E-SAVJETOVANJA

Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt
Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt

Preuzmi Word dokumentOstali dokumenti


  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

PRILOG 1. OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE

PRILOG 1.

OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

1. OPĆE INFORMACIJE

1.

OPĆE INFORMACIJE

1.1.

Stručni nositelj:

Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

1.2.

Naziv nacrta prijedloga zakona:

Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o minimalnoj plaći

1.3.

Datum:

10. ožujka 2020. godine

1.4.

Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:

Uprava za rad i zaštitu na radu

Josipa Klišanin, načelnica Sektora za radne odnose

Tel: +385 1 6106 510

E-pošta: josipa.klisanin@mrms.hr

1.5.

Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?

Ne

 

Naziv akta:

 

Opis mjere:

1.6.

Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?

Ne

 

Naziv pravne stečevine EU:

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA

2.

ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA

2.1.

Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?

Prema izvješću Europske komisije za Hrvatsku za 2020. godinu proizlazi da razina siromaštva pada, ali i dalje je iznad prosjeka Europske unije.

Iako je rizik od siromaštva zaposlenih u Hrvatskoj manji od prosjeka EU te se i dalje smanjuje, Vlada RH odlučna je u dosljednoj implementaciji načela postavljenih Europskim stupom socijalnih prava kojega su Europski parlament, Vijeće i Europska komisija proglasili u studenom 2017. godine. U okviru tih načela snažno je naglašeno pitanje prikladne razine minimalne plaće. Tako se sukladno načelu br.6. utvrđuje da „Radnici imaju pravo na pravedne plaće od kojih se može dostojno živjeti“, te nadalje „Osigurava se primjerena minimalna plaća kojom se mogu zadovoljiti potrebe radnika i njihovih obitelji u određenim nacionalnim gospodarskim i društvenim uvjetima…“

Analizom predlagatelja propisa utvrđeni su sljedeći problemi:

-Usprkos kontinuiranim godišnjim i značajnim uvećanjima  iznosa zakonske minimalne plaće u razdoblju od 2016. godine do danas, kupovna moć hrvatskih kućanstava jedna je od najnižih u EU  što ukazuje na visoke životne troškove;

-U praksi dolazi do zlouporaba vezanih uz ugovaranje plaće u neto iznosu, posebice vezano uz mogućnosti korištenja poreznih olakšica odnosno neoporezivih iznosa plaće;

-Nepostojanje odredbe bilo kojeg propisa koja bi priječila odricanje od prava na plaću;

-Izostanak zakonskih odredbi koje jamče minimalna povećanja plaće prema osnovama za obvezno povećanje propisanima općim propisom koji uređuje radne odnose. Zbog niske razine pokrivenosti poslodavaca i radnika kolektivnim ugovorima u Hrvatskoj kojima bi se uobičajeno ova povećanja uredila, nema  garancije da će ta povećanja biti adekvatno isplaćena radnicima;

-Izostanak sustavne kontrole isplate minimalne plaće koja je kao takva ugovorena kolektivnim ugovorom čija je primjena proširena na cijelo područje, granu ili djelatnost temeljem odluke ministra nadležnog za rad.

-Nedostatna definicija minimalne plaće u pogledu osnova za izuzimanje pojedinih uvećanja plaće iz iznosa zakonske minimalne plaće, a vezano uz zakonski obavezno uvećanje plaće po osnovi otežanih uvjeta rada.

 

2.2.

Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?

-kako bi se iz iznosa minimalne plaće izuzela sva obvezna zakonska povećanja plaće;

-kako bi se na optimalan način uredilo ugovaranje plaće do visine minimalne plaće i zabranilo radniku odricanje od iste;

-kako bi se definicija minimalne plaće  uskladila s definicijama iz univerzalno primjenjivih kolektivnih ugovora u pojedinom području, grani ili djelatnosti na koje su odlukom ministra nadležnog za rad takvi kolektivni ugovori prošireni, a čime bi se osigurale normativne pretpostavke za omogućavanje dostojnog rada radnika koji primaju minimalnu plaću čiji je iznos definiran kolektivnim ugovorom čija je primjena proširena sukladno općem propisu kojim se uređuju radni odnosi;

-radi dopune cjelovitog sustava radnog zakonodavstva materijom koja se odnosi na visinu zakonom zajamčenih osnova za povećanje plaće u Republici Hrvatskoj;

-radi proširenja nadzornih ovlasti nadležne inspekcije.

 

2.3.

Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.

-Sukladno shvaćanjima stručnjaka i zaključcima sa sastanaka  Stručnog povjerenstva za praćenje i analizu kretanja minimalne plaće,  perspektiva razvoja minimalne plaće u Republici Hrvatskoj zahtijeva poboljšanje zakonskog okvira kojim se uređuje područje minimalne plaće.

-Sukladno općim podacima, temeljenim na JOPPD obrascima Ministarstva financija, Porezne uprave, ukupan broj radnika koji primaju minimalnu plaću ili nižu od minimalne i dalje je visok.

-Prema dostupnim podacima Inspektorata rada i dalje je značajan udio pokrenutih prekršajnih postupaka koji se odnose na neisplatu zakonom propisane minimalne plaće radnicima.

-Stoga se opisane probleme, koji su utvrđeni analizom stanja u pravnome sustavu, može riješiti samo normativnim rješenjem.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA

3.

UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA

3.1.

Što je cilj koji se namjerava postići?

-donošenjem ovoga Zakona na cjelovit i optimalan način urediti institut minimalne plaće, uključujući način ugovaranja plaće do visine minimalne plaće;

-urediti način određivanja minimalnih uvećanja plaće koja jamči opći propis kojim se uređuju radni odnosi;

-kroz dopunjenu definiciju minimalne plaće, zadržati postojeća prava radnika koji primaju najniže plaće u Republici Hrvatskoj, proširiti ih novim pravom na izuzimanje iz iznosa minimalne plaće uvećanja po osnovi otežanih uvjeta rada;

-omogućiti viši iznos zagarantirane minimalne plaće radnicima na koje se odnosi kolektivni ugovor čija je primjena proširena odlukom ministra nadležnog za rad  sukladno općem propisu o radu;

-omogućiti transparentnu provedbu zakona kroz proširenje ovlasti inspekcije nadležne za nadzor radnih odnosa.

 

3.2.

Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?

Prijedlogom zakona o minimalnoj plaći nastoji se stvoriti transparentan i pravedan normativni okvir u kojem neće biti nejasnoća u određivanju minimalne plaće. Zadržavanjem prethodno propisane jasne strukture minimalne plaće te izuzimanjem dodatne osnove za uvećanje plaće iz iznosa minimalne plaće omogućit će se pravednija raspodjela plaća unutar organizacijske strukture pojedinog poslodavca na način da se onim radnicima koji ostvaruju pravo na određena zakonom zajamčena prava na povećanje plaće, ta povećanja zaista i isplate. Dodatno se, dopunom zakonske odredbe koja putem definicije minimalne plaće propisuje opseg adresata na koje se zakon odnosi, jasno propisuje da od stupanja na snagu ovoga zakona minimalna plaća jest i ona koja je kao takva ugovorena kolektivnim ugovorom koji ima proširenu primjenu u smislu općeg propisa o radu, a koji poslodavca obvezuje. Nadzorne ovlasti nadležne inspekcije nad provedbom ovoga zakona proširuju se sukladno novoj materiji koju Zakon uređuje.

3.3.

Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?

1. rujna 2020. godine

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

4. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA

4.

UTVRĐIVANJE RJEŠENJA

4.1.

Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.

Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):

1. Donošenje novog Zakona o minimalnoj plaći

2. Izmjene i dopune važećeg Zakona o minimalnoj plaći

Obrazloženje: S obzirom da je važeći Zakon o minimalnoj plaći stupio na snagu prije nešto više od godinu dana, te da nakon toga nije mijenjan niti dopunjavan, izmjene i dopune postojećeg propisa ocjenjene su optimalnim normativnim rješenjem

 

4.2.

Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.

Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):

 

Nenormativno rješenje nije moguće za postizanje niti jednog od  planiranih ishoda, obzirom da se radi o pravima koja je potrebno propisati zakonom i za glavninu kojih je potrebno predvidjeti prekršajne sankcije.

Obrazloženje: Cilj i svrha ovoga zakona ne može se postići nenormativnim rješenjem.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

5. UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA

5.

UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

5.1. UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA

5.1.

UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.1.1.

Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz

Ne

Da

Ne

5.1.2.

Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala

Da

Ne

Ne

5.1.3.

Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva

Ne

Da

Ne

5.1.4.

Prepreke za razmjenu dobara i usluga

Da

Ne

Ne

5.1.5.

Cijena roba i usluga

Da

Ne

Ne

5.1.6.

Uvjet za poslovanje na tržištu

Ne

Ne

Da

5.1.7.

Trošak kapitala u gospodarskim subjektima

Ne

Da

 

5.1.8.

Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)

Ne

Ne

Da

5.1.9.

Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima

Da

Ne

Ne

5.1.10.

Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata

Da

Ne

Ne

5.1.11.

Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije

Da

Ne

Ne

5.1.12.

Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata

Da

Ne

Ne

5.1.13.

Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata

Da

Ne

Ne

5.1.14.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

 

 

 

5.1.15.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.

Ovaj zakon imat će mali izravan učinak na funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva jer institut minimalne plaće kao socijalno-zaštitni instrument osigurava radnicima minimalne isplate po osnovi plaća, a koje se obveze svaki poslodavac u Republici Hrvatskoj dužan pridržavati.

 

 

Utvrdite veličinu adresata:

5.1.16.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

Ne

Ne

Da

5.1.17.

Srednji i veliki poduzetnici

Ne

Ne

Da

5.1.18.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

Ne

Da

Ne

5.1.19.

Radnici i/ili umirovljenici

Ne

Ne

Da

5.1.20.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

Ne

Ne

Da

5.1.21.

Hrvatski branitelji

Da

Ne

Ne

5.1.22.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

Da

Ne

Ne

5.1.23.

Udruge i/ili zaklade

Da

Ne

Ne

5.1.24.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

Da

Ne

Ne

5.1.25.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

Da

Ne

Ne

5.1.26.

Drugi utvrđeni adresati:

 

 

 

 

5.1.27.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:

Ovaj zakon imat će mali izravan učinak na navedene adresate jer institut minimalne plaće kao socijalno-zaštitni instrument osigurava radnicima u Republici Hrvatskoj samo minimalne isplate po osnovi plaća.

 

5.1.28.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

 

 

 

mali

 

 

 

veliki

 

 

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

5.2. UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE

5.2.

UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.2.1.

Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini

Da

Ne

Ne

5.2.2.

Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu

Da

Ne

Ne

5.2.3.

Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima

Ne

Ne

Ne

5.2.4.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

-

-

-

5.2.5.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:

Materija koja se uređuje ovim zakonom neće imati ili će imati neznatan izravan utjecaj na tržišno natjecanje.

 

 

Utvrdite veličinu adresata:

5.2.6.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

Ne

Da

Ne

5.2.7.

Srednji i veliki poduzetnici

Ne

Da

Ne

5.2.8.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

Ne

Da

Ne

5.2.9.

Radnici i/ili umirovljenici

Ne

Da

Ne

5.2.10.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

Ne

Da

Ne

5.2.11.

Hrvatski branitelji

Da

Ne

Ne

5.2.12.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

Da

Ne

Ne

5.2.13.

Udruge i/ili zaklade

Da

Ne

Ne

5.2.14.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

Da

Ne

Ne

5.2.15.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

Da

Ne

Ne

5.2.16.

Drugi utvrđeni adresati:

 

 

 

 

5.2.17.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:

Materija koja se uređuje ovim zakonom imat će neznatan ili mali izravan utjecaj na navedene adresate.

5.2.17.

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

 

 

 

mali

 

 

 

veliki

 

 

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

5.3. UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA

5.3.

UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.3.1.

Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.

Da

Ne

Ne

5.3.2.

Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva

Da

Ne

Ne

5.3.3.

Socijalna uključenost

Ne

Da

Ne

5.3.4.

Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama

Ne

Da

Ne

5.3.5.

Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu

Da

Ne

Ne

5.3.6.

Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite

Da

Ne

Ne

5.3.7.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

 

 

 

5.3.8.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:

Materija koja se uređuje ovim zakonom imat će mali izravan učinak na socijalnu uključenost i zaštitu osjetljivih skupina, dok će ostali izravni socijalni učinci biti neznatni.

 

Utvrdite veličinu adresata:

 

 

 

5.3.9.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

Da

Ne

Ne

5.3.10.

Srednji i veliki poduzetnici

Da

Ne

Ne

5.3.11.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

Da

Ne

Ne

5.3.12.

Radnici i/ili umirovljenici

Da

Ne

Ne

5.3.13.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

Da

Ne

Ne

5.3.14.

Hrvatski branitelji

Da

Ne

Ne

5.3.15.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

Da

Ne

Ne

5.3.16.

Udruge i/ili zaklade

Da

Ne

Ne

5.3.17.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

Da

Ne

Ne

5.3.18.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

Da

Ne

Ne

5.3.19.

Drugi utvrđeni adresati:

 

 

 

 

5.3.20.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:

Materija koja se uređuje ovim zakonom imat će neznatan izravan utjecaj na navedene adresate.

5.3.21.

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

 

 

 

mali

 

 

 

veliki

 

 

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

5.4. UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA

5.4.

UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.4.1.

Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području

Ne

Ne

Da

5.4.2.

Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta

Ne

Ne

Da

5.4.3.

Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine

Ne

Ne

Da

5.4.4.

Status regulirane profesije

Da

Ne

Ne

5.4.5.

Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva

Da

Ne

Ne

5.4.6.

Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva

Ne

Da

Ne

5.4.7.

Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava

Ne

Da

Ne

5.4.8.

Odnos između privatnog i poslovnog života

Da

Ne

Ne

5.4.9.

Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba

Ne

Ne

Da

5.4.10.

Pravo na kvalitetu radnog mjesta

Ne

Da

Ne

5.4.11.

Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava

Ne

Da

Ne

5.4.12.

Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja

Ne

Da

Ne

5.4.13.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

 

 

 

5.4.14.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:

Ovaj zakon imat će veliki izravan učinak na rad i tržište rada jer institut minimalne plaće kao socijalno-zaštitni instrument osigurava radnicima minimalne isplate po osnovi plaća, a istodobno nameće obvezu svakom poslodavcu u Republici Hrvatskoj da se toga pridržava.

 

 

Utvrdite veličinu adresata:

 

 

 

5.4.15.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

Ne

Ne

Da

5.4.16.

Srednji i veliki poduzetnici

Ne

Da

Ne

5.4.17.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

Da

Ne

Ne

5.4.18.

Radnici i/ili umirovljenici

Ne

Da

Ne

5.4.19.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

Ne

Da

Ne

5.4.20.

Hrvatski branitelji

Da

Ne

Ne

5.4.21.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

Da

Ne

Ne

5.4.22.

Udruge i/ili zaklade

Da

Ne

Ne

5.4.23.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

Da

Ne

Ne

5.4.24.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

Da

Ne

Ne

5.4.25.

Drugi utvrđeni adresati:

 

 

 

 

5.4.26.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.

Materija koja se uređuje ovim zakonom imat će veliki izravan utjecaj na navedene adresate.

5.4.27.

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

 

 

 

mali

 

 

 

veliki

 

 

DA

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

5.5. UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA

5.5.

UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.5.1.

Utjecaj na klimu

Ne

Ne

Ne

5.5.2.

Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla

Ne

Ne

Ne

5.5.3.

Korištenje energije

Ne

Ne

Ne

5.5.4.

Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije

Ne

Ne

Ne

5.5.5.

Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta

Ne

Ne

Ne

5.5.6.

Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje

Ne

Ne

Ne

5.5.7.

Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi

Ne

Ne

Ne

5.5.8.

Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama

Ne

Ne

Ne

5.5.9.

Zaštita od utjecaja kemikalija

Ne

Ne

Ne

5.5.10.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

 

 

 

5.5.11.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:

Materija koja se uređuje zakonom nema učinaka na zaštitu okoliša.

 

Utvrdite veličinu adresata:

 

 

 

5.5.12.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

Ne

Ne

Ne

5.5.13.

Srednji i veliki poduzetnici

Ne

Ne

Ne

5.5.14.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

Ne

Ne

Ne

5.5.15.

Radnici i/ili umirovljenici

Ne

Ne

Ne

5.5.16.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

Ne

Ne

Ne

5.5.17.

Hrvatski branitelji

Ne

Ne

Ne

5.5.18.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

Ne

Ne

Ne

5.5.19.

Udruge i/ili zaklade

Ne

Ne

Ne

5.5.20.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

Ne

Ne

Ne

5.5.21.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

Ne

Ne

Ne

5.5.22.

Drugi utvrđeni adresati:

 

 

 

 

5.5.23.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.

Materija koja se uređuje zakonom nema učinaka na zaštitu okoliša.

5.5.24.

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

 

 

 

mali

 

 

 

veliki

 

 

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

5.6. UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA

5.6.

UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA

 

Vrsta izravnih učinaka

Mjerilo učinka

 

Utvrdite učinak na:

Neznatan

Mali

Veliki

Da/Ne

Da/Ne

Da/Ne

5.6.1.

Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata

Da

Ne

Ne

5.6.2.

Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava

Ne

Da

Ne

5.6.3.

Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije

Da

Ne

Ne

5.6.4.

Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi

Da

Ne

Ne

5.6.5.

Povreda prava na privatnost

Da

Ne

Ne

5.6.6.

Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć

Da

Ne

Ne

5.6.7.

Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi

Da

Ne

Ne

5.6.8.

Pravo na pristup informacijama

Da

Ne

Ne

5.6.9.

Drugi očekivani izravni učinak:

 

 

 

5.6.10.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:

Materija koja se uređuje zakonom ima male ili neznatne učinke na zaštitu ljudskih prava.

 

Utvrdite veličinu adresata:

 

 

 

5.6.12.

Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge

Ne

Da

Ne

5.6.13.

Srednji i velikii poduzetnici

Ne

Da

Ne

5.6.14.

Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva

Da

Ne

Ne

5.6.15.

Radnici i/ili umirovljenici

Ne

Da

Ne

5.6.16.

Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači

Ne

Da

Ne

5.6.17.

Hrvatski branitelji

Da

Ne

Ne

5.6.18.

Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama

Da

Ne

Ne

5.6.19.

Udruge i/ili zaklade

Da

Ne

Ne

5.6.20.

Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima

Da

Ne

Ne

5.6.21.

Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

Da

Ne

Ne

5.6.22.

Drugi utvrđeni adresati:

 

 

 

 

5.6.23.

Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.

Materija koja se uređuje ovim zakonom imat će mali ili neznatan izravan utjecaj na navedene adresate.

5.6.24.

REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:

Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:

– veliki izravni učinak i mali broj adresata

– veliki izravni učinak i veliki broj adresata

– mali izravni učinak i veliki broj adresata.

Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:

Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:

Izravni učinci

neznatan

mali

veliki

Adresati

neznatan

 

 

 

mali

 

 

 

veliki

 

 

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

6. Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)

6.

Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)

Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.

Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:

DA

NE

6.1.

Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?

 

NE

Obrazloženje:

 

6.2.

Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?

 

NE

Obrazloženje:

 

6.3.

Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?

 

NE

Obrazloženje:

 

6.4.

Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?

 

NE

Obrazloženje:

 

6.5.

Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.

Obrazloženje:

Predložena normativna inicijativa nema učinke na male i srednje poduzetnike jer se istom usklađuje definicija minimalne plaće s drugim važećim propisima odnosno kolektivnim ugovorima čija je primjena proširena sukladno općem propisu o radu, te se predmet uređenja Zakona  proširuje novom materijom koja se odnosi na najniža povećanja plaće prema zakonski propisanim osnovama, a slijedom toga proširuju se i nadzorne ovlasti nadležne inspekcije.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

7. Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije

7.

Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije

 

Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).

SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.

SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

8. SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE

 

8.

SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE

Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:

–veliki izravni učinak i mali broj adresata,

–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,

–mali izravni učinak i veliki broj adresata,

 

u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.

Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.

 

Procjena učinaka propisa

Potreba za PUP

 

Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa

DA

NE

8.1.

Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.

 

NE

8.2.

Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.

 

NE

8.3.

Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.

 

NE

8.4.

Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.

DA

 

8.5.

Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.

 

NE

8.6.

Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.

 

NE

 

MSP test

Potreba za MSP test

8.7.

Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo  (MSP test)

DA

NE

8.8.

Provođenje MSP testa

 

NE

8.9.

Provođenje SCM metodologije

 

NE

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

9. PRILOZI

9.

PRILOZI

 

 

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

10. POTPIS ČELNIKA TIJELA

10.

POTPIS ČELNIKA TIJELA

 

Potpis:

                                                                                                  M I N I S T A R

 

                                                                                                  Josip Aladrović

 

 

Datum: 10. ožujka 2020.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

11. Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)

11.

Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)

 

Uputa:

 Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor





Copyright © 2025 Ministarsto pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, Ured za zakonodavstvo. Izjava o pristupačnosti.