Ovim Zakonom uređuju se opća pravila o stečaju potrošača, izvansudski postupak pred savjetovalištima, pretpostavke za otvaranje postupka stečaja potrošača, postupak pred sudom te uvjeti i učinci oslobođenja potrošača od preostalih obveza.
Cilj Zakona
Članak 2.
(1) Cilj ovoga Zakona je skupno namirenje vjerovnika unovčenjem imovine potrošača i podjele prikupljenih sredstava vjerovnicima u skladu s planom namirenja duga ili u okviru postupka pred sudom.
(2) Savjesnom potrošaču pružit će se, nakon proteka razdoblja provjere ponašanja, mogućnost oslobođenja od preostalih obveza prema vjerovnicima.
(3) Savjesnost potrošača procjenjuje sud vodeći pri tom računa o izvršenju obveza propisanih ovim Zakonom i osobnim svojstvima potrošača koja su od utjecaja na njihovo ispunjenje.
Potrošač kao stečajni dužnik
Članak 3.
(1) Postupak stečaja potrošača provodi se nad imovinom potrošača.
(2) Potrošačem se, u smislu ovoga Zakona, smatra svaka fizička osoba koja sklapa pravni posao ili djeluje na tržištu izvan svoje trgovačke, poslovne, obrtničke ili profesionalne djelatnosti.
(3) Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se i na fizičku osobu koja obavlja samostalnu djelatnost ako:
1. nema više od 20 vjerovnika,
2. obveze iz obavljanja samostalne djelatnosti ne prelaze iznos od 100.000,00 kuna,
3. nema obveza iz radnih odnosa koje proizlaze iz obavljanja samostalne djelatnosti, i
4. nije pokrenut predstečajni ili stečajni postupak.
Stečajni razlog
Članak 4.
(1) Postupak stečaja potrošača može se otvoriti ako je potrošač insolventan.
(2) Insolventnost je, u smislu ovoga Zakona, nemogućnost ispunjenja dospjelih novčanih obveza.
(3) Smatrat će se da je potrošač insolventan ako najmanje 90 dana uzastopno ne može ispuniti jednu ili više dospjelih novčanih obveza u ukupnom iznosu većem od 30.000,00 kuna.
Registar postupaka stečaja potrošača
Članak 5.
(1) Za potrebe ovoga Zakona ustrojava se javni Registar postupaka stečaja potrošača koji sadrži podatke o pokrenutim i dovršenim postupcima stečaja potrošača, kao i podatke o oslobođenju od preostalih obveza.
(2) Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja registra iz stavka 1. ovoga članka propisat će ministar nadležan za poslove pravosuđa.
GLAVA II.
IZVANSUDSKI POSTUPAK
Svrha izvansudskog postupka
Članak 6.
Izvansudski postupak se provodi radi sklapanja izvansudskog sporazuma između potrošača i vjerovnika u postupku koji počiva na načelu dobrovoljnosti.
Savjetovališta
Članak 7.
(1) Izvansudski postupak provodi posrednik u savjetovalištu.
(2) Savjetovalištima se, u smislu ovoga Zakona, smatraju ustrojstvene jedinice Financijske agencije i druge osobe koje su dobile dozvolu za obavljanje poslova savjetovališta.
(3) Pravilnik o uvjetima za dobivanje dozvole za obavljanje poslova savjetovališta i načinu rada savjetovališta donijet će ministar nadležan za poslove pravosuđa.
Posrednik
Članak 8.
(1) Posrednik je djelatnik Financijske agencije, odnosno druga fizička osoba kojoj je ministar nadležan za poslove pravosuđa izdao dozvolu za obavljanje poslova posrednika.
(2) Posrednik je dužan u izvansudskom postupku posvetiti osobitu pažnju zaštiti potrošača kao slabije strane u pravnom odnosu te postupati na način koji osigurava potpuno poštivanje osobnog i obiteljskog života, dostojanstva, ugleda i časti potrošača.
(3) Posrednik je dužan postupati s osobnim podatcima u skladu s odredbama posebnog propisa koji uređuje zaštitu osobnih podataka.
(4) Pravilnik o uvjetima za dobivanje dozvole za obavljanje poslova posrednika donijet će ministar nadležan za poslove pravosuđa.
Zahtjev
Članak 9.
(1) Osoba koja namjerava podnijeti sudu prijedlog za otvaranje postupka stečaja potrošača dužna je prije podnošenja prijedloga podnijeti savjetovalištu zahtjev za provedbu izvansudskog postupka.
(2) Zahtjev za provedbu izvansudskog postupka podnosi se putem propisanih obrazaca.
(3) Zahtjev za provedbu izvansudskog postupka može podnijeti potrošač ili svaki njegov vjerovnik.
(4) Uz zahtjev za provedbu izvansudskog postupka potrošač je dužan priložiti popis imovine, vjerovnika i tražbina na propisanom obrascu te dokaz o postojanju stečajnog razloga.
(5) Ako je podnositelj zahtjeva vjerovnik, potrošač je dužan bez odgode dostaviti savjetovalištu popis iz stavka 4. ovoga članka.
(6) Uz zahtjev za provedbu izvansudskog postupka vjerovnik je dužan priložiti isprave iz kojih proizlazi vjerojatnost postojanja njegove tražbine i izričiti pristanak potrošača za provedbu izvansudskog postupka.
(7) Pravilnik o obliku i sadržaju obrasca zahtjeva za provedbu izvansudskog postupka i popisa imovine, vjerovnika i tražbina donijet će ministar nadležan za poslove pravosuđa.
Popis imovine, vjerovnika i tražbina
Članak 10.
(1) Popis imovine, vjerovnika i tražbina podnosi se putem unificiranih obrazaca.
(2) U popisu iz stavka 1. ovoga članka potrošač je dužan navesti svu imovinu, primanja i obveze uz naznaku njihova iznosa ili vrijednosti te popis svih vjerovnika i tražbina, a posebno podatke o:
1. svim vjerovnicima i njihovim tražbinama,
2. tražbina koje ima prema vjerovnicima i trećim osobama,
3. primanjima iz radnog odnosa i ostalim primanjima kao i njihovim iznosima u prethodna tri mjeseca,
4. tekućim troškovima kao što su režijski troškovi i troškovi kućanstva,
5. zakonskim obvezama uzdržavanja,
6. članovima uže obitelji i članovima užeg kućanstva,
7. imovinskopravnim raspolaganjima između njega i članova njegove uže obitelji te drugih osoba u zadnjih pet godina.
(3) Članom uže obitelji, u smislu ovoga Zakona, smatraju se: bračni drug, srodnici po krvi u pravoj liniji i njihov bračni drug, izvanbračni drug, osoba koja je s potrošačem u životnom partnerstvu u skladu s posebnim propisom, braća, sestre, pastorci, posvojenici, djeca povjerena na smještaj, odgoj ili skrb izvan obitelji, maćeha, očuh, posvojitelj i osoba koju je potrošač dužan po zakonu uzdržavati.
(4) Vjerovnik je dužan na svoj trošak, na zahtjev posrednika, u roku od osam dana od dana zaprimanja zahtjeva, dostaviti savjetovalištu pisanu izjavu o visini svojih ukupnih tražbina posebno naznačujući glavnu tražbinu i sporedne tražbine.
(5) Popisu iz stavka 1. ovoga članka potrošač je dužan priložiti izjavu da su sadržani podaci točni i potpuni.
Provjera podataka
Članak 11.
(1) Posrednik je ovlašten kod tijela ili osoba koje vode odgovarajuće upisnike ili očevidnike provjeriti podatke iz popisa imovine, vjerovnika i tražbina.
(2) Za provjeru podataka iz stavka 1. ovoga članka nije potrebna suglasnost potrošača.
(3) Ako se utvrdi da su podatci iz popisa imovine, vjerovnika i tražbina nepotpuni ili netočni, potrošaču će se dati mogućnost da ih dopuni ili ispravi.
(4) Ako potrošač ne iskoristi mogućnost iz stavka 3. ovoga članka, posrednik je dužan upozoriti vjerovnike na nepotpunost ili netočnost podataka sadržanih u popisu imovine, vjerovnika i tražbina o čemu na popisu sastavlja bilješku.
(5) Potrošač koji nije iskoristio mogućnost iz stavka 3. ovoga članka neće se smatrati savjesnim potrošačem u smislu ovoga Zakona.
Troškovi izvansudskog postupka
Članak 12.
(1) Troškovi izvansudskog postupka namiruju se iz položenog predujma.
(2) Predujam uplaćuje podnositelj zahtjeva u iznosu od 100,00 kuna.
(3) Ako je podnositelj zahtjeva potrošač, može se osloboditi obveze uplate predujma na način i uz pretpostavke propisane posebnim propisom kojim se uređuje besplatna pravna pomoć.
Dostava poziva za sudjelovanje
Članak 13.
(1) Savjetovalište je, nakon uplate predujma i pripremljenog plana namirenja duga, dužno bez odgode objaviti poziv za sudjelovanje u izvansudskom postupku na mrežnoj stranici Financijske agencije čime se dostava smatra obavljenom.
(2) Poziv za sudjelovanje u izvansudskom postupku sadrži vrijeme i mjesto kada su svi vjerovnici pozvani pristupiti u savjetovalište radi održavanja sastanka, ime, prezime, adresu prebivališta i OIB potrošača uz naznaku vjerovnika navedenih u popisu vjerovnika te plan namirenja duga.
(3) Sastanak iz stavka 2. ovoga članka mora se sazvati najmanje 30 dana prije dana njegovog održavanja.
(4) Vjerovnici su ovlašteni pisanim putem savjetovalištu dostaviti svoje prijedloge za izmjenu ili dopunu plana namirenja duga najkasnije u roku od 30 dana od objave poziva iz stavka 2. ovoga članka. Dostavljeni prijedlozi se objavljuju na mrežnoj stranici Financijske agencije.
(5) Savjetovalište je dužno upozoriti potrošača da se poziv za sudjelovanje iz stavka 2. ovoga članka neće dostavljati svakom vjerovniku pojedinačno te da ima mogućnost samostalnog obavještavanja vjerovnika o vremenu i mjestu kada su pozvani pristupiti u savjetovalište.
Plan namirenja duga
Članak 14.
(1) Plan namirenja duga podnosi se na obrascu čiji oblik i sadržaj pravilnikom određuje ministar nadležan za poslove pravosuđa.
(2) Na zahtjev potrošača posrednik je dužan pružiti potrošaču stručnu pomoć za sastavljanje plana namirenja duga.
Trajanje i dovršetak izvansudskog postupka
Članak 15.
(1) Izvansudski postupak traje najduže 60 dana od dana prvog održanog sastanka u savjetovalištu.
(2) U iznimnim slučajevima savjetovalište može produžiti rok iz stavka 1. ovoga članka za dodatnih 30 dana ako ocijeni da postoji mogućnost sklapanja izvansudskog sporazuma između potrošača i njegovih vjerovnika ili ako su potrošač i svi njegovi vjerovnici suglasni da se izvansudski postupak produži.
(3) Nakon proteka roka iz stavka 1. i 2. ovoga članka savjetovalište će potrošaču bez odgode izdati potvrdu o tome da pokušaj sklapanja izvansudskog sporazuma nije uspio.
Neuspjeli pokušaj sklapanja izvansudskog sporazuma
Članak 16.
(1) Smatra se da sklapanje izvansudskog sporazuma nije uspjelo ako neki od vjerovnika, nakon što je objavljen poziv za sudjelovanje u izvansudskom postupku, savjetovalištu dostavi izjavu kojom izjavljuje da:
- ne želi sudjelovati u izvansudskom postupku, ili
- je pokrenuo ili nastavio postupak radi prisilnog ostvarenja svoje tražbine.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka savjetovalište će potrošaču izdati potvrdu iz članka 15. stavka 3. ovoga Zakona.
Prijedlog za otvaranje postupka stečaja potrošača
Članak 17.
Potrošač je dužan sudu podnijeti prijedlog za otvaranje postupka stečaja potrošača u roku od tri mjeseca od dana kada mu je savjetovalište izdalo potvrdu iz članka 15. stavka 3. ovoga Zakona.
Izvansudski sporazum
Članak 18.
(1) Izvansudski sporazum sklopljen između potrošača i vjerovnika ima učinak izvansudske nagodbe i predstavlja ovršnu ispravu.
(2) Bitni sastojci izvansudskog sporazuma su vrsta, opseg i vrijeme ispunjenja obveze.
(3) Izvansudski sporazum nema pravnog učinka na vjerovnike koji ga nisu sklopili.
(4) Izvansudski sporazum sklapa se na obrascu čiji oblik i sadržaj pravilnikom određuje ministar nadležan za poslove pravosuđa.
GLAVA III.
TIJELA POSTUPKA STEČAJA POTROŠAČA
Tijela postupka stečaja potrošača
Članak 19.
Tijela postupka stečaja potrošača su sud i povjerenik.
Povjerenik
Članak 20.
(1) Povjerenika imenuje sud sa liste povjerenika za područje nadležnog suda.
(2) Na listu povjerenika može biti upisana fizička osoba:
1. koja ima poslovnu sposobnost,
2. koja ima završeni diplomski sveučilišni studij, odnosno završeno visoko obrazovanje s najmanje 300 ETC bodova,
3. koja ima položen stručni ispit za povjerenika,
4. koja je dostojna za obavljanje poslova povjerenika.
(3) Smatrat će se da ne ispunjava pretpostavku iz stavka 1. točke 4. ovoga članka osoba:
- protiv koje je pokrenut kazneni postupak za kazneno djelo za koje se postupak pokreće po službenoj dužnosti,
- koja je osuđena za kazneno djelo za koje se postupak pokreće po službenoj dužnosti,
- koja je razriješena dužnosti povjerenika zbog neurednog obavljanja dužnosti u više od dva stečajna postupka u tijeku tri godine, dok ne prođu tri godine od dana brisanja i ponovno ne položi ispit za povjerenika,
- koja je prezadužena.
(4) Rješenja o upisu i brisanju s liste povjerenika donosi ministar nadležan za poslove pravosuđa.
(5) Rješenja iz stavka 4. ovoga članka su upravni akti.
(6) Protiv rješenja iz stavka 4. nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
Dužnosti povjerenika
Članak 21.
(1) Povjerenik je dužan pri ispunjavanju svojih dužnosti postupati s pažnjom dobrog stručnjaka.
(2) Povjerenik je dužan bez odgode unovčavati stečajnu masu te prikupljena sredstva raspodjeljivati vjerovnicima razmjerno njihovim tražbinama.
(3) Povjerenik je dužan podnositi sudu kvartalna pisana izvješća u kojima će navesti stanje potrošačeve imovine, nove okolnosti koje bi mogle utjecati na mogućnost ispunjenja potrošačevih obveza, iznos ukupno isplaćenih sredstava pojedinom vjerovniku, podatke o unovčenoj stečajnoj masi i ostale podatke koji su od utjecaja na tijek postupka.
(4) Izvješća iz stavka 3. ovoga članka objavljuju se na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova.
(5) Na obavljanje dužnosti i odgovornost povjerenika na odgovarajući način primjenjuju se odredbe Stečajnog zakona kojim su propisana prava i obveze stečajnog upravitelja ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
Nadzor nad radom povjerenika
Članak 22.
(1) Nadzor nad radom povjerenika provodi sud.
(2) Sud može u svako doba posebnim rješenjem razriješiti povjerenika ako svoju dužnost ne obavlja uspješno ili ne poštuje odluke suda ili odredbe ovoga Zakona.
(3) Sud može od povjerenika zatražiti davanje posebnih podataka ili obavijesti o provedbi postupka.
(4) Povjerenik je dužan tražene podatke ili obavijesti iz stavka 3. ovoga članka dostaviti sudu bez odgode. Ako povjerenik ne dostavi sudu tražene podatke ili obavijesti, sud ga može razriješiti dužnosti.
Poseban račun povjerenika
Članak 23.
(1) Povjerenik je dužan otvoriti poseban transakcijski račun kod financijske institucije za svakog pojedinog potrošača nad kojim je otvoren stečaj u skladu s nalogom suda.
(2) Račun iz stavka 1. ovoga članka povjerenik mora otvoriti najkasnije prvi radni dan nakon što ga je sud imenovao.
(3) Putem računa iz stavka 1. ovoga članka, povjerenik može samo primati uplate i obavljati isplate koje se odnose na upravljanje i raspolaganje stečajnom masom.
(4) Sredstva s posebnog računa ne mogu biti predmetom ovrhe koja se provodi protiv povjerenika, a u slučaju stečaja ili smrti povjerenika ne ulaze u njegovu stečajnu masu odnosno ostavinu.
(5) Povjerenik je dužan sve uplate koje se odnose na upravljanje i raspolaganje stečajnom masom imati odvojene od svoje imovine.
Nagrada za rad i naknada troškova
Članak 24.
(1) Povjerenik ima pravo na nagradu za svoj rad te na naknadu stvarnih troškova.
(2) Sud određuje jednokratnu nagradu povjereniku u iznosu od 500,00 kuna te iznos od 1% od unovčene odnosno raspodijeljene imovine.
(3) Na naknadu troškova povjerenika na odgovarajući način primjenjuju se odredbe Stečajnog zakona o naknadi izdataka stečajnom upravitelju.
GLAVA IV.
OSNOVNE POSTUPOVNE ODREDBE U POSTUPKU PRED SUDOM
Nadležnost
Članak 25.
U postupku stečaja potrošača isključivo je stvarno i mjesno nadležan općinski sud na čijem području potrošač ima prebivalište.
Primjena Stečajnog zakona
Članak 26.
U postupku stečaja potrošača na odgovarajući način se primjenjuju odredbe Stečajnog zakona ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
Načela postupka
Članak 27.
(1) Postupak stečaja potrošača je hitan.
(2) Sud u pravilu odluke donosi bez usmene rasprave.
(3) Sud po službenoj dužnosti utvrđuje činjenice koje su od važnosti za postupak i radi toga može izvoditi sve potrebne dokaze, prikupljati obavijesti, obavljati uvid u odgovarajuće registre i evidencije.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O STEČAJU POTROŠAČA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
GLAVA I.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Predmet Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 1.
Ovim Zakonom uređuju se opća pravila o stečaju potrošača, izvansudski postupak pred savjetovalištima, pretpostavke za otvaranje postupka stečaja potrošača, postupak pred sudom te uvjeti i učinci oslobođenja potrošača od preostalih obveza.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Cilj Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 2.
(1) Cilj ovoga Zakona je skupno namirenje vjerovnika unovčenjem imovine potrošača i podjele prikupljenih sredstava vjerovnicima u skladu s planom namirenja duga ili u okviru postupka pred sudom.
(2) Savjesnom potrošaču pružit će se, nakon proteka razdoblja provjere ponašanja, mogućnost oslobođenja od preostalih obveza prema vjerovnicima.
(3) Savjesnost potrošača procjenjuje sud vodeći pri tom računa o izvršenju obveza propisanih ovim Zakonom i osobnim svojstvima potrošača koja su od utjecaja na njihovo ispunjenje.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Potrošač kao stečajni dužnik
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 3.
(1) Postupak stečaja potrošača provodi se nad imovinom potrošača.
(2) Potrošačem se, u smislu ovoga Zakona, smatra svaka fizička osoba koja sklapa pravni posao ili djeluje na tržištu izvan svoje trgovačke, poslovne, obrtničke ili profesionalne djelatnosti.
(3) Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se i na fizičku osobu koja obavlja samostalnu djelatnost ako:
1. nema više od 20 vjerovnika,
2. obveze iz obavljanja samostalne djelatnosti ne prelaze iznos od 100.000,00 kuna,
3. nema obveza iz radnih odnosa koje proizlaze iz obavljanja samostalne djelatnosti, i
4. nije pokrenut predstečajni ili stečajni postupak.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Stečajni razlog
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 4.
(1) Postupak stečaja potrošača može se otvoriti ako je potrošač insolventan.
(2) Insolventnost je, u smislu ovoga Zakona, nemogućnost ispunjenja dospjelih novčanih obveza.
(3) Smatrat će se da je potrošač insolventan ako najmanje 90 dana uzastopno ne može ispuniti jednu ili više dospjelih novčanih obveza u ukupnom iznosu većem od 30.000,00 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Registar postupaka stečaja potrošača
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 5.
(1) Za potrebe ovoga Zakona ustrojava se javni Registar postupaka stečaja potrošača koji sadrži podatke o pokrenutim i dovršenim postupcima stečaja potrošača, kao i podatke o oslobođenju od preostalih obveza.
(2) Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja registra iz stavka 1. ovoga članka propisat će ministar nadležan za poslove pravosuđa.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
GLAVA II.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
IZVANSUDSKI POSTUPAK
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Svrha izvansudskog postupka
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 6.
Izvansudski postupak se provodi radi sklapanja izvansudskog sporazuma između potrošača i vjerovnika u postupku koji počiva na načelu dobrovoljnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Savjetovališta
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 7.
(1) Izvansudski postupak provodi posrednik u savjetovalištu.
(2) Savjetovalištima se, u smislu ovoga Zakona, smatraju ustrojstvene jedinice Financijske agencije i druge osobe koje su dobile dozvolu za obavljanje poslova savjetovališta.
(3) Pravilnik o uvjetima za dobivanje dozvole za obavljanje poslova savjetovališta i načinu rada savjetovališta donijet će ministar nadležan za poslove pravosuđa.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Posrednik
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 8.
(1) Posrednik je djelatnik Financijske agencije, odnosno druga fizička osoba kojoj je ministar nadležan za poslove pravosuđa izdao dozvolu za obavljanje poslova posrednika.
(2) Posrednik je dužan u izvansudskom postupku posvetiti osobitu pažnju zaštiti potrošača kao slabije strane u pravnom odnosu te postupati na način koji osigurava potpuno poštivanje osobnog i obiteljskog života, dostojanstva, ugleda i časti potrošača.
(3) Posrednik je dužan postupati s osobnim podatcima u skladu s odredbama posebnog propisa koji uređuje zaštitu osobnih podataka.
(4) Pravilnik o uvjetima za dobivanje dozvole za obavljanje poslova posrednika donijet će ministar nadležan za poslove pravosuđa.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Zahtjev
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 9.
(1) Osoba koja namjerava podnijeti sudu prijedlog za otvaranje postupka stečaja potrošača dužna je prije podnošenja prijedloga podnijeti savjetovalištu zahtjev za provedbu izvansudskog postupka.
(2) Zahtjev za provedbu izvansudskog postupka podnosi se putem propisanih obrazaca.
(3) Zahtjev za provedbu izvansudskog postupka može podnijeti potrošač ili svaki njegov vjerovnik.
(4) Uz zahtjev za provedbu izvansudskog postupka potrošač je dužan priložiti popis imovine, vjerovnika i tražbina na propisanom obrascu te dokaz o postojanju stečajnog razloga.
(5) Ako je podnositelj zahtjeva vjerovnik, potrošač je dužan bez odgode dostaviti savjetovalištu popis iz stavka 4. ovoga članka.
(6) Uz zahtjev za provedbu izvansudskog postupka vjerovnik je dužan priložiti isprave iz kojih proizlazi vjerojatnost postojanja njegove tražbine i izričiti pristanak potrošača za provedbu izvansudskog postupka.
(7) Pravilnik o obliku i sadržaju obrasca zahtjeva za provedbu izvansudskog postupka i popisa imovine, vjerovnika i tražbina donijet će ministar nadležan za poslove pravosuđa.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Popis imovine, vjerovnika i tražbina
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 10.
(1) Popis imovine, vjerovnika i tražbina podnosi se putem unificiranih obrazaca.
(2) U popisu iz stavka 1. ovoga članka potrošač je dužan navesti svu imovinu, primanja i obveze uz naznaku njihova iznosa ili vrijednosti te popis svih vjerovnika i tražbina, a posebno podatke o:
1. svim vjerovnicima i njihovim tražbinama,
2. tražbina koje ima prema vjerovnicima i trećim osobama,
3. primanjima iz radnog odnosa i ostalim primanjima kao i njihovim iznosima u prethodna tri mjeseca,
4. tekućim troškovima kao što su režijski troškovi i troškovi kućanstva,
5. zakonskim obvezama uzdržavanja,
6. članovima uže obitelji i članovima užeg kućanstva,
7. imovinskopravnim raspolaganjima između njega i članova njegove uže obitelji te drugih osoba u zadnjih pet godina.
(3) Članom uže obitelji, u smislu ovoga Zakona, smatraju se: bračni drug, srodnici po krvi u pravoj liniji i njihov bračni drug, izvanbračni drug, osoba koja je s potrošačem u životnom partnerstvu u skladu s posebnim propisom, braća, sestre, pastorci, posvojenici, djeca povjerena na smještaj, odgoj ili skrb izvan obitelji, maćeha, očuh, posvojitelj i osoba koju je potrošač dužan po zakonu uzdržavati.
(4) Vjerovnik je dužan na svoj trošak, na zahtjev posrednika, u roku od osam dana od dana zaprimanja zahtjeva, dostaviti savjetovalištu pisanu izjavu o visini svojih ukupnih tražbina posebno naznačujući glavnu tražbinu i sporedne tražbine.
(5) Popisu iz stavka 1. ovoga članka potrošač je dužan priložiti izjavu da su sadržani podaci točni i potpuni.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Provjera podataka
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 11.
(1) Posrednik je ovlašten kod tijela ili osoba koje vode odgovarajuće upisnike ili očevidnike provjeriti podatke iz popisa imovine, vjerovnika i tražbina.
(2) Za provjeru podataka iz stavka 1. ovoga članka nije potrebna suglasnost potrošača.
(3) Ako se utvrdi da su podatci iz popisa imovine, vjerovnika i tražbina nepotpuni ili netočni, potrošaču će se dati mogućnost da ih dopuni ili ispravi.
(4) Ako potrošač ne iskoristi mogućnost iz stavka 3. ovoga članka, posrednik je dužan upozoriti vjerovnike na nepotpunost ili netočnost podataka sadržanih u popisu imovine, vjerovnika i tražbina o čemu na popisu sastavlja bilješku.
(5) Potrošač koji nije iskoristio mogućnost iz stavka 3. ovoga članka neće se smatrati savjesnim potrošačem u smislu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Troškovi izvansudskog postupka
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 12.
(1) Troškovi izvansudskog postupka namiruju se iz položenog predujma.
(2) Predujam uplaćuje podnositelj zahtjeva u iznosu od 100,00 kuna.
(3) Ako je podnositelj zahtjeva potrošač, može se osloboditi obveze uplate predujma na način i uz pretpostavke propisane posebnim propisom kojim se uređuje besplatna pravna pomoć.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Dostava poziva za sudjelovanje
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 13.
(1) Savjetovalište je, nakon uplate predujma i pripremljenog plana namirenja duga, dužno bez odgode objaviti poziv za sudjelovanje u izvansudskom postupku na mrežnoj stranici Financijske agencije čime se dostava smatra obavljenom.
(2) Poziv za sudjelovanje u izvansudskom postupku sadrži vrijeme i mjesto kada su svi vjerovnici pozvani pristupiti u savjetovalište radi održavanja sastanka, ime, prezime, adresu prebivališta i OIB potrošača uz naznaku vjerovnika navedenih u popisu vjerovnika te plan namirenja duga.
(3) Sastanak iz stavka 2. ovoga članka mora se sazvati najmanje 30 dana prije dana njegovog održavanja.
(4) Vjerovnici su ovlašteni pisanim putem savjetovalištu dostaviti svoje prijedloge za izmjenu ili dopunu plana namirenja duga najkasnije u roku od 30 dana od objave poziva iz stavka 2. ovoga članka. Dostavljeni prijedlozi se objavljuju na mrežnoj stranici Financijske agencije.
(5) Savjetovalište je dužno upozoriti potrošača da se poziv za sudjelovanje iz stavka 2. ovoga članka neće dostavljati svakom vjerovniku pojedinačno te da ima mogućnost samostalnog obavještavanja vjerovnika o vremenu i mjestu kada su pozvani pristupiti u savjetovalište.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Plan namirenja duga
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 14.
(1) Plan namirenja duga podnosi se na obrascu čiji oblik i sadržaj pravilnikom određuje ministar nadležan za poslove pravosuđa.
(2) Na zahtjev potrošača posrednik je dužan pružiti potrošaču stručnu pomoć za sastavljanje plana namirenja duga.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Trajanje i dovršetak izvansudskog postupka
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 15.
(1) Izvansudski postupak traje najduže 60 dana od dana prvog održanog sastanka u savjetovalištu.
(2) U iznimnim slučajevima savjetovalište može produžiti rok iz stavka 1. ovoga članka za dodatnih 30 dana ako ocijeni da postoji mogućnost sklapanja izvansudskog sporazuma između potrošača i njegovih vjerovnika ili ako su potrošač i svi njegovi vjerovnici suglasni da se izvansudski postupak produži.
(3) Nakon proteka roka iz stavka 1. i 2. ovoga članka savjetovalište će potrošaču bez odgode izdati potvrdu o tome da pokušaj sklapanja izvansudskog sporazuma nije uspio.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Neuspjeli pokušaj sklapanja izvansudskog sporazuma
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 16.
(1) Smatra se da sklapanje izvansudskog sporazuma nije uspjelo ako neki od vjerovnika, nakon što je objavljen poziv za sudjelovanje u izvansudskom postupku, savjetovalištu dostavi izjavu kojom izjavljuje da:
- ne želi sudjelovati u izvansudskom postupku, ili
- je pokrenuo ili nastavio postupak radi prisilnog ostvarenja svoje tražbine.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka savjetovalište će potrošaču izdati potvrdu iz članka 15. stavka 3. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Prijedlog za otvaranje postupka stečaja potrošača
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 17.
Potrošač je dužan sudu podnijeti prijedlog za otvaranje postupka stečaja potrošača u roku od tri mjeseca od dana kada mu je savjetovalište izdalo potvrdu iz članka 15. stavka 3. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Izvansudski sporazum
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 18.
(1) Izvansudski sporazum sklopljen između potrošača i vjerovnika ima učinak izvansudske nagodbe i predstavlja ovršnu ispravu.
(2) Bitni sastojci izvansudskog sporazuma su vrsta, opseg i vrijeme ispunjenja obveze.
(3) Izvansudski sporazum nema pravnog učinka na vjerovnike koji ga nisu sklopili.
(4) Izvansudski sporazum sklapa se na obrascu čiji oblik i sadržaj pravilnikom određuje ministar nadležan za poslove pravosuđa.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
GLAVA III.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
TIJELA POSTUPKA STEČAJA POTROŠAČA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Tijela postupka stečaja potrošača
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 19.
Tijela postupka stečaja potrošača su sud i povjerenik.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Povjerenik
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 20.
(1) Povjerenika imenuje sud sa liste povjerenika za područje nadležnog suda.
(2) Na listu povjerenika može biti upisana fizička osoba:
1. koja ima poslovnu sposobnost,
2. koja ima završeni diplomski sveučilišni studij, odnosno završeno visoko obrazovanje s najmanje 300 ETC bodova,
3. koja ima položen stručni ispit za povjerenika,
4. koja je dostojna za obavljanje poslova povjerenika.
(3) Smatrat će se da ne ispunjava pretpostavku iz stavka 1. točke 4. ovoga članka osoba:
- protiv koje je pokrenut kazneni postupak za kazneno djelo za koje se postupak pokreće po službenoj dužnosti,
- koja je osuđena za kazneno djelo za koje se postupak pokreće po službenoj dužnosti,
- koja je razriješena dužnosti povjerenika zbog neurednog obavljanja dužnosti u više od dva stečajna postupka u tijeku tri godine, dok ne prođu tri godine od dana brisanja i ponovno ne položi ispit za povjerenika,
- koja je prezadužena.
(4) Rješenja o upisu i brisanju s liste povjerenika donosi ministar nadležan za poslove pravosuđa.
(5) Rješenja iz stavka 4. ovoga članka su upravni akti.
(6) Protiv rješenja iz stavka 4. nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Dužnosti povjerenika
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 21.
(1) Povjerenik je dužan pri ispunjavanju svojih dužnosti postupati s pažnjom dobrog stručnjaka.
(2) Povjerenik je dužan bez odgode unovčavati stečajnu masu te prikupljena sredstva raspodjeljivati vjerovnicima razmjerno njihovim tražbinama.
(3) Povjerenik je dužan podnositi sudu kvartalna pisana izvješća u kojima će navesti stanje potrošačeve imovine, nove okolnosti koje bi mogle utjecati na mogućnost ispunjenja potrošačevih obveza, iznos ukupno isplaćenih sredstava pojedinom vjerovniku, podatke o unovčenoj stečajnoj masi i ostale podatke koji su od utjecaja na tijek postupka.
(4) Izvješća iz stavka 3. ovoga članka objavljuju se na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova.
(5) Na obavljanje dužnosti i odgovornost povjerenika na odgovarajući način primjenjuju se odredbe Stečajnog zakona kojim su propisana prava i obveze stečajnog upravitelja ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Nadzor nad radom povjerenika
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 22.
(1) Nadzor nad radom povjerenika provodi sud.
(2) Sud može u svako doba posebnim rješenjem razriješiti povjerenika ako svoju dužnost ne obavlja uspješno ili ne poštuje odluke suda ili odredbe ovoga Zakona.
(3) Sud može od povjerenika zatražiti davanje posebnih podataka ili obavijesti o provedbi postupka.
(4) Povjerenik je dužan tražene podatke ili obavijesti iz stavka 3. ovoga članka dostaviti sudu bez odgode. Ako povjerenik ne dostavi sudu tražene podatke ili obavijesti, sud ga može razriješiti dužnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Poseban račun povjerenika
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 23.
(1) Povjerenik je dužan otvoriti poseban transakcijski račun kod financijske institucije za svakog pojedinog potrošača nad kojim je otvoren stečaj u skladu s nalogom suda.
(2) Račun iz stavka 1. ovoga članka povjerenik mora otvoriti najkasnije prvi radni dan nakon što ga je sud imenovao.
(3) Putem računa iz stavka 1. ovoga članka, povjerenik može samo primati uplate i obavljati isplate koje se odnose na upravljanje i raspolaganje stečajnom masom.
(4) Sredstva s posebnog računa ne mogu biti predmetom ovrhe koja se provodi protiv povjerenika, a u slučaju stečaja ili smrti povjerenika ne ulaze u njegovu stečajnu masu odnosno ostavinu.
(5) Povjerenik je dužan sve uplate koje se odnose na upravljanje i raspolaganje stečajnom masom imati odvojene od svoje imovine.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Nagrada za rad i naknada troškova
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 24.
(1) Povjerenik ima pravo na nagradu za svoj rad te na naknadu stvarnih troškova.
(2) Sud određuje jednokratnu nagradu povjereniku u iznosu od 500,00 kuna te iznos od 1% od unovčene odnosno raspodijeljene imovine.
(3) Na naknadu troškova povjerenika na odgovarajući način primjenjuju se odredbe Stečajnog zakona o naknadi izdataka stečajnom upravitelju.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
GLAVA IV.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
OSNOVNE POSTUPOVNE ODREDBE U POSTUPKU PRED SUDOM
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Nadležnost
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 25.
U postupku stečaja potrošača isključivo je stvarno i mjesno nadležan općinski sud na čijem području potrošač ima prebivalište.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Primjena Stečajnog zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 26.
U postupku stečaja potrošača na odgovarajući način se primjenjuju odredbe Stečajnog zakona ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Načela postupka
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 27.
(1) Postupak stečaja potrošača je hitan.
(2) Sud u pravilu odluke donosi bez usmene rasprave.
(3) Sud po službenoj dužnosti utvrđuje činjenice koje su od važnosti za postupak i radi toga može izvoditi sve potrebne dokaze, prikupljati obavijesti, obavljati uvid u odgovarajuće registre i evidencije.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa