Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
Naziv akta: Akcijski plan za integraciju osoba kojima je odobrena međunarodna zaštita za razdoblje od 2020.-2022. godine
Napomena: Akcijski plan još nije usvojen
Opis mjere: Mjera 9.1. Donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti u kojem će se nadopuniti odredbe vezano uz pravo na smještaj osoba kojima je odobrena međunarodna zaštita
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
Naziv pravne stečevine EU:
Direktiva 2011/95/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2011. o standardima za kvalifikaciju državljana trećih zemalja ili osoba bez državljanstva za ostvarivanje međunarodne zaštite, za jedinstveni statusa izbjeglica ili osoba koje ispunjavaju uvjete za supsidijarnu zaštitu te sadržaj odobrene zaštite (Kvalifikacijska direktiva (Direktiva 2011/95/EU))
Direktiva 2013/32/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. lipnja 2013. o zajedničkim postupcima za priznavanje i oduzimanje međunarodne zaštite (preinačena)
(Direktiva o postupku)
2.ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Primjenom važećeg Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti u praksi su uočeni izazovi te nejasnoće vezano uz pojedina prava i obveze osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom.
Navedeno se odnosi na:
1.Članak 30. stavak 1. točka 3. alineja 2. vezano za isključenje azila zbog počinjenja teških nepolitičkih kaznenih djela.
2.Članak 41. stavak 1. vezano za početak računanja roka za donošenja odluke u ubrzanim postupcima.
3.Članak 65. stavak 3. vezano uz boravak.
4.Članak 66. stavak 4. u odnosu na članak 55. stavak 1. točka 4. vezano uz putne isprave članova obitelji osobe s odobrenom međunarodnom zaštitom.
5.Članak 67. vezano uz pravo na smještaj.
6.Reguliranje smještaja osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom u prostorima Prihvatilišta za tražitelje međunarodne zaštite u Zagrebu i Kutini.
7.Članak 75. vezano uz prijavu/odjavu prebivališta.
8.Članak 75.stavak 9. vezano uz putne isprave azilanata.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Navedeno je potrebno radi preciznosti tumačenja zakonskih odredbi, razjašnjavanja nadležnosti s drugim zakonima, uklanjanja suprotnosti zakonskih odredbi te usklađivanja zakonskih odredbi s odredbama Kvalifikacijske direktive i Direktive o postupku.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
1.Članak 30. stavak 1.točka 3. alineja 2. odnosi se na isključenje azila kod počinjenja teških nepolitičkih kaznenih djela izvan Republike Hrvatske, a prije dolaska tražitelja u Republiku Hrvatsku. Navedeni zakonski tekst potrebno je uskladiti s Kvalifikacijskom direktivom koja u članku 12. stavku 2.(b) propisuje da se teškim nepolitičkim kaznenim djelima mogu smatrati ako su počinjena izvan zemlje u koju su izbjegli prije nego su bili prihvaćeni kao izbjeglice, što znači da je isključenje azila u navedenom slučaju moguće sve do izdavanja dozvole boravka na temelju odobrenog statusa izbjeglice.
2.Člankom 41.stavkom 1. propisano je da Ministarstvo donosi odluku u ubrzanom postupku najkasnije u roku od dva mjeseca od dana podnošenja zahtjeva ili dopuštenog naknadnog zahtjeva. Zakonski tekst je potrebno uskladiti s člankom 40. stavkom 2. Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti i dopuniti na način da se rok računa od dana kada je utvrđena odgovornost Republike Hrvatske za razmatranje zahtjeva, odnosno od dana primopredaje tražitelja na teritoriju Republike Hrvatske.
3. Članak 65. stavak 3. neprovediv je u praksi zbog načela non refoulment te je u načelu protivan Ženevskoj konvenciji i Kvalifikacijskoj direktivi. Prestanak prava na boravak mora se vezati uz status međunarodne zaštite te njezino eventualno poništenje.S obzirom na navedeno, potrebno je brisati članak 65. stavak 3. Zakona.
4. Člankom 66. stavkom 4. propisano je da član obitelji azilanta i stranca pod supsidijarnom zaštitom koji zakonito boravi u Republici Hrvatskoj ostvaruje ista prava kao i azilant, odnosno stranac pod supsidijarnom zaštitom, koja su propisana člancima 64. do 77. Zakona. Međutim, punoljetni članovi obitelji stranca pod međunarodnom zaštitom (primjerice bračni drug) koji koristi pravo na spajanje obitelji, nemaju sva prava iz gore navedenih članaka već se na pojedina prava kao pravo na odobrenje privremenog boravka te izdavanje putne isprave primjenjuju odredbe Zakona o strancima, koje su nešto restriktivnije. Stoga je potrebno preciznije propisati odredbe navedenog članka te ga uskladiti s odredbama Zakona o strancima.
5. Sukladno odredbama članka 67. Zakona, osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom ima pravo na smještaj ako ne posjeduje novčana sredstva ili stvari veće vrijednosti u trajanju najduže dvije godine od uručenja odluke o odobrenju međunarodne zaštite. Zbog zlouporabe navedenog prava potrebno je uvrstiti odredbu u kojoj će biti navedeno da osoba koja je iskoristila dvogodišnje razdoblje, ne može ponovno ostvariti pravo na smještaj na temelju ovog Zakona.
6. Nadalje, trenutno važeće zakonske odredbe propisuju priznavanje prava na smještaj osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom od dana stjecanja statusa. Boravak osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom u prostorima Prihvatilišta za tražitelje međunarodne zaštite u Zagrebu i Kutini nije zakonski reguliran. Zakonom je izričito propisano da su u Prihvatilištu smješteni tražitelji međunarodne zaštite, stoga je potrebno dodatno regulirati boravak osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom (praksa pokazuje da pravo na smještaj osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom nije moguće konzumirati od dana stjecanja statusa). Međutim, kako bi se spriječile zlouporabe potrebno je propisati rok unutar kojeg se osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom dužna javiti nadležnom centru za socijalnu skrb radi pokretanja postupka smještaja, u protivnom gubi pravo na boravak u Prihvatilištu.
Zakon propisuje da će osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom koja odbije osigurani smještaj bez opravdanog razloga, izgubiti pravo na taj smještaj. Centar za socijalnu skrb u tim situacijama donosi rješenje o odbijanju prava na smještaj. Zakon ne propisuje rok izvršenja napuštanja prostora Prihvatilišta u navedenom slučaju, što u praksi znači da osobe ostaju u prostorima Prihvatilišta te nema zakonske odredbe kojom bi im isto bilo onemogućeno. Stoga je potrebno propisati zakonski rok u kojem moraju napustiti Prihvatilište. Potrebno je propisati i zakonski rok protekom kojeg osobe koje se vrate u Prihvatilište, u istome nemaju pravo na smještaj. Uz navedeno, potrebno je propisati i zakonski rok najdužeg „čuvanja“ dodijeljene sobe.
7. Člankom 75. Zakona propisane su isprave osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom (dozvola boravka i puta isprava). Osobe kojima je odobrena međunarodna zaštita dužne su u roku od 15 dana od stjecanja statusa međunarodne zaštite prijaviti prebivalište; isto je preduvjet za izdavanje dozvole boravka i putne isprave. U slučaju napuštanja stambene jedinice odnosno promjene adrese stanovanja osobe su dužne izvršiti prijavu promjene pri nadležnim tijelima. Praksa pokazuje da osobe s odobrenom međunarodnom zaštitom napuštaju stambene jedinice, ponekad i teritorij Republike Hrvatske, bez prethodnih odjava što predstavlja problem vlasnicima stambenih jedinica; osobe ostaju prijavljenog prebivališta na adresama, ponekad i na Prihvatilišta za tražitelje međunarodne zaštite. Stoga je, po uzoru na odredbe Zakona o prebivalištu koji poznaje postupke utvrđivanja stvarnog prebivališta i odjavu iz zbirke podataka o prebivalištu, potrebno propisati postupke nadležne policijske postaje prilikom utvrđivanja činjenice da osoba ne živi na prijavljenoj adresi. Navedeno je iznimno važno jer se na temelju prebivališta određuju mjesno nadležne institucije kojima se osobe s odobrenom međunarodnom zaštitom najčešće obraćaju za pomoć, a događaju se i situacije kada se osobe žele vratiti u stanove (ili Prihvatilište) s obzirom na to da na istima i dalje imaju prijavljene adrese.
8. Zakon razlikuje pravnu osnovu za izdavanje putnih isprava za azilante (Zakon o međunarodnoj i privremenoj zaštiti) i putne isprave za osobe s odobrenom supsidijarnom zaštitom (Zakon o strancima). U važećim zakonskim odredbama Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti nije propisano koje tijelo je nadležno za odlučivanje o žalbi uslijed odbijanja izdavanja putne isprave za azilante, niti su propisane odredbe prema kojima se u slučaju žalbe primjenjuju odredbe drugog zakona, iako se stvarno primjenjuju. Dakle, drugim je zakonom riješeno pitanje nadležnosti odlučivanja o žalbama. S obzirom na to da se putne isprave za azilante izdaju/odbijaju na temelju ovog Zakona, pitanje odlučivanja o žalbi potrebno je propisati odredbama ovog Zakona.
3.UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Veća zakonska sigurnost i ujednačena primjena zakonskih odredbi u praksi te sprječavanje mogućih zloupotreba. Dodatno usuglašavanje s Kvalifikacijskom direktivom i Direktivom o postupku.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Očekuje se da će provoditelji i osobe s odobrenom međunarodnom zaštitom imati propisana jasnija zakonska određenja te će se umanjiti različito tumačenja zakonskih odredbi.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
IV. tromjesečje 2021.
4.UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Izmjene i dopune važećeg Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti
Obrazloženje: Važeći Zakon propisuje sve važne okolnosti vezano uz osobe s odobrenom međunarodnom zaštitom te je potrebno izmijeniti i dopuniti Zakon u dijelovima koji su se kroz praksu pokazali nedorečenima.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nenormativnim rješenjima nije moguće postići cilj.
Obrazloženje: -
5.UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Ne
ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Ne
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Ne
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
S obzirom na sadržaj Zakona, isti nema gospodarske učinke.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
S obzirom na sadržaj Zakona isti nema učinka na navedene adresate.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
S obzirom na sadržaj zakona isti nema učinke na tržišno natjecanje.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
S obzirom na sadržaj Zakona isti nema učinak na navedene adresate.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
ne
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
S obzirom na sadržaj Zakona isti nema socijalnih učinaka.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
ne
Ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
ne
Ne
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
S obzirom na sadržaj Zakona isti nema učinka na navedene adresate.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Ne
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
S obzirom na sadržaj Zakona isti nema učinaka na rad i tržište rada.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
S obzirom na sadržaj Zakona isti nema utjecaj na navedene adresate.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Ne
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
S obzirom na sadržaj Zakona isti nema utjecaja na zaštitu okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
S obzirom na sadržaj Zakona isti nema utjecaj na navedene adresate.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Ne
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Da
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Izmjene sadržaja Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti imat će mali učinak na pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi (Točka 5.6.7.)
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Da
Ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Pod socijalne skupine s posebnim interesima u kontekstu izmjena Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti podrazumijevaju se osobe kojima je u Republici Hrvatskoj odobrena međunarodna zaštita (azil ili supsidijarna zaštita) te će predložene izmjene imati mali učinak na ovu skupinu adresata. (Točka 5.6.18.).
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
da
ne
veliki
ne
ne
ne
6.Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
NE
Obrazloženje:
S obzirom na sadržaj Zakona predložene izmjene i dopune neće imati učinke na male i srednje poduzetnike.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
NE
Obrazloženje:
S obzirom na sadržaj Zakona predložene izmjene i dopune neće imati utjecaja na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
NE
Obrazloženje:
Predložene izmjene i dopune Zakona neće imati učinak na financijske rezultate poslovanja poduzetnika.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
NE
Obrazloženje:
Predložene izmjene i dopune Zakona neće imati učinka na mikro poduzetnike.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
S obzirom na sadržaj Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti isti nema učinaka na male i srednje poduzetnike.
7.Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
Ne
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
Ne
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
Ne
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
Ne
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
Ne
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
Ne
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
Ne
8.9.
Provođenje SCM metodologije
Ne
9.PRILOZI
10.POTPIS ČELNIKA TIJELA
Ministar unutarnjih poslova:
Dr.sc .Davor Božinović
Datum: 10. rujna 2020.
11.Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
MINISTARSTVO UNUTARNJIH POSLOVA
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti
1.3.
Datum:
9. rujna 2020.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Služba za međunarodnu zaštitu
Voditeljica Službe: Ivana Muštra
Ilica 335, 10 000 Zagreb
Tel: 01/3788-193
Fax: 01/3788-507
e-mail: imustra@mup.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da /Ne:
Naziv akta: Akcijski plan za integraciju osoba kojima je odobrena međunarodna zaštita za razdoblje od 2020.-2022. godine
Napomena: Akcijski plan još nije usvojen
Opis mjere: Mjera 9.1. Donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti u kojem će se nadopuniti odredbe vezano uz pravo na smještaj osoba kojima je odobrena međunarodna zaštita
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da /Ne:
Naziv pravne stečevine EU:
Direktiva 2011/95/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2011. o standardima za kvalifikaciju državljana trećih zemalja ili osoba bez državljanstva za ostvarivanje međunarodne zaštite, za jedinstveni statusa izbjeglica ili osoba koje ispunjavaju uvjete za supsidijarnu zaštitu te sadržaj odobrene zaštite ( Kvalifikacijska direktiva (Direktiva 2011/95/EU))
Direktiva 2013/32/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. lipnja 2013. o zajedničkim postupcima za priznavanje i oduzimanje međunarodne zaštite (preinačena)
(Direktiva o postupku)
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
2.ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Primjenom važećeg Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti u praksi su uočeni izazovi te nejasnoće vezano uz pojedina prava i obveze osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom.
Navedeno se odnosi na:
1. Članak 30. stavak 1. točka 3. alineja 2. vezano za isključenje azila zbog počinjenja teških nepolitičkih kaznenih djela.
2. Članak 41. stavak 1. vezano za početak računanja roka za donošenja odluke u ubrzanim postupcima.
3. Članak 65. stavak 3. vezano uz boravak.
4. Članak 66. stavak 4. u odnosu na članak 55. stavak 1. točka 4. vezano uz putne isprave članova obitelji osobe s odobrenom međunarodnom zaštitom.
5. Članak 67. vezano uz pravo na smještaj.
6. Reguliranje smještaja osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom u prostorima Prihvatilišta za tražitelje međunarodne zaštite u Zagrebu i Kutini.
7. Članak 75. vezano uz prijavu/odjavu prebivališta.
8. Članak 75.stavak 9. vezano uz putne isprave azilanata.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Navedeno je potrebno radi preciznosti tumačenja zakonskih odredbi, razjašnjavanja nadležnosti s drugim zakonima, uklanjanja suprotnosti zakonskih odredbi te usklađivanja zakonskih odredbi s odredbama Kvalifikacijske direktive i Direktive o postupku.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
1.Članak 30. stavak 1.točka 3. alineja 2. odnosi se na isključenje azila kod počinjenja teških nepolitičkih kaznenih djela izvan Republike Hrvatske, a prije dolaska tražitelja u Republiku Hrvatsku. Navedeni zakonski tekst potrebno je uskladiti s Kvalifikacijskom direktivom koja u članku 12. stavku 2.(b) propisuje da se teškim nepolitičkim kaznenim djelima mogu smatrati ako su počinjena izvan zemlje u koju su izbjegli prije nego su bili prihvaćeni kao izbjeglice, što znači da je isključenje azila u navedenom slučaju moguće sve do izdavanja dozvole boravka na temelju odobrenog statusa izbjeglice.
2.Člankom 41.stavkom 1. propisano je da Ministarstvo donosi odluku u ubrzanom postupku najkasnije u roku od dva mjeseca od dana podnošenja zahtjeva ili dopuštenog naknadnog zahtjeva. Zakonski tekst je potrebno uskladiti s člankom 40. stavkom 2. Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti i dopuniti na način da se rok računa od dana kada je utvrđena odgovornost Republike Hrvatske za razmatranje zahtjeva, odnosno od dana primopredaje tražitelja na teritoriju Republike Hrvatske.
3. Članak 65. stavak 3. neprovediv je u praksi zbog načela non refoulment te je u načelu protivan Ženevskoj konvenciji i Kvalifikacijskoj direktivi. Prestanak prava na boravak mora se vezati uz status međunarodne zaštite te njezino eventualno poništenje. S obzirom na navedeno, potrebno je brisati članak 65. stavak 3. Zakona.
4. Člankom 66. stavkom 4. propisano je da član obitelji azilanta i stranca pod supsidijarnom zaštitom koji zakonito boravi u Republici Hrvatskoj ostvaruje ista prava kao i azilant, odnosno stranac pod supsidijarnom zaštitom, koja su propisana člancima 64. do 77. Zakona. Međutim, punoljetni članovi obitelji stranca pod međunarodnom zaštitom (primjerice bračni drug) koji koristi pravo na spajanje obitelji, nemaju sva prava iz gore navedenih članaka već se na pojedina prava kao pravo na odobrenje privremenog boravka te izdavanje putne isprave primjenjuju odredbe Zakona o strancima, koje su nešto restriktivnije. Stoga je potrebno preciznije propisati odredbe navedenog članka te ga uskladiti s odredbama Zakona o strancima.
5. Sukladno odredbama članka 67. Zakona, osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom ima pravo na smještaj ako ne posjeduje novčana sredstva ili stvari veće vrijednosti u trajanju najduže dvije godine od uručenja odluke o odobrenju međunarodne zaštite. Zbog zlouporabe navedenog prava potrebno je uvrstiti odredbu u kojoj će biti navedeno da osoba koja je iskoristila dvogodišnje razdoblje, ne može ponovno ostvariti pravo na smještaj na temelju ovog Zakona.
6. Nadalje, trenutno važeće zakonske odredbe propisuju priznavanje prava na smještaj osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom od dana stjecanja statusa. Boravak osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom u prostorima Prihvatilišta za tražitelje međunarodne zaštite u Zagrebu i Kutini nije zakonski reguliran. Zakonom je izričito propisano da su u Prihvatilištu smješteni tražitelji međunarodne zaštite, stoga je potrebno dodatno regulirati boravak osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom (praksa pokazuje da pravo na smještaj osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom nije moguće konzumirati od dana stjecanja statusa). Međutim, kako bi se spriječile zlouporabe potrebno je propisati rok unutar kojeg se osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom dužna javiti nadležnom centru za socijalnu skrb radi pokretanja postupka smještaja, u protivnom gubi pravo na boravak u Prihvatilištu.
Zakon propisuje da će osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom koja odbije osigurani smještaj bez opravdanog razloga, izgubiti pravo na taj smještaj. Centar za socijalnu skrb u tim situacijama donosi rješenje o odbijanju prava na smještaj. Zakon ne propisuje rok izvršenja napuštanja prostora Prihvatilišta u navedenom slučaju, što u praksi znači da osobe ostaju u prostorima Prihvatilišta te nema zakonske odredbe kojom bi im isto bilo onemogućeno. Stoga je potrebno propisati zakonski rok u kojem moraju napustiti Prihvatilište. Potrebno je propisati i zakonski rok protekom kojeg osobe koje se vrate u Prihvatilište, u istome nemaju pravo na smještaj. Uz navedeno, potrebno je propisati i zakonski rok najdužeg „čuvanja“ dodijeljene sobe.
7. Člankom 75. Zakona propisane su isprave osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom (dozvola boravka i puta isprava). Osobe kojima je odobrena međunarodna zaštita dužne su u roku od 15 dana od stjecanja statusa međunarodne zaštite prijaviti prebivalište; isto je preduvjet za izdavanje dozvole boravka i putne isprave. U slučaju napuštanja stambene jedinice odnosno promjene adrese stanovanja osobe su dužne izvršiti prijavu promjene pri nadležnim tijelima. Praksa pokazuje da osobe s odobrenom međunarodnom zaštitom napuštaju stambene jedinice, ponekad i teritorij Republike Hrvatske, bez prethodnih odjava što predstavlja problem vlasnicima stambenih jedinica; osobe ostaju prijavljenog prebivališta na adresama, ponekad i na Prihvatilišta za tražitelje međunarodne zaštite. Stoga je, po uzoru na odredbe Zakona o prebivalištu koji poznaje postupke utvrđivanja stvarnog prebivališta i odjavu iz zbirke podataka o prebivalištu, potrebno propisati postupke nadležne policijske postaje prilikom utvrđivanja činjenice da osoba ne živi na prijavljenoj adresi. Navedeno je iznimno važno jer se na temelju prebivališta određuju mjesno nadležne institucije kojima se osobe s odobrenom međunarodnom zaštitom najčešće obraćaju za pomoć, a događaju se i situacije kada se osobe žele vratiti u stanove (ili Prihvatilište) s obzirom na to da na istima i dalje imaju prijavljene adrese.
8. Zakon razlikuje pravnu osnovu za izdavanje putnih isprava za azilante (Zakon o međunarodnoj i privremenoj zaštiti) i putne isprave za osobe s odobrenom supsidijarnom zaštitom (Zakon o strancima). U važećim zakonskim odredbama Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti nije propisano koje tijelo je nadležno za odlučivanje o žalbi uslijed odbijanja izdavanja putne isprave za azilante, niti su propisane odredbe prema kojima se u slučaju žalbe primjenjuju odredbe drugog zakona, iako se stvarno primjenjuju. Dakle, drugim je zakonom riješeno pitanje nadležnosti odlučivanja o žalbama. S obzirom na to da se putne isprave za azilante izdaju/odbijaju na temelju ovog Zakona, pitanje odlučivanja o žalbi potrebno je propisati odredbama ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
3.UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Veća zakonska sigurnost i ujednačena primjena zakonskih odredbi u praksi te sprječavanje mogućih zloupotreba. Dodatno usuglašavanje s Kvalifikacijskom direktivom i Direktivom o postupku.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Očekuje se da će provoditelji i osobe s odobrenom međunarodnom zaštitom imati propisana jasnija zakonska određenja te će se umanjiti različito tumačenja zakonskih odredbi.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
IV. tromjesečje 2021.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
4.UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Izmjene i dopune važećeg Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti
Obrazloženje: Važeći Zakon propisuje sve važne okolnosti vezano uz osobe s odobrenom međunarodnom zaštitom te je potrebno izmijeniti i dopuniti Zakon u dijelovima koji su se kroz praksu pokazali nedorečenima.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nenormativnim rješenjima nije moguće postići cilj.
Obrazloženje: -
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
5.UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Ne
ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Ne
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Ne
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
S obzirom na sadržaj Zakona, isti nema gospodarske učinke.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
S obzirom na sadržaj Zakona isti nema učinka na navedene adresate.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
S obzirom na sadržaj zakona isti nema učinke na tržišno natjecanje.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
S obzirom na sadržaj Zakona isti nema učinak na navedene adresate.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
ne
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
S obzirom na sadržaj Zakona isti nema socijalnih učinaka.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
ne
Ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
ne
Ne
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
S obzirom na sadržaj Zakona isti nema učinka na navedene adresate.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Ne
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
S obzirom na sadržaj Zakona isti nema učinaka na rad i tržište rada.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
S obzirom na sadržaj Zakona isti nema utjecaj na navedene adresate.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Ne
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
S obzirom na sadržaj Zakona isti nema utjecaja na zaštitu okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
S obzirom na sadržaj Zakona isti nema utjecaj na navedene adresate.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
ne
ne
veliki
ne
ne
ne
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Ne
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Da
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Izmjene sadržaja Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti imat će mali učinak na pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi (Točka 5.6.7.)
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Da
Ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Pod socijalne skupine s posebnim interesima u kontekstu izmjena Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti podrazumijevaju se osobe kojima je u Republici Hrvatskoj odobrena međunarodna zaštita (azil ili supsidijarna zaštita) te će predložene izmjene imati mali učinak na ovu skupinu adresata. (Točka 5.6.18.).
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
ne
ne
ne
mali
ne
da
ne
veliki
ne
ne
ne
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
6. Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
NE
Obrazloženje:
S obzirom na sadržaj Zakona predložene izmjene i dopune neće imati učinke na male i srednje poduzetnike.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
NE
Obrazloženje:
S obzirom na sadržaj Zakona predložene izmjene i dopune neće imati utjecaja na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
NE
Obrazloženje:
Predložene izmjene i dopune Zakona neće imati učinak na financijske rezultate poslovanja poduzetnika.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
NE
Obrazloženje:
Predložene izmjene i dopune Zakona neće imati učinka na mikro poduzetnike.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
S obzirom na sadržaj Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti isti nema učinaka na male i srednje poduzetnike.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
7. Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
8. SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata,
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,
–mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
Ne
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
Ne
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
Ne
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
Ne
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
Ne
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
Ne
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
Ne
8.9.
Provođenje SCM metodologije
Ne
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
9. PRILOZI
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
10. POTPIS ČELNIKA TIJELA
Ministar unutarnjih poslova:
Dr.sc .Davor Božinović
Datum: 10. rujna 2020.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
11. Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova