PRIJEDLOG ZAKONA I IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ČLANARINAMA U TURISTIČKIM ZAJEDNICAMA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
N A C R T
Radni tekst
Zagreb, lipanj 2015.
I USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o članarinama u turističkim zajednicama sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. alineji 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14.).
II OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI
Važećim Zakonom o članarinama u turističkim zajednicama („Narodne novine“, broj 152/08. i 88/10. – u daljnjem tekstu: Zakon) uređuje se obveza plaćanja članarine, osnovice i stope po kojima se obračunava i plaća članarina turističkoj zajednici, način plaćanja članarine, evidencija, obračun i naplata članarine te druga pitanja od značenja za plaćanje i raspoređivanja članarine turističkoj zajednici.
Članarina je, uz boravišnu pristojbu, najizdašniji izvorni prihod turističkih zajednica, posebno u kontinentalnom dijelu Hrvatske.
Prema Strategiji razvoja turizma, zbog povećanja njegove ukupne učinkovitosti, osobito na regionalnoj i lokalnoj (destinacijskoj) razini, zadaće turističkih zajednica trebaju biti usmjerene, prvenstveno, na jačanje konkurentnosti destinacije.
Novim Zakonom o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma izvršiti će se repozicioniranje sustava turističkih zajednica kao destinacijskih menadžment organizacija kroz preciznije definiranje zadaća pojedinih nivoa turističkih zajednica. U tom smislu, potrebno je osigurati dostatne izvorne prihode na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini, a koji prihodi će moći osigurati materijalnu osnovicu za provođenje zadaća turističkih zajednica, uzimajući u obzir činjenice da je izmjenama Zakona u 2010. godini smanjen broj obveznika plaćanja članarine, da je tada za 20% smanjena stopa koja služi za obračun članarine te da se iz godine u godinu smanjuje transfer sredstava iz Državnog proračuna prema Hrvatskoj turističkoj zajednici.
Polazeći od Nacionalnog programa reformi, a sukladno Odluci o smanjenju parafiskalnih nameta u 2015. godini i ciljevima smanjenja u 2016. godini i osnivanju Povjerenstva za praćenje provedbe smanjenja parafiskalnih nameta, predlaže se smanjenje članarine koja se plaća turističkim zajednicama za dodatnih 15%. Prema podacima FINA-e za 2014. godinu, ukupni prihod od članarine iznosio je 215.270.441,92 kn. Na taj način će se gospodarstvo u 2016. godini rasteretiti za 32.290.566,28 kuna. Radi pojednostavljenja naplate članarine kao parafiskalnog nameta, a u provedbi jednog od glavnih ciljeva Nacionalnog programa, obveznici plaćanja članarine, članarinu će plaćati kvartalno, a ne više mjesečno.
Slijedom navedenog, očekuje se da će se izmjenama i dopunama Zakona ostvariti slijedeći ciljevi:
stvaranje boljeg poslovnog okruženja
svrhovitije raspoređivanje sredstava članarine unutar sustava turističkih zajednica,
racionalnije i učinkovitije trošenje sredstava članarine,
smanjenje administrativnog opterećenja i troškova poslovanja poduzeća.
Radi postizanja navedenih ciljeva novim Zakonom o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma ići će se prema okrupnjavanju turističkih zajednica u sustavu koje bi gradile identitet i brend šire regionalne destinacije, pa se sukladno tome treba propisati i drugačija raspodjela sredstava članarine.
Prikupljena sredstva turističke članarine potrebno je u većoj mjeri nego do sada usmjeriti u stvaranje novih turističkih proizvoda i podizanje konkurentnosti područja na kojem su sredstva generirana. Razlog za to proizlazi iz potrebe da se lokalne turističke zajednice pojačano bave razvojem/unapređenjem sustava destinacijskih turističkih doživljaja.
Implementacija Strategije razvoja turizma RH do 2020. pretpostavlja efikasan sustav destinacijskog upravljanja na lokalnoj i regionalnoj razini te koordinaciju nacionalne turističke politike s razvojem destinacijskih proizvoda. Sukladno očekivanim promjenama Zakona o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma, potrebno je osigurati dostatna sredstva za organizacijske promjene i prilagodbu postojećeg sustava turističkih zajednica radi povećanja efikasnosti funkcioniranja cijelog sustava.
III OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnome proračunu Republike Hrvatske, niti u proračunima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
IV OBRAZLOŽENJE ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOME POSTUPKU
Sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, broj 81/13.) i članka 28. stavka 6. Poslovnika Vlade Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 154/11., 121/12., 7/13. i 61/15.), predlaže se donošenje Zakona po hitnome postupku. Izmjenama sva tri zakona kojima se regulira sustav turističkih zajednica (Zakon o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma, Zakon o članarinama u turističkim zajednicama i Zakon o boravišnoj pristojbi) implementirat će se mjera iz Strategije razvoja turizma RH do 2020., koja se odnosi na preustroj postojećeg sustava turističkih zajednica i izgradnju efikasnog sustava upravljanja turističkom destinacijom. To, između ostalog, podrazumijeva osiguranje financijskih resursa za provedbu reorganizacije cijelog sustava turističkih zajednica i njegovo uspješno obavljanje poslova u nadležnosti destinacijskog upravljanja na lokalnoj i regionalnoj razini.
Kako bi se do početka 2016. godine mogla provesti mjera smanjenja parafiskalnih nameta koja je dio strukturnih reformi za ostvarenje ciljeva iz Nacionalnog programa reformi za 2015., te kako bi se na drugačiji način osigurala dostatna sredstva za izvršavanje zakonom propisanih zadaća turističkih zajednica, ocjenjuje se da postoje opravdani razlozi za donošenje zakona po hitnom postupku.
V TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ČLANARINAMA U TURISTIČKIM ZAJEDNICAMA, S OBRAZLOŽENJEM
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ČLANARINAMA U TURISTIČKIM ZAJEDNICAMA
Članak 1.
U Zakonu o članarinama u turističkim zajednicama („Narodne novine“, broj 152/08. i 88/10.) članak 9. mijenja se i glasi:
„Obveznici plaćanja članarine iz članka 4. ovoga Zakona plaćaju članarinu po sljedećim stopama:
A
B
C
D
Prva skupina
0,1700
0,1564
0,1360
0,1224
Druga skupina
0,1360
0,1224
0,1020
0,0884
Treća skupina
0,1020
0,0884
0,0680
0,0544“
Članak 2.
Članak 10. mijenja se i glasi:
»Obveznici plaćanja članarine iz članka 5. ovoga Zakona plaćaju članarinu po sljedećim stopama:
A
B
C
D
Prva skupina
0,0340
0,03264
0,02924
0,0272
Druga skupina
0,0272
0,02584
0,0238
0,02244
Treća skupina
0,0204
0,01904
0,0170
0,01564
Četvrta skupina
0,0136
0,00884
0,0068
0,0068“
Članak 3.
U članku 13. stavak 1. mijenja se i glasi:
„ Pravna i fizička osoba plaća predujam članarine kvartalno, po obračunu poslovnog rezultata za prethodnu godinu.“.
Članak 4.
Članak 14. mijenja se i glasi:
„(1) Poslove evidencije, obračuna i naplate članarine od pravnih i fizičkih osoba obavlja Porezna uprava.
(2) Pravna ili fizička osoba uplaćuje članarinu na račun utvrđen propisima o prihodima za druge javne potrebe do posljednjeg dana u mjesecu za kvartalno razdoblje iz članka 13. stavka 1. ovoga Zakona.
(3)Od ukupno uplaćenih sredstava članarine, banka kod koje su otvoreni računi iz stavka 2. ovoga članka, u roku od dva dana, izdvaja 7,5%na posebni račun Hrvatske turističke zajednicei koriste se namjenski za potpore turističkim zajednicama na turistički nerazvijenim područjima.
(4) Preostala sredstva, kad obveznik plaćanja članarine ima poslovnice u kojima se obavlja djelatnost, odnosno pružaju usluge, u najviše četiri županije izvan svog sjedišta, dostavljaju se korisnicima, prema slijedećem rasporedu:
1.65% sredstava turističkoj zajednici općine ili grada,
2.10% sredstava turističkoj zajednici županije,
3.25% sredstava Hrvatskoj turističkoj zajednici.
