Ukratko navesti rezultate analize postojećeg stanja područja koje se namjerava zahvatiti propisom. Prilikom analize postojećeg stanja koriste se relevantni podaci i rezultati praćenja provedbe propisa ukoliko postoji propis odgovarajućeg sadržaja u istom području i dio je važećeg zakonodavstva RH. Prilikom utvrđivanja problema izvršite uvid u ispunjeni obrazac Prethodne procjene u dijelu koji se odnosi na problem.
Upute za opisivanje problema.
Kratko i jasno opišite prirodu problema uz potporu relevantnih statističkih trendova ili drugih relevantnih izvora podataka; navedite uzroke problema tj. temeljno ishodište nastalog problema; odredite razmjere problema, navodeći točne brojke ondje gdje je to moguć;
navedite tko je najviše pogođen, odnosno zahvaćen problemom (koji dio stanovništva, koji gospodarski sektor/područje, koje područje zaštite okoliša i dr.)
Prema popisu stanovništva iz 2011. RH je imala 26% visokoobrazovanih u populaciji 30-34 godine, a Brodsko- posavska županija 15%, što upućuje na to da navedena županija daleko zaostaje za prosjekom.
Na temelju utvrđenog problema, ukratko navedite cilj/eve koji želite postići kako bi riješili utvrđeni problem, odnosno utjecali na njegovo rješavanje.
Prilikom utvrđivanja cilja/eva bitno je uzeti u obzir SMART kriterije:
Specific (specifični)
Measurable (mjerljivi)
Achievable (ostvarivi)
Realistic (realistični)
Time-dependent (vremenski ograničeni)
Prilikom utvrđivanja cilja/eva izvršite uvid u ispunjeni obrazac Prethodne procjene u dijelu koji se odnosi na cilj.
Jedan od glavnih ciljeva strateškog dokumenta Europske unije Europa 2020 je do 2020. godine dostići 40% visokoobrazovanih u populaciji 30-34 godine. Republika Hrvatska je postavila cilj do 2020. doseći udio 35% visokoobrazovanih u toj populaciji i prijedlog ovog propisa je jedna od aktivnosti kojima će RH ispuniti navedeni cilj.
Prilikom utvrđivanja mogućih opcija za rješavanje problema i postizanje cilja, potrebno je izraditi najmanje dva prijedloga koja se odnose na nenormativno rješenje i najmanje dva prijedloga mogućih normativnih rješenja, koji mogu dovesti do utvrđenog to jest zadanog cilja.
Kod utvrđivanja nenormativnog rješenja, obvezno je navesti opciju "ne poduzimati ništa". Na taj način utvrđuje se stanje koje će se, sudeći po trendovima, nastaviti i dalje bez poduzimanja daljnjih koraka od strane stručnog nositelja. U slučaju važećeg propisa, opcija "ne poduzimati ništa" obuhvaća analizu postojećeg stanja od trenutka donošenja tog propisa.
Drugi prijedlog nenormativnog rješenja odnosi se na opciju rješavanja problema bez donošenja novog ili izmjene postojećeg zakonodavstva. Takvo nenormativno rješenje obuhvaća način rješenja problema unutar strukovnih organizacija odnosno drugih interesnih udruženja. Također, takvo rješenje obuhvaća kampanje, projekte i slične aktivnosti koje mogu u konačnici dovesti do navedenog cilja bez intervencije u zakonodavstvo.
Dva prijedloga normativnih rješenja obuhvaća rješavanje problema i postizanje utvrđenih ciljeva zakonodavstvom. Obvezno navedite i utvrdite normativno rješenje navedeno u Prethodnoj procjeni tj. jedna opcija normativnog rješenja svakako je izrađena teza propis. Drugo normativno rješenje odnosi se na drugi način rješavanja problema kroz donošenje novog odnosno izmjene postojećeg zakondavstva.
3.1. Opcija 1: – ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
Ako zakonodavac ne intervenira u cilju rješenja postojećeg problema, odnosno nema sustavnog razvoja visokog obrazovanja u Brodsko-posavskoj županiji, može se očekivati da će taj dio još više zaostajati u broju visokoobrazovanih u odnosu na prosjek RH.
3.2. Opcija 2: - (nenormativno rješenje)
Razvojem dislociranih visokih učilišta i studijskih programa kojima su matične institucije izvan Brodsko-posavske županije ne može u cijelosti odgovoriti na potrebe gospodarstva i tržišta rada tog dijela Hrvatske jer se matične institucije razvijaju u sklopu svojih strategija, a ne prateći strategiju razvoja i potrebe za profilima u ovom dijelu.
3.3. Opcija 3: - (normativno rješenje)
Problem bi se mogao riješiti i osnivanjem potpuno novoga javnoga visokog učilišta donošenjem zakona, ali taj postupak bi trajao dulje jer inicijalna akreditacija visokog učilišta podrazumijeva postupak od najmanje dvije godine izvođenja zajedničkoga studijskog programa s mentorskom institucijom.
3.4. Opcija 4: - (normativno rješenje)
Donošenjem ovog propisa postiže se optimalan razvoj visokog obrazovanja u Brodsko-posavskoj županiji uz spajanje i razvoj postojećih visokih učilišta. S obzirom na to da analiza postojećih visokih učilišta i njihovih studijskih programa u Brodsko-posavskoj županiji pokazuje da na tom području studijske programe izvode tri visokih učilišta, od čega su dvije sastavnice Sveučilišta u Osijeku - Strojarski fakultet u Slavonskom Brodu i Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti – dislocirani studiji u Slavonskom Brodu i Veleučilište u Slavonskom Brodu, ovo normativno rješenje spajanja postojeće institucije je optimalno.
Analizirajte značajne koristi i troškove na temelju dostupnih podataka, analiza, izvješća, provedenih neformalnih konzultacija. Svaku tvrdnju potrebno je potkrijepiti informacijama, činjenicama i ostalim dostupnim službenim/statističkim podacima. Analiza svakog troška i koristi može se iznijeti kvantitativno i kvalitativno. Ako postoje brojčani pokazatelji za iznesene tvrdnje potrebno ih je navesti uz obvezno navođenje izvora podataka. Ukoliko nije moguće brojčano potkrijepiti tvrdnje, sažeto i jasno potkrijepite tvrdnje opisno uz navođenje izvore podataka, trendova ili studija slučaja.
Prilikom analize učinaka sažeto:
odredite gospodarske (financijske), društvene koristi i troškove te koristi i troškove zaštite okoliša, odredite i odvojeno procijenite specifične učinke (npr. administrativne troškove, učinak na gospodarske subjekte u sektoru/području, učinak za tržišno natjecanje; učinak na socijalni status građana, zaštitu lokalnog područja okoliša i dr.
Kod fiskalnih učinaka kratko i sažeto navedite očekivane fiskalne učinke na državni proračun koji će se iskazati prema posebnim propisima na PFU obrascu.
U potpitanjima jasno i sažeto iznesite glavne troškove i koristi svih navedenih opcija.
U potpitanjima navedite sažeto i jasno troškove i koristi svake opcije, a detaljnu analizu po potrebi prikažite u prilogu ovog Iskaza.
Opcija 1: ne poduzimati ništa
Koristi: Cilj povećanja broja visokoobrazovanih u Brodsko-posavskoj županiji nije moguće postići ako ne bude dodatnog razvoja visokog obrazovanja.
Troškovi: Nema promjena u odnosu na sadašnje financiranje visokog obrazovanja.
Opcija 2: nenormativno rješenje
Koristi: Dinamika ostvarenja cilja broja visokoobrazovanih bila bi nezadovoljavajuća jer razvoj visokog obrazovanja prema ovoj opciji ovisi o strategiji matičnih institucija koje su izvan ovog područja.
Troškovi: Dodatni troškovi visokog obrazovanja kroz povećane troškove na dislociranim lokacijama.
Opcija 3: normativno rješenje
Koristi: Ovo normativno rješenje pokazalo bi korist na dulji rok, a rezultat bi bio isti kao i u Opciji 4.
Troškovi: Potrebno je osigurati dodatna sredstva u državnome proračunu.
Opcija 4: normativno rješenje
Koristi: Optimalno bi bilo novoosnovanim sveučilištem iskoristiti potencijal postojećih visokih učilišta i studijskih programa na tom području.
Troškovi: Potrebno je osigurati dodatna sredstva u državnome proračunu.
Savjetovanje se provodi u trajanju od 30 dana, a po potrebi i ovisno o složenosti materije, i duže objavom na internetskoj stranici. Tijekom savjetovanja potrebno je provesti jedno ili više javnih izlaganja materije koja je predmet savjetovanja neposrednim kontaktom s dionicima putem okruglog stola i sl.
Sažetak postupka savjetovanja s javnošću potrebno je iznijeti na jasan način i s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, kao i datume provedenog okruglog stola i sl.. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli pisanim putem u vrijeme savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na Prijedlog Iskaza odnosno na prijedlog propisa. Potrebno je navesti sveukupni broj zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga. Sve se odgovarajuće primjenjuje i na javnu raspravu.
Kratko i sažeto prezentirajte ukupne rezultate provedenog postupka procjene učinaka propisa. Ukratko zaokružite analizu koristi i troškova za sve opcije, imajući u vidu rezultate analize i provedeno savjetovanja. Na temelju svega izloženog u postupku procjene učinaka propisa sažeto preporučite opciju koja dovodi do rješenja za utvrđeni problem tako što donosi najviše ukupnih koristi u odnosu na ukupne troškove opcija.
PREPORUČENA OPCIJA:
Temeljni kriterij za odabir opcije je da ukupne neto koristi premašuju ukupne neto troškove. Preporučena opcija mora se objektivno temeljiti na prethodnoj izvršenoj analizi i prikupljenim podacima.
Za preporučenu opciju potrebno je sažeto navesti kratki pregled postupka provedbe, utvrditi osnovne indikatore za praćenje provedbe (osnovne pokazatelje uspješnosti), utvrditi osnovne indikatore za evaluaciju provedbe. Ukoliko do sada nije bilo dostupnih podataka, odnosno podaci nisu bili cjeloviti ili se nisu prikupljali na dobar način, kroz praćenje provedbe preporučene opcije moguće je utvrditi osnovne indikatore na temelju kojih će se podaci početi prikupljati. Za preporučenu opciju potrebno je sažeto opisati način provedbe opcije, navesti tijela odnosno institucije koje bi provodile opciju. Ključno je predvidjeti tko, na koji način i u kojem vremenskom okviru provodi preporučenu opciju. Sažeto i jasno navedite vremenske rokove provedbe i glavne rezultate provedbe kako bi se omogućilo kontinuirano praćenje provedbe, kao i naknadna evaluacija provedbe opcija.
U prilogu se prilažu važniji dokumenti, analize i rezultati korisni za donositelje odluka. Ako je riječ o opširnijim dokumentima, prilažu se sažeci dokumenta uz navođenje izvora. U priloge se također mogu staviti dokumenti nastali u postupku procjene učinaka propisa. Priloge je potrebno numerirati i ovdje navesti nazive priloga.
Detaljna procjena
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Ime i prezime stručnog nositelja
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Puni naziv propisa
Prijedlog Zakona o Sveučilištu u Slavonskom Brodu
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Mjesto ispunjavanja propisa
Zagreb
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Datum ispunjavanja propisa
2. lipnja 2015.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Ukratko navesti rezultate analize postojećeg stanja područja koje se namjerava zahvatiti propisom. Prilikom analize postojećeg stanja koriste se relevantni podaci i rezultati praćenja provedbe propisa ukoliko postoji propis odgovarajućeg sadržaja u istom području i dio je važećeg zakonodavstva RH. Prilikom utvrđivanja problema izvršite uvid u ispunjeni obrazac Prethodne procjene u dijelu koji se odnosi na problem. Upute za opisivanje problema. Kratko i jasno opišite prirodu problema uz potporu relevantnih statističkih trendova ili drugih relevantnih izvora podataka; navedite uzroke problema tj. temeljno ishodište nastalog problema; odredite razmjere problema, navodeći točne brojke ondje gdje je to moguć; navedite tko je najviše pogođen, odnosno zahvaćen problemom (koji dio stanovništva, koji gospodarski sektor/područje, koje područje zaštite okoliša i dr.)
Prema popisu stanovništva iz 2011. RH je imala 26% visokoobrazovanih u populaciji 30-34 godine, a Brodsko- posavska županija 15%, što upućuje na to da navedena županija daleko zaostaje za prosjekom.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Na temelju utvrđenog problema, ukratko navedite cilj/eve koji želite postići kako bi riješili utvrđeni problem, odnosno utjecali na njegovo rješavanje. Prilikom utvrđivanja cilja/eva bitno je uzeti u obzir SMART kriterije: Specific (specifični) Measurable (mjerljivi) Achievable (ostvarivi) Realistic (realistični) Time-dependent (vremenski ograničeni) Prilikom utvrđivanja cilja/eva izvršite uvid u ispunjeni obrazac Prethodne procjene u dijelu koji se odnosi na cilj.
Jedan od glavnih ciljeva strateškog dokumenta Europske unije Europa 2020 je do 2020. godine dostići 40% visokoobrazovanih u populaciji 30-34 godine. Republika Hrvatska je postavila cilj do 2020. doseći udio 35% visokoobrazovanih u toj populaciji i prijedlog ovog propisa je jedna od aktivnosti kojima će RH ispuniti navedeni cilj.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Prilikom utvrđivanja mogućih opcija za rješavanje problema i postizanje cilja, potrebno je izraditi najmanje dva prijedloga koja se odnose na nenormativno rješenje i najmanje dva prijedloga mogućih normativnih rješenja, koji mogu dovesti do utvrđenog to jest zadanog cilja. Kod utvrđivanja nenormativnog rješenja, obvezno je navesti opciju "ne poduzimati ništa". Na taj način utvrđuje se stanje koje će se, sudeći po trendovima, nastaviti i dalje bez poduzimanja daljnjih koraka od strane stručnog nositelja. U slučaju važećeg propisa, opcija "ne poduzimati ništa" obuhvaća analizu postojećeg stanja od trenutka donošenja tog propisa. Drugi prijedlog nenormativnog rješenja odnosi se na opciju rješavanja problema bez donošenja novog ili izmjene postojećeg zakonodavstva. Takvo nenormativno rješenje obuhvaća način rješenja problema unutar strukovnih organizacija odnosno drugih interesnih udruženja. Također, takvo rješenje obuhvaća kampanje, projekte i slične aktivnosti koje mogu u konačnici dovesti do navedenog cilja bez intervencije u zakonodavstvo. Dva prijedloga normativnih rješenja obuhvaća rješavanje problema i postizanje utvrđenih ciljeva zakonodavstvom. Obvezno navedite i utvrdite normativno rješenje navedeno u Prethodnoj procjeni tj. jedna opcija normativnog rješenja svakako je izrađena teza propis. Drugo normativno rješenje odnosi se na drugi način rješavanja problema kroz donošenje novog odnosno izmjene postojećeg zakondavstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.1. Opcija 1: – ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
Ako zakonodavac ne intervenira u cilju rješenja postojećeg problema, odnosno nema sustavnog razvoja visokog obrazovanja u Brodsko-posavskoj županiji, može se očekivati da će taj dio još više zaostajati u broju visokoobrazovanih u odnosu na prosjek RH.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.2. Opcija 2: - (nenormativno rješenje)
Razvojem dislociranih visokih učilišta i studijskih programa kojima su matične institucije izvan Brodsko-posavske županije ne može u cijelosti odgovoriti na potrebe gospodarstva i tržišta rada tog dijela Hrvatske jer se matične institucije razvijaju u sklopu svojih strategija, a ne prateći strategiju razvoja i potrebe za profilima u ovom dijelu.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.3. Opcija 3: - (normativno rješenje)
Problem bi se mogao riješiti i osnivanjem potpuno novoga javnoga visokog učilišta donošenjem zakona, ali taj postupak bi trajao dulje jer inicijalna akreditacija visokog učilišta podrazumijeva postupak od najmanje dvije godine izvođenja zajedničkoga studijskog programa s mentorskom institucijom.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.4. Opcija 4: - (normativno rješenje)
Donošenjem ovog propisa postiže se optimalan razvoj visokog obrazovanja u Brodsko-posavskoj županiji uz spajanje i razvoj postojećih visokih učilišta. S obzirom na to da analiza postojećih visokih učilišta i njihovih studijskih programa u Brodsko-posavskoj županiji pokazuje da na tom području studijske programe izvode tri visokih učilišta, od čega su dvije sastavnice Sveučilišta u Osijeku - Strojarski fakultet u Slavonskom Brodu i Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti – dislocirani studiji u Slavonskom Brodu i Veleučilište u Slavonskom Brodu, ovo normativno rješenje spajanja postojeće institucije je optimalno.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Analizirajte značajne koristi i troškove na temelju dostupnih podataka, analiza, izvješća, provedenih neformalnih konzultacija. Svaku tvrdnju potrebno je potkrijepiti informacijama, činjenicama i ostalim dostupnim službenim/statističkim podacima. Analiza svakog troška i koristi može se iznijeti kvantitativno i kvalitativno. Ako postoje brojčani pokazatelji za iznesene tvrdnje potrebno ih je navesti uz obvezno navođenje izvora podataka. Ukoliko nije moguće brojčano potkrijepiti tvrdnje, sažeto i jasno potkrijepite tvrdnje opisno uz navođenje izvore podataka, trendova ili studija slučaja. Prilikom analize učinaka sažeto: odredite gospodarske (financijske), društvene koristi i troškove te koristi i troškove zaštite okoliša, odredite i odvojeno procijenite specifične učinke (npr. administrativne troškove, učinak na gospodarske subjekte u sektoru/području, učinak za tržišno natjecanje; učinak na socijalni status građana, zaštitu lokalnog područja okoliša i dr. Kod fiskalnih učinaka kratko i sažeto navedite očekivane fiskalne učinke na državni proračun koji će se iskazati prema posebnim propisima na PFU obrascu. U potpitanjima jasno i sažeto iznesite glavne troškove i koristi svih navedenih opcija. U potpitanjima navedite sažeto i jasno troškove i koristi svake opcije, a detaljnu analizu po potrebi prikažite u prilogu ovog Iskaza.
Opcija 1: ne poduzimati ništa Koristi: Cilj povećanja broja visokoobrazovanih u Brodsko-posavskoj županiji nije moguće postići ako ne bude dodatnog razvoja visokog obrazovanja. Troškovi: Nema promjena u odnosu na sadašnje financiranje visokog obrazovanja. Opcija 2: nenormativno rješenje Koristi: Dinamika ostvarenja cilja broja visokoobrazovanih bila bi nezadovoljavajuća jer razvoj visokog obrazovanja prema ovoj opciji ovisi o strategiji matičnih institucija koje su izvan ovog područja. Troškovi: Dodatni troškovi visokog obrazovanja kroz povećane troškove na dislociranim lokacijama. Opcija 3: normativno rješenje Koristi: Ovo normativno rješenje pokazalo bi korist na dulji rok, a rezultat bi bio isti kao i u Opciji 4. Troškovi: Potrebno je osigurati dodatna sredstva u državnome proračunu. Opcija 4: normativno rješenje Koristi: Optimalno bi bilo novoosnovanim sveučilištem iskoristiti potencijal postojećih visokih učilišta i studijskih programa na tom području. Troškovi: Potrebno je osigurati dodatna sredstva u državnome proračunu.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Savjetovanje se provodi u trajanju od 30 dana, a po potrebi i ovisno o složenosti materije, i duže objavom na internetskoj stranici. Tijekom savjetovanja potrebno je provesti jedno ili više javnih izlaganja materije koja je predmet savjetovanja neposrednim kontaktom s dionicima putem okruglog stola i sl. Sažetak postupka savjetovanja s javnošću potrebno je iznijeti na jasan način i s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, kao i datume provedenog okruglog stola i sl.. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli pisanim putem u vrijeme savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na Prijedlog Iskaza odnosno na prijedlog propisa. Potrebno je navesti sveukupni broj zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga. Sve se odgovarajuće primjenjuje i na javnu raspravu.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Kratko i sažeto prezentirajte ukupne rezultate provedenog postupka procjene učinaka propisa. Ukratko zaokružite analizu koristi i troškova za sve opcije, imajući u vidu rezultate analize i provedeno savjetovanja. Na temelju svega izloženog u postupku procjene učinaka propisa sažeto preporučite opciju koja dovodi do rješenja za utvrđeni problem tako što donosi najviše ukupnih koristi u odnosu na ukupne troškove opcija. PREPORUČENA OPCIJA: Temeljni kriterij za odabir opcije je da ukupne neto koristi premašuju ukupne neto troškove. Preporučena opcija mora se objektivno temeljiti na prethodnoj izvršenoj analizi i prikupljenim podacima.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Za preporučenu opciju potrebno je sažeto navesti kratki pregled postupka provedbe, utvrditi osnovne indikatore za praćenje provedbe (osnovne pokazatelje uspješnosti), utvrditi osnovne indikatore za evaluaciju provedbe. Ukoliko do sada nije bilo dostupnih podataka, odnosno podaci nisu bili cjeloviti ili se nisu prikupljali na dobar način, kroz praćenje provedbe preporučene opcije moguće je utvrditi osnovne indikatore na temelju kojih će se podaci početi prikupljati. Za preporučenu opciju potrebno je sažeto opisati način provedbe opcije, navesti tijela odnosno institucije koje bi provodile opciju. Ključno je predvidjeti tko, na koji način i u kojem vremenskom okviru provodi preporučenu opciju. Sažeto i jasno navedite vremenske rokove provedbe i glavne rezultate provedbe kako bi se omogućilo kontinuirano praćenje provedbe, kao i naknadna evaluacija provedbe opcija.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
U prilogu se prilažu važniji dokumenti, analize i rezultati korisni za donositelje odluka. Ako je riječ o opširnijim dokumentima, prilažu se sažeci dokumenta uz navođenje izvora. U priloge se također mogu staviti dokumenti nastali u postupku procjene učinaka propisa. Priloge je potrebno numerirati i ovdje navesti nazive priloga.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja