PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1. |
Stručni nositelj: |
Ministarstvo znanosti i obrazovanja |
|
1.2. |
Naziv nacrta prijedloga zakona: |
Nacrt prijedloga Zakona o Hrvatskoj zakladi za znanost |
|
1.3. |
Datum: |
1.9.2020. |
|
1.4. |
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene: |
Uprava za znanost i tehnologiju
|
|
1.5. |
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere? |
Da/Ne: Ne |
Naziv akta:
|
1.6. |
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije? |
Da/Ne: Ne |
Naziv pravne stečevine EU: |
2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1. |
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva? |
Zakonom o Hrvatskoj zakladi za znanost utvrđuje se njena temeljna svrha, uređuju se uvjeti za dodjelu financijskih sredstava za financiranje znanstvenih projekata i programa, ovlasti, imenovanje i razrješenje Upravnog odbora i izvršnog direktora, financijsko poslovanje i nadzor nar radom Hrvatske zaklade za znanost te način donošenja odluka i internih akata važnih za rad i funkcioniranje Hrvatske zaklade za znanost. Postojeća zakonska regulativa je zastarjela i ne regulira sustav financiranja znanosti na način koji bi bio usklađen sa svim zahtjevima trenutnog hrvatskog i europskog istraživačkog prostora. S obzirom na činjenicu da je važeći Zakon donesen 2012. godine, svojim odredbama uvelike više ne odgovara odredbama Zakona o zakladama (Narodne novine broj 106/18, 98/19) te su i u tom smislu potrebna adekvatna usklađenja. |
2.2. |
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona? |
Postojeća zakonska regulativa je zastarjela i više ne predstavlja adekvatan zakonski okvir, a također je potrebno i usklađenje sa zakonskim i podzakonskim odredbama koje reguliraju rad zaklada, kao i područje neprofitnog računovodstva.
|
2.3. |
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona. |
S obzirom da je trenutni Zakon stupio na snagu 2012. godine dolazi do određenih teškoća u razumijevanju i tumačenju, a stoga i na poteškoće u provedbi pojedinih odredbi Zakona. Prema nedavnoj analizi koju je Svjetska banka izradila za MZO u sklopu projekta „Pregled javnih rashoda za znanost, tehnologiju i inovacije“, programi Hrvatske zaklade za znanost analizirani su s aspekata funkcionalnosti i učinkoviti, te su donesene preporuke o dizajnu i provedbi programa financiranja znanstvene djelatnosti ( https://mzo.gov.hr/vijesti/pregled-javnih-rashoda-za-znanost-tehnologiju-i-inovacije/3411 ). |
3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1. |
Što je cilj koji se namjerava postići? |
Cilj je novog Zakona jasnija definicija pravnog statuta Hrvatske zaklade za znanost te načina njenog djelovanja. Također, potrebno je osuvremeniti programe koje Zaklada financira i definirati način financiranja predmetnih programa, odnosno same Zaklade, kako bi se povećala učinkovitost i funkcionalnost ulaganja u znanstvene projekte. Dodatno, cilj je uskladiti Zakon sa zakonskim i podzakonskim propisima koji reguliraju područje djelovanja neprofitnih organizacija i proračunskih korisnika, kao i odgovarajućim zakonskim i podzakonskim propisima koji reguliraju područje neprofitnog računovodstva. |
3.2. |
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti? |
Novim se Zakonom planira povećati kvaliteta i transparentnost financiranja znanstvenih projekata i programa, kako nacionalnih tako i međunarodnih. Nadalje, očekuje se jasnija definicija tijela Zaklade i njihovih ovlasti te nadzora nad radom Zaklade. |
3.3. |
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena? |
Kontinuirano od stupanja Zakona na snagu. |
4. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1. |
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda. |
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično): Donošenje novog Zakona o Hrvatskoj zakladi za znanost.
|
Obrazloženje: Postojeći Zakon je donesen 2012. godine, a brojne izmjene u sustavu znanosti te primjenjivim zakonskim i podzakonskim propisima utjecale su na njegovu tešku primjenjivost u sustavu. Novi Zakon će na jasniji j prohodniji način regulirati ključna pitanja u sustavu znanosti, odnosno financiranja znanstvenih projekata i programa u RH. Sukladno „Analizi učinkovitosti i funkcionalnosti javnih izdataka za znanost i inovacije“ (Svjetska banka i MZO), programi Zaklade nisu utemeljeni na detaljnoj dijagnostici i često im nedostaje ozbiljno razmatranje alternativnih instrumenata. Nadalje, dvostupanjski proces evaluacije u kojem djeluju kao filtar za međunarodnu recenziju mogu nenamjerno isključiti nove ideje iz razmatranja, a nove ideje su najvažnija komponenta znanstvenih istraživanja. S obzirom na endogenu strukturu znanstvenih i stručnih povjerenstava Zaklade i malu istraživačku zajednicu u Hrvatskoj, ovakav ustroj provedbe programa Zaklade često pokreće pitanja povjerenja i percepcije sukoba interesa. Dodatno, sustav praćenja i evaluacije nedovoljno se koriste u učenju i donošenju odluka i više se usredotočuju na praćenje rezultata a manje na mjerenje ishoda i utjecaja javnog financiranja znanosti.
|
||
4.2. |
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda. |
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nije primjenjivo
|
Obrazloženje: Nenormativno rješenje u ovom slučaju nije primjenjivo jer se planira donijeti temeljni Zakon koji uređuje funkcioniranje Zaklade, kao i sustav znanosti kroz sustav financiranja znanstvenih projekata i programa u RH. |
5. UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1. |
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA |
|||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.1. |
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.2. |
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.3. |
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.4. |
Prepreke za razmjenu dobara i usluga |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.5. |
Cijena roba i usluga |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.6. |
Uvjet za poslovanje na tržištu |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.7. |
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.8. |
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini) |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.9. |
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.10. |
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.11. |
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.12. |
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.13. |
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.14. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.15. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14. Novi Zakon o hrvatskoj zakladi za znanost neće imati izravni utjecaj na makroekonomsko okruženje RH, ali bi njegovom primjenom, s obzirom na planirano povećanje kvalitete financiranja znanstveno-istraživačkih programa i projekata koje Zaklada provodi potencijalno moglo doći do povećanja izdvajanja bruto domaćeg proizvoda za istraživanje i razvoj čime bi se povećala konkurentnost RH, te bi potencijalno moglo doći i do povećanja ulaganja poslovnog sektora u istraživanje i razvoj (business enterprise R&D expenditure (BERD)). Također, veći brojem i kvaliteta znanstvenih rezultata koje će Zaklada financirati dovest će do povećanja inovacija čime će povećati konkurentnost hrvatskog gospodarstva
|
|||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|||||||||||||||||||||||||
5.1.16. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
ne |
da |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.17. |
Srednji i veliki poduzetnici |
ne |
da |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.18. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.19. |
Radnici i/ili umirovljenici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.20. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.21. |
Hrvatski branitelji |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.22. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.23. |
Udruge i/ili zaklade |
ne |
da |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.24. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
ne |
da |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.25. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.26. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.1.27. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.: Novi Zakon o Hrvatskoj zakladi za znanost bit će usklađen s odredbama važećeg Zakona o zakladama te će jasnije biti utvrđen nadzor nad djelovanjem Zaklade. Nadalje, novi Zakon će omogućiti kontinuirano financiranje Zaklade iz Državnog proračuna, što će utjecati i na javne ustanove i institute čiji se projekti financiraju putem Zaklade. Učinkovitiji i funkcionalniji dizajn i provedba programa financiranja znanstvenih istraživanja dovest će do stvaranja inovacija, novih poduzeća i primjene novih tehnologija u gospodarstvu i društvenom razvoju.
|
|||||||||||||||||||||||||
5.1.28.
|
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||
5.2. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE |
|||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.1. |
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.2.2. |
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.2.3. |
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.2.4. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.2.5. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.: Novim Zakonom se neće utjecati na postojanje i provedbu tržišnog natjecanja.
|
|||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|||||||||||||||||||||||||
5.2.6. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.2.7. |
Srednji i veliki poduzetnici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.2.8. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.2.9. |
Radnici i/ili umirovljenici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.2.10. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.2.11. |
Hrvatski branitelji |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.2.12. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.2.13. |
Udruge i/ili zaklade |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.2.14. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.2.15. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.2.16. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.2.17. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.: Zakon neće utjecati na nastanak diskriminatornih uvjeta ili pružanje povoljnih prava pojedinim interesnim skupinama ili pojedinim dionicima. |
|||||||||||||||||||||||||
5.2.17. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||
5.3. |
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA |
|||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.1. |
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr. |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.2. |
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva |
ne |
da |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.3. |
Socijalna uključenost |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.4. |
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.5. |
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.6. |
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.7. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.8. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.: Donošenjem novog Zakona povećat će se istraživački kapaciteti znanstvenih organizacija koje će sudjelovati u natječajima Zaklade, povećat će se učinkovitost programa financiranja Zaklade što će dovesti do kvalitetnijih projekata . Projektno zapošljavanje u većoj će se mjeri odnositi na mlade istraživače (asistente i poslijedoktorande), koji će tako biti u mogućnosti nastaviti razvijati svoje obrazovanje i karijeru u i u javnom i u privatnom sektoru u Hrvatskoj te posredno i utjecati na poboljšanje demografske slike |
|||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||
5.3.9. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
da |
ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.10. |
Srednji i veliki poduzetnici |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.11. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.12. |
Radnici i/ili umirovljenici |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.13. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.14. |
Hrvatski branitelji |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.15. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.16. |
Udruge i/ili zaklade |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.17. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.18. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.19. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.3.20. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.: Novi Zakon će omogućiti povećanje istraživačkih kapaciteta znanstvenih organizacija koje će sudjelovati u natječajima Zaklade, a nerijetko će se takvo zapošljavanje, kao i do sada, odnositi na mlade istraživače (asistente i poslijedoktorande) koji će biti u mogućnosti nastaviti razvijati svoju karijeru u Republici Hrvatskoj te steći potrebno iskustvo za formiranje vlastite istraživačke grupe. Na taj će se način podržati izvrsni mladi istraživači u stjecanju iskustva i uvjeta za napredovanje u karijeri, poticanje izvrsnosti u istraživanju, jačanje inovacijskih kapaciteta, stjecanje transverzalnih vještina te razvoj sustava mentorstva koji se temelji na visokokvalitetnom istraživanju. Nedovoljna mobilnost znanstvenika rezultira slabijom uključenošću u međunarodne znanstvene kolaboracije, programe i projekte. Stoga su, osim zadržavanja mladih istraživača, važni i uspostavljanje instrumenta za mobilnost istraživača kako bi se povećali apsorpcijski kapaciteti Republike Hrvatske za sudjelovanje u međunarodnim programima te uspostava novih kontakata na osobnoj i institucijskoj te domaćoj i međunarodnoj razini. Na taj će se način pridonijeti tomu da znanstveno-istraživački sustav u RH bude kompetitivniji kako u svakodnevnim aktivnostima tako i za prijave na Obzor 2020., odnosno u budućnosti Obzor Europa i slične međunarodne natječaje. Konačno, osnažit će se razvoj karijera mladih istraživača, razviti njihove transverzalne vještine, a time i povećati ljudski potencijali u području izvrsne znanosti i inovacija te primjene novih tehnologija u gospodarstvu.
|
|||||||||||||||||||||||||
5.3.21. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||
5.4. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA |
|||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.1. |
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području |
ne |
da |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.2. |
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta |
ne |
da |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.3. |
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.4. |
Status regulirane profesije |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.5. |
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.6. |
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.7. |
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.8. |
Odnos između privatnog i poslovnog života |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.9. |
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.10. |
Pravo na kvalitetu radnog mjesta |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.11. |
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.12. |
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.13. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.14. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13: S obzirom da će novi Zakon omogućiti kontinuirano financiranje Zaklade, znanstvene organizacije i mladi istraživači koji se financiraju putem Zaklade moći će sudjelovati u nacionalnim i međunarodnim kompetitivnim natječajima te će se na taj način povećati broj radnih mjesta u sustavu znanosti i kvaliteta financiranih programa i projekata. Na taj će se način podržati izvrsni mladi istraživači u stjecanju iskustva i uvjeta za napredovanje u karijeri, poticanje izvrsnosti u istraživanju, jačanje inovacijskih kapaciteta, stjecanje transverzalnih vještina te razvoj sustava mentorstva koji se temelji na visokokvalitetnom istraživanju. Učinkovitiji i funkcionalniji programi financiranja znanstvenih istraživanja Zaklade dovest će znanstvenih rezultata s većim učinkom na gospodarstvo i društvo, te doprinijeti većem broju inovacija i omogućiti primjenu novih tehnologija i razvoj novih tržišta i proizvoda.
|
|||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||
5.4.15. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.16. |
Srednji i veliki poduzetnici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.17. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.18. |
Radnici i/ili umirovljenici |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.19. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.20. |
Hrvatski branitelji |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.21. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.22. |
Udruge i/ili zaklade |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.23. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.24. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.25. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.4.26. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25. S obzirom da će novi Zakon omogućiti kontinuirano financiranje Zaklade, znanstvene organizacije i mladi istraživači koji se financiraju putem Zaklade, moći će sudjelovati u nacionalnim i međunarodnim kompetitivnim natječajima te će se na taj način povećati broj radnih mjesta u sustavu znanosti i kvaliteta financiranih programa i projekata.
|
|||||||||||||||||||||||||
5.4.27. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||
5.5. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA |
|||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.1. |
Utjecaj na klimu |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.2. |
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.3. |
Korištenje energije |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.4. |
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.5. |
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.6. |
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.7. |
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.8. |
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.9. |
Zaštita od utjecaja kemikalija |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.10. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.11. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.: Donošenje novog Zakona neće imati utjecaj na zaštitu okoliša. |
|||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||
5.5.12. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.13. |
Srednji i veliki poduzetnici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.14. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.15. |
Radnici i/ili umirovljenici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.16. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.17. |
Hrvatski branitelji |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.18. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.19. |
Udruge i/ili zaklade |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.20. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.21. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.22. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.5.23. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22. Donošenje novog Zakona neće imati utjecaj na zaštitu okoliša.
|
|||||||||||||||||||||||||
5.5.24. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||
5.6. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA |
|||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.1. |
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.2. |
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.3. |
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.4. |
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.5. |
Povreda prava na privatnost |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.6. |
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.7. |
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.8. |
Pravo na pristup informacijama |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.9. |
Drugi očekivani izravni učinak: |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.10. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.: Donošenje novog Zakona neće imati značajniji utjecaj na ljudska prava. |
|||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||
5.6.12. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.13. |
Srednji i veliki poduzetnici |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.14. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.15. |
Radnici i/ili umirovljenici |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.16. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.17. |
Hrvatski branitelji |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.18. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.19. |
Udruge i/ili zaklade |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.20. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
da |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.21. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.22. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
ne |
ne |
ne |
||||||||||||||||||||||
5.6.23. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23. Donošenje novog Zakona neće imati značajniji utjecaj na ljudska prava. |
|||||||||||||||||||||||||
5.6.24. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
6. PRETHODNI TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (PRETODNI MSP TEST)
|
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa. |
||
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka: |
DA |
NE |
|
6.1. |
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja? |
|
ne |
Obrazloženje:
|
|||
6.2. |
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije? |
|
ne |
Obrazloženje:
|
|||
6.3. |
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa? |
|
ne |
Obrazloženje:
|
|||
6.4. |
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike? |
|
ne |
Obrazloženje:
|
|||
6.5. |
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike. |
||
Obrazloženje: Novi zakon nema utjecaja na male i srednje poduzetnike jer ne uvodi ni nova davanja ni nove prepreke ni nove administrativne troškove za navedene dionike.
|
7. UTVRĐIVANJE POTREBE ZA PROVOĐENJEM SCM METODOLOGIJE
|
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator). SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik. SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
|
8. SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
|
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija: –veliki izravni učinak i mali broj adresata, –veliki izravni učinak i veliki broj adresata, –mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka. Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa. |
||
|
Procjena učinaka propisa |
Potreba za PUP |
|
|
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa |
DA |
NE |
8.1. |
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1. |
|
NE |
8.2. |
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2. |
|
NE |
8.3. |
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3. |
|
NE |
8.4. |
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4. |
|
NE |
8.5. |
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5. |
|
NE |
8.6. |
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6. |
|
NE |
|
MSP test |
Potreba za MSP test |
|
8.7. |
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test) |
|
NE |
8.8. |
Provođenje MSP testa |
|
NE |
8.9. |
Provođenje SCM metodologije |
|
NE |
9. |
PRILOZI |
|
NE |
|
|
||
10. |
POTPIS ČELNIKA TIJELA |
||
|
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
Datum: 1. rujna 2020. godine |
||
11. |
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17) |
||
|
Uputa: Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja. |
Komentari