PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE za Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o biogorivima za prijevoz
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1. |
Stručni nositelj: |
Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja |
|
1.2. |
Naziv nacrta prijedloga zakona: |
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o biogorivima za prijevoz
|
|
1.3. |
Datum: |
1. rujna 2020. |
|
1.4. |
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene: |
Služba za obnovljive izvore energije 01/6610 936 zdravka.zmajlovic@mzoe.hr |
|
1.5. |
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere? |
Da/Ne: NE |
Naziv akta:
Opis mjere:
|
1.6. |
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije? |
Da/Ne: DA
|
Naziv pravne stečevine EU: Direktivu (EU) 2015/1513/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 9. rujna 2015. o izmjeni Direktive 98/70/EZ o kakvoći benzinskih i dizelskih goriva i izmjeni Direktive 2009/28/EZ o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora |
2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1. |
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva? |
potrebno je pokrenuti izmjenu i dopunu Zakona zbog Obrazloženog mišljenja EK od 2. srpnja 2020. vezano za nepriopćavanje mjera za prenošenje Direktive 2015/1513 u nacionalno pravo te potrebe propisivanja obveza nakon 2020., a koje bi morali obveznici stavljanja biogoriva ispuniti u 2021. godini do definiranja desetogodišnjih obveza sukladno Direktivi (EU) 2018/2001 o promicanju uporabe obnovljivih izvora energije |
2.2. |
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona? |
potrebne dopune zakona u smislu prenošenja Direktive 2009/28/EU odnosno njene izmjene iz 2015. godine potrebno je jasno prenijeti odrednice iz Prilog III., dio A. od (o) do (t) gdje su definirane sirovine za napredna biogoriva (Povreda prava EU, obrazloženo mišljenje 2017/0529) važeći zakon stoga regulira period do 2020. godine. Izmjenama i dopunama ovoga Zakona potrebno je propisati obvezu opskrbljivačima u narednom periodu. Trenutačno projekcije koje su dane u Nacionalno energetsko klimatskom planu (NECP-u) govore o ispunjenju cilja od 13,6% OIE u prometu u 2030. godini dok je zadani nacionalni cilj sukladno Direktivi (EU) 2018/2001 (RED II) o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora, 14%. Predlaže se da se izmjenama zakona uredi obveza za prvi dvo ili trogodišnji period a koji će stvoriti pretpostavka za ostvarivanje zadanog cilja od 14% na gospodarski učinkovit način.
|
2.3. |
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona. |
Direktiva 2009/28/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora kojom se nalaže državama članicama postizanje ciljeva u korištenju obnovljivih izvora energije do 2020. godine, pa tako i u prometu 10%, te Direktivu (EU) 2015/1513/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 9. rujna 2015. o izmjeni Direktive 98/70/EZ o kakvoći benzinskih i dizelskih goriva i izmjeni Direktive 2009/28/EZ o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora koja je uvela ograničenje na udio OIE u prijevozu na biogoriva I. generacije. |
3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1. |
Što je cilj koji se namjerava postići? |
Potpun prijenos i implementacija strateških i razvojnih dokumenata i pravne stečevine Europske unije u području obnovljivih izvora energije, razvoj i provedba mjera podrške u kontekstu cilja u 2020. godini, te definiranje obveze u prijelaznom dvogodišnjem razdoblju (2021.-2022.)
|
3.2. |
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti? |
Strukturiranost područja obnovljivih izvora, preglednost, jasnoća i razumljivost za nositelje obveza i prava, usklađenost s pravnom stečevinom te učinkovita provedba normativnog rješenja u prijelaznom dvogodišnjem razdoblju.
|
3.3. |
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena? |
Vremenski okvir za izradu je IV. kvartal 2020., a postizanje ishoda do kraja godine. Rizici su koordinacija tijela u provedbi te izrada stručne analize pri rješavanju.
|
4. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1. |
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda. |
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
|
Obrazloženje: Postigla bi se strukturiranost područja obnovljivih izvora u sektoru prometa, preglednost, jasnoća i razumljivost za nositelje obveza i prava, usklađenost s pravnom stečevinom te učinkovito provođenje obveze tijekom prijelaznog razdoblja.
|
||
4.2. |
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda. |
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
|
Obrazloženje: Nema mogućnosti nenormativnog rješavanja.
|
5. UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
6. Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
|
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa. |
||
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka: |
DA |
NE |
|
6.1. |
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja? |
|
NE |
Obrazloženje: dodaje se moguće korištenje sirovina s malim postotkom CO 2 za proizvodnju naprednih biogoriva te regulira obveza za prijelazni period.
|
|||
6.2. |
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije? |
|
NE |
Obrazloženje: Neće utjecati na slobodu tržišne konkurencije . |
|||
6.3. |
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa? |
|
NE |
Obrazloženje: Distributerima biogoriva zadržava se dosadašnja obveza stavljanja biogoriva na tržište i otvara veća mogućnost korištenja naprednih biogoriva na tržištu.
|
|||
6.4. |
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike? |
|
NE |
Obrazloženje: Taj učinak je neznatan. |
|||
6.5. |
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike. |
||
Obrazloženje: Pojašnjava se i konkretizira mogućnost korištenja biogoriva iz sirovina koje se koriste za proizvodnju učinkovitije i manje štetne za okoliš tj. s malim postotkom CO 2 . |
7. Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
|
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator). SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik. SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
|
8. SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
|
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija: –veliki izravni učinak i mali broj adresata, –veliki izravni učinak i veliki broj adresata, –mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka. Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa. |
||
|
Procjena učinaka propisa |
Potreba za PUP |
|
|
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa |
DA |
NE |
8.1. |
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1. |
|
NE |
8.2. |
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2. |
|
NE |
8.3. |
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3. |
|
NE |
8.4. |
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4. |
|
NE |
8.5. |
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5. |
|
NE |
8.6. |
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6. |
|
NE |
|
MSP test |
Potreba za MSP test |
|
8.7. |
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test) |
|
NE |
8.8. |
Provođenje MSP testa |
|
NE |
8.9. |
Provođenje SCM metodologije |
|
NE |
9. PRILOZI
|
PRILOZI |
|
NE |
|
|
10. POTPIS ČELNIKA TIJELA
|
Potpis: Datum: |
11. Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
|
Uputa: Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja. |
Komentari