(5) U slučaju kad obveznik plaćanja članarine ima poslovnice u kojima se obavlja djelatnost, odnosno pružaju usluge, u više od četiri županije izvan svog sjedišta, dostavljaju se korisnicima, prema slijedećem rasporedu:
1.25% sredstava turističkoj zajednici općine ili grada,
2.10% sredstava turističkoj zajednici županije,
3.65% sredstava Hrvatskoj turističkoj zajednici, od čega se najmanje 30% sredstava koristi za jačanje kapaciteta te za programe i projekte na turistički nerazvijenim područjima na temelju kriterija koje pravilnikom utvrđuje ministar.
(6) Iznimno od stavka 4. i 5. ovoga članka, za turističke zajednice općina i gradova koje ostvaruju bruto prihod manji od 200.000,00 kuna godišnje, uplaćena sredstva članarine dostavljaju se korisnicima prema sljedećem rasporedu:
1.85% turističkoj zajednici općine ili grada,
2.15% turističkoj zajednici županije.
(7) Korištenje sredstava iz stavka 3. ovoga članka vrši se na temelju pravilnika kojega donosi Glavni ured Hrvatske turističke zajednice uz prethodnu suglasnost ministra turizma, kojim se utvrđuju kriteriji, mjerila i postupci financiranja i ugovaranja projekata i programa.
(8) Financiranje projekata i programa iz stavka 3. ovoga članka provodi se putem javnog natječaja kojega na početku svake kalendarske godine raspisuje turističko vijeće turističke zajednice županije, odnosno Turističko vijeće Turističke zajednice Grada Zagreba.
(9) Prijedlog odluke o odabiru projekta i programa i o iznosu bespovratnih sredstava, turističko vijeće turističke zajednice županije, odnosno Turističko vijeće Turističke zajednice Grada Zagreba dostavlja Hrvatskoj turističkoj zajednici. Turističko vijeće Hrvatske turističke zajednice donosi odluku o dodjeli bespovratnih sredstava temeljem kriterija iz pravilnika iz stavka 7. ovoga članka.
(10) Porezna uprava turističkim zajednicama općina i gradova jednom godišnje dostavlja podatke iz stavka 1. ovoga članka.
(11) Troškovi evidencije, obračuna i naplate članarine te dostave podataka iz stavka 3., 4., 5. i 6. ovoga članka iznose 3% od naplaćene članarine.“
Članak 5.
Ovlašćuje se Odbor za zakonodavstvo Hrvatskog sabora da utvrdi pročišćeni tekst Zakona.
Članak 6.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2016.
O b r a z l o ž e n j e
Članak 1. i 2.
Ovim člancima smanjuju se stope za obračun članarine za 15% sukladno Odluci o smanjenju parafiskalnih nameta u 2015. godini i ciljevima smanjenja u 2016. godini i osnivanju Povjerenstva za praćenje provedbe smanjenja parafiskalnih nameta.
Članak 3.
U ovom članku predlaže se jednostavniji način plaćanja članarine, naročito za poduzetnike, s obzirom da bi članarina plaćala četiri puta godišnje, a ne više svaki mjesec, što znači i manje administriranja i manje troškova za poduzetnike.
Članak 4.
Ovim člankom na drugačiji način se uređuje raspoređivanje prikupljenih sredstava članarine. Raspodjela 7,5% sredstava koja se uplaćuju na posebni račun Hrvatske turističke zajednice i koriste se namjenski za potpore turističkim zajednicama na turistički nerazvijenim područjima raspoređuju se temeljem prethodno raspisanog javnog natječaja. Odluku o dodjeli sredstava donosi Turističko vijeće Hrvatske turističke zajednice i to na temelju prijedloga turističkih zajednica županija i Turističke zajednice Grada Zagreba.
Raspored preostalih sredstava vrši se na drugačiji način, ovisno o tome da li obveznici plaćanja članarine imaju poslovnice, podružnice, poslovne jedinice i sl. u više ili manje od četiri županija izvan svog sjedišta.
Stavkom 10. se propisuje da Porezna uprava turističkim zajednicama općina i gradova jednom godišnje, a ne kako je do sada bilo propisano, jednom mjesečno, dostavlja podatke vezane uz evidenciju, obračun i naplatu članarine.
Članak 5.
Ovim člankom se ovlašćuje Odbor za zakonodavstvo Hrvatskog sabora da utvrdi pročišćeni tekst Zakona.
Članak 6.
Ovim člankom se propisuje stupanje na snagu Zakona.
ODREDBE ZAKONA O ČLANARINAMA U TURISTIČKIM ZAJEDNICAMA KOJE SE MIJENJAJU I DOPUNJUJU
Članak 9.
Obveznici plaćanja članarine iz članka 4. ovoga Zakona plaćaju članarinu po sljedećim stopama:
A
B
C
D
Prva skupina
0,2000
0,1840
0,1600
0,1440
Druga skupina
0,1600
0,1440
0,1200
0,1040
Treća skupina
0,1200
0,1040
0,0800
0,0640
Članak 10.
Obveznici plaćanja članarine iz članka 5. ovoga Zakona plaćaju članarinu po sljedećim stopama:
A
B
C
D
Prva skupina
0,0400
0,0384
0,0344
0,0320
Druga skupina
0,0320
0,0304
0,0280
0,0264
Treća skupina
0,0240
0,0224
0,0200
0,0184
Četvrta skupina
0,0160
0,0104
0,0080
0,0080
Članak 13.
(1) Pravna i fizička osoba plaća mjesečni predujam članarine u visini jedne dvanaestine osnovice po obračunu poslovnog rezultata za prethodnu godinu.
(2) Konačni obračun članarine pravna i fizička osoba obavlja u rokovima i na način propisan za obračun i naplatu poreza na dobit, odnosno poreza na dohodak.
(3) Ako pravna i fizička osoba u vidu predujma plati više članarine nego što je dužna po konačnom obračunu, preplaćeni dio vraća joj se na njezin zahtjev ili se uračunava u sljedeće razdoblje plaćanja članarine uvećan za eskontnu stopu.
(4) Ako pravna i fizička osoba ne uplati članarinu u zakonom utvrđenom iznosu i roku, postupit će se sukladno propisima i po postupku za prisilnu naplatu poreza.
Članak 14.
(1) Poslove evidencije, obračuna i naplate članarine od pravnih i fizičkih osoba obavlja Porezna uprava.
(2) Pravna ili fizička osoba uplaćuje članarinu na račun utvrđen propisima o prihodima za druge javne potrebe do posljednjeg dana u mjesecu za tekući mjesec.
(3) Od ukupno uplaćenih sredstva članarine, banka kod koje su otvoreni računi iz stavka 2. ovoga članka, u roku od dva dana, izdvaja 7,5% na posebni račun Hrvatske turističke zajednice i koristi se namjenski za potpore turističkim zajednicama na turistički nerazvijenim područjima, a preostala sredstva dostavljaju se korisnicima prema sljedećem rasporedu:
1. 65% sredstava turističkoj zajednici općine ili grada,
2. 10% sredstava turističkoj zajednici županije,
3. 25% sredstava Hrvatskoj turističkoj zajednici.
(4) Raspodjela 7,5% uplaćenih sredstava članarine iz stavka 3. ovoga članka vrši se na temelju pravilnika koji donosi Glavni ured Hrvatske turističke zajednice uz prethodnu suglasnost ministra turizma.
(5) Iznimno od stavka 3. ovoga članka, za turističke zajednice općina i gradova koje ostvaruju bruto prihod manji od 200.000,00 kuna godišnje, uplaćena sredstva članarine dostavljaju se korisnicima prema sljedećem rasporedu:
1. 85% turističkoj zajednici općine ili grada,
2. 15% turističkoj zajednici županije.
(6) Porezna uprava turističkim zajednicama općina i gradova jednom mjesečno dostavlja podatke iz stavka 1. ovoga članka.
(7) Troškovi evidencije, obračuna i naplate članarine te dostave podataka iz stavka 3. ovoga članka iznose 3% od naplaćene članarine.
PRIJEDLOG ZAKONA I IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ČLANARINAMA U TURISTIČKIM ZAJEDNICAMA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
N A C R T
Radni tekst
Zagreb, lipanj 2015.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
I USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o članarinama u turističkim zajednicama sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. alineji 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14.).
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
II OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI
Važećim Zakonom o članarinama u turističkim zajednicama („Narodne novine“, broj 152/08. i 88/10. – u daljnjem tekstu: Zakon) uređuje se obveza plaćanja članarine, osnovice i stope po kojima se obračunava i plaća članarina turističkoj zajednici, način plaćanja članarine, evidencija, obračun i naplata članarine te druga pitanja od značenja za plaćanje i raspoređivanja članarine turističkoj zajednici.
Članarina je, uz boravišnu pristojbu, najizdašniji izvorni prihod turističkih zajednica, posebno u kontinentalnom dijelu Hrvatske.
Prema Strategiji razvoja turizma, zbog povećanja njegove ukupne učinkovitosti, osobito na regionalnoj i lokalnoj (destinacijskoj) razini, zadaće turističkih zajednica trebaju biti usmjerene, prvenstveno, na jačanje konkurentnosti destinacije.
Novim Zakonom o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma izvršiti će se repozicioniranje sustava turističkih zajednica kao destinacijskih menadžment organizacija kroz preciznije definiranje zadaća pojedinih nivoa turističkih zajednica. U tom smislu, potrebno je osigurati dostatne izvorne prihode na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini, a koji prihodi će moći osigurati materijalnu osnovicu za provođenje zadaća turističkih zajednica, uzimajući u obzir činjenice da je izmjenama Zakona u 2010. godini smanjen broj obveznika plaćanja članarine, da je tada za 20% smanjena stopa koja služi za obračun članarine te da se iz godine u godinu smanjuje transfer sredstava iz Državnog proračuna prema Hrvatskoj turističkoj zajednici.
Polazeći od Nacionalnog programa reformi, a sukladno Odluci o smanjenju parafiskalnih nameta u 2015. godini i ciljevima smanjenja u 2016. godini i osnivanju Povjerenstva za praćenje provedbe smanjenja parafiskalnih nameta , predlaže se smanjenje članarine koja se plaća turističkim zajednicama za dodatnih 15%. Prema podacima FINA-e za 2014. godinu, ukupni prihod od članarine iznosio je 215.270.441,92 kn. Na taj način će se gospodarstvo u 2016. godini rasteretiti za 32.290.566,28 kuna. Radi pojednostavljenja naplate članarine kao parafiskalnog nameta, a u provedbi jednog od glavnih ciljeva Nacionalnog programa, obveznici plaćanja članarine, članarinu će plaćati kvartalno, a ne više mjesečno.
Slijedom navedenog, očekuje se da će se izmjenama i dopunama Zakona ostvariti slijedeći ciljevi:
stvaranje boljeg poslovnog okruženja
svrhovitije raspoređivanje sredstava članarine unutar sustava turističkih zajednica,
racionalnije i učinkovitije trošenje sredstava članarine,
veća transparentnost trošenja sredstava članarine,
smanjenje administrativnog opterećenja i troškova poslovanja poduzeća.
Radi postizanja navedenih ciljeva novim Zakonom o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma ići će se prema okrupnjavanju turističkih zajednica u sustavu koje bi gradile identitet i brend šire regionalne destinacije, pa se sukladno tome treba propisati i drugačija raspodjela sredstava članarine.
Prikupljena sredstva turističke članarine potrebno je u većoj mjeri nego do sada usmjeriti u stvaranje novih turističkih proizvoda i podizanje konkurentnosti područja na kojem su sredstva generirana. Razlog za to proizlazi iz potrebe da se lokalne turističke zajednice pojačano bave razvojem/unapređenjem sustava destinacijskih turističkih doživljaja.
Implementacija Strategije razvoja turizma RH do 2020. pretpostavlja efikasan sustav destinacijskog upravljanja na lokalnoj i regionalnoj razini te koordinaciju nacionalne turističke politike s razvojem destinacijskih proizvoda. Sukladno očekivanim promjenama Zakona o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma, potrebno je osigurati dostatna sredstva za organizacijske promjene i prilagodbu postojećeg sustava turističkih zajednica radi povećanja efikasnosti funkcioniranja cijelog sustava.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
III OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnome proračunu Republike Hrvatske, niti u proračunima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
IV OBRAZLOŽENJE ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOME POSTUPKU
Sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, broj 81/13.) i članka 28. stavka 6. Poslovnika Vlade Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 154/11., 121/12., 7/13. i 61/15.), predlaže se donošenje Zakona po hitnome postupku. Izmjenama sva tri zakona kojima se regulira sustav turističkih zajednica (Zakon o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma, Zakon o članarinama u turističkim zajednicama i Zakon o boravišnoj pristojbi) implementirat će se mjera iz Strategije razvoja turizma RH do 2020., koja se odnosi na preustroj postojećeg sustava turističkih zajednica i izgradnju efikasnog sustava upravljanja turističkom destinacijom. To, između ostalog, podrazumijeva osiguranje financijskih resursa za provedbu reorganizacije cijelog sustava turističkih zajednica i njegovo uspješno obavljanje poslova u nadležnosti destinacijskog upravljanja na lokalnoj i regionalnoj razini.
Kako bi se do početka 2016. godine mogla provesti mjera smanjenja parafiskalnih nameta koja je dio strukturnih reformi za ostvarenje ciljeva iz Nacionalnog programa reformi za 2015., te kako bi se na drugačiji način osigurala dostatna sredstva za izvršavanje zakonom propisanih zadaća turističkih zajednica, ocjenjuje se da postoje opravdani razlozi za donošenje zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
V TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ČLANARINAMA U TURISTIČKIM ZAJEDNICAMA, S OBRAZLOŽENJEM
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ČLANARINAMA U TURISTIČKIM ZAJEDNICAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 1.
U Zakonu o članarinama u turističkim zajednicama („Narodne novine“, broj 152/08. i 88/10.) članak 9. mijenja se i glasi:
„Obveznici plaćanja članarine iz članka 4. ovoga Zakona plaćaju članarinu po sljedećim stopama:
A
B
C
D
Prva
skupina
0,1700
0,1564
0,1360
0,1224
Druga skupina
0,1360
0,1224
0,1020
0,0884
Treća
skupina
0,1020
0,0884
0,0680
0,0544“
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 2.
Članak 10. mijenja se i glasi:
»Obveznici plaćanja članarine iz članka 5. ovoga Zakona plaćaju članarinu po sljedećim stopama:
A
B
C
D
Prva
skupina
0,0340
0,03264
0,02924
0,0272
Druga skupina
0,0272
0,02584
0,0238
0,02244
Treća
skupina
0,0204
0,01904
0,0170
0,01564
Četvrta skupina
0,0136
0,00884
0,0068
0,0068“
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 3.
U članku 13. stavak 1. mijenja se i glasi:
„ Pravna i fizička osoba plaća predujam članarine kvartalno, po obračunu poslovnog rezultata za prethodnu godinu.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 4.
Članak 14. mijenja se i glasi:
„(1) Poslove evidencije, obračuna i naplate članarine od pravnih i fizičkih osoba obavlja Porezna uprava.
(2) Pravna ili fizička osoba uplaćuje članarinu na račun utvrđen propisima o prihodima za druge javne potrebe do posljednjeg dana u mjesecu za kvartalno razdoblje iz članka 13. stavka 1. ovoga Zakona.
(3) Od ukupno uplaćenih sredstava članarine, banka kod koje su otvoreni računi iz stavka 2. ovoga članka, u roku od dva dana, izdvaja 7,5% na posebni račun Hrvatske turističke zajednice i koriste se namjenski za potpore turističkim zajednicama na turistički nerazvijenim područjima.
(4) Preostala sredstva, kad obveznik plaćanja članarine ima poslovnice u kojima se obavlja djelatnost, odnosno pružaju usluge, u najviše četiri županije izvan svog sjedišta, dostavljaju se korisnicima, prema slijedećem rasporedu:
1. 65% sredstava turističkoj zajednici općine ili grada,
2. 10% sredstava turističkoj zajednici županije,
3. 25% sredstava Hrvatskoj turističkoj zajednici.
(5) U slučaju kad obveznik plaćanja članarine ima poslovnice u kojima se obavlja djelatnost, odnosno pružaju usluge, u više od četiri županije izvan svog sjedišta, dostavljaju se korisnicima, prema slijedećem rasporedu:
1. 25% sredstava turističkoj zajednici općine ili grada,
2. 10% sredstava turističkoj zajednici županije,
3. 65% sredstava Hrvatskoj turističkoj zajednici, od čega se najmanje 30% sredstava koristi za jačanje kapaciteta te za programe i projekte na turistički nerazvijenim područjima na temelju kriterija koje pravilnikom utvrđuje ministar.
(6) Iznimno od stavka 4. i 5. ovoga članka, za turističke zajednice općina i gradova koje ostvaruju bruto prihod manji od 200.000,00 kuna godišnje, uplaćena sredstva članarine dostavljaju se korisnicima prema sljedećem rasporedu:
1. 85% turističkoj zajednici općine ili grada,
2. 15% turističkoj zajednici županije.
(7) Korištenje sredstava iz stavka 3. ovoga članka vrši se na temelju pravilnika kojega donosi Glavni ured Hrvatske turističke zajednice uz prethodnu suglasnost ministra turizma, kojim se utvrđuju kriteriji, mjerila i postupci financiranja i ugovaranja projekata i programa.
(8) Financiranje projekata i programa iz stavka 3. ovoga članka provodi se putem javnog natječaja kojega na početku svake kalendarske godine raspisuje turističko vijeće turističke zajednice županije, odnosno Turističko vijeće Turističke zajednice Grada Zagreba.
(9) Prijedlog odluke o odabiru projekta i programa i o iznosu bespovratnih sredstava, turističko vijeće turističke zajednice županije, odnosno Turističko vijeće Turističke zajednice Grada Zagreba dostavlja Hrvatskoj turističkoj zajednici. Turističko vijeće Hrvatske turističke zajednice donosi odluku o dodjeli bespovratnih sredstava temeljem kriterija iz pravilnika iz stavka 7. ovoga članka.
(10) Porezna uprava turističkim zajednicama općina i gradova jednom godišnje dostavlja podatke iz stavka 1. ovoga članka.
(11) Troškovi evidencije, obračuna i naplate članarine te dostave podataka iz stavka 3., 4., 5. i 6. ovoga članka iznose 3% od naplaćene članarine.“
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 5.
Ovlašćuje se Odbor za zakonodavstvo Hrvatskog sabora da utvrdi pročišćeni tekst Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 6.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2016.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
O b r a z l o ž e n j e
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 1. i 2.
Ovim člancima smanjuju se stope za obračun članarine za 15% sukladno Odluci o smanjenju parafiskalnih nameta u 2015. godini i ciljevima smanjenja u 2016. godini i osnivanju Povjerenstva za praćenje provedbe smanjenja parafiskalnih nameta.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 3.
U ovom članku predlaže se jednostavniji način plaćanja članarine, naročito za poduzetnike, s obzirom da bi članarina plaćala četiri puta godišnje, a ne više svaki mjesec, što znači i manje administriranja i manje troškova za poduzetnike.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 4.
Ovim člankom na drugačiji način se uređuje raspoređivanje prikupljenih sredstava članarine. Raspodjela 7,5% sredstava koja se uplaćuju na posebni račun Hrvatske turističke zajednice i koriste se namjenski za potpore turističkim zajednicama na turistički nerazvijenim područjima raspoređuju se temeljem prethodno raspisanog javnog natječaja. Odluku o dodjeli sredstava donosi Turističko vijeće Hrvatske turističke zajednice i to na temelju prijedloga turističkih zajednica županija i Turističke zajednice Grada Zagreba.
Raspored preostalih sredstava vrši se na drugačiji način, ovisno o tome da li obveznici plaćanja članarine imaju poslovnice, podružnice, poslovne jedinice i sl. u više ili manje od četiri županija izvan svog sjedišta.
Stavkom 10. se propisuje da Porezna uprava turističkim zajednicama općina i gradova jednom godišnje, a ne kako je do sada bilo propisano, jednom mjesečno, dostavlja podatke vezane uz evidenciju, obračun i naplatu članarine.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 5.
Ovim člankom se ovlašćuje Odbor za zakonodavstvo Hrvatskog sabora da utvrdi pročišćeni tekst Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 6.
Ovim člankom se propisuje stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
ODREDBE ZAKONA O ČLANARINAMA U TURISTIČKIM ZAJEDNICAMA KOJE SE MIJENJAJU I DOPUNJUJU
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 9.
Obveznici plaćanja članarine iz članka 4. ovoga Zakona plaćaju članarinu po sljedećim stopama:
A
B
C
D
Prva
skupina
0,2000
0,1840
0,1600
0,1440
Druga skupina
0,1600
0,1440
0,1200
0,1040
Treća
skupina
0,1200
0,1040
0,0800
0,0640
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 10.
Obveznici plaćanja članarine iz članka 5. ovoga Zakona plaćaju članarinu po sljedećim stopama:
A
B
C
D
Prva
skupina
0,0400
0,0384
0,0344
0,0320
Druga skupina
0,0320
0,0304
0,0280
0,0264
Treća
skupina
0,0240
0,0224
0,0200
0,0184
Četvrta skupina
0,0160
0,0104
0,0080
0,0080
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 13.
(1) Pravna i fizička osoba plaća mjesečni predujam članarine u visini jedne dvanaestine osnovice po obračunu poslovnog rezultata za prethodnu godinu.
(2) Konačni obračun članarine pravna i fizička osoba obavlja u rokovima i na način propisan za obračun i naplatu poreza na dobit, odnosno poreza na dohodak.
(3) Ako pravna i fizička osoba u vidu predujma plati više članarine nego što je dužna po konačnom obračunu, preplaćeni dio vraća joj se na njezin zahtjev ili se uračunava u sljedeće razdoblje plaćanja članarine uvećan za eskontnu stopu.
(4) Ako pravna i fizička osoba ne uplati članarinu u zakonom utvrđenom iznosu i roku, postupit će se sukladno propisima i po postupku za prisilnu naplatu poreza.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma
Članak 14.
(1) Poslove evidencije, obračuna i naplate članarine od pravnih i fizičkih osoba obavlja Porezna uprava.
(2) Pravna ili fizička osoba uplaćuje članarinu na račun utvrđen propisima o prihodima za druge javne potrebe do posljednjeg dana u mjesecu za tekući mjesec.
(3) Od ukupno uplaćenih sredstva članarine, banka kod koje su otvoreni računi iz stavka 2. ovoga članka, u roku od dva dana, izdvaja 7,5% na posebni račun Hrvatske turističke zajednice i koristi se namjenski za potpore turističkim zajednicama na turistički nerazvijenim područjima, a preostala sredstva dostavljaju se korisnicima prema sljedećem rasporedu:
1. 65% sredstava turističkoj zajednici općine ili grada,
2. 10% sredstava turističkoj zajednici županije,
3. 25% sredstava Hrvatskoj turističkoj zajednici.
(4) Raspodjela 7,5% uplaćenih sredstava članarine iz stavka 3. ovoga članka vrši se na temelju pravilnika koji donosi Glavni ured Hrvatske turističke zajednice uz prethodnu suglasnost ministra turizma.
(5) Iznimno od stavka 3. ovoga članka, za turističke zajednice općina i gradova koje ostvaruju bruto prihod manji od 200.000,00 kuna godišnje, uplaćena sredstva članarine dostavljaju se korisnicima prema sljedećem rasporedu:
1. 85% turističkoj zajednici općine ili grada,
2. 15% turističkoj zajednici županije.
(6) Porezna uprava turističkim zajednicama općina i gradova jednom mjesečno dostavlja podatke iz stavka 1. ovoga članka.
(7) Troškovi evidencije, obračuna i naplate članarine te dostave podataka iz stavka 3. ovoga članka iznose 3% od naplaćene članarine.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma