NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FINANCIRANJU JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, listopad 2020.
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske ( »Narodne novine«, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske ).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
Odredbama Zakona o porezu na dohodak ( »Narodne novine«, br. 115/16, 106/18, 121/19 i 32/20 ) propisano je da se raspodjela prihoda od poreza na dohodak uređuje posebnim zakonom, a Zakonom o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ( »Narodne novine«, br. 127/17) definiraju se izvori sredstava i njihova raspodjela.
a) Razlozi zbog kojih se Zakon mijenja
Donošenje važećeg Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave dio je cjelovite i sveobuhvatne porezne reforme koja je započela 2016. godine. Navedenim Zakonom je na jednostavniji, razumljiviji i pravedniji način definiran sustav raspodjele prihoda od poreza na dohodak, sustav fiskalnog izravnanja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te sustav financiranja decentraliziranih funkcija. Zakonom je također definiran sustav koji je svim jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave osigurao potencijal za pružanje usporedive razine javnih usluga uz usporedivu razinu poreznog opterećenja.
Provedbom važećeg Zakona sav prihod od poreza na dohodak prepušten je jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave. Sama raspodjela prihoda od poreza na dohodak je pojednostavljena u odnosu na prethodni Zakon. Raspodjela prihoda od poreza na dohodak po važećem Zakonu je sljedeća:
1. udio općine, odnosno grada 60%
2. udio županije 17%
3. udio za decentralizirane funkcije 6%
4. udio za fiskalno izravnanje 17%.
Izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak predlaže se snižavanje poreznih stopa s 24% na 20%, odnosno s 36% na 30% koje se primjenjuju pri oporezivanju prihoda od poreza na dohodak što će biti od utjecaja na prihode proračuna općina, gradova i županija, ali će uslijed primjene ovoga Zakona u konačnici sve izmjene imati neutralan učinak na prihode jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
b) Pitanja koja se rješavaju ovim Zakonom
Cilj koji se želi postići je ublažavanje pada prihoda proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave zbog izmjena i dopunama Zakona o porezu na dohodak, a kako bi se to postiglo paralelno s izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak, nužne su i izmjene Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Ovim Zakonom mijenja se udio raspodjele u porezu na dohodak na sljedeći način:
1. udio općine, odnosno grada se povećava sa 60% na 74%
2. udio županije se povećava sa 17% na 20%
3. udio za decentralizirane funkcije ostaje 6%
4. udio za fiskalno izravnanje od 17% se ukida iz raspodjele.
Umjesto udjela fiskalnog izravnanja, koji se izdvaja iz poreza na dohodak, sredstva fiskalnog izravnanja osiguravaju se u državnom proračunu.
Na temelju ovoga Zakona ministar financija će u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu Zakona uskladiti Odluku o udjelu sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju u ukupnim sredstvima fiskalnog izravnanja za 2021. godinu, koju je donio na temelju članka 9. stavak 6. Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (»Narodne novine«, broj 127/17), odnosno donijeti novu o dluku o iznosu sredstava fiskalnog izravnanja za svaku pojedinu općinu, grad i županiju za 2021. godinu.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE OVOGA ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona potrebno je osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu, dok u proračunima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za provedbu ovoga Zakona nje potrebno osigurati dodatna financijska sredstva.
Provedbom ovoga Zakona dolazi do preraspodjele udjela u porezu na dohodak između općina, gradova i županija te udjela za fiskalno izravnanje na način da se povećava udio općine, grada županije, a udio za fiskalno izravnanje od 17% se ukida iz raspodjele. Umjesto prihoda iz udjela fiskalnog izravnanja iz poreza na dohodak, temeljem ovoga Zakona, sredstva fiskalnog izravnanja će se općinama, gradovima i županijama, koje ostvaruju pravo na sredstva fiskalnog izravnanja, osiguravati u državnom proračunu.
Za provedbu ovoga Zakona u državnom proračunu će se osiguravati sredstva fiskalnog izravnanja najviše do iznosa koji je za tu namjenu naveden u državnom proračunu za pojedinu godinu, uz napomenu da će u državnom proračunu Republike Hrvatske za 2021. godinu za ovu namjenu osigurano 2,0 milijarde kuna.
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskog sabora ( »Narodne novine«, 81/13, 113/16, 69/17, 29/18 i 53/20) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku kako bi se efekti izmjene predloženih mjera mogli odraziti na proračune jedinica lokalne samouprave, obuhvaćenih ovim izmjenama i dopunama, odmah s početkom 2021. godine.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FINANCIRANJU JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Članak 1.
U Zakonu o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Narodne novine, br. 127/17) u članku 5. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Prihod od poreza na dohodak raspodjeljuje se na:
1. udio općine, odnosno grada 74%
2. udio županije 20%
3. udio za decentralizirane funkcije 6%“
Članak 2.
Iza članka 8. dodaje se članak 8.a koji glasi:
„Članak 8.a
(1) Sredstva fiskalnog izravnanja iz članka 8. stavka 1. ovoga Zakona osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu 025 – MINISTARSTVO FINANCIJA.
(2) Sredstva fiskalnog izravnanja iz stavka 1. ovoga članka, koja se isplaćuju iz razdjela 025 – MINISTARSTVO FINANCIJA, nenamjenska su sredstva i smatraju se tekućim pomoćima iz državnog proračuna sukladno propisima kojima su uređena mjerila za određivanje plaća i naknada župana, gradonačelnika i općinskih načelnika i njihovih zamjenika, kao i plaća službenika i namještenika u upravnim odjelima i službama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(3) Sredstva fiskalnog izravnanja iz stavka 1. ovoga članka, koja se isplaćuju iz razdjela 025 – MINISTARSTVO FINANCIJA, nenamjenska su sredstva i ne smatraju se pomoćima iz državnog proračuna sukladno propisima kojima se propisuju uvjeti i postupak davanja suglasnosti za dugoročno zaduživanje jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te davanja jamstava i suglasnosti jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak 3.
Članak 9. mijenja se i glasi:
„(1) Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za općine iz članka 8. stavka 3. ovoga Zakona i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda općine iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedine općine.
(2) Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedini grad predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za gradove iz članka 8. stavka 4. ovoga Zakona i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda grada iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedinog grada.
(3) Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu županiju predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za županije iz članka 8. stavka 6. ovoga Zakona i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda županije iz članka 8. stavka 5. ovoga Zakona pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedine županije.
(4) Zbroj sredstava fiskalnog izravnanja u punom iznosu iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka predstavlja ukupna sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu.
(5) Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu, grad i županiju iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka čine udio sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju u ukupnim sredstvima fiskalnog izravnanja u punom iznosu iz stavka 4. ovoga članka.
(6) Općinama, gradovima i županijama koje imaju pravo na sredstva fiskalnog izravnanja temeljem članka 8. stavka 1. ovoga Zakona sredstva će se isplaćivati dinamikom utvrđenom u propisu kojim se uređuje izvršavanje državnog proračuna Republike Hrvatske za svaku proračunsku godinu.
(7) Iznos sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju iz članka 8. stavka 1. ovoga Zakona utvrđuje odlukom ministar financija za svaku proračunsku godinu kao umnožak udjela sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju iz stavka 5. ovoga članka i iznosa sredstava fiskalnog izravnanja iz članka 8.a ovoga Zakona koji je za tu namjenu naveden u državnom proračunu za pojedinu godinu.
Članak 4.
U članku 16. stavku 2. broj „6“ zamjenjuje se brojem „7“.
Članak 5.
Odluka o udjelu sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju u ukupnim sredstvima fiskalnog izravnanja za 2021. godinu koju je ministar financija donio na temelju članka 9. stavak 6. Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (»Narodne novine«, broj 127/17) uskladit će se s odredbama ovoga Zakona u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 6.
Ministarstvo financija će u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona provesti naknadnu procjenu učinaka ovoga Zakona.
Članak 7.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama« , osim članaka 1. i 2. ovoga Zakona koji stupaju na stupa na snagu 1. siječnja 2021. godine.
O B R A Z L O Ž E N J E
Člankom 1. mijenja se članak 5. važećeg Zakona na način da se mijenja raspored prihoda od poreza na dohodak. Ovim Zakonom se udio općine, odnosno grada povećava sa 60% na 74%. Udio županije povećava se sa 17% na 20%. Udio za decentralizirane funkcije nije se mijenjao i iznosi 6%.
Ukida se udio za fiskalno izravnanje od 17% iz raspodjele. Umjesto udjela fiskalnog izravnanja od 17%, koji se izdvaja iz poreza na dohodak, sredstva fiskalnog izravnanja osiguravaju se iz drugih izvora državnog proračuna.
Sredstva fiskalnog izravnanja planiraju se u državnom proračunu i raspodjeljuju se onim jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave čiji su ostvareni porezni prihodi ispod razine referentne vrijednosti njezine skupine.
Člankom 2. dodaje se novi članak 8.a kojim se propisuje d a se sredstva fiskalnog izravnanja osiguravaju u državnom proračunu na razdjelu 025 – MINISTARSTVO FINANCIJA. Ovim člankom se također propisuje da su navedena sredstva nenamjenska, s time da se smatraju tekućim pomoćima iz državnog proračuna sukladno propisima kojima su uređena mjerila za određivanje plaća i naknada župana, gradonačelnika i općinskih načelnika i njihovih zamjenika, kao i plaća službenika i namještenika u upravnim odjelima i službama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Međutim, ta sredstva se ne smatraju pomoćima iz državnog proračuna sukladno propisima kojima se propisuju uvjeti i postupak davanja suglasnosti za dugoročno zaduživanje jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te davanja jamstava i suglasnosti jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Člankom 3. mijenja se članak 9. važećeg Zakona kojim se propisuje način izračuna sredstava fiskalnog izravnanja koja se doznačuju pojedinoj jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave. Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu, grad i županiju, predstavljaju razliku kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda općine, grada i županije i referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda, pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedine jedinice.
Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za općine i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda općine pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedine općine.
Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedini grad predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za gradove i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda grada pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedinog grada.
Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu županiju predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za županije i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda županije pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedine županije.
Zbroj sredstava fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu, grad i županiju predstavlja ukupna sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu.
Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu, grad i županiju čine udio sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju u ukupnim sredstvima fiskalnog izravnanja u punom iznosu.
Općinama, gradovima i županijama koje imaju pravo na sredstva fiskalnog izravnanja, sredstva će se isplaćivati dinamikom koja će biti propisana Zakonom o izvršavanju Državnog proračune Republike Hrvatske za svaku proračunsku godinu.
Iznos sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju utvrđuje odlukom ministar financija za svaku proračunsku godinu kao umnožak udjela sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju i raspoloživog ukupnog iznosa sredstava fiskalnog izravnanja za svaku proračunsku godinu planiranog u državnom proračunu.
Člankom 4. usklađuje se stavak 2. članka 16. Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave s člankom 9. Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave koji se mijenja člankom 3. ovoga Zakona.
Člankom 5. utvrđuje se rok u kojem će ministar financija uskladiti Odluku o udjelu sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju u ukupnim sredstvima fiskalnog izravnanja za 2021. godinu, koju je donio na temelju članka 9. stavak 6. Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (»Narodne novine«, broj 127/17), s odredbama ovoga Zakona. Ovim člankom utvrđeno je da će ministar financija navedenu Odluku uskladiti s odredbama ovoga Zakona u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Člankom 6. propisuje se obveza Ministarstvu financija da u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona provede naknadnu procjenu učinaka ovoga Zakona.
Člankom 7. propisuje se objava ovoga Zakona u »Narodnim novinama« te stupanje na snagu. Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«, osim članaka 1. kojim je propisana raspodjela prihoda od poreza na dohodak 1. i članka 2. ovoga kojim je propisano osiguravanje sredstava fiskalnog izravnanja u državnom proračunu koji stupaju na stupa na snagu 1. siječnja 2021. godine.
TEKST ODREDABA ZAKONA O FINANCIRANJU JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE KOJI SE MIJENJAJU
II. RASPODJELA POREZA NA DOHODAK
Članak 5.
(1) Porez na dohodak je zajednički porez čiji se prihod dijeli između općina, gradova i županija.
(2) Prihod od poreza na dohodak raspodjeljuje se na:
1. udio općine, odnosno grada 60 %
2. udio županije 17 %
3. udio za decentralizirane funkcije 6 %
4. udio za fiskalno izravnanje 17 %.
(3) Općina, grad, županija i Grad Zagreb, koji prema posebnim propisima financiraju decentralizirane funkcije, raspodjeljuju udio za decentralizirane funkcije iz stavka 2. točke 3. ovoga članka na sljedeći način:
– za osnovno školstvo 1,9 %
– za srednje školstvo 1,3 %
– za socijalnu skrb 0,8 %, i to 0,2 % za centre za socijalnu skrb i 0,6 % za domove za starije i nemoćne osobe
– za zdravstvo 1,0 %
– za vatrogastvo – javne vatrogasne postrojbe 1,0 %.
(4) Za troškove obavljanja poslova utvrđivanja, evidentiranja, naplate, nadzora i ovrhe poreza na dohodak Ministarstvu financija Poreznoj upravi pripada naknada 1 % od ukupno naplaćenih prihoda.
III. RASPODJELA SREDSTAVA FISKALNOG IZRAVNANJA
Članak 8.
(1) Općine, gradovi i županije čiji je kapacitet ostvarenih poreznih prihoda manji od referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda ostvaruju pravo na sredstva fiskalnog izravnanja.
(2) Kapacitet ostvarenih poreznih prihoda iz stavka 1. ovoga članka općine, odnosno grada je petogodišnji prosjek ukupnih prihoda od poreza na dohodak ostvarenih na području općine, odnosno grada te prihoda od prireza koji bi općina, odnosno grad ostvario uvođenjem najviše propisane stope prireza, po glavi stanovnika pojedine općine, odnosno grada.
(3) Referentna vrijednost kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda iz stavka 1. ovoga članka za općine je petogodišnji prosjek ukupnih prihoda od poreza na dohodak ostvarenih na području svih općina te prihoda od prireza koje bi općine ostvarile uvođenjem najviše propisane stope prireza, po glavi stanovnika svih općina, koji se uvećava za 50 % tako dobivene vrijednosti.
(4) Referentna vrijednost kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda iz stavka 1. ovoga članka za gradove je petogodišnji prosjek ukupnih prihoda od poreza na dohodak ostvarenih na području svih gradova te prihoda od prireza koje bi gradovi ostvarili uvođenjem najviše propisane stope prireza, po glavi stanovnika svih gradova.
(5) Kapacitet ostvarenih poreznih prihoda iz stavka 1. ovoga članka županije je petogodišnji prosjek ukupnih prihoda od poreza na dohodak ostvarenih na području županije pomnožen s udjelom koji županijama pripada temeljem raspodjele prihoda od poreza na dohodak propisane člankom 5. stavkom 2. točkom 2. ovoga Zakona, po glavi stanovnika pojedine županije.
(6) Referentna vrijednost kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda iz stavka 1. ovoga članka za županije je petogodišnji prosjek ukupnih prihoda od poreza na dohodak ostvarenih na području svih županija pomnožen s udjelom koji županijama pripada temeljem raspodjele prihoda od poreza na dohodak propisane člankom 5. stavkom 2. točkom 2. ovoga Zakona, po glavi stanovnika svih županija.
(7) Kod izračuna referentnih vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda iz stavaka 4. i 6. ovoga članka isključuje se Grad Zagreb.
Članak 9.
(1) Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za općine iz članka 8. stavka 3. ovoga Zakona i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda općine iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedine općine.
(2) Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedini grad predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za gradove iz članka 8. stavka 4. ovoga Zakona i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda grada iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedinog grada.
(3) Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu županiju predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za županije iz članka 8. stavka 6. ovoga Zakona i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda županije iz članka 8. stavka 5. ovoga Zakona pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedine županije.
(4) Zbroj sredstava fiskalnog izravnanja u punom iznosu iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka predstavlja ukupna sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu.
(5) Jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave koje imaju pravo na sredstva fiskalnog izravnanja temeljem članka 8. stavka 1. ovoga Zakona na dnevnoj bazi će se raspodjeljivati sredstva prikupljena iz udjela za fiskalno izravnanje iz članka 5. stavka 2. točke 4. ovoga Zakona, a temeljem udjela sredstava fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu, grad i županiju iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka u ukupnim sredstvima fiskalnog izravnanja u punom iznosu iz stavka 4. ovoga članka.
(6) Udio sredstava fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu, grad i županiju iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka u ukupnim sredstvima fiskalnog izravnanja u punom iznosu iz stavka 4. ovoga članka utvrđuje odlukom ministar financija za svaku proračunsku godinu.
Članak 16.
(1) Vlada Republike Hrvatske će za svaku godinu, u roku od 30 dana od početka godine, donijeti uredbu iz članka 10. stavka 5. ovoga Zakona.
(2) Ministar financija će svake godine do 30. rujna donijeti odluku iz članka 9. stavka 6. ovoga Zakona za sljedeću godinu.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FINANCIRANJU JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, listopad 2020.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske ( »Narodne novine«, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske ).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
Odredbama Zakona o porezu na dohodak ( »Narodne novine«, br. 115/16, 106/18, 121/19 i 32/20 ) propisano je da se raspodjela prihoda od poreza na dohodak uređuje posebnim zakonom, a Zakonom o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ( »Narodne novine«, br. 127/17) definiraju se izvori sredstava i njihova raspodjela.
a) Razlozi zbog kojih se Zakon mijenja
Donošenje važećeg Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave dio je cjelovite i sveobuhvatne porezne reforme koja je započela 2016. godine. Navedenim Zakonom je na jednostavniji, razumljiviji i pravedniji način definiran sustav raspodjele prihoda od poreza na dohodak, sustav fiskalnog izravnanja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te sustav financiranja decentraliziranih funkcija. Zakonom je također definiran sustav koji je svim jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave osigurao potencijal za pružanje usporedive razine javnih usluga uz usporedivu razinu poreznog opterećenja.
Provedbom važećeg Zakona sav prihod od poreza na dohodak prepušten je jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave. Sama raspodjela prihoda od poreza na dohodak je pojednostavljena u odnosu na prethodni Zakon. Raspodjela prihoda od poreza na dohodak po važećem Zakonu je sljedeća:
1. udio općine, odnosno grada 60%
2. udio županije 17%
3. udio za decentralizirane funkcije 6%
4. udio za fiskalno izravnanje 17%.
Izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak predlaže se snižavanje poreznih stopa s 24% na 20%, odnosno s 36% na 30% koje se primjenjuju pri oporezivanju prihoda od poreza na dohodak što će biti od utjecaja na prihode proračuna općina, gradova i županija, ali će uslijed primjene ovoga Zakona u konačnici sve izmjene imati neutralan učinak na prihode jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
b) Pitanja koja se rješavaju ovim Zakonom
Cilj koji se želi postići je ublažavanje pada prihoda proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave zbog izmjena i dopunama Zakona o porezu na dohodak, a kako bi se to postiglo paralelno s izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak, nužne su i izmjene Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Ovim Zakonom mijenja se udio raspodjele u porezu na dohodak na sljedeći način:
1. udio općine, odnosno grada se povećava sa 60% na 74%
2. udio županije se povećava sa 17% na 20%
3. udio za decentralizirane funkcije ostaje 6%
4. udio za fiskalno izravnanje od 17% se ukida iz raspodjele.
Umjesto udjela fiskalnog izravnanja, koji se izdvaja iz poreza na dohodak, sredstva fiskalnog izravnanja osiguravaju se u državnom proračunu.
Na temelju ovoga Zakona ministar financija će u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu Zakona uskladiti Odluku o udjelu sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju u ukupnim sredstvima fiskalnog izravnanja za 2021. godinu, koju je donio na temelju članka 9. stavak 6. Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (»Narodne novine«, broj 127/17), odnosno donijeti novu o dluku o iznosu sredstava fiskalnog izravnanja za svaku pojedinu općinu, grad i županiju za 2021. godinu.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE OVOGA ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona potrebno je osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu, dok u proračunima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za provedbu ovoga Zakona nje potrebno osigurati dodatna financijska sredstva.
Provedbom ovoga Zakona dolazi do preraspodjele udjela u porezu na dohodak između općina, gradova i županija te udjela za fiskalno izravnanje na način da se povećava udio općine, grada županije, a udio za fiskalno izravnanje od 17% se ukida iz raspodjele. Umjesto prihoda iz udjela fiskalnog izravnanja iz poreza na dohodak, temeljem ovoga Zakona, sredstva fiskalnog izravnanja će se općinama, gradovima i županijama, koje ostvaruju pravo na sredstva fiskalnog izravnanja, osiguravati u državnom proračunu.
Za provedbu ovoga Zakona u državnom proračunu će se osiguravati sredstva fiskalnog izravnanja najviše do iznosa koji je za tu namjenu naveden u državnom proračunu za pojedinu godinu, uz napomenu da će u državnom proračunu Republike Hrvatske za 2021. godinu za ovu namjenu osigurano 2,0 milijarde kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskog sabora ( »Narodne novine«, 81/13, 113/16, 69/17, 29/18 i 53/20) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku kako bi se efekti izmjene predloženih mjera mogli odraziti na proračune jedinica lokalne samouprave, obuhvaćenih ovim izmjenama i dopunama, odmah s početkom 2021. godine.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FINANCIRANJU JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U Zakonu o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Narodne novine, br. 127/17) u članku 5. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Prihod od poreza na dohodak raspodjeljuje se na:
1. udio općine, odnosno grada 74%
2. udio županije 20%
3. udio za decentralizirane funkcije 6%“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
Iza članka 8. dodaje se članak 8.a koji glasi:
„Članak 8.a
(1) Sredstva fiskalnog izravnanja iz članka 8. stavka 1. ovoga Zakona osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu 025 – MINISTARSTVO FINANCIJA.
(2) Sredstva fiskalnog izravnanja iz stavka 1. ovoga članka, koja se isplaćuju iz razdjela 025 – MINISTARSTVO FINANCIJA, nenamjenska su sredstva i smatraju se tekućim pomoćima iz državnog proračuna sukladno propisima kojima su uređena mjerila za određivanje plaća i naknada župana, gradonačelnika i općinskih načelnika i njihovih zamjenika, kao i plaća službenika i namještenika u upravnim odjelima i službama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(3) Sredstva fiskalnog izravnanja iz stavka 1. ovoga članka, koja se isplaćuju iz razdjela 025 – MINISTARSTVO FINANCIJA, nenamjenska su sredstva i ne smatraju se pomoćima iz državnog proračuna sukladno propisima kojima se propisuju uvjeti i postupak davanja suglasnosti za dugoročno zaduživanje jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te davanja jamstava i suglasnosti jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
Članak 9. mijenja se i glasi:
„(1) Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za općine iz članka 8. stavka 3. ovoga Zakona i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda općine iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedine općine.
(2) Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedini grad predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za gradove iz članka 8. stavka 4. ovoga Zakona i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda grada iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedinog grada.
(3) Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu županiju predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za županije iz članka 8. stavka 6. ovoga Zakona i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda županije iz članka 8. stavka 5. ovoga Zakona pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedine županije.
(4) Zbroj sredstava fiskalnog izravnanja u punom iznosu iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka predstavlja ukupna sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu.
(5) Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu, grad i županiju iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka čine udio sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju u ukupnim sredstvima fiskalnog izravnanja u punom iznosu iz stavka 4. ovoga članka.
(6) Općinama, gradovima i županijama koje imaju pravo na sredstva fiskalnog izravnanja temeljem članka 8. stavka 1. ovoga Zakona sredstva će se isplaćivati dinamikom utvrđenom u propisu kojim se uređuje izvršavanje državnog proračuna Republike Hrvatske za svaku proračunsku godinu.
(7) Iznos sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju iz članka 8. stavka 1. ovoga Zakona utvrđuje odlukom ministar financija za svaku proračunsku godinu kao umnožak udjela sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju iz stavka 5. ovoga članka i iznosa sredstava fiskalnog izravnanja iz članka 8.a ovoga Zakona koji je za tu namjenu naveden u državnom proračunu za pojedinu godinu.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
U članku 16. stavku 2. broj „6“ zamjenjuje se brojem „7“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
Odluka o udjelu sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju u ukupnim sredstvima fiskalnog izravnanja za 2021. godinu koju je ministar financija donio na temelju članka 9. stavak 6. Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (»Narodne novine«, broj 127/17) uskladit će se s odredbama ovoga Zakona u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
Ministarstvo financija će u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona provesti naknadnu procjenu učinaka ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama« , osim članaka 1. i 2. ovoga Zakona koji stupaju na stupa na snagu 1. siječnja 2021. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
O B R A Z L O Ž E N J E
Člankom 1. mijenja se članak 5. važećeg Zakona na način da se mijenja raspored prihoda od poreza na dohodak. Ovim Zakonom se udio općine, odnosno grada povećava sa 60% na 74%. Udio županije povećava se sa 17% na 20%. Udio za decentralizirane funkcije nije se mijenjao i iznosi 6%.
Ukida se udio za fiskalno izravnanje od 17% iz raspodjele. Umjesto udjela fiskalnog izravnanja od 17%, koji se izdvaja iz poreza na dohodak, sredstva fiskalnog izravnanja osiguravaju se iz drugih izvora državnog proračuna.
Sredstva fiskalnog izravnanja planiraju se u državnom proračunu i raspodjeljuju se onim jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave čiji su ostvareni porezni prihodi ispod razine referentne vrijednosti njezine skupine.
Člankom 2. dodaje se novi članak 8.a kojim se propisuje d a se sredstva fiskalnog izravnanja osiguravaju u državnom proračunu na razdjelu 025 – MINISTARSTVO FINANCIJA. Ovim člankom se također propisuje da su navedena sredstva nenamjenska, s time da se smatraju tekućim pomoćima iz državnog proračuna sukladno propisima kojima su uređena mjerila za određivanje plaća i naknada župana, gradonačelnika i općinskih načelnika i njihovih zamjenika, kao i plaća službenika i namještenika u upravnim odjelima i službama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Međutim, ta sredstva se ne smatraju pomoćima iz državnog proračuna sukladno propisima kojima se propisuju uvjeti i postupak davanja suglasnosti za dugoročno zaduživanje jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te davanja jamstava i suglasnosti jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Člankom 3. mijenja se članak 9. važećeg Zakona kojim se propisuje način izračuna sredstava fiskalnog izravnanja koja se doznačuju pojedinoj jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave. Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu, grad i županiju, predstavljaju razliku kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda općine, grada i županije i referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda, pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedine jedinice.
Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za općine i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda općine pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedine općine.
Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedini grad predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za gradove i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda grada pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedinog grada.
Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu županiju predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za županije i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda županije pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedine županije.
Zbroj sredstava fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu, grad i županiju predstavlja ukupna sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu.
Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu, grad i županiju čine udio sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju u ukupnim sredstvima fiskalnog izravnanja u punom iznosu.
Općinama, gradovima i županijama koje imaju pravo na sredstva fiskalnog izravnanja, sredstva će se isplaćivati dinamikom koja će biti propisana Zakonom o izvršavanju Državnog proračune Republike Hrvatske za svaku proračunsku godinu.
Iznos sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju utvrđuje odlukom ministar financija za svaku proračunsku godinu kao umnožak udjela sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju i raspoloživog ukupnog iznosa sredstava fiskalnog izravnanja za svaku proračunsku godinu planiranog u državnom proračunu.
Člankom 4. usklađuje se stavak 2. članka 16. Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave s člankom 9. Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave koji se mijenja člankom 3. ovoga Zakona.
Člankom 5. utvrđuje se rok u kojem će ministar financija uskladiti Odluku o udjelu sredstava fiskalnog izravnanja za pojedinu općinu, grad i županiju u ukupnim sredstvima fiskalnog izravnanja za 2021. godinu, koju je donio na temelju članka 9. stavak 6. Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (»Narodne novine«, broj 127/17), s odredbama ovoga Zakona. Ovim člankom utvrđeno je da će ministar financija navedenu Odluku uskladiti s odredbama ovoga Zakona u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Člankom 6. propisuje se obveza Ministarstvu financija da u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona provede naknadnu procjenu učinaka ovoga Zakona.
Člankom 7. propisuje se objava ovoga Zakona u »Narodnim novinama« te stupanje na snagu. Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«, osim članaka 1. kojim je propisana raspodjela prihoda od poreza na dohodak 1. i članka 2. ovoga kojim je propisano osiguravanje sredstava fiskalnog izravnanja u državnom proračunu koji stupaju na stupa na snagu 1. siječnja 2021. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
TEKST ODREDABA ZAKONA O FINANCIRANJU JEDINICA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE KOJI SE MIJENJAJU
II. RASPODJELA POREZA NA DOHODAK
Članak 5.
(1) Porez na dohodak je zajednički porez čiji se prihod dijeli između općina, gradova i županija.
(2) Prihod od poreza na dohodak raspodjeljuje se na:
1. udio općine, odnosno grada 60 %
2. udio županije 17 %
3. udio za decentralizirane funkcije 6 %
4. udio za fiskalno izravnanje 17 %.
(3) Općina, grad, županija i Grad Zagreb, koji prema posebnim propisima financiraju decentralizirane funkcije, raspodjeljuju udio za decentralizirane funkcije iz stavka 2. točke 3. ovoga članka na sljedeći način:
– za osnovno školstvo 1,9 %
– za srednje školstvo 1,3 %
– za socijalnu skrb 0,8 %, i to 0,2 % za centre za socijalnu skrb i 0,6 % za domove za starije i nemoćne osobe
– za zdravstvo 1,0 %
– za vatrogastvo – javne vatrogasne postrojbe 1,0 %.
(4) Za troškove obavljanja poslova utvrđivanja, evidentiranja, naplate, nadzora i ovrhe poreza na dohodak Ministarstvu financija Poreznoj upravi pripada naknada 1 % od ukupno naplaćenih prihoda.
III. RASPODJELA SREDSTAVA FISKALNOG IZRAVNANJA
Članak 8.
(1) Općine, gradovi i županije čiji je kapacitet ostvarenih poreznih prihoda manji od referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda ostvaruju pravo na sredstva fiskalnog izravnanja.
(2) Kapacitet ostvarenih poreznih prihoda iz stavka 1. ovoga članka općine, odnosno grada je petogodišnji prosjek ukupnih prihoda od poreza na dohodak ostvarenih na području općine, odnosno grada te prihoda od prireza koji bi općina, odnosno grad ostvario uvođenjem najviše propisane stope prireza, po glavi stanovnika pojedine općine, odnosno grada.
(3) Referentna vrijednost kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda iz stavka 1. ovoga članka za općine je petogodišnji prosjek ukupnih prihoda od poreza na dohodak ostvarenih na području svih općina te prihoda od prireza koje bi općine ostvarile uvođenjem najviše propisane stope prireza, po glavi stanovnika svih općina, koji se uvećava za 50 % tako dobivene vrijednosti.
(4) Referentna vrijednost kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda iz stavka 1. ovoga članka za gradove je petogodišnji prosjek ukupnih prihoda od poreza na dohodak ostvarenih na području svih gradova te prihoda od prireza koje bi gradovi ostvarili uvođenjem najviše propisane stope prireza, po glavi stanovnika svih gradova.
(5) Kapacitet ostvarenih poreznih prihoda iz stavka 1. ovoga članka županije je petogodišnji prosjek ukupnih prihoda od poreza na dohodak ostvarenih na području županije pomnožen s udjelom koji županijama pripada temeljem raspodjele prihoda od poreza na dohodak propisane člankom 5. stavkom 2. točkom 2. ovoga Zakona, po glavi stanovnika pojedine županije.
(6) Referentna vrijednost kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda iz stavka 1. ovoga članka za županije je petogodišnji prosjek ukupnih prihoda od poreza na dohodak ostvarenih na području svih županija pomnožen s udjelom koji županijama pripada temeljem raspodjele prihoda od poreza na dohodak propisane člankom 5. stavkom 2. točkom 2. ovoga Zakona, po glavi stanovnika svih županija.
(7) Kod izračuna referentnih vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda iz stavaka 4. i 6. ovoga članka isključuje se Grad Zagreb.
Članak 9.
(1) Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za općine iz članka 8. stavka 3. ovoga Zakona i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda općine iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedine općine.
(2) Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedini grad predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za gradove iz članka 8. stavka 4. ovoga Zakona i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda grada iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedinog grada.
(3) Sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu županiju predstavljaju razliku referentne vrijednosti kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda za županije iz članka 8. stavka 6. ovoga Zakona i kapaciteta ostvarenih poreznih prihoda županije iz članka 8. stavka 5. ovoga Zakona pomnoženu s ukupnim brojem stanovnika pojedine županije.
(4) Zbroj sredstava fiskalnog izravnanja u punom iznosu iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka predstavlja ukupna sredstva fiskalnog izravnanja u punom iznosu.
(5) Jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave koje imaju pravo na sredstva fiskalnog izravnanja temeljem članka 8. stavka 1. ovoga Zakona na dnevnoj bazi će se raspodjeljivati sredstva prikupljena iz udjela za fiskalno izravnanje iz članka 5. stavka 2. točke 4. ovoga Zakona, a temeljem udjela sredstava fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu, grad i županiju iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka u ukupnim sredstvima fiskalnog izravnanja u punom iznosu iz stavka 4. ovoga članka.
(6) Udio sredstava fiskalnog izravnanja u punom iznosu za pojedinu općinu, grad i županiju iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka u ukupnim sredstvima fiskalnog izravnanja u punom iznosu iz stavka 4. ovoga članka utvrđuje odlukom ministar financija za svaku proračunsku godinu.
Članak 16.
(1) Vlada Republike Hrvatske će za svaku godinu, u roku od 30 dana od početka godine, donijeti uredbu iz članka 10. stavka 5. ovoga Zakona.
(2) Ministar financija će svake godine do 30. rujna donijeti odluku iz članka 9. stavka 6. ovoga Zakona za sljedeću godinu.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija