Ovim Pravilnikom propisuju se pretpostavke za podnošenje podnesaka u elektroničkom obliku pred sudovima, dostavu u elektroničkom obliku, oblike zapisa podnesaka u elektroničkom obliku (formate) te organizaciju i djelovanje informacijskog sustava.
Rodna ravnopravnost
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovom Pravilniku, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
Primjena Pravilnika
Članak 3.
Ovaj Pravilnik primjenjuje se na podnošenje podnesaka sudu u elektroničkom obliku putem informacijskog sustava od strane vanjskih korisnika i dostavu pismena vanjskim korisnicima u elektroničkom obliku putem informacijskog sustava od strane suda (u nastavku: elektronička komunikacija).
Primjena drugih propisa
Članak 4.
U postupanju s podnescima podnesenim u elektroničkom obliku na odgovarajući se način primjenjuju odredbe Zakona o parničnom postupku, Sudskog poslovnika i Pravilnika o radu u sustavu eSpis, ako ovim Pravilnikom nije drukčije određeno.
Značenje pojedinih pojmova
Članak 5.
Pojedini pojmovi upotrijebljeni u ovome Pravilniku imaju sljedeća značenja:
1. informacijski sustav čini poslužno mjesto (usluge.pravosudje.hr) sustava eSpis i informacijski sustavi FINA-e i državnog odvjetništva koji su neposredno s njime povezani,
2. eSpis je jedinstveni informacijski sustav za upravljanje i rad na sudskim predmetima koji se sastoji od standardne aplikacije, računalne i telekomunikacijske opreme i infrastrukture, sistemske programske opreme i alata te svih podataka koji se tim sustavom unose, pohranjuju i prenose iz svih vrsta upisnika na općinskim, županijskim te trgovačkim sudovima, Visokom trgovačkom sudu Republike Hrvatske i Vrhovnom sudu Republike Hrvatske, sukladno važećem Pravilniku o radu u sustavu eSpis,
3. siguran elektronički poštanski pretinac je pretinac elektroničke pošte pod nadzorom administratora sustava,
4. kvalificirani elektronički potpis je napredan elektronički potpis koji je izrađen pomoću kvalificiranih sredstava za izradu elektroničkog potpisa i temelji se na kvalificiranom certifikatu za elektroničke potpise,
5. kvalificirani vremenski žig je elektronički vremenski žig koji povezuje datum i vrijeme s podacima na način kojim se u razumnoj mjeri isključuje mogućnost nezapažene promjene podataka, temelji se na izvoru točnog vremena povezanom s koordiniranim svjetskim vremenom i potpisan je pomoću naprednog elektroničkog potpisa ili pečaćen pomoću naprednog elektroničkog pečata kvalificiranog pružatelja usluga povjerenja ili jednakovrijednom metodom.
Vanjski korisnici
Članak 6.
Vanjski korisnici sustava jesu:
- državna tijela, državno odvjetništvo, odvjetnici, javni bilježnici, sudski vještaci, sudski procjenitelji, sudski tumači, stečajni upravitelji, povjerenici i pravne osobe (u daljnjem tekstu: obvezni sudionici elektroničke komunikacije) i
- stranke, koje nisu obvezni sudionici elektroničke komunikacije, koje u postupku pred sudom podnesu podnesak sudu u elektroničkom obliku te one koje izjave, odnosno podnesu zahtjev da im se dostava pismena obavlja elektroničkim putem dostavom u siguran elektronički poštanski pretinac, dok ne priopće drugačije.
Način pristupa
Članak 7.
(1) Pristup sudu elektroničkim putem ostvaruje se putem informacijskog sustava (u daljnjem tekstu: sustav) upotrebom vjerodajnica Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava značajne ili visoke razine sigurnosti i neposrednim povezivanjem informacijskih sustava FINA-e i državnog odvjetništva.
(2) Vanjski korisnik sustava ostvaruje pristup sustavu uz prethodnu autentifikaciju i autorizaciju.
(3) Administrator sustava je ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa.
Dodjela prava pristupa sustavu
Članak 8.
(1) Fizičke osobe samostalno ostvaruju pravo pristupa sustavu upotrebom vjerodajnica Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava značajne ili visoke razine sigurnosti putem informacijskog sustava.
(2) Pravne osobe i državna tijela ostvaruju pravo pristupa sustavu dostavom obveznih podataka administratoru sustava.
(3) Odvjetnici, javni bilježnici, sudski vještaci, sudski procjenitelji, sudski tumači, stečajni upravitelji i povjerenici ostvaruju pravo pristupa sustavu dostavom obveznih podataka putem tijela koja vode imenike i popise navedenih obveznih sudionika elektroničke komunikacije, a koja tijela su dužna bez odgode dostaviti obvezne podatke administratoru sustava.
(4) Odvjetnici, javni bilježnici, sudski vještaci, sudski procjenitelji, sudski tumači, stečajni upravitelji i povjerenici mogu iznimno ostvariti pravo pristupa sustavu samostalnom dostavom obveznih podataka za dodjelu prava pristupa sustavu administratoru sustava.
(5) Državno odvjetništvo i FINA pristupit će sustavu izravnim povezivanjem informacijskih sustava.
(6) Obvezni podaci iz stavka 2.ovog članka su ime i prezime, osobni identifikacijski broj i adresa elektroničke pošte osobe ovlaštene za zastupanje pravne osobe ili državnog tijela.
(7) Obvezni podaci iz stavka 3. i 4. ovog članka su ime i prezime, osobni identifikacijski broj i adresa elektroničke pošte.
(8) Administrator sustava dužan je bez odgode po zaprimanju obveznih podataka iz stavka 2., 3. i 4. ovog članka, vanjskom korisniku sustava na adresu njegove elektroničke pošte dostaviti obavijest da mu je omogućen pristup sustavu i da mu je otvoren siguran elektronički pretinac.
Početak i prestanak prava korištenja sustava
Članak 9.
(1) Pravo korištenja sustava počinje dodjelom prava pristupa vanjskom korisniku sustava.
(2) Pravo korištenja sustava vanjskom korisniku prestaje:
- kad stranka, koja nije obvezni sudionik elektroničke komunikacije, u postupku pred sudom povuče izjavu ili podnese zahtjev da joj se dostava pismena ne obavlja elektroničkim putem ili kad putem informacijskog sustava odabere opciju da ne želi više sudjelovati u elektroničkoj komunikaciji,
- kad u skladu s posebnim propisima odvjetniku prestane pravo na obavljanje odvjetništva, u slučajnu njegove smrti, obustave ili mirovanja prava na obavljanje odvjetništva, kad javnom bilježniku prestane služba ili bude privremeno udaljen, u slučaju smrti, razrješenja, privremene uskrate ili privremene zabrane obavljanja poslova sudskog vještaka i sudskog procjenitelja, u slučaju smrti ili razrješenja sudskog tumača, brisanjem povjerenika i stečajnih upravitelja s liste stečajnih upravitelja te smrću ili opozivom izvanrednog povjerenika,
- kad pravna osoba prestane postojati, kad nadležno tijelo pravomoćno odluči o zabrani rada i kad nastupe pravne posljedice otvaranja stečajnog postupka,
- kad državno tijelo prestane postojati.
(3) O okolnostima iz stavka 2. ovoga članka dužni su bez odgode obavijestiti administratora sustava:
- tijela koja vode registre, imenike, upisnike i popise obveznih sudionika elektroničke komunikacije,
- ured predsjednika suda pred kojim je stranka izjavila odnosno podnijela zahtjev za povlačenjem izjave ili izjavila odnosno podnijela zahtjev da joj se dostava pismena ne obavlja elektroničkim putem,
- Porezna uprava izravnim povezivanjem podataka o deaktivaciji OIB-a s podacima sustava elektroničke komunikacije, za sve sudionike elektroničke komunikacije.
(4) Administrator sustava dužan je po zaprimljenoj obavijesti iz stavka 3. ovog članka bez odgode ukinuti pravo pristupa vanjskom korisniku sustava.
Oblik i potpisivanje podnesaka u elektroničkom obliku
Članak 10.
(1) Podnesci koji se podnose sudu od strane vanjskog korisnika sustava, podnose se u elektroničkom obliku i potpisani su njegovim kvalificiranim elektroničkim potpisom.
(2) Certifikat elektroničkog potpisa mora biti izdan od kvalificiranog pružatelja usluga povjerenja i mora biti valjan u trenutku potpisivanja. Sud može zatražiti validaciju elektroničkog potpisa, ako se ne može utvrditi njegova valjanost.
(3) Ako se podnesak ili prilog sastoji od više listova, svi listovi trebaju biti sadržani u jednoj datoteci, bez praznih listova. Svaki podnesak i prilog trebaju činiti cjelinu za sebe ili ako su zbog količine podataka podneseni u više datoteka potrebno je u nazivu datoteke naznačiti da čine istu cjelinu.
(4) Kad se uz podnesak prilažu javne isprave koje već postoje u elektroničkom obliku, one se dostavljaju u izvorniku kao dokument elektronički potpisan od strane izdavatelja isprave.
(5) Elektronički podnesci iz stavka 1. ovoga članka moraju biti u PDF obliku, a prilozi mogu biti u bilo kojem elektroničkom obliku.
Obavijest o primitku elektroničkog podneska
Članak 11.
(1) Nakon uspješno dostavljenog elektroničkog podneska sud će poslati vanjskom korisniku sustava obavijest o zaprimanju podneska uz korištenje kvalificiranog vremenskog žiga. Trenutkom primitka podneska smatra se vrijeme na vremenskom žigu.
(2) U slučaju nemogućnosti dostave elektroničkog podneska sredstvima elektroničke komunikacije zbog više sile, rada na održavanju sustava ili nemogućnosti zaprimanja od strane sustava, isključuje se odgovornost suda, administratora sustava ili vanjskog korisnika sustava.
(3) U slučaju kad sud ima saznanja da vanjski korisnik zbog objektivnih razloga nije u mogućnosti pristupiti sustavu, dostava pismena će se obavljati na drugi odgovarajući način.
Poslovanje kod podnošenja podneska
Članak 12.
(1) U trenutku podnošenja podneska u elektroničkom obliku, odnosno zaprimanja sudskog pismena u sigurni elektronički poštanski pretinac za koji postoji obveza plaćanja sudskih pristojbi vanjski korisnik sustava dužan je bez odgode izvršiti plaćanje sudskih pristojbi prema odredbama Zakona o sudskim pristojbama.
(2) Vanjski korisnik sustava koji je oslobođen plaćanja sudskih pristojbi prema odredbama Zakona o sudskim pristojbama ili drugih zakona dužan je u sustavu naznačiti razlog oslobođenja i priložiti dokaz o oslobođenju.
Otpravak elektroničkih sudskih pismena
Članak 13.
(1) Elektroničko sudsko pismeno se otpravlja putem sustava u sigurni elektronički poštanski pretinac vanjskog korisnika.
(2) Elektroničko sudsko pismeno potpisano je kvalificiranim elektroničkim potpisom ovlaštene osobe suda uz primjenu kvalificiranog vremenskog žiga i sadrži odgovarajući barkod odnosno QR kod, kontrolni broj i internetsku stranicu, kojima se provjerava vjerodostojnost pismena.
(3) Elektroničko sudsko pismeno se otpravlja putem sustava eSpis na način da se otpravak šalje u sigurni elektronički poštanski pretinac vanjskog korisnika s porukom koja sadrži sljedeće informacije:
1. sud (pošiljatelj),
2. elektroničko sudsko pismeno koje je sud odredio za otpravak,
(1) Sustav će poslati primatelju informativnu poruku o pismenu na elektroničku adresu o poslanom sudskom pismenu u sigurni elektronički poštanski pretinac.
(2) Poruka mora sadržavati:
- oznaku suda (pošiljatelja),
- datum kada je obavijest o pismenu poslana u sigurni elektronički poštanski pretinac,
- naznaku pismena koje se dostavlja,
- obavijest da se pismeno može preuzeti u roku od 15 dana u sigurnom elektroničkom poštanskom pretincu,
- datum od kada započinje rok za preuzimanje pismena,
- upozorenje na pravne posljedice iz članka 143.c Zakona o parničnom postupku,
- prema potrebi druge potrebne podatke.
Potvrda o preuzimanju elektroničkog sudskog pismena
Članak 15.
(1) Vanjski korisnik može preuzeti elektroničko sudsko pismeno iz sigurnog elektroničkog poštanskog pretinca na način da:
1. dokaže svoj identitet upotrebom vjerodajnica Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava značajne ili visoke razine sigurnosti,
2. izvrši uvid u sigurni elektronički poštanski pretinac i
(2) Potvrda o preuzimanju elektroničkog sudskog pismena mora sadržavati:
- oznaku suda (pošiljatelja),
- podatke o vanjskom korisniku (primatelju),
- datum kada je vanjski korisnik sustava preuzeo pismeno iz sigurnog elektroničkog poštanskog pretinca,
- naznaku pismena koje je vanjski korisnik sustava preuzeo,
- prema potrebi druge potrebne podatke.
Potvrda o nepreuzimanju elektroničkog sudskog pismena
Članak 16.
Ako vanjski korisnik ne preuzme pismeno u roku od 15 dana od kada je pismeno pristiglo u sigurni elektronički poštanski pretinac, sustav naredni dan nakon isteka tog razdoblja u eSpis šalje potvrdu o neuručenju elektroničkog sudskog pismena iz sigurnog elektroničkog poštanskog pretinca koja mora sadržavati:
- oznaku suda (pošiljatelja),
- podatke o vanjskom korisniku (primatelju),
- naznaku pismena koje vanjski korisnik sustava nije preuzeo,
- datum kada je pismeno pristiglo u siguran elektronički poštanski pretinac vanjskog korisnika,
- prema potrebi druge potrebne podatke.
Postupanje u slučaju predaje elektroničkog podneska u roku kada je sustav nedostupan
Članak 17.
(1) U slučaju da vanjskom korisniku sustava, zbog nedostupnosti sustava, nije moguće u elektroničkom obliku predati podnesak dva sata prije isteka roka, vanjski korisnik sustava dužan je bez odgode prijaviti nedostupnost administratoru sustava.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka rok za predaju podnesaka produžuje se za jedan radni dan od trenutka dostupnosti sustava.
(3) Na mrežnim stranicama sustava objavit će se upute o prijavi nedostupnosti, obavijest o nedostupnosti zbog tehničkih poteškoća te informacija o nastavku tijeka roka za predaju podneska.
(4) Odredbe iz stavka 1., 2. i 3. ovoga članka neće se primjenjivati ako vanjski korisnik sustava nije mogao predati podnesak u elektroničkom obliku u roku zbog tehničkih poteškoća nastalih na njegovoj strani.
Prijelazne i završne odredbe
Članak 18.
(1) Ministar nadležan za poslove pravosuđa donijet će odluku o ispunjavanju tehničkih uvjeta za primjenu ovog Pravilnika na općinskim sudovima, županijskim sudovima i Vrhovnom sudu Republike Hrvatske kada se za to ispune uvjeti.
(2) Do donošenja odluka iz stavka 1. ovoga članka vanjski korisnici nisu dužni podnositi podneske općinskim sudovima u elektroničkom obliku u skladu s odredbama ovog Pravilnika.
(3) Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o elektroničkoj komunikaciji u postupcima pred trgovačkim sudovima („Narodne novine“, broj 12/18.).
Stupanje na snagu
Članak 19.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
PRAVILNIK O ELEKTRONIČKOJ KOMUNIKACIJI
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Predmet Pravilnika
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 1.
Ovim Pravilnikom propisuju se pretpostavke za podnošenje podnesaka u elektroničkom obliku pred sudovima, dostavu u elektroničkom obliku, oblike zapisa podnesaka u elektroničkom obliku (formate) te organizaciju i djelovanje informacijskog sustava.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Rodna ravnopravnost
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovom Pravilniku, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Primjena Pravilnika
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 3.
Ovaj Pravilnik primjenjuje se na podnošenje podnesaka sudu u elektroničkom obliku putem informacijskog sustava od strane vanjskih korisnika i dostavu pismena vanjskim korisnicima u elektroničkom obliku putem informacijskog sustava od strane suda (u nastavku: elektronička komunikacija).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Primjena drugih propisa
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 4.
U postupanju s podnescima podnesenim u elektroničkom obliku na odgovarajući se način primjenjuju odredbe Zakona o parničnom postupku, Sudskog poslovnika i Pravilnika o radu u sustavu eSpis, ako ovim Pravilnikom nije drukčije određeno.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Značenje pojedinih pojmova
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 5.
Pojedini pojmovi upotrijebljeni u ovome Pravilniku imaju sljedeća značenja:
1. informacijski sustav čini poslužno mjesto (usluge.pravosudje.hr) sustava eSpis i informacijski sustavi FINA-e i državnog odvjetništva koji su neposredno s njime povezani,
2. eSpis je jedinstveni informacijski sustav za upravljanje i rad na sudskim predmetima koji se sastoji od standardne aplikacije, računalne i telekomunikacijske opreme i infrastrukture, sistemske programske opreme i alata te svih podataka koji se tim sustavom unose, pohranjuju i prenose iz svih vrsta upisnika na općinskim, županijskim te trgovačkim sudovima, Visokom trgovačkom sudu Republike Hrvatske i Vrhovnom sudu Republike Hrvatske, sukladno važećem Pravilniku o radu u sustavu eSpis,
3. siguran elektronički poštanski pretinac je pretinac elektroničke pošte pod nadzorom administratora sustava,
4. kvalificirani elektronički potpis je napredan elektronički potpis koji je izrađen pomoću kvalificiranih sredstava za izradu elektroničkog potpisa i temelji se na kvalificiranom certifikatu za elektroničke potpise,
5. kvalificirani vremenski žig je elektronički vremenski žig koji povezuje datum i vrijeme s podacima na način kojim se u razumnoj mjeri isključuje mogućnost nezapažene promjene podataka, temelji se na izvoru točnog vremena povezanom s koordiniranim svjetskim vremenom i potpisan je pomoću naprednog elektroničkog potpisa ili pečaćen pomoću naprednog elektroničkog pečata kvalificiranog pružatelja usluga povjerenja ili jednakovrijednom metodom.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Vanjski korisnici
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 6.
Vanjski korisnici sustava jesu:
- državna tijela, državno odvjetništvo, odvjetnici, javni bilježnici, sudski vještaci, sudski procjenitelji, sudski tumači, stečajni upravitelji, povjerenici i pravne osobe (u daljnjem tekstu: obvezni sudionici elektroničke komunikacije) i
- stranke, koje nisu obvezni sudionici elektroničke komunikacije, koje u postupku pred sudom podnesu podnesak sudu u elektroničkom obliku te one koje izjave, odnosno podnesu zahtjev da im se dostava pismena obavlja elektroničkim putem dostavom u siguran elektronički poštanski pretinac, dok ne priopće drugačije.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Način pristupa
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 7.
(1) Pristup sudu elektroničkim putem ostvaruje se putem informacijskog sustava (u daljnjem tekstu: sustav) upotrebom vjerodajnica Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava značajne ili visoke razine sigurnosti i neposrednim povezivanjem informacijskih sustava FINA-e i državnog odvjetništva.
(2) Vanjski korisnik sustava ostvaruje pristup sustavu uz prethodnu autentifikaciju i autorizaciju.
(3) Administrator sustava je ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Dodjela prava pristupa sustavu
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 8.
(1) Fizičke osobe samostalno ostvaruju pravo pristupa sustavu upotrebom vjerodajnica Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava značajne ili visoke razine sigurnosti putem informacijskog sustava.
(2) Pravne osobe i državna tijela ostvaruju pravo pristupa sustavu dostavom obveznih podataka administratoru sustava.
(3) Odvjetnici, javni bilježnici, sudski vještaci, sudski procjenitelji, sudski tumači, stečajni upravitelji i povjerenici ostvaruju pravo pristupa sustavu dostavom obveznih podataka putem tijela koja vode imenike i popise navedenih obveznih sudionika elektroničke komunikacije, a koja tijela su dužna bez odgode dostaviti obvezne podatke administratoru sustava.
(4) Odvjetnici, javni bilježnici, sudski vještaci, sudski procjenitelji, sudski tumači, stečajni upravitelji i povjerenici mogu iznimno ostvariti pravo pristupa sustavu samostalnom dostavom obveznih podataka za dodjelu prava pristupa sustavu administratoru sustava.
(5) Državno odvjetništvo i FINA pristupit će sustavu izravnim povezivanjem informacijskih sustava.
(6) Obvezni podaci iz stavka 2.ovog članka su ime i prezime, osobni identifikacijski broj i adresa elektroničke pošte osobe ovlaštene za zastupanje pravne osobe ili državnog tijela.
(7) Obvezni podaci iz stavka 3. i 4. ovog članka su ime i prezime, osobni identifikacijski broj i adresa elektroničke pošte.
(8) Administrator sustava dužan je bez odgode po zaprimanju obveznih podataka iz stavka 2., 3. i 4. ovog članka, vanjskom korisniku sustava na adresu njegove elektroničke pošte dostaviti obavijest da mu je omogućen pristup sustavu i da mu je otvoren siguran elektronički pretinac.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Početak i prestanak prava korištenja sustava
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 9.
(1) Pravo korištenja sustava počinje dodjelom prava pristupa vanjskom korisniku sustava.
(2) Pravo korištenja sustava vanjskom korisniku prestaje:
- kad stranka, koja nije obvezni sudionik elektroničke komunikacije, u postupku pred sudom povuče izjavu ili podnese zahtjev da joj se dostava pismena ne obavlja elektroničkim putem ili kad putem informacijskog sustava odabere opciju da ne želi više sudjelovati u elektroničkoj komunikaciji,
- kad u skladu s posebnim propisima odvjetniku prestane pravo na obavljanje odvjetništva, u slučajnu njegove smrti, obustave ili mirovanja prava na obavljanje odvjetništva, kad javnom bilježniku prestane služba ili bude privremeno udaljen, u slučaju smrti, razrješenja, privremene uskrate ili privremene zabrane obavljanja poslova sudskog vještaka i sudskog procjenitelja, u slučaju smrti ili razrješenja sudskog tumača, brisanjem povjerenika i stečajnih upravitelja s liste stečajnih upravitelja te smrću ili opozivom izvanrednog povjerenika,
- kad pravna osoba prestane postojati, kad nadležno tijelo pravomoćno odluči o zabrani rada i kad nastupe pravne posljedice otvaranja stečajnog postupka,
- kad državno tijelo prestane postojati.
(3) O okolnostima iz stavka 2. ovoga članka dužni su bez odgode obavijestiti administratora sustava:
- tijela koja vode registre, imenike, upisnike i popise obveznih sudionika elektroničke komunikacije,
- ured predsjednika suda pred kojim je stranka izjavila odnosno podnijela zahtjev za povlačenjem izjave ili izjavila odnosno podnijela zahtjev da joj se dostava pismena ne obavlja elektroničkim putem,
- Porezna uprava izravnim povezivanjem podataka o deaktivaciji OIB-a s podacima sustava elektroničke komunikacije, za sve sudionike elektroničke komunikacije.
(4) Administrator sustava dužan je po zaprimljenoj obavijesti iz stavka 3. ovog članka bez odgode ukinuti pravo pristupa vanjskom korisniku sustava.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Oblik i potpisivanje podnesaka u elektroničkom obliku
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 10.
(1) Podnesci koji se podnose sudu od strane vanjskog korisnika sustava, podnose se u elektroničkom obliku i potpisani su njegovim kvalificiranim elektroničkim potpisom.
(2) Certifikat elektroničkog potpisa mora biti izdan od kvalificiranog pružatelja usluga povjerenja i mora biti valjan u trenutku potpisivanja. Sud može zatražiti validaciju elektroničkog potpisa, ako se ne može utvrditi njegova valjanost.
(3) Ako se podnesak ili prilog sastoji od više listova, svi listovi trebaju biti sadržani u jednoj datoteci, bez praznih listova. Svaki podnesak i prilog trebaju činiti cjelinu za sebe ili ako su zbog količine podataka podneseni u više datoteka potrebno je u nazivu datoteke naznačiti da čine istu cjelinu.
(4) Kad se uz podnesak prilažu javne isprave koje već postoje u elektroničkom obliku, one se dostavljaju u izvorniku kao dokument elektronički potpisan od strane izdavatelja isprave.
(5) Elektronički podnesci iz stavka 1. ovoga članka moraju biti u PDF obliku, a prilozi mogu biti u bilo kojem elektroničkom obliku.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Obavijest o primitku elektroničkog podneska
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 11.
(1) Nakon uspješno dostavljenog elektroničkog podneska sud će poslati vanjskom korisniku sustava obavijest o zaprimanju podneska uz korištenje kvalificiranog vremenskog žiga. Trenutkom primitka podneska smatra se vrijeme na vremenskom žigu.
(2) U slučaju nemogućnosti dostave elektroničkog podneska sredstvima elektroničke komunikacije zbog više sile, rada na održavanju sustava ili nemogućnosti zaprimanja od strane sustava, isključuje se odgovornost suda, administratora sustava ili vanjskog korisnika sustava.
(3) U slučaju kad sud ima saznanja da vanjski korisnik zbog objektivnih razloga nije u mogućnosti pristupiti sustavu, dostava pismena će se obavljati na drugi odgovarajući način.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Poslovanje kod podnošenja podneska
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 12.
(1) U trenutku podnošenja podneska u elektroničkom obliku, odnosno zaprimanja sudskog pismena u sigurni elektronički poštanski pretinac za koji postoji obveza plaćanja sudskih pristojbi vanjski korisnik sustava dužan je bez odgode izvršiti plaćanje sudskih pristojbi prema odredbama Zakona o sudskim pristojbama.
(2) Vanjski korisnik sustava koji je oslobođen plaćanja sudskih pristojbi prema odredbama Zakona o sudskim pristojbama ili drugih zakona dužan je u sustavu naznačiti razlog oslobođenja i priložiti dokaz o oslobođenju.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Otpravak elektroničkih sudskih pismena
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 13.
(1) Elektroničko sudsko pismeno se otpravlja putem sustava u sigurni elektronički poštanski pretinac vanjskog korisnika.
(2) Elektroničko sudsko pismeno potpisano je kvalificiranim elektroničkim potpisom ovlaštene osobe suda uz primjenu kvalificiranog vremenskog žiga i sadrži odgovarajući barkod odnosno QR kod, kontrolni broj i internetsku stranicu, kojima se provjerava vjerodostojnost pismena.
(3) Elektroničko sudsko pismeno se otpravlja putem sustava eSpis na način da se otpravak šalje u sigurni elektronički poštanski pretinac vanjskog korisnika s porukom koja sadrži sljedeće informacije:
1. sud (pošiljatelj),
2. elektroničko sudsko pismeno koje je sud odredio za otpravak,
3. siguran elektronički poštanski pretinac vanjskog korisnika (primatelj).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Obavijest o pismenu u informacijskom sustavu
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 14.
(1) Sustav će poslati primatelju informativnu poruku o pismenu na elektroničku adresu o poslanom sudskom pismenu u sigurni elektronički poštanski pretinac.
(2) Poruka mora sadržavati:
- oznaku suda (pošiljatelja),
- datum kada je obavijest o pismenu poslana u sigurni elektronički poštanski pretinac,
- naznaku pismena koje se dostavlja,
- obavijest da se pismeno može preuzeti u roku od 15 dana u sigurnom elektroničkom poštanskom pretincu,
- datum od kada započinje rok za preuzimanje pismena,
- upozorenje na pravne posljedice iz članka 143.c Zakona o parničnom postupku,
- prema potrebi druge potrebne podatke.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Potvrda o preuzimanju elektroničkog sudskog pismena
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 15.
(1) Vanjski korisnik može preuzeti elektroničko sudsko pismeno iz sigurnog elektroničkog poštanskog pretinca na način da:
1. dokaže svoj identitet upotrebom vjerodajnica Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava značajne ili visoke razine sigurnosti,
2. izvrši uvid u sigurni elektronički poštanski pretinac i
3. elektronički potvrdi primitak ovjerom elektroničke dostavnice.
(2) Potvrda o preuzimanju elektroničkog sudskog pismena mora sadržavati:
- oznaku suda (pošiljatelja),
- podatke o vanjskom korisniku (primatelju),
- datum kada je vanjski korisnik sustava preuzeo pismeno iz sigurnog elektroničkog poštanskog pretinca,
- naznaku pismena koje je vanjski korisnik sustava preuzeo,
- prema potrebi druge potrebne podatke.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Potvrda o nepreuzimanju elektroničkog sudskog pismena
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 16.
Ako vanjski korisnik ne preuzme pismeno u roku od 15 dana od kada je pismeno pristiglo u sigurni elektronički poštanski pretinac, sustav naredni dan nakon isteka tog razdoblja u eSpis šalje potvrdu o neuručenju elektroničkog sudskog pismena iz sigurnog elektroničkog poštanskog pretinca koja mora sadržavati:
- oznaku suda (pošiljatelja),
- podatke o vanjskom korisniku (primatelju),
- naznaku pismena koje vanjski korisnik sustava nije preuzeo,
- datum kada je pismeno pristiglo u siguran elektronički poštanski pretinac vanjskog korisnika,
- prema potrebi druge potrebne podatke.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Postupanje u slučaju predaje elektroničkog podneska u roku kada je sustav nedostupan
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 17.
(1) U slučaju da vanjskom korisniku sustava, zbog nedostupnosti sustava, nije moguće u elektroničkom obliku predati podnesak dva sata prije isteka roka, vanjski korisnik sustava dužan je bez odgode prijaviti nedostupnost administratoru sustava.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka rok za predaju podnesaka produžuje se za jedan radni dan od trenutka dostupnosti sustava.
(3) Na mrežnim stranicama sustava objavit će se upute o prijavi nedostupnosti, obavijest o nedostupnosti zbog tehničkih poteškoća te informacija o nastavku tijeka roka za predaju podneska.
(4) Odredbe iz stavka 1., 2. i 3. ovoga članka neće se primjenjivati ako vanjski korisnik sustava nije mogao predati podnesak u elektroničkom obliku u roku zbog tehničkih poteškoća nastalih na njegovoj strani.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Prijelazne i završne odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 18.
(1) Ministar nadležan za poslove pravosuđa donijet će odluku o ispunjavanju tehničkih uvjeta za primjenu ovog Pravilnika na općinskim sudovima, županijskim sudovima i Vrhovnom sudu Republike Hrvatske kada se za to ispune uvjeti.
(2) Do donošenja odluka iz stavka 1. ovoga članka vanjski korisnici nisu dužni podnositi podneske općinskim sudovima u elektroničkom obliku u skladu s odredbama ovog Pravilnika.
(3) Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o elektroničkoj komunikaciji u postupcima pred trgovačkim sudovima („Narodne novine“, broj 12/18.).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 19.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa