decimal(3,2)
Osnovica
Iznos osnovice.
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Iznos poreza
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
PNP
Porez na potrošnju.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji porez na potrošnju.
Podatak se sastoji od porezne stope, osnovice i iznosa poreza.
Može postojati lista poreznih stopa.
NE
Porezna stopa
Iznos porezne stope. Npr. stopa od 3,00% se dostavlja kao 3.00.
DA, ako postoji porez
Decimal(3,2)
Osnovica
Iznos osnovice.
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Iznos poreza
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Ostali porezi
Ostali porezi koji se mogu pojaviti na računu osim PDV-a i poreza na potrošnju.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoje ostali porezi.
Podatak se sastoji od naziva poreza, porezne stope, osnovice i iznosa poreza.
Može postojati lista poreza.
NE
Naziv poreza
Naziv poreza za koji se šalju podaci. Npr. Porez na luksuz.
DA, ako postoji porez
Varchar(100)
Porezna stopa
Iznos porezne stope. Npr. stopa od 15,00% se dostavlja kao 15.00.
DA, ako postoji porez
Decimal(3,2)
Osnovica
Iznos osnovice.
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Iznos poreza
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Iznos oslobođenja
Ukupni iznos oslobođenja na računu.
Oslobođenja u slučajevima kada se isporučuju dobra ili obavljaju usluge koje su oslobođene od plaćanja PDV-a.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji oslobođenje.
NE
Decimal(15,2)
Iznos na koji se odnosi poseban postupak oporezivanja marže
Ukupni iznos na koji se odnosi poseban postupak oporezivanja marže na računu.
Marža za rabljena dobra, umjetnička djela, kolekcionarske ili antikne predmete.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji poseban postupak oporezivanja marže.
NE
Decimal(15,2)
Iznos koji ne podliježe oporezivanju
Ukupni iznos koji ne podliježe oporezivanju na računu.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji iznos koji ne podliježe oporezivanju.
NE
Decimal(15,2)
Naknade
Naknade koje se mogu pojaviti na računu tipa povratne naknade za ambalažu i sl.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoje naknade.
Podatak se sastoji od naziva naknade i iznosa naknade. Može postojati lista naknada.
NE
Naziv naknade
Opisno naziv naknade.
DA, ako postoji naknada
Varchar(100)
Iznos naknade
DA, ako postoji naknada
Decimal(15,2)
Ukupan iznos
Ukupan iznos iskazan na računu.
DA
Decimal(15,2)
Način plaćanja
G – gotovina
K – kartice
C – ček
T – transakcijski račun
O – ostalo
U slučaju više načina plaćanja po jednom računu, isto je potrebno prijaviti pod 'Ostalo'.
Za sve načine plaćanja koji nisu prije navedeni koristiti će se oznaka ‘Ostalo’.
DA
Char(1)
OIB operatera na naplatnom uređaju
OIB operatera na naplatnom uređaju koji izdaje račun.
U slučaju samouslužnih naplatnih uređaja i automata potrebno je dostaviti OIB izdavatelja (OIB s računa).
DA
Char(11)
Zaštitni kod izdavatelja
Zaštitni kod izdavatelja obveznika fiskalizacije je alfanumerički zapis kojim se potvrđuje veza između obveznika fiskalizacije i izdanog računa.
Zaštitni kod generira obveznik fiskalizacije sukladno algoritmu opisanom u poglavlju 12 ovog dokumenta i ispisuje na računu.
32-znamenkasti broj zapisan u heksadecimalnom formatu.
Može sadržavati znamenke 0-9 i mala slova a-f.
Primjer:
e4d909c290d0fb1ca068ffaddf22cbd0
DA
Char(32)
Oznaka naknadne dostave računa
Pod naknadnom dostavom računa Poreznoj upravi smatra se situacija kad je isti prethodno izdan kupcu bez JIR-a (npr. prekid Internet veze ili potpuni prestanak rada naplatnog uređaja).
True ako je riječ o naknadnoj dostavi računa, u suprotnom false .
Boolean (1-true/0-false)
DA
Boolean
Oznaka paragon računa
Dostavlja se samo u slučaju potpunog prestanka rada naplatnog uređaja kada obveznik fiskalizacije mora prepisati izdane paragon račune i prijaviti ih putem poruke Poreznoj upravi.
NE
Varchar(100)
Specifična namjena
Predviđeno za slučaj da se naknadno pojavi potreba za dostavom podataka koji nisu prepoznati tokom analize.
NE
Varchar(1000)
U tablici u nastavku opisan je podatkovni skup poruke odgovora za račun.
Podatak
Opis/Napomena
Obvezan
DA/NE
Tip/Duljina
Zaglavlje
Identifikator poruke
ID poruke (UUID).
Kao identifikator poruke odgovora uzima se ID iz poruke zahtjeva.
DA
Varchar(0-36)
Datum i vrijeme obrade
Datum i vrijeme obrade poruke zahtjeva.
dd.mm.ggggThh:mm:ss
DA
Date & Time
Jedinstveni identifikator računa
JIR
Jedinstveni identifikator računa.
U slučaju greške, JIR se ne šalje u odgovoru.
NE
Char(36)
Greške
Šifra greške
Šifra greške je u formatu sXXX gdje je XXX troznamenkasti prirodni broj.
Šifre grešaka sukladno šifarniku grešaka.
DA, ako ima grešaka
Varchar(4)
Poruka
Poruka greške je tekstualni opis greške sukladno šifarniku grešaka.
DA, ako ima grešaka
Varchar(500)
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Privitak 2.
Podatkovni skup zahtjeva i odgovora za fiskalizaciju prodaje
U tablici u nastavku opisan je podatkovni skup poruke zahtjeva za fiskalizaciju prodaje putem samoposlužnog uređaja.
Podatak
Opis/Napomena
Obavezan
DA/NE
Tip/Duljina
Zaglavlje
Identifikator poruke
ID poruke (UUID).
Svaka poruka koja se šalje prema CIS-u mora sadržavati različiti ID poruke. Isto vrijedi i u slučaju kad se ponavlja slanje poruke zbog greške u razmjeni poruka.
DA
Char(36)
Datum i vrijeme slanja
Datum i vrijeme slanja poruke zahtjeva.
dd.mm.ggggThh:mm:ss
DA
Date & Time
Račun
OIB
OIB obveznika fiskalizacije.
DA
Char(11)
U sustavu PDV
Oznaka je li obveznik u sustavu PDV-a ili nije.
True ako je obveznik u sustavu PDV-a, u suprotnom false .
Boolean (1-true/0-false)
DA
Boolean
Datum i vrijeme izdavanja
Datum i vrijeme transakcije.
dd.mm.ggggThh:mm:ss
DA
Date & Time
Oznaka slijednosti
Oznaka slijednosti brojeva transakcije kod fiskalizacije prodaje.
Oznaka koja govori da se dodjela broja transakcije kod fiskalizacije prodaje dodjeljuje centralno na razini poslovnog prostora.
Dodjela brojeva transakcije kod fiskalizacije prodaje može biti na razini poslovnog prostora:
P - na nivou poslovnog prostora
DA
Char(1)
Broj računa
Izgled broja transakcije u sljedećem obliku:
brojčana oznaka transakcije/oznaka poslovnog prostora/identifikator samoposlužnog uređaja
Primjer: 1234567890/POSL1/123456789
Podaci će se Poreznoj upravi dostavljati odvojeni u XML-u radi kasnije lakše manipulacije u izvještajima i analizama.
DA
Brojčana oznaka računa
Može sadržavati samo znamenke 0-9. Nisu dozvoljene vodeće nule.
DA
Varchar(20)
Oznaka poslovnog prostora
Može sadržavati samo znamenke i slova 0-9, a-z, A-Z.
Mora biti jedinstvena na razini OIB-a obveznika.
DA
Varchar(20)
Oznaka naplatnog uređaja
Može sadržavati samo znamenke 0-9. Mora biti jedinstvena na razini jednog samoposlužnog uređaja.
DA
Varchar(20)
PDV
Porez na dodanu vrijednost.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji PDV.
Podatak se sastoji od porezne stope, osnovice i iznosa poreza.
Može postojati lista poreznih stopa.
NE
Porezna stopa
Iznos porezne stope. Npr. stopa od 25,00% se dostavlja kao 25.00.
DA, ako postoji porez
Decimal(3,2)
Osnovica
Iznos osnovice.
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Iznos poreza
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
PNP
Porez na potrošnju.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji porez na potrošnju.
Podatak se sastoji od porezne stope, osnovice i iznosa poreza.
Može postojati lista poreznih stopa.
NE
Porezna stopa
Iznos porezne stope. Npr. stopa od 3,00% se dostavlja kao 3.00.
DA, ako postoji porez
Decimal(3,2)
Osnovica
Iznos osnovice.
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Iznos poreza
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Ostali porezi
Ostali porezi koji se mogu pojaviti na računu osim PDV-a i poreza na potrošnju.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoje ostali porezi.
Podatak se sastoji od naziva poreza, porezne stope, osnovice i iznosa poreza.
Može postojati lista poreza.
NE
Naziv poreza
Naziv poreza za koji se šalju podaci. Npr. Porez na luksuz.
DA, ako postoji porez
Varchar(100)
Porezna stopa
Iznos porezne stope. Npr. stopa od 15,00% se dostavlja kao 15.00.
DA, ako postoji porez
Decimal(3,2)
Osnovica
Iznos osnovice.
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Iznos poreza
DA, ako postoji porez
Decimal(15,2)
Iznos oslobođenja
Ukupni iznos oslobođenja na računu.
Oslobođenja u slučajevima kada se isporučuju dobra ili obavljaju usluge koje su oslobođene od plaćanja PDV-a.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji oslobođenje.
NE
Decimal(15,2)
Iznos na koji se odnosi poseban postupak oporezivanja marže
Ukupni iznos na koji se odnosi poseban postupak oporezivanja marže na računu.
Marža za rabljena dobra, umjetnička djela, kolekcionarske ili antikne predmete.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji poseban postupak oporezivanja marže.
NE
Decimal(15,2)
Iznos koji ne podliježe oporezivanju
Ukupni iznos koji ne podliježe oporezivanju na računu.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoji iznos koji ne podliježe oporezivanju.
NE
Decimal(15,2)
Naknade
Naknade koje se mogu pojaviti na računu tipa povratne naknade za ambalažu i sl.
Podatak se dostavlja Poreznoj upravi samo ako na računu postoje naknade.
Podatak se sastoji od naziva naknade i iznosa naknade. Može postojati lista naknada.
NE
Naziv naknade
Opisno naziv naknade.
DA, ako postoji naknada
Varchar(100)
Iznos naknade
DA, ako postoji naknada
Decimal(15,2)
Ukupan iznos
Ukupan iznos transakcije.
DA
Decimal(15,2)
Način plaćanja
G – gotovina
K – kartice
O – ostalo (plaćanje putem sms poruka, mobilne aplikacije i slično).
U slučaju više načina plaćanja po jednoj prodaji, isto je potrebno prijaviti pod 'Ostalo'.
Za sve načine plaćanja koji nisu prije navedeni koristiti će se oznaka ‘Ostalo’.
DA
Char(1)
OIB operatera na naplatnom uređaju
OIB obveznika fiskalizacije
DA
Char(11)
Zaštitni kod izdavatelja
Zaštitni kod izdavatelja obveznika fiskalizacije je alfanumerički zapis kojim se potvrđuje veza između obveznika fiskalizacije i fiskalizacije transakcije.
Zaštitni kod generira obveznik fiskalizacije sukladno algoritmu opisanom u poglavlju 12 ovog dokumenta.
32-znamenkasti broj zapisan u heksadecimalnom formatu.
Može sadržavati znamenke 0-9 i mala slova a-f.
Primjer:
e4d909c290d0fb1ca068ffaddf22cbd0
DA
Char(32)
Oznaka naknadne dostave računa
Pod naknadnom dostavom transakcije Poreznoj upravi smatra se situacija kad je došlo do prestanaka rada samoposlužnog uređaja).
True ako je riječ o naknadnoj dostavi transakcije, u suprotnom false .
Boolean (1-true/0-false)
DA
Boolean
Oznaka paragon računa
Dostavlja se samo u slučaju potpunog prestanka rada naplatnog uređaja kada obveznik fiskalizacije mora prepisati izdane paragon račune i prijaviti ih putem poruke Poreznoj upravi.
NE
Varchar(100)
Specifična namjena
Predviđeno za slučaj da se naknadno pojavi potreba za dostavom podataka koji nisu prepoznati tokom analize.
NE
Varchar(1000)
U tablici u nastavku opisan je podatkovni skup poruke odgovora za fiskalizaciju prodaje putem samoposlužnih uređaja.
Podatak
Opis/Napomena
Obvezan
DA/NE
Tip/Duljina
Zaglavlje
Identifikator poruke
ID poruke (UUID).
Kao identifikator poruke odgovora uzima se ID iz poruke zahtjeva.
DA
Varchar(0-36)
Datum i vrijeme obrade
Datum i vrijeme obrade poruke zahtjeva.
dd.mm.ggggThh:mm:ss
DA
Date & Time
Jedinstveni identifikator računa
JIR
Oznaka JIR se odnosi na uredno zaprimljene elemente transakcije.
U slučaju greške, JIR se ne šalje u odgovoru.
NE
Char(36)
Greške
Šifra greške
Šifra greške je u formatu sXXX gdje je XXX troznamenkasti prirodni broj.
Šifre grešaka sukladno šifarniku grešaka.
DA, ako ima grešaka
Varchar(4)
Poruka
Poruka greške je tekstualni opis greške sukladno šifarniku grešaka.
DA, ako ima grešaka
Varchar(500)
U nastavku je šifarnik grešaka koji je jedinstven za sve tipove poruka.
Šifra greške
Poruka greške
s001
'Poruka nije u skladu s XML shemom : #element ili lista elemenata koji nisu ispravni po shemi#'
s002
'Certifikat nije izdan od strane Fina RDC CA ili je istekao ili je ukinut.'
s003
'Certifikat ne sadrži naziv 'Fiskal' .'
s004
'Neispravan digitalni potpis.'
s005
'OIB iz poruke zahtjeva nije jednak OIB-u iz certifikata.'
s006
'Sistemska pogreška prilikom obrade zahtjeva.'
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA
ZA
PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM
Ovaj Obrazac koriste stručni nositelji tijekom postupka izrade testa malog i srednjeg poduzetništva (MSP test) kojim se ocjenjuju gospodarski učinci prijedloga provedbenih propisa na male i srednje poduzetnike, ako je pripremom Prethodnog MSP testa utvrđena obveza provedbe učinaka propisa na malo gospodarstvo i izrada MSP testa.
1. PROBLEM
Fiskalizacija pretpostavlja skup mjera kojima je na području Republike Hrvatske uveden nadzor nad izdavanjem računa koji se naplaćuju u gotovini, a provedba postupka fiskalizacije uređena je Zakonom o fiskalizaciji u prometu gotovinom sa ciljem sprječavanja porezne utaje na području poslovanja gotovinom, unapređivanja postupaka poreznog nadzora, podizanja razine svijesti kupaca o važnosti uzimanja računa te suzbijanja nelojalne konkurencije. Od uvođenja fiskalizacije pokazuju se pozitivni pomaci u gotovo svim djelatnostima što je svakako opravdalo potrebu uvođenja fiskalizacije u nadzor evidentiranja prometa u gotovini na području Republike Hrvatske. Građani, kao najvažnija karika uspješne provedbe fiskalizacije, prepoznali su fiskalizaciju kao pozitivnu mjeru i podržavaju je uzimanjem računa čime omogućuju uspješnu provedbu fiskalizacije. Zakonski model fiskalizacije omogućuje građaninu kao primatelju računa da na temelju ovjere računa, ispisane na računu, u Poreznoj upravi provjeri je li račun stvarno ovjerila Porezna uprava odnosno da li su sredstva zaista završila u proračunu.
Provođenjem fiskalizacije suzbija se utaja poreza, raste razina svijesti o potrebi plaćanja poreza, a što ima za posljedicu uravnoteženo financiranje javnih troškova. Uočeno je da u određenim djelatnostima i dalje postoje nepravilnosti u evidentiranju gotovinskog prometa odnosno prodaja roba i usluga se prevaljuje u područje bez fiskalizacije. Stoga je bilo nužno pojačati nadzor tako ostvarenog prometa. Stupanjem na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom interveniralo se u članak 5. Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom u kojem su taksativno propisane djelatnosti za koje je propisano izuzeće od obveze provedbe postupka fiskalizacije odnosno izmjenama zakona je proširena obveza fiskalizacije na prodaju roba ili usluga putem samoposlužnih uređaja s prijelaznim razdobljem za prilagodbu.
2. CILJEVI
Cilj ovog normativnog rješenja je usklađenje s odredbama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom kojim se propisuje postupak fiskalizacije prodaje robe ili usluge putem samoposlužnih uređaja, a isti će se postići prvenstveno definiranjem samoposlužnih uređaja koji provode postupak fiskalizacije prodaje, zatim dostavom podataka o svakom samoposlužnom uređaju te dostavom podataka koji se odnose na podatke o prodaji robe ili usluge Ministarstvu financija, Poreznoj upravi.
3. MOGU ĆE OPCIJE JAVNIH POLITIKA
Prijedlozi nenormativnog rje šenja:
3.1. Opcija 1. (nenormativno rješenje) „Ne poduzimati ni šta“
Bez promjene postojećeg stanja neće biti moguće provoditi postupak fiskalizacije prodaje robe ili usluge putem samoposlužnih uređaja koji je propisan odredbama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom.
3.2. Opcija 2. (nenormativno rješenje) „Poduzimati nenormativne aktivnosti“
Ispunjenje ciljeva provođenja postupka fiskalizacije prodaje robe ili usluge putem samoposlužnih uređaja koji je propisan odredbama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom, a koji se može postići propisivanjem što se smatra samoposlužnim uređajem koji će provoditi postupak fiskalizacije prodaje, zatim dostavom podataka o svakom samoposlužnom uređaju te dostavom podataka koji se odnose na podatke o prodaji robe ili usluga Ministarstvu financija, Poreznoj upravi neće se osigurati nenormativnim aktivnostima.
Prijedlog normativnog rje š enja:
3.3 Opcija 3. (normativno rješenje): donošenje Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o fiskalizaciji u prometu gotovinom
Donošenje Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o fiskalizaciji u prometu gotovinom je provedivo jer je pravni temelj za njegovo donošenje propisan odredbama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 106/18).
3.4. Opcija 4. (normativno rješenje): donošenje novog pravilnika o fiskalizaciji u prometu gotovinom
Donošenje novog pravilnika o fiskalizaciji u prometu gotovinom nije provedivo jer je Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 106/18) propisano usklađenje provedbenog propisa navedenog zakona s Pravilnikom o fiskalizaciji u prometu gotovinom.
OPCIJE ZA MSP TEST
3.1. Opcija 1. (nenormativno rješenje) »Ne poduzimati ništa«
3. 2. Opcija 2. (nenormativno rješenje) »Poduzimati nenormativne aktivnosti«
3. 3. Opcija 3. (normativno rješenje) »Poduzimati nenormativnu aktivnost A«
3. 4. Opcija 4. (normativno rješenje) »Poduzimati nenormativnu aktivnost B«
4. OCJENA I OPCIJE
Prije tablice Analize tro škova i koristi za svaku od opcija javnih politika potrebno je analizirati koristi i troškove na temelju dostupnih podataka, analiza, izvješća i provedenih neformalnih savjetovanja s dionicima. Svaku tvrdnju potrebno je opravdati informacijama, činjenicama i ostalim dostupnim statističkim podacima. Analiza svakog troška i koristi mora se iznijeti kvantitativno i kvalitativno. Brojčani pokazatelji se navode uz obvezno navođenje izvora podataka, uključujući SCM obrazac za mjerenje administrativnih troškova.
Tablica: Analiza troškova i koristi
Opcije
Tro škovi (negativni učinci)
Koristi (pozitivni u činci)
Opcija 1.
_
_
Opcija 2.
_
_
Opcija 3.
+
+
Opcija 4.
_
_
Legenda:
– znatan negativni učinak
– ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
5. SAVJETOVANJE
Ovaj dio se ispunjava pri a žuriranju MSP testa, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade MSP testa.
Savjetovanje se provodi u trajanju od 30 dana, a ovisno o slo ženosti materije i dulje, objavom na portalu e-Savjetovanje. Tijekom savjetovanja potrebno je, posebice u slučajevima da propis ima značajan učinak na male i srednje poduzetnike, provesti dodatna savjetovanja kroz javno-privatni dijalog, javne rasprave, okrugle stolove s malim i srednjim poduzetnicima, strukovnim komorama, udrugama, poslovnim udruženjima i sl.
Sa žetak postupka savjetovanja s dionicima potrebno je iznijeti na jasan način, s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, pojedinih događanja i sl. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli tijekom savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na Prijedlog MSP testa, odnosno na prijedlog propisa. Sve navedeno se odgovarajuće primjenjuje i na javnu raspravu.
6. PREPORU ČENA OPCIJA
Obrazlo žite zašto odabrana opcija predstavlja najpovoljnije rješenje javne politike za malo gospodarstvo.
7. MJERE UBLA ŽAVANJA
Opi šite konkretne mjere ublažavanje negativnih učinaka na male i srednje poduzetnike (npr. izuzeti male i srednje poduzetnike iz primjene pojedinih propisanih administrativnih obveza, predložiti promjenu predloženog propisa ili nenormativnu aktivnost zbog rasterećenja malog gospodarstva).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija