Na temelju članka 27. stavka 9. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj: 87/08, 86/09, 92/10, 105/10 - ispravak, 90/11, 16/12, 86/12, 94/13, 152/14, 7/17, 68/18 i 98/19), ministrica znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU O DONOŠENJU KURIKULUMA ZA NASTAVNI PREDMET SLOVAČKI JEZIK I KULTURA U OSNOVNIM I SREDNJIM ŠKOLAMA U REPUBLICI HRVATSKOJ (MODEL C)
I.
Ovom odlukom donosi se kurikulum za nastavni predmet Slovački jezik i kultura u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj (model C).
II.
Sastavni dio ove odluke je kurikulum nastavnoga predmeta Slovački jezik i kulturau osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj (model C).
III.
Ova odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama, a primjenjuje se za učenike 1., 2., 3., 5., 6. i 7. razreda osnovne škole te 1., 2. i 3. razreda srednjih škola od školske godine 2020./2021., a za učenike 4. i 8. razreda osnovne škole i 4. razreda srednjih škola od školske godine 2021./2022.
MINISTRICA
prof. dr. sc. Blaženka Divjak
NACIONALNI KURIKULUM NASTAVNOG PREDMETA SLOVAČKI JEZIK I KULTURA ZA OSNOVNE I SREDNJE ŠKOLE - MODEL C
A. SVRHA I OPIS PREDMETA
Slovački jezik i kultura spada u obrazovno područje: Jezično-komunikacijsko područje.
To je jezik slovačke nacionalne manjine u RH. Prema posljednjemu popisu stanovništva iz 2011. godine u Republici Hrvatskoj živi 4.753 deklariranih Slovaka, od kojih najviše u Osječko-baranjskoj i Vukovarsko-srijemskoj županiji te gradu Zagrebu. Administrativno i kulturno središte Slovaka u Republici Hrvatskoj je u Našicama.
Predmet slovački jezik i kultura namijenjen je pripadnicima slovačke nacionalne manjine i svima koji ga žele učiti. Učenjem slovačkog jezika i kulture kod učenika se potiče potreba za prepoznavanjem svog identiteta kao pripadnika slovačke nacionalne manjine u RH, kao i naklonost prema slovačkoj kulturnoj baštini, također potiče djecu na osobni razvoj i izražavanje te sudjelovanje u različitim aktivnostima (društveno-kulturne aktivnosti).
Svrha učenja i poučavanja predmeta Slovački jezik i kultura je osposobljavanje učenika za jasno, prikladno sporazumijevanje na slovačkom jeziku kao i oblikovanje zrele, odgovorne i cjelovite osobe s pozitivnim odnosom prema društvu, kulturi svojoj okolini i upotpunjavanje cjelokupnog razvoja osobnosti učenika na području komunikacije, estetike i etike.
Predmet je kompleksnog karaktera jer se u njemu isprepliću elementi govora, čitanja, pisanja, književnosti i kulture. Osnovna znanja o navedenim elementima, koja se steknu u prvom razredu osnovnoškolskog obrazovanja, nadograđuju se i produbljuju u sljedećim razredima.
Osim jezičnih elemenata predmet uključuje i stjecanje znanja o obilježjima Republike Slovačke i slovačke kulture u širem smislu (geografske, kulturne, povijesne značajke) što doprinosi boljem razumijevanju svoga identiteta i pogledu na svijet.
U jeziku i s jezikom razvija se duh naroda. (Ľudovít Štúr)
Nastavom slovačkog jezika i kulture po Modelu C od prvoga se razreda usmjerava učenike i razvija svijest o slovačkom jeziku, nacionalnom identitetu, slovačkoj kulturi, običajima i tradiciji, razvijaju se osjećaji poštivanja osnovnih ljudskih, duhovnih i životnih vrijednosti. Sukladno tome učitelji preferiraju metode i strategije koje potiču prirodan način stjecanja jezičnih vještina. Otvoren je i fleksibilan metodički pristup temeljen na suvremenim metodama i didaktičkim spoznajama uzimajući u obzir individualne čimbenike u učenju jezika.
Mjesto nastavnog predmeta u cjelokupnom kurikulumu
Slovački jezik i kultura slovačke nacionalne manjine u RH uči se kao redovni predmet u osnovnoj školi od prvoga do osmog razreda i kao fakultativni predmet u srednjoj školi od prvoga do četvrtog razreda. Broj nastavnih sati ovisi o razredima i vrsti programa.
Slika 1: Mjesto nastavnoga predmeta Slovački jezik i kultura u cjelokupnom kurikulumu.
Kratka oznaka nastavnoga predmeta Slovački jezik i kultura je SJIK.
Uz oznaku predmeta dodaje se oznaka OŠ ako je riječ o odgojno-obrazovnim ishodima za razrede u osnovnoj školi, odnosno SŠ ako je riječ o odgojno-obrazovnim ishodima za razrede u srednjim školama.
B. ODGOJNO-OBRAZOVNI CILJEVI UČENJA I POUČAVANJA PREDMETA
1.Razvoj komunikacijske kompetencije:
-usvajanje govornih vještina, znanja o jeziku, navika
-razvijanje jezične kulture
-savladavanje  ehnike pisanja i vještine pismenog izražavanja
-savladavanje tehnike glasnog i tihog čitanja i čitanja s razumijevanjem
-poznavanje osnovnih gramatičkih pojava i njihova primjena u govornom izražavanju
-formuliranje pitanja
-obogaćivanje leksike
-izražavanje osjećaja i doživljaja iz pročitanoga teksta
-interpretiranje umjetničkog teksta
-usmeno i pismeno sastavljanje tekstova
2.Upoznavanje kultura
-stjecanje svijesti o sličnostima i razlikama hrvatske i slovačke kulture i jezika
-razvijanje razumijevanja, zanimanja i poštovanja kultura svih jezika sredine u kojoj žive, pa tako i u Hrvatskoj i Europi
-poticanje na kritičko razmišljanje i iznošenje svojih stajališta
-poticanje na međunarodnu suradnju i rad na međunarodnim projektima
3.Razvoj medijske pismenosti
-pretraživanje različitih izvore informacija i njihovo učinkovito korištenje u učenju i komunikaciji
-osposobljavanje učenika za procjenjivanje pouzdanosti informacija u učenju na zadanu temu
4.Poticanje cjeloživotnog učenja
-pripremanje učenike za život u višejezičnom i višekulturnom okruženju
-poticanje učenike za nastavak učenja slovačkog jezika i sudjelovanje u aktivnostima koje provode slovačke udruge na području RH
-poticanje samostalnog rada učenika
-osposobljavanje učenika za preuzimanje odgovornosti za vlastiti napredak
C. STRUKTURA – ORGANIZACIJSKA PODRUČJA PREDMETNOG KURIKULUMA
Jezik je sredstvo izražavanja, komuniciranja i interakcije sa svijetom, koje omogućava osobni i društveni razvoj pojedinca. Učenjem i poučavanjem unutar jezično-komunikacijskog područja učenici razvijaju jezične i komunikacijske kompetencije, čitalačke interese, sposobnosti kritičkoga pristupa medijima i njihovim sadržajima što im omogućava razumijevanje različitih tekstova s kojima se susreću. Također učeći o svom podrijetlu, učenici uče cijeniti svoj jezik i narod uz poznavanje i poštivanje drugih naroda.
Unutar ovog područja razvijaju se komunikacijske i socijalne vještine, kritičko mišljenje i kreativnost. Odgojno-obrazovni ciklus uvažava razvojne faze učenika.
Kurikulum Slovačkog jezika i kulture strukturiran je oko tri domene:
A.Komunikacija i jezik
B.Književnost i stvaralaštvo
C.Kultura i mediji
Slika 2: Grafički prikaz organizacije kurikuluma nastavnoga predmeta Slovački jezik i kultura u svim godinama učenja.
Prema naznačenim domenama učenici u osnovnoj školi stječu osnove i temeljna znanja, vještine, sposobnosti i stavove koje će moći nadograđivati. Kod učenika se razvija čitalačka kultura, znanje o književnosti i medijska kultura čime se potiče njegova kreativnost.
Usvajajući ove domene osvješćuje se važnost znanja slovačkog jezika kao kulturnog dobra i razvija pozitivan odnos prema jeziku slovačkog naroda, njegove književnosti i kulture. One zahtijevaju poznavanje vlastite kulture, preispitivanje uvjerenja i pogleda na svijet i razvijaju sposobnost gledanja iz perspektive drugih i drukčijih, kao priprema za život u multikulturalnoj Europi.
U svim domenama razvija se jezično-komunikacijska kompetencija te vještine slušanja, govorenja, čitanja, pisanja, obogaćivanja rječnika i prevođenja. Novim metodama povećava se interes i motivacija učenika, ostvaruje kvalitetnija nastava u kojoj učenici i učitelj stvaraju interaktivan i suradnički odnos zasnovan na konstruktivizmu jer učenici sami stječu vlastito znanje na temelju prijašnjih iskustava i vlastitih mogućnosti.
Predloženi odnos zastupljenosti domena za pojedine razrede podložan je promjenama. Učitelj može tijekom nastavne godine nekoj od domena dati veću ili manju važnost procijenivši interese učenika određenog razrednog odjeljenja i specifičnosti školskog kurikuluma.
A.Komunikacija i jezik
Komunikacija i jezik usmjereni su na razvijanje komunikacijskih vještina učenika na materinjskom jeziku, usvajanje pravilnog pravopisa i gramatike u usmenom i pismenom obliku te stjecanje vještine čitanja. Dobro savladavanje jezika i komunikativnih kompetencija stvara preduvjet za razvoj sposobnosti za uspjeh u životu.
U okviru ove domene razvijaju se:
-jezične i sociolingvističke kompetencije
-kompetencije stvaralaštva i kreativnosti – stvaranje tekstova različitih vrsta
-socijalizacijske sposobnosti učenika – razmjenom ideja, mišljenja, iskustava
-izražavanje mišljenja, emocija, mašte
-navike slušanja i uvažavanja drugih
Razvojem komunikacijske jezične sposobnosti, kao procesa izražavanja svojega identiteta i razumijevanja identiteta svojega sugovornika, potiče se socijalizacija i cjelokupan razvoj osobnosti učenika.
B.Književnost i stvaralaštvo
Književna sastavnica jezika je važna. Kroz nju učenici upoznaju književna djela i njihove autore te razvijaju pozitivan odnos prema književnosti. Nastava na temu književnosti usredotočena je na pozitivnu motivaciju učenika i razvijanje sposobnosti razumijevanja estetske slike svijeta. Naglasak je na razumijevanju čitanja i razvoju jezičnih vještina, nastava se odvija u učionici, na književnim ekskurzijama ili posjetom kazališnim i filmskim predstavama.
U književnosti učitelj odabire djela koja karakteriziraju specifičnost, jasnoću, senzualnost, slikovnost, razigranost i fantastičnost. Time se želi pobuditi učenikovu radoznalost, poboljšati učenikovu sposobnost i tehniku čitanja, proširiti fond riječi, razviti izražavanje, kreativnost, inovativnost te ih upoznati sa slovačkim značajnim književnicima.
C.Kultura i mediji
Zadaće domene Kultura i mediji su osposobljavanje za komunikaciju s medijima – kazalištem, filmom, radijom, tiskom, stripom, računalom, tj. pripremanje kazališne predstave, filma, radijske i televizijske emisije kao i osposobljavanje za vrednovanje istih. U predmetu Slovački jezik i kultura zadaća ove domene je upoznavanje učenika s kazališnim predstavama, filmovima, radijskim emisijama, časopisima, tiskom, slovačkim udrugama i korisnim web stranicama te poticanje učenika u uključivanje u javni život slovačke nacionalne manjine. Praćenjem medija postiže se osuvremenjivanje nastave te informatička pismenosti mladih.
Medijsko obrazovanje proizlazi iz potreba društva i potreba pojedinca, zato treba omogućiti da djeca i mladi u svojoj interakciji s medijima svih vrsta zadovolje i intelektualne potrebe i potrebe za zabavom. U okviru ovoga predmetnog područja učenici usvajaju znanje o sebi i drugima, odgovorno ponašanje prema pripadnicima drugih jezika i kultura, uvažavaju različite vrijednosti, uvjerenja, ponašanja, razvijaju i svijest o sebi kao osobi koja izgrađuje, poštuje i izražava vlastiti (jezični) identitet i poštuje identitet drugih.
Slika 3: Grafički prikaz domena u kurikulumu nastavnoga predmeta
D. ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHODI, SADRŽAJI I RAZINE USVOJENOSTI PO RAZREDIMA I ORGANIZACIJSKIM PODRUČJIMA
Odgojno-obrazovni ishodi razvijaju se od prvog do osmog razreda osnovne škole i od prvog do četvrtog razreda srednje škole. Odgojno-obrazovne ishode čine tri sastavnice: odgojno-obrazovni ishod, razrada ishoda i razine usvojenosti ishoda.
Učenici se postupno kroz domene Komunikacija i jezik, Književnost i stvaralaštvo  e Kultura i mediji upoznaju s različitim strategijama učenja i pristupima učenju te ih svrhovito primjenjuju. Domene se neprestano isprepliću i međusobno su blisko povezane. Jezični sadržaji se ciklički ponavljaju (leksika i gramatika) i nadograđuju po razredima a viši razredi uključuju strukture iz prethodnih razreda.
Tablični prikaz odgojno-obrazovnih ishoda olakšava okomito i vodoravno čitanje dokumenta. Okomitim čitanjem uočavaju se svi odgojno-obrazovni ishodi u tri domene, a vodoravnim čitanjem razvoj svakoga pojedinog ishoda od prvog do osmog razreda OŠ i prvog i četvrtog razreda SŠ. Važan dio tablice čine oznake odgojno-obrazovnih ishoda koje olakšavaju snalaženje prilikom čitanja ishoda.
Razine usvojenosti odgojno-obrazovnoga ishoda opisno određuju širinu znanja, dubinu razumijevanja i stupanj razvijenosti vještina i usvojenosti stavova u četirima kategorijama (zadovoljavajuća, dobra, vrlo dobra i iznimna). U ovome dokumentu nalazi se samo razina usvojenosti »dobar« . Ova razina ne predstavlja školsku ocjenu dobar nego služi kao okvir za procjenu ostvarenosti i razumijevanja dubine i širine ishoda na kraju razreda.
Od učenika se očekuje ostvarivanje svih odgojno-obrazovnih ishoda, ali na različitoj razini usvojenosti.
U tablicama su odgojno obrazovni ishodi označeni kratkom oznakom – SJIK. Uz oznaku predmeta dodana je oznaka OŠ ako je riječ o ishodima u osnovnoj školi, odnosno SŠ ako je riječ o ishodima u srednjoj školi. Nakon toge slijedi oznaka domene, naprimjer A, zatim brojčana oznaka razreda i na kraju redni broj ishoda unutar domene.
Pojašnjenje:
SJIK OŠ A. 1 . 1. – Slovački jezik i kultura, Osnovna škola, Domena A (Komunikacija i jezik), prvi razred, prvi ishod
SJIK SŠ A. 2. 1. – Slovački jezik i kultura, Srednja škola Domena A (Komunikacija i jezik), drugi razred, prvi ishod
POJMOVNIK KURIKULUMA PREDMETA SLOVAČKI JEZIK I KULTURA PO MODELU C
U drugom odgojno-obrazovnom ishodu u domeni Kultura i mediji, pojam kreativno izražavanje podrazumijeva elemente umjetničkog područja i umjetničkog izražavanja; uvježbavanje i izvođenje slovačkih narodnih plesova, recitacija, pjesama i dramskih tekstova na slovačkom jeziku. Tehnike i sadržaji za ostvarivanje ovog ishoda odabiru se prema interesu učenika i mogućnostima učitelja. Jednako tako, ostvarivanje ovog ishoda moguće je ostvariti u suradnji s vanjskim suradnicima – stručnjacima u određenom umjetničkom području i/ili članovima slovačkih organizacija i drugih hrvatskih institucija kao i s Republikom Slovačkom.
Pojam slovačka kulturau domeni Kultura i mediji podrazumijeva sadržaje i teme o slovačkoj općoj povijesti, geografiji, povijesti slovačke glazbene i likovne umjetnosti te sadržaje o kulturnoj i prirodnoj baštini Republike Slovačke. Odabir je usklađen sa željama i potrebama učenika.
Pojam multimodalni izvor znanja u domeni Kultura i mediji podrazumijeva kombinaciju više različitih izvora znanja.
Definicija teksta :
Vrlo kratak tekst
Kratak tekst
Srednje dugi tekst
Dugi tekst
Slušanje i čitanje
do 100 riječi
100 – 300 riječi (ovisno o godini učenja)
5. r. = 100 – 200
6. r. = 200 – 300
300 – 600 riječi (ovisno o godini učenja)
7. r. = 300 – 500
8. r. = 500 – 600
više od 600 riječi
Pisanje
do 40 riječi
40 – 80 riječi (ovisno o tekstnoj vrsti)
5. r. = 40 – 60
6. r. = 60 – 70
7. r. = 70 – 80
80 – 200 riječi (ovisno o tekstnoj vrsti)
8. r. = 80 – 100
više od 200 riječi
Govorenje
oko 1 minutu
1 – 2 minute
3 – 5 minuta
5 – 10 minuta
PRVI RAZRED SJIK OŠ: 70 sati/105 sati
DOMENA A: KOMUNIKACIJA I JEZIK
odgojno-obrazovni ishodi
razrada ishoda
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda
SJIK OŠ A.1.1.
Učenik razumije učestale riječi i vrlo kratke jednostavne rečenice u učestalom govoru.
-prepoznaje pojedine riječi ili fraze izgovorene sporijim tempom, jasno i razgovjetno
-povezuje izgovorene riječi sa slikovnim prikazima ili predmetima
-imenuje predmete i osobe u razredu ili na vizualnim predlošcima
-učenik reagira pokretom na učestale riječi i vrlo jednostavne rečenice
Učenik uglavnom razumije dio učestalih riječi i vrlo kratkih i vrlo jednostavnih rečenica ako se govori polako, jasno, razgovijetno i uz dosta ponavljanja.
SJIK OŠ A.1.2.
Učenik prepoznaje grafijske slike učestalih riječi i vrlo kratkih i jednostavnih rečenica.
-pokazuje razumijevanje napisane riječi povezujući je sa slikom
-povezuje grafijsku sliku riječi s njezinim izgovorom
Učenik uz povremenu pomoć prepoznaje veći dio grafijskih slika učestalih riječi i vrlo kratkih i vrlo jednostavnih rečenica.
SJIK OŠ A.1.3.
Učenik govori učestaleriječi i vrlo kratke rečenice.
-ponavlja riječi i vrlo kratke i vrlo jednostavne rečenice
imenuje i pokazuje predmete iz svog okruženja
Učenik uz povremenu pomoć govori učestale riječi i vrlo jednostavne rečenice.
SJIK OŠ A.1.4.
Učenik sudjeluje u vrlo kratkom razgovoru i razmjenjuje naučene vrlo kratke i vrlo jednostavne rečenice.
-upotrebljava osnovne komunikacijske obrasce (pozdravlja, predstavlja se i sl.)
-oblikuje i izgovara vrlo kratke i vrlo jednostavne, uvježbane rečenice
-sudjeluje u vrlo kratkome i jednostavnome vođenom razgovoru
Učenik uz povremenu pomoć sudjeluje u vrlo kratkom i vrlo jednostavnom razgovoru.
Sadržaj za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Preporučene teme: Predstavljanje sebe i drugih; Pozdravi; Moja obitelj; Boje; Igračke; Brojevi do 10; U školi; Voće i povrće; Životinje; Odjeća; Blagdani; Čestitke; Zahvala; Brojanje do 10. Učitelj samostalno odlučuje o odabiru i njihovom redoslijedu te rasporedu navedenih tema
Preporučeni jezični sadržaji:
uljudno ophođenje, pozdravljanje i oslovljavanje, predstavljanje, čestitanje, imenovanje, brojenje.
Gramatičke se strukture biraju primjereno razvojnoj dobi učenika i proizlaze iz preporučenih funkcija.
Navedene su teme i sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda preporuka, a učitelj samostalno odlučuje o njihovome broju, odabiru i rasporedu u jednoj nastavnoj godini.
Povezanost s ostalim predmetima: Učenici uče slovački jezik oslanjajući se na znanja koja stječu u drugim nastavnim predmetima:
Hrvatski jezik (svijet priča, recitacije, brojalice), Likovna kultura (crtanje, bojenje i oblikovanje), Tjelesna i zdravstvena kultura (igra i ples), Glazbena kultura (slušanje, pjevanje i ples), Matematika (svijet brojeva i brojanje), Vjeronauk (blagdani), Priroda (higijena).
Učenici uče slovački jezik i tijekom izvanučioničke nastave a kroz različite aktivnosti ako postoje uvjeti: Šetnja i obilazak škole; Obilježavanje rođendana i praznika.
Preporuka za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Nastavne aktivnosti raznolike su, zanimljive, zabavne i vrlo se dinamično izmjenjuju. To mogu biti igre, pjesme, dramatizacije i ostale aktivnosti u kojima je naglasak na govornoj komunikaciji i kojima se potiče učenička maštovitost i kreativnost
Leksički sadržaji odabiru se primjereno razvojnoj dobi učenika, od poznatog prema nepoznatom i od lakšeg prema težem, vodeći računa o korelaciji s drugim nastavnim predmetima, osobito materinskim jezikom, i međupredmetnim temama.
Leksički sadržaji uvode se uz mimiku, vizualna i multimodalna sredstva, mehaničkim ponavljanjem.
S čitanjem se započinje vrlo postupno tek nakon što su učenici na materinskome jeziku usvojili osnove čitanja.
Pisanje započinje krajem prvoga polugodišta i pristupa mu se izrazito postupno.
DOMENA B: KNJIŽEVNOST I STVARALAŠTVO
odgojno-obrazovni ishodi
razrada ishoda
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda
SJIK OŠ B.1.1.
Učenik izražavaverbalno/neverbalno misli, osjećaje, zapažanja nakon čitanja/slušanja književnog/neknjiževnog teksta.
-izražava opisane situacije i doživljeno u književnom tekstu riječima i crtežom
-iskazuje mišljenje o postupcima likova
-uspoređuje postupke likova s vlastitim postupcima
izdvaja iz teksta što mu se sviđa i što mu se ne sviđa
Učenik uz povremenu pomoć izražava svoja zapažanja, misli i osjećaje te opisuje situacije iz svakodnevnog života slične onima u tekstu.
SJIK OŠ B.1.2.
Učenik sluša/čita s
razumijevanjem
književni tekst, kazuje
o čemu tekst govori.
-pažljivo sluša dok učitelj čita književni tekst
-iznosi svojim riječima doživljaj i zapažanja o pročitanome književnom tekstu
-usmeno odgovara na pitanja o pročitanome književnom tekstu
-čita vrlo kratak književni tekst nekoliko puta radi potpunijeg razumijevanja teksta primjerenog početnomu svladavanju vještine čitanja te pazi na pravilan izgovor karakterističnih slovačkih glasova
Učenik sluša/čita s razumijevanjem vrlo kratak književni tekst.
Učenik usmeno odgovara na pitanja o sadržaju teksta.
Sadržaj za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Preporučene teme: Predstavljanje sebe i drugih; Pozdravi; Moja obitelj; Boje; Igračke; Brojevi do 10; U školi; Voće i povrće; Životinje; Odjeća; Blagdani; Čestitke; Zahvala; Brojanje do 10. Učitelj samostalno odlučuje o odabiru i njihovom redoslijedu te rasporedu navedenih tema.
Preporučeni jezični sadržaji:
uljudno ophođenje, pozdravljanje i oslovljavanje, predstavljanje, čestitanje, imenovanje, brojenje.
Leksičke se strukture biraju primjereno razvojnoj dobi učenika vodeći računa o povezanosti s drugim nastavnim predmetima i međupredmetnim temama.
Gramatičke se strukture biraju primjereno razvojnoj dobi učenika i proizlaze iz preporučenih funkcija.
Preporuka za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Nastavne aktivnosti dinamično se izmjenjuju: igre, kratke narodne pjesme, kratke pjesmice, brojalice, dramatizacija (Djed i repa), pri čemu je naglasak na govornoj komunikaciji, rješavanje radnih listova. Gramatika jezika se izgovara oponašanjem učitelja. Poučavanje jezičnih sadržaja (leksičkih i gramatičkih struktura) temelji se na govornoj komunikaciji i učenju iz situacije posredstvom mimike, gesta, pokreta, likovnoga izraza, igre, pjesme i dramatizacije pomoću zornih sredstava. S pisanjem se počinje krajem prvog polugodišta i to vrlo postupno.
Ľudová: Červené jabĺčko, Vyčítanka: Jeden, dva, tri, štyri, päť, Zo Zlatej brány: Naša mačka.
DOMENA C: KULTURA I MEDIJI
odgojno-obrazovni ishodi
razrada ishoda
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda
SJIK OŠ C.1.1.
Učenik uočava i prepoznaje osnovna obilježja slovačke kulture i uočava sličnosti s hrvatskom kulturom.
-imenuje i prepoznaje posebnosti i načine obilježavanja slovačkih blagdana
-sluša dječje i tradicionalne slovačke pjesme
-prepoznaje i razlikuje barem dva lika slovačkih animiranih filmova i s užitkom ih gleda razvija početni pozitivan stav za učenje slovačkog jezika i kulture
Učenik uz povremenu pomoć uočava i prepoznaje osnovna obilježja slovačke kulture i uočava sličnosti s hrvatskom kulturom.
SJIK OŠ C.1.2.
Učenik primjenjuje najosnovnije tehnike kreativnog izražavanja na slovačkom jeziku i pokazuje zanimanje za slovačku kulturu.
-rado sudjeluje u aktivnostima vezanim uz slovačko recitiranje, pjevanje, plesanje, glumu.
Učenik se uz učiteljev poticaj uključuje i sudjeluje u aktivnostima.
Učenik pokazuje zanimanje za slovačku kulturu uz poticanje.
Sadržaj za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Odgojno-obrazovni ishodi domene C ostvaruju se na temelju istih tema i jezičnih sadržaja kojima se ostvaruju odgojno-obrazovni ishodi domene B.
Preporuka za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Preporuka sadržaja iz medija: slovački crtani filmovi (You Tube), edukativni sadržaji primjereni dobi na predložene teme iz domene Komunikacija i jezik, dječji kutak časopisa Prameň.
Kako bi učenici osvijestili važnost i uporabnu vrijednost strategija za uporabu jezika, na strategije ih se upućuje kontinuirano i sustavno.
Učitelј planira školske ili izvanškolske kulturne sadržaje i aktivnosti prema interesima učenika, mogućnostima škole i lokalne zajednice. Ishodom se potiče uklјučivanje učenika u kulturni i društveni život zajednice te se stoga ne vrednuje sumativno.
Vrednovanje:
Praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje učenika je kontinuiran i stalan proces u nastavi slovačkog jezika i treba biti u funkciji motivacije i ohrabrivanja učenika na daljnji rad i razvijanje naklonosti, ljubavi i ambicije za učenje jezika. Na početnom nivou, ono treba biti provedeno veoma pažljivo i nenametljivo, konkretno i pozitivno. Uvježbavanje treba raditi kroz igru i pjesmu. Nastavnici prate učeničku aktivnost i potiču ju. Usmene provjere znanja vrše se kroz izgovor jednostavnih riječi i pjevanje pjesmica, razumijevanje kratkih uputa, primjenu različitih igara odgovarajućih njihovom uzrastu.
DRUGI RAZRED SJIK OŠ: 70 sati/105 sati
DOMENA A: KOMUNIKACIJA I JEZIK
odgojno-obrazovni ishodi
razrada ishoda
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda
SJIK OŠ A.2.1.
Učenik razumije napisane riječi i vrlo kratke i jednostavne rečenice u slovačkom govornom području.
-povezuje izgovorene riječi sa slikovnim prikazima ili predmetima
-imenuje predmete i osobe u razredu ili na vizualnim predlošcima razumije jednostavan sadržaj koji povezuje sa slikama i napisanim riječima
Učenik razumije dio napisanih riječi i vrlo kratke rečenice u slovačkom govornom području.
SJIK OŠ A.2.2.
Učenik razumije i prepisuje napisane riječi i vrlo kratke i jednostavne rečenice u pisanom dijelu slovačkog govornog područja.
-prepisuje slova slovačke abecede, riječi i kratke rečenice
povezuje pisani oblik riječi sa slikovnim predloškom
Učenik razumije dio napisanih riječi i vrlo kratke i jednostavne rečenice u pisanom dijelu slovačkog govornog područja.
SJIK OŠ A.2.3.
Učenik govori kratke riječi i vrlo kratke rečenice.
-ponavlja vrlo kratke i vrlo jednostavne rečenice
-imenuje i pokazuje predmete iz svog okruženja
izgovara rečenice, brojalice i pjesmice
Učenik djelomično samostalno govori kratke riječi i vrlo kratke rečenice.
SJIK OŠ A.2.4.
Učenik sudjeluje u kratkom razgovoru i koristi naučene kratke i jednostavne rečenice.
-upotrebljava osnovne komunikacijske obrasce
-postavlja vrlo jednostavna, uvježbana pitanja i odgovara na njih oblikuje i izgovara vrlo kratke, uvježbane rečenice
Učenik sudjeluje u kratkom razgovoru i uz povremenu pomoć koristi naučene kratke i jednostavne rečenice.
Sadržaj za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Preporučene teme: Proširivanje i produbljivanje tema postupno. Predstavljanje sebe i drugih; Pozdravi; Moja obitelj; Boje; Igračke; Brojevi do 10; U školi; Voće i povrće; Igračke; Životinje; Odjeća; Blagdani; Čestitke; Zahvala.
Preporučeni gramatički sadržaji: Razlikovanje ch i h, dz i dž; Dvoglasi; Jednostavna rečenica; Umanjenice; Pojam Narodna pjesma.
Preporuka za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Nastavne su aktivnosti raznolike, zanimljive, zabavne i dinamično se izmjenjuju. To mogu biti igre, pjesme, dramatizacije, radionice i ostale aktivnosti u kojima je naglasak na razvijanju pozitivnog stava prema slovačkom jeziku i kojima se potiče učenikova kreativnost, koja će doprinijeti uspjehu svakog učenika.
Brojalice i pjesmice imaju osobito važnu ulogu u usvajanju pravilnog izgovora, naglaska, ritma i intonacije čemu u nižim razredima osnovne škole treba pridati osobitu važnost.
Preporuka aktivnosti: Skupljanje starih slovačkih recepata karakterističnih za Kysuce i Oravu (kysucki polesnjak i sl.).
Povezanost s drugim predmetima: Slovački jezik je, uz ostale strane jezike, zbog svoje predmetne posebnosti, tj. činjenice da je jezik istovremeno i sadržaj i sredstvo učenja i podučavanja, ovisno o ciklusu povezan sa svim odgojno-obrazovnim područjima, međupredmetnim temama te gotovo svim nastavnim predmetima.
Vrednovanje: Praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje učenika je kontinuiran i stalan proces u nastavi slovačkog jezika i treba biti u funkciji motivacije i ohrabrivanja učenika na daljnji rad i razvijanje naklonosti, ljubavi i ambicije za učenje jezika.
U početnim razredima ono treba biti provedeno veoma pažljivo i nenametljivo, konkretno i pozitivno. Učenici ne uče o jeziku već uče samo jezik. Uvježbavanje treba raditi kroz igru i pjesmu. Nastavnici prate učeničku aktivnost i potiču ju. Usmene provjere znanja vrše se kroz izgovor jednostavnih riječi i pjevanje pjesmica, razumijevanje kratkih uputa, primjenu različitih igara odgovarajućih njihovom uzrastu.
Učitelj cijeni učenikovu samostalnost i samoinicijativnost te poštuje njegove individualne mogućnosti.
Učitelj ima pravo kreativno i fleksibilno kreirati svoj rad u okvirima planiranoga i primjereno uvjetima.
DOMENA B: KNJIŽEVNOST I STVARALAŠTVO
odgojno-obrazovni ishodi
razrada ishoda
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda
SJIK OŠ B.2.1.
Učenik izražava misli, osjećaje, zapažanja nakon čitanja/slušanja književnog teksta, opisuje.
-izražava misli i osjećaje nakon čitanja književnoga teksta
-opisuje situacije, događaje i likove u književnim tekstovima s obzirom na vlastiti doživljaj
-povezuje postupke likova iz književnoga teksta s vlastitim postupcima i postupcima osoba koje ga okružuju
-pripovijeda o događajima iz svakodnevnoga života koji su slični onima u književnom tekstu
-izdvaja iz teksta što mu se sviđa i što mu se ne sviđa
-objašnjava razloge zbog kojih mu se tekst sviđa ili ne sviđa
Učenik uz povremenu pomoć izražava svoja zapažanja, misli i osjećaje te opisuje situacije iz svakodnevnog života slične onima u tekstu.
SJIK OŠ B.2.2.
Učenik sluša/čita s razumijevanjem književni tekst i razlikuje termine za književne vrste na slovačkom jeziku prema obliku i sadržaju.
-prepoznaje priču, pjesmu, zagonetku, igrokaz na slovačkom jeziku po obliku i sadržaju
-prepoznaje glavne i sporedne likove
-odgovara na pitanja o pročitanome književnom tekstu
čita kratki književni tekst nekoliko puta radi potpunijeg razumijevanja teksta
Učenik sluša/čita s razumijevanjem književni tekst, uz povremenu pomoć učitelja usmeno odgovara na pitanja o sadržaju teksta i prepoznaje književne vrste prema obliku.
SJIK OŠ B.2.3.
Učenik se stvaralački izražava prema vlastitom interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima tijekom nastavnoga procesa.
-stvara različite individualne uratke na slovačkom jeziku
-uređuje zidni pano dramatizira tekstove i priprema se za izvedbu, osmišljava scenografiju, izrađuje kostime, izražava se pokretom, crta slikovnicu i dr.
Učenik se uz povremeni poticaj i povremenu učiteljevu pomoć stvaralački izražava.
Sadržaj za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Proširivanje i produbljivanje tema postupno. Književni tekstovi iz udžbenika na temu: Predstavljanje sebe i drugih; Pozdravi; Moja obitelj; Boje; Igračke; Brojevi do 10; U školi; Voće i povrće; Životinje; Odjeća; Blagdani; Čestitke; Zahvala. Elena Čepčeková: Ježkova komôrka, Daniel Hevier: Veselý Valentín.
Preporuka za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Nastavne su aktivnosti raznolike, zanimljive, zabavne i dinamično se izmjenjuju. To mogu biti igre, pjesme, dramatizacije, radionice i ostale aktivnosti u kojima je naglasak na razvijanju pozitivnog stava prema slovačkom jeziku i kojima se potiče učenikova kreativnost, koja će doprinijeti uspjehu svakog učenika.
Brojalice i pjesmice imaju osobito važnu ulogu u usvajanju pravilnog izgovora, naglaska, ritma i intonacije čemu u nižim razredima osnovne škole treba pridati osobitu važnost.
Zajedničko čitanje planiranih tekstova na satu u svrhu razvijanja trajne čitateljske navike; aktivan razgovor u kojem sudjeluju svi učenici, pri čemu se ističe važnost svakog pojedinačnog mišljenja.
DOMENA C: KULTURA I MEDIJI
odgojno-obrazovni ishodi
razrada ishoda
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda
SJIK OŠ C.2.1.
Učenik prepoznaje najosnovnije činjenice i obilježja slovačke kulture i tradicije.
-prepoznaje i razlikuje najosnovnije činjenice
-slovačke kulture
-imenuje slovačke blagdane i prepoznaje običaje vezane uz njih razvija pozitivan stav i interes za učenje slovačkog jezika i kulture
Učenik uz povremenu pomoć nabraja najosnovnije činjenice i obilježja slovačke kulture i tradicije.
SJIK OŠ C.2.2.
Učenik primjenjuje najosnovnije tehnike kreativnog izražavanja na slovačkom jeziku.
-sudjeluje u aktivnostima koje povećavaju zadovoljstvo učenja slovačkog jezika i kulture u vrlo kratkim predstavama
-izvodi slovačke dječje i narodne pjesme, brojalice, slovačke dječje igre s pjevanjem uz slušanje glazbe i prati pokretom pjesme i skladbe crta i boja, izrađuje čestitke
Učenik se uz učiteljev poticaj uključuje i sudjeluje u aktivnostima i uz učiteljevu pomoć primjenjuje najosnovnije tehmike kreativnog izražavanja na slovačkom jeziku.
Sadržaj za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Odgojno-obrazovni ishodi domene C ostvaruju se na temelju istih tema i jezičnih sadržaja kojima se ostvaruju odgojno-obrazovni ishodi domene B.
Preporuka za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Nastavne su aktivnosti raznolike, zanimljive, zabavne i dinamično se izmjenjuju. To mogu biti igre, pjesme, dramatizacije, radionice i ostale aktivnosti u kojima je naglasak na razvijanju pozitivnog stava prema slovačkom jeziku i kojima se potiče učenikova kreativnost, koja će doprinijeti uspjehu svakog učenika.
Brojalice i pjesmice imaju osobito važnu ulogu u usvajanju pravilnog izgovora, naglaska, ritma i intonacije čemu u nižim razredima osnovne škole treba pridati osobitu važnost.
Preporuka aktivnosti: Skupljanje starih slovačkih recepata karakterističnih za Kysuce i Oravu (kysucki polesnjak i sl.).
Povezanost s drugim predmetima: Slovački jezik je, uz ostale strane jezike, zbog svoje predmetne posebnosti, tj. činjenice da je jezik istovremeno i sadržaj i sredstvo učenja i podučavanja, ovisno o ciklusu povezan sa svim odgojno-obrazovnim područjima, međupredmetnim temama te gotovo svim nastavnim predmetima.
Vrednovanje: Praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje učenika je kontinuiran i stalan proces u nastavi slovačkog jezika i treba biti u funkciji motivacije i ohrabrivanja učenika na daljnji rad i razvijanje naklonosti, ljubavi i ambicije za učenje jezika.
U početnim razredima ono treba biti provedeno veoma pažljivo i nenametljivo, konkretno i pozitivno. Učenici ne uče o jeziku već uče samo jezik. Uvježbavanje treba raditi kroz igru i pjesmu. Nastavnici prate učeničku aktivnost i potiču ju. Usmene provjere znanja vrše se kroz izgovor jednostavnih riječi i pjevanje pjesmica, razumijevanje kratkih uputa, primjenu različitih igara odgovarajućih njihovom uzrastu.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
Na temelju članka 27. stavka 9. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj: 87/08, 86/09, 92/10, 105/10 - ispravak, 90/11, 16/12, 86/12, 94/13, 152/14, 7/17, 68/18 i 98/19), ministrica znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU O DONOŠENJU KURIKULUMA ZA NASTAVNI PREDMET SLOVAČKI JEZIK I KULTURA U OSNOVNIM I SREDNJIM ŠKOLAMA U REPUBLICI HRVATSKOJ (MODEL C)
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I.
Ovom odlukom donosi se kurikulum za nastavni predmet Slovački jezik i kultura u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj (model C).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II.
Sastavni dio ove odluke je kurikulum nastavnoga predmeta Slovački jezik i kultura u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj (model C).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III.
Ova odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama, a primjenjuje se za učenike 1., 2., 3., 5., 6. i 7. razreda osnovne škole te 1., 2. i 3. razreda srednjih škola od školske godine 2020./2021., a za učenike 4. i 8. razreda osnovne škole i 4. razreda srednjih škola od školske godine 2021./2022.
MINISTRICA
prof. dr. sc. Blaženka Divjak
NACIONALNI KURIKULUM NASTAVNOG PREDMETA SLOVAČKI JEZIK I KULTURA
ZA OSNOVNE I SREDNJE ŠKOLE - MODEL C
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
A. SVRHA I OPIS PREDMETA
Slovački jezik i kultura spada u obrazovno područje: Jezično-komunikacijsko područje.
To je jezik slovačke nacionalne manjine u RH. Prema posljednjemu popisu stanovništva iz 2011. godine u Republici Hrvatskoj živi 4.753 deklariranih Slovaka, od kojih najviše u Osječko-baranjskoj i Vukovarsko-srijemskoj županiji te gradu Zagrebu. Administrativno i kulturno središte Slovaka u Republici Hrvatskoj je u Našicama.
Predmet slovački jezik i kultura namijenjen je pripadnicima slovačke nacionalne manjine i svima koji ga žele učiti. Učenjem slovačkog jezika i kulture kod učenika se potiče potreba za prepoznavanjem svog identiteta kao pripadnika slovačke nacionalne manjine u RH, kao i naklonost prema slovačkoj kulturnoj baštini, također potiče djecu na osobni razvoj i izražavanje te sudjelovanje u različitim aktivnostima (društveno-kulturne aktivnosti).
Svrha učenja i poučavanja predmeta Slovački jezik i kultura je osposobljavanje učenika za jasno, prikladno sporazumijevanje na slovačkom jeziku kao i oblikovanje zrele, odgovorne i cjelovite osobe s pozitivnim odnosom prema društvu, kulturi svojoj okolini i upotpunjavanje cjelokupnog razvoja osobnosti učenika na području komunikacije, estetike i etike.
Predmet je kompleksnog karaktera jer se u njemu isprepliću elementi govora, čitanja, pisanja, književnosti i kulture. Osnovna znanja o navedenim elementima, koja se steknu u prvom razredu osnovnoškolskog obrazovanja, nadograđuju se i produbljuju u sljedećim razredima.
Osim jezičnih elemenata predmet uključuje i stjecanje znanja o obilježjima Republike Slovačke i slovačke kulture u širem smislu (geografske, kulturne, povijesne značajke) što doprinosi boljem razumijevanju svoga identiteta i pogledu na svijet.
U jeziku i s jezikom razvija se duh naroda. (Ľudovít Štúr)
Nastavom slovačkog jezika i kulture po Modelu C od prvoga se razreda usmjerava učenike i razvija svijest o slovačkom jeziku, nacionalnom identitetu, slovačkoj kulturi, običajima i tradiciji, razvijaju se osjećaji poštivanja osnovnih ljudskih, duhovnih i životnih vrijednosti. Sukladno tome učitelji preferiraju metode i strategije koje potiču prirodan način stjecanja jezičnih vještina. Otvoren je i fleksibilan metodički pristup temeljen na suvremenim metodama i didaktičkim spoznajama uzimajući u obzir individualne čimbenike u učenju jezika.
Mjesto nastavnog predmeta u cjelokupnom kurikulumu
Slovački jezik i kultura slovačke nacionalne manjine u RH uči se kao redovni predmet u osnovnoj školi od prvoga do osmog razreda i kao fakultativni predmet u srednjoj školi od prvoga do četvrtog razreda. Broj nastavnih sati ovisi o razredima i vrsti programa.
Slika 1: Mjesto nastavnoga predmeta Slovački jezik i kultura u cjelokupnom kurikulumu.
Kratka oznaka nastavnoga predmeta Slovački jezik i kultura je SJIK.
Uz oznaku predmeta dodaje se oznaka OŠ ako je riječ o odgojno-obrazovnim ishodima za razrede u osnovnoj školi, odnosno SŠ ako je riječ o odgojno-obrazovnim ishodima za razrede u srednjim školama.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
B. ODGOJNO-OBRAZOVNI CILJEVI U ČENJA I POUČAVANJA PREDMETA
1. Razvoj komunikacijske kompetencije:
- usvajanje govornih vještina, znanja o jeziku, navika
- razvijanje jezične kulture
- savladavanje  ehnike pisanja i vještine pismenog izražavanja
- savladavanje tehnike glasnog i tihog čitanja i čitanja s razumijevanjem
- poznavanje osnovnih gramatičkih pojava i njihova primjena u govornom izražavanju
- formuliranje pitanja
- obogaćivanje leksike
- izražavanje osjećaja i doživljaja iz pročitanoga teksta
- interpretiranje umjetničkog teksta
- usmeno i pismeno sastavljanje tekstova
2. Upoznavanje kultura
- stjecanje svijesti o sličnostima i razlikama hrvatske i slovačke kulture i jezika
- razvijanje razumijevanja, zanimanja i poštovanja kultura svih jezika sredine u kojoj žive, pa tako i u Hrvatskoj i Europi
- poticanje na kritičko razmišljanje i iznošenje svojih stajališta
- poticanje na međunarodnu suradnju i rad na međunarodnim projektima
3. Razvoj medijske pismenosti
- pretraživanje različitih izvore informacija i njihovo učinkovito korištenje u učenju i komunikaciji
- osposobljavanje učenika za procjenjivanje pouzdanosti informacija u učenju na zadanu temu
4. Poticanje cjeloživotnog učenja
- pripremanje učenike za život u višejezičnom i višekulturnom okruženju
- poticanje učenike za nastavak učenja slovačkog jezika i sudjelovanje u aktivnostima koje provode slovačke udruge na području RH
- poticanje samostalnog rada učenika
- osposobljavanje učenika za preuzimanje odgovornosti za vlastiti napredak
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
C. STRUKTURA – ORGANIZACIJSKA PODRUČJA PREDMETNOG KURIKULUMA
Jezik je sredstvo izražavanja, komuniciranja i interakcije sa svijetom, koje omogućava osobni i društveni razvoj pojedinca. Učenjem i poučavanjem unutar jezično-komunikacijskog područja učenici razvijaju jezične i komunikacijske kompetencije, čitalačke interese, sposobnosti kritičkoga pristupa medijima i njihovim sadržajima što im omogućava razumijevanje različitih tekstova s kojima se susreću. Također učeći o svom podrijetlu, učenici uče cijeniti svoj jezik i narod uz poznavanje i poštivanje drugih naroda.
Unutar ovog područja razvijaju se komunikacijske i socijalne vještine, kritičko mišljenje i kreativnost. Odgojno-obrazovni ciklus uvažava razvojne faze učenika.
Kurikulum Slovačkog jezika i kulture strukturiran je oko tri domene:
A. Komunikacija i jezik
B. Književnost i stvaralaštvo
C. Kultura i mediji
Slika 2: Grafički prikaz o rganizacije kurikuluma nastavnoga predmeta Slovački jezik i kultura u svim godinama učenja.
Prema naznačenim domenama učenici u osnovnoj školi stječu osnove i temeljna znanja, vještine, sposobnosti i stavove koje će moći nadograđivati. Kod učenika se razvija čitalačka kultura, znanje o književnosti i medijska kultura čime se potiče njegova kreativnost.
Usvajajući ove domene osvješćuje se važnost znanja slovačkog jezika kao kulturnog dobra i razvija pozitivan odnos prema jeziku slovačkog naroda, njegove književnosti i kulture. One zahtijevaju poznavanje vlastite kulture, preispitivanje uvjerenja i pogleda na svijet i razvijaju sposobnost gledanja iz perspektive drugih i drukčijih, kao priprema za život u multikulturalnoj Europi.
U svim domenama razvija se jezično-komunikacijska kompetencija te vještine slušanja, govorenja, čitanja, pisanja, obogaćivanja rječnika i prevođenja. Novim metodama povećava se interes i motivacija učenika, ostvaruje kvalitetnija nastava u kojoj učenici i učitelj stvaraju interaktivan i suradnički odnos zasnovan na konstruktivizmu jer učenici sami stječu vlastito znanje na temelju prijašnjih iskustava i vlastitih mogućnosti.
Predloženi odnos zastupljenosti domena za pojedine razrede podložan je promjenama. Učitelj može tijekom nastavne godine nekoj od domena dati veću ili manju važnost procijenivši interese učenika određenog razrednog odjeljenja i specifičnosti školskog kurikuluma.
A. Komunikacija i jezik
Komunikacija i jezik usmjereni su na razvijanje komunikacijskih vještina učenika na materinjskom jeziku, usvajanje pravilnog pravopisa i gramatike u usmenom i pismenom obliku te stjecanje vještine čitanja. Dobro savladavanje jezika i komunikativnih kompetencija stvara preduvjet za razvoj sposobnosti za uspjeh u životu.
U okviru ove domene razvijaju se:
- jezične i sociolingvističke kompetencije
- kompetencije stvaralaštva i kreativnosti – stvaranje tekstova različitih vrsta
- socijalizacijske sposobnosti učenika – razmjenom ideja, mišljenja, iskustava
- izražavanje mišljenja, emocija, mašte
- navike slušanja i uvažavanja drugih
Razvojem komunikacijske jezične sposobnosti, kao procesa izražavanja svojega identiteta i razumijevanja identiteta svojega sugovornika, potiče se socijalizacija i cjelokupan razvoj osobnosti učenika.
B. Književnost i stvaralaštvo
Književna sastavnica jezika je važna. Kroz nju učenici upoznaju književna djela i njihove autore te razvijaju pozitivan odnos prema književnosti. Nastava na temu književnosti usredotočena je na pozitivnu motivaciju učenika i razvijanje sposobnosti razumijevanja estetske slike svijeta. Naglasak je na razumijevanju čitanja i razvoju jezičnih vještina, nastava se odvija u učionici, na književnim ekskurzijama ili posjetom kazališnim i filmskim predstavama.
U književnosti učitelj odabire djela koja karakteriziraju specifičnost, jasnoću, senzualnost, slikovnost, razigranost i fantastičnost. Time se želi pobuditi učenikovu radoznalost, poboljšati učenikovu sposobnost i tehniku čitanja, proširiti fond riječi, razviti izražavanje, kreativnost, inovativnost te ih upoznati sa slovačkim značajnim književnicima.
C. Kultura i mediji
Zadaće domene Kultura i mediji su osposobljavanje za komunikaciju s medijima – kazalištem, filmom, radijom, tiskom, stripom, računalom, tj. pripremanje kazališne predstave, filma, radijske i televizijske emisije kao i osposobljavanje za vrednovanje istih. U predmetu Slovački jezik i kultura zadaća ove domene je upoznavanje učenika s kazališnim predstavama, filmovima, radijskim emisijama, časopisima, tiskom, slovačkim udrugama i korisnim web stranicama te poticanje učenika u uključivanje u javni život slovačke nacionalne manjine. Praćenjem medija postiže se osuvremenjivanje nastave te informatička pismenosti mladih.
Medijsko obrazovanje proizlazi iz potreba društva i potreba pojedinca, zato treba omogućiti da djeca i mladi u svojoj interakciji s medijima svih vrsta zadovolje i intelektualne potrebe i potrebe za zabavom. U okviru ovoga predmetnog područja učenici usvajaju znanje o sebi i drugima, odgovorno ponašanje prema pripadnicima drugih jezika i kultura, uvažavaju različite vrijednosti, uvjerenja, ponašanja, razvijaju i svijest o sebi kao osobi koja izgrađuje, poštuje i izražava vlastiti (jezični) identitet i poštuje identitet drugih.
Slika 3: Grafički prikaz domena u kurikulumu nastavnoga predmeta
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
D. ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHODI, SADRŽAJI I RAZINE USVOJENOSTI PO RAZREDIMA I ORGANIZACIJSKIM PODRUČJIMA
Odgojno-obrazovni ishodi razvijaju se od prvog do osmog razreda osnovne škole i od prvog do četvrtog razreda srednje škole. Odgojno-obrazovne ishode čine tri sastavnice: odgojno-obrazovni ishod, razrada ishoda i razine usvojenosti ishoda.
Učenici se postupno kroz domene Komunikacija i jezik, Književnost i stvaralaštvo  e Kultura i mediji upoznaju s različitim strategijama učenja i pristupima učenju te ih svrhovito primjenjuju. Domene se neprestano isprepliću i međusobno su blisko povezane. Jezični sadržaji se ciklički ponavljaju (leksika i gramatika) i nadograđuju po razredima a viši razredi uključuju strukture iz prethodnih razreda.
Tablični prikaz odgojno-obrazovnih ishoda olakšava okomito i vodoravno čitanje dokumenta. Okomitim čitanjem uočavaju se svi odgojno-obrazovni ishodi u tri domene, a vodoravnim čitanjem razvoj svakoga pojedinog ishoda od prvog do osmog razreda OŠ i prvog i četvrtog razreda SŠ. Važan dio tablice čine oznake odgojno-obrazovnih ishoda koje olakšavaju snalaženje prilikom čitanja ishoda.
Razine usvojenosti odgojno-obrazovnoga ishoda opisno određuju širinu znanja, dubinu razumijevanja i stupanj razvijenosti vještina i usvojenosti stavova u četirima kategorijama (zadovoljavajuća, dobra, vrlo dobra i iznimna). U ovome dokumentu nalazi se samo razina usvojenosti »dobar« . Ova razina ne predstavlja školsku ocjenu dobar nego služi kao okvir za procjenu ostvarenosti i razumijevanja dubine i širine ishoda na kraju razreda.
Od učenika se očekuje ostvarivanje svih odgojno-obrazovnih ishoda, ali na različitoj razini usvojenosti.
U tablicama su odgojno obrazovni ishodi označeni kratkom oznakom – SJIK. Uz oznaku predmeta dodana je oznaka OŠ ako je riječ o ishodima u osnovnoj školi, odnosno SŠ ako je riječ o ishodima u srednjoj školi. Nakon toge slijedi oznaka domene, naprimjer A, zatim brojčana oznaka razreda i na kraju redni broj ishoda unutar domene.
Pojašnjenje:
SJIK OŠ A. 1 . 1. – Slovački jezik i kultura, Osnovna škola, Domena A (Komunikacija i jezik), prvi razred, prvi ishod
SJIK SŠ A. 2. 1. – Slovački jezik i kultura, Srednja škola Domena A (Komunikacija i jezik), drugi razred, prvi ishod
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
POJMOVNIK KURIKULUMA PREDMETA SLOVAČKI JEZIK I KULTURA PO MODELU C
U drugom odgojno-obrazovnom ishodu u domeni Kultura i mediji, pojam kreativno izražavanje podrazumijeva elemente umjetničkog područja i umjetničkog izražavanja; uvježbavanje i izvođenje slovačkih narodnih plesova, recitacija, pjesama i dramskih tekstova na slovačkom jeziku. Tehnike i sadržaji za ostvarivanje ovog ishoda odabiru se prema interesu učenika i mogućnostima učitelja. Jednako tako, ostvarivanje ovog ishoda moguće je ostvariti u suradnji s vanjskim suradnicima – stručnjacima u određenom umjetničkom području i/ili članovima slovačkih organizacija i drugih hrvatskih institucija kao i s Republikom Slovačkom.
Pojam slovačka kultura u domeni Kultura i mediji podrazumijeva sadržaje i teme o slovačkoj općoj povijesti, geografiji, povijesti slovačke glazbene i likovne umjetnosti te sadržaje o kulturnoj i prirodnoj baštini Republike Slovačke. Odabir je usklađen sa željama i potrebama učenika.
Pojam multimodalni izvor znanja u domeni Kultura i mediji podrazumijeva kombinaciju više različitih izvora znanja.
Definicija teksta :
Vrlo kratak tekst
Kratak tekst
Srednje dugi tekst
Dugi tekst
Slušanje
i čitanje
do 100 riječi
100 – 300 riječi (ovisno o godini učenja)
5. r. = 100 – 200
6. r. = 200 – 300
300 – 600 riječi (ovisno o godini učenja)
7. r. = 300 – 500
8. r. = 500 – 600
više od 600 riječi
Pisanje
do 40 riječi
40 – 80 riječi (ovisno o tekstnoj vrsti)
5. r. = 40 – 60
6. r. = 60 – 70
7. r. = 70 – 80
80 – 200 riječi (ovisno o tekstnoj vrsti)
8. r. = 80 – 100
više od 200 riječi
Govorenje
oko 1 minutu
1 – 2 minute
3 – 5 minuta
5 – 10 minuta
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
PRVI RAZRED SJIK OŠ: 70 sati/105 sati
DOMENA A: KOMUNIKACIJA I JEZIK
odgojno-obrazovni ishodi
razrada ishoda
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda
SJIK OŠ A.1.1.
Učenik razumije učestale riječi i vrlo kratke jednostavne rečenice u učestalom govoru.
- prepoznaje pojedine riječi ili fraze izgovorene sporijim tempom, jasno i razgovjetno
- povezuje izgovorene riječi sa slikovnim prikazima ili predmetima
- imenuje predmete i osobe u razredu ili na vizualnim predlošcima
- učenik reagira pokretom na učestale riječi i vrlo jednostavne rečenice
Učenik uglavnom razumije dio učestalih riječi i vrlo kratkih i vrlo jednostavnih rečenica ako se govori polako, jasno, razgovijetno i uz dosta ponavljanja.
SJIK OŠ A.1.2.
Učenik prepoznaje grafijske slike učestalih riječi i vrlo kratkih i jednostavnih rečenica.
- pokazuje razumijevanje napisane riječi povezujući je sa slikom
- povezuje grafijsku sliku riječi s njezinim izgovorom
Učenik uz povremenu pomoć prepoznaje veći dio grafijskih slika učestalih riječi i vrlo kratkih i vrlo jednostavnih rečenica.
SJIK OŠ A.1.3.
Učenik govori učestale riječi i vrlo kratke rečenice.
- ponavlja riječi i vrlo kratke i vrlo jednostavne rečenice
imenuje i pokazuje predmete iz svog okruženja
Učenik uz povremenu pomoć govori učestale riječi i vrlo jednostavne rečenice.
SJIK OŠ A.1.4.
Učenik sudjeluje u vrlo kratkom razgovoru i razmjenjuje naučene vrlo kratke i vrlo jednostavne rečenice.
- upotrebljava osnovne komunikacijske obrasce (pozdravlja, predstavlja se i sl.)
- oblikuje i izgovara vrlo kratke i vrlo jednostavne, uvježbane rečenice
- sudjeluje u vrlo kratkome i jednostavnome vođenom razgovoru
Učenik uz povremenu pomoć sudjeluje u vrlo kratkom i vrlo jednostavnom razgovoru.
Sadržaj za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Preporučene teme: Predstavljanje sebe i drugih; Pozdravi; Moja obitelj; Boje; Igračke; Brojevi do 10; U školi; Voće i povrće; Životinje; Odjeća; Blagdani; Čestitke; Zahvala; Brojanje do 10. Učitelj samostalno odlučuje o odabiru i njihovom redoslijedu te rasporedu navedenih tema
Preporučeni jezični sadržaji:
uljudno ophođenje, pozdravljanje i oslovljavanje, predstavljanje, čestitanje, imenovanje, brojenje.
Gramatičke se strukture biraju primjereno razvojnoj dobi učenika i proizlaze iz preporučenih funkcija.
Navedene su teme i sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda preporuka, a učitelj samostalno odlučuje o njihovome broju, odabiru i rasporedu u jednoj nastavnoj godini.
Povezanost s ostalim predmetima: Učenici uče slovački jezik oslanjajući se na znanja koja stječu u drugim nastavnim predmetima:
Hrvatski jezik (svijet priča, recitacije, brojalice), Likovna kultura (crtanje, bojenje i oblikovanje), Tjelesna i zdravstvena kultura (igra i ples), Glazbena kultura (slušanje, pjevanje i ples), Matematika (svijet brojeva i brojanje), Vjeronauk (blagdani), Priroda (higijena).
Učenici uče slovački jezik i tijekom izvanučioničke nastave a kroz različite aktivnosti ako postoje uvjeti: Šetnja i obilazak škole; Obilježavanje rođendana i praznika.
Preporuka za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Nastavne aktivnosti raznolike su, zanimljive, zabavne i vrlo se dinamično izmjenjuju. To mogu biti igre, pjesme, dramatizacije i ostale aktivnosti u kojima je naglasak na govornoj komunikaciji i kojima se potiče učenička maštovitost i kreativnost
Leksički sadržaji odabiru se primjereno razvojnoj dobi učenika, od poznatog prema nepoznatom i od lakšeg prema težem, vodeći računa o korelaciji s drugim nastavnim predmetima, osobito materinskim jezikom, i međupredmetnim temama.
Leksički sadržaji uvode se uz mimiku, vizualna i multimodalna sredstva, mehaničkim ponavljanjem.
S čitanjem se započinje vrlo postupno tek nakon što su učenici na materinskome jeziku usvojili osnove čitanja.
Pisanje započinje krajem prvoga polugodišta i pristupa mu se izrazito postupno.
DOMENA B: KNJIŽEVNOST I STVARALAŠTVO
odgojno-obrazovni ishodi
razrada ishoda
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda
SJIK OŠ B.1.1.
Učenik izražava verbalno/neverbalno misli, osjećaje, zapažanja nakon čitanja/slušanja književnog/neknjiževnog teksta.
- izražava opisane situacije i doživljeno u književnom tekstu riječima i crtežom
- iskazuje mišljenje o postupcima likova
- uspoređuje postupke likova s vlastitim postupcima
izdvaja iz teksta što mu se sviđa i što mu se ne sviđa
Učenik uz povremenu pomoć izražava svoja zapažanja, misli i osjećaje te opisuje situacije iz svakodnevnog života slične onima u tekstu.
SJIK OŠ B.1.2.
Učenik sluša/čita s
razumijevanjem
književni tekst, kazuje
o čemu tekst govori.
- pažljivo sluša dok učitelj čita književni tekst
- iznosi svojim riječima doživljaj i zapažanja o pročitanome književnom tekstu
- usmeno odgovara na pitanja o pročitanome književnom tekstu
- čita vrlo kratak književni tekst nekoliko puta radi potpunijeg razumijevanja teksta primjerenog početnomu svladavanju vještine čitanja te pazi na pravilan izgovor karakterističnih slovačkih glasova
Učenik sluša/čita s razumijevanjem vrlo kratak književni tekst.
Učenik usmeno odgovara na pitanja o sadržaju teksta.
Sadržaj za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Preporučene teme: Predstavljanje sebe i drugih; Pozdravi; Moja obitelj; Boje; Igračke; Brojevi do 10; U školi; Voće i povrće; Životinje; Odjeća; Blagdani; Čestitke; Zahvala; Brojanje do 10. Učitelj samostalno odlučuje o odabiru i njihovom redoslijedu te rasporedu navedenih tema.
Preporučeni jezični sadržaji:
uljudno ophođenje, pozdravljanje i oslovljavanje, predstavljanje, čestitanje, imenovanje, brojenje.
Leksičke se strukture biraju primjereno razvojnoj dobi učenika vodeći računa o povezanosti s drugim nastavnim predmetima i međupredmetnim temama.
Gramatičke se strukture biraju primjereno razvojnoj dobi učenika i proizlaze iz preporučenih funkcija.
Preporuka za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Nastavne aktivnosti dinamično se izmjenjuju: igre, kratke narodne pjesme, kratke pjesmice, brojalice, dramatizacija (Djed i repa), pri čemu je naglasak na govornoj komunikaciji, rješavanje radnih listova.
Gramatika jezika se izgovara oponašanjem učitelja. Poučavanje jezičnih sadržaja (leksičkih i gramatičkih struktura) temelji se na govornoj komunikaciji i učenju iz situacije posredstvom mimike, gesta, pokreta, likovnoga izraza, igre, pjesme i dramatizacije pomoću zornih sredstava.
S pisanjem se počinje krajem prvog polugodišta i to vrlo postupno.
Ľudová: Červené jabĺčko, Vyčítanka: Jeden, dva, tri, štyri, päť, Zo Zlatej brány: Naša mačka.
DOMENA C: KULTURA I MEDIJI
odgojno-obrazovni ishodi
razrada ishoda
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda
SJIK OŠ C.1.1.
Učenik uočava i
prepoznaje osnovna obilježja slovačke kulture i uočava sličnosti s hrvatskom kulturom.
- imenuje i prepoznaje posebnosti i načine obilježavanja slovačkih blagdana
- sluša dječje i tradicionalne slovačke pjesme
- prepoznaje i razlikuje barem dva lika slovačkih animiranih filmova i s užitkom ih gleda razvija početni pozitivan stav za učenje slovačkog jezika i kulture
U čenik uz povremenu pomoć uočava i prepoznaje osnovna obilježja slovačke kulture i uočava sličnosti s hrvatskom kulturom.
SJIK OŠ C.1.2.
Učenik primjenjuje najosnovnije tehnike kreativnog izražavanja na slovačkom jeziku i pokazuje zanimanje za slovačku kulturu.
- rado sudjeluje u aktivnostima vezanim uz slovačko recitiranje, pjevanje, plesanje, glumu.
- slušno prepoznaje slovačke dječje pjesmice, pjesme, brojalice
- izrađuje slikovni rječnik
izrezuje, slaže i boji crteže/slike
Učenik se uz učiteljev poticaj uključuje i sudjeluje u aktivnostima.
Učenik pokazuje zanimanje za slovačku kulturu uz poticanje.
Sadržaj za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Odgojno-obrazovni ishodi domene C ostvaruju se na temelju istih tema i jezičnih sadržaja kojima se ostvaruju odgojno-obrazovni ishodi domene B.
Preporuka za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Preporuka sadržaja iz medija: slovački crtani filmovi (You Tube), edukativni sadržaji primjereni dobi na predložene teme iz domene Komunikacija i jezik , dječji kutak časopisa Prameň.
Kako bi učenici osvijestili važnost i uporabnu vrijednost strategija za uporabu jezika, na strategije ih se upućuje kontinuirano i sustavno.
Učitelј planira školske ili izvanškolske kulturne sadržaje i aktivnosti prema interesima učenika, mogućnostima škole i lokalne zajednice. Ishodom se potiče uklјučivanje učenika u kulturni i društveni život zajednice te se stoga ne vrednuje sumativno.
Vrednovanje:
Praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje učenika je kontinuiran i stalan proces u nastavi slovačkog jezika i treba biti u funkciji motivacije i ohrabrivanja učenika na daljnji rad i razvijanje naklonosti, ljubavi i ambicije za učenje jezika. Na početnom nivou, ono treba biti provedeno veoma pažljivo i nenametljivo, konkretno i pozitivno. Uvježbavanje treba raditi kroz igru i pjesmu. Nastavnici prate učeničku aktivnost i potiču ju. Usmene provjere znanja vrše se kroz izgovor jednostavnih riječi i pjevanje pjesmica, razumijevanje kratkih uputa, primjenu različitih igara odgovarajućih njihovom uzrastu.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
DRUGI RAZRED SJIK OŠ: 70 sati/105 sati
DOMENA A: KOMUNIKACIJA I JEZIK
odgojno-obrazovni ishodi
razrada ishoda
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda
SJIK OŠ A.2.1.
Učenik razumije napisane riječi i vrlo kratke i jednostavne rečenice u slovačkom govornom području.
- povezuje izgovorene riječi sa slikovnim prikazima ili predmetima
- imenuje predmete i osobe u razredu ili na vizualnim predlošcima razumije jednostavan sadržaj koji povezuje sa slikama i napisanim riječima
Učenik razumije dio napisanih riječi i vrlo kratke rečenice u slovačkom govornom području.
SJIK OŠ A.2.2.
Učenik razumije i prepisuje napisane riječi i vrlo kratke i jednostavne rečenice u pisanom dijelu slovačkog govornog područja.
- prepisuje slova slovačke abecede, riječi i kratke rečenice
povezuje pisani oblik riječi sa slikovnim predloškom
Učenik razumije dio napisanih riječi i vrlo kratke i jednostavne rečenice u pisanom dijelu slovačkog govornog područja .
SJIK OŠ A.2.3.
Učenik govori kratke riječi i vrlo kratke rečenice.
- ponavlja vrlo kratke i vrlo jednostavne rečenice
- imenuje i pokazuje predmete iz svog okruženja
izgovara rečenice, brojalice i pjesmice
Učenik djelomično samostalno govori kratke riječi i vrlo kratke rečenice.
SJIK OŠ A.2.4.
Učenik sudjeluje u kratkom razgovoru i koristi naučene kratke i jednostavne rečenice.
- upotrebljava osnovne komunikacijske obrasce
- postavlja vrlo jednostavna, uvježbana pitanja i odgovara na njih oblikuje i izgovara vrlo kratke, uvježbane rečenice
Učenik sudjeluje u kratkom razgovoru i uz povremenu pomoć koristi naučene kratke i jednostavne rečenice.
Sadržaj za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Preporučene teme:
Proširivanje i produbljivanje tema postupno.
Predstavljanje sebe i drugih; Pozdravi; Moja obitelj; Boje; Igračke; Brojevi do 10; U školi; Voće i povrće; Igračke; Životinje; Odjeća; Blagdani; Čestitke; Zahvala.
Preporučeni gramatički sadržaji:
Razlikovanje ch i h, dz i dž; Dvoglasi; Jednostavna rečenica; Umanjenice; Pojam Narodna pjesma.
Preporuka za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Nastavne su aktivnosti raznolike, zanimljive, zabavne i dinamično se izmjenjuju. To mogu biti igre, pjesme, dramatizacije, radionice i ostale aktivnosti u kojima je naglasak na razvijanju pozitivnog stava prema slovačkom jeziku i kojima se potiče učenikova kreativnost, koja će doprinijeti uspjehu svakog učenika.
Brojalice i pjesmice imaju osobito važnu ulogu u usvajanju pravilnog izgovora, naglaska, ritma i intonacije čemu u nižim razredima osnovne škole treba pridati osobitu važnost.
Preporuka aktivnosti:
Skupljanje starih slovačkih recepata karakterističnih za Kysuce i Oravu (kysucki polesnjak i sl.).
Povezanost s drugim predmetima:
Slovački jezik je, uz ostale strane jezike, zbog svoje predmetne posebnosti, tj. činjenice da je jezik istovremeno i sadržaj i sredstvo učenja i podučavanja, ovisno o ciklusu povezan sa svim odgojno-obrazovnim područjima, međupredmetnim temama te gotovo svim nastavnim predmetima.
Vrednovanje:
Praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje učenika je kontinuiran i stalan proces u nastavi slovačkog jezika i treba biti u funkciji motivacije i ohrabrivanja učenika na daljnji rad i razvijanje naklonosti, ljubavi i ambicije za učenje jezika.
U početnim razredima ono treba biti provedeno veoma pažljivo i nenametljivo, konkretno i pozitivno. Učenici ne uče o jeziku već uče samo jezik. Uvježbavanje treba raditi kroz igru i pjesmu. Nastavnici prate učeničku aktivnost i potiču ju. Usmene provjere znanja vrše se kroz izgovor jednostavnih riječi i pjevanje pjesmica, razumijevanje kratkih uputa, primjenu različitih igara odgovarajućih njihovom uzrastu.
Učitelj cijeni učenikovu samostalnost i samoinicijativnost te poštuje njegove individualne mogućnosti.
Učitelj ima pravo kreativno i fleksibilno kreirati svoj rad u okvirima planiranoga i primjereno uvjetima.
DOMENA B: KNJIŽEVNOST I STVARALAŠTVO
odgojno-obrazovni ishodi
razrada ishoda
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda
SJIK OŠ B.2.1.
Učenik izražava misli, osjećaje, zapažanja nakon čitanja/slušanja književnog teksta, opisuje.
- izražava misli i osjećaje nakon čitanja književnoga teksta
- opisuje situacije, događaje i likove u književnim tekstovima s obzirom na vlastiti doživljaj
- povezuje postupke likova iz književnoga teksta s vlastitim postupcima i postupcima osoba koje ga okružuju
- pripovijeda o događajima iz svakodnevnoga života koji su slični onima u književnom tekstu
- izdvaja iz teksta što mu se sviđa i što mu se ne sviđa
- objašnjava razloge zbog kojih mu se tekst sviđa ili ne sviđa
Učenik uz povremenu pomoć izražava svoja zapažanja, misli i osjećaje te opisuje situacije iz svakodnevnog života slične onima u tekstu.
SJIK OŠ B.2.2.
Učenik sluša/čita s razumijevanjem književni tekst i razlikuje termine za književne vrste na slovačkom jeziku prema obliku i sadržaju.
- prepoznaje priču, pjesmu, zagonetku, igrokaz na slovačkom jeziku po obliku i sadržaju
- prepoznaje glavne i sporedne likove
- odgovara na pitanja o pročitanome književnom tekstu
čita kratki književni tekst nekoliko puta radi potpunijeg razumijevanja teksta
Učenik sluša/čita s razumijevanjem književni tekst, uz povremenu pomoć učitelja usmeno odgovara na pitanja o sadržaju teksta i prepoznaje književne vrste prema obliku.
SJIK OŠ B.2.3.
Učenik se stvaralački izražava prema vlastitom interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima tijekom nastavnoga procesa.
- stvara različite individualne uratke na slovačkom jeziku
- uređuje zidni pano dramatizira tekstove i priprema se za izvedbu, osmišljava scenografiju, izrađuje kostime, izražava se pokretom, crta slikovnicu i dr.
Učenik se uz povremeni poticaj i povremenu učiteljevu pomoć stvaralački izražava.
Sadržaj za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Proširivanje i produbljivanje tema postupno.
Književni tekstovi iz udžbenika na temu: Predstavljanje sebe i drugih; Pozdravi; Moja obitelj; Boje; Igračke; Brojevi do 10; U školi; Voće i povrće; Životinje; Odjeća; Blagdani; Čestitke; Zahvala. Elena Čepčeková: Ježkova komôrka, Daniel Hevier: Veselý Valentín.
Preporuka za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Nastavne su aktivnosti raznolike, zanimljive, zabavne i dinamično se izmjenjuju. To mogu biti igre, pjesme, dramatizacije, radionice i ostale aktivnosti u kojima je naglasak na razvijanju pozitivnog stava prema slovačkom jeziku i kojima se potiče učenikova kreativnost, koja će doprinijeti uspjehu svakog učenika.
Brojalice i pjesmice imaju osobito važnu ulogu u usvajanju pravilnog izgovora, naglaska, ritma i intonacije čemu u nižim razredima osnovne škole treba pridati osobitu važnost.
Zajedničko čitanje planiranih tekstova na satu u svrhu razvijanja trajne čitateljske navike; aktivan razgovor u kojem sudjeluju svi učenici, pri čemu se ističe važnost svakog pojedinačnog mišljenja.
DOMENA C: KULTURA I MEDIJI
odgojno-obrazovni ishodi
razrada ishoda
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda
SJIK OŠ C.2.1.
Učenik prepoznaje najo snovnije činjenice i obilježja slovačke kulture i tradicije.
- prepoznaje i razlikuje najosnovnije činjenice
- slovačke kulture
- imenuje slovačke blagdane i prepoznaje običaje vezane uz njih razvija pozitivan stav i interes za učenje slovačkog jezika i kulture
Učenik uz povremenu pomoć nabraja najosnovnije činjenice i obilježja slovačke kulture i tradicije.
SJIK OŠ C.2.2.
Učenik primjenjuje najosnovnije tehnike kreativnog izražavanja na slovačkom jeziku.
- sudjeluje u aktivnostima koje povećavaju zadovoljstvo učenja slovačkog jezika i kulture u vrlo kratkim predstavama
- izvodi slovačke dječje i narodne pjesme, brojalice, slovačke dječje igre s pjevanjem uz slušanje glazbe i prati pokretom pjesme i skladbe crta i boja, izrađuje čestitke
Učenik se uz učiteljev poticaj uključuje i sudjeluje u aktivnostima i uz učiteljevu pomoć primjenjuje najosnovnije tehmike kreativnog izražavanja na slovačkom jeziku.
Sadržaj za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Odgojno-obrazovni ishodi domene C ostvaruju se na temelju istih tema i jezičnih sadržaja kojima se ostvaruju odgojno-obrazovni ishodi domene B.
Preporuka za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Nastavne su aktivnosti raznolike, zanimljive, zabavne i dinamično se izmjenjuju. To mogu biti igre, pjesme, dramatizacije, radionice i ostale aktivnosti u kojima je naglasak na razvijanju pozitivnog stava prema slovačkom jeziku i kojima se potiče učenikova kreativnost, koja će doprinijeti uspjehu svakog učenika.
Brojalice i pjesmice imaju osobito važnu ulogu u usvajanju pravilnog izgovora, naglaska, ritma i intonacije čemu u nižim razredima osnovne škole treba pridati osobitu važnost.
Preporuka aktivnosti:
Skupljanje starih slovačkih recepata karakterističnih za Kysuce i Oravu (kysucki polesnjak i sl.).
Povezanost s drugim predmetima:
Slovački jezik je, uz ostale strane jezike, zbog svoje predmetne posebnosti, tj. činjenice da je jezik istovremeno i sadržaj i sredstvo učenja i podučavanja, ovisno o ciklusu povezan sa svim odgojno-obrazovnim područjima, međupredmetnim temama te gotovo svim nastavnim predmetima.
Vrednovanje:
Praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje učenika je kontinuiran i stalan proces u nastavi slovačkog jezika i treba biti u funkciji motivacije i ohrabrivanja učenika na daljnji rad i razvijanje naklonosti, ljubavi i ambicije za učenje jezika.
U početnim razredima ono treba biti provedeno veoma pažljivo i nenametljivo, konkretno i pozitivno. Učenici ne uče o jeziku već uče samo jezik. Uvježbavanje treba raditi kroz igru i pjesmu. Nastavnici prate učeničku aktivnost i potiču ju. Usmene provjere znanja vrše se kroz izgovor jednostavnih riječi i pjevanje pjesmica, razumijevanje kratkih uputa, primjenu različitih igara odgovarajućih njihovom uzrastu.