NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
OCJENA STANJA
Zakon o poticanju ulaganja donesen je 22. rujna 2015. godine, a stupio je na snagu 3. listopada 2015. godine (Narodne novine, broj 102/15).
Zakonodavni okvir za poticanje ulaganja u Republici Hrvatskoj nalazi se na listi programa državnih potpora Republike Hrvatske, Broj klase Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja o odobrenju (Klasa: 430-01/12-06/005; Ur.broj: 580-09-1/17-12-015; 30.07.2012.); broj odobrenja Europske komisije SA.35517, (2012/HR); datum odobrenja Europske komisije 27.05.2013.; Kategorija državne potpore (Regionalne potpore i potpore za usavršavanje), Referenca potpore kod Europske komisije (SA.35517 SA.38291), Početak trajanja 3/10/2015, Kraj trajanja 31/12/2020.
Od stupanja na snagu Zakona o poticanju ulaganja u listopadu 2015. godine, davatelji državne potpore bili su Ministarstvo gospodarstva za velike poduzetnike i Ministarstvo poduzetništva i obrta za male i srednje poduzetnike, sve do stupanja na snagu Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave (Narodne novine, broj 104/16) kojim je ustrojeno Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Dana 22. ožujka 2018. stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 25/18), kojim je uvedena nova poticajna mjera za projekte ulaganja u gospodarsko aktiviranje neaktivne državne imovine, zatim su dodatno pojednostavljeni kriteriji za ulaganje u centre za razvoj informacijsko-komunikacijskih sustava i softvera, kao i za projekte ulaganja mikro-poduzetnika, čime je dodatno pojednostavljen i unaprijeđen postojeći sustav poticajnih mjera za projekte ulaganja u Republici Hrvatskoj.
Isto tako, 1. siječnja 2019. godine stupio je na snagu Zakon o izmjenama Zakona o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 114/18) kojima se, obzirom na ukidanje Agencije za investicije i konkurentnost, sve aktivnosti i nadležnosti Agencije za investicije i konkurentnost u području promicanja investicija u Republici Hrvatskoj, prenose na Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Nadalje, Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta predlaže donošenje izmjena i dopuna Zakona iz razloga uvođenja nove poticajne mjere za ulaganje u cilju jačanja produktivnosti gospodarskih subjekata u Republici Hrvatskoj, te iz razloga daljnjeg pojednostavljenja i detaljnijeg pojašnjenja postojećih zakonskih odredbi, kao i iz razloga povezanih sa daljnjim usklađivanjem odredbi važećeg Zakona sa zakonodavstvom Europske unije.
Poticanje ulaganja u Republici Hrvatskoj u smislu važećeg Zakona o poticanju ulaganja predstavlja sustav potpora za ulaganje i poticajnih mjera za pravovremeno ostvarenje potrebnih investicijskih aktivnosti te se određuju načini i rokovi ispunjenja svih potrebnih investicijskih aktivnosti, a u cilju uspješnog i vremenski određenog ostvarenja predmetnog investicijskog projekta na teritoriju Republike Hrvatske.
Ovim prijedlogom izmjena i dopuna Zakona o poticanju ulaganja osiguran je potreban pravni okvir kojim su stvorene pretpostavke za kontinuirano povećanje broja i kvalitete investicijskih projekata koji se realiziraju u Republici Hrvatskoj s ciljem:
podizanja tehnološke razine opremljenosti hrvatskog gospodarstva,
unosa nove opreme i suvremenih tehnologija,
rasta produktivnosti hrvatskih gospodarskih subjekata
rasta zaposlenosti i izobrazbe zaposlenika,
razvoja proizvoda i usluga više dodane vrijednosti,
gospodarskog aktiviranja postojeće neaktivne imovine u vlasništvu Republike Hrvatske.
Također, nacrt prijedloga izmjena i dopuna Zakona usklađen je sa Zakonom o državnim potporama, kao i s pravnom stečevinom Europske unije. Nositelj poticajnih mjera u smislu predloženih izmjena i dopuna Zakona je poduzetnik - fizička osoba (obrtnik) koja je obveznik poreza na dobit ili trgovačko društvo, registrirani na teritoriju Republike Hrvatske, koji koriste poticajne mjere, odnosno kojima se odobravaju potpore za početno ulaganje.
Poticajne mjere uređene ovim Zakonom odnose se na projekte ulaganja i jačanja konkurentske sposobnosti u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima, razvojno-inovacijskim aktivnostima, aktivnostima poslovne podrške i aktivnostima usluga visoke dodane vrijednosti.
Dosadašnja provedba zakonodavnog okvira za poticanje ulaganja pokazala je kako slijedi:
Temeljem Zakona o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 102/15) koji je na snazi od listopada 2015. godine i prethodnog Zakona o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja (Narodne novine, br. 111/12 i 28/13) koji je bio na snazi od listopada 2012. godine, do kraja trećeg kvartala 2019. godine zaprimljene su 1.152 prijave za korištenje potpora za projekte ulaganja malih, srednjih i velikih poduzetnika.
Od toga, 219 prijava se odnosi na projekte velikih poduzetnika, a 933 prijave na projekte malih i srednjih poduzetnika. Do kraja trećeg kvartala 2019. godine od zahtjeva su odustala 72 poduzetnika, dok je 39 prijava odbijeno.
Planirana visina ulaganja za ukupno 1.041 projekt ulaganja (odobreni projekti i projekti u obradi) iznosi gotovo 43 milijarde kuna (42,9) uz planirano otvaranje skoro 25.000 novih radnih mjesta (24.788):
od toga više od 21,1 milijardi kuna i 9.655 novih radnih mjesta odnosi se na projekte ulaganja od strane velikih poduzetnika,
dok se 21,8 milijardi kuna uz planirano otvaranje 15.133 nova radna mjesta odnosi na projekte ulaganja malih i srednjih poduzetnika.
Najviše prijavljenih projekata realizira se u Gradu Zagrebu (191), Splitsko-dalmatinskoj (124), Zagrebačkoj (90) Varaždinskoj (73), Istarskoj (59) i Međimurskoj županiji (56).
Potvrdu o statusu korisnika potpore za ulaganje do kraja trećeg kvartala 2019. godine je dobilo 469 poduzetnika (446 trgovačkih društava i 23 obrta, odnosno 218 malih, 137 srednjih i 114 velikih poduzetnika).
Od ukupnog broja korisnika, njih 15 je u međuvremenu odustalo od projekta ulaganja, dok je 1 poduzetnik iskoristio cijeli maksimalni intenzitet potpore za ulaganje kroz EU fondove.
Ukupna vrijednost 453 odobrena projekta ulaganja iznosi 20,9 milijardi kuna uz otvaranje cca. 14.606 novih radnih mjesta:
od toga 13 milijardi kuna i 6.847 novih radnih mjesta odnosi se na projekte ulaganja velikih poduzetnika
dok se na male i srednje poduzetnike odnose projekti ulaganja u vrijednosti od preko 7,8 milijardi kuna uz planirano otvaranje gotovo 7.759 novih radnih mjesta.
OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Temeljna pitanja koja se žele urediti predloženim nacrtom prijedloga izmjena i dopuna Zakona o poticanju ulaganja jesu:
- uvođenje nove poticajne mjere za ulaganje u RH - potpore za modernizaciju poslovnih procesa – automatizacija, robotizacija i digitalizacija proizvodno-prerađivačkih procesa a odnose na projekte ulaganja isključivo u proizvodno-prerađivačkom sektoru, odnosno na projekte ulaganja u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima iz članka 5. stavak 2. i stavak 3. Zakona o poticanju ulaganja; osnovna namjena potpore za modernizaciju poslovnih procesa je unapređenje postojeće tehnološke razine poslovnih procesa unutar proizvodno-prerađivačke industrije i njena transformacija prema tehnološkoj razini industrije 4.0
- dodatno pojašnjenje pojma „Aktivnosti ugostiteljsko-turističkih usluga“, u smislu jasnih i jednoznačnih tumačenja prihvatljivih kategorija ugostiteljsko-turističkih objekata definirane kategorizacije i prihvatljivih pratećih turističkih sadržaja unutar prihvatljivih kategorija ugostiteljsko-turističkih objekata koji se na temelju odredbi zakona definiraju kao projekti ulaganja u turizmu visoke dodane vrijednosti
- dodatno pojašnjenje pojma neaktivne imovine u vlasništvu Republike Hrvatske za koju proizlazi namjera korištenja potpore za projekte ulaganja kroz gospodarske aktiviranje neaktivne imovine i to na način da se pod tim pojmom neće smatrati ona neaktivna imovina u vlasništvu Republike Hrvatske koja ima neriješene vlasničko-imovinske odnose, odnosno na kojoj postoji bilo koja vrsta upisanog tereta, te koja u naravi ima status poljoprivrednog, šumskog ili turističkog zemljišta
- jasnije definiranje prestanka prava korištenja poreznih povlastica za korisnike potpora za ulaganje
- uvođenje jasno definiranih prihvatljivih vrsta instrumenata osiguranja naplate tražbina za slučaj kršenja odredbi Zakona; tako se određuje da je zadužnica prihvatljiv instrument osiguranja za tražbine do iznosa u protuvrijednosti kuna 500.000,00 eura, a bankarska garancija za tražbine iznad iznosa u protuvrijednosti kuna 500.000,00 eura
- uvođenje prijelazne mjere kojom se omogućuje korisniku potpore za ulaganje produljenje propisanog razdoblja očuvanja broja novootvorenih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja za godinu, odnosno dvije godine u slučajevima kada je došlo do smanjenja propisanog broja novootvorenih radnih mjesta i to zbog nepovoljnih uvjeta na tržištu rada u Republici Hrvatskoj.
Zaključno, pitanja koja se predlažu urediti ovim izmjenama i dopunama zakona, pridonijet će:
1.povećanju realiziranih projekta ulaganja
2.rastu produktivnosti gospodarskih subjekata u Republici Hrvatskoj
3.ravnomjernom regionalnom razvoju Republike Hrvatske.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Sredstva potrebna za provedbu predmetnog Zakona osigurana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.
IV. TEKST NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
Članak 1.
U Zakonu o poticanju ulaganja (Narodne novine, br. 102/15, 25/18 i 114/18) u članku 5. stavak 3. iza podstavka 6. dodaje se podstavak 7. koji glasi:
„ – rast produktivnosti gospodarskih subjekata u Republici Hrvatskoj.“.
Članak 2.
U članku 6. stavak 1. točka 1 mijenja se i glasi:
„(1) Pojedini izrazi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeća značenja:
1. Ulaganje, početno ulaganje, odnosno projekt ulaganja je početno ulaganje za mikro, male, srednje i velike poduzetnike u dugotrajnu imovinu unesenu u vlasništvo korisnika potpore:
a) u minimalnom iznosu protuvrijednosti kuna od 150.000,00 eura i uz uvjet otvaranja najmanje pet novih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja ili
b) u minimalnom iznosu protuvrijednosti kuna od 50.000,00 eura i uz uvjet otvaranja najmanje tri nova radna mjesta za mikropoduzetnike ili
c) u minimalnom iznosu protuvrijednosti kuna od 50.000,00 eura i uz uvjet otvaranja najmanje deset novih radnih mjesta za centre za razvoj informacijsko-komunikacijskih sustava i softvera iz članka 12. stavka 1. točke b) podtočke 4. ovoga Zakona.
d) U minimalnom iznosu protuvrijednosti kuna od 500.000,00 eura za projekte ulaganja u modernizaciju i porast produktivnosti poslovnih procesa.
e) Početno ulaganje je ulaganje u materijalnu i nematerijalnu imovinu povezano s osnivanjem nove poslovne jedinice, proširenje kapaciteta postojeće poslovne jedinice, diversifikacija proizvodnje poslovne jedinice na proizvode koje dotična poslovna jedinica prethodno nije proizvodila ili temeljita promjena u sveukupnom proizvodnom procesu postojeće poslovne jedinice.
f) Sva početna ulaganja koja je pokrenuo isti korisnik (na razini grupe) u razdoblju od tri godine od datuma početka radova na drugom ulaganju kojem je dodijeljena potpora u istoj regiji na trećoj razini Nomenklature prostornih jedinica za statistiku smatraju se dijelom istog projekta ulaganja. Ako je taj pojedinačni projekt ulaganja veliki projekt ulaganja, ukupan iznos potpore za pojedinačni projekt ulaganja ne premašuje prilagođeni iznos potpore za velike projekte ulaganja.“.
Točka 13. d) mijenja se i glasi
„d) Za potpore namijenjene velikim projektima ulaganja mora se osigurati da potpora ne prelazi prilagođeni maksimalni iznos potpore, odnosno maksimalni intenzitet potpore iz podtočke c. ove točke.
Maksimalni intenzitet i iznos regionalne potpore iz podtočaka a., b. i c. ove točke odnosi se na potpore predviđene člankom 7. točkama 1., 2., 3., 5., 6., 7., 8. i 9. ovoga Zakona.“.
U stavku 2. iza točke 12. dodaju se točke 13. i 14. koje glase:
„13. za sektor financija i osiguranja,
14. za zdravstveni sektor, sektor socijalne skrbi i sektor obrazovanja.“.
Članak 3.
U članku 7. iza točke 8. dodaje se točka 9. koja glasi:
„9. potpore za modernizaciju i porast produktivnosti poslovnih procesa – automatizacija, robotizacija i digitalizacija proizvodnih procesa.“.
Članak 4.
U članku 9. stavak 7. mijenja se i glasi:
„(7) Ako korisnik potpore smanji broj novih radnih mjesta utvrđenih odredbama stavka 1. ovoga članka prije isteka propisanog minimalnog razdoblja očuvanja predmetnog ulaganja iz članka 6. točke 7. ovoga Zakona i/ili ako ne poštuje minimalno razdoblje očuvanja predmetnog ulaganja iz članka 6. točke 7. ovoga Zakona, prestaje mu pravo korištenja poreznih povlastica za čitavo razdoblje za koje su odobrene, uz obvezu povrata sredstava ostvarenih korištenjem odobrenih povlastica uvećanih za iznos osnovne referentne stope, koja se određuje i objavljuje na temelju pravila o državnim potporama, uvećane za 100 baznih bodova.“.
Članak 5.
Članak 12. stavak 1. podtočka c) točka 2. mijenja se i glasi:
„2.Aktivnosti turističkih usluga su:
-projekti turističkih objekata za smještaj, kategorije minimalno pet zvjezdica za velike poduzetnike, odnosno minimalno četiri zvjezdice za srednje i male poduzetnike, vrste: hotel, aparthotel, turističko naselje i kampovi
-projekti turističkih objekata – hotel baština, difuzni hotel i druge vrste smještajnih objekata nastalih obnovom kulturno-povijesne baštine uz obveznu dostavu konzervatorskih uvjeta obnove
-projekti pratećih sadržaja svih prethodno navedenih vrsta smještajnih objekata koji uključuju: zdravstveni, kongresni, nautički, kulturni, golfski, sportsko-rekreacijski, zabavno-tematski i turističko-ekološki sadržaj, kao i druge inovativne sadržaje u turizmu visoke dodane vrijednosti
-projekti nautičkog turizma, kategorije četiri ili više sidara
-projekti zabavnih i tematskih parkova.“.
Članak 6.
U članku 13. u stavku 2. riječi „za proteklu godinu“ zamjenjuju se riječima „važećim na datum početka projekta ulaganja“.
U stavku 3. riječi „za proteklu godinu“ zamjenjuju se riječima „važećim na datum početka projekta ulaganja“.
Članak 7.
U članku 15. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Neaktivna imovina u smislu ovog Zakona čini zemljište i/ili građevine u vlasništvu Republike Hrvatske kojima upravlja ministarstvo nadležno za upravljanje državnom imovinom, a koja nije u funkciji i na kojoj se ne obavljaju nikakve gospodarske aktivnosti. Neaktivnom imovinom u vlasništvu Republike Hrvatske za koju proizlazi namjera korištenja potpore za projekte ulaganja kroz gospodarsko aktiviranje neaktivne imovine u vlasništvu Republike Hrvatske, neće se smatrati ona neaktivna imovina u vlasništvu Republike Hrvatske koja ima neriješene imovinsko-pravne odnose, imovina na kojoj postoji bilo koja vrsta upisanog tereta te imovina koja u naravi ima status poljoprivrednog, šumskog ili turističkog zemljišta.“.
Članak 8.
U poglavlju II POTICANJE ULAGANJA iza članka 15. dodaje se odjeljak 9. koji glasi:
„9. Potpore za modernizaciju poslovnih procesa – automatizacija, robotizacija i digitalizacija proizvodno-prerađivačkih procesa“
i članak 15. a) koji glasi:
„Članak 15.a
(1)Potpore za modernizaciju poslovnih procesa odnose se na projekte ulaganja isključivo u proizvodno-prerađivačkoj industriji, odnosno na projekte ulaganja u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima iz članka 5. stavak 2. Zakona.
(2)Osnovna namjena potpore za modernizaciju poslovnih procesa je unapređenje postojeće tehnološke razine poslovnih procesa unutar proizvodno-prerađivačke industrije i njena transformacija prema tehnološkoj razini industrije 4.0.
(3)Modernizacija, odnosno temeljita promjena u proizvodno-prerađivačkom procesu podrazumijeva unos dugotrajne imovine opreme/strojeva u vlasništvo korisnika potpore za ulaganje koja je kategorizirana kao tehnološki naprednija generacija dugotrajne imovine visoke tehnologije u odnosu na dugotrajnu imovinu koja se modernizira poput: specijaliziranih robota, robotskih sustava i robotskih stanica, opreme/strojeva za automatizaciju i samokontrolu proizvodnih procesa, automatskih sustava za upravljanje proizvodnjom i opreme/strojeva za digitalizaciju proizvodnje i proizvodnih procesa.
(4)Modernizacija, odnosno temeljita promjena u proizvodno-prerađivačkom procesu podrazumijeva i unos dugotrajne nematerijalne imovine u vlasništvo korisnika potpore za ulaganje koja je kategorizirana kao tehnološki naprednija generacija dugotrajne nematerijalne imovine visoke tehnologije u odnosu na dugotrajnu imovinu koja se modernizira poput: zadnje generacije softvera za upravljanje automatiziranim proizvodnim procesima u proizvodno-prerađivačkoj industriji, softvera u funkciji digitalizacije proizvodnih procesa i proizvodnje, softvera za razvoj samokontrolirajućih sustava, logičkih kontrolera i automatiziranih linija proizvodnih procesa i softvera za strojno učenje, razvoj umjetne inteligencije i vizualizaciju sustava.
(5)Učinak modernizacije poslovnih procesa u smislu rasta produktivnosti po zaposleniku iskazuje se kao porast vrijednosti ukupnog prihoda korisnika potpore za ulaganje na godišnjoj razini u odnosu na broj zaposlenika kod korisnika potpore na godišnjoj razini.
(6)Projekt ulaganja za koji se odobrava potpora za modernizaciju poslovnih procesa predstavlja ulaganje u dugotrajnu imovinu korisnika potpore u iznosu protuvrijednosti kuna u minimalnom iznosu od 500.000,00 eura, uz uvjet očuvanja početnog stanja zaposlenih iz članka 6. stavka 1. točke 5. Zakona kod korisnika potpore tijekom cijelog razdoblja korištenja potpora, a ne kraće od minimalnog razdoblja očuvanja predmetnog projekta ulaganja za koji se namjerava koristiti potpora za modernizaciju poslovnih procesa.
(7)Za ulaganja iz stavka 6. ovoga članka u visini protuvrijednosti kuna od 500.000,00 do 1.000.000,00 eura korisniku potpore stopa poreza na dobit umanjuje se za 50% od propisane stope poreza na dobit u razdoblju do 10 godina od godine početka ulaganja
(8)Za ulaganja iz stavka 6. ovoga članka u visini protuvrijednosti kuna od 1.000.000,00 do 3.000.000,00 eura korisniku potpore stopa poreza na dobit umanjuje se za 75% od propisane stope poreza na dobit u razdoblju do 10 godina od godine početka ulaganja
(9)Za ulaganja iz stavka 6. ovoga članka u visini protuvrijednosti kuna iznad 3.000.000,00 eura korisniku potpore stopa poreza na dobit umanjuje se za 100% od propisane stope poreza na dobit u razdoblju do 10 godina od godine početka ulaganja
(10)Za velike poduzetnike prihvatljivi troškovi za temeljitu promjenu u proizvodnom procesu za koje se odobrava potpora za modernizaciju poslovnih procesa moraju prelaziti vrijednost amortizacije imovine povezane s djelatnošću koja se modernizira tijekom tri prethodne porezne godine.
(11)Razina produktivnosti po zaposleniku korisnika potpore kojem je odobrena potpora za modernizaciju poslovnih procesa nakon isteka trogodišnjeg razdoblja realizacije projekta ulaganja mora biti povećana za minimalno 15% u odnosu na razinu produktivnosti po zaposleniku u razdoblju godine dana prije prijave projekta ulaganja za koji se namjerava koristiti potpora za temeljitu modernizaciju poslovnih procesa.“.
Članak 9.
U članku 16. iza stavka 2. dodaje se stavak 3. koji glasi:
„(3) Instrumenti osiguranja naplate tražbina za slučaj kršenja odredbi Zakona su:
-zadužnica ili bjanko zadužnica za tražbine u visini protuvrijednosti kuna manjoj od 500.000,00 eura i
-bankarska garancija za tražbine u visini protuvrijednosti kuna od 500.000,00 eura i više.“.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 10.
U roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona, Vlada Republike Hrvatske uskladit će Uredbu o poticanju ulaganja (Narodne novine, br. 31/16 i 2/19) s odredbama ovog Zakona.
Članak 11.
(1) Kada je za vrijeme propisanog razdoblja očuvanja novootvorenih radnih mjesta došlo do smanjenja propisanog broja tijekom jedne kalendarske godine, korisnicima potpora za ulaganje, a koje su ostvarili prema Zakonu o poticanju ulaganja (Narodne novine, br. 102/15, 25/18 i 114/18) zbog nepovoljnih uvjeta na tržištu rada u Republici Hrvatskoj, produljuje se propisano razdoblje očuvanja broja novootvorenih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja za godinu dana, bez primjene odredbi kojima se definira prestanak prava korištenja potpora za ulaganje.
(2) Kada je za vrijeme propisanog razdoblja očuvanja novootvorenih radnih mjesta došlo do smanjenja propisanog broja tijekom dvije kalendarske godine, korisnicima potpora za ulaganje u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima, a koje su ostvarili prema Zakonu o poticanju ulaganja (Narodne novine, br. 102/15, 25/18 i 114/18) i Zakonu o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja (Narodne novine, br. 111/12 i 28/13) zbog nepovoljnih uvjeta na tržištu rada u Republici Hrvatskoj, produljuje se propisano razdoblje očuvanja broja novootvorenih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja za dvije godine, bez primjene odredbi kojima se definira prestanak prava korištenja potpora za ulaganje.
Članak 12.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u Narodnim novinama.
V. OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbom se proširuje definicija ciljeva koji se ostvaruju odobravanjem potpora za ulaganje uređenih Zakonom o poticanju ulaganja
Uz članak 2.
Odredbom se proširuje broj i vrsta potpora za ulaganje uređenih Zakonom o poticanju ulaganja koje se uračunavaju u izračun maksimalnog intenziteta i ukupnog iznosa regionalne potpore za projekte ulaganja i detaljnije se definiraju sektori na koje se ne primjenjuju odredbe Zakona o poticanju ulaganja
Uz članak 3.
Odredbom se uvodi nova točka kojom se definira nova potpora za ulaganje – potpora za modernizaciju i porast produktivnosti poslovnih procesa – automatizacija, robotizacija i digitalizacija proizvodnih procesa.
Uz članak 4.
Odredbom se jasnije definira prestanak prava korištenja poreznih povlastica za korisnike potpora za ulaganje.
Uz članak 5.
Odredbom se dodatno pojašnjava pojam „Aktivnosti ugostiteljsko-turističkih usluga“, u smislu jasnih i jednoznačnih tumačenja prihvatljivih kategorija ugostiteljsko-turističkih objekata definirane kategorizacije i prihvatljivih pratećih turističkih sadržaja unutar prihvatljivih kategorija ugostiteljsko-turističkih objekata koji se na temelju odredbi zakona definiraju kao projekti ulaganja u turizmu visoke dodane vrijednosti.
Uz članak 6.
Odredbom se dodatno pojašnjavaju odredbe članka kojim su definirane potpore za kapitalne troškove projekata ulaganja na način da se kriterij za korištenje ove potpore (registrirana županijska stopa nezaposlenosti) odnose na uvjete koji su važili na datum početka projekta ulaganja.
Uz članak 7.
Odredbom se dodatno pojašnjava pojam neaktivne imovine u vlasništvu Republike Hrvatske za koju proizlazi namjera korištenja potpore za projekte ulaganja kroz gospodarske aktiviranje neaktivne imovine i to na način da se pod tim pojmom ne smatra ona neaktivna imovina u vlasništvu Republike Hrvatske koja ima neriješene vlasničko-imovinske odnose, odnosno na kojoj postoji bilo koja vrsta upisanog tereta, te koja u naravi ima status poljoprivrednog, šumskog ili turističkog zemljišta.
Uz članak 8.
Odredbom se uvodi i detaljno definira nova poticajna mjera za ulaganje u RH - potpore za modernizaciju poslovnih procesa – automatizacija, robotizacija i digitalizacija proizvodno-prerađivačkih procesa a odnose se na projekte ulaganja isključivo u proizvodno-prerađivačkom sektoru, odnosno na projekte ulaganja u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima iz članka 5. stavak 2. i stavak 3. Zakona o poticanju ulaganja Osnovna namjena potpore za modernizaciju poslovnih procesa je unapređenje postojeće tehnološke razine poslovnih procesa unutar proizvodno-prerađivačke industrije i njena transformacija prema tehnološkoj razini industrije 4.0.
Uz članak 9.
Odredbom se uvode jasno definirane prihvatljive vrste instrumenata osiguranja naplate tražbina za slučaj kršenja odredbi Zakona. Tako se određuje da je zadužnica prihvatljiv instrument osiguranja za tražbine do iznosa u protuvrijednosti kuna 500.000,00 eura, a bankarska garancija za tražbine iznad iznosa u protuvrijednosti kuna 500.000,00 eura.
Uz članak 10.
Odredbom se definira rok za usklađenje Uredbe o poticanju ulaganja, s odredbama ovog Zakona.
Uz članak 11.
Odredbom se uvodi i definira prijelazna mjera kojom se omogućuje korisniku potpore za ulaganje produljenje propisanog razdoblja očuvanja broja novootvorenih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja za godinu odnosno dvije godine u slučajevima kada je došlo do smanjenja propisanog broja novootvorenih radnih mjesta i to zbog nepovoljnih uvjeta na tržištu rada u Republici Hrvatskoj.
Uz članak 12.
Odredbom se definira datum stupanja na snagu ovog Zakona.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
OCJENA STANJA
Zakon o poticanju ulaganja donesen je 22. rujna 2015. godine, a stupio je na snagu 3. listopada 2015. godine ( Narodne novine, broj 102/15).
Zakonodavni okvir za poticanje ulaganja u Republici Hrvatskoj nalazi se na listi programa državnih potpora Republike Hrvatske, Broj klase Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja o odobrenju (Klasa: 430-01/12-06/005; Ur.broj: 580-09-1/17-12-015; 30.07.2012.); broj odobrenja Europske komisije SA.35517, (2012/HR); datum odobrenja Europske komisije 27.05.2013.; Kategorija državne potpore (Regionalne potpore i potpore za usavršavanje), Referenca potpore kod Europske komisije (SA.35517 SA.38291), Početak trajanja 3/10/2015, Kraj trajanja 31/12/2020.
Od stupanja na snagu Zakona o poticanju ulaganja u listopadu 2015. godine, davatelji državne potpore bili su Ministarstvo gospodarstva za velike poduzetnike i Ministarstvo poduzetništva i obrta za male i srednje poduzetnike, sve do stupanja na snagu Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave (Narodne novine, broj 104/16) kojim je ustrojeno Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Dana 22. ožujka 2018. stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 25/18), kojim je uvedena nova poticajna mjera za projekte ulaganja u gospodarsko aktiviranje neaktivne državne imovine, zatim su dodatno pojednostavljeni kriteriji za ulaganje u centre za razvoj informacijsko-komunikacijskih sustava i softvera, kao i za projekte ulaganja mikro-poduzetnika, čime je dodatno pojednostavljen i unaprijeđen postojeći sustav poticajnih mjera za projekte ulaganja u Republici Hrvatskoj.
Isto tako, 1. siječnja 2019. godine stupio je na snagu Zakon o izmjenama Zakona o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 114/18) kojima se, obzirom na ukidanje Agencije za investicije i konkurentnost, sve aktivnosti i nadležnosti Agencije za investicije i konkurentnost u području promicanja investicija u Republici Hrvatskoj, prenose na Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Nadalje, Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta predlaže donošenje izmjena i dopuna Zakona iz razloga uvođenja nove poticajne mjere za ulaganje u cilju jačanja produktivnosti gospodarskih subjekata u Republici Hrvatskoj, te iz razloga daljnjeg pojednostavljenja i detaljnijeg pojašnjenja postojećih zakonskih odredbi, kao i iz razloga povezanih sa daljnjim usklađivanjem odredbi važećeg Zakona sa zakonodavstvom Europske unije.
Poticanje ulaganja u Republici Hrvatskoj u smislu važećeg Zakona o poticanju ulaganja predstavlja sustav potpora za ulaganje i poticajnih mjera za pravovremeno ostvarenje potrebnih investicijskih aktivnosti te se određuju načini i rokovi ispunjenja svih potrebnih investicijskih aktivnosti, a u cilju uspješnog i vremenski određenog ostvarenja predmetnog investicijskog projekta na teritoriju Republike Hrvatske.
Ovim prijedlogom izmjena i dopuna Zakona o poticanju ulaganja osiguran je potreban pravni okvir kojim su stvorene pretpostavke za kontinuirano povećanje broja i kvalitete investicijskih projekata koji se realiziraju u Republici Hrvatskoj s ciljem:
podizanja tehnološke razine opremljenosti hrvatskog gospodarstva,
unosa nove opreme i suvremenih tehnologija,
rasta produktivnosti hrvatskih gospodarskih subjekata
rasta zaposlenosti i izobrazbe zaposlenika,
razvoja proizvoda i usluga više dodane vrijednosti,
povećanja poduzetničke konkurentnosti, ravnomjernog regionalnog razvoja,
gospodarskog aktiviranja postojeće neaktivne imovine u vlasništvu Republike Hrvatske.
Također, nacrt prijedloga izmjena i dopuna Zakona usklađen je sa Zakonom o državnim potporama, kao i s pravnom stečevinom Europske unije. Nositelj poticajnih mjera u smislu predloženih izmjena i dopuna Zakona je poduzetnik - fizička osoba (obrtnik) koja je obveznik poreza na dobit ili trgovačko društvo, registrirani na teritoriju Republike Hrvatske, koji koriste poticajne mjere, odnosno kojima se odobravaju potpore za početno ulaganje.
Poticajne mjere uređene ovim Zakonom odnose se na projekte ulaganja i jačanja konkurentske sposobnosti u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima, razvojno-inovacijskim aktivnostima, aktivnostima poslovne podrške i aktivnostima usluga visoke dodane vrijednosti.
Dosadašnja provedba zakonodavnog okvira za poticanje ulaganja pokazala je kako slijedi:
Temeljem Zakona o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 102/15) koji je na snazi od listopada 2015. godine i prethodnog Zakona o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja (Narodne novine, br. 111/12 i 28/13) koji je bio na snazi od listopada 2012. godine, do kraja trećeg kvartala 2019. godine zaprimljene su 1.152 prijave za korištenje potpora za projekte ulaganja malih, srednjih i velikih poduzetnika.
Od toga, 219 prijava se odnosi na projekte velikih poduzetnika, a 933 prijave na projekte malih i srednjih poduzetnika. Do kraja trećeg kvartala 2019. godine od zahtjeva su odustala 72 poduzetnika, dok je 39 prijava odbijeno.
Planirana visina ulaganja za ukupno 1.041 projekt ulaganja (odobreni projekti i projekti u obradi) iznosi gotovo 43 milijarde kuna (42,9) uz planirano otvaranje skoro 25.000 novih radnih mjesta (24.788):
od toga više od 21,1 milijardi kuna i 9.655 novih radnih mjesta odnosi se na projekte ulaganja od strane velikih poduzetnika,
dok se 21,8 milijardi kuna uz planirano otvaranje 15.133 nova radna mjesta odnosi na projekte ulaganja malih i srednjih poduzetnika.
Najviše prijavljenih projekata realizira se u Gradu Zagrebu (191), Splitsko-dalmatinskoj (124), Zagrebačkoj (90) Varaždinskoj (73), Istarskoj (59) i Međimurskoj županiji (56).
Potvrdu o statusu korisnika potpore za ulaganje do kraja trećeg kvartala 2019. godine je dobilo 469 poduzetnika (446 trgovačkih društava i 23 obrta, odnosno 218 malih, 137 srednjih i 114 velikih poduzetnika).
Od ukupnog broja korisnika, njih 15 je u međuvremenu odustalo od projekta ulaganja, dok je 1 poduzetnik iskoristio cijeli maksimalni intenzitet potpore za ulaganje kroz EU fondove.
Ukupna vrijednost 453 odobrena projekta ulaganja iznosi 20,9 milijardi kuna uz otvaranje cca. 14.606 novih radnih mjesta:
od toga 13 milijardi kuna i 6.847 novih radnih mjesta odnosi se na projekte ulaganja velikih poduzetnika
dok se na male i srednje poduzetnike odnose projekti ulaganja u vrijednosti od preko 7,8 milijardi kuna uz planirano otvaranje gotovo 7.759 novih radnih mjesta.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Temeljna pitanja koja se žele urediti predloženim nacrtom prijedloga izmjena i dopuna Zakona o poticanju ulaganja jesu:
- uvođenje nove poticajne mjere za ulaganje u RH - p otpore za modernizaciju poslovnih procesa – automatizacija, robotizacija i digitalizacija proizvodno-prerađivačkih procesa a odnose na projekte ulaganja isključivo u proizvodno-prerađivačkom sektoru, odnosno na projekte ulaganja u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima iz članka 5. stavak 2. i stavak 3. Zakona o poticanju ulaganja; osnovna namjena potpore za modernizaciju poslovnih procesa je unapređenje postojeće tehnološke razine poslovnih procesa unutar proizvodno-prerađivačke industrije i njena transformacija prema tehnološkoj razini industrije 4.0
- dodatno pojašnjenje pojma „ Aktivnosti ugostiteljsko-turističkih usluga“, u smislu jasnih i jednoznačnih tumačenja prihvatljivih kategorija ugostiteljsko-turističkih objekata definirane kategorizacije i prihvatljivih pratećih turističkih sadržaja unutar prihvatljivih kategorija ugostiteljsko-turističkih objekata koji se na temelju odredbi zakona definiraju kao projekti ulaganja u turizmu visoke dodane vrijednosti
- dodatno pojašnjenje pojma neaktivne imovine u vlasništvu Republike Hrvatske za koju proizlazi namjera korištenja potpore za projekte ulaganja kroz gospodarske aktiviranje neaktivne imovine i to na način da se pod tim pojmom neće smatrati ona neaktivna imovina u vlasništvu Republike Hrvatske koja ima neriješene vlasničko-imovinske odnose, odnosno na kojoj postoji bilo koja vrsta upisanog tereta, te koja u naravi ima status poljoprivrednog, šumskog ili turističkog zemljišta
- jasnije definiranje prestanka prava korištenja poreznih povlastica za korisnike potpora za ulaganje
- uvođenje jasno definiranih prihvatljivih vrsta instrumenata osiguranja naplate tražbina za slučaj kršenja odredbi Zakona; tako se određuje da je zadužnica prihvatljiv instrument osiguranja za tražbine do iznosa u protuvrijednosti kuna 500.000,00 eura, a bankarska garancija za tražbine iznad iznosa u protuvrijednosti kuna 500.000,00 eura
- uvođenje prijelazne mjere kojom se omogućuje korisniku potpore za ulaganje produljenje propisanog razdoblja očuvanja broja novootvorenih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja za godinu, odnosno dvije godine u slučajevima kada je došlo do smanjenja propisanog broja novootvorenih radnih mjesta i to zbog nepovoljnih uvjeta na tržištu rada u Republici Hrvatskoj.
Zaključno, pitanja koja se predlažu urediti ovim izmjenama i dopunama zakona, pridonijet će:
1. povećanju realiziranih projekta ulaganja
2. rastu produktivnosti gospodarskih subjekata u Republici Hrvatskoj
3. ravnomjernom regionalnom razvoju Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Sredstva potrebna za provedbu predmetnog Zakona osigurana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
IV. TEKST NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 1.
U Zakonu o poticanju ulaganja (Narodne novine, br. 102/15, 25/18 i 114/18) u članku 5. stavak 3. iza podstavka 6. dodaje se podstavak 7. koji glasi:
„ – rast produktivnosti gospodarskih subjekata u Republici Hrvatskoj.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 2.
U članku 6. stavak 1. točka 1 mijenja se i glasi:
„(1) Pojedini izrazi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeća značenja:
1. Ulaganje, početno ulaganje, odnosno projekt ulaganja je početno ulaganje za mikro, male, srednje i velike poduzetnike u dugotrajnu imovinu unesenu u vlasništvo korisnika potpore:
a) u minimalnom iznosu protuvrijednosti kuna od 150.000,00 eura i uz uvjet otvaranja najmanje pet novih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja ili
b) u minimalnom iznosu protuvrijednosti kuna od 50.000,00 eura i uz uvjet otvaranja najmanje tri nova radna mjesta za mikropoduzetnike ili
c) u minimalnom iznosu protuvrijednosti kuna od 50.000,00 eura i uz uvjet otvaranja najmanje deset novih radnih mjesta za centre za razvoj informacijsko-komunikacijskih sustava i softvera iz članka 12. stavka 1. točke b) podtočke 4. ovoga Zakona.
d) U minimalnom iznosu protuvrijednosti kuna od 500.000,00 eura za projekte ulaganja u modernizaciju i porast produktivnosti poslovnih procesa.
e) Početno ulaganje je ulaganje u materijalnu i nematerijalnu imovinu povezano s osnivanjem nove poslovne jedinice, proširenje kapaciteta postojeće poslovne jedinice, diversifikacija proizvodnje poslovne jedinice na proizvode koje dotična poslovna jedinica prethodno nije proizvodila ili temeljita promjena u sveukupnom proizvodnom procesu postojeće poslovne jedinice.
f) Sva početna ulaganja koja je pokrenuo isti korisnik (na razini grupe) u razdoblju od tri godine od datuma početka radova na drugom ulaganju kojem je dodijeljena potpora u istoj regiji na trećoj razini Nomenklature prostornih jedinica za statistiku smatraju se dijelom istog projekta ulaganja. Ako je taj pojedinačni projekt ulaganja veliki projekt ulaganja, ukupan iznos potpore za pojedinačni projekt ulaganja ne premašuje prilagođeni iznos potpore za velike projekte ulaganja.“.
Točka 13. d) mijenja se i glasi
„d) Za potpore namijenjene velikim projektima ulaganja mora se osigurati da potpora ne prelazi prilagođeni maksimalni iznos potpore, odnosno maksimalni intenzitet potpore iz podtočke c. ove točke.
Maksimalni intenzitet i iznos regionalne potpore iz podtočaka a., b. i c. ove točke odnosi se na potpore predviđene člankom 7. točkama 1., 2., 3., 5., 6., 7., 8. i 9. ovoga Zakona.“.
U stavku 2. iza točke 12. dodaju se točke 13. i 14. koje glase:
„13. za sektor financija i osiguranja,
14. za zdravstveni sektor, sektor socijalne skrbi i sektor obrazovanja.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 3.
U članku 7. iza točke 8. dodaje se točka 9. koja glasi:
„9. potpore za modernizaciju i porast produktivnosti poslovnih procesa – automatizacija, robotizacija i digitalizacija proizvodnih procesa.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 4.
U članku 9. stavak 7. mijenja se i glasi:
„(7) Ako korisnik potpore smanji broj novih radnih mjesta utvrđenih odredbama stavka 1. ovoga članka prije isteka propisanog minimalnog razdoblja očuvanja predmetnog ulaganja iz članka 6. točke 7. ovoga Zakona i/ili ako ne poštuje minimalno razdoblje očuvanja predmetnog ulaganja iz članka 6. točke 7. ovoga Zakona, prestaje mu pravo korištenja poreznih povlastica za čitavo razdoblje za koje su odobrene, uz obvezu povrata sredstava ostvarenih korištenjem odobrenih povlastica uvećanih za iznos osnovne referentne stope, koja se određuje i objavljuje na temelju pravila o državnim potporama, uvećane za 100 baznih bodova.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 5.
Članak 12. stavak 1. podtočka c) točka 2. mijenja se i glasi:
„2. Aktivnosti turističkih usluga su:
- projekti turističkih objekata za smještaj, kategorije minimalno pet zvjezdica za velike poduzetnike, odnosno minimalno četiri zvjezdice za srednje i male poduzetnike, vrste: hotel, aparthotel, turističko naselje i kampovi
- projekti turističkih objekata – hotel baština, difuzni hotel i druge vrste smještajnih objekata nastalih obnovom kulturno-povijesne baštine uz obveznu dostavu konzervatorskih uvjeta obnove
- projekti pratećih sadržaja svih prethodno navedenih vrsta smještajnih objekata koji uključuju: zdravstveni, kongresni, nautički, kulturni, golfski, sportsko-rekreacijski, zabavno-tematski i turističko-ekološki sadržaj, kao i druge inovativne sadržaje u turizmu visoke dodane vrijednosti
- projekti nautičkog turizma, kategorije četiri ili više sidara
- projekti zabavnih i tematskih parkova.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 6.
U članku 13. u stavku 2. riječi „za proteklu godinu“ zamjenjuju se riječima „važećim na datum početka projekta ulaganja“.
U stavku 3. riječi „za proteklu godinu“ zamjenjuju se riječima „važećim na datum početka projekta ulaganja“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 7.
U članku 15. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Neaktivna imovina u smislu ovog Zakona čini zemljište i/ili građevine u vlasništvu Republike Hrvatske kojima upravlja ministarstvo nadležno za upravljanje državnom imovinom, a koja nije u funkciji i na kojoj se ne obavljaju nikakve gospodarske aktivnosti. Neaktivnom imovinom u vlasništvu Republike Hrvatske za koju proizlazi namjera korištenja potpore za projekte ulaganja kroz gospodarsko aktiviranje neaktivne imovine u vlasništvu Republike Hrvatske, neće se smatrati ona neaktivna imovina u vlasništvu Republike Hrvatske koja ima neriješene imovinsko-pravne odnose, imovina na kojoj postoji bilo koja vrsta upisanog tereta te imovina koja u naravi ima status poljoprivrednog, šumskog ili turističkog zemljišta.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 8.
U poglavlju II POTICANJE ULAGANJA iza članka 15. dodaje se odjeljak 9. koji glasi:
„9. Potpore za modernizaciju poslovnih procesa – automatizacija, robotizacija i digitalizacija proizvodno-prerađivačkih procesa“
i članak 15. a) koji glasi:
„Članak 15.a
(1)Potpore za modernizaciju poslovnih procesa odnose se na projekte ulaganja isključivo u proizvodno-prerađivačkoj industriji, odnosno na projekte ulaganja u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima iz članka 5. stavak 2. Zakona.
(2)Osnovna namjena potpore za modernizaciju poslovnih procesa je unapređenje postojeće tehnološke razine poslovnih procesa unutar proizvodno-prerađivačke industrije i njena transformacija prema tehnološkoj razini industrije 4.0.
(3) Modernizacija, odnosno temeljita promjena u proizvodno-prerađivačkom procesu podrazumijeva unos dugotrajne imovine opreme/strojeva u vlasništvo korisnika potpore za ulaganje koja je kategorizirana kao tehnološki naprednija generacija dugotrajne imovine visoke tehnologije u odnosu na dugotrajnu imovinu koja se modernizira poput: specijaliziranih robota, robotskih sustava i robotskih stanica, opreme/strojeva za automatizaciju i samokontrolu proizvodnih procesa, automatskih sustava za upravljanje proizvodnjom i opreme/strojeva za digitalizaciju proizvodnje i proizvodnih procesa.
(4) Modernizacija, odnosno temeljita promjena u proizvodno-prerađivačkom procesu podrazumijeva i unos dugotrajne nematerijalne imovine u vlasništvo korisnika potpore za ulaganje koja je kategorizirana kao tehnološki naprednija generacija dugotrajne nematerijalne imovine visoke tehnologije u odnosu na dugotrajnu imovinu koja se modernizira poput: zadnje generacije softvera za upravljanje automatiziranim proizvodnim procesima u proizvodno-prerađivačkoj industriji, softvera u funkciji digitalizacije proizvodnih procesa i proizvodnje, softvera za razvoj samokontrolirajućih sustava, logičkih kontrolera i automatiziranih linija proizvodnih procesa i softvera za strojno učenje, razvoj umjetne inteligencije i vizualizaciju sustava.
(5) Učinak modernizacije poslovnih procesa u smislu rasta produktivnosti po zaposleniku iskazuje se kao porast vrijednosti ukupnog prihoda korisnika potpore za ulaganje na godišnjoj razini u odnosu na broj zaposlenika kod korisnika potpore na godišnjoj razini.
(6) Projekt ulaganja za koji se odobrava potpora za modernizaciju poslovnih procesa predstavlja ulaganje u dugotrajnu imovinu korisnika potpore u iznosu protuvrijednosti kuna u minimalnom iznosu od 500.000,00 eura, uz uvjet očuvanja početnog stanja zaposlenih iz članka 6. stavka 1. točke 5. Zakona kod korisnika potpore tijekom cijelog razdoblja korištenja potpora, a ne kraće od minimalnog razdoblja očuvanja predmetnog projekta ulaganja za koji se namjerava koristiti potpora za modernizaciju poslovnih procesa.
(7) Za ulaganja iz stavka 6. ovoga članka u visini protuvrijednosti kuna od 500.000,00 do 1.000.000,00 eura korisniku potpore stopa poreza na dobit umanjuje se za 50% od propisane stope poreza na dobit u razdoblju do 10 godina od godine početka ulaganja
(8) Za ulaganja iz stavka 6. ovoga članka u visini protuvrijednosti kuna od 1.000.000,00 do 3.000.000,00 eura korisniku potpore stopa poreza na dobit umanjuje se za 75% od propisane stope poreza na dobit u razdoblju do 10 godina od godine početka ulaganja
(9) Za ulaganja iz stavka 6. ovoga članka u visini protuvrijednosti kuna iznad 3.000.000,00 eura korisniku potpore stopa poreza na dobit umanjuje se za 100% od propisane stope poreza na dobit u razdoblju do 10 godina od godine početka ulaganja
(10) Za velike poduzetnike prihvatljivi troškovi za temeljitu promjenu u proizvodnom procesu za koje se odobrava potpora za modernizaciju poslovnih procesa moraju prelaziti vrijednost amortizacije imovine povezane s djelatnošću koja se modernizira tijekom tri prethodne porezne godine.
(11) Razina produktivnosti po zaposleniku korisnika potpore kojem je odobrena potpora za modernizaciju poslovnih procesa nakon isteka trogodišnjeg razdoblja realizacije projekta ulaganja mora biti povećana za minimalno 15% u odnosu na razinu produktivnosti po zaposleniku u razdoblju godine dana prije prijave projekta ulaganja za koji se namjerava koristiti potpora za temeljitu modernizaciju poslovnih procesa.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 9.
U članku 16. iza stavka 2. dodaje se stavak 3. koji glasi:
„(3) Instrumenti osiguranja naplate tražbina za slučaj kršenja odredbi Zakona su:
- zadužnica ili bjanko zadužnica za tražbine u visini protuvrijednosti kuna manjoj od 500.000,00 eura i
- bankarska garancija za tražbine u visini protuvrijednosti kuna od 500.000,00 eura i više.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 10.
U roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona, Vlada Republike Hrvatske uskladit će Uredbu o poticanju ulaganja (Narodne novine, br. 31/16 i 2/19) s odredbama ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 11.
(1) Kada je za vrijeme propisanog razdoblja očuvanja novootvorenih radnih mjesta došlo do smanjenja propisanog broja tijekom jedne kalendarske godine, korisnicima potpora za ulaganje, a koje su ostvarili prema Zakonu o poticanju ulaganja (Narodne novine, br. 102/15, 25/18 i 114/18) zbog nepovoljnih uvjeta na tržištu rada u Republici Hrvatskoj, produljuje se propisano razdoblje očuvanja broja novootvorenih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja za godinu dana, bez primjene odredbi kojima se definira prestanak prava korištenja potpora za ulaganje.
(2) Kada je za vrijeme propisanog razdoblja očuvanja novootvorenih radnih mjesta došlo do smanjenja propisanog broja tijekom dvije kalendarske godine, korisnicima potpora za ulaganje u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima, a koje su ostvarili prema Zakonu o poticanju ulaganja (Narodne novine, br. 102/15, 25/18 i 114/18) i Zakonu o poticanju investicija i unapređenju investicijskog okruženja (Narodne novine, br. 111/12 i 28/13) zbog nepovoljnih uvjeta na tržištu rada u Republici Hrvatskoj, produljuje se propisano razdoblje očuvanja broja novootvorenih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja za dvije godine, bez primjene odredbi kojima se definira prestanak prava korištenja potpora za ulaganje
.Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 12.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
V. OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Odredbom se proširuje definicija ciljeva koji se ostvaruju odobravanjem potpora za ulaganje uređenih Zakonom o poticanju ulaganja
Uz članak 2.
Odredbom se proširuje broj i vrsta potpora za ulaganje uređenih Zakonom o poticanju ulaganja koje se uračunavaju u izračun maksimalnog intenziteta i ukupnog iznosa regionalne potpore za projekte ulaganja i detaljnije se definiraju sektori na koje se ne primjenjuju odredbe Zakona o poticanju ulaganja
Uz članak 3.
Odredbom se uvodi nova točka kojom se definira nova potpora za ulaganje – potpora za modernizaciju i porast produktivnosti poslovnih procesa – automatizacija, robotizacija i digitalizacija proizvodnih procesa.
Uz članak 4.
Odredbom se jasnije definira prestanak prava korištenja poreznih povlastica za korisnike potpora za ulaganje.
Uz članak 5.
Odredbom se dodatno pojašnjava pojam „ Aktivnosti ugostiteljsko-turističkih usluga“, u smislu jasnih i jednoznačnih tumačenja prihvatljivih kategorija ugostiteljsko-turističkih objekata definirane kategorizacije i prihvatljivih pratećih turističkih sadržaja unutar prihvatljivih kategorija ugostiteljsko-turističkih objekata koji se na temelju odredbi zakona definiraju kao projekti ulaganja u turizmu visoke dodane vrijednosti.
Uz članak 6.
Odredbom se dodatno pojašnjavaju odredbe članka kojim su definirane potpore za kapitalne troškove projekata ulaganja na način da se kriterij za korištenje ove potpore (registrirana županijska stopa nezaposlenosti) odnose na uvjete koji su važili na datum početka projekta ulaganja.
Uz članak 7.
Odredbom se dodatno pojašnjava pojam neaktivne imovine u vlasništvu Republike Hrvatske za koju proizlazi namjera korištenja potpore za projekte ulaganja kroz gospodarske aktiviranje neaktivne imovine i to na način da se pod tim pojmom ne smatra ona neaktivna imovina u vlasništvu Republike Hrvatske koja ima neriješene vlasničko-imovinske odnose, odnosno na kojoj postoji bilo koja vrsta upisanog tereta, te koja u naravi ima status poljoprivrednog, šumskog ili turističkog zemljišta.
Uz članak 8.
Odredbom se uvodi i detaljno definira nova poticajna mjera za ulaganje u RH - p otpore za modernizaciju poslovnih procesa – automatizacija, robotizacija i digitalizacija proizvodno-prerađivačkih procesa a odnose se na projekte ulaganja isključivo u proizvodno-prerađivačkom sektoru, odnosno na projekte ulaganja u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima iz članka 5. stavak 2. i stavak 3. Zakona o poticanju ulaganja Osnovna namjena potpore za modernizaciju poslovnih procesa je unapređenje postojeće tehnološke razine poslovnih procesa unutar proizvodno-prerađivačke industrije i njena transformacija prema tehnološkoj razini industrije 4.0.
Uz članak 9.
Odredbom se uvode jasno definirane prihvatljive vrste instrumenata osiguranja naplate tražbina za slučaj kršenja odredbi Zakona. Tako se određuje da je zadužnica prihvatljiv instrument osiguranja za tražbine do iznosa u protuvrijednosti kuna 500.000,00 eura, a bankarska garancija za tražbine iznad iznosa u protuvrijednosti kuna 500.000,00 eura.
Uz članak 10.
Odredbom se definira rok za usklađenje Uredbe o poticanju ulaganja, s odredbama ovog Zakona.
Uz članak 11.
Odredbom se uvodi i definira prijelazna mjera kojom se omogućuje korisniku potpore za ulaganje produljenje propisanog razdoblja očuvanja broja novootvorenih radnih mjesta povezanih s projektom ulaganja za godinu odnosno dvije godine u slučajevima kada je došlo do smanjenja propisanog broja novootvorenih radnih mjesta i to zbog nepovoljnih uvjeta na tržištu rada u Republici Hrvatskoj.
Uz članak 12.
Odredbom se definira datum stupanja na snagu ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta