Obrazac prethodne procjene za Nacrt prijedloga Zakona o jačanju kapaciteta institucionalnog okvira za provedbu fondova Europske unije u Republici Hrvatskoj
1
PRILOG 1.OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Nacrt prijedloga Zakona o jačanju kapaciteta institucionalnog okvira za provedbu fondova Europske unije u Republici Hrvatskoj ( u izradi )
1.3.
Datum:
Drugo tromjesečje 2020. godine
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Uprava za strateško planiranje i koordinaciju EU fondova
Sektor za programiranje, koordinaciju i strateško praćenje ESI fondova
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
DA
Naziv akta:
Nacionalni program reformi Republike Hrvatske za 2020. godinu
Opis mjere:
Mjera ima za cilj jačanje administrativnih kapaciteta za pripremu i provedbu fondova EU, te je njome predviđeno donošenje predmetnog Zakona.
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU:
n/p
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Ulaskom u novu financijsku perspektivu Europske unije za razdoblje od 2021. do 2027., Republici Hrvatskoj će se otvoriti mogućnosti korištenja financijskih sredstava iz fondova Unije koji se provode u okviru podijeljenog upravljanja (Europski fond za regionalni razvoj (EFRR), Kohezijski fond (KF) i Europski socijalni fond plus (ESF), mjera koje se financiraju u okviru podijeljenog upravljanja u Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo, Fondu za azil i migracije, Fondu za unutarnju sigurnosti i Fondu za integrirano upravljanje granicama u financijskom razdoblju 2021.-2027. u Republici Hrvatskoj, a sve sukladno Prijedlogu Uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju zajedničkih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europsko socijalnom fondu plus, Kohezijskom fondu i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo i financijskih pravila za njih i za Fond za azil i migracije, Fond za unutarnju sigurnost i Instrument za upravljanje granicama i vize od 29. svibnja 2018. godine.
Brojna prethodna istraživanja učinjena na razini EU i Republike Hrvatske o kapacitetima za povlačenje sredstava fondova EU, ukazuju na nedostatne administrativne kapacitete u sustavu kontrole i korištenja fondova EU na svim razinama, od nacionalne do regionalne i lokalne razine, te su zabilježeni sljedeći specifični izazovi: relativno velika fluktuacija zaposlenih u upravljačkim strukturama kontrole i korištenja fondova EU unutar institucija što zahtijeva sustavno jačanje kapaciteta, potreba za strukturiranim pristupom i kontinuiranim usavršavanjem u svrhu razvoja kompetencija i potreba za uspostavom održivog modela izobrazbi koji će omogućiti povezivanje specifičnih kompetencija sa određenim poslovima unutar sustava kontrole i korištenja fondova EU u različitim institucijama (Koordinacijsko tijelo, upravljačka tijela,
posrednička tijela, tijelo za ovjeravanje, tijelo za reviziju). Republika Hrvatska kao država članica Europske unije, u svrhu osiguravanja učinkovitog korištenja sredstava EU, treba donijeti propis (odnosno Zakon, uzimajući u obzir potrebnu odgovarajuću pravnu snagu) kojim će osigurati snažne administrativne kapacitete te omogućiti razvoj kompetencija zaposlenika uključenih u korištenje fondova EU.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Jedan od ključnih uvjeta za učinkovito korištenje fondova Europske unije u Republici Hrvatskoj su ljudski resursi koji posjeduju stručno znanje i kompetencije potrebne za pripremu i provedbu akata strateškog planiranja povezanih sa korištenjem fondova Europske unije. Kako bi se isto omogućilo potrebno je donijeti zakonodavni okvir kojim će se po prvi put u Republici Hrvatskoj uspostaviti sustav planiranog, ciljanog i sveobuhvatnog obrazovanja svih zaposlenih u sustavu upravljanja i kontrole fondova Europske unije na nacionalnoj, regionalnoj i lokalnoj razini.
Predloženim Zakonom, koji slijedi preporuke Europske komisije državama članicama za uspostavu okvira kompetencija za upravljanje i provedbu fondova EU, po prvi puta će se u Republici Hrvatskoj uspostaviti sustav planiranog, ciljanog i sveobuhvatnog sustava usmjerenog na:
pojednostavljenje procedura
digitalizaciju
jačanje administrativnih kapaciteta
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Vijeće Europske unije i Europska komisija su u lipnju 2019. u okviru Europskog semestra dale preporuku Republici Hrvatskoj za jačanje administrativnih kapaciteta za upravljanje fondovima EU. U Preporukama za Preporuke Vijeća o Nacionalnom programu Reformi Hrvatske i davanje mišljenja Vijeća o programu konvergencije Hrvatske za 2019. ističe se da bi izrada programa za korištenje sredstava iz fondova EU-a u razdoblju 2021.–2027. mogla pridonijeti uklanjanju nekih nedostataka utvrđenih u preporukama što bi Hrvatskoj omogućilo da na najbolji način iskoristi sredstva
EU u određenim sektorima, uzimajući u obzir regionalne nejednakosti, a jačanje administrativnih kapaciteta države za upravljanje tim sredstvima ističe se kao važan čimbenik uspješnosti takvih ulaganja.
