Prijedlog ključnih elemenata poziva na dostavu projektnih prijedloga
„Sufinanciranje troškova uključivanja djece u socioekonomski nepovoljnoj situaciji u predškolske programe“
Izrazi koji se koriste u ovome sažetku, a koji imaju rodno značenje, bez obzira na to jesu li korišteni u muškome ili ženskome rodu, obuhvaćaju na jednak način i muški i ženski rod.
Rani i predškolski odgoj i obrazovanje od iznimne je važnosti za cjelovit razvoj osobe - ne samo zato što ispunjava individualne dječje potrebe i postavlja temelje za usvajanje jezika, uspješno cjeloživotno učenje, socijalnu integraciju te osobni razvoj, nego ispunjava i potrebe društva u cjelini. Možda i najvažnija odrednica predškolskog odgoja i obrazovanja je činjenica da je ono ključan segment obrazovnog sustava po pitanju obiteljske politike koji roditeljima omogućuje usklađivanje obiteljskih obveza i obveza iz radnog odnosa. Osim toga, riječ je o iznimno vrijednom socijalnom ulaganju u borbi protiv siromaštva i društvenih nejednakosti te ulaganju u socijalnu koheziju. Primjerice, prema podatcima Eurostata utvrđeno je da sudjelovanje u predškolskom odgoju i obrazovanju ima jači pozitivan učinak na rezultate na testovima čitanja kod djece u socioekonomski nepovoljnom položaju od one djece koja žive u povoljnijoj ekonomskoj situaciji.
Vijeće EU u Zaključcima o predškolskom odgoju i obrazovanjuističe važnost kvalitetnog ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja za budući razvoj djeteta u formativnim godinama, pogotovo u pogledu povećanja učinkovitosti učenja kao i povećanju vjerojatnosti nastavka školovanja tijekom cijelog života. U Zaključcima nadalje stoji kako zahvaljujući pozitivnim učincima predškolskog odgoja, društvu u cjelini koriste povećani kapital odgojno-obrazovnih ishoda te smanjeni troškovi u smislu izgubljenih vještina, kao i smanjeni izdatci za socijalnu skrb, zdravstvo i pravosuđe. Također se navodi kako su programi predškolskog odgoja i obrazovanja posebno korisni za djecu u socioekonomski nepovoljnoj situaciji, migrante, Rome te djecu s posebnim potrebama jer je kod tih kategorija djece utvrđeno da prateći kognitivni, jezični, socijalni i emocionalni razvoj može pomoći pri olakšavanju socijalne mobilnosti, odnosno spriječiti rano napuštanje škole i na taj način pospješiti smanjenje prijenosa međugeneracijskog siromaštva. Vijeće ističe kako nizak socioekonomski status bitno određuje materijalne, ljudske i društvene resurse kojima obitelj raspolaže i koje može uložiti u djetetov razvoj, a koji imaju veliku ulogu u reprodukciji društvenog statusa te da se zato jaz u školskom postignuću s vremenom povećava, a čak i male razlike u uspjehu na početku školovanja mogu biti prediktori dugoročne prednosti. U tom pogledu predškolski odgoj i obrazovanje može imati ključnu ulogu pri izjednačavanju životnih prilika.
Važnost predškolskog odgoja i obrazovanja potvrđena je i rezultatima istraživanja koja ukazuju na opći doprinos dugotrajnijeg pohađanja ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja na razinu postignuća učenika u Hrvatskoj u području matematičke, prirodoslovne i čitalačke pismenosti, a koji se ne može objasniti obrazovanjem ili zanimanjem roditelja, migracijskim podrijetlom, sastavom kućanstva ili obilježjima lokalne sredine.
U odnosu na ostale zemlje članice EU, Republika Hrvatska se nalazi na začelju po obuhvaćenosti djece programima ranoga i predškolskog odgoja i obrazovanja – stopa sudjelovanja u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju djece od njihove četvrte godine do početka obveznog obrazovanja iznosi 82,8% (znatno ispod referentne vrijednosti od 95% za 2020. i prosjeka EU-a od 95,4%, iako se 2017. povećala za 7,7 postotnih bodova u odnosu na 2016.).
Nadalje, istraživanja pokazuju kako u Republici Hrvatskoj postoje izrazite i sustavne regionalne razlike u obuhvaćenosti djece predškolskim programima. Naime, u istraživanju Analiza pristupačnosti, kvalitete, kapaciteta i financiranja sustava ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja utvrđeno je kako je obuhvaćenost djece najviša u najrazvijenijim županijama (promatrano prema indeksu razvijenosti) i obrnuto, a također je viša u gradovima u odnosu na općine. Osim toga, istraživanje pokazuje kako porast obuhvaćenosti nije ujednačen zato što slabije razvijene jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave sporije šire nove predškolske kapacitete, što dovodi do još većih razlika. Autori navode kako je, Državnim pedagoškim standardom propisana prostorna dostupnost dječjih vrtića, najlošija u najslabije razvijenim županijama i jedinicama lokalne samouprave (s posebnim naglaskom na općine), što čini objektivnu prepreku povećanju obuhvaćenosti djece predškolskim programima. Pritom napominju da se broj neupisane djece za koju su roditelji podnijeli zahtjev za upis nerijetko uzima kao temeljni pokazatelj nedostupnosti predškolskih programa, ali dovode u pitanje valjanost takvog pokazatelja zato što određeni broj roditelja ne podnosi prijavu za upis djeteta u predškolski program ako on ne postoji u njihovoj sredini, udaljen je od mjesta boravka, cijena roditeljskog udjela je previsoka ili je broj mjesta u postojećem dječjem vrtiću nedostatan. Istraživanje je pokazalo i kako deficit dječjih vrtića dodatno pogoršavaju i različiti kriteriji upisa, što je vidljivo iz više od šezdeset kriterija koje jedinice lokalne samouprave primjenjuju prilikom upisa. Iako se najčešće primjenjuju kriteriji propisani zakonskim okvirom, samo manji broj jedinica lokalne samouprave primjenjuje sve kriterije propisane zakonskim okvirom. Osim već navedenih, uzroci nejednakog obuhvata djece predškolskim programima mogu imati i druge elemente utjecaja, primjerice djeca u socioekonomski nepovoljnom položaju imaju niže stope sudjelovanja u predškolskom odgoju i obrazovanju, iako većina zemalja nudi financijsku potporu roditeljima u skladu s njihovim imovinskim cenzusom.
Prema podatcima Eurostata, Republika Hrvatska je jedna od zemalja EU-a koje su, s obzirom na standard kupovne moći najmanje uložila u predtercijarno obrazovanje. U skladu sa Zakonom o predškolskom odgoju i obrazovanju , financiranje sustava ranoga i predškolskog odgoja i obrazovanja uglavnom je u nadležnosti jedinica lokalne samouprave, koje zajedno s roditeljima snose trošak cijene programa (jedinice lokalne samouprave snose više od 99% javnih izdataka za financiranje programa). Ministarstvo znanosti i obrazovanja utvrđuje mjerila za sufinanciranje pojedinih programa iz državnog proračuna, poput programa za djecu s teškoćama u razvoju, programa predškole, programa za djecu pripadnike manjina i programa za darovitu djecu. Ukupna javna potrošnja na rani i predškolski odgoj i obrazovanje povećala se s 0,46% na 0,61% BDP-a, odnosno s 8,1% na 10,6% ukupnog proračuna jedinica lokalne samouprave.
Jedinice lokalne i područne samouprave donose programe javnih potreba u djelatnosti predškolskog odgoja za svoje područje, te utvrđuju mjerila za financiranje programa iz svog proračuna i mjerila za sudjelovanje roditelja djece u cijeni programa. Za osiguranje sredstava za osnivanje i rad dječjeg vrtića odgovara osnivač, a vrtić sredstva za svoj rad osigurava prodajom usluga na tržištu, odnosno drugih izvora u skladu sa Zakonom. U istraživanju Analiza pristupačnosti, kvalitete, kapaciteta i financiranja sustava ranog i predškolskog odgoja i obrazovanjadecentralizirano financiranje navodi se kao jedan od razloga nastanka velikih regionalnih razlika u javnim izdatcima za predškolske programe. Kao primjer autori navode to da je udio predškolskih izdataka u županijskim proračunima za 2015. godinu varirao od 5,7% do 14,1%, dok je u općinskim i ostalim proračunima još niži. Ističu da udio izdvajanja u proračunima jedinica lokalne samouprave nije dostatan da se objasne velike međužupanijske razlike u obuhvaćenosti djece predškolskim programima, između ostaloga i zbog razlika u fiskalnim kapacitetima jedinica lokalne samouprave. Prosječna ekonomska cijena cjelodnevnih predškolskih programa po djetetu iznosi 1.700kn, s varijacijama od 1.200kn po djetetu u slabije razvijenim područjima, do 2.200kn u razvijenijim jedinicama lokalne samouprave. Dobrotić, Matković i Menger ističu kako više cijene u više u razvijenijim sredinama, prate i više subvencije, tako da je u konačnici iznos roditeljske participacije sličan diljem zemlje, pa tako 80% djece živi u jedinicama lokalne samouprave u kojima roditelji sudjeluju u cijeni predškolskog programa s 500 do 700 kuna mjesečno po djetetu. U skladu s tim, a s obzirom na regionalne razlike u plaćama i standardu života, mjesečni udio roditeljskog izdvajanja sredstava iz neto plaće varira od 9,8% u županijama III. i IV. skupine razvijenosti, odnosno 12% u županijama I. i II. skupine razvijenosti što pokazuje kako su programi predškolskog odgoja u manje razvijenim sredinama manje priuštivi roditeljima.
U spomenutom istraživanju uočene su velike razlike među jedinicama lokalne samouprave i po pitanjusubvencioniranja koje u nadležnosti osnivača, pa tako od ukupno 49 kriterija na osnovi kojih roditelji mogu ostvariti pravo na uvećanu subvenciju, najzastupljenija praksa je uvećanje subvencije za one roditelje koji imaju više djece koja istovremeno pohađaju dječji vrtić. Autori istraživanja također navode kako većina populacije djece predškolske dobi živi u jedinicama lokalne samouprave gdje je moguće ostvariti smanjenje roditeljskog sudjelovanja u cijeni programa na osnovi primanja socijalnih pomoći, invaliditeta ili odrastanja u jednoroditeljskoj obitelji dok je najveći broj kriterija na temelju kojih roditelji mogu ostvariti pravo na uvećanu subvenciju uočen kod gradova i općina viših skupina razvijenosti, što je u skladu s većim fiskalnim i administrativnim kapacitetom predmetnih jedinica lokalne samouprave. Kao odgovor na visoke cijene predškolskih programa, neke zemlje članice EU uvele su i dodatne subvencije s državne razine kao i korištenje sredstava iz europskih fondova, prilikom čega je posebna pažnja usmjerena na održivost takvih programa po prestanku EU financiranja te se u većem broju europskih zemalja, ulaganje sredstava od strane središnje države u programe predškolskog odgoja i obrazovanja pokazalo uspješnim, uključujući i zemlje s visokim stupnjem decentralizacije poput Austrije i Njemačke. U skladu s tim, a s obzirom na važnost jedinica lokalne samouprave u financiranju provedbe programa predškolskog odgoja i obrazovanja, dodatno sufinanciranje ekonomske cijene po djetetu imalo bi učinak na povećanje broja djece u socioekonomski nepovoljnom položaju koja pohađaju programe predškolskog odgoja i obrazovanja.
1.2. Ciljevi poziva
Opći cilj: Povećanje obrazovnih postignuća djece iz skupina u socioekonomski nepovoljnom položaju čime se smanjuje rizik ranog napuštanja školovanja te rizik od siromaštva i socijalne isključenosti.
Specifični cilj operacije: Pružiti podršku uključivanju djece iz skupina u socioekonomski nepovoljnom položaju u predškolske programe.
1.3. Ciljne skupine
Ciljna skupina u okviru ovog Poziva su: djeca u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima.
Za potrebe ovog Poziva, ako dijete živi u kućanstvu u kojem su članovi korisnici doplatka za djecu u visini od 9% proračunske osnovice po djetetu (kategorija 1. sukladno članku 17. Zakona o doplatku za djecu (NN br. 94/01, 138/06, 107/07, 37/08, 61/11, 112/12, 82/15, 58/18) ili korisnici prava na zajamčenu minimalnu naknadu, smatra se da se dijete živi u socioekonomski nepovoljnim uvjetima.
Korisnici moraju osigurati da su sudionici u projektnima aktivnostima pripadnici ciljne skupine te osigurati dokaze prilaganjem sljedećih dokumenata:
CILJNE SKUPINE
DOKAZNI DOKUMENTI ZA PRIPADNOST CILJNOJ SKUPINI
Djeca u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima
Evidencija polaznika cjelodnevnog predškolskog programa koju vodi ustanova čija djeca sudjeluju u projektu iz koje su vidljivi podaci o djetetu koje pohađa program: ime i prezime, OIB, datum rođenja.
i
Potvrda Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje u slučaju korisnika dječjeg doplatkaiz koje je vidljivo da je dijete član kućanstva koje je korisnik doplatka za djecu u visini od 9%proračunske osnovice po djetetu
ili
Potvrda Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku u slučaju korisnika zajamčene minimalne naknade iz koje je vidljivo da je dijete član kućanstva koje je korisnik prava na zajamčenu minimalnu naknadu
1.4.Pokazatelji
Projektni prijedlozi moraju pridonijeti ispunjavanju ciljeva ovog Poziva, kao i uspješnosti provedbe cjelokupnog Operativnog programa, mjereno sljedećim pokazateljima provedbe:
Šifra pokazatelja iz OP-a
Naziv pokazatelja
Opis pokazatelja
SO 312
Broj djece u socioekonomski nepovoljnom položaju koja su dobila ciljanu potporu
Broj djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima kojima je osigurano pohađanje cjelodnevnog predškolskog programa
1.5.Trajanje projekta
Predviđeno trajanje projekata je 24 mjeseca.
2 Financijska alokacija i iznos bespovratnih sredstava
2.1.Ukupna raspoloživa sredstva
Ukupni iznos operacije: 150,000,000.00 KN
ESF sufinanciranje (85%): 127,500,000.00 KN
Nacionalno sufinanciranje (15%): 22,500,000.00 KN
2.2.Raspoloživa sredstva
Županija u kojoj se nalazi prijavitelj
Br. djece koji je moguće uključiti u projekt po prijavitelju
Sufinanciranje projekta u sklopu ovog Poziva od strane prijavitelja i/ili partnera je obvezno, a stope sufinanciranja određene su sukladno stopama rizika od siromaštva županija u kojoj se nalazi prijavitelj, i to kako slijedi:
U ovom Pozivu na dostavu projektnih prijedloga Ministarstvo znanosti i obrazovanja kao PT 1 osigurava korisnicima isplatu predujma u iznosu do 15% ukupne vrijednosti dodijeljenih bespovratnih sredstava.
3 Prihvatljivi prijavitelji i partneri
Prihvatljivi prijavitelji u okviru ovog Poziva su:
-osnivači dječjih vrtića sukladno članku 7. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju;
- osnivači osnovnih škola u kojima se provode programi predškolskog odgoja sukladno Pravilniku o posebnim uvjetima i mjerilima ostvarivanja programa predškolskog odgoja.
Prihvatljivi partneri u okviru ovog Poziva su:
-osnivači dječjih vrtića sukladno članku 7. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju koji geografski pripadaju području županije prijavitelja;
- osnivači osnovnih škola u kojima se provode programi predškolskog odgoja sukladno Pravilniku o posebnim uvjetima i mjerilima ostvarivanja programa predškolskog odgoja koji geografski pripadaju području županije prijavitelja;
- jedinice područne (regionalne) samouprave na čijem području djeluje prijavitelj;
- regionalne razvojne agencije.
Obavezno je partnerstvosa svim osnivačima ustanova (dječjih vrtića i osnovnih škola u kojima se provode programi predškolskog odgoja) u kojima su upisana djeca koja će sudjelovati u projektu.
Prijaviteljmože dostaviti jednu prijavu na ovaj Poziv na dostavu projektnih prijedloga.
Prijavitelj ne može istovremeno biti partner u drugim prijavama.
Partner ne može sudjelovati u više od jedne prijave u ovom Pozivu.
4 Prihvatljive aktivnosti
Element 1. Uključivanje djece iz skupina u socioekonomski nepovoljnom položaju u predškolske ustanove
1.1. Provedba programa predškolskog odgoja i obrazovanja za djecu iz skupina u socioekonomski nepovoljnom položaju.
Element 2. Promidžba i vidljivost
2.1.Izrada promotivnih materijala (brošure, letci i sl.)
2.2. Organizacija informativnih događaja
2.3. Izrada internetske stranice projekta i diseminacija informacija o projektu putem drugih medijskih kanala (tisak, radio, televizija)
Element 3. Upravljanje projektom i administracija
3.1. Upravljanje projektom i izvještavanje
Prijavitelj mora provesti sve aktivnosti iz Elemenata 1. i 3. te barem jednu aktivnosti iz Elementa 2.
Troškovi vezani uz provedbu Elemenata 2. i 3. ne smiju iznositi više od 5% ukupnih prihvatljivih troškova projekta.
5 Financijski zahtjevi
Poziv će se provesti korištenjem pojednostavljenih mogućnosti financiranja sukladno odredbama članaka 14.1 Uredbe EU br. 1304/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. za troškove subvencioniranja ekonomske cijene programa predškolskog odgoja.
Kategorije troškova koje su primjenjive za predmetni Poziv grupirane su u: izravne troškove osoblja i ostale izravne troškove (financiranje subvencija za uključivanje djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima u predškolske programe i ostalih prihvatljivih aktivnosti).
Ograničenja: Troškovi vezani uz provedbu Elementa 1. moraju iznositi najmanje 95% ukupnih prihvatljivih troškova projekta.
1.Izravni troškovi osoblja koji ne uključuju troškove osoblja zaposlenih u vrtiću
Izravni troškovi osoblja su svi troškovi osoblja koji proizlaze iz ugovora o radu (na određeno ili na neodređeno vrijeme) između poslodavca i zaposlenika i uključuju sve pripadajuće poreze i prireze, doprinose iz plaće, dodatke na plaću koji proizlaze iz zakona, propisa i/ili internih akata organizacija/institucija, a dodjeljuju se temeljem radnog odnosa; prihvatljive naknade troškova prema odredbama Pravilnika o porezu na dohodak („Narodne novine“, broj 1/2019, 80/2019, 1/2020) - prijevoz, prigodne nagrade radniku u stvarno isplaćenom iznosu, a najviše do neoporezivog godišnjeg iznosa; naknade plaće za koje poslodavac ne može dobiti povrat iz drugih izvora (npr. bolovanje do 42 dana); druge osobne primitke u skladu s važećim radnim zakonodavstvom
Naknade i plaće koje se isplaćuju u korist sudionika u projektu ne smatraju se izravnim troškovima osoblja.
Navedeni troškovi ne odnose se na osoblje zaposleno u vrtiću i regionalne koordinatore.
2.Ostali izravni troškovi
1. Troškovi subvencioniranja ekonomske cijene programa predškolskog odgoja i obrazovanja što uključuje:
- izdatke za radnike (bruto plaća, naknada i materijalna prava radnika),
- prehranu djece,
- uvjete boravka djece (materijalni izdaci, energija i komunalije, tekuće održavanje objekta i opreme, prijevoz djece)
- nabavu namještaja i opreme te
- nabavu sitnog materijala.
Sukladno Delegiranoj uredbi Komisije (EU) 2018/1127 od 19. prosinca 2018., odnosno Prilogu XIV. u kojem se definiraju uvjeti za nadoknadu izdataka na temelju standardnih veličina jediničnih troškova, preuzet je godišnji iznos za sudjelovanje u predškolskom odgoju i obrazovanju (ED02) od 2,716 EUR. U skladu s navedenom uredbom, uvjeti za nadoknadu izdataka na temelju standardnih ljestvica jediničnih troškova za sve navedene države članice, a vezano uz operacije formalnog obrazovanja (od predškolskog do visokog obrazovanja uključujući formalno strukovno obrazovanje) mjere se ispunjenjem pokazatelja Broj sudionika s ovjerenim pohađanjem u akademskoj godini formalnog obrazovanja, prema ISCED klasifikaciji.
Korisnik osigurava da ustanove čija djeca sudjeluju u projektu tijekom provedbe vode sljedeće evidencije:
- evidenciju svih polaznika predškolskog programa (ime i prezime, OIB, datum rođenja, socioekonomski status);
- evidenciju prisutnosti djece čije se sudjelovanje financira kroz projekt
2. Troškovi vanjskih usluga za provedbu aktivnosti – usluge vođenja i administriranja projekta,medijske usluge, usluge organizacije promotivnih aktivnosti i slične savjetodavne usluge za pomoć u provedbi aktivnosti projekta
3.Troškovi vezani uz upravljanje i praćenje provedbe te promotivne aktivnosti s ciljem povećanja vidljivosti projektnih aktivnosti i financiranja iz EU izvora (unutar Elemenata 2. i 3.)
6 Neprihvatljive aktivnosti
Neprihvatljive su sve dodatne aktivnosti koje nisu navedene pod točkom 4.
7 Geografska ograničenja
Projektne aktivnosti moraju se provoditi u Republici Hrvatskoj.
8 Administrativni podaci (rok, oblik i mjesto podnošenja projektnih prijedloga)
U sklopu ovog Poziva na dodjelu bespovratnih sredstava, postupak prijave odvijat će se kroz dvije faze.
Prva faza namijenjena je dostavi dokumentacije za prijavu djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima za koje je predviđeno sudjelovanje u projektu, a na temelju koje će se provjeriti pripadnost ciljnoj skupini kroz uspostavljenu suradnju s nadležnim institucijama.
Druga faza odnosi se na podnošenje samog projektnog prijedloga (Prijavnog obrasca A i obveznih priloga iz točke 5.2. Uputa za prijavitelje).
8.1. Prijava djece za sudjelovanje u projektu
1.Dokumentacija za prijavu djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima
U prvoj fazi potrebno je dostaviti sljedeću dokumentaciju:
Ispunjenu Excel tablicu s potpunim podacima o djeci koji će sudjelovati u projektu (Obrazac 3.) u elektroničkom obliku na mediju za snimanje koji se može snimiti samo jednom (DVD ili CD sa oznakom R:CD/R ili DVD/R)
Od strane prijavitelja potpisan i pečatom ovjeren radni list Obrasca 3.
Dopis s kontakt podacima prijavitelja koji uključuje službenu adresu elektronske pošte prijavitelja
2.Način dostavljanja dokumentacije za prijavu djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima
Dokumentacija za prijavu djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima podnosi se u zatvorenoj omotnici preporučenom poštanskom pošiljkom ili osobnom dostavom (u Pisarnicu) najkasnije do dan mjesec godina sljedeću adresu:
Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih,
Organizacijska jedinica za upravljanje strukturnim instrumentima provedbu strukturnih instrumenata EU - DEFCO
Amruševa 4
10 000 Zagreb
3.Rok za podnošenje dokumentacije za prijavudjece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima
Podnesena dokumentacija smatrat će se pravodobnom ukoliko je poslana poštom kao preporučena pošiljka i na dostavnici označena poštanskim žigom do uključivo dan mjesec godina. Osobno dostavljena dokumentacija uzet će se u obzir kao pravodobna ako bude zaprimljena u Pisarnicu Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih do dan mjesec godina do 16.00 sati.
4.Provjera prihvatljivosti prijavljene djece za sudjelovanje u projektu
Nakon zaprimanja dokumentacije za prijavu djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima, izvršit će se provjera prihvatljivosti prema kriterijima iz dijela 1.4 Ciljne skupine Poziva Uputa za prijavitelje i toprovjerom od strane Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, u slučaju korisnika dječjeg doplatka, te provjerom Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, u slučaju korisnika zajamčene minimalne naknade.
Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih obavještava prijavitelje o rezultatima izvršene provjere dostavljene dokumentacije za prijavu djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima u roku od X radnih dana poštom i elektroničkim putem na službenu adresu elektroničke pošte prijavitelja, dostavljenu zajedno s dokumentacijom.
Rezultati provjere prihvatljivosti ciljne skupine bit će bodovani prilikom procjene kvalitete ovisno o postotku prijavljene djece koji zadovoljavaju kriterije prihvatljivosti ciljne skupine, a samo ona djeca koja su prošla provjeru prihvatljivosti mogu biti uključena u projekt.
8.2. Prijava projektnog prijedloga
Nakon završene prve faze podnošenja prijave djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima te zaprimljene obavijesti od strane Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih o prihvatljivosti ciljne skupine prijavitelji mogu krenuti s prijavom projektnog prijedloga.
Poziv se vodi kao otvoreni postupak dodjele bespovratnih sredstava, a krajnji rok za podnošenje projektnih prijedloga je: dan mjesec godina.Svi projektni prijedlozi moraju biti na hrvatskom jeziku i ispunjeni elektronički na Prijavnom obrascu A koji je dostupan na sljedećoj poveznici: https://esif-wf.mrrfeu.hr.
Prijava je potpuna i formalno usklađena ukoliko sadrži sljedeće elemente:
1.Prijavni obrazac A
FORMAT U KOJEM SE DOSTAVLJA: elektronička verzija izvezenog pdf formata Prijavnog obrasca A iz sustava ESIF MIS.
Prijavni obrazac A mora biti spremljen za službeno podnošenje sa zabilježenim datumom i vremenom kad je izvezen iz sustava te ne smije biti spremljen kao skica (draft).
2.Popis djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima, za koje je predviđeno sudjelovanje u projektu (Obrazac 3.)
FORMAT U KOJEM SE DOSTAVLJA: elektronička verzija Obrasca 3. u Excel formatu i od strane prijavitelja potpisan i pečatom ovjeren radni list Obrasca 3.
3.Izjavu prijavitelja o istinitosti podataka, izbjegavanju dvostrukog financiranja i ispunjavanju preduvjeta za sudjelovanje u postupku dodjele bespovratnih sredstava (Obrazac 1.) – potpisanu i ovjerenu.
4.Izjavu partnera o istinitosti podataka, izbjegavanju dvostrukog financiranja i ispunjavanju preduvjeta za sudjelovanje u postupku dodjele bespovratnih sredstava i Izjavu o partnerstvu (Obrazac 2.) – potpisanu i ovjerenu.
5.Preslike popratnih dokumenata za dokazivanje prihvatljivosti prijavitelja/partnera.
a.Potvrda Porezne uprave, o stanju javnog dugovanja iz koje je vidljivo nepostojanje javnog dugovanja, ne starija od datuma objave Poziva na dostavu projektnih prijedloga.Potvrdu Porezne uprave potrebno je dostaviti za prijavitelja i svakog projektnog partnera. Projektne prijave koje neće zadovoljavati ovaj uvjet bit će isključene iz daljnjeg postupka, stoga je potrebno pravovremeno osigurati pribavljanje Potvrde Porezne uprave o nepostojanju duga.
FORMAT U KOJEM SE DOSTAVLJA: elektronička preslika dokumenata
Projektni prijedlozi podnose se u jednom zatvorenom paketu/omotnici isključivo preporučenom poštanskom pošiljkom ili osobnom dostavomna sljedeću adresu:
Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih
Organizacijska jedinica za provedbu strukturnih instrumenata EU - DEFCO
Amruševa 4
10 000 Zagreb
Datum i vrijeme na paketu/omotnici smatra se trenutkom predaje projektne prijave na Poziv.
Projektni prijedlog koji nije dostavljen u roku automatski se eliminira iz postupka.
Prijedlog ključnih elemenata poziva na dostavu projektnih prijedloga
„Sufinanciranje troškova uključivanja djece u socioekonomski nepovoljnoj situaciji u predškolske programe“
Izrazi koji se koriste u ovome sažetku, a koji imaju rodno značenje, bez obzira na to jesu li korišteni u muškome ili ženskome rodu, obuhvaćaju na jednak način i muški i ženski rod.
Sadržaj
1 Temelji i o pće odredbe
1.1. Svrha Poziva
1.2. Ciljevi poziva
1.3. Ciljne skupine
1.4. Pokazatelji
1.5. Trajanje projekta
2 Financijska alokacija i iznos bespovratnih sredstava
2.1. Ukupna raspoloživa sredstva
2.2. Raspoloživa sredstva
2.3. Predviđeni intenzitet potpore
3 Prihvatljivi prijavitelji i partneri
4 Prihvatljive aktivnosti
5 Financijski zahtjevi
6 Neprihvatljive aktivnosti
7 Geografska ograničenja
8 Administrativni podaci (rok, oblik i mjesto podnošenja projektnih prijedloga)
8.1. Prijava djece za sudjelovanje u projektu
8.2. Prijava projektnog prijedloga
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1 Temelji i opće odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.1. Svrha Poziva
Rani i predškolski odgoj i obrazovanje od iznimne je važnosti za cjelovit razvoj osobe - ne samo zato što ispunjava individualne dječje potrebe i postavlja temelje za usvajanje jezika, uspješno cjeloživotno učenje, socijalnu integraciju te osobni razvoj, nego ispunjava i potrebe društva u cjelini. Možda i najvažnija odrednica predškolskog odgoja i obrazovanja je činjenica da je ono ključan segment obrazovnog sustava po pitanju obiteljske politike koji roditeljima omogućuje usklađivanje obiteljskih obveza i obveza iz radnog odnosa. Osim toga, riječ je o iznimno vrijednom socijalnom ulaganju u borbi protiv siromaštva i društvenih nejednakosti te ulaganju u socijalnu koheziju. Primjerice, prema podatcima Eurostata utvrđeno je da sudjelovanje u predškolskom odgoju i obrazovanju ima jači pozitivan učinak na rezultate na testovima čitanja kod djece u socioekonomski nepovoljnom položaju od one djece koja žive u povoljnijoj ekonomskoj situaciji .
Vijeće EU u Zaključcima o predškolskom odgoju i obrazovanju ističe važnost kvalitetnog ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja za budući razvoj djeteta u formativnim godinama, pogotovo u pogledu povećanja učinkovitosti učenja kao i povećanju vjerojatnosti nastavka školovanja tijekom cijelog života. U Zaključcima nadalje stoji kako zahvaljujući pozitivnim učincima predškolskog odgoja, društvu u cjelini koriste povećani kapital odgojno-obrazovnih ishoda te smanjeni troškovi u smislu izgubljenih vještina, kao i smanjeni izdatci za socijalnu skrb, zdravstvo i pravosuđe. Također se navodi kako su programi predškolskog odgoja i obrazovanja posebno korisni za djecu u socioekonomski nepovoljnoj situaciji, migrante, Rome te djecu s posebnim potrebama jer je kod tih kategorija djece utvrđeno da prateći kognitivni, jezični, socijalni i emocionalni razvoj može pomoći pri olakšavanju socijalne mobilnosti, odnosno spriječiti rano napuštanje škole i na taj način pospješiti smanjenje prijenosa međugeneracijskog siromaštva. Vijeće ističe kako nizak socioekonomski status bitno određuje materijalne, ljudske i društvene resurse kojima obitelj raspolaže i koje može uložiti u djetetov razvoj, a koji imaju veliku ulogu u reprodukciji društvenog statusa te da se zato jaz u školskom postignuću s vremenom povećava, a čak i male razlike u uspjehu na početku školovanja mogu biti prediktori dugoročne prednosti. U tom pogledu predškolski odgoj i obrazovanje može imati ključnu ulogu pri izjednačavanju životnih prilika .
Važnost predškolskog odgoja i obrazovanja potvrđena je i rezultatima istraživanja koja ukazuju na opći doprinos dugotrajnijeg pohađanja ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja na razinu postignuća učenika u Hrvatskoj u području matematičke, prirodoslovne i čitalačke pismenosti, a koji se ne može objasniti obrazovanjem ili zanimanjem roditelja, migracijskim podrijetlom, sastavom kućanstva ili obilježjima lokalne sredine.
U odnosu na ostale zemlje članice EU, Republika Hrvatska se nalazi na začelju po obuhvaćenosti djece programima ranoga i predškolskog odgoja i obrazovanja – stopa sudjelovanja u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju djece od njihove četvrte godine do početka obveznog obrazovanja iznosi 82,8% (znatno ispod referentne vrijednosti od 95% za 2020. i prosjeka EU-a od 95,4%, iako se 2017. povećala za 7,7 postotnih bodova u odnosu na 2016.) .
Nadalje, istraživanja pokazuju kako u Republici Hrvatskoj postoje izrazite i sustavne regionalne razlike u obuhvaćenosti djece predškolskim programima . Naime, u istraživanju Analiza pristupačnosti, kvalitete, kapaciteta i financiranja sustava ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja utvrđeno je kako je obuhvaćenost djece najviša u najrazvijenijim županijama (promatrano prema indeksu razvijenosti) i obrnuto, a također je viša u gradovima u odnosu na općine. Osim toga, istraživanje pokazuje kako porast obuhvaćenosti nije ujednačen zato što slabije razvijene jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave sporije šire nove predškolske kapacitete, što dovodi do još većih razlika. Autori navode kako je, Državnim pedagoškim standardom propisana prostorna dostupnost dječjih vrtića, najlošija u najslabije razvijenim županijama i jedinicama lokalne samouprave (s posebnim naglaskom na općine), što čini objektivnu prepreku povećanju obuhvaćenosti djece predškolskim programima. Pritom napominju da se broj neupisane djece za koju su roditelji podnijeli zahtjev za upis nerijetko uzima kao temeljni pokazatelj nedostupnosti predškolskih programa, ali dovode u pitanje valjanost takvog pokazatelja zato što određeni broj roditelja ne podnosi prijavu za upis djeteta u predškolski program ako on ne postoji u njihovoj sredini, udaljen je od mjesta boravka, cijena roditeljskog udjela je previsoka ili je broj mjesta u postojećem dječjem vrtiću nedostatan. Istraživanje je pokazalo i kako deficit dječjih vrtića dodatno pogoršavaju i različiti kriteriji upisa , što je vidljivo iz više od šezdeset kriterija koje jedinice lokalne samouprave primjenjuju prilikom upisa. Iako se najčešće primjenjuju kriteriji propisani zakonskim okvirom, samo manji broj jedinica lokalne samouprave primjenjuje sve kriterije propisane zakonskim okvirom. Osim već navedenih, uzroci nejednakog obuhvata djece predškolskim programima mogu imati i druge elemente utjecaja, primjerice djeca u socioekonomski nepovoljnom položaju imaju niže stope sudjelovanja u predškolskom odgoju i obrazovanju, iako većina zemalja nudi financijsku potporu roditeljima u skladu s njihovim imovinskim cenzusom .
Prema podatcima Eurostata , Republika Hrvatska je jedna od zemalja EU-a koje su, s obzirom na standard kupovne moći najmanje uložila u predtercijarno obrazovanje . U skladu sa Zakonom o predškolskom odgoju i obrazovanju , financiranje sustava ranoga i predškolskog odgoja i obrazovanja uglavnom je u nadležnosti jedinica lokalne samouprave, koje zajedno s roditeljima snose trošak cijene programa (jedinice lokalne samouprave snose više od 99% javnih izdataka za financiranje programa). Ministarstvo znanosti i obrazovanja utvrđuje mjerila za sufinanciranje pojedinih programa iz državnog proračuna, poput programa za djecu s teškoćama u razvoju, programa predškole, programa za djecu pripadnike manjina i programa za darovitu djecu. Ukupna javna potrošnja na rani i predškolski odgoj i obrazovanje povećala se s 0,46% na 0,61% BDP-a, odnosno s 8,1% na 10,6% ukupnog proračuna jedinica lokalne samouprave .
Jedinice lokalne i područne samouprave donose programe javnih potreba u djelatnosti predškolskog odgoja za svoje područje, te utvrđuju mjerila za financiranje programa iz svog proračuna i mjerila za sudjelovanje roditelja djece u cijeni programa. Za osiguranje sredstava za osnivanje i rad dječjeg vrtića odgovara osnivač, a vrtić sredstva za svoj rad osigurava prodajom usluga na tržištu, odnosno drugih izvora u skladu sa Zakonom. U istraživanju Analiza pristupačnosti, kvalitete, kapaciteta i financiranja sustava ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja decentralizirano financiranje navodi se kao jedan od razloga nastanka velikih regionalnih razlika u javnim izdatcima za predškolske programe. Kao primjer autori navode to da je udio predškolskih izdataka u županijskim proračunima za 2015. godinu varirao od 5,7% do 14,1%, dok je u općinskim i ostalim proračunima još niži. Ističu da udio izdvajanja u proračunima jedinica lokalne samouprave nije dostatan da se objasne velike međužupanijske razlike u obuhvaćenosti djece predškolskim programima, između ostaloga i zbog razlika u fiskalnim kapacitetima jedinica lokalne samouprave. Prosječna ekonomska cijena cjelodnevnih predškolskih programa po djetetu iznosi 1.700kn , s varijacijama od 1.200kn po djetetu u slabije razvijenim područjima, do 2.200kn u razvijenijim jedinicama lokalne samouprave . Dobrotić, Matković i Menger ističu kako više cijene u više u razvijenijim sredinama, prate i više subvencije, tako da je u konačnici iznos roditeljske participacije sličan diljem zemlje, pa tako 80% djece živi u jedinicama lokalne samouprave u kojima roditelji sudjeluju u cijeni predškolskog programa s 500 do 700 kuna mjesečno po djetetu . U skladu s tim, a s obzirom na regionalne razlike u plaćama i standardu života, mjesečni udio roditeljskog izdvajanja sredstava iz neto plaće varira od 9,8% u županijama III. i IV. skupine razvijenosti, odnosno 12% u županijama I. i II. skupine razvijenosti što pokazuje kako su programi predškolskog odgoja u manje razvijenim sredinama manje priuštivi roditeljima .
U spomenutom istraživanju uočene su velike razlike među jedinicama lokalne samouprave i po pitanju subvencioniranja koje u nadležnosti osnivača, pa tako od ukupno 49 kriterija na osnovi kojih roditelji mogu ostvariti pravo na uvećanu subvenciju, najzastupljenija praksa je uvećanje subvencije za one roditelje koji imaju više djece koja istovremeno pohađaju dječji vrtić. Autori istraživanja također navode kako većina populacije djece predškolske dobi živi u jedinicama lokalne samouprave gdje je moguće ostvariti smanjenje roditeljskog sudjelovanja u cijeni programa na osnovi primanja socijalnih pomoći, invaliditeta ili odrastanja u jednoroditeljskoj obitelji dok je najveći broj kriterija na temelju kojih roditelji mogu ostvariti pravo na uvećanu subvenciju uočen kod gradova i općina viših skupina razvijenosti, što je u skladu s većim fiskalnim i administrativnim kapacitetom predmetnih jedinica lokalne samouprave. Kao odgovor na visoke cijene predškolskih programa, neke zemlje članice EU uvele su i dodatne subvencije s državne razine kao i korištenje sredstava iz europskih fondova, prilikom čega je posebna pažnja usmjerena na održivost takvih programa po prestanku EU financiranja te se u većem broju europskih zemalja, ulaganje sredstava od strane središnje države u programe predškolskog odgoja i obrazovanja pokazalo uspješnim, uključujući i zemlje s visokim stupnjem decentralizacije poput Austrije i Njemačke . U skladu s tim, a s obzirom na važnost jedinica lokalne samouprave u financiranju provedbe programa predškolskog odgoja i obrazovanja, dodatno sufinanciranje ekonomske cijene po djetetu imalo bi učinak na povećanje broja djece u socioekonomski nepovoljnom položaju koja pohađaju programe predškolskog odgoja i obrazovanja .
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.2. Ciljevi poziva
Opći cilj : Povećanje obrazovnih postignuća djece iz skupina u socioekonomski nepovoljnom položaju čime se smanjuje rizik ranog napuštanja školovanja te rizik od siromaštva i socijalne isključenosti.
Specifični cilj operacije : Pružiti podršku uključivanju djece iz skupina u socioekonomski nepovoljnom položaju u predškolske programe .
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.3. Ciljne skupine
Ciljna skupina u okviru ovog Poziva su: djeca u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima.
Za potrebe ovog Poziva, ako dijete živi u kućanstvu u kojem su članovi korisnici doplatka za djecu u visini od 9% proračunske osnovice po djetetu (kategorija 1. sukladno članku 17. Zakona o doplatku za djecu (NN br. 94/01, 138/06, 107/07, 37/08, 61/11, 112/12, 82/15, 58/18) ili korisnici prava na zajamčenu minimalnu naknadu, smatra se da se dijete živi u socioekonomski nepovoljnim uvjetima.
Korisnici moraju osigurati da su sudionici u projektnima aktivnostima pripadnici ciljne skupine te osigurati dokaze prilaganjem sljedećih dokumenata:
CILJNE SKUPINE
DOKAZNI DOKUMENTI ZA PRIPADNOST CILJNOJ SKUPINI
Djeca u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima
Evidencija polaznika cjelodnevnog predškolskog programa koju vodi ustanova čija djeca sudjeluju u projektu iz koje su vidljivi podaci o djetetu koje pohađa program: ime i prezime, OIB, datum rođenja.
i
Potvrda Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranj e u slučaju korisnika dječjeg doplatka iz koje je vidljivo da je dijete član kućanstva koje je korisnik doplatka za djecu u visini od 9%proračunske osnovice po djetetu
ili
Potvrda Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku u slučaju korisnika zajamčene minimalne naknade iz koje je vidljivo da je dijete član kućanstva koje je korisnik prava na zajamčenu minimalnu naknadu
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.4. Pokazatelji
Projektni prijedlozi moraju pridonijeti ispunjavanju ciljeva ovog Poziva, kao i uspješnosti provedbe cjelokupnog Operativnog programa, mjereno sljedećim pokazateljima provedbe:
Šifra pokazatelja iz OP-a
Naziv pokazatelja
Opis pokazatelja
SO 312
Broj djece u socioekonomski nepovoljnom položaju koja su dobila ciljanu potporu
Broj djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima kojima je osigurano pohađanje cjelodnevnog predškolskog programa
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.5. Trajanje projekta
Predviđeno trajanje projekata je 24 mjeseca.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2 Financijska alokacija i iznos bespovratnih sredstava
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.1. Ukupna raspoloživa sredstva
Ukupni iznos operacije : 150,000,000.00 KN
ESF sufinanciranje (85%): 127,500,000.00 KN
Nacionalno sufinanciranje (15%): 22,500,000.00 KN
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.2. Raspoloživa sredstva
Županija u kojoj se nalazi prijavitelj
Br. djece koji je moguće uključiti u projekt po prijavitelju
Raspoloživa sredstva po prijavitelju
Min. br.
Maks. br.
Min. iznos
Maks. iznos
Ličko-senjska
25
100
1,018,500 kn
4,288,421 kn
Požeško-slavonska, Virovitičko-podravska, Šibensko-kninska
50
150
2,037,000 kn
6,432,632 kn
Karlovačka, Krapinsko-zagorska, Bjelovarsko-bilogorska, Dubrovačko-neretvanska, Sisačko-moslavačka, Brodsko-posavska
70
200
2,851,800 kn
8,576,842 kn
Koprivničko-križevačka, Međimurska, Vukovarsko-srijemska, Istarska
100
250
4,074,000 kn
10,721,053 kn
Zadarska, Varaždinska, Primorsko-goranska
120
300
4,888,800 kn
12,865,263 kn
Osječko-baranjska, Zagrebačka
150
450
6,111,000 kn
19,297,895 kn
Splitsko-dalmatinska
300
700
12,222,000 kn
30,018,947 kn
Grad Zagreb
500
1,100
20,370,000 kn
47,172,632 kn
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.3. Predviđeni intenzitet potpore
Sufinanciranje projekta u sklopu ovog Poziva od strane prijavitelja i/ili partnera je obvezno, a stope sufinanciranja određene su sukladno stopama rizika od siromaštva županija u kojoj se nalazi prijavitelj, i to kako slijedi:
Stopa rizika od siromaštva
Županija
Stopa sufinanciranja
28.0 – 35.9
Virovitičko-podravska, Brodsko-posavska, Vukovarsko-srijemska
10%
20.8 – 28.0
Osječko-baranjska, Požeško-slavonska, Sisačko-moslavačka, Karlovačka, Zadarska, Šibensko-kninska
20%
17.1 – 20.8
Međimurska, Krapinsko-zagorska, Koprivničko-križevačka, Bjelovarsko-bilogorska, Ličko-senjska, Splitsko-dalmatinska
30%
11.9 – 17.1
Varaždinska, Zagrebačka, Dubrovačko-neretvanska
40%
9.8 – 11.9
Grad Zagreb, Istarska, Primorsko-goranska
50%
U ovom Pozivu na dostavu projektnih prijedloga Ministarstvo znanosti i obrazovanja kao PT 1 osigurava korisnicima isplatu predujma u iznosu do 15% ukupne vrijednosti dodijeljenih bespovratnih sredstava .
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3 Prihvatljivi prijavitelji i partneri
Prihvatljivi prijavitelji u okviru ovog Poziva su:
- osnivači dječjih vrtića sukladno članku 7. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju ;
- osnivači osnovnih škola u kojima se provode programi predškolskog odgoja sukladno Pravilniku o posebnim uvjetima i mjerilima ostvarivanja programa predškolskog odgoja .
Prihvatljivi partneri u okviru ovog Poziva su:
- osnivači dječjih vrtića sukladno članku 7. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju koji geografski pripadaju području županije prijavitelja;
- osnivači osnovnih škola u kojima se provode programi predškolskog odgoja sukladno Pravilniku o posebnim uvjetima i mjerilima ostvarivanja programa predškolskog odgoja koji geografski pripadaju području županije prijavitelja;
- jedinice područne (regionalne) samouprave na čijem području djeluje prijavitelj;
- regionalne razvojne agencije.
Obavezno je partnerstvo sa svim osnivačima ustanova (dječjih vrtića i osnovnih škola u kojima se provode programi predškolskog odgoja) u kojima su upisana djeca koja će sudjelovati u projektu.
Prijavitelj može dostaviti jednu prijavu na ovaj Poziv na dostavu projektnih prijedloga.
Prijavitelj ne može istovremeno biti partner u drugim prijavama.
Partner ne može sudjelovati u više od jedne prijave u ovom Pozivu.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
4 Prihvatljive aktivnosti
Element 1. Uključivanje djece iz skupina u socioekonomski nepovoljnom položaju u predškolske ustanove
1.1. Provedba programa predškolskog odgoja i obrazovanja za djecu iz skupina u socioekonomski nepovoljnom položaju.
Element 2. Promidžba i vidljivost
2.1. Izrada promotivnih materijala (brošure, letci i sl.)
2.2. Organizacija informativnih događaja
2.3. Izrada internetske stranice projekta i diseminacija informacija o projektu putem drugih medijskih kanala (tisak, radio, televizija)
Element 3. Upravljanje projektom i administracija
3.1. Upravljanje projektom i izvještavanje
Prijavitelj mora provesti sve aktivnosti iz Elemenata 1. i 3. te barem jednu aktivnosti iz Elementa 2.
Troškovi vezani uz provedbu Elemenata 2. i 3. ne smiju iznositi više od 5% ukupnih prihvatljivih troškova projekta.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
5 Financijski zahtjevi
Poziv će se provesti korištenjem pojednostavljenih mogućnosti financiranja sukladno odredbama članaka 14.1 Uredbe EU br. 1304/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. za troškove subvencioniranja ekonomske cijene programa predškolskog odgoja.
Kategorije troškova koje su primjenjive za predmetni Poziv grupirane su u: izravne troškove osoblja i ostale izravne troškove (financiranje subvencija za uključivanje djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima u predškolske programe i ostalih prihvatljivih aktivnosti).
Ograničenja: Troškovi vezani uz provedbu Elementa 1. moraju iznositi najmanje 95% ukupnih prihvatljivih troškova projekta.
1. Izravni troškovi osoblja koji ne uključuju troškove osoblja zaposlenih u vrtiću
Izravni troškovi osoblja su svi troškovi osoblja koji proizlaze iz ugovora o radu (na određeno ili na neodređeno vrijeme) između poslodavca i zaposlenika i uključuju sve pripadajuće poreze i prireze, doprinose iz plaće, dodatke na plaću koji proizlaze iz zakona, propisa i/ili internih akata organizacija/institucija, a dodjeljuju se temeljem radnog odnosa; prihvatljive naknade troškova prema odredbama Pravilnika o porezu na dohodak („Narodne novine“, broj 1/2019, 80/2019, 1/2020) - prijevoz, prigodne nagrade radniku u stvarno isplaćenom iznosu, a najviše do neoporezivog godišnjeg iznosa; naknade plaće za koje poslodavac ne može dobiti povrat iz drugih izvora (npr. bolovanje do 42 dana); druge osobne primitke u skladu s važećim radnim zakonodavstvom
Naknade i plaće koje se isplaćuju u korist sudionika u projektu ne smatraju se izravnim troškovima osoblja.
Navedeni troškovi ne odnose se na osoblje zaposleno u vrtiću i regionalne koordinatore.
2. Ostali izravni troškovi
1. Troškovi subvencioniranja ekonomske cijene programa predškolskog odgoja i obrazovanja što uključuje :
- izdatke za radnike (bruto plaća, naknada i materijalna prava radnika),
- prehranu djece,
- uvjete boravka djece (materijalni izdaci, energija i komunalije, tekuće održavanje objekta i opreme, prijevoz djece)
- nabavu namještaja i opreme te
- nabavu sitnog materijala.
Sukladno Delegiranoj uredbi Komisije (EU) 2018/1127 od 19. prosinca 2018., odnosno Prilogu XIV. u kojem se definiraju uvjeti za nadoknadu izdataka na temelju standardnih veličina jediničnih troškova, preuzet je godišnji iznos za sudjelovanje u predškolskom odgoju i obrazovanju (ED02) od 2,716 EUR . U skladu s navedenom uredbom, uvjeti za nadoknadu izdataka na temelju standardnih ljestvica jediničnih troškova za sve navedene države članice, a vezano uz operacije formalnog obrazovanja (od predškolskog do visokog obrazovanja uključujući formalno strukovno obrazovanje) mjere se ispunjenjem pokazatelja Broj sudionika s ovjerenim pohađanjem u akademskoj godini formalnog obrazovanja, prema ISCED klasifikaciji .
Korisnik osigurava da ustanove čija djeca sudjeluju u projektu tijekom provedbe vode sljedeće evidencije:
- evidenciju svih polaznika predškolskog programa (ime i prezime, OIB, datum rođenja, socioekonomski status) ;
- evidenciju prisutnosti djece čije se sudjelovanje financira kroz projekt
2. Troškovi vanjskih usluga za provedbu aktivnosti – usluge vođenja i administriranja projekta, medijske usluge, usluge organizacije promotivnih aktivnosti i slične savjetodavne usluge za pomoć u provedbi aktivnosti projekta
3. Troškovi vezani uz upravljanje i praćenje provedbe te promotivne aktivnosti s ciljem povećanja vidljivosti projektnih aktivnosti i financiranja iz EU izvora (unutar Elemenata 2. i 3.)
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
6 Neprihvatljive aktivnosti
Neprihvatljive su sve dodatne aktivnosti koje nisu navedene pod točkom 4.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
7 Geografska ograničenja
Projektne aktivnosti moraju se provoditi u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
8 Administrativni podaci (rok, oblik i mjesto podnošenja projektnih prijedloga)
U sklopu ovog Poziva na dodjelu bespovratnih sredstava, postupak prijave odvijat će se kroz dvije faze .
Prva faza namijenjena je dostavi dokumentacije za prijavu djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima za koje je predviđeno sudjelovanje u projektu, a na temelju koje će se provjeriti pripadnost ciljnoj skupini kroz uspostavljenu suradnju s nadležnim institucijama.
Druga faza odnosi se na podnošenje samog projektnog prijedloga (Prijavnog obrasca A i obveznih priloga iz točke 5.2. Uputa za prijavitelje ).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
8.1. Prijava djece za sudjelovanje u projektu
1. Dokumentacija za prijavu djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima
U prvoj fazi potrebno je dostaviti sljedeću dokumentaciju:
Ispunjenu Excel tablicu s potpunim podacima o djeci koji će sudjelovati u projektu ( Obrazac 3.) u elektroničkom obliku na mediju za snimanje koji se može snimiti samo jednom (DVD ili CD sa oznakom R:CD/R ili DVD/R)
Od strane prijavitelja potpisan i pečatom ovjeren radni list Obrasca 3 .
Dopis s kontakt podacima prijavitelja koji uključuje službenu adresu elektronske pošte prijavitelja
2. Način dostavljanja dokumentacije za prijavu djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima
Dokumentacija za prijavu djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima podnosi se u zatvorenoj omotnici preporučenom poštanskom pošiljkom ili osobnom dostavom (u Pisarnicu) najkasnije do dan mjesec godina sljedeću adresu:
Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih,
Organizacijska jedinica za upravljanje strukturnim instrumentima provedbu strukturnih instrumenata EU - DEFCO
Amruševa 4
10 000 Zagreb
3. Rok za podnošenje dokumentacije za prijavu djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima
Podnesena dokumentacija smatrat će se pravodobnom ukoliko je poslana poštom kao preporučena pošiljka i na dostavnici označena poštanskim žigom do uključivo dan mjesec godina . Osobno dostavljena dokumentacija uzet će se u obzir kao pravodobna ako bude zaprimljena u Pisarnicu Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih do dan mjesec godina do 16.00 sati.
4. Provjera prihvatljivosti prijavljene djece za sudjelovanje u projektu
Nakon zaprimanja dokumentacije za prijavu djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima, izvršit će se provjera prihvatljivosti prema kriterijima iz dijela 1.4 Ciljne skupine Poziva Uputa za prijavitelje i to provjerom od strane Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje , u slučaju korisnika dječjeg doplatka, te provjerom Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, u slučaju korisnika zajamčene minimalne naknade.
Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih obavještava prijavitelje o rezultatima izvršene provjere dostavljene dokumentacije za prijavu djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima u roku od X radnih dana poštom i elektroničkim putem na službenu adresu elektroničke pošte prijavitelja, dostavljenu zajedno s dokumentacijom.
Rezultati provjere prihvatljivosti ciljne skupine bit će bodovani prilikom procjene kvalitete ovisno o postotku prijavljene djece koji zadovoljavaju kriterije prihvatljivosti ciljne skupine , a samo ona djeca koja su prošla provjeru prihvatljivosti mogu biti uključena u projekt .
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
8.2. Prijava projektnog prijedloga
Nakon završene prve faze podnošenja prijave djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima te zaprimljene obavijesti od strane Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih o prihvatljivosti ciljne skupine prijavitelji mogu krenuti s prijavom projektnog prijedloga.
Poziv se vodi kao otvoreni postupak dodjele bespovratnih sredstava, a krajnji rok za podnošenje projektnih prijedloga je : dan mjesec godina . Svi projektni prijedlozi moraju biti na hrvatskom jeziku i ispunjeni elektronički na Prijavnom obrascu A koji je dostupan na sljedećoj poveznici: https://esif-wf.mrrfeu.hr .
Prijava je potpuna i formalno usklađena ukoliko sadrži sljedeće elemente:
1. Prijavni obrazac A
FORMAT U KOJEM SE DOSTAVLJA: elektronička verzija izvezenog pdf formata Prijavnog obrasca A iz sustava ESIF MIS.
Prijavni obrazac A mora biti spremljen za službeno podnošenje sa zabilježenim datumom i vremenom kad je izvezen iz sustava te ne smije biti spremljen kao skica (draft).
2. Popis djece u dobi između četiri godine i godine za početak obveznog osnovnog obrazovanja koja žive u lošim socioekonomskim uvjetima, za koje je predviđeno sudjelovanje u projektu ( Obrazac 3 .)
FORMAT U KOJEM SE DOSTAVLJA: elektronička verzija Obrasca 3 . u Excel formatu i od strane prijavitelja potpisan i pečatom ovjeren radni list Obrasca 3 .
3. Izjavu prijavitelja o istinitosti podataka, izbjegavanju dvostrukog financiranja i ispunjavanju preduvjeta za sudjelovanje u postupku dodjele bespovratnih sredstava ( Obrazac 1.) – potpisanu i ovjerenu .
4. Izjavu partnera o istinitosti podataka, izbjegavanju dvostrukog financiranja i ispunjavanju preduvjeta za sudjelovanje u postupku dodjele bespovratnih sredstava i Izjavu o partnerstvu ( Obrazac 2 .) – potpisanu i ovjerenu .
5. Preslike popratnih dokumenata za dokazivanje prihvatljivosti prijavitelja/partnera.
a. Potvrda Porezne uprave, o stanju javnog dugovanja iz koje je vidljivo nepostojanje javnog dugovanja , ne starija od datuma objave Poziva na dostavu projektnih prijedloga. Potvrdu Porezne uprave potrebno je dostaviti za prijavitelja i svakog projektnog partnera. Projektne prijave koje neće zadovoljavati ovaj uvjet bit će isključene iz daljnjeg postupka , stoga je potrebno pravovremeno osigurati pribavljanje Potvrde Porezne uprave o nepostojanju duga.
FORMAT U KOJEM SE DOSTAVLJA: elektronička preslika dokumenata
Projektni prijedlozi podnose se u jednom zatvorenom paketu/omotnici isključivo preporučenom poštanskom pošiljkom ili osobnom dostavom na sljedeću adresu:
Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih
Organizacijska jedinica za provedbu strukturnih instrumenata EU - DEFCO
Amruševa 4
10 000 Zagreb
Datum i vrijeme na paketu/omotnici smatra se trenutkom predaje projektne prijave na Poziv.
Projektni prijedlog koji nije dostavljen u roku automatski se eliminira iz postupka.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja