Na temelju članka 142. točke 1., 2. i 5. Zakona o zračnom prometu (»Narodne novine«, br. 69/09, 84/11, 54/13, 127/13 i 92/14), ministar mora, prometa i infrastrukture donosi
PRAVILNIK O UVJETIMA I NAČINU UPOTREBE AVIONA I HELIKOPTERA NA KOJE SE NE PRIMJENJUJE UREDBA (EU) BR. 2018/1139
Područje primjene
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom propisuju se detaljna pravila za:
a) obavljanje nekomercijalnih letačkih operacija i komercijalnih letačkih operacija radova iz zraka,
b) izjavu operatora koji obavljaju komercijalne letačke operacije radova iz zraka i nekomercijalne letačke operacije složenim zrakoplovima na motorni pogon i
c) osposobljavanje, provođenje ispita, stjecanje nacionalnih dozvola i ovlaštenja pilota.
(2) Ovaj Pravilnik primjenjuje se na avione i helikoptere (u daljnjem tekstu: zrakoplovi):
a) za koje je izdana Svjedodžba o plovidbenosti u skladu s Konvencijom o međunarodnom civilnom zrakoplovstvu (u daljnjem tekstu: Čikaška konvencija) ili Dopuštenje za letenje i
b) na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) br. 2018/1139 Europskog parlamenta i Vijeća o zajedničkim pravilima u području civilnog zrakoplovstva i osnivanju Agencije Europske unije za sigurnost zračnog prometa (SL L 212, 22.8.2018.)(u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2018/1139), kako je zadnje izmijenjena i dopunjena.
(3) Inozemni operatori zrakoplova smiju obavljati samo letačke operacije radova iz zraka, u skladu s odredbama ovoga Pravilnika koje se odnose na inozemne operatore.
(4) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, odredbe ovoga Pravilnika ne primjenjuju se na:
a) sportsko rekreativne zrakoplove i
b) zrakoplove kada obavljaju vojne, carinske ili policijske aktivnosti, traganje i spašavanje, gašenje požara, nadzor granice i obalne straže ili slične aktivnosti koje se poduzimaju u javnom interesu.
(5) Sa zrakoplovima na koje se primjenjuje ovaj Pravilnik ne smiju se obavljati letačke operacije komercijalnog zračnog prijevoza osim ako izvođenje takvih letačkih operacija nije izričito propisano ovim Pravilnikom ili posebnim propisom.
(6) Operatori zrakoplova koji obavljaju nekomercijalne letačke operacije zrakoplovima koji nisu složeni zrakoplovi na motorni pogon, moraju udovoljavati odredbama propisanima u Dijelu OPS, pododjeljak A Dodatka ovoga Pravilnika.
(7) Operatori zrakoplova koji obavljaju nekomercijalne letačke operacije radova iz zraka zrakoplovima koji nisu složeni zrakoplovi na motorni pogon moraju udovoljavati primjenjivim odredbama propisanima u Dijelu OPS Dodatka ovoga Pravilnika.
(8) Operatori zrakoplova koji obavljaju nekomercijalne letačke operacije radova iz zraka složenim zrakoplovima na motorni pogon, kao i komercijalne letačke operacije radova iz zraka, moraju udovoljavati primjenjivim odredbama propisanima u Dijelu OPS i Dijelu ORG, Sekcijama I, II, III i V Dodatka ovoga Pravilnika.
(9) Operatori zrakoplova koji izvode nekomercijalne letačke operacije složenim zrakoplovima na motorni pogon, moraju udovoljavati odredbama ovoga Pravilnika propisanima u dijelu OPS, pododjeljak A i dijelu ORG, Sekcijama I, II, III i V Dodatka ovoga Pravilnika.
(10) Organizacije za osposobljavanje na koje se upućuje u članku 10.a Uredbe (EU) br. 1178/2011 i koje imaju glavno mjesto poslovanja u Republici Hrvatskoj pri obavljanju letačkog osposobljavanja s letovima u Uniju te unutar i iz nje, upravljaju:
(a) složenim avionima i helikopterima na motorni pogon u skladu s Dijelom OPS, Pododjeljak A i odredbom ORG.MLR.110, Dijela ORG.
(b) ostalim avionima i helikopterima u skladu s Dijelom OPS, Pododjeljak A
(11) Inozemni operatori zrakoplova iz stavka 2. ovoga Pravilnika koji obavljaju letačke operacije radova iz zraka na teritoriju Republike Hrvatske, moraju udovoljavati primjenjivim odredbama propisanima u Dijelu OPS, Dodatka ovoga Pravilnika.
(12) Osoba koja upravlja zrakoplovima upisanima u Hrvatski registar civilnih zrakoplova mora udovoljavati uvjetima za vrste, privilegije, način stjecanja, izdavanja i održavanja valjanosti nacionalnih dozvola i ovlaštenja koji su propisani u Dijelu FCL Dodatka ovoga Pravilnika.
Dodatak
Članak 2.
(1) Dodatak tiskan uz ovaj Pravilnik čini njegov sastavni dio.
(2) Dodatak iz stavka 1. ovoga članka čine zahtjevi za izvođenje letačkih operacija, zahtjevi kojima moraju udovoljavati operatori zrakoplova i zahtjevi kojima moraju udovoljavati osobe koje upravljaju zrakoplovima.
Prijelazne odredbe
Članak 3.
Operatori zrakoplova kojima je do stupanja na snagu ovoga Pravilnika izdana Svjedodžba operatora zrakoplova u skladu s Pravilnikom o zahtjevima za izvođenje operacija zrakoplovima i o organizacijskim zahtjevima kojima moraju udovoljavati operatori zrakoplova („Narodne novine“ br. 10/14, 76/16) dužni su:
a) uskladiti se s primjenjivim odredbama ovoga Pravilnika u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika i
b) Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo (u daljnjem tekstu: Agencija) vratiti Svjedodžbu operatora zrakoplova.
Stupanje na snagu
Članak 4.
(1)Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
(2)Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaju važiti:
a) Pravilnik o zahtjevima za izvođenje operacija zrakoplovima i o organizacijskim zahtjevima kojima moraju udovoljavati operatori zrakoplova („Narodne novine“ br. 10/14, 76/16), i
b) Pravilnik o uvjetima kojima mora udovoljavati osoba koja upravlja zrakoplovima na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 („Narodne novine“ br. 94/19).
Klasa:
Urbroj:
Zagreb,Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture
Oleg Butković, v. r.
DODATAK
DIO DEF
Pojmovi i kratice
Pojmovi i kratice koji se upotrebljavaju u ovom Pravilniku imaju sljedeće značenje:
1)aerodrom: prostor na kopnu, vodi, izgrađena površina ili plovilo, posebno prilagođeni za slijetanje, uzlijetanje i manevriranje zrakoplova;
2)alternativni aerodrom pri uzlijetanju: alternativni aerodrom na koji, ako je potrebno, zrakoplov može sletjeti u kratkom vremenu nakon uzlijetanja, a kada za to nije moguće koristiti aerodrom uzlijetanja;
3)zrakoplov: avion i helikopter iz članka 1. ovoga Pravilnika;
4)avion: zrakoplov teži od zraka, pokretan motorom, nepokretnih krila koji uzgon u letu dobiva poglavito zbog aerodinamičnih reakcija zraka na tim krilima;
5)baza oblaka: visina donje granice najnižega promatranoga ili prognoziranoga oblaka u okolici aerodroma ili područja letačkih operacija ili specificiranoga područja letačkih operacija, mjereno od visine aerodroma, ili u slučaju letačkih operacija koje nisu s kopna, od razine mora;
6)član posade (Crew member): osoba koju odredi operator na dužnost u zrakoplovu unutar vremena letačke dužnosti;
7)D: oznaka najveće dimenzije helikoptera za vrijeme okretanja rotora;
8)dokument za prijevoz opasne robe (Dangerous Goods Transport Document): Dokument koji je specificiran u Tehničkim instrukcijama i sadrži informacije o opasnoj robi;
9)FATO (Final Approach and take off area): definirano područje za letačke operacije helikoptera, nad kojim je dovršena završna faza prilaza za lebdenje ili slijetanje, te se s njega može započeti manevar za uzlijetanje. Za helikoptere koji operiraju u kategoriji performansi klase 1, ova definirana površina uključuje raspoloživu površinu za prekinuto uzlijetanje;
10)na ruti (En-route phase): faza leta od kraja uzlijetanja i inicijalne faze penjanja do početka faze prilaza i faze slijetanja;
11)faza prilaza i slijetanja (Approach and landing phase): onaj dio leta od 300 m (1000 ft) iznad visine FATO-a, ukoliko je let planiran da prijeđe tu visinu, ili od početka snižavanja u drugim slučajevima, do slijetanja ili do točke prekinutoga slijetanja;
12)FDR: uređaj za snimanje podataka o letu;
13)hidroavion: zrakoplov nepokretnih krila koji je namijenjen uzlijetanju i slijetanju na vodu i uključuje amfibije kada se upotrebljavaju kao hidroavioni;
14)instrumentalni meteorološki uvjeti (IMC): meteorološki uvjeti izraženi u smislu vidljivosti, udaljenosti od oblaka, i visine baze oblaka (kako je definirano u ICAO Aneksu 2), manji od minimuma specificiranih za vizualne meteorološke uvjete (VMC);
15)interval za otklanjanje (Rectification Interval): najveće dopušteno vrijeme u kome se zrakoplovom može operirati od trenutka utvrđivanja neispravnosti dijela i otklanjanja kvara kako je to navedeno u listi minimalne opreme (MEL);
16)izdignuti FATO (Final Approach and take off area): zona koja je izdignuta najmanje 3 metra od okolne površine;
17)kategorija A helikoptera: višemotorni helikopter s motorima i sustavom za otkrivanje kvarova, projektiranim kako je specificirano u CS-27/29 ili drugom prikladnom dokumentu, te s informacijama o performansama u helikopterskom letačkom priručniku koje su bazirane na otkazu kritičnog motora, a koje osiguravaju prikladnu određenu površinu (designated surface area) i prikladne performanse za siguran nastavak leta u slučaju otkaza motora;
18)kategorija B helikoptera: jednomotorni helikopter ili višemotorni helikopter koji u potpunosti ne udovoljava zahtjeve za kategoriju A helikoptera. Kategorija B helikoptera nema osiguranu sposobnost zadržavanja visine leta (stay up) za slučaj otkaza motora i kada se pretpostavlja nepredviđeno slijetanje;
19)klasa aviona: jednopilotni avion s jednim ili više klipnih motora ili jednim elisnomlaznim motorom, koji nije složeni avion;
20)komercijalna operacija: bilo koja letačka operacija, u zamjenu za naplatu ili drugu vrstu naknade, koja je dostupna javnosti ili koja se, ako nije dostupna javnosti, obavlja u skladu s ugovorom između operatora i korisnika usluge, pri čemu korisnik usluge nema nikakvu kontrolu nad operatorom;
21)komercijalni zračni prijevoz: prijevoz putnika, tereta ili pošte za naplatu ili drugu vrstu naknade;
22)konfiguracija s najvećim brojem putničkih sjedišta: najveći utvrđeni broj putničkih sjedišta pojedinog zrakoplova za potrebe izvođenja letačkih operacija, koji ne uključuje sjedišta za posadu. Taj broj može biti manji od certificiranog najvećega broja putničkih sjedišta zrakoplova;
23)kontrolirani let: bilo koji let koji je podložan odobravanju službe kontrole zračnog prometa;
24)kopneni avion: zrakoplov nepokretnih krila konstruiran za uzlijetanje i slijetanje na kopno, a uključuje amfibije kada se njima operira kao kopnenim avionima;
25)kritična faza leta: zalijetanje, putanja uzlijetanja, finalni prilaz, slijetanje uključujući protrčavanje, produžavanje (go-around) i bilo koju drugu fazu leta koju odredi zapovjednik zrakoplova. Kod helikoptera se pod kritičnom fazom leta podrazumijeva i voženje;
26)letačke operacije radova iz zraka: letačke operacije radova iz zraka uključuju letačke operacije s vanjskim teretom, letačke operacije nadzora iz zraka, u svrhu iskakanja padobranaca, poljoprivredne letačke operacije, fotografiranje iz zraka, vuču jedrilica, oglašavanje iz zraka, kalibraciju, građevinske letačke operacije uključujući napinjanje električnih vodova iz zraka, uklanjanje raslinja pilom iz zraka, rad na saniranju izlijeva nafte, miniranje lavina, nadzor iz zraka uključujući mapiranje i kontrolu onečišćenja, letove za potrebe izvještavanja, televizijskog i filmskog snimanja, letove za posebne događaje, uključujući zrakoplovne priredbe i natjecanja, letove za nadzor i spašavanje stada, izbacivanje veterinarskih pripravaka, letove pomorskih sahrana, znanstveno istraživačke letove, zaprašivanje oblaka itd.
27)ljudska izvedba (Human performance): ljudske sposobnosti i ograničenja koji imaju utjecaj na sigurnost i učinkovitost letačkih operacija;
28)masa na uzlijetanju: predstavlja ukupnu masu, uključujući sve što se prevozi na početku uzlijetanja helikoptera i na početku zalijetanja u svrhu uzlijetanja za avione;
29)mokra uzletno-sletna staza: uzletno-sletna staza čija je površina pokrivena vodom, ili slično, u manjem obimu od specificiranoga u definiciji onečišćena/kontaminirana staza ili kada ima dovoljno vlage na površini uzletno-sletne staze koja uzrokuje da staza izgleda reflektirajuće, ali bez značajnih područja (dijelova) gdje se zadržava voda;
30)nacionalna dozvola: dozvola pilota zrakoplova izdana u skladu s odredbama Dijela LIC ovoga Pravilnika.
31)naseljena područja: grad, mjesto, naselje, odnosno bilo koje područje koje se sadržajno koristi za stanovanje, javne ili rekreacijske svrhe;
32)naseljeno neprijateljsko okruženje: neprijateljsko okruženje u naseljenom području;
33)navigacija temeljena na performansama (PBN - Performance based navigation): prostorna navigacija temeljena na zahtjevima performansi za letačke operacije duž ATS rute, na instrumentalnoj prilaznoj proceduri ili u određenom zračnom prostoru;
34)navigacijske specifikacije (Navigation Specification): skup zahtjeva za zrakoplov i posadu neophodan za podršku u letačkim operacijama pri navigaciji temeljenoj na performansama u sklopu definiranoga zračnoga prostora.
35)nekomercijalna operacija: bilo koja letačka operacija koja se ne obavlja za naknadu;
36)nenaseljeno neprijateljsko okruženje: neprijateljsko okruženje izvan naseljenog područja;
37)neprijateljsko okruženje: okruženje u kojem:
a)sigurno prisilno slijetanje ne može biti izvedeno radi neprimjerene podloge
b)putnici helikoptera ne mogu biti primjereno zaštićeni od vanjskih utjecaja
c)sposobnost/mogućnost djelovanja službe za traganje i spašavanje ne odgovara očekivanoj izloženosti opasnosti ili
d)postoji neprihvatljiv rizik ugrožavanja osoba i dobara na zemlji.
Sljedeća područja smatraju se neprijateljskim okruženjem:
a) za letačke operacije iznad vodenih površina, područja otvorenog mora sjeverno od 45N paralele i južno od 45S paralele određena od nadležnih tijela zemalja na koje se odnosi i
b) dijelovi gusto naseljenih područja bez površina primjerenih za prisilno slijetanje;
38)noć: vremensko razdoblje između kraja građanskog večernjeg sumraka i početka građanskog jutarnjeg sumraka. Građanski sumrak završava uvečer kada je centar sunčevog kruga 6 stupnjeva ispod horizonta i počinje ujutro kada je centar sunčevog kruga 6 stupnjeva ispod horizonta;
39)odgovarajući aerodrom: aerodrom na kojem zrakoplov može obavljati letačke operacije, vodeći računa o primjenjivim zahtjevima performansi i karakteristikama uzletno-sletne staze;
40)odleđivanje: postupak kojim se mraz, led, snijeg ili lapavica otklanja sa zrakoplova u svrhu čišćenja površina;
41)odrasla osoba: osoba koja ima 12 ili više godina;
42)odredišni alternativni aerodrom: alternativni aerodrom prema kojem zrakoplov može nastaviti let ako bi postalo nemoguće ili nepreporučljivo slijetanje na planirani odredišni aerodrom;
43)onečišćena/kontaminirana uzletno-sletna staza: staza čija je površina u omjeru većem od 25% od zahtijevane dužine i širine koja se koristi pokrivena:
a)površinom vode dubine veće od 3 mm, lapavicom ili mekim snijegom koji odgovara vrijednosti većoj od 3 mm vode,
b)snijeg sabijen u čvrsti oblik koji se ne može više sabiti, te koji se raspada u grudama ili se ne raspada kada se podigne (kompaktni snijeg),
c)led, uključujući mokri led;
44)opasna roba (Dangerous goods): predmeti i tvari koje su u stanju prouzročiti značajan rizik za zdravlje, sigurnost, imovinu i okoliš i koje se nalaze na popisu opasnih roba u Tehničkim instrukcijama ili su klasificirane u skladu s Tehničkim instrukcijama;
45)operativna površina: mjesto odabrano od operatora ili zapovjednika zrakoplova za slijetanje, uzlijetanje i/ili izvođenje letačkih operacija;
46)operatorova lista dozvoljenih neispravnosti zrakoplova: lista opreme zrakoplova i njenih funkcija koje mogu biti neispravne za namjeravani let, s ciljem postizanja prihvatljive razine sigurnosti primjenjujući odgovarajuća operativna i vremenska ograničenja, letačke postupke, provjere i postupke prije leta;
47)ovlaštenje za klasu aviona: ovlaštenje za upravljanje jednopilotnim avionom s jednim ili više klipnih motora ili jednim elisnomlaznim motorom, koji nije složeni avion, a koje se upisuje u Part-FCL dozvolu;
48)ovlaštenje za tip: ovlaštenje za upravljanje helikopterom, ili jednopilotnim ili višepilotnim složenim avionom, na koji se primjenjuje ovaj Pravilnik, koje se upisuje u nacionalnu dozvolu;
49)Part-21: Prilog I Uredbe Komisije (EU) br. 748/2012 o utvrđivanju provedbenih pravila za certifikaciju plovidbenosti i ekološku certifikaciju zrakoplova i s njima povezanih proizvoda, dijelova i uređaja te za certifikaciju projektnih i proizvodnih organizacija;
50)Part-145: Prilog II Uredbe Komisije (EU) br. 1321/2014 o kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova i aeronautičkih proizvoda, dijelova i uređaja, te o odobravanju organizacija i osoblja uključenih u te poslove, kojim se utvrđuju zahtjevi koje organizacija mora ispuniti kako bi ispunjavala uvjete za izdavanje ili produljenje odobrenja za održavanje zrakoplova i sastavnih dijelova;
51)Part-FCL: Dodatak I Uredbe Komisije (EU) br. 1178/2011 o utvrđivanju tehničkih zahtjeva i administrativnih postupaka vezano uz članove posade zrakoplova u civilnom zrakoplovstvu (u daljnjem tekstu: Uredba Komisije (EU) br. 1178/2011) kojim se propisuju uvjeti za stjecanje, produženje i obnavljanje dozvola, ovlaštenja i certifikata pilota zrakoplova;
52)Part-FCL dozvola: dozvola koja je izdana ili se smatra izdanom u skladu s Uredbom Komisije (EU) br. 1178/2011, koja se priznaje u državama članicama Europske unije;
53)Part-M: Prilog I Uredbe Komisije (EU) br. 1321/2014 o kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova i aeronautičkih proizvoda, dijelova i uređaja, te o odobravanju organizacija i osoblja uključenih u te poslove, kojim se utvrđuju mjere koje je potrebno poduzeti kako bi se osigurala plovidbenost zrakoplova, uključujući njegovo održavanje. Također se utvrđuju uvjeti kojima trebaju udovoljiti osobe ili organizacije uključene u takve aktivnosti;
54)Part-MED: Dodatak IV Uredbe Komisije (EU) br. 1178/2011 kojim se propisuju uvjeti za izdavanje certifikata o zdravstvenoj sposobnosti za pilote zrakoplova;
55)performanse klase 1: performanse kod kojih u slučaju otkaza kritične pogonske jedinice, helikopter može sletjeti unutar raspoložive duljine za prekinuto uzlijetanje ili sigurno nastaviti let do područja odgovarajućeg za slijetanje, zavisno o trenutku kada se otkaz dogodio;
56)performanse klase 2: performanse kod kojih u slučaju otkaza kritične pogonske jedinice, helikopter raspolaže performansama dovoljnim da sigurno nastavi let, osim u slučaju kada se otkaz dogodi u ranoj fazi manevra uzlijetanja ili kasnoj fazi manevra slijetanja, kada prisilno slijetanje može biti potrebno;
57)performanse klase 3: performanse kada u slučaju otkaza kritične pogonske jedinice u bilo kojem trenutku tijekom leta, prisilno slijetanje može biti potrebno za više motorni helikopter i bit će potrebno u jednomotornom helikopteru;
58)prijateljsko okruženje: okruženje u kome:
a)se može izvesti sigurno prisilno slijetanje
b)se putnici helikoptera mogu zaštititi od vanjskih utjecaja
c)sposobnost/mogućnost djelovanja službe za traganje i spašavanje odgovara očekivanoj izloženosti opasnosti i
d)dijelovi gusto naseljenih područja s primjerenim površinama za prisilno slijetanje se smatraju prijateljskim;
59)principi ljudskoga faktora (Human factor principles): principi koji se primjenjuju na zrakoplovni dizajn, certifikaciju, osposobljavanje, letačke operacije i održavanje, a koji zahtijevaju sigurno povezivanje čovjeka i drugih komponenti sustava uzimajući u obzir ljudsku izvedbu;
60)prostorna navigacija (Area navigation; RNAV): metoda navigacije koja omogućava letačke operacije na bilo kojoj željenoj putanji leta unutar pokrivenosti zemaljskih i drugih navigacijskih sredstava ili unutar ograničenja vlastitih navigacijskih sredstava, ili njihovih kombinacija;
61)putanja pri uzlijetanju (Take-off flight path): vertikalna i horizontalna putanja s otkazom kritične pogonske jedinice, od određene točke u uzlijetanju do 1000 ft iznad površine za helikoptere i do 1500 ft iznad površine za avione;
62)raspoloživa duljina za slijetanje (LDA): duljina uzletno-sletne staze koja je, od nadležnih aerodromskih tijela, proglašena raspoloživom i odgovarajućom za protrčavanje aviona pri slijetanju;
63)raspoloživa duljina za ubrzavanje i zaustavljanje (ASDA): raspoloživa duljina zatrčavanja za uzlijetanje plus duljina produžetka za zaustavljanje tijekom prekinutog uzlijetanja, ako je država zračne luke prijavila da je takav produžetak za zaustavljanje na raspolaganju i ako može podnijeti masu aviona pod prevladavajućim operativnim uvjetima;
64)raspoloživa duljina za uzlijetanje (TODA): raspoloživa duljina za zalijetanje u svrhu uzlijetanja uvećana za duljinu ravnine bez prepreka (clearway);
65)raspoloživa duljina za zalijetanje (TORA): raspoloživa duljina uzletno-sletne staze koju je nadležno tijelo objavilo i koja je odgovarajuća za zaletavanje zrakoplova pri uzlijetanju;
66)razdaljina jedrenja: udaljenost koju u mirnoj atmosferi može preletjeti zrakoplov bez upotrebe snage motora, pri brzini i konfiguraciji najvećeg doleta;
67)RNAV specifikacije: navigacijske specifikacije temeljene na prostornoj navigaciji, koja ne uključuje zahtjeve za praćenje performansi i upozoravanje, a označene su prefiksom RNAV (npr. RNAV 5, RNAV 1);
68)RNP specifikacije: navigacijske specifikacije temeljene na prostornoj navigaciji, koja uključuje zahtjeve za praćenje performansi i upozoravanje, a označene su prefiksom RNP, (npr. RNP 4, RNP APCH);
69)rutni sektor: let koji obuhvaća uzlijetanje, odlaznu proceduru, let ne kraći od 15 minuta, dolaznu proceduru, prilaz i slijetanje.
70)serija letova: slijed letova koji počinju i završavaju:
a)unutar vremenskog perioda od 24 sata
b)na istom aerodromu/operativnoj površini i
c)s istim zapovjednikom zrakoplova;
71)sigurno prisilno slijetanje: neizbježno slijetanje na kopno ili vodenu površinu u kojem se ne očekuje vjerojatnost ozljeđivanja osoba u zrakoplovu ili na površini na koju se slijeće;
72)sprječavanje zaleđivanja (Anti-icing): postupak kojim tretirane površine zrakoplova na ograničeno vrijeme zadržavaju (Hold over time) zaštitu od pojave nakupljanja inja, leda i snijega;
73)stručnjak zadatka: osoba koju je odredio operator ili treća strana ili koja djeluje kao poduzetnik, koja izvršava zadatke na tlu koji su izravno povezani s određenim zadatkom radova iz zraka ili izvršava zadatke radova iz zraka u zrakoplovu ili iz njega;
74)suha operativna masa (Dry operating mass): ukupna masa zrakoplova koji je spreman za određeni tip letačke operacije, isključivši iskoristivo gorivo i teret (traffic load). Suha operativna masa uključuje:
a)masu praznog zrakoplova
b)posadu i njihovu prtljagu
c)opskrbu hranom i pićem (catering) i pripadajuću opremu i
d)spremnik vode i kemikalije za toalet;
75)suha uzletno-sletna staza: staza koja nije ni mokra ni onečišćena, i uključuje popločene staze koje su posebno pripremljene sa žljebovima ili poroznom površinom te održavane tako da i u uvjetima kada je prisutna vlaga omogućuju efikasno »suho kočenje«;
76)tehničke instrukcije (Technical Instructions): tehničke instrukcije za siguran prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu (ICAO Doc. 9284 AN/905);
77)teret (Traffic load): ukupna masa putnika, prtljage, tereta, opreme koja se prevozi za potrebe izvođenja radova iz zraka i balasta;
78)tip aviona ili helikoptera: jednopilotni ili višepilotni složeni avion ili svaki helikopter;
79)ugovor o zakupu zrakoplova s posadom (Wet lease agreement): ugovor između poduzetnika kad se zrakoplov koristi pod svjedodžbom/izjavom/odobrenjem operatora zrakoplova, izjavom ili drugim odgovarajućim odobrenjem zakupodavca;
80)zakup zrakoplova bez posade (Aircraft Dry Lease): zakup zrakoplova između poduzetnika kad se zrakoplov koristi u skladu sa svjedodžbom/izjavom/odobrenjem operatora zrakoplova zakupnika;
81)V1: maksimalna brzina u uzlijetanju pri kojoj pilot mora poduzeti prve radnje (npr. početi kočiti, smanjiti potisak, uključiti zračne kočnice) da zaustavi avion unutar duljine za zaletavanje-zaustavljanje.V1 je isto tako minimalna brzina u uzlijetanju s otkazom kritičnog motora pri VEF, pri kojoj pilot može nastaviti uzlijetanje i postići zahtijevanu visinu iznad površine uzlijetanja unutar raspoložive duljine za uzlijetanje;
82)VEF: minimalna brzina u uzlijetanju s otkazom kritičnog motora pri kojoj pilot može nastaviti uzlijetanje i postići zahtijevanu visinu iznad površine uzlijetanja unutar duljine za uzlijetanje;
83)vidljivost duž uzletno-sletne staze (RVR): razdaljina u kojoj pilot zrakoplova na centralnoj liniji uzletno-sletne staze vidi oznake za označavanje površine uzletno-sletne staze ili svjetla koja obilježavaju uzletno-sletnu stazu ili njenu centralnu liniju;
84)visokorizična letačka operacija radova iz zraka: komercijalna letačka operacija radova iz zraka izvršena iznad područja na kojem postoji vjerojatnost da će u slučaju hitnosti doći do dovođenja u opasnost sigurnosti trećih osoba na tlu ili, kako to odredi nadležno tijelo mjesta gdje se letačka operacija vrši, svaka letačka operacija radova iz zraka koja zbog svoje specifične naravi i lokalne okoline na kojem se vrši predstavlja visok rizik, osobito za treće osobe na tlu;
85)zrakoplov: svaka naprava koja se održava u atmosferi zbog reakcije zraka, osim reakcije zraka u odnosu na Zemljinu površinu.
DIO OPS
Pododjeljak A - Opća pravila za izvođenje letačkih operacija i pravila letenja
Sekcija I - Opći zahtjevi
Odgovornosti i ovlasti zapovjednika zrakoplova
OPS.GEN.015
(1)Zapovjednik zrakoplova odgovoran je:
a)za započinjanje, nastavak, prekid ili odstupanja od planiranoga leta
b)za sukladnost sa svim operativnim procedurama i listama provjere
c)da ne započne ili nastavi let ukoliko nije utvrdio da su sva operativna ograničenja navedena u točki 2.(c) Priloga V, Uredbe (EU) 2018/1139 zadovoljena, a kako slijedi:
i.da zrakoplov ispunjava uvjete plovidbenosti
ii.prema potrebi, da je zrakoplov propisno registriran i da se odgovarajući certifikati o tome nalaze u zrakoplovu
iii.da su instrumenti i oprema koji su potrebni za obavljanje tog leta ugrađeni u zrakoplov i da ispravno rade, osim ako je u primjenjivoj listi minimalne opreme ili jednakovrijednom dokumentu za njih predviđena iznimka
iv.da su masa zrakoplova i mjesto težišta takvi da omogućuju obavljanje leta u okviru ograničenja propisanih u dokumentaciji o plovidbenosti
v.da su sva ručna prtljaga, predana prtljaga i teret pravilno ukrcani i osigurani i
vi.da ni u kojem trenutku tijekom leta operativna ograničenja za zrakoplov neće biti prekoračena;
d)da ne započne ili nastavi let dalje od najbližega prikladnoga aerodroma ili mjesta za slijetanje kada je sposobnost članova posade za obavljane dužnosti značajno umanjena zbog umora, bolesti ili nedostatka kisika
e)za pristup pilotskoj kabini
f)za donošenje odluka o prihvaćanju ili ne prihvaćanju zrakoplova za let sa neispravnom opremom, u skladu s listom odstupanja od standardne konfiguracije (CDL), listom minimalne opreme, ili u drugim slučajevima utvrđenima propisom donesenim na temelju Zakona o zračnom prometu („Narodne novine“ br. 69/09, 84/11, 54/13, 127/13, 92/14)(u daljnjem tekstu: Zakon) i
g)za upis podataka o zrakoplovu, i svih poznatih kvarova ili kvarova na koje se sumnja na zrakoplovu, po završetku leta, u dnevnik leta (Journey log book) ili knjigu zrakoplova (Aircraft log book).
(2)Zapovjednik zrakoplova je ovlašten odbiti prijevoz ili iskrcati bilo koje osobe ili teret koji mogu predstavljati potencijalnu opasnost za sigurnost zrakoplova ili osoba u njemu.
(3)Zapovjednik zrakoplova mora, što je prije moguće, dojaviti nadležnoj jedinici kontrole zračnog prometa (ATC), bilo koje opasne uvjete u letu, koji mogu utjecati na sigurnost drugih zrakoplova.
(4)Iznimno od odredbe stavka 1.d) ovoga članka, u letačkim operacijama sa višečlanom posadom zapovjednik zrakoplova može nastaviti let dalje od najbližega prikladnoga aerodroma kada su uspostavljeni odgovarajući postupci za umanjenje opasnosti.
Odgovornosti članova posade
OPS.GEN.020
(1)Članovi posade odgovorni su za pravilno izvršavanje svojih dužnosti koje se odnose na sigurnost zrakoplova i osoba u njemu, u skladu s primjenjivim zahtjevima, i tamo gdje je to primjenjivo, u skladu s operativnim priručnikom.
(2)Članovi posade moraju sjediti na svojim mjestima i ne smiju obavljati druge aktivnosti osim onih zahtijevanih za sigurno odvijanje letačkih operacija zrakoplova tijekom kritičnih faza leta.
(3)Za vrijeme dok su na svojim mjestima, članovi posade moraju imati zavezane sigurnosne pojaseve.
(4)Najmanje jedan član posade koji je kvalificiran u skladu s odredbama ovoga Pravilnika mora ostati za komandama zrakoplova tijekom cijelog leta.
(5)Članovi posade koji obavljaju dužnosti za više od jednoga operatora i na koje su primjenjiva ograničenja trajanja radnoga vremena i zahtjevi za odmorom, moraju:
a)udovoljavati svim zahtjevima za ograničenje trajanja radnoga vremena, vremena provedenoga u letu, i zahtjevima za odmorom, koji su primjenjivi na njihove aktivnosti
b)o svojim aktivnostima izvijestiti svakoga od tih operatora
c)održavati vlastite zapise o radnom vremenu, vremenu provedenome u letu i odmorima sukladno primjenjivim propisima koji se odnose na radno vrijeme članova posade i
d)na zahtjev operatora pokazati zapise prije početka dužnosti.
(6)Članovi posade ne smiju započeti s dužnosti na zrakoplovu ukoliko su umorni ili postoji vjerojatnost umora, ili se osjećaju nespremni, u mjeri zbog koje se može ugroziti let.
(7)Član posade mora izvijestiti zapovjednika zrakoplova:
a)o svim greškama, otkazima, kvarovima i oštećenjima za koje smatra da mogu utjecati na plovidbenost ili sigurno operiranje zrakoplovom, uključujući i sustave za slučaj opasnosti i
b)o svakom događaju koji je ugrozio ili mogao ugroziti sigurnost letačkih operacija.
Zajednički jezik
OPS.GEN.025
Svi članovi posade moraju komunicirati na zajedničkom jeziku.
Prijevoz opasnih roba
OPS.GEN.030
Na prijevoz opasnih roba zrakom primjenjuju se odredbe Zakona o prijevozu opasnih tvari („Narodne novine“ br. 79/07, 70/17) i Pravilnika o uvjetima i načinu prijevoza opasnih roba zrakom („Narodne novine“ br. 21/19).
Na temelju članka 142. točke 1., 2. i 5. Zakona o zračnom prometu (»Narodne novine«, br. 69/09, 84/11, 54/13, 127/13 i 92/14), ministar mora, prometa i infrastrukture donosi
PRAVILNIK O UVJETIMA I NAČINU UPOTREBE AVIONA I HELIKOPTERA NA KOJE SE NE PRIMJENJUJE UREDBA (EU) BR. 2018/1139
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Područje primjene
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom propisuju se detaljna pravila za:
a) obavljanje nekomercijalnih letačkih operacija i komercijalnih letačkih operacija radova iz zraka,
b) izjavu operatora koji obavljaju komercijalne letačke operacije radova iz zraka i nekomercijalne letačke operacije složenim zrakoplovima na motorni pogon i
c) osposobljavanje, provođenje ispita, stjecanje nacionalnih dozvola i ovlaštenja pilota.
(2) Ovaj Pravilnik primjenjuje se na avione i helikoptere (u daljnjem tekstu: zrakoplovi):
a) za koje je izdana Svjedodžba o plovidbenosti u skladu s Konvencijom o međunarodnom civilnom zrakoplovstvu (u daljnjem tekstu: Čikaška konvencija) ili Dopuštenje za letenje i
b) na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) br. 2018/1139 Europskog parlamenta i Vijeća o zajedničkim pravilima u području civilnog zrakoplovstva i osnivanju Agencije Europske unije za sigurnost zračnog prometa (SL L 212, 22.8.2018.)(u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2018/1139), kako je zadnje izmijenjena i dopunjena.
(3) Inozemni operatori zrakoplova smiju obavljati samo letačke operacije radova iz zraka, u skladu s odredbama ovoga Pravilnika koje se odnose na inozemne operatore.
(4) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, odredbe ovoga Pravilnika ne primjenjuju se na:
a) sportsko rekreativne zrakoplove i
b) zrakoplove kada obavljaju vojne, carinske ili policijske aktivnosti, traganje i spašavanje, gašenje požara, nadzor granice i obalne straže ili slične aktivnosti koje se poduzimaju u javnom interesu.
(5) Sa zrakoplovima na koje se primjenjuje ovaj Pravilnik ne smiju se obavljati letačke operacije komercijalnog zračnog prijevoza osim ako izvođenje takvih letačkih operacija nije izričito propisano ovim Pravilnikom ili posebnim propisom.
(6) Operatori zrakoplova koji obavljaju nekomercijalne letačke operacije zrakoplovima koji nisu složeni zrakoplovi na motorni pogon, moraju udovoljavati odredbama propisanima u Dijelu OPS, pododjeljak A Dodatka ovoga Pravilnika.
(7) Operatori zrakoplova koji obavljaju nekomercijalne letačke operacije radova iz zraka zrakoplovima koji nisu složeni zrakoplovi na motorni pogon moraju udovoljavati primjenjivim odredbama propisanima u Dijelu OPS Dodatka ovoga Pravilnika.
(8) Operatori zrakoplova koji obavljaju nekomercijalne letačke operacije radova iz zraka složenim zrakoplovima na motorni pogon, kao i komercijalne letačke operacije radova iz zraka, moraju udovoljavati primjenjivim odredbama propisanima u Dijelu OPS i Dijelu ORG, Sekcijama I, II, III i V Dodatka ovoga Pravilnika.
(9) Operatori zrakoplova koji izvode nekomercijalne letačke operacije složenim zrakoplovima na motorni pogon, moraju udovoljavati odredbama ovoga Pravilnika propisanima u dijelu OPS, pododjeljak A i dijelu ORG, Sekcijama I, II, III i V Dodatka ovoga Pravilnika.
(10) Organizacije za osposobljavanje na koje se upućuje u članku 10.a Uredbe (EU) br. 1178/2011 i koje imaju glavno mjesto poslovanja u Republici Hrvatskoj pri obavljanju letačkog osposobljavanja s letovima u Uniju te unutar i iz nje, upravljaju:
(a) složenim avionima i helikopterima na motorni pogon u skladu s Dijelom OPS, Pododjeljak A i odredbom ORG.MLR.110, Dijela ORG.
(b) ostalim avionima i helikopterima u skladu s Dijelom OPS, Pododjeljak A
(11) Inozemni operatori zrakoplova iz stavka 2. ovoga Pravilnika koji obavljaju letačke operacije radova iz zraka na teritoriju Republike Hrvatske, moraju udovoljavati primjenjivim odredbama propisanima u Dijelu OPS, Dodatka ovoga Pravilnika.
(12) Osoba koja upravlja zrakoplovima upisanima u Hrvatski registar civilnih zrakoplova mora udovoljavati uvjetima za vrste, privilegije, način stjecanja, izdavanja i održavanja valjanosti nacionalnih dozvola i ovlaštenja koji su propisani u Dijelu FCL Dodatka ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Dodatak
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Članak 2.
(1) Dodatak tiskan uz ovaj Pravilnik čini njegov sastavni dio.
(2) Dodatak iz stavka 1. ovoga članka čine zahtjevi za izvođenje letačkih operacija, zahtjevi kojima moraju udovoljavati operatori zrakoplova i zahtjevi kojima moraju udovoljavati osobe koje upravljaju zrakoplovima.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Prijelazne odredbe
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Članak 3.
Operatori zrakoplova kojima je do stupanja na snagu ovoga Pravilnika izdana Svjedodžba operatora zrakoplova u skladu s Pravilnikom o zahtjevima za izvođenje operacija zrakoplovima i o organizacijskim zahtjevima kojima moraju udovoljavati operatori zrakoplova („Narodne novine“ br. 10/14, 76/16) dužni su:
a) uskladiti se s primjenjivim odredbama ovoga Pravilnika u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika i
b) Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo (u daljnjem tekstu: Agencija) vratiti Svjedodžbu operatora zrakoplova.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Članak 4.
(1) Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
(2) Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaju važiti:
a) Pravilnik o zahtjevima za izvođenje operacija zrakoplovima i o organizacijskim zahtjevima kojima moraju udovoljavati operatori zrakoplova („Narodne novine“ br. 10/14, 76/16), i
b) Pravilnik o uvjetima kojima mora udovoljavati osoba koja upravlja zrakoplovima na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 („Narodne novine“ br. 94/19).
Klasa:
Urbroj:
Zagreb,Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture
Oleg Butković, v. r.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
DODATAK
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
DIO DEF
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Pojmovi i kratice
Pojmovi i kratice koji se upotrebljavaju u ovom Pravilniku imaju sljedeće značenje:
1) aerodrom : prostor na kopnu, vodi, izgrađena površina ili plovilo, posebno prilagođeni za slijetanje, uzlijetanje i manevriranje zrakoplova;
2) alternativni aerodrom pri uzlijetanju : alternativni aerodrom na koji, ako je potrebno, zrakoplov može sletjeti u kratkom vremenu nakon uzlijetanja, a kada za to nije moguće koristiti aerodrom uzlijetanja;
3) zrakoplov: avion i helikopter iz članka 1. ovoga Pravilnika;
4) avion : zrakoplov teži od zraka, pokretan motorom, nepokretnih krila koji uzgon u letu dobiva poglavito zbog aerodinamičnih reakcija zraka na tim krilima;
5) baza oblaka : visina donje granice najnižega promatranoga ili prognoziranoga oblaka u okolici aerodroma ili područja letačkih operacija ili specificiranoga područja letačkih operacija, mjereno od visine aerodroma, ili u slučaju letačkih operacija koje nisu s kopna, od razine mora;
6) član posade (Crew member): osoba koju odredi operator na dužnost u zrakoplovu unutar vremena letačke dužnosti;
7) D: oznaka najveće dimenzije helikoptera za vrijeme okretanja rotora;
8) dokument za prijevoz opasne robe (Dangerous Goods Transport Document): Dokument koji je specificiran u Tehničkim instrukcijama i sadrži informacije o opasnoj robi;
9) FATO (Final Approach and take off area): definirano područje za letačke operacije helikoptera, nad kojim je dovršena završna faza prilaza za lebdenje ili slijetanje, te se s njega može započeti manevar za uzlijetanje. Za helikoptere koji operiraju u kategoriji performansi klase 1, ova definirana površina uključuje raspoloživu površinu za prekinuto uzlijetanje;
10) na ruti (En-route phase): faza leta od kraja uzlijetanja i inicijalne faze penjanja do početka faze prilaza i faze slijetanja;
11) faza prilaza i slijetanja (Approach and landing phase): onaj dio leta od 300 m (1000 ft) iznad visine FATO-a, ukoliko je let planiran da prijeđe tu visinu, ili od početka snižavanja u drugim slučajevima, do slijetanja ili do točke prekinutoga slijetanja;
12) FDR : uređaj za snimanje podataka o letu;
13) hidroavion: zrakoplov nepokretnih krila koji je namijenjen uzlijetanju i slijetanju na vodu i uključuje amfibije kada se upotrebljavaju kao hidroavioni;
14) instrumentalni meteorološki uvjeti (IMC): meteorološki uvjeti izraženi u smislu vidljivosti, udaljenosti od oblaka, i visine baze oblaka (kako je definirano u ICAO Aneksu 2), manji od minimuma specificiranih za vizualne meteorološke uvjete (VMC);
15) interval za otklanjanje (Rectification Interval): najveće dopušteno vrijeme u kome se zrakoplovom može operirati od trenutka utvrđivanja neispravnosti dijela i otklanjanja kvara kako je to navedeno u listi minimalne opreme (MEL);
16) izdignuti FATO (Final Approach and take off area): zona koja je izdignuta najmanje 3 metra od okolne površine;
17) kategorija A helikoptera: višemotorni helikopter s motorima i sustavom za otkrivanje kvarova, projektiranim kako je specificirano u CS-27/29 ili drugom prikladnom dokumentu, te s informacijama o performansama u helikopterskom letačkom priručniku koje su bazirane na otkazu kritičnog motora, a koje osiguravaju prikladnu određenu površinu ( designated surface area ) i prikladne performanse za siguran nastavak leta u slučaju otkaza motora;
18) kategorija B helikoptera: jednomotorni helikopter ili višemotorni helikopter koji u potpunosti ne udovoljava zahtjeve za kategoriju A helikoptera. Kategorija B helikoptera nema osiguranu sposobnost zadržavanja visine leta ( stay up ) za slučaj otkaza motora i kada se pretpostavlja nepredviđeno slijetanje;
19) klasa aviona: jednopilotni avion s jednim ili više klipnih motora ili jednim elisnomlaznim motorom, koji nije složeni avion;
20) komercijalna operacija: bilo koja letačka operacija, u zamjenu za naplatu ili drugu vrstu naknade, koja je dostupna javnosti ili koja se, ako nije dostupna javnosti, obavlja u skladu s ugovorom između operatora i korisnika usluge, pri čemu korisnik usluge nema nikakvu kontrolu nad operatorom;
21) komercijalni zračni prijevoz: prijevoz putnika, tereta ili pošte za naplatu ili drugu vrstu naknade;
22) konfiguracija s najvećim brojem putničkih sjedišta: najveći utvrđeni broj putničkih sjedišta pojedinog zrakoplova za potrebe izvođenja letačkih operacija, koji ne uključuje sjedišta za posadu. Taj broj može biti manji od certificiranog najvećega broja putničkih sjedišta zrakoplova;
23) kontrolirani let: bilo koji let koji je podložan odobravanju službe kontrole zračnog prometa;
24) kopneni avion: zrakoplov nepokretnih krila konstruiran za uzlijetanje i slijetanje na kopno, a uključuje amfibije kada se njima operira kao kopnenim avionima;
25) kritična faza leta: zalijetanje, putanja uzlijetanja, finalni prilaz, slijetanje uključujući protrčavanje, produžavanje ( go-around ) i bilo koju drugu fazu leta koju odredi zapovjednik zrakoplova. Kod helikoptera se pod kritičnom fazom leta podrazumijeva i voženje;
26) letačke operacije radova iz zraka: letačke operacije radova iz zraka uključuju letačke operacije s vanjskim teretom, letačke operacije nadzora iz zraka, u svrhu iskakanja padobranaca, poljoprivredne letačke operacije, fotografiranje iz zraka, vuču jedrilica, oglašavanje iz zraka, kalibraciju, građevinske letačke operacije uključujući napinjanje električnih vodova iz zraka, uklanjanje raslinja pilom iz zraka, rad na saniranju izlijeva nafte, miniranje lavina, nadzor iz zraka uključujući mapiranje i kontrolu onečišćenja, letove za potrebe izvještavanja, televizijskog i filmskog snimanja, letove za posebne događaje, uključujući zrakoplovne priredbe i natjecanja, letove za nadzor i spašavanje stada, izbacivanje veterinarskih pripravaka, letove pomorskih sahrana, znanstveno istraživačke letove, zaprašivanje oblaka itd.
27) ljudska izvedba (Human performance): ljudske sposobnosti i ograničenja koji imaju utjecaj na sigurnost i učinkovitost letačkih operacija;
28) masa na uzlijetanju: predstavlja ukupnu masu, uključujući sve što se prevozi na početku uzlijetanja helikoptera i na početku zalijetanja u svrhu uzlijetanja za avione;
29) mokra uzletno-sletna staza: uzletno-sletna staza čija je površina pokrivena vodom, ili slično, u manjem obimu od specificiranoga u definiciji onečišćena/kontaminirana staza ili kada ima dovoljno vlage na površini uzletno-sletne staze koja uzrokuje da staza izgleda reflektirajuće, ali bez značajnih područja (dijelova) gdje se zadržava voda;
30) nacionalna dozvola: dozvola pilota zrakoplova izdana u skladu s odredbama Dijela LIC ovoga Pravilnika.
31) naseljena područja: grad, mjesto, naselje, odnosno bilo koje područje koje se sadržajno koristi za stanovanje, javne ili rekreacijske svrhe;
32) naseljeno neprijateljsko okruženje: neprijateljsko okruženje u naseljenom području;
33) navigacija temeljena na performansama (PBN - Performance based navigation): prostorna navigacija temeljena na zahtjevima performansi za letačke operacije duž ATS rute, na instrumentalnoj prilaznoj proceduri ili u određenom zračnom prostoru;
34) navigacijske specifikacije (Navigation Specification): skup zahtjeva za zrakoplov i posadu neophodan za podršku u letačkim operacijama pri navigaciji temeljenoj na performansama u sklopu definiranoga zračnoga prostora.
35) nekomercijalna operacija: bilo koja letačka operacija koja se ne obavlja za naknadu;
36) nenaseljeno neprijateljsko okruženje: neprijateljsko okruženje izvan naseljenog područja;
37) neprijateljsko okruženje: okruženje u kojem:
a) sigurno prisilno slijetanje ne može biti izvedeno radi neprimjerene podloge
b) putnici helikoptera ne mogu biti primjereno zaštićeni od vanjskih utjecaja
c) sposobnost/mogućnost djelovanja službe za traganje i spašavanje ne odgovara očekivanoj izloženosti opasnosti ili
d) postoji neprihvatljiv rizik ugrožavanja osoba i dobara na zemlji.
Sljedeća područja smatraju se neprijateljskim okruženjem:
a) za letačke operacije iznad vodenih površina, područja otvorenog mora sjeverno od 45N paralele i južno od 45S paralele određena od nadležnih tijela zemalja na koje se odnosi i
b) dijelovi gusto naseljenih područja bez površina primjerenih za prisilno slijetanje;
38) noć: vremensko razdoblje između kraja građanskog večernjeg sumraka i početka građanskog jutarnjeg sumraka. Građanski sumrak završava uvečer kada je centar sunčevog kruga 6 stupnjeva ispod horizonta i počinje ujutro kada je centar sunčevog kruga 6 stupnjeva ispod horizonta;
39) odgovarajući aerodrom: aerodrom na kojem zrakoplov može obavljati letačke operacije, vodeći računa o primjenjivim zahtjevima performansi i karakteristikama uzletno-sletne staze;
40) odleđivanje: postupak kojim se mraz, led, snijeg ili lapavica otklanja sa zrakoplova u svrhu čišćenja površina;
41) odrasla osoba: osoba koja ima 12 ili više godina;
42) odredišni alternativni aerodrom: alternativni aerodrom prema kojem zrakoplov može nastaviti let ako bi postalo nemoguće ili nepreporučljivo slijetanje na planirani odredišni aerodrom;
43) onečišćena/kontaminirana uzletno-sletna staza: staza čija je površina u omjeru većem od 25% od zahtijevane dužine i širine koja se koristi pokrivena:
a) površinom vode dubine veće od 3 mm, lapavicom ili mekim snijegom koji odgovara vrijednosti većoj od 3 mm vode,
b) snijeg sabijen u čvrsti oblik koji se ne može više sabiti, te koji se raspada u grudama ili se ne raspada kada se podigne (kompaktni snijeg),
c) led, uključujući mokri led;
44) opasna roba (Dangerous goods): predmeti i tvari koje su u stanju prouzročiti značajan rizik za zdravlje, sigurnost, imovinu i okoliš i koje se nalaze na popisu opasnih roba u Tehničkim instrukcijama ili su klasificirane u skladu s Tehničkim instrukcijama;
45) operativna površina: mjesto odabrano od operatora ili zapovjednika zrakoplova za slijetanje, uzlijetanje i/ili izvođenje letačkih operacija;
46) operatorova lista dozvoljenih neispravnosti zrakoplova: lista opreme zrakoplova i njenih funkcija koje mogu biti neispravne za namjeravani let, s ciljem postizanja prihvatljive razine sigurnosti primjenjujući odgovarajuća operativna i vremenska ograničenja, letačke postupke, provjere i postupke prije leta;
47) ovlaštenje za klasu aviona: ovlaštenje za upravljanje jednopilotnim avionom s jednim ili više klipnih motora ili jednim elisnomlaznim motorom, koji nije složeni avion, a koje se upisuje u Part-FCL dozvolu;
48) ovlaštenje za tip: ovlaštenje za upravljanje helikopterom, ili jednopilotnim ili višepilotnim složenim avionom, na koji se primjenjuje ovaj Pravilnik, koje se upisuje u nacionalnu dozvolu;
49) Part-21 : Prilog I Uredbe Komisije (EU) br. 748/2012 o utvrđivanju provedbenih pravila za certifikaciju plovidbenosti i ekološku certifikaciju zrakoplova i s njima povezanih proizvoda, dijelova i uređaja te za certifikaciju projektnih i proizvodnih organizacija;
50) Part-145 : Prilog II Uredbe Komisije (EU) br. 1321/2014 o kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova i aeronautičkih proizvoda, dijelova i uređaja, te o odobravanju organizacija i osoblja uključenih u te poslove, kojim se utvrđuju zahtjevi koje organizacija mora ispuniti kako bi ispunjavala uvjete za izdavanje ili produljenje odobrenja za održavanje zrakoplova i sastavnih dijelova;
51) Part-FCL: Dodatak I Uredbe Komisije (EU) br. 1178/2011 o utvrđivanju tehničkih zahtjeva i administrativnih postupaka vezano uz članove posade zrakoplova u civilnom zrakoplovstvu (u daljnjem tekstu: Uredba Komisije (EU) br. 1178/2011) kojim se propisuju uvjeti za stjecanje, produženje i obnavljanje dozvola, ovlaštenja i certifikata pilota zrakoplova;
52) Part-FCL dozvola: dozvola koja je izdana ili se smatra izdanom u skladu s Uredbom Komisije (EU) br. 1178/2011, koja se priznaje u državama članicama Europske unije;
53) Part-M: Prilog I Uredbe Komisije (EU) br. 1321/2014 o kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova i aeronautičkih proizvoda, dijelova i uređaja, te o odobravanju organizacija i osoblja uključenih u te poslove, kojim se utvrđuju mjere koje je potrebno poduzeti kako bi se osigurala plovidbenost zrakoplova, uključujući njegovo održavanje. Također se utvrđuju uvjeti kojima trebaju udovoljiti osobe ili organizacije uključene u takve aktivnosti;
54) Part-MED: Dodatak IV Uredbe Komisije (EU) br. 1178/2011 kojim se propisuju uvjeti za izdavanje certifikata o zdravstvenoj sposobnosti za pilote zrakoplova;
55) performanse klase 1: performanse kod kojih u slučaju otkaza kritične pogonske jedinice, helikopter može sletjeti unutar raspoložive duljine za prekinuto uzlijetanje ili sigurno nastaviti let do područja odgovarajućeg za slijetanje, zavisno o trenutku kada se otkaz dogodio;
56) performanse klase 2: performanse kod kojih u slučaju otkaza kritične pogonske jedinice, helikopter raspolaže performansama dovoljnim da sigurno nastavi let, osim u slučaju kada se otkaz dogodi u ranoj fazi manevra uzlijetanja ili kasnoj fazi manevra slijetanja, kada prisilno slijetanje može biti potrebno;
57) performanse klase 3: performanse kada u slučaju otkaza kritične pogonske jedinice u bilo kojem trenutku tijekom leta, prisilno slijetanje može biti potrebno za više motorni helikopter i bit će potrebno u jednomotornom helikopteru;
58) prijateljsko okruženje: okruženje u kome:
a) se može izvesti sigurno prisilno slijetanje
b) se putnici helikoptera mogu zaštititi od vanjskih utjecaja
c) sposobnost/mogućnost djelovanja službe za traganje i spašavanje odgovara očekivanoj izloženosti opasnosti i
d) dijelovi gusto naseljenih područja s primjerenim površinama za prisilno slijetanje se smatraju prijateljskim;
59) principi ljudskoga faktora (Human factor principles): principi koji se primjenjuju na zrakoplovni dizajn, certifikaciju, osposobljavanje, letačke operacije i održavanje, a koji zahtijevaju sigurno povezivanje čovjeka i drugih komponenti sustava uzimajući u obzir ljudsku izvedbu;
60) prostorna navigacija (Area navigation; RNAV): metoda navigacije koja omogućava letačke operacije na bilo kojoj željenoj putanji leta unutar pokrivenosti zemaljskih i drugih navigacijskih sredstava ili unutar ograničenja vlastitih navigacijskih sredstava, ili njihovih kombinacija;
61) putanja pri uzlijetanju (Take-off flight path): vertikalna i horizontalna putanja s otkazom kritične pogonske jedinice, od određene točke u uzlijetanju do 1000 ft iznad površine za helikoptere i do 1500 ft iznad površine za avione;
62) raspoloživa duljina za slijetanje (LDA): duljina uzletno-sletne staze koja je, od nadležnih aerodromskih tijela, proglašena raspoloživom i odgovarajućom za protrčavanje aviona pri slijetanju;
63) raspoloživa duljina za ubrzavanje i zaustavljanje (ASDA) : raspoloživa duljina zatrčavanja za uzlijetanje plus duljina produžetka za zaustavljanje tijekom prekinutog uzlijetanja, ako je država zračne luke prijavila da je takav produžetak za zaustavljanje na raspolaganju i ako može podnijeti masu aviona pod prevladavajućim operativnim uvjetima;
64) raspoloživa duljina za uzlijetanje (TODA): raspoloživa duljina za zalijetanje u svrhu uzlijetanja uvećana za duljinu ravnine bez prepreka ( clearway );
65) raspoloživa duljina za zalijetanje (TORA): raspoloživa duljina uzletno-sletne staze koju je nadležno tijelo objavilo i koja je odgovarajuća za zaletavanje zrakoplova pri uzlijetanju;
66) razdaljina jedrenja: udaljenost koju u mirnoj atmosferi može preletjeti zrakoplov bez upotrebe snage motora, pri brzini i konfiguraciji najvećeg doleta;
67) RNAV specifikacije: navigacijske specifikacije temeljene na prostornoj navigaciji, koja ne uključuje zahtjeve za praćenje performansi i upozoravanje, a označene su prefiksom RNAV (npr. RNAV 5, RNAV 1);
68) RNP specifikacije: navigacijske specifikacije temeljene na prostornoj navigaciji, koja uključuje zahtjeve za praćenje performansi i upozoravanje, a označene su prefiksom RNP, (npr. RNP 4, RNP APCH);
69) rutni sektor: let koji obuhvaća uzlijetanje, odlaznu proceduru, let ne kraći od 15 minuta, dolaznu proceduru, prilaz i slijetanje.
70) serija letova: slijed letova koji počinju i završavaju:
a) unutar vremenskog perioda od 24 sata
b) na istom aerodromu/operativnoj površini i
c) s istim zapovjednikom zrakoplova;
71) sigurno prisilno slijetanje: neizbježno slijetanje na kopno ili vodenu površinu u kojem se ne očekuje vjerojatnost ozljeđivanja osoba u zrakoplovu ili na površini na koju se slijeće;
72) sprječavanje zaleđivanja (Anti-icing): postupak kojim tretirane površine zrakoplova na ograničeno vrijeme zadržavaju ( Hold over time ) zaštitu od pojave nakupljanja inja, leda i snijega;
73) stručnjak zadatka : osoba koju je odredio operator ili treća strana ili koja djeluje kao poduzetnik, koja izvršava zadatke na tlu koji su izravno povezani s određenim zadatkom radova iz zraka ili izvršava zadatke radova iz zraka u zrakoplovu ili iz njega;
74) suha operativna masa (Dry operating mass): ukupna masa zrakoplova koji je spreman za određeni tip letačke operacije, isključivši iskoristivo gorivo i teret ( traffic load ). Suha operativna masa uključuje:
a) masu praznog zrakoplova
b) posadu i njihovu prtljagu
c) opskrbu hranom i pićem (catering) i pripadajuću opremu i
d) spremnik vode i kemikalije za toalet;
75) suha uzletno-sletna staza: staza koja nije ni mokra ni onečišćena, i uključuje popločene staze koje su posebno pripremljene sa žljebovima ili poroznom površinom te održavane tako da i u uvjetima kada je prisutna vlaga omogućuju efikasno »suho kočenje«;
76) tehničke instrukcije ( Technical Instructions ): tehničke instrukcije za siguran prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu (ICAO Doc. 9284 AN/905);
77) teret (Traffic load): ukupna masa putnika, prtljage, tereta, opreme koja se prevozi za potrebe izvođenja radova iz zraka i balasta;
78) tip aviona ili helikoptera: jednopilotni ili višepilotni složeni avion ili svaki helikopter;
79) ugovor o zakupu zrakoplova s posadom (Wet lease agreement): ugovor između poduzetnika kad se zrakoplov koristi pod svjedodžbom/izjavom/odobrenjem operatora zrakoplova, izjavom ili drugim odgovarajućim odobrenjem zakupodavca;
80) zakup zrakoplova bez posade (Aircraft Dry Lease): zakup zrakoplova između poduzetnika kad se zrakoplov koristi u skladu sa svjedodžbom/izjavom/odobrenjem operatora zrakoplova zakupnika;
81) V1: maksimalna brzina u uzlijetanju pri kojoj pilot mora poduzeti prve radnje (npr. početi kočiti, smanjiti potisak, uključiti zračne kočnice) da zaustavi avion unutar duljine za zaletavanje-zaustavljanje.V1 je isto tako minimalna brzina u uzlijetanju s otkazom kritičnog motora pri VEF, pri kojoj pilot može nastaviti uzlijetanje i postići zahtijevanu visinu iznad površine uzlijetanja unutar raspoložive duljine za uzlijetanje;
82) VEF: minimalna brzina u uzlijetanju s otkazom kritičnog motora pri kojoj pilot može nastaviti uzlijetanje i postići zahtijevanu visinu iznad površine uzlijetanja unutar duljine za uzlijetanje;
83) vidljivost duž uzletno-sletne staze (RVR): razdaljina u kojoj pilot zrakoplova na centralnoj liniji uzletno-sletne staze vidi oznake za označavanje površine uzletno-sletne staze ili svjetla koja obilježavaju uzletno-sletnu stazu ili njenu centralnu liniju;
84) visokorizična letačka operacija radova iz zraka: komercijalna letačka operacija radova iz zraka izvršena iznad područja na kojem postoji vjerojatnost da će u slučaju hitnosti doći do dovođenja u opasnost sigurnosti trećih osoba na tlu ili, kako to odredi nadležno tijelo mjesta gdje se letačka operacija vrši, svaka letačka operacija radova iz zraka koja zbog svoje specifične naravi i lokalne okoline na kojem se vrši predstavlja visok rizik, osobito za treće osobe na tlu;
85) zrakoplov: svaka naprava koja se održava u atmosferi zbog reakcije zraka, osim reakcije zraka u odnosu na Zemljinu površinu.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
DIO OPS
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Pododjeljak A - Opća pravila za izvođenje letačkih operacija i pravila letenja
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Sekcija I - Opći zahtjevi
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Odgovornosti i ovlasti zapovjednika zrakoplova
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
OPS.GEN.015
(1) Zapovjednik zrakoplova odgovoran je:
a) za započinjanje, nastavak, prekid ili odstupanja od planiranoga leta
b) za sukladnost sa svim operativnim procedurama i listama provjere
c) da ne započne ili nastavi let ukoliko nije utvrdio da su sva operativna ograničenja navedena u točki 2.(c) Priloga V, Uredbe (EU) 2018/1139 zadovoljena, a kako slijedi:
i. da zrakoplov ispunjava uvjete plovidbenosti
ii. prema potrebi, da je zrakoplov propisno registriran i da se odgovarajući certifikati o tome nalaze u zrakoplovu
iii. da su instrumenti i oprema koji su potrebni za obavljanje tog leta ugrađeni u zrakoplov i da ispravno rade, osim ako je u primjenjivoj listi minimalne opreme ili jednakovrijednom dokumentu za njih predviđena iznimka
iv. da su masa zrakoplova i mjesto težišta takvi da omogućuju obavljanje leta u okviru ograničenja propisanih u dokumentaciji o plovidbenosti
v. da su sva ručna prtljaga, predana prtljaga i teret pravilno ukrcani i osigurani i
vi. da ni u kojem trenutku tijekom leta operativna ograničenja za zrakoplov neće biti prekoračena;
d) da ne započne ili nastavi let dalje od najbližega prikladnoga aerodroma ili mjesta za slijetanje kada je sposobnost članova posade za obavljane dužnosti značajno umanjena zbog umora, bolesti ili nedostatka kisika
e) za pristup pilotskoj kabini
f) za donošenje odluka o prihvaćanju ili ne prihvaćanju zrakoplova za let sa neispravnom opremom, u skladu s listom odstupanja od standardne konfiguracije (CDL), listom minimalne opreme, ili u drugim slučajevima utvrđenima propisom donesenim na temelju Zakona o zračnom prometu („Narodne novine“ br. 69/09, 84/11, 54/13, 127/13, 92/14)(u daljnjem tekstu: Zakon) i
g) za upis podataka o zrakoplovu, i svih poznatih kvarova ili kvarova na koje se sumnja na zrakoplovu, po završetku leta, u dnevnik leta ( Journey log book ) ili knjigu zrakoplova ( Aircraft log book ).
(2) Zapovjednik zrakoplova je ovlašten odbiti prijevoz ili iskrcati bilo koje osobe ili teret koji mogu predstavljati potencijalnu opasnost za sigurnost zrakoplova ili osoba u njemu.
(3) Zapovjednik zrakoplova mora, što je prije moguće, dojaviti nadležnoj jedinici kontrole zračnog prometa (ATC), bilo koje opasne uvjete u letu, koji mogu utjecati na sigurnost drugih zrakoplova.
(4) Iznimno od odredbe stavka 1.d) ovoga članka, u letačkim operacijama sa višečlanom posadom zapovjednik zrakoplova može nastaviti let dalje od najbližega prikladnoga aerodroma kada su uspostavljeni odgovarajući postupci za umanjenje opasnosti.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Odgovornosti članova posade
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
OPS.GEN.020
(1) Članovi posade odgovorni su za pravilno izvršavanje svojih dužnosti koje se odnose na sigurnost zrakoplova i osoba u njemu, u skladu s primjenjivim zahtjevima, i tamo gdje je to primjenjivo, u skladu s operativnim priručnikom.
(2) Članovi posade moraju sjediti na svojim mjestima i ne smiju obavljati druge aktivnosti osim onih zahtijevanih za sigurno odvijanje letačkih operacija zrakoplova tijekom kritičnih faza leta.
(3) Za vrijeme dok su na svojim mjestima, članovi posade moraju imati zavezane sigurnosne pojaseve.
(4) Najmanje jedan član posade koji je kvalificiran u skladu s odredbama ovoga Pravilnika mora ostati za komandama zrakoplova tijekom cijelog leta.
(5) Članovi posade koji obavljaju dužnosti za više od jednoga operatora i na koje su primjenjiva ograničenja trajanja radnoga vremena i zahtjevi za odmorom, moraju:
a) udovoljavati svim zahtjevima za ograničenje trajanja radnoga vremena, vremena provedenoga u letu, i zahtjevima za odmorom, koji su primjenjivi na njihove aktivnosti
b) o svojim aktivnostima izvijestiti svakoga od tih operatora
c) održavati vlastite zapise o radnom vremenu, vremenu provedenome u letu i odmorima sukladno primjenjivim propisima koji se odnose na radno vrijeme članova posade i
d) na zahtjev operatora pokazati zapise prije početka dužnosti.
(6) Članovi posade ne smiju započeti s dužnosti na zrakoplovu ukoliko su umorni ili postoji vjerojatnost umora, ili se osjećaju nespremni, u mjeri zbog koje se može ugroziti let.
(7) Član posade mora izvijestiti zapovjednika zrakoplova:
a) o svim greškama, otkazima, kvarovima i oštećenjima za koje smatra da mogu utjecati na plovidbenost ili sigurno operiranje zrakoplovom, uključujući i sustave za slučaj opasnosti i
b) o svakom događaju koji je ugrozio ili mogao ugroziti sigurnost letačkih operacija.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Zajednički jezik
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
OPS.GEN.025
Svi članovi posade moraju komunicirati na zajedničkom jeziku.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Prijevoz opasnih roba
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
OPS.GEN.030
Na prijevoz opasnih roba zrakom primjenjuju se odredbe Zakona o prijevozu opasnih tvari („Narodne novine“ br. 79/07, 70/17) i Pravilnika o uvjetima i načinu prijevoza opasnih roba zrakom („Narodne novine“ br. 21/19).
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Sekcija II - Operativni postupci
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
Led i ostala onečišćenja