Također, Donošenje predloženog Zakona o jačanju kapaciteta institucionalnog okvira za provedbu fondova Europske unije i Republici Hrvatskoj, slijedi preporuke Europske komisije državama članicama za uspostavu okvira kompetencija za upravljanje i provedbu fondova EU (Sukladno «EU Competency Framework for the management and implementation of the European Regional Development Fund and the Cohesion Fund” Europska komisija, Opća uprava za regionalni i urbani razvoj, ISBN: 978-92-79-58026-0 Doi: 10.2776/08216)
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Nacrtom prijedloga Zakona omogućit će se sveobuhvatni pristup utemeljen na kompetencijama za jačanje administrativnih sposobnosti unutar sustava javne i državne uprave za planiranje i upravljanje fondovima EU. Zakonom se planira: i) uvođenje obveze procjene znanja i kompetencija svih zaposlenih u sustavu upravljanja i kontrole fondova EU temeljem koje će se utvrditi potreba za daljnjim usavršavanjem i jačanjem kompetencija; ii) uvođenje obveze izrade godišnjih programa izobrazbe; i iii) određivanje institucija odgovornih za donošenje i provedbu programa izobrazbi.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Nacrtom prijedloga Zakona utvrđuje se postupovni okvir za jačanje kapaciteta institucionalnog okvira te institucije koje obavljaju funkcije u istome. Uspostavit će se kompetencijski okvir temeljem kojeg će se zaposlenike sustava upravljanja i kontrole korištenja EU fondova upućivati na izobrazbe, te će se uspostaviti objedinjen i ujednačen sustav izobrazbi na razini svih tijela uključenih u upravljanje i kontrolu korištenja EU fondova.
Temeljem predloženog zakonodavnog okvira, Vlada Republike Hrvatske će donijeti podzakonske propise, u obliku Uredbi i Pravilnika, kojima će se razraditi Zakonom utvrđena prava i obveze.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Sedmogodišnja perspektiva Europske unije, odnosno 2021.-2027. godina.
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Donošenje novog Zakona o jačanju kapaciteta institucionalnog okvira
Obrazloženje: Zakon o institucionalnom okviru za provedbu europskih strukturnih i investicijskih fondova u Republici Hrvatskoj u razdoblju 2014.-2020. (Narodne novine, broj: 92/14) propisuje obvezu organizirane i koordinirane provedbe edukativnih aktivnosti koje se odnose na upravljanje i korištenje fondova EU za tijela državne i javne uprave, lokalne i područne (regionalne) samouprave, prijavitelje i korisnike fondova EU te pravne osobe s javnim ovlastima.
Učinkovita provedba fondova EU temelji se na strukturalnim, organizacijskim i proceduralnim pravilima i postupcima, te sveobuhvatnom sustavu upravljanja koji zajedno osiguravaju odgovornost za provedbu i rezultate, transparentnost u odlučivanju i uključivanje relevantnih dionika u ključne procese. Pri tom, glavni faktori koji utječu na uspješnost su ljudski kapaciteti, strukture, sustav i alati te cjeloviti model upravljanja. Glavni izazovi vezano za ljudske kapacitete odnose se na: nedostatak odgovarajuće kvalificiranog i iskusnog osoblja te velike fluktuacije zaposlenih u sustavima upravljanja i kontrole korištenja fondova EU, slaba administrativna sposobnost korisnika, posebno manjih korisnika te lokalne i regionalne razine vlasti, nedostatak znanja što je povezano sa poteškoćama u usklađivanju sa složenim EU pravilima (npr. javna nabava, državne potpore i okolišno zakonodavstvo) te ograničeni analitički i programski kapacitet u vidu nedovoljne sposobnost i podrške za usmjerenost na rezultate i ishode.
Kako bi se omogućio potrebni sustavni razvoj i jačanje kompetencija na svim razinama za upravljanje i korištenje fondova EU, potrebno je donijeti zakonodavni okvir kojim će se po prvi put u Republici Hrvatskoj uspostaviti sustav planiranog, ciljanog i sveobuhvatnog obrazovanja svih zaposlenih u sustavu upravljanja i kontrole fondova Europske unije na nacionalnoj, regionalnoj i lokalnoj razini.
Donošenje predloženog Zakona o jačanju kapaciteta institucionalnog okvira za provedbu fondova Europske unije i Republici Hrvatskoj, slijedi preporuke Europske komisije zemljama članicama za uspostavu okvira kompetencija za upravljanje i provedbu fondova Europske unije.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Obrazloženje:
Sukladno Zakonu o institucionalnom okviru za provedbu europskih strukturnih i investicijskih fondova u Republici Hrvatskoj u razdoblju 2014.-2020., Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije je u svojstvu Koordinacijskog tijela nadležno za organizaciju i cjelokupnu koordinaciju provedbe edukativnih aktivnosti.
Prema trenutno uspostavljenom sustavu izobrazbi, edukacije koje organizira i provodi Koordinacijsko tijelo pretežito su namijenjene zaposlenicima u sustavu upravljanja i kontrole Operativnog programa „Konkurentnost i kohezija“ uz nekoliko horizontalnih edukacija primjenjivih na sve sustave, dok je sustavna i specifična edukacija zaposlenika u sustavima upravljanja i kontrole ostalih (operativnih) programa izostala, odnosno prepuštena je Upravljačkim tijelima tih programa. Dodatno, određene programe izobrazbe u području EU fondova organizira i provodi Državna škola za javnu u pravu u suradnji s nadležnim institucijama. Također je važno naglasiti da se, prema postojećem sustavu, zaposlenike na programe izobrazbe upućuje sukladno potrebama radnog mjesta, pri čemu se ne uzima u obzir razina postojećeg znanja zaposlenika o pojedinoj temi. Posljedično, svi zaposlenici neovisno o razini znanja pohađaju iste programe te ne postoji podjela na programe višeg i nižeg stupnja složenosti.
Zbog svega navedenog može se zaključiti da, osim što je postojeći sustav izobrazbi u području EU fondova u organizacijskom smislu disperziran na brojne institucije, isti je ujedno manjkav u smislu da ne obuhvaća procjenu znanja i kompeticija zaposlenika u sustavu upravljanja i kontrole korištenja EU fondova, što dugoročno otežava uspostavu sustavnog i kvalitetnog pristupa jačanju kapaciteta zaposlenika tijela u sustavu. Stoga je potrebno uspostaviti sustav koji će na jednom mjestu objediniti sve programe izobrazbe, uzimajući pritom u obzir potrebe na nacionalnoj tako i na lokalnoj i regionalnoj razini te sustava koji će zaposlenike na izobrazbu upućivati sukladno prethodno provedenoj procjeni znanja i kompetencija svakog pojedinog zaposlenika, uzimajući u obzir njegovo trenutno znanje i kompetencije, radno iskustvo, kao i potrebe određenog radnog mjesta.
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
NE
NE
NE
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
NE
NE
NE
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
NE
NE
NE
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
NE
NE
NE
5.1.5.
Cijena roba i usluga
NE
NE
NE
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
NE
NE
NE
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
NE
NE
NE
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
NE
NE
NE
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
NE
NE
NE
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
NE
NE
NE
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
NE
NE
NE
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
NE
NE
NE
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
NE
NE
NE
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
NE
NE
NE
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Normativno rješenje Zakona neće imati izravnih gospodarskih učinaka niti izravno utjecati na poslovanje i prava gospodarskih subjekata s obzirom se njime normativno uređuje područje jačanja kapaciteta tijela državne uprave i drugih državnih tijela za provedbu fondova EU.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
NE
NE
NE
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
NE
NE
NE
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
NE
NE
NE
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
NE
NE
NE
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
NE
NE
NE
5.1.21.
Hrvatski branitelji
NE
NE
NE
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
NE
NE
NE
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
NE
NE
NE
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
NE
NE
NE
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
NE
NE
NE
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
NE
NE
NE
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Normativno rješenje Zakona neće izravno utjecati na adresate navedene 5.1.16.-5.1.26., izuzev manjeg učinka na 5.1.24. s obzirom se njime normativno uređuje područje jačanja kapaciteta tijela državne uprave i drugih državnih tijela za provedbu fondova EU.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
veliki izravni učinak i mali broj adresata
veliki izravni učinak i veliki broj adresata
mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
NE
NE
NE
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
NE
NE
NE
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
NE
NE
NE
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
NE
NE
NE
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Normativno rješenje Zakona neće utjecati na tržišno natjecanje niti prouzročiti financijski učinak u jednom sektoru kao niti gospodarstvu u cjelini.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
NE
NE
NE
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
NE
NE
NE
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
NE
NE
NE
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
NE
NE
NE
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
NE
NE
NE
5.2.11.
Hrvatski branitelji
NE
NE
NE
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
NE
NE
NE
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
NE
NE
NE
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
NE
NE
NE
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
NE
NE
NE
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
NE
NE
NE
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Normativno rješenje Zakona neće izravno utjecati na adresate u smislu tržišnog natjecanja.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
veliki izravni učinak i mali broj adresata
veliki izravni učinak i veliki broj adresata
mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
NE
NE
NE
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
NE
NE
NE
5.3.3.
Socijalna uključenost
NE
NE
NE
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
NE
NE
NE
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
NE
NE
NE
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
NE
NE
NE
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
NE
NE
NE
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Normativno rješenje Zakona nema izravnih socijalnih učinaka.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
NE
NE
NE
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
NE
NE
NE
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
NE
NE
NE
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
NE
NE
NE
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
NE
NE
NE
5.3.14.
Hrvatski branitelji
NE
NE
NE
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
NE
NE
NE
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
NE
NE
NE
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
NE
NE
NE
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
NE
NE
NE
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
NE
NE
NE
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Normativno rješenje Zakona neće izravno utjecati na adresate u smislu socijalnih učinaka.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
veliki izravni učinak i mali broj adresata
veliki izravni učinak i veliki broj adresata
mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
NE
NE
NE
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
NE
NE
NE
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
NE
NE
NE
5.4.4.
Status regulirane profesije
NE
NE
NE
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
NE
NE
NE
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
NE
NE
NE
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
NE
NE
NE
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
NE
NE
NE
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
NE
NE
NE
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
NE
NE
NE
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
NE
NE
NE
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
NE
NE
NE
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
NE
NE
NE
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Normativno rješenje Zakona nema izravnih učinaka na rad i tržište rada, s obzirom na vrstu opisanih izravnih učinaka.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
NE
NE
NE
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
NE
NE
NE
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
NE
NE
NE
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
NE
NE
NE
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
NE
NE
NE
5.4.20.
Hrvatski branitelji
NE
NE
NE
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
NE
NE
NE
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
NE
NE
NE
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
NE
NE
NE
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
NE
NE
NE
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
NE
NE
NE
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
Normativno rješenje Zakona neće izravno utjecati na adresate, osim na rad 5.4.24. s obzirom se njime normativno uređuje područje jačanje kapaciteta tijela državne uprave i drugih državnih tijela za provedbu fondova EU.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
veliki izravni učinak i mali broj adresata
veliki izravni učinak i veliki broj adresata
mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
NE
NE
NE
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
NE
NE
NE
5.5.3.
Korištenje energije
NE
NE
NE
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
NE
NE
NE
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
NE
NE
NE
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
NE
NE
NE
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
NE
NE
NE
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
NE
NE
NE
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
NE
NE
NE
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
NE
NE
NE
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Normativno rješenje Zakona nema izravnih učinaka na zaštitu okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
NE
NE
NE
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
NE
NE
NE
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
NE
NE
NE
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
NE
NE
NE
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
NE
NE
NE
5.5.17.
Hrvatski branitelji
NE
NE
NE
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
NE
NE
NE
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
NE
NE
NE
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
NE
NE
NE
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
NE
NE
NE
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
NE
NE
NE
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Normativno rješenje Zakona neće izravno utjecati na adresate, u smislu zaštite okoliša.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
veliki izravni učinak i mali broj adresata
veliki izravni učinak i veliki broj adresata
mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
NE
NE
NE
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
NE
NE
NE
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
NE
NE
NE
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
NE
NE
NE
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
NE
NE
NE
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
NE
NE
NE
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
NE
NE
NE
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
NE
NE
NE
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
NE
NE
NE
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Normativno rješenje Zakona nema izravnih učinaka na zaštitu ljudskih prava.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
NE
NE
NE
5.6.13.
Srednji i velikii poduzetnici
NE
NE
NE
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
NE
NE
NE
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
NE
NE
NE
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
NE
NE
NE
5.6.17.
Hrvatski branitelji
NE
NE
NE
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
NE
NE
NE
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
NE
NE
NE
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
NE
NE
NE
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
NE
NE
NE
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
NE
NE
NE
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Normativno rješenje Zakona neće izravno utjecati na adresate, u smislu zaštite ljudskih prava.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
veliki izravni učinak i mali broj adresata
veliki izravni učinak i veliki broj adresata
mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
NE
Obrazloženje: Propis ne dovodi do povećanja administrativnih troškova niti administrativnih prepreka za poslovanje MSP.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
NE
Obrazloženje: Propis nema učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
NE
Obrazloženje: Propis ne uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika niti predviđa troškove prilagodbe za poduzetnike zbog primjene propisa.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
NE
Obrazloženje: Propis nema posebne učinke na mikro poduzetnike.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Nacrtom prijedloga Zakona utvrdit će se i uspostaviti okvir za jačanje kapaciteta institucionalnog okvira za provedbu fondova EU koji će se provoditi u Republici Hrvatskoj u okviru podijeljenog upravljanja, mjera koje se financiraju u okviru podijeljenog upravljanja u Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo, Fondu za azil i migracije, Fondu za unutarnju sigurnosti i Fondu za integrirano upravljanje granicama u financijskom razdoblju 2021.-2027.
Temeljem predloženog zakonodavnog okvira, Vlada Republike Hrvatske će donijeti podzakonske propise, u obliku Uredbi i Pravilnika, kojima će se razraditi Zakonom utvrđena prava i obveze, odnosno uvođenje obveze procjene znanja i kompetencija svih zaposlenih u sustavu upravljanja i kontrole fondova EU temeljem koje će se utvrditi potreba za daljnjim usavršavanjem i jačanjem kompetencija; uvođenje obveze izrade godišnjih programa izobrazbe; te određivanje institucija odgovornih za donošenje i provedbu programa izobrazbi čime će se dodijeliti specifične funkcije u sustavima upravljanja i kontrole programa fondova Unije financijskog razdoblja 2021.-2027. za jačanje administrativnih kapaciteta.
Jačanje kapaciteta institucionalnog okvira, kao i pojedini sustavi upravljanja i kontrole odnose se na tijela državne i javne uprave, te definiranje kompetencijskog okvira i jačanje njihovih kapaciteta nema izravnog učinka na male i srednje poduzetnike.
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
NE
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
NE
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
NE
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
NE
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
NE
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
NE
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
NE
8.9.
Provođenje SCM metodologije
NE
9.
PRILOZI
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
Datum:
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Obrazac prethodne procjene za Nacrt prijedloga Zakona o jačanju kapaciteta institucionalnog okvira za provedbu fondova Europske unije u Republici Hrvatskoj
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1
PRILOG 1.OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Nacrt prijedloga Zakona o jačanju kapaciteta institucionalnog okvira za provedbu fondova Europske unije u Republici Hrvatskoj ( u izradi )
1.3.
Datum:
Drugo tromjesečje 2020. godine
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Uprava za strateško planiranje i koordinaciju EU fondova
Sektor za programiranje, koordinaciju i strateško praćenje ESI fondova
Služba za izvještavanje i vrednovanje ESI fondova
+ 385 1 4469 138
iva.novoselac@mrrfeu.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
DA
Naziv akta:
Nacionalni program reformi Republike Hrvatske za 2020. godinu
Opis mjere:
Mjera ima za cilj jačanje administrativnih kapaciteta za pripremu i provedbu fondova EU, te je njome predviđeno donošenje predmetnog Zakona.
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU:
n/p
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Ulaskom u novu financijsku perspektivu Europske unije za razdoblje od 2021. do 2027., Republici Hrvatskoj će se otvoriti mogućnosti korištenja financijskih sredstava iz fondova Unije koji se provode u okviru podijeljenog upravljanja ( Europski fond za regionalni razvoj (EFRR), Kohezijski fond (KF) i Europski socijalni fond plus (ESF) , mjera koje se financiraju u okviru podijeljenog upravljanja u Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo, Fondu za azil i migracije, Fondu za unutarnju sigurnosti i Fondu za integrirano upravljanje granicama u financijskom razdoblju 2021.-2027. u Republici Hrvatskoj, a sve sukladno Prijedlogu Uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju zajedničkih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europsko socijalnom fondu plus, Kohezijskom fondu i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo i financijskih pravila za njih i za Fond za azil i migracije, Fond za unutarnju sigurnost i Instrument za upravljanje granicama i vize od 29. svibnja 2018. godine.
Brojna prethodna istraživanja učinjena na razini EU i Republike Hrvatske o kapacitetima za povlačenje sredstava fondova EU, ukazuju na nedostatne administrativne kapacitete u sustavu kontrole i korištenja fondova EU na svim razinama, od nacionalne do regionalne i lokalne razine, te su zabilježeni sljedeći specifični izazovi: relativno velika fluktuacija zaposlenih u upravljačkim strukturama kontrole i korištenja fondova EU unutar institucija što zahtijeva sustavno jačanje kapaciteta, potreba za strukturiranim pristupom i kontinuiranim usavršavanjem u svrhu razvoja kompetencija i potreba za uspostavom održivog modela izobrazbi koji će omogućiti povezivanje specifičnih kompetencija sa određenim poslovima unutar sustava kontrole i korištenja fondova EU u različitim institucijama (Koordinacijsko tijelo, upravljačka tijela,
posrednička tijela, tijelo za ovjeravanje, tijelo za reviziju). Republika Hrvatska kao država članica Europske unije, u svrhu osiguravanja učinkovitog korištenja sredstava EU, treba donijeti propis (odnosno Zakon, uzimajući u obzir potrebnu odgovarajuću pravnu snagu) kojim će osigurati snažne administrativne kapacitete te omogućiti razvoj kompetencija zaposlenika uključenih u korištenje fondova EU.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Jedan od ključnih uvjeta za učinkovito korištenje fondova Europske unije u Republici Hrvatskoj su ljudski resursi koji posjeduju stručno znanje i kompetencije potrebne za pripremu i provedbu akata strateškog planiranja povezanih sa korištenjem fondova Europske unije. Kako bi se isto omogućilo potrebno je donijeti zakonodavni okvir kojim će se po prvi put u Republici Hrvatskoj uspostaviti sustav planiranog, ciljanog i sveobuhvatnog obrazovanja svih zaposlenih u sustavu upravljanja i kontrole fondova Europske unije na nacionalnoj, regionalnoj i lokalnoj razini.
Predloženim Zakonom, koji slijedi preporuke Europske komisije državama članicama za uspostavu okvira kompetencija za upravljanje i provedbu fondova EU, po prvi puta će se u Republici Hrvatskoj uspostaviti sustav planiranog, ciljanog i sveobuhvatnog sustava usmjerenog na:
pojednostavljenje procedura
digitalizaciju
jačanje administrativnih kapaciteta
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Vijeće Europske unije i Europska komisija su u lipnju 2019. u okviru Europskog semestra dale preporuku Republici Hrvatskoj za jačanje administrativnih kapaciteta za upravljanje fondovima EU. U Preporukama za Preporuke Vijeća o Nacionalnom programu Reformi Hrvatske i davanje mišljenja Vijeća o programu konvergencije Hrvatske za 2019. ističe se da bi izrada programa za korištenje sredstava iz fondova EU-a u razdoblju 2021.–2027. mogla pridonijeti uklanjanju nekih nedostataka utvrđenih u preporukama što bi Hrvatskoj omogućilo da na najbolji način iskoristi sredstva
EU u određenim sektorima, uzimajući u obzir regionalne nejednakosti, a jačanje administrativnih kapaciteta države za upravljanje tim sredstvima ističe se kao važan čimbenik uspješnosti takvih ulaganja.
Također, Donošenje predloženog Zakona o jačanju kapaciteta institucionalnog okvira za provedbu fondova Europske unije i Republici Hrvatskoj, slijedi preporuke Europske komisije državama članicama za uspostavu okvira kompetencija za upravljanje i provedbu fondova EU (Sukladno «EU Competency Framework for the management and implementation of the European Regional Development Fund and the Cohesion Fund” Europska komisija, Opća uprava za regionalni i urbani razvoj, ISBN: 978-92-79-58026-0 Doi: 10.2776/08216)
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Nacrtom prijedloga Zakona omogućit će se sveobuhvatni pristup utemeljen na kompetencijama za jačanje administrativnih sposobnosti unutar sustava javne i državne uprave za planiranje i upravljanje fondovima EU. Zakonom se planira: i) uvođenje obveze procjene znanja i kompetencija svih zaposlenih u sustavu upravljanja i kontrole fondova EU temeljem koje će se utvrditi potreba za daljnjim usavršavanjem i jačanjem kompetencija; ii) uvođenje obveze izrade godišnjih programa izobrazbe; i iii) određivanje institucija odgovornih za donošenje i provedbu programa izobrazbi.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Nacrtom prijedloga Zakona utvrđuje se postupovni okvir za jačanje kapaciteta institucionalnog okvira te institucije koje obavljaju funkcije u istome. Uspostavit će se kompetencijski okvir temeljem kojeg će se zaposlenike sustava upravljanja i kontrole korištenja EU fondova upućivati na izobrazbe, te će se uspostaviti objedinjen i ujednačen sustav izobrazbi na razini svih tijela uključenih u upravljanje i kontrolu korištenja EU fondova.
Temeljem predloženog zakonodavnog okvira, Vlada Republike Hrvatske će donijeti podzakonske propise, u obliku Uredbi i Pravilnika, kojima će se razraditi Zakonom utvrđena prava i obveze.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Sedmogodišnja perspektiva Europske unije, odnosno 2021.-2027. godina.
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Donošenje novog Zakona o jačanju kapaciteta institucionalnog okvira
Obrazloženje: Zakon o institucionalnom okviru za provedbu europskih strukturnih i investicijskih fondova u Republici Hrvatskoj u razdoblju 2014.-2020. (Narodne novine, broj: 92/14) propisuje obvezu organizirane i koordinirane provedbe edukativnih aktivnosti koje se odnose na upravljanje i korištenje fondova EU za tijela državne i javne uprave, lokalne i područne (regionalne) samouprave, prijavitelje i korisnike fondova EU te pravne osobe s javnim ovlastima.
Učinkovita provedba fondova EU temelji se na strukturalnim, organizacijskim i proceduralnim pravilima i postupcima, te sveobuhvatnom sustavu upravljanja koji zajedno osiguravaju odgovornost za provedbu i rezultate, transparentnost u odlučivanju i uključivanje relevantnih dionika u ključne procese. Pri tom, glavni faktori koji utječu na uspješnost su ljudski kapaciteti, strukture, sustav i alati te cjeloviti model upravljanja. Glavni izazovi vezano za ljudske kapacitete odnose se na: nedostatak odgovarajuće kvalificiranog i iskusnog osoblja te velike fluktuacije zaposlenih u sustavima upravljanja i kontrole korištenja fondova EU, slaba administrativna sposobnost korisnika, posebno manjih korisnika te lokalne i regionalne razine vlasti, nedostatak znanja što je povezano sa poteškoćama u usklađivanju sa složenim EU pravilima (npr. javna nabava, državne potpore i okolišno zakonodavstvo) te ograničeni analitički i programski kapacitet u vidu nedovoljne sposobnost i podrške za usmjerenost na rezultate i ishode.
Kako bi se omogućio potrebni sustavni razvoj i jačanje kompetencija na svim razinama za upravljanje i korištenje fondova EU, potrebno je donijeti zakonodavni okvir kojim će se po prvi put u Republici Hrvatskoj uspostaviti sustav planiranog, ciljanog i sveobuhvatnog obrazovanja svih zaposlenih u sustavu upravljanja i kontrole fondova Europske unije na nacionalnoj, regionalnoj i lokalnoj razini.
Donošenje predloženog Zakona o jačanju kapaciteta institucionalnog okvira za provedbu fondova Europske unije i Republici Hrvatskoj, slijedi preporuke Europske komisije zemljama članicama za uspostavu okvira kompetencija za upravljanje i provedbu fondova Europske unije.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Obrazloženje:
Sukladno Zakonu o institucionalnom okviru za provedbu europskih strukturnih i investicijskih fondova u Republici Hrvatskoj u razdoblju 2014.-2020., Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije je u svojstvu Koordinacijskog tijela nadležno za organizaciju i cjelokupnu koordinaciju provedbe edukativnih aktivnosti.
Prema trenutno uspostavljenom sustavu izobrazbi, edukacije koje organizira i provodi Koordinacijsko tijelo pretežito su namijenjene zaposlenicima u sustavu upravljanja i kontrole Operativnog programa „Konkurentnost i kohezija“ uz nekoliko horizontalnih edukacija primjenjivih na sve sustave, dok je sustavna i specifična edukacija zaposlenika u sustavima upravljanja i kontrole ostalih (operativnih) programa izostala, odnosno prepuštena je Upravljačkim tijelima tih programa. Dodatno, određene programe izobrazbe u području EU fondova organizira i provodi Državna škola za javnu u pravu u suradnji s nadležnim institucijama. Također je važno naglasiti da se, prema postojećem sustavu, zaposlenike na programe izobrazbe upućuje sukladno potrebama radnog mjesta, pri čemu se ne uzima u obzir razina postojećeg znanja zaposlenika o pojedinoj temi. Posljedično, svi zaposlenici neovisno o razini znanja pohađaju iste programe te ne postoji podjela na programe višeg i nižeg stupnja složenosti.
Zbog svega navedenog može se zaključiti da, osim što je postojeći sustav izobrazbi u području EU fondova u organizacijskom smislu disperziran na brojne institucije, isti je ujedno manjkav u smislu da ne obuhvaća procjenu znanja i kompeticija zaposlenika u sustavu upravljanja i kontrole korištenja EU fondova, što dugoročno otežava uspostavu sustavnog i kvalitetnog pristupa jačanju kapaciteta zaposlenika tijela u sustavu. Stoga je potrebno uspostaviti sustav koji će na jednom mjestu objediniti sve programe izobrazbe, uzimajući pritom u obzir potrebe na nacionalnoj tako i na lokalnoj i regionalnoj razini te sustava koji će zaposlenike na izobrazbu upućivati sukladno prethodno provedenoj procjeni znanja i kompetencija svakog pojedinog zaposlenika, uzimajući u obzir njegovo trenutno znanje i kompetencije, radno iskustvo, kao i potrebe određenog radnog mjesta.
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
NE
NE
NE
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
NE
NE
NE
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
NE
NE
NE
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
NE
NE
NE
5.1.5.
Cijena roba i usluga
NE
NE
NE
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
NE
NE
NE
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
NE
NE
NE
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
NE
NE
NE
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
NE
NE
NE
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
NE
NE
NE
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
NE
NE
NE
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
NE
NE
NE
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
NE
NE
NE
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
NE
NE
NE
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Normativno rješenje Zakona neće imati izravnih gospodarskih učinaka niti izravno utjecati na poslovanje i prava gospodarskih subjekata s obzirom se njime normativno uređuje područje jačanja kapaciteta tijela državne uprave i drugih državnih tijela za provedbu fondova EU.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
NE
NE
NE
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
NE
NE
NE
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
NE
NE
NE
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
NE
NE
NE
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
NE
NE
NE
5.1.21.
Hrvatski branitelji
NE
NE
NE
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
NE
NE
NE
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
NE
NE
NE
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
NE
NE
NE
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
NE
NE
NE
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
NE
NE
NE
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Normativno rješenje Zakona neće izravno utjecati na adresate navedene 5.1.16.-5.1.26., izuzev manjeg učinka na 5.1.24. s obzirom se njime normativno uređuje područje jačanja kapaciteta tijela državne uprave i drugih državnih tijela za provedbu fondova EU.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
veliki izravni učinak i mali broj adresata
veliki izravni učinak i veliki broj adresata
mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
NE
NE
NE
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
NE
NE
NE
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
NE
NE
NE
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
NE
NE
NE
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Normativno rješenje Zakona neće utjecati na tržišno natjecanje niti prouzročiti financijski učinak u jednom sektoru kao niti gospodarstvu u cjelini.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
NE
NE
NE
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
NE
NE
NE
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
NE
NE
NE
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
NE
NE
NE
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
NE
NE
NE
5.2.11.
Hrvatski branitelji
NE
NE
NE
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
NE
NE
NE
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
NE
NE
NE
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
NE
NE
NE
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
NE
NE
NE
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
NE
NE
NE
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Normativno rješenje Zakona neće izravno utjecati na adresate u smislu tržišnog natjecanja.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
veliki izravni učinak i mali broj adresata
veliki izravni učinak i veliki broj adresata
mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
NE
NE
NE
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
NE
NE
NE
5.3.3.
Socijalna uključenost
NE
NE
NE
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
NE
NE
NE
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
NE
NE
NE
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
NE
NE
NE
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
NE
NE
NE
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Normativno rješenje Zakona nema izravnih socijalnih učinaka.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
NE
NE
NE
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
NE
NE
NE
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
NE
NE
NE
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
NE
NE
NE
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
NE
NE
NE
5.3.14.
Hrvatski branitelji
NE
NE
NE
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
NE
NE
NE
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
NE
NE
NE
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
NE
NE
NE
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
NE
NE
NE
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
NE
NE
NE
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Normativno rješenje Zakona neće izravno utjecati na adresate u smislu socijalnih učinaka.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
veliki izravni učinak i mali broj adresata
veliki izravni učinak i veliki broj adresata
mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
NE
NE
NE
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
NE
NE
NE
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
NE
NE
NE
5.4.4.
Status regulirane profesije
NE
NE
NE
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
NE
NE
NE
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
NE
NE
NE
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
NE
NE
NE
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
NE
NE
NE
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
NE
NE
NE
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
NE
NE
NE
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
NE
NE
NE
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
NE
NE
NE
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
NE
NE
NE
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Normativno rješenje Zakona nema izravnih učinaka na rad i tržište rada, s obzirom na vrstu opisanih izravnih učinaka.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
NE
NE
NE
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
NE
NE
NE
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
NE
NE
NE
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
NE
NE
NE
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
NE
NE
NE
5.4.20.
Hrvatski branitelji
NE
NE
NE
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
NE
NE
NE
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
NE
NE
NE
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
NE
NE
NE
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
NE
NE
NE
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
NE
NE
NE
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
Normativno rješenje Zakona neće izravno utjecati na adresate, osim na rad 5.4.24. s obzirom se njime normativno uređuje područje jačanje kapaciteta tijela državne uprave i drugih državnih tijela za provedbu fondova EU.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
veliki izravni učinak i mali broj adresata
veliki izravni učinak i veliki broj adresata
mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
NE
NE
NE
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
NE
NE
NE
5.5.3.
Korištenje energije
NE
NE
NE
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
NE
NE
NE
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
NE
NE
NE
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
NE
NE
NE
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
NE
NE
NE
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
NE
NE
NE
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
NE
NE
NE
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
NE
NE
NE
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Normativno rješenje Zakona nema izravnih učinaka na zaštitu okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
NE
NE
NE
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
NE
NE
NE
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
NE
NE
NE
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
NE
NE
NE
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
NE
NE
NE
5.5.17.
Hrvatski branitelji
NE
NE
NE
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
NE
NE
NE
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
NE
NE
NE
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
NE
NE
NE
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
NE
NE
NE
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
NE
NE
NE
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Normativno rješenje Zakona neće izravno utjecati na adresate, u smislu zaštite okoliša.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
veliki izravni učinak i mali broj adresata
veliki izravni učinak i veliki broj adresata
mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
NE
NE
NE
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
NE
NE
NE
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
NE
NE
NE
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
NE
NE
NE
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
NE
NE
NE
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
NE
NE
NE
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
NE
NE
NE
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
NE
NE
NE
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
NE
NE
NE
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Normativno rješenje Zakona nema izravnih učinaka na zaštitu ljudskih prava.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
NE
NE
NE
5.6.13.
Srednji i velikii poduzetnici
NE
NE
NE
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
NE
NE
NE
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
NE
NE
NE
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
NE
NE
NE
5.6.17.
Hrvatski branitelji
NE
NE
NE
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
NE
NE
NE
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
NE
NE
NE
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
NE
NE
NE
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
NE
NE
NE
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
NE
NE
NE
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Normativno rješenje Zakona neće izravno utjecati na adresate, u smislu zaštite ljudskih prava.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
veliki izravni učinak i mali broj adresata
veliki izravni učinak i veliki broj adresata
mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
NE
Obrazloženje: Propis ne dovodi do povećanja administrativnih troškova niti administrativnih prepreka za poslovanje MSP.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
NE
Obrazloženje: Propis nema učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
NE
Obrazloženje: Propis ne uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika niti predviđa troškove prilagodbe za poduzetnike zbog primjene propisa.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
NE
Obrazloženje: Propis nema posebne učinke na mikro poduzetnike.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Nacrtom prijedloga Zakona utvrdit će se i uspostaviti okvir za jačanje kapaciteta institucionalnog okvira za provedbu fondova EU koji će se provoditi u Republici Hrvatskoj u okviru podijeljenog upravljanja, mjera koje se financiraju u okviru podijeljenog upravljanja u Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo, Fondu za azil i migracije, Fondu za unutarnju sigurnosti i Fondu za integrirano upravljanje granicama u financijskom razdoblju 2021.-2027.
Temeljem predloženog zakonodavnog okvira, Vlada Republike Hrvatske će donijeti podzakonske propise, u obliku Uredbi i Pravilnika, kojima će se razraditi Zakonom utvrđena prava i obveze, odnosno uvođenje obveze procjene znanja i kompetencija svih zaposlenih u sustavu upravljanja i kontrole fondova EU temeljem koje će se utvrditi potreba za daljnjim usavršavanjem i jačanjem kompetencija; uvođenje obveze izrade godišnjih programa izobrazbe; te određivanje institucija odgovornih za donošenje i provedbu programa izobrazbi čime će se dodijeliti specifične funkcije u sustavima upravljanja i kontrole programa fondova Unije financijskog razdoblja 2021.-2027. za jačanje administrativnih kapaciteta.
Jačanje kapaciteta institucionalnog okvira, kao i pojedini sustavi upravljanja i kontrole odnose se na tijela državne i javne uprave, te definiranje kompetencijskog okvira i jačanje njihovih kapaciteta nema izravnog učinka na male i srednje poduzetnike.
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
8.
SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata,
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,
–mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
NE
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
NE
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
NE
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
NE
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
NE
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
NE
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
NE
8.9.
Provođenje SCM metodologije
NE
9.
PRILOZI
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
Datum:
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije