NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2019/1150 O PROMICANJU PRAVEDNOSTI I TRANSPARENTNOSTI ZA POSLOVNE KORISNIKE USLUGA INTERNETSKOG POSREDOVANJA
Zagreb, veljača 2020.
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2019/1150 o promicanju pravednosti i transparentnosti za poslovne korisnike usluga internetskog posredovanja (u daljnjem tekstu: Zakon) sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Dana 20. 6. 2019. donesena je Uredba (EU) 2019/1150 o promicanju pravednosti i transparentnosti za poslovne korisnike usluga internetskog posredovanja (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1150).
Svrha je ove Uredbe doprinijeti pravilnom funkcioniranju unutarnjeg tržišta utvrđivanjem pravila kojima se osigurava da poslovni korisnici usluga internetskog posredovanja i korporativni korisnici internetskih stranica u odnosu na internetske tražilice uživaju prikladnu transparentnost, pravednost i mogućnosti djelotvorne pravne zaštite.
Uredba se primjenjuje na usluge internetskog posredovanja i internetske tražilice koje se pružaju ili čije se pružanje nudi poslovnim korisnicima i korporativnim korisnicima internetskih stranica koji, putem tih usluga internetskog posredovanja ili internetskih tražilica, nude robu ili usluge potrošačima.
Ovisnost poslovnih subjekata o određenim internetskim uslugama podrazumijeva da pružatelji takvih usluga internetskog posredovanja mogu sudjelovati u brojnim potencijalno štetnim poslovnim praksama, koje ograničavaju prodaju poslovnih korisnika putem tih pružatelja i mogu ugroziti njihovo povjerenje. Uredbom se reguliraju usluge internetskog posredovanja, koje su prepoznate kao ključne za omogućivanje poduzetništva i novih poslovnih modela, trgovine i inovacija te mogu poboljšati dobrobit potrošača i sve se više upotrebljavaju i u javnom i privatnom sektoru.
Usluge internetskog posredovanja nude pristup novim tržištima i trgovinskim prilikama, što poduzećima omogućuje da iskoriste prednosti unutarnjeg tržišta. One omogućuju potrošačima u Uniji da iskoriste te prednosti, osobito povećanjem izbora robe i usluga, kao i doprinošenjem konkurentnim cijenama na internetu, ali, s druge strane, nose i izazove koje je potrebno rješavati kako bi se osigurala pravna sigurnost.
Usluge internetskog posredovanja mogu biti ključne za poslovni uspjeh poduzeća koja upotrebljavaju takve usluge kako bi doprli do potrošača. Kako bi se u potpunosti iskoristile prednosti ekonomije internetskih platformi, važno je da se poduzeća mogu pouzdati u usluge internetskog posredovanja s kojima ulaze u trgovinske odnose.
To je bitno poglavito jer porast transakcija koje se provode putem usluga internetskog posredovanja, omogućen snažnim podatkovno utemeljenim mrežnim učincima, vodi do toga da takvi poslovni korisnici, osobito mikropoduzeća te mala i srednja poduzeća (MSP-ovi) ovise o tim uslugama kako bi doprli do potrošača. S obzirom na tu povećanu ovisnost, pružatelji tih usluga često imaju veću pregovaračku moć, što im u praksi omogućuje da postupaju jednostrano na način koji može biti nepravedan i štetan za legitimne interese njihovih poslovnih korisnika i, neizravno, potrošača u Uniji. Na primjer, mogli bi jednostrano poslovnim korisnicima nametnuti prakse koje uvelike odstupaju od dobrog poslovnog ponašanja ili su u suprotnosti s načelom dobre vjere i poštenog poslovanja.
Ovom Uredbom uređuju se takve potencijalne poteškoće u ekonomiji internetskih platformi.
Prema istraživanju Eurobarometra, gotovo polovina (42%) malih i srednjih poduzeća u EU-u izjavila je da svoje proizvode i usluge prodaje putem internetskih tržišta.
Procjena učinka koju je provela Europska komisija, prije donošenja prijedloga, pokazala je da se gotovo 50% europskih poduzeća koja posluju na platformama susreće s problemima.
Sve veća ovisnost poslovnih subjekata o određenim internetskim uslugama podrazumijeva da pružatelji takvih usluga internetskog posredovanja mogu sudjelovati u brojnim, potencijalno štetnim, poslovnim praksama koje ograničavaju prodaju poslovnih korisnika putem tih pružatelja i mogu ugroziti njihovo povjerenje.
Ova je zakonska inicijativa od ključne važnosti za zaštitu mikro, malih i srednjih poduzeća kao prvih korisnika tih usluga, kao i za stvaranje zakonodavnog okvira kojim se jamči pošteno i učinkovito tržišno natjecanje.
Osim toga, ključno je da se malim i srednjim poduzećima omoguće najveće povećanje prilika za rast na jedinstvenom digitalnom tržištu putem vlastite internetske stranice i putem internetskih platformi.
Potrošači su dobro prihvatili usluge internetskog posredovanja. Za dobrobit potrošača potreban je i konkurentan, pravedan i transparentan internetski ekosustav u kojem se poduzeća ponašaju odgovorno. Osiguravanje transparentnosti i povjerenja u poslovnim odnosima u ekonomiji internetskih platformi moglo bi također neizravno doprinijeti poboljšanju povjerenja potrošača u ekonomiju internetskih platformi. Međutim, izravni učinci razvoja ekonomije internetskih platformi na potrošače obuhvaćeni su drugim pravom Unije, osobito pravnom stečevinom u području zaštite potrošača.
S druge strane, državama članicama ostavljena je provedba same Uredbe te uređenje područja koje nije obuhvaćeno Uredbom, a to je osiguranje učinkovite provedbe iste kroz definiranje mjera protiv kršenja odredbi Uredbe i prekršajnih odredbi, a koje trebaju biti učinkovite, proporcionalne i odvraćajuće. Stoga je bilo potrebno izraditi provedbeni zakon i urediti preostalo područje nadležnosti, nadzora nad provedbom Uredbe, prekršajnih postupanja i prekršajnih mjera.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Primjena ovoga Zakona neće zahtijevati osiguranje dodatnih sredstava u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Nacrt prijedloga Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2019/1150 o promicanju pravednosti i transparentnosti za poslovne korisnike usluga internetskog posredovanja
I. OPĆE ODREDBE
Svrha zakona
Članak 1.
(1)Ovim Zakonom osigurava se provedba Uredbe (EU) 2019/1150 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o promicanju pravednosti i transparentnosti za poslovne korisnike usluga internetskog posredovanja (SL L 186, 11.17.2019.; u daljnjem tekstu Uredba (EU) 2019/1150) kojom se nastoje urediti usluge internetskog posredovanja koje internetske platforme i tražilice pružaju poduzećima.
(2)Ovaj se Zakon u skladu s odredbama Uredbe (EU) 2019/1150 primjenjuje na usluge internetskog posredovanja i internetske tražilice koje se pružaju ili čije se pružanje nudi poslovnim korisnicima i korporativnim korisnicima internetskih stranica koji imaju poslovni nastan ili boravište u Uniji i koji, putem tih usluga internetskog posredovanja ili internetskih tražilica, nude robu ili usluge potrošačima koji se nalaze u Uniji, neovisno o mjestu poslovnog nastana ili boravišta pružatelja tih usluga i neovisno o pravu koje je inače mjerodavno.
(3)Obveza utvrđene odredbama članka 11. Uredbe (EU) 2019/1150 odnosno obveza uspostave Internog sustava rješavanja pritužbi te odredba iz članka 12. točke 1. kojom se pružatelj internetskog posredovanja obvezuje na određivanje dva ili više miritelja u svojim uvjetima upotrebe, ne primjenjuje se na pružatelje usluga internetskog posredovanja koji su mala poduzeća u smislu Priloga Preporuci 2003/361/EZ.
Pojmovi
Članak 2.
(1)Pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju jednako značenje kao pojmovi korišteni u Uredbi (EU) 2019/1150.
(2)Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Opseg provedbe
Članak 3.
(1)Utvrđuje se nadležno tijelo i zadaće nadležnog tijela za provedbu Uredbe (EU) 2019/1150.
(2)Utvrđuje se nadležno tijelo za inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2019/1150.
(3)Određuju se prekršajne odredbe za postupanje protivno odredbama Uredbe (EU) 2019/1150.
II. NADLEŽNO TIJELO
Nadležno tijelo i zadaće
Članak 4.
(1)Nadležno tijelo za provedbu Uredbe (EU) 2019/1150 te ovoga Zakona je tijelo državne uprave nadležno za poslove gospodarstva.
(2)Tijelo državne uprave iz stavka 1. ovoga članka obavlja sljedeće poslove:
1.potiče pružatelje usluga internetskog posredovanja te organizacije i udruženja koji ih zastupaju, zajedno s poslovnim korisnicima, uključujući male i srednje poduzetnike i njihove reprezentativne organizacije, na izradu kodeksa ponašanja u svrhu doprinosa pravilnoj primjeni Uredbe (EU) 2019/1150, uzimajući u obzir posebne značajke različitih sektora u kojima se pružaju usluge internetskog posredovanja
2.prikuplja relevantne informacije, u suradnji s Europskom komisijom, o odnosima između pružatelja usluga internetskog posredovanja i njihovih poslovnih korisnika te između internetskih tražilica korporativnih korisnika internetskih stranica
3.surađuje s drugim državama članicama i s Europskom komisijom u svrhu prikupljanja relevantnih informacija, razmjenu dobre poslovne prakse, praćenje promjena u odnosima između pružatelja usluga internetskog posredovanja, između internetskih tražilica te njihovih poslovnih i korporativnih korisnika u svrhu praćenja provedbe Uredbe (EU) 2019/1150
4.potiče osnivanje specijaliziranih miriteljskih tijela za rješavanje sporova i postizanje dogovora s poslovnim subjektima u pogledu sklapanja izvansudskih nagodbi u sporovima između pružatelja usluga i poslovnog korisnika nastalima u vezi s pružanjem usluga internetskog posredovanja, uključujući pritužbe koje nije bilo moguće riješiti putem internog sustava rješavanja pritužbi.
III. INSPEKCIJSKI NADZOR
Nadzorno tijelo i zadaće
Članak 5.
(1)Inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2019/1150 te ovoga Zakona provode tržišni inspektori Državnog inspektorata.
(2)Pružatelji usluga internetskog posredovanja dužni su radi provedbe inspekcijskog nadzora omogućiti neograničen uvid u podatke o poslovanju, uvid u poslovnu dokumentaciju i ugovore, pridruženu računalnu opremu i uređaje.
IV. PREKRŠAJNE ODREDBE
Novčane kazne
Članak 6.
1.Novčanom kaznom od 50.000,00 do 500.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pružatelje usluga internetskog posredovanja koji se ne pridržavaju obveza utvrđenima u člancima Uredbe (EU) 2019/1150 od 3. do 10. kako slijedi:
2.ukoliko uvjeti upotrebe usluga pružatelja usluga internetskog posredovanja nisu u skladu s odredbama Uredbe (članak 3. Uredbe (EU) 2019/1150)
3.ne obavijesti dotične poslovne korisnike o svim predloženim izmjenama svojih uvjeta upotrebe na trajnom nosaču podataka u obavijesnom roku od 15 dana (članak 3. Uredbe (EU) 2019/1150)
4.u slučaju ako pružatelj usluga internetskog posredovanja odluči ograničiti, suspendirati ili prekinuti pružanje svojih usluga internetskog posredovanja u cijelosti određenom poslovnom korisniku, tom poslovnom korisniku najmanje 30 dana prije stupanja prekida na snagu na trajnom nosaču podataka ne dostavi izjavu s razlozima za tu odluku (članak 4. Uredbe (EU) 2019/1150)
5.ukoliko pružatelj usluga internetskog posredovanja primjenjuje različito postupanje prema poslovnim i korporativnim korisnicima a nisu navedeni u Uvjetima upotrebe (članak 7. Uredbe (EU) 2019/1150)
7.ako pri pružanju svojih usluga pružatelji usluga internetskog posredovanja ograniče mogućnost poslovnih korisnika da istu robu i usluge nude potrošačima pod drugim uvjetima putem kanala koji su različiti od tih usluga, a ti ekonomski, trgovinski ili pravni razlozi nisu navedeni u njihovim Uvjetima upotrebe i nisu lako dostupni javnosti (članak 8. Uredbe (EU) 2019/1150).
V. ZAVRŠNA ODREDBA
Stupanje na snagu
Članak 7.
Ovaj Zakon stupa na snagu 12. srpnja 2020. godine.
Klasa:
Urbroj:
OBRAZLOŽENJE
I. RAZLOZI ZBOG KOJIH SE ZAKON DONOSI
Ovaj provedbeni Zakon donosi se zbog dužnosti provedbe pravne stečevine EU i osiguranja zakonodavnog provedbenog okvira za pravilno funkcioniranje unutarnjeg tržišta Europske unije vezano uz ekonomiju internetskih platformi.
Ovim se provedbenim Zakonom podrobnije propisuje provedba Uredbe (EU) 2019/1150 Europskog Parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o promicanju pravednosti i transparentnosti za poslovne korisnike usluga internetskog posredovanja (SL L 186, 11.17.2019.; u daljnjem tekstu Uredba (EU) 2019/1150).
Člankom 15. predmetne Uredbe (EU) 2019/1150, navodi se:
„Provedba 1. Svaka država članica osigurava primjerenu i učinkovitu provedbu ove Uredbe.
2. Države članice utvrđuju pravila o mjerama koje se primjenjuju na kršenja ove Uredbe te osiguravaju njihovu provedbu. Predviđene mjere moraju biti učinkovite, proporcionalne i odvraćajuće.“.
II. PITANJA KOJA SE RJEŠAVAJU OVIM ZAKONOM
Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta prepoznalo je važnost potrebe za harmonizacijom nacionalnog zakonodavstva sa predmetnom Uredbom, zbog potrebe pravilnog funkcioniranja tržišta EU.
Svrha Uredbe i ovoga Zakona je doprinijeti pravilnom funkcioniranju unutarnjeg tržišta utvrđivanjem pravila kojima se osigurava da poslovni korisnici usluga internetskog posredovanja i korporativni korisnici internetskih stranica u odnosu na internetske tražilice uživaju prikladnu transparentnost, pravednost i mogućnosti djelotvorne pravne zaštite.
Uredba se primjenjuje na usluge internetskog posredovanja i internetske tražilice koje se pružaju ili čije se pružanje nudi poslovnim korisnicima i korporativnim korisnicima internetskih stranica koji imaju poslovni nastan ili boravište u Uniji i koji, putem tih usluga internetskog posredovanja ili internetskih tražilica, nude robu ili usluge potrošačima koji se nalaze u Uniji, neovisno o mjestu poslovnog nastana ili boravišta pružatelja tih usluga i neovisno o pravu koje je inače mjerodavno.
Sve veća ovisnost poslovnih subjekata o određenim internetskim uslugama podrazumijeva da pružatelji takvih usluga internetskog posredovanja mogu sudjelovati u brojnim, potencijalno štetnim, poslovnim praksama koje ograničavaju prodaju poslovnih korisnika putem tih pružatelja i mogu ugroziti njihovo povjerenje.
Ova je zakonska inicijativa od ključne važnosti za zaštitu mikro, malih i srednjih poduzeća kao prvih korisnika tih usluga, kao i za stvaranje zakonodavnog okvira kojim se jamči pošteno i učinkovito tržišno natjecanje.
Osim toga, ključno je da se malim i srednjim poduzećima omoguće najveće povećanje prilika za rast na jedinstvenom digitalnom tržištu putem vlastite internetske stranice i putem internetskih platformi.
Ovim se Zakonom:
1. Određuju opće odredbe i definiraju pojmovi za primjenu odredbi Zakona u praksi
2. Određuje nadležno tijelo i njegove zadaće
3. Određuje nadzor nad provedbom Zakona
4. Određuju prekršajne odredbe za postupanje protivno Zakonu.
III. OBJAŠNJENJE ODREDBI PREDLOŽENOG ZAKONA
Uz članak 1. Ovim se člankom određuje svrha Zakona kojim se osigurava provedba Uredbe (EU) 2019/1150 Europskog Parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o promicanju pravednosti i transparentnosti za poslovne korisnike usluga internetskog posredovanja (SL L 186, 11.17.2019.; u daljnjem tekstu Uredba (EU) 2019/1150) kojom se nastoje urediti usluge internetskog posredovanja koje internetske platforme i tražilice pružaju poduzećima.
Uz članak 2. Ovim se člankom pobliže određuje značenje i korištenje pojmova Uredbe (EU) 2019/1150.
Uz članak 3. Ovim člankom određuje se opseg i područje primjene Uredbe (EU) 2019/1150, odnosno provedbenoga Zakona. Ovaj se Zakon u skladu s odredbama Uredbe (EU) 2019/1150 primjenjuje na usluge internetskog posredovanja i internetske tražilice koje se pružaju ili čije se pružanje nudi poslovnim korisnicima i korporativnim korisnicima internetskih stranica koji imaju poslovni nastan ili boravište u Uniji i koji, putem tih usluga internetskog posredovanja ili internetskih tražilica, nude robu ili usluge potrošačima koji se nalaze u Uniji, neovisno o mjestu poslovnog nastana ili boravišta pružatelja tih usluga i neovisno o pravu koje je inače mjerodavno.
Uz članak 4. Ovim člankom određuje se nadležnost. Nadležno tijelo za provedbu Uredbe (EU) 2019/1150 te provedbenog Zakona je središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove gospodarstva.
Uz članak 5. Ovim člankom određuje se nadležno tijelo za provođenje inspekcijskog nadzora. Inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2019/1150 te provedbenog Zakona provode državni službenici Državnog inspektorata u skladu s ovlastima određenim posebnim zakonom. Ovlast za provođenje inspekcijskoga nadzora službenika Državnog inspektorata proizlazi iz Zakona o državnom inspektoratu, članka 3., stavka 1., prve alineje i stavka 2. te članka 5.
U okviru inspekcijskog nadzora utvrđuje se jesu li ispunjeni uvjeti propisani Uredbom (EU) 2019/1150 i provedbenim propisima donesenim na temelju Uredbe (EU) 2019/1150.
Pružatelji usluga internetskog posredovanja dužni su radi provedbe inspekcijskog nadzora omogućiti neograničen uvid u podatke o poslovanju, uvid u poslovnu dokumentaciju i ugovore, pridruženu računalnu opremu i uređaje.
Uz članak 6. Ovim člankom određuju se prekršajne odredbe i pripadajuće novčane kazne za prekršitelje odredbi provedbenog Zakona i Uredbe. U pogledu prekršajnih odredbi, iste su navedene s namjerom da budu djelotvorne, razmjerne te odvraćajuće za eventualne prekršitelje.
Uz članak 7. Prijelaznim i završnim odredbama utvrđuje se dan stupanja na snagu provedbenog Zakona. Zakon stupa na snagu 12. srpnja 2020. godine, budući i sama Uredba propisuje u članku 19.: „Stupanje na snagu i primjena
1. Ova Uredba stupa na snagu dvadesetog dana od dana objave u Službenom listu Europske unije.
2. Primjenjuje se od 12. srpnja 2020.
Ova je Uredba u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u svim državama članicama.“.
IV. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, PODUZETNIŠTVA I OBRTA
NACRT
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2019/1150 O PROMICANJU PRAVEDNOSTI I TRANSPARENTNOSTI ZA POSLOVNE KORISNIKE USLUGA INTERNETSKOG POSREDOVANJA
Zagreb, veljača 2020.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2019/1150 o promicanju pravednosti i transparentnosti za poslovne korisnike usluga internetskog posredovanja (u daljnjem tekstu: Zakon) sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Dana 20. 6. 2019. donesena je Uredba (EU) 2019/1150 o promicanju pravednosti i transparentnosti za poslovne korisnike usluga internetskog posredovanja (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1150).
Svrha je ove Uredbe doprinijeti pravilnom funkcioniranju unutarnjeg tržišta utvrđivanjem pravila kojima se osigurava da poslovni korisnici usluga internetskog posredovanja i korporativni korisnici internetskih stranica u odnosu na internetske tražilice uživaju prikladnu transparentnost, pravednost i mogućnosti djelotvorne pravne zaštite.
Uredba se primjenjuje na usluge internetskog posredovanja i internetske tražilice koje se pružaju ili čije se pružanje nudi poslovnim korisnicima i korporativnim korisnicima internetskih stranica koji, putem tih usluga internetskog posredovanja ili internetskih tražilica, nude robu ili usluge potrošačima.
Ovisnost poslovnih subjekata o određenim internetskim uslugama podrazumijeva da pružatelji takvih usluga internetskog posredovanja mogu sudjelovati u brojnim potencijalno štetnim poslovnim praksama, koje ograničavaju prodaju poslovnih korisnika putem tih pružatelja i mogu ugroziti njihovo povjerenje. Uredbom se reguliraju usluge internetskog posredovanja, koje su prepoznate kao ključne za omogućivanje poduzetništva i novih poslovnih modela, trgovine i inovacija te mogu poboljšati dobrobit potrošača i sve se više upotrebljavaju i u javnom i privatnom sektoru.
Usluge internetskog posredovanja nude pristup novim tržištima i trgovinskim prilikama, što poduzećima omogućuje da iskoriste prednosti unutarnjeg tržišta. One omogućuju potrošačima u Uniji da iskoriste te prednosti, osobito povećanjem izbora robe i usluga, kao i doprinošenjem konkurentnim cijenama na internetu, ali, s druge strane, nose i izazove koje je potrebno rješavati kako bi se osigurala pravna sigurnost.
Usluge internetskog posredovanja mogu biti ključne za poslovni uspjeh poduzeća koja upotrebljavaju takve usluge kako bi doprli do potrošača. Kako bi se u potpunosti iskoristile prednosti ekonomije internetskih platformi, važno je da se poduzeća mogu pouzdati u usluge internetskog posredovanja s kojima ulaze u trgovinske odnose.
To je bitno poglavito jer porast transakcija koje se provode putem usluga internetskog posredovanja, omogućen snažnim podatkovno utemeljenim mrežnim učincima, vodi do toga da takvi poslovni korisnici, osobito mikropoduzeća te mala i srednja poduzeća (MSP-ovi) ovise o tim uslugama kako bi doprli do potrošača. S obzirom na tu povećanu ovisnost, pružatelji tih usluga često imaju veću pregovaračku moć, što im u praksi omogućuje da postupaju jednostrano na način koji može biti nepravedan i štetan za legitimne interese njihovih poslovnih korisnika i, neizravno, potrošača u Uniji. Na primjer, mogli bi jednostrano poslovnim korisnicima nametnuti prakse koje uvelike odstupaju od dobrog poslovnog ponašanja ili su u suprotnosti s načelom dobre vjere i poštenog poslovanja.
Ovom Uredbom uređuju se takve potencijalne poteškoće u ekonomiji internetskih platformi.
Prema istraživanju Eurobarometra, gotovo polovina (42%) malih i srednjih poduzeća u EU-u izjavila je da svoje proizvode i usluge prodaje putem internetskih tržišta.
Procjena učinka koju je provela Europska komisija, prije donošenja prijedloga, pokazala je da se gotovo 50% europskih poduzeća koja posluju na platformama susreće s problemima.
Sve veća ovisnost poslovnih subjekata o određenim internetskim uslugama podrazumijeva da pružatelji takvih usluga internetskog posredovanja mogu sudjelovati u brojnim, potencijalno štetnim, poslovnim praksama koje ograničavaju prodaju poslovnih korisnika putem tih pružatelja i mogu ugroziti njihovo povjerenje.
Ova je zakonska inicijativa od ključne važnosti za zaštitu mikro, malih i srednjih poduzeća kao prvih korisnika tih usluga, kao i za stvaranje zakonodavnog okvira kojim se jamči pošteno i učinkovito tržišno natjecanje.
Osim toga, ključno je da se malim i srednjim poduzećima omoguće najveće povećanje prilika za rast na jedinstvenom digitalnom tržištu putem vlastite internetske stranice i putem internetskih platformi.
Potrošači su dobro prihvatili usluge internetskog posredovanja. Za dobrobit potrošača potreban je i konkurentan, pravedan i transparentan internetski ekosustav u kojem se poduzeća ponašaju odgovorno. Osiguravanje transparentnosti i povjerenja u poslovnim odnosima u ekonomiji internetskih platformi moglo bi također neizravno doprinijeti poboljšanju povjerenja potrošača u ekonomiju internetskih platformi. Međutim, izravni učinci razvoja ekonomije internetskih platformi na potrošače obuhvaćeni su drugim pravom Unije, osobito pravnom stečevinom u području zaštite potrošača.
S druge strane, državama članicama ostavljena je provedba same Uredbe te uređenje područja koje nije obuhvaćeno Uredbom, a to je osiguranje učinkovite provedbe iste kroz definiranje mjera protiv kršenja odredbi Uredbe i prekršajnih odredbi, a koje trebaju biti učinkovite, proporcionalne i odvraćajuće. Stoga je bilo potrebno izraditi provedbeni zakon i urediti preostalo područje nadležnosti, nadzora nad provedbom Uredbe, prekršajnih postupanja i prekršajnih mjera.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Primjena ovoga Zakona neće zahtijevati osiguranje dodatnih sredstava u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Nacrt prijedloga Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2019/1150 o promicanju pravednosti i transparentnosti za poslovne korisnike usluga internetskog posredovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Svrha zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 1.
(1) Ovim Zakonom osigurava se provedba Uredbe (EU) 2019/1150 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o promicanju pravednosti i transparentnosti za poslovne korisnike usluga internetskog posredovanja (SL L 186, 11.17.2019.; u daljnjem tekstu Uredba (EU) 2019/1150) kojom se nastoje urediti usluge internetskog posredovanja koje internetske platforme i tražilice pružaju poduzećima.
(2) Ovaj se Zakon u skladu s odredbama Uredbe (EU) 2019/1150 primjenjuje na usluge internetskog posredovanja i internetske tražilice koje se pružaju ili čije se pružanje nudi poslovnim korisnicima i korporativnim korisnicima internetskih stranica koji imaju poslovni nastan ili boravište u Uniji i koji, putem tih usluga internetskog posredovanja ili internetskih tražilica, nude robu ili usluge potrošačima koji se nalaze u Uniji, neovisno o mjestu poslovnog nastana ili boravišta pružatelja tih usluga i neovisno o pravu koje je inače mjerodavno.
(3) Obveza utvrđene odredbama članka 11. Uredbe (EU) 2019/1150 odnosno obveza uspostave Internog sustava rješavanja pritužbi te odredba iz članka 12. točke 1. kojom se pružatelj internetskog posredovanja obvezuje na određivanje dva ili više miritelja u svojim uvjetima upotrebe, ne primjenjuje se na pružatelje usluga internetskog posredovanja koji su mala poduzeća u smislu Priloga Preporuci 2003/361/EZ.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 2.
(1) Pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju jednako značenje kao pojmovi korišteni u Uredbi (EU) 2019/1150.
(2) Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Opseg provedbe
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 3.
(1) Utvrđuje se nadležno tijelo i zadaće nadležnog tijela za provedbu Uredbe (EU) 2019/1150.
(2) Utvrđuje se nadležno tijelo za inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2019/1150.
(3) Određuju se prekršajne odredbe za postupanje protivno odredbama Uredbe (EU) 2019/1150.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
II. NADLEŽNO TIJELO
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Nadležno tijelo i zadaće
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 4.
(1) Nadležno tijelo za provedbu Uredbe (EU) 2019/1150 te ovoga Zakona je tijelo državne uprave nadležno za poslove gospodarstva.
(2) Tijelo državne uprave iz stavka 1. ovoga članka obavlja sljedeće poslove:
1. potiče pružatelje usluga internetskog posredovanja te organizacije i udruženja koji ih zastupaju, zajedno s poslovnim korisnicima, uključujući male i srednje poduzetnike i njihove reprezentativne organizacije, na izradu kodeksa ponašanja u svrhu doprinosa pravilnoj primjeni Uredbe (EU) 2019/1150, uzimajući u obzir posebne značajke različitih sektora u kojima se pružaju usluge internetskog posredovanja
2. prikuplja relevantne informacije, u suradnji s Europskom komisijom, o odnosima između pružatelja usluga internetskog posredovanja i njihovih poslovnih korisnika te između internetskih tražilica korporativnih korisnika internetskih stranica
3. surađuje s drugim državama članicama i s Europskom komisijom u svrhu prikupljanja relevantnih informacija, razmjenu dobre poslovne prakse, praćenje promjena u odnosima između pružatelja usluga internetskog posredovanja, između internetskih tražilica te njihovih poslovnih i korporativnih korisnika u svrhu praćenja provedbe Uredbe (EU) 2019/1150
4. potiče osnivanje specijaliziranih miriteljskih tijela za rješavanje sporova i postizanje dogovora s poslovnim subjektima u pogledu sklapanja izvansudskih nagodbi u sporovima između pružatelja usluga i poslovnog korisnika nastalima u vezi s pružanjem usluga internetskog posredovanja, uključujući pritužbe koje nije bilo moguće riješiti putem internog sustava rješavanja pritužbi.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
III. INSPEKCIJSKI NADZOR
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Nadzorno tijelo i zadaće
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 5.
(1)Inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2019/1150 te ovoga Zakona provode tržišni inspektori Državnog inspektorata.
(2)Pružatelji usluga internetskog posredovanja dužni su radi provedbe inspekcijskog nadzora omogućiti neograničen uvid u podatke o poslovanju, uvid u poslovnu dokumentaciju i ugovore, pridruženu računalnu opremu i uređaje.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
IV. PREKRŠAJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Novčane kazne
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 6.
1. Novčanom kaznom od 50.000,00 do 500.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pružatelje usluga internetskog posredovanja koji se ne pridržavaju obveza utvrđenima u člancima Uredbe (EU) 2019/1150 od 3. do 10. kako slijedi:
2. ukoliko uvjeti upotrebe usluga pružatelja usluga internetskog posredovanja nisu u skladu s odredbama Uredbe (članak 3. Uredbe (EU) 2019/1150)
3. ne obavijesti dotične poslovne korisnike o svim predloženim izmjenama svojih uvjeta upotrebe na trajnom nosaču podataka u obavijesnom roku od 15 dana (članak 3. Uredbe (EU) 2019/1150)
4. u slučaju ako pružatelj usluga internetskog posredovanja odluči ograničiti, suspendirati ili prekinuti pružanje svojih usluga internetskog posredovanja u cijelosti određenom poslovnom korisniku, tom poslovnom korisniku najmanje 30 dana prije stupanja prekida na snagu na trajnom nosaču podataka ne dostavi izjavu s razlozima za tu odluku (članak 4. Uredbe (EU) 2019/1150)
5. ukoliko pružatelj usluga internetskog posredovanja primjenjuje različito postupanje prema poslovnim i korporativnim korisnicima a nisu navedeni u Uvjetima upotrebe (članak 7. Uredbe (EU) 2019/1150)
6. ukoliko pružatelj usluga internetskog posredovanja poslovnim i korporativnim korisnicima nameće retroaktivne izmjene Uvjeta upotrebe (članak 8. Uredbe (EU) 2019/1150)
7. ako pri pružanju svojih usluga pružatelji usluga internetskog posredovanja ograniče mogućnost poslovnih korisnika da istu robu i usluge nude potrošačima pod drugim uvjetima putem kanala koji su različiti od tih usluga, a ti ekonomski, trgovinski ili pravni razlozi nisu navedeni u njihovim Uvjetima upotrebe i nisu lako dostupni javnosti (članak 8. Uredbe (EU) 2019/1150).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
V. ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 7.
Ovaj Zakon stupa na snagu 12. srpnja 2020. godine.
Klasa:
Urbroj:
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
I. RAZLOZI ZBOG KOJIH SE ZAKON DONOSI
Ovaj provedbeni Zakon donosi se zbog dužnosti provedbe pravne stečevine EU i osiguranja zakonodavnog provedbenog okvira za pravilno funkcioniranje unutarnjeg tržišta Europske unije vezano uz ekonomiju internetskih platformi.
Ovim se provedbenim Zakonom podrobnije propisuje provedba Uredbe (EU) 2019/1150 Europskog Parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o promicanju pravednosti i transparentnosti za poslovne korisnike usluga internetskog posredovanja (SL L 186, 11.17.2019.; u daljnjem tekstu Uredba (EU) 2019/1150).
Člankom 15. predmetne Uredbe (EU) 2019/1150, navodi se:
„Provedba 1. Svaka država članica osigurava primjerenu i učinkovitu provedbu ove Uredbe.
2. Države članice utvrđuju pravila o mjerama koje se primjenjuju na kršenja ove Uredbe te osiguravaju njihovu provedbu. Predviđene mjere moraju biti učinkovite, proporcionalne i odvraćajuće.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
II. PITANJA KOJA SE RJEŠAVAJU OVIM ZAKONOM
Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta prepoznalo je važnost potrebe za harmonizacijom nacionalnog zakonodavstva sa predmetnom Uredbom, zbog potrebe pravilnog funkcioniranja tržišta EU.
Svrha Uredbe i ovoga Zakona je doprinijeti pravilnom funkcioniranju unutarnjeg tržišta utvrđivanjem pravila kojima se osigurava da poslovni korisnici usluga internetskog posredovanja i korporativni korisnici internetskih stranica u odnosu na internetske tražilice uživaju prikladnu transparentnost, pravednost i mogućnosti djelotvorne pravne zaštite.
Uredba se primjenjuje na usluge internetskog posredovanja i internetske tražilice koje se pružaju ili čije se pružanje nudi poslovnim korisnicima i korporativnim korisnicima internetskih stranica koji imaju poslovni nastan ili boravište u Uniji i koji, putem tih usluga internetskog posredovanja ili internetskih tražilica, nude robu ili usluge potrošačima koji se nalaze u Uniji, neovisno o mjestu poslovnog nastana ili boravišta pružatelja tih usluga i neovisno o pravu koje je inače mjerodavno.
Sve veća ovisnost poslovnih subjekata o određenim internetskim uslugama podrazumijeva da pružatelji takvih usluga internetskog posredovanja mogu sudjelovati u brojnim, potencijalno štetnim, poslovnim praksama koje ograničavaju prodaju poslovnih korisnika putem tih pružatelja i mogu ugroziti njihovo povjerenje.
Ova je zakonska inicijativa od ključne važnosti za zaštitu mikro, malih i srednjih poduzeća kao prvih korisnika tih usluga, kao i za stvaranje zakonodavnog okvira kojim se jamči pošteno i učinkovito tržišno natjecanje.
Osim toga, ključno je da se malim i srednjim poduzećima omoguće najveće povećanje prilika za rast na jedinstvenom digitalnom tržištu putem vlastite internetske stranice i putem internetskih platformi.
Ovim se Zakonom:
1. Određuju opće odredbe i definiraju pojmovi za primjenu odredbi Zakona u praksi
2. Određuje nadležno tijelo i njegove zadaće
3. Određuje nadzor nad provedbom Zakona
4. Određuju prekršajne odredbe za postupanje protivno Zakonu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
III. OBJAŠNJENJE ODREDBI PREDLOŽENOG ZAKONA
Uz članak 1. Ovim se člankom određuje svrha Zakona kojim se osigurava provedba Uredbe (EU) 2019/1150 Europskog Parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o promicanju pravednosti i transparentnosti za poslovne korisnike usluga internetskog posredovanja (SL L 186, 11.17.2019.; u daljnjem tekstu Uredba (EU) 2019/1150) kojom se nastoje urediti usluge internetskog posredovanja koje internetske platforme i tražilice pružaju poduzećima.
Uz članak 2. Ovim se člankom pobliže određuje značenje i korištenje pojmova Uredbe (EU) 2019/1150.
Uz članak 3. Ovim člankom određuje se opseg i područje primjene Uredbe (EU) 2019/1150, odnosno provedbenoga Zakona. Ovaj se Zakon u skladu s odredbama Uredbe (EU) 2019/1150 primjenjuje na usluge internetskog posredovanja i internetske tražilice koje se pružaju ili čije se pružanje nudi poslovnim korisnicima i korporativnim korisnicima internetskih stranica koji imaju poslovni nastan ili boravište u Uniji i koji, putem tih usluga internetskog posredovanja ili internetskih tražilica, nude robu ili usluge potrošačima koji se nalaze u Uniji, neovisno o mjestu poslovnog nastana ili boravišta pružatelja tih usluga i neovisno o pravu koje je inače mjerodavno.
Uz članak 4. Ovim člankom određuje se nadležnost. Nadležno tijelo za provedbu Uredbe (EU) 2019/1150 te provedbenog Zakona je središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove gospodarstva.
Uz članak 5. Ovim člankom određuje se nadležno tijelo za provođenje inspekcijskog nadzora. Inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2019/1150 te provedbenog Zakona provode državni službenici Državnog inspektorata u skladu s ovlastima određenim posebnim zakonom. Ovlast za provođenje inspekcijskoga nadzora službenika Državnog inspektorata proizlazi iz Zakona o državnom inspektoratu, članka 3., stavka 1., prve alineje i stavka 2. te članka 5.
U okviru inspekcijskog nadzora utvrđuje se jesu li ispunjeni uvjeti propisani Uredbom (EU) 2019/1150 i provedbenim propisima donesenim na temelju Uredbe (EU) 2019/1150.
Pružatelji usluga internetskog posredovanja dužni su radi provedbe inspekcijskog nadzora omogućiti neograničen uvid u podatke o poslovanju, uvid u poslovnu dokumentaciju i ugovore, pridruženu računalnu opremu i uređaje.
Uz članak 6. Ovim člankom određuju se prekršajne odredbe i pripadajuće novčane kazne za prekršitelje odredbi provedbenog Zakona i Uredbe. U pogledu prekršajnih odredbi, iste su navedene s namjerom da budu djelotvorne, razmjerne te odvraćajuće za eventualne prekršitelje.
Uz članak 7. Prijelaznim i završnim odredbama utvrđuje se dan stupanja na snagu provedbenog Zakona. Zakon stupa na snagu 12. srpnja 2020. godine, budući i sama Uredba propisuje u članku 19.: „Stupanje na snagu i primjena
1. Ova Uredba stupa na snagu dvadesetog dana od dana objave u Službenom listu Europske unije.
2. Primjenjuje se od 12. srpnja 2020.
Ova je Uredba u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u svim državama članicama.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
IV. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta