ODLUKA O DONOŠENJU PROGRAMA STJECANJA OSNOVNOG ZNANJA O POUČAVANJU UČENIKA ZA MENTORE U GOSPODARSTVU
I.
Ovom Odlukom donosi se Program stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu.
II.
Sadržaj Programa stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu sastavni je dio ove Odluke.
III.
Izrazi koji se koriste u Programu stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu, a koji imaju rodno značenje, odnose se na jednak način i na muški i na ženski rod.
IV.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-01/20-01/08
Urbroj: 526-04-01-02/1-20-1
Zagreb, 22. siječnja 2020.
MINISTAR
Darko Horvat
PROGRAM STJECANJA OSNOVNOG ZNANJA O POUČAVANJU UČENIKA ZA MENTORE U GOSPODARSTVU
1. OPĆI DIO
1.1. Naziv Programa
Program stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu.
1.2. Obrazovni sektor
Područje društvenih znanosti.
1.3. Razina kvalifikacije
Razina 2. prema Hrvatskom kvalifikacijskom okviru.
1.4. Trajanje Programa
40 sati.
1.5. Opravdanost donošenja Programa
Učenje temeljeno na radu u okviru strukovnog obrazovanja olakšava prelazak učenika u svijet rada, omogućuje stjecanje vještina koje poslodavci traže te pridonosi povećanju produktivnosti i konkurentnosti gospodarskih subjekata i svojih radnih mjesta. Nizom strateških dokumenata donesenih na razini Europske unije, a posebice dokumentom Novi program vještina za Europu istaknuta je potreba sudjelovanja gospodarskih subjekata i socijalnih partnera u oblikovanju i izvođenju strukovnog obrazovanja i osposobljavanja temeljenih na radu.
Model učenja temeljenog na radu usmjeren je na čvrstu spregu obrazovanja i svijeta rada na način da se znanje, kompetencije i vještine prenose učeniku u stvarnom radnom okruženju, a kvaliteti poučavanja izravno doprinose osobe koje će učenikovo obrazovanje provoditi, pratiti i vrednovati.
Strategijom obrazovanja, znanosti i tehnologije potvrđena je strateška orijentacija strukovnog obrazovanja u Republici Hrvatskoj prema učenju temeljenom na radu. Ključan element za uspješno unapređenje provedbe ovog modela je i trajna edukacija i usavršavanje mentora kod poslodavaca koji su zaduženi za učenike tijekom njihovog boravka u gospodarskim subjektima i/ili ustanovama za strukovno obrazovanje, koje mogu biti i regionalni centri kompetentnosti.
Program razvoja sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja (2016. - 2020.) kroz Mjeru 2.6. Jačanje kapaciteta mentora kod poslodavca predviđa izradu jednostavnog modela pedagoškog obrazovanja mentora kod poslodavca radi jačanja kapaciteta poslodavaca koji izvode učenje temeljeno na radu.
U središtu modela učenja temeljenog na radu je mentor kao stručna osoba koja je osposobljena za poučavanje na radnom mjestu kako bi u radnom procesu u suradnji sa svim dionicima u procesu učenja stvorilo radno okruženje za ostvarenje očekivanih ishoda učenja te stjecanje znanja i vještina potrebnih za obavljanje poslova određenog zanimanja.
Mentor u procesu učenja temeljenog na radu odgovoran je za osiguravanje kvalitete procesa učenja koja uključuje:
-provođenje procesa rada i učenja na radnom mjestu,
-praćenje postignuća učenika,
-vođenje propisane pedagoške dokumentacije i evidencije,
-oblikovanje pokazatelja uspješnosti ostvarenja procesa učenja i postignutih ishoda učenja,
-praćenje mape radova učenika,
-suradnju s ustanovama za strukovno obrazovanje/regionalnim centrima kompetentnosti kroz usklađivanje sadržaja nastave s ciljem stjecanja propisanih ishoda učenja,
-realizacije sadržaja praktične i strukovno-teorijske nastave, edukacije nastavnika te implementacije novih tehnologija u proces učenja i poučavanja.
1.6. Ciljevi Programa
Program stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu ima za cilj osigurati odgovarajuće obrazovanje mentora u gospodarstvu kojima će se ojačati kapaciteti gospodarskih subjekata koji provode učenje temeljeno na radu za kvalitetno obavljanje dijela poučavanja koje se odnosi na stjecanje praktičnih znanja, umijeća i sposobnosti učenika kao dijela strukovnog kurikuluma za stjecanje određene kvalifikacije.
Ovim Programom mentorima u gospodarstvu omogućit će se stjecanje znanja i umijeća za učinkovito poučavanje učenika u radnom okruženju i na radnom mjestu, planiranje, programiranje, praćenje i vrednovanje, vođenje i savjetovanje učenika, korištenje primjerenih pedagoških strategija, metoda i stilova poučavanja te stalno poticanje učenika na učenje na radu.
1.7. Ishodi učenja Programa
1. Učinkovito poučavanje
– samostalno izvoditi učenje temeljeno na radu i/ili sudjelovati u njegovom izvođenju;
– razlikovati raznovrsne pristupe i strategije poučavanja s obzirom na njihov doprinos u poticanju učenika na samoregulaciju učenja i preuzimanja odgovornosti u učenju;
– voditi proces učenja na radnom mjestu, osigurati radnu disciplinu i kontrolu, ali i pružiti autonomiju i izbor učeniku.
2. Planiranje poučavanja u specifičnom radnom okruženju
– odabrati primjerene strategije poučavanja za ostvarivanje postavljenih ishoda učenja u specifičnom radnom okruženju
– stvarati sigurno i poticajno okruženje za učenje.
3. Prepoznavanje individualnih potreba učenika
– prepoznati razvojne karakteristike učenika, uvažavati u poučavanju individualne različitosti učenika (intelektualne ponašajne, kulturne, etničke, vjerske, socijalno-ekonomske, spolne i druge);
– organizirati uvjete za učenje ovisno o razvojnim karakteristikama, sposobnostima i interesima učenika;
– poticati cjeloviti razvoj i socijalne kompetencije učenika.
4. Praćenje i vrednovanje odgojno-obrazovnih postignuća učenika
– poznavati akte koji reguliraju postupke i elemente vrednovanja ishoda učenja te ih dosljedno primjenjivati u praksi;
– primjenjivati različite metode vrednovanja i praćenja učenika;
– davati jasne, konstruktivne i motivirajuće povratne informacije učenicima.
5. Učinkovito komuniciranje
– učinkovito komunicirati na verbalan i neverbalan način, socijalno se ponašati i autoritativno djelovati;
–prepoznati situaciju konflikta i primijeniti pravila za njegovo svladavanje;
– objektivno i pravovremeno informirati o napredovanju učenika za učenikov razvoj zainteresirane subjekte.
1.8. Polaznici Programa
Osobe koje su stekle određenu kvalifikaciju unutar različitih sektora obrazovne razine, 4.1, 4.2, 5, 6 i 7 prema Hrvatskom kvalifikacijskom okviru.
1.9. Izvođač, način izvođenja i cijena Programa
Izvođači Programa stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu su Hrvatska obrtnička komora i Hrvatska gospodarska komora.
Program stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu ostvaruje se teorijskom nastavom uz djelomično e-učenje te praktičnim vježbama u ustanovi za strukovno obrazovanje/regionalnom centru kompetentnosti.
Ministarstvo nadležno za obrazovanje odlukom utvrđuje popis ustanova za strukovno obrazovanje/ regionalnih centara kompetentnosti (u daljnjem tekstu: ustanova) za svaki obrazovni sektor kao vježbaonice u kojima se izvodi praktični dio programa.
Cijena Programa stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu po polazniku iznosi 2.000,00 kuna.
Raspodjelu sredstava prikupljenih temeljem provedbe Programa stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu odlukom utvrđuje Hrvatska obrtnička komora, odnosno Hrvatska gospodarska komora.
PLANIRANJE, PROGRAMIRANJE I IZVOĐENJE UČENJA I POUČAVANJA U RADNOM OKRUŽENJU
5
10
4.
VREDNOVANJE I OCJENJIVANJE UČENIKA
3
4
UKUPNO
40
T=teorijska nastava, VJ= vježbe
1. MODUL: SUSTAV STRUKOVNOG OBRAZOVANJA
Cilj modula: Polaznike upoznati sa sustavom strukovnog obrazovanja te značajem strukovnog obrazovanja za pojedinca i društvo u cjelini.
Ishodi učenja:
Nakon završenog modula polaznik će:
poznavati zakonodavni okvir kojim se uređuje strukovno obrazovanje;
spoznati značenje strukovnog obrazovanja za pojedinca i društvo;
primjenjivati propise koji se odnose na strukovno obrazovanje;
poznavati vrijednost stručnih znanja i umijeća koja proizlaze iz ujednačavanja općeg i strukovnog obrazovanja;
poznavati važnost učenja temeljenog na radu za osiguranje i razvoj kvalitete strukovnog obrazovanja;
primjenjivati propise i konvencije koje se odnose na djelovanje mentora.
Sadržaj: Zakonodavni okvir koji uređuje strukovno obrazovanje. Sastavnice strukovnog obrazovanja. Odgovornosti učenika, mentora i nastavnika. Uloga mentora.
Način izvođenja modula: Vođena edukacija (uživo i/ili online).
Obveze polaznika: Odslušana predavanja.
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene i oprema u skladu sa sadržajem.
2. MODUL: PEDAGOŠKE OSNOVE OBRAZOVANJA UČENIKA
Cilj modula: Polaznike osposobiti za primjenu različitih strategija i umijeća poučavanja specifičnih za učenje temeljeno na radu te očekivanih postignuća učenika u stvarnom radnom okruženju na radnom mjestu i u stvarnim radnim situacijama koje učenik treba maksimalno razviti.
Ishodi učenja:
Nakon završenog modula polaznik će:
-uspješno i efikasno voditi procese na radnom mjestu te prepoznati mehanizme učenja važne za proces učenja temeljenog na radu;
-oblikovati radne zadatke u stvarnom radnom okruženju u kojima će učenici moći primijeniti teorijska znanja;
-osigurati radnu disciplinu i kontrolu, ali i pružiti autonomiju i izbor učeniku;
-uvažavati individualne različitosti među učenicima pri planiranju i izvođenju učenja temeljenog na radu;
-prepoznati vlastitu odgovornost za negativne učinke u odgojno-obrazovnoj djelatnosti;
-razvijati odgovornost učenika za rješavanje radnih zadataka;
-opisati i primjenjivati različite metode obrazovanja naročito obrazovanja orijentiranog prema nalogu odnosno narudžbi;
-razvoj vještina učenika primjenjujući metodu četiriju stupnjeva (pripremanje, pokazivanje i tumačenje, pokušaj samostalnog izvođenja rada uz nadzor, vježbanje i utvrđivanje naučenog);
-uspješno surađivati s drugim sudionicima obrazovnog procesa;
-koristiti u poučavanju zadatke i strategije koji će poticati učenike na suradničko učenje (u paru, skupinama, timovima);
-koristiti simulaciju, demonstraciju, vježbanje i ponavljanje do najučinkovitijeg stupnja primjene znanja;
-pravovremeno primijeniti korektivno vježbanje;
-predložiti načine za poboljšanje socio-emocionalnih aspekata interakcije učenika i nastavnika/mentora;
-objasniti vrste komunikacije, usporediti verbalnu i neverbalnu komunikaciju, prepoznati sukob i primijeniti nenasilne metode u rješavanju sukoba.
Sadržaj: Stilovi učenja. Zakonitosti usvajanja znanja i vještina. Strategije učenja i poučavanja. Kreativnost, poduzetnost i inovativnost u poučavanju. Motivacija/Motivacijske tehnike za učenje i emocije u procesu učenja. Suradničko učenje. Individualne razlike u sposobnostima i učenje. Samoregulacija učenja. Osobine uspješnog mentora. Interakcija mentor-učenik s naglaskom na pozitivnu komunikaciju. Komunikacijske kompetencije. Vođenje pedagoške dokumentacije.
Način izvođenja modula: Praktičan rad u ustanovi pod vodstvom metodičara i mentora u dijelu izvođenja vježbi.
Obveze polaznika: Izrada vježbi i radnih zadataka.
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene i oprema u skladu sa sadržajem; radionica za praktičnu nastavu.
3. MODUL: PLANIRANJE, PROGRAMIRANJE I IZVOĐENJE UČENJA I POUČAVANJA U RADNOM OKRUŽENJU
Cilj modula: Objasniti polaznicima načine i metode izrade izvedbenog plana i programa učenja temeljenog na radu u skladu s ishodima učenja iz strukovnog kurikuluma te da utvrde planirano vrijeme realizacije izvedbenog programa učenja temeljenog na radu po mjestima izvedbe.
Ishodi učenja:
Nakon završenog modula polaznik će:
izraditi izvedbeni plan i program učenja temeljenog na radu sukladno didaktičkim principima potrebnim za uvođenje učenika u rad u radionici i oblikovati njegovo radno vrijeme;
artikulirati obrazovne ciljeve u skladu s ishodima strukovnog kurikuluma i specifičnim zahtjevima radnog okruženja;
planirati proces poučavanja i učenja u stvarnom radnom okruženju prema zahtjevima stupnja i obujma kvalifikacije primjenom kompetencijskog pristupa;
pri planiranju poučavanja uvažavati učenikovo predznanje, formalne obrazovne zahtjeve (kurikulum), odgojno-obrazovne potrebe učenika i zahtjeve poslodavca
odabrati primjerene strategije poučavanja za ostvarivanje postavljenih ishoda učenja u specifičnom radnom okruženju usmjerene na učenika posebice primjenom postupka projektiranja i demonstracije;
definirati očekivane ishode učenja (specifične, mjerljive, dogovorene, relevantne i ostvarive) u skladu s ishodima strukovnog kurikuluma i specifičnim zahtjevima radnog okruženja;
planirati i programirati aktivnosti učenika u radnom okruženju glede sadržaja, sredstava rada, tehnike i tehnologije uvažavajući posebne potrebe učenika;
prilagođavati fizičku okolinu učenja (prostor, nastavni materijal, oprema, tehnologija) na način koji će učenicima omogućiti praktičnu primjenu teorijskih znanja;
-predložiti načine osiguravanja sigurnosti i zaštite na radu, napose u specijaliziranim prostorima (radionice, pogoni i sl.);
-strukturirati sadržaje u skladu sa specifičnim vrijednosnim sustavom radnog okruženja u kojemu se poučavanje odvija.
Sadržaj: Kurikulumsko planiranje i programiranje. Suvremena kompetencijska paradigma poučavanja i učenja. Ishodi učenja–očekivana postignuća učenika. Kvalifikacija. Didaktičko-metodičko oblikovanje učenja i poučavanja u radnom procesu. Poslovni procesi. Sigurnost na radu. Radna disciplina. Odgovornost. Suradnja škole i poslodavca u planiranju i programiranju poučavanja učenika i radnom procesu. Priprema za rad s učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama.
Način izvođenja modula: Praktičan rad u ustanovi pod vodstvom metodičara i mentora u dijelu izvođenja vježbi.
Obveze polaznika: Izrada vježbi i radnih zadataka.
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene i oprema u skladu sa sadržajem; radionica za praktičnu nastavu.
4. MODUL: VREDNOVANJE I OCJENJIVANJE UČENIKA
Cilj modula: Upoznati polaznike s načinima vrednovanja i ocjenjivanja u srednjem obrazovanju primjenom objektivnog i valjanog vrednovanja (praćenje, provjeravanje i ocjenjivanje) ostvarenosti planiranih ishoda učenja u svrhu osiguravanja uspješnosti i kvalitete obrazovnog procesa.
Ishodi učenja:
Nakon završenog modula polaznik će:
primijeniti načela vrednovanja i ocjenjivanja učenika koja će usmjeravati i poticati učenika na učenje u stvarnom radnom okruženju;
odrediti specifične elemente vrednovanja povezane s konkretnim sadržajima i aktivnostima koji su predmet učenja i poučavanja;
samostalno vrednovati postignuća učenika usklađena s razinom, obujmom i profilom planiranih obrazovnih ishoda;
kombinirati različite metode praćenja i provjeravanja stupnja učenikova napredovanja, odnosno, stupnja razvoja učenikovih kompetencija (opažanje izvedbe praktičnog zadatka, praktični uradci, rad na projektima, analiza mape praktične nastave i sl.);
oblikovati kvalitetnu (motivirajuću) povratnu informaciju učenicima o njihovom napredovanju u procesu učenja;
objektivno i pravovremeno informirati o postignućima i napredovanju učenika sve za učenikov razvoj zainteresirane subjekte;
uključivati učenike u proces vrednovanja postignuća učenika, odnosno, poticati razvoj samovrednovanja;
koristiti rezultate unutarnjih i vanjskih postupaka vrednovanja postignuća učenika za planiranje i unaprjeđenje vlastitog rada.
Sadržaj: Načela vrednovanja. Elementi vrednovanja. Metode samovrednovanja i vršnjačkog vrednovanja kao oblika suradničkog reguliranja učenja. Suvremene metode i tehnike vrednovanja (praćenja, provjeravanja i ocjenjivanja) učenikovih postignuća i napredovanja koje procjenjuju i proces i ishode učenja. Motivirajuća povratna informacija o postignuću. Vrednovanje procesa i ishoda učenja učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama. Vrednovanje u funkciji razvoja samoregulacije učenja.
Način izvođenja modula: Kombinirano učenje (predavanja, seminari i radionice, vježbe, on line, mješovito e-učenje, terenska nastava, samostalni zadaci, multimedija i mreža, laboratorij, mentorski rad, radionice).
Obveze polaznika: Odslušana predavanja i izrada radnih zadataka.
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene i oprema u skladu sa sadržajem.
4. KADROVSKI UVJETI
Teorijska nastava: dipl. pedagog, prof. pedagogije, mag. pedag. uz posebne uvjete: deset godina radnog iskustva u školi, nastavnik/stručni suradnik mentor, savjetnik ili izvrstan savjetnik, osoba sa završenim diplomskim sveučilišnim studijem ili specijalističkim diplomskim stručnim studijem iz područja društvenih ili humanističkih ili tehničkih ili prirodnih ili biotehničkih znanosti ili biomedicine i zdravstva ili interdisciplinarnog područja znanosti uz posebne uvjete: najmanje četiri godine radnog iskustva na poslovima strukovnog obrazovanja.
Praktična nastava: završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij, ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij, ili specijalistički diplomski stručni studij uz odgovarajuću vrstu obrazovanja; deset godina radnog iskustva na poslovima nastavnika strukovnih predmeta, mentor, savjetnik ili izvrstan savjetnik.
PREPORUČENA LITERATURA
1.Miljković, D. i Rijavec, M. (2010). Pozitivna disciplina u razredu. Zagreb: IEP d.o.o.
2.Kyriacou, C. (1995). Temeljna nastavna umijeća. Zagreb: Educa.
3.Terhart, E. (2001). Metode poučavanja i učenja. Zagreb: Educa.
4.Vizek-Vidović V., Vlahović-Štetić V., Rijavec M., Miljković M. (2003). Psihologija obrazovanja. Zagreb: IEP.
5.Matijević, M.i Radovanović, D. (2011). Nastava usmjerena na učenika. Zagreb: Školske novine
6. Iz Biblioteke „Majstor“ HOK – Osnove radne pedagogije
7. Petričević, D. (2006.). Metodika praktične nastave. Zagreb: Pučko otvoreno učilište
8. Petričević, D. (2007.). Metodika strukovno-teorijske nastave. Zagreb: Pučko otvoreno učilište
9. Turković, I. (1995.). Osnove metodike praktične nastave. Zagreb: Školska knjiga
10.Turković, I. (1996.). Praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje učenika u praktičnoj nastavi, Zagreb: Pučko otvoreno učilište
11. Vodič za poslodavce za naukovanje, Projekt Get involved in EP4A: European Partnerships for Apprenticeships EP4A: https://supportapprenticeships.eu/hr
ODLUKA O DONOŠENJU PROGRAMA STJECANJA OSNOVNOG ZNANJA O POUČAVANJU UČENIKA ZA MENTORE U GOSPODARSTVU
I.
Ovom Odlukom donosi se Program stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu.
II.
Sadržaj Programa stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu sastavni je dio ove Odluke.
III.
Izrazi koji se koriste u Programu stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu, a koji imaju rodno značenje, odnose se na jednak način i na muški i na ženski rod.
IV.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-01/20-01/08
Urbroj: 526-04-01-02/1-20-1
Zagreb, 22. siječnja 2020.
MINISTAR
Darko Horvat
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
PROGRAM STJECANJA OSNOVNOG ZNANJA O POUČAVANJU UČENIKA ZA MENTORE U GOSPODARSTVU
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
1. OPĆI DIO
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
1.1. Naziv Programa
Program stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
1.2. Obrazovni sektor
Područje društvenih znanosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
1.3. Razina kvalifikacije
Razina 2. prema Hrvatskom kvalifikacijskom okviru.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
1.4. Trajanje Programa
40 sati.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
1.5. Opravdanost donošenja Programa
Učenje temeljeno na radu u okviru strukovnog obrazovanja olakšava prelazak učenika u svijet rada, omogućuje stjecanje vještina koje poslodavci traže te pridonosi povećanju produktivnosti i konkurentnosti gospodarskih subjekata i svojih radnih mjesta. Nizom strateških dokumenata donesenih na razini Europske unije, a posebice dokumentom Novi program vještina za Europu istaknuta je potreba sudjelovanja gospodarskih subjekata i socijalnih partnera u oblikovanju i izvođenju strukovnog obrazovanja i osposobljavanja temeljenih na radu.
Model učenja temeljenog na radu usmjeren je na čvrstu spregu obrazovanja i svijeta rada na način da se znanje, kompetencije i vještine prenose učeniku u stvarnom radnom okruženju, a kvaliteti poučavanja izravno doprinose osobe koje će učenikovo obrazovanje provoditi, pratiti i vrednovati.
Strategijom obrazovanja, znanosti i tehnologije potvrđena je strateška orijentacija strukovnog obrazovanja u Republici Hrvatskoj prema učenju temeljenom na radu. Ključan element za uspješno unapređenje provedbe ovog modela je i trajna edukacija i usavršavanje mentora kod poslodavaca koji su zaduženi za učenike tijekom njihovog boravka u gospodarskim subjektima i/ili ustanovama za strukovno obrazovanje, koje mogu biti i regionalni centri kompetentnosti.
Program razvoja sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja (2016. - 2020.) kroz Mjeru 2.6. Jačanje kapaciteta mentora kod poslodavca predviđa izradu jednostavnog modela pedagoškog obrazovanja mentora kod poslodavca radi jačanja kapaciteta poslodavaca koji izvode učenje temeljeno na radu.
U središtu modela učenja temeljenog na radu je mentor kao stručna osoba koja je osposobljena za poučavanje na radnom mjestu kako bi u radnom proces u u suradnji sa svim dionicima u procesu učenja stvorilo radno okruženje za ostvarenje očekivanih ishoda učenja te stjecanje znanja i vještina potrebnih za obavljanje poslova određenog zanimanja.
Mentor u procesu učenja temeljenog na radu odgovoran je za osiguravanje kvalitete procesa učenja koja uključuje:
- provođenje procesa rada i učenja na radnom mjestu,
- praćenje postignuća učenika,
- vođenje propisane pedagoške dokumentacije i evidencije,
- oblikovanje pokazatelja uspješnosti ostvarenja procesa učenja i postignutih ishoda učenja,
- praćenje mape radova učenika,
- suradnju s ustanovama za strukovno obrazovanje/regionalnim centrima kompetentnosti kroz usklađivanje sadržaja nastave s ciljem stjecanja propisanih ishoda učenja,
- realizacije sadržaja praktične i strukovno-teorijske nastave, edukacije nastavnika te implementacije novih tehnologija u proces učenja i poučavanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
1.6. Ciljevi Programa
Program stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu ima za cilj osigurati odgovarajuće obrazovanje mentora u gospodarstvu kojima će se ojačati kapaciteti gospodarskih subjekata koji provode učenje temeljeno na radu za kvalitetno obavljanje dijela poučavanja koje se odnosi na stjecanje praktičnih znanja, umijeća i sposobnosti učenika kao dijela strukovnog kurikuluma za stjecanje određene kvalifikacije.
Ovim Programom mentorima u gospodarstvu omogućit će se stjecanje znanja i umijeća za učinkovito poučavanje učenika u radnom okruženju i na radnom mjestu, planiranje, programiranje, praćenje i vrednovanje, vođenje i savjetovanje učenika, korištenje primjerenih pedagoških strategija, metoda i stilova poučavanja te stalno poticanje učenika na učenje na radu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
1.7. Ishodi učenja Programa
1. Učinkovito poučavanje
– samostalno izvoditi učenje temeljeno na radu i/ili sudjelovati u njegovom izvođenju;
– razlikovati raznovrsne pristupe i strategije poučavanja s obzirom na njihov doprinos u poticanju učenika na samoregulaciju učenja i preuzimanja odgovornosti u učenju;
– voditi proces učenja na radnom mjestu, osigurati radnu disciplinu i kontrolu, ali i pružiti autonomiju i izbor učeniku.
2. Planiranje poučavanja u specifičnom radnom okruženju
– odabrati primjerene strategije poučavanja za ostvarivanje postavljenih ishoda učenja u specifičnom radnom okruženju
– stvarati sigurno i poticajno okruženje za učenje.
3. Prepoznavanje individualnih potreba učenika
– prepoznati razvojne karakteristike učenika, uvažavati u poučavanju individualne različitosti učenika (intelektualne ponašajne, kulturne, etničke, vjerske, socijalno-ekonomske, spolne i druge);
– organizirati uvjete za učenje ovisno o razvojnim karakteristikama, sposobnostima i interesima učenika;
– poticati cjeloviti razvoj i socijalne kompetencije učenika.
4. Praćenje i vrednovanje odgojno-obrazovnih postignuća učenika
– poznavati akte koji reguliraju postupke i elemente vrednovanja ishoda učenja te ih dosljedno primjenjivati u praksi;
– primjenjivati različite metode vrednovanja i praćenja učenika;
– davati jasne, konstruktivne i motivirajuće povratne informacije učenicima.
5. Učinkovito komuniciranje
– učinkovito komunicirati na verbalan i neverbalan način, socijalno se ponašati i autoritativno djelovati;
– prepoznati situaciju konflikta i primijeniti pravila za njegovo svladavanje;
– objektivno i pravovremeno informirati o napredovanju učenika za učenikov razvoj zainteresirane subjekte.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
1.8. Polaznici Programa
Osobe koje su stekle određenu kvalifikaciju unutar različitih sektora obrazovne razine, 4.1, 4.2, 5, 6 i 7 prema Hrvatskom kvalifikacijskom okviru .
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
1.9. Izvođač, način izvođenja i cijena Programa
Izvođači Programa stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu su Hrvatska obrtnička komora i Hrvatska gospodarska komora.
Program stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu ostvaruje se teorijskom nastavom uz djelomično e-učenje te praktičnim vježbama u ustanovi za strukovno obrazovanje/regionalnom centru kompetentnosti.
Ministarstvo nadležno za obrazovanje odlukom utvrđuje popis ustanova za strukovno obrazovanje/ regionalnih centara kompetentnosti (u daljnjem tekstu: ustanova) za svaki obrazovni sektor kao vježbaonice u kojima se izvodi praktični dio programa.
Cijena Programa stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu po polazniku iznosi 2.000,00 kuna.
Raspodjelu sredstava prikupljenih temeljem provedbe Programa stjecanja osnovnog znanja o poučavanju učenika za mentore u gospodarstvu odlukom utvrđuje Hrvatska obrtnička komora, odnosno Hrvatska gospodarska komora.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
2. ZAVRŠETAK PROGRAMA
Program završava ispitom.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
3. OBRAZOVNI MODULI
Red. br.
Modul
Sati nastave
T
VJ
1.
SUSTAV STRUKOVNOG OBRAZOVANJA
3
0
2.
PEDAGOŠKE OSNOVE OBRAZOVANJA UČENIKA
10
5
3.
PLANIRANJE, PROGRAMIRANJE I IZVOĐENJE UČENJA I POUČAVANJA U RADNOM OKRUŽENJU
5
10
4.
VREDNOVANJE I OCJENJIVANJE UČENIKA
3
4
UKUPNO
40
T=teorijska nastava, VJ= vježbe
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
1. MODUL: SUSTAV STRUKOVNOG OBRAZOVANJA
Cilj modula: Polaznike upoznati sa sustavom strukovnog obrazovanja te značajem strukovnog obrazovanja za pojedinca i društvo u cjelini.
Ishodi učenja:
Nakon završenog modula polaznik će:
poznavati zakonodavni okvir kojim se uređuje strukovno obrazovanje;
spoznati značenje strukovnog obrazovanja za pojedinca i društvo;
primjenjivati propise koji se odnose na strukovno obrazovanje;
poznavati vrijednost stručnih znanja i umijeća koja proizlaze iz ujednačavanja općeg i strukovnog obrazovanja;
poznavati važnost učenja temeljenog na radu za osiguranje i razvoj kvalitete strukovnog obrazovanja;
primjenjivati propise i konvencije koje se odnose na djelovanje mentora.
Sadržaj: Zakonodavni okvir koji uređuje strukovno obrazovanje. Sastavnice strukovnog obrazovanja. Odgovornosti učenika, mentora i nastavnika. Uloga mentora.
Način izvođenja modula : Vođena edukacija (uživo i/ili online).
Obveze polaznika: Odslušana predavanja.
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene i oprema u skladu sa sadržajem.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
2. MODUL: PEDAGOŠKE OSNOVE OBRAZOVANJA UČENIKA
Cilj modula: Polaznike osposobiti za primjenu različitih strategija i umijeća poučavanja specifičnih za učenje temeljeno na radu te očekivanih postignuća učenika u stvarnom radnom okruženju na radnom mjestu i u stvarnim radnim situacijama koje učenik treba maksimalno razviti.
Ishodi učenja:
Nakon završenog modula polaznik će:
- uspješno i efikasno voditi procese na radnom mjestu te prepoznati mehanizme učenja važne za proces učenja temeljenog na radu;
- oblikovati radne zadatke u stvarnom radnom okruženju u kojima će učenici moći primijeniti teorijska znanja;
- osigurati radnu disciplinu i kontrolu, ali i pružiti autonomiju i izbor učeniku;
- uvažavati individualne različitosti među učenicima pri planiranju i izvođenju učenja temeljenog na radu;
- prepoznati vlastitu odgovornost za negativne učinke u odgojno-obrazovnoj djelatnosti;
- razvijati odgovornost učenika za rješavanje radnih zadataka;
- opisati i primjenjivati različite metode obrazovanja naročito obrazovanja orijentiranog prema nalogu odnosno narudžbi;
- razvoj vještina učenika primjenjujući metodu četiriju stupnjeva (pripremanje, pokazivanje i tumačenje, pokušaj samostalnog izvođenja rada uz nadzor, vježbanje i utvrđivanje naučenog);
- uspješno surađivati s drugim sudionicima obrazovnog procesa;
- koristiti u poučavanju zadatke i strategije koji će poticati učenike na suradničko učenje (u paru, skupinama, timovima);
- koristiti simulaciju, demonstraciju, vježbanje i ponavljanje do najučinkovitijeg stupnja primjene znanja;
- pravovremeno primijeniti korektivno vježbanje;
- predložiti načine za poboljšanje socio-emocionalnih aspekata interakcije učenika i nastavnika/mentora;
- objasniti vrste komunikacije, usporediti verbalnu i neverbalnu komunikaciju, prepoznati sukob i primijeniti nenasilne metode u rješavanju sukoba.
Sadržaj: Stilovi učenja. Zakonitosti usvajanja znanja i vještina. Strategije učenja i poučavanja. Kreativnost, poduzetnost i inovativnost u poučavanju. Motivacija/Motivacijske tehnike za učenje i emocije u procesu učenja. Suradničko učenje. Individualne razlike u sposobnostima i učenje. Samoregulacija učenja. Osobine uspješnog mentora. Interakcija mentor-učenik s naglaskom na pozitivnu komunikaciju. Komunikacijske kompetencije. Vođenje pedagoške dokumentacije.
Način izvođenja modula: Praktičan rad u ustanovi pod vodstvom metodičara i mentora u dijelu izvođenja vježbi.
Obveze polaznika: Izrada vježbi i radnih zadataka.
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene i oprema u skladu sa sadržajem; radionica za praktičnu nastavu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
3. MODUL: PLANIRANJE, PROGRAMIRANJE I IZVOĐENJE UČENJA I POUČAVANJA U RADNOM OKRUŽENJU
Cilj modula: Objasniti polaznicima načine i metode izrade izvedbenog plana i programa učenja temeljenog na radu u skladu s ishodima učenja iz strukovnog kurikuluma te da utvrde planirano vrijeme realizacije izvedbenog programa učenja temeljenog na radu po mjestima izvedbe.
Ishodi učenja:
Nakon završenog modula polaznik će:
izraditi izvedbeni plan i program učenja temeljenog na radu sukladno didaktičkim principima potrebnim za uvođenje učenika u rad u radionici i oblikovati njegovo radno vrijeme;
artikulirati obrazovne ciljeve u skladu s ishodima strukovnog kurikuluma i specifičnim zahtjevima radnog okruženja;
planirati proces poučavanja i učenja u stvarnom radnom okruženju prema zahtjevima stupnja i obujma kvalifikacije primjenom kompetencijskog pristupa;
pri planiranju poučavanja uvažavati učenikovo predznanje, formalne obrazovne zahtjeve (kurikulum), odgojno-obrazovne potrebe učenika i zahtjeve poslodavca
odabrati primjerene strategije poučavanja za ostvarivanje postavljenih ishoda učenja u specifičnom radnom okruženju usmjerene na učenika posebice primjenom postupka projektiranja i demonstracije;
definirati očekivane ishode učenja (specifične, mjerljive, dogovorene, relevantne i ostvarive) u skladu s ishodima strukovnog kurikuluma i specifičnim zahtjevima radnog okruženja;
planirati i programirati aktivnosti učenika u radnom okruženju glede sadržaja, sredstava rada, tehnike i tehnologije uvažavajući posebne potrebe učenika;
prilagođavati fizičku okolinu učenja (prostor, nastavni materijal, oprema, tehnologija) na način koji će učenicima omogućiti praktičnu primjenu teorijskih znanja;
- predložiti načine osiguravanja sigurnosti i zaštite na radu, napose u specijaliziranim prostorima (radionice, pogoni i sl.);
- strukturirati sadržaje u skladu sa specifičnim vrijednosnim sustavom radnog okruženja u kojemu se poučavanje odvija.
Sadržaj: Kurikulumsko planiranje i programiranje. Suvremena kompetencijska paradigma poučavanja i učenja. Ishodi učenja–očekivana postignuća učenika. Kvalifikacija. Didaktičko-metodičko oblikovanje učenja i poučavanja u radnom procesu. Poslovni procesi. Sigurnost na radu. Radna disciplina. Odgovornost. Suradnja škole i poslodavca u planiranju i programiranju poučavanja učenika i radnom procesu. Priprema za rad s učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama.
Način izvođenja modula: Praktičan rad u ustanovi pod vodstvom metodičara i mentora u dijelu izvođenja vježbi.
Obveze polaznika: Izrada vježbi i radnih zadataka.
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene i oprema u skladu sa sadržajem; radionica za praktičnu nastavu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
4. MODUL: VREDNOVANJE I OCJENJIVANJE UČENIKA
Cilj modula : Upoznati polaznike s načinima vrednovanja i ocjenjivanja u srednjem obrazovanju primjenom objektivnog i valjanog vrednovanja (praćenje, provjeravanje i ocjenjivanje) ostvarenosti planiranih ishoda učenja u svrhu osiguravanja uspješnosti i kvalitete obrazovnog procesa.
Ishodi učenja :
Nakon završenog modula polaznik će:
primijeniti načela vrednovanja i ocjenjivanja učenika koja će usmjeravati i poticati učenika na učenje u stvarnom radnom okruženju;
odrediti specifične elemente vrednovanja povezane s konkretnim sadržajima i aktivnostima koji su predmet učenja i poučavanja;
samostalno vrednovati postignuća učenika usklađena s razinom, obujmom i profilom planiranih obrazovnih ishoda;
kombinirati različite metode praćenja i provjeravanja stupnja učenikova napredovanja, odnosno, stupnja razvoja učenikovih kompetencija (opažanje izvedbe praktičnog zadatka, praktični uradci, rad na projektima, analiza mape praktične nastave i sl.);
oblikovati kvalitetnu (motivirajuću) povratnu informaciju učenicima o njihovom napredovanju u procesu učenja;
objektivno i pravovremeno informirati o postignućima i napredovanju učenika sve za učenikov razvoj zainteresirane subjekte;
uključivati učenike u proces vrednovanja postignuća učenika, odnosno, poticati razvoj samovrednovanja;
koristiti rezultate unutarnjih i vanjskih postupaka vrednovanja postignuća učenika za planiranje i unaprjeđenje vlastitog rada.
Sadržaj: Načela vrednovanja. Elementi vrednovanja. Metode samovrednovanja i vršnjačkog vrednovanja kao oblika suradničkog reguliranja učenja. Suvremene metode i tehnike vrednovanja (praćenja, provjeravanja i ocjenjivanja) učenikovih postignuća i napredovanja koje procjenjuju i proces i ishode učenja. Motivirajuća povratna informacija o postignuću. Vrednovanje procesa i ishoda učenja učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama. Vrednovanje u funkciji razvoja samoregulacije učenja.
Način izvođenja modula: Kombinirano učenje (predavanja, seminari i radionice, vježbe, on line, mješovito e-učenje, terenska nastava, samostalni zadaci, multimedija i mreža, laboratorij, mentorski rad, radionice).
Obveze polaznika: Odslušana predavanja i izrada radnih zadataka.
Materijalni uvjeti: Učionica opće namjene i oprema u skladu sa sadržajem.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
4. KADROVSKI UVJETI
Teorijska nastava: dipl. pedagog, prof. pedagogije, mag. pedag. uz posebne uvjete: deset godina radnog iskustva u školi, nastavnik/stručni suradnik mentor, savjetnik ili izvrstan savjetnik, osoba sa završenim diplomskim sveučilišnim studijem ili specijalističkim diplomskim stručnim studijem iz područja društvenih ili humanističkih ili tehničkih ili prirodnih ili biotehničkih znanosti ili biomedicine i zdravstva ili interdisciplinarnog područja znanosti uz posebne uvjete: najmanje četiri godine radnog iskustva na poslovima strukovnog obrazovanja.
Praktična nastava: završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij, ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij, ili specijalistički diplomski stručni studij uz odgovarajuću vrstu obrazovanja ; deset godina radnog iskustva na poslovima nastavnika strukovnih predmeta, mentor, savjetnik ili izvrstan savjetnik.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
PREPORUČENA LITERATURA
1. Miljković, D. i Rijavec, M. (2010). Pozitivna disciplina u razredu. Zagreb: IEP d.o.o.
2. Kyriacou, C. (1995). Temeljna nastavna umijeća . Zagreb: Educa.
3. Terhart, E. (2001). Metode poučavanja i učenja . Zagreb: Educa.
4. Vizek-Vidović V., Vlahović-Štetić V., Rijavec M., Miljković M. (2003). Psihologija obrazovanja. Zagreb: IEP.
5. Matijević, M.i Radovanović, D. (2011). Nastava usmjerena na učenika. Zagreb: Školske novine
6. Iz Biblioteke „Majstor“ HOK – Osnove radne pedagogije
7. Petričević, D. (2006.). Metodika praktične nastave . Zagreb: Pučko otvoreno učilište
8. Petričević, D. (2007.). Metodika strukovno-teorijske nastave . Zagreb: Pučko otvoreno učilište
9. Turković, I. (1995.). Osnove metodike praktične nastave . Zagreb: Školska knjiga
10.Turković, I. (1996.). Praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje učenika u praktičnoj nastavi , Zagreb: Pučko otvoreno učilište
11. Vodič za poslodavce za naukovanje , Projekt Get involved in EP4A: European Partnerships for Apprenticeships EP4A: https://supportapprenticeships.eu/hr
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta