Na temelju članka 27. stavka 9. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj: 87/08, 86/09, 92/10, 105/10 - ispravak, 90/11, 16/12, 86/12, 94/13, 152/14, 7/17 i 68/18), ministrica znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU O DONOŠENJU KURIKULUMA ZA NASTAVNI PREDMET MAĐARSKI JEZIK I KULTURA ZA OSNOVNE I SREDNJE ŠKOLE U REPUBLICI HRVATSKOJ (MODEL C)
I.
Ovom odlukom donosi se kurikulum za nastavni predmet Mađarski jezik i kultura za osnovne i srednje u Republici Hrvatskoj (model C).
II.
Sastavni dio ove odluke je kurikulum nastavnog predmeta Mađarski jezik i kultura za osnovne i srednje škole u Republici Hrvatskoj (model C).
III.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“, a primjenjuje se za učenike 1.,2., 3.,5., 6. i 7. razreda osnovne škole, 1.,2. i 3. razreda srednje škole od školske godine 2020./2021., a za učenike 4. i 8. razreda osnovne škole i 4. razreda srednje škole od školske godine 2021./2022.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
MINISTRICA
prof. dr. sc. Blaženka Divjak
Ukupno komentara:
Ukupno općih komentara:
Ukupno nadopuna teksta:
20
Komentiraj
KURIKULUM NASTAVNOGA PREDMETA MAĐARSKI JEZIK I KULTURA ZA OSNOVNE I SREDNJE ŠKOLE U REPUBLICI HRVATSKOJ (MODEL C)
ČLANOVI STRUČNE RADNE SKUPINE ZA IZRADU KURIKULUMA:
Adela Fehir, mag. hun. et mag. educ. croat., Osnovna škola Čakovci, Čakovci, i Osnovna škola Stari Jankovci, Stari Jankovci
Brigitta Jager, nastavnica mađarskoga jezika i književnosti, Osnovna škola „Dr. Franjo Tuđman”Beli Manastir, Druga srednja škola Beli Manastir
Katalin Réka Várnai, učiteljica razredne nastave, Osnovna škola Darda, Darda
Dajana Vaci, mag. philol. hung. et mag. educ. philol. angl., Osnovna škola Kneževi Vinogradi, Kneževi Vinogradi
Angela Gerštmajer, učiteljica razredne nastave, Osnovna škola Laslovo, Laslovo
Beata Šikloši, mag. philol. hung. et mag. educ. philol. angl., Osnovna škola Dalj, Dalj
dr. sc. Ádám Walkó, nastavnik mađarskoga kao stranoga jezika, Filozofski fakultet u Osijeku, Katedra za mađarski jezik i književnost, Osijek
Erna Varga, nastavnica mađarskoga jezika i književnosti – diplomirana pedagoginja, Prosvjetno-kulturni centar Mađara u RH, Osijek (voditeljica)
0
Komentiraj
Sadržaj
0
Komentiraj
A. OPIS PREDMETA –Temeljna načela i ciljevi
0
Komentiraj
B. ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHODI PROCESA UČENJA I POUČAVANJA
0
Komentiraj
C. USTROJ I PODRUČJA KURIKULUMA PREDMETA MAĐARSKI JEZIK I KULTURA
0
Komentiraj
A. Jezične kompetencije
0
Komentiraj
B. Književnost
0
Komentiraj
C. Kultura
0
Komentiraj
D. ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHODI, SADRŽAJI, RAZINE USVOJENOSTI SADRŽAJA PO RAZREDIMA I PREDMETNIM PODRUČJIMA
0
Komentiraj
RAZRADA ODGOJNO-OBRAZOVNIH ISHODA OD 1. DO 8. RAZREDA OSNOVNE ŠKOLE
0
Komentiraj
1. razred – 105 sati godišnje
0
Komentiraj
2. razred – 105 sati godišnje
0
Komentiraj
3. razred – 105 sati godišnje
0
Komentiraj
4. razred – 105 sati godišnje
0
Komentiraj
5. razred – 105 sati godišnje
0
Komentiraj
6. razred – 105 sati godišnje
0
Komentiraj
7. razred – 105 sati godišnje
0
Komentiraj
8. razred – 105 sati godišnje
0
Komentiraj
RAZRADA ODGOJNO-OBRAZOVNIH ISHODA OD 1. DO 4. RAZREDA SREDNJE ŠKOLE
0
Komentiraj
1. razred – 70 sati godišnje
0
Komentiraj
2. razred – 70 sati godišnje
0
Komentiraj
3. razred – 70 sati godišnje
0
Komentiraj
4. razred – 64 sata godišnje
0
Komentiraj
E. POVEZNICE PREDMETA MAĐARSKI JEZIK I KULTURA S ODGOJNO-OBRAZOVNIM PODRUČJIMA, MEĐUPREDMETNIM TEMAMA I DRUGIM PREDMETIMA
0
Komentiraj
F. POUČAVANJE I UČENJE PREDMETA MAĐARSKI JEZIK I KULTURA
0
Komentiraj
Iskustva učenja i poučavanja
0
Komentiraj
Uloga učitelja i nastavnika
0
Komentiraj
Nastavni materijali i izvori
0
Komentiraj
Okružje za učenje
0
Komentiraj
Trajanje procesa učenja i poučavanja
0
Komentiraj
Stvaranje učeničkih skupina
0
Komentiraj
G. VRJEDNOVANJE RAZINE USVOJENOSTI ODGOJNO-OBRAZOVNIH ISHODA U SKLOPU PREDMETA MAĐARSKI JEZIK I KULTURA
0
Komentiraj
A. OPIS PREDMETA - Temeljna načela i ciljevi
Prema podatcima popisa stanovništva iz 2011. godine ukupno se 14 048 stanovnika izjasnilo Mađarima. Također, prema podatcima Državnoga ureda za statistiku 72,82 % osoba mađarske nacionalnosti, tj. 10 231 osoba, svojim je materinskim jezikom nazvalo upravo mađarski jezik.
Na organizaciju predmeta koji se prije zvao „Njegovanje jezika” odvažio se 1969. godine Ferenc Merki, savjetnik za nastavu u školama u kojima se nastava odvija na mađarskome jeziku. Anketom je utvrđeno koliko se učenika koji žive u područjima naseljenima mađarskim stanovništvom želi upisati na njegovanje jezika. U mjestima gdje se prijavilo 15 – 20 učenika pokrenuto je, u tamošnjoj hrvatskoj školi, poučavanje mađarskoga jezika. Broj nastavnih sati u prva četiri razreda bio je 4 – 5, a u višim razredima 3 – 4.
Prema podatcima Ministarstva znanosti i obrazovanja u školskoj godini 2019./2020. predmet „Mađarski jezik i kultura” u osnovnoj školi pohađalo je 677 učenika u 120 skupina u 26 škola, a u dvjema srednjim školama nastavu toga predmeta pohađalo je 18 učenika u četirima skupinama.
Izvođenje nastave na jeziku i pismu nacionalnih manjina osigurava Ustav Republike Hrvatske, Ustavni zakon o pravima nacionalnih manjina te Zakon o odgoju i obrazovanju na jeziku i pismu nacionalnih manjina. Nacionalne manjine imaju mogućnost obrazovati se na svome materinskom jeziku od vrtića pa sve do visokoga obrazovanja.
Obrazovanje na jeziku i pismu nacionalnih manjina može se odvijati na temelju triju modela (Akcijski plan za provedbu Ustavnoga zakona o pravima nacionalnih manjina iz 2009. godine): model A, model B te model C, koji se pojavljuje kao predmet „Mađarski jezik i kultura”. Učenici u hrvatskim školama u sklopu izbornoga predmeta „Mađarski jezik i kultura” mogu učiti o mađarskome jeziku i kulturi. Riječ je o predmetu koji obuhvaća mađarski jezik, književnost, povijest, geografiju, glazbenu kulturu i primijenjenu umjetnost.
Skupine učenika koje mađarski jezik i kulturu uče po modelu C izrazito su heterogene. Te skupine čine učenici koji se razlikuju s obzirom na svoje predznanje, dob, jezičnu i kulturnu pozadinu te učenici čije je zanimanje za predmet motivirano drugim razlozima. Upravo zbog toga definirani ishodi obuhvaćaju širok spektar znanja i vještina, a imajući pritom u vidu postojeće znanje učenika i očekivani rezultat.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
Na temelju članka 27. stavka 9. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj: 87/08, 86/09, 92/10, 105/10 - ispravak, 90/11, 16/12, 86/12, 94/13, 152/14, 7/17 i 68/18), ministrica znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU O DONOŠENJU KURIKULUMA ZA NASTAVNI PREDMET MAĐARSKI JEZIK I KULTURA ZA OSNOVNE I SREDNJE ŠKOLE U REPUBLICI HRVATSKOJ (MODEL C)
I.
Ovom odlukom donosi se kurikulum za nastavni predmet Mađarski jezik i kultura za osnovne i srednje u Republici Hrvatskoj (model C).
II.
Sastavni dio ove odluke je kurikulum nastavnog predmeta Mađarski jezik i kultura za osnovne i srednje škole u Republici Hrvatskoj (model C).
III.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“, a primjenjuje se za učenike 1.,2., 3.,5., 6. i 7. razreda osnovne škole, 1.,2. i 3. razreda srednje škole od školske godine 2020./2021., a za učenike 4. i 8. razreda osnovne škole i 4. razreda srednje škole od školske godine 2021./2022.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
MINISTRICA
prof. dr. sc. Blaženka Divjak
KURIKULUM NASTAVNOGA PREDMETA MAĐARSKI JEZIK I KULTURA ZA OSNOVNE I SREDNJE ŠKOLE U REPUBLICI HRVATSKOJ (MODEL C)
ČLANOVI STRUČNE RADNE SKUPINE ZA IZRADU KURIKULUMA:
Adela Fehir, mag. hun. et mag. educ. croat., Osnovna škola Čakovci, Čakovci, i Osnovna škola Stari Jankovci, Stari Jankovci
Brigitta Jager, nastavnica mađarskoga jezika i književnosti, Osnovna škola „Dr. Franjo Tuđman”Beli Manastir, Druga srednja škola Beli Manastir
Katalin Réka Várnai, učiteljica razredne nastave, Osnovna škola Darda, Darda
Dajana Vaci, mag. philol. hung. et mag. educ. philol. angl., Osnovna škola Kneževi Vinogradi , Kneževi Vinogradi
Angela Gerštmajer, učiteljica razredne nastave, Osnovna škola Laslovo , Laslovo
Beata Šikloši, mag. philol. hung. et mag. educ. philol. angl., Osnovna škola Dalj, Dalj
dr. sc. Ádám Walkó, nastavnik mađarskoga kao stranoga jezika, Filozofski fakultet u Osijeku, Katedra za mađarski jezik i književnost, Osijek
Erna Varga, nastavnica mađarskoga jezika i književnosti – diplomirana pedagoginja, Prosvjetno-kulturni centar Mađara u RH, Osijek (voditeljica)
Sadržaj
A. OPIS PREDMETA –Temeljna načela i ciljevi
B. ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHODI PROCESA UČENJA I POUČAVANJA
C. USTROJ I PODRUČJA KURIKULUMA PREDMETA MAĐARSKI JEZIK I KULTURA
A. Jezične kompetencije
B. Književnost
C. Kultura
D. ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHODI, SADRŽAJI, RAZINE USVOJENOSTI SADRŽAJA PO RAZREDIMA I PREDMETNIM PODRUČJIMA
RAZRADA ODGOJNO-OBRAZOVNIH ISHODA OD 1. DO 8. RAZREDA OSNOVNE ŠKOLE
1. razred – 105 sati godišnje
2. razred – 105 sati godišnje
3. razred – 105 sati godišnje
4. razred – 105 sati godišnje
5. razred – 105 sati godišnje
6. razred – 105 sati godišnje
7. razred – 105 sati godišnje
8. razred – 105 sati godišnje
RAZRADA ODGOJNO-OBRAZOVNIH ISHODA OD 1. DO 4. RAZREDA SREDNJE ŠKOLE
1. razred – 70 sati godišnje
2. razred – 70 sati godišnje
3. razred – 70 sati godišnje
4. razred – 64 sata godišnje
E. POVEZNICE PREDMETA MAĐARSKI JEZIK I KULTURA S ODGOJNO-OBRAZOVNIM PODRUČJIMA, MEĐUPREDMETNIM TEMAMA I DRUGIM PREDMETIMA
F. POUČAVANJE I UČENJE PREDMETA MAĐARSKI JEZIK I KULTURA
Iskustva učenja i poučavanja
Uloga učitelja i nastavnika
Nastavni materijali i izvori
Okružje za učenje
Trajanje procesa učenja i poučavanja
Stvaranje učeničkih skupina
G. VRJEDNOVANJE RAZINE USVOJENOSTI ODGOJNO-OBRAZOVNIH ISHODA U SKLOPU PREDMETA MAĐARSKI JEZIK I KULTURA
A. OPIS PREDMETA - T emeljna načela i ciljevi
Prema podatcima popisa stanovništva iz 2011. godine ukupno se 14 048 stanovnika izjasnilo Mađarima. Također, prema podatcima Državnoga ureda za statistiku 72,82 % osoba mađarske nacionalnosti, tj. 10 231 osoba, svojim je materinskim jezikom nazvalo upravo mađarski jezik.
Na organizaciju predmeta koji se prije zvao „Njegovanje jezika” odvažio se 1969. godine Ferenc Merki, savjetnik za nastavu u školama u kojima se nastava odvija na mađarskome jeziku. Anketom je utvrđeno koliko se učenika koji žive u područjima naseljenima mađarskim stanovništvom želi upisati na njegovanje jezika. U mjestima gdje se prijavilo 15 – 20 učenika pokrenuto je, u tamošnjoj hrvatskoj školi, poučavanje mađarskoga jezika. Broj nastavnih sati u prva četiri razreda bio je 4 – 5, a u višim razredima 3 – 4.
Prema podatcima Ministarstva znanosti i obrazovanja u školskoj godini 2019./2020. predmet „Mađarski jezik i kultura” u osnovnoj školi pohađalo je 677 učenika u 120 skupina u 26 škola, a u dvjema srednjim školama nastavu toga predmeta pohađalo je 18 učenika u četirima skupinama.
Izvođenje nastave na jeziku i pismu nacionalnih manjina osigurava Ustav Republike Hrvatske, Ustavni zakon o pravima nacionalnih manjina te Zakon o odgoju i obrazovanju na jeziku i pismu nacionalnih manjina. Nacionalne manjine imaju mogućnost obrazovati se na svome materinskom jeziku od vrtića pa sve do visokoga obrazovanja.
Obrazovanje na jeziku i pismu nacionalnih manjina može se odvijati na temelju triju modela (Akcijski plan za provedbu Ustavnoga zakona o pravima nacionalnih manjina iz 2009. godine): model A, model B te model C, koji se pojavljuje kao predmet „Mađarski jezik i kultura”. Učenici u hrvatskim školama u sklopu izbornoga predmeta „Mađarski jezik i kultura” mogu učiti o mađarskome jeziku i kulturi. Riječ je o predmetu koji obuhvaća mađarski jezik, književnost, povijest, geografiju, glazbenu kulturu i primijenjenu umjetnost.
Skupine učenika koje mađarski jezik i kulturu uče po modelu C izrazito su heterogene. Te skupine čine učenici koji se razlikuju s obzirom na svoje predznanje, dob, jezičnu i kulturnu pozadinu te učenici čije je zanimanje za predmet motivirano drugim razlozima. Upravo zbog toga definirani ishodi obuhvaćaju širok spektar znanja i vještina, a imajući pritom u vidu postojeće znanje učenika i očekivani rezultat.