Zakon o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji
1.2.
Broj "Narodnih novina"
NN, br. 121/17 i 98/19
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da
Naziv akta: Program Vlade RH za mandat 2016.-2020.
Opis mjere:
poboljšanje razine i kvalitete sveukupne skrbi za hrvatske branitelje i članove njihovih obitelji osigurat će se među ostalim donošenjem Jedinstvenoga zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
2.ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
1. Statusna prava
otvoren rok za ostvarivanje statusa hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata i statusa HRVI iz Domovinskog rata po osnovi bolesti,
pripadnicima Narodne zaštite, koji to do sada nisu mogli, omogućeno ostvarivanje statusa hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata,
omogućeno ostvarivanje statusa dragovoljca svim hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata koji su pristupili u obranu suvereniteta Republike Hrvatske, u početnom razdoblju Domovinskog rata (1990./1991.),
zaštita stečenih prava pripadnika Hrvatskog vijeća obrane i članova njihovih obitelji,
reguliran položaj ostalih sudionika Domovinskog rata i vrednovan njihov doprinos u obrani suvereniteta Republike Hrvatske, ali bez izjednačavanja s braniteljskom populacijom,
osnivana posebna ustrojstvena jedinice unutar Zavoda za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom nadležna za vještačenje u postupcima ostvarivanja statusa i prava hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji.
2. Mirovine
smanjena dobna granica za odlazak u starosnu mirovinu u odnosu na Zakon o mirovinskom osiguranju ovisno o broju dana sudjelovanja u obrani suvereniteta Republike Hrvatske u borbenom sektoru (Pravo na starosnu mirovinu uz smanjenje dobne granice, u skladu s člankom 26. ZOHBDR-a, od dana početka primjene odredbe članka 26. ZOHBDR-a 1. siječnja 2019. do 12. veljače 2020. ostvarilo je ukupno 2350 korisnika mirovine),
viši iznos najniže mirovine ovisno o broju dana sudjelovanja u obrani suvereniteta Republike Hrvatske u borbenom sektoru (Povećanje najniže mirovine, ovisno o duljini sudjelovanja u borbenom sektoru, od 1. ožujka 2018. ostvarila su 34898 korisnika mirovine),
povećanje osobnog boda za izračun mirovinskih prava ovisno o broju dana sudjelovanja u obrani suvereniteta Republike Hrvatske u borbenom sektoru,
omogućeno zaposlenje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata, korisnika starosne i invalidske mirovine bez obustave mirovine (Na dan 12. veljače 2020. uz mirovinu, bez obustave mirovine ili smanjenja, evidentirano je 213 korisnika mirovine koji rade (članak 29. ZOHBDR-a).,
bračnom/izvanbračnom drugu i djeci umrlog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata omogućeno ostvarivanje prava na obiteljsku mirovinu pod povoljnijim uvjetima,
omogućeno ostvarivanje prava na poseban staž osiguranja ostvaren tijekom Domovinskog rata, neovisno u uplaćenim doprinosima,
omogućeno prevođenje invalidske mirovine temeljem profesionalne nesposobnosti za rad u starosnu mirovinu,
omogućeno ostvarivanje određenih prava iz mirovinskog osiguranja po ovom Zakonu i za pripadnike HVO-a i članove njihovih obitelji.
3. Zdravstvena zaštita i vezana prava
proširen krug korisnika koji se oslobađaju sudjelovanja u pokriću dijela troškova zdravstvene zaštite iz obveznoga zdravstvenog osiguranja,
pravo na sistematski pregled za sve hrvatske branitelje.
4. Zapošljavanje i prava vezana uz radni odnos
prošireno pravo prednosti pri zapošljavanju i propisani mehanizmi u svrhu lakšeg ostvarivanja, odnosno poštivanja ove odredbe od strane poslodavaca,
zaštita zaposlenih hrvatskih branitelja,
uvedena fiskalna olakšica za poslodavce koji zaposle djecu smrtno stradalih ili nestalih HB (plaćaju samo doprinose za mirovinsko)
◊sukladno odredbama Zakona proširen je Prilog 2. Izvješća o primicima, porezu na dohodak i prirezu te doprinosima za obvezna osiguranja novom oznakom stjecatelja primitka/osiguranika 0012 (polje 6.1. Obrasca JOPPD) od početka 2018. godine.
◊za razdoblje obračuna 2018. godine ukupno 47 isplatitelja iskazalo primitke po osnovi radnog odnosa za 63 stjecatelja primitka/osiguranika- dijete smrtno stradalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata ili dijete nestalog branitelja iz Domovinskog rata prema odredbama Zakona u ukupnom iznosu oporezivih primitaka od 2.894.614,16 kuna te osnovici za obračun doprinosa u iznosu od 2.891.570,68 kuna.
◊za razdoblje obračuna 2019. godine ukupno 77 isplatitelja iskazalo je primitke po istoj osnovi za 93 stjecatelja primitka/osiguranika u ukupnom iznosu oporezivih primitaka od 4.842.593,53 kuna te osnovici za obračun doprinosa u iznosu od 4.859.737,73 kuna.
5. Naknada za nezaposlene hrvatske branitelje i članove njihovih obitelji
pravo koje zamjenjuje opskrbninu (od 2014. godine u sklopu objedinjavanja socijalnih prava opskrbnina je ušla u sustav prava na zajamčenu minimalnu naknadu),
u odnosu na prijašnju opskrbninu proširen je krug korisnika (pravo je prošireno nadjecu smrtno stradalih i nestalih hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i nakon što im prestane pravo na obiteljsku invalidninu odnosno novčanu naknadu obiteljske invalidnine, bračnog ili izvanbračnog druga umrlog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata, roditelje umrlog HRVI ili umrlog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata koji u trenutku smrti nije imao bračnog ili izvanbračnog druga)
za razliku opskrbnine, iznos naknade ovisi o broju dana sudjelovanja u obrani suvereniteta RH te je iznos naknade u odnosu na iznos opskrbnine viši za one s najvećim brojem dana.
6. Stambeno zbrinjavanje
stambeno zbrinjavanje financijskom potporom prošireno za sve namjene stambenog zbrinjavanja,
omogućen otkup pojedinim zatečenim korisnicima stanova u državnom vlasništvu i vlasništvu jedinica lokalne samouprave,
izuzimanje od ovrhe prošireno i na financijsku potporu (ne samo stambeni kredit),
propisan model organizirane stambene izgradnje u kojoj sudjeluje Ministarstvo hrvatskih branitelja te tako ima mogućnost nadzora,
omogućeno i olakšano korištenje šireg kruga nekretnina u vlasništvu države, koje stoje prazne i ne koriste se u službene svrhe duže vrijeme, za stambeno zbrinjavanje braniteljsko-stradalničke populacije (umjesto npr. trošenja sredstava radi građenja novih),
proširen krug mogućih subjekata (vlasnika nekretnina) koji u vlasništvu imaju nekretnine adekvatne za stambeno zbrinjavanje braniteljsko-stradalničke populacije, a radi mogućnosti prijenosa prava upravljanja u svrhu stambenog zbrinjavanja pripadnika ove populacije,
određeni rokovi za stambeno zbrinjavanje po skupinama,
na račun MHB osim glavnice uplaćuju se i kamate ostvarene otplatom kredita,
od stupanja na snagu Zakona do kraja veljače 2020. stambeno je zbrinuto 1065 osoba i to 144 dodjelom stana, 565 isplatom stambenog kredita i 356 isplatom financijske potpore.
7. Obrazovanje
pravo na besplatne udžbenike vraćeno u nadležnost Ministarstva hrvatskih branitelja,
proširen krug adresata prava na potporu za obrazovanje i besplatne udžbenike, te prava prednosti na smještaj u učeničke i studentske domove,
pravo na školski topli obrok djeci nezaposlenih hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata koja to nemaju osigurano po drugoj osnovi.
8. Ostala prava
smještaj u ustanove socijalne skrbi
–Prednost pri smještaju proširena na: na sve HRVI iz Domovinskog rata te na djecu smrtno stradalog i nestalog hrvatskog branitelja, hrvatske branitelje iz Domovinskog rata, roditelje, bračnog ili izvanbračnog druga te djecu umrlih hrvatskih branitelja ako su u teškom zdravstvenom stanju.
prednost pri zakupu poslovnog prostora
–Proširena na sve hrvatske branitelje redoslijedom ovisno o duljini vremena provedenog u obrani suvereniteta Republike Hrvatske, djecu hrvatskih branitelja i na braniteljsko socijalno-radne zadruge.
prenamjena poljoprivrednoga zemljišta
–Oslobođenje od plaćanja naknade za prenamjenu prošireno na sve hrvatske branitelje bez obzira na broj dana sudjelovanja u obrani suvereniteta Republike Hrvatske.
doplatak za pripomoć u kući
–osim za zajamčenu minimalnu naknadu vezuje se uz naknadu za nezaposlene hrvatske branitelje.
Pravo na naknadu troška prilagodbe osobnog automobila
–HRVI iz Domovinskog rata II. – IV. skupine imaju pravo na prilagodbu automobila u njihovom vlasništvu ukoliko se radi o takvom oštećenju organizma da im je potrebna takva prilagodba.
pravo na psihosocijalnu pomoć
–Precizno propisano što obuhvaća i gdje se ostvaruje.
braniteljske zahvalnice
–dodjeljuje ministar hrvatskih branitelja za poseban doprinos hrvatskim braniteljima, postrojbama, sudionicima Domovinskog rata i drugim osobama
grobno mjesto, trošak ukopa uz vojne počasti, održavanje grobnih mjesta
–Ministarstvo hrvatskih branitelja snosi troškove ukopa i prijevoza posmrtnih ostataka smrtno stradalog hrvatskog branitelja i izvan Republike Hrvatske,
–grobna mjesta s posmrtnim ostacima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata iza kojih nema živih nasljednika ne mogu smatrati napuštenima, sukladno propisima o grobljima, a obveznici održavanja tih grobnih mjesta su vlasnici groblja u kojima se ona nalaze,
–članovima obitelji nestalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata osigurano je pravo na dodjelu grobnog mjesta i prije ekshumacije i identifikacije nestalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata, s obzirom na starenje članova obitelji i njihovu potrebu da za svog života urede grobno mjesto u koje će hrvatski branitelj biti ukopan kada bude ekshumiran i identificiran,
–Jedinice lokalne samouprave su dužne osigurati dijelove groblja, odnosno aleje za pokop hrvatskih branitelja i uz naplatu polovine predviđenog iznosa dati na korištenje grobna mjesta za pokop umrlih HRVI i hrvatskih branitelja ako oni ili članovi njihove obitelji nemaju na korištenju grobno mjesto i ako ga nisu ustupili na korištenje trećoj osobi nakon stupanja na snagu ovoga Zakona.
Jačanje područnih jedinica Ministarstva hrvatskih branitelja
9. Poboljšanje teksta i unaprjeđenje pojedinih pravnih instituta u odnosu na dosadašnji Zakon, te kvalitetnije nomotehničko uređenje cjelokupnog teksta Zakona:
preciznije propisivanje pojedinih instituta,
brisane odredbe koje su se u praksi pokazale kao nepotrebne (revizija priznate mirovine članovima obitelji smrtno stradaloga, zatočenoga ili nestaloga hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata, budući da nema potrebe za revidiranjem takvih predmeta).
Usklađivanje sa Zakonom o općem upravnom postupku
3. ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona nije imala gospodarskih učinaka.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona nije utjecala na zaštitu tržišnog natjecanja.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Ovim Zakonom ne reguliraju se prava iz sustava socijalni skrbi, odnosno osnova za ostvarivanje prava iz ovog Zakona nije socijalni status korisnika već prvenstveno status hrvatskog branitelja te se prava ostvaruju na temelju sudjelovanja u Domovinskom ratu i doprinosu u stvaranju samostalne, nezavisne, suverene i demokratske Republike Hrvatske.
Međutim, Zakon je doprinio socijalnoj uključenosti najugroženijih skupina hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji, a to su oni koji nisu u mirovini ni u radnom odnosu prvenstveno kroz mjeru naknade za nezaposlene hrvatske branitelje iz Domovinskog rata i članove njihovih obitelji i jednokratne novčane pomoćizbog nemogućnosti podmirenja osnovnih životnih potreba. Također, EU projekti koje provodi Ministarstvo doprinijeli su socijalnoj uključenosti i unaprjeđenju kvalitete življenja hrvatskih branitelja i stradalnika iz Domovinskog rata. Novim Zakonom predviđena je i suradnja s udrugama iz Domovinskog rata, u okviru koje Ministarstvo hrvatskih branitelja podupire projekte psihološkog i socijalnog osnaživanja te podizanja kvalitete življenja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji.
Primjena Zakona nije nametnula dodatne administrativne zahtjeve, već upravo suprotno. Po službenoj dužnosti se prikupljaju svi dokazi koje je moguće pribaviti iz službenih evidencija nadležnih tijela. Osim toga Zakonom su ojačane Područne jedinice kako bi Ministarstvo bilo što dostupnije korisnicima.
U zakonu postoji i skupina prava koja se odnose prvenstveno na djecu, prije svega riječ je o pravima u svezi obrazovanja (pravo na besplatne udžbenike, pravo na potporu za obrazovanje, pravo na topli obrok i pravo na prednost pri smještaju u učeničke i studentske domove).
U pogledu prava u svezi zdravstvene zaštite, u usporedbi na prethodno važeći Zakon oslobođenje od sudjelovanja u pokriću dijela troškova zdravstvene zaštite (HB iskaznica) prošireno je i na djecu smrtno stradalih hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djecu nestalih hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata, kao posebno ranjivim skupinama i nakon što im prestane pravo na obiteljsku invalidninu, odnosno novčanu naknadu u iznosu obiteljske invalidnine ako su nezaposleni i ako su za vrijeme korištenja obiteljske invalidnine odnosno novčane naknade u iznosu obiteljske invalidnine ostali bez roditeljske skrbi drugoga roditelja ili je nastupila smrt drugog roditelja (ova dva uvjeta moraju biti kumulativno ispunjena) ili dok su korisnici naknade za nezaposlene predviđene ovim Zakonom, dakle, dok su bez sigurnosti stalnih primanja.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona neizravno je utjecala na otvaranje novih radnih mjesta i na ponudu poslova. Naime, sukladno članku 169. stavak 1. točki d) Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovim njihovih obitelji (NN 121/17) Ministarstvo hrvatskih branitelja provodi mjere aktivne politike zapošljavanja i socijalnog uključivanja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji.
Program stručnog osposobljavanja i zapošljavanja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji za razdoblje od 2018. do 2020. godine prihvaćen je Zaključkom Vlade Republike Hrvatske od 4. svibnja 2018. godine.
Ciljnu skupinu Programa čine nezaposleni hrvatski branitelji iz Domovinskog rata, nezaposlena djeca smrtno stradalih ili nestalih hrvatskih branitelja, nezaposlena djeca dragovoljaca i nezaposlena djeca HRVI-a iz Domovinskog rata.
Poticanje obrazovanja
Cilj mjere je poboljšanje kvalifikacijske strukture nezaposlenih osoba iz ciljne skupine i podizanje njihove konkurentnosti na tržištu rada. Obrazovne aktivnosti koje omogućava primjena mjere su stjecanja prvog zanimanja, prekvalifikacije, osposobljavanja te sufinanciranja stjecanja dodatnih znanja i vještina. Moguća je i primjena ove mjere u svrhu samozapošljavanja. 2018. godine odobreno je 7 zahtjeva (utrošeno 54.250,00 kn), a 2019. godine 36 zahtjeva (utrošeno 292.802,70 kn), što je ukupno 43 zahtjeva (utrošak 347.052,70 kn).
Potpora za samozapošljavanje
Osobama iz ciljne skupine koje se namjeravaju zaposliti obavljanjem samostalne poduzetničke djelatnosti (npr. obrt, jednostavno trgovačko društvo, trgovačko društvo, obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo ili drugo), Ministarstvo hrvatskih branitelja može odobriti potporu po ispunjavanju svih javnim pozivom propisanih uvjeta. 2018. godine odobreno je 53 zahtjeva (utrošeno 3.818.172,00 kn), a 2019. godine 96 zahtjeva (utrošeno 7.048.557,98 kn), što je ukupno 149 zahtjeva (utrošak 10.866.729,98 kn).
Potpora za novo zapošljavanje
Ministarstvo hrvatskih branitelja podupire poslodavce koji zapošljavaju osobe iz ciljne skupine, a pri čemu se potpora može dodijeliti za zapošljavanje najviše tri osobe. 2018. godine odobreno je 12 zahtjeva (utrošeno 650.000,00 kn), a 2019. godine 20 zahtjeva (utrošeno 1.150.000,00 kn), što je ukupno 32 zahtjeva (utrošak 1.800.000,00 kn).
Potpora radu zadruga hrvatskih branitelja
Ministarstvo hrvatskih branitelja može zadrugama hrvatskih branitelja pružiti novčanu potporu prilikom pokretanja rada zadruge kao posebnog oblika malog poduzetništva koje omogućava organizirano i stručno vođeno obavljanje djelatnosti te zajednički nastup na tržištu. 2018. godine odobreno je 10 zahtjeva (utrošeno 1.499.909,00 kn), a 2019. godine 15 zahtjeva (utrošeno 2.185.255,49 kn), što je ukupno 25 zahtjeva (utrošak 3.685.164,49 kn).
Potpora za proširenje postojeće djelatnosti
Ministarstvo hrvatskih branitelja dodjeljuje potpore za proširenje postojeće djelatnosti zadrugama i drugim malim poduzetnicima, obrtnicima i poljoprivrednicima korisnicima mjera Ministarstva hrvatskih branitelja, koji su svojim dosadašnjim poslovanjem pokazali uspješnost s ciljem unaprjeđenja učinkovitosti proizvodnih procesa, pri čemu se može sufinancirati  roškovi kojima se proširuje postojeća djelatnost ili razvija novi projekt. 2018. godine odobreno je 28 zahtjeva (utrošeno 2.598.084,00 kn), a 2019. godine 21 zahtjev (utrošeno 1.914.302,92 kn), što je ukupno 49 zahtjeva (utrošak 4.512.386,92 kn).
Ukupno je 2018. i 2019. godine kroz mjere Programa odobreno 298 zahtjeva te je utrošeno 21.211.334,09 kn.
Osim toga, neizravan utjecaj na otvaranje radnih mjesta ima i odredba članka 106. Zakona kojom je predviđena fiskalna olakšica za zapošljavanje prema kojoj iznimno od odredbi Zakona o doprinosima (»Narodne novine«, br. 84/08., 152/08., 94/09., 18/11., 22/12., 144/12., 148/13., 41/14., 143/14. i 115/16.), za osiguranika dijete smrtno stradalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata ili dijete nestalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata starije od 29 godina kojeg poslodavac na osnovi ugovora o radu sklopljenog na neodređeno vrijeme prijavljuje na obvezno mirovinsko osiguranje i obvezno zdravstveno osiguranje, postoji obveza obračunavanja i plaćanja doprinosa na osnovicu, i to za zdravstveno osiguranje, za zaštitu zdravlja na radu i za zapošljavanje.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona nije utjecala na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona nije imala izravnog učinka na zaštitu ljudskih prava no neizravni učinci mogu se uočiti u sljedećem:
Stupanjem na snagu Evidencija hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata više nije javna što ima pozitivan učinak na zaštitu osobnih podataka
Dobna granica za ostvarivanje pojedinih prava u dotad važećem Zakonu je bila različita za muškarce i žene, po novom Zakonu ona je izjednačena
4. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje se provodi u trajanju od najmanje 30 dana uz javno izlaganje materije koja je predmet savjetovanja. Savjetovanje se provodi putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom Obrasca naknadne procjene učinaka propisa. Tijekom savjetovanja potrebno je provesti jedno ili više javnih izlaganja Obrasca o naknadnoj procjeni učinaka propisa neposrednim kontaktom s dionicima. Sažetak postupka savjetovanja s javnošću potrebno je iznijeti na jasan način i s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, kao i datume provedenog javnog izlaganja. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli pisanim putem u vrijeme savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na Obrazac naknadne procjene učinaka propisa. Potrebno je navesti sveukupni broj zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga te navesti broj prihvaćenih komentara na Obrazac naknadne procjene učinaka propisa. Istovremeno sa savjetovanjem, Obrazac o naknadnoj procjeni učinaka propisa dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo. Potrebno je ukratko navesti kojim nadležnim tijelima je dostavljen ovaj Obrazac i kada je zaprimljeno mišljenje nadležnog tijela i Ureda za zakonodavstvo.
5.PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
Kako bi se prava dodatno prilagodila potrebama korisnika potrebno je izmijeniti pojedine uvjete za ostvarivanje određenih prava.
Određene mjere predviđene Zakonom nisu u potpunosti rezultirale planiranim učinkom što je vidljivo u sljedećem:
određena prava iz mirovinskog osiguranja prema ovom Zakonu ne mogu ostvariti hrvatski branitelji koji su taj status ostvarili nakon što je Zakonom ponovno otvoren rok za priznavanje statusa hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata
Dio socijalno ugroženih hrvatskih branitelja nije uspio ostvariti naknadu na nezaposlene hrvatske branitelje iz Domovinskog rata i članove njihovih obitelji (potrebno dodatno prilagoditi uvjete za ostvarivanje prava)
zbog nemogućnosti ostvarivanja redovne jednokratne novčane pomoći iz članka 118. ZOHBDR (1.616 zahtjeva u 2018. godini), sve veći broj korisnika izvanredne novčane pomoći iz članka 121. ZOHBDR (1.161 zahtjeva u 2018. godini)
od školske godine 2019./2020. svi osnovnoškolci imaju pravo na besplatne udžbenike za što su sredstva osigurana u Državnom proračunu na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja te je prava iz ovog Zakona potrebno usmjeriti na obrazovne materijale koji nisu osigurani po drugoj osnovi
Postupci za ostvarivanje pojedinih prava traju predugo
◊u postupku ostvarivanja statusa HRVI iz Domovinskog rata postoje normativni i organizacijski problemi koji utječu na trajanje postupka daleko izvan zakonskih rokova, a tiču se većinom provođenja stručne procjene. Prema rezultatima sustavnog praćenja stanja rješavanja zahtjeva za priznavanje statusa HRVI, postupak traje u prosjeku godinu i pol dana.
◊postupak ostvarivanja prava namijenjenima socijalno ugroženim skupinama korisnika kao što su jednokratna novčana pomoć i naknada za nezaposlene hrvatske branitelje iz Domovinskog rata i članove njihovih obitelji (postupak prosječno traje tri mjeseca)
◊stambeno zbrinjavanje
Pojedine odredbe se ne tumače ujednačeno
S obzirom na prethodno navedeno, predlaže se pristupiti izmjenama i dopunama Zakona.
PRILOG 5.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
OBRAZAC NAKNADNE PROCJENE UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv zakona:
Zakon o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji
1.2.
Broj "Narodnih novina"
NN, br. 121/17 i 98/19
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da
Naziv akta: Program Vlade RH za mandat 2016.-2020.
Opis mjere:
poboljšanje razine i kvalitete sveukupne skrbi za hrvatske branitelje i članove njihovih obitelji osigurat će se među ostalim donošenjem Jedinstvenoga zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
2. ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
1. Statusna prava
otvoren rok za ostvarivanje statusa hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata i statusa HRVI iz Domovinskog rata po osnovi bolesti,
pripadnicima Narodne zaštite, koji to do sada nisu mogli, omogućeno ostvarivanje statusa hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata,
omogućeno ostvarivanje statusa dragovoljca svim hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata koji su pristupili u obranu suvereniteta Republike Hrvatske, u početnom razdoblju Domovinskog rata (1990./1991.),
zaštita stečenih prava pripadnika Hrvatskog vijeća obrane i članova njihovih obitelji,
reguliran položaj ostalih sudionika Domovinskog rata i vrednovan njihov doprinos u obrani suvereniteta Republike Hrvatske, ali bez izjednačavanja s braniteljskom populacijom,
osnivana posebna ustrojstvena jedinice unutar Zavoda za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom nadležna za vještačenje u postupcima ostvarivanja statusa i prava hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji.
2. Mirovine
smanjena dobna granica za odlazak u starosnu mirovinu u odnosu na Zakon o mirovinskom osiguranju ovisno o broju dana sudjelovanja u obrani suvereniteta Republike Hrvatske u borbenom sektoru (Pravo na starosnu mirovinu uz smanjenje dobne granice, u skladu s člankom 26. ZOHBDR-a, od dana početka primjene odredbe članka 26. ZOHBDR-a 1. siječnja 2019. do 12. veljače 2020. ostvarilo je ukupno 2350 korisnika mirovine),
viši iznos najniže mirovine ovisno o broju dana sudjelovanja u obrani suvereniteta Republike Hrvatske u borbenom sektoru (Povećanje najniže mirovine, ovisno o duljini sudjelovanja u borbenom sektoru, od 1. ožujka 2018. ostvarila su 34898 korisnika mirovine),
povećanje osobnog boda za izračun mirovinskih prava ovisno o broju dana sudjelovanja u obrani suvereniteta Republike Hrvatske u borbenom sektoru,
omogućeno zaposlenje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata, korisnika starosne i invalidske mirovine bez obustave mirovine (Na dan 12. veljače 2020. uz mirovinu, bez obustave mirovine ili smanjenja, evidentirano je 213 korisnika mirovine koji rade (članak 29. ZOHBDR-a).,
bračnom/izvanbračnom drugu i djeci umrlog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata omogućeno ostvarivanje prava na obiteljsku mirovinu pod povoljnijim uvjetima,
omogućeno ostvarivanje prava na poseban staž osiguranja ostvaren tijekom Domovinskog rata, neovisno u uplaćenim doprinosima,
omogućeno prevođenje invalidske mirovine temeljem profesionalne nesposobnosti za rad u starosnu mirovinu,
omogućeno ostvarivanje određenih prava iz mirovinskog osiguranja po ovom Zakonu i za pripadnike HVO-a i članove njihovih obitelji.
3. Zdravstvena zaštita i vezana prava
proširen krug korisnika koji se oslobađaju sudjelovanja u pokriću dijela troškova zdravstvene zaštite iz obveznoga zdravstvenog osiguranja,
pravo na sistematski pregled za sve hrvatske branitelje.
4. Zapošljavanje i prava vezana uz radni odnos
prošireno pravo prednosti pri zapošljavanju i propisani mehanizmi u svrhu lakšeg ostvarivanja, odnosno poštivanja ove odredbe od strane poslodavaca,
zaštita zaposlenih hrvatskih branitelja,
uvedena fiskalna olakšica za poslodavce koji zaposle djecu smrtno stradalih ili nestalih HB (plaćaju samo doprinose za mirovinsko)
◊ sukladno odredbama Zakona proširen je Prilog 2. Izvješća o primicima, porezu na dohodak i prirezu te doprinosima za obvezna osiguranja novom oznakom stjecatelja primitka/osiguranika 0012 (polje 6.1. Obrasca JOPPD) od početka 2018. godine.
◊ za razdoblje obračuna 2018. godine ukupno 47 isplatitelja iskazalo primitke po osnovi radnog odnosa za 63 stjecatelja primitka/osiguranika- dijete smrtno stradalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata ili dijete nestalog branitelja iz Domovinskog rata prema odredbama Zakona u ukupnom iznosu oporezivih primitaka od 2.894.614,16 kuna te osnovici za obračun doprinosa u iznosu od 2.891.570,68 kuna.
◊ za razdoblje obračuna 2019. godine ukupno 77 isplatitelja iskazalo je primitke po istoj osnovi za 93 stjecatelja primitka/osiguranika u ukupnom iznosu oporezivih primitaka od 4.842.593,53 kuna te osnovici za obračun doprinosa u iznosu od 4.859.737,73 kuna.
5. Naknada za nezaposlene hrvatske branitelje i članove njihovih obitelji
pravo koje zamjenjuje opskrbninu (od 2014. godine u sklopu objedinjavanja socijalnih prava opskrbnina je ušla u sustav prava na zajamčenu minimalnu naknadu),
u odnosu na prijašnju opskrbninu proširen je krug korisnika (pravo je prošireno na djecu smrtno stradalih i nestalih hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i nakon što im prestane pravo na obiteljsku invalidninu odnosno novčanu naknadu obiteljske invalidnine, bračnog ili izvanbračnog druga umrlog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata, roditelje umrlog HRVI ili umrlog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata koji u trenutku smrti nije imao bračnog ili izvanbračnog druga)
za razliku opskrbnine, iznos naknade ovisi o broju dana sudjelovanja u obrani suvereniteta RH te je iznos naknade u odnosu na iznos opskrbnine viši za one s najvećim brojem dana.
6. Stambeno zbrinjavanje
stambeno zbrinjavanje financijskom potporom prošireno za sve namjene stambenog zbrinjavanja,
omogućen otkup pojedinim zatečenim korisnicima stanova u državnom vlasništvu i vlasništvu jedinica lokalne samouprave,
izuzimanje od ovrhe prošireno i na financijsku potporu (ne samo stambeni kredit),
propisan model organizirane stambene izgradnje u kojoj sudjeluje Ministarstvo hrvatskih branitelja te tako ima mogućnost nadzora,
omogućeno i olakšano korištenje šireg kruga nekretnina u vlasništvu države, koje stoje prazne i ne koriste se u službene svrhe duže vrijeme, za stambeno zbrinjavanje braniteljsko-stradalničke populacije (umjesto npr. trošenja sredstava radi građenja novih),
proširen krug mogućih subjekata (vlasnika nekretnina) koji u vlasništvu imaju nekretnine adekvatne za stambeno zbrinjavanje braniteljsko-stradalničke populacije, a radi mogućnosti prijenosa prava upravljanja u svrhu stambenog zbrinjavanja pripadnika ove populacije,
određeni rokovi za stambeno zbrinjavanje po skupinama,
na račun MHB osim glavnice uplaćuju se i kamate ostvarene otplatom kredita,
od stupanja na snagu Zakona do kraja veljače 2020. stambeno je zbrinuto 1065 osoba i to 144 dodjelom stana, 565 isplatom stambenog kredita i 356 isplatom financijske potpore.
7. Obrazovanje
pravo na besplatne udžbenike vraćeno u nadležnost Ministarstva hrvatskih branitelja,
proširen krug adresata prava na potporu za obrazovanje i besplatne udžbenike, te prava prednosti na smještaj u učeničke i studentske domove,
pravo na školski topli obrok djeci nezaposlenih hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata koja to nemaju osigurano po drugoj osnovi.
8. Ostala prava
smještaj u ustanove socijalne skrbi
– Prednost pri smještaju proširena na: na sve HRVI iz Domovinskog rata te na djecu smrtno stradalog i nestalog hrvatskog branitelja, hrvatske branitelje iz Domovinskog rata, roditelje, bračnog ili izvanbračnog druga te djecu umrlih hrvatskih branitelja ako su u teškom zdravstvenom stanju.
prednost pri zakupu poslovnog prostora
– Proširena na sve hrvatske branitelje redoslijedom ovisno o duljini vremena provedenog u obrani suvereniteta Republike Hrvatske, djecu hrvatskih branitelja i na braniteljsko socijalno-radne zadruge.
prenamjena poljoprivrednoga zemljišta
– Oslobođenje od plaćanja naknade za prenamjenu prošireno na sve hrvatske branitelje bez obzira na broj dana sudjelovanja u obrani suvereniteta Republike Hrvatske.
doplatak za pripomoć u kući
– osim za zajamčenu minimalnu naknadu vezuje se uz naknadu za nezaposlene hrvatske branitelje.
Pravo na naknadu troška prilagodbe osobnog automobila
– HRVI iz Domovinskog rata II. – IV. skupine imaju pravo na prilagodbu automobila u njihovom vlasništvu ukoliko se radi o takvom oštećenju organizma da im je potrebna takva prilagodba.
pravo na psihosocijalnu pomoć
– Precizno propisano što obuhvaća i gdje se ostvaruje.
braniteljske zahvalnice
– dodjeljuje ministar hrvatskih branitelja za poseban doprinos hrvatskim braniteljima, postrojbama, sudionicima Domovinskog rata i drugim osobama
grobno mjesto, trošak ukopa uz vojne počasti, održavanje grobnih mjesta
– Ministarstvo hrvatskih branitelja snosi troškove ukopa i prijevoza posmrtnih ostataka smrtno stradalog hrvatskog branitelja i izvan Republike Hrvatske,
– grobna mjesta s posmrtnim ostacima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata iza kojih nema živih nasljednika ne mogu smatrati napuštenima, sukladno propisima o grobljima, a obveznici održavanja tih grobnih mjesta su vlasnici groblja u kojima se ona nalaze,
– članovima obitelji nestalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata osigurano je pravo na dodjelu grobnog mjesta i prije ekshumacije i identifikacije nestalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata, s obzirom na starenje članova obitelji i njihovu potrebu da za svog života urede grobno mjesto u koje će hrvatski branitelj biti ukopan kada bude ekshumiran i identificiran,
– Jedinice lokalne samouprave su dužne osigurati dijelove groblja, odnosno aleje za pokop hrvatskih branitelja i uz n aplatu polovine predviđenog iznosa dati na korištenje grobna mjesta za pokop umrlih HRVI i hrvatskih branitelja ako oni ili članovi njihove obitelji nemaju na korištenju grobno mjesto i ako ga nisu ustupili na korištenje trećoj osobi nakon stupanja na snagu ovoga Zakona.
Jačanje područnih jedinica Ministarstva hrvatskih branitelja
9. Poboljšanje teksta i unaprjeđenje pojedinih pravnih instituta u odnosu na dosadašnji Zakon, te kvalitetnije nomotehničko uređenje cjelokupnog teksta Zakona:
preciznije propisivanje pojedinih instituta,
brisane odredbe koje su se u praksi pokazale kao nepotrebne (revizija priznate mirovine članovima obitelji smrtno stradaloga, zatočenoga ili nestaloga hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata, budući da nema potrebe za revidiranjem takvih predmeta).
Usklađivanje sa Zakonom o općem upravnom postupku
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
3.
ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona nije imala gospodarskih učinaka.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona nije utjecala na zaštitu tržišnog natjecanja.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Ovim Zakonom ne reguliraju se prava iz sustava socijalni skrbi, odnosno osnova za ostvarivanje prava iz ovog Zakona nije socijalni status korisnika već prvenstveno status hrvatskog branitelja te se prava ostvaruju na temelju sudjelovanja u Domovinskom ratu i doprinosu u stvaranju samostalne, nezavisne, suverene i demokratske Republike Hrvatske.
Međutim, Zakon je doprinio socijalnoj uključenosti najugroženijih skupina hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji, a to su oni koji nisu u mirovini ni u radnom odnosu prvenstveno kroz mjeru naknade za nezaposlene hrvatske branitelje iz Domovinskog rata i članove njihovih obitelji i jednokratne novčane pomoći zbog nemogućnosti podmirenja osnovnih životnih potreba. Također, EU projekti koje provodi Ministarstvo doprinijeli su socijalnoj uključenosti i unaprjeđenju kvalitete življenja hrvatskih branitelja i stradalnika iz Domovinskog rata. Novim Zakonom predviđena je i suradnja s udrugama iz Domovinskog rata, u okviru koje Ministarstvo hrvatskih branitelja podupire projekte psihološkog i socijalnog osnaživanja te podizanja kvalitete življenja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji.
Primjena Zakona nije nametnula dodatne administrativne zahtjeve, već upravo suprotno. Po službenoj dužnosti se prikupljaju svi dokazi koje je moguće pribaviti iz službenih evidencija nadležnih tijela. Osim toga Zakonom su ojačane Područne jedinice kako bi Ministarstvo bilo što dostupnije korisnicima.
U zakonu postoji i skupina prava koja se odnose prvenstveno na djecu, prije svega riječ je o pravima u svezi obrazovanja (pravo na besplatne udžbenike, pravo na potporu za obrazovanje, pravo na topli obrok i pravo na prednost pri smještaju u učeničke i studentske domove).
U pogledu prava u svezi zdravstvene zaštite, u usporedbi na prethodno važeći Zakon oslobođenje od sudjelovanja u pokriću dijela troškova zdravstvene zaštite (HB iskaznica) prošireno je i na djecu smrtno stradalih hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djecu nestalih hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata, kao posebno ranjivim skupinama i nakon što im prestane pravo na obiteljsku invalidninu, odnosno novčanu naknadu u iznosu obiteljske invalidnine ako su nezaposleni i ako su za vrijeme korištenja obiteljske invalidnine odnosno novčane naknade u iznosu obiteljske invalidnine ostali bez roditeljske skrbi drugoga roditelja ili je nastupila smrt drugog roditelja (ova dva uvjeta moraju biti kumulativno ispunjena) ili dok su korisnici naknade za nezaposlene predviđene ovim Zakonom, dakle, dok su bez sigurnosti stalnih primanja.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona neizravno je utjecala na otvaranje novih radnih mjesta i na ponudu poslova. Naime, sukladno članku 169. stavak 1. točki d) Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovim njihovih obitelji (NN 121/17) Ministarstvo hrvatskih branitelja provodi mjere aktivne politike zapošljavanja i socijalnog uključivanja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji.
Program stručnog osposobljavanja i zapošljavanja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji za razdoblje od 2018. do 2020. godine prihvaćen je Zaključkom Vlade Republike Hrvatske od 4. svibnja 2018. godine.
Ciljnu skupinu Programa čine nezaposleni hrvatski branitelji iz Domovinskog rata, nezaposlena djeca smrtno stradalih ili nestalih hrvatskih branitelja, nezaposlena djeca dragovoljaca i nezaposlena djeca HRVI-a iz Domovinskog rata.
Poticanje obrazovanja
Cilj mjere je poboljšanje kvalifikacijske strukture nezaposlenih osoba iz ciljne skupine i podizanje njihove konkurentnosti na tržištu rada. Obrazovne aktivnosti koje omogućava primjena mjere su stjecanja prvog zanimanja, prekvalifikacije, osposobljavanja te sufinanciranja stjecanja dodatnih znanja i vještina. Moguća je i primjena ove mjere u svrhu samozapošljavanja. 2018. godine odobreno je 7 zahtjeva (utrošeno 54.250,00 kn), a 2019. godine 36 zahtjeva (utrošeno 292.802,70 kn), što je ukupno 43 zahtjeva (utrošak 347.052,70 kn).
Potpora za samozapošljavanje
Osobama iz ciljne skupine koje se namjeravaju zaposliti obavljanjem samostalne poduzetničke djelatnosti (npr. obrt, jednostavno trgovačko društvo, trgovačko društvo, obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo ili drugo), Ministarstvo hrvatskih branitelja može odobriti potporu po ispunjavanju svih javnim pozivom propisanih uvjeta. 2018. godine odobreno je 53 zahtjeva (utrošeno 3.818.172,00 kn), a 2019. godine 96 zahtjeva (utrošeno 7.048.557,98 kn), što je ukupno 149 zahtjeva (utrošak 10.866.729,98 kn).
Potpora za novo zapošljavanje
Ministarstvo hrvatskih branitelja podupire poslodavce koji zapošljavaju osobe iz ciljne skupine, a pri čemu se potpora može dodijeliti za zapošljavanje najviše tri osobe. 2018. godine odobreno je 12 zahtjeva (utrošeno 650.000,00 kn), a 2019. godine 20 zahtjeva (utrošeno 1.150.000,00 kn), što je ukupno 32 zahtjeva (utrošak 1.800.000,00 kn).
Potpora radu zadruga hrvatskih branitelja
Ministarstvo hrvatskih branitelja može zadrugama hrvatskih branitelja pružiti novčanu potporu prilikom pokretanja rada zadruge kao posebnog oblika malog poduzetništva koje omogućava organizirano i stručno vođeno obavljanje djelatnosti te zajednički nastup na tržištu. 2018. godine odobreno je 10 zahtjeva (utrošeno 1.499.909,00 kn), a 2019. godine 15 zahtjeva (utrošeno 2.185.255,49 kn), što je ukupno 25 zahtjeva (utrošak 3.685.164,49 kn).
Potpora za proširenje postojeće djelatnosti
Ministarstvo hrvatskih branitelja dodjeljuje potpore za proširenje postojeće djelatnosti zadrugama i drugim malim poduzetnicima, obrtnicima i poljoprivrednicima korisnicima mjera Ministarstva hrvatskih branitelja, koji su svojim dosadašnjim poslovanjem pokazali uspješnost s ciljem unaprjeđenja učinkovitosti proizvodnih procesa, pri čemu se može sufinancirati  roškovi kojima se proširuje postojeća djelatnost ili razvija novi projekt. 2018. godine odobreno je 28 zahtjeva (utrošeno 2.598.084,00 kn), a 2019. godine 21 zahtjev (utrošeno 1.914.302,92 kn), što je ukupno 49 zahtjeva (utrošak 4.512.386,92 kn).
Ukupno je 2018. i 2019. godine kroz mjere Programa odobreno 298 zahtjeva te je utrošeno 21.211.334,09 kn.
Osim toga, neizravan utjecaj na otvaranje radnih mjesta ima i odredba članka 106. Zakona kojom je predviđena fiskalna olakšica za zapošljavanje prema kojoj iznimno od odredbi Zakona o doprinosima (»Narodne novine«, br. 84/08., 152/08., 94/09., 18/11., 22/12., 144/12., 148/13., 41/14., 143/14. i 115/16.), za osiguranika dijete smrtno stradalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata ili dijete nestalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata starije od 29 godina kojeg poslodavac na osnovi ugovora o radu sklopljenog na neodređeno vrijeme prijavljuje na obvezno mirovinsko osiguranje i obvezno zdravstveno osiguranje, postoji obveza obračunavanja i plaćanja doprinosa na osnovicu, i to za zdravstveno osiguranje, za zaštitu zdravlja na radu i za zapošljavanje.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona nije utjecala na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona nije imala izravnog učinka na zaštitu ljudskih prava no neizravni učinci mogu se uočiti u sljedećem:
Stupanjem na snagu Evidencija hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata više nije javna što ima pozitivan učinak na zaštitu osobnih podataka
Dobna granica za ostvarivanje pojedinih prava u dotad važećem Zakonu je bila različita za muškarce i žene, po novom Zakonu ona je izjednačena
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
4.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje se provodi u trajanju od najmanje 30 dana uz javno izlaganje materije koja je predmet savjetovanja. Savjetovanje se provodi putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom Obrasca naknadne procjene učinaka propisa. Tijekom savjetovanja potrebno je provesti jedno ili više javnih izlaganja Obrasca o naknadnoj procjeni učinaka propisa neposrednim kontaktom s dionicima. Sažetak postupka savjetovanja s javnošću potrebno je iznijeti na jasan način i s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, kao i datume provedenog javnog izlaganja. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli pisanim putem u vrijeme savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na Obrazac naknadne procjene učinaka propisa. Potrebno je navesti sveukupni broj zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga te navesti broj prihvaćenih komentara na Obrazac naknadne procjene učinaka propisa. Istovremeno sa savjetovanjem, Obrazac o naknadnoj procjeni učinaka propisa dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo. Potrebno je ukratko navesti kojim nadležnim tijelima je dostavljen ovaj Obrazac i kada je zaprimljeno mišljenje nadležnog tijela i Ureda za zakonodavstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
5. PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
Kako bi se prava dodatno prilagodila potrebama korisnika potrebno je izmijeniti pojedine uvjete za ostvarivanje određenih prava.
Određene mjere predviđene Zakonom nisu u potpunosti rezultirale planiranim učinkom što je vidljivo u sljedećem:
određena prava iz mirovinskog osiguranja prema ovom Zakonu ne mogu ostvariti hrvatski branitelji koji su taj status ostvarili nakon što je Zakonom ponovno otvoren rok za priznavanje statusa hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata
Dio socijalno ugroženih hrvatskih branitelja nije uspio ostvariti naknadu na nezaposlene hrvatske branitelje iz Domovinskog rata i članove njihovih obitelji (potrebno dodatno prilagoditi uvjete za ostvarivanje prava)
zbog nemogućnosti ostvarivanja redovne jednokratne novčane pomoći iz članka 118. ZOHBDR (1.616 zahtjeva u 2018. godini), sve veći broj korisnika izvanredne novčane pomoći iz članka 121. ZOHBDR (1.161 zahtjeva u 2018. godini)
od školske godine 2019./2020. svi osnovnoškolci imaju pravo na besplatne udžbenike za što su sredstva osigurana u Državnom proračunu na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja te je prava iz ovog Zakona potrebno usmjeriti na obrazovne materijale koji nisu osigurani po drugoj osnovi
Postupci za ostvarivanje pojedinih prava traju predugo
◊ u postupku ostvarivanja statusa HRVI iz Domovinskog rata postoje normativni i organizacijski problemi koji utječu na trajanje postupka daleko izvan zakonskih rokova, a tiču se većinom provođenja stručne procjene. Prema rezultatima sustavnog praćenja stanja rješavanja zahtjeva za priznavanje statusa HRVI, postupak traje u prosjeku godinu i pol dana.
◊ postupak ostvarivanja prava namijenjenima socijalno ugroženim skupinama korisnika kao što su jednokratna novčana pomoć i naknada za nezaposlene hrvatske branitelje iz Domovinskog rata i članove njihovih obitelji (postupak prosječno traje tri mjeseca)
◊ stambeno zbrinjavanje
Pojedine odredbe se ne tumače ujednačeno
S obzirom na prethodno navedeno, predlaže se pristupiti izmjenama i dopunama Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
6.
PRILOZI
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
7. POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
MINISTAR
Tomo Medved
Datum: 30. ožujka 2020.